https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Zag een TS55 vREBQ voor 470 weggaan, die is nieuw 430
Die koop ik een dezer dagen dus maar nieuw.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
CoolRoeligan schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 19:09:
Net uit een faillissement een Festool OF1010EBQ gekocht voor 270. Zag er vrij nieuw uit (lig in t-loc systainer). Bijna nog een Kapex 120 gekocht, maar vindt 890 net iets te gek, mijn bod van 800 wordt 5 seconden voor einde gesniped.
Zag een TS55 vREBQ voor 470 weggaan, die is nieuw 430
Die koop ik een dezer dagen dus maar nieuw.
En gek hoe dat soms gaat he... mensen denken dat het per definitie goedkoper is via zo'n veiling, en vergeten natuurlijk ook geregeld het opgeld en de BTW die er nog bij komt
Erg gaaf!!
Succes met inregelen en alles
Blijft (te) mooi spul dat Incra
Dat geloof ik graag. En je kunt ook boven en onder latjes leggen als je met gewone klemmen hout gaat verbreden. Maar zoals met bijna elk professioneel gereedschap (met een professionele prijs) als het je werk uit handen kan nemen of handelingen kan besparen dan is het voor de prof snel interessant. En voor de hobbyist prettiger werken.FabianGTI schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:33:
[...]
Mhoa, zal zo zijn, heb me altijd prima kunnen redden met gewone lijmtangen
Kortom zoals met alles gewoon een kwestie van prioriteiten
Elke stal heeft wel een lelijke kreupele koe die gewoon veel melk geeftAnoniem: 93986 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:42:
Zwart met geel?
Oh je bedoelt dat spul uit de black & Decker stal.![]()
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Ik dacht dat hij het Stanley spul bedoelde. Wat op zich niet verkeerd is, zeker niet qua opbergdozen, maar qua gereedschap ook weer niet zo bijzonder is.Anoniem: 93986 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:42:
Zwart met geel?
Oh je bedoelt dat spul uit de black & Decker stal.![]()
Anoniem: 93986
Stanley/Black & Decker is 1 bedrijf waar ook DeWalt onder valt.
http://www.stanleyblackanddecker.com/
Waarom dacht je dat dat opbergspul zo ontzettend veel op elkaar lijkt.
Robert Bosch doet hetzelfde: Bosch (groen), Bosch Professional (blauw) en Skill.
[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 24-06-2016 11:09 ]
Gisteren mijn doodverklaarde groene Bosch 18v klopboor nog even van een accu voorzien om het verschil met de M12 qua gewicht en ergonomie te vergelijken. Zit er ineens weer leven in
Wanneer je hem volgas laat draaien dan gaat het led lampje(belichting) regelmatig knipperen. Iemand enig idee?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Volgens mij heb ik dat bij m'n Bosch Blauw ook wel eens gehad.
Even een kleine kick op deze reactie. Ik dacht dat voor pocket holes juist vlak schroeven nodig waren ipv bol.Framoes schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 00:26:
[...]
De kreg jr heb je voor 40 euro en die is echt elke cent waard. Daarnaast heb je ook nog een met een enkel gat ipv dubbel. Die is bij amazon.de 20 euro. Bij de Hornbach verkopen ze schroeven die prima als vervanger voor de vrij dure kreg schroeven kunnen dienen (bespaar je daar iig op). Gewoon de "huismerk" dresselhaus schroeven. Waarschijnlijk ook wel online te bestellen.
Hoewel zoiets zelf maken natuurlijk wel gaaf is (doe-het-zelfception).
De goedkoopste kreg: http://www.amazon.de/Silv...&sr=8-7&keywords=kreg+jig
4x30 bolkopschroeven, zeer geschikt voor pocketholes: http://www.hornbach.nl/sh...tuks/7818037/artikel.html
Ik heb nieuwe schroeven voor mijn kreg nodig
Vlak of bol boeit allemaal niet, zolang de onderkant van het kopje (waar die het hout raakt dus) maar plat isiscara schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:51:
Even een kleine kick op deze reactie. Ik dacht dat voor pocket holes juist vlak schroeven nodig waren ipv bol.
[edit]
En dat zijn die schroeven uit je quote ook (van bij de Hornbach). Dus prima te gebruiken voor pocket holes, mits de dikte/lengte ook goed is natuurlijk. Daar heb ik niet naar gekeken

[ Voor 20% gewijzigd door Atmoz op 24-06-2016 14:56 ]

Bol aan de bovenkant, plat aan de schroefdraadkant. Voor 18mm dik hout heb je 30mm schroeven nodig. Dikte 2,5-4,5. Een beetje afhankelijk van het soort hout. Bij multiplex/underlayment gebruik ik 3-3,5 4x30.iscara schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:51:
[...]
Even een kleine kick op deze reactie. Ik dacht dat voor pocket holes juist vlak schroeven nodig waren ipv bol.

[ Voor 9% gewijzigd door Framoes op 24-06-2016 20:00 ]
Trouwens iemand bekent met Ryobi? Ik ben nl geïnteresseerd geraakt in hun slagmoersleutel (129€ zonder batterij/lader of 209€ met lader en 1 1.5Ah batterij en 3 doppen)
[ Voor 74% gewijzigd door Damic op 24-06-2016 19:59 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Dat is het goedkope merk van de fabrikant die ook Milwaukee en AEG als dochterbedrijven heeft. Milwaukee is het hoge segment, AEG midden en Ryobi laag.Damic schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 18:40:
Nog een webwinkel voor in de TS: www.toolmax.nl
Trouwens iemand bekent met Ryobi? Ik ben nl geïnteresseerd geraakt in hun slagmoersleutel (129€ zonder batterij/lader of 209€ met lader en 1 1.5Ah batterij en 3 doppen)
Overigens lees ik best veel positieve dingen over Ryobi. Wel met name van Amerikaanse sites, waar Ryobi al langer een bekend merk is.
Check anders even Real Tool Reviews en Tool Craze op YouTube. Volgens mij hebben zij best veel Ryobi gereviewd.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ja, Ridgid is de Amerikaanse versie van AEG. Het schijnt een goed merk te zijn, maar wel heel goedkoop.Damic schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 20:22:
Ha dan is Ridgid ook van hun want mijn AEG lijkt 99% hetzelfde
[ Voor 5% gewijzigd door Framoes op 24-06-2016 21:43 ]
Jama zo je post aan passen

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 24-06-2016 21:45 ]
Het electrische spul van Ridgid wel, maar je koopt toch vooral een Ridgid voor de waterpomptangen.Framoes schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:42:
Ja, Ridgid is de Amerikaanse versie van AEG. Het schijnt een goed merk te zijn, maar wel heel goedkoop.
Anoniem: 93986
Dat zie je bijvoorbeeld bij Stanley, Ridgid en wie al niet meer. Prima handgereedschap of een goed product en plots komen ze met lasers, afstandsmeters en schroefmachines.
Mooi spulhenkie196 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:07:
Wat kleiner dan het spul dat gebruikelijk voorbij komt hier, maar toch fijn:
[afbeelding]
Wera toch?
Ik heb mezelf vandaag getrakteerd op 2 stuks Triton tripods:

En verder nog een digitale schuifmaat van Wixey en 2 stuks LED Lenser zaklampjes (waarvan één oplaadbaar

Morgen allemaal testen
[ Voor 15% gewijzigd door Atmoz op 24-06-2016 22:44 ]
Anoniem: 639074
Wat duurzaamheid betreft zullen m'n eigen (intussen bijna antieke) Ryobi's moeilijk te kloppen zijn.Framoes schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 20:09:
Overigens lees ik best veel positieve dingen over Ryobi. Wel met name van Amerikaanse sites, waar Ryobi al langer een bekend merk is.
Check anders even Real Tool Reviews en Tool Craze op YouTube. Volgens mij hebben zij best veel Ryobi gereviewd.
Gewoon oldskool Makita kwaliteit.
Een jaar of dertig+ geleden kocht ik als 'eerste machine' een Ryobi 1600W(??) bovenfrees en een bandschuurmachine, beiden van het type "onverwoestbaar", overgedimensioneerd en Spartaans van looks, maar toch uitstekend instelbaar, met name de bijna perfecte bovenfrees met een riante 12mm opnameschacht.
Zachte aanloop kent die freesmachine helaas niet en dat is meteen het enige nadeel dat ik kan verzinnen, want hoewel zwaar afgebeuld in al die jaren, functioneren de machines nog steeds als vanouds.
De bandschuurmachine heeft door wisselende inzet houtschuren vs metaalschuren zelfs al een paar keer in de fik gestaan (user error

Kom er maar eens om, petje af hoor.
Beide machines worden nog steeds volop gebruikt terwijl hun meer gesofisticeerde opvolgers van Bosch, Holzher, Metabo en Festo alweer bijna dood en begraven zijn.
Als de kwaliteit van Ryobi nog net zo solide is als in die dagen, dan doe je een investering voor je leven.
Pijpentangen bedoel jehenkie196 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 22:29:
Het electrische spul van Ridgid wel, maar je koopt toch vooral een Ridgid voor de waterpomptangen.
Hun handgereedschap voor de installatiebranche en industrie is onverwoestbaar.
Ik werk in de offshore en de Ridgid pijpentangen vind je overal op elk platform, soms zijn ze een beetje krom omdat ze verlengd worden met een paar meter steigerpijp

Die kleine is 20cm, die zit altijd in een zak van mijn overall.
[ Voor 17% gewijzigd door bluemoon23 op 25-06-2016 00:51 ]
[edit]
Hmzz, niet goed gekeken

[ Voor 23% gewijzigd door Atmoz op 25-06-2016 07:17 ]
Eén van die verloopstukjes van 1/4" hex naar 1/4" vierkant is van Wera
Mooi spul, maar wat zet je daar nu precies op vast?Ik heb mezelf vandaag getrakteerd op 2 stuks Triton tripods:
Ahja, I see. Thankshenkie196 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 07:22:
Op een plaatje van een wat minder verroest exemplaar is het wat duidelijker te zien, en ja, gewoon draaien aan die draaiknop om het in te stellen.
Sjiek, sjiek!Eén van die verloopstukjes van 1/4" hex naar 1/4" vierkant is van Wera(het andere verloopstukje is een hele compacte van Gedore, maar die bleek achteraf té compact te zijn en niet in de meeste bithouders te blijven zitten). De rest van de bits is een mix van Wiha en PB Swiss. Het bitrateltje en de stubby bit-schroevendraaier zijn van Stahwille, net als de dopjes op de achtergrond.
VanallesMooi spul, maar wat zet je daar nu precies op vast?

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=I5MDxczb74c]
Haha, ik dacht dat je Ridgid had en vroeg waar je dat vandaan had. Maar las daarna dat je AEG had, dus haalde ik m'n vraag weer weg uit m'n post.Damic schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:44:
Ridgid zag ik ook voorbij komen en zelfs layout is hetzelfde als mijn AEG* Damic heeft spijt dat ie niet de 18V aeg heeft gekocht een jaar geleden.
Jama zo je post aan passen![]()
Maar als AEG en Ridgid echt hetzelfde met een ander label is, is AEG dus ook goed spul. Beetje jammer dat het assortiment hier vrij beperkt is. In Amerika heeft Ridgid echt een gigantische line-up.
Ja dat snap ik welFramoes schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 08:12:
[...]
Haha, ik dacht dat je Ridgid had en vroeg waar je dat vandaan had. Maar las daarna dat je AEG had, dus haalde ik m'n vraag weer weg uit m'n post.
Maar als AEG en Ridgid echt hetzelfde met een ander label is, is AEG dus ook goed spul. Beetje jammer dat het assortiment hier vrij beperkt is. In Amerika heeft Ridgid echt een gigantische line-up.
Ik heb den deze http://www.aeg-powertools.../bsb-14c/bsb-14c-li-202c/ , ik wou een accu boormachine met klop functie om en en toe een gaatje in een stenen muur te boren zonder dat ik telkens de makita met draad moest boven halen.
Vergelijking https://www.ridgid.com/powertools/cordless.html
[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 25-06-2016 08:29 ]
atmoz schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:53:
[...]
Vlak of bol boeit allemaal niet, zolang de onderkant van het kopje (waar die het hout raakt dus) maar plat is
[edit]
En dat zijn die schroeven uit je quote ook (van bij de Hornbach). Dus prima te gebruiken voor pocket holes, mits de dikte/lengte ook goed is natuurlijk. Daar heb ik niet naar gekeken
Dank jullie wel. Ik hem 22mm dus een lengte van 38 volgens kreg. Dikte van de kreg schroef/boor zal ik nog even opmeten.Framoes schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:44:
[...]
Bol aan de bovenkant, plat aan de schroefdraadkant. Voor 18mm dik hout heb je 30mm schroeven nodig. Dikte 2,5-4,5. Een beetje afhankelijk van het soort hout. Bij multiplex/underlayment gebruik ik 3-3,5 4x30.
[afbeelding]
Goede reden om de Hornbach tree gaan. Heb nog een waterpas nodig, en eigenlijk een schaaf, en ...
Ik heb zelf al even zitten kijken naar Wera Daimond en Milwaukee shockwave. Zit daar bijvoorbeeld veel verschil tussen qua duurzaamheid of andere features? Of zijn er wellicht andere aanraders.
Ik ben zeer tevreden over de Wera Diamond. Ze zijn afgelopen half jaar zowat iedere dag gebruikt en gaan nog als een treinAppie Heijn schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 10:10:
Ik moet nog een fatsoenlijk bitsetje kopen, heb nu een combi setje van bosch groen titanium setje, helaas is deze nu echt wel op z'n eind door vele buitenwerkzaamheden in de afgelopen jaren.
Ik heb zelf al even zitten kijken naar Wera Daimond en Milwaukee shockwave. Zit daar bijvoorbeeld veel verschil tussen qua duurzaamheid of andere features? Of zijn er wellicht andere aanraders.
[edit]
"Shockwave" laat me denken dat het om impact-bits gaat, of is dat toch niet zo? Als je die zoekt zou ik de Wera impactor halen, die in dat fel oranje doosje. Mijns inziens ook erg goed spul
[ Voor 14% gewijzigd door Atmoz op 25-06-2016 10:33 ]
UiteraardAppie Heijn schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 10:44:
Klopt idd, die shockwave is officieus bedoelt voor de impact driver maar voor zover ik weet kunnen ze ook gerust in een traditionele boormachine gebruikt worden, andersom wordt wat lastiger
Ik ken die van Milwaukee niet (heb sowieso nog nooit iets ervan IRL gezien/vast gehad), maar die zullen vast ook (zeer) goed zijn?!
Verder zou ik voor bitjes eerst bij Wera of Wiha gaan kijken. Kijk vooral ook even op amazon.de, dat scheelt echt veel met de NL aanbieders.
http://www.toolnation.nl/...duty-bit-en-borenset.html
Straks even kijken of ik die in Duitsland nog goedkoper kan krijgen en dan een vergelijking met Wera maken.
Wat ik over Milwaukee lees is dat gen 1 relatief gezien een drama zijn en gen 2 tot de top behoord. Echter merk je wel dat milwaukee behoorlijk USA georiënteerd is kijkende naar de reviews.
Hoewel er best veel in die set zit, zijn het ook veel boortjes. Die zullen echt niet van betere kwaliteit zijn dan bijvoorbeeld Alpen. En van Alpen heb je voor <20 euro al een setje met 3x6 boortjes (hout, metaal, steen).Appie Heijn schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 11:04:
Heb net deze gevonden:
http://www.toolnation.nl/...duty-bit-en-borenset.html
Straks even kijken of ik die in Duitsland nog goedkoper kan krijgen en dan een vergelijking met Wera maken.
Wat ik over Milwaukee lees is dat gen 1 relatief gezien een drama zijn en gen 2 tot de top behoord. Echter merk je wel dat milwaukee behoorlijk USA georiënteerd is kijkende naar de reviews.
Wera heeft sets variërend van 20-70 euro. Je kan ook zoeken naar de adventkalenders van Wera. Die van afgelopen jaren zijn nog wel eens in de aanbieding en daar zit altijd voor meer waarde aan spullen dan wat je er voor betaalt.
Wat nou roesthenkie196 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 07:22:
Op een plaatje van een wat minder verroest exemplaar is het wat duidelijker te zien, en ja, gewoon draaien aan die draaiknop om het in te stellen
Bij klassieke auto,s noemen ze dat patina
Elk jaar even met een draadborstel over het schroefdraad en een likje kopervet erop.
Weer zo goed als nieuw.
Het voordeel van dit soort tangen is dat je niet 2 helften hoeft aan te knijpen zoals bij een Zweedse tang/sokkentang of een waterpomptang.
Die grote tang op de foto weegt trouwens 24 kilo.....
[ Voor 4% gewijzigd door bluemoon23 op 25-06-2016 22:47 ]
En dat lieve kleintje was het resultaat van een onvoorziene tangbevalling.bluemoon23 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 22:46:
[...]
Die grote tang op de foto weegt trouwens 24 kilo.....
How cute.

http://www.gereedschapcen...e-impact-duty-bitset.html
Aardig wat bitjes, ik was idd al van plan om een setje Alpen te halen.
Die adventkalenders zien er erg interessant uit, bit-wise niet helemaal omdat het geen impact-bitjes zijn maar de rest is ook meer dan welkom.
Momenteel heb ik er een uit de bosch psr serie
Hier ben ik niet over te spreken. Accu's zijn ronduit slecht.
Na wat zoekwerk ben ik terecht gekomen op de Makita dlx2020y set.
Dit omdat ik er ook graag een slagschroevendraaier bij wil hebben.
Ook wil ik het gaan opbergen in een systeembox.
Deze set is bij diverse sites te vinden voor rond de € 270
Nu heb ik hem ook op passiontec gevonden
http://www.passiontec.nl/shop/makita-dlx2020y.html
Deze wil ik samen met http://www.passiontec.nl/shop/makita-b-45032.html bestllen
Ik heb geen ervaring met deze website.
Ook kan ik geen nederlandse revieuws hiervan vinden.
Ze hebben overigens wel PayPal betalings mogelijkheid.
Zijn er tweakers met ervaring met deze shop?
Zijn er misschien nog andere sets in ongeveer dezelfde prijsklasse ?
Mijn ervaring met bosch groen is niet zo best.
Ik heb nog wel naar Metabo zitten kijken, ook hier heb ik prima ervaring mee.
Wat dat Bosch groen "probleem" van je betreft: dat had ik ook. Enkele apparaten gingen kapot... Toen naar Blauw overgestapt en super tevreden over
Ik klus nog wel eens wat, gister een stalen munitiekist omgetoverd tot kistradio.
Nu komtie......om door het relatief dunne plaatstaal te komen gebruik ik een Dremrll met kleine doorslijpschijven maar die slijten als een dolle. Voor 2 kleine speakergaten ben ik 10 schijfjes verder.
Ik heb mijn slijptol gepakt maar die is veel te grof voor een kleine radius en pakt ook nog eens onhandig vast.
Ik zoek dus iets wat er tussen zit, zoals een rechte slijper ipv haaks maar ik kan nergens iets vinden waar ook mee doorgeslepen kan worden.
Iemand een tip?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Kijk ook even naar 10.8V sets. Dan heb je voor dezelfde prijs geavanceerdere machines die voor het meeste werk ook voldoen. De boormachine van deze set is namelijk een redelijk oud model. Een aantal 10.V machines zullen niet onder doen qua mogelijkheden en zijn een stuk compacter.cable-one schreef op zondag 26 juni 2016 @ 19:55:
Ik ben op zoek naar een nieuwe accuboor
Momenteel heb ik er een uit de bosch psr serie
Hier ben ik niet over te spreken. Accu's zijn ronduit slecht.
Na wat zoekwerk ben ik terecht gekomen op de Makita dlx2020y set.
Dit omdat ik er ook graag een slagschroevendraaier bij wil hebben.
Ook wil ik het gaan opbergen in een systeembox.
Deze set is bij diverse sites te vinden voor rond de € 270
Nu heb ik hem ook op passiontec gevonden
http://www.passiontec.nl/shop/makita-dlx2020y.html
Deze wil ik samen met http://www.passiontec.nl/shop/makita-b-45032.html bestllen
Ik heb geen ervaring met deze website.
Ook kan ik geen nederlandse revieuws hiervan vinden.
Ze hebben overigens wel PayPal betalings mogelijkheid.
Zijn er tweakers met ervaring met deze shop?
Zijn er misschien nog andere sets in ongeveer dezelfde prijsklasse ?
Mijn ervaring met bosch groen is niet zo best.
Ik heb nog wel naar Metabo zitten kijken, ook hier heb ik prima ervaring mee.
Makita, Bosch en Milwaukee hebben prima sets. Van Milwaukee zijn wat prijziger, maar een model ouder heb je voor ongeveer 250 euro wel een set. Makita heeft voor 200 euro een set.
Zomaar wat suggesties
Of in 1 keer met de decoupeerzaag rond ;-)
Fraggert schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:11:
Hey guys, ik heb wat advies nodig![]()
Ik klus nog wel eens wat, gister een stalen munitiekist omgetoverd tot kistradio.
Nu komtie......om door het relatief dunne plaatstaal te komen gebruik ik een Dremrll met kleine doorslijpschijven maar die slijten als een dolle. Voor 2 kleine speakergaten ben ik 10 schijfjes verder.
Ik heb mijn slijptol gepakt maar die is veel te grof voor een kleine radius en pakt ook nog eens onhandig vast.
Ik zoek dus iets wat er tussen zit, zoals een rechte slijper ipv haaks maar ik kan nergens iets vinden waar ook mee doorgeslepen kan worden.
Iemand een tip?
[ Voor 57% gewijzigd door Sjoerdfoto op 26-06-2016 21:24 ]
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Misschien is de Bosch GWS 10,8 -76 V-EC wat voor dit soort klussen? Ik heb deze gisteren besteld, en komt als het goed is deze week binnen. Heb dus nog geen persoonlijke ervaring ermee, maar het lijkt me een fijn "tussenmodel"Fraggert schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:11:
Iemand een tip?
Is een knabbelschaar niet iets voor jou dan? Met relatief dun plaatstaal kom je dan een heel eind. Zijn niet heel duur en ze zijn er ook om op een boormachine te zetten: https://www.hbm-machines....ar-voor-in-de-boormachineFraggert schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:11:
Iemand een tip?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Desnoods heb ik nog een goede Makita Knabbelschaar die wegmag. Mijn klus zit er nl. op.The Eagle schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:51:
[...]
Is een knabbelschaar niet iets voor jou dan? Met relatief dun plaatstaal kom je dan een heel eind. Zijn niet heel duur en ze zijn er ook om op een boormachine te zetten: https://www.hbm-machines....ar-voor-in-de-boormachine
Toptipatmoz schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:29:
Misschien is de Bosch GWS 10,8 -76 V-EC wat voor dit soort klussen? Ik heb deze gisteren besteld, en komt als het goed is deze week binnen. Heb dus nog geen persoonlijke ervaring ermee, maar het lijkt me een fijn "tussenmodel"
Ik heb ook gekeken naar rechte slijpers maar die zijn net zo groot als mijn gewone haakse en ze hebben geen doorslijpmogelijkheid.
Ik zal eens verder kijken naar handzame kleine slijpers
SuperThe Eagle schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:51:
Is een knabbelschaar niet iets voor jou dan? Met relatief dun plaatstaal kom je dan een heel eind. Zijn niet heel duur en ze zijn er ook om op een boormachine te zetten: https://www.hbm-machines....ar-voor-in-de-boormachine
Die ga ik er of bijbestellen of kijken naar een "standalone" knabbelschaar.
Beide supertips jongens
Ik doe de mijne weg. Is een Makita, stand-alone. Is wel duurder dan zo'n ding op je boormaschine, maar is ook wel ven wat anders.Fraggert schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:21:
[...]
Die ga ik er of bijbestellen of kijken naar een "standalone" knabbelschaar.
Heb je wat meer gegevens ?maartend schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:28:
Ik doe de mijne weg. Is een Makita, stand-alone.
Ik heb misschien wel interesse
Is een gatzaag niet mooi ? https://www.ecotools.nl/gatenzagen/Fraggert schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:11:
[ Voor 23% gewijzigd door bluemoon23 op 26-06-2016 23:08 ]
Zal ik morgen opzoeken. Wat ik weet Makita, blauwe serie. Moet serienummer opzoeken.bluemoon23 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:05:
[...]
Heb je wat meer gegevens ?
Ik heb misschien wel interesse
Voor een ronde pasvorm lijken mij dit soort bi-metaal gatzagen wel het meest lekker werken, ik zou niet meer zonder kunnen.bluemoon23 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:05:
Is een gatzaag niet mooi ? https://www.ecotools.nl/gatenzagen/
Met een gatzaag heb je meteen een strak gezaagd gat, dat enkel nog even ontbraamd moet worden.
De meest modale speakermaten vallen nog wel binnen de max. 200mm range van deze gatzagen en anders inderdaad een handige knabbelschaar.
HBM levert complete machines in de 100-150 Euro categorie, daar kun je je geen buil aan vallen.
De Makita van Maartend (welk type??) zou ook een leuke kandidaat kunnen zijn.
Volgens mij zijn er nog niet zoveel andere mini slijpers. Tenminste, niet op 10,8vFraggert schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:21:
Toptip![]()
Ik heb ook gekeken naar rechte slijpers maar die zijn net zo groot als mijn gewone haakse en ze hebben geen doorslijpmogelijkheid.
Ik zal eens verder kijken naar handzame kleine slijpers
CoolFramoes schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:24:
Ik heb trouwens ook wat nieuwe spullen:
Verjaardagscadeau
[afbeelding]
Goedkoop setje, maar met lange bitjes voor pocket holes.
[afbeelding]
Stofzak voor als ik geen zin heb ik gesleep met de stofzuiger.
[afbeelding]
Prima bak van de Hornbach. Ik kwam voor een Stanley en ging met deze naar huis.
[afbeelding]
Die Bosch bitset heb ik ook, wat heb jij ervoor betaald?
Thanks voor de tipAnoniem: 639074 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 02:33:
Voor een ronde pasvorm lijken mij dit soort bi-metaal gatzagen wel het meest lekker werken, ik zou niet meer zonder kunnen.![]()
Met een gatzaag heb je meteen een strak gezaagd gat, dat enkel nog even ontbraamd moet worden.
De meest modale speakermaten vallen nog wel binnen de max. 200mm range van deze gatzagen en anders inderdaad een handige knabbelschaar.

Ik kijk meteen naar iets waar ik ook wat verder mee kan.Sjoerdfoto schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:24:
klein model reciprozaag? betere slijpschijfjes op de Dremel? Fein multitool?
Zomaar wat suggestiesof gewoon met de accutol wat kleinere gaten rondom boren, zodat je met een decoupeerzaag met een metaalzaagje rond kan gaan.
Of in 1 keer met de decoupeerzaag rond ;-)
[...]
Die multitools die oscileren vindt ik wel erg grof werken, wil er ook nauwkeurig mee kunnen werken. Zelfde geld voor de recipro. Net ff wat youtube gekeken goor de werking.
Goeie tip van die dremel schijfjes, ik wist niet dat er verschillende kwaliteiten bestonden, heb je een linkje of een merk?
Voorlopig denk ik aan dat bosch accuslijpertje, dat is ook wel handig voor mijn vrouw, die grote haakse slijper vind zelfs ik een naar ding, en nou ben ik inmiddels al wel aardig wat gereedschap gewend
Een gatzaag is perfeft voor speakergaten maar verder beperkt, ik wil er ook rechte gaten mee kunnen slijpen voor bijvoorbeeld een euro stekker chassisdeelbluemoon23 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:05:
€14,79 bij Amazon.de. Vond het goedkoop voor een redelijk volledige set.atmoz schreef op maandag 27 juni 2016 @ 06:17:
[...]
Cool![]()
Die Bosch bitset heb ik ook, wat heb jij ervoor betaald?
[ Voor 10% gewijzigd door Framoes op 27-06-2016 07:07 ]
Nee dat klopt, je zit meteen in de multitool-hoek zoals de dremel, dat is kleiner werk en die heb ik alatmoz schreef op maandag 27 juni 2016 @ 06:17:
Volgens mij zijn er nog niet zoveel andere mini slijpers. Tenminste, niet op 10,8v
De ervaring leert dat zodra er één innovatief gereedschap wordt ontwikkeld er al heel gauw in de andere merkkleuren een vergelijkbaar apparaat ook verkrijgbaar wordt.
Die kleine Bosch kost gewoon 200, je vind hem goedkoper maar let er op dat dat vaak de versie is zonder accu's
Er zijn persluchtslijpers maar om nou voor een stukkie te slijpen helemaal mijn compressor aan te slingeren gaat me ff te ver, daarbij zijn ze ook niet zuinig met lucht en ik heb maar een kleine Ferm compressor.
Das inderdaad geen geld voor zo'n mooie set.Framoes schreef op maandag 27 juni 2016 @ 07:05:
€14,79 bij Amazon.de. Vond het goedkoop voor een redelijk volledige set.
Ik heb 'm bij een package-deal met een GSR10,8 gekregen, dus wist niet wat hij los
kostte
Klopt, ik denk dat andere merken inderdaad zullen volgen!Fraggert schreef op maandag 27 juni 2016 @ 07:35:
De ervaring leert dat zodra er één innovatief gereedschap wordt ontwikkeld er al heel gauw in de andere merkkleuren een vergelijkbaar apparaat ook verkrijgbaar wordt.
Ik heb voor € 116,- incl. L-boxx en 3 slijpschijvenDie kleine Bosch kost gewoon 200, je vind hem goedkoper maar let er op dat dat vaak de versie is zonder accu's
Inderdaad zonder accu's en lader. Heb al een stuk of 10 van zo'n accu's en laders ook genoeg, dus komt goed
Voor dit dunne plaat materiaal zou een goede decoupeerzaag met een metaalzaagje ook goed kunnen denk ik. En die kan je later weer genoeg inzetten bij andere klussen.Fraggert schreef op maandag 27 juni 2016 @ 06:35:
[...]
Ik kijk meteen naar iets waar ik ook wat verder mee kan.
Die multitools die oscileren vindt ik wel erg grof werken, wil er ook nauwkeurig mee kunnen werken. Zelfde geld voor de recipro. Net ff wat youtube gekeken goor de werking.
Goeie tip van die dremel schijfjes, ik wist niet dat er verschillende kwaliteiten bestonden, heb je een linkje of een merk?![]()
Voorlopig denk ik aan dat bosch accuslijpertje, dat is ook wel handig voor mijn vrouw, die grote haakse slijper vind zelfs ik een naar ding, en nou ben ik inmiddels al wel aardig wat gereedschap gewend
W.b.t. slijpschijven voor dremel heb ik alleen ervaringen met de 'reguliere' schijven, die quickfit ofzo.
Een snelle google hit levert ook diamantschijven op, wellicht is dit iets?
http://www.myxlshop.nl/j-...R64WooEX2fsfVMRoC5_nw_wcB
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
ik heb een decou+zaagjes, maar op een stuiterende munitiekist bleek dat een dramaSjoerdfoto schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:19:
Voor dit dunne plaat materiaal zou een goede decoupeerzaag met een metaalzaagje ook goed kunnen denk ik. En die kan je later weer genoeg inzetten bij andere klussen.
W.b.t. slijpschijven voor dremel heb ik alleen ervaringen met de 'reguliere' schijven, die quickfit ofzo.
Een snelle google hit levert ook diamantschijven op, wellicht is dit iets?
http://www.myxlshop.nl/j-...R64WooEX2fsfVMRoC5_nw_wcB
De haakse slijper die ik gebruik is van me schoonpa, dus dan kan die terug. Vandaar dat ik neig naar die Bosch accuslijper.
Met die Bosch heb ik dan zelf een slijptol en meteen één waar ik wat meer mee kan.
Een paar tips:Fraggert schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:24:
[...]
ik heb een decou+zaagjes, maar op een stuiterende munitiekist bleek dat een drama
Leg er hout onder.
En dan bedoel ik niet onder de munitiekist zelf maar onder de plek waar je zaagt zodat je door zowel metaal als hout zaagt. Als je die plank of balk ofzo zelf nog stevig vast kan zetten kan je redelijk stabiel zagen.
Let er ook op dat je de decoupeerzaag zo instelt dat het zaagje alleen maar recht naar beneden beweegt, dus niet naar voren en achter of opzij.
Niet te hard duwen, laat de zaag het werk doen.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Toen liep ik dus tegen de slijptol en dremel-restricties aan.....en dat was niet de eerste keer

De slijptol is te lomp en de dremel te omslachtig.
En dus bedacht ik me een om hier raad te vragen en dat bleek een verstandige zet met jullie adviezen
http://nl.milwaukeetool.e...oduct127545/product25881/
Keuze tussen
1x slagschroevendraaier
3x "normale" accuschroever
Met een slagschroevendraaier kan ik toch eigenlijk ook al het werk doen wat ik met een normale schroever zou doen? Met de nadelen:
-impact bits verplicht
-zwaarder
-meer trillingen
Mbt tot de normale 3, kan ik aannemen hoe meer koppel hoe beter het is?
De BSD is 1-toerig, moet ik dat als een voordeel of nadeel zien?
Niet helemaal. Wat als je schroefjes in/uit een behuizing/apparaat/etc wilt schroeven?Appie Heijn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:32:
Met een slagschroevendraaier kan ik toch eigenlijk ook al het werk doen wat ik met een normale schroever zou doen?
Of hele kleine mini schroefjes in een fragiel werkstukje... Dat gaat allemaal wat lastiger met een SSD.
Ik zou minstens een of meerdere gewone accuschroevendraaiers nemen, en als "extra" zo'n SSD. Want fijn zijn die dingen wel

Trillingen zou je verwachten dat het wel mee zou moeten vallen, in ieder geval minder krachten op je arm. Wel enorm lawaai, natuurlijk, wat me inderdaad niet echt relaxt lijkt voor wat lichtere schroefarbeid.Kaasplank schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:37:
grootste nadeel van de slagschroevendraaier is imho de absolute takkeherrie bij elke schroef. Wanneer je weinig lomp grote schroeven gebruikt zou ik gaan voor de normale accuschroever
Voor dat soort kleine schroefjes zou ik eigenlijk zelf gewoon een hand schroevendraaier pakken, zelfs een gewone schroefmachine vind ik daar wat lomp voor.atmoz schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:57:
Niet helemaal. Wat als je schroefjes in/uit een behuizing/apparaat/etc wilt schroeven?
Of hele kleine mini schroefjes in een fragiel werkstukje... Dat gaat allemaal wat lastiger met een SSD.
Ik zou minstens een of meerdere gewone accuschroevendraaiers nemen, en als "extra" zo'n SSD. Want fijn zijn die dingen welLekker rammen met veel Nm
(én idd veel lawaai
)
Zou een gatzaag met fijnere vertanding niet fijner werken voor metaal? Ik heb verder geen idee, maar de meeste metaalzagen hebben juist een fijnere vertanding dan houtzagen, en deze dingen lijken redelijk grote tanden te hebben.bluemoon23 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:05:
En moet je zoiets ook koelen als je in metaal gaat boren?
[ Voor 24% gewijzigd door henkie196 op 27-06-2016 10:01 ]
Ik heb de Milwaukee M12 CID-202C en daarbij heb je 2 standen waardoor je ook het fijnere schroefwerk kan doen.Kaasplank schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:37:
grootste nadeel van de slagschroevendraaier is imho de absolute takkeherrie bij elke schroef. Wanneer je weinig lomp grote schroeven gebruikt zou ik gaan voor de normale accuschroever
Het is echt een superfijne functie maar als ik eerlijk ben gebruik ik meestal stand 2 omdat ik vaker lomp moet schroeven dan fijn moet schroeven.
Enige waar ik de "normale" schroefmachine er bij haal is om voor te boren als ik geen snelboorschroeven bij de hand heb.
K to the KillaZ
- BID slagschroevendraaier
- CD Hex schroevendraaier
- CDD schroevendraaier
Hou er bij de CD Hex bij dat de meeste korte bitjes niet passen zonder bithouder, omdat de ronde vernauwing ontbreekt. De meeste 50mm bits passen wel zonder bithouder.
Tegenwoordig heb je ook de CID. Dat is een slagschroevendraaier met 2 standen en die zou minder lawaai moeten maken. Maar het blijft een slagschroevendraaier, dus veel geluid zal er nog steeds uit komen.
Als ik er nu 1 zou moeten kopen en de andere 3 niet hebben, dan zou ik voor de M12 CPD gaan. Dat is de klopboorversie van de CDD. Die kost amper meer en je hebt er een functie bij. Voor een niet al te groot gat is die klopfuntie voldoende. Maar verwacht niet dezelfde prestaties als bij een bedrade versie.
Maar jouw keuze ligt vooral af aan het gebruik. Gebruik je je veel dikke en lange schroeven (>6x100 mm) en hoef je niet te boren, dan een CID. Wil je kunnen boren of gebruik je kleinere schroeven, dan de CDD of CPD. Overigens kun je met de CDD / CPD gemakkelijk 6x100 in zacht hout (bv vuren) draaien zonder voor te boren. Zolang je maar goede schroeven gebruikt.
Je hebt van de M12 de FUEL serie en de serie zonder aanduiding. De Fuel -serie heeft koolbortelloze motoren en is daardoor een stuk sterker. En je hoeft nooit koolborstels te vervangen. Deze serie is wel duurder. In jouw vergelijking heb je beide door elkaar staan.
[ Voor 11% gewijzigd door L.N. op 27-06-2016 11:19 ]
Ik heb een aantal gatzagen en die zijn geschikt voor zowel hout als metaal.henkie196 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:00:
Zou een gatzaag met fijnere vertanding niet fijner werken voor metaal? Ik heb verder geen idee, maar de meeste metaalzagen hebben juist een fijnere vertanding dan houtzagen, en deze dingen lijken redelijk grote tanden te hebben.
Koelen? Meh......dun plaatmateriaal waar je zo doorheen bent ga ik niet koelen.
ik heb >60 strips in 4mm staal moeten boren met elk 3 gaten van M4 t/m M6 om speakers mee vast te zetten.
Dát koel/smeer ik wel met Kroon Snijolie, maar dat is dan meer om mijn dure staalboren en schroefdraadtappen te sparen.
Die gatenzagen zijn speciaal voor metaal.henkie196 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:00:
Zou een gatzaag met fijnere vertanding niet fijner werken voor metaal? Ik heb verder geen idee, maar de meeste metaalzagen hebben juist een fijnere vertanding dan houtzagen, en deze dingen lijken redelijk grote tanden te hebben.
Kijk maar eens naar een lintzaagmachines, die tanden zijn ook groot.
Heeft allemaal te maken met de snelheid van het zagen, materiaal en voeding.
Met de hand zaag je veel langzamer dan een lintzaagmachine dus de tanden zijn ook fijner.
Koelen hoeft inderdaad niet in plaat materiaal, beetje snijolie oid kan nooit kwaad.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
[ Voor 94% gewijzigd door thijsco19 op 27-06-2016 12:16 ]
Deze wil ik voornamelijk voor het boren en de "relatief" zwaardere taken gebruiken.
Ik wil alleen maar brushless dus dan wordt de selectie al wat kleiner.
Ik denk nav de reactie L.N. dat de M12 CD(D?) het beste voor mijn gebruik is. De CD dan de CDDis nog weer compacter en de 1/4" hex bithouder is ook leuk meegenomen.
Dan wordt dit hem maar http://nl.milwaukeetool.eu/machines/snoerloos/m12-cd/
Bedankt voor de aanwijzingen
[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 27-06-2016 12:22 ]
Bij gereedschappro.nl maar een paar koppestukken besteld met de snelklemmen voor de liniaal, maar dan van bessey, zijn daar in de aanbieding momenteel (tip!)
http://www.gereedschappro...m-lijmklem-gtr16s6h/16989
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Voor zover ik weet een JS1601Anoniem: 639074 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 02:33:
[...]
De Makita van Maartend (welk type??) zou ook een leuke kandidaat kunnen zijn.
Mijn verzameling gatzagen, de grootste is 130mm.atmoz schreef op maandag 27 juni 2016 @ 06:17:
Thanks voor de tipik wist niet dat gatzagen tot zo'n grote diameter gingen. Zeker nooit op de 2e pagina gekeken
Weer wat geleerd vandaag...

Spot ik daar een set van bahco? mijn set ligt bij een verbouwende vriendbluemoon23 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:28:
[...]
Mijn verzameling gatzagen, de grootste is 130mm.
[afbeelding]
Aangezien ik geen bovenfrees heb, en de rest van het gereeedschap zoals cirkelzagen, afkortzagen en decoupeerzagen hiervoor niet geschikt is, leek een multitool mij een oplossing voor het realiseren van 4 scharnier sleuven.
Nu is het volgende het geval, ik heb een Bosch Blauw 10,8 accu tol met 2 2,5Ah accu's, dus ik zou ook een GOP 10,8 kunnen aanschaffen voor ongeveer 100 euro met L-Boxx. Is dat voor 4 scharnieren de moeite waard?
Wellicht dat ik in de toekomst deze nog ergens anders voor gebruik natuurlijk, soms moet je gewoon zien. Zeker met plintjes inkorten (laminaat leggen gebeurt me vaker) en meer van dat soort fratsen lijkt het me een handig apparaat. De recipro wel gezien, maar dan weer niet geschikt voor dit doel.
Het valt me nog tegen wat de kosten van de andere multitool opties zijn, een B&D met snoer voor 75 euro of iets dergelijks.
Twijfels.
Aan de andere kant, een multitool gebruik je niet vaak, maar als je hem nodig hebt is het een uitkomst.
Twijfel....
Bij twijfel, beide! Dus, koop die gop, en een mooie beitel
Wise enough to play the fool
Dat is zeker waar en ik houd m'n handbeitels dan ook altijd binnen bereik, maar toen ik gisteren meerdere deuren moest afhangen, bleek de bovenfrees weer eens van aangename waarde.teacher schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:19:
Scharnieren plaatsen in een houten kozijn kan ook prima met een goed scherpe beitel en hamer.
Al was het maar dat (eenmaal ingesteld) alle freesdieptes van de serie exact hetzelfde worden en daarnaast werkt het zoveel sneller en eenvoudiger.
Als je zo'n gatzaag nog vaker wilt gebruiken dan zou ik dat zeker doen ja.henkie196 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:00:
[...]
Ik gebruik daar standaard SKF boorolie voor die én koelt én het boren net wat lekkerder laat gaan.
De oudere non-brushless 18V Hitachi accumachine's die ik nog steeds gebruik hebben al een formidabel koppel van ~93Nm, genoeg om ook een stevige arm/pols te breken.L.N. schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:16:
[.....]
Je hebt van de M12 de FUEL serie en de serie zonder aanduiding. De Fuel -serie heeft koolbortelloze motoren en is daardoor een stuk sterker. En je hoeft nooit koolborstels te vervangen. Deze serie is wel duurder.
In al die jaren dat ik vooral accu generaties heb versleten, heb ik geloof ik nog nooit 1 koolborstel hoeven te vervangen (zelfs niet in de meest afzichtelijk afgebeulde machines), die krengen blijken ontzettend lang mee te gaan.
In dat opzicht is het een goedgeslaagde PR gerelateerde hype van machinefabrikanten die hun pijp weer eens flink willen laten roken en het blijkt te werken.
Toen ik niet zo lang geleden het bestaande arsenaal met 18V Makita's aanvulde, koos ik uiteraard ook voor hun brushless machines, maar het daadwerkelijke verschil met de oldskool non-brushless versie vind ik nog steeds niet overtuigend genoeg om alleen dáárvoor alles te vervangen.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 28-06-2016 06:17 ]
11,1 vind ik toch niet zo ideaal in mijn 12V dewalts(maar die bouw ik binnenkort om naar 8000mAh 14,4V
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Je hebt gelijk dat je geen non-brushless modellen moet vervangen voor brushless als de non-brushless niet defect zijn. Dat is gewoon zonde van het geld voor maar een beetje winst in kracht. Als je een nu een nieuwe 10.8V / 12V koopt dan is het in veel gevallen wel aan te raden.Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 05:46:
[...]
De oudere non-brushless 18V Hitachi accumachine's die ik nog steeds gebruik hebben al een formidabel koppel van ~93Nm, genoeg om ook een stevige arm/pols te breken.![]()
In al die jaren dat ik vooral accu generaties heb versleten, heb ik geloof ik nog nooit 1 koolborstel hoeven te vervangen (zelfs niet in de meest afzichtelijk afgebeulde machines), die krengen blijken ontzettend lang mee te gaan.
In dat opzicht is het een goedgeslaagde PR gerelateerde hype van machinefabrikanten die hun pijp weer eens flink willen laten roken en het blijkt te werken.![]()
Toen ik niet zo lang geleden het bestaande arsenaal met 18V Makita's aanvulde, koos ik uiteraard ook voor hun brushless machines, maar het daadwerkelijke verschil met de oldskool non-brushless versie vind ik nog steeds niet overtuigend genoeg om alleen dáárvoor alles te vervangen.
Het voordeel van brushless is dat daarmee de 10,8V /12V -series "volwassen" zijn geworden. Voorheen hadden die vaak net te weinig power en was de batterij te snel leeg. Nu zijn ze sterk genoeg voor een grote groep gebruikers en door de brushless motoren en door de toegenomen capaciteit van accu's gaan ze ook langer meer op 1 acculading.
Voor 18V is het wat anders. Ook daar zijn de brushless modellen sterker, maar de non-brushless waren in veel gevallen al sterk genoeg. De accucapaciteiten waren ook al groot genoeg (voor de meeste gebruikers). Natuurlijk heb je nu 18V brushless schroevendraaiers die over de 135NM (bv Milwaukee M18 ONEDD) gaan en slagschroevendraaiers die meer dan 200NM (bv Milwaukee M18 ONEID), maar voor de meeste gebruikers is dat echt overkill.
Koolstofborstels hoef je bij een accuschroefmachine inderdaad bijna nooit te vervangen. Bij een boormachine met snoer of bv een haakse slijper kan dat wel eens nodig zijn na jarenlang intensief gebruik. Ik vermelde het vooral om dat het niet hoven vervangen van koolstofborstel in algemene zin een voordeel is voor motorenr.
Het zijn oude machines, oude techniek. Alles nog met NiMh/NiCaD dus wel echt 12V. Hogere spanning geeft mij meer RPM/ meer A als hij moment moet leveren. Die koolborstelmotoren kunnen best wel wat extra spanning hebben(ze gebruiken die dewalt 12V motoren ook in RC auto's en draaien ze dan vaak 18V of hoger). De trigger in de Dewalt kan 14,4V hebben(12 NiXX cellen/toevallig ook 4 Li-ion cellen, al zit je dan wel op 16,8V startspanning) dus dat zal wel goed moeten gaan. Met 11V vind ik ze net wat minder "oemph" hebben dan met een verse 12V NiMh batterij(welke ongeveer tegen de 14/15V zit).henkie196 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:15:
Je weet dat die 12V marketingpraat is voor 10.8V? Die 12V aanduiding is niks anders dan 12V piekvermogen voor iets dat gemiddeld 10.8V is. Kennelijk heb je al een 10.8V machine op 14.4V draaien, als ik je verhaal goed begrijp, dus wellicht werkt dat ook voor je slagschroefmachine, maar het lijkt me niet echt aan te raden.
De huidige 1,2V cellen vervang ik met 15C 3s(11,1V) of 4s(14,4) batterijen voor RC gebruik, of met high discharge 18650 cellen(of low discharge maar dan veel parralel). Wat ik hier aan het doen ben weet ik. Makkelijkste oplossing is natuurlijk proberen of 3s afdoende resultaat levert en zo niet kan ik altijd naar 4s, al is dat laatste wat lastiger weg te werken in de behuizing.
Overigens is dit ook een tip voor iedereen die zijn "oude" spullen willen wegdoen voor al die mooie nieuwe Li batterijen. Batterijconversie is echt niet zo heel moeilijk. Ik vroeg mij alleen af of mijn aannames over het mechanisme in een slagschroevendraaier klopt, bespaart mij weer wat werk. Maar mocht niemand het weten dan zal ik het wel gaan testen.
Maar als antwoord op je vraag, ik heb een 12V machine draaien of op 11,1V of op 14,4. Geen marketingspraat, maar gewoon ouder spul. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
/offtopic
Waarom zoveel moeite doen voor oude apparatuur, zullen sommige zich ook wel afvragen. Ik heb 2 12V Dewalt XR schroefboormachines op de kop getikt voor 25 euro, de Makita was 50euro(maar kwam wel met 3 relatief okee batterijen, alleen moet ik constant laden en houden ze de lading niet langer vast dan een dag) Metabo BZS 12V was een 10tje en een Bosch GBH24V had ik voor 20 euro(maar die heeft nog wel een goede batterij en nog geen LI-Ion conversie nodig). Het zijn niet de lichste dingen, maar wel zeer degelijke apparaten, de chuck van die 12V dewalts is beter dan die van mijn 18V(Dewalt XRP), de Makita is even degelijk en de Metabo heeft de soms toch wel handige pulse functie en ik ben blij dat ik de Bosch had gehaald toen ik een paar gaten in beton moest boren. Mijn 18V XRP kwam daar niet doorheen met kwaliteitsboren, die Bosch ging er doorheen alsof het boter was met boren van Action. En wie wil er niet extra power en degelijkheid voor weinig geld
En meerdere boormachines zijn handig, veel minder wisselen van boren als je verschillende types nodig hebt binnen een korte periode.
Maar de motor om de zoveel tijd een beetje schoonmaken kan wel helpen, zeker als je er 1 met koolborstels hebt. Sowieso is dat wel verstandig met koolborstelmotoren, zeker als ze in stoffige omgevingen worden gebruikt. Bij brushless speelt dat inderdaad veel minder een rol.L.N. schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:34:
[...]
Koolstofborstels hoef je bij een accuschroefmachine inderdaad bijna nooit te vervangen. Bij een boormachine met snoer of bv een haakse slijper kan dat wel eens nodig zijn na jarenlang intensief gebruik. Ik vermelde het vooral om dat het niet hoven vervangen van koolstofborstel in algemene zin een voordeel is voor motorenr.
[ Voor 10% gewijzigd door Exphy op 28-06-2016 10:20 ]
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Zo ben ik benieuwd of een goedkope slijptol of reciprozaag op perslucht (die je vaak voor een paar tientjes ziet) veel krachtiger is dan een 10,8v accumachine.
Uiteraard begrijp ik het verschil tussen draadloos werken en met een luchtslang, maar het gaat me om de kracht van het apparaat. Gedachte is namelijk om wat zaag- en schuurgerei aan te schaffen met ene compressor in plaats van de hele boel (bedraad) elektrisch. En ik heb nu accuspul, waarmee ik het wil vergelijken.
Goed, krachtig, duurzaam luchtgereedschap is nou ook niet bepaald goedkoop. Daarbij is lucht d.m.v. een compressor een zeer inefficiënte energiedrager. (Ik heb zelf een 2000wat 2cil compressor met 100 liter tank).KifArU schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:26:
Kan iemand hier een vergelijking maken tussen (licht) accugereedschap of dat zelfde spul op perslucht?
Zo ben ik benieuwd of een goedkope slijptol of reciprozaag op perslucht (die je vaak voor een paar tientjes ziet) veel krachtiger is dan een 10,8v accumachine.
Uiteraard begrijp ik het verschil tussen draadloos werken en met een luchtslang, maar het gaat me om de kracht van het apparaat. Gedachte is namelijk om wat zaag- en schuurgerei aan te schaffen met ene compressor in plaats van de hele boel (bedraad) elektrisch. En ik heb nu accuspul, waarmee ik het wil vergelijken.
Ik probeer zoveel mogelijk te switchen naar 18V machines waarvan ik al accu's heb, dan hoef je vaak alleen de relatief goedkope body te kopen. Perslucht word enkel gebruikt voor het oppompen van de bandjes en een goede slagmoersleutel voor werken aan auto's.
Bij langdurig gebruik van bijvoorbeeld een goede boorhamer zou ik altijd 220v boven een accu verkiezen.
Het hangt allemaal dus een beetje van eisen/gebruik/budget af. Een goede compressor is initieel ook best een dure investering.
[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 28-06-2016 11:23 ]
Kan niet wachten om naar huis te gaan en hem even "uit te laten"
RatPack #814
Kan ik me voorstellenRoeligan schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:16:
TS55 is net binnengekomen, alsmede de bessey liniaal klemmen en koppelstukken.
Kan niet wachten om naar huis te gaan en hem even "uit te laten"
Cool
Machine is splinternieuw in verzegelde kist maar ik twijfel of zichtbaar slingeren van de machine aan de voorzijde bij een vrij kort boortje normaal is
Dit topic is gesloten.