Overigens, not sure of ik het hier ook al had gemeld, maar mijn 70's kolomboormachine die ik eens voor 6 tientjes heb opgepikt is onlangs overleden na 11 jaar in de werkplaats van mijn pa te staan. Kennelijk is er voldoende papierstof in de motor terechtgekomen dat het uiteindelijk is ontbrand door een vonk van een koolborstel, dat sloopte de spoelisolatie en de rest lijkt me evident. Maar goed, boekbinderij, veel stoffiger kan je het niet krijgen. Ik heb voorlopig geen projectjes waar ik een kolomboor bij nodig heb, mijn pa de komende 5-6 weken ook geen opdrachten plus hij heeft nog een dedicated papierboormachine, dus ook maar eens rustig gaan kijken. We stellen er maar vrij lage eisen aan overigens, hij boort bijna altijd papier en af en toe wat hout, en ik neem gewoon rustig de tijd als ik eens iets als staal of hardhout moet boren. Grootste voordeel zou bij ons een voetpedaal voor de Z-as zijn, dan kan je het werkstuk met twee handen positioneren en alsnog de machine bedienen. Wel zo handig als je >30 gaatjes op een rij moet boren in de rug van een boekje ofzo 
Overigens, we hebben hier de oude papierboormachine ook nog staan, als iemand interesse heeft wil mijn pa er voor ~60 euro best van af geloof ik. Oude AEG machine, zelf heeft ie nu een Nagel Citoborma 180 staan. Meeste mensen zullen er niks aan hebben maar goed

Overigens, we hebben hier de oude papierboormachine ook nog staan, als iemand interesse heeft wil mijn pa er voor ~60 euro best van af geloof ik. Oude AEG machine, zelf heeft ie nu een Nagel Citoborma 180 staan. Meeste mensen zullen er niks aan hebben maar goed

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!