Toon posts:

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 100 Laatste
Acties:
  • 684.619 views

Onderwerpen

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
henkie196 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:06:
Ik ben zo langzaamaan eens op zoek naar een nieuwe accuboormachine. Ik heb nu een DeWalt 14.4V machine, waarvan 1 accu na een jaar al kapot was, en waarvan de kop genoeg eiert dat een 6mm boortje aan de top mooie rondjes draait van ongeveer 1cm in doorsnee.

Tijd voor wat anders, dus. Een globaal lijstje van dingen die ik graag zou zien in een nieuwe accuboor:
  • Zowel onder- als overspanningsbeveiliging op de accu's.
    Ik denk dat dit wel een beetje standaard is nu, maar onderspanningsbeveiliging wordt niet vaak ergens genoemd.
  • Verwisselbare kop / excenter opzetstuk.
    Dit lijkt vrij zeldzaam te zijn voor accuboren, maar omdat ik vaak in moeilijke hoekjes lijk te moeten schroeven, leek me zo'n opzetstuk met offset voor een bitje me best handig.
  • Brushless motor.
    Beetje futureproof, plus dat het idee van verminderen van slijtagedelen me wel aanstaat.
  • Geen DeWalt.
    Ze maken vast mooie en goede machines in bepaalde segmenten, maar met de ervaring met mijn huidige DeWalt, voel ik geen behoefte om DeWalt nog te sponsoren.
  • In ieder geval twee accu's meegeleverd.
    Ik heb (nog) geen andere accu apparatuur en de DeWalt gaat eruit, dus er moet sowieso het één en ander aan nieuwe accu's komen.
Ik heb al een boorhamer voor het zwaardere werk, dus een 10.8V / 12V lijkt me op zich wel afdoende.

Ik heb alleen niet bijzonder veel kunnen vinden dat aan de bovenstaande eisen voldoet. Deze set van Milwaukee lijkt me prima, behalve dat deze kennelijk alleen in de versie met borstels beschikbaar lijkt te zijn. Van Bosch voldoet deze set aan alle eisen, maar is met 18V en ook met slagboor functie wellicht een beetje overkill. De prijs is ook een tikkeltje aan de hoge kant.

Weten jullie zo nog andere sets die aan mijn eisen zouden voldoen? Ik sta ook open voor tips zodat ik zo'n excenter niet nodig zou hebben in krappe hoeken, of iets dergelijks.
Misschien wel handig om te vermelden: wat is je budget :) ? Ik zie dat je de Bosch Blauw wat aan de hoge kant vind, dus 350 euro of lager lijkt het richtdoel te zijn.

Vooral die wisselbare kop maakt het lastig imo. De opties die je zelf aangeeft lijken mij prima en ik vraag mij af of je echt moet vasthouden aan je brushless eis. De duurdere modellen (lees: Milwaukee, Makita enz.) hebben toch wel onderdelen om het eea te vervangen indien nodig. Je kan zelfs alvast een setje nieuwe borstels kopen en die bewaren voor als het nodig is; dan weet je zeker dat je het hebt, mocht het ooit niet meer te koop zijn.

[Voor 11% gewijzigd door Notna op 10-12-2015 10:18]

Xbox Live ID:Notna8310

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Budget is niet zo'n issue, maar beneden zo'n 350 euro zou inderdaad wel een wat mooiere prijs zijn dan die dik 500 euro die je voor die Bosch FC2 zou betalen als je de excenter er ook bij wilt hebben.

In mijn ervaring scheiden de accu's er toch veel eerder mee uit dan de machine zelf, dus met borstels zou ook niet zo'n issue moeten zijn, alhoewel dat niet mijn voorkeur heeft.

• Notna
  • Registratie: November 2002

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
henkie196 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:31:
Budget is niet zo'n issue, maar beneden zo'n 350 euro zou inderdaad wel een wat mooiere prijs zijn dan die dik 500 euro die je voor die Bosch FC2 zou betalen als je de excenter er ook bij wilt hebben.

In mijn ervaring scheiden de accu's er toch veel eerder mee uit dan de machine zelf, dus met borstels zou ook niet zo'n issue moeten zijn, alhoewel dat niet mijn voorkeur heeft.
Ik weet niet wat jij doet met je accus, maar de Li-Ion accus van tegenwoordig zijn echt niet kapot te krijgen. Zelfs al laat je ze continue aan de lader hangen :+

NiCad is idd een hell en gaan heel snel stuck.

Xbox Live ID:Notna8310

• henkie196
  • Niet online
Ik denk dat mijn DeWalt NiCd of NiMH accu's heeft, maar weet ik niet zeker.

Maar zelfs al gaan Li-ion accu's niet gauw stuk, ze verliezen wel hun capaciteit over de tijd.

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 16:07

Jelte,89

Woodworking

Kun je dat excenter gebeuren niet vergeten, en een losse (haakse) body kopen van hetzelfde merk?
Of zit je dan weer met het probleem dat die accu's dan weer niet passen?

Revive the guild!

• henkie196
  • Niet online
Accu's zouden normaalgesproken wel moeten passen. Maar ik heb volgens mij nog geen borstelloze haakse boormachine gezien.

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:53
Festool heeft volgens mij een aantal machines die wel aan je eisen voldoen als voorbeeld Festool CXS

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 20:20
MisterH75 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:02:
Festool heeft volgens mij een aantal machines die wel aan je eisen voldoen als voorbeeld Festool CXS
Die is (bizar genoeg in tegenstelling tot vrijwel alle andere Festool accubootmachines) niet koolborstelloos.

Ik heb er zelf eentje en het is een heerlijk apparaat, maar dan wel als tweede machine naast een krachtigere 18v machine oid. Ook is die vooral interessant als je ook Centrotrec boren en bitjes wilt gaan gebruiken. Van Festool zelf zijn er geen fijne 1/4" bithouders. Voor schroeven prima, maar boortjes met 1/4" wobbelen behoorlijk en dat werkt niet zo fijn.

Mischien is een Metabo Powermax Bs/Mafell A10m iets. Die zijn wel koolborstelloos, stuk krachtiger en hebben een betere (los verkrijgbare) 1/4" bithouder opzet stuk.

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
miekol schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:21:
Mischien is een Metabo Powermax Bs. Die zijn wel koolborstelloos, stuk krachtiger en hebben een betere (los verkrijgbare) 1/4" bithouder opzet stuk.
Wilde die ook als alternatief aandragen (en dan specifiek de quick uitvoering), echter is deze ook niet borstelloos. Dat zijn alleen de "BL" uitvoeringen (en die zijn weer alleen in 18V uitvoering incl. klopboor functie etc.).

€204,- bij gereedschapcentrum.nl

[Voor 29% gewijzigd door o0SmOkE0o op 10-12-2015 20:14]

• miekol
o0SmOkE0o schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:52:
[...]

Wilde die ook als alternatief aandragen (en dan specifiek de quick uitvoering), echter is deze ook niet borstelloos. Dat zijn alleen de "BL" uitvoeringen (en die zijn weer alleen in 18V uitvoering incl. klopboor functie etc.).

[video]

€204,- bij gereedschapcentrum.nl
Ahhh, dacht dat al die Metabo Quick brushless waren, weer wat geleerd!

Nou dan misschien de Milwaukee M12 BDDX? Kan alleen niet zo snel vinden of die wel of geen koolborstels heeft. Er is geloof ik ook nog een goedkopere AEG variant van dit model te vinden.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 10:21
Bij Milwaukee is dat heel simpel: als er FUEL in de naam staat is het brushless, anders niet.
Overigens ben ik van mening dat wel/niet brushless niet de doorslag zou moeten geven tenzij je per se maximaal koppel uit je vermogensbudget wil halen. Koolborstels zijn bijna altijd los te krijgen bij spul van de profi-merken voor een paar euro, en dat is wel al bewezen techniek. Ik ken geen vaklui die al langer dan vier jaar brushless spul gebruiken, dus of het in de praktijk duurzamer is dan een goede brushed motor is niet te zeggen. Ik weet wel dat twee aannemers hier uit het dorp ruim 15 jaar hetzelfde panasonic en dewalt spul in gebruik hebben gehad, tot nieuwe accu's te duur werden, en van dat accumateriaal is altijd iets anders het breekpunt geweest dan de motor zelf. Bij Panasonic vooral boorkoppen, bij hun Dewalt boormachines bleek bijna altijd de koppeling het eerst te bezwijken. Àls het al kapotging dan, beide zijn al die tijd in gebruik gebleven omdat het verder betrouwbaar duurzaam gerei was.

Ik zit nu op mobiel, dus ga ik straks eens snuffelen. Dewalt wil je niet, en de andere assortimenten ken ik minder goed uit mijn hoofd :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• henkie196
  • Niet online
Dank voor de suggesties.

Als ik het zo gauw zie, lijken van Metabo inderdaad alleen in de 18V klasse borstelloze boormachines te vinden. Ze zien er verder wel goed uit. Ik mis wel een excenter. Kress heeft zonder excenter ook zo'n soort systeem, maar voor zover ik kan zien heeft Kress dan weer geen borstelloze motoren.

Die Mafell kende ik nog niet, moet ik nog wat verder uitzoeken.

Die Festool is wel mooi, maar klopt het dat die echt zo weinig koppel heeft? Verder lijkt die CSX inderdaad net geen borstelloze motor te hebben en ik weet niet of ik nu echt in dat centrotec systeem wil gaan zitten. Het lijkt vooral ook veel extra lengte toe te voegen zelfs al wil je alleen maar een bitje erop wil zetten.

Die Milwaukee M12 BDDX heeft geen borstelloze motor (die had ik ook gelinkt in de initiële vraag). De M12 CDD heeft dat wel, maar die lijkt dan weer niet met die set beschikbaar te zijn :/

Ik had die Bosch 18V-EC FC2 nog eens vast gehouden in een winkel, maar ondanks SDS+ opzetstuk lijkt het geen slagboor te zijn, vreemd genoeg. Of ik mis iets. Wel behoorlijk zwaarder dan zo'n 10.8V GSR of iets dergelijks, dat ligt toch net even wat fijner in de hand (die 10.8V, dus).

Misschien toch maar dat brushless idee laten varen, dan zou die Milwaukee een mooie set zijn.

[Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 10-12-2015 21:45]

• McGryphon
Milwaukee maakt gewoon goed spul. In de subtop zitten ze imo bovenaan, gemiddeld genomen, voor bepaalde gereedschappen zou ik ze zelf altijd boven Dewalt, Makita of Bosch aanraden, en qua boormachines? Daar moeten ze alleen in het 18V-gebied situationeel Dewalt of Makita voor zich laten qua prestaties, en Bosch in dat vreemde extra-compact 18v segment want die hebben ze domweg niet.

Andere gereedschappen waarmee Milwaukee het eigenlijk altijd het beste doet zijn reciprozagen. Dat ik er een van Dewalt heb is alleen omdat ik die accu's al had en ik een tool-only in het pandjeshuis zag voor 80 euro.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• miekol
henkie196 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:44:
Dank voor de suggesties.

Als ik het zo gauw zie, lijken van Metabo inderdaad alleen in de 18V klasse borstelloze boormachines te vinden. Ze zien er verder wel goed uit. Ik mis wel een excenter. Kress heeft zonder excenter ook zo'n soort systeem, maar voor zover ik kan zien heeft Kress dan weer geen borstelloze motoren.

Die Mafell kende ik nog niet, moet ik nog wat verder uitzoeken.

Die Festool is wel mooi, maar klopt het dat die echt zo weinig koppel heeft? Verder lijkt die CSX inderdaad net geen borstelloze motor te hebben en ik weet niet of ik nu echt in dat centrotec systeem wil gaan zitten. Het lijkt vooral ook veel extra lengte toe te voegen zelfs al wil je alleen maar een bitje erop wil zetten.

Die Milwaukee M12 BDDX heeft geen borstelloze motor (die had ik ook gelinkt in de initiële vraag). De M12 CDD heeft dat wel, maar die lijkt dan weer niet met die set beschikbaar te zijn :/

Ik had die Bosch 18V-EC FC2 nog eens vast gehouden in een winkel, maar ondanks SDS+ opzetstuk lijkt het geen slagboor te zijn, vreemd genoeg. Of ik mis iets. Wel behoorlijk zwaarder dan zo'n 10.8V GSR of iets dergelijks, dat ligt toch net even wat fijner in de hand (die 10.8V, dus).

Misschien toch maar dat brushless idee laten varen, dan zou die Milwaukee een mooie set zijn.
Ah die had je al gevonden dus, my bad.

De Mafell is een omgekatte versie van de Metabo. Zowel de 10,8v als 18v van Metabo hebben ze ook in Mafell smaak. Volgens Mafell zelf is er natuurlijk van alles anders aan...

Ja die CXS is inderdaad niet bepaald krachtig. Leuk om dingen mee in elkaar te schroeven en kleine gaten in hout te (voor)boren, maar dan is de koek eigenlijk wel een beetje op :) Vind zelf zo een 'C' grip wel erg fijn werken 'precies richten' met boren/schroeven.

Je zou ook nog een Festool C12/C18 kunnen overwegen. Deze zijn wel brushless. En is ook een excenter, hoekstuk etc. voor. Je hebt ook nog de Festool PDC 18/4, dat is een oude Protool machine. Ook koolborstelloos en 4 versnellingen. Vierde versnelling zelfs 3800 rpm! Alleen is er voor de PDC volgens mij geen excenter. Geloof dat beide machines ook een elektronische gearbox hebben, maar weet ik niet zeker (en te lui om even op te zoeken).

Last but not least heeft Axminster tegenwoordig bitjes en boren met het zogenaamde "Quick change system" van eigen merk en van Fisch en die zijn zowel 1/4" hex als Centrotec compatible. Goede kwaliteit ook!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
miekol schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:00:
[...]
Ahhh, dacht dat al die Metabo Quick brushless waren, weer wat geleerd!
Ik moest ook even goed kijken of ze nu wel of niet brushless waren. Helaas voor de vraagsteller bleek het dus niet zo te zijn :(. Blijft wel een leuk apparaat :)

• teacher
  • Laatst online: 22:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Makita in 18 of 10,8 volt: de dda351 of de da331 zijn de haakse schroefmachines.
Voor kleine hoekjes, kastjes etc. werkt de 10,8v boor en schroefmachine prima.
Beide overigens niet borstelloos.

[Voor 9% gewijzigd door teacher op 10-12-2015 23:13]

Wise enough to play the fool

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:36
Ik heb laatst m'n makita DDF343RHE 14,4V laten vallen met een boortje erin waardoor de hele kop nu scheef staat, en de oplader was had al een beetje kuren, dus ik heb zojuist een Milwaukee M12 CPD-0 FUEL besteld. Ik ben benieuwd of hij net zo fijn is als m'n Milwaukee M12 CID-202C :).

• henkie196
  • Niet online
Die haakse boormachines kunnen denk ik nog steeds niet zo in een hoekje komen als je met een excenter kan (mits je ruimte hebt voor de rest van de boormachine, uiteraard). Heeft Makita wel verwisselbare koppen? Ik kan zo gauw niet vinden dat ze überhaupt zoiets hebben.

Van Festool kan ik op hun website geen C12 meer vinden, alleen C15, T15 en T18. Hier en daar kun je in winkels nog wel C12s vinden (en meer dat niet op de Festool website (meer?) staat). Zo'n 'C' grip lijkt me inderdaad wel fijn voor het preciezere werk, en die Fisch boortjes / bitjes zien er ook wel goed uit. Maar zo'n proprietary systeem (centrotec) ben ik dan weer niet zo'n fan van. Daarnaast zijn de sets van bv. de C15 al gauw net zo duur of nog duurder dan bv. die Bosch FC2, en net zo zwaar.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:37
Mooi, van de week mijn platte bek tang van Knipex gebroken terwijl ik een M6 vast hield. Mag natuurlijk niet gebeuren, maar goed, ding was in 11 maanden goed gebruikt in de verbouwing. Toch maar even proberen bij Amazon.

09:05: Garantie aanvraag ingediend bij Amazon
09:30: Belletje vanuit Munchen met wat security vragen
10:00: Mailtje dat er een nieuwe tang onderweg is, zonder verzendkosten.

Goeie service :)

K to the KillaZ

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Notna schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:34:
Ik weet niet wat jij doet met je accus, maar de Li-Ion accus van tegenwoordig zijn echt niet kapot te krijgen.
Behalve heel weinig gebruiken. Heel zwaar gebruik vinden ze ook niet leuk, want hoog koppel vertaalt zich naar hoge stroom door de accu's. Daar kunnen NiCd en NiMH toch echt beter tegen. De accu's van m'n Metabo 14,4V accuboor werden regelmatig uitgeschakeld door de beveiliging als ik heel veel koppel vroeg van dat ding. Eén van de accu's laatst vervangen door third party accu van Accuman in Haarlem.

• henkie196
  • Niet online
Daarom noemde ik ook de onderspanningsbeveiliging in mijn eerste vraag. Ik vermoed dat dat ook is waarom die ene accu van de DeWalt gaar is, te lang niet gebruikt en geen onderspanningsbeveiliging.

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat hebben die accu's van mijn Metabo accuboor wel en lader heeft ook beveiliging om te voorkomen dat je accu's met onderspanning nog kan opladen. Dacht daardoor ook eerst dat m'n lader stuk was.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yup, ideaal. Ook die batterijindicator (ledjes) op de accu zelf zijn erg handig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 22:31
Vandaag de winterwielen onder mijn auto gezet. Bij mijn ouders lag altijd zo'n Mannesmann doppendoos waar ik dan de juiste dop uit pakte, deze op mij momentsleutel plaatste en het klusje was zo geklaard. Aangezien ik zelf alleen een 1/4 doppendoos (Bahco SL25) en een momentsleutel 1/2 met een verloop naar 3/8 heb afgelopen week bij mijn ouders uit een oude Kinzo doppendoos de juiste dop in 3/8 meegenomen. Ik wilde het goede gereedschap niet meenemen aangezien mijn vader die doppendoos ook regelmatig gebruikt.

Nou, bij de 9e moer losdraaien knalde de Kinzo dop. Gescheurd op verschillende plekken dus helemaal kapot. Zelf nog nooit meegemaakt en deze ging bij verbazingwekkend snel stuk. Blijkt toch maar weer dat er aardig wat verschil in gereedschap zit. De mannesmann doppen heb ik af en toe echt enorm veel kracht gezet met domme krachten van 1 meter of langer. Ik zit nog een beetje te azen op een Bahco S240 doppendoos erbij, die is 1/2. Binnenkort toch maar eens ergens aanschaffen. Voor nu de moeren maar aangedraaid met de moersleutel uit de auto.

En van de Metabo 18v li-ion kan ik in ieder geval ook bevestigen dat er een dieplaadbeveiliging op zit. Bij gebruik is het ook echt opeens leeg, je merkt een paar seconden minder kracht en dan stopt de machine er opeens mee zonder nog een kik te geven daarna. Lastig bij gebruik maar als dat de accu beschermt vind ik het alleen maar een voordeel. Vandaag waren we ook weer met wat vrienden aan het klussen. Één Bosch groen, één Black & Decker en mijn Metabo. Na een paar schroeven gingen de collega klussers ook naar mijn machine vragen.

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-02 22:28
Tja, 3/8" doppen zijn ook niet erg geschikt voor wielmoeren.
Bij het vastdraaien is het al iets van 100/110Nm, bij losdraaien kan dat nog wel hoger zijn.

• Kid Jansen
  • Niet online
Zoveel is 100 Nm toch niet? 34 kg op 30 cm arm (wat mij vrij normale lengte lijkt voor een ratel) geeft dat ongeveer als draaimoment.

Zou eigenlijk nog eerder verwachten dat je de ratel aan gort draait dan de dop.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

O+

De Nederbelg !

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:05

thijsco19

KTM 990 SMT

Oeh mooi!
Vanwaar die keus? (Gewoon zomaar hoor :P )

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Jellabie

Jellabie

thijsco19 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 22:04:
Oeh mooi!
Vanwaar die keus? (Gewoon zomaar hoor :P )
Is stiekem van het werk, maar als ik tegen de baas zeg "deze heb ik nodig!" ligt die 2 dagen later klaar.

Wij hebben alles van Bosch blauw, <3

De Nederbelg !

• The Eagle

The Eagle

Komt in het dagelijks werk ook wel van pas, dus helemaal goed. Beetje een auto van de zaak waar je onbeperkt prive in mag rijden, maar dan goedkoper en zonder bijtelling :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jellabie

Jellabie

Net even opgezocht wat die kost, dik 800€, baas zal die vast een stuk goedkoper hebben, maar dan nog.

De Nederbelg !

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Oh... Handig!! Haha.
Kost inderdaad wel veel, had ik ook wel verwacht met die grote 36V accu.
Veel plezier ermee! :9~

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Kid Jansen
  • Niet online
Kan ook wel goedkoper dan dik €800.

Best sterk ding trouwens met 3,2J slagkracht en tot 28 mm in beton.

• The Eagle

The Eagle

Flinke accu he ;)
Ben wel benieuwd hoe snel ie leeg is though.

• bluemoon23
Kid Jansen schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:42:
Zoveel is 100 Nm toch niet? 34 kg op 30 cm arm (wat mij vrij normale lengte lijkt voor een ratel) geeft dat ongeveer als draaimoment.
De meeste 3/8" momentsleutels gaan ook niet verder dan 100/110Nm, zal ook wel een reden hebben......

• henkie196
  • Niet online
Dat zal vast een reden hebben, maar je mag aannemen dat als die momentsleutels zover nog gaan, dat er nog wel wat marge in de doppen zou moeten zitten om daar ook nog tegen te kunnen.

• Tarquin
  • Laatst online: 10:51
Leuk. Misschien moeten we een keer een topic openen 'wat stop je in een gereedschapskist' - met als regel dat als iemand zijn klopboor erin stopt, hij moet aangeven hoeveel steeksleutels en hamers en andere essenties er uit moeten om plaats te maken voor zijn klopboor.

Mijn twee duiten in het zakje:

Mijn Proxxon FBS240, ook bekend als Fijn Boor Slijper op 240 volt. Veel mensen hebben een Dremel; geef mij de Proxxon maar.
En mijn Leatherman Wave. Matige schroevendraaier, soms bruikbaar als bithouder, te klein als vijl en qua mes is het handvat te groot en het lemmet te klein - maar als je gereedschapskist thuis staat, kan er niets tegenop!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

Nomad

a.k.a. Martijn

Geen idee of de aanbieding goed is, maar het is een kleine moeite om even te linken :
http://www.gereedschapcen...d&a_bid=247f6bf5&chan=DAI
(De Walt accu, 18V, 5.0Ah voor 89 euro)

Sony A7 III te koop

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wil binnenkort mijn auto zelf een grote beurt geven (Citroen C1) en alle 'verbruiksmaterialen' zijn al onderweg. Nu zit ik nog met een paar vraagjes over het gereedschap dat ik nodig heb. Ik heb al het nodige liggen (doppenset enz.), dus het gaat mij vooral om 'auto specifiek' gereedschap.

Een van die dingen is een 'momentsleutel'.
Heeft er iemand ervaring met een digitale momentsleutel van ~ 100 euro? Of ben ik dan beter af met een goedkopere analoge van ~50 euro? Of is dat zoiets als een kniptang van 2 euro, het ziet er echt uit, maar doet eigenlijk niet wat het moet doen.
Het gaat mij vooral om geen dingen 'te slopen', zoals wanneer ik de bougies aan het wisselen ben. Nou kost een nieuw motorblok voor een C1 ook weer niet een vermogen, maar dat stond (nog) niet op de planning ;)

Ik heb uiteraard een krik en as steunen om veilig te kunnen werken, waarvoor zou ik dan 'oprijblokken' nodig hebben of gebruiken?

Heb de reactie ook even hier geplaatst.

[Voor 5% gewijzigd door TheGhostInc op 14-12-2015 13:39. Reden: Reactie in ander topic waar het beter past.]

• henkie196
  • Niet online
Voor autogerelateerd gereedschap heb je meer kans op een goed antwoord in Goed (auto)sleutelgereedschap

• KillaZ
TheGhostInc schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:11:
Ik wil binnenkort mijn auto zelf een grote beurt geven (Citroen C1) en alle 'verbruiksmaterialen' zijn al onderweg. Nu zit ik nog met een paar vraagjes over het gereedschap dat ik nodig heb. Ik heb al het nodige liggen (doppenset enz.), dus het gaat mij vooral om 'auto specifiek' gereedschap.

Een van die dingen is een 'momentsleutel'.
Heeft er iemand ervaring met een digitale momentsleutel van ~ 100 euro? Of ben ik dan beter af met een goedkopere analoge van ~50 euro? Of is dat zoiets als een kniptang van 2 euro, het ziet er echt uit, maar doet eigenlijk niet wat het moet doen.
Het gaat mij vooral om geen dingen 'te slopen', zoals wanneer ik de bougies aan het wisselen ben. Nou kost een nieuw motorblok voor een C1 ook weer niet een vermogen, maar dat stond (nog) niet op de planning ;)

Ik heb uiteraard een krik en as steunen om veilig te kunnen werken, waarvoor zou ik dan 'oprijblokken' nodig hebben of gebruiken?
No offence, maar als je deze vragen moet stellen zou ik dat kleine beurtje lekker bij een uni garage laten doen. Wat ga je bijvoorbeeld doen als je je oliefilter niet los krijgt?

K to the KillaZ

• henkie196
  • Niet online
KillaZ schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:08:
No offence, maar als je deze vragen moet stellen zou ik dat kleine beurtje lekker bij een uni garage laten doen. Wat ga je bijvoorbeeld doen als je je oliefilter niet los krijgt?
Je moet toch ergens beginnen? Een service manual voor de C1 lijkt me overigens wel handig. En veel geduld.

• TheGhostInc
  • Niet online
KillaZ schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:08:
[...]
None taken. Maar dan kun je praktisch elke vraag hier afdoen met: 'Huur een professional in'. (en soms is dat ook een goed antwoord, bijvoorbeeld met een betonboor/zaag/ding)

Zeker een C1 is een auto die begrijpbaar is voor een amateur. Een vastzittend oliefilter is inderdaad het niveau van problemen die ik kan tegenkomen. Worst case duw ik de auto (als hij niet meer rijdt) naar de dichtstbijzijnde garage en lossen zij het voor mij op.
henkie196 schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:46:
Voor autogerelateerd gereedschap heb je meer kans op een goed antwoord in Goed (auto)sleutelgereedschap
Thanks, die kende ik inderdaad nog niet! Doe ik daar even een (dubbel)post.
henkie196 schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:10:
[...]
Je moet toch ergens beginnen? Een service manual voor de C1 lijkt me overigens wel handig. En veel geduld.
Ik ben sowieso lid geworden van de plaatselijk C1 club, dus als de service manual en geduld niet genoeg zijn dan kan ik altijd nog zoeken naar iemand die even kan meekijken. Overigens zijn C1's, Aygo's en 107-tjes echt enorm onderhoudsvriendelijke auto's. Het is geen Golf waarbij je 4 uur aan het sleutelen bent om een koplampje te vervangen.

• KillaZ
TheGhostInc schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:33:
[...]

None taken. Maar dan kun je praktisch elke vraag hier afdoen met: 'Huur een professional in'. (en soms is dat ook een goed antwoord, bijvoorbeeld met een betonboor/zaag/ding)

Zeker een C1 is een auto die begrijpbaar is voor een amateur. Een vastzittend oliefilter is inderdaad het niveau van problemen die ik kan tegenkomen. Worst case duw ik de auto (als hij niet meer rijdt) naar de dichtstbijzijnde garage en lossen zij het voor mij op.
Eens, maar dat ligt bij motoren wat genuanceerder, bij klussen in huis heb je het vaak over materialen die je simpel kunt vervangen. Je carterplug niet goed vastzetten, de bougies >aanhaalmoment vastdraaien of een oliefiter verkeerd loshalen waardoor je het schroefdraad beschadigd is even wat anders.

Zou zo zonde zijn dat je een rekening krijgt gepresenteerd van honderden euro's aan herstel werkzaamheden omdat je €60 wilt besparen. En ja, bij mijn DHZ-boer zijn er figuren die in staat zijn een oliebeurtje te verklooien. Begrijp mij niet verkeerd, ik moedig DHZ aan, maar dan wel bij enige affiniteit met motoren. :) ;)

Edit: Ik zie trouwens dat je lid van de C1 club bent, als die sleutel dagen heeft, laat het een clublid doen en kijk de eerste keer mee, dan ben je al 4 stappen verder :).

[Voor 10% gewijzigd door KillaZ op 14-12-2015 13:41]

K to the KillaZ

• TheGhostInc
  • Niet online
KillaZ schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:40:
Zou zo zonde zijn dat je een rekening krijgt gepresenteerd van honderden euro's aan herstel werkzaamheden omdat je €60 wilt besparen. En ja, bij mijn DHZ-boer zijn er figuren die in staat zijn een oliebeurtje te verklooien. Begrijp mij niet verkeerd, ik moedig DHZ aan, maar dan wel bij enige affiniteit met motoren. :) ;)
Daarom ook dat ik het doe met een C1! Worst case hangen ze er inderdaad een 2de hands motor in voor 500-600 euro. Ik zou het niet doen met een BMW M3 van een jaar oud (als ik die zou hebben)

Ik heb overigens wel wat affiniteit ermee, maar heb jaren lease gereden en/of geen garage, dus 'het moment' om er zelf mee te beginnen was er nog niet...
Edit: Ik zie trouwens dat je lid van de C1 club bent, als die sleutel dagen heeft, laat het een clublid doen en kijk de eerste keer mee, dan ben je al 4 stappen verder :).
Hebben we daarvoor niet YouTube :P
Thanks for the tip! Zeker een goed idee!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 22:31
Heb zelf een momentsleutel en best wat aan auto's gesleuteld en sleutel er nog altijd aan. Maar voor het aandraaien van een boogie of een carterplug heb ik nog nooit een momentsleutel gebruikt. Wel gebruik ik de momentsleutel voor wielmoeren, distributieriem poelies, kopbouten en dat soort dingen. Oliefilter gereedschap is wel een dingetje inderdaad, zonder speciaal gereedschap gaat je dat niet lukken.

Een gewone beurt, waarbij geen distributieriemen, multirollen, airco en dat soort geintjes komen kijken, kun je al grotendeels met alleen een goede doppendoos en wat losse steeksleutels uitvoeren. Steeksleutels omdat sommige schroeven weinig ruimte bieden en daarom nauwelijks bereikbaar zijn met ratels. Komt dan inderdaad een kettingzweep of andere tool voor je oliefilter bij. Momentsleutel is wel altijd handig om te hebben liggen bij sleutelen aan auto's, maar dat hoeft echt geen high-tech ding te zijn. Zet je momentsleutel wel altijd op 0 als je hem opbergt! Zoek dan inderdaad een werkplaatshandboek bij je auto, daar staat in hoe sterk alles aangedraaid moet worden.

• TheGhostInc
  • Niet online
GH45T schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:50:
Oliefilter gereedschap is wel een dingetje inderdaad, zonder speciaal gereedschap gaat je dat niet lukken.
Kwam een filmpje tegen waarbij iemand er gewoon een schroevendraaier daarheen sloeg en dat als hefboom gebruikte... blijkbaar is zo'n oliefilter tool ook maar luxe ;)
Maar die tools kosten ook maar een paar euro, geen reden om te gaan lopen prutsen.

• McGryphon
Nomad schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:45:
Geen idee of de aanbieding goed is, maar het is een kleine moeite om even te linken :
Dit is een heel mooie aanbieding zelfs. Ik heb nog 7 4,0Ah accu's liggen en ga een deel van dat spul toch al verkopen (al kopers gevonden, eventuele DM's hebben waarschijnlijk geen zin ;) ), anders had ik er daar wel twee of drie van besteld :Y

Verder komende week maar eens wat plekken langs om een nieuwe kolomboormachine te regelen.
Bij de oude is er te veel papierstof bij de spoel gekomen, dit is gaan fikken door een vonk van de koolborstels, en toen de isolatie van de spoel eenmaal doorgefikt was klapte ook de stop er uit en was het definitief exit.

Ach ja, ik heb maar een goedkope nodig, deze heeft me een paar jaar terug ook maar 6 tientjes gekost. Tegen de tijd dat ik grote gaten in staal wil gaan boren hier heb ik toch voor die projecten een freesmachine nodig :P

[Voor 31% gewijzigd door McGryphon op 14-12-2015 20:18]

• miekol
[...]
Dat zou inderdaad zuur zijn, maar is het vaak niet zo met veel dingen die je zelf doet dat je dat doet omdat je het leuk vind om te doen? Als ik voor mezelf praat, vind het leuk om dingen te klussen en van hout te maken. Voor het geld dat ik voor deze hobby in gereedschap heb gestoken had ik het ook allemaal zo'n beetje kunnen laten doen. En als ik naar de 1e projecten kijk was dat toen misschien ook wel een beter idee geweest :+ Maar al doende leert men en een (evt. dure) zeperd hoort er dan ook af en toe bij.

Dat gezegd hebbende, of het altijd even verstandig is... 8)7 :+

Zo wilde ik heul lang geleden persé zelf een PC maken en bouwen. Lang gespaard, prachtige AMD Thunderbird 1,4ghz als pronkstuk van de computer aangeschaft. Moederbord en voeding in kast geschroeft, snel even CPU erin geklikt, schakelaar omgegooid en 3 seconden later *plop* rookwolkje uit de CPU. Tsja zonder cooler kun je dus kennelijk ook niet 'even' testen of die werkt. Daar ging mijn prachtige CPU :+

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 16:07

Jelte,89

Woodworking

miekol schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:13:
[...]

Zo wilde ik heul lang geleden persé zelf een PC maken en bouwen. Lang gespaard, prachtige AMD Thunderbird 1,4ghz als pronkstuk van de computer aangeschaft. Moederbord en voeding in kast geschroeft, snel even CPU erin geklikt, schakelaar omgegooid en 3 seconden later *plop* rookwolkje uit de CPU. Tsja zonder cooler kun je dus kennelijk ook niet 'even' testen of die werkt. Daar ging mijn prachtige CPU :+
De reden dat je CPU plofte kwam dan ook nog eens door je bios, je systeem hoort gewoon uit te vallen bij een bepaalde temp, amd kunnen ook nog eens een ietwat hogere temperatuur aan dan Intels.

Revive the guild!

• bluemoon23
Nomad schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:45:
Dat is verrekte goedkoop hoor.
Hier https://www.gereedschappe...PDQrt-o0skCFWXkwgodxEYBCw nog €2 goedkoper trouwens..........
Ik zit momenteel in de VS, en daar zijn ze amper goedkoper (de dollarkoers helpt nu natuurlijk ook niet mee....)
Vandaag net een DeWalt 18v cirkelzaag en slijptol gekocht in de VS. 8)
Ik wil er ook nog een paar 5 Ah accu,s bij, maar voor die prijs bestel ik ze wel in NL...

[Voor 62% gewijzigd door bluemoon23 op 15-12-2015 05:37]

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13
Medetweakers, ik zit met een vraag waar ik jullie inzicht wel voor kan gebruiken:

Regelmatig help ik mensen in mijn omgeving met klussen (soms met advies, soms met tekeningen en soms met gewoon meehelpen), vaak krijg ik dan ook een kleine vergoeding voor de moeite (ook al is dat voor mij niet nodig). Nu gebruik ik die tot nu toe vooral om mezelf op een extraatje trakteren, meestal in de zin van games, hardware en gadgets. Echter wil ik over een jaar of 5 mijn eigen huis gaan bouwen (of een oud huis flink verbouwen) waarbij ik veel zelf doe en dus lijkt het me dan ook wel handig om dan van start te gaan met een set goed elektrisch gereedschap. :) Op dit moment heb ik namelijk alleen een accuschroefmachine van Makita en een decoupeerzaag van black and decker.

Nu is alleen de grote vraag: koop ik dit elektrische gereedschap geleidelijk aan in de aankomende 5 jaar of spaar ik het geld op om dan ineens al het gereedschap te kopen? Buiten dat er wat gevoelsmatige redenen zijn om voor het een of het ander te kiezen heb ik ook wat vragen op het technisch vlak:

Garantietechnisch lijkt me het niet handig om nu al apparaten te kopen die ik pas over 5 jaar echt (intensief) ga gebruiken, of zijn fabrikanten hier coulant in en/of gaat gereedschap al vrij snel stuk als het stuk gaat?

Gaat de productontwikkeling nog hard? Dus als ik nu zaken koop dat die over 5 jaar alweer (zwaar) verouderd zijn?

Is het verstandig om per type gereedschap het beste merk uit te zoeken en is er wel een beste merk per type gereedschap? (natuurlijk is het deels ook persoonlijke voorkeur) Ik heb vroeger bij een aannemersbedrijf gewerkt en deze hadden namelijk per type gereedschap een ander merk (bijvoorbeeld boorhamers waren allemaal van Hilti). Ik zie er namelijk ook voordelen in om alles van één merk te kopen en dan alles in zo'n koffersysteem te plaatsen (bijvoorbeeld Metaloc van Metabo).

Welke gereedschappen raden jullie mij aan om in ieder geval al te hebben als ik ga beginnen met het bouwen van een huis? Zelf kom ik tot onderstaande lijst met bijbehorende prijzen als richtlijn. Bij het lijstje "nodig" ga ik ervan uit dat ik dat gereedschap regelmatig moet gebruiken en dus ook echt zelf moet hebben en bij het lijstje "nice to have" ga ik ervan uit dat het wel makkelijk is om ze te hebben maar niet per se nodig heb of dat ik ze maar heel sporadisch nodig heb en ik ze op dat moment kan huren bij een bedrijf of lenen bij mijn vader die een hele grote collectie apparaten heeft.

Nodig:
Klopboormachine accu 400
Slagschroefmachine accu 400
Combihamer 300
Schuurmachine 250
Haakse slijper 125 mm 150
Afkortzaag 300
Cirkelzaag 300
Aanhanger (2e hands) 1500

Nice to have:
Reciprozaag accu 400
Klopboormachine 200
Bovenfrees 400
Multitool 300
Bouwzuiger 250
Schaafmachine 250
Zaagtafel 750

Any thoughts?

• L.N.
  • Laatst online: 22:39
Ik zou aanraden om geleidelijk gereedschap aan te schaffen. Het is namelijk heel lastig om in te schatten wat je nodig hebt en waar je eisen liggen. Zo is het bv jammer als je nu een afkortzaag met een blad van 216mm aanschaft en er bij de verbouweing achterkomt dat de balken die je wil gebruiken te dik zijn. Als je nu alles in 1 keer aanschaft heb je die keuze niet meer. Bovendien houden de fabrikanten zich redelijk strikt aan hun garantievoorwaarden, dus als je iets pas over 5 jaar gaat gebruiken, dan kun je het beter over 5 jaar kopen.

De productontwikkeling gaat niet heel hard, maar er komt steeds meer gereedschap met koolborstelloze motoren. Het is zeker de moeite waard om die aan te schaffen (sterker, zuiniger met de accu), maar die zijn nu nog redelijk duur. Bovendien zijn accu's die je nu koopt over 5 jaar een gedeelte van hun capaciteit kwijt. Dus daar kun je beter mee wachten.

Nog wat tips:

- Koop ook een multitool. Die is bij verbouwen heel handig!
- Koop een invalzaag met linalen (Festool, Makita, Scheppach) ipv een cirkelzaag. Daar kun je veel nauwkeuriger mee zagen.
- Denk ook aan tekenmaterialen: winkelhaak, linialen, rolmaat, potloden. Bespaar daar niet te veel op.
- Zet de bouwzuiger met inschakelautomaat (stopcontact) in jouw lijstje met "nodig". Met klussen in huis heb je dat zeker nodig.
- Koop goede handzagen (Bahco, Hultafors, etc.). Denk ook aan ander handgereedschap, zoals vijlen, tangen, etc.
- Lijmklemmen zijn ook nodig (bv Bessey)
- Koop goede bits (bv Wera of Wiha) en boren (bv Heller) voor in jouw schroefmachine

En begin met sparen ;) Het is verslavend om goed gereedschap te gebruiken, dus je gaat steeds meer kopen. Ik ben nu bezig met een Festool Domino. Wat een fijne machine om snel en super nauwkeurig verbindingen te maken. Maar gelukkig kan ik deze lenen van mijn werk, want wat is dat ding prijzig!

• The Eagle

The Eagle

Lekker opsparen tot je het nodig hebt, dat sowieso. Nieuw gereedschap is leuk maar als het ligt te verstoffen schrijf je dr alleen maar nitteloos op af :)

Verder: MoSCoW criteria toepassen:
- Must have
- Should have
- Could have
- Would have (deze heb je al, dit is je laatste lijstje)
Should en Could kun je evt ook huren of lenen :)

Uiteraard is het tzt altijd nog de keuze: koop je iets wat je na een verbouwing weg gaat mikken, of meteen iets goeds wat een paar verbouwingen en meer mee kan? Gezien je budgetten verwacht ik het laatste. Maar alles wat onder de Should en Could haves valt kun je natuurlijk ook goedkoop aanschaffen (B&D en consorten).

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:05
Ook ik ben opzoek naar goed gereedschap, voor kleine verbouwingen aan mijn huis. (plafond verlagen, voorzetwandje) niet te gek.

Nu wil ik eerst maar eens mijn accu boor vervangen,maar dan wel in 1 keer een goede kopen, waar ik lange tijd plezier van zal hebben. Ik zat te kijken naar de bosch blauw 10,8 serie, vanwege het formaat, de uitbreidbaarheid in de toekomst (slagschroevendraaier/decoupeerzaag, multitool.

Is 10,8 volt genoeg vermogen? of doorsparen voor de 18 volt, zodat ik nooit vermogen te kort zal komen?

En is het dan met het oog op de toekomst ook handig om voor de koolstofborstel loze (v-ec) machine te gaan, omdat deze langer meegaan?

• L.N.
duc848 schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:22:
Ook ik ben opzoek naar goed gereedschap, voor kleine verbouwingen aan mijn huis. (plafond verlagen, voorzetwandje) niet te gek.

Nu wil ik eerst maar eens mijn accu boor vervangen,maar dan wel in 1 keer een goede kopen, waar ik lange tijd plezier van zal hebben. Ik zat te kijken naar de bosch blauw 10,8 serie, vanwege het formaat, de uitbreidbaarheid in de toekomst (slagschroevendraaier/decoupeerzaag, multitool.

Is 10,8 volt genoeg vermogen? of doorsparen voor de 18 volt, zodat ik nooit vermogen te kort zal komen?

En is het dan met het oog op de toekomst ook handig om voor de koolstofborstel loze (v-ec) machine te gaan, omdat deze langer meegaan?
Zonder precies te weten wat je gaat doen is het lastig te zeggen of 10,8V sterk genoeg is. Mijn 12V (eigenlijk 10,8V) Milwaukee is sterk genoeg voor mij. Als je voor 10,8V gaat, ga dan voor koolstofborstelloos, want die zijn toch een stuk sterker. Kijk ook eens naar Milwaukee, want hun 10,8V assortiment (de M12-serie) is groter dan bij Bosch.

Kijk voor Bosch Blauw ook eens in Duitsland, want dat is daar een stuk goedkoper.

[Voor 3% gewijzigd door L.N. op 20-12-2015 17:36]

• Tieske88
L.N. schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:09:
Ik zou aanraden om geleidelijk gereedschap aan te schaffen. Het is namelijk heel lastig om in te schatten wat je nodig hebt en waar je eisen liggen. Zo is het bv jammer als je nu een afkortzaag met een blad van 216mm aanschaft en er bij de verbouweing achterkomt dat de balken die je wil gebruiken te dik zijn. Als je nu alles in 1 keer aanschaft heb je die keuze niet meer. Bovendien houden de fabrikanten zich redelijk strikt aan hun garantievoorwaarden, dus als je iets pas over 5 jaar gaat gebruiken, dan kun je het beter over 5 jaar kopen.

De productontwikkeling gaat niet heel hard, maar er komt steeds meer gereedschap met koolborstelloze motoren. Het is zeker de moeite waard om die aan te schaffen (sterker, zuiniger met de accu), maar die zijn nu nog redelijk duur. Bovendien zijn accu's die je nu koopt over 5 jaar een gedeelte van hun capaciteit kwijt. Dus daar kun je beter mee wachten.
Je zegt dat ik het gereedschap geleidelijk aan moet schaffen, maar uit je verhaaltje begrijp ik dat je zegt dat ik het pas over 5 jaar moet aanschaffen :P Als ik het gereedschap over 5 jaar in een keer ga aanschaffen dan ga ik dan in ieder geval pas doen als de plannen bekend zijn, zodat het gereedschap daarop aansluit.
L.N. schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:09:
Nog wat tips:

- Koop ook een multitool. Die is bij verbouwen heel handig!
- Koop een invalzaag met linalen (Festool, Makita, Scheppach) ipv een cirkelzaag. Daar kun je veel nauwkeuriger mee zagen.
- Denk ook aan tekenmaterialen: winkelhaak, linialen, rolmaat, potloden. Bespaar daar niet te veel op.
- Zet de bouwzuiger met inschakelautomaat (stopcontact) in jouw lijstje met "nodig". Met klussen in huis heb je dat zeker nodig.
- Koop goede handzagen (Bahco, Hultafors, etc.). Denk ook aan ander handgereedschap, zoals vijlen, tangen, etc.
- Lijmklemmen zijn ook nodig (bv Bessey)
- Koop goede bits (bv Wera of Wiha) en boren (bv Heller) voor in jouw schroefmachine

En begin met sparen ;) Het is verslavend om goed gereedschap te gebruiken, dus je gaat steeds meer kopen. Ik ben nu bezig met een Festool Domino. Wat een fijne machine om snel en super nauwkeurig verbindingen te maken. Maar gelukkig kan ik deze lenen van mijn werk, want wat is dat ding prijzig!
-Multitool staat bij de Nice to haves, bij verbouwen zou ik daar inderdaad eerder voor kiezen als bij nieuwbouw denk ik, idem voor de bouwzuiger.
- Liniaal wil ik er inderdaad sowieso bij en ik dacht persoonlijk dat een cirkelzaag altijd een invalzaag was :X Ik ben denk ik verwend geweest bij de aannemer waar ik werkte en met het gereedschap van mijn vader. Hier ga ik dus zeker rekening mee houden!
- Tekenmaterialen, handgereedschap, lijmklemmen en bits/boren heb ik voor het grootste gedeelte al (semiprofessionele spullen), deze wil ik in de aankomende tijd aanvullen door ze als cadeau bij verjaardagen/feestdagen te vragen. Mochten de zaken bij het (ver)bouwen kapot gaan of niet voldoen dan zijn het relatief goedkope zaken om te vervangen.
The Eagle schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:11:
Lekker opsparen tot je het nodig hebt, dat sowieso. Nieuw gereedschap is leuk maar als het ligt te verstoffen schrijf je dr alleen maar nitteloos op af :)

Verder: MoSCoW criteria toepassen:
- Must have
- Should have
- Could have
- Would have (deze heb je al, dit is je laatste lijstje)
Should en Could kun je evt ook huren of lenen :)

Uiteraard is het tzt altijd nog de keuze: koop je iets wat je na een verbouwing weg gaat mikken, of meteen iets goeds wat een paar verbouwingen en meer mee kan? Gezien je budgetten verwacht ik het laatste. Maar alles wat onder de Should en Could haves valt kun je natuurlijk ook goedkoop aanschaffen (B&D en consorten).
Ik dacht eigenlijk meer dat mijn eerste lijstje geheel Must haves waren :P Met name omdat ik het liefste meteen goede spullen koop als het gaat om zaken die ik vaker kan/wil gebruiken. Ik verwacht namelijk dat na de (ver)bouw van het huis er in verloop van tijd ook nog wel andere zaken zijn waarmee ik aan het klussen ga (een garage, schuurtje, overkapping, zelf meubels maken o.i.d.) Ik heb toen ik thuis woonde altijd ook veel geklust (met het gereedschap van mn vader) maar helaas gaat dat nu niet echt meer (in mijn huurwoning met schuurtje van 5m2 is weinig ruimte elke keer 1 uur in de auto enkele reis om even bij mijn ouders aan een meubel te werken gaat me ook te ver). Als ik zie dat met veel goed (wat duurder) gereedschap van mn vader waar al 20 jaar redelijk intensief geklust is en dat het nog steeds goed werkt dan vind ik het dat ook wel waard.

• duc848
L.N. schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:35:
[...]

Zonder precies te weten wat je gaat doen is het lastig te zeggen of 10,8V sterk genoeg is. Mijn 12V (eigenlijk 10,8V) Milwaukee is sterk genoeg voor mij. Als je voor 10,8V gaat, ga dan voor koolstofborstelloos, want die zijn toch een stuk sterker. Kijk ook eens naar Milwaukee, want hun 10,8V assortiment (de M12-serie) is groter dan bij Bosch.

Kijk voor Bosch Blauw ook eens in Duitsland, want dat is daar een stuk goedkoper.
Bosch blauw trekt me toch ietsje meer, inderdaad ook vanwege de prijzen in duitsland!

klussen met de 10,8 worden in de eerste instantie, plafond verlagen. Dus vuren latjes, wat dikkere balkjes voor de isolatie, gipsplaten, veel niet al te lange schroeven indraaien dus.

op youtube zie ik filmpjes dat ze bijna zonder moeite schroeven erin draaien, die zo lang zijn dat ik me afvraag waar die in de praktijk voor gebruikt worden. En ik in mijn komende klus jaren in ieder geval niet niet ga willen schroeven.

• L.N.
duc848 schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:01:
[...]

Bosch blauw trekt me toch ietsje meer, inderdaad ook vanwege de prijzen in duitsland!

klussen met de 10,8 worden in de eerste instantie, plafond verlagen. Dus vuren latjes, wat dikkere balkjes voor de isolatie, gipsplaten, veel niet al te lange schroeven indraaien dus.

op youtube zie ik filmpjes dat ze bijna zonder moeite schroeven erin draaien, die zo lang zijn dat ik me afvraag waar die in de praktijk voor gebruikt worden. En ik in mijn komende klus jaren in ieder geval niet niet ga willen schroeven.
Mocht een schroef er niet in gaan, dan kun je altijd nog voorboren en dan lukt het bijna altijd. En als dat niet lukt, dan kun je nog een (klop)boormachine gebruiken. Niet helemaal bedoeld om te schroeven, maar het lukt wel.
Tieske88 schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:48:
[...]

Je zegt dat ik het gereedschap geleidelijk aan moet schaffen, maar uit je verhaaltje begrijp ik dat je zegt dat ik het pas over 5 jaar moet aanschaffen :P Als ik het gereedschap over 5 jaar in een keer ga aanschaffen dan ga ik dan in ieder geval pas doen als de plannen bekend zijn, zodat het gereedschap daarop aansluit.
Het staat er inderdaad een beetje onhandig. Ik bedoelde eigenlijk dat je accu-gereedschap en gereedschap dat je pas bij de verbouwing nodig hebt of erg zwaar gaat belasten tijdens de verbouwing het best pas zo laat mogelijk kunt aanschaffen.
[...]

-Multitool staat bij de Nice to haves, bij verbouwen zou ik daar inderdaad eerder voor kiezen als bij nieuwbouw denk ik, idem voor de bouwzuiger.
- Liniaal wil ik er inderdaad sowieso bij en ik dacht persoonlijk dat een cirkelzaag altijd een invalzaag was :X Ik ben denk ik verwend geweest bij de aannemer waar ik werkte en met het gereedschap van mijn vader. Hier ga ik dus zeker rekening mee houden!
- Tekenmaterialen, handgereedschap, lijmklemmen en bits/boren heb ik voor het grootste gedeelte al (semiprofessionele spullen), deze wil ik in de aankomende tijd aanvullen door ze als cadeau bij verjaardagen/feestdagen te vragen. Mochten de zaken bij het (ver)bouwen kapot gaan of niet voldoen dan zijn het relatief goedkope zaken om te vervangen.
Met de multitool en bouwzuiger kun je inderdaad wachten totdat je ze echt nodig hebt. Hou met het aanschaffen van het electrisch gereedschap wel rekening met de bouwzuiger. Het is niet handig als je 5 verschillende merken met verschillende diameters afzuiging hebt.

Er is wel degelijk verschil tussen een invalzaag en een cirkelzaag. Het belangrijkste is het invallen, dus een zaagsnede midden in een plaat maken. Dat kan met een cirkelzaag ook, maar veel lastiger. Daarnaast zaagt een invalzaag precies lang een kunststof strip (splinter guard) langs de liniaal, waardoor de zaagsnede veel mooier is. Er zijn cirkelzagen die ook op een liniaal passen, maar die zagen niet allemaal langs de splinter guard. Ook de diepteinstelling is anders.

Je kunt met een invalzaag heel gemakkelijk langs een (afteken)lijn zagen, omdat de zaagsnede precies naast de splinter guard begint.
[...]

Ik dacht eigenlijk meer dat mijn eerste lijstje geheel Must haves waren :P Met name omdat ik het liefste meteen goede spullen koop als het gaat om zaken die ik vaker kan/wil gebruiken. Ik verwacht namelijk dat na de (ver)bouw van het huis er in verloop van tijd ook nog wel andere zaken zijn waarmee ik aan het klussen ga (een garage, schuurtje, overkapping, zelf meubels maken o.i.d.) Ik heb toen ik thuis woonde altijd ook veel geklust (met het gereedschap van mn vader) maar helaas gaat dat nu niet echt meer (in mijn huurwoning met schuurtje van 5m2 is weinig ruimte elke keer 1 uur in de auto enkele reis om even bij mijn ouders aan een meubel te werken gaat me ook te ver). Als ik zie dat met veel goed (wat duurder) gereedschap van mn vader waar al 20 jaar redelijk intensief geklust is en dat het nog steeds goed werkt dan vind ik het dat ook wel waard.
Investeer idd liever in goed gereedschap, dan veel goedkoop gereedschap. Vergeet hierbij niet de bits, boren en zaagbladen. Dat wordt nogal eens vergeten en maakt een groot verschil. Een goede zaag met een slecht zaagblad zaagt slecht. Dan kun je nog beter een goedkopere zaag met een goed zaagblad hebben. Ecotools.nl heeft best okaye zaagbladen voor weinig, maar persoonlijk zou ik iets meer uitgeven en voor CMT gaan. Op Amazon.de zit een Italiaanse verkoper (volgens mij is het CMT zelf) die erg goedkoop zijn. En gebruik het juiste zaagblad voor het juiste werk, dus geen 80 tanden als je een vuren balk doorzaagt.

[Voor 69% gewijzigd door L.N. op 20-12-2015 19:01]

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Tieske88 schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:41:
Medetweakers, ik zit met een vraag waar ik jullie inzicht wel voor kan gebruiken:
Ik zou het pas over een aantal jaar kopen. Als je nu begint met sparen kan je over een aantal jaar een aardige berg gereedschap kopen.
Tegen die tijd zijn er weer sterkere en betere machines beschikbaar als nu, de technologie gaat misschien niet heel hard maar 5 jaar is toch wel een redelijke tijd waarin veel apparaten een update (of meer) zullen krijgen.

Zelf zou ik sowieso zoveel mogelijk het bij 1 merk houden en vooral zoveel mogelijk uit een bepaalde lijn (18V machines), zodat alle accu's uitwisselbaar zijn.
Tegenwoordig is dat geen probleem omdat vele merken een groot assortiment hebben. (vooral in de 18V lijn)
Als je eenmaal een aantal accu's heb kan je ook losse machines kopen, dat scheelt niet alleen in de prijs maar ook in het aantal accu's. Je kan immers toch maar een beperkt aantal accu's tegelijk gebruiken, en zeker met de snel laders van tegenwoordig heb je echt geen 10 accu's nodig.(bij Makita is een 4Ah al opgeladen na 40 minuten zo uit mijn hoofd)

• McGryphon
thijsco19 schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:55:
[...]

Ik zou het pas over een aantal jaar kopen. Als je nu begint met sparen kan je over een aantal jaar een aardige berg gereedschap kopen.
Tegen die tijd zijn er weer sterkere en betere machines beschikbaar als nu, de technologie gaat misschien niet heel hard maar 5 jaar is toch wel een redelijke tijd waarin veel apparaten een update (of meer) zullen krijgen.

Zelf zou ik sowieso zoveel mogelijk het bij 1 merk houden en vooral zoveel mogelijk uit een bepaalde lijn (18V machines), zodat alle accu's uitwisselbaar zijn.
Tegenwoordig is dat geen probleem omdat vele merken een groot assortiment hebben. (vooral in de 18V lijn)
Als je eenmaal een aantal accu's heb kan je ook losse machines kopen, dat scheelt niet alleen in de prijs maar ook in het aantal accu's. Je kan immers toch maar een beperkt aantal accu's tegelijk gebruiken, en zeker met de snel laders van tegenwoordig heb je echt geen 10 accu's nodig.(bij Makita is een 4Ah al opgeladen na 40 minuten zo uit mijn hoofd)
Voor draadloos gereedschap geef ik je 100% gelijk, maar bedraad gereedschap hoeft echt niet allemaal van hetzelfde merk te zijn. Een bedrade reciprozaag zou ik bijvoorbeeld altijd voor een Milwaukee gaan, voor boorhamer Hilti, en zo zijn er nog een aantal merken die niet voor niks om een bepaald gereedschap bekend staan. Goeie duurzame slijptol nodig? Koop een profi model van Metabo en je zit een hele tijd goed. Nu is het punt wel dat bij enkele gereedschappen de pikorde per generatie verschuift, vandaar dat ik niet alles noem, maar als accucompatibiliteit geen issue is zou ik me niet te hard blindstaren op het alles-van-een-merk-denken.

Overigens hebben de meeste subtopmerken (Dewalt, Bosch Blauw, Makita etc) ook enkele relatief slechte producten er tussen zitten. Iets met een draaiend zaagblad? Laat Bosch Blauw maar links liggen, die hebben daarin geen al te beste trackrecord, met slechte lagers en niet altijd even goede centrering. Bandschuurmachine? Als je een Dewalt DW432/433 koopt ga je destructieve neigingen krijgen.

TL;DR bij bedraad gereedschap altijd even wat extra vooronderzoek doen, elk merk heeft zijn specialiteiten en flaters. Bij accugereedschap enkel voor je überhaupt iets aanschaft onderzoek doen naar de complete ecosystemen, want je wil geen verschillende accu's nodig hebben.

[Voor 16% gewijzigd door McGryphon op 20-12-2015 19:27]

• Kid Jansen
  • Niet online
Echter wil ik over een jaar of 5 mijn eigen huis gaan bouwen (of een oud huis flink verbouwen) waarbij ik veel zelf doe...

...

Nodig:
Klopboormachine accu 400
Combihamer 300
Schuurmachine 250
Afkortzaag 300
Cirkelzaag 300

Nice to have:
Reciprozaag accu 400
Klopboormachine 200
Bovenfrees 400
Multitool 300
Bouwzuiger 250
Schaafmachine 250
Zaagtafel 750

Any thoughts?
Een oom van me koopt al jaren lang particulier huizen op om te renoveren en vervolgens weer te verkopen. Sommige huizen woont hij dan ook zelf in tijdje in, veel ook niet. Ik heb over de afgelopen 12 jaar ook al bij heel wat van z'n projecten meegeholpen. Hij heeft zelf veel gereedschap en ik heb ook het nodige voorbij zien komen van wat andere werklui gebruikten.

Om te beginnen met het begin, de sloopwerkzaamheden:

3-4 kg combi- of multihamer (SDS+) voor verwijderen van tegels in keukens, wc's en badkamers
6 kg sloophamer (SDS-Max) voor metselwerk
10-12 kg sloophamer (SDS-Max) voor beton (voornamelijk vloeren) (huren)
(accu-)reciprozaag
230 mm haakse slijper (bij voorkeur 2,5 kW en met aanloopstroombegrenzer)
125 mm haakse slijper
6 kg voorhamer voor gasbeton muren en vergelijkbaar
1,5 kg vuistje
1 m koevoet
40 cm koevoet
kruiwagen
20 l bouwemmers

Op de 10-12 kg sloophamer na worden die ook allemaal erg veel gebruikt en die heeft m'n oom dan ook zelf.

Na het sloop- en stripwerk hangt het er helemaal van af wat je zelf gaat doen natuurlijk. Maar je komt dan al snel een heel eind met het volgende:

accuboormachine
3-4 kg combi- of multihamer
telescoopafkortzaag met groot blad
schuurmachine
bouwstofzuiger

Verder zijn de volgende zaken ook erg handig met opbouwen:

invalhandcirkelzaag met liniaal
multitool

Met sommige timmerwerkzaamheden komen de onderstaande dingen nog wel van pas, maar heb ik zelf zelden of nooit gebruikt:

zaagtafel (vrijwel overbodig als je al telescoopafkortzaag en invalcirkelzaag met liniaal hebt)
schaafmachine (vrijwel al het bouwhout is al geschaafd als je het koopt en vaak valt er prima met de standaardmaten te werken)
bandschuurmachine
bovenfrees (sierlijsten, paneelduren en kozijnen kan je prima kant en klaar kopen, dus ook niet snel nodig)

Wat je ook ziet is dat je met opbouwen veel meer handgereedschap nodig hebt, vergeet ook zeker niet om daar in te investeren.

• McGryphon
Kid Jansen schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:32:
Wat je ook ziet is dat je met opbouwen veel meer handgereedschap nodig hebt, vergeet ook zeker niet om daar in te investeren.
Dit. Duizend maal dit, ik weet eigenlijk niet waarom ik het zelf nog niet genoemd heb :P
Reken daar ook maar een euro of 400 voor om te beginnen, gezien de bedragen die eerder genoemd zijn is dat verhoudingsgewijs zelfs weinig.

Wel is goed handgereedschap nog een stuk duurzamer dan zelfs het beste elektrisch gereedschap, daarvoor maakt het niks uit als je nu al begint. Lijstje met goede merken voor verschillende handgereedschappen komt later vanavond, ik heb nu geen zin om dat direct uit te typen :Y)

• Kid Jansen
  • Niet online
nog eentje om zeker niet te vergeten: goede PBM.

Ik heb zelf nu Maxx Grab 47-280 werkhandschoenen en 3M Peltor Optime III H540A gehoorbeschermers. Vooral die gehoorbescherming is ook erg belangrijk. Ik heb zelf wel eens 11 uur op een dag met apparaten gewerkt die 105 dB aan herrie maken, dan wil je echt niks lichters dan dat. Sterker nog, achteraf gezien had ik waarschijnlijk ook nog oordoppen in gedaan. Je ziet dat daar ook steeds meer focus op is vanuit de fabrikanten. Zowel Bosch als Metabo weet ik van dat ze het bij (vrijwel) al hun apparaten vermelden op de site. Bij veel erg lawaaiige apparaten staat het ook op de behuizing.

Stofkapje en veiligheidsbril zijn vrij random bij mij, vaak ook stuk minder verschil in kwaliteit en comfort.

Goede werkbroek is ook zeker aan te raden. Denk daarbij vooral aan de knieën. Werkbroeken met Kevlar kniestukken (of vergelijkbaar) waar je ook nog van die schuimrubberdingen in kan schuiven zijn zeker aan te raden als je veel op je knieën moet werken. Verder zijn van die flapzakken (voor dingen als schroeven , lasklemmen en ander klein spul), gereedschapslussen en dat soort zaken ook nog wel de moeite waard om naar te kijken. Stevige riem is ook wel fijn. Ik heb zelf een extra zware 50 mm leren riem, daar kan je nog eens een toolbelt aan hangen...

Werkschoenen kan je ook maar beter goed kopen. Stalen neuzen heb je eigenlijk sowieso nodig, maar profiel en materiaal van de zool is ook belangrijk. Lang niet alle zolen geven veel grip op bijvoorbeeld stoffige, natte of met olie vervuilde ondergrond. Als je veel gaat slopen in oude huizen komt er ook altijd heel wat gespijkerd hout van de muren en plafonds af en dan is het ook erg fijn als je spijkerbestendige zolen hebt.

• McGryphon
Kid Jansen schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:08:
Jezus vent, jij bent de ultieme geheugensteun ofzo :+
Ook dit inderdaad, bij mij is het besef dat een ongeluk in een erg klein hoekje zit pas gekomen nadat een kettingzaag mijn been heeft proberen te amputeren. Gelukkig had ik zaaglaarzen en een zware zaagbroek aan, alsnog 3 weken mank gelopen omdat alles blauw en opgezwollen was :X
Ik heb zelf nu Maxx Grab 47-280 werkhandschoenen en 3M Peltor Optime III H540A gehoorbeschermers. Vooral die gehoorbescherming is ook erg belangrijk. Ik heb zelf wel eens 11 uur op een dag met apparaten gewerkt die 105 dB aan herrie maken, dan wil je echt niks lichters dan dat. Sterker nog, achteraf gezien had ik waarschijnlijk ook nog oordoppen in gedaan. Je ziet dat daar ook steeds meer focus op is vanuit de fabrikanten. Zowel Bosch als Metabo weet ik van dat ze het bij (vrijwel) al hun apparaten vermelden op de site. Bij veel erg lawaaiige apparaten staat het ook op de behuizing.
Ik heb Peltor Optime II meegekregen van een van m'n beunbaantjes, en inderdaad, fijne dingen. En werk ik met dingen als een hakselaar, dan gaan daar nog Alpine MusicSafe oordoppen in die ik nog uit m'n rockband-tijd over heb. Werkhandschoenen? Die heb ik twee types, en beide niet ideaal: de welbekende geel-stof-groen-rubber-bijna-tuinhandschoenen, en goedkope lederen werkhandschoenen die net niet lekker passen. Beide een jaar of twee geleden begonnen aan een doos met 50 paar, daar ben ik nog lang niet doorheen, en het is al een stuk beter dan niks, maar toch ga ik als het budget wat ruimer is eens naar betere kijken.
Stofkapje en veiligheidsbril zijn vrij random bij mij, vaak ook stuk minder verschil in kwaliteit en comfort.
Uvex flex seal is in mijn ervaring de beste stofbril die er is; niet zozeer vanwege betere bescherming of extreem draagcomfort (hoewel beide goed zitten), maar omdat ze zo veel minder snel beslaan dan de meeste goedkopere opties. En dát is het grootste voordeel qua veiligheid, het is imo best belangrijk om te zien waar je mee bezig bent.
Mondkapjes heb ik niet standaard liggen, die zijn inderdaad vrij random. Wel opletten dat je het goede veiligheidskeurmerk hebt als je met chemicaliën gaat rotzooien, maar dat zal bij (ver)bouwen nogal meevallen, dan heb ik het eerder over 2-componentenglasvezelhars en dat soort leuks.
Goede werkbroek is ook zeker aan te raden. Denk daarbij vooral aan de knieën. Werkbroeken met Kevlar kniestukken (of vergelijkbaar) waar je ook nog van die schuimrubberdingen in kan schuiven zijn zeker aan te raden als je veel op je knieën moet werken. Verder zijn van die flapzakken (voor dingen als schroeven , lasklemmen en ander klein spul), gereedschapslussen en dat soort zaken ook nog wel de moeite waard om naar te kijken. Stevige riem is ook wel fijn. Ik heb zelf een extra zware 50 mm leren riem, daar kan je nog eens een toolbelt aan hangen...
Cratex. Kost niks, werkt best prima, en elke werkbroek slijt vrij hard als je er daadwerkelijk in werkt.
Werkschoenen kan je ook maar beter goed kopen. Stalen neuzen heb je eigenlijk sowieso nodig, maar profiel en materiaal van de zool is ook belangrijk. Lang niet alle zolen geven veel grip op bijvoorbeeld stoffige, natte of met olie vervuilde ondergrond. Als je veel gaat slopen in oude huizen komt er ook altijd heel wat gespijkerd hout van de muren en plafonds af en dan is het ook erg fijn als je spijkerbestendige zolen hebt.
Ik loop al jaren rond op Grisport 702 (703 in de winter) S3 werkschoenen, dag in, dag uit. Als ze je voet passen kan je er niet mee misgaan, niet voor niks zie je driekwart van de bouwvakkers en stratenmakers op deze dingen rondlopen.

Edit: Ik bedenk me net dat ik ondertussen alweer 11 maanden rondloop op een set 803's: de opvolger van de 703 met als grootste verbetering een kevlar ipv stalen tussenzool. Scheelt zo'n 300 gram per schoen bij maat 42, dus nog iets meer bij mijn maat 46. Net even vergeleken en inderdaad, dat verschil merk je duidelijk. Da's wel de moeite waard :Y

[Voor 7% gewijzigd door McGryphon op 20-12-2015 20:28]

• Kid Jansen
  • Niet online
McGryphon schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:18:
Uvex flex seal is in mijn ervaring de beste stofbril die er is; niet zozeer vanwege betere bescherming of extreem draagcomfort (hoewel beide goed zitten), maar omdat ze zo veel minder snel beslaan dan de meeste goedkopere opties. En dát is het grootste voordeel qua veiligheid, het is imo best belangrijk om te zien waar je mee bezig bent.
Toch eens naar kijken dan, want dat is inderdaad wel irritatie nummer één met veiligheidsbrillen bij mij. Zeker als ik met de 230 mm slijptol met diamantschijf in beton of steen ga slijpen en dus zowel stofmasker als veiligheidsbril als gehoorbescherming op heb, dan beslaat die bril al helemaal absurd snel. Daarnaast heb je dan ook nog eens de gigantische stofwolk waar je in zit. Natte diamantzagen heeft m'n oom jammer genoeg niet (en dat zou ook beetje overkill zijn voor wat we zelf doen).

• Tieske88
L.N. schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:44:
Investeer idd liever in goed gereedschap, dan veel goedkoop gereedschap.
thijsco19 schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:55:
McGryphon schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:21:
TL;DR bij bedraad gereedschap altijd even wat extra vooronderzoek doen, elk merk heeft zijn specialiteiten en flaters. Bij accugereedschap enkel voor je überhaupt iets aanschaft onderzoek doen naar de complete ecosystemen, want je wil geen verschillende accu's nodig hebben.
Kid Jansen schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:32:
McGryphon schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:53:
Wel is goed handgereedschap nog een stuk duurzamer dan zelfs het beste elektrisch gereedschap, daarvoor maakt het niks uit als je nu al begint. Lijstje met goede merken voor verschillende handgereedschappen komt later vanavond, ik heb nu geen zin om dat direct uit te typen :Y)
Kid Jansen schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:08:
Dankjewel voor al jullie imput en ik denk dat ik weet wat ik ga doen:
  1. Spullen pas kopen op het moment dat ik ga klussen en ook weet wat de klussen gaan inhouden.
  2. Investeren in de juiste spullen zodat ik goede spullen heb om mee te werken, tegen die tijd kom ik hier weer terug om te vragen welke merken ik moet hebben. Ben er nog niet uit of ik alles van 1 merk wil hebben of per type een ander merk, dit hangt af van het verschil in kwaliteit en prijs op dat moment.
  3. Handgereedschap heb ik al wel deels (semiprofessioneel spul) en aangezien die per stuk wat goedkoper zijn en duurzamer wil ik die de aankomende jaren verzamelen. Ik denk dat ik wel aardig weet wat ik (nog) nodig heb maar een lijstje met de belangrijke handgereedschappen en merken zou niet verkeerd zijn O-)
  4. PBM's zijn heel belangrijk, dat heb ik wel gemerkt bij de aannemer. Ik heb daar nog goede professionele schoenen van liggen (nauwelijks gebruikt) en ik heb wat eenvoudige brillen, handschoenen en oorkappen liggen maar wellicht dat ik die inderdaad ook nog op het lijstje moet zetten om te verzamelen de aankomende jaren.

• TheGhostInc
  • Niet online
Nodig:
Klopboormachine accu 400
Combihamer 300
Schuurmachine 250
Afkortzaag 300
Cirkelzaag 300

Nice to have:
Reciprozaag accu 400
Klopboormachine 200
Bovenfrees 400
Multitool 300
Bouwzuiger 250
Schaafmachine 250
Zaagtafel 750

Any thoughts?
Whoa, wil je een klusbedrijf beginnen?

Wat je lijkt te vergeten is dat je ervaring moet opdoen met gereedschap. Dus als je al deze spullen koopt heb je er weinig aan, bijvoorbeeld: als je een houten frame maakt en je wilt een verbinding maken, gebruik je dan de bovenfrees, zaagtafel, reciprozaag of cirkelzaag?
In dit topic zul je waarschijnlijk iemand vinden voor elke optie en dan heb je de handzaag nog vergeten.
Kijk naar een 'pro' die de hele dag met zijn gereedschap werkt en die heeft allerlei 'trucjes', waardoor gereedschap veelzijdiger wordt, hierdoor kan hij of zij een duurder model verantwoorden. Daarnaast bouwt hij elk jaar een huis, die kosten deelt hij dus door 5 of 10.
Maar misschien heb je dus de 'ideale' tool liggen, maar weet je hem niet te gebruiken. Een paar tools waarmee je vertrouwt bent is efficiënter dan de duurste machine waar je niet echt mee om kunt gaan

Mijn tip zou zijn, haal van alles NU de Lidl/Aldi of bouwmarkt variant. Dan kun je letterlijk je budget door 10 delen. Daarna ga je merken wat je nodig hebt. Paar voorbeeldjes uit eigen ervaring:

Bandschuurmachine: Ding van 3 tientjes is prima. Bandschuurmachines zijn imho te lomp als schuurmachine, ideaal voor 'ruwbouw' aanpassingen, lekker grove korrel erop. Heb nu een mooie ronde schuurmachine van Bosch voor mijn 'mooie' werken.
Schaafmachine: Ding van 3 tientjes om een deur passend te maken. Ik 'zie' wel waarom ik een duurdere machine zou willen, maar hoeveel deuren pas ik aan? 1 per jaar? Jij gaat er 25 doen? Dat is 10 euro per deur, daarvoor hangt een timmerman ze erin ;)
Bovenfrees: Pas mijn el cheapo vervangen voor een 'consumenten' geval. Merk dat het apparaat niet zozeer uitmaakt, maar vooral de hulpstukjes die je zelf maakt om het juiste resultaat te krijgen.

Goed gereedschap werkt vaak net iets fijner, maar vergis je niet, 1 schroefboormachine is leuk, totdat iemand je even helpt en je dus zonder machine staat. Dan heb je liever ook gewoon wat 'budget' troep die 'doet wat het moet doen'. En dan hebben we het nog niet gehad over wat je doet als je 'top'machine stuk gaat. Een schroefboormachine die van 4m op beton valt is stuk, 250 of 75 euro.... als je dan geen reserve hebt kan het een hele dure machine worden! De 'duurste' machines worden vooral gebruikt in 'schone' omgevingen. De levensverwachting van gereedschap op de bouw is gewoon beperkt.

Koop de dure machines vlak voordat je begint! Je hebt dan tenminste garantie. Maar ook de garantie van de Aldi is niet slecht! Flink wat breekwerk met 4 man? Haal dan gewoon 4 breekhamers van de Aldi, er is er vast wel 1 die het einde haalt. Aan het einde zet je ze gewoon op marktplaats. (En de defecte zijn dan vervangen door nieuwe). Anders staat er 1 te breken en 3 man te kijken (bij wijze van).

• bluemoon23
McGryphon schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:21:
Voor draadloos gereedschap geef ik je 100% gelijk, maar bedraad gereedschap hoeft echt niet allemaal van hetzelfde merk te zijn. Een bedrade reciprozaag zou ik bijvoorbeeld altijd voor een Milwaukee gaan, voor boorhamer Hilti, en zo zijn er nog een aantal merken die niet voor niks om een bepaald gereedschap bekend staan. Goeie duurzame slijptol nodig? Koop een profi model van Metabo en je zit een hele tijd goed. Nu is het punt wel dat bij enkele gereedschappen de pikorde per generatie verschuift, vandaar dat ik niet alles noem, maar als accucompatibiliteit geen issue is zou ik me niet te hard blindstaren op het alles-van-een-merk-denken.
Eens, elk merk heeft zijn sterke punten.
Zo heb je bij de electrische schaven de Makita 1100, het ding ziet eruit alsof hij uit de jaren 70 stamt.
Nou, dat is ook zo ! http://www.toolmax.nl/makita-1100-3mm-82mm-950w-p-6000.html
Zo`n beetje elke aannemer zie je met zo`n ding rondlopen.
Exemplaren van 30 jaar oud wordt nog rustig €100 voor gevraagd op Marktplaats of Ebay.

Een merk als Festool bijvoorbeeld is heel sterk in zagen en frezen, maar in de ruwbouw zul je dit niet tegenkomen, te duur en kwetsbaar daarvoor.
Voor balken van een kapconstructie zagen pakt een aannemer geen dure invalzaag, dat kan ook wel met een "gewone" handcirkelzaag, die heeft tenminste een fatsoenlijk groot blad waar je mee door een balk komt. ;)

Mijn eigen nieuwe aanwinsten trouwens: DeWalt accu cirkelzaag en slijptol.
Vorige week gekocht op vakantie in de VS, dit zijn alleen de bare tools, ik had al meer accugereedschap van DeWalt.

[Voor 18% gewijzigd door bluemoon23 op 21-12-2015 01:51]

• McGryphon
Hee, die heb ik ook beide gehad :+
Verkocht omdat ik niet meer vaak in/aan stallen/loodsen moet werken ver weg van 230, en omdat een vriend van me dat werk nu wel steeds meer heeft. Beide bevielen prima, maar vergelijken uiteraard niet met spul op 230. Oh, en het standaardzaagblad is ruk!
Zoals bij de meeste cirkelzagen, maar toch :P

die slijptol is wel heerlijk handelbaar. Die formfactor en gewichtsverdeling zijn fantastisch imo.

[Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 21-12-2015 02:20]

• duc848
In mijn beste duits een Bosch borstelloze V-ec HX 10,8 volt besteld!

Ik ben super benieuwd, het is de korte en lichte variant, met de zeskant aansluiting ipv van de snelspankop.

dus nu nog even boortjes bestellen met een zeskant aansluiting. Ga ik heel blij worden van de officiële bosch boortjes, of zijn de goedkopere boortjes van ecotools goed genoeg?

• L.N.
duc848 schreef op maandag 21 december 2015 @ 05:09:

Ik ben super benieuwd, het is de korte en lichte variant, met de zeskant aansluiting ipv van de snelspankop.

dus nu nog even boortjes bestellen met een zeskant aansluiting. Ga ik heel blij worden van de officiële bosch boortjes, of zijn de goedkopere boortjes van ecotools goed genoeg?
Persoonlijk ben ik niet zo weg van de boortjes van Ecotools. Over het algemeen worden ze goed ontvangen, maar ik vind dat ze behoorlijk happen en de dunne boortjes buigen als je er een beetje op drukt. Ik weet dat je de boor zelf moet laten boren en niet hard moet drukken. Maar bij mij bogen ze al door bij zeer weinig druk. Het komt waarschijnlijk omdat ze behoorlijk lang zijn. Heller heeft Quick-bit en zouden daar ook houtboren van moeten hebben. Als je die kunt vinden, dan zou ik daar de voorkeur aan geven.

• henkie196
  • Niet online
McGryphon schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:53:
Dit. Duizend maal dit, ik weet eigenlijk niet waarom ik het zelf nog niet genoemd heb :P
Reken daar ook maar een euro of 400 voor om te beginnen, gezien de bedragen die eerder genoemd zijn is dat verhoudingsgewijs zelfs weinig.

Ik zou inderdaad eerst beginnen met handgereedschap, de betere merken hebben vaak ook levenslange garantie. Daarnaast verouderd dit spul gewoon niet (je zou ook kunnen zeggen dat het oudere spul vaak nog van een robuustere kwaliteit is dan het nieuwere spul).

Is een beetje een kort lijstje, maar om maar alvast een begin te maken:
henkie196 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:46:
- Sleutels / doppen: Facom / Hazet / Gedore, Stahlwille / Snap-on
- Tangen: NWS / Knipex
- Hamers: Peddinghaus / Picard
- Schroevendraaiers: Wera / Wiha / Felo / Facom, Witte / PB Swiss
Waarbij merken als PB Swiss, Stahlwille en Snap-on over het algemeen wel echt top of the line zijn (maar daar betaal je ook naar), en Proxxon en Teng Tools (mij) bekende voorbeelden zijn van een fijne prijs/kwaliteit verhouding.
McGryphon schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:18:
Ik loop al jaren rond op Grisport 702 (703 in de winter) S3 werkschoenen, dag in, dag uit. Als ze je voet passen kan je er niet mee misgaan, niet voor niks zie je driekwart van de bouwvakkers en stratenmakers op deze dingen rondlopen.

Edit: Ik bedenk me net dat ik ondertussen alweer 11 maanden rondloop op een set 803's: de opvolger van de 703 met als grootste verbetering een kevlar ipv stalen tussenzool. Scheelt zo'n 300 gram per schoen bij maat 42, dus nog iets meer bij mijn maat 46. Net even vergeleken en inderdaad, dat verschil merk je duidelijk. Da's wel de moeite waard :Y
Ik heb zelf op het werk een paar Bata ACT121. Vanwege het gaaswerk geen goede bescherming tegen vloeistoffen (of een overkill aan stof), maar dat is het me wel waard voor de koelere voeten die ik er aan overhoud. Ook groot voordeel: meerdere breedte maten. Zo kan ik een maat 44 aan met xxw (extra extra wide), waar ik anders een 45 of misschien zelfs 46 nodig zou hebben om geen klemmende tenen te hebben.
duc848 schreef op maandag 21 december 2015 @ 05:09:

Mooie boortmachine, dat. Lekker licht. Voor boortjes zou ik niet de goedkoopste nemen. Ik weet niet hoe de Bosch boortjes zijn, maar hun goedkopere spullen zijn meestal niet al te hoge kwaliteit. Ik zou eerder naar wat Heller boortjes kijken. (Ik wist niet dat Heller ook boortjes met hex aansluiting had, maar kennelijk wel, dus.)

• miekol
Kijk ook eens naar Fisch (Oostenrijks merk) die hebben ook veel 1/4" boren. Heb zelf via Axminster houtsetje daar van en is echt top spul. Volgens mij verkoopt fine-tools.com (Duitse shop) het ook.

Had zelf daarvoor 1/4" boren van Snappy (te koop bij Trend) maar echt een wereld van verschil!

• duc848
miekol schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:22:
Kijk ook eens naar Fisch (Oostenrijks merk) die hebben ook veel 1/4" boren. Heb zelf via Axminster houtsetje daar van en is echt top spul. Volgens mij verkoopt fine-tools.com (Duitse shop) het ook.

Had zelf daarvoor 1/4" boren van Snappy (te koop bij Trend) maar echt een wereld van verschil!
Wow, fisch ziet er goed uit, maar de prijs ziet er minder goed uit haha.

Nee ik heb ik van Bosch robust line een mooi setje besteld, om eens te proberen.
Van heller een speedboor voor de pvc buizen.
en mijn wera diamond bitset compleet gemaakt met de laatste 2 torx bitjes.

Nu wachten om de nieuwe boormachine, en dan kunnen we eens een beetje gaan testen links en rechts! ben heel benieuwd.

• bluemoon23
McGryphon schreef op maandag 21 december 2015 @ 02:19:
Hee, die heb ik ook beide gehad :+
Oh, en het standaardzaagblad is ruk!
Ik heb er ook 2 stuks 6-1/2" zaagbladen bijgekocht in de VS.
Allebei van Diablo,een met 24 tanden en een met 40 tanden.

Wat is je ervaring met de kracht/capaciteit van die zaag ?

• McGryphon
bluemoon23 schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:12:
[...]

Ik heb er ook 2 stuks 6-1/2" zaagbladen bijgekocht in de VS.
Allebei van Diablo,een met 24 tanden en een met 40 tanden.

Wat is je ervaring met de kracht/capaciteit van die zaag ?
Grofweg vergelijkbaar met een ~1000W black&decker met hetzelfde zaagblad. De maximale zaagdiepte in hardhout ga je waarschijnlijk niet fatsoenlijk halen, en de accu's zijn behoorlijk snel leeg, maar balkjes en "normaal" plaatmateriaal (tot 24mm betonplex sowieso) kom je prima doorheen.

• bluemoon23
Ok, thanx.
Ik zaag vaak plaatmateriaal buiten, makkelijk met de aanhanger als werktafel om de platen op te leggen ;)
Altijd zo`n gesleep met de handcirkelzaag en verlengkabel.
En voor omgerekend €118 voor een baretool kon ik hem niet laten liggen.
5Ah accu`s zijn in bestelling, komen als het goed is deze week binnen.

• Kid Jansen
  • Niet online
Die oom van me had in 2003 een accuset van DeWalt gekocht met accuklopschroefboormachine, reciprozaag, cirkelzaag, decoupeerzaag, lamp, 2 accu's en een snellader. Maar die cirkelzaag en decoupeerzaag zijn zelden gebruikt. Waardeloze dingen vergeleken met bedrade tegenhangers. Die accureciprozaag is wel een uitkomst met sloopwerkzaamheden, waarbij het erg fijn is om niet van een snoer afhankelijk te zijn. Maar die trekt de accu's wel heel snel leeg en is met verouderde accu's nauwelijks te gebruiken, want zelfs al die vol zijn merk je duidelijk dat hij langzamer draait.

Accuboor is natuurlijk verreweg meeste gebruikt. Aantal schroeven dat daarmee in en uit is gedraaid loopt in de tienduizenden. Geboorde gaten ook in de duizenden. Ik heb wel één keer de motor en schakelaar (waar ook enige elektronica in zit) vervangen, maar voor de rest is die nog origineel. Als je dat dan vergelijkt met goedkope prut waar je vaak na een half jaar al het tandwielhuis of boorkop van aan gort hebt gedraaid...

• bluemoon23
Sinds 2003 is er natuurlijk heel wat veranderd op machine en accu gebied. ;)

• TheGhostInc
  • Niet online
bluemoon23 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:21:
Het enige wat niet veranderd is (imho), is dat je voor accu spul nooit echt budget kunt gaan. Dan kun je beter gewoon iets met een draadje pakken.

Overigens twijfel ik altijd een beetje bij de 'grote apparaten'. Bij een cirkelzaag denk ik niet meteen dat het handig is. Die gebruik ik niet 'even'. En als ik inderdaad 'even' een balkje moet zagen, dan ben ik waarschijnlijk nog sneller met een goede handzaag die grijp klaar ligt. En is het wel cirkelzaag werk en moet het netjes, dan is het nog steeds niet meteen 'gaan'. Want je wilt dan ook wel even het juiste zaagblad erin zetten en niet het 'ik eet alles' blad, daarna nog de stofzuiger eraan hangen. En zo'n zaag mag ik niet gebruiken op de keukentafel, dus dan een paar schraagjes naar buiten of ik doe het in de garage, waar stroom al overal hangt...

Echter dingen als een multitool, schroefmachine etc. ideaal op accu. Maar niet voor iets waarbij ik af en toe ook echt power nodig heb.

• Kid Jansen
  • Niet online
bluemoon23 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:21:
Op accugebied zeker (18V 5,0 Ah en handzaam formaat en gewicht kon je toen alleen van dromen...), maar of er ook echt grote sprongen zijn gemaakt met de machines betwijfel ik toch wel. De innovatie zit volgens mij vooral in de compleet nieuwe producten, dus eerste van soort (of in ieder geval eerste bij specifiek merk).

Maar of bijvoorbeeld een 11kg sloophamertje van Bosch blauw nu significant beter is dan één van tien jaar geleden betwijfel ik. Verder weet ik niet of het nog steeds zo is, maar Metabo heeft echt eeuwenlang hetzelfde model bandschuurmachine verkocht. Die was minstens tien jaar hetzelfde en ook enige model. Dat zie je bij wel meer fabrikanten.

• bluemoon23
Ja, klopt zoiets schreef ik hier ook al een paar posts terug bluemoon23 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"
Makita heeft een schaaf die al sinds de jaren 70 word gemaakt.

[Voor 50% gewijzigd door bluemoon23 op 22-12-2015 20:54]

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik zie dat Metabo inmiddels wel een nieuwe bandschuurmachine heeft, maar hun schaaf is net als bij Makita ook nog een oude. Punt is dat er zat machines zijn waarbij er zo weinig ontwikkeling is dat er heel wat jaren overheen gaan voor er een opvolger komt.

Wat ik zelf aan ontwikkelingen zie zijn vooral steeds meer soorten gereedschap op accu wat eerst alleen bedraad beschikbaar was, slanker gereedschap (om beter in moeilijk te bereiken plaatsen te komen) zoals de vlakkop haakse slijpers van Metabo, betere ergonomie (o.a. lichter, trillingsvrij, balanssystemen).

• McGryphon
TheGhostInc schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:42:
Overigens twijfel ik altijd een beetje bij de 'grote apparaten'. Bij een cirkelzaag denk ik niet meteen dat het handig is. Die gebruik ik niet 'even'. En als ik inderdaad 'even' een balkje moet zagen, dan ben ik waarschijnlijk nog sneller met een goede handzaag die grijp klaar ligt. En is het wel cirkelzaag werk en moet het netjes, dan is het nog steeds niet meteen 'gaan'. Want je wilt dan ook wel even het juiste zaagblad erin zetten en niet het 'ik eet alles' blad, daarna nog de stofzuiger eraan hangen. En zo'n zaag mag ik niet gebruiken op de keukentafel, dus dan een paar schraagjes naar buiten of ik doe het in de garage, waar stroom al overal hangt...

Echter dingen als een multitool, schroefmachine etc. ideaal op accu. Maar niet voor iets waarbij ik af en toe ook echt power nodig heb.
Ik ben het niet geheel met je eens, hoofdzakelijk omdat je bijna compleet van je eigen situatie uit gaat. Eens even vergelijken met mijn situatie toen ik veel 18V gereedschap heb aangekocht.
Garage met stroom? Heb ik niet. Schuurtje, en voor stroom moet ik een verlengkabel van binnen naar buiten leggen. Zagen op de keukentafel (of überhaupt binnen in het woongedeelte)? NEIN NEIN NEIN. Ik moest (en moet) gewoon naar buiten voor zulk werk. En dan het belangrijkste: ik kocht het spul voor mijn werk en niet zozeer voor thuis. Al hoef je maar een keer een loods te bouwen zonder betrouwbare stroomvoorziening, gereedschap op accu scheelt vaak alsnog enorm veel tijd tov handgereedschap zodra je meer moet doen dan even een balkje zagen..
En "geen betrouwbare stroom in de buurt" kan behoorlijk vaak voorkomen, afhankelijk van je werk. Als je op 8 meter hoogte in de nok van een stal of loods bezig bent wil je geen verlengkabel meeslepen.

In jouw situatie zullen dingen als een cirkelzaag of slijptol op accu behoorlijk weinig meerwaarde hebben, dat klopt. Maar ze hebben zeer zeker hun plek.

Overigens, degene die het spul afgelopen zomer van me gehuurd heeft en het nu voor weinig extra stukje bij beetje aan het opkopen is (Met uitzondering van de klopboormachine. Die blijft tot ie niet meer functioneert of er geen accu's meer te krijgen zijn.) werkt in de standbouw. Als je midden in een gigantische hal een stand moet opbouwen uit grotendeels vuren balken en MDF, 9 van de 10 keer is het domweg praktischer om spul op accu te hebben dan om een verlengkabel van >30m te trekken en daar matten overheen te moeten leggen voor de veiligheid.

[Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 22-12-2015 23:59]

• TheGhostInc
  • Niet online
McGryphon schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:31:
ik kocht het spul voor mijn werk en niet zozeer voor thuis.
De rest van je post is daarna bijna vanzelf sprekend.

Overigens vermoed/verwacht ik dat een (grote) standbouwer 'thuis' machines met kabel heeft staan waar ik alleen van kan dromen. Die jongens waarmee ik gewerkt heb bouwden bij wijze van spreken tijdens de lunch de keuken en in de koffiepauze de extra verdieping. Het was altijd zonde dat na 3 dagen alles weer uit elkaar ging. Dat je decoupeerzaag iets minder power heeft is niet zo'n probleem als je het grootste gedeelte voorbereidt met een bandzaag of CNC zaagmachine.

Maar ik zou ook de hele 18V lijn in mijn auto hebben liggen als ik dergelijk werk zou doen, omdat ik weet wat een 'uurtje' kost. En al kun je het niet doorberekenen aan de klant, de vrouw en kinderen vinden het ook prettig als je een half uurtje eerder thuis bent...
Als hobbyist is het minder logisch, dat half uurtje dat je wint op 'mobiliteit' ben je mogelijk bij de volgende klus weer kwijt omdat je zaagdiepte weer minder is en je alles 2x moet zagen.

• McGryphon
TheGhostInc schreef op woensdag 23 december 2015 @ 02:41:
[...]

De rest van je post is daarna bijna vanzelf sprekend.
Klopt. Maar mijn punt is ook niet dat dat spul op accu voor iedereen de ideale oplossing is, mijn punt was dat de voordelen die het biedt niet imaginair zijn ;)
Overigens vermoed/verwacht ik dat een (grote) standbouwer 'thuis' machines met kabel heeft staan waar ik alleen van kan dromen. Die jongens waarmee ik gewerkt heb bouwden bij wijze van spreken tijdens de lunch de keuken en in de koffiepauze de extra verdieping. Het was altijd zonde dat na 3 dagen alles weer uit elkaar ging. Dat je decoupeerzaag iets minder power heeft is niet zo'n probleem als je het grootste gedeelte voorbereidt met een bandzaag of CNC zaagmachine.
Klopt, de grote/ingewikkelde onderdelen worden van tevoren met veel grotere machines gemaakt. En toch rag je er zo 5 grote accu's doorheen met het zaagwerk dat op locatie nog moet gebeuren :P
Maar ik zou ook de hele 18V lijn in mijn auto hebben liggen als ik dergelijk werk zou doen, omdat ik weet wat een 'uurtje' kost. En al kun je het niet doorberekenen aan de klant, de vrouw en kinderen vinden het ook prettig als je een half uurtje eerder thuis bent...
Die vriend van me bouwt stands door heel europa, dus zijn vriendin ziet hij vaak genoeg meer dan een week aan een stuk niet, maar alsnog is het gewoonweg voldoende intensief werk dat een uurtje per dag al enorm veel vermoeidheid kan schelen op het eind van de week.
Als hobbyist is het minder logisch, dat half uurtje dat je wint op 'mobiliteit' ben je mogelijk bij de volgende klus weer kwijt omdat je zaagdiepte weer minder is en je alles 2x moet zagen.
Ik heb niet voor niets enkele maanden terug een 1600W 190mm cirkelzaag met geleiderail gekocht. Als meer zaagdiepte nodig is of je met hardhout werkt scheelt dat een slok op een borrel. In 18mm underlayment merk je maar weinig verschil, 5 cm dik eikenhout is een heel ander verhaal.

• henkie196
  • Niet online
Er werd eerder gezegd dat cirkelzagen van Bosch blauw niet al te best waren over het algemeen, maar zijn er dan merken die wel specifiek goede cirkelzagen hebben (zoals dat Milwaukee goede reciprozagen zou maken).

• L.N.
Vandaag heb ik de slang van mijn bouwzuiger gelseeved en er gelijk de stroomkabel van Festooltussen gedaan. De voornaamste reden om te sleeven was dat de ribbels van de slang niet meer achter de liniaal bleven hangen. De sleeve heb ik hier gekocht. Voor €8 incl verzenden een goede deal!

Zo was het voor het sleeven. Sorry, was vergeten om een foto te maken voor dat ik begon. Dit is er 1 van een project waar ik aan bezig ben.

Na:

• McGryphon
henkie196 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:44:
Er werd eerder gezegd dat cirkelzagen van Bosch blauw niet al te best waren over het algemeen, maar zijn er dan merken die wel specifiek goede cirkelzagen hebben (zoals dat Milwaukee goede reciprozagen zou maken).
Ik ben erg tevreden met mijn Dewalt DWE576. Ook Milwaukee en Metabo cirkelzagen heb ik nooit problemen mee gehad, en Makita is met uitzondering van de 5704 ook prima. De 5704 is niet direct *slecht*, maar voelt door zijn lage vermogen voor een 190mm blad gewoonweg astmatisch; als je voorzichtig doet kom je er wel, maar de prijs is te hoog voor wat je krijgt.

In het duurdere segment zijn Festool en Mafell erg prettig spul.

[Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 23-12-2015 17:42]

• L.N.
henkie196 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:44:
Ik ben zeer te spreken over mijn Festool TS55 REBQ. Een hoop geld, maar absoluut de moeite waard. Ik zou nu nooit meer een cirkelzaag aanraden die niet op een rails kan en niet net naast de rail zaagt. Je zaagt zo veel gemakkelijker recht en de zaagsnede is veel mooier. Maar welke zaag je ook koopt, alles valt of staat met een goed zaagblad. Helaas zitten bij de minder dure zagen vaak niet zo'n goede zaagbladen.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:38
L.N. schreef op woensdag 23 december 2015 @ 18:12:
[...]

Ik ben zeer te spreken over mijn Festool TS55 REBQ. Een hoop geld, maar absoluut de moeite waard. Ik zou nu nooit meer een cirkelzaag aanraden die niet op een rails kan en niet net naast de rail zaagt. Je zaagt zo veel gemakkelijker recht en de zaagsnede is veel mooier. Maar welke zaag je ook koopt, alles valt of staat met een goed zaagblad. Helaas zitten bij de minder dure zagen vaag niet zo'n goed zaagbladen.
100% eens, mijn Feston TS55 is gewoon geweldig. En zulke strakke zaagsneden.

• begintmeta
  • Niet online
Ik moet eigenlijk een kolomboorbachine gebruiken om wat verzonkenschroefgaten in rvs-staalplaat van 3mm te verbeteren (bij de productie zijn onregelmatigheden ontstaan, die moeten nog glad worden gemaakt.), eventueel zou dat ook met een frees worden verbeterd denk ik.

Maar nu dacht ik dat het mischien aardig is om een goede boorstandaard + goede boor te halen, zal natuurlijk even veel kosten als een (goedkope) tafel/kolomboor, maar zou wel wat flexibeler zijn. Om te beginnen wil ik kijken wat een geschikte boor is (voor boren in metaal), kracht bij lager toerental en goede precisie lijken me het belangrijkst. Ik kwam daarom uit bij een Duss B13/2 RLE handboormachine, heeft iemand ervaring met die boren/kent iemand een beter alternatief?

[Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 24-12-2015 11:16]

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik weet dat Metabo nog steeds een best groot aanbod heeft in gewone boormachines voor hout en metaal (dus zonder klop- of hamerstand). Daar zitten ook een aantal bij die zeer geschikt zijn voor metaal door lager toerental en veel hoger koppel en die passen gewoon in een standaard 43 mm boorstandaard.

• McGryphon
begintmeta schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:08:
Ik moet eigenlijk een kolomboorbachine gebruiken om wat verzonkenschroefgaten in rvs-staalplaat van 3mm te verbeteren (bij de productie zijn onregelmatigheden ontstaan, die moeten nog glad worden gemaakt.), eventueel zou dat ook met een frees worden verbeterd denk ik.

Maar nu dacht ik dat het mischien aardig is om een goede boorstandaard + goede boor te halen, zal natuurlijk even veel kosten als een (goedkope) tafel/kolomboor, maar zou wel wat flexibeler zijn. Om te beginnen wil ik kijken wat een geschikte boor is (voor boren in metaal), kracht bij lager toerental en goede precisie lijken me het belangrijkst. Ik kwam daarom uit bij een Duss B13/2 RLE handboormachine, heeft iemand ervaring met die boren/kent iemand een beter alternatief?
Ik zie staan "met een frees" en daar heb ik een vraag bij. Ben je ook van plan om langs te frezen?

Indien het antwoord op deze vraag "ja" is zou ik nooit een boorstandaard met losse boormachine aanraden, tenzij je een zware standaard haalt met voorzieningen om naast de 43mm-aansluiting een freesspindel ook verder naar boven vast te kunnen zetten, en haal dan ook een echte spindel. Niet alleen is een 43mm sluiting van zichzelf doorgaans een onvoldoende stijve verbinding om echt te frezen, ook zijn de lagers van handboormachines zelden op zulke belasting berekend.

Als je alleen gaten wil boren of met een frees opschonen is zo'n standaard (mits je een goede haalt natuurlijk) prima, en weet ik in ieder geval dat zulke boormachines van Metabo en Makita prima zijn. Duss heb ik geen ervaring mee, ik zal het eens navragen aan de metaalmannen in mijn vriendenkring!

edit: eerste reactie is binnen.
Duss is zeker zo goed als Metabo profi, de Hilti-klasse in de metaalwereld. Gewoon voor gaan als je het kan en wil betalen.
Klinkt dus als een prima optie ;)

[Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 24-12-2015 20:55]

• begintmeta
  • Niet online
Denk dat ik maar voor die boor zal gaan, of voor de slagboorversie, als die even goed gecentreerd loopt. Alleen nog een goede standaard, Duss maakt kennelijk ook standaarden, maar om >400€ voor een simpele boorstandaard uit te geven, lijkt me ook wat overdreven. dan zou ik denk ik lieveer toch voor een mooie (tweedehndse) tafelboor gaan denk ik,

Frezen zal ik toch niet willen met die combinatie, het is dan puur bedoeldd om met wat grotere precisie de kunnen boren of soevereinen, maar een frees in plaats van een boor+standaard geeft gewoon weer andere opties... en het hobby-budget (en de ruimte) is nu eenmaal beperkt, dus ik kan niet alles kopen wat ik eventueel eens kan gebruiken. Daarnaast hou ik er niet van dingen te bezitten die grotendeels ongebruikt blijven. Een boor+standaard zal ik het meest kunnen gebruiken.

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik vind het aanbod van Duss toch wel zeer beperkt. Voor zover ik kan zien hebben ze maar drie machines die niet primair voor boren in steen of beton zijn bedoeld:Metabo heeft een veel groter aanbod van machines voor boren in hout en metaal.

Daarnaast heb ik m'n twijfels bij de leverbaarheid van zowel de machines als de onderdelen van de machines van Duss. Ik kan me namelijk niet herinneren het merk ooit te zijn tegengekomen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

begintmeta schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:08:

En een goedkope kolomboormachine, lijkt me mits je deze kwijt kan een mooiere oplossing

• begintmeta
  • Niet online
Lastig inderdaad, IMHO zou ik de kolomboormachine te weinig gebruiken, dan kan ik voor dit klusje misschien beter eens vriendelijk aankloppen bij een metaalbewerkingsbedrijf vlakbij. Het liefst zou ik bijvoorbeeld een Flott TB 13 Plus is bijvoorbeeld redelijk compact en lijkt me een mooi apparaat., maar prijstechnisch overstijgt zo'n machine mijn klus-hobbybudget, misschien als ik meer ga klus-hobbyen...

Om het zelf te doen zou ik een goede boor&standaard nog wel kunnen verantwoorden, omdt ik dat apparaat zeker vaak genoeg zal kunnen gebruiken. (Metabo's (S)BE 1100 is misschien ook wat, bijvoorbeeld de BE75/16 lijkt me te onflexibel inzetbar, maar ik heb wat matige reviews gevonden over die machines (niet gek misschien dt ik minder matige reviews over Duss (of Fein, de BOP13-2)) was tegegekomen, daar zijn gewoon algeheel minder reviews van en mensen die zo'n ding kopen zijn misschien ook positiever erover omdat ze net wat meer hebben betaald...)

Ik zal nog even wat zoeken naar tweedehands apparaten. Het heeft ook allemaal niet zo'n haast. bedankt voor de suggesties in iedergeval llemaal.

• KillaZ
Kid Jansen schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 11:23:
Ik vind het aanbod van Duss toch wel zeer beperkt. Voor zover ik kan zien hebben ze maar drie machines die niet primair voor boren in steen of beton zijn bedoeld:Metabo heeft een veel groter aanbod van machines voor boren in hout en metaal.

Daarnaast heb ik m'n twijfels bij de leverbaarheid van zowel de machines als de onderdelen van de machines van Duss. Ik kan me namelijk niet herinneren het merk ooit te zijn tegengekomen.
Dus (pun intended >:) ) omdat jij het nooit tegengekomen bent is het slecht leverbaar? ;)

K to the KillaZ

Pagina: 1 2 3 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee