Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 32 ... 58 Laatste
Acties:
  • 504.159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik ben op zoek naar een ultrasoonreiniger om een carburateur te reinigen, heeft iemand hier ervaring mee? Zijn de modellen van 30-40 euro voldoende goed? Als ik het zo op het oog beoordeel zullen bepaalde delen niet geheel ondergedompeld kunnen worden, is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben ook aan het nadenken over een lasapparaat. Niet dat ik wekelijks aan het lassen zal slaan, maar het is soms gewoon handig om er eentje te hebben.

Ben alleen nog zwaar in dubio tussen elektrisch en mig. Scheelt een flinke slok op een borrel qua prijs natuurlijk. Vraag is, kun je met een elektrisch lasapparaat een beetje plaatwerk lassen. Of is dat niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:47

thijsco19

KTM 990 SMT

Wat ik ervan begrepen heb is het erg moeilijk om met elektrode plaatwerk te lassen. (zelf nooit plaatwerk gelast met elektrode)

Ik zelf zou voor een MIG/MAG toestel gaan. Vind het zelf veel fijner werken doordat je goede controle hebt over het laspistool en je smeltbad. Plaatwerk is prima te doen met een MIG/MAG toestel, dat is ook wat je meestal ziet bij het lassen van plaatwerk.

Overigens, allebei behoren ze tot elektrisch booglassen lassen. ;)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik zou alleszinds aanbevelen wat ik gedaan heb, ik heb gewoon een goedkoop MIG apparaat gekocht, en daar het een en ander aan onderhoud/revisie aan toegevoegd.
-Contact tip (gelijk 5 gekocht), en de isolerende huls voorop het pistool vervangen (is slijtagemateriaal, vooral de contact-tipjes), kost helemaal niet veel geld.
-'mig gun liner' vervangen door een stalen exemplaar, minder frictie op de las-draad, last 100x stabieler.
-CO2 fles + losse regelaar gekocht ipv die veel te dure wegwerpflesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
Met een electrodeapparaat (MMA) plaatwerk lassen is praktisch onmogelijk, zou er zeker niet aan beginnen!
Zoals AlexanderB zegt, neem een goedkoop MIG/MAG apparaat. Heb zelf een Cebora Evo 155 (Heeft bijna iedereen geloof ik :D) via rustbuster. Deze kun je nu geloof ik niet meer krijgen, maar zijn opvolger wel.
Zij doen ook een handig systeem voor de gasflessen, waar je er één koopt en daarna ter betaling voor een andere meekrijgt.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28

Exigence

dnkroz

gop1 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 23:47:
Ik ben op zoek naar een ultrasoonreiniger om een carburateur te reinigen, heeft iemand hier ervaring mee? Zijn de modellen van 30-40 euro voldoende goed? Als ik het zo op het oog beoordeel zullen bepaalde delen niet geheel ondergedompeld kunnen worden, is dat een probleem?
Die reinigers van ~50 euro zijn meestal 0,5-0,7 liter, en dat is echt heel klein. Vergeet niet dat er ook nog een mandje in komt te hangen welke een groot deel van het praktisch bruikbare volume opsnoept. Dat is meer een formaatje voor sieraden etc.

Heb zelf een 2,5 liter van HBM (https://www.hbm-machines....-liter-ultrasoon-reiniger), is nu € 119,99.

Deze gekozen omdat in kleinere modellen eigenlijk net niks kan, en grotere modellen (heel) veel duurder zijn. De eerstvolgende is bijvoorbeeld een 4-liter variant, maar die is al € 239,99.

Is niet groot genoeg voor een complete bank carburateurs zoals op motorfietsen (4 stuks), maar een enkele past er wel in, samen met los grut.

Heb geen ervaring met andere ultrasoonreinigers, maar deze doet in ieder geval z'n werk, juiste vloeistof+verwarming+half uurtje brommen dan is de boel mooi schoon :) Eventueel kun je grotere dingen in twee keer doen, door ze gewoon boven uit de bak te laten steken. Na een half uurtje even omdraaien :)

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 09-11-2015 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
deepbass909 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 22:51:
Klopt, ze verkopen ze op meer plaatsen. Deze waren lekker goedkoop (€2,99 voor 2 kleine of 1 grote).
Veel kan er ook niet fout gedaan worden aan die dingen.

Na jaren ook eindelijk zo'n ding op de kop getikt:
[afbeelding]
Nadat er een schroef van de radio in de diepten van de Yaris van m'n vriendin is verdwenen, ben ik het een beetje zat en wil ik m'n schroevendraaier magnetisch kunnen maken.
Ik heb gewoon een enkele ader van een stuk speakersnoer even om de schroevendraaier gedraad en toen even de uiteinden aangesloten op m'n labvoeding. Gelijk weer super magnetisch :) Wel opletten hoe je plus- en min aansluit, als je het verkeerdom doet dan stoot de schroevendraaier juist af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AlexanderB schreef op zondag 08 november 2015 @ 16:48:
Ik zou alleszinds aanbevelen wat ik gedaan heb, ik heb gewoon een goedkoop MIG apparaat gekocht, en daar het een en ander aan onderhoud/revisie aan toegevoegd.
-Contact tip (gelijk 5 gekocht), en de isolerende huls voorop het pistool vervangen (is slijtagemateriaal, vooral de contact-tipjes), kost helemaal niet veel geld.
-'mig gun liner' vervangen door een stalen exemplaar, minder frictie op de las-draad, last 100x stabieler.
-CO2 fles + losse regelaar gekocht ipv die veel te dure wegwerpflesjes.
Dat zou zeker een optie zijn, maar ik heb geen verstand van lasapparaten of onderdelen. Is dat te doen zonder al teveel voorkennis?
Zat inderdaad ook al naar die EVO160 te kijken, maar dan heb je het qua budget natuurlijk wel over een wat andere klasse. Neig er wel heel erg naar hoor, maar lijkt tweedehands bijvoorbeeld niet zo best verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Exigence schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:18:
[...]

Die reinigers van ~50 euro zijn meestal 0,5-0,7 liter, en dat is echt heel klein. Vergeet niet dat er ook nog een mandje in komt te hangen welke een groot deel van het praktisch bruikbare volume opsnoept. Dat is meer een formaatje voor sieraden etc.

Heb zelf een 2,5 liter van HBM (https://www.hbm-machines....-liter-ultrasoon-reiniger), is nu € 119,99.

Deze gekozen omdat in kleinere modellen eigenlijk net niks kan, en grotere modellen (heel) veel duurder zijn. De eerstvolgende is bijvoorbeeld een 4-liter variant, maar die is al € 239,99.

Is niet groot genoeg voor een complete bank carburateurs zoals op motorfietsen (4 stuks), maar een enkele past er wel in, samen met los grut.

Heb geen ervaring met andere ultrasoonreinigers, maar deze doet in ieder geval z'n werk, juiste vloeistof+verwarming+half uurtje brommen dan is de boel mooi schoon :) Eventueel kun je grotere dingen in twee keer doen, door ze gewoon boven uit de bak te laten steken. Na een half uurtje even omdraaien :)
Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan.

Ik had zelf deze op het oog: http://www.redcoon.nl/B249500-Grundig-UC-5020_Reiniging

Het gaat in mijn geval om één carburateur, die ik al uit elkaar gehaald heb.
Voor slechts éénmaal vind ik het vrij zonde om een hoop geld uit te geven. De hoeveelheid speciaal gereedschap die ik inmiddels heb en verder ongebruikt blijft liggen is al zo groot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Oke, ja, ik heb echt een bak&braad machine, een (Ferm) Concept Mini MIG.

Echt veel kennis heb je niet nodig, meeste wijst voor zich, zo'n lasapparaat zit allemaal niet zo moeilijk in elkaar. De grootste truc is gewoon oefenen zodat je beetje gevoel krijgt voor het lassen. :)

Ik heb zelf nu 2 rollen draad, 0.6 en 0.8mm, en de bijbehorende contact-tips. Het belangrijkste is identificeren welk schroefdraad je moet hebben, M5 in mijn geval, waar de meeste lasapparaten met M6 werken.

De gun-liner vervangen was ook niet heel moeilijk, gewoon voorzichtig de hele boel uit elkaar halen, de oude gun liner meegenomen naar de las-winkel en een nieuwe meegekregen voor een paar euro, en dan alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten. Was vooral nodig omdat mijn machine oud en goed-gebruikt was, de nieuwe liner maakte dus een wereld van verschil.
Youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1j5ZmAemC1c

Ohja, en wat ik al zei, bij mij was de isolerende huls van de 'zwanenhals' kapot gegaan, die heb ik uiteindelijk vervangen door een stuk brandstofslang. (had liever siliconen-slang gehad, maar die hadden ze niet bij de automaterialen zaak. Ik had ook de hele zwanenhals kunnen vervangen, maar daar had ik niet zo'n zin in..

CO2 blussers kosten werkelijk geen hol, ik heb op MP €15 betaald voor 5 kg, en op eBay iets van 45 euro voor een regelaar + slang die direct aan de aansluiting van m'n lasapparaat koppelde.
Misschien niet de meest professionele manier, en menggas last iets fijner op extra dun materiaal omdat het minder warmte inbrengt en minder penetreert, maar het gaat ook veel sneller op en het is veel duurder, dus het is maar net wat je zelf wil.
Enige wat ik niet zou aanbevelen hoe dan ook, is van die wegwerpflesjes, want dat is gewoon echt geldverspilling.

Oh, en koop een zelf-dimmende lashelm, kostten maar 5 tientjes, en maakt het leven een stuk eenvoudiger.

En als je op zoek bent naar kleine rolletjes lasdraad (ipv industriële grote), lashandschoenen, en weetikveel wat nog meer, bij de Hornbach hebben ze vrijwel alles wat je nodig hebt. Ze verkopen dr zelfs lasapparaten, maar volgens mij alleen maar electrode..

[ Voor 14% gewijzigd door AlexanderB op 09-11-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

gop1 schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:52:
[...]

Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan.

Ik had zelf deze op het oog: http://www.redcoon.nl/B249500-Grundig-UC-5020_Reiniging

Het gaat in mijn geval om één carburateur, die ik al uit elkaar gehaald heb.
Voor slechts éénmaal vind ik het vrij zonde om een hoop geld uit te geven. De hoeveelheid speciaal gereedschap die ik inmiddels heb en verder ongebruikt blijft liggen is al zo groot....
Als het niet al te veel haast heeft, de Lidl heeft een vergelijkbare regelmatig in de folders staan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
deepbass909 schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:51:
[...]

Als het niet al te veel haast heeft, de Lidl heeft een vergelijkbare regelmatig in de folders staan.
Bedankt, zal het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-06 23:39
Heeft iemand ervaring met de volgende krik?
https://www.conrad.nl/nl/...mm-350-mm-2000-kg-1268737.

Ik was een beetje rond aan het kijken voor een betaalbare krik die wat lager kan dan de 135mm die de 30-40 euro krikjes van de lidl e.d. kunnen en kwam deze tegen. Dat ie alleen bij Conrad krijgen is, maakt me wat onzeker. Verder ken ik Michelin niet als merk van gereedschap, dus vermoed dat het een rebrand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

AlexanderB schreef op maandag 09 november 2015 @ 16:53:
Oke, ja, ik heb echt een bak&braad machine, een (Ferm) Concept Mini MIG.

Echt veel kennis heb je niet nodig, meeste wijst voor zich, zo'n lasapparaat zit allemaal niet zo moeilijk in elkaar. De grootste truc is gewoon oefenen zodat je beetje gevoel krijgt voor het lassen. :)

Ik heb zelf nu 2 rollen draad, 0.6 en 0.8mm, en de bijbehorende contact-tips. Het belangrijkste is identificeren welk schroefdraad je moet hebben, M5 in mijn geval, waar de meeste lasapparaten met M6 werken.

De gun-liner vervangen was ook niet heel moeilijk, gewoon voorzichtig de hele boel uit elkaar halen, de oude gun liner meegenomen naar de las-winkel en een nieuwe meegekregen voor een paar euro, en dan alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten. Was vooral nodig omdat mijn machine oud en goed-gebruikt was, de nieuwe liner maakte dus een wereld van verschil.
Youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1j5ZmAemC1c

Ohja, en wat ik al zei, bij mij was de isolerende huls van de 'zwanenhals' kapot gegaan, die heb ik uiteindelijk vervangen door een stuk brandstofslang. (had liever siliconen-slang gehad, maar die hadden ze niet bij de automaterialen zaak. Ik had ook de hele zwanenhals kunnen vervangen, maar daar had ik niet zo'n zin in..

CO2 blussers kosten werkelijk geen hol, ik heb op MP €15 betaald voor 5 kg, en op eBay iets van 45 euro voor een regelaar + slang die direct aan de aansluiting van m'n lasapparaat koppelde.
Misschien niet de meest professionele manier, en menggas last iets fijner op extra dun materiaal omdat het minder warmte inbrengt en minder penetreert, maar het gaat ook veel sneller op en het is veel duurder, dus het is maar net wat je zelf wil.
Enige wat ik niet zou aanbevelen hoe dan ook, is van die wegwerpflesjes, want dat is gewoon echt geldverspilling.

Oh, en koop een zelf-dimmende lashelm, kostten maar 5 tientjes, en maakt het leven een stuk eenvoudiger.

En als je op zoek bent naar kleine rolletjes lasdraad (ipv industriële grote), lashandschoenen, en weetikveel wat nog meer, bij de Hornbach hebben ze vrijwel alles wat je nodig hebt. Ze verkopen dr zelfs lasapparaten, maar volgens mij alleen maar electrode..
Kijk ook eens naar een TIG apparaat. Zelf heb ik getwijfeld tussen MIG en TIG, uiteindelijk voor TIG gegaan en geen moment spijt van. Kost volgens mij nauwelijks extra geld, maar het last zoveel subtieler. Geen spatten en je hebt echt volledige controle. En je kunt prachtige lasjes leggen :+

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wil binnenkort mijn auto zelf een grote beurt geven (Citroen C1) en alle 'verbruiksmaterialen' zijn al onderweg. Nu zit ik nog met een paar vraagjes over het gereedschap dat ik nodig heb. Ik heb al het nodige liggen (doppenset enz.), dus het gaat mij vooral om 'auto specifiek' gereedschap.

Een van die dingen is een 'momentsleutel'.
Heeft er iemand ervaring met een digitale momentsleutel van ~ 100 euro? Of ben ik dan beter af met een goedkopere analoge van ~50 euro? Of is dat zoiets als een kniptang van 2 euro, het ziet er echt uit, maar doet eigenlijk niet wat het moet doen.
Het gaat mij vooral om geen dingen 'te slopen', zoals wanneer ik de bougies aan het wisselen ben. Nou kost een nieuw motorblok voor een C1 ook weer niet een vermogen, maar dat stond (nog) niet op de planning ;)

Ik heb uiteraard een krik en as steunen om veilig te kunnen werken, waarvoor zou ik dan 'oprijblokken' nodig hebben of gebruiken?

Ps. Ik had mijn post eerst hier gezet, maar dit is een betere plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:57
Die van 50 euro doet ook de truc wel. Als je een krik en assteunen hebt dan zijn oprijblokken ook niet echt van belang.

Heb je wel een bougiesleutel? Dat wil zeggen dat die lang genoeg is om de bougies te pakken etc. Een magneet is ook wel handig voor als je schroefjes laat vallen etc ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Boinkie schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:42:
Als je een krik en assteunen hebt dan zijn oprijblokken ook niet echt van belang.
Ik vroeg me een beetje af wat het voordeel zou zijn van oprijblokken. Misschien dat je iets sneller de auto omhoog hebt, maar hoe vaak moet je toch niet een wiel eraf halen? Dan moet je alsnog de auto gaan opkrikken. En als je de auto 'vlak' wil hebben staan, moet de auto er weer vanaf. Hoe doe je dat als je de auto niet wilt starten (in je eentje)?

Dus misschien generiek: Wie heeft oprijblokken en waarvoor gebruik je ze?
Jep, die heb ik besteld.
Boinkie schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:42:Een magneet is ook wel handig voor als je schroefjes laat vallen etc ;-)
Toegevoegd aan de bestellijst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik heb ook geen oprijblokken, kan er niks mee. idd meestal wat ik doe aan de auto is in de wielkast te doen. Daar onstaat de meeste slijtage en dan moet er toch een band vanaf om ook maar ergens bij te kunnen of te kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheGhostInc schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:37:
Ik wil binnenkort mijn auto zelf een grote beurt geven (Citroen C1) en alle 'verbruiksmaterialen' zijn al onderweg. Nu zit ik nog met een paar vraagjes over het gereedschap dat ik nodig heb. Ik heb al het nodige liggen (doppenset enz.), dus het gaat mij vooral om 'auto specifiek' gereedschap.

Een van die dingen is een 'momentsleutel'.
Heeft er iemand ervaring met een digitale momentsleutel van ~ 100 euro? Of ben ik dan beter af met een goedkopere analoge van ~50 euro? Of is dat zoiets als een kniptang van 2 euro, het ziet er echt uit, maar doet eigenlijk niet wat het moet doen.
Het gaat mij vooral om geen dingen 'te slopen', zoals wanneer ik de bougies aan het wisselen ben. Nou kost een nieuw motorblok voor een C1 ook weer niet een vermogen, maar dat stond (nog) niet op de planning ;)

Ik heb uiteraard een krik en as steunen om veilig te kunnen werken, waarvoor zou ik dan 'oprijblokken' nodig hebben of ge

Ps. Ik had mijn post eerst hier gezet, maar dit is een betere plaats.
Ik zou een momentsleutel lekker links laten liggen, ik gebruik m zelf alleen als ik aan de motor iets vervang als een kleppendekselpakking of koppakking. Verder alleen om een wielnaaf vast te zetten. Dat doe je niet al te vaak. En dan kom je bij specifieke momentsleutels met kleine waardes. een 0-240nm momentsleutel heb je geen drol aan, kun je niks exacts mee instellen. Deze zijn leuk om je banden mee vast te zetten.

Wat veel betere investering is een goeie klopschroefmachine, krijg je tenminste de roestende zooi makkelijk los zoals bouten van de remklauw en ophanging. Verder wat verlengstangen om over je ratel te kunnen stekken, niks irritanters als er iets niet los wil en je moet gaan kloten en het de huid op je handen kost omdat je zit te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jbvo schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:19:
Heeft iemand ervaring met de volgende krik?
https://www.conrad.nl/nl/...mm-350-mm-2000-kg-1268737.

Ik was een beetje rond aan het kijken voor een betaalbare krik die wat lager kan dan de 135mm die de 30-40 euro krikjes van de lidl e.d. kunnen en kwam deze tegen. Dat ie alleen bij Conrad krijgen is, maakt me wat onzeker. Verder ken ik Michelin niet als merk van gereedschap, dus vermoed dat het een rebrand is.
Neem eentje met een langere arm, is veels te kort. Is echt klote om daarmee je auto op te krikken, zeker als je een kant in 1x helemaal kunt opkrikken.

Kun je beter zo iets nemen voor het dubbele. Een lange arm met rubber eromheen, als die per ongeluk tegen je auto aanslaat heb je iig geen schade

https://www.gereedschapla...rik,-2,25-ton,-snelheffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Anoniem: 319464 schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:30:
[...]

Ik zou een momentsleutel lekker links laten liggen, ik gebruik m zelf alleen als ik aan de motor iets vervang als een kleppendekselpakking of koppakking. Verder alleen om een wielnaaf vast te zetten. Dat doe je niet al te vaak. En dan kom je bij specifieke momentsleutels met kleine waardes. een 0-240nm momentsleutel heb je geen drol aan, kun je niks exacts mee instellen. Deze zijn leuk om je banden mee vast te zetten.

...............
Mijn banden zitten wel vast maar voor mijn velgen gebruik ik altijd een momentsleutel om de bouten mee op 120Nm vast te zetten. Lijkt mij 1 van de eerste klussen die een thuisklusser zelf doet. Hier heeft iedereen wel degelijk iets aan.
Een bereik tot 240 Nm zal waarschijnlijk nauwelijks benut worden maar voor velgen zeker niet nutteloos al was een bereik tot 150Nm ofzo mooier geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:42

pinda powerrr

Slow down...

De truc met momentsleutels is, dat het meest nauwkeurige deel van een momentsleutel in het middelste deel van het bereik zit. Vandaar dat je voor bv wielbouten, vaak een sleutel hebt met een momentbereik van 40-200Nm. Je gebruikt hier bij meeste auto's tussen de 100 en 120Nm voor.

Laatst nog een momentsleutel gekocht om aan een carbon fiets te sleutelen, dat was er een met bereik van 5-15 Nm :P

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

pinda powerrr schreef op maandag 14 december 2015 @ 20:34:
De truc met momentsleutels is, dat het meest nauwkeurige deel van een momentsleutel in het middelste deel van het bereik zit. Vandaar dat je voor bv wielbouten, vaak een sleutel hebt met een momentbereik van 40-200Nm. Je gebruikt hier bij meeste auto's tussen de 100 en 120Nm voor.

Laatst nog een momentsleutel gekocht om aan een carbon fiets te sleutelen, dat was er een met bereik van 5-15 Nm :P
Dan zit je niet eens in het midden met het koppel daarvoor, ik herinner me 6Nm voor mijn Easton EC90 flatbar een jaar of 6 geleden :+
Stuurpen op een volcarbon Rock shox SID stuurbuis was geloof ik 12Nm, dus je hebt waarschijnlijk wel het hele bereik.

Ik heb hier zelf ook nog ergens een 5-15Nm momentsleutel liggen, maar die heb ik al jaren niet meer gebruikt..

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
[...]
Wat veel betere investering is een goeie klopschroefmachine, krijg je tenminste de roestende zooi makkelijk los zoals bouten van de remklauw en ophanging.
Ik zat even te kijken en zo'n ding is niet heel voordelig, want je wilt natuurlijk geen bagger die niet werkt. Maar waar ik vooral bang voor ben zijn de accu's. Zo'n ding gebruik ik 2x per jaar, dat is eigenlijk gewoon zonde. Ik heb ook even gekeken naar modellen met een draadje, maar qua prijs is dat niet beter.

Is het een optie om een zo'n ding op perslucht te nemen?
Bijvoorbeeld zoiets of dit?
Anders kom je (bedraad) uit op zoiets van Silverline, wat al 70 euro kost.

Zo'n perslucht geval kan ik namelijk prima een jaar in de kast laten liggen zonder teveel ellende en qua prijs lijkt het mee te vallen, waardoor ik niet de goedkoopste hoef te nemen.
Welk merk zou dan een goede keus zijn (budget 100 euro, excl. doppen, compressor, slang, ... alleen de tool) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 10:53

The Bad Seed

Chaotic since 1983

100 € slagmoersleutel klinkt als een perfecte match met een Hazet 9012 SPC . Minder luchtverbruik en een stuk krachtiger dan de 2 (goedkopere) voorbeelden die je laat zien. :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik gebruik m wel wat vaker, maar ook niet dagelijks. Maar sinds ze met Lithium IOn accu;s zijn voorzien gaan ze heel lang mee. Ik doe met de mijne alweer 4 jaar en doet t nog als nieuw. En zit soms maanden in zn koffer. Maar ben er blij mee als ik m kan gebruiken. En ja goedkope merken zou ik niet aan beginnen.

Ik heb de mijne van de Walt voor 189 gehaald bij de Bouwmaat, die hebben regelmatig actie. Had er 50% korting op, was normaal rond de 349.

Perslucht is leuk, maar alleen als je echt een grote luchttank hebt en kwalitatief goeie luchtsleutel die weinig lucht verbruikt, meeste vreten meer lucht dan dat ze druk leveren hahaha. En dan nog zit je altijd te klote met dat ding, de luchtsleutel is zwaar, onhandige slang. En er is nog niks wat ik niet los kreeg met dat accu ding, zelfs mn lambdasonde die helemaal verroest vast zat in de uitlaat. Moest er wel 2 accu's op los kloppen maar ding kwam wel los haha.

Let wel op nep aanbiedingen bij andere tenten die ze verkopen zonder oplader en accu's. Wtf heb je dan aan zoiets.

Maar een ratel met verlengstuk lijkt me een betere oplossing als je het toch maar 2x gebruikt per jaar. Je hebt ook een ratel set die uitschijfbaar is. Die heb ik ook al jaren, was t beu om iedere keer verlengstukken te moeten gebruiken of ik was ze weer eens kwijt of kwam er niet goed tussen. Het mechanisme is nog van verdomd goeie kwaliteit, kunt er heel wat kracht op zetten.

Zo iets maar dan uiteraard zonder flexibele kop

Afbeeldingslocatie: http://www.voordeligepartijen.nl/website/artikelen/Ratel-uitschuif-knik.jpg

Kost je 30 euro voor een set, wel eentje nemen met veel kliks 72 ofzo. Anders kom je soms weer op een dode hoek te zitten dat je niks meer kunt omdat je te weinig kliks hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zo'n uitschuifbare steel is leuk, maar het lijkt me dat er dan ook meer kracht (moment) op het ratelmechanisme komt te staan. En laat dat nu juist de zwakke plek zijn in een ratel. Veel kracht zetten doe ik dan liever met een T-sleutel of iets dergelijks.

Een slagmoersleutel op lucht is over het algemeen sterker en kost aanzienlijk minder. Zelfs als je de compressor er nog bij moet kopen, is het volgens mij vaak nog goedkoper. Aan de andere kant neemt die compressor ook wel behoorlijk wat ruimte in, dus dat is ook niet altijd een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik heb zelf ook de illusie dat een slagmoersleutel iets veiliger is.
Als je met een hefboom van een (halve) meter aan de slag gaat dan loop je het risico dat het ding van de dop schiet of dat je scheef kracht aan het zetten bent. De paar keer dat ik met zo'n slagmoer ding aan de slag was had ik weinig moeite om het gecontroleerd te doen, terwijl ik met mijn ratel als ik een verlengstuk gebruik toch af en toe wel moeite heb om alles recht/haaks/vast te houden als ik echt even flink kracht wil zetten.

Ik ga er nog even over nadenken, genoeg stof om over na te denken!
Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 00:01:
Let wel op nep aanbiedingen bij andere tenten die ze verkopen zonder oplader en accu's. Wtf heb je dan aan zoiets.
Als je toch al een hoop accu's en laders hebt liggen dan is soms een 'body' genoeg. Als je bedenkt wat je allemaal draadloos tegenwoordig hebt (decoupeerzaag, reciprocezaag, cirkelzaag, boorhamer, slagmoerunit, schroefmachine, schuurmachines) dan kan het een dure bezigheid zijn als je overal 2 accu's en een lader bij krijgt. Ik ben persoonlijk fan van Bosch Blauw en daar heb je dus ook losse body's van. Echter heb ik nog niks draadloos daarvan, anders was de keus snel gemaakt. Bij de volgende grote verbouwing koop ik de halve stal van Bosch leeg, maar dat is een ander (kostbaar) verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:39:
Ik heb zelf ook de illusie dat een slagmoersleutel iets veiliger is.
Ik was niet helemaal duidelijk, ik doelde meer op dat een slagmoersleutel op lucht vaak krachtiger en goedkoper is dan een electrische slagmoersleutel. Maar met als nadeel dat je weer een compressor e.d. nodig hebt.

Alhoewel veiligheid en compactheid ook wel een voordeel kan zijn, inderdaad.

Ik was zelf ook zo eens aan het rondkijken voor een momentsleutel. Ik zat momenteel vooral te kijken naar de volgende opties:
  • Proxxon MC 200. Niet al te gek duur. Met schakelaar om de richting om te draaien, maar moment bepalen kan alleen rechtsom, niet linksom. Dit was kennelijk wel mogelijk met een ouder model, maar nu niet meer.
  • Hazet 5122-1CT. Aanzienlijk duurder dan de Proxxon. De schaal is gegrafeerd in de steel, wat me wat robuuster lijkt. Met omsteekkop, zodat het moment zowel linksom en rechtsom bepaald kan worden. Helaas zonder (fatsoenlijke) opbergdoos, alhoewel die wel los bijbesteld kan worden (de Proxxon wordt standaard in een doos geleverd).
  • Gedore DMK 200. Beetje hetzelfde idee als de Hazet, ook met omsteekkop, maar niet een gegrafeerde schaal. De DMK 200 is ook een tikkeltje duurder, en opbergdoos lijkt niet geleverd of los besteld te kunnen worden.
Zoals je wel kunt zien zoek ik ook een opbergdoos er bij, zodat de sleutel netjes opgeborgen kan worden. Het feit dat iets zowel links- als rechtsom aangedraaid kan worden vind ik ook een voordeel, alhoewel ik niet direct verwacht dat nodig te hebben (ik geloof ook niet dat 40-200 Nm een bijzonder bruikbare range is voor fietsen, bv., waar ik dat wel meer verwacht nodig te hebben).

Voorlopig zal ik de momentsleutel eigenlijk alleen gebruiken bij de wielen wissel (zomer-winterbanden), dus niet bijzonder veel. Een Hazet of Gedore lijkt dan wel een beetje overkill, alhoewel ik op zich geen problemen heb met investeren in goed gereedschap dat lang meegaat.

Heb ik nog opties / merken gemist? Of zou een goedkope sleutel van BGS ook wel volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ik heb die (oudere versie van) Proxxon MC200 en inderdaad kan deze links- als rechtsom, maar dat heb ik nog nooit gebruikt. Zie ook niet wanneer je linksom op moment moet draaien :?

Voor gebruik voor de wielen een meer dan prima sleutel!
Niet de goedkope Lidl handel, maar ook niet schreeuwend duur zoals een Hazet of Gedore. Bouwkwaliteit is zoals alles bij Proxxon, meer dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 15:07
pinda powerrr schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:10:
Ik heb die (oudere versie van) Proxxon MC200 en inderdaad kan deze links- als rechtsom, maar dat heb ik nog nooit gebruikt. Zie ook niet wanneer je linksom op moment moet draaien :?
De linkertrapper van een (race)fiets, die heeft een linkse draad. Misschien als je speciale cranks hebt met ingebouwde powermeter of zoiets, dat je hem dan ook op moment wilt aandraaien...

Veel andere vormen van linksom op moment draaien kan ik me niet echt indenken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ah, logisch...

* Anoniem: 168490 fietst niet veel

[ Voor 3% gewijzigd door pinda powerrr op 15-12-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
En asmoeren van een gewone fiets. Maar gezien de vorm daarvan past er normaalgesproken geen dop op, volgens mij.

Het prijsverschil tussen de Proxxon en de Hazet en Gedore opties valt (mij) op zich ook nog wel mee. De Proxxon is zo'n 80 euro, de Hazet zo'n 135 euro en de Gedore zo'n 150. Het kan allemaal in ieder geval nog wel veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Het wil in Duitsland (Amazon bv) ook wel eens goedkoper zijn ;)

Tegenwoordig is het verschil wel kleiner trouwens. Maar laatst nog iets besteld uit Duitsland, gratis bezorgd. In NL dezelfde prijs, maar dan nog verzendkosten erbij, of er naar toe rijden en dan nog parkeerkosten betalen. Je snapt voor welke ik ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
henkie196 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:35:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk, ik doelde meer op dat een slagmoersleutel op lucht vaak krachtiger en goedkoper is dan een electrische slagmoersleutel. Maar met als nadeel dat je weer een compressor e.d. nodig hebt.

Alhoewel veiligheid en compactheid ook wel een voordeel kan zijn, inderdaad.
Haha, ik was denk ik niet helemaal duidelijk ;) Ik bedoel dat welke slagmoersleutel ook, lucht of accu allebei veiliger is dan een grote hefboom op een ratel.
Hierboven iemand die 2 accu's leeg ratelt op een bout. Als je dat zou doen met een ratel en zou proberen met evenveel kracht te doen dan, dan denk ik dat je heel snel iets sloopt. Een slagmoersleutel heeft veel minder moment in een andere richting dan de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

[...]

Ik ben het volledig NIET met je eens, een 1/2" momentsleutel van 40 - 200 nm is juist heel waardevol. Vrijwel alles rond de wielophanging, inc. wielbouten, zit met aanhaalmomenten vast dat in dat bereik ligt.

Ik weet trouwens niet waar je het bereik van 0 - 240 nm vandaan haalt, geen enkele momentsleutel is nauwkeurig tot 0 nm.
Wat veel betere investering is een goeie klopschroefmachine, krijg je tenminste de roestende zooi makkelijk los zoals bouten van de remklauw en ophanging. Verder wat verlengstangen om over je ratel te kunnen stekken, niks irritanters als er iets niet los wil en je moet gaan kloten en het de huid op je handen kost omdat je zit te prutsen.
Dat vind ik dan weer een onzin investering ;) En geloof me, ik sleutel veel. Met een goed wringijzer kom je veel verder. Ik ben in m'n DHZ-garage, waar echt wel goede, sterke slagmoersleutels liggen met een goede luchtvoorziening, al meerdere keren tegen het probleem gelopen dat ook een slagmoersleutel het niet los kreeg. Maar met een wringijzer met een lange arm trok ik het juist heel beheerst los.

Zorg voor goed gereedschap, koop voor een paar tientjes een wringijzer van 40cm en een voorraad bussen met WD-40 of andere universeelspray. Dat is een betere investering dan een paar honderd voor een slagmoersleutel en compressor.
pinda powerrr schreef op maandag 14 december 2015 @ 20:34:

Kan het niet beter verwoorden. Ik heb daarom, naast een Hazet met een bereik van 40 - 200nm 1/2", ook een Hazet met een bereik van 10 - 60 nm 3/8". Lijkt onzinnig qua overlap, maar die 3/8 is ideaal voor voor alles tussen de 15 en 55nm, waarmee veel in de motorruimte vast zit. Zeker met alle het kunststof dat je tegenwoordig hebt, is het alleen maar verstandiger om aanhaalmomenten aan te houden.

Wat betreft omschakelen van een momentsleutel, bij mijn Hazets kan je de pen doordrukken en zo de draairichting omdraaien. Op en rond een motorblok kom je ook weleens linkse schroefdraad (moeren die op assen zitten hebben vaak een schroefdraad tegengesteld aan de draairichting om losdraaien te voorkomen). Ik weet dat mijn BMW bijv. op de oliepomp een linkse schroefdraad heeft, en die wil je echt wel op het juiste aanhaalmoment vastzetten. Daarvoor zijn ze omschakelbaar.

Mijn advies als je meer gaat sleutelen is om te zorgen voor een goede set ratels (minimaal 1/4" en 1/2", bij voorkeur ook 3/8"), wringijzer (40cm minimaal) en een momentsleutel bereik 40 - 200 nm (1/2"). De kwaliteit van de laatste hangt af van het type klus dat je wilt doen. Voor wielen en een carterplug volstaat een goedkope "Lidl" versie. Ga je serieuzer aan het werk en de motor openen, ophangingsdelen demonteren, met aandrijfassen aan de slag, etc, investeer dan in een Hazet, Gedore, Stahlwille, etc. En liever voor dezelfde prijs een analoge dan digitaal (bij dezelfde prijs is de digitale waarschijnlijk minder nauwkeurig).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 23:18:Met een goed wringijzer kom je veel verder. Ik ben in m'n DHZ-garage, waar echt wel goede, sterke slagmoersleutels liggen met een goede luchtvoorziening, al meerdere keren tegen het probleem gelopen dat ook een slagmoersleutel het niet los kreeg. Maar met een wringijzer met een lange arm trok ik het juist heel beheerst los.

Zorg voor goed gereedschap, koop voor een paar tientjes een wringijzer van 40cm en een voorraad bussen met WD-40 of andere universeelspray. Dat is een betere investering dan een paar honderd voor een slagmoersleutel en compressor.
Wringijzer?.... wiki is niet altijd handig. De engelse wiki heet ook gewoon 'tap wrench'

Zo'n wringijzer dus... in goed engels een breaker bar.

WD-40 staat al klaar. Ik ga er nog eens een nachtje over slapen. Misschien toch een iets grotere kerstsok dit jaar nodig. >:)

Ps. Mijn stuur zit aan de 'right side' van de auto, maar ben volgende week in NL, ik kan dus zowel shoppen in NL als de UK. Vandaar dat ik zowel de engelse als nlse term zoek.

[ Voor 11% gewijzigd door TheGhostInc op 16-12-2015 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Precies, wat ze in het Engels een breaker bar noemen (Nederlandse benamingen van gereedschappen zijn inderdaad niet altijd even éénduidig...)

Maar zoek ook vooral even op de Duitse termen. Amazon en eBay zijn in Duitsland veel gebruikte kanalen om relatief goedkoop aan goed spul te komen. Ik heb zelf al meerdere malen gereedschap uit Duitsland laten komen, zoals m'n 3/8" momentsleutel. Dat scheelde dermate veel dat het gewoon onlogisch werd om nog in Nederland te bestellen. Duitse shops zijn bovendien altijd erg correct, snel en netjes. Nederland als markt om het te kopen is eigenlijk zelden interessant. Klein spul of B-merken (zoals BGS of Swoos) zijn hier wel scherp geprijsd te krijgen, maar wil je goed spul, dan is het over de grens al snel veel goedkoper.

Qua shoppen, de UK is interessant als je het daar kan halen, verzendingskosten naar NL zijn doorgaans te hoog om voor ons interessant te zijn. Vooral onderdelen zijn in de UK doorgaans erg scherp geprijsd.

Ow, en gereedschap, dat verzamel je over de jaren. Ik begon ook met een enkele 1/4" en 1/2" kist, wat schroevendraaiers en setjes ring en steeksleutels. Daarmee kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Een dingetje nog...jullie hebben het steeds over WD-40, maar dat is meer een smeermiddel. Ik heb veel betere ervaring met Imal, of een andere kruipolie. Daar heb ik al heel wat bouten mee los gekregen, die vastgerot waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

pinda powerrr schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:25:
Een dingetje nog...jullie hebben het steeds over WD-40, maar dat is meer een smeermiddel. Ik heb veel betere ervaring met Imal, of een andere kruipolie. Daar heb ik al heel wat bouten mee los gekregen, die vastgerot waren.
Er zijn uiteraard betere middelen dan WD40. WD40 doet van alles redelijk en heb ik zelf gewoon als universele spray staan (het is bijv. ook super om ergens smeer vanaf te halen), maar het doet chemisch niets om vastgeroest spul los te krijgen. Dat zal lmal (ik ken het trouwens niet) waarschijnlijk wel doen.

Tot nu toe heb ik de luxe nog maar weinig vastgerot spul op m'n auto tegen te komen. Alleen de moeren van m'n uitlaat ooit (maar dat is bij echt elke auto het geval), maar die draai ik tegenwoordig zonder problemen los (nu ze gewoon goed in de koperspray zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

deepbass909 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:04:
Dat zal lmal (ik ken het trouwens niet) waarschijnlijk wel doen.
Koop eens een busje, ligt gewoon bij de meeste bouwmarkten in het schap. Imal is een merknaam van dezelfde fabrikant als WD-40. Ik heb ook een keer een bus gehaald van Brega en dan heet het gewoon kruipolie :+
Je merkt snel genoeg wat het verschil is.

Nu draai jij regelmatig alle boutjes en moertjes los rond je auto, dus zit er weinig vast. Maar voor de sleutelaar die niet elke maand de boel uit elkaar haalt ( :P >:) ) wil er wel eens een boutje tegenwerken. Beginnen met Imal spuiten, rustig je spullen bij elkaar pakken en het spul zijn werk laten doen en het meeste gaat net even makkelijker los dan dat het daarvoor was.

Hé, ik heb een Alfa hè....ik weet wel wat moeren te vinden die standaard vast rotten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@pinda powerrr
je bedoelt alle bouten en moeren op je Alfa? :p

Zonder gekheid, toegegeven, de moeren van m'n uitlaat hebben de afgelopen 2 jaar niet meer de kans gekregen om vast te rotten, zo vaak die pijp er onderuit is geweest... (nadeeltje van een rwd auto waarbij de pijp pal onder de cardantunnel loopt en bij elk klein klusje dus al weg moet)

Maar ik heb meer last van moeren die vastzitten door de dikke laag tectiel die er ooit onder geschoten is. En dan werkt het vet- en olie-oplossende vermogen van WD-40 perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 00:51

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:04:
[...]
Dat zal lmal (ik ken het trouwens niet)
Imal is een afkorting van ik maak alles los.
Nederlandse kruipolie.

Kruipolie is ook veel dunner als wd40.
WD40 gebruik ik ook vooral als een schoonmaak/antiroest/poetsmiddel.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Vandaag een mooie actie gevonden en maar gelijk besteld

http://www.stahlshop.nl/a...ratel-1-2-jubileum-actie/

Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe 1/2 doppenset, en nu heb ik in ieder geval een goede ratel!

Weet iemand of er 1/2 doppensets zijn zonder ratel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Er zijn van bv. Gedore, Hazet en Proxxon wel doppensets zonder ratel voor (buiten)torx en inbus, en Proxxon heeft ook een losse set voor hoge doppen. Maar gewone doppen in een set zonder ratel kan ik zo gauw niet vinden. Of me herinneren dat ik zoiets gezien heb.

Wel interessante aanbieding, trouwens. Wist ook niet van het bestaan van deze Stahlwille shop af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-06 21:02

Denko

|{ing Øf ßlitz

henkie196 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:54:
Er zijn van bv. Gedore, Hazet en Proxxon wel doppensets zonder ratel voor (buiten)torx en inbus, en Proxxon heeft ook een losse set voor hoge doppen. Maar gewone doppen in een set zonder ratel kan ik zo gauw niet vinden. Of me herinneren dat ik zoiets gezien heb.

Wel interessante aanbieding, trouwens. Wist ook niet van het bestaan van deze Stahlwille shop af.
had die ratel zelf ook besteld een paar maanden terug. goed ding, en voor 29 euro kan je geen miskoop doen.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het is dat ik al een Hazet ratel heb, anders had ik het zo gedaan. Alhoewel Stahwille naar mijn idee wel een stapje boven Hazet zit.

Maar waar ik wel ogen naar heb is zo'n ring-ratel-steeksleutel van Stahwille. Eentje om m'n gesloopte 15mm rrs van Hazet te vervangen. En hopelijk wat robuuster dan de Hazet.

/edit
Over die doppensets zonder ratel, die heeft Stahlwille wel.

[ Voor 21% gewijzigd door henkie196 op 13-01-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Deze week bij Makro (voor pashouders) een garagekrik met 2 assteunen voor nog gene 25 euro: http://folders.makro.nl/non-food-2/page/10-11
Misschien niet de beste kwaliteit, maar prima voor wisselen van zomer-/winterbanden tegen een superscherpe prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
ik had dat losse doppensetje van stahlwille ook gezien, maar wel prijzig voor mij.

Heb op dit moment nog een 1/2 dopsleutel set uit west duitsland, en het is best degelijk spul, maar de doppen zijn 12 kant en dat wil ik niet meer. Werk veel met oude, roestige autos en dan gaan die bouten gewoon dol.

Dacht zelf aan een 1/2 alleen doppen setje van Sonic of van Smoos (datona). Bestel het via het bedrijf dus geen BTW :)

Verder ook op zoek naar een leuke 3/8 doppenset inc ratel. Zag die van Tengtools, ziet er leuk uit.

En een 1/4 ratel, maar heb eigenlijk alleen dop 10, 8 en 7 nodig voor kleine boutjes en slangklemmen. Moet wel een heel klein rateltje zijn, en al die setjes zijn of te groot (tengtools bijv) of met dik rubberen handvat en dat wil ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Laatst online: 15-06 21:02

Denko

|{ing Øf ßlitz

Dirk33 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:29:
ik had dat losse doppensetje van stahlwille ook gezien, maar wel prijzig voor mij.

Heb op dit moment nog een 1/2 dopsleutel set uit west duitsland, en het is best degelijk spul, maar de doppen zijn 12 kant en dat wil ik niet meer. Werk veel met oude, roestige autos en dan gaan die bouten gewoon dol.

Dacht zelf aan een 1/2 alleen doppen setje van Sonic of van Smoos (datona). Bestel het via het bedrijf dus geen BTW :)

Verder ook op zoek naar een leuke 3/8 doppenset inc ratel. Zag die van Tengtools, ziet er leuk uit.

En een 1/4 ratel, maar heb eigenlijk alleen dop 10, 8 en 7 nodig voor kleine boutjes en slangklemmen. Moet wel een heel klein rateltje zijn, en al die setjes zijn of te groot (tengtools bijv) of met dik rubberen handvat en dat wil ik niet.
Proxxon heeft een leuke set die gok ik aan je eisen voldoet. Niet btw vrij, maar dermate goedkoper dan hier dat het niks uitmaakt. Klik
Tengtools is idd ook heel netjes.
Voor een 1/4 ratel gebruik ik een wera bitratel met bit naar 1/4 convertertje. Kleiner en sterker dan dat ga je het niet vinden.
Wera 8001 setje, was toen in de aanbieding voor een 10tje.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je wilt dus eigenlijk zo'n soort ratel?
Afbeeldingslocatie: http://images.bgstechnic.com/products/02410.jpg
(deze is van BGS technic)
deze is 1/4" en het is een doorsteekratel dus een relatief kleine kop (ratelt 1 kant op, en als je de andere kant om wilt ratelen haal je de dop eraf, druk de pin naar de andere kant en doet de dop er weer op)
Wordt ook wel een vrijloop-ratel genoemd. Misschien is ie zelfs wel tandloos (dus geen klikjes)

Wera maakt ook slanke ratels, zoals hierboven al aangegeven bijvoorbeeld een bitratel (idd heel erg klein), maar ze hebben ook normale 1/4"ratels en doorsteekratels

Bitratel:
Afbeeldingslocatie: http://www-de.wera.de/fileadmin/products/img/products/380/8001_a_sb.jpg

doorsteekratel:
Afbeeldingslocatie: http://www-de.wera.de/fileadmin/products/img/products/380/8003_a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.wera.de/fileadmin/products/ext-img/Knarrenvergleich_push.jpg

normale ratel:
Afbeeldingslocatie: http://www-de.wera.de/fileadmin/products/img/products/380/8004_a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.wera.de/fileadmin/products/ext-img/Knarrenvergleich_switch.jpg

Hun speerpunt voor deze ratels geven ze zelf ook aan dat ze slank zijn.
Ik vind ze er heel gelikt uitzien in ieder geval.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 14-01-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
jep, zo'n rateltjes zoek ik! Maar dat is niet dringend dus ik denk dat ik daarmee wacht tot ik een mooie actie voorbij zie komen.

Voor de 1/2 doppen; ik gebruik maar een paar doppen echt genoeg dat ik daar 6 kant voor wil, dus waarschijnlijk wordt het een Stahlwille vervangingssetje met de belangrijkste doppen.

Ook nog een 3/8 doppenset nodig. Twijfel nu tussen Tengtools en Sonic. Prijs is hetzelfde maar de Sonic set heeft meer accessoires zoals een wringijzer en meer doppen. Kwaliteit krijg ik op internet het idee van dat die minder zou zijn dan tengtools, maar ik durf het zelf niet te zeggen. Kwaliteit spreekt mij meer aan dan accessoires of veel doppen.

Iemand van jullie die daar ervaring mee heeft? en hoe is de garantie van beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb beide merken wel in m'n handen gehad (in winkels), maar geen uitgebreide sleutelervaring.

Teng tools heeft een hele eigen feel en je hebt wel echt het gevoel dat je merkspul in handen hebt.
Sonic lijkt meer op de zoveelste taiwanese gereedschapskloon.

Garantie is altijd lastig, want er spelen naast de garantietermijn (sonic: 10 jaar, tengtools: levenslang) 2 dingen: bestaat het merk nog en waar vind je een inruil/garantiepunt/winkel.

Zelf zou ik voor tengtools gaan, maar ik zou ook geen losse doppen en losse ratels etc kopen, maar eerder een net setje in een nette koffer etc

Maar goed, iedereen sleutelt anders, en de ideale set bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:36

_Ernst_

Mark It Zero!

1/4" ratelsetje van Bahco misschien?

Die heb ik standaard in mijn gereedschapskoffer zitten en is al erg vaak van pas gekomen. Tevens handig als bithouder, ik heb de inbusbitjes vervangen voor aan aantal andere bitjes die ik vaak tegenkom op m'n werk (protected torx en square drive).

Afbeeldingslocatie: https://www.prof-tools.nl/products/bahco/2058_S26_2.jpg

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Denko schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:38:
[...]

Proxxon heeft een leuke set die gok ik aan je eisen voldoet. Niet btw vrij, maar dermate goedkoper dan hier dat het niks uitmaakt. Klik
Tengtools is idd ook heel netjes.
Voor een 1/4 ratel gebruik ik een wera bitratel met bit naar 1/4 convertertje. Kleiner en sterker dan dat ga je het niet vinden.
Wera 8001 setje, was toen in de aanbieding voor een 10tje.
Proxxon vind ik persoonlijk superspul. De 1/4" is daarvan ook echt wel klein, al is het handvat wel vrij dik.

Vanaf komende maandag heeft de Lidl weer wat handige dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.lidl.nl/catalogmedia/nl/article/102852/102852_01_f.jpg
Verschillende soorten boren, waaronder getrapte grote gaten boren. Het zal niet de kwaliteit zijn om staal de boren, maar voor kunststof zal het uitstekend voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ha, in mijn agenda staat ook dat ik maandag om 8:00 uur bij de Lidl moet staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
OK, ik was de bij elkaar geraapte zooi een beetje zat. het was voor een deel bouwmarkt meuk en voor een deel goed spul (Gedore/Knippex). maar dit gaat allemaal in een kistje voor als de kids het huis uit gaan. Ik heb mezelf getrakteerd op:

Bahco Set met 5 vijlen met handgreep
Bahco Set met 3 Bijtels
Bahco Schroevendraaierset
Bahco Hefboomblikschaar
Bahco Metaalzaagbeugel Ergo
Bahco Combinatietang gefosfateerd
Bahco Lange punttang gebogen
Bahco Zijkniptang
Bahco Lange punttang, getande bekken
Bahco Draadstriptang
Bahco Waterpomptang, ergonomisch
Bahco Dopsleutelset 1/4" 16-delig
Bahco Dopsleutelset 3/8" 34-delig

Fluke Digital multimeter Fluke-175

En daar komt nog een zwik bij zoals:

Bahco Nijptang
Bahco Meetlint
Bahco Handzaag Superior
Bahco Steek-ringratelsleutels, metrisch
Bahco Gatzagenset 3834-SET-92 
Stanley universeel striptang

Weg met die oude ratjetoe :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Zo, vandaag is t laatste gereedschap binnengekomen!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3xr5ub9.jpg

1/4 ratelsetje is er een geworden van Gedore. Stond op marktplaats een weinig tot niet gebruikt setje voor heel erg weinig, maar gelijk opgehaald. Is qua formaat precies wat ik zoek maar wel Gedore kwaliteit, dus echt top of the line!

3/8 is het Tengtools setje geworden. Ken het merk niet zo maar de ervaringen overal zijn goed dus de gok maar genomen. In ieder geval met wat lange doppen, dat is fijn.

1/2 dus de Stahlwille ratel van de actie. Man wat een ding. Als t gewicht iets zegt over de kwaliteit dan komt dat wel goed, want dit ding is echt zwaar. Garantie van het ding zegt dat slijtage door professioneel gebruik niet onder de garantie valt omdat er geen enkel andere ratel langer mee zou gaan onder dezelfde omstandigheden. Ik ben benieuwd!
Doppen zijn ook van Tengtools. Verlengstukken/cardan is gewoon van mn oude ratel set. Daar is niks mis mee kan ook weinig mis aan zijn. Koffertje op zolder gevonden, hoeft ook niet zo bijzonder te zijn.

Totaalprijs rond de 160 euro volgens mij. Vind ik niet veel geld voor wat in mijn ogen wel echt kwaliteit spul is. Ben ik de komende jaren qua doppensets in ieder geval wel zoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Uncle Mel schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:14:
OK, ik was de bij elkaar geraapte zooi een beetje zat. het was voor een deel bouwmarkt meuk en voor een deel goed spul (Gedore/Knippex). maar dit gaat allemaal in een kistje voor als de kids het huis uit gaan. Ik heb mezelf getrakteerd op:
[...]

Weg met die oude ratjetoe :r
Ik zou Gedore en Knipex spul niet omwisselen voor Bahco. Ik heb wat Bahco (Ergo reeks) tangen, maar dat is niet zo fijn om mee te werken als m'n Knipex tangen.

Mijn gereedschapskist is ook een ratjetoe, maar dat is gewoon omdat verschillende merken goed zijn in verschillende dingen.
Dirk33 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:18:
Zo, vandaag is t laatste gereedschap binnengekomen!
Mooi spul allemaal :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:40
Haha dat 1/4 Gedore setje heeft m'n pa al decenia! Topspul :)

Heb zelf exact dat Tengtools setje ook. Ik vind 3/8e heel makkelijk voor werken aan de motor, net als de lange doppen, en het verlengstukje met een wat hogere vrijheidsgraad. Prettig gereedschap, al is dat Gedore setje nog echt wel een stappie beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
henkie196 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:29:
[...]

Ik zou Gedore en Knipex spul niet omwisselen voor Bahco. Ik heb wat Bahco (Ergo reeks) tangen, maar dat is niet zo fijn om mee te werken als m'n Knipex tangen.

Mijn gereedschapskist is ook een ratjetoe, maar dat is gewoon omdat verschillende merken goed zijn in verschillende dingen.
ik heb 1 gedore telefoontang die ik ook nooit weg zal doen, hetzelfde met mijn knipex kniptang, maar die gaan waarschijnlijk wel een verdiepinkje lager in de gereedschapskoffer, hetzelfde voor een paar schroevendraaiers die ik al een jaar of 15 heb.

Ik zit ook te denken om mijn koffer om te ruilen voor zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/z/INMAAOSwp5JWXGL1/$_57.JPG

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR_edsYVnSH7Dgi-arJaP1Sr8JbrzlmDkMXumbr8eg0FQDv75EGWsIkOYfs

Iemand ervaringen?

[ Voor 7% gewijzigd door Uncle Mel op 19-01-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Uncle Mel schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:47:
ik heb 1 gedore telefoontang die ik ook nooit weg zal doen, hetzelfde met mijn knipex kniptang, maar die gaan waarschijnlijk wel een verdiepinkje lager in de gereedschapskoffer, hetzelfde voor een paar schroevendraaiers die ik al een jaar of 15 heb.
Het klonk in de eerste mail een beetje alsof je liever alles van hetzelfde merk hebt dan dingen van de merken die goed zijn in die dingen. Of wellicht sloeg het kots icoontje alleen op de goedkope spullen?

Ieder z'n ding natuurlijk, maar als ik later iets door m'n kinderen laat gebruiken, dan zijn dat juist de Bahco (en bouwmarkt) dingen, niet de gedore en knipex dingen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Iemand ervaringen?
Geen ervaringen, maar als ik zo naar deze tas kijk, zit er veel loze ruimte in het midden, waar je dus alleen maar dingen los in kan gooien. Dat lijkt mij sub-optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Zo'n tas lijkt mij ook behoorlijk gelimiteerd in hoeverre je je gereedschap gesorteerd kan opbergen.
Als ik dat vergelijk met mijn parat koffer, dan gaat daar qua gereedschap veel meer in.

Zo'n tas is wellicht makkelijker als je meer van het type bent dat veel gereedschap los heeft slingere (groot middenvak), en hij heeft wel aan de zijkant veel kleine vakjes voor losse materialen.
Dus wellicht meer geschikt voor een loodgieter oid, die z'n knietjes koppelstukjes, pluggen en buisklemmetjes er ook in wil doen dan een automonteur, die voornamelijk alleen gereedschap nodig heeft en voor de rest grote onderdelen die je niet in een tas bewaard.

Dus het is misschien meer een 'doe het zelf tas' dan een 'monteurstas'.

Maar iedereen sleutelt natuurlijk op z'n eigen manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
henkie196 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:05:
[...]
Of wellicht sloeg het kots icoontje alleen op de goedkope spullen?
dat dus, die gamma tangen die na een jaar niet meer sluiten en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Uncle Mel schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:47:
[...]

Gedore en Knipex nooit wegdoen! Gedore schijnt bovendien z'n tangen van Knipex te betrekken.

[afbeelding]

[afbeelding]

Iemand ervaringen?
Ik heb een tas van de Lidl voor m'n kleinere kisten (ring-ratels, diepe doppen, inbus/torx doppen) en los spul (3/8" momentsleutel, verlengstukken, interieur gereedschap, etc). Spul dat ik vaak meeneem naar m'n DHZ-garage en vroeger in een grote krat had zitten.
Dat werkt wel makkelijk, omdat alles in hun eigen kistje zit in die tas. Voor los spul werkt het denk ik eerder frustrerend, omdat je heel veel moet zoeken. Ik heb daarvoor een Parrat-kloon:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-cDsULRvJj-U/SXM3Dy7asnI/AAAAAAAAAtk/Yn8f7j3_68Y/s720-Ic42/17012009113.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-fZrP4bw31FE/SXM3CpmoIoI/AAAAAAAAG7g/2pN5IH3oXBE/s720-Ic42/17012009112.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-GS203pMPgA8/SXM3E522KdI/AAAAAAAAAts/gU5a0bNG0Eo/s576-Ic42/17012009114.jpg

Toen was hij nog leeg... Inmiddels puilt hij uit en weeg 15+ kg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 16:50:
[...]

Gedore en Knipex nooit wegdoen! Gedore schijnt bovendien z'n tangen van Knipex te betrekken.
Ik vond zelf in een document (van gedore) dat gedore z'n eigen tangen maakt, in oostenrijk.
Knipex is volgens mij altijd 'made in germany'.

Maar gedore maakt idd niet àlles zelf.
Hun karren komen volgens mij uit een generieke fabriek in china.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 19-01-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

verkeerde topic :D

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 25-01-2016 09:09 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
KifArU schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:13:
Deze week bij Makro (voor pashouders) een garagekrik met 2 assteunen voor nog gene 25 euro: http://folders.makro.nl/non-food-2/page/10-11
Misschien niet de beste kwaliteit, maar prima voor wisselen van zomer-/winterbanden tegen een superscherpe prijs
Volgens mij deze week ook nog in de aanbieding. Dank voor de tip! Zojuist opgehaald en de kwaliteit is niet super, maar dat is ook niet te verwachten voor deze prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Micha schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:38:
[...]

Volgens mij deze week ook nog in de aanbieding. Dank voor de tip! Zojuist opgehaald en de kwaliteit is niet super, maar dat is ook niet te verwachten voor deze prijs...
Dit is toch allemaal hetzelfde? Ik herken direct het ontwerp van mijn eigen budget krik en steunen. Komen allemaal uit dezelfde (chinese) fabriek. Waar je vooral moet opletten (IMHO) is dat je niet dit 'spul' koopt van een duurder merk. CE & TUV keurmerk wel even checken.

Je kunt dit soort steuntjes ook handig gebruiken om iets te ondersteunen, zoals een uitlaat of ander ding wat 'los hangt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Beter gezegd: ik zou die steuntjes alleen maar gebruiken om dat soort dingen te steunen en niet om je hele auto op te zetten. Het is allemaal leuk en aardig dat er CE en TüV op staat, maar ik heb niet het idee dat mijn auto op die inklapbare steunen nou echt stevig staat. Eén van mijn inklapbare steuntjes is al wat verbogen en dat lijkt me toch niet echt de bedoeling.

Ik heb een paar oude lompe assteunen en diezelfde simpele garagekrik. En dan zo'n klein potkrikje om dingen die 'los hangen' op te tillen.

Sinds kort heb ik één van die kleine steuntjes standaard in de auto liggen. Als ik bij een lekke band of zo mijn auto moet opkrikken, dan heb ik onderweg natuurlijk alleen het halve schaarkrikje bij me. Dan vind ik het wel fijn om zo'n dingetje er even naast te zetten. Maar als serieuze steun om onder een auto te klussen zijn ze wat mij betreft niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je de steunen netjes recht neerzet kan er volgens mij niet zoveel gebeuren. Wat komt er per steun aan gewicht op? 350 kilo? Das lijkt me voor een stalen buis niet zo overdreven veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Maar als je een auto aan twee kanten omhoog wilt hebben, dan zijn ze wat gammel. Je krikt eerst één kant omhoog, zet er een steuntje onder op zijn eerste stand en gaat dan aan de andere kant krikken. Op dat moment gaat het eerste steuntje al scheef staan. Daarna dus weer aan die kant krikken, steun recht zetten en op standje twee. Vervolgens weer naar de andere kant, weer iets omhoog en ook steun iets hoger. En dan staat de boel wel redelijk stevig ja. Bij zwaardere assteunen met bredere poten gaat dat een stuk gemakkelijker en het voelt gewoon steviger aan.

Dat laatste is inderdaad een gevoelskwestie, maar voor mij wel belangrijk als ik me veilig wil voelen tijdens het klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@dreamscape
Die inklapbare steuntjes zijn inderdaad niet super stevig, maar als ze goed staan, kan er weinig fout gaan. Sowieso moet je voorkomen dat de pootjes gewicht dragen, de middelste buis moet op de grond rusten. Dus inderdaad doen wat jij schrijft, opkrikken, pootje eronder, ander punt opkrikken, pootje daar eronder, verder bij het eerst pootje krikken en een standje hoger, etc. Maar ik heb ook weleens gehad dat dan toch ineens een pootje eng schuin kwam te staan.

Tegenwoordig gebruik ik ze eigenlijk niet meer, omdat ik nu de beschikking heb over een hefbrug en garagekwaliteit assteunen. En als ik een bandje wissel, volstaat de gewone krik (ik ga immers toch niet onder de auto liggen en hij staat maar kort op de krik zonder wiel eronder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

DaWaN

'r you wicked ??

Aangezien ik tegenwoordig ook mijn eigen garage heb, wil ik daar ook eigen gereedschap hebben.
Ik wil in eerste instantie een goede doppenset kopen.
Nu ben ik al een beetje aan het rondkijken en ik denk dat BGS gereedschap een goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft voor mijn wensen. Ook hebben zij mooie uitgebreide sets waar ook direct ratelsleutels bij zitten.

Nu is het waarschijnlijk al 100x langsgekomen in dit topic, maar ik twijfel een beetje over het dop-soort.
BGS heeft 3 verschillende soorten doppen:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1zw1csz.jpg

Ik neig zelf naar de Hexagon, maar de super-lock is misschien ook nog goed? De gear lock doppen zijn misschien wel handig omdat ze allerlei verschillende moeren en bouten kunnen losdraaien, maar ik ben bang dat je snel doppen/moeren/bouten beschadigd.
Het aanbod doppen en sleutels dat in BGS 2290 (klik) zit is zo'n beetje wat ik zoek, maar ik twijfel omdat het 'gear-lock' doppen zijn.
Iemand die ervaring heeft met specifieke doppen?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Beter om wat dingen zoals steek/ring sleutels en wieldoppen los te kopen, dan dat je ze per se in een setje wil hebben met de rest. T loont ook om steeksleutels enzo 2e hands te kopen, als je dat van bijv. Gedore koopt valt dat wel mee 2e hands en heb je beter gereedschap dan BGS nieuw.

En gear lock zou ik mooi voorbij lopen. Lijkt mij een typische alleskunner die alles net niet kan. Gewoon 6 kant doppen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJBA
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-08-2023
Ik heb vorige week een gereedschapset van kraftwerk gekocht (K1047)
Ik hoorde zeer positieve verhalen over dit Zwitsers merk. En ik kende een aantal mensen die er mee werkten. Geweldig spul gewoon voor een goede kwaliteit.
Gisteren kwam hij binnen bij me thuis en het was nog mooier dan ik dacht, schroevendraaiers passen goed in de hand, mooie sleutels en uitgebreid doppenset enz enz. 198 delig set voor een 250 euro en dan zaten er nog 2 sets handige handschoenen bij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJBA
Eigenlijk zoek ik nog een setje ringratels en ik hoorde dat de lidl echt leuke dingen heeft als het gaat om ringratels,
Er zit niet zoveel haast bij maar weet iemand wanneer altijd die aanbieding van de liddl is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:15
SJBA schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:57:
Eigenlijk zoek ik nog een setje ringratels en ik hoorde dat de lidl echt leuke dingen heeft als het gaat om ringratels,
Er zit niet zoveel haast bij maar weet iemand wanneer altijd die aanbieding van de liddl is?
Als hij in het krantje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJBA
maartend schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:15:
[...]

Als hij in het krantje staat.
Ja dat lijkt me logisch maar weet iemand misschien wanneer dat ongeveer is? rond welke maand van hetjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJBA
En wat kost zo n setje ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:15
SJBA schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:43:
En wat kost zo n setje ongeveer?
dat weet ik wel. Ergens tussen de 10 en 15 euro.

Maar even, plaats geen 2 reacties onder elkaar. is niet nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 31-03-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJBA
Ohw dat is niet veel, dan ga ik zeker opletten.
Bedankt er voor @maartend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:41

Metalfreak

Hoije woh!

SJBA schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:57:
Drie weken geleden, oftewel, nu is alles weer uitverkocht.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJBA
jammer, dan moet ik weer een jaar wachten zeker,
gelukkig heeft het niet heel veel haast maar dan zal ik opletten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Awesome, Kraftwerk biedt na de Junior serie nu ook de Pro serie in een koffer aan. *O*

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapland.nl/repository/product/full/kw3948tc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Krijg het al in m'n rug als ik er naar kijk :p.
Super mooie kist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaWaN schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:19:
Aangezien ik tegenwoordig ook mijn eigen garage heb, wil ik daar ook eigen gereedschap hebben.
Ik wil in eerste instantie een goede doppenset kopen.
Nu ben ik al een beetje aan het rondkijken en ik denk dat BGS gereedschap een goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft voor mijn wensen. Ook hebben zij mooie uitgebreide sets waar ook direct ratelsleutels bij zitten.

Nu is het waarschijnlijk al 100x langsgekomen in dit topic, maar ik twijfel een beetje over het dop-soort.
[afbeelding]

Ik neig zelf naar de Hexagon, maar de super-lock is misschien ook nog goed? De gear lock doppen zijn misschien wel handig omdat ze allerlei verschillende moeren en bouten kunnen losdraaien, maar ik ben bang dat je snel doppen/moeren/bouten beschadigd.
Het aanbod doppen en sleutels dat in BGS 2290 (klik) zit is zo'n beetje wat ik zoek, maar ik twijfel omdat het 'gear-lock' doppen zijn.
Iemand die ervaring heeft met specifieke doppen?
Bij doppen altijd die eerste variant gebruiken, die andere zijn stuk minder sterk. Ik kom weleens bouten tegen waar ik een 1,5 meter lange verlengpijp moet gebruiken.

En een koffer is leuk, maar meestal totaal niet exact wat je zoekt. Lange doppen zie je nooit in die koffers en die zijn echt heilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Oyster schreef op donderdag 07 april 2016 @ 16:35:
Awesome, Kraftwerk biedt na de Junior serie nu ook de Pro serie in een koffer aan. *O*
Mooie koffer, maar weer geen volledige set steek-ringsleutels. Dat is voor mij gelijk een no-go.
Vooral het missen van sleutel 16 betekend dat je eigenlijk niets meer kan aan een moderne auto.
Je hebt dan wel je dop, maar als je een moer en een bout hebt, hoe hou je dan de andere kant vast?

Ik heb dus allerlei (welliswaar redelijk goedkoop) gereedschap (bijna alles bgs) in een losse parat koffer gestopt.
Ik ben zelfs zover gegaan om er een bahco in te stoppen die tot 36mm gaat ipv 35mm (standaardmaat) om bijv een bmw oliefilterdop aan te kunnen draaien :*)
Een kant en klare koffer is vaak heel mooi, maar biedt geen ruimte om wat extra toe te voegen. Zo heb ik dus ook een gassoldeerboutje in mijn koffer, en een setje om een prop in een band te zetten.
DaWaN schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:19:

[afbeelding]

Ik heb zelf van bgs een set met gearlock doppen, maar idd speciaal omdat die alles doen. Dat setje zit dan ook in mijn 'pechkoffer', dus voor onderweg.
Voor een gewone set zou ik voor hexagon sockets gaan (dus gewone doppen), Dat heeft zich over de afgelopen 150 jaar bewezen en is nog steeds 'de standaard' in gebruik, ook bij topmerken.
In mijn werkplaats gebruik ik dan ook normale doppen.
Heb je een andere maat nodig (inc, e-torx etc), dan koop je die er gewoon later bij.
Veel 'verbeteringen' op het standaardontwerp hebben soms wel voordelen, maar de nadelen worden niet verteld (soms slechtere pasvorm, of meer slijtage of wat dan ook).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

mr_petit schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:18:
[...]

Mooie koffer, maar weer geen volledige set steek-ringsleutels. Dat is voor mij gelijk een no-go.
Vooral het missen van sleutel 16 betekend dat je eigenlijk niets meer kan aan een moderne auto.
Je hebt dan wel je dop, maar als je een moer en een bout hebt, hoe hou je dan de andere kant vast?

Ik heb dus allerlei (welliswaar redelijk goedkoop) gereedschap (bijna alles bgs) in een losse parat koffer gestopt.
Ik ben zelfs zover gegaan om er een bahco in te stoppen die tot 36mm gaat ipv 35mm (standaardmaat) om bijv een bmw oliefilterdop aan te kunnen draaien :*)
Een kant en klare koffer is vaak heel mooi, maar biedt geen ruimte om wat extra toe te voegen. Zo heb ik dus ook een gassoldeerboutje in mijn koffer, en een setje om een prop in een band te zetten.

[...]

Ik heb zelf van bgs een set met gearlock doppen, maar idd speciaal omdat die alles doen. Dat setje zit dan ook in mijn 'pechkoffer', dus voor onderweg.
Voor een gewone set zou ik voor hexagon sockets gaan (dus gewone doppen), Dat heeft zich over de afgelopen 150 jaar bewezen en is nog steeds 'de standaard' in gebruik, ook bij topmerken.
In mijn werkplaats gebruik ik dan ook normale doppen.
Heb je een andere maat nodig (inc, e-torx etc), dan koop je die er gewoon later bij.
Veel 'verbeteringen' op het standaardontwerp hebben soms wel voordelen, maar de nadelen worden niet verteld (soms slechtere pasvorm, of meer slijtage of wat dan ook).
16? Dan moet je maar apart kopen of een set voor een bepaald wagen merk kopen. De sleutels dat in de meeste sets zitten zijn altijd M maten.

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 08-04-2016 18:50 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja en zo'n beknopte set is dus hopeloos verouderd.
Een M10 bout heeft volgens DIN 912 / ISO 4762 een 16mm kop, en dat is nu eigenlijk de huidige standaard. Auto's zitten daar vol mee. (dus 16mm (M10), 18mm (M12) en 21mm (M14, maar dat is voor auto's wel heel grof)

Vroegah was dat 17mm voor M10. Daarvoor zelfs 18mm (jaren 60 en daarvoor).
Die grote maten vindt je soms ook terug op RVS bouten vanwege de sterkte.
Ik weet niet wat met 'M' maten bedoelt.

Zo'n beknopte set is dus niet met z'n tijd meegegaan. En als je een kant en klare koffer koopt zit alles mooi verpakt, maar is er eigenlijk nooit ruimte voor extra dingen toe te voegen. 3 of 4 extra sleutels kan je vaak niet kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ehmmmm Din 912/Iso 4762 is voor binnenzeskant/inbusbouten..... ;)
Maar je hebt gelijk dat je bij auto,s tegenwoordig heel veel 11, 16, 18 etc tegenkomt.
En bij fietsen zie je weer vaak 14 en 15mm....

In de industrie is het nog wel allemaal 10, 13, 17, 19, 22 etc wat je tegenkomt (vandaag op het werk klaagde weer iemand dat hij dop 75 niet kon vinden) :P

Inbus 7mm is ook zo,n "beruchte" maat die je heel veel ziet tegenwoordig bij auto,s (remmen vooral) en meestal mist in setjes.
mr_petit schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:18:
Dop 36 is handiger, neemt minder ruimte in ;)

[ Voor 39% gewijzigd door bluemoon23 op 08-04-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dan bedoel ik een andere iso norm (het zijn er ook zoveel.....).

Maar goed, wat ik al zei is dat het dus ook nog eens 18mm kan zijn (voor een m10 bout),
Dat zijn dus òf oude bouten, òf sommige RVS bouten. Daar staat vaak zo'n A2 code op, en de verschillende nummers corresponderen met hoe het rvs bewerkt is en dus hoe sterk het is (en daar wordt de maat op afgestemd)
Wellicht doen ze dat ook met stalen bouten.
Dus voor een 'simpele' M10 bout, kan je dus 16, 17 of 18mm nodig hebben (of zelfs 14mm (da's denk ik JIC standaard; dat zie je wel eens op uitlaatflensen; is geloof ik japans).

Dus met een set waarin alleen 17mm zit, ben je dus benadeeld als je gaat sleutelen. Zeker met auto's die 10 jaar of jonger zijn. Ik denk dat bij m'n bmw aan de onderkant wel 40 M10 bouten zitten die allemaal 16mm zijn, dus dat is een ontzettend belangrijke maat. Zonder die maat kan je denk ik geeneens remblokken vervangen. (goed je hebt natuurlijk wel de dop in zo'n set, maar de corresponderende sleutel zou voor mij ook een must zijn)
Dop 36 is handiger, neemt minder ruimte in ;)
Ik weet niet of die minder ruimte in neemt. Die heb ik ook (in de werkplaats), maar met die bahco kan je natuurlijk meer doen :P
T' is voor onderweg hè ;)

Inbus 7 is idd ook belangrijk voor het schroefje wat je remschijf aan je naaf houdt.
Inbus 14 is ook handig om te hebben: vaak gebruikt als olieplug voor bak of diff. Je zou er maar een kleine lekkage hebben.

[ Voor 109% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bluemoon23 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 21:54:
Ehmmmm Din 912/Iso 4762 is voor binnenzeskant/inbusbouten..... ;)
Maar je hebt gelijk dat je bij auto,s tegenwoordig heel veel 11, 16, 18 etc tegenkomt.
En bij fietsen zie je weer vaak 14 en 15mm....

In de industrie is het nog wel allemaal 10, 13, 17, 19, 22 etc wat je tegenkomt (vandaag op het werk klaagde weer iemand dat hij dop 75 niet kon vinden) :P

Inbus 7mm is ook zo,n "beruchte" maat die je heel veel ziet tegenwoordig bij auto,s (remmen vooral) en meestal mist in setjes.
ISO 272 misschien? Alhoewel er kennelijk ook per industrie weer andere normen lijken te zijn. Of ik lees het zo gauw even verkeerd. Maar goed, oude normen zijn niet direct meer buiten gebruik, zeker niet in de industrie.

Fietsen hebben overigens meer sleutel 10, 13 en 15. In ieder geval de fietsen die ik heb (gehad). En inbus 5 en 6, maar zie tegenwoordig ook wel meer dat de trapas met een inbus 8 vast zit ipv een 13mm moer.

Inbus 7 is inderdaad zo'n vreemde eend in de bijt, zie je nog steeds niet in veel setjes zitten. Heb ze bv. ook nog niet kunnen vinden bij PB Swiss of Stahwille.

Vond bij Stahlwille wel de eerste lange dop die ik ook op de wielmoeren zou kunnen gebruiken, omdat de zeskant vorm aan de binnenkant ver genoeg doorloopt dat de bolle kant van de moer er ook echt binnen kan vallen. Had ik nog nergens anders gevonden (Bahco, Proxxon, Gedore, Hazet, allemaal aan de binnenkant niet veel hogere zeskant vorm dan een gewone dop). Is wel fijn voor als je de wielmoeren eens op moment aan wilt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
mr_petit schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 21:58:
Ik weet niet of die minder ruimte in neemt. Die heb ik ook (in de werkplaats), maar met die bahco kan je natuurlijk meer doen :P
T' is voor onderweg hè ;)
Op het werk loop ik rond met deze bahco in de overall https://www.klium.nl/bahc...3JL7y9Hiancog4aAlQx8P8HAQ
Gaat tot 38mm sleutelwijdte, maar toch maar 218mm lang.

[ Voor 17% gewijzigd door bluemoon23 op 08-04-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Da's idd ook een mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 22:26:
[...]

ISO 272 misschien? Alhoewel er kennelijk ook per industrie weer andere normen lijken te zijn. Of ik lees het zo gauw even verkeerd. Maar goed, oude normen zijn niet direct meer buiten gebruik, zeker niet in de industrie.

Fietsen hebben overigens meer sleutel 10, 13 en 15. In ieder geval de fietsen die ik heb (gehad). En inbus 5 en 6, maar zie tegenwoordig ook wel meer dat de trapas met een inbus 8 vast zit ipv een 13mm moer.

Inbus 7 is inderdaad zo'n vreemde eend in de bijt, zie je nog steeds niet in veel setjes zitten. Heb ze bv. ook nog niet kunnen vinden bij PB Swiss of Stahwille.

Vond bij Stahlwille wel de eerste lange dop die ik ook op de wielmoeren zou kunnen gebruiken, omdat de zeskant vorm aan de binnenkant ver genoeg doorloopt dat de bolle kant van de moer er ook echt binnen kan vallen. Had ik nog nergens anders gevonden (Bahco, Proxxon, Gedore, Hazet, allemaal aan de binnenkant niet veel hogere zeskant vorm dan een gewone dop). Is wel fijn voor als je de wielmoeren eens op moment aan wilt draaien.
16mm is bij mij ook heilig (toevallig ook een BMW). In mijn doppenset is de 16mm ook verreweg het meest gebruikt.

Het ontbreken van een 16mm sleutel is voor mij dus ook een no-go.

Hetzelfde inderdaad met de 7mm inbus. Die zit in bijna geen enkele set, maar is ondertussen wel mijn meest gebruikte maat.

Na inmiddels al ruim 4 jaar aan m'n cabrio sleutelen, heb ik van de week maar eens een ware diepte-investering gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMVgxMDAx/z/R~sAAOSw5VFWJ2-P/$_57.JPG
Een 36mm 3/8 Inch dop voor m'n oliefilter.

Nu hoef ik tenminste niet meer de 3/4" dop in m'n dhz-garage te lenen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
3/8"? Dat is wel uitzonderlijk. 36mm is meestal al een behoorlijke buitenmaat voor 1/2", heb het eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien op 3/8".

Hoe bergen jullie die verzamelingen aan losse doppen en sleutels trouwens een beetje netjes op? Begin langzamerhand ook een beetje naar de oplossing van mr_petit te leunen om zelf een inlay te maken voor een koffer en daar het een beetje netjes in proberen te krijgen, van die losse doppen die door de koffer slingeren is ook niet ideaal.

[ Voor 54% gewijzigd door henkie196 op 15-04-2016 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
henkie196 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 07:32:
3/8"? Dat is wel uitzonderlijk. 36mm is meestal al een behoorlijke buitenmaat voor 1/2", heb het eerlijk gezegd nog nooit eerder gezien op 3/8".
Je moet het ding op 3/8" waarschijnlijk ook echt alleen gebruiken voor dat oliefilter en niet om te sleutelen aan andere grote zware dingen die met 36mm bouten vast zitten. Dat is vragen om problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zou vermoeden dat hij die 3/8" gekozen heeft zodat het zonder verloopstukjes op een 3/8" momentsleutel zou passen. Zoveel 36mm bouten kom ik in het gewone leven ook niet tegen :)
Pagina: 1 ... 32 ... 58 Laatste