Laat ik nog even een duit in het zakje doen.
lang betoog, incoming...
Wat mij opvalt is dat een groot deel van de discussie (hier en elders) steeds gaat over 'wat als' en 'als dit, dan dat' zaken. Dus vragen als: "heeft NL/EU hier economisch voordeel van?". "Gaat het verdrag de corruptie nu wel echt tegengaan of niet?". "Gaan we geen problemen krijgen met Putin?".
Op zichzelf allemaal relevante en legitieme vragen hoor, daar niet van, maar mag ik er op wijzen dat het ook gewoon toegestaan is om politiek te bedrijven vanuit idealen? Nu heb ik de samenvattingen doorgebladerd (toegegeven, de volledige tekst laat ik voor wat het is) , maar ik moet zeggen dat ik er niet heel veel schokkende zaken in heb ontdekt. Dus wat betreft mijn persoonlijke "wat als" vragen ben ik tevreden. En ik heb nog wel enige fiducie in ons parlement/senaat. Dus voor dat gedeelte: ik stem voor.
Maar dan nog argumenten ontleend aan idealen/persoonlijke overtuiging etc. Nu meen ik dat ik er wel iets over kan zeggen, omdat ik zelf regelmatig Oekrainers spreek (en ja ik heb ook met Russisch georienteerde Oekrainers gesproken over deze kwesties dus mijn beeld is niet helemaal vertroebeld).
Mijn beeld daar uit is dat, ten diepste, wat Oekraine wil (wat de Oekrainers in grote meerderheid willen) is Europese
rechtstatelijkheid en gerechtigheid. Denk je nu echt dat de Oekrainers zich op de Maidan hebben doodgeprotesteerd omdat ze het zo verschrikkelijk eens waren met de details van die verdragstekst? Tuurlijk niet! Die tekst is bij de gemiddelde Oekrainer net zo min bekend als bij de gemiddelde Nederlander.
Nee. De reden dat er Oekrainers onder de Europese vlag bereid waren te sterven, is dat ze inzagen dat hun land (
hun leven!) geen toekomst had onder de paraplu van Putin. Het ging gewoonweg nergens heen. De vraag of het associatie verdrag door de
directe werking economische voorspoed gaat brengen is eigenlijk een beetje moot vanuit het oogpunt van een europees-gezinde Oekrainer. De corruptie en economische malaise is daarentegen direct gerelateerd aan het 'systeem' wat vanuit de Russische invloedssfeer het land beknelde (dit is een mening misschien). De hele manier van denken - (letterlijk:
de volksaard) - was vergiftigd met, zullen we maar zeggen 'oostblok mentaliteit'. Dat het EU verdrag niet persé de directe uitwerking heeft dat de oligarchen aangepakt worden is voor hen niet relevant. Wat voor hen zonneklaar is dat het onder de vleugels van Rusland vooral hetzelfde zou blijven. Vergis je niet, economische corruptie is ook een manier voor politieke machthebbers (zoals Putin) om
politieke macht te behouden.
Wat een Oekrainer gewoon wil, is dat als hij/zij een probleem heeft met een bedrijf of de overheid, dat je dan gewoon een rechtszaak kan starten - en dat je die dan kan winnen
puur alleen omdat je in je recht staat - en niet omdat je de rechter toevallig meer hebt kunnen betalen dan je tegenstander. Een Oekrainer wil gewoon naar het ziekenhuis kunnen gaan voor een operatie, zonder dat je op de operatietafel nog moet onderhandelen over de prijs. Een Oekrainer wil gewoon een rustig leven kunnen hebben, zonder dat je bang hoeft zijn dat je uit je huis gegooid word omdat een lokale politicus dat nu eenmaal beter uitkomt. Een Oekrainer wil gewoon de politie kunnen bellen als er mot met de buren is, zonder te hoeven vrezen door diezelfde politie in elkaar getimmerd te worden. Een Oekrainer wil in het openbaar een politieke mening kunnen hebben, zonder door knokploegen in elkaar getrimd te worden. Een Oekrainer wil gewoon tegen normaal tarief medicijnen kunnen halen bij de apotheek, zonder extra te hoeven betalen. Het word gezegd: een Oekrainer betaald altijd twee keer: één keer boven de toonbank, en één keer onder de toonbank.
Moet ik nog doorgaan? Zij zien in Europa - en zelfs met name Nederland - een veilige haven van recht en rechtstatelijkeheid. Het is voor hen duidelijk dat dit onder de vleugels van Rusland niet gaat lukken. Putin vond het genoeg reden om een echte oorlog te beginnen. Mijn god: een oorlog!. Die oorlog is niet door Europa gestart of aangemoedigd, maar door Russische 'groene mannetjes' in een poging de onderhandelingen te saboteren. Hij (of het land) heeft daarvoor geen excuses aangeboden. Ook niet voor de vele Nederlandse doden die het tot gevolg had. Ik wacht daar nog steeds op.
Het mag ook duidelijk zijn dat het EU verdrag ansich hier niet noodzakelijkerwijs meteen verandering in brengt. Maar: het is redelijk om te denken dat na verloop van tijd er toch wat van die positieve zaken overwaaien naar daar. Om echte zaken te doen met west Europa zul je wel moeten namelijk.
Ik vind mensen hier in NL doorgaans veel te negatief over onze eigen politiek en de EU in het algemeen. Er zijn een flink aantal dingen mis, maar, mensen:
we hebben het hier verschrikkelijk goed. In het algemeen is het respect voor de wet en de rechtshandhaving in Europa namelijk beter dan waar dan ook. Dat is wat de Oekrainers willen. Dat is wat het land nodig heeft om niet alleen te kunnen gedijen, maar om daadwerkelijk te bloeien. Natuurlijk gaan er met dit EU verdrag geen dingen opeens magisch veranderen, maar eigenlijk kan het land ook nergens anders heen als het iets wil verbeteren!
Ik vind ook dat het huidige referendum en de manier waarop het gepolitiseerd word getuigen van diepe minachting tegenover het land Oekraine en de inwoners. Alleen omdat we hier in NL een beetje last hebben van wat first-world-problems en een wat haperende democratie ivm met het nog volwassen te worden politieke stelsel binnen de EU, alleen daarom spuwen we ons gal over wat in feite een legitieme wens is van de Oekrainers? Dat is een klap in het gezicht. Adding insult to injury. Het ondermijnt de status van Europa.
Dat vind ik zowel walgelijk als naïef: de beste manier om de Europese waarden te verdedigen is door ze na te leven en anderen aan te moedigen en te ondersteunen bij het nastreven van diezelfde waarden. Niet door ons achter de dijken terug te trekken en dan te denken dat Putin ons wel met rust laat. De beste verdediging tegen iemand als Putin is het uitleven van de waarden die zijn ongelijk aantonen.
Ik wil hiermee niet zeggen dat nee stemmen geen legitieme keuze zou kunnen zijn. Je kan het gewoon vinden vanwege allerlei redenen. Het is jouw keuze en dit is een vrij land. Maar kom me niet aan met die 'ik ben tegen Europa en dus tegen het verdrag'.
tl;dr:
Mijn mening:
1. De verdragstekst is goeddeels ok.
2. De wens van de Oekrainers om een nauwe relatie te hebben met de EU is legitiem en zeer goed te begrijpen.
3. Het is voor .ua de enige echte weg vooruit als je tenminste enige vrijheid wil hebben.
4. Dit is niet het moment om onderbuikgevoelens over (wellicht reële) EU-politieke problemen uit te venten.
5. Het negeren van de Oekrainse wens is een minachting van de personen die voor onze idealen wilden sterven en zou uiteindelijk ook het morele failliet van de EU betekenen.
Ik heb dus zowel inhoudelijke als rechtsstatelijke, als ook politieke en emotionele redenen om gewoon "Ja voor het verdrag" te stemmen. Er is zo verschrikkelijk veel onzin verteld in het nieuws de laatste dagen. Het lijkt er nu op dat het enige dat je ooit zou kunnen bereiken met een nee-stem -- is dat nu juist net die rechtsstatelijke componenten worden tegengehouden. Dat vind ik gewoonweg verkeerd.
Ik ben boos. Heel boos
[
Voor 0% gewijzigd door
GemengdeDrop op 02-04-2016 23:22
. Reden: kleine typos ]