RoD schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:40:
[...]
Ongenuanceerd bericht waarbij de kop niet eens de lading dekt. Kijk eens wat er in de afgelopen twee jaar door de EU is gezegd over toetreding. Ze houden Oekraïne een worst voor maar beloven in feite helemaal niets. Ik zou zelf liever zien dat het concreter zou zijn.
Maar los van de intenties die de EU al dan niet zou hebben, biedt het verdrag geen mogelijkheid op toetreding. Het is een samenwerkingsverband, maar voor toetreding is veel meer noodzakelijk. En als Oekraïne aan die eisen kan voldoen, waarom dan niet? De EU kan zelf de eisen opstellen en het land afwijzen als ze er niet aan voldoen. Kijk naar Turkije, dat ook al bijzonder lang kandidaat-lid is en alles er aan probeert te doen om lid te worden, maar wat ze gezien de huidige staat van het land echt niet gaat lukken. Oekraïne is nog veel verder weg.
Ik snap dat toelating tot de EU vooral een (geo)politiek spel van onderhandelen is en in mindere mate een rationele afweging wat voor de inwoners van de EU het beste is. Turkije is van een andere orde, maar inderdaad, elke keer als ze richting het oosten kijken doet het westen weer een toenadering en vice versa. Slim, van de Turken.
Toetreding tot de EU is op dit moment dan ook helemaal geen goed idee. Maar het verdrag biedt Oekraïne kansen om de economie weer uit het slop te trekken en samenwerking heeft alleen maar voordelen. Liever een Oekraïne dat dichter bij ons staat dan een failliet land dat na interne ruzies weer vijandig komt te staan tegenover de EU. Daar hebben wij niets aan.
En ja, als het verdrag wordt geïmplementeerd, Oekraïne zichzelf hervormt, de corruptie uitbant en dichter bij de EU komt te staan, dan is de kans op toetreding groter. Dat lijkt me evident. Maar dan is Oekraïne al een heel ander land geworden. Polen is ook niet meer dat enge oostblokland (alhoewel met die nieuwe regering het allemaal weer wat minder mooi lijkt). Landen klein houden om maar te voorkomen dat ze later met je kunnen samenwerken lijkt me nou niet echt een strategie waar je beter van wordt.
Hoop 'what-if's', vraag me na je betoog nog steeds af wat de EU er aan heeft. Ik zie vooral geo-politiek belang om de Russen de pas af te snijden. Ook min of meer wat in het stuk wat ik hierboven poste staat.
Er is een lange weg te gaan voordat je van een niet kloppend begrotingsboekje gaat naar een failed state. Frankrijk lijkt nog niet echt op Syrië.
Uhm, want Syrie lijkt wel op Oekraïne? Vrijwel geen enkel land is echt te vergelijken, maar het zou best aardig zijn als de EU erin zou slagen om als geheel over basale dingen afspraken te maken en na te komen. En dan doel ik niet op plastic tasjes of tandeloze stofzuigers - maar bijvoorbeeld onherroepelijke basale veiligheid en vrijheid. Er is geen één EU, hebben Polen en Hongarije maar weer bewezen.
Ruzie met de Russen hebben we al. Die zijn namelijk tegen alles wat de EU versterkt. Dus daar ontkom je niet aan. Je moet je echter niet laten provoceren. Wat je dus moet doen is de duimschroeven aangedraaid blijven houden en jezelf verdedigen. Dat betekent defensie op orde en een duidelijke lijn trekken. Dat heeft de EU in de afgelopen jaren niet gedaan en dat heeft Poetin sterker gemaakt. Poetin luistert niet naar woorden, maar reageert alleen op spierballenvertoon.
Maar, we willen geen conflict met de Russen uitlokken, maar ook niets 'weggeven' wat feitelijk niet eens van ons is (namelijk Oekraïners die niet bepaald overduidelijk pro-Russische of pro-EU zijn en daarin recent stokje wisselde) en daar ergens in het midden een lijn trekken door meer tanks aan de grens te zetten en te stellen dat de Oekraïne wel bij de EU mag. Misschien. Ooit. Ik verwacht niet dat jij dit oplost RoD, maar wellicht begrijp je wel dat er mensen zijn die zoiets hebben van - iedereen heeft recht op z'n eigen problemen - dus ook Oekraïners.
De financiële steun komt er, los van het handelsverdrag. Dat zijn besprekingen met het IMF die los staan van implementatie van het verdrag.
Het verdrag biedt de mogelijkheid om ook direct steun te verlenen begreep ik. Snap ik, geld doneren is een belangrijke manier om invloed te krijgen. Je zou het onder het marketingbudget kunnen afboeken en overal 'mede mogelijk gemaakt door de EU-borden' plaatsen. Doet China, Japan en allerlei andere landen uiteraard ook.
Dat stappenplan bestaat niet. De pro-EU-regering is er al, vanwege de simpele reden dat de Oekraïners hiervoor gekozen hebben. Die geldkraan wordt ook wel opengezet, want ook daar is al overeenstemming over bereikt. Daar is het verdrag niet voor nodig.
Nogmaals; door te claimen dat iets niet is, is het niet in ene waar. Lees de resolutie nog eens door en recent
interview met Juncker. Schijnbaar gaat de EU er aan als een stel NL'ers tegen een verdrag kiezen waarvan wordt geroepen dat het niet zo belangrijk is.
"Stel, maar ik geloof dat niet, dat de Nederlanders nee; zeggen, dan zou dat de deur openen naar een grote continentale crisis. Rusland zou de vruchten plukken van een gemakkelijke overwinning."
Waarom zou een onbelangrijk - deels reeds ingevoerd - handelsverdrag, kunnen leiden tot een continentale crisis waarbij Rusland wint? Blijkbaar is Juncker in de tweede koude oorlog verwikkeld met de rode beer uit het oosten? En waarom zou ratificatie van het verdrag de Russen de pas afsnijden?
Ik zie Juncker niet waarschuwen voor handel die we mislopen, of Oekranie waarmee het slecht af loopt - nee, het enige waar hij op wijst is het gevaar van verlies tegen Rusland. Dat het door mij opgetekende stappenplan volgens jou niet bestaat betekent niet dat de EU dit wél voor ogen heeft. Wees daar dan duidelijk over.
Zeker, Oekraïne zal alles in het werk stellen om lid te worden. En dat is natuurlijk logisch. Kijk naar Polen, die een gigantische groei heeft doorgemaakt, terwijl Oekraïne is achtergebleven. De mensen daar zijn niet gek. Ze kijken naar Europa en zien dat het hier goed gaat. Dat willen zij ook, vooral de jongere generatie.
Ik snap werkelijk waar de angst voor Oekraïne niet. Het land kiest op dit moment een duidelijke pro-Europese koers en toont welwillendheid om de problemen in het land op te lossen. Dat gaat met horden en stoten, en er is nog veel meer nodig, maar er is niets mis mee om dat te ondersteunen. Gezien de buikpijn die de EU van Turkije heeft gekregen is van toetreding tot de EU helemaal geen sprake. En gezien de interne problemen in de EU denk ik niet dat er nu nog parlementariërs zijn die uitbreiding van de EU zien zitten. Je ziet dat ook in de beloften die aan Oekraïne wordt gedaan. Het land heeft meerdere malen gevraagd om een duidelijke roadmap voor toetreding op termijn, maar heeft die niet gekregen.
Wellicht bekijk je het vanuit het verkeerde perspectief en is men niet bang voor Oekraïne maar voor de EU. Prima dat Oekraïne bij de EU willen, maar die laatst genoemde speelt een bijzonder ontransparant geo-politiek spel om grip op de regio te krijgen. Dat heeft niets met Oekraïne te maken, maar gewoon met macht en invloed.
Als de EU in zou slagen de huidige lidstaten bij elkaar te krijgen is er hoop - maar als het allemaal zo goed bedoeld is dan denk ik dat ze een nieuwe marketeer nodig hebben. Veel burgers geloven er inmiddels niets meer van.
Sterker nog, ik denk dat de problemen groter zijn gemaakt door Oekraïne tijdens de oranjerevolutie niet meer hulp te bieden. Tijdens deze eerste 'maidan' was er ook roep om hervormingen en is er enige tijd een pro-EU-regering geweest. Dat viel echter in het water, waarna je Janoekovitsj kreeg. De boeven hebben toen duidelijk geleerd van de eerdere fouten en de teugels aangetrokken, de corruptie nog verder opgevoerd, en het onmogelijk gemaakt om geweldloos weer een democratie neer te zetten. Het aan de macht komen van Janoekovitsj had voorkomen kunnen worden door in een eerder stadium al steun te bieden en de boeven uit Rusland buiten de deur te houden. Dat is niet gebeurd en het resultaat mag er zijn, want we gaan al richting de 10.000 doden, om maar niet te spreken over de ontwrichte samenleving in Oekraïne.
Dat is wel typisch de EU - te laat zijn en dan op de blaren moeten zitten. Putin lacht zich rot met het gekonkel in Brussel (en Straatsburg) en de verdeeldheid. Ik ben tegen verdere opheffing van autonomie van landen in de EU. Niet omdat ik denk dat de EU niet goed is, maar de wijze waarop het is ingericht is verkeerd.
Los dus van de belangen van het land zelf zelf lijkt het me goed om een stabiel en zelfstandig Oekraïne te hebben aan de oostgrens van de EU. Marktintegratie en economische steun lijken me daar goede middelen voor die ook ons iets opleveren. Vergeet ook niet dat het een markt van 45 miljoen mensen is die reikhalzend uitkijken naar Europa.
Het is niet zo dat er nu geen handel is met Oekraïne, sterker nog, een software bedrijf waar ik zaken mee doe heeft alleen Oekraïense programmeurs bijvoorbeeld. Geen enkel probleem. Geen verdrag voor nodig.
Dat 45 miljoen Oekraïners graag zaken zouden doen met de EU snap ik - maar zover ik begrijp is het nu niet onmogelijk. Visumvrij reizen zou natuurlijk makkelijk zijn, maar of je daar Putin mee laat verliezen - ik snap die link nog niet zo erg.
Kortom - hoe graag je kunt willen dat het vrijhandelsverdrag op zichzelf staat en daarom een ja of nee verdient, het is gewoon niet zo eenvoudig.