Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• dixet
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14:53
robv73 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:27:
Yups, ik mis ook wat subscriptions in dat overzichtje...de AI zal nog wel niet goed werken...
Bij mij ziet 'ie twee subscriptions, waarvan 1 een winkel is waar ik toevallig 2x voor het zelfde bedrag iets heb besteld.

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14:13
dixet schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:35:
[...]

Bij mij ziet 'ie twee subscriptions, waarvan 1 een winkel is waar ik toevallig 2x voor het zelfde bedrag iets heb besteld.
Hey werkt perfect, maar de categorie van je betaling moet wel subscription zijn. Dat is wat je ziet

• goodfella
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19-01 20:54
goodfella schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:12:
Ik heb zojuist een aankoop gedaan bij Apple middels Apple Pay en de Travel Card (Mastercard).
Apple heeft de order bevestigd via mail en laat hierin een leverdatum weten.

Echter zie ik in Apple Wallet dat de transactie op "Pending" staat. Moet ik mij nu zorgen maken, of is dit een kwestie van verwerking en duurt het even?
Mijn limiet stond te laag en nu is de transactie geweigerd. Weet iemand hoe ik deze weer kan doorzetten?

Moet ik dit vanuit de webshop laten doen, of kan dat alsnog bij bunq?

• Batavia
goodfella schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:17:
[...]

Mijn limiet stond te laag en nu is de transactie geweigerd. Weet iemand hoe ik deze weer kan doorzetten?

Moet ik dit vanuit de webshop laten doen, of kan dat alsnog bij bunq?
Account - Gear - daily limit

Als hij echt geweigerd is dan moet je hem opnieuw laten uitvoeren

• goodfella
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19-01 20:54
Zowel beiden limieten heb ik verhoogd. Card Limit en Account limit. 👍

Daarna heb ik Apple opgebeld en de opdracht opnieuw laten uitvoeren. Toen kwam het door. Bedankt.

• dixet
Batavia schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:09:
[...]
Hey werkt perfect, maar de categorie van je betaling moet wel subscription zijn. Dat is wat je ziet
Dus als ik handmatig categorieën toeken werkt het perfect. Dat gaat een beetje het doel voorbij lijkt me.
Aangezien 90% van mijn betalingen automatisch in de prachtige categorie "algemeen" komt heb ik daar niet zoveel aan

• Batavia
dixet schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:23:
[...]

Dus als ik handmatig categorieën toeken werkt het perfect. Dat gaat een beetje het doel voorbij lijkt me.
Aangezien 90% van mijn betalingen automatisch in de prachtige categorie "algemeen" komt heb ik daar niet zoveel aan
Ik vind het juist handig om de dingen in te zetten zoals electriciteit & verzekeringen die ik met enige regelmaat wil checken.

• Datisraar
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 12:34
Gisteren kwam in het nieuws dat de Duitse N26 bank in Nederland inmiddels 200.000 rekening houders heeft. Bunq maakt nooit bekend hoeveel rekening houders zij hebben, maar hoeveel zijn er in Nederland bij Bunq, denken jullie? Ook zo'n 200.000?

[Voor 18% gewijzigd door Datisraar op 07-11-2020 16:58]

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:36
De laatste update van @Batavia staat hier, dus eerder 200.000 klanten in totaal.

Uit mijn grote duim gezogen zeg ik 25% uit Nederland, 35% uit Duitsland, 10% ieder uit België, Frankrijk en Italië, de rest verdeeld voor de Euro-landen en een verwaarloosbaar klein % uit niet-Eurolanden, daaronder ook de peroneelsleden van bunq in Bulgarije.

• bllb
  • Registratie: januari 2011
  • Niet online
Batavia schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:09:
[...]
Nu werkt het inderdaad, dankjewel! _/-\o_ Ik gebruik dat hele systeem van categoriseren normaal gesproken niet, omdat ik dat eigenlijk al doe door (veel) verschillende potjes te hebben. Edit: helaas worden betalingen van begin dit jaar niet meegeteld in het aantal 'subscriptions'.

[Voor 10% gewijzigd door bllb op 07-11-2020 23:40]

• mrtl
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 11-01 17:55
Ik heb een credit card nodig als fysieke betaalmethode in het buitenland, specifiek Engeland. Nu blijkt het nog verdraaid lastig te zijn om aan zo'n ding te komen: ik zit onder de inkomenseis van een standaard Visa met mijn Wajong. ING biedt een Mastercard aan met een eis van 650e per maand, maar ook dat lijkt allemaal netto te zijn, toeslagen niet meegeteld(?), huur/vaste lasten/enz. eraf, etc.

Ik las dat de kaart van Bunq geen inkomenseis heeft, maar kan daarmee overal (en zonder de uitzonderingen die al die prepaid/debits wel hebben) betaald worden? Zover ik kan lezen is het effectief een credit card, maar gebruikt het direct je huidige saldo en is er dus niet meer nodig dan wat er al op je account staat.

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:23

Nicap

Tsssk....

@mrtl
Ja, dit kan met de kaart van bunq, bijvoorbeeld de travel card. Maar hou wel in je achterhoofd dat eventuele reserveringen op de kaart ook van je saldo afgaan. Dat kan dus gebeuren als borg voor een auto of hotel. Als je er dus meerdere hebt kan dat lastig worden.

Maar als het gaat om het bestellen van dingen of gewoon kleine dingen kopen maakt dat niks uit.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• mrtl
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 11-01 17:55
@Nicap
Bedankt. Het scheve is dat ik niet weinig geld heb, maar dat ik net onder de netto, vaste inkomenseis zit van een standaard Visa. Spaargeld en vermogen anderzijds doen er schijnbaar niet toe bij een aanvraag :/.

Ik ga binnenkort wat meer lezen over Bunq en misschien de overstap wagen.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
Houd er, naast wat @Nicap al zegt, ook rekening mee dat je geen aankoopverzekering e.d. hebt met de bunq-cards (tenzij je zo'n ultradure metal card neemt). Als dat geen issue is, zal het verder gewoon werken. Voor de verkoper is er geen verschil met een andere creditcard.

• Siask
Interessant genoeg sluit Sixt (Nederland) in artikel C1 van hun algemene voorwaarden expliciet het gebruik van een bunq Travel Card uit als betaalmiddel. Bij Sixt België zie ik het ook, Duitsland en Frankrijk hebben het dan weer niet.

Schijnbaar toch teveel schade gehad die niet volledig verhaald worden kon (ik stel mij zo voor dat de standaardverzekering van Sixt de schade niet dekt als bijvoorbeeld blijkt dat er lachgas in het spel is en de huurder dan bijpassen moet). Of natuurlijk (snelheids)boetes die pas later binnenkwamen.

[Voor 5% gewijzigd door Siask op 13-11-2020 18:17]

• John Do NL
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 15-01 22:34
Siask schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:15:
Interessant genoeg sluit Sixt (Nederland) in artikel C1 van hun algemene voorwaarden expliciet het gebruik van een bunq Travel Card uit als betaalmiddel. Bij Sixt België zie ik het ook, Duitsland en Frankrijk hebben het dan weer niet.

Schijnbaar toch teveel schade gehad die niet volledig verhaald worden kon (ik stel mij zo voor dat de standaardverzekering van Sixt de schade niet dekt als bijvoorbeeld blijkt dat er lachgas in het spel is en de huurder dan bijpassen moet). Of natuurlijk (snelheids)boetes die pas later binnenkwamen.
De verzekeraar van Sixt schijnt inderdaad de reden te zijn. Maar dit lijkt simpelweg te maken te hebben met het feit dat men in zijn algemeenheid geen prepaid kaarten accepteerd. De Travel Card wordt namelijk als voorbeeld gegeven van wat wat een prepaid kaart is, in elk geval in de ogen van Sixt.

Toch kan het niet wat Sixt doet om 2 redenen:
- je kan er lang en breed over discussieren, maar volgens alle spelregels van Mastercard is de Travel Card toch echt wel een heuze creditcard en dus geen prepaid/debit kaart.
- Sixt (of liever gezegd het bedrijf wat het betaalverkeer doet) moet volgens de spelregels van Mastercard alle CC kaarten van Mastercard accepteren. Het is dus niet toegestaan om bv 1 bank of kaart uit te sluiten van acceptatie.

Bedrijven mogen natuurlijk wel onderscheid maken in type kaarten zoals debit, prepaid of credit.

• kwon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10:06
@John Do NL je gaat voorbij aan het feit dat de algemene definitie van een credit card inhoudt dat je de verrichte betalingen met de card achteraf betaalt en niet direct. Dit geeft verhuurders zoals Sixt (maar ook andere type merchants die vaak met een borg werken) meer zekerheid over het in rekening kunnen brengen van kosten. Er hoeft immers niet eerst te worden gekeken naar een (toereikend) saldo maar het gekoppelde krediet van de credit card wordt aangesproken. Hoe dat aangesproken krediet vervolgens door de kaarthouder wordt terugbetaald is een zaak tussen hem en de bank.

Omdat de travel card niet onder de voorgaande definitie valt, vind ik het niet onredelijk van Sixt om die te weigeren. Het is immers bunq die op eigen initiatief afwijkt van de gangbare definitie en niet zij.

• bluewalk
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
kwon schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:47:
@John Do NL je gaat voorbij aan het feit dat de algemene definitie van een credit card inhoudt dat je de verrichte betalingen met de card achteraf betaalt en niet direct. Dit geeft verhuurders zoals Sixt (maar ook andere type merchants die vaak met een borg werken) meer zekerheid over het in rekening kunnen brengen van kosten. Er hoeft immers niet eerst te worden gekeken naar een (toereikend) saldo maar het gekoppelde krediet van de credit card wordt aangesproken. Hoe dat aangesproken krediet vervolgens door de kaarthouder wordt terugbetaald is een zaak tussen hem en de bank.

Omdat de travel card niet onder de voorgaande definitie valt, vind ik het niet onredelijk van Sixt om die te weigeren. Het is immers bunq die op eigen initiatief afwijkt van de gangbare definitie en niet zij.
Men kan met de Travel Card ook prima een borg in rekening brengen hoor, dit gaat direct van je saldo af en komt bij vrijgeven weer beschikbaar op je rekening. Het werkt gewoon hetzelfde als een "echte" creditcard met het voordeel dat er echt geld garant staat in plaats van een krediet. Je kan dus niet uitgeven wat je niet bezit, dat maakt het een stuk "veiliger" voor veel mensen.

Toegeven dat een borg van een hotel of autoverhuurder wel een flinke klap is op je saldo, daar is vaak een "echte" credit card handiger voor. Al met al geen reden voor Sixt om deze kaarten buiten te sluiten, de zekerheid is er gewoon dat men de borg in rekening kan brengen, lukt dat niet dan zal de transactie geweigerd worden, leen je dus ook geen auto uit en dus ook geen borg nodig ;)

[Voor 16% gewijzigd door bluewalk op 13-11-2020 19:57]

bluewalk.net

• kwon
bluewalk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:55:
[...]

Men kan met de Travel Card ook prima een borg in rekening brengen hoor, dit gaat direct van je saldo af en komt bij vrijgeven weer beschikbaar op je rekening. Het werkt gewoon hetzelfde als een "echte" creditcard met het voordeel dat er echt geld garant staat in plaats van een krediet.
Die borg kan maar voor een maximum aantal weken (ik denk 3 of zo?) worden vastgehouden. Verkeersboetes komen voor bedrijven zoals Sixt vaak veel later. Als je dan een normale credit card hebt, dan kunnen die kosten alsnog in rekening worden gebracht via het gekoppelde krediet. Dit is mij een enkele keer overkomen, maar geheel terecht.

Omdat de travel card van bunq geen gekoppeld krediet heeft, zullen de kosten niet in rekening kunnen worden gebracht als het saldo niet toereikend is. Of misschien überhaupt niet en is dat weer een extra beperking op de travel card.

• Batavia
kwon schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:58:
[...]

Die borg kan maar voor een maximum aantal weken (ik denk 3 of zo?) worden vastgehouden. Verkeersboetes komen voor bedrijven zoals Sixt vaak veel later. Als je dan een normale credit card hebt, dan kunnen die kosten alsnog in rekening worden gebracht via het gekoppelde krediet. Dit is mij een enkele keer overkomen, maar geheel terecht.

Omdat de travel card van bunq geen gekoppeld krediet heeft, zullen de kosten niet in rekening kunnen worden gebracht als het saldo niet toereikend is. Of misschien überhaupt niet en is dat weer een extra beperking op de travel card.
Bij een echte creditcard zit je ook aan bestedingslimiten. Ook kan je dat soort "naheffingen" aanvechten volgens mij (je hebt er nooit voor getekend)

Ik vraag me dus af of een echte creditcard daarom echt meer zekerheid bied voor hun

• kwon
Batavia schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:09:
[...]
Ik vraag me dus af of een echte creditcard daarom echt meer zekerheid bied voor hun
Ik weet het wel zeker. Een saldo op een betaalrekening kun je binnen enkele seconden aanpassen. Een kredietfaciliteit wijzigen kost veel meer moeite.

• Batavia
kwon schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:10:
[...]

Ik weet het wel zeker. Een saldo op een betaalrekening kun je binnen enkele seconden aanpassen. Een kredietfaciliteit wijzigen kost veel meer moeite.
Borg die ze claimen gaat gewoon tijdelijk van je rekening af.
En ik had het meer over ik ga op vakantie, betaal hotel en auto en zit daarna aan mijn limiet

• John Do NL
Misschien ben ik blond...

Maar verhuurbedrijf kan gewoon de kosten en de borg blokkeren op de Travel Card als je afdoende saldo hebt. Dus dat geld kan je niet meer onderweg uitgeven op dat moment en heeft de verhuurder zekerheid.

Dus ik zie niet zo snel het verhoogde risico voor Sixt 🤷🏼‍♂️

• kwon
Vergeet dat hele borg-verhaal, met het woord 'borg' probeerde ik uit te leggen dat veel merchants die met borg werken vaak ook met situaties te maken krijgen dat er achteraf kosten in rekening moeten worden gebracht. Daarmee is niet gezegd dat die kosten altijd met de borg (kunnen) worden verrekend, integendeel. Ze worden vaak gewoon alsnog in rekening gebracht als nieuwe transactie.

Edit: de volgende keer als je een auto met een credit card huurt, kijk dan eens voor de lol naar de door jezelf ondertekende voorwaarden die je meekrijgt en dat met name het kopje 'kosten achteraf' en hoe die moeten worden betaald of in rekening worden gebracht.

[Voor 25% gewijzigd door kwon op 13-11-2020 20:20]

• Siask
Tja, hoe ver kom je met die (laten we zeggen € 1500) borg als je iets dergelijks aan de hand hebt.
(ik ben mij bewust dat dat ding op Duits kenteken staat, zo te zien geregistreerd in München - 3x raden waar Sixt z'n hoofdkantoor heeft)

[Voor 23% gewijzigd door Siask op 13-11-2020 20:26]

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Merchants kunnen (bij een echte cc) gewoon wachten tot de volgende termijn en dan alsnog resterende borg authoriseren. Wist je dat ze zelfs gewoon zonder een bedrag te specificeren alle bestedingsruimte kunnen authoriseren?

• Batavia
Siask schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:23:
Tja, hoe ver kom je met die (laten we zeggen € 1500) borg als je iets dergelijks aan de hand hebt.
(ik ben mij bewust dat dat ding op Duits kenteken staat, zo te zien geregistreerd in München - 3x raden waar Sixt z'n hoofdkantoor heeft)
Niet, maar mijn normale creditcard en met een limiet van 1000 ga je dan ook niet alles laten incasseren

• John Do NL
Je kan overigens blijkbaar wel huren maar alleen tot maximaal de “compact klasse”, aldus Sixt Schiphol Airport vandaag.

• Datisraar
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 12:34
John Do NL schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:15:
Misschien ben ik blond...

Maar verhuurbedrijf kan gewoon de kosten en de borg blokkeren op de Travel Card als je afdoende saldo hebt. Dus dat geld kan je niet meer onderweg uitgeven op dat moment en heeft de verhuurder zekerheid.

Dus ik zie niet zo snel het verhoogde risico voor Sixt 🤷🏼‍♂️
Hoi John, ik ben zelf blond maar ik denk - tenzij je er niet voor in aanmerking komt - gewoon een echte Visa/MasterCard/Amex kaart moet nemen voor autohuur en hotels. Je gaf gisteren separaat in de Bunq app zelf aan contact te hebben opgenomen met Sixt. Prima, dat je het doet, maar zoals je zelf aangeeft dat de Bunq kaart een ‘heuse’ creditcard is, geeft de werking eigenlijk al aan. Waarom deze lange discussie? Vorig jaar in de USA had ik er niet aan moeten denken met autohuur en hotels, uitgaven etc steeds mijn Bunq rekening moeten checken om te kijken of er voldoende saldo is om met een Bunq credit Card te betalen. Het gaf veel rust en gemak met een echte Visa creditcard te betalen tov de heuse Bunq creditcard tijdens de vakantie.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Nu online
kwon schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:10:
[...]

In de VS (en wellicht ook andere landen?) is het vrij gangbaar om een app van je CC-leverancier te krijgen waarmee je iedere transactie kan chargebacken met 1 druk op de knop. Wat dat betreft zijn er dus ook wel andere landen waar een toekomstige CC-betaling niet gegarandeerd is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• kwon
Freeaqingme schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:25:
[...]

In de VS (en wellicht ook andere landen?) is het vrij gangbaar om een app van je CC-leverancier te krijgen waarmee je iedere transactie kan chargebacken met 1 druk op de knop. Wat dat betreft zijn er dus ook wel andere landen waar een toekomstige CC-betaling niet gegarandeerd is.
Ok, en nadat je dat hebt gedaan hoef je verder niets meer te doen of aan te leveren? En er is daarna verder ook geen mogelijkheid meer voor de merchant om aan te tonen dat het wel om een gerechtvaardigde transacties gaat?

Ik wist niet dat dat bestond, ik dacht altijd dat je een betwisting ook moet onderbouwen middels documentatie.

• Vinnienerd
  • Nu online
kwon schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:32:
[...]

Ok, en nadat je dat hebt gedaan hoef je verder niets meer te doen of aan te leveren? En er is daarna verder ook geen mogelijkheid meer voor de merchant om aan te tonen dat het wel om een gerechtvaardigde transacties gaat?

Ik wist niet dat dat bestond, ik dacht altijd dat je een betwisting ook moet onderbouwen middels documentatie.
Als het om autohuur gaat denk ik niet dat chargeback zo makkelijk gaat, je hebt immers jezelf geidentificeerd etc.

• Freeaqingme
  • Nu online
kwon schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:32:
[...]

Nee, daar zijn ze voor zover ik weet in de VS heel erg makkelijk in. Ook 1 van de redenen waarom de CC daar zo in trek is.

Het is vervolgens aan de merchant inderdaad om aan te tonen dat het wel juist is. Daar zijn dan weer aparte bedrijven voor die merchants daar in ondersteunen, bijv. Chargebacks911.

Een van de redenen dat de VS hier zo makkelijk in is is dat beveiliging (bijv. EMV) maar mondjesmaat van de grond komt. Als 1 partij iets van een pincode introduceert, dan gaan alle consumenten - die meerdere pinpassen in hun portemonnee hebben zitten - gewoon andere CC's gebruiken. Gevolg is dat de CC's uiterst onveilig blijven, CC-partijen heel makkelijk zijn in chargebacks, en verkopers dat dan maar gewoon van te voren incalculeren (en hoge CC-fees betalen).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• kwon
@Freeaqingme ok, duidelijk verhaal maar ik snap niet waarom het risico voor bedrijven zoals Sixt dan groter wordt als ze een mogelijkheid hebben om aan te tonen dat het om een gerechtvaardigde transactie gaat.

[Voor 3% gewijzigd door kwon op 14-11-2020 13:56]

• Vinnienerd
  • Nu online
kwon schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:55:
@Freeaqingme ok, duidelijk verhaal maar ik snap niet waarom het risico voor bedrijven zoals Sixt dan groter wordt als ze een mogelijkheid hebben om aan te tonen dat het om een gerechtvaardigde transactie gaat.
Omdat aan het eind van de maand, wanneer iedereen z'n krediet weer gereset wordt, het autoverhuurbedrijf alsnog kan proberen de schade te verhalen op je cc. Bij een non-charge card is dat veel moeilijker.

[Voor 4% gewijzigd door Vinnienerd op 14-11-2020 14:12]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Vanaf morgen zeker ook pas beschikbaar in de play store. Zie hem nu nog niet.

• BringerOfStorms
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:49
Kun je Google Pay dan naast de Rabo Wallet ook gebruiken of krijg je dan gelazer met de NFC chip?

• freakstar
  • Registratie: november 2001
Fijn, kan ik afscheid nemen van die rare blikken wanneer de betaalautomaat een bon in het Italiaans geeft. Vooral met de mobiele pinapparaten van mensen die dingen thuisbezorgen levert het soms veel verwarring op haha.

• John Do NL
[quote]Nicap schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:09:
[/quote

Ik gok dat er geen update nodig is van de app, techniek zit immers al in de app. Iemand van bunq moet alleen even vinkje zetten zeg maar ;)

• John Do NL
Holy cow 🐮 👏👏 Dat is weer een mooie primeur! Mooi feature om het 5 jarig bestaan mee te vieren 🎉

Zo, kunnen we in Nederland ook afscheid nemen van diensten als Payconiq... is immers nu overbodig geworden.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

John Do NL schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:55:
[quote]Nicap schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:09:
[/quote

Ik gok dat er geen update nodig is van de app, techniek zit immers al in de app. Iemand van bunq moet alleen even vinkje zetten zeg maar ;)
Ik bedoelde De Google Pay app. Of ik zoek niet goed. Heb hem ook al gesideload, dus wellicht dat het het daar in zit.

• dixet
BringerOfStorms schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:21:
Kun je Google Pay dan naast de Rabo Wallet ook gebruiken of krijg je dan gelazer met de NFC chip?
Dat kan nu ook al met bunq Tap&Pay naast de rabo wallet.
Zie niet in waarom het niet naast Google Pay zou kunnen.

Wat is voor mij als gebruiker het voordeel van Google Pay ten opzichte van bunq Tap&Pay?

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Koppensneller

winterrrrrr

Voor mij geen Google Pay denk ik. Onze vriendelijke vriend uit Silicon Valley heeft me net wat te veel datahonger om het kleine verschil in gemak te rechtvaardigen.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Koppensneller schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:18:
Voor mij geen Google Pay denk ik. Onze vriendelijke vriend uit Silicon Valley heeft me net wat te veel datahonger om het kleine verschil in gemak te rechtvaardigen.[Afbeelding]
Klinkt idd heeeeel erg eng. Maar deze tekst komt natuurlijk ook omdat er redelijk wat wetgeving achter zit waardoor deze tekst ook dusdanig van aard is.
Kijk bijvoorbeeld eens een amerikaanse reclame van een willekeurig geneesmiddel. Hele riedel met mogelijke bijwerkingen en wat nog meer.

• AllInOneNerd
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12:52
dixet schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:48:
[...]

Dat kan nu ook al met bunq Tap&Pay naast de rabo wallet.
Zie niet in waarom het niet naast Google Pay zou kunnen.

Wat is voor mij als gebruiker het voordeel van Google Pay ten opzichte van bunq Tap&Pay?
Omdat bunq tap&pay niet consistent werkt en bugs heeft

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Nicap schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:37:
[...]

Klinkt idd heeeeel erg eng. Maar deze tekst komt natuurlijk ook omdat er redelijk wat wetgeving achter zit waardoor deze tekst ook dusdanig van aard is.
Kijk bijvoorbeeld eens een amerikaanse reclame van een willekeurig geneesmiddel. Hele riedel met mogelijke bijwerkingen en wat nog meer.
Van wat ik weet uit mijn netwerk is de privacy juist een enorm struikelblok als het gaat om implementatie door andere banken.

• dixet
Helaas, geen GPay in bunq voor mijn geroote K30Pro :'(

Bunq werkt prima, evenals Rabo (Wallet). En aangezien die prima werken bij mij hou ik het maar bij die combi in plaats van afscheid te nemen van root.

• Batavia
Voor mij geen Google Pay denk ik. Onze vriendelijke vriend uit Silicon Valley heeft me net wat te veel datahonger om het kleine verschil in gemak te rechtvaardigen.[Afbeelding]
I zie eigenlijk niet wat hier erg is

1) zegt we mogen een account maken, en ja dit ook koppelen aan je google account
2) we mogen je identiteit verifieren/fraude detectie gebruiken
3) we mogen je transacties loggen.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@Batavia het probleem zit in 3. Zij loggen dus al je transacties inclusief eventuele omschrijvingen, foto's etc die je er aan koppelt. Dat opent dus de mogelijkheid voor Google om je advertenties te tonen voor babyspullen als je iets hebt gekocht bij Prenatal bijvoorbeeld. Of ze zien dat je vaak wat koopt bij de apotheek om de hoek.

Als je betaalt met Tap&Pay dan weet Google dat soort dingen allemaal niet.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Batavia schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:15:
[...]

I zie eigenlijk niet wat hier erg is

1) zegt we mogen een account maken, en ja dit ook koppelen aan je google account
2) we mogen je identiteit verifieren/fraude detectie gebruiken
3) we mogen je transacties loggen.
Zie hier de eerdere #ophef toen ING het plan had om een zeer, zeer afgeslankte versie van de Google-advertentiemachine in te zetten.

https://www.rtlnieuws.nl/...kgegevens-mag-niet-zomaar

• Atomsk
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19-01 15:12
Google Pay net gekoppeld aan een credit card. Het maakt niet veel uit of het debit of credit is neem ik aan?

Veel voordeel heb je er in NL ook niet aan lijkt me. Vooral handig voor in het buitenland om met je smart phone draadloos te kunnen betalen.

_██_
(ಠ_ృ)

• Timmy!!!
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 30-12-2020
dixet schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:14:

Bunq werkt prima, evenals Rabo (Wallet). En aangezien die prima werken bij mij hou ik het maar bij die combi in plaats van afscheid te nemen van root.

[Afbeelding]
Wellicht te omzeilen met Magisk Hide of een vergelijkbare oplossing?

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:50
Dit zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat je zaken kunt backuppen en daardoor deze data op Google servers wordt opgeslagen. Kan me niet voorstellen dat Google niet PCI DSS en GDPR compliant is.

• JeroenE
  • Niet online
@celshof GPDR compliant betekent niet zo heel veel. Als jij toestemming geeft om je gegevens door Google te laten te gebruiken dan mag dat dus gewoon. Je mag die toestemming natuurlijk ook weer intrekken, maar dan kan je Google Pay ook niet meer gebruiken.

• Koppensneller
  • Nu online

Koppensneller

winterrrrrr

celshof schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:34:
[...]

Dit zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat je zaken kunt backuppen en daardoor deze data op Google servers wordt opgeslagen. Kan me niet voorstellen dat Google niet PCI DSS en GDPR compliant is.
Oh ze zijn vast GDPR-compliant, en in het het privacy statement staat ongetwijfeld op welke verwerkingsgronden ze deze data inzamelen (legitiem belang of essentieel voor de dienstverlening).Toch heb ik liever niet dat dit soort data bij Google terecht komt. Het gaat in mijn ogen om nogal persoonlijke zaken. Ik begrijp dat Google toch wel ziet in welke winkels ik kom (al zou ik locatiediensten kunnen uitzetten, maar da's een andere afweging), maar dat ze ook precies weten welke producten ik thuis gebruik en waar ik die koop, dat gaat me te ver voor het beperkte voordeel t.o.v. Tap & Pay.
JeroenE schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:42:
@celshof GPDR compliant betekent niet zo heel veel. Als jij toestemming geeft om je gegevens door Google te laten te gebruiken dan mag dat dus gewoon. Je mag die toestemming natuurlijk ook weer intrekken, maar dan kan je Google Pay ook niet meer gebruiken.
Het lijkt me heel sterk dat Google transactiegegevens verwerkt op basis van toestemming. En dan kun je die dus ook niet zo even intrekken. Verwijderingsverzoeken kun je natuurlijk altijd indienen, maar da's veel te veel gedoe.

[Voor 24% gewijzigd door Koppensneller op 17-11-2020 11:45]

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:50
JeroenE schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:42:
Onder dwang toestemming geven wordt ook niet zo gewaardeerd. Dat zie je ook al bij de cookie-wet bijvoorbeeld, waar websites zijn teruggefloten als toegang onmogelijk werd gemaakt.

edit: verwerken van transactiegegevens zal tot op zekere hoogte wel moeten trouwens, gezien ze anders niet weten hoeveel ze de banken in rekening moeten brengen.

[Voor 13% gewijzigd door celshof op 17-11-2020 11:46]

• JeroenE
  • Niet online
Koppensneller schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:43:
Het lijkt me heel sterk dat Google transactiegegevens verwerkt op basis van toestemming.
Dat is precies wat er in de tekst staat die je zelf hier als plaatje hebt geplakt? Tenminste ik kan geen andere basis bedenken waarom de verwerking van teksten of foto's die je aan een transactie hangt nodig zijn voor de daadwerkelijke afhandeling van de betaling. Ik weet niet precies hoe Google Pay werkt, maar meestal kan je dat ook pas doen nadat de daadwerkelijke betaling al is gedaan.

Maar goed, in het stukje wat je post staat ook helemaal niet uitgelegd wat de exacte basis is voor deze verwerking, dus wij kunnen er alleen maar naar raden.

Eerlijk gezegd geloof ik dan al gelijk niet meer dat het slechts technische redenen zijn.
En dan kun je die dus ook niet zo even intrekken.
Volgens de GPDR mag je de toestemming altijd intrekken als dat de basis is voor de verwerking. Dat betekent dus dat als er een andere reden is dat je dat niet kan doen. Zo kan je natuurlijk niet weigeren dat ze jouw gegevens gebruiken omdat de betaling anders niet gedaan kan worden.
celshof schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:45:
Onder dwang toestemming geven wordt ook niet zo gewaardeerd.
Op welke manier kan je Google Pay dan gebruiken zonder akkoord te geven dat ze jouw gegevens verwerken voor andere doeleinden dan de betaling zelf?

• Koppensneller
  • Nu online

Koppensneller

winterrrrrr

JeroenE schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:12:
[...]
Dat is precies wat er in de tekst staat die je zelf hier als plaatje hebt geplakt? Tenminste ik kan geen andere basis bedenken waarom de verwerking van teksten of foto's die je aan een transactie hangt nodig zijn voor de daadwerkelijke afhandeling van de betaling. Ik weet niet precies hoe Google Pay werkt, maar meestal kan je dat ook pas doen nadat de daadwerkelijke betaling al is gedaan.

Maar goed, in het stukje wat je post staat ook helemaal niet uitgelegd wat de exacte basis is voor deze verwerking, dus wij kunnen er alleen maar naar raden.

Eerlijk gezegd geloof ik dan al gelijk niet meer dat het slechts technische redenen zijn.
Mogelijk gooien ze het op legitiem belang, dat is nogal breed interpretabel.
Op welke manier kan je Google Pay dan gebruiken zonder akkoord te geven dat ze jouw gegevens verwerken voor andere doeleinden dan de betaling zelf?
Ook weer onder legitiem belang.

Ik heb gezocht, maar ik kan de specifiek grondslagen voor de verwerken van gegevens (zowel duidelijk essentiële als transactiegegevens als andere zoals afbeeldingen en beschrijvingen) zo snel niet vinden in de privacy statement van GPay. Zou er toch in moeten staan. Wie heeft het al wel ergens gezien?

• John Do NL
Ik zou beginnen met wat vinkjes weghalen: https://pay.google.com/pa...ySettings#privacySettings,

• JeroenE
  • Niet online
Koppensneller schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:15:
Ik heb gezocht, maar ik kan de specifiek grondslagen voor de verwerken van gegevens (zowel duidelijk essentiële als transactiegegevens als andere zoals afbeeldingen en beschrijvingen) zo snel niet vinden in de privacy statement van GPay. Zou er toch in moeten staan. Wie heeft het al wel ergens gezien?
Nouja, ik hoor dus alleen maar redenen om het vooral niet te gebruiken ;)

Het is natuurlijk vervelend als Tap&Pay op ene telefoon niet werkt, maar ik heb er met bunq weinig problemen mee gehad, mits ik maar op deze manier werkte: Open bunq Tap&Pay, autoriseer met je vingerafdruk of pincode en houdt dan de telefoon tegen de betaalterminal.

Het enige wat ik jammer vind is dat bunq het steeds verder in de app verstopt om de betaalrekening die aan je Tap&Pay gekoppeld zit te kunnen wisselen. Het zou sowieso veel handiger zijn als je dat kan doen in het bunq Tap&Pay scherm.

@John Do NL Aha, dat geeft in ieder geval wat opties!

Maar dan vraag ik me gelijk af of dat echt alles is. Dat is dan het nadeel als alles zo breed mogelijk wordt opgezet in de voorwaarden :'(

• Zanbee
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:58

[Afbeelding]
Met root is het mij wel gelukt ook net succesvol een betaling kunnen doen. Enige wat ik in MagiskHide aan relevante dingen heb staan is Bunq zelf en de Google Play-services.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

• Koppensneller
  • Nu online

Koppensneller

winterrrrrr

#1: Lijkt me vooral van toepassing op de VS waar het gebruikelijk is om credit scores te delen als je iets op krediet koopt, of in gevallen waarin je een creditcard gebruikt. Dus niet van toepassing op het gebruik met een Bunq-rekening.

#2: Het is mij onduidelijk of het targeten van advertenties (Google Shopping en Adsense) op basis van die informatie hiermee geregeld wordt, of alleen of Google (en dochters) je mogen benaderen met hun eigen producten.

#3: Dit lijkt me niet van toepassing op het gebruik van Google Pay. Misschien als je ergens 'Login with Google Account" gebruikt in een app of website.

• John Do NL
Koppensneller schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:49:
[...]

#1: Lijkt me vooral van toepassing op de VS waar het gebruikelijk is om credit scores te delen als je iets op krediet koopt, of in gevallen waarin je een creditcard gebruikt. Dus niet van toepassing op het gebruik met een Bunq-rekening.

#2: Het is mij onduidelijk of het targeten van advertenties (Google Shopping en Adsense) op basis van die informatie hiermee geregeld wordt, of alleen of Google (en dochters) je mogen benaderen met hun eigen producten.

#3: Dit lijkt me niet van toepassing op het gebruik van Google Pay. Misschien als je ergens 'Login with Google Account" gebruikt in een app of website.
Eens, maar dit zijn wel de enige settings die je kan aanpassen. En dit waren tot voor kort zelfs nog gewoon hidden settings.

Maar laten we eerlijk zijn, voor privacy ga je niet voor Google uiteraard.

• Koppensneller
  • Nu online

Koppensneller

winterrrrrr

John Do NL schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:03:
[...]

Eens, maar dit zijn wel de enige settings die je kan aanpassen. En dit waren tot voor kort zelfs nog gewoon hidden settings.

Maar laten we eerlijk zijn, voor privacy ga je niet voor Google uiteraard.
Klopt, wat mij betreft niet voldoende om me over te halen. Wat dat betreft zou ik willen dat Apple Pay beschikbaar was op Android, die hebben het qua privacy een stuk beter voor elkaar...

• John Do NL
Koppensneller schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:09:
[...]

Klopt, wat mij betreft niet voldoende om me over te halen. Wat dat betreft zou ik willen dat Apple Pay beschikbaar was op Android, die hebben het qua privacy een stuk beter voor elkaar...
Klopt. Anders is er ook nog Tap&Pay. Heb ik in verleden gebruikt maar was nooit mega betrouwbaar helaas.

En anders kom je op oplossingen als “Payconiq”... waarvan ik persoonlijk niet kan bedenken waarom iemand dat ooit zou willen gebruiken.

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:09

[Afbeelding]
Magisk hide?

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• dixet
Zanbee schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:48:
[...]

Met root is het mij wel gelukt ook net succesvol een betaling kunnen doen. Enige wat ik in MagiskHide aan relevante dingen heb staan is Bunq zelf en de Google Play-services.
Beide staan in MagiskHide. Helaas is in Android 11 de controle door Google wat strikter geworden waardoor dat niet altijd meer werkt.
Wachten op een update voor Magisk denk ik.
Het is gelukt (tenminste het instellen, nu nog het betalen zelf testen bij een winkel). Omdat het hacken van sqlite databases wat off-topic is: PM me voor de truc(s) bij een geroote Android 11 telefoon

[Voor 18% gewijzigd door dixet op 17-11-2020 15:29. Reden: gelukt!]

• Zanbee
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:58
Dat verklaard wel waarom het bij mij wel werkt ik zit op Android 10.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Maar als de Google Pay app niet echt beschikbaar is, hoe kies je dan een andere pas met Google Pay?

Ik kan nu met een longlress op de Google Pay app een pasje kiezen. Hoe gaat dat als je die app niet hebt?

[Voor 35% gewijzigd door Nicap op 17-11-2020 18:31]

• John Do NL
Nicap schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:30:
Maar als de Google Pay app niet echt beschikbaar is, hoe kies je dan een andere pas met Google Pay?

Ik kan nu met een longlress op de Google Pay app een pasje kiezen. Hoe gaat dat als je die app niet hebt?
Zoals ik dat heb begrepen gaat dat via: Android settings -> Google -> Account services -> Google Pay

Edit:
Sorry, dat is voor toevoegen of verwijderen. Het snel wisselen tussen passen zoals met Apple 🍏 Pay is nog niet mogelijk, dat loopt via de Google App... dat is nog even geduld hebben dus

[Voor 19% gewijzigd door John Do NL op 17-11-2020 19:53]

• WhatsappHack
  • Niet online
Atomsk schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:09:
Google Pay net gekoppeld aan een credit card. Het maakt niet veel uit of het debit of credit is neem ik aan?

Veel voordeel heb je er in NL ook niet aan lijkt me. Vooral handig voor in het buitenland om met je smart phone draadloos te kunnen betalen.
Waarschijnlijk wel. Want als de winkel geen credit card accepteert, dan accepteren ze dat ook niet via Apple of Google Pay. Je zult voor 99% van de winkels dus een Maestro-pas moeten toevoegen.

En ik vind Apple Pay echt wel voordelen hebben tegenover betalen met een normale pas of een NFC-functie met zo’n limiet van €25. Neem aan dat Google Pay ook een stuk vloeiender werkt dan beide alternatieven. :) Maarja, als er zoveel twijfel is over de privacy vriendelijkheid van Google Pay dan zou ik denk ik liever wel iets meer ongemak kiezen en GPay links laten liggen. :P

[Voor 9% gewijzigd door WhatsappHack op 17-11-2020 20:50]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Atomsk
WhatsappHack schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:48:
[...]

Waarschijnlijk wel. Want als de winkel geen credit card accepteert, dan accepteren ze dat ook niet via Apple of Google Pay. Je zult voor 99% van de winkels dus een Maestro-pas moeten toevoegen.

En ik vind Apple Pay echt wel voordelen hebben tegenover betalen met een normale pas of een NFC-functie met zo’n limiet van €25. Neem aan dat Google Pay ook een stuk vloeiender werkt dan beide alternatieven. :) Maarja, als er zoveel twijfel is over de privacy vriendelijkheid van Google Pay dan zou ik denk ik liever wel iets meer ongemak kiezen en GPay links laten liggen. :P
Ja, vandaag gebruikt bij de AH met een gekoppelde maestro card. Werkte makkelijk dan bunq tap & pay omdat je geen biometrische id hoefde te doen.

_██_
(ಠ_ృ)

• JeroenE
  • Niet online
Atomsk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 01:58:
Ja, vandaag gebruikt bij de AH met een gekoppelde maestro card. Werkte makkelijk dan bunq tap & pay omdat je geen biometrische id hoefde te doen.
Je moet je telefoon toch eerst ontgrendelen, dus dan weet Google Pay al dat jij hebt bent en hoef je dat niet 3 seconden later nog een keer te doen. Een aparte app weet dat helemaal niet dus die moet dat wel zelf vragen.

• WhatsappHack
  • Niet online
Geen biometrische ID nodig? Hoe doen ze de validation dan...? Je kan er niet vanuit gaan dat een ontgrendeld toestel nog in handen is van de werkelijke eigenaar. Apart. Bij Apple Pay moet je om de transactie te starten altijd je vingerafdruk of FaceID geven, of je toestel nou ontgrendeld is of niet. Alleen bij de Apple Watch is dat anders, maar die blokkeert zodra hij van je pols afgaat.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• turambar
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 09:56
WhatsappHack schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:16:
Geen biometrische ID nodig? Hoe doen ze de validation dan...? Je kan er niet vanuit gaan dat een ontgrendeld toestel nog in handen is van de werkelijke eigenaar. Apart. Bij Apple Pay moet je om de transactie te starten altijd je vingerafdruk of FaceID geven, of je toestel nou ontgrendeld is of niet. Alleen bij de Apple Watch is dat anders, maar die blokkeert zodra hij van je pols afgaat.
Als je FaceID niet pakt (omdat je bijvoorbeeld een mondkapje op hebt), heb je de mogelijkheid om je passcode te gebruiken.

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:23
John Do NL schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:33:
[...]

Zoals ik dat heb begrepen gaat dat via: Android settings -> Google -> Account services -> Google Pay

Edit:
Sorry, dat is voor toevoegen of verwijderen. Het snel wisselen tussen passen zoals met Apple 🍏 Pay is nog niet mogelijk, dat loopt via de Google App... dat is nog even geduld hebben dus
Door de google pay app te sideloaden kan dit overigens wel.

• WhatsappHack
  • Niet online
turambar schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:22:
[...]

Als je FaceID niet pakt (omdat je bijvoorbeeld een mondkapje op hebt), heb je de mogelijkheid om je passcode te gebruiken.
Ja dat weet ik, maar dat kon met NFC via de bank app ook al met code op Android. Zoals het nu wordt gesteld lijkt er na unlock dus helemaal geen authenticatie noodzakelijk te zijn en dát verbaast me.

• JeroenE
  • Niet online
@WhatsappHack Volgens mij zit er een soort timeout in, maar hoe lang die precies is weet ik ook niet. Omdat het een Google Service is weet Google Pay dus wanneer de telefoon voor het laatst geunlocked is. Als je telefoon nog wel gelocked is zou het niet moeten werken.

Bij Apple Pay werkt het volgens mij op een soortgelijke manier. Je moet dan eerst twee keer op een knopje duwen, dan unlocken en daarna de telefoon bij een terminal houden. Je hoeft dan ook niet nog een keer te bevestigen.

Ik neem aan dat ze hebben bedacht dat de kans erg klein is dat jij je telefoon unlocked, precies op dat moment wordt hij uit je handen gegrist en tegen een betaalterminal gehouden waardoor er veel geld van je rekening af gaat. In theorie kan dat natuurlijk wel, zeker als men van te voren al weet wat ze maximaal van je rekening kunnen halen.

Of heb jij een ander scenario bedacht waarbij er misbruik gemaakt kan worden?

• dixet
WhatsappHack schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:16:
Volgens mij kent GPay net als contactloos betalen met je bankpas een limiet waarboven je wel moet authenticeren. Je kan er ook niet van uitgaan dat een bankpas nog in het bezit is van de eigenaar.

Die limiet verschilt per land, helaas staat NL nog niet in dat lijstje. Ik meen dat ze hier dezelfde limiet hanteren als andere contactloze betalingen, dus onder €25 geen vingerafdruk nodig, daarboven wel
veel banken hebben die limiet tijdelijk verhoogd ivm de wens om vooral contactloos te betalen als covid maatregel

• JeroenE
  • Niet online
@dixet Die lage limiet is er voor als je telefoon niet ge-unlocked wordt. Dat is dus vergelijkbaar met contactloos betalen met een bankpas zonder pincode in te hoeven geven. Als je eerst hebt ge-unlocked gelden die limieten niet:
For amounts above your country’s contactless limit, you can still use Google Pay. Simply unlock your phone and tap on the terminal. These high value transactions are also accepted at merchant terminals.

• dixet
Limbeckx schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:23:
[...]
Door de google pay app te sideloaden kan dit overigens wel.
Zojuist geprobeerd en dat werkt _/-\o_ ! Eventjes :'(
Na een korte tijd wordt de GPay app gedisabled. Hij is nog wel aanwezig in mijn lijst van geïnstalleerde apps, maar niet meer zichtbaar op het scherm. Ik kan hem via de juiste tools weer activeren, maar na een paar uur is hij weer weg.

Gelukkig hoef ik in mijn use case niet zo vaak te wisselen van pas. En nu het werkt vind ik het wel een stuk prettiger dan de Tap&Pay implementatie van bunq waarbij je jezelf altijd 2x moet authenticeren (1x unlocken van je telefoon en 1x bevestigen van de Tap&Pay betaling).

• WhatsappHack
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 19 november 2020 @ 06:41:
@WhatsappHack Volgens mij zit er een soort timeout in, maar hoe lang die precies is weet ik ook niet. Omdat het een Google Service is weet Google Pay dus wanneer de telefoon voor het laatst geunlocked is. Als je telefoon nog wel gelocked is zou het niet moeten werken.

Bij Apple Pay werkt het volgens mij op een soortgelijke manier. Je moet dan eerst twee keer op een knopje duwen, dan unlocken en daarna de telefoon bij een terminal houden. Je hoeft dan ook niet nog een keer te bevestigen.
Nee bij Apple Pay staat het los van elkaar. Als jij 2x op het knopje duwt dan prompt hij voor Face/TouchID, die voer je in. Dan kun je de transactie doen. Maar daarmee is je telefoon niet unlocked. (In de praktijk gaat het met FaceID echter zo snel dat beiden gebeurt, maar met TouchID is het verschil duidelijk merkbaar: je moet nogeens je vingerafdruk geven.) En vice-versa: als je unlockt en dan Apple Pay start, dan moet je opnieuw je gezicht/vingerafdruk scannen. (Opnieuw merk je er bij FaceID heel weinig van omdat het zo snel is, maar het moet wel.) Bij mij staat het trouwens zo geconfigureerd dat je Apple Pay niet *kan* starten zonder eerst de iPhone te unlocken. Dus hij scant m'n gezicht, unlockt, start Apple Pay en scant weer. Dit gaat allemaal echter zo snel, tenzij hij toevallig m'n gezicht een keer niet kan lezen (zeldzaam), dat ik dit prettiger vond. :) Nadeel is dat m'n telefoon dan ook niet reageert op het nabijhouden bij een terminal zonder eerst te unlocken, maar met FaceID is dat sowieso zwaar omslachtig; dat is veel handiger juist bij TouchID; dus boeit het weinig. :P
Ik neem aan dat ze hebben bedacht dat de kans erg klein is dat jij je telefoon unlocked, precies op dat moment wordt hij uit je handen gegrist en tegen een betaalterminal gehouden waardoor er veel geld van je rekening af gaat. In theorie kan dat natuurlijk wel, zeker als men van te voren al weet wat ze maximaal van je rekening kunnen halen.

Of heb jij een ander scenario bedacht waarbij er misbruik gemaakt kan worden?
Nou dat gaat dus helemaal eraan liggen wat die time-out nou precies is. ;)
Als het 5 seconden is: ja, sure; weinig problemen. Maar als het 5 minuten is dan zie ik alweer een hele range aan mogelijkheden...

[Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 19-11-2020 17:09]

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:23
dixet schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:47:
[...]

Zojuist geprobeerd en dat werkt _/-\o_ ! Eventjes :'(
Na een korte tijd wordt de GPay app gedisabled. Hij is nog wel aanwezig in mijn lijst van geïnstalleerde apps, maar niet meer zichtbaar op het scherm. Ik kan hem via de juiste tools weer activeren, maar na een paar uur is hij weer weg.

Gelukkig hoef ik in mijn use case niet zo vaak te wisselen van pas. En nu het werkt vind ik het wel een stuk prettiger dan de Tap&Pay implementatie van bunq waarbij je jezelf altijd 2x moet authenticeren (1x unlocken van je telefoon en 1x bevestigen van de Tap&Pay betaling).
Merk het nu ja. Bij mij stond ie niet eens meer in mn app lijst. :( Das niet leuk

• dixet
Ik krijg sinds de laatste update deze melding. Best irritant, de laatste transactie die zichtbaar is, is van 18:15. Dat "laatst bijgewerkt" klopt dus niet en vreet onnodige screen-real estate

• Freeaqingme
  • Nu online
dixet schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:25:
Ik krijg sinds de laatste update deze melding. Best irritant, de laatste transactie die zichtbaar is, is van 18:15. Dat "laatst bijgewerkt" klopt dus niet en vreet onnodige screen-real estate
[Afbeelding]
Ik denk dat dat om de non-instant sepa payments gaat (weet ik niet zeker). Opzich wel handig.

• John Do NL
Freeaqingme schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:29:
[...]

Ik denk dat dat om de non-instant sepa payments gaat (weet ik niet zeker). Opzich wel handig.
Bij bunq (en ook via Together) komt vaak de vraag “waar blijft mijn betaling?” Dan hebben we het vooral over non insta. In zo’n geval verwijzen we naar een topic op Together met uitgebreide uitleg.

Om dit soort vragen voor te zijn zit tegenwoordig deze info in de app. Als je op “meer info klikt” vind je uitgebreide help.

• mcDavid
John Do NL schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:37:
[...]

Bij bunq (en ook via Together) komt vaak de vraag “waar blijft mijn betaling?” Dan hebben we het vooral over non insta. In zo’n geval verwijzen we naar een topic op Together met uitgebreide uitleg.

Om dit soort vragen voor te zijn zit tegenwoordig deze info in de app. Als je op “meer info klikt” vind je uitgebreide help.

[Afbeelding]
Had al zo'n vermoeden ja. Jammer dat de usability weer moet lijden onder het mom van terugdringen van support ticket

• Batavia
mcDavid schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:13:
[...]

Had al zo'n vermoeden ja. Jammer dat de usability weer moet lijden onder het mom van terugdringen van support ticket
Minder usability is alleen meer support tickets (en je dring support terug bij betere usability)

• JeroenE
  • Niet online
WhatsappHack schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:07:
Nee bij Apple Pay staat het los van elkaar. Als jij 2x op het knopje duwt dan prompt hij voor Face/TouchID, die voer je in. Dan kun je de transactie doen. Maar daarmee is je telefoon niet unlocked.
Aha, dan is hij bij Apple blijkbaar niet geunlocked, maar je moet dus wel eerst Apple Pay toestemming geven om te starten. Ik heb geen Apple, dus de exacte details weet ik niet. Maar volgens mij is het idee dus precies hetzelfde, met het oa detail dat je Apple Pay moet starten met een knopje en bij Google Pay hoef je niet op een extra knopje te duwen. In beide gevallen moet je als gebruiker wel eerst 'iets' doen (vingerafdruk, pincode, gezicht).
Nou dat gaat dus helemaal eraan liggen wat die time-out nou precies is. ;)
Als het 5 seconden is: ja, sure; weinig problemen. Maar als het 5 minuten is dan zie ik alweer een hele range aan mogelijkheden...
Weet je wel wat de timeout van Apple Pay is nadat het door de gebruiker is gestart en vrijgegeven? Hoe lang heb je dan de tijd om je telefoon bij een betaalterminal te houden?

Bij Tap&Pay van bunq zelf is het 30 seconden voor zover ik weet.

• Atomsk
Limbeckx schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:44:
[...]

Merk het nu ja. Bij mij stond ie niet eens meer in mn app lijst. :( Das niet leuk
Kom er nu ook net achter. Heb nog wel kunnen betalen met Google Pay zaterdag in de supermarkt, maar de app zelf is verborgen. Op https://play.google.com/s...android.apps.walletnfcrel staat dat de app niet beschikbaar is voor je land wanneer je op installeren klikt.

Mag hopen dat dit een tijdelijke fout is, want anders heb je niet veel aan de bunq ondersteuning.

_██_
(ಠ_ృ)

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Sinds de optie dat Google Pay beachikbaar is bij bunq wordt de Google Pay app(gesideload) steeds verwijderd.
Erg irri, want het was net zo makkelijk om kaarten te wisselen. Via de instellingen is dat erg waardeloos.

Meer mensen die de app al hadden last van?

• Atomsk
Nicap schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:09:
Sinds de optie dat Google Pay beachikbaar is bij bunq wordt de Google Pay app(gesideload) steeds verwijderd.
Erg irri, want het was net zo makkelijk om kaarten te wisselen. Via de instellingen is dat erg waardeloos.

Meer mensen die de app al hadden last van?
Ja, hetzelfde. Nu ik het nieuwsbericht nog eens nakijk, was dat blijkbaar de opzet. Google Pay wordt vooralsnog alleen ondersteund via de eigen apps van banken, niet via de Google Pay app. Geen idee waarom.

_██_
(ಠ_ృ)

• John Do NL
Vandaag viert bunq haar 5 jarig bestaan... precies 5 jaar geleden verscheen de eerste publieke versie van de app.

Een geweldige prestatie als ik kijk waar bunq nu staat 👏 .... bunq heeft ook echt wel in elk geval mijn bankleven stuk eenvoudiger gemaakt 👌

En vandaag introduceert bunq ook easyPlans: https://together.bunq.com/d/39541-introducing-easyplans

• Massri92
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-01 18:10

Massri92

Vraag gerust!

John Do NL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:26:
Vandaag viert bunq haar 5 jarig bestaan... precies 5 jaar geleden verscheen de eerste publieke versie van de app.

Een geweldige prestatie als ik kijk waar bunq nu staat 👏 .... bunq heeft ook echt wel in elk geval mijn bankleven stuk eenvoudiger gemaakt 👌

En vandaag introduceert bunq ook easyPlans: https://together.bunq.com/d/39541-introducing-easyplans
Over een paar maanden of volgend jaar heet het toch weer anders. Heb echt het idee dat de top daar bij Bunq (ik noem geen namen) enorm wispelturig is/zijn. De app is echt een enorme chaotische drama geworden. Moest gisteren, en eergisteren en vorige week weer opnieuw inloggen. Verificatie kan een aantal minuten duren wordt er aangegeven. Nou ik wacht nog steeds op verificatie.
Op een andere telefoon gekeken naar de zakelijke rekening en daar staat dan 'community' en overige nietszeggende informatie waar een zakelijk klant, naar mijn idee, helemaal niets aan heeft.
Omdat alles geautomatiseerd is met onze boekhoudprogramma, zijn we nog niet overgestapt naar ING. ING had overigens ook nog geen automatische koppeling met dit boekhoudprogramma. Nu is dat wel het geval en kunnen we gelukkig (en hopelijk) probleemloos overstappen. Dit willen we echter zo snel mogelijk doen. Bunq is 8)7.

• dixet
introduceren

Wat introduceren ze dan precies? Het is alleen een naamswijziging
Travel -> easyTravel
Premium -> easyMoney
SuperGreen -> easyGreen
Premium Business -> easyMoney Business
SuperGreen Business -> easyGreen Business

Het enige wat wel nieuw is is volgens mij easyTravel Business. De rest is een naamswijziging

• JeroenE
  • Niet online
@dixet Er zijn ook nog wat wijzigingen, zo kan je met easyMoney nu wel gebruik maken van Zapier terwijl Premium dat niet kon. Met easyTravel kan je nu ook de website gebruiken etc. Zie https://together.bunq.com/d/39546-easyplans-faqs bij vraag 2 voor alle wijzigingen.

Er staat ook weer zo'n zinnetje in waarvan ik mij dan afvraag wat het betekent, namelijk
As a bunq Pack member, you can continue to enjoy your bunq Pack as before without any changes!
Dus als je Premium hebt en je zit in een Pack dan veranderd er niets en kan je Zapier dus niet gebruiken?

Maar verder is er niet echt iets nieuws gekomen volgens mij.

Persoonlijk vind ik hippe woorden met een kleine letter aan het begin en een hoofdletter in het midden ook een beetje passé, maar misschien ben ik niet appelig genoeg.

Mijn cynische kant denkt dat het ook een mooie voorsorteeractie zou kunnen zijn om beloftes uit het verleden te kunnen breken onder het mom: "We hebben beloofd dat het bij Premium zo zou zijn, maar nu hebben we easyMoney en dat is dus iets anders".

• mcDavid
JeroenE schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:05:
Mijn cynische kant denkt dat het ook een mooie voorsorteeractie zou kunnen zijn om beloftes uit het verleden te kunnen breken onder het mom: "We hebben beloofd dat het bij Premium zo zou zijn, maar nu hebben we easyMoney en dat is dus iets anders".
Mijn cynische kant denkt vooral "pfft, houdt het dan nooit op met dat wispelturige gedrag... iedere paar maanden weer de diensten over een compleet andere boeg gooien..."

Aan de andere kant: Ik heb het vanaf dag 1 super storend gevonden dat ze het basis-product "premium" noemden, dus denk dat het wel een verbetering is dat ze daar nu vanaf zijn? Voor nieuwe klanten zijn deze namen denk ik duidelijker.

[Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 24-11-2020 14:20]

• JeroenE
  • Niet online
@mcDavid Nouja, de diensten blijven deze keer min of meer hetzelfde. Althans, ik vind het nu niet echt wereldschokkende wijzigingen.

Premium vond ik nog wel gaan, maar vooral het gedoe met Travel (is het nu de kaart of het abonnement?) vond ik verwarrend.

Bovendien ben je in het Engels dan ook af van de verwarring over bankrekening of abonnement wat ze beiden account noemden. De eerste zal dat blijven, maar het tweede is nu je "plan" (of "easyplan").

Wat dat betreft is het wel zeker een verbetering, al hadden ze het nooit zo verwarrend moeten maken natuurlijk.

• dixet
JeroenE schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:05:
@dixet Er zijn ook nog wat wijzigingen, zo kan je met easyMoney nu wel gebruik maken van Zapier terwijl Premium dat niet kon. Met easyTravel kan je nu ook de website gebruiken etc. Zie https://together.bunq.com/d/39546-easyplans-faqs bij vraag 2 voor alle wijzigingen.

Er staat ook weer zo'n zinnetje in waarvan ik mij dan afvraag wat het betekent, namelijk
[...]
Dus als je Premium hebt en je zit in een Pack dan veranderd er niets en kan je Zapier dus niet gebruiken?
Net even getest en het werkt niet met een pack

Melding: "Deze feature is onderdeel van easyGreen"

Dus toch niet met easyMoney zoals in de FAQ staat 8)7

edit: gemeld op together en na 20(!) minuten al een reactie van support:

Zal in de pack nog steeds niet beschikbaar komen gok ik, maar de melding in de app maakte het er niet duidelijker op. Wordt gefixt!

[Voor 27% gewijzigd door dixet op 24-11-2020 15:49]

Pagina: 1 ... 90 91 92 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True