• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:02

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

TexMex schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:42:
Als je hier als actieve deelnemer nu nog de vraag "Waar baseer jij het gebrek aan klantenservice op?" moet stellen, dan ben je totaal niet serieus te nemen en gewoon aan het trollen.
Hééé, we spelen hier niet op de man, hè.
Of je het nou met iemand eens bent of niet, een beetje respect staat je nooit verkeerd. ‼️

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 13-12-2025 18:14 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03:06
thetakman schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:30:
[...]

Dit is de hele reden dat ik al maanden nu Bunq heb en er maar niet echt mee durf door te zetten.
Gewoon opzeggen. Mijn ervaring leert dat deze angst komt door een gebrek aan basisvertrouwen, welke op haar beurt een combinatie van intuïtie en ratio is. En dat gevoel blijft altijd knagen. Vertrouwen komt te voet en gaat ter paard.

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:59
birdibird schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:39:
Ik kan niet bedenken wat dan? Daar gebruik je een bankaccount toch voor: inkomen, betalingen, overschrijvingen? Ik ben dan wel benieuwd wanneer een bank wettelijk verplicht is een account de sluiten.
Zal in de meeste gevallen om een overtreding van de wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme gaan, de Nederlandse uitwerking van know your customer. Bunq mag alleen klanten bedienen die persoonlijk gebruik maken van hun rekening. De rekening gebruiken voor het verplaatsen van geld (als tussenrekening) is niet toegestaan. De bunq uitleg staat hier. Veel mogen ze er ook niet over zeggen, de wet bevat ook een geheimhoudingsplicht.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik heb een Personal Pro abonnement bij bunq en ik zie op mijn profielpagina een knop staan met de tekst : “Voeg een gratis zakelijke rekening toe”.

Dat kan toch niet? Is dat geen verlakkerij?
Ik kan toch helemaal geen gratis zakelijke rekening toevoegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldgDRCxBsAPLduXlZpyiUHhoeKU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DGt0JTFnltxPRLsVUJ62bVQT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 14-12-2025 19:29 ]

<John O`Mill>

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-12 22:13
Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:41:
Ik heb een bunq Pro abonnement en ik zie op mijn profielpagina een knop staan met de tekst : “Voeg een gratis zakelijke rekening toe”.

Dat kan toch niet? Is dat geen verlakkerij?
Ik kan toch helemaal geen gratis zakelijke rekening toevoegen?

[Afbeelding]
Ja, kennelijk wel. Verbaast mij ook een beetje.

• GeEkIe
Ik zie dat N26 ook een gratis bankrekening heeft, maar dan speciaal voor freelancers. Ik snap echter niet waarom er verschil moet zijn tussen een "freelancer" en een ander bedrijf.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:48:
Ik zie dat N26 ook een gratis bankrekening heeft, maar dan speciaal voor freelancers. Ik snap echter niet waarom er verschil moet zijn tussen een "freelancer" en een ander bedrijf.
Ik heb er niet op geklikt, maar als je nog steeds als persoon verplicht moet kiezen tussen een pro of persoonlijk account dan heb je er weinig aan als je het voor beiden wil gebruiken.

Dat zit wel Schnorr.

• GeEkIe
Stukfruit schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:57:
[...]

Ik heb er niet op geklikt, maar als je nog steeds als persoon verplicht moet kiezen tussen een pro of persoonlijk account dan heb je er weinig aan als je het voor beiden wil gebruiken.
Mag je elk pro account sowieso niet ook privé gebruiken?

• Stukfruit
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:03:
[...]

Mag je elk pro account sowieso niet ook privé gebruiken?
Voor freelancer moet je een personal account hebben, dus lijkt me niet.

Maar business kon in het verleden niet bestaan naast personal. Ik heb het een paar jaar terug eens geprobeerd. Vonden ze niet leuk.

Dat zit wel Schnorr.

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:51
Ik heb een business bunq account voor mijn vof en een persoonlijke rekening bij bunq. Hoezo zou dat niet (moeten) kunnen?

• Hippe Lip

Hippe Lip

GeEkIe schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:43:
[...]
Ja, kennelijk wel. Verbaast mij ook een beetje.
@GeEkIe Ik zie nu dat bunq zijn productnamen niet eenduidig definieert.
Dus in aanvulling op wat ik schreef: ik heb een Personal Pro account, zo eentje voor 9,99 euro per maand. Ik zal het hierboven aanpassen.

De link die jij geeft is naar een business-account voor 13,99 euro per maand.
En als ik me niet vergis mag/kan je daarbij één zakelijke rekening aanhouden en de rest is dan privé.

Nu dat duidelijk is: het is en blijft vreemd dat ik met mijn Personal Pro account een knop krijg voor een gratis zakelijke rekening.

<John O`Mill>

• jorikc
Ok, ik had je screenshot niet goed gezien. Inderdaad ziet dat er misleidend uit. (Ik dacht te zien dat je een bunq pack hebt en daarbinnen kun je een zakelijke en 2 persoonlijke accounts combineren). Ik zie het bij mij ook in mijn persoonlijke account en vind dit pure misleiding. Finn lijkt het nog goed te willen praten, maar die logica slaat m.i. nergens op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Sx-rO0_gmJAmbhNVOX7r5t3K1A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uUjLrxXVYKjT7y6V6jdLIj2q.png?f=fotoalbum_large

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@jorikc Ik stoor mij aan het woord "waarschijnlijk" in het 2de deel van het antwoord, dat moet Finn gewoon zeker weten.

[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 14-12-2025 23:05 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Delay schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:27:
[...]

Zal in de meeste gevallen om een overtreding van de wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme gaan, de Nederlandse uitwerking van know your customer. Bunq mag alleen klanten bedienen die persoonlijk gebruik maken van hun rekening. De rekening gebruiken voor het verplaatsen van geld (als tussenrekening) is niet toegestaan. De bunq uitleg staat hier. Veel mogen ze er ook niet over zeggen, de wet bevat ook een geheimhoudingsplicht.
Al 5 jaar verdedig je Bunq met algemene (loze) statements als bovenstaande.

In de meeste gevallen zal het niet om een overtreding van de WWFT gaan, maar Bunq die zo goedkoop mogelijk invulling geeft aan de verplichtingen die uit die wet voortvloeien.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rukapul schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:32:
[...]

Al 5 jaar verdedig je Bunq met loze statements als bovenstaande.

In de meeste gevallen zal het niet om een overtreding van de WWFT gaan, maar Bunq die zo goedkoop mogelijk invulling geeft aan de verplichtingen die uit die wet voortvloeien.
Ik denk dat het nog erger is en dat ze zo snel (en goedkoop) mogelijk op extreme manier reageren als er mogelijk iets speelt dat ergens raakt aan iets dat eventueel fout zou kunnen zitten.
Daar lijkt het tenminste in mijn ogen op.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 14-12-2025 22:47 ]

<John O`Mill>

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:55
thetakman schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:30:
[...]

Dit is de hele reden dat ik al maanden nu Bunq heb en er maar niet echt mee durf door te zetten.
Ik zou zoo graag hun functies willen hebben bij een bank die net zo betrouwbaar is als een ABN of iets en me loon erop laten storten.

Het automatisch verdelen van potjes en betalingen in deze potjes automatiseren heeft ons echt het overzicht gegeven wat we nodig hadden in het gezin met onze gezamelijke rekening. Maar holy shit waarom zijn ze zo onbetrouwbaar.
Vraagje: die potjes, hangen die onder een betaal rekening of onder een spaarrekening? Maw, zijn de potjes rentedragend?

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:59
Rukapul schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:32:
Waar baseer je op dat het niet een overtreding van de WWFT is? Welke bank vult de verplichting niet zo goedkoop mogelijk in?

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03:06
W1ck1e schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:13:
@jorikc Ik stoor mij aan het woord "waarschijnlijk" in het 2de deel van het antwoord, dat moet Finn gewoon zeker weten.
Wees blij. Voor je het weet hallucineert Finn het als waarheid terwijl het misschien onzin is. :')

• Stukfruit
  • Niet online
Delay schreef op maandag 15 december 2025 @ 00:14:
[...]

Waar baseer je op dat het niet een overtreding van de WWFT is? Welke bank vult de verplichting niet zo goedkoop mogelijk in?
Wat zijn dit voor vreemde en vooral zeeleeuwende uitstapjes in de discussie?

Je bent hier de aandacht van bunq aan het weghalen door te stellen dat andere banken iets wel of niet (of dus zo goedkoop mogelijk) doen, terwijl dat volgens de prijsverhogingen en verhalen over aantallen werknemers niet eens lijkt te kloppen. Waar het in het verleden wel te goedkoop werd afgehandeld wordt het nu aangepakt.

Volgens mij ging het hier over bunq die niet betrouwbaar is gebleken doordat zij opvallend vaak redelijk kleurrijk omgaat met haar klanten.

Dat daar intern wellicht een Wwft overheen komt: tja, dat is nou eenmaal één van de zaken waar je mee te dealen hebt als een bank, maar het lijkt me niet logisch dat dat het gehele foute gedrag verklaart dat met opvallend hoog tempo steeds terug lijkt te komen. Het verklaart hooguit dat Ali selectief niet zou kunnen budgetteren wanneer het om het netjes behandelen van klanten gaat.

Dat zit wel Schnorr.

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Hoi!!! schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:26:
[...]

Vraagje: die potjes, hangen die onder een betaal rekening of onder een spaarrekening? Maw, zijn de potjes rentedragend?
Betaal rekening :)

Zo is er een potje voor vaste lasten huis (dus hypotheek, Gas Licht en Water, verzekering etc)
Dan is er een potje voor verzekeringen, potje voor de auto (wegenbelasting en voor onderweg snel laden indien nodig en beurtjes of banden etc) potje voor Abonnement (telefoon, internet, televisie, netflix etc)

zo heb ik met een stuk of 7 potjes alles ingedeeld.

• W1ck1e
  • Nu online
thetakman schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:42:

Betaal rekening :)

Zo is er een potje voor vaste lasten huis (dus hypotheek, Gas Licht en Water, verzekering etc)
Dan is er een potje voor verzekeringen, potje voor de auto (wegenbelasting en voor onderweg snel laden indien nodig en beurtjes of banden etc) potje voor Abonnement (telefoon, internet, televisie, netflix etc)

zo heb ik met een stuk of 7 potjes alles ingedeeld.
Ik heb geen idee hoeveel geld dat bij elkaar gemiddeld door de tijd is, maar loop je dan niet wat rente mis door het op de betaalrekening te zetten in plaats van op de spaarrekening ?

• thetakman
  • Nu online
W1ck1e schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:51:
[...]

Ik heb geen idee hoeveel geld dat bij elkaar gemiddeld door de tijd is, maar loop je dan niet wat rente mis door het op de betaalrekening te zetten in plaats van op de spaarrekening ?
Naja ik zou het prima willen haha, maar deze mensen willen om de zoveel weken automatische incasso's aftrekken. Is wat lastig van een spaarrekening.

• W1ck1e
  • Nu online
thetakman schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:36:

Naja ik zou het prima willen haha, maar deze mensen willen om de zoveel weken automatische incasso's aftrekken. Is wat lastig van een spaarrekening.
Dan is het toch voldoende om op tijd dat bedrag automatisch over te maken van je spaarrekening naar je betaalrekening (waar die incasso loopt).

En als je dan bij die overschrijvingen een goede tekst zet weet je waarvoor het is.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 15-12-2025 10:01 ]

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Stukfruit schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:15:
[...]

Wat zijn dit voor vreemde en vooral zeeleeuwende uitstapjes in de discussie?

Je bent hier de aandacht van bunq aan het weghalen door te stellen dat andere banken iets wel of niet (of dus zo goedkoop mogelijk) doen, terwijl dat volgens de prijsverhogingen en verhalen over aantallen werknemers niet eens lijkt te kloppen. Waar het in het verleden wel te goedkoop werd afgehandeld wordt het nu aangepakt.

Volgens mij ging het hier over bunq die niet betrouwbaar is gebleken doordat zij opvallend vaak redelijk kleurrijk omgaat met haar klanten.

Dat daar intern wellicht een Wwft overheen komt: tja, dat is nou eenmaal één van de zaken waar je mee te dealen hebt als een bank, maar het lijkt me niet logisch dat dat het gehele foute gedrag verklaart dat met opvallend hoog tempo steeds terug lijkt te komen. Het verklaart hooguit dat Ali selectief niet zou kunnen budgetteren wanneer het om het netjes behandelen van klanten gaat.
Het grappigste vind ik nog wel dat doorgeslagen fanboyism een merk waarschijnlijk meer beschadigt dan goed doet. Bunq heeft meer aan de liefhebbers hier die wat gezonder in de discussie staan dan aan iemand die elke actie tot in het lachwekkende komt verdedigen. Aan de andere kant ligt zijn stijl zo dicht bij die van Bunq zelf dat je een connectie die verdergaat dan 'bedrijf-klant-relatie' ook niet uit kunt sluiten.

• Hoi!!!
thetakman schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:36:
[...]

Dat is de reden dat ik graag potjes zou willen hebben die rentedragend zijn. Ik doe namelijk ook reserveringen voor kleding, onderhoud huis, vervangen auto etc. En die bedragen lopen behoorlijk op. Revolut heeft ook potjes waaruit je direct betalingen kunt doen maar die hangen ook aan de betaalrekening welke niet rentedragend is. Ik had gehoopt op een andere opzet hier.

• Hoi!!!
W1ck1e schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:00:
[...]

Dan is het toch voldoende om op tijd dat bedrag automatisch over te maken van je spaarrekening naar je betaalrekening (waar die incasso loopt).

En als je dan bij die overschrijvingen een goede tekst zet weet je waarvoor het is.
Maar moet je een excel sheet bijhouden om het overzicht te hebben. Dat is jammer.

• W1ck1e
  • Nu online
Hoi!!! schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:14:
[...]

Maar moet je een excel sheet bijhouden om het overzicht te hebben. Dat is jammer.
Ik heb liever een excel sheet dan dat ik gebruik maak van spaarpotjes waarbij ik afhankelijk ben van banken.

• jorikc
Vroeger waren al je rekeningen bij bunq rentedragend… Dat was wel fijn ja, nu moet je daar zelf toch meer over nadenken met maar 2 opnames per maand…

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hoi!!! schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:12:
[...]
Dat is de reden dat ik graag potjes zou willen hebben die rentedragend zijn. Ik doe namelijk ook reserveringen voor kleding, onderhoud huis, vervangen auto etc. En die bedragen lopen behoorlijk op. Revolut heeft ook potjes waaruit je direct betalingen kunt doen maar die hangen ook aan de betaalrekening welke niet rentedragend is. Ik had gehoopt op een andere opzet hier.
Ik houd ook potjes aan Voor verschillende doelen om zo fluctuaties in uitgaven op te vangen (vakantie, sommige premies zijn jaarbetalingen). De maandlast op de huishoudrekening waar dagelijkse uitgaven als gewone boodschappen vanaf gaan (en die de potjes maandelijks met vast bedrag vult) en waar de vaste maandelijkse inkomsten op binnenkomen, is op die manier vrij constant.

Maar er is ook een potje waar ik echt spaar voor onvoorziene uitgaven (dure autoreparatie, wasmachine en zo). Dát potje is wel rentedragend want daar hoef ik niet maandelijks meerdere keren bij te kunnen.

<John O`Mill>

• thetakman
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:02:
[...]

Ik houd ook potjes aan Voor verschillende doelen om zo fluctuaties in uitgaven op te vangen (vakantie, sommige premies zijn jaarbetalingen). De maandlast op de huishoudrekening waar dagelijkse uitgaven als gewone boodschappen vanaf gaan (en die de potjes maandelijks met vast bedrag vult) en waar de vaste maandelijkse inkomsten op binnenkomen, is op die manier vrij constant.

Maar er is ook een potje waar ik echt spaar voor onvoorziene uitgaven (dure autoreparatie, wasmachine en zo). Dát potje is wel rentedragend want daar hoef ik niet maandelijks meerdere keren bij te kunnen.
Dit dus, de potjes voor het huishouden en dagelijkse dingen is echt fantastisch en geeft ons als gezin echt enorm overzicht. Beter dan een Excel sheet ooit zou doen
Pagina: 1 ... 163 164 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"