Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:17
menzo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Dit is toch met iedere reisverzekering die aan een kaart/bank hangt.
MasterCard Black had (tot vorig jaar) een doorlopende reisverzekering die totaal niet afhankelijk was van betaling met de kaart. Helaas is dat inmiddels ook niet meer. Dus ja, dit zijn gewoon bezuinigingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
menzo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Dit is toch met iedere reisverzekering die aan een kaart/bank hangt.
Nee. Er zijn er wel die het doen, maar dat zijn veelal gratis pakketten (eg: Openbank destijds). Deze was geadverteerd als doorlopende reisverzekering, zonder dit soort gekke voorwaarden. En dat zou ook ten grondslag hebben gelegen aan de behoorlijk forse prijs voor Elite. Nu is het dus geen doorlopende reisverzekering meer, maar je betaalt nog wel precies dezelfde prijs voor Elite; ook als je opeens geen gebruik meer kan maken van die voorheen wel actieve verzekering. (Eg: je hebt al geboekt maar niet betaald via bunq, je wil graag met een andere kaart betalen, je rekent cash af, je bunq kaart wordt geweigerd bij autoverhuur waardoor je ook via die route niet kan voldoen aan de voorwaarden, noem ‘t maar op)

Ik vind deze spontaan geïntroduceerde eenzijdige wijziging niet bepaald “een manier om ervoor te zorgen dat je zorgeloos de wereld kunt verkennen.“ :+

[ Voor 17% gewijzigd door WhatsappHack op 04-07-2025 20:29 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

WhatsappHack schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:27:
[...]
Ik vind deze spontaan geïntroduceerde eenzijdige wijziging niet bepaald “een manier om ervoor te zorgen dat je zorgeloos de wereld kunt verkennen.“ :+
Eerlijk gezegd verbaas ik me er wel eens over dat mensen een zo goedkoop mogelijke verzekering af willen sluiten en dan verbaasd (verbolgen?) zijn als er beperkingen zijn. Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Goedkoop kan nu eenmaal nooit uitgebreid zijn. Het geld moet immers érgens vandaan komen.

Ik kijk daarom altijd eerst naar de dekking en voorwaarden als ik een verzekering zoek. En ja, dan kom je niet altijd bij het goedkoopste uit…

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 04-07-2025 23:46 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:45:
[...]

Eerlijk gezegd verbaas ik me er wel eens over dat mensen een zo goedkoop mogelijke verzekering af willen sluiten en dan verbaasd (verbolgen?) zijn als er beperkingen zijn. Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Goedkoop kan nu eenmaal nooit uitgebreid zijn. Het geld moet immers érgens vandaan komen.

Ik kijk daarom altijd eerst naar de dekking en voorwaarden als ik een verzekering zoek. En ja, dan kom je niet altijd bij het goedkoopste uit…
Niet om ‘t een of ander, maar ~€9 per maand voor een reisverzekering zonder annuleringsverzekering is niet bepaald goedkoop. :P De gemiddelde doorlopende reisverzekering voor ‘t hele gezin, met uitgebreide wereldwijde dekking, kost je zo’n €5 a €6 p/m bij de grote aanbieders als ANWB en ABN-AMRO.

Maar dat even terzijde, waar ik het probleem in zie is niet de beperking op zichzelf, maar dat dit eerst aan bestaande klanten als een doorlopende verzekering zónder strenge beperkende voorwaarden verkocht was. Dat wordt nu opeens eenzijdig gewijzigd, op een manier waardoor het ook geen doorlopende verzekering meer is. Dat wordt vervolgens gepresenteerd alsof deze beperkingen/uitkleding van de verzekering zogenaamd een verbetering zijn, terwijl het dat in de verste verte niet is - dat vind ik oneerlijk/misleidend en het is zo onnodig. Ze adverteren zelfs nu nog steeds met “Wereldwijde Dekking, Waar Dan Ook, Altijd”, maar dat is dus simpelweg niet meer waar; het is geen doorlopende dekking die altijd actief is meer. En mensen die hun reis al betaald hadden via een andere betaalmethode dan een via bunq, krijgen nu opeens geen dekking meer van bunq tijdens die reis en zullen extra kosten moeten maken om een verzekering af te sluiten. (Niet het einde van de wereld hoor qua kosten, maar het is simpelweg niet netjes.)

Kijk, voorwaarden en dekkingen van verzekeringen kunnen altijd wijzigen; bij elke aanbieder, begrijp me niet verkeerd. Dat is niets nieuws en je kan de dekking meteen opzeggen door te switchen naar Pro. Maar de manier waarop dit gedaan wordt vind ik alles behalve netjes, zeker met die stompzinnige communicatie erbij. Dat is onbetrouwbaar handelen. Hadden ze nu gezegd “voor reizen die geboekt zijn vóór de nieuwe voorwaarden ingaan, blijf je tijdens die reizen natuurlijk gewoon gedekt!”: dan was het een stuk netter en eerlijker geweest. (Was het nog steeds niet de verbetering die ze pretenderen dat het is, dat blijft heel kwalijk, maar dan had je de bestaande verzekerden tenminste niet uit de verwachtte dekking genaaid...)

Maar goed, dat is slechts mijn mening. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Zojuist in de mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL-OIHnWFJmZxUknMLMq75E4-rY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D4tusWqDVqUKovIzAdvVzeGx.png?f=user_large

Dus het verschil is minder geworden (was 0,75% is nu 0,5%)
Op dit moment voor mij geen reden om geld op bunq te stallen in plaats van de banken waar ik 2% krijg. Het nadeel van max 2 opnames per maand weegt voor mij zwaarder dan het voordeel van 0,01% extra en wekelijks rente uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:47
Effectief zal het iets meer zijn dan 0,01. Een rekenwonder noemt straks wel het juiste getal. 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
cedras schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:30:
Effectief zal het iets meer zijn dan 0,01. Een rekenwonder noemt straks wel het juiste getal. 🤞
Ik ben geen rekenwonder (ik gebruik gewoon een rekenmachine), maar bij een ton is het nog geen 30 euro extra rente op jaarbasis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Afgelopen week naar Normandië geweest met de EV. Onderweg geladen bij Ionity. Dat laden start ik via de app, waar ik mijn debitcard (bunq) als betaalmiddel heb ingevoerd. Thuisgekomen kijk ik mijn autorekening (aparte rekening voor autokosten) nog eens na en zie dat de twee laadsessies elk twee keer zijn afgeschreven. Dus ik proberen om dat recht te zetten. Zowel via bunq als via Ionity strand ik op een hopeloze helpdesk (maar dat terzijde) en ga nog eens op nader onderzoek.

Nu blijkt weer eens dat de interface (app) van bunq werkelijk een RAMP is |:( |:( |:(

Zie hieronder hoe de mutaties van 1 juli er in de app uitzien. Bij het starten van het laden wordt er eerst 40 euro gereserveerd, die even later netjes gecanceld wordt. Daarna zie ik echter dat er twee keer 7,19 euro (1x om 14:03 uur en de 1x keer om 14:08 uur voor de 1e laadsessie) en twee keer 29,57 (1x om 14:09 uur en 1x om 14:28 uur voor de 2e laadsessie) in rekening gebracht zijn. De derde laadsessie is keurig maar één keer afgeschreven.

Gelukkig kwam ik uiteindelijk nog eens op het idee om een export van de mutaties van die rekening van die dag te maken. Pas dáár kan ik zien dat die bedragen niet twee keer afgeschreven zijn, maar elk slechts één keer. 8)7
Waarom kan ik dat niet gewoon bij de mutaties in de app zien en moet ik zoveel werk doen via een export van de mutaties om erachter te komen dat het niet fout is?
Waarom staan die bedragen er twee keer in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGL-6P-XSgKTiHb-KDXHbKWPU3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzCQimQ9FmI1MQ93fDy0lOP1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDP7HnmbiS0WzXU_pEDMN4s0bdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1l5KnBkuMxT0nPA27bN2Cc7a.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hippe Lip schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:58:
Afgelopen week naar Normandië geweest met de EV. Onderweg geladen bij Ionity. Dat laden start ik via de app, waar ik mijn debitcard (bunq) als betaalmiddel heb ingevoerd. Thuisgekomen kijk ik mijn autorekening (aparte rekening voor autokosten) nog eens na en zie dat de twee laadsessies elk twee keer zijn afgeschreven. Dus ik proberen om dat recht te zetten. Zowel via bunq als via Ionity strand ik op een hopeloze helpdesk (maar dat terzijde) en ga nog eens op nader onderzoek.

Nu blijkt weer eens dat de interface (app) van bunq werkelijk een RAMP is |:( |:( |:(
Een developer bij Bunq mag wel eens op cursus om te leren wat een MC/Visa reservering betekend :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

YakuzA schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:20:
[...]

Een developer bij Bunq mag wel eens op cursus om te leren wat een MC/Visa reservering betekend :+
En kan ik in de app dat verschil zien?
Ik heb het idee dat beide ‘mutaties’ er hetzelfde uitzien…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlPhamjQEq-5aI5FCaID1JGHAl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/913OSO08e8gJZQsLHFTvOivp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aH5rR-mwi13BdtpitezsJKS7LCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqkfewwosNegzTC9QFdzxDiV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Hippe Lip op 07-07-2025 15:25 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:05
@W1ck1e Daarbij komt ook nog dat je die 2.01 % voor maximaal een half jaar krijgt onder voorwaarde dat je tijdig de juiste overboekingen doet. Anders is het praktisch niet meer dan 1,51%.

Ook wat mij betreft is bunq niet interessant meer. Jammer, want ze waren de rente betreft best wel interessant. En de overboeking is allesbehalve instant. Misschien dat het een treiter actie is van bunq omdat ik het hele saldo heb overgeboekt:

Opdracht 03.07 17:39
Binnen bij de Rabo op 07.07 10:38

Waarvan de 1e 24 uur een (voor mij) ad hoc geïmplementeerde veiligheidsactie was vanwege bunq. Van deze 24 vertraging werd ik via de mail op de hoogte gesteld. Pas nadat ik in de app een extra confirmatie stap (omtrent maximaal te overboeken saldo) had moeten doen. Maar goed, Op vrijdag 04.07 werd de overboeking pas feitelijk uitgevoerd. En werd van de gelegenheid gebruik gemaakt de hele overboeking over het weekend heen te tillen. Het lijkt Openbank wel, zo traag.... Mijn liefde voor bunq is wel even helemaal over zo :) Maar goed, eerlijk is eerlijk. We hebben een paar jaar van een mooie rente kunnen genieten. Dat wel. En relatief kleine bedragen kunnen kennelijk wel instant..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:44
YakuzA schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:20:
[...]
Of om te leren dat beginsaldo +/- mutaties het eindsaldo moet zijn......
Dat je reserveringen enzo laat zien prima, maar het is natuurlijk geen transactie.

Maar het is natuurlijk ook niet echt een bank :-).

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 07-07-2025 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TweakGP schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:22:
[...]

Of om te leren dat beginsaldo +/- mutaties het eindsaldo moet zijn......
Dat je reserveringen enzo laat zien prima, maar het is natuurlijk geen transactie.

Maar het is natuurlijk ook niet echt een bank :-).
Ik vind het wel mooi dat de developer van het transactie overzicht een heel ander idee had dan de developer van de transactie overzichtspagina in de app, die exact dezelfde transacties zou moeten visualiseren vanuit dezelfde data-set :P

En dat hun datamodel schijnbaar niet gemaakt is voor MC/Visa reserveringen, want de -40 is geen echte afschrijving, maar een reservering. die +40 is geen refund, maar een gecancelde reservering :P
(nog los van de rest wat er raar is :) )

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 07-07-2025 15:35 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@OttiglioM waar je tegenaan liep, had je kunnen lezen Gaat over "uitgestelde betalingen".
De extra vertraging ligt dan aan de dagvandeweek en misschien de Rabobank.
Mijn opnames, eventueel mits goed voorbereid, zijn instant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hippe Lip schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:21:
[...]

En kan ik in de app dat verschil zien?
Ik heb het idee dat beide ‘mutaties’ er hetzelfde uitzien…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet, onder water zal er in de bunq db wel een flag staan, maar degene die de app maakte snapt die flag niet, en degene die het transactie overzicht maakte wel.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:17
Ik heb wel vaker issues met het "evenementenoverzicht" van bunq. Als ik een betaalverzoek stuur, staat die eerst een beetje lichtblauw in de app. Als die betaald wordt staat ie er nog steeds lichtblauw als verzoek, maar ook felblauw als betaald. Als ik dan pull to refresh doe gaat die lichtblauwe weg, dus daar klopt al iets niet in hoe updates verwerkt worden en een refresh "lost dat op".

Als ik vervolgens het betaalverzoek sluit, dan staat het betaalde betaalverzoek er 2x in (felblauw), gewoon dubbel, terwijl er maar 1 transactie was: dus weer een update-bug. En als ik dan nog een keer pull to refresh doe, gaat het pas weer goed.

Als je geen pull to refresh doe halverwege, staat dat ene verzoek er dus 3x: 1x voor aanmaken (lichtblauw), 1x betaald, 1x gesloten. Maar het lijkt dan alsof die niet gesloten is en 2x betaald is...

Deze bug zit er al jaren in (in mijn beleving). Wel gerapporteerd via Support, maar dat is tegenwoordig een AI waar ik niet blij van wordt. Geeft alleen maar antwoorden die mij goed moeten laten voelen "ik zie wat je bedoelt", "dit is duidelijk een bug", zegt vervolgens precies hetzelfde wat ik al gezegd heb, vraagt of ik de laatste versie draai (dat zou die toch gewoon moeten kunnen weten! ik zit in de app zelf...) en meer van dit soort onzin.

Ik vind die AI support persoonlijk erg tegenvallen. Bij een ander probleem dat ik had gaf het 4x compleet onzinnige niet bestaande opties in de App en daar moest ik 'm dus elke keer van uitleggen dat niet bestaat/kan wat ie mij probeert uit te leggen. En de uiteindelijke conclusie was dat wat ik vroeger wel kon doen in de app, gewoon niet meer mogelijk was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:15
Waarom kan ik dat niet gewoon bij de mutaties in de app zien en moet ik zoveel werk doen via een export van de mutaties om erachter te komen dat het niet fout is?
Dat is bij mij ook vaste prik bij bijvoorbeeld het openbaar vervoer in Praag. Alleen met de export kan ik er dan nog gehakt van maken. Soms wordt bv een 2 weken oude reservering vrijgegeven waardoor het saldo verandert, maar de bijbehorende regel in de app is van twee weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghizzer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-07 23:54
Weet iemand hoe hoog de rente is voor een nieuwe Bunq klant bij easy savings en tot wanneers die rente geldt en hoe hoog de rente is na die periode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
ghizzer schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:12:
Weet iemand hoe hoog de rente is voor een nieuwe Bunq klant bij easy savings en tot wanneers die rente geldt en hoe hoog de rente is na die periode?
Dat is 2,01% voor het saldo hoger dan het hoogste saldo gedurende het 1ste half jaar van 2025. Onder dat bedrag is het 1,51%. Maar voor jou als nieuwe klant 2,01% voor alles tot 100k. Die rentes gelden tot de eerste rentewijziging.

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 09-07-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Nu online
Ik heb een vraag.

ik ga binnenkort op vakantie naar een land waar ze geen euro hebben (noorwegen)

Nu kan ik een rekening aanmaken met noorse kronen. is dit verstandig? (ivm conversie kosten)
Of kan je net zo goed je "euro" rekening gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ruudox schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:18:
Ik heb een vraag.

Nu kan ik een rekening aanmaken met noorse kronen. is dit verstandig? (ivm conversie kosten)
Ik heb al een tijd geen Bunq meer gebruikt, maar normaalgesproken kun je bij de meeste banken in de lokale currency geld opnemen en pinnen. Soms met een kleine marge, die je in de voorwaarden van je bank kan vinden.

* Stukfruit zit zelf de hele tijd in het buitenland en doet niet anders (maar wel met grootbanken + Revolut)

Wat je trouwens onafhankelijk van je bank sowieso nooit moet doen is akkoord gaan met de conversie die je lokaal wordt aangeboden. Altijd in de lokale currency pinnen en niet in Euro's. Ook bij de supermarkt. Anders betaal je marges die soms tot wel 20% van het bedrag gaan, terwijl er geen extra service is. Want je eigen bank, waarschijnlijk inclusief Bunq, kan dat ook prima met een lagere wisselkoers.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 18-07-2025 13:59 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
  • Nu online
thanks, ga ik daar iig goed op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmichael1991
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:54
Ik heb een vraag.

Zolang je de betalingen ter plekke in Noorse kronen doet, en niet in euro's, is er geen verschil in conversiekosten. Of per transactie, of als je zelf euro's omwisselt voor Noorse kronen in de bunq app. Er kan natuurlijk wel een verschil in de exchange rate zitten.

Je eigen overzicht is wel makkelijker. Je weet precies hoeveel je nog hebt in Noorse kronen als je naar je rekening kijkt, zonder al je rekeningen om te zetten met de vakantie-modus.

Dus eigenlijk zit er geen wezenlijk verschil in.
Als ik naar de UK ga gebruik ik persoonlijk altijd een Ponden rekening, alleen al voor het overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
Vond het leuk om zo'n eigen rekening te proberen. Dacht dat het qua kosten niet veel uitmaakt. Je kan bij bunq veel proberen zonder kans op onverwachte kosten, dat maakt het juist leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Zie hieronder hoe de mutaties van 1 juli er in de app uitzien. Bij het starten van het laden wordt er eerst 40 euro gereserveerd, die even later netjes gecanceld wordt. Daarna zie ik echter dat er twee keer 7,19 euro (1x om 14:03 uur en de 1x keer om 14:08 uur voor de 1e laadsessie) en twee keer 29,57 (1x om 14:09 uur en 1x om 14:28 uur voor de 2e laadsessie) in rekening gebracht zijn. De derde laadsessie is keurig maar één keer afgeschreven.

Gelukkig kwam ik uiteindelijk nog eens op het idee om een export van de mutaties van die rekening van die dag te maken. Pas dáár kan ik zien dat die bedragen niet twee keer afgeschreven zijn, maar elk slechts één keer. 8)7
Waarom staan die bedragen er twee keer in?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die hele interface is een ramp. Ik heb eens iets soortgelijk iets gehad waarbij een aankoop niet doorging en de verkoper het gereserveerde bedrag nooit heeft 'verzilverd' en weer heeft gecancelled. Dit bedrag werd echter nooit meer teruggestort door bunq en moest ik dan handmatig een refund aanvragen (na x aantal dagen verplicht wachten). Ik heb hier bij de Ierse centrale bank een klacht over ingediend omdat in principe bunq dit geld heeft vastgehouden en nooit meer terug gegeven aan mij. Volgens bunq moest ik zelf mijn statements maar beter in de gaten houden en dit was niet hun verantwoordelijkheid. De Ierse centrale bank stelde me in mijn gelijk maar gaf aan omdat bunq Nederlands is ik naar de Nederlandse bank moest. Maar omdat dit traject al meerdere maanden heeft geduurd ben ik er nooit mee verder gegaan.

Ik gebruik nooit meer mijn bunq kaart voor reserveringen. Ik ben nog klant bij bunq, maar ik heb mijn verwachtingen bijgesteld naar amateurniveau ipv echte bank. Want echt support bieden doen ze niet.
Ik heb ook in het verleden een spookbetaling gehad die alleen op sommige schermen in de app te zien waren, maar nooit op het afschrift. Wederom was dat een reservering. Het zijn echt prutsers eersteklas.

...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Rav
Dat is het controversiële aan bunq: aan de ene kant doen ze het fantastisch, timmeren ze flink aan de weg, maken ze dingen waar iedereen dolblij mee is, komen ze regelmatig met handige nieuwigheidjes waar je bij de aloude grootbanken nog niet eens van kunt dromen. 8)

Aan de andere kant is het een regelrechte ramp wegens menustructuur als een doolhof, software glitches, onhandigheidjes in de software en regelrechte fouten met als klap op de vuurpijl een onbereikbare ‘klantenservice’. :X

Zolang alles goed gaat is het er goed toeven, zodra er ‘iets’ aan de hand is ben je aan de beurt.
Zie het dan maar voor elkaar te krijgen… |:(

En dat lijkt ze geen reet te kunnen schelen… })

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 19-07-2025 23:36 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:01
Ik heb geprobeerd een spel te kopen in de Nintendo Switch eShop met mijn virtuele Bunq -creditcard. Wanneer ik probeer te betalen, krijg ik een melding in de Bunq -app om de creditcardbetaling te autoriseren, wat ik succesvol heb gedaan. Maar daarna gebeurt er niets. De Nintendo eShop wacht nog steeds op mijn betaling en in de Bunq -app staat nergens dat ik heb betaald. Dit terwijl ik de creditcardbetaling wel heb geautoriseerd. Verschillende methoden geprobeerd, maar hetzelfde resultaat. Weet iemand waarom dit niet werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:17
Heb je deze al bekeken:
https://together.bunq.com...e-a-failed-online-payment

Ik heb zelf een paar merchants toe moeten voegen voor vergelijkbare problemen in het verleden via:
https://together.bunq.com...3ds-card-payment-approval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
jorikc schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:38:
Heb je deze al bekeken:
https://together.bunq.com...e-a-failed-online-payment

Ik heb zelf een paar merchants toe moeten voegen voor vergelijkbare problemen in het verleden via:
https://together.bunq.com...3ds-card-payment-approval
Dank!! Toevoegen van een bedrijf is een goede suggestie. Die ga ik straks eens uitproberen. Ik had ook ineens een gelijk probleem met aankopen bij Amazon. Terwijl dit altijd goed ging. Maar ineens ook niet meer. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
Webarcher schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:16:
[...]

Dank!! Toevoegen van een bedrijf is een goede suggestie. Die ga ik straks eens uitproberen. Ik had ook ineens een gelijk probleem met aankopen bij Amazon. Terwijl dit altijd goed ging. Maar ineens ook niet meer. Vreemd.
Helaas, toevoegen van Nintendo als bedrijf werkt ook niet. Gebruik nu maar de Paypal oplossing in de eShop van Nintendo. Werkt foutloos. Maar vreemd dat een bedrijf als Nintendo dat niet goed ondersteunt. Of zal bunq afwijken van de norm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:29
Webarcher schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Helaas, toevoegen van Nintendo als bedrijf werkt ook niet. Gebruik nu maar de Paypal oplossing in de eShop van Nintendo. Werkt foutloos. Maar vreemd dat een bedrijf als Nintendo dat niet goed ondersteunt. Of zal bunq afwijken van de norm?
Ik heb hetzelfde - heb echt het idee dat Nintendo hier fout zit, hun online diensten zijn toch vaak erg slecht.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frolow
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 22:26
Weet iemand hoe het zit met de hoeveelheid rekeningen als ik van plan wijzig? Dus: als ik nu 5 rekeningen heb i.c.m. bunq Core, en wil wisselen naar bunq Free(waar je maar 3 rekeningen mee mag openen), worden dan 2 rekeningen door bunq opgeheven of behoud je gewoon de rekeningen die je had, maar kan je geen nieuwe meer aanmaken zolang je boven de limiet van je huidige plan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Frolow schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:20:
Weet iemand hoe het zit met de hoeveelheid rekeningen als ik van plan wijzig? Dus: als ik nu 5 rekeningen heb i.c.m. bunq Core, en wil wisselen naar bunq Free(waar je maar 3 rekeningen mee mag openen), worden dan 2 rekeningen door bunq opgeheven of behoud je gewoon de rekeningen die je had, maar kan je geen nieuwe meer aanmaken zolang je boven de limiet van je huidige plan zit?
@Frolow
Geen idee hoe dat gaat, maar als je de bestaande rekeningen aan kunt houden, dan kan daar makkelijk misbruik mee gepleegd worden. Je neemt een plan waar je de nodige rekeningen kunt openen en dat doe je dan ook. Daarna schakel je terug naar het gratis plan en betaal je nix meer voor die extra rekeningen?

Ik weet het niet, maar kan me voorstellen dat het zo niet gaat werken.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Was het niet zo dat je gewoon extra gaat betalen voor die extra rekeningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
Frolow schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:20:
Toen ik wisselde mocht dat niet tot ik aan de voorwaarden van het nieuwe plan voldeed. Ik moest dus eerst de extra kaarten opzeggen.

Misschien werkt het nu anders, maar waarom probeer je het niet gewoon?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:56

The Legend

*Plop*

Ik heb een paar jaar geleden, tijdens de aantrekkelijke rentestand, een spaarrekening bij Bunq geopend. Die gebruik inmiddels al een tijd niet meer. Volgens mij is op enig moment ‘automatisch’ ook een betaalrekening geopend, die heb ik nooit gebruikt en dat saldo was dus ook 0 euro. Nu krijg ik net ineens push-meldingen dat een pinbetaling is geweigerd wegens te laag saldo. En dat ik dat kan oplossen door bij te storten. Ik heb uiteraard geen pinbetaling gedaan, die hele rekening kan ook bij niemand anders dan Bunq bekend zijn. De omschrijving van de transactie is “PAYPAL *KTNITSX-en dan nog een nummer”. Ik heb natuurlijk geen PayPal transactie gedaan met zo’n kenmerk. Nadat ik dit gemeld heb bij Bunq zag ik ook ineens een virtuele CC actief, deze heb ik ook nooit zelf aangemaakt. Er is nu een melding gemaakt voor een ‘specialist’. Ben benieuwd wat die nog kan vinden. Heb de CC en de betaalrekening direct beëindigd. Doet me wel vermoeden dat Bunq de zaak niet lekker voor elkaar heeft..

Ik ben toch malle pietje niet!

• GeEkIe
  • Laatst online: 23:35
The Legend schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:22:
Doet me wel vermoeden dat Bunq de zaak niet lekker voor elkaar heeft..
Niet te snel oordelen: misschien is jouw telefoon gehackt en ligt het dus helemaal niet aan bunq!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Een iPhone-hack is betrekkelijk zeldzaam geloof ik. Het feit dat Bunq zonder mijn verzoek een betaalrekening en een CC activeert is voor mij al wel voldoende om te twijfelen aan de wijze waarop Bunq opereert eerlijk gezegd.

• W1ck1e
  • Nu online
... Doet me wel vermoeden dat Bunq de zaak niet lekker voor elkaar heeft..
Volgens mij staat in de voorwaarden van bankrekeningen dat je periodiek moet aanloggen en controleren of alles in orde is. Is dat bij bunq niet ook zo ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
The Legend schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:31:
Een iPhone-hack is betrekkelijk zeldzaam geloof ik. Het feit dat Bunq zonder mijn verzoek een betaalrekening en een CC activeert is voor mij al wel voldoende om te twijfelen aan de wijze waarop Bunq opereert eerlijk gezegd.
iPhones Aren’t Breach-Proof: Debunking the Myth of iOS Security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
W1ck1e schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Volgens mij staat in de voorwaarden van bankrekeningen dat je periodiek moet aanloggen en controleren of alles in orde is. Is dat bij bunq niet ook zo ?
Er is sowieso jurisprudentie dit dit stelt qua aansprakelijkheid. In die uitspraak was de conclusie: minstens 1x per week.

[ Voor 7% gewijzigd door GeEkIe op 14-08-2025 15:45 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De vraag hoe vaak je als klant moet controleren of ‘de boel nog in orde is’ heeft toch op zich niks te maken met de vraag hoe een bedrijf zelf opereert :? In dit geval is er ook geen aansprakelijkheid want er is geen schade. Dat is helemaal niet mijn punt. Het gaat mij meer om dat er malafide afschrijvingen worden gedaan van een bankrekening op mijn naam die niet op mijn verzoek is geopend. Van mijn SNS/ASN/ABN rekeningen heb ik de afgelopen 40 jaar nog nooit een afschrijving gehad die niet door mijzelf is gedaan of geautoriseerd.

Overigens: als zonder mijn verzoek een bankrekening wordt geopend, wordt dan van mij verwacht dat ik dat ga controleren? Lijkt me ook de omgekeerde wereld.

Ik heb de rekeningen iig opgezegd en het resterende spaargeld weggehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:33
GeEkIe schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:14:
[...]

Niet te snel oordelen: misschien is jouw telefoon gehackt en ligt het dus helemaal niet aan bunq!
Heb net exact hetzelfde meegemaakt als The Legend. Dus denk dat er iets met of bij Bunq aan de hand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
red1 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:59:
[...]

Heb net exact hetzelfde meegemaakt als The Legend. Dus denk dat er iets met of bij Bunq aan de hand is.
Ok. Dat is dan heel erg zorgwekkend!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

W1ck1e schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Wat wil je daarmee nu zeggen, @W1ck1e ?
Dat als je niet periodiek inlogt en controleert, dat het dan OK is dat er zonder dat je het weet een betaalrekening en een virtuele betaalkaart aangemaakt wordt? Zo klinkt het namelijk als je er geen nadere toelichting bij zet…

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 15-08-2025 09:23 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Vannacht kreeg ik deze mail van Bunq:
Hey XXXX,

Our security system detected an unauthorized attempt involving your card on PayPal. This could mean that details of your card ending in XXXX are known by an untrusted party.

To keep your money safe, we have taken the necessary security steps:
We blocked the untrusted merchant from attempting a payment ever again.
We blocked your affected card so that it cannot be charged at any other merchant.
We have contacted PayPal and notified them of the abuse of their system.

You can get back online instantly by ordering a new card. Here's how:
Go to your home screen
Tap Add
Tap Add Card
Choose the card of your choice
Done!
Ordering a new card is free of charge. Should you get charged, we will refund you automatically.
Kind regards,

bunq
bank of The Free
Ik weet niet of dit nu de reactie is van ‘de specialist’ of dat ik het hiermee moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
The Legend schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:20:

[...]

Ik weet niet of dit nu de reactie is van ‘de specialist’ of dat ik het hiermee moet doen.
Maar het was dus niet de schuld van bunq -- afgezien van het feit dat zij kennelijk ongevraagd een bankrekening voor je hebben geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online

Volgens mij beide niet.
Specialisten hebben contact middels berichten in de app (is mijn ervaring). Ik zou nog een reactie verwachten.
Dit lijkt mij een berichtje van het systeem. Dat iets detecteerde en jou daarover op de hoogte bracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

GeEkIe schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Maar het was dus niet de schuld van bunq -- afgezien van het feit dat zij kennelijk ongevraagd een bankrekening voor je hebben geopend.
Dat lijkt mij een voorbarige conclusie. Ik kan niks bewijzen, maar op basis van wat ik wel weet kan ik niet concluderen dat het mijn schuld was. Het is een bankrekening die ik nooit ergens voor heb gebruikt. De enige manier waarop die dus bij derden bekend zou kunnen zijn is een lek bij Bunq, of een hack van mijn telefoon. Als het een hack was van mijn telefoon, waarom zou er dan alleen een afschrijving zijn gedaan van een rekening waar geen geld op staat, en niet van alle andere rekeningen waar ze dan bij hadden kunnen komen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
The Legend schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Dat lijkt mij een voorbarige conclusie. Ik kan niks bewijzen, maar op basis van wat ik wel weet kan ik niet concluderen dat het mijn schuld was. Het is een bankrekening die ik nooit ergens voor heb gebruikt. De enige manier waarop die dus bij derden bekend zou kunnen zijn is een lek bij Bunq, of een hack van mijn telefoon. Als het een hack was van mijn telefoon, waarom zou er dan alleen een afschrijving zijn gedaan van een rekening waar geen geld op staat, en niet van alle andere rekeningen waar ze dan bij hadden kunnen komen :?
Begrijp ik het nou verkeerd of ligt de schuld juist bij PayPal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Toch fijn dat jij bestempeld wordt als het ‘Bunq security system’ ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Our security system detected an unauthorized attempt involving your card on PayPal. This could mean that details of your card ending in XXXX are known by an untrusted party.
Dat klinkt alsof iemand jouw credit card gegevens heeft. Via PayPal kan je dan een afschrijving doen.

Dat kan b.v. een webwinkel zijn die is overgenomen door malafide partij of is gehacked. Dat is iedereen wel eens overkomen toch? Tegenwoordig maak ik een tijdelijke credit card aan als ik het niet helemaal vertrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Delay schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Dat klinkt alsof iemand jouw credit card gegevens heeft. Via PayPal kan je dan een afschrijving doen.

Dat kan b.v. een webwinkel zijn die is overgenomen door malafide partij of is gehacked. Dat is iedereen wel eens overkomen toch? Tegenwoordig maak ik een tijdelijke credit card aan als ik het niet helemaal vertrouw.
Zo klinkt het inderdaad. Maar zoals ik al aangaf eerder ;) Deze credit card en bankrekening heb ik nooit gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

GeEkIe schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Begrijp ik het nou verkeerd of ligt de schuld juist bij PayPal?
Haha, het lijkt of de schuld volgens jou iig niet kan liggen bij Bunq :P

De hoofdvraag is toch: hoe kan CC-info bij een derde partij terecht zijn gekomen, als ik die info nooit heb gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
The Legend schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

De hoofdvraag is toch: hoe kan CC-info bij een derde partij terecht zijn gekomen, als ik die info nooit heb gebruikt.
Je hebt helemaal gelijk. Was even vergeten dat je idd die kaart nooit hebt gebruikt!
Dan moet het wel bij bunq liggen (met welke beschuldiging ik overigens geheel geen moeite heb ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
The Legend schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:04:
Als een bank credit card gegevens veroorzaakt dat een grote rimpel in de credit card wereld. De relatie van de bank met een partij als MasterCard of Visa raakt beschadigd. De bank zal de gelekte kaarten ongeldig moeten verklaren. Dat is bij mijn weten bij bunq niet gebeurd.

Aan de andere kant, een klant die een credit card lekt is heel gebruikelijk. Klanten denken vaak dat zij zelf het lek niet kunnen zijn. Wie weet er nog precies wat hij een aantal jaar geleden gedaan heeft? Vaak komen de details uiteindelijk toch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

In algemene zin is het meestal user error inderdaad. Maar hier speelt wel een bijzondere dynamiek, namelijk dat Bunq op eigen initiatief heeft bedacht dat het wel goed zou zijn als ik een betaalrekening met daaraan gekoppeld een virtuele CC zou krijgen. Ik wist niet eens van het bestaan. Dat maakt het wel eenvoudiger om aan te nemen dat ik die gegevens ook niet heb gebruikt om ergens te betalen. De enige dienst van Bunq die ik heb gebruikt is de spaarrekening, en die heeft alleen transacties naar mijn ‘normale’ eigen rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:46
The Legend schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:46:
In algemene zin is het meestal user error inderdaad. Maar hier speelt wel een bijzondere dynamiek, namelijk dat Bunq op eigen initiatief heeft bedacht dat het wel goed zou zijn als ik een betaalrekening met daaraan gekoppeld een virtuele CC zou krijgen. Ik wist niet eens van het bestaan. Dat maakt het wel eenvoudiger om aan te nemen dat ik die gegevens ook niet heb gebruikt om ergens te betalen. De enige dienst van Bunq die ik heb gebruikt is de spaarrekening, en die heeft alleen transacties naar mijn ‘normale’ eigen rekening.
Dat is gewoon bunq Free. Je kunt bij mijn weten niet alleen een spaarrekening hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door ratzz op 15-08-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

ratzz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Dat is gewoon bunq Free. Je kunt bij mijn weten niet alleen een spaarrekening hebben.
Een paar jaar terug wel. Ik kan het nu niet meer zien, omdat de rekening is opgezegd, maar volgens mij stond daar dat die eind 2024 is toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:46
The Legend schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Een paar jaar terug wel. Ik kan het nu niet meer zien, omdat de rekening is opgezegd, maar volgens mij stond daar dat die eind 2024 is toegevoegd.
Die kreeg je als "oude" klant erbij na introductie van het nieuwe bunq Free abonnement. Daar heb je minimaal email over ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
ratzz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:57:
[...]

Die kreeg je als "oude" klant erbij na introductie van het nieuwe bunq Free abonnement. Daar heb je minimaal email over ontvangen.
Klopt. Toen mijn rekening was omgezet had ik die creditcard virtueel ook, meteen tijdelijk gedeactiveerd. Uit voorzorg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:33
The Legend schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:46:
Exact dit is bij mij ook het geval. Nooit een cc aangevraagd of gebruikt bij Bunq, alleen een spaarrekening. Ineens heb ik een spaarrekening, cc en een betaalrekening. Heb overigens hetzelfde mailtje van Bunq gehad als The Legend. Ik haal iig mijn spaartegoed hier weg, vind het maar een vreemd verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 12:28
Ik heb zojuist precies hetzelfde gehad. Ik kreeg ineens creditcard transacties van PAYPAL *BARBARAGOTT van €7,08. Die waren mislukt omdat er geen geld op mijn spaarrekening staat (dat staat op mijn spaarrekening).

Het is wel even schrikken als je meerdere notificaties krijgt van transacties die je zelf niet gemaakt hebt, met de melding dat die mislukt zijn omdat er onvoldoende saldo is. Ik was bang dat ze mijn rekening al hadden leeggetrokken.

De creditcard had ik ook niet eerder gebruikt.

Bij mijn apparaten zag ik naast mijn telefoon ook een aantal keren "data-core" als apparaat vermeld. Weten jullie misschien wat dat is en hebben jullie dat ook?

Ik heb mijn inloggegevens (e-mailadres, telefoonnummer en pincode) gewijzigd en mijn telefoon nu ontkoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:54

Eix

Pazzie schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:33:
Bij mijn apparaten zag ik naast mijn telefoon ook een aantal keren "data-core" als apparaat vermeld. Weten jullie misschien wat dat is en hebben jullie dat ook?
Ik kan ‘mijn apparaten’ niet vinden in de app. Wel via profiel > instelingen > beveiliging het onderdeel ‘telefoon’. En daar staat enkel ook mijn telefoon, geen “data-core”. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
Pazzie schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:33:
Bij mij ook geen "data-core".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
Eix schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:23:
[...]

Ik kan ‘mijn apparaten’ niet vinden in de app. Wel via profiel > instelingen > beveiliging het onderdeel ‘telefoon’. En daar staat enkel ook mijn telefoon, geen “data-core”. :?
Bedankt voor het checken. Dat is inderdaad de instelling die ik bedoelde. In de browser staat dat bij Beveiliging - Apparaten.

Ik gebruik nu alleen mijn internetbrowser. Ik zie in mijn browser bij het overzicht van apparaten geen data-core meer verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Hier had ik ook meerdere data-core regels. Donderdag heb ik alle verbindingen eruit gegooid en inloggegevens aangepast. Daarna moest ik ook opnieuw inloggen met selfie-check. Ik controleer net nog een keer, en nu zie ik weer een data-core regel. Geen idee wat dat is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1RchqLydQ7xMG2YyZAr-RMTSYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uwDXkkX9SLJEJfrWFmJfq0Te.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:35:
Hier had ik ook meerdere data-core regels. Donderdag heb ik alle verbindingen eruit gegooid en inloggegevens aangepast. Daarna moest ik ook opnieuw inloggen met selfie-check. Ik controleer net nog een keer, en nu zie ik weer een data-core regel. Geen idee wat dat is.

[Afbeelding]
Probeer anders eens bij API keys te kijken, die worden niet gereset als je de boel aanpast. Daarnaast staat erbij dat het een API verbinding is.

Als iemand ooit toegang heeft gehad tot jouw account, dan kan het best dat diegene een API key heeft aangemaakt en daarmee dus alles kan.

[ Voor 8% gewijzigd door bluewalk op 17-08-2025 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazzie
The Legend schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:35:

[Afbeelding]
Bedankt. Ik had precies hetzelfde.
bluewalk schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

Probeer anders eens bij API keys te kijken, die worden niet gereset als je de boel aanpast. Daarnaast staat erbij dat het een API verbinding is.

Als iemand ooit toegang heeft gehad tot jouw account, dan kan het best dat diegene een API key heeft aangemaakt en daarmee dus alles kan.
Als ik bij "Beveiliging - Mijn App Verbindingen" kijk, dan zie ik alleen "Koppel je bunq account aan andere apps" staan. Ik zie daar verder geen actieve verbindingen.

Is er misschien ook een andere locatie waar ik de API Keys kan vinden? Ik heb die zelf in ieder geval niet bewust aangemaakt en heb bunq ook niet met een boekhoudpakket oid gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Pazzie schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:35:
Is er misschien ook een andere locatie waar ik de API Keys kan vinden? Ik heb die zelf in ieder geval niet bewust aangemaakt en heb bunq ook niet met een boekhoudpakket oid gekoppeld.
Profile -> Tandwieltje -> kopje Developers en daar heb je zowel OAuth als API keys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
bluewalk schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Profile -> Tandwieltje -> kopje Developers en daar heb je zowel OAuth als API keys.
Ah, ik zie het. Bedankt.
Ik zie geen API keys of OAuth vermeldingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

@bluewalk Dat had ik idd direct na mislukte afschrijvingen gecheckt, ook bij mij is er niks gekoppeld bij OAuth en bij API Keys staat ook niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Pazzie schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Ah, ik zie het. Bedankt.
Ik zie geen API keys of OAuth vermeldingen.
Dat is dan wel erg vreemd. Hoe kan er een ingelogd device via api dan zichtbaar zijn. Ik zou het even bij support neerleggen door te mailen naar support@bunq.com, dan sla je die domme ai chat over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Hi XXX,

I understand how important it is for you to get this sorted out. No worries, we can resolve this!

I checked with the right person on our side to make sure you get the most accurate answer as fast as possible.

We noticed that some of our users' accounts had unauthorized attempts made from them to PayPal on August 14, 2025. This happened due to an abuse of the PayPal systems. We have contacted and notified them of the abuse of their system.

We blocked all the affected cards to guarantee that no further attempts can be made. This could mean that your card details are known by an untrusted party.
We blocked the untrusted merchant from attempting a payment ever again.
We blocked your affected card so that it cannot be charged at any other merchant.
If an unauthorized attempt was made from your card, you received an email from us letting you know that your money is safe.

Your account is secure! You can get back online instantly by ordering a new card. Here's how:

1. Go to your home screen
2. Tap Add
3. Tap Add Card
4. Choose the card of your choice
5. Done ✅

For more details, please check this useful link: https://together.bunq.com/d/62266 📚

We're here for you and would be happy to help. Is there anything else I can help with? 🌈
Probleem zat dus bij PayPal :?

Als ik doorvraag krijg ik in het Nederlands een toelichting.
Ja, dat klopt inderdaad. Op basis van wat we kunnen zien is het probleem ontstaan door een misbruik van de PayPal-systemen en niet binnen je eigen apparaat of binnen bunq zelf.

Wat er is gebeurd op 14 augustus 2025:
1. Er zijn ongeautoriseerde pogingen gedaan vanaf bepaalde gebruikersaccounts naar PayPal
2. Dit was het gevolg van een misbruik van het PayPal-systeem
3. Wij hebben PayPal hierover geïnformeerd

Uit voorzorg hebben we je virtuele Mastercard Credit Card geblokkeerd (ik zie dat deze inderdaad op 14 augustus 2025 is geannuleerd). Dit hebben we gedaan om ervoor te zorgen dat:
- De onbetrouwbare verkoper geen betalingspogingen meer kan doen
- Je kaart niet bij andere verkopers kan worden gebruikt
Over het ontstaan van de betaalrekening en CC:
Je hebt inderdaad gelijk. Ik zie dat je oorspronkelijk in maart 2023 een spaarrekening hebt geopend ("Spaarrekening XX" met IBAN XXX) en ook toegang hebt tot een gezamenlijke spaarrekening.

De betaalrekening met IBAN XXX en de bijbehorende virtuele Mastercard Credit Card zijn pas op 27 december 2023 geactiveerd. De betaalrekening is momenteel gesloten/geannuleerd en de creditcard is op 14 augustus 2025 permanent geannuleerd vanwege het eerder genoemde PayPal-incident.

Het is inderdaad mogelijk dat deze betaalrekening en creditcard automatisch zijn aangemaakt als onderdeel van een promotie of abonnementswijziging. Dit gebeurt soms wanneer we nieuwe features uitrollen of wanneer er een upgrade plaatsvindt.

[ Voor 37% gewijzigd door The Legend op 17-08-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@The Legend Goed dat je dit nog even meldt, maar is, achteraf gezien, je opzegging niet een beetje prematuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

W1ck1e schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:09:
@The Legend Goed dat je dit nog even meldt, maar is, achteraf gezien, je opzegging niet een beetje prematuur ?
Ik heb m’n spaarrekening nog opengehouden hoor, maar de enige reden dat ik bij Bunq zat was het grote renteverschil tov de klassieke banken. Dat verschil is inmiddels weer een stukje kleiner. De betaalrekening en CC gebruik ik niet, dus waarom zou ik die aanhouden als naar nu blijkt je dan toch risico loopt op misbruik.

Ten slotte blijft een beetje knagen hoe dit dan enkel een PayPal probleem kan zijn. Zou dit dan ook gewoon kunnen zijn gebeurd bij iedere andere bank, en zo ja, waarom gebeurt dat dan niet op grote schaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
The Legend schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:15:

Ik heb m’n spaarrekening nog opengehouden hoor, maar de enige reden dat ik bij Bunq zat was het grote renteverschil tov de klassieke banken. Dat verschil is inmiddels weer een stukje kleiner. De betaalrekening en CC gebruik ik niet, dus waarom zou ik die aanhouden als naar nu blijkt je dan toch risico loopt op misbruik.

Ten slotte blijft een beetje knagen hoe dit dan enkel een PayPal probleem kan zijn. Zou dit dan ook gewoon kunnen zijn gebeurd bij iedere andere bank, en zo ja, waarom gebeurt dat dan niet op grote schaal?
Dan heb ik jouw berichtje van donderdag 16:22u toch anders begrepen, met "de rekeningen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
The Legend schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

Uit nieuwsgierigheid en bezorgdheid omdat ik ook PayPal heb: heb jij 2fA aanstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

GeEkIe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Uit nieuwsgierigheid (en bezorgdheid) omdat ik ook PayPal heb: heb jij 2fA aanstaan?
Ja, 2FA staat aan. Maar het was dus ook niet een probleem met mijn eigen PayPal account, daar is ook geen gekke transactie te zien. Dat maakt het dus wat mij betreft nog steeds wat schimmig. Kennelijk is het bij Bunq mogelijk dat een onbekend PayPal account geld afschrijft van je betaalrekening. Toevallig hebben alle ‘getroffenen’ hier geluk dat er geen geld op onze rekeningen stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
The Legend schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:13:
[...]

Ja, 2FA staat aan. Maar het was dus ook niet een probleem met mijn eigen PayPal account, daar is ook geen gekke transactie te zien. Dat maakt het dus wat mij betreft nog steeds wat schimmig. Kennelijk is het bij Bunq mogelijk dat een onbekend PayPal account geld afschrijft van je betaalrekening. Toevallig hebben alle ‘getroffenen’ hier geluk dat er geen geld op onze rekeningen stond.
Ik neem dan aan dat die onbekenden jouw kaart op hun PayPal hebben gezet, wat al raar is want de naam komt al niet overeen en zou niet mogen kunnen (ik weet niet of dat kan overigens).

Bovendien blijft dan de grote vraag hoe jouw kaartnummer + naam sowieso bij derden terecht is gekomen aangezien jij die kaart dus nooit hebt gebruikt. Dan moet het lek wel bij bunq liggen. Bizar en zorgwekkend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

GeEkIe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:26:
[...]

Ik neem dan aan dat die onbekenden jouw kaart op hun PayPal hebben gezet, wat al raar is want de naam komt al niet overeen en zou niet mogen kunnen (ik weet niet of dat kan overigens).

Bovendien blijft dan de grote vraag hoe jouw kaartnummer + naam sowieso bij derden terecht is gekomen aangezien jij die kaart dus nooit hebt gebruikt. Dan moet het lek wel bij bunq liggen. Bizar en zorgwekkend!
Het zit met toch nog niet lekker, dus ik heb een vraag uitgezet bij PayPal over hoe zij dit zien. Als ik wat hoor meld ik me wel hier.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:59:
[...]
Maar:
1.) Waar komen dan die API-verbindingen vandaan?
2.) Hoe komt PayPal aan jouw CC gegevens?
En bonus: 3.) Mensen in dit topic hebben het meermaals gehad over “mogelijk gejat bij een webshop”, maar a.) daar zou CVC niet opgeslagen moeten zijn - dat is al jaaaaren streng verboden, b.) en het zou alsnog nooit door 3DSecure heen moeten komen, tenzij iemand PayPal heeft weten toe te voegen als vooraf goedgekeurde merchant. (Geen idee of dat via de API kan.)

Het is heel raar dat meerdere mensen melden dat er duidelijk API misbruik is en dat er ook succesvol pogingen worden gedaan om vervolgens via CC (en die gegevens kan je via de API opvragen) online betalingen te doen, waarbij men puur de mazzel heeft dat er geen geld op de gekoppelde rekening staat.

“An abuse of the PayPal’s systems”/“Een misbruik in PayPal’s systeem” (naast de brakke verwoording in beide talen :+) legt niet het hele verhaal uit (probleem blijft immers waar die CC data vandaan komt?). Maar dan is er nog iets: dit klinkt als een slim verwoorde manier om te zeggen dat gelekte gegevens misbruikt zijn via PayPal. Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan dat het lek/bug bij PayPal vandaan zou komen. ;) Dus “een crimineel heeft (bij ons) gelekte gegevens misbruikt via PayPal” VS “een bug bij PayPal kon dit veroorzaken”. Ik vraag me dus af hoe die zin bedoeld was, maar hij is hoe dan ook weer heerlijk creatief multi-interpretabel…

Die API koppelingen bij iedereen die dit fenomeen heeft gezien zijn bijzonder verdacht.

-edit- het is trouwens ook raar dat voor ingetrokken API keys nog een sessie actief blijft die je kan zien in de app zoals in dit topic beschreven wordt. Dat verbaast me een beetje. API-key intrekken zou ook alle sessies moeten sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 17-08-2025 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Ik heb een paar jaar geleden, tijdens de aantrekkelijke rentestand, een spaarrekening bij Bunq geopend. Die gebruik inmiddels al een tijd niet meer. Volgens mij is op enig moment ‘automatisch’ ook een betaalrekening geopend, die heb ik nooit gebruikt en dat saldo was dus ook 0 euro. Nu krijg ik net ineens push-meldingen dat een pinbetaling is geweigerd wegens te laag saldo. En dat ik dat kan oplossen door bij te storten. Ik heb uiteraard geen pinbetaling gedaan, die hele rekening kan ook bij niemand anders dan Bunq bekend zijn. De omschrijving van de transactie is “PAYPAL *KTNITSX-en dan nog een nummer”. Ik heb natuurlijk geen PayPal transactie gedaan met zo’n kenmerk. Nadat ik dit gemeld heb bij Bunq zag ik ook ineens een virtuele CC actief, deze heb ik ook nooit zelf aangemaakt. Er is nu een melding gemaakt voor een ‘specialist’. Ben benieuwd wat die nog kan vinden. Heb de CC en de betaalrekening direct beëindigd. Doet me wel vermoeden dat Bunq de zaak niet lekker voor elkaar heeft..
Ook wel eens zoiets gehad (inclusief vage PayPal transacties). Dit kwam echter omdat mijn CC pas geskimd was. Daarnaast gaan PayPal transacties blijkbaar gewoon door, ook al wordt meerdere malen de verkeerde CVC code gebruikt. Dat criminelen zomaar direct van bunq je pasgegevens hebben verkregen lijkt me uitgesloten. Hoe dan wel is speculeren.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazzie
WhatsappHack schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

Maar:
1.) Waar komen dan die API-verbindingen vandaan?
2.) Hoe komt PayPal aan jouw CC gegevens?
En bonus: 3.) Mensen in dit topic hebben het meermaals gehad over “mogelijk gejat bij een webshop”, maar a.) daar zou CVC niet opgeslagen moeten zijn - dat is al jaaaaren streng verboden, b.) en het zou alsnog nooit door 3DSecure heen moeten komen, tenzij iemand PayPal heeft weten toe te voegen als vooraf goedgekeurde merchant. (Geen idee of dat via de API kan.)

Het is heel raar dat meerdere mensen melden dat er duidelijk API misbruik is en dat er ook succesvol pogingen worden gedaan om vervolgens via CC (en die gegevens kan je via de API opvragen) online betalingen te doen, waarbij men puur de mazzel heeft dat er geen geld op de gekoppelde rekening staat.

“An abuse of the PayPal’s systems”/“Een misbruik in PayPal’s systeem” (naast de brakke verwoording in beide talen :+) legt niet het hele verhaal uit (probleem blijft immers waar die CC data vandaan komt?). Maar dan is er nog iets: dit klinkt als een slim verwoorde manier om te zeggen dat gelekte gegevens misbruikt zijn via PayPal. Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan dat het lek/bug bij PayPal vandaan zou komen. ;) Dus “een crimineel heeft (bij ons) gelekte gegevens misbruikt via PayPal” VS “een bug bij PayPal kon dit veroorzaken”. Ik vraag me dus af hoe die zin bedoeld was, maar hij is hoe dan ook weer heerlijk creatief multi-interpretabel…

Die API koppelingen bij iedereen die dit fenomeen heeft gezien zijn bijzonder verdacht.

-edit- het is trouwens ook raar dat voor ingetrokken API keys nog een sessie actief blijft die je kan zien in de app zoals in dit topic beschreven wordt. Dat verbaast me een beetje. API-key intrekken zou ook alle sessies moeten sluiten.
Ik heb gistermorgen met bunq gechat en toen kreeg ik de volgende reacties:
Ik kan bevestigen dat we meerdere meldingen hebben ontvangen over ongeautoriseerde toegang met "data-core" vermeldingen.

Onze beveiligingsteams zijn deze meldingen actief aan het onderzoeken. Ik kan op dit moment geen definitieve uitspraken doen over de omvang of oorzaak van het probleem, maar we nemen dit zeer serieus.

Uw melding wordt toegevoegd aan het onderzoek. Een collega kijkt al actief naar uw specifieke situatie en zal binnen ongeveer 1 werkdag contact met u opnemen met meer informatie.
Verder heb ik gisteravond zelf een e-mail naar support@bunq.com gestuurd, maar daar heb ik nog geen reactie op ontvangen. Ik had vandaag wel een gemiste oproep op mijn telefoon, maar bunq geeft duidelijk aan "bunq zal je NOOIT bellen", dus dat kan het niet geweest zijn.

Ik heb dit bericht (https://together.bunq.com...r-card-your-money-is-safe) van bunq gelezen. Daarin wordt aangegeven dat er een probleem is geweest op 14 augustus. Bij mij is het echter gisteren gebeurd. Verder had @The Legend het over de merchant “PAYPAL *KTNITSX. Bij mij was het echter PAYPAL *BARBARAGOTT. bunq vermeldt in het bericht: "We blocked the untrusted merchant from attempting a payment ever again". Ik vermoed dat dat geen oplossing is, als het een paar dagen later weer bij een andere merchant kan gebeuren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 20:26

YannickSpinner

Redacteur
Hi allemaal, n.a.v van de post van The Legend heb ik navraag gedaan bij Bunq. Ik heb het statement van de bank in een nieuwsbericht verwerkt. TL;DR is dat je je als het goed is geen zorgen hoeft te maken om de api data-core, dat is een verbinding met de bank zelf.

nieuws: Bunq neemt maatregelen tegen ongeautoriseerde afschrijvingen via PayPal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@YannickSpinner
Precies wat je zegt:
Helaas heeft de praktijk bij bunq uitgewezen dat het niet altijd goed is… |:(

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YannickSpinner schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:37:
Hi allemaal, n.a.v van de post van The Legend heb ik navraag gedaan bij Bunq. Ik heb het statement van de bank in een nieuwsbericht verwerkt. TL;DR is dat je je als het goed is geen zorgen hoeft te maken om de api data-core, dat is een verbinding met de bank zelf.

nieuws: Bunq neemt maatregelen tegen ongeautoriseerde afschrijvingen via PayPal
Er blijft de vraag hoe een CC die door bunq is aangemaakt en nooit is gebruikt door The Legend (hij wist het bestaan ervan niet eens), kennelijk 'op straat' terecht is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 20:26

YannickSpinner

Redacteur
GeEkIe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Er blijft de vraag hoe een CC die door bunq is aangemaakt en nooit is gebruikt door The Legend .
Vind ik ook! Met het oog op de externe kwetsbaarheid waar de woordvoerder het over heeft, kan daar volgens hem nog geen verdere informatie over gegeven worden. Als er meer info is kom ik daar uiteraard op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YannickSpinner schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Vind ik ook! Met het oog op de externe kwetsbaarheid waar de woordvoerder het over heeft, kan daar volgens hem nog geen verdere informatie over gegeven worden. Als er meer info is kom ik daar uiteraard op terug!
Kan het verlies aan interne gegevens aan deze externe kwetsbaarheid liggen, is de vraag. Die externe kwetsbaarheid was een partij die PayPal kennelijk misbruikte. Dat verklaart nog steeds niet het verlies van interne gegevens van bunq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Laatst online: 11-09 15:06
The Legend schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:59:
[...]

Als ik doorvraag krijg ik in het Nederlands een toelichting.

[...]

Over het ontstaan van de betaalrekening en CC:

[...]
Klink wel als een supergoed idee om automatisch een CC toe te voegen die ook nog meteen actief is. :+

Al een paar maandjes geleden afscheid genomen van een account bij Bunq maar wel na de datum wanneer dat zou zijn teogevoegd, maar ik het is mij ook nooit oopgevallen.

[ Voor 10% gewijzigd door ocrammarco op 19-08-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
ocrammarco schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:35:
[...]

Klink wel als een supergoed idee om automatisch een CC toe te voegen die ook nog meteen actief is. :+

Al een tijdje geleden afscheid genomen van een account bij Bunq maar wel na de datum wanneer dat zou zijn teogevoegd, maar ik het is mij ook nooit opgemerkt.
Op zijn minst had deze kaart bevroren moeten zijn totdat de gebruiker die activeert, inderdaad!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 15:52
Ook gehad tijd geleden met de rekening van mijn zoontje. Er was standaard een virtuele creditcard aangemaakt, en blijkbaar was dit nummer toch ergens terecht gekomen en probeerde men overal en nergens in een paar dagen tijd in Amerika transacties te verwerken, maar dan allemaal tegengehouden door foutieve vervaldatum.

Uiteraard pas gelijk geblokkeerd.

Tijd later krijg ik een push melding van bunq dat de pas verwijderd is omdat het nummer op een zwarte markt was verschenen.

Kan bunq hier wat aan doen? Heeft bunq het creditcard nummer gelekt? Is bunq zelf gehacked?

Nee, ik weet bijna wel zeker van niet. Anders hadden ze ook de vervaldatum goed. Een creditcard nummer is 'maar' een cijferreeks waarvan diverse getallen al vast staan of controle getallen zijn.

Het is echt super simpel om (geldige) creditcard nummers te genereren. Daarom is creditcard ook zo onnoemelijk onveilig.

Alleen als dit bij de Rabo of ING gebeurd, zie je die foutmeldingen allemaal niet en lijkt het voor de consument natuurlijk zo dat het bij de grote banken niet gebeurd. Bunq is juist heel transparant en krijg je dit dus wél te zijn, waardoor het mogelijk voelt of bunq onveiliger is.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Polderdijk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:45:
Ook gehad tijd geleden met de rekening van mijn zoontje. Er was standaard een virtuele creditcard aangemaakt, en blijkbaar was dit nummer toch ergens terecht gekomen en probeerde men overal en nergens in een paar dagen tijd in Amerika transacties te verwerken, maar dan allemaal tegengehouden door foutieve vervaldatum.

Uiteraard pas gelijk geblokkeerd.

Tijd later krijg ik een push melding van bunq dat de pas verwijderd is omdat het nummer op een zwarte markt was verschenen.

Kan bunq hier wat aan doen? Heeft bunq het creditcard nummer gelekt? Is bunq zelf gehacked?

Nee, ik weet bijna wel zeker van niet. Anders hadden ze ook de vervaldatum goed. Een creditcard nummer is 'maar' een cijferreeks waarvan diverse getallen al vast staan of controle getallen zijn.

Het is echt super simpel om (geldige) creditcard nummers te genereren. Daarom is creditcard ook zo onnoemelijk onveilig.

Alleen als dit bij de Rabo of ING gebeurd, zie je die foutmeldingen allemaal niet en lijkt het voor de consument natuurlijk zo dat het bij de grote banken niet gebeurd. Bunq is juist heel transparant en krijg je dit dus wél te zijn, waardoor het mogelijk voelt of bunq onveiliger is.
Niet geweigerd door verkeerde datum maar door te laag saldo bij The Legend. Dat betekend dat de gegevens juist waren:
Nu krijg ik net ineens push-meldingen dat een pinbetaling is geweigerd wegens te laag saldo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 19JM81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:22

Baseer je dit op echte kennis of is dit gewoon een aanname dat Rabo en ING niet transparant zijn hierover?

In de 20 jaar dat ik een creditcard heb gehad bij Rabo, ABN en ING dit echt nog nooit meegemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door 19JM81 op 19-08-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Laatst online: 11-09 15:06
19JM81 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Baseer je dit op echte kennis of is dit gewoon een aanname dat Rabo en ING niet transparant zijn hierover?

In de 20 jaar dat ik een creditcard heb gehad bij Rabo, ABN en ING dit echt nog nooit meegemaakt.
Zover ik weet is ICS gewoon transparant hierover. Maar als het over online afschrijving gaat dan gaat het om CC, CVC en naam, lijkt me sterk dat dat gebruteforct wordt of ze slaan de naam check over. Bij ICS is in veruit de meeste gavallen ook nog eens 2FA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Creditcard is juist een van de veiligste betaalmethoden, met een RNG kom je helemaal nergens; maar klets gerust verder. :+
Alleen als dit bij de Rabo of ING gebeurd, zie je die foutmeldingen allemaal niet en lijkt het voor de consument natuurlijk zo dat het bij de grote banken niet gebeurd.
Ik kan van zowel ING als ICS zeggen dat die wel degelijk in de app tonen dat een betaling mislukt is en waarom. Ik heb zelf weleens de verkeerde vervaldatum of verkeerde CVC ingevuld; dan zie je gewoon een transactie verschijnen met "geweigerd" erachter.

[ Voor 38% gewijzigd door WhatsappHack op 19-08-2025 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
WhatsappHack schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:26:

Creditcard is juist een van de veiligste betaalmethoden, met een RNG kom je helemaal nergens; maar klets gerust verder. :+
De eerste zin als ik het opzoek:
Worldwide, credit card fraud is a significant and growing problem.
En kan die toon ietsje vriendelijker? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
GeEkIe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:36:
De eerste zin als ik het opzoek:
Ik krijg dezelfde zin als ik zoek naar bankfraude en cryptoscams, zitten allemaal in de lift - dat zegt vrij weinig m.b.t. de overall veiligheid van het betaalmiddel. ;) VISA heeft wel een drop in creditcardfraude gezien van een whopping 50% na het introduceren van tokenization (dan heb je veel minder last van webshops die data lekken) zie ik, dat wist ik nog niet - wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
WhatsappHack schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:58:
Ik krijg dezelfde zin als ik zoek naar bankfraude en cryptoscams, zitten allemaal in de lift - dat zegt vrij weinig m.b.t. de overall veiligheid van het betaalmiddel. ;)
Maar er wordt dus ook significant gezegd.
Als ik verder zoek krijg ik ook:
- Total Losses: Global credit card fraud losses reached an estimated $34 billion in 2022 and are projected to rise to $43 billion by 2026.
- Growing Problem: Cumulative losses from online payments due to fraud are expected to amount to $343 billion for merchants between 2023 and 2027.
VISA heeft wel een drop in creditcardfraude gezien van een whopping 50% na het introduceren van tokenization (dan heb je veel minder last van webshops die data lekken) zie ik, dat wist ik nog niet - wel interessant.
Ja, dat is werkelijk fantastisch geweest! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Bedankt voor de follow-up @YannickSpinner. Ik heb inmiddels ook reactie op mijn mail aan Bunq, die bevestigd het verhaal:
Thanks for reaching out!
We’re aware of the “data-core” devices you might see under Settings → Security → Devices. This is not a security issue — these devices are part of our internal systems

They aren’t normally supposed to be visible in the app, and that’s why they look unexpected. Our team is already working on a fix so they won’t show up anymore

Rest assured: your account and data remain safe
De vraag blijft hoe iemand achter het bankrekeningnummer / CC is gekomen. Merkwaardig.

Pagina: 1 ... 160 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"