Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:22:
[...]

Welke SSD's ben jij tevreden mee? En "boot" je daar dan ook van?
Zelf gebruik ik de WD240 green m.2 (Wds240G2G0B) in een externe usb behuizing en daar boot ik ook van.
Helemaal tevreden mee en een heel stuk sneller dan een microsd kaartje

[ Voor 11% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 28-12-2020 22:21 . Reden: Typenummer toegevoegd ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:58

Seafarer

XXX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APcOEV4drn8zxeJQw1eIrs9XQ7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p2aBGeM2huiYISnvgpr47Sog.jpg?f=user_large

Pi voorzien van nieuwe sd card.
Software erop. Scherm aangesloten instellingen gemaakt.Volledig updaten. En opstarten met desktop aangezet. SSH aan en VNC aan. Netjes afsluiten.

In de meterkast hangen, opstarten en proberen met VNC te bereiken. Krijg ik bovenstaand scherm.
Werkt lekker dat headless. :(
SSH is prima.

Wat zou een reden kunnen zijn ?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Seafarer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:15:
[Afbeelding]

Software erop. Scherm aangesloten instellingen gemaakt.Volledig updaten. En opstarten met desktop aangezet. SSH aan en VNC aan. Netjes afsluiten.

In de meterkast hangen, opstarten en proberen met VNC te bereiken. Krijg ik bovenstaand scherm.
SSH is prima.

Waarschijnlijk geen scherm aangesloten, als je zo'n ding zonder direct aangesloten scherm wil gebruiken, kun je beter headless installeren zonder desktop.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:20:
[...]

Waarschijnlijk geen scherm aangesloten, als je zo'n ding zonder direct aangesloten scherm wil gebruiken, kun je beter headless installeren zonder desktop.
Dit is VNC en dat zou moeten werken zonder fysieke monitor toch?

@Seafarer VNC wil ook wel eens een poortje hoger zitten op 5901 oid dacht ik (ik gebruik het eigenlijk nooit). Server deamon draait wel?

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 29-12-2020 00:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Ik zal er morgen eens een scherm inprikken. Ik had eigenlijk verwacht dat dat niet zou uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22
[...]

Als je via ssh probeert om X te starten, wat zie je dan in de terminal?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

franssie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:23:
[...]

Dit is VNC en dat zou moeten werken zonder fysieke monitor toch?

@Seafarer VNC wil ook wel eens een poortje hoger zitten op 5901 oid dacht ik (ik gebruik het eigenlijk nooit). Server deamon draait wel?
Verbinding heeft hij eigenlijk wel. Maar de desktop komt niet naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

DaRk PoIsOn schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:27:
[...]

Als je via ssh probeert om X te starten, wat zie je dan in de terminal?
Bedoel je :startx of sudo startx ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Seafarer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:30:
[...]

Bedoel je :startx of sudo startx ?
Sudo startx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Als bovenstaande niet werkt voor je en je een aangesloten scherm nodig zou hebben, is een andere oplossing een HDMI Dummy Plug: https://www.amazon.nl/Dum...60Hz-2Pack/dp/B087R35V9Q/

Als het voor de RPi4 is, heb je wel nog een Micro-HDMI to HDMI adapter nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Phuncz op 29-12-2020 08:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 15:22
Zover ik weet is een plug niet nodig. Ik heb VNC gewoon werkend gekregen zonder dummy's op een pi zero, 3b en 4.

Heb je wel een image met desktop geïnstalleerd?

Bij mijn boot m'n pi4 ook altijd zonde desktop op. Als ik deze dan toch wil gebruiken via VNC, start ik deze via: sudo systemctl start lightdm.

Parklife

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:57:
[...]

Heb jij niet gewoon een exemplaar uit die buggy NIC batch die een paar keer eerder is langsgekomen in dit topic :?

Dat is echt het enige wat ik zo gauw kan zien/bedenken...

Heb je al een keer gekeken of je de firmware kan updaten samen met het OS naar de laatste versie ?
d:)b Door de opmerking heb ik mii-tool -r eth0 en dhcpd herstart. Nu voorlopig geen downtime meer :*) Er blijken inderdaad meer netwerkissues met de rpi4 te zijn, maar ik kan nog niet echt duiden of het een hardware-fout is of dat er iets in de software nog niet helemaal lekker werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

mcDavid schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:12:
Sorry maar een nuc om domoticz te runnen is gewoon overkill hoor. Het enige voordeel in dit geval is de SSD maar je kunt ook prima een SSD aan je RPi hangen als je perse persistent logdata bij wilt houden.
Hij heeft blijkbaar last van veel writes en dan is een Intel Atom of Celeron/Pentium NUC met een HDD of SSD gewoon de simpelste oplossing naar mijn mening :)
mphilipp schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:42:
Huh? Dit gaat over Domoticz toch? Als iets geschikt is om op een Pi te draaien is het dat wel.
Ik begrijp de reactie en vooral de voorstellen niet echt.
In zijn geval is het gewoon de betere optie, want blijkbaar voldoet een microSDXC kaartje niet, ondanks dat het van een prima merk is :)
Als het nou gaat om een NAS of een Media Player, dán heb je gelijk. Daat vind ik de Pi dan weer niet voor geschikt. Tenminste....niet als je een beetje rappe NAS wilt hebben, dan wel een responsive media player...
Mee eens :)
Ik heb meerdere Pi's in huis, en mijn Domoticz Pi is al een hele poos erg stabiel. Belangrijk te vermelden is wel dat ik mijn belangrijke Pi's niet met een SD kaartje laat draaien als ze ook eea moeten wegschrijven. Dan pak ik een SSD en stop ik die in een goedkope USB behuizing.
Lekker kloten met meerdere losse behuizingen : Nee, bedankt! ;)

Zo'n NUC achtig kastje hang je veel makkelijker op in je meterkast dan meerdere losse behuizingen die ook nog eens met elkaar verbonden zijn...
Ferruginous Hwk schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:19:
Zelf gebruik ik de WD240 green m.2 (Wds240G2G0B) in een externe usb behuizing en daar boot ik ook van.
Helemaal tevreden mee en een heel stuk sneller dan een microsd kaartje
De 120 GB versie kost geen drol : € 20 :)

Goedkoper dan een microSDXC kaartje! :+
Seafarer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:28:
Verbinding heeft hij eigenlijk wel. Maar de desktop komt niet naar boven.
X-Forwarding via SSH geprobeerd :?

Mocht je toch voor een NUC achtig kastje gaan :
- Proxmox erop knallen.
- VM aanmaken met een X.org omgeving.
- https://www.spice-space.org/ gebruiken om met die omgeving vanaf je Windows PC te verbinden! :*)

Werkt echt geweldig goed! :Y) 8) d:)b
mithras schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:11:
[...]
d:)b Door de opmerking heb ik mii-tool -r eth0 en dhcpd herstart. Nu voorlopig geen downtime meer :*) Er blijken inderdaad meer netwerkissues met de rpi4 te zijn, maar ik kan nog niet echt duiden of het een hardware-fout is of dat er iets in de software nog niet helemaal lekker werkt.
:o COOL!!! :D

Het was echt een pure gok, maar blijkbaar in jouw geval wel de juiste! *O*

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:48

mphilipp

Romanes eunt domus

nero355 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:32:
[...]
In zijn geval is het gewoon de betere optie, want blijkbaar voldoet een microSDXC kaartje niet, ondanks dat het van een prima merk is :)
SSD werkt ook goed. Overigens heeft bij mij een printserver annex Pihole jaren gedraaid met een El Cheapo SD kaartje. Geen centje pijn.
Lekker kloten met meerdere losse behuizingen : Nee, bedankt! ;)

Zo'n NUC achtig kastje hang je veel makkelijker op in je meterkast dan meerdere losse behuizingen die ook nog eens met elkaar verbonden zijn...
Dat wel, maar een NUC heeft ook nog eens een ander prijskaartje. Bovendien zijn er tal van oplossingen te bedenken om het netjes op te bergen. Een Pi kost geen drol, dus je kunt er voor elk ding bij wijze van spreken eentje kopen. Ik had in mijn vorige woning gewoon een plank gepakt en daar de Pi's met eventuele SSD (waar van toepassing) en een USB voeding met sterke velcro tape op gemonteerd. Lag ergens in mijn bergkast annex datacenter :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

mphilipp schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:11:
SSD werkt ook goed. Overigens heeft bij mij een printserver annex Pihole jaren gedraaid met een El Cheapo SD kaartje. Geen centje pijn.
Pi-Hole + Print Server zal dan ook niet zoveel writes doen als een Domoticz database :)
Dat wel, maar een NUC heeft ook nog eens een ander prijskaartje.
Daarom link ik ook naar tweedehands modellen ;)

Als je wat avontuurlijker bent ingesteld dan zou je zelfs zoiets kunnen overwegen : https://www.banggood.com/...-2A-HD-VGA-p-1592341.html
Of één van de vele soortgelijke modellen waar gewoon een SSD in zit :)
Bovendien zijn er tal van oplossingen te bedenken om het netjes op te bergen.
Alleen de Pi : Mee eens.
De Pi en accessoires : Een hoop rare producten waarbij je maar net die eene fatsoenlijke moet kiezen ;)
Een Pi kost geen drol, dus je kunt er voor elk ding bij wijze van spreken eentje kopen.
Nou... zo goedkoop vind ik het niet echt als je het goed wilt doen :
- Raspberry Pi 3B/3B+ of de 4B met 1 of 2 GB RAM : € 30
- Behuizing : € 10
- Voeding : € 10
- Beetje microSDXC kaartje : € 15

Dat is toch € 65 bij elkaar en dan is een wat duurder (of tweedehands even duur in dit geval!) mini PC'tje helemaal zo gek nog niet :)
Ik had in mijn vorige woning gewoon een plank gepakt en daar de Pi's met eventuele SSD (waar van toepassing) en een USB voeding met sterke velcro tape op gemonteerd. Lag ergens in mijn bergkast annex datacenter :+
Houtje touwtje FTW!!! _O- Nee, bedankt! :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:23:
[...]

Nou... zo goedkoop vind ik het niet echt als je het goed wilt doen :
- Raspberry Pi 3B/3B+ of de 4B met 1 of 2 GB RAM : € 30
- Behuizing : € 10
- Voeding : € 10
- Beetje microSDXC kaartje : € 15

Dat is toch € 65 bij elkaar en dan is een wat duurder (of tweedehands even duur in dit geval!) mini PC'tje helemaal zo gek nog niet :)
Alleen de aanschaf van apparatuur is een wat onzinnige vergelijking, dan moet je periode van vervanging SD-kaartje en de energiekosten ook meenemen.

En wat betreft domoticz scheelt het opvreten van een SD-card al door de logging te beperken.
Ik begrijp werkelijk niet waarom je zit te wachten op een logfile waar elke 10 seconden een entry in staat dat dat de data van je P1-poort binnenkomt. Zinnig. Not.

[ Voor 19% gewijzigd door ed1703 op 29-12-2020 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Pi-Hole + Print Server zal dan ook niet zoveel writes doen als een Domoticz database :)
Maar jij weet niet hoe lang mijn Domoticz probleemloos heeft gedraaid met een kaartje. Ik heb echt nog nooit met een Pi+kaartje last gehad. En ik heb er echt wel een aardig stapeltje liggen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Houtje touwtje FTW!!! _O- Nee, bedankt! :P :+
Precies. Je hoeft er ook niet meer aan te zitten toch? Lekker uit de weg leggen en klaar. Servers hoeven niet mooi of wat dan ook te zijn. Als het werkt is het prima. Ik vind een Pi het fijnste om mee te werken. Lekker simpel, uitbreidingen heb ik niet zo vaak nodig gehad. Een keer een Wifi dongle en een Raspicam. Erg makkelijk om op te zoeken wat werkt en wat niet. Als je aan een Pi begint, verwacht je ook niet echt een out-of-the-box kant en klare oplossing. Het is een hobbyding waar je hele leuke dingen mee kan doen. Maar je moet er wel wat voor doen. De vergelijking met andersoortige systemen gaat daardoor mank.

Een NUC is naar mijn idee een hele andere categorie. En als je tweedehands spul gaat vergelijken met een Pi, kun je alles wel bij elkaar verzinnen, dan klopt het altijd. Maar goed, we hoeven niet dezelfde smaak/voorkeur te hebben. Ik heb zoals gezegd tal van die dingen in gebruik en gehad. Prima spul, flexibiliteit in overvloed zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ed1703 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:30:
Alleen de aanschaf van apparatuur is een wat onzinnige vergelijking, dan moet je periode van vervanging SD-kaartje en de energiekosten ook meenemen.
De Pi zou wat zuiniger kunnen zijn, maar de NUC achtigen kunnen zowel IDLE als stressed ook maar een paar Watt verbruiken :)
mphilipp schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:30:
Maar jij weet niet hoe lang mijn Domoticz probleemloos heeft gedraaid met een kaartje. Ik heb echt nog nooit met een Pi+kaartje last gehad. En ik heb er echt wel een aardig stapeltje liggen.
Dat is mooi, maar... :
- Hij heeft er wel last van.
- Ik heb heel vaak over soortgelijke problemen gelezen, dankzij... Domoticz! :+
En in enkele gevallen hoorde ik weleens verhalen in de trant van : "Moet een nieuwe Pi (erbij) kopen, want de huidige heeft het te druk met Domoticz aansturen." :)
mphilipp schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:38:
Precies. Je hoeft er ook niet meer aan te zitten toch?
Lekker uit de weg leggen en klaar. Servers hoeven niet mooi of wat dan ook te zijn. Als het werkt is het prima.
Dat zeg ik ook niet, maar het moet wel handig/praktisch zijn en dat is een Pi niet altijd :)
Ik vind een Pi het fijnste om mee te werken. Lekker simpel, uitbreidingen heb ik niet zo vaak nodig gehad. Een keer een Wifi dongle en een Raspicam. Erg makkelijk om op te zoeken wat werkt en wat niet. Als je aan een Pi begint, verwacht je ook niet echt een out-of-the-box kant en klare oplossing. Het is een hobbyding waar je hele leuke dingen mee kan doen. Maar je moet er wel wat voor doen. De vergelijking met andersoortige systemen gaat daardoor mank.
Mee eens, maar soms werkt een wat uitgebreider bordje gewoon net wat lekkerder!

Het hoeft niet eens een NUC te zijn, maar bijvoorbeeld een ARM based concurrent van Orange Pi/Odroid/enz. die eMMC aan boord hebben of zelfs verwisselbare eMMC via een eMMC slot :)
Sommigen hebben zelfs een SATA poortje! Of maar liefst twee! :o
Een NUC is naar mijn idee een hele andere categorie. En als je tweedehands spul gaat vergelijken met een Pi, kun je alles wel bij elkaar verzinnen, dan klopt het altijd.
Maar goed, we hoeven niet dezelfde smaak/voorkeur te hebben. Ik heb zoals gezegd tal van die dingen in gebruik en gehad. Prima spul, flexibiliteit in overvloed zou ik zeggen.
Ik zeg ook niet dat je het altijd moet doen of dat het altijd beter is, maar hij had een probleem en ik bood een oplossing aan : That's it! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:53:
[...]

De Pi zou wat zuiniger kunnen zijn, maar de NUC achtigen kunnen zowel IDLE als stressed ook maar een paar Watt verbruiken :)
Je weet gerust wel dat een nuc idle echt wel rond de 10 watt zit. Het is ook niet echt een oplossing voor het opvreten van sd-kaartjes. Zoals in mijn eerdere post al aangegeven begrijp ik niet waarom domoticz-gebruikers alles maar willen loggen. Wat heb ik er in hemelsnaam aan om te weten dat er elke zoveel seconden data van een device binnenkomt? Het is pas boeiend als iets niet werkt, maar daarvoor hebben we een errorlogging of start domoticz handmatig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ed1703 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:02:
Je weet gerust wel dat een nuc idle echt wel rond de 10 watt zit.
Ik ben metingen tegengekomen van 6 Watt stressed voor een bepaald model, maar welke dat was moet ik je effe schuldig blijven :)
Het is ook niet echt een oplossing voor het opvreten van sd-kaartjes.
Tja, dat zal ieder voor zich moeten bepalen, maar ik zie hier op GoT steeds meer mensen vanaf een SSD booten en dat zal vast wel een reden hebben...
Zoals in mijn eerdere post al aangegeven begrijp ik niet waarom domoticz-gebruikers alles maar willen loggen. Wat heb ik er in hemelsnaam aan om te weten dat er elke zoveel seconden data van een device binnenkomt? Het is pas boeiend als iets niet werkt, maar daarvoor hebben we een errorlogging of start domoticz handmatig op.
Ook weer een keuze/behoefte waar ik mee niet mee bemoei :)

JA! Dat kan ik ook! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:11:
[...]
Ik zie hier op GoT steeds meer mensen vanaf een SSD booten en dat zal vast wel een reden hebben...
Misschien wel omdat ze functionaliteit van een device verwachten, terwijl het daar niet echt voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Parklife schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:52:
Zover ik weet is een plug niet nodig. Ik heb VNC gewoon werkend gekregen zonder dummy's op een pi zero, 3b en 4.

Heb je wel een image met desktop geïnstalleerd?

Bij mijn boot m'n pi4 ook altijd zonde desktop op. Als ik deze dan toch wil gebruiken via VNC, start ik deze via: sudo systemctl start lightdm.
Eerste instellingen met een scherm gedaan dus dat was de juiste image.

sudo systemctl start lightdm Daar gebeurt bij mij niets.

Ik ga zo een scherm opzoeken en erin prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ed1703 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:02:
[...]

Je weet gerust wel dat een nuc idle echt wel rond de 10 watt zit. Het is ook niet echt een oplossing voor het opvreten van sd-kaartjes. Zoals in mijn eerdere post al aangegeven begrijp ik niet waarom domoticz-gebruikers alles maar willen loggen. Wat heb ik er in hemelsnaam aan om te weten dat er elke zoveel seconden data van een device binnenkomt? Het is pas boeiend als iets niet werkt, maar daarvoor hebben we een errorlogging of start domoticz handmatig op.
Dat wist ik niet. Ik dacht dat het puur de vele writes voor de database waren.

Hoe zet ik die overdreven logging uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 13:34
Ik zit met een keuze dingetje. Draai een rpi3b met PiHole (dhcp), traccar, openVpn(WireGuard) en nog als nas met Stretch en nu twijfel ik om naar Buster te upgraden. Hoe groot is de kans dat dit prima en foutloos verloopt? Hoe nodig is het of zit ik nog veilig op Stretch? Aangezien ik er verder weinig op vooruit ga en er normaal gesproken niks van ga merken twijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

nero355 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:32:

X-Forwarding via SSH geprobeerd :?
Geen idee hoe, wie, wat, waar.

HDMI scherm erin, geen beeld uit de PI.
Reboot nog niets.
powerdown en weer opstarten, niets op de HDMI.

Dit is niet echt handig. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

DoeEensGek schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:51:
Ik zit met een keuze dingetje. Draai een rpi3b met PiHole (dhcp), traccar, openVpn(WireGuard) en nog als nas met Stretch en nu twijfel ik om naar Buster te upgraden. Hoe groot is de kans dat dit prima en foutloos verloopt? Hoe nodig is het of zit ik nog veilig op Stretch? Aangezien ik er verder weinig op vooruit ga en er normaal gesproken niks van ga merken twijfel ik.
Zorg, dat je een werkende back-up hebt. Ik heb het wel eens gedaan, het is wel eens gelukt, maar ook wel eens mislukt. En uiteindelijk heb ik het gewoon compleet opnieuw opgezet (scheelde wel, dat ik twee Pi's met ieder een Pi-Hole had, dus ik was gewoon on-line).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:08
Seafarer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:15:
[Afbeelding]

SSH is prima.

Ik heb het werkend gekregen door een vaste resolutie te in te stellen. (1024x768)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ThomasW schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:52:
[...]

Ik heb het werkend gekregen door een vaste resolutie te in te stellen. (1024x768)
Ik zal hem onthouden.

Ik ben nu bezig om opnieuw een image op de SD kaart te zetten. Ik kom er even niet verder mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat je zou kunnen proberen is de install klonen naar een andere Pi en dan op die Pi de upgrade starten en kijken hoe dat gaat. Dat heb ik met een draaiende Raspbian Stretch install gedaan, terwijl die actief is image van maken over het netwerk, dan image wegschrijven op ssd en die aan andere Pi hangen voor de upgrade. Dat lijkt goed gegaan te zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:16:
[...]

Dat wist ik niet. Ik dacht dat het puur de vele writes voor de database waren.

Hoe zet ik die overdreven logging uit?
Ik weet niet wat je setup is met domoticz. Hoeveel devices, en hoe vaak komt daar data van binnen?
Ik heb hier een setup met P1, Hue, Harmony, 13 temperatuursensoren, 7 PIR's/Bewegingssensoren en lees de zonnepanelen elk kwartier uit.

Om de database niet te groot te laten groeien heb ik de "Log History" op 1 dag gezet.
Dit zijn bijvoorbeeld de switches van de lampen (wanneer ze bediend zijn), niet de P1 of zonnepanelen, die loggen gewoon door.

Wat ik ook heb gedaan (toegevoegd):

/etc/init.d/domoticz.sh:

code:
1
DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -loglevel status,error"

Mijn SD-kaartje gaat inmiddels al sinds 2018 mee.
Heb je veel devices als in echt tientallen die ook zelfstandig meerdere keren in een minuut status weggeschrijven, dan heb je wel een uitdaging met een RPI en heb je een SSD als oplossing of hardware wat niet default rust op SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:49
mcDavid schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:18:
[...]

Not sure. Als je enkel media streamt zal het wel gaan, als je het wilt encoden kan dat wel eens tegenvallen.

Bovendien zou ik sowieso een RPi 4 aanraden ivm de veel grotere i/o bandbreedte. Dat ga je echt merken.

Edit: wacht ik lees verkeerd, je gebruikt een externe Plex server en de RPi als renderer. Ja als die media server een codec serveert die je RPi verstaat, moet dat met 2 vingers in de neus lukken.
Heb inmiddels een externe USB case gekocht voor de SSD die ik nog had liggen en die aan de RPI 3 die hier DHPC / DNS staat te doen geknoopt. Dit werkt aardig goed in combinatie met Plex. Transcoden moet je inderdaad niet willen ( heb ik gemerkt) maar goed dat is makkelijk te voorkomen met de juiste instellingen in handbrake

Strava | AP | IP | AW

• Seafarer

Seafarer

XXX

ed1703 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:46:
[...]

Ik weet niet wat je setup is met domoticz. Hoeveel devices, en hoe vaak komt daar data van binnen?
Ik heb hier een setup met P1, Hue, Harmony, 13 temperatuursensoren, 7 PIR's/Bewegingssensoren en lees de zonnepanelen elk kwartier uit.
5 X DS18B20 en verder niets. Dat is behoorlijk minder dan jouw config.
Om de database niet te groot te laten groeien heb ik de "Log History" op 1 dag gezet.
Die staat bij mij op 7.
Dit zijn bijvoorbeeld de switches van de lampen (wanneer ze bediend zijn), niet de P1 of zonnepanelen, die loggen gewoon door.

Wat ik ook heb gedaan (toegevoegd):

/etc/init.d/domoticz.sh:

code:
1
DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -loglevel status,error"
Wat bewerkstellig je met die code? (Beginner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:53:
[...]
5 X DS18B20 en verder niets. Dat is behoorlijk minder dan jouw config.
Ik zit dan eerder te denken aan een wel zeer slechte kwaliteit SD-kaart of een ander proces die enorm veel writes doet.
Wat bewerkstellig je met die code? (Beginner)
Dat er niet elke paar seconden naar een logfile wordt geschreven indien dat aan staat.
Vermoeden bij jou is dat jij het default hebt staan, dus heeft het ook geen zin om dit aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ed1703 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:09:
[...]

Ik zit dan eerder te denken aan een wel zeer slechte kwaliteit SD-kaart of een ander proces die enorm veel writes doet.

[...]

Dat er niet elke paar seconden naar een logfile wordt geschreven indien dat aan staat.
Vermoeden bij jou is dat jij het default hebt staan, dus heeft het ook geen zin om dit aan te passen.
Ik ben bang dat ook het verwijderen van de voeding, voordat de software gestopt is. Debet is aan het kapot gaan. (waarschijnlijk 2 keer gebeurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Raven schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:13:
[...]

Wat je zou kunnen proberen is de install klonen naar een andere Pi en dan op die Pi de upgrade starten en kijken hoe dat gaat. Dat heb ik met een draaiende Raspbian Stretch install gedaan, terwijl die actief is image van maken over het netwerk, dan image wegschrijven op ssd en die aan andere Pi hangen voor de upgrade. Dat lijkt goed gegaan te zijn.
Wat ik begrijp is dat jullie eigenlijk met 2pi's werken om dit te doen. Helaas ik heb er maar één op het moment. Denk dat ik het voorlopig nog maar even uitstel. Mijn vorige ervaring met upgrade was minder en koste toen een hoop tijd en gerommel om in orde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Vandaag maar de onderdelen voor een gamepad zero gekocht, al mag ik ze zodra die aankomen tot de 14de niet aanraken. 8)7

Zat een tijdje aan de NES te denken maar ik kan eigenlijk niet zonder X/Y of L/R knoppen dus uit consessies is het een SNES controller geworden. Heb er wel zin in maar rpi en solderen is mij toch een nieuwe wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:56:
[...]

Reichelt geeft aan ze binnenkort te kunnen leveren.. de vraag is alleen, wat is binnenkort.
Ik zag net dat ze weer naar NL kunnen versturen dus heb bij argon40.com zelf besteld.

Kosten: 20$ voor het m.2 expansion board + $ 6,99 shipping is totaal: $26,99 wat neer komt op zo'n € 22,05.

Ik verwacht niet dat die in Nederland uiteindelijk goedkoper zal zijn. De afhandeling van de eventuele garantie laat ik maar via mijn creditcard maatschappij verlopen mocht dat via Hong Kong lastig blijken te verlopen.
Maar vooralsnog ga ik er vanuit dat alles werkt zoals beloofd. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 06-01-2021 16:16 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Ferruginous Hwk schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:15:
Ik zag net dat ze weer naar NL kunnen versturen dus heb bij argon40.com zelf besteld.
Ik had hem 2 weken geleden bij amazon.de (berrybase.de verkoper) gekocht.. ongeveer het zelfde betaald. Kwam gisteren binnen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13
Mijn ervaring is dat met een Sandisk Ultra microsd kaarte m'n Pi3B beter preseteerde dan met een Samsung EVO PLUS kaartje.
Met die laatste werd de Pi toch sluggisch/traag. Met het swappen van de Microsd kaartje waren de problemen weg terwijl ik toch altijd goede ervaringen heb met de EVO PLUS kaartjes
Deze stap heb ik ongeveer een jaar geleden gemaakt zonder problemen. Wel eerst een backup maken (en testen!) :P
Ik heb deze manual gebruikt geloof ik: http://baddotrobot.com/bl...aspian-stretch-to-buster/

[ Voor 55% gewijzigd door SniperGuy op 06-01-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
SniperGuy schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:36:
Mijn ervaring is dat met een Sandisk Ultra microsd kaarte m'n Pi3B beter preseteerde dan met een Samsung EVO PLUS kaartje.
Met die laatste werd de Pi toch sluggisch/traag. Met het swappen van de Microsd kaartje waren de problemen weg terwijl ik toch altijd goede ervaringen heb met de EVO PLUS kaartjes

[...]

Deze stap heb ik ongeveer een jaar geleden gemaakt zonder problemen. Wel eerst een backup maken (en testen!) :P
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog steeds alles met rust gelaten heb. Het is een beetje wachten op een rustig en ideaal moment. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

DoeEensGek schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:53:
Denk dat ik het voorlopig nog maar even uitstel. Mijn vorige ervaring met upgrade was minder en koste toen een hoop tijd en gerommel om in orde te krijgen.
Je doet niet je nickname eer aan op deze manier hé! :P >:) :+

/flauw, maar kon het niet laten... :$ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
SNES controller openmaken en een pi zero met wat voorgekauwde code laten draaien is niet zo interessant, zelfde verhaal met de power led waar de originele kabel zit. m'n idiote brein kon het echter niet laten om van iets heel simpels een idioot complex (voor mij) probleem er aan toe te voegen.

Volgende maand 3 extra controllers er bij, 1 usb, 2 bluetooth, simpel genoeg...toen wou ik 4 status lichtjes aan de achterkant van de gamepad zero, kwa hardware niet zo boeiend maar denk toch dat ik morgenavond een opfris cursus "hello world" op youtube zoek. |:(

Toch iets verdiept in de materie, wat berichten over het detecteren van usb devices maar denk dat ik toch naar de code zelf moet kijken om te zien hoe retropie controllers detecteert en een controller port aan de emulator doorgeeft. Als dat gedaan is zou het eigenlijk heel simpel moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Zijn er al mensen die ervaring hebben met https://github.com/pikvm ?

ik heb net een USB-HDMI stick binnen gehad, met het doel om een DIY pikvm in de meterkast te duwen . (servers)

mijn vraag: als ik het goed begrijp kan ik met een OTG kabel de keyboard emulatie doorzetten naar de pc toe (mits de pc dit snapt natuurlijk) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er is nu ook een 32GB variant van de RasPiKey eMMC module :)
Since we released RasPiKey, we received a lot of inquires about variety with bigger storage capacity. Now the 32GB RasPiKey is finally here!

Afbeeldingslocatie: https://www.uugear.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/01/02-768x432.jpg

What’s New?
Not much really, only the storage capacity is doubled comparing to the 16GB variety. The 32GB variety has the same read/write performance, because it uses the eMMC chip from the same family (16GB RasPiKey uses Samsung KLMAG1JETD-B041 while 32GB RasPiKey uses KLMBG2JETD-B041).

Afbeeldingslocatie: https://www.uugear.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/01/compare.jpg

Besides checking the marks on the chip, you can also tell which one is 32GB from its packaging. The 32GB RasPiKey comes with a blue lanyard (16GB has black one) and it has “32GB” printed on the label on its antistatic bag.

Afbeeldingslocatie: https://www.uugear.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/01/03-768x554.jpg

Bootloader and OS Version
Raspberry Pi 3B+ or earlier models of Raspberry Pi all supports RasPiKey directly.

Newly produced Raspberry Pi 4B has rather new bootloader, which can directly recognise RasPiKey. However if your Raspberry Pi 4B is from older batch, you may need to upgrade bootloader. Both 16GB and 32GB RasPiKey has necessary files to upgrade bootloader for your Raspberry Pi 4B.

Since today (2020.1.7), all our RasPiKey have files that allow you to upgrade boot loader to version “c305221a6d7e532693cc7ff57fddfc8649def167” (released on 3rd September 2020).

Since today (2020.1.7), all our RasPiKey have flashed Raspbian (Raspberry Pi OS) disk image released on 2nd December 2020.

You can of course install different version of OS into RasPiKey, just like you did on a normal SD card. Please don’t forget to backup those handy applications for WiFi and SSH settings, if you want to use them after installing new OS.

Price and Where to Buy?
32GB RasPiKey’s retail price is 720 CZK (about 27.54EUR / 24.96GBP / 33.98USD ).

You can order it from our e-shop or you may be able to order it from our resellers soon.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Raven schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:24:
[...]

[...]
Nu nog een variant met flatcable en het past zelfs in de Rpi ZEROW behuizing :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 14:06
vso schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:21:
Zijn er al mensen die ervaring hebben met https://github.com/pikvm ?

ik heb net een USB-HDMI stick binnen gehad, met het doel om een DIY pikvm in de meterkast te duwen . (servers)

mijn vraag: als ik het goed begrijp kan ik met een OTG kabel de keyboard emulatie doorzetten naar de pc toe (mits de pc dit snapt natuurlijk) ..
Tof project! Nooit eerder gezien, maar volgens mij beantwoordt dit je vraag?:

https://github.com/pikvm/...aster/img/v2_splitter.png

De beheerde PC/server krijgt gewoon een USB muis en toetsenbord aangeboden (ge-emuleerd door de Pi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tsjoender schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:10:
[...]

Tof project! Nooit eerder gezien, maar volgens mij beantwoordt dit je vraag?:

https://github.com/pikvm/...aster/img/v2_splitter.png

De beheerde PC/server krijgt gewoon een USB muis en toetsenbord aangeboden (ge-emuleerd door de Pi).
Zo ver was ik ook :), btw ik heb ook arduino en andere meuk rondslingeren ..

De pinnetjes op je mobo (resetknop/powerknop bv) emuleren geloof ik wel .

Ik zoek echter de software oplossing die op de pi de HID meuk "emuleert" .. die doorgestuurd word via de kabel naar de aangesloten pc ..

ik wil een diy HID bouwen (denk aan een buttonbox voor games bv) die zowel virtueel als fysiek benaderbaar is ..dus bv tablet/gsm die samen met de button box normaal fungeert voor je sim race/vlieg game oid beschikbaar is .. maar dat ik ook het los als een mobiele KVM unit kan gebruiken voor me meterkast meuk .. of even snel het beeld v.d voordeur(bel) kan zien.. lekker multi functie ding dus

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 14:06
vso schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:23:
[...]

Zo ver was ik ook :), btw ik heb ook arduino en andere meuk rondslingeren ..

De pinnetjes op je mobo (resetknop/powerknop bv) emuleren geloof ik wel .

Ik zoek echter de software oplossing die op de pi de HID meuk "emuleert" .. die doorgestuurd word via de kabel naar de aangesloten pc ..

ik wil een diy HID bouwen (denk aan een buttonbox voor games bv) die zowel virtueel als fysiek benaderbaar is ..dus bv tablet/gsm die samen met de button box normaal fungeert voor je sim race/vlieg game oid beschikbaar is .. maar dat ik ook het los als een mobiele KVM unit kan gebruiken voor me meterkast meuk .. of even snel het beeld v.d voordeur(bel) kan zien.. lekker multi functie ding dus
Op die manier, die vraag las ik niet tussen de regels door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:06
Ik hoop dat ik mijn vraag in dit topic goed plaats en anders hoor ik het graag. Ik wil mijn Raspberry Pi 3B gebruiken om Youtube te gebruiken. In principe hoeft het OS niet meer te bieden dan het kunnen afspelen van Youtube-afspeellijsten. Ik zat zelf aan Kodi of Android te denken. Zou iemand met mij mee willen denken of één van deze twee de beste keuze is, of dat toch iets anders beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
@TwingyTwingy lijkt me nou typisch een gevalletje "net wat je eigen voorkeur heeft".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:54
TwingyTwingy schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:40:
Ik hoop dat ik mijn vraag in dit topic goed plaats en anders hoor ik het graag. Ik wil mijn Raspberry Pi 3B gebruiken om Youtube te gebruiken. In principe hoeft het OS niet meer te bieden dan het kunnen afspelen van Youtube-afspeellijsten. Ik zat zelf aan Kodi of Android te denken. Zou iemand met mij mee willen denken of één van deze twee de beste keuze is, of dat toch iets anders beter is?
Micro SD kaartjes kosten geen drol tegenwoordig dus waarom koop je er niet 2 stuks en probeer je allebei gewoon uit. Dan kun je met beide os’en testen en bepalen wat het beste is. Het enige wat ik me afvraag is of YouTube niet te zwaar is voor de Rpi 3b maar daar kom je gauw genoeg achter.

Een ander alternatief is een één van de vele goedkope Android tv doosjes aanschaffen. Die dingen kosten ergens rond de 30 en €50 en voldoen dan ruimschoots.

Succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ed1703 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:46:
[...]
Mijn SD-kaartje gaat inmiddels al sinds 2018 mee.
Heb je veel devices als in echt tientallen die ook zelfstandig meerdere keren in een minuut status weggeschrijven, dan heb je wel een uitdaging met een RPI en heb je een SSD als oplossing of hardware wat niet default rust op SD.
Een Pi heeft Wifi; je kunt dus ook gewoon Samba/Cifs installeren en logging e.d. wegschrijven op een share ergens. Desnoods een van de Pi's inzetten als opslag voor de anderen, en eventueel monitoring met iets als Monit. Lekker simpel. Hang een SSD aan die Pi en je hebt klaar. Je kan zelfs netwerk boot doen, maar dan moet je ze bedraad aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Een Pi heeft Wifi; je kunt dus ook gewoon Samba/Cifs installeren en logging e.d. wegschrijven op een share ergens. Desnoods een van de Pi's inzetten als opslag voor de anderen, en eventueel monitoring met iets als Monit. Lekker simpel. Hang een SSD aan die Pi en je hebt klaar. Je kan zelfs netwerk boot doen, maar dan moet je ze bedraad aansluiten.
Niet alle Pi's hebben wifi he. (en veel wifi-dongles werken brak op de eerdere versies) Maar afgezien daarvan ontbreekt bij mij de zinnigheid van een logging waar elke 5-10 seconden in te lezen is dat er data is ontvangen van de P1 poort of van 15 temperatuursensors elke minuut. Bij problemen begrijp ik dat je dit juist wel wilt, dan kun je het natuurlijk alsnog aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ed1703 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:33:
[...]
Niet alle Pi's hebben wifi he.
Ik heb het ook over échte Pi's... :+

Maar wat jij aanstipt is het gevolg van de toegankelijkheid van een Pi. Je kunt er supermakkelijk een image op knallen en een howto volgen en dan werkt het. Maar als je verder geen idee van Linux hebt dan kun je er verder niets mee, en snap je niet dat je logging uit kunt zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Miki schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:31:
[...]
Een ander alternatief is een één van de vele goedkope Android tv doosjes aanschaffen. Die dingen kosten ergens rond de 30 en €50 en voldoen dan ruimschoots.
Voor een Pi met voeding, een fatsoenlijk SD-kaartje en behuizing ben je ook minimaal dat bedrag kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:55:
[...]

Ik heb het ook over échte Pi's... :+

Maar wat jij aanstipt is het gevolg van de toegankelijkheid van een Pi. Je kunt er supermakkelijk een image op knallen en een howto volgen en dan werkt het. Maar als je verder geen idee van Linux hebt dan kun je er verder niets mee, en snap je niet dat je logging uit kunt zetten.
En gaan SD kaartjes na 6 weken stuk >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ed1703 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:03:
[...]
En gaan SD kaartjes na 6 weken stuk >:)
Nou, op zich valt dat ook wel mee. Ik heb er echt nog nooit last van gehad. Ooit één keer een doa kaartje, maar dat was alles. Maar dat waren ook weer geen systemen die elke minuut hun hele leven wegschreven. Ik merk ook dat veel mensen alles zo goedkoop mogelijk proberen te doen. Als je dan het goedkoopste sd kaartje pakt, moet je je meteen afvragen waarom die dingen zoveel goedkoper zijn. Misschien omdat ze niet aan de kwaliteitseisen voldoen om als a of zelfs b merk verkocht te worden. Ja...als het niets mag kosten zal het ook wel niet belangrijk zijn denk ik dan maar. Dus eigen schuld voor een groot deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Miki schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:31:
Freee!! schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:00:
Voor een Pi met voeding, een fatsoenlijk SD-kaartje en behuizing ben je ook minimaal dat bedrag kwijt.
Ik moet nog steeds een keer op zoek gaan naar een of ander forum of community die veel met die dingen doet, want vaak hebben die kastjes eMMC aan boord en met iets van ARMbian of zo erop i.c.m. de SoC's die erin worden gebruikt lijken ze mij inderdaad een interessant goedkoop alternatief voor een Raspberry Pi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

nero355 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:24:
[...]

[...]

Ik moet nog steeds een keer op zoek gaan naar een of ander forum of community die veel met die dingen doet, want vaak hebben die kastjes eMMC aan boord en met iets van ARMbian of zo erop i.c.m. de SoC's die erin worden gebruikt lijken ze mij inderdaad een interessant goedkoop alternatief voor een Raspberry Pi :)
Effe updaten:
Ik had wat scherm perikelen een tijdje terug en kapotte SD kaartjes. En hier een hoop hulp en ideeën gehad.

En achteraf was het weer simpel maar wel raar. Er bleek maar een SD kaartje kapot te zijn dat ten eerste. Maar er gebeurt iets raars als je de scherminstellingen van de rpi via de CLI insteld met "raspi-config" en later doe je dat via de desktop. Dan worden er wel eens instellingen overschreven en blijf je met een zwart scherm achter. Of eigenlijk staat hij plotseling ingesteld om na het booten op te starten met CLI. Tsja dan komt er niets uit de HDMI aansluiting.

En wat ik ook over het hoofd zag is dat ik 2 images heb om te flashen die anders ingesteld staan. De ene boot na flashen op in CLI en de andere in de desktop.

Kort verhaal lang. Hij doet het weer. Domoticz met autodiscovery draait weer de gas meter wordt weer uitgelezen. Helaas is de gas uitlezing per UUR. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:44

rvk

Seafarer schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:22:
[...]
Domoticz met autodiscovery draait weer de gas meter wordt weer uitgelezen. Helaas is de gas uitlezing per UUR. :(
Dat hangt van de slimme meter af. Bij mijn meter (sagemcom xs210) wordt het gas elke 5 minuten geüpdate.

Bij mijn buurman (andere meter) wordt het inderdaad een keer per uur gedaan en loopt die meting ook nog eens een uur achter volgens het display (om 7:00 ontvang je de stand van 6:00). Heel maf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

rvk schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Dat hangt van de slimme meter af. Bij mijn meter (sagemcom xs210) wordt het gas elke 5 minuten geüpdate.

Bij mijn buurman (andere meter) wordt het inderdaad een keer per uur gedaan en loopt die meting ook nog eens een uur achter volgens het display (om 7:00 ontvang je de stand van 6:00). Heel maf.
Zeker maf.
De slimme meter was ook bedoelt om Nederland meer inzicht te geven in zijn/haar verbruik. Lekker handig per uur en en een uur later. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Herkent iemand het volgende gedrag van de Raspberry Pi 3B+?
Heel geleidelijk loopt het geheugengebruik van de Pi elke dag een beetje op van 35% bij een verse start naar 60% na een maand of zo. Een herstart (echt helemaal uit en stroom er af) verlaagd dan het geheugengebruik weer naar een acceptabele waarde van rond 35% en begint dan weer langzaam op te lopen. Op de Pi is o.a. Domoticz en Monit geïnstalleerd. Nu is het vervelende dat Domoticz de neiging heeft bij hoog geheugengebruik zo nu en dan offline te gaan tot Monit de boel weer aan slingert.
Eerder gebruikte ik nog micro SD samen met de Pi, die heb ik recent vervangen door een EMMC module. Dat heeft de stabiliteit een stuk verbeterd. Maar dit gedrag is niet (helemaa) verdwenen. Ik had dat dus ook al met de SD kaartjes.

Iemand een clou wat hier aan de hand kan zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iy9HPfSDgBB7dOxgm8d2enjVHl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZdEICLpI0Fn6CUmy5XO6gc7G.png?f=user_large
Dit is dus na een gecontroleerde stop en nieuwe start van de Pi. Loopt daarna even op naar 40% en vandaar druppelsgewijs weer verder omhoog.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Welk proces gebruikt er dan zoveel geheugen? Dat een computer geheugen gebruikt is leuk maar zegt niks. Je moet weten welke processen dat zijn.

En de hamvraag is.. als het systeem zoveel gebruikt vallen er dan dingen om? Domoticz las ik maar dan moet je kijken waarom dat gebeurt. Dan ben je terug bij vraag 1

[ Voor 36% gewijzigd door Webgnome op 14-01-2021 06:48 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10
Copitano schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 02:31:
Heel geleidelijk loopt het geheugengebruik van de Pi elke dag een beetje op van 35% bij een verse start naar 60% na een maand of zo. Een herstart (echt helemaal uit en stroom er af) verlaagd dan het geheugengebruik weer naar een acceptabele waarde van rond 35% en begint dan weer langzaam op te lopen. Op de Pi is o.a. Domoticz en Monit geïnstalleerd. Nu is het vervelende dat Domoticz de neiging heeft bij hoog geheugengebruik zo nu en dan offline te gaan tot Monit de boel weer aan slingert.
Eerder gebruikte ik nog micro SD samen met de Pi, die heb ik recent vervangen door een EMMC module. Dat heeft de stabiliteit een stuk verbeterd. Maar dit gedrag is niet (helemaa) verdwenen. Ik had dat dus ook al met de SD kaartjes.

Iemand een clou wat hier aan de hand kan zijn?[Afbeelding]
Dit is dus na een gecontroleerde stop en nieuwe start van de Pi. Loopt daarna even op naar 40% en vandaar druppelsgewijs weer verder omhoog.
een slecht geprogrammeerde loop waardoor een stack vol loopt ?
Ik heb zoiets wel is uitgeprobeerd door een bash script die zichzelf aan roept, dan loopt het memory ook vol, dmv een keer onderbreken en opnieuw starten en memory is weer vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

TwingyTwingy schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:40:
Ik hoop dat ik mijn vraag in dit topic goed plaats en anders hoor ik het graag. Ik wil mijn Raspberry Pi 3B gebruiken om Youtube te gebruiken.
Even een vraag uit interesse: mij is het nog nooit gelukt om op een Pi 3B fatsoenlijk Youtube te kijken. Ik wilde een simpel internet systeempje in elkaar knutselen, maar toen Youtube totaal niet lukte op meer van 480p, en ik ook in forums nergens kon vinden hoe het wél moest, heb ik het plan opgegeven. Ik heb wel een paar heel ingewikkelde verhalen gezien om het toch voor elkaar te krijgen, maar dat leek mij niet echt handig.
Heb ik toen niet goed gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

Vraagje over de RPI4:

Momenteel draai ik een RPI4 (4GB RAM versie) met hierop: Plex, Transmission (automatisch downloaden flms en series) en Nextcloud (voor backups van m'n PC's). Nu merk ik dat de RPI4 soms moeite heeft met transcoden. Nu heb ik dit al deels opgelost door CPU0 en CPU1 te reserveren voor Plex, echter vraag ik mij af of ik betere performance krijg als ik switch naar een mini-PC met een Intel Core i3 4030u met ook 4GB RAM (wel DDR3 i.p.v. DDR4).
Benchmarks op het internet maken het voor mij niet echt overzichtelijk....

Anyone? :)

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

mphilipp schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Even een vraag uit interesse: mij is het nog nooit gelukt om op een Pi 3B fatsoenlijk Youtube te kijken. Ik wilde een simpel internet systeempje in elkaar knutselen, maar toen Youtube totaal niet lukte op meer van 480p, en ik ook in forums nergens kon vinden hoe het wél moest, heb ik het plan opgegeven. Ik heb wel een paar heel ingewikkelde verhalen gezien om het toch voor elkaar te krijgen, maar dat leek mij niet echt handig.
Ik heb in het verleden (enkele jaren geleden) wel youtube gekeken via de xbmc plugin op een RPi2B. Kan me niet herinneren dat dat problemen gaf.. Maar kan zijn dat YT inmiddels met andere video codecs werkt.
Op die Pi had ik de betaalde hardwarematige MPEG2 decodering aan staan, wellicht niet relevant maar ik meld het toch even.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JanPedaal schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:33:
[...]
Ik heb in het verleden (enkele jaren geleden) wel youtube gekeken via de xbmc plugin op een RPi2B. Kan me niet herinneren dat dat problemen gaf.. Maar kan zijn dat YT inmiddels met andere video codecs werkt.
Op die Pi had ik de betaalde hardwarematige MPEG2 decodering aan staan, wellicht niet relevant maar ik meld het toch even.
Ik probeerde het met een GUI en een browser, maar dat was drama op een Pi3B. Ik denk niet dat het beter is geworden want dit was afgelopen jaar dat ik het probeerde. Ik denk dat het op een Pi4 beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

mphilipp schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Ik probeerde het met een GUI en een browser, maar dat was drama op een Pi3B. Ik denk niet dat het beter is geworden want dit was afgelopen jaar dat ik het probeerde. Ik denk dat het op een Pi4 beter werkt.
Ik zal komend weekend eens kijken of mijn YT plugin het nog doet in Kodi; het mediacenter draait hier inmiddels op een Pi3B (maar zonder MPEG licentie).

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JanPedaal schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:09:
[...]
Ik zal komend weekend eens kijken of mijn YT plugin het nog doet in Kodi; het mediacenter draait hier inmiddels op een Pi3B (maar zonder MPEG licentie).
Punt is dat ik het toen via een browser wilde doen. Het doel was een internet werkstation maken zeg maar. Mail checken, beetje browsen en youtube kijken. Via Kodi heb je misschien eea aan slimme codecs die meewerken, maar dan zit je weer in een mediacenter. En Kodi op een Pi vind is helemaal 3x nix, veel te traag en als je een beetje pittige Bluray hebt, die hij over het netwerk moet halen op 100Mbit, gaat dat ook niet echt lekker. Ik heb dat allemaal geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik toen een Intel NUCje neergezet met een Celeron en dat ging echt 10x beter. Waarschijnlijk is een Pi4 beter geschikt, maar ik vond het niets. Door de menu's bladeren was een straf. Netwerkverkeer ging al iets beter toen ik er een gigabit ethernet usb dongletje aan deed. Maar aangezien de USB chip beperkt is tot 380Mb/s krijg je toch niet de volle bandbreedte.

Maar goed, ik weet dat er tal van mensen zijn die er tevreden mee zijn. Maar ik was nooit op zoek naar het goedkoopste mediacenter, maar naar eentje die werkt en waar ik alles naar kan slingeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 21:28

aawe mwan

Wat ook leuk is:

[...]
Even een vraag uit interesse: mij is het nog nooit gelukt om op een Pi 3B fatsoenlijk Youtube te kijken. Ik wilde een simpel internet systeempje in elkaar knutselen, maar toen Youtube totaal niet lukte op meer van 480p
Om de een of andere onverklaarbare reden, "lukt" het ze steeds maar niet om hardwarematig ondersteunde videodecoding onder Linux werkend te krijgen in YouTube in de browser. Daardoor ben je afhankelijk van de brute kracht van je processor en dat heeft de RasPi dus niet.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik heb net effe gekeken naar mijn Pi 3B en die zit op 51,2% terwijl dat ooit ergens rond de 40% begonnen is geloof ik, maar de uptime is echt al iets van 6 maanden dus ik maak me daar niet al te druk om :)

Als er bij jou dingen omvallen dan is er echt iets vreemds aan de hand! :/
Ligt niet aan jou, maar de X.org omgeving en de browsers die onder Linux draaien die geen Hardware Acceleratie hebben! :/
aawe mwan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:45:
Om de een of andere onverklaarbare reden, "lukt" het ze steeds maar niet om hardwarematig ondersteunde videodecoding onder Linux werkend te krijgen in YouTube in de browser. Daardoor ben je afhankelijk van de brute kracht van je processor en dat heeft de RasPi dus niet.
Er is wel wat vooruitgang op dat gebied : NielsFL in "Het Grote Ubuntu Topic"

En daarna was er nog wat nieuws erover, maar die post kan ik effe niet terugvinden... :$
ComputerHoed schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:21:
Vraagje over de RPI4:

Momenteel draai ik een RPI4 (4GB RAM versie) met hierop: Plex, Transmission (automatisch downloaden flms en series) en Nextcloud (voor backups van m'n PC's). Nu merk ik dat de RPI4 soms moeite heeft met transcoden. Nu heb ik dit al deels opgelost door CPU0 en CPU1 te reserveren voor Plex, echter vraag ik mij af of ik betere performance krijg als ik switch naar een mini-PC met een Intel Core i3 4030u met ook 4GB RAM (wel DDR3 i.p.v. DDR4).
Benchmarks op het internet maken het voor mij niet echt overzichtelijk....

Anyone? :)
Ik zou zeggen zorg ervoor dat je apparaten nooit transcoding nodig hebben en er is niks aan de hand! :)

En anders dit soort kastjes overwegen, maar dan wat higher end zeg maar : nero355 in "Raspberry Pi - deel 2"
Of een gloednieuwe AsRock A300 i.c.m. een 2400G/3400G of zo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
JanPedaal schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Bespaar je die moeite, die plugin werkt alleen nog als je een project aanmaakt in Google. Je hebt een api key nodig anders werkt het niet meer. Heb het een paar keer geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar, dus nu maar youtube op de xbox one en straks op de smart tv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

DaRk PoIsOn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:11:
[...]
Bespaar je die moeite, die plugin werkt alleen nog als je een project aanmaakt in Google. Je hebt een api key nodig anders werkt het niet meer. Heb het een paar keer geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar, dus nu maar youtube op de xbox one en straks op de smart tv
Dank je, dat bespaart inderdaad wat moeite. Sinds ik een Chromecast heb, heb ik zelf sowieso geen behoefte meer aan YT op m'n Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
JanPedaal schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Dank je, dat bespaart inderdaad wat moeite. Sinds ik een Chromecast heb, heb ik zelf sowieso geen behoefte meer aan YT op m'n Pi.
Ik had er eigenlijk met mijn 2B en 3B nooit problemen mee, maar dat was onder KODI. Mijn nieuwe tv heeft straks ook een chromecast ingebouwd, dus dat is wel fijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoeEensGek

Last van lxpanel die groeit door een memory leak?
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=267015
The solution then is to change a setting in the lxpanel settings, after that LXpanel redeems the RAM and you get control over new windows (terminal) again.
Then you can run lxpanelctl restart headless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

dss58 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:18:
[...]

een slecht geprogrammeerde loop waardoor een stack vol loopt ?
Ik heb zoiets wel is uitgeprobeerd door een bash script die zichzelf aan roept, dan loopt het memory ook vol, dmv een keer onderbreken en opnieuw starten en memory is weer vrij.
Kan het zijn dat ik die moet zoeken in dzVents scripts. Ben geen programmeur, maar dat lukt vaak nog wel met simpele scripts. Maar ik heb bijvoorbeeld ook de plugin van Buienradar waarvan ik het script heb "geleend". Die geeft nogwel eens foutmeldingen in het log van domoticz. Of moet ik het ergens anders zoeken?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

nero355 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:58:
[...]
Ik heb net effe gekeken naar mijn Pi 3B en die zit op 51,2% terwijl dat ooit ergens rond de 40% begonnen is geloof ik, maar de uptime is echt al iets van 6 maanden dus ik maak me daar niet al te druk om :)

Als er bij jou dingen omvallen dan is er echt iets vreemds aan de hand! :/
Mwhaa, omvallen niet echt meer. Dat is in het verleden wel beroerder geweest.
Als het geheugen boven de 60% komt en hij gaat s'nachts een backup wegschrijven naar een USB stick, dan wil Domoticz wel eens offline gaan. Gelukkig is het steeds zo dat Monit de boel dan binnen een paar minuten weel up en running heeft. Eergister even een verse start van de Pi gedaan en het zit nu tussen 35 en en 37%. Dat vindt ik prima. Eens kijken of het nu weer langzaam gaat oplopen. Vorige keer ging dat in ongeveer een maand van 40% naar 60%. Heel bijzonder. Dat wordt zoeken naar een speld in een hooiberg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 21:41
Vraagje: Ik ben bezig een multiroom audio systeem te bouwen met een aantal raspberry pi's die ik in oude speakers in bouw. Met een iqaudio digiamp+ kunnen die nl rechstreeks weer speakers aansturen.

Qua software gebruik ik snapcast,mpd en librespot met rompr als frontend en configureer bluetooth zodat het ook een bluetooth receiver is. Werkt als een zonnetje en zelf het niet technische deel van huisfront is er blij mee, zo simpel is de bediening.

Nu wil ik ook mijn bestaande versterker (die ik moet blijven houden ivm andere use cases, vb 5.1 geluid bij films) erop aansluiten. Had bedacht dat ik met de combi pi4/iqaudio dac+ hat te doen, zodat ik 1-op-1 kopietjes van de configuratie van die andere kan maken. Ik kan alleen geen goede cases vinden om een pi4 met een iqaudio dac+ erop in te stoppen. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Laatst online: 22-09 15:24
Hier had ik een idee om een Pi met camera op m'n tuin te richten om zo automatisch foto's van tuinvogels te gaan maken. Ik heb nog een camera board v2.1 8MP liggen en een C-mount zoom lens, maar met veel zoeken kom ik nog geen ombouwset tegen om de (oude, niet HQ) camera een C-mount te geven. Weet iemand hier nog een optie? Ik zou wel iets zoeken van onder de €20,-, anders kan ik natuurlijk ook de nieuwe HQ camera kopen.

@Kammika Staat hier wat tussen?

[ Voor 8% gewijzigd door Slaut op 18-01-2021 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:13
Copitano schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:41:
[...]

Vorige keer ging dat in ongeveer een maand van 40% naar 60%. Heel bijzonder. Dat wordt zoeken naar een speld in een hooiberg ;)
Misschien valt die hooiberg wel mee: voer
code:
1
$ top

eens uit op het moment dat je geheugen zo vol zit. In de kolom %MEM zie je dan vast af en toe bovenin verschijnen wie de boosdoener is. Kun je van daaruit verder zoeken.
Alternatief (eenmalige meting) is
code:
1
$ ps -aux

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Wiley99 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Misschien valt die hooiberg wel mee: voer
code:
1
$ top

eens uit op het moment dat je geheugen zo vol zit. In de kolom %MEM zie je dan vast af en toe bovenin verschijnen wie de boosdoener is. Kun je van daaruit verder zoeken.
Alternatief (eenmalige meting) is
code:
1
$ ps -aux
Hoi Wiley ;)
Fijn dat je er weer bij bent. Altijd waardevolle tips d:)b
Tis nu influxd met 17,4 en domoticz met 7,2 das al 24,6%. Maar op dit moment is het totaal alweer 5 dagen tussen 35 en 38%. Dat is best acceptabel denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Copitano op 19-01-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 21:41
voor hifiberry zijn idd wel leuke cases, dus had die al als plan B bedacht, maar wil eigenlijk voor IQAudio gaan... dus op zoek naar een case waar die in past...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
SniperGuy schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:36:

[...]

Ik heb deze manual gebruikt geloof ik: http://baddotrobot.com/bl...aspian-stretch-to-buster/
Backup gemaakt en jouw manual aan het volgen. Inmiddels is hij toch al een tijdje bezig. Hopelijk duurt het geen uren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
DoeEensGek schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:21:
[...]

Backup gemaakt en jouw manual aan het volgen. Inmiddels is hij toch al een tijdje bezig. Hopelijk duurt het geen uren. :P
hij is wel even bezig ja. Geduld is een schone zaak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
SniperGuy schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:23:
[...]

hij is wel even bezig ja. Geduld is een schone zaak :P
code:
1
Stopped                 sudo apt-get upgrade -y --allow-unauthenticated
:/
Ik kreeg een config vraag over hd-idle. Durf nu ff niets meer. Het draait nog. Heb nog een back-up. Hij had al ruim 3 uur gewerkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pi@raspberrypi:~ $ cat /etc/os-release
PRETTY_NAME="Raspbian GNU/Linux 10 (buster)"
NAME="Raspbian GNU/Linux"
VERSION_ID="10"
VERSION="10 (buster)"
VERSION_CODENAME=buster
ID=raspbian
ID_LIKE=debian
HOME_URL="http://www.raspbian.org/"
SUPPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianForums"
BUG_REPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianBugs"

Zou alleen nog $ sudo rpi-update moeten uitvoeren. Dat doe ik wel als iedereen op bed ligt. Mocht het mislopen kan de backup terug. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door DoeEensGek op 20-01-2021 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Laatst online: 22-09 15:24
Raspberry Pi heeft weer een nieuw product:
https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-pico/
(staat al in de Tweakers newsfeedqueue)

Edit: Nieuwsartikel inmiddels online: nieuws: Raspberry Pi Foundation brengt Pi Pico-module uit met eigen chip van ...

[ Voor 71% gewijzigd door Slaut op 21-01-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
soort arduinno?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 21:48
Slaut schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:50:
Geen wifi, dat is wel erg jammer. Dat is juist waarom de esp8266 zo groot geworden is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
DoeEensGek schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:27:
[...]

code:
1
Stopped                 sudo apt-get upgrade -y --allow-unauthenticated
:/
Ik kreeg een config vraag over hd-idle. Durf nu ff niets meer. Het draait nog. Heb nog een back-up. Hij had al ruim 3 uur gewerkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pi@raspberrypi:~ $ cat /etc/os-release
PRETTY_NAME="Raspbian GNU/Linux 10 (buster)"
NAME="Raspbian GNU/Linux"
VERSION_ID="10"
VERSION="10 (buster)"
VERSION_CODENAME=buster
ID=raspbian
ID_LIKE=debian
HOME_URL="http://www.raspbian.org/"
SUPPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianForums"
BUG_REPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianBugs"

Zou alleen nog $ sudo rpi-update moeten uitvoeren. Dat doe ik wel als iedereen op bed ligt. Mocht het mislopen kan de backup terug. ;)
Lijkt me iets als een manual override :P

https://askubuntu.com/que...g-signature-checks-of-apt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:32
Als ie net zo gebruiksvriendelijk is als Arduino of nog beter dan vrees ik dat Arduino met de Nano en de Micro aardig inpakken kan. Bij de Pi hut is dat ding 3 pond 60 pence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:32
Dacuuu schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:55:
Geen wifi, dat is wel erg jammer. Dat is juist waarom de esp8266 zo groot geworden is..
Gok dat ie meer is neergezet in segment Arduino (Micro/Nano) dan 8266.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 21:48
Pizza_Boom schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:15:
[...]
Als ie net zo gebruiksvriendelijk is als Arduino of nog beter dan vrees ik dat Arduino met de Nano en de Micro aardig inpakken kan. Bij de Pi hut is dat ding 3 pond 60 pence.
Op ali genoeg clones voor minder dan 3 pond.
Pizza_Boom schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:17:
[...]
Gok dat ie meer is neergezet in segment Arduino (Micro/Nano) dan 8266.
De 8266 kan prima arduino code draaien. En wifi is echt het ding wat ik persoonlijk nodig heb bij die dingen.. Voor mij zonder wifi, no go.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
code:
1
sudo dpkg --configure -a

Was uiteindelijk de oplossing. Draai inmiddels buster. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:12
Slaut schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:50:

Edit: Nieuwsartikel inmiddels online: nieuws: Raspberry Pi Foundation brengt Pi Pico-module uit met eigen chip van ...
Zou dit kunnen gebruikt worden om als vervanger van een keyboard of muis te dienen? Door als wat buttons eraan te koppelen en via usb aan pc te koppelen en de buttons te "mappen" als pakweg de pijltjes toetsen of specifieke letters?
Bij arduino boards heb je daar bvb specifiek de leonardo voor nodig. Ik vroeg mij af of het hiermee compacter zou kunnen worden?

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:13
Pizza_Boom schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:15:
[...]
Ik vraag het me af, want in dit segment is veel concurrentie.

Qua stroomverbruik zit hij te hoog als je op batterijen wil draaien, dan kun je beter een Arduino pakken met bijvoorbeeld een Atmel chip.

Als stroomverbruik geen issue is dan is hij qua verbindingen beperkt (geen wifi / bluetooth) vergeleken met een esp8266, en duurder (Kijk wat een D1R2mini kost). Maar hij heeft meer GPIO mogelijkheden dan een esp8266, dus als je extra veel hardware wil aansturen is hij in het voordeel.

Dus ze vullen een niche in, maar nemen echt niet de markt over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Virox schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:17:
Zou dit kunnen gebruikt worden om als vervanger van een keyboard of muis te dienen? Door als wat buttons eraan te koppelen en via usb aan pc te koppelen en de buttons te "mappen" als pakweg de pijltjes toetsen of specifieke letters?
Bij arduino boards heb je daar bvb specifiek de leonardo voor nodig. Ik vroeg mij af of het hiermee compacter zou kunnen worden?
Check daarvoor gewoon effe Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2 en ga dan aan de slag met hardware die ervoor is gemaakt ;)

Ik moet ook nog een keer hiermee beginnen : nero355 in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2" :$ O-)
DoeEensGek schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:27:
Wat bij die tutorial in de comments ook staat : Dat hoef je niet meer te doen, want APT doet het voor jou sinds enige jaren! :)
Kammika schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:08:
Vraagje: Ik ben bezig een multiroom audio systeem te bouwen met een aantal raspberry pi's die ik in oude speakers in bouw. Met een iqaudio digiamp+ kunnen die nl rechstreeks weer speakers aansturen.

Qua software gebruik ik snapcast,mpd en librespot met rompr als frontend en configureer bluetooth zodat het ook een bluetooth receiver is. Werkt als een zonnetje en zelf het niet technische deel van huisfront is er blij mee, zo simpel is de bediening.

Nu wil ik ook mijn bestaande versterker (die ik moet blijven houden ivm andere use cases, vb 5.1 geluid bij films) erop aansluiten. Had bedacht dat ik met de combi pi4/iqaudio dac+ hat te doen, zodat ik 1-op-1 kopietjes van de configuratie van die andere kan maken. Ik kan alleen geen goede cases vinden om een pi4 met een iqaudio dac+ erop in te stoppen. Iemand een idee?
NICE! :)

Zoiets wilde ik ook maken, maar ik kwam er niet echt uit qua opzet...

MPD ken ik nou wel redelijk goed dus als je misschien ergens een HowTo erover hebt staan dan lees ik die graag door! d:)b

[ Voor 33% gewijzigd door nero355 op 21-01-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:12
nero355 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:32:
[...]

Check daarvoor gewoon effe Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2 en ga dan aan de slag met hardware die ervoor is gemaakt ;)

Ik moet ook nog een keer hiermee beginnen : nero355 in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2" :$ O-)
Merci voor de info, maar eigenlijk ben ik niet op zoek naar een toetsenbord op zich. Ik ben op zoek naar een manier om software te laten aansturen door een om een custom "doos" met daarop o.a. druktoetsen, die via usb kan worden ingeplugd. Het lijkt mij eenvoudig om die buttons gewoon enkele specifieke toetsaanslagen te laten simuleren, maar de microcontroller moet daar wel toe in staat zijn. Ik vroeg mij af of dit een compacter alternatief kon zijn voor mijn prototype dat ik nu ontwikkel via een Arduino Leonardo.

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Raven schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:24:
[...]

[...]
Ik gebruik deze (64GB) al een tijdje op een Pi 3b+. Gaat als een speer.
https://a.aliexpress.com/_B177lj
Image van de draaiende SD card gemaakt en met win32DiskImager op de EMMC gezet en gaan met die banaan. Draait vanaf half december hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 21-01-2021 23:08 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs