De Pi zou wat zuiniger kunnen zijn, maar de NUC achtigen kunnen zowel IDLE als stressed ook maar een paar Watt verbruiken

Dat is mooi, maar... :
- Hij heeft er wel last van.
- Ik heb heel vaak over soortgelijke problemen gelezen, dankzij... Domoticz!

En in enkele gevallen hoorde ik weleens verhalen in de trant van :
"Moet een nieuwe Pi (erbij) kopen, want de huidige heeft het te druk met Domoticz aansturen." 
Dat zeg ik ook niet, maar het moet wel handig/praktisch zijn en dat is een Pi niet altijd

Ik vind een Pi het fijnste om mee te werken. Lekker simpel, uitbreidingen heb ik niet zo vaak nodig gehad. Een keer een Wifi dongle en een Raspicam. Erg makkelijk om op te zoeken wat werkt en wat niet. Als je aan een Pi begint, verwacht je ook niet echt een out-of-the-box kant en klare oplossing. Het is een hobbyding waar je hele leuke dingen mee kan doen. Maar je moet er wel wat voor doen. De vergelijking met andersoortige systemen gaat daardoor mank.
Mee eens, maar soms werkt een wat uitgebreider bordje gewoon net wat lekkerder!
Het hoeft niet eens een NUC te zijn, maar bijvoorbeeld een ARM based concurrent van Orange Pi/Odroid/enz. die eMMC aan boord hebben of zelfs verwisselbare eMMC via een eMMC slot

Sommigen hebben zelfs een SATA poortje! Of maar liefst twee!

Een NUC is naar mijn idee een hele andere categorie. En als je tweedehands spul gaat vergelijken met een Pi, kun je alles wel bij elkaar verzinnen, dan klopt het altijd.
Maar goed, we hoeven niet dezelfde smaak/voorkeur te hebben. Ik heb zoals gezegd tal van die dingen in gebruik en gehad. Prima spul, flexibiliteit in overvloed zou ik zeggen.
Ik zeg ook niet dat je het altijd moet doen of dat het altijd beter is, maar hij had een probleem en ik bood een oplossing aan :
That's it!