Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
1nsane schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:14:
[...]

Die Ali link is de hele case voor zover ik kan zien, volgens mij bedoelde hij de losse onderkant die je dan op je bestaande Argon 1 kunt schroeven. (al weet ik niet of dat mogelijk is, de gehele case heeft blijkbaar full-size HDMI en is dus fysiek iets anders, geen idee of je de onderkant van de nieuwe dus onder de "oude" kunt schroeven).

Elco's zullen inderdaad niet zo maar stuk gaan maar ik heb geen idee wat de kwaliteit is van de gebruikte elco's. Het zou uiteraard beide een optie zijn, waarbij je met een accu pack waarschijnlijk eerder slijtage krijgt van de accu's maar wel langer de tijd hebt om een soft power down te doen. Keuzes keuzes :)
Klopt ik bedoelde idd alleen de Add-on.
https://www.argon40.com/argon-one-m-2-expansion-board.html

Volgens de site werkt het ook als je de 'oude' Argon One hebt.

"Usable for all Argon ONE Cases | Simply replace the bottom with the expansion board, and SSDs will be usable (works best with Raspberry Pi 4 Cases)"

Een paar posts eerder werd gelinkt naar een filmpje (linkje) van Crosstalk Solutions waarbij dit werd behandeld. Daardoor werd ik getriggerd en ben ik gaan zoeken maar kon het niet vinden. Vandaar de vraag. :)
Heb de Argon One case bij Amazon.de besteld maar daar is de uitbreiding nog niet te krijgen.

[ Voor 2% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 07-12-2020 09:59 . Reden: Linkje naar video toegevoegd. ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Ferruginous Hwk schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:54:
Reichelt geeft aan ze binnenkort te kunnen leveren.. de vraag is alleen, wat is binnenkort.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:56:
[...]

Reichelt geeft aan ze binnenkort te kunnen leveren.. de vraag is alleen, wat is binnenkort.
Heb je een bron/linkje? Ik zie dat artikel nog niet op Reichelt.nl of reichelt.de of .com

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 13:27
Ik heb het net gedaan.
Wat ik deed: Firmware updaten van de Pi4. Daarmee kan die direct booten vanaf SSD
Backup image van m'n sdcard naar een ssd zetten. Die aan de PI4 hangen zonder kaartje en Pi4 weer aanzetten.

Ging uitermate eenvoudig.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ferruginous Hwk schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:04:
Heb je een bron/linkje? Ik zie dat artikel nog niet op Reichelt.nl of reichelt.de of .com
Hij is nu nog niet te bestellen. Via de chat heb ik het gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ferruginous Hwk schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:54:
https://www.argon40.com/argon-one-m-2-expansion-board.html

Volgens de site werkt het ook als je de 'oude' Argon One hebt.

"Usable for all Argon ONE Cases | Simply replace the bottom with the expansion board, and SSDs will be usable (works best with Raspberry Pi 4 Cases)"
Elke keer als ik zo'n USB koppelstukje zie bij een Pi gerelateerde behuizing dan haak ik meteen af!

Zoiets kan veel te makkelijk los gaan zitten of in ieder geval ineens een probleem opleveren en om nou daarvan afhankelijk te zijn :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02
nero355 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:23:
[...]

Elke keer als ik zo'n USB koppelstukje zie bij een Pi gerelateerde behuizing dan haak ik meteen af!

Zoiets kan veel te makkelijk los gaan zitten of in ieder geval ineens een probleem opleveren en om nou daarvan afhankelijk te zijn :?
Ja en nee.

Je hebt wel behuizingen die dat “intern” afhandelen maar die zijn dan wel groter omdat de poorten van de Pi zelf dan niet aan de buitenkant van de behuizing kunnen zitten.

Alsnog lever je dan 1 USB 3.0 poort in.

Er is geen interne header voor de GPIO die het over kan nemen, zover ik weet is er ook geen mogelijkheid om te booten vanaf een SSD/USB via die interface.

Dan blijft nog over: Solderen. Je kunt natuurlijk een extra USB header gaan solderen die naar binnen toe valt in een case waarin dat dan past.

De mogelijkheden zijn eindeloos maar het is eerder een beperking van de RPI zelf dan van de case makers.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Ik vind het eerder cringing dat de client-device met een usb-a poort uitgerust is die alleen voor host-devices bedoeld is. Het ding is dus onmogelijk met een normale usb-kabel aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02
mcDavid schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:38:
Ik vind het eerder cringing dat de client-device met een usb-a poort uitgerust is die alleen voor host-devices bedoeld is. Het ding is dus onmogelijk met een normale usb-kabel aan te sluiten.
Ja fair, dat zou inderdaad anders kunnen. Wellicht heeft het, voor die verloopjes, wat te maken met de produceerbaarheid? Enige andere wat ik me voor kan stellen is dat je met zo'n doorlosnokje, als je 2 verschillende connectoren hebt, de kans loopt dat je de kleinste poort eerder kunt slopen.

Mogelijk hebben ze gedacht: Als we nu de zelfde connector gebruiken, komt in elk geval op beiden even veel kracht te staan bij het in en uit pluggen. Je zou dan nog kunnen denken aan een USB 3.0 client connector maar die is wat "vierkant" wat wellicht weer een issue is met ruimte.

Anyway, voor de RPi 5 zou het wel mooi zijn als er ook een paar USB-C poorten op komen, dan mag de USB-A 2.0 van mij wel weg worden gelaten, en de mogelijkheid om gewoon intern een SSD aan te sluiten, met een M2 aansluiting of een interne USB 3.0 header.

Heel deze "cringing" oplossingen zijn er enkel door de beperkingen van van het platform zelf.

Op zich haal je wel een interessant punt aan want heel die externe doorlussing zou juist een voordeel kunnen zijn als je idd makkelijker de aangekoppelde SSD ook even snel aan een andere PC kunt hangen om er een nieuw image op te slingeren oid.

[ Voor 14% gewijzigd door 1nsane op 08-12-2020 09:53 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

nero355 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:23:
Ik ben er ook geen fan van maar hij zit echt stevig vast, je moet zelfs moeite doen hem er uit te krijgen.
Van alle opties die er zijn via een USB is dit wel een van de beste.

Omgekeerd is het ook handig, als je bijvoorbeeld direct bij de storage storage wilt komen (re-image o.i.d.), kan je gewoon een USBA-USBA kabel gebruiken en in je PC steken en hoef je dus niet de SSD er uit te halen (daar is een m.2 slot ook niet voor gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
Mijn vraag heeft een overlapping betreft Domoticz, Pihole en Smokeping.

Ik heb Domoticz geinstalleerd op mijn raspi en werkt prima.
Nu wil ik echter de raspi weer verder opbouwen nadat ik hem opnieuw ingericht had.

Draait nu Raspbian Buster op.
Ik heb dus Domoticz geinstalleerd en de database terug gezet.
Werkt allemaal weer.

Nu zit ik met de vraag welke webserver ga ik gebruiken.
Bij Smokeping wordt er verwezen naar Apache en bij Pi-hole naar Apache of Lighttpd.
Echter wilde ik weten welke webserver domoticz gebruikt, maar kan het zijn dat deze een eigen webserver gebruikt ?

Via de commando's
apt-mark showmanual
en
apt-mark showauto

kom ik echter geen apache of lighttpd tegen.
Wie kan hier meer over vertellen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Nadat ik mbv hier mijn Pi4 opstart van SSD heb ik een ander vreemd probleem. Zodra ik mijn Pi verplaats naar zijn vaste plek start hij niet door. Na drie keer alles opnieuw geïnstalleerd te hebben kom ik erachter dat het komt omdat de monitor niet is aangesloten???? Zodra ik deze aansluit start hij door. Ik start niet grafisch op.

Iemand daar ook last van en is er iets aan te doen??
=======
Het lijkt opgelost te zijn door in raspi-config bij (advanced options) en (GL driver) de G2 (fake KMS) te kiezen.....

[ Voor 14% gewijzigd door bing69 op 08-12-2020 14:55 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MdO82 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:33:
Mijn vraag heeft een overlapping betreft Domoticz, Pihole en Smokeping.

Ik heb Domoticz geinstalleerd op mijn raspi en werkt prima.
Nu wil ik echter de raspi weer verder opbouwen nadat ik hem opnieuw ingericht had.

Draait nu Raspbian Buster op.
Ik heb dus Domoticz geinstalleerd en de database terug gezet.
Werkt allemaal weer.

Nu zit ik met de vraag welke webserver ga ik gebruiken.
Bij Smokeping wordt er verwezen naar Apache en bij Pi-hole naar Apache of Lighttpd.
Echter wilde ik weten welke webserver domoticz gebruikt, maar kan het zijn dat deze een eigen webserver gebruikt ?

Ik doe niks met Domoticz, maar ik zou het zo oplossen :
https://www.domoticz.com/wiki/WebServer_Proxy
Dit topic lijkt het met me eens te zijn : https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=14391 :)
1nsane schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:50:
Anyway, voor de RPi 5 zou het wel mooi zijn als er ook een paar USB-C poorten op komen, dan mag de USB-A 2.0 van mij wel weg worden gelaten, en de mogelijkheid om gewoon intern een SSD aan te sluiten, met een M2 aansluiting of een interne USB 3.0 header.

Heel deze "cringing" oplossingen zijn er enkel door de beperkingen van van het platform zelf.
Er zijn andere ARM SoC platformen tekoop die inderdaad gewoon een SATA poortje of zelfs twee erop hebben zitten :)
Op zich haal je wel een interessant punt aan want heel die externe doorlussing zou juist een voordeel kunnen zijn als je idd makkelijker de aangekoppelde SSD ook even snel aan een andere PC kunt hangen om er een nieuw image op te slingeren oid.
Dat dan weer wel! d:)b
bing69 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:44:
Nadat ik mbv hier mijn Pi4 opstart van SSD heb ik een ander vreemd probleem. Zodra ik mijn Pi verplaats naar zijn vaste plek start hij niet door. Na drie keer alles opnieuw geïnstalleerd te hebben kom ik erachter dat het komt omdat de monitor niet is aangesloten???? Zodra ik deze aansluit start hij door. Ik start niet grafisch op.

Iemand daar ook last van en is er iets aan te doen??
=======
Het lijkt opgelost te zijn door in raspi-config bij (advanced options) en (GL driver) de G2 (fake KMS) te kiezen....
Dat is best wel raar, want dat heb ik dus echt nog nooit gedaan voor zover ik weet :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MdO82 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:33:

Via de commando's
apt-mark showmanual
en
apt-mark showauto

kom ik echter geen apache of lighttpd tegen.
code:
1
sudo netstat -nltup
In kolom "local address" zoeken naar de poort waar Domoticz op draait en dan in de meest rechter kolom kijken welk proces erachter zit?

edit: Als je de poort al weet, dan
code:
1
sudo netstat -nltup | grep 'Proto\|:443'
doen, 443 aanpassen naar de door Domoticz gebruikte poort.

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 09-12-2020 10:36 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 19:39
Ik heb onlangs een Raspberri Pi 4 aangeschaft met de PoE hat. Deze heeft een fan die eigenlijk net te vaak een storend geluid geeft. Omdat de hat strak op het bord zit is het niet mogelijk om een regulier third party fannetje erop te krijgen.

Weet iemand welke third party fan wel moet passen en ook beduidend stiller moet zijn?

• nero355

nero355

Valderrama schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:33:
Ik heb onlangs een Raspberri Pi 4 aangeschaft met de PoE hat. Deze heeft een fan die eigenlijk net te vaak een storend geluid geeft. Omdat de hat strak op het bord zit is het niet mogelijk om een regulier third party fannetje erop te krijgen.

Weet iemand welke third party fan wel moet passen en ook beduidend stiller moet zijn?
Dat is dus naar mijn mening echt DE #1 REDEN om de PoE HAT niet te gebruiken en lekker zo'n PoE splitter te kopen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:26:
[...]

[...]

Even terugkomend op ^, de snap-versie lijkt als een drop-in replacement voor certbot-auto te werken :D De dry-run doorloopt het zo te zien succesvol :)

edit: Behalve mutt dan, zonder sudo krijg ik een mail met output, met sudo helemaal niets en zie geen error :/
He verdorie, mutt doet nog steeds niets met sudo en ik kan geen logs vinden :/ en dat terwijl ik nog de optie "-d 2" had toegevoegd in de hoop enige output te krijgen...

/var/log/mail.log is leeg, mail.err .info en .warn ook en ~/.muttdebug0 laat op het moment dat ik met sudo een test doe helemaal niets zien :?

edit: *zucht*
Bash:
1
sudo sh -c "echo >> /etc/Muttrc && cat /home/pi/.muttrc >> /etc/Muttrc"

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 11-12-2020 10:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb een paar grote verschillen gemerkt tussen Raspberry Pi OS en Ubuntu op USB voor de Pi.

(y) Als je een bootbare USB drive aansluit, maar er ook een SD-kaartje in de Pi zit:
  • Als op de USB drive Raspberry Pi OS staat, dan start hij op van SD;
  • Maar als op de USB drive Ubuntu staat en op de SD-kaart ook, dan start hij op van USB.
(y) Als je na het image --met wat tussenruimte-- een extra partitie aanmaakt, dan zal Ubuntu die tussenruimte vanzelf toevoegen aan zijn eigen partitie, maar Raspberry Pi OS geeft een foutmelding dat hij dit niet kan.

(y) Ik krijg mijn WiFi niet aan de praat met het nieuwste Ubuntu 20.04 server image (het wlan0 device is niet eens zichtbaar), terwijl met de nieuwste Raspberry Pi OS desktop image WiFi gewoon werkt.

Verder had ik laatst gezegd dat je met resize2fs een filesystem kunt resizen. Op zich is dat wel waar, maar je hebt daar niet zoveel aan omdat dit commando de partitie (waar het filesystem in zit) niet aanpast. Wat wel kan is hiervoor de resize menukeuze van gparted te gebruiken en die past ook meteen het filesystem aan.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

PaPa schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:41:
Enfin, een nieuw poortje bestellen om erop te solderen. Kan iemand mij vertellen of die USB-poortjes universeel zijn en of onderstaande poortjes gaan passen? En is de een meer geschikt dan de ander voor deze toepassing? Uit betreffende databladen kan ik niet opmaken of de maten overeenkomen.
deze
en
deze
Is er iemand die weet of deze USB poortjes gaan passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

PaPa schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:09:
Is er iemand die weet of deze USB poortjes gaan passen?
Nog niet besteld :? :+

Gewoon doen! Kost toch niks! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

nero355 schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:40:
[...]

Nog niet besteld :? :+

Gewoon doen! Kost toch niks! :P
Nee die poortjes kosten inderdaad niks maar 7 euro verzendkosten voor jan doedel vind ik zonde als het dan weer net niet past ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 00:43

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb zo'n vermoeden dat het wel universeel is, kun je de foto vergelijk met de usb die er vanaf is gekomen?

https://www.rouwette.com/

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mijn pi loopt soms at random (lijkt het) vast. Ik zie in de kern.log iets terug als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
Dec 17 17:17:32 rp-ha kernel: [   34.075256] eth1: renamed from vethedd6a55
Dec 17 17:17:32 rp-ha kernel: [   34.116078] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): veth4f7534b: link becomes ready
Dec 17 17:17:32 rp-ha kernel: [   34.116258] br-8733db3e6ed4: port 4(veth4f7534b) entered blocking state
Dec 17 17:17:32 rp-ha kernel: [   34.116272] br-8733db3e6ed4: port 4(veth4f7534b) entered forwarding state
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.387836] ------------[ cut here ]------------
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.387862] WARNING: CPU: 1 PID: 2494 at drivers/firmware/raspberrypi.c:233 get_throttled_show+0x6c/0x70
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.387870] deprecated, use hwmon sysfs instead
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.387877] Modules linked in: veth xt_nat xt_tcpudp xt_conntrack xt_MASQUERADE nf_conntrack_netlink nft_counter xt_addrtype nft_compat nft_chain_nat nf_nat nf_conntrack nf_defrag_ipv6 nf_defrag_ipv4 nf_tables nfnetlink br_netfilter bridge overlay cmac bnep hci_uart btbcm bluetooth ecdh_generic ecc 8021q garp stp llc ftdi_sio usbserial brcmfmac sg brcmutil vc4 sha256_generic libsha256 cec v3d cfg80211 gpu_sched drm_kms_helper rfkill drm bcm2835_codec(C) raspberrypi_hwmon bcm2835_v4l2(C) bcm2835_isp(C) v4l2_mem2mem drm_panel_orientation_quirks bcm2835_mmal_vchiq(C) videobuf2_dma_contig videobuf2_vmalloc videobuf2_memops videobuf2_v4l2 snd_soc_core videobuf2_common vc_sm_cma(C) videodev snd_compress mc snd_bcm2835(C) snd_pcm_dmaengine snd_pcm snd_timer rpivid_mem snd syscopyarea sysfillrect sysimgblt fb_sys_fops uio_pdrv_genirq uio ip_tables x_tables ipv6
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388086] CPU: 1 PID: 2494 Comm: python3 Tainted: G         C        5.4.79-v7l+ #1373
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388091] Hardware name: BCM2711
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388095] Backtrace: 
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388108] [<c020dfb0>] (dump_backtrace) from [<c020e334>] (show_stack+0x20/0x24)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388117]  r7:ffffffff r6:00000000 r5:60000013 r4:c129fab0
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388128] [<c020e314>] (show_stack) from [<c0a76254>] (dump_stack+0xd8/0x11c)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388139] [<c0a7617c>] (dump_stack) from [<c0222028>] (__warn+0xe0/0x108)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388147]  r10:00000001 r9:00000009 r8:c08ddbdc r7:000000e9 r6:00000009 r5:c08ddbdc
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388152]  r4:c0e3a554 r3:00000000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388161] [<c0221f48>] (__warn) from [<c0222424>] (warn_slowpath_fmt+0xa4/0xc0)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388167]  r7:000000e9 r6:c0e3a554 r5:c1204fc8 r4:c0e3a5ec
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388177] [<c0222384>] (warn_slowpath_fmt) from [<c08ddbdc>] (get_throttled_show+0x6c/0x70)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388184]  r9:cf02ad80 r8:ef988210 r7:d4a9d000 r6:c0c47ba4 r5:efa10340 r4:d4a9d000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388194] [<c08ddb70>] (get_throttled_show) from [<c078e48c>] (dev_attr_show+0x28/0x54)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388200]  r5:c12913e8 r4:d70380b0
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388210] [<c078e464>] (dev_attr_show) from [<c04aa104>] (sysfs_kf_seq_show+0x98/0x100)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388215]  r5:00001000 r4:d70380b0
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388224] [<c04aa06c>] (sysfs_kf_seq_show) from [<c04a84c0>] (kernfs_seq_show+0x34/0x38)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388232]  r9:d70380c8 r8:d1a6ff58 r7:00000000 r6:00400cc0 r5:d4894c00 r4:d70380b0
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388242] [<c04a848c>] (kernfs_seq_show) from [<c0438d08>] (seq_read+0x160/0x560)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388251] [<c0438ba8>] (seq_read) from [<c04a8a3c>] (kernfs_fop_read+0x40/0x1b0)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388259]  r10:ad143c10 r9:00001001 r8:d1a6ff58 r7:ad143c10 r6:00001001 r5:d4894c00
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388264]  r4:cf02ad80
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388273] [<c04a89fc>] (kernfs_fop_read) from [<c040ce40>] (__vfs_read+0x48/0x1cc)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388280]  r10:00000000 r9:00001001 r8:d1a6ff58 r7:ad143c10 r6:c04a89fc r5:d4894c00
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388285]  r4:c1204fc8
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388293] [<c040cdf8>] (__vfs_read) from [<c040d060>] (vfs_read+0x9c/0x170)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388300]  r10:00000000 r9:00000001 r8:d1a6ff58 r7:ad143c10 r6:d4894c00 r5:ffffe000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388305]  r4:00001001
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388313] [<c040cfc4>] (vfs_read) from [<c040d414>] (ksys_read+0x68/0xe0)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388321]  r10:00001001 r9:ad143c10 r8:d4894c00 r7:00000000 r6:00000000 r5:d4894c03
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388325]  r4:c1204fc8
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388334] [<c040d3ac>] (ksys_read) from [<c040d4a4>] (sys_read+0x18/0x1c)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388341]  r10:00000003 r9:d1a6e000 r8:c02011c4 r7:00000003 r6:ad143c10 r5:00000000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388346]  r4:00000000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388354] [<c040d48c>] (sys_read) from [<c02011a4>] (__sys_trace_return+0x0/0x1c)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388360] Exception stack(0xd1a6ffa8 to 0xd1a6fff0)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388367] ffa0:                   00000000 00000000 00000013 ad143c10 00001001 00000000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388375] ffc0: 00000000 00000000 ad143c10 00000003 00000013 b6e66314 b07604a0 00000000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388381] ffe0: ad5fe2e8 ad5fe2d8 b6f4e20d b6f4dec6
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388388] ---[ end trace fdde8dbfc9267860 ]---

Wat is hier aan de hand? Het vreemde is, netwerk ligt er helemaal uit. Pi is onbereikbaar op diverse webinterfaces (o.a. Home Assistant), maar ook ssh of ping werkt niet. De switchpoort in mijn netwerk ziet wel een connected status, maar de Unifi controller ziet hem ook niet meer in het netwerk. Echter, er draait ook DSMR op (uitlezen van slimme meter) en na een reboot, zie je dat DSMR geen enkele meting in de "downtime" heeft gemist. De pi zelf draait dus nog wel, maar het netwerk ligt er helemaal uit.

Ik zie iets met throttling in de logs. Daar heb ik deze forumpost over gevonden. Als ik na de reboot (in de logging dus vanaf 18:16) check voor throttling, krijg ik niks terug:
$ vcgencmd get_throttled
throttled=0x0
Maar ja, een under voltage of high temp kan natuurlijk in een uur weer terug naar normaal zijn. En zou eerder het systeem raken dan puur een netwerkinterface.

Op de rpi draait Home Assistant, daar lees ik ook de temperatuur uit. Die klopt wel, als ik hem vergelijk met /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp. Vrijwel continu zo rond de 40 graden, met een passieve case. In de geschiedenis van Home Assistant zie ik wel uitschieters, maar die zijn dan 47.2 graden maximaal.

Ik ben even lost met zoeken. Wie heeft een suggestie?

Gebruikte hardware: Pi, geekworm passieve case, Corsair GTX USB-SSD (geen sd-kaartje) en een P1 usb kabeltje. Lader is een pi 4 officiele voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mithras schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:47:
Mijn pi loopt soms at random (lijkt het) vast. Ik zie in de kern.log iets terug als dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
Dec 17 17:17:32 rp-ha kernel: [   34.075256] eth1: renamed from vethedd6a55
Dec 17 17:17:32 rp-ha kernel: [   34.116078] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): veth4f7534b: link becomes ready
Dec 17 17:17:32 rp-ha kernel: [   34.116258] br-8733db3e6ed4: port 4(veth4f7534b) entered blocking state
Dec 17 17:17:32 rp-ha kernel: [   34.116272] br-8733db3e6ed4: port 4(veth4f7534b) entered forwarding state
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.387836] ------------[ cut here ]------------
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.387862] WARNING: CPU: 1 PID: 2494 at drivers/firmware/raspberrypi.c:233 get_throttled_show+0x6c/0x70
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.387870] deprecated, use hwmon sysfs instead

Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388091] Hardware name: BCM2711
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388095] Backtrace: 
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388108] [<c020dfb0>] (dump_backtrace) from [<c020e334>] (show_stack+0x20/0x24)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388117]  r7:ffffffff r6:00000000 r5:60000013 r4:c129fab0
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388128] [<c020e314>] (show_stack) from [<c0a76254>] (dump_stack+0xd8/0x11c)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388139] [<c0a7617c>] (dump_stack) from [<c0222028>] (__warn+0xe0/0x108)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388147]  r10:00000001 r9:00000009 r8:c08ddbdc r7:000000e9 r6:00000009 r5:c08ddbdc
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388152]  r4:c0e3a554 r3:00000000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388161] [<c0221f48>] (__warn) from [<c0222424>] (warn_slowpath_fmt+0xa4/0xc0)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388167]  r7:000000e9 r6:c0e3a554 r5:c1204fc8 r4:c0e3a5ec
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388177] [<c0222384>] (warn_slowpath_fmt) from [<c08ddbdc>] (get_throttled_show+0x6c/0x70)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388184]  r9:cf02ad80 r8:ef988210 r7:d4a9d000 r6:c0c47ba4 r5:efa10340 r4:d4a9d000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388194] [<c08ddb70>] (get_throttled_show) from [<c078e48c>] (dev_attr_show+0x28/0x54)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388200]  r5:c12913e8 r4:d70380b0
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388210] [<c078e464>] (dev_attr_show) from [<c04aa104>] (sysfs_kf_seq_show+0x98/0x100)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388215]  r5:00001000 r4:d70380b0
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388224] [<c04aa06c>] (sysfs_kf_seq_show) from [<c04a84c0>] (kernfs_seq_show+0x34/0x38)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388232]  r9:d70380c8 r8:d1a6ff58 r7:00000000 r6:00400cc0 r5:d4894c00 r4:d70380b0
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388242] [<c04a848c>] (kernfs_seq_show) from [<c0438d08>] (seq_read+0x160/0x560)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388251] [<c0438ba8>] (seq_read) from [<c04a8a3c>] (kernfs_fop_read+0x40/0x1b0)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388259]  r10:ad143c10 r9:00001001 r8:d1a6ff58 r7:ad143c10 r6:00001001 r5:d4894c00
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388264]  r4:cf02ad80
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388273] [<c04a89fc>] (kernfs_fop_read) from [<c040ce40>] (__vfs_read+0x48/0x1cc)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388280]  r10:00000000 r9:00001001 r8:d1a6ff58 r7:ad143c10 r6:c04a89fc r5:d4894c00
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388285]  r4:c1204fc8
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388293] [<c040cdf8>] (__vfs_read) from [<c040d060>] (vfs_read+0x9c/0x170)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388300]  r10:00000000 r9:00000001 r8:d1a6ff58 r7:ad143c10 r6:d4894c00 r5:ffffe000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388305]  r4:00001001
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388313] [<c040cfc4>] (vfs_read) from [<c040d414>] (ksys_read+0x68/0xe0)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388321]  r10:00001001 r9:ad143c10 r8:d4894c00 r7:00000000 r6:00000000 r5:d4894c03
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388325]  r4:c1204fc8
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388334] [<c040d3ac>] (ksys_read) from [<c040d4a4>] (sys_read+0x18/0x1c)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388341]  r10:00000003 r9:d1a6e000 r8:c02011c4 r7:00000003 r6:ad143c10 r5:00000000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388346]  r4:00000000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388354] [<c040d48c>] (sys_read) from [<c02011a4>] (__sys_trace_return+0x0/0x1c)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388360] Exception stack(0xd1a6ffa8 to 0xd1a6fff0)
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388367] ffa0:                   00000000 00000000 00000013 ad143c10 00001001 00000000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388375] ffc0: 00000000 00000000 ad143c10 00000003 00000013 b6e66314 b07604a0 00000000
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388381] ffe0: ad5fe2e8 ad5fe2d8 b6f4e20d b6f4dec6
Dec 17 18:16:09 rp-ha kernel: [  101.388388] ---[ end trace fdde8dbfc9267860 ]---

Wat is hier aan de hand? Het vreemde is, netwerk ligt er helemaal uit. Pi is onbereikbaar op diverse webinterfaces (o.a. Home Assistant), maar ook ssh of ping werkt niet. De switchpoort in mijn netwerk ziet wel een connected status, maar de Unifi controller ziet hem ook niet meer in het netwerk. Echter, er draait ook DSMR op (uitlezen van slimme meter) en na een reboot, zie je dat DSMR geen enkele meting in de "downtime" heeft gemist. De pi zelf draait dus nog wel, maar het netwerk ligt er helemaal uit.

Ik ben even lost met zoeken. Wie heeft een suggestie?
Heb jij niet gewoon een exemplaar uit die buggy NIC batch die een paar keer eerder is langsgekomen in dit topic :?

Dat is echt het enige wat ik zo gauw kan zien/bedenken...

Heb je al een keer gekeken of je de firmware kan updaten samen met het OS naar de laatste versie ?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Q schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:24:
Solar-powered Raspberry Pi

Voor wie het leuk vindt:

Ik heb een Raspberry Pi 3b+ gepakt en mijn blog er op gezet. Vervolgens een zonnepaneel + accu gepakt en nu draait de Pi 100% op zonne-energie.

Ik log ook (near) real-time wat statistieken over mijn solar setup. Het is een relatief eenvoudige build. Klein beetje electronica, beetje Python, leuk om te doen.

https://louwrentius.com/t...nning-on-solar-power.html

(geen ads, geen analytics, ik verdien niets aan mijn blog)
Ik heb een e-paper display gekocht om wat statistieken te laten zien over de zonne-energie productie.

A 12.48 Inch (1304x984) Three-Color E-Paper Display by Waveshare

(geen ads, geen analytics, ik verdien niets aan mijn blog)

Je drukt een Raspberry Pi3 achter op de header en je bent klaar. Ik heb een command-line tool gemaakt die het eenvoudig maakt om plaatjes te tonen op het scherm.

Afbeeldingslocatie: https://louwrentius.com/static/images/epaper/epaper01_small.jpg

Ik vind het display zelf wel mooi en niet zo heel duur. Mogelijk interessant voor Tweakers hier. Misschien leuk als low-powered picture frame / art display.

Afbeeldingslocatie: https://louwrentius.com/static/images/epaper/epaper04_small.jpg

Afbeeldingslocatie: https://louwrentius.com/static/images/epaper/epaper05_small.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 22-12-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:43

Seafarer

XXX

Ik loop tegen het volgende aan.
Raspberry headless gebruiken over lokaal BEKABELD netwerk. Alles werkt perfect dus ook REALvnc, en PuTTY.

Ik ga nu DRAADLOOS en de ethernet kabel is verwijdert uit de Raspberry. En dan heb ik geen REALvcn en PuTTY vebinding meer, ip adres van bedraad en draadloos zijn hetzelfde.

Andere AP's in het thuisnetwerk geprobeerd. Geen verandering.

Ik snap het niet.
Iemand een suggestie?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MdO82
Seafarer schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:24:
Ik loop tegen het volgende aan.
Raspberry headless gebruiken over lokaal BEKABELD netwerk. Alles werkt perfect dus ook REALvnc, en PuTTY.

Ik ga nu DRAADLOOS en de ethernet kabel is verwijdert uit de Raspberry. En dan heb ik geen REALvcn en PuTTY vebinding meer, ip adres van bedraad en draadloos zijn hetzelfde.

Andere AP's in het thuisnetwerk geprobeerd. Geen verandering.

Ik snap het niet.
Iemand een suggestie?
Heb je in je modem gekeken of je hem daar ziet in je dhcp release?

Bedraad en draadloos op hetzelfde ip lijkt mij sterk denk toch dat deze veranderd is

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MdO82 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:30:
[...]

Heb je in je modem gekeken of je hem daar ziet in je dhcp release?

Bedraad en draadloos op hetzelfde ip lijkt mij sterk denk toch dat deze veranderd is
Op de router kan ik hem zien. Als ik een scherm aansluit en toetsen bord dan kan ik gewoon internetten op de PI.

Het lan en Wlan ip adres kun je op de PI vastzetten. Als je wlan en een Ethernet kabel tegelijk gebruikt dan zal het wel fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:18

franssie

Save the albatross

@Seafarer ik heb aparte IP adressen als ik wissel tussen WIFI en Kabel, en ik zet IP adressen vast in mijn router/modem en niet in de rPi (edit had daar eerder vaak problemen mee omdat dan toch de router na bijvoorbeeld een stroomuitval het rPi adres al vergeven had voor deze ook op het intranet werd aangemeld).
Misschien heb je ergens isolation aanstaan in je netwerk als het IP adres echt 100% gelijk is?

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 23-12-2020 23:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

franssie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:37:
@Seafarer ik heb aparte IP adressen als ik wissel tussen WIFI en Kabel,
Vergeet ik te vermelden dat had ik ook geprobeerd. En heeft niets gebracht. Maar wilde graag hetzelfde adres hebben zodat je daar niet over na hoeft te denken als je de pi headless benadert.
en ik zet IP adressen vast in mijn router/modem en niet in de rPi (edit had daar eerder vaak problemen mee omdat dan toch de router na bijvoorbeeld een stroomuitval het rPi adres al vergeven had voor deze ook op het intranet werd aangemeld).
Alle niet mobile apparaten hebben een vast ip adres. Bijv. 100 tot 200 Dit gebied mag de router niet gebruiken voor DHCP. Dan kun je ook geen conflicten krijgen na stroom uitval.
Misschien heb je ergens isolation aanstaan in je netwerk als het IP adres echt 100% gelijk is?
Wat is "isolation"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Seafarer dat was mijn laatste brainfart - soms kan je instellen dat je netwerk 'openbaar' is (bijvorbeeld in winows kan dat). Dan is je firewall dicht voor andere computers binnen het subnet waarin je zit, en kan je vaak ook niet je printers zien etc.
Als je de rPi aansluit op monitor en kabel maar op WiFi laat- is deze dan wel automagisch bereibaar op SSH vanaf een andere computer? Dat zou mij verbazen namelijk, tenzij je dan een powered usb hub bijschakelt oid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Seafarer

Seafarer

XXX

franssie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:57:
@Seafarer dat was mijn laatste brainfart - soms kan je instellen dat je netwerk 'openbaar' is (bijvorbeeld in winows kan dat). Dan is je firewall dicht voor andere computers binnen het subnet waarin je zit, en kan je vaak ook niet je printers zien etc.
Ah okay. Maar zo'n optie heb ik zeker niet.
Als je de rPi aansluit op monitor en kabel maar op WiFi laat- is deze dan wel automagisch bereibaar op SSH vanaf een andere computer? Dat zou mij verbazen namelijk, tenzij je dan een powered usb hub bijschakelt oid.
Headless of niet, als hij op wifi zit kan ik niet met vnc of ssh, putty naar de pi gaan vanaf een andere machine.
Steek ik de ethernet kabel erin dan kan ik er wel van buitenaf in.
Mischien krijg ik morgen nog een goed idee. Maar logisch is het ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 24-12-2020 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Seafarer dan zit het in je wifi connectie ergens. Die lijkt geen SSH of andere verbindingen te accepteren. Nachtje erover slapen werkt bij vaak ook goed. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Seafarer schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:51:
[...]
Vergeet ik te vermelden dat had ik ook geprobeerd. En heeft niets gebracht. Maar wilde graag hetzelfde adres hebben zodat je daar niet over na hoeft te denken als je de pi headless benadert.
Dit gaat de oorzaak zijn. Adressen horen uniek te zijn, of toch voor een moment. Technisch gezien zou het moeten werken, maar door ARP caching ga je hier in de problemen mee komen.

Best gebruik je toch unieke adressen voor interfaces, dit gaat je later ook veel frustrerende issues besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Phuncz schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:34:
[...]
Dit gaat de oorzaak zijn. Adressen horen uniek te zijn, of toch voor een moment. Technisch gezien zou het moeten werken, maar door ARP caching ga je hier in de problemen mee komen.

Best gebruik je toch unieke adressen voor interfaces, dit gaat je later ook veel frustrerende issues besparen.
En dat nog even afgezien van het feit, dat zo'n headless Pi ergens een vaste plek heeft, dus veel beter gewoon bedraad aangesloten kan worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:55:
[...]

En dat nog even afgezien van het feit, dat zo'n headless Pi ergens een vaste plek heeft, dus veel beter gewoon bedraad aangesloten kan worden.
Beter of niet, er zijn nu eenmaal plekken waar een draadje niet voor hand ligt. Stroom/Spanning en airtime is nu eenmaal wat makkelijker te realiseren ;)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik zie wat Raspberry Pi KVM oplossingen (usb hdmi capture kaart of via de camera interface) .. op zich wel grappig maar kan dit alleen op de 4 of heeft de RPi 3 c.q 2 ook OTG ? en ervaring ...

Weet iemand een hat waarmee ik meer dan 1 input ofzo kan realiseren ? ik wil een DIY controller maken met een RPI de KVM optie is een leuke background dingetje ik denk aan een input of 20 oid ..

ik heb een dual monitor standaard en ik wil eraan de pi monteren met wat knopjes voor games en applicaties
beetje het idee van een Logitech G15/G19 keyboard die met scherm komen .. vond ik op zich wel handig. Maar een RPI met touchscreen en draaiknop, schuifje en knopjes vind ik dan wel weer fraai(er) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

franssie schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:39:
@Seafarer dan zit het in je wifi connectie ergens. Die lijkt geen SSH of andere verbindingen te accepteren. Nachtje erover slapen werkt bij vaak ook goed. Succes!
Dat slapen helpt. ;)
Bij de netwerk instellingen van de pi kun je het ip adres voor wifi en bedraad instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClJXFiB5OP2akt7GgOe_YDi4yXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wXLA7E71KHcIRwOpfpp3G1HY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEdxRghBiKZEcQTXVOr_uFArzRE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S1jjgHLoyQKqkXb1EkIISFzx.jpg?f=user_large

En dit werkt prima heb ik vanochtend ondervonden. Wifi uit en ethernet kabel erin en gewoon doorgaan op hetzelfde ip adres.
Met als verschil met gisteren de RPI ligt nu bovenop de Fritz box zodat zeker weten de wifi van de Fritz gebruikt wordt.

Maar neem ik wifi van een ander AP dan is de RPI gewoon functioneel en je kunt er mee internetten. Maar vanaf de laptop kun je niet naar de RPI pingen en vanaf de RPI niet naar de laptop pingen. VNC en PuTTY werken nu ook niet tussen de laptop en de RPI.
Geen idee waar dit van komt.

Ik ga wel een kabeltje trekken. Dat blijft het beste bij vast opgestelde apparaten.
Meedenkers bedankt.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 19:44

rvk

Seafarer schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:25:
[...]
Maar neem ik wifi van een ander AP dan is de RPI gewoon functioneel en je kunt er mee internetten. Maar vanaf de laptop kun je niet naar de RPI pingen en vanaf de RPI niet naar de laptop pingen. VNC en PuTTY werken nu ook niet tussen de laptop en de RPI.
...
Ik ga wel een kabeltje trekken. Dat blijft het beste bij vast opgestelde apparaten.
Ik neem aan dat je echt een AP (AccessPoint) bedoeld en niet een router? Als het wel een router is dan zou die 'per ongeluk' nog in router modus kunnen staat en dan kan de rest van het netwerk dus aan de WAN-kant liggen van dat ding, en dan krijg je daar vanaf de WAN kant (dus andere WiFi) geen verbinding mee. Dat zou je overigens kunnen testen door je laptop ook op dezelfde AP/WiFi aan te melden en te kijken of het dan wel lukt.

Maar goed... bedraad aansluiten werkt altijd beter.
(hoewel ik in de keuken ook een headless-rpi heb staan op WiFi zonder problemen)

• Seafarer

Seafarer

XXX

rvk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:35:
[...]

Ik neem aan dat je echt een AP (AccessPoint) bedoeld en niet een router? Als het wel een router is dan zou die 'per ongeluk' nog in router modus kunnen staat en dan kan de rest van het netwerk dus aan de WAN-kant liggen van dat ding, en dan krijg je daar vanaf de WAN kant (dus andere WiFi) geen verbinding mee. Dat zou je overigens kunnen testen door je laptop ook op dezelfde AP/WiFi aan te melden en te kijken of het dan wel lukt.

Maar goed... bedraad aansluiten werkt altijd beter.
(hoewel ik in de keuken ook een headless-rpi heb staan op WiFi zonder problemen)
Allebei op een ander AP. ga ik wel proberen. Goed idee.

Ik ben niet helemaal consequent geweest. Wifi,router en modem zijn een Fritsbox. Vandaar bekabeld naar een airport als AP, omgebouwde Fritsbox als AP en een netgear echt AP boven.

Ik ga daar eens verder induiken.(De frustratie is nu dat ene functioneert en het andere niet 8) )

• Lizard
  • Laatst online: 23:54
Een andere benaming voor die network isolation is ook 'gasten netwerk'
Zie bv ook deze link: https://nl.avm.de/service...n-FRITZ-Box-configureren/

Kan je vanaf je pi wel andere devices op je netwerk pingen als je via de wifi verbonden bent?

• nero355

nero355

Lizard schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:17:
Een andere benaming voor die network isolation is ook 'gasten netwerk'
Zie bv ook deze link: https://nl.avm.de/service...n-FRITZ-Box-configureren/

Kan je vanaf je pi wel andere devices op je netwerk pingen als je via de wifi verbonden bent?
Je kan zowel op een bedraad als op een draadloos netwerk voorkomen dat de clients met elkaar kletsen dus dat heeft niet echt iets met een gasten netwerk te maken, want die kan ook zonder die twee opties bestaan ;)

• Lizard
  • Laatst online: 23:54
nero355 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:02:
[...]

Je kan zowel op een bedraad als op een draadloos netwerk voorkomen dat de clients met elkaar kletsen dus dat heeft niet echt iets met een gasten netwerk te maken, want die kan ook zonder die twee opties bestaan ;)
De meeste consumenten routers sharen dat wel onder ap isolation of gasten-netwerk ;)
Ik heb het dus niet over mikrotiks, ubiquiti of dd-wrt en consorten. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Lizard schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:03:
De meeste consumenten routers sharen dat wel onder ap isolation of gasten-netwerk ;)
Ik heb het dus niet over mikrotiks, ubiquiti of dd-wrt en consorten. :P
Great... -O-

Nog een term naast Mesh dat in de toekomst verkeerd gebruikt gaat worden! YAY! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

nero355 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:48:
[...]

Great... -O-

Nog een term naast Mesh dat in de toekomst verkeerd gebruikt gaat worden! YAY! :|
Waar het bij AVM echt eigen netwerken zijn met eigen DHCP etc, en dat routeert dan ook over hun eigen mesh relays (repeaters). Bij Fritz kan je ook bandbreedte beperken voor dat secundaire netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Goed plafonds eruit. Kabeltje UTP trekken. Wifi uit. Vast IP adres. Handige headless RPI. :)

Tot dat je hem uit wilt zetten,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLiw68BWnh19TL9791-SsAMX3mE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rgVhvilxuZ3mU7rS0Iq0U95m.jpg?f=user_large

Suggesties?

Of toch de voeding er maar uittrekken?

Edit: Domoticz webpagina was niet te lezen.
VNC zegt dat er geen desktop is, dit heeft gewerkt. Alleen bereikbaar met PuTTY.
Reboot werkt ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Seafarer op 26-12-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En sudo reboot werkt ook niet? Dan is een power reset wellicht de enige optie die ik kan bedenken, het gaat gelukkig niet altijd fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

franssie schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:37:
En sudo reboot werkt ook niet? Dan is een power reset wellicht de enige optie die ik kan bedenken, het gaat gelukkig niet altijd fout.
Nee die werkt ook niet.

Voordat ik de stekker eruit trek, eerst maar een scherm aansluiten?

[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 26-12-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Seafarer schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:39:
[...]

Nee die werkt ook niet.

Voordat ik de stekker eruit trek, eerst maar een scherm aansluiten?
Dat lijkt mij wellicht handig kan je zien wat er aan de hand is.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Seafarer als een scherm een optie is - is dat altijd een goed idee. Reminds me dat ik eens een draagbaar HDMI schermpje moet kopen voor dit soort gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met het opzetten van een fileserver icm een raspberry pi? Ik was van plan om een rpi 3b+ te gebruiken en dan met meerdere usb -> sata kabels. (ik heb hier nog twee ssd's liggen). Wat zijn zaken waar ik tegen aan zou kunnen lopen. Eentje had ik al bedacht en dat zou de stroomvoorziening kunnen zijn. Is de PI krachtig genoeg (qua power) om twee usb ssd's te voeden of moet ik daar iets anders voor verzinnen?

Als ik uiteindelijk met drive bays aan de slag moet kan ik eigenlijk voor dat geld net zo goed een NAS kopen maar dat is weer iets teveel van het goede eigenlijk ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:25:
[...]

Dat slapen helpt. ;)
Bij de netwerk instellingen van de pi kun je het ip adres voor wifi en bedraad instellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dit werkt prima heb ik vanochtend ondervonden. Wifi uit en ethernet kabel erin en gewoon doorgaan op hetzelfde ip adres.
Met als verschil met gisteren de RPI ligt nu bovenop de Fritz box zodat zeker weten de wifi van de Fritz gebruikt wordt.

Geen idee waar dit van komt.

Meedenkers bedankt.
Wifi en ethernet met hetzelfde IP is vragen om moeilijkheden omdat ze verschillende hardware adressen hebben. Stel je gewoon twee verschillende IP in dan kun je met kabel eraan testen of de wifi functioneert en daarna de kabel eruit trekken en verbinding maken op het IP van de wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Webgnome voor wat betreft de stroomvoorziening zou ik er een powered hubje tussen zetten, die kan dan zowel de SSD's als de Pi voeden.
Heel snel zal het niet worden ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
franssie schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:58:
@Webgnome voor wat betreft de stroomvoorziening zou ik er een powered hubje tussen zetten, die kan dan zowel de SSD's als de Pi voeden.
Heel snel zal het niet worden ben ik bang
Dat is ook geen ramp. Mijn vrouw wil graag onze oude dvd collectie weer kunnen bekijken. En ik dacht weet je wat ik zet alles gewoon op een fileserver icm plex oid. Dat zou een rpi toch moeten aankunnen?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Webgnome schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:01:
[...]

Dat is ook geen ramp. Mijn vrouw wil graag onze oude dvd collectie weer kunnen bekijken. En ik dacht weet je wat ik zet alles gewoon op een fileserver icm plex oid. Dat zou een rpi toch moeten aankunnen?
DVD zou die snurkend aan moeten kunnen. Plak je de Pi achter de TV samen met de rest en dan een HDMI kabeltje, heb je alleen netwerk nodig om bestanden toe te voegen. Verder geen ervaring met Kodi etc hoe je dat dan moet bedienen maar daar is vast wel een topic voor hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Dat dacht ik ook al. Nou dan ga ik de vrouw maar eens uitleggen dat een rpi echt wel nodig is en dat een dvd speler echt niet meer kan in 2020.. ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat wel een overweging kan zijn, een Blu Ray speler zou een betere upscaling kunnen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Webgnome schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:01:
[...]

Not sure. Als je enkel media streamt zal het wel gaan, als je het wilt encoden kan dat wel eens tegenvallen.

Bovendien zou ik sowieso een RPi 4 aanraden ivm de veel grotere i/o bandbreedte. Dat ga je echt merken.

Edit: wacht ik lees verkeerd, je gebruikt een externe Plex server en de RPi als renderer. Ja als die media server een codec serveert die je RPi verstaat, moet dat met 2 vingers in de neus lukken.

[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 26-12-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

franssie schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:49:
@Seafarer als een scherm een optie is - is dat altijd een goed idee. Reminds me dat ik eens een draagbaar HDMI schermpje moet kopen voor dit soort gepruts.
Dat is wel een idee.
Want nu moet ik dus een hele tv gaan verslepen om verbinding te maken.

Ik had dus de headless RPI in de meterkast moeten hangen met 15 mtr. 220Volt. kabel. Dan hoef ik alleen maar met de rpi door huis naar de tv te lopen. :)

Edit: ik ga dit toch maar serieus overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 26-12-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als de Pi nog gekocht gaat worden zou ik inderdaad ook voor de 4 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Seafarer schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:20:
[...]

Dat is wel een idee.
Want nu moet ik dus een hele tv gaan verslepen om verbinding te maken.

Ik had dus de headless RPI in de meterkast moeten hangen met 15 mtr. 220Volt. kabel. Dan hoef ik alleen maar met de rpi door huis naar de tv te lopen. :)

Edit: ik ga dit toch maar serieus overwegen.
Wat verwacht je hiermee op te schieten? Je krijgt echt niet ineens meer debug-info als je je terminal via een andere manier uitleest?

Anders (als je SSH server niet wil) kun je ook gewoon ff een kabeltje aan de seriële poort hangen trouwens, scheelt een hoop sjouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 26-12-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mcDavid schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:22:
[...]

Wat verwacht je hiermee op te schieten? Je krijgt echt niet ineens meer debug-info als je je terminal via een andere manier uitleest?

Anders (als je SSH server niet wil) kun je ook gewoon ff een kabeltje aan de seriële poort hangen trouwens, scheelt een hoop sjouwen.
Jij wilde zeggen: Als je met vnc je desktop niet ziet, dan zie je op je hdmi aansluiting ook niets?
Klinkt logisch.

Stekker er maar uit trekken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
VNC ken ik niet zo, maar of je nu via SSH of via een lokale terminal een poweroff commando geeft zou natuurlijk niet uit moeten maken.

En ja ik zie ook niet waarom je panisch zou zijn om de stekker eruit te trekken. Tenzij er belangrijke data op je Sd-kaartje staat waar je geen backup van hebt of zo, maar laat dit dan direct als een wijze les gelden.

[ Voor 45% gewijzigd door mcDavid op 26-12-2020 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Webgnome schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:49:
Heeft iemand ervaring met het opzetten van een fileserver icm een raspberry pi? Ik was van plan om een rpi 3b+ te gebruiken en dan met meerdere usb -> sata kabels. (ik heb hier nog twee ssd's liggen). Wat zijn zaken waar ik tegen aan zou kunnen lopen. Eentje had ik al bedacht en dat zou de stroomvoorziening kunnen zijn. Is de PI krachtig genoeg (qua power) om twee usb ssd's te voeden of moet ik daar iets anders voor verzinnen?
Dat ligt vooral aan de power supply van de Pi, zolang de Pi voldoende door kan geven, gaat het wel. Ik heb hier twee Pi's met ieder een eigen USB 3.0 HDD eraan.
Als ik uiteindelijk met drive bays aan de slag moet kan ik eigenlijk voor dat geld net zo goed een NAS kopen maar dat is weer iets teveel van het goede eigenlijk ;)
Een USB-hub met eigen stroomvoorziening zou genoeg moeten zijn als het niet direct gaat.

Ik heb een tijdje een RPi3B+ als file server ingezet en op zich gaat het, maar het is niet echt snel. Het belangrijkste knelpunt is dat ook de netwerkverbinding door de USB-poort gaat.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mcDavid schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:35:
VNC ken ik niet zo, maar of je nu via SSH of via een lokale terminal een poweroff commando geeft zou natuurlijk niet uit moeten maken.

En ja ik zie ook niet waarom je panisch zou zijn om de stekker eruit te trekken. Tenzij er belangrijke data op je Sd-kaartje staat waar je geen backup van hebt of zo, maar laat dit dan direct als een wijze les gelden.
Ja maar met ssh en poweroff of reboot gebeurt er niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLiw68BWnh19TL9791-SsAMX3mE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rgVhvilxuZ3mU7rS0Iq0U95m.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 19:44

rvk

Seafarer schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:49:
[...]
sudo shutdown -r now

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Seafarer schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]
code:
1
shutdown -r now

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFFP-eD405YB-9HmTTmU5If6F34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JXjvIIFuG7Y8kWnPU6uKmtbc.jpg?f=user_large

met -r hetzelfde als op de screenshot.

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 26-12-2020 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:10

Rmg

Sudo, want je hebt root rechten nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

en -r en niet -h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rmg schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:00:
[...]

Sudo, want je hebt root rechten nodig
Stom foutje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT5CGT0dGZWduCEBeiP593goM2Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Loysz4J8zJLRjyYzk9nm35iE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Dat was een typo van mij, inmiddels gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

pi@raspberrypi:~ $ sudo shutdown -r now
Failed to open initctl fifo: Apparaat of adres bestaat niet
Failed to talk to init daemon.
pi@raspberrypi:~ $ sudo reboot -f
Rebooting.

En daar is hij al 3 minuten mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Stekker eruit gehaald. En op de tv aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq7Cq0JBIqHTWooRe3Vr_mupkxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KZwtfpx84ZWqW9oP7SK4SaPG.jpg?f=user_large

Niet deskundig genoeg. Maar dit vertaal ik als einde verhaal. 7(8)7

Dan maar proberen Linux opnieuw erop te zetten? Ik had hem gekocht als compleet met Domoticz erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 14:45
Er is kans dat de SD kaart is versleten (ik weet niet hoe oud hij is), deze gaan vrij snel stuk in vergelijking met andere media. En random de stroom er af halen kan de installatie corrumperen bij een rpi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

staxas schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:07:
Er is kans dat de SD kaart is versleten (ik weet niet hoe oud hij is), deze gaan vrij snel stuk in vergelijking met andere media. En random de stroom er af halen kan de installatie corrumperen bij een rpi.
4 weken
:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Zou zomaar kunnen bij slechte kwaliteit, bij mij houden ze het veel langer uit, weet de exacte duur niet, omdat ik om andere redenen de SD-kaartjes nog wel eens wissel (reflashen van een image na een stroomstoring of mislukte update), maar ik heb er nog maar één weggegooid omdat het versleten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 11:03
Ik heb een vraag met de pi waar ik niet uitkom. Hier thuis zijn er twee netwerken. 192.168.2.0 en 192.168.1.0
Die eerste heeft een pi-hole. Voorheen kon ik die ook als dns server voor het tweede netwerk gebruiken.

Nu heb ik op de pi een openvpn tunnel op het eerste netwerk geinstalleerd naar ProtonVPN en die als gateway ingesteld voor de ipads van de kinderen. (zo kunnen ze in een spelletje Roblox toch nog beestjes blijven ruilen met andere).
Ik heb dit gedaan met deze handleidingen: Installatie openvpn maar voor het stuk van de iptables heb ik deze informatie gebruikt.

Nu snap ik zelf niet wat ik gedaan heb maar het werkt wel! De ipad van de kinderen denken nu dat ze in Calfornië zijn.

Echter kan ik de pi-hole nu niet meer benaderen vanuit het tweede netwerk. Iemand hier een idee wat ik zou kunnen doen om dat weer werkend te krijgen? Nog mooier zou het zijn als ik ook de VPN in het tweede netwerk zou kunnen gebruiken. Ik heb vanalles geprobeerd maar allemaal zonder resultaat.
De netwerken worden verzorgd door drie ubiquity access points die gekoppeld zitten aan een sonicwall router/firewall.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Heeft iemand ervaring met het opzetten van een fileserver icm een raspberry pi?
Volgens mij is daar wel het een en ander over gepost ondertussen :?
Ik was van plan om een rpi 3b+ te gebruiken en dan met meerdere usb -> sata kabels. (ik heb hier nog twee ssd's liggen). Wat zijn zaken waar ik tegen aan zou kunnen lopen. Eentje had ik al bedacht en dat zou de stroomvoorziening kunnen zijn. Is de PI krachtig genoeg (qua power) om twee usb ssd's te voeden of moet ik daar iets anders voor verzinnen?
Ik zou zoiets doen :

- Raspberry Pi 4B met 4 GB RAM of zelfs 8 GB als je echt veel ermee gaat doen.
- Fatsoenlijk 16 of 32 GB microSDXC kaartje erin proppen.
- 2x 8 TB WD USB HDD's kopen op het moment dat ze € 125 a € 135 kosten.

En gaan met die banaan! :)
Een hele goedkope 2-bay NAS van € 170 of zo is sowieso wel de betere optie denk ik :)
franssie schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:21:
Als de Pi nog gekocht gaat worden zou ik inderdaad ook voor de 4 gaan.
Qua verbruik/performance zijn de 2B en 3B wel nog steeds het interessantst en ook prima tweedehands verkrijgbaar dus het is maar net wat je ermee van plan bent... :)
Seafarer schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:01:
Stekker eruit gehaald. En op de tv aangesloten.

[Afbeelding]

Niet deskundig genoeg. Maar dit vertaal ik als einde verhaal. 7(8)7
Was ik al bang voor na het lezen van de voorgaande reacties ;(
Dan maar proberen Linux opnieuw erop te zetten? Ik had hem gekocht als compleet met Domoticz erop.
Vaak is het microSDXC kaartje dat bij zulke kant en klare setjes zit van slechte kwaliteit en bleek het zelfs een paar keer om een namaak exemplaar te gaan!

Altijd alles los kopen en zelf je onderdelen kiezen net als bij een normale computer d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Mijn persoonlijke ervaring is dat je het beste een extern gevoede USB hub kunt nemen en die vervolgens aansluit op je Rpi. Amazon en Ali hebben zat van die dingen tussen de €10 en €20 euro. Zonder zo’n hub kan het wel eens spannend gaan worden met name als de Rpi even flink aan de bak moet.
Het is een leuk diy projectje maar eerlijkheidshalve is een Synology of Qnap makkelijker in gebruik omdat ook de rest van de infrastructuur dik in orde is. Denk maar aan cliënt apps voor mobiele apparaten enzo. Als je er voor gaat kijk dan bijvoorbeeld naar NextcloudPi of OpenMediaVault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Waarvoor SD kaartje is het? En doe je veel writes?

In principe moeten ze jaren meekunnen als je een goed (en groot) kaartje hebt en geen rare dingen doet.
Een goede voedingskabel schijnt ook een hoop uit te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
init 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mcDavid schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:59:
[...]

Waarvoor SD kaartje is het? En doe je veel writes?

In principe moeten ze jaren meekunnen als je een goed (en groot) kaartje hebt en geen rare dingen doet.
Een goede voedingskabel schijnt ook een hoop uit te maken
patriot 16 gb eigenlijk echt bedoelt voor domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Seafarer schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:05:
[...]

patriot 16 gb eigenlijk echt bedoelt voor domoticz.
Sinds de vorige update van domoticz kunnen de tijdelijke bestanden niet meer weggeschreven worden naar RAM, dus worden die op de SD kaart geschreven. Dat, in combinatie met een mogelijk wat slechtere SD kaart zou kunnen verklaren waarom hij nu al overleden is. ;(

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Pietervs schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:57:
[...]

Sinds de vorige update van domoticz kunnen de tijdelijke bestanden niet meer weggeschreven worden naar RAM, dus worden die op de SD kaart geschreven. Dat, in combinatie met een mogelijk wat slechtere SD kaart zou kunnen verklaren waarom hij nu al overleden is. ;(
In 4 weken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sja als er een beetje verbose gelogd wordt heb je zomaar tientallen writes per seconde... Dan gaat het hard als dat niet naar een tmpfs gaat. Ik zie overigens niet in hoezo dat niet zou kunnen met domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mcDavid schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:22:
Sja als er een beetje verbose gelogd wordt heb je zomaar tientallen writes per seconde... Dan gaat het hard als dat niet naar een tmpfs gaat. Ik zie overigens niet in hoezo dat niet zou kunnen met domoticz?
Wat zou dan een goede oplossing zijn die betrouwbaarder is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vandaar dat ik zeg "mogelijk wat slechtere SD kaart". Hoeft niet het merk of type te zijn, het kan ook een productie fout zijn geweest.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 14:45
Je zou log2ram kunnen installeren.

Hier mijn installatiescript:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash

curl -Lo /tmp/log2ram.tar.gz https://github.com/azlux/log2ram/archive/master.tar.gz
cd /tmp
tar xf log2ram.tar.gz
cd log2ram-master
chmod +x install.sh && sudo ./install.sh
cd ..
rm -r log2ram-master

Tevens ben ik liefhebber van de samsung en sandisk micro-sd kaartjes.

[ Voor 90% gewijzigd door staxas op 27-12-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

staxas schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:01:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash

curl -Lo /tmp/log2ram.tar.gz https://github.com/azlux/log2ram/archive/master.tar.gz
cd /tmp
tar xf log2ram.tar.gz
cd log2ram-master
cd ..
rm -r log2ram-master

Aha, weer wat geleerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
staxas schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:01:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash

cd /tmp
tar xf log2ram.tar.gz
cd log2ram-master
cd ..
rm -r log2ram-master

Of gewoon de log-locatie (`/var/log`?) Mounten als tmpfs? Staat me iets van bij dat raspbian dat zelf al doet?

Verder eens met Samsung en Sandisk, meeste andere "merken" zijn simpelweg rebrands van zeker niet de beste runs van deze nand-makers.

Waarbij aangemerkt moet worden dat groter ook beter is gezien ze dan beter kunnen wear-levelen. 16GB zou ik als minimum aanhouden.

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 27-12-2020 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Seafarer schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:25:
Wat zou dan een goede oplossing zijn die betrouwbaarder is?
Ik blijf het roepen/zeggen/posten : Voor sommige dingen is een Raspberry Pi gewoon niet de beste oplossing!

Naar mijn mening ben je veel beter af met zoiets :
- V&A aangeboden: Intel NUC Kit DN2820FYKH met RAM en SSD - Blijft mijn favoriet aller tijden! O+
- V&A aangeboden: 3x Gigabyte BRIX GB-BXBT-2807 - Dirt cheap! :o
- V&A aangeboden: 7x Gigabyte BRIX GB-BXBT-1900 - Dirt cheap! :o
- V&A aangeboden: ASRock DeskMini 110 - Gereserveerd, maar het gaat effe om het idee :)

Of één van de vele andere opties : https://tweakers.net/aanb...1DHaWCxPTU4MyqVCUrQwODWgA ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

nero355 schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:51:
[...]

Ik blijf het roepen/zeggen/posten : Voor sommige dingen is een Raspberry Pi gewoon niet de beste oplossing!

- V&A aangeboden: Intel NUC Kit DN2820FYKH met RAM en SSD - Blijft mijn favoriet aller tijden! O+
- V&A aangeboden: ASRock DeskMini 110 - Gereserveerd, maar het gaat effe om het idee :)

Of één van de vele andere opties : https://tweakers.net/aanb...1DHaWCxPTU4MyqVCUrQwODWgA ;)
Tsja commercie he. Zo zit de wereld een beetje in elkaar.
Als de PI weer draait dan ga ik me eens verdiepen in je voorstellen. Ik ben ook maar ergens begonnen en dacht met een compleet setje een mooi begin te hebben. Al doende leert men. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Sorry maar een nuc om domoticz te runnen is gewoon overkill hoor. Het enige voordeel in dit geval is de SSD maar je kunt ook prima een SSD aan je RPi hangen als je perse persistent logdata bij wilt houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
mcDavid schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:12:
[...]

Sorry maar een nuc om domoticz te runnen is gewoon overkill hoor. Het enige voordeel in dit geval is de SSD maar je kunt ook prima een SSD aan je RPi hangen als je perse persistent logdata bij wilt houden.
Voor het draaien van domoticz misschien wel maar als je een klein home labje wilt draaien zijn dat soort systemen veel beter om te gebruiken. Rpi’s zijn leuke hebbedingetjes maar een pc’tje gebaseerd op i386/amd64 is zoveel flexibeler zowel in hardware als software en kwa kosten niet eens zoveel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:32

peer

oeps

mcDavid schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:12:
[...]

Dat heb ik hier ook gedaan na 3 kapotte kaartjes in 1 jaar, een 500GB SSD gekocht. Er wordt alleen nog een SSD gebruikt voor een nieuwe bootcode en een timeout.

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:48

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Huh? Dit gaat over Domoticz toch? Als iets geschikt is om op een Pi te draaien is het dat wel. Ik begrijp de reactie en vooral de voorstellen niet echt. Als het nou gaat om een NAS of een Media Player, dán heb je gelijk. Daat vind ik de Pi dan weer niet voor geschikt. Tenminste....niet als je een beetje rappe NAS wilt hebben, dan wel een responsive media player...

Ik heb meerdere Pi's in huis, en mijn Domoticz Pi is al een hele poos erg stabiel. Belangrijk te vermelden is wel dat ik mijn belangrijke Pi's niet met een SD kaartje laat draaien als ze ook eea moeten wegschrijven. Dan pak ik een SSD en stop ik die in een goedkope USB behuizing.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mphilipp schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:42:
[...]

Huh? Dit gaat over Domoticz toch? Als iets geschikt is om op een Pi te draaien is het dat wel. Ik begrijp de reactie en vooral de voorstellen niet echt. Als het nou gaat om een NAS of een Media Player, dán heb je gelijk. Daat vind ik de Pi dan weer niet voor geschikt. Tenminste....niet als je een beetje rappe NAS wilt hebben, dan wel een responsive media player...

Ik heb meerdere Pi's in huis, en mijn Domoticz Pi is al een hele poos erg stabiel. Belangrijk te vermelden is wel dat ik mijn belangrijke Pi's niet met een SD kaartje laat draaien als ze ook eea moeten wegschrijven. Dan pak ik een SSD en stop ik die in een goedkope USB behuizing.
Welke SSD's ben jij tevreden mee? En "boot" je daar dan ook van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:48

mphilipp

Romanes eunt domus

Seafarer schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:22:
[...]
Welke SSD's ben jij tevreden mee? En "boot" je daar dan ook van?
Ik had er toevallig nog liggen uit computers die ik geupgrade had. Geen specifieke merken of types. Maakt ook niet echt uit denk ik. Aan mijn Domoticz apparaatje hangt er een van 64Gb. Voordat daar de celletjes stuk van zijn, kun je er heel lang mee werken.
Ik boot er ook van. Werkt als een speer.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mphilipp schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:43:
[...]

Ik had er toevallig nog liggen uit computers die ik geupgrade had. Geen specifieke merken of types. Maakt ook niet echt uit denk ik. Aan mijn Domoticz apparaatje hangt er een van 64Gb. Voordat daar de celletjes stuk van zijn, kun je er heel lang mee werken.
Ik boot er ook van. Werkt als een speer.
Ah. Dank. Die gaat ook op de todo lijst. :)

Pagina: 1 ... 57 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs