Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:53
nero355 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:32:
[...]
NICE! :)

Zoiets wilde ik ook maken, maar ik kwam er niet echt uit qua opzet...

MPD ken ik nou wel redelijk goed dus als je misschien ergens een HowTo erover hebt staan dan lees ik die graag door! d:)b
heb geen eigen howto, maar maak gebruik van andere howto's. Heb het even ingeklopt voor als anderen dit ook een leuk projectje vinden. Is niet heel ingewikkeld, maar wel erg leuk!

Op elke speaker die ik "slim" maak
- bouw ik een raspberry pi in, met IQ Audio Digiamp+ hat, waarop ik de speakers aansluit. Daarop zet ik een standaard raspberry pi os image. Die herkent ootb de iqaudio als 2e geluidskaart.
- Door de regel "dtparam=audio=on" uit config.txt te halen, wordt het dan automatisch de primary geluidskaart en hoef je geen moeilijke configuraties in je audio clients te doen..
- en vervolgens laat ik de scripts op deze lokatie https://github.com/nicokaiser/rpi-audio-receiver erop los. Die hebben eigen howto. Voor multiroom heb je alleen snapclient nodig, maar ik zet er ook MPD, librespot, airplay en de bluetooth client erop, zodat ik ook radio, spotify o.i.d op individuele speakers draaien). Rebooten en dan is de slimme speaker in principe klaar voor gebruik.

Vervolgens 1 server ingericht (ook standaard raspberry pi image) waarop ik heb ingericht
- snapserver (https://github.com/badaix/snapcast) voor de multiroom functionaliteit. Heeft ook eigen howto.
- mpd voor afspelen internetradio. zie snapserver howto voor hoe te configureren als multicast
- raspotify (https://github.com/dtcooper/raspotify) om spotify in een multiroom setup te kunnen gebruiken. Zie snapserver howto voor hoe te configureren als multicast
- RompR (https://fatg3erman.github.io/RompR/) als frondend voor mpd, maakt er een mooie internetradio van. Heeft ook eigen Howto
In de rompr settings (zie howto) zet ik behalve de mpd op het centrale apparaatje ook alle slimme speakers, zodat ik ook los op allemaal individueel de radio kan bedienen

Ik bedien alles vanaf mobiele telefoons
- rompr heeft een mobiele pagina, dus dat linkje heb ik op mijn startpagina van mijn mobiele telefoon staan
- spotify werkt natuurlijk gewoon met spotify connect vanuit de spotify client zelf
- en snapcast (de multiroom functionaliteit) heeft appjes in zowel apple als google store en kan daarmee bediend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Laatst online: 26-07 09:38

Copitano

Hoorn NH

Ik heb recent een tweede Pi 3B+ aangeschaft als reserve en om dingen uit te proberen. Nu dacht ik dus van de Pi 3B+ die ik al enige tijd heb draaien een image te maken en die image op een SD card te zetten waarmee ik vervolgens dacht de nieuw aangeschaft Pi ook mee te kunnen opstarten.
Nou, mooi niet dus. Heeft dat iets te maken met het mac adress of op de andere Pi ingestelde IP adressen?
Hoe pas ik dat aan zodat ik de image wel kan gebruiken?
Of gaat het überhaupt niet werken?
Op de Pi draait Buster.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:07

DukeBox

loves wheat smoothies

Copitano schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:58:
Nu dacht ik dus van de Pi 3B+ die ik al enige tijd heb draaien een image te maken en die image op een SD card te zetten waarmee ik vervolgens dacht de nieuw aangeschaft Pi ook mee te kunnen opstarten.
Dat zou gewoon moeten werken, image wel correct gemaakt incl. alle partities ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DukeBox schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:03:
[...]
Dat zou gewoon moeten werken, image wel correct gemaakt incl. alle partities ?
Enige puntje van aandacht is het IP-adres, als dat vastgezet is, lukt het niet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Freee!! schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:05:
[...]

En @DukeBox Ja ik heb de image zelfs getest op de oorspronkelijke Pi. Gaat als de brandweer.
De IP adressen zijn inderdaad vaste adressen, zowel bedraad als Wifi. Dat was nodig om een aantal dzVents scripts de weg te kunnen wijzen. Als DHCP dan het IP adress veranderd werkt dat niet meer. Dat geldt ook voor het uitlezen van mijn Kamstrup met het script van @AUijtdehaag.
Kan ik dat in het image ergens veranderen, bijvoorbeeld in de console met Putty?

[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 22-01-2021 13:13 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Freee!! schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:05:
Waarom niet ? Met buster blijft eth0 gewoon eth0 ook als de NIC een ander mac heeft.
Copitano schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:12:
Als DHCP dan het IP adress veranderd werkt dat niet meer.
Makkelijker is om static leases aan te maken op je DHCP server.

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 22-01-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

DukeBox schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:13:
[...]

Waarom niet ? Met buster blijft eth0 gewoon eth0 ook als de NIC een ander mac heeft.

[...]

Beide Pi's hebben ook in de Unifi security gateway een vaste adressen. Maakt dat nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]
IP-adres is iets anders dan network-device.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

[...]

[...]

Okay, moet dat even uitzoeken. Is voor mij een nieuwe term :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Freee!! schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:17:
IP-adres is iets anders dan network-device.
Ja, maar deze wordt toegewezen a.d.h.v. NetworkInterfaceNames. Bij de Pi3B+ is de hardware location altijd het zelfde dus krijgt deze gewoon dezelfde NI naam (eth0).

@Copitano je kan eventueel nog eens proberen met net.ifnames=0 als kernel parameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

DukeBox schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Ja, maar deze wordt toegewezen a.d.h.v. NetworkInterfaceNames. Bij de Pi3B+ is de hardware location altijd het zelfde dus krijgt deze gewoon dezelfde NI naam (eth0).
Lees mijn post nog eens goed, je krijgt problemen bij vaste IP-adressen, 2* dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Freee!! schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Lees mijn post nog eens goed, je krijgt problemen bij vaste IP-adressen, 2* dezelfde.
Had niet begrepen dat ze beiden tegelijk gebruikt gingen worden.. dan wordt het inderdaad lastig.
@Copitano
Dan is dhcp met static leases waar nodig denk ik het makkelijkste als je maar 1 image wilt gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Copitano schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:12:
De IP adressen zijn inderdaad vaste adressen, zowel bedraad als Wifi. Dat was nodig om een aantal dzVents scripts de weg te kunnen wijzen. Als DHCP dan het IP adress veranderd werkt dat niet meer. Dat geldt ook voor het uitlezen van mijn Kamstrup met het script van @AUijtdehaag.
Kan ik dat in het image ergens veranderen, bijvoorbeeld in de console met Putty?
- Pleur dat kaartje in de originele Pi
- Pas de IP's aan in /etc/dhcpcd.conf
- Zet het kaartje vervolgens in de andere Pi

En gaan met die banaan! :)

Of denk ik nou te makkelijk :?
Virox schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:33:
Merci voor de info, maar eigenlijk ben ik niet op zoek naar een toetsenbord op zich. Ik ben op zoek naar een manier om software te laten aansturen door een om een custom "doos" met daarop o.a. druktoetsen, die via usb kan worden ingeplugd. Het lijkt mij eenvoudig om die buttons gewoon enkele specifieke toetsaanslagen te laten simuleren, maar de microcontroller moet daar wel toe in staat zijn. Ik vroeg mij af of dit een compacter alternatief kon zijn voor mijn prototype dat ik nu ontwikkel via een Arduino Leonardo.
Dat is het hele punt van bijvoorbeeld die NumPad die ik nog een keer moet bestellen :
- Layer 1 = Reguliere NumPad, maar ook dat hoeft zelfs niet! :D
- Layers 2 t/m 4 = Alle knoppen vrij te programmeren naar eigen wens! :*)

Echt... geloof me... wat jij zoekt is gewoon allemaal in dat topic te vinden! d:)b

Zoek maar op QMK bijvoorbeeld, want die controllers worden ook los verkocht en er zijn gebruikers die er dan zo'n macro's bordje van maken die hierop lijkt : pricewatch: Elgato Stream deck XL
Kammika schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 07:43:
heb geen eigen howto, maar maak gebruik van andere howto's. Heb het even ingeklopt voor als anderen dit ook een leuk projectje vinden. Is niet heel ingewikkeld, maar wel erg leuk!
Thnx! d:)b

Ik ben een beetje lui geweest wat betreft dat projectje dus nou heb ik weer wat te doen! :D

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 22-01-2021 16:31 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

nero355 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:30:
[...]

- Pleur dat kaartje in de originele Pi
- Zet het kaartje vervolgens in de andere Pi

En gaan met die banaan! :)

Of denk ik nou te makkelijk :?
Mwhaa, is het proberen waard. Ga es een strategisch momentje uitzoeken om dat te proberen. Warmtepomp uit, Zonnepanelen uit. Denk maandag. Dan worden de Enphase micro's onder e zonnepanelen vervangen als het weer even meewerkt.
Dat kaartspelletje met de Pi gaat toch wel gauw een uurtje duren. eMMC eruit, kaartje erin en IP's veranderen (Pi2 heeft al eigen IP's in de USG), kaartje eruit, image maken, kaartje er weer in, IP's terugzetten, kaartje eruit en eMMC er weer in met de oorspronkelijke IP's, SD kaartje met image in de 2e Pi en kijken wat er gebeurt. Past in de strategie. De tweede Pi is tenslotte om te experimenteren. Ik zal het resultaat posten zodra het experiment is afgerond 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:39
Copitano schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:24:
[...]

Mwhaa, is het proberen waard. Ga es een strategisch momentje uitzoeken om dat te proberen. Warmtepomp uit, Zonnepanelen uit. Denk maandag. Dan worden de Enphase micro's onder e zonnepanelen vervangen als het weer even meewerkt.
Dat kaartspelletje met de Pi gaat toch wel gauw een uurtje duren. eMMC eruit, kaartje erin en IP's veranderen (Pi2 heeft al eigen IP's in de USG), kaartje eruit, image maken, kaartje er weer in, IP's terugzetten, kaartje eruit en eMMC er weer in met de oorspronkelijke IP's, SD kaartje met image in de 2e Pi en kijken wat er gebeurt. Past in de strategie. De tweede Pi is tenslotte om te experimenteren. Ik zal het resultaat posten zodra het experiment is afgerond 8) .
Kan je het tweede kaartje niet in een Linux pc stoppen en daar de /etc/dhcpcd.conf aanpassen?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

alesandro_46 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:57:
[...]

Kan je het tweede kaartje niet in een Linux pc stoppen en daar de /etc/dhcpcd.conf aanpassen?
Ehhh, Linux pc heb ik niet, maar denk dan aan het volgende: aan de pi hangt een usb hup met eigen voeding. Daarin steekt een usb SD adapter. Die gebruik ik o.a. om op gezette tijden een image van het hele systeem te maken. Dat image moet ik daar dus ook gewoon kunnen benaderen leuk lijkt mij😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Copitano schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:22:
[...]
Ehhh, Linux pc heb ik niet, maar denk dan aan het volgende: aan de pi hangt een usb hup met eigen voeding. Daarin steekt een usb SD adapter. Die gebruik ik o.a. om op gezette tijden een image van het hele systeem te maken. Dat image moet ik daar dus ook gewoon kunnen benaderen leuk lijkt mij😊
In het verleden heb ik zo'n SD kaartje ook wel benaderd met een Linux VM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Freee!! schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:36:
[...]

In het verleden heb ik zo'n SD kaartje ook wel benaderd met een Linux VM.
Eerste poging mislukt :/ krijg twee devices met de zelfde aanduiding /root en/of /
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
pi@raspberrypi:/ $ sudo lsblk
NAME         MAJ:MIN RM  SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda            8:0    1   15G  0 disk
`-sda1         8:1    1   15G  0 part /mnt/USBbackup
sdb            8:16   1  3,9G  0 disk
`-sdb1         8:17   1  3,9G  0 part /media/pi/USB_DISK
sdc            8:32   1 59,7G  0 disk
|-sdc1         8:33   1 41,8M  0 part /boot
`-sdc2         8:34   1 59,7G  0 part /
mmcblk0      179:0    0 58,2G  0 disk
|-mmcblk0p1  179:1    0 41,8M  0 part /boot
`-mmcblk0p2  179:2    0 58,2G  0 part /
mmcblk0boot0 179:32   0    4M  1 disk
mmcblk0boot1 179:64   0    4M  1 disk
Moet mij nu eerst verder verdiepen in Linux hoe ik de juist kan benaderen zonder een map aan te maken zoals bij /mnt/USBbackup. Ben bang dat ik dan de image verkl**t.
Moet nog ergens een (heel) oude Umbutu DVD schijf hebben liggen waarmee ik de laptop kan opstarten als Linuxmachine :). Die gebruikt ik nog wel eens om mijn Windows wachtwoord weg te halen als ik die weer eens vergeten was 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alesandro_46
Copitano schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:22:
[...]

Linux mint in een Virtual machine (zoals gratis! zegt), of dezelfde Linux mint met Rufus op een USB stick zetten en vervolgens vanaf USB stick booten.

De laatste methode gebruik ik als ik iets op een EXT partitie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

alesandro_46 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:37:
[...]

Linux mint in een Virtual machine (zoals gratis! zegt), of dezelfde Linux mint met Rufus op een USB stick zetten en vervolgens vanaf USB stick booten.

De laatste methode gebruik ik als ik iets op een EXT partitie moet doen.
Een .iso bestand van linux mint staat nu op mij D: schijf in een map 'ISO' het .iso bestand heb ik met Rufus op een SD kaartje gezet. Grootste USB stick die ik nog vrij beschikbaar heb in huis is net te krap (4GB, nodig 4,2 GB). Met een USB adapter zou dat toch ook moeten lukken denk ik. Maar ik liep tegen een ander probleem aan. Op mijn laptop is oorspronkelijk Windows 8.1 geïnstalleerd en later geüpgraded naar Windows 10. En daar zit even een probleempje met het wijzigen van de boot device met linux.
If the laptop came with Win 8 pre installed then bios is set to UEFI, a new measure made by Microsoft to ensure nobody tries to boot other system rather than windows. The only way to boot a linux is to change bios to Legacy and then try to boot, after that, to boot windows you have to change that setting again, so not very efficient really.

My advice is to reinstall windows but in Legacy mode, there is software on the internet to check your windows key and reinstall.

All in all, while you have Windows in UEFI mode forget about dual booting, reinstall windows on Legacy or just erase it and go for linux.
Windows 10 schijnt daar dus een stokje voor te willen steken. Aangezien ik maandag weer gewoon op mijn laptop aan het werk moet kan ik mij even niet veroorloven te experimenteren met bios instellingen met het risico dat er iets mis gaat, .maar ik besef dat ik nu langzaam off topic begin te glijden.

[ Voor 28% gewijzigd door Copitano op 23-01-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mwa, UEFI is niet echt een Windows 10 blokkade ofzo. Heeft alles wel iets complexer gemaakt maar wel met een reden.

Volgens mij staat hier wel redelijk wat info:
https://www.ct.nl/achterg...-een-uefi-pc-installeren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:50
Copitano schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:24:
[...]

Je had toch al een image gemaakt? Zet die image op een nieuwe SD, in de nieuwe Pi, laat je netwerk eruit (dus ook geen ip conflict) en pas je het ip aan in de config, opnieuw opstarten met netwerk erin. Of gaat het via Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:14
Van de week m’n m.2 expansion board binnen gekregen voor m’n Argon one.

Nu wil ik eigenlijk een goedkoop 128gb/240gb schijfje halen en die dan in 2 partities splitten en dan op de ene Retropie en op de andere Raspbian/PiOS.

Ik heb in principe 2 images die ingericht zijn en deployed kunnen worden maar moet ik iets met Berryboot doen oid om bij opstarten te kunnen kiezen?

Ik moet overigens boot from USB nog regelen denk ik, kan me niet heugen dat ik de firmware al geupgrade heb.

Sowieso over het inladen naar een SSD, zou het gewoon werken als ik een m.2 in die expansion stop en dan nog niet onder de Argon One schroef en vervolgens wel dat verloopje erin prik om daar een USB verlengsnoer aan te hangen en die aan een PC te hangen om in elk geval de data naar de m.2 te krijgen?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Beiden :/ , maar ik had nog een oude laptop op zolder liggen met Windows 7 er nog op. Die heb ik inmiddels opgestart met Mint. Eens kijken of ik nu de config file kan veranderen op de image SD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

nero355 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:30:
[...]
Gek genoeg is de dhcpcd.conf helemaal uit gecomment met #
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
# A sample configuration for dhcpcd.
# See dhcpcd.conf(5) for details.

# Allow users of this group to interact with dhcpcd via the control socket.
#controlgroup wheel

# Inform the DHCP server of our hostname for DDNS.
hostname

# Use the hardware address of the interface for the Client ID.
clientid
# or
# Use the same DUID + IAID as set in DHCPv6 for DHCPv4 ClientID as per RFC4361.
# Some non-RFC compliant DHCP servers do not reply with this set.
# In this case, comment out duid and enable clientid above.
#duid

# Persist interface configuration when dhcpcd exits.
persistent

# Rapid commit support.
# Safe to enable by default because it requires the equivalent option set
# on the server to actually work.
option rapid_commit

# A list of options to request from the DHCP server.
option domain_name_servers, domain_name, domain_search, host_name
option classless_static_routes
# Respect the network MTU. This is applied to DHCP routes.
option interface_mtu

# Most distributions have NTP support.
#option ntp_servers

# A ServerID is required by RFC2131.
require dhcp_server_identifier

# Generate SLAAC address using the Hardware Address of the interface
#slaac hwaddr
# OR generate Stable Private IPv6 Addresses based from the DUID
slaac private

# Example static IP configuration:
#interface eth0
#static ip_address=192.168.0.10/24
#static ip6_address=fd51:42f8:caae:d92e::ff/64
#static routers=192.168.0.1
#static domain_name_servers=192.168.0.1 8.8.8.8 fd51:42f8:caae:d92e::1

# It is possible to fall back to a static IP if DHCP fails:
# define static profile
#profile static_eth0
#static ip_address=192.168.1.23/24
#static routers=192.168.1.1
#static domain_name_servers=192.168.1.1

# fallback to static profile on eth0
#interface eth0
#fallback static_eth0

Zou zo ff niet weten wat ik hier moet veranderen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Draait nu al weer een dag of 10 na een reboot. lxpanel lijkt inderdaad één van de oorzaken. Groeit heel langzaam. Zojuist een restart gegeven en daarmee zakt het geheugengebruik significant, maar er moet nog iets anders zijn. Het begint rond 33 en was dus in 10 dagen opgelopen naar 45%. Na de restart ging dat terug naar 41%. Er blijft dus nog iets over. Hier een log van de laatste 30 dagen. De pieken zijn de dagelijkse backups naar een USB stick. De harde daling is een volledige reboot van de Pi (stroom er even af).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1dKMFr-NSFDyBDjbkEfTVKK0f0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xl3ciryRlUAoyZTXxsByzaeY.png?f=user_large
Zodra het niveau boven de 75 à 80% komt gaat domoticz vervelend doen. Kan dat restart commando natuurlijk dagelijks automatisch laten uitvoeren, maar ik heb het gevoel dat ik er daarmee nog niet helemaal ben.

[ Voor 20% gewijzigd door Copitano op 24-01-2021 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
1nsane schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:06:
Van de week m’n m.2 expansion board binnen gekregen voor m’n Argon one.

Nu wil ik eigenlijk een goedkoop 128gb/240gb schijfje halen en die dan in 2 partities splitten en dan op de ene Retropie en op de andere Raspbian/PiOS.

Ik heb in principe 2 images die ingericht zijn en deployed kunnen worden maar moet ik iets met Berryboot doen oid om bij opstarten te kunnen kiezen?

Ik moet overigens boot from USB nog regelen denk ik, kan me niet heugen dat ik de firmware al geupgrade heb.

Sowieso over het inladen naar een SSD, zou het gewoon werken als ik een m.2 in die expansion stop en dan nog niet onder de Argon One schroef en vervolgens wel dat verloopje erin prik om daar een USB verlengsnoer aan te hangen en die aan een PC te hangen om in elk geval de data naar de m.2 te krijgen?
Heb de m.2 expension van Argon nu 2 weken draaien. Had daarvoor een external enclosure voor de m.2. Wel zo handig voor het schrijven van images naar de schijf.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:14
Ferruginous Hwk schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Heb de m.2 expension van Argon nu 2 weken draaien. Had daarvoor een external enclosure voor de m.2. Wel zo handig voor het schrijven van images naar de schijf.
Ja dat is ideaal maar ik vroeg me alleen af of het dus zou werken.. in principe is die m.2 enclosure voor de Argon one volgens mij niks anders dan een ingebouwde “externe” m.2 enclosure maar ik ben er niet zeker van.

Oftewel, als ik dus een m.2 ssd in die onderkant stop en dat verloopstekkertje erin steek, kan ik dan gewoon een usb verlengkabel in het verloopstukje steken wat normaal in de rpi gaat?

Natuurlijk kan ik een externe m.2 behuizing kopen of (als dat zou werken) een usb-a naar usb-a kabel maar als het niet hoeft, waarom zou ik dan? :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:42
Een vraag die ik heb. Mijn RaspberryPi4 begint zo langzaam best belangrijk te worden in huis. Hij stuurt o.a. de warmtepomp aan. Als de Pi uitvalt is het niet direct een acuut probleem maar toch wil ik de downtime tot een minimum beperken.

Ik heb geen SD kaart in gebruik maar een USB3 externe SSD die in de USB3 van de Pi is aangesloten. Hierop heb ik ooit de 32GB partitie van de eerdere SD kaart gekopieerd. Elke nacht wordt een backup .img gemaakt van de hele Pi naar mijn Synology. Die heeft 6 dagen redundancy (heb dus altijd de .img backups van afgelopen 6 dagen op de synology staan).

Om downtime tot een minimum te beperken denk ik eraan om een 2e Pi4 klaar te hebben liggen. Mocht de huidige Pi4 uitvallen hardware matig. Is het dan zo simpel om de SSD in de nieuwe te stoppen en de nieuwe Pi4 aan te zetten? Werkt dat zo makkelijk? Ik zal in de router wel het IP adres moeten koppelen aan de nieuwe Pi maar daarna is alles het zelfde. Kan dit zo makkelijk?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 23:26
vandermark schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:02:
Een vraag die ik heb. Mijn RaspberryPi4 begint zo langzaam best belangrijk te worden in huis. Hij stuurt o.a. de warmtepomp aan. Als de Pi uitvalt is het niet direct een acuut probleem maar toch wil ik de downtime tot een minimum beperken.

Ik heb geen SD kaart in gebruik maar een USB3 externe SSD die in de USB3 van de Pi is aangesloten. Hierop heb ik ooit de 32GB partitie van de eerdere SD kaart gekopieerd. Elke nacht wordt een backup .img gemaakt van de hele Pi naar mijn Synology. Die heeft 6 dagen redundancy (heb dus altijd de .img backups van afgelopen 6 dagen op de synology staan).

Om downtime tot een minimum te beperken denk ik eraan om een 2e Pi4 klaar te hebben liggen. Mocht de huidige Pi4 uitvallen hardware matig. Is het dan zo simpel om de SSD in de nieuwe te stoppen en de nieuwe Pi4 aan te zetten? Werkt dat zo makkelijk? Ik zal in de router wel het IP adres moeten koppelen aan de nieuwe Pi maar daarna is alles het zelfde. Kan dit zo makkelijk?
Ja. Het enige dat verandert is het MAC adres van je wifi/ethernet. Dus als je de DHCP uitschakelt en een IP adres hard configureert in het image is zelfs dat niet nodig en kun je gewoon hardware wisselen zonder enige verdere configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49

Het werkt inderdaad zo makkelijk. Vraagje.. hoe maak jij je backups?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
Webgnome schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Het werkt inderdaad zo makkelijk. Vraagje.. hoe maak jij je backups?
Fijn te horen :)

Dit is mijn backup script die met een cronjob elke nacht loopt. Bron is volgens mij deze website: https://raspberrypi.tilburgs.com/back-up-rpi/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
#!/bin/bash
#
# Automatische back-up van Raspberry Pi
#
# Gebruik: system_backup.sh {pad} {retentie dagen}
#
# Onderstaande regels zijn bedoelt om de standaard waardes aan te geven,
# voor als er geen command line argumenten worden opgegeven.
# Het script zal onderstaande naamgeving gebruiken:
#
# {$HOSTNAME}.{YYYYmmdd}.img
#
# Wanneer het script oudere back-ups verwijderd, gebaseerd op de retentie,
# Dan zal het alleen bestanden verwijderen met de eigen $HOSTNAME
#
# Back-up wordt gemaakt met dd
# dd is een command-line utilitie voor Linux om bestanden te kopiëren
# Origineel script is afkomstig van https://ehoco.nl/automatische-raspberry-pi-backup/
#
# Declareren van variabelen en standaard waarden
backup_path=/mnt/backup2
retention_days=6

# Controleren of we gebruiker root zijn!
if [[ ! $(whoami) =~ "root" ]]; then
echo ""
echo "*****************************************"
echo "*** Dit script moet draaien als root! ***"
echo ""
exit
fi

# Controleren of er command line argumenten gebruikt zijn
if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

# Maak een trigger om de consistentie van het bestandssysteem te controleren als het image gerestored is
touch /boot/forcefsck

# Back-up maken
dd if=/dev/sda of=$backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img bs=1024k count=30895

# Trigger fsck verwijderen
rm /boot/forcefsck

# Oude back-ups verwijderen
find $backup_path/$HOSTNAME.*.img -mtime +$retention_days -type f -delete

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

vandermark schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:47:
[...]
Fijn te horen :)

Dit is mijn backup script die met een cronjob elke nacht loopt. Bron is volgens mij deze website: https://raspberrypi.tilburgs.com/back-up-rpi/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
#!/bin/bash
#
# Automatische back-up van Raspberry Pi
#
# Gebruik: system_backup.sh {pad} {retentie dagen}
#
# Onderstaande regels zijn bedoelt om de standaard waardes aan te geven,
# voor als er geen command line argumenten worden opgegeven.
# Het script zal onderstaande naamgeving gebruiken:
#
# {$HOSTNAME}.{YYYYmmdd}.img
#
# Wanneer het script oudere back-ups verwijderd, gebaseerd op de retentie,
# Dan zal het alleen bestanden verwijderen met de eigen $HOSTNAME
#
# Back-up wordt gemaakt met dd
# dd is een command-line utilitie voor Linux om bestanden te kopiëren
# Origineel script is afkomstig van https://ehoco.nl/automatische-raspberry-pi-backup/
#
# Declareren van variabelen en standaard waarden
backup_path=/mnt/backup2
retention_days=6

# Controleren of we gebruiker root zijn!
if [[ ! $(whoami) =~ "root" ]]; then
echo ""
echo "*** Dit script moet draaien als root! ***"
echo ""
exit
fi

# Controleren of er command line argumenten gebruikt zijn
if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

# Maak een trigger om de consistentie van het bestandssysteem te controleren als het image gerestored is
touch /boot/forcefsck

# Back-up maken
dd if=/dev/sda of=$backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img bs=1024k count=30895

# Trigger fsck verwijderen
rm /boot/forcefsck

# Oude back-ups verwijderen
find $backup_path/$HOSTNAME.*.img -mtime +$retention_days -type f -delete
Na regel 44 de buffers flushen, anders wordt dat bestandje forcefsck niet weggeschreven en wordt er dus geen file system check gedaan als er vanaf die image opgestart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Freee!! schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Na regel 44 de buffers flushen, anders wordt dat bestandje forcefsck niet weggeschreven en wordt er dus geen file system check gedaan als er vanaf die image opgestart wordt.
Ok, dat gaat mijn kennis te boven. Heb je een concrete suggestie welke regel ik ertussen kan zetten na regel 44?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

vandermark schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:56:
[...]
Ok, dat gaat mijn kennis te boven. Heb je een concrete suggestie welke regel ik ertussen kan zetten na regel 44?
code:
1
2
# Now flush the buffers so the files are included in the backup!
sync; echo 1 > /proc/sys/vm/drop_caches

Rechtstreeks uit mijn versie van datzelfde script (Engels en met wat extra's).

[ Voor 8% gewijzigd door Freee!! op 25-01-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Copitano schreef op zondag 24 januari 2021 @ 01:24:
Gek genoeg is de dhcpcd.conf helemaal uit gecomment met #
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
# A sample configuration for dhcpcd.
# See dhcpcd.conf(5) for details.

# Allow users of this group to interact with dhcpcd via the control socket.
#controlgroup wheel

# Inform the DHCP server of our hostname for DDNS.
hostname

# Use the hardware address of the interface for the Client ID.
clientid
# or
# Use the same DUID + IAID as set in DHCPv6 for DHCPv4 ClientID as per RFC4361.
# Some non-RFC compliant DHCP servers do not reply with this set.
# In this case, comment out duid and enable clientid above.
#duid

# Persist interface configuration when dhcpcd exits.
persistent

# Rapid commit support.
# Safe to enable by default because it requires the equivalent option set
# on the server to actually work.
option rapid_commit

# A list of options to request from the DHCP server.
option domain_name_servers, domain_name, domain_search, host_name
option classless_static_routes
# Respect the network MTU. This is applied to DHCP routes.
option interface_mtu

# Most distributions have NTP support.
#option ntp_servers

# A ServerID is required by RFC2131.
require dhcp_server_identifier

# Generate SLAAC address using the Hardware Address of the interface
#slaac hwaddr
# OR generate Stable Private IPv6 Addresses based from the DUID
slaac private

# Example static IP configuration:
#interface eth0
#static ip_address=192.168.0.10/24
#static ip6_address=fd51:42f8:caae:d92e::ff/64
#static routers=192.168.0.1
#static domain_name_servers=192.168.0.1 8.8.8.8 fd51:42f8:caae:d92e::1

# It is possible to fall back to a static IP if DHCP fails:
# define static profile
#profile static_eth0
#static ip_address=192.168.1.23/24
#static routers=192.168.1.1
#static domain_name_servers=192.168.1.1

# fallback to static profile on eth0
#interface eth0
#fallback static_eth0

Zou zo ff niet weten wat ik hier moet veranderen :?
NOFI, maar het begint een beetje een puinhoop te worden op deze manier...

Je weet toch wel hoe je de Pi hebt geconfigureerd in het begin :?

Wat staat er in /etc/network/interfaces ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 07:45
Om downtime tot een minimum te beperken denk ik eraan om een 2e Pi4 klaar te hebben liggen. Mocht de huidige Pi4 uitvallen hardware matig. Is het dan zo simpel om de SSD in de nieuwe te stoppen en de nieuwe Pi4 aan te zetten? Werkt dat zo makkelijk?
Om de downtime nog verder te beperken, kun je het beste naast een 2de Raspberry Pi ook een tweede SSD schijf klaar hebben leggen zodat je ook je backup-strategie regelmatig kunt testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

nero355 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:36:
[...]

NOFI, maar het begint een beetje een puinhoop te worden op deze manier...

Je weet toch wel hoe je de Pi hebt geconfigureerd in het begin :?

Wat staat er in /etc/network/interfaces ??
Nou, ehhh dat is bijna 3 jaar geleden en ik wordt al een dagje ouder. Dan is het geheugen niet meer wat het ook nooit geweest is >:) Ik begon toen als newbee met Pi en Linux. Dus nee dat weet ik niet meer :(
code:
1
2
3
4
5
6
7
# interfaces(5) file used by ifup(8) and ifdown(8)

# Please note that this file is written to be used with dhcpcd
# For static IP, consult /etc/dhcpcd.conf and 'man dhcpcd.conf'

# Include files from /etc/network/interfaces.d:
source-directory /etc/network/interfaces.d

interfaces.d lijkt leeg
code:
1
2
3
4
5
pi@raspberrypi:/etc/network/interfaces.d $ ls -la
totaal 8
drwxr-xr-x 2 root root 4096 jan 30  2017 .
drwxr-xr-x 7 root root 4096 mrt 13  2018 ..
pi@raspberrypi:/etc/network/interfaces.d $

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:12

ericplan

5180 Wp PV

Het heeft me een maand en vier RS485 transceivers gekost, maar nu ben ik er achter. De originele PoE-hat van Raspberry doet iets raars met de USB-poort. Het lukte mij niet om de zaak werkend te krijgen. Tot gisteren, toen voor transceiver nummer 4 de PoE-hat werd uitgewisseld voor een RS-485-hat, dit in combinatie met een losse voeding. De eerdere pogingen waren allemaal met een USB-dongle. Het werkte vrijwel direct. En toen werkten opeens ook de andere USB-dongles. Dus PoE-hat weer terugzetten en het was opnieuw einde oefening.
Het kan natuurlijk ook aan de Unifi PoE-switch liggen, maar ik heb geen apparatuur om dat te testen.

ericplan in "Uitlezen Eastron kwh meters via Modbus"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Voor de geïnteresseerden. Een klein scriptje met sumiere handleiding over hoe je via rclone backups kan maken op google drive.

het enige dat je hoeft te doen is het in en crontab te zetten en dan werkt het. (naast configuratie van rclone natuurlijk maar goed dat wijst zich vanzelf)

[ Voor 56% gewijzigd door Webgnome op 26-01-2021 10:25 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:53
ericplan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:38:
Het heeft me een maand en vier RS485 transceivers gekost, maar nu ben ik er achter. De originele PoE-hat van Raspberry doet iets raars met de USB-poort. Het lukte mij niet om de zaak werkend te krijgen. Tot gisteren, toen voor transceiver nummer 4 de PoE-hat werd uitgewisseld voor een RS-485-hat, dit in combinatie met een losse voeding. De eerdere pogingen waren allemaal met een USB-dongle. Het werkte vrijwel direct. En toen werkten opeens ook de andere USB-dongles. Dus PoE-hat weer terugzetten en het was opnieuw einde oefening.
Het kan natuurlijk ook aan de Unifi PoE-switch liggen, maar ik heb geen apparatuur om dat te testen.

ericplan in "Uitlezen Eastron kwh meters via Modbus"
Wellicht dat je de eerste versie van de PoE-hat hebt?
https://www.raspberrypi.org/blog/poe-hat-revision/

Er is op een gegeven moment een hardware revisie gedaan, omdat er iets met de 5v van de usb stoorde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

iklucas schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:41:
[...]

Wellicht dat je de eerste versie van de PoE-hat hebt?
https://www.raspberrypi.org/blog/poe-hat-revision/

Er is op een gegeven moment een hardware revisie gedaan, omdat er iets met de 5v van de usb stoorde
Nee, ik heb versie 2.0. Vrij recente aanschaf (november 2020). Ik had ooit over de problemen gelezen. Maar er verder nooit meer bij stilgestaan. Dacht dat het opgelost was.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Webgnome schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:06:
Voor de geïnteresseerden. Een klein scriptje met sumiere handleiding over hoe je via rclone backups kan maken op google drive.

het enige dat je hoeft te doen is het in en crontab te zetten en dan werkt het. (naast configuratie van rclone natuurlijk maar goed dat wijst zich vanzelf)
Werkt niet, vraagt bevestiging via een browser op de RPi, die ik niet heb (headless).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Freee!! schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:27:
[...]

Werkt niet, vraagt bevestiging via een browser op de RPi, die ik niet heb (headless).
Werkt wel.. (heb het toch echt zelf draaiend) als je rclone installeert moet je aangeven dat het een headless omgeving is.

crontab -e

* 1 * * * * sudo bash /home/<user>/backup.sh

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Webgnome schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:31:
[...]
Werkt wel.. (heb het toch echt zelf draaiend) als je rclone installeert moet je aangeven dat het een headless omgeving is.

crontab -e

* 1 * * * * sudo bash /home/<user>/backup.sh
Ik loop al in de config stuk als ik netjes die sites volg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Freee!! schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Ik loop al in de config stuk als ik netjes die sites volg.
Ik zal deze week ergens mijn blogpost aanpassen om de exacte stappen neer te zetten

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:55
LinuxMan schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:18:
[...]

Ja. Het enige dat verandert is het MAC adres van je wifi/ethernet. Dus als je de DHCP uitschakelt en een IP adres hard configureert in het image is zelfs dat niet nodig en kun je gewoon hardware wisselen zonder enige verdere configuratie.
@vandermark
Misschien wel even checken of je nieuwe Pi4 de juiste EEPROM versie heeft (na 3 sept 2020, bron) en zo nodig even updaten.

(Mijn eerste Pi4 is onderweg, had me ingelezen in het weekend omdat ik om dezelfde reden een backup van mijn Pi1 en Pi3 wilde: te belangrijk geworden in huis. Alleen richt ik gewoon alles dubbel in en zet het pas aan als één van de twee oudjes het begeeft.)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mijn raspberry pi 4 heb ik ooit geinstalleerd met raspbian. Ik loop er nu tegenaan dat dit armv7 is blijkbaar, omdat docker packages langzamerhand wel voor armv8 komen en niet meer werken op armv7...

pi@host:~ $ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Raspbian
Description:    Raspbian GNU/Linux 10 (buster)
Release:        10
Codename:       buster
pi@host:~ $ uname -a
Linux rp-ha 5.4.83-v7l+ #1379 SMP Mon Dec 14 13:11:54 GMT 2020 armv7l GNU/Linux

Is er een manier zonder volledige reinstall om er Raspberry PiOS op te krijgen met armv8? Ik kan met apt geen dist-upgrade uitvoeren en de pi zegt dat ik helemaal up to date ben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

mithras schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:07:
..
Is er een manier zonder volledige reinstall om er Raspberry PiOS op te krijgen met armv8? Ik kan met apt geen dist-upgrade uitvoeren en de pi zegt dat ik helemaal up to date ben,
Dat zou gewoon mogelijk moeten zijn. Bron
NB Raspberry Pi OS is niet fundamenteel iets anders dan Raspbian, gewoon een andere naam.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mijn raspberry pi 4 heb ik ooit geinstalleerd met raspbian. Ik loop er nu tegenaan dat dit armv7 is blijkbaar, omdat docker packages langzamerhand wel voor armv8 komen en niet meer werken op armv7...

Zie : Tux3.14 in "Raspberry Pi - deel 2" d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
JanPedaal schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:28:
[...]

Dat zou gewoon mogelijk moeten zijn. Bron
NB Raspberry Pi OS is niet fundamenteel iets anders dan Raspbian, gewoon een andere naam.
Ik was al helemaal up to date. Het gaat me niet zozeer om het naampje, maar om de 64 bit architectuur :)
Dat ja!! :D d:)b Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Nieuwe verrassing hier. Omdat het geheugengebruik van mijn USB stick die ik gebruik voor backups niet meer juist werd weergegeven in domoitcz vanavond de Pi 3B+ met daarop Buster een shutdown en verse opstart gegeven. Startte vlot op en de stand van de USB stick werd weer juist weergegeven. Maar..... toen ontdekte ik dat de data van mijn Kamstrup 602 en de RFXcomXL niet meer door kwamen.
Als ik met dmesg zoek kan ik nergens meer deze regel terugvinden (deze komt uit het archief):
code:
1
[    4.850098] usb 1-1.2: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0

Het zelfde geldt voor de RFXcomXL. Dit krijg ik met
code:
1
2
3
4
5
pi@raspberrypi:/ $ dmesg | grep -i tty
[    0.000000] Kernel command line: coherent_pool=1M 8250.nr_uarts=0 snd_bcm2835.enable_compat_alsa=0 snd_bcm2835.enable_hdmi=1 bcm2708_fb.fbwidth=1600 bcm2708_fb.fbheight=1200 bcm2708_fb.fbswap=1 vc_mem.mem_base=0x3ec00000 vc_mem.mem_size=0x40000000  dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyS0,115200 console=tty1 root=PARTUUID=ae63c1c9-02 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait quiet splash plymouth.ignore-serial-consoles
[    0.000308] printk: console [tty1] enabled
[    2.497634] 3f201000.serial: ttyAMA0 at MMIO 0x3f201000 (irq = 81, base_baud = 0) is a PL011 rev2
[    3.909087] systemd[1]: Created slice system-getty.slice.

Ik heb al geprobeerd alle andere USB devices af te koppelen en alleen met de converter er aan op te starten. Dat maakt geen verschil. Het lijkt alsof die twee (ttyUSB0 en ttyUSB1) compleet verdwenen zijn.
Ook krijg ik deze foutmeldingen
code:
1
2
3
4
pi@raspberrypi:~ $ mbus-serial-scan /dev/ttyUSB1
mbus_serial_connect: failed to open tty.Scan failed: Could not setup connection to M-bus gateway:
pi@raspberrypi:~ $ mbus-serial-scan /dev/ttyUSB0
mbus_serial_connect: failed to open tty.Scan failed: Could not setup connection to M-bus gateway:

Ik weet het even niet meer.
Wie kan mij helpen?

EDIT: Inmiddels zelf opgelost. mbus-serial converter en de RFXcomXL beiden verplaatst naar de USB hub met eigen voeding en Pi herstart. En toen opnieuw met dmesg gezocht en tyyUSB0 gevonden. In domoticz heb ik de ttyUSB voor de RFXcom gegokt op ttyUSB1 en jawel hoor alles werkt weer.
Wel gek hoor dat het er zomaar mee stopt. De Pi hangt aan een kwaliteit 5V 4A adapter De oude configuratie met de mbus converter en de RFX direct in de USB's van de Pi werkte al maanden zonder problemen heel stabiel. Met de eMMC start de boel ook razend snel op bij een herstart. Nou ja, wat het ook mag zijn.....het werkt weer :+

EDIT2: Hmmm, alles werkt, maar als ik nu dmesg in typ in de terminal komt er nada
code:
1
2
3
pi@raspberrypi:~ $ sudo dmesg -c
pi@raspberrypi:~ $ dmesg
pi@raspberrypi:~ $

Morgen maar een verder op studeren :z

[ Voor 26% gewijzigd door Copitano op 05-02-2021 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Weet iemand het volgende? Ik heb al contact gezocht met de hoofdverkoper van mijn PI UPS HAT (reichelt verkoopt hem en wordt ook aangegeven op de site van de maker) en ook de maker zelf, maar beide geen reactie van gekregen).

Ik heb een UPS HAT welke ik voor de pi3b heb gekocht. Echter wil ik mijn carpi projectje ooit eens upgraden naar een Pi4 of whatever en vroeg me af of zo'n HAT ook compatible is.
Kan dat echt nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:55
@Arunia Welke UPS HAT heb je precies?
Ik heb namelijk een StromPi 3 (Dat is een UPS voor RPI's en is o.a. te koop bij de genoemde winkel) en die heb ik eerst gebruikt op mijn RPI 3 en hij zit nu op mijn RPI 4 en functioneert gewoon. Mocht het om deze UPS gaan, JOY-IT geeft aan op hun site dat hij ook op de RPI 4 kan gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Claes Maarten Het gaat om de USV+ maar kom nergens tegen of die nu wel op een 4 gaat of niet. Maar lijkt me qua aansluitingen dan wel.

Dit staat op Reichelt: Voor alle Raspberry Pi met 40 Pin I/O (bijv. Raspberry Pi 3)
Dan zou het haast wel moeten werken.

[ Voor 31% gewijzigd door Arunia op 05-02-2021 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Vandaag nog eens opnieuw geprobeerd de USB poorten zichtbaar te krijgen met

dmesg en dmesg | grep -i usb via Putty
Opnieuw 0 op het rekest :?
code:
1
2
3
4
pi@raspberrypi:~ $ dmesg | grep -i usb
pi@raspberrypi:~ $ mbus-serial-scan /dev/ttyUSB0
Found a M-Bus device at address 21
Collision at address 206

Alles werkt nog voor zover ik kan zien, maar de laatste regel baart mij wel zorgen.
Is dat terecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb hier nog een oude Pi uit 2012 liggen (volgens mij een Pi 1 Model B, met k4p4g324eq-rgc2 CPU).
Heb hem nodig voor een projectje, kan ik hier gewoon de nieuwste Raspbian op booten? Of ben ik gebonden aan een specifieke versie die nog ondersteund wordt op dit oude beestje?

Gewoon maar even geprobeerd, de nieuwste Raspbian Lite draait er prima op.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 06-02-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Elke paar dagen, soms langer dan een week draai ik de updates op m'n RaspPi4. Ik heb er draaien: Domoticz, Grafana, Influxdb, PiHole en Unifi controller. Ik update met:

code:
1
2
sudo apt update
sudo apt full-upgrade -y

Elke keer zijn er best wat updates die gewoon komen en worden geinstalleerd.

Is dit gewoon de manier? Soms denk ik wel eens, straks zit er iets fout of werkt iets niet meer? Maar ik zie geen mogelijkheid om e.e.a. te testen? Hoe doen jullie dit?

Edit net ook weer, wat een lijst met updates worden er uitgevoerd :D
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
26 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 232 MB of archives.
After this operation, 10.9 MB of additional disk space will be used.
Get:1 https://packages.grafana.com/oss/deb stable/main armhf grafana armhf 7.4.0 [48.1 MB]
Get:2 https://repos.influxdata.com/debian buster/stable armhf influxdb armhf 1.8.4-1 [60.0 MB]
Get:3 http://archive.raspberrypi.org/debian buster/main armhf libraspberrypi-doc armhf 1.20210201-1 [31.4 MB]
Get:4 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf base-files armhf 10.3+rpi1+deb10u8 [70.1 kB]
Get:5 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf systemd-sysv armhf 241-7~deb10u6+rpi1 [101 kB]
Get:6 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libpam-systemd armhf 241-7~deb10u6+rpi1 [194 kB]
Get:7 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libudev-dev armhf 241-7~deb10u6+rpi1 [110 kB]
Get:8 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libsystemd0 armhf 241-7~deb10u6+rpi1 [305 kB]
Get:9 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf systemd armhf 241-7~deb10u6+rpi1 [3,252 kB]
Get:10 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf udev armhf 241-7~deb10u6+rpi1 [1,248 kB]
Get:11 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libudev1 armhf 241-7~deb10u6+rpi1 [144 kB]
Get:12 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libgnutls30 armhf 3.6.7-4+deb10u6 [1,048 kB]
Get:13 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libldap-common all 2.4.47+dfsg-3+rpi1+deb10u5 [90.1 kB]
Get:14 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libldap-2.4-2 armhf 2.4.47+dfsg-3+rpi1+deb10u5 [199 kB]
Get:15 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf iproute2 armhf 4.20.0-2+deb10u1 [720 kB]
Get:16 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf file armhf 1:5.35-4+deb10u2 [65.5 kB]
Get:17 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libmagic1 armhf 1:5.35-4+deb10u2 [110 kB]
Get:18 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf libmagic-mgc armhf 1:5.35-4+deb10u2 [242 kB]
Get:19 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf device-tree-compiler armhf 1.4.7-4 [240 kB]
Get:20 http://mirror.transip.net/raspbian/raspbian buster/main armhf unzip armhf 6.0-23+deb10u2 [152 kB]
Get:21 http://archive.raspberrypi.org/debian buster/main armhf libraspberrypi-dev armhf 1.20210201-1 [400 kB]
Get:22 http://archive.raspberrypi.org/debian buster/main armhf raspberrypi-kernel armhf 1.20210201-1 [78.6 MB]
Get:23 http://archive.raspberrypi.org/debian buster/main armhf libraspberrypi-bin armhf 1.20210201-1 [341 kB]
Get:24 http://archive.raspberrypi.org/debian buster/main armhf libraspberrypi0 armhf 1.20210201-1 [848 kB]
Get:25 http://archive.raspberrypi.org/debian buster/main armhf raspberrypi-bootloader armhf 1.20210201-1 [4,489 kB]
Get:26 http://archive.raspberrypi.org/debian buster/main armhf raspberrypi-sys-mods armhf 20210208 [12.6 kB]
Fetched 232 MB in 1min 23s (2,802 kB/s)

[ Voor 77% gewijzigd door vandermark op 09-02-2021 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vandermark
O.b.v. apt history zijn er verschillende oplossingen te vinden. Bijvoorbeeld deze. Vereist wel wat tweaken vermoed ik.

Andere optie zijn snapshots alleen dan moet je file system dat wel ondersteunen zoals Btrfs dat doet.

Edit:
Ik denk dat snapshots de meeste betrouwbare oplossing biedt.

[ Voor 9% gewijzigd door technorabilia op 09-02-2021 18:00 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Zover ik weet is arm_64bit=1 in je config.txt genoeg om de 64 bits kernel te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
synoniem schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:13:
[...]

Zover ik weet is arm_64bit=1 in je config.txt genoeg om de 64 bits kernel te starten.
Ja ik heb het inderdaad ondertussen gevonden. Ik had gehoopt dat ik hier arm64 images van docker kon draaien, maar dat lijkt toch niet goed te gaan.

Het gaat misschien wat offtopic voor hier, maar in verleden gebruikte ik altijd armv7, maar tegenwoordig missen sommige packages die build. Nu bestaat er wel een image voor arm64 met de hoop dat een 64bit kernel zou helpen.

Maar ik draai (gok ik zo, kan het nog niet helemaal achterhalen) een 32bit docker waardoor de packages alsnog naar armv7 zoeken en geen arm64 pakken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
@mithras, wellicht is het iets voor onderstaand topic?

[Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 21:26

icecreamfarmer

en het is

Even een crosspost omdat mijn probleem groter lijkt te zijn dan ik dacht.
jpgview schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:29:
[...]

Lees mijn manual, sectie 4/14 (NTP (system clock) configuration). Mogelijks moet je het domain users.telenet.be whitelisten, blijkbaar komt het domain voor in sommige blocklists.
Dank je en ik heb een cronjob lopen elk uur om te syncen. Probleem is dat hij niet kan syncen wanneer PiHole niet werkt. En Pihole kan niet werken wanneer de tijd te veel afwijkt.

Ik moet dus de tijd zien te syncen naar een vast IP adres waarbij er geen dns servcie nodig is. Want na een reboot staat hij nu altijd op 7:30 24-2.

Overigens lijtk het hele systeem niet meer te werken. Veranderingen in bestanden worden niet opgeslagen.
En ik kom niet in de interface van Pihole maar ook niet in die van Domoticz en Monit, Plus alle opgeslagen zaken lijken weg te zijn (bookmarks, configfiles die ik aangepast had, etc.).

Ik heb een pi3+. Het hele gebeuren is sowieso wat instabiel naar mijn mening. Wordt dat opgelost met een PI4 of kan ik beter iets anders kopen?

Net via deze manier https://howchoo.com/g/nme...a-raspberry-pi-on-windows
Een backup teruggeplaatst maar dat lijkt niets gedaan te hebben. Ben weer terug bij af.
De hele sd kaart lijkt niet te beschrijven te zijn. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door icecreamfarmer op 25-02-2021 17:20 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

icecreamfarmer schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:48:
Een backup teruggeplaatst maar dat lijkt niets gedaan te hebben. Ben weer terug bij af.
Zie : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nog even los van welk device je zou moeten gebruiken, het is niet onverstandig acquisitie en opslag te scheiden, bijvoorbeeld door de database op een NAS op te slaan.

A'dam PVOutput

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ericplan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:16:
[...]

Nog even los van welk device je zou moeten gebruiken, het is niet onverstandig acquisitie en opslag te scheiden, bijvoorbeeld door de database op een NAS op te slaan.
De data kan mij in principe gestolen worden.
Het moet gewoon werken.
V&A aangeboden: 8x HP t530 Thin Client (2DH81AT)
Zou dit dat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
vandermark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:42:
Elke paar dagen, soms langer dan een week draai ik de updates op m'n RaspPi4. Ik heb er draaien: Domoticz, Grafana, Influxdb, PiHole en Unifi controller. Ik update met:

code:
1
2
sudo apt update
sudo apt full-upgrade -y

Elke keer zijn er best wat updates die gewoon komen en worden geinstalleerd.

Is dit gewoon de manier? Soms denk ik wel eens, straks zit er iets fout of werkt iets niet meer? Maar ik zie geen mogelijkheid om e.e.a. te testen? Hoe doen jullie dit?
Ik zou me over gewone updates niet teveel zorgen maken. Ik draai al jaren Linux op verschillende systemen en het nog nooit (of zo zelden dat ik het vergeten ben) verkeerd gegaan door
code:
1
sudo apt update && sudo apt upgrade
.
Zorg ervoor dat je backups hebt van je grafana db, influxdb (online makkelijk te doen), Pihole en Unify config op een ander medium dan zit je veilig.
Automatiseren van die updates kun je overigens makkelijk met unattended-upgrades dan heb je er geen omkijken meer naar. Als je echt onzeker blijft, zet ze dan in elk geval op voor security updates.

Waar je wel voorzichtig mee moet zijn: grote versieupgrades van Domoticz, die zijn niet altijd helemaal backwards compatible of vereisen wat extra tweaken, zeker op oudere (OS) systemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wiley99 op 25-02-2021 20:36 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Volgens mij is de manier om je pihole te updaten met
code:
1
pihole -up
en niet zozeer met apt-get updates/upgrades

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

icecreamfarmer schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:28:
[...]
De data kan mij in principe gestolen worden.
Het moet gewoon werken.
V&A aangeboden: 8x HP t530 Thin Client (2DH81AT)
Zou dit dat doen.
Ik heb een Odroid C4 gekocht. Werkt met een eMMC. Dat is net wat betrouwbaarder dan zo'n micro SD-kaartje.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

bonzz.netninja schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:37:
Volgens mij is de manier om je pihole te updaten met
code:
1
pihole -up
en niet zozeer met apt-get updates/upgrades
Klopt, maar dat werkt niet met de Pi-Hole containers in Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-07 07:22
Freee!! schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:08:
[...]

Klopt, maar dat werkt niet met de Pi-Hole containers in Docker.
Foutje

[ Voor 4% gewijzigd door bing69 op 26-02-2021 16:04 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ericplan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:42:
Ik heb een Odroid C4 gekocht. Werkt met een eMMC. Dat is net wat betrouwbaarder dan zo'n micro SD-kaartje.
Zit ik ook weleens aan te denken als Raspberry Pi en Intel NUC alternatief :Y Mooi spul inderdaad! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44

pietje63

RTFM

Ik overweeg een Raspberry Pi voor de volgende taken:
- HomeBridge (bij voorkeur via docker)
- Het aansturen van mijn sproeier (bluetooth) vanaf een remote locatie
- Games (retro)

De vraag / uitdaging zit in
1) Combinatie van functies.
Hoe goed functioneert een Pi "tegelijkertijd" als server (HomeBridge) en als Games station. Wat ik me specifiek afvraag is hoe het stroomverbruik / warmteontwikkeling. Als de games functie niet gebruikt wordt, is het eenvoudig om deze app/functie uit te zetten? Overigens verwacht ik dat het spelen van games slechts zeer incidenteel wordt, dus het alternatief is twee SD kaarten, en als ik ga game, opnieuw opstarten met de game SD.

2) Bediening sproeier
Dit gaat via bluetotooth (Hunter BTT 201 https://www.raintechshop....rtimer-kraancomputer.html). Hiervoor is enkel een Android en Ios app beschikbaar (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hunter.btt). Is het (praktisch) haalbaar om bijvoorbeeld icm emulatie en Teamviewer de android app op een Raspberry te draaien en remote te bedienen? Ik heb wel opties gevonden met Lineage OS, maar dat maakt het onmogelijk om het te combineren met andere opties (lees vooral: HomeBridge)

Het reverse-enginere van de bluetooth implementatie gaat mij iets te ver..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-07 12:38
@pietje63 heb je de reviews van die app gezien? Zou er niet teveel hoop op vestigen, tenzij je een sdk kunt vinden of zo.

Verder is het idd waarschijnlijk niet handig om een server te gebruiken om op te gamen. Ik weet niet watvoor games je in gedachten hebt (waarschijnlijk retropi?) Maar je bespaart jezelf een bak frustraties door dat gewoon op een aparte RPi te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 28-07 19:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

nero355 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:18:
[Odroid] [...]
Zit ik ook weleens aan te denken als Raspberry Pi en Intel NUC alternatief :Y Mooi spul inderdaad! d:)b
Helemaal eens, maar....

ik vind het grote nadeel van ARM SBC's dat eigenlijk altijd de Linux die je op de website van de fabrikant kunt vinden een oudere versie is en zowel voor ARM als voor Intel bordjes vragen ze een prijs die net zo hoog is als voor een mini-PC of een tweedehands kantoor-PC, maar dan heb je nog geen opslag en geen behuizing.

Ik kijk er ook regelmatig naar, maar ik vind ze veel te duur momenteel (zeker die met ARM processoren).
De Raspberry Pi is eigenlijk de enige die het al die jaren volgehouden heeft om steeds in prijs te blijven dalen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:51:
ik vind het grote nadeel van ARM SBC's dat eigenlijk altijd de Linux die je op de website van de fabrikant kunt vinden een oudere versie is
De oplossing daarvoor is ARMbian als het goed is en misschien zou NetBSD ook een optie kunnen zijn, want die heeft als motto dat die echt overal op draait :)
Zowel voor ARM als voor Intel bordjes vragen ze een prijs die net zo hoog is als voor een mini-PC of een tweedehands kantoor-PC, maar dan heb je nog geen opslag en geen behuizing.
Ligt er een beetje aan van model tot model, maar eMMC is vaak wel een optie net als een hele simpele behuizing voor de ARM based modellen.

De x86-64 modellen zijn een ander verhaal...
Ik kijk er ook regelmatig naar, maar ik vind ze veel te duur momenteel (zeker die met ARM processoren).
De prijs kan inderdaad soms tricky zijn...
De Raspberry Pi is eigenlijk de enige die het al die jaren volgehouden heeft om steeds in prijs te blijven dalen.
Verre van!

Is de laatste jaren misschien zelfs alleen maar duurder geworden! :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
ARMbian is idd een erg fijne distro, is voor mij een voorwaarde om andere sbc's dan de raspberry te proberen.

En sbc's hebben ook flinke voordelen tov X86, zoals het energieverbruik en formaat, gpio, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Even een crosspost omdat mijn probleem groter lijkt te zijn dan ik dacht.

[...]

Dank je en ik heb een cronjob lopen elk uur om te syncen. Probleem is dat hij niet kan syncen wanneer PiHole niet werkt. En Pihole kan niet werken wanneer de tijd te veel afwijkt.

Ik moet dus de tijd zien te syncen naar een vast IP adres waarbij er geen dns servcie nodig is. Want na een reboot staat hij nu altijd op 7:30 24-2.

Overigens lijtk het hele systeem niet meer te werken. Veranderingen in bestanden worden niet opgeslagen.
En ik kom niet in de interface van Pihole maar ook niet in die van Domoticz en Monit, Plus alle opgeslagen zaken lijken weg te zijn (bookmarks, configfiles die ik aangepast had, etc.).

Ik heb een pi3+. Het hele gebeuren is sowieso wat instabiel naar mijn mening. Wordt dat opgelost met een PI4 of kan ik beter iets anders kopen?

Net via deze manier https://howchoo.com/g/nme...a-raspberry-pi-on-windows
Altijd fijn wanneer mensen een update geven.
SD kaart was idd corrupt. Met nieuwe SD draait het weer.

Heb nu trouwens op marktplaats een HP T630 gekocht. Dat ding is 2x zo snel als een RPI 4 en ook ruim 2x goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
icecreamfarmer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:39:
[...]

Altijd fijn wanneer mensen een update geven.
SD kaart was idd corrupt. Met nieuwe SD draait het weer.
Yep, update wordt altijd op prijs gesteld d:)b
Heb nu trouwens op marktplaats een HP T630 gekocht. Dat ding is 2x zo snel als een RPI 4 en ook ruim 2x goedkoper.
Dat is simpel en snel, weinig aan te prutsen om aan de praat te krijgen en houden. Nadeel kan zijn dat het meer stroom verbruikt. Als je RPI of thin client 24/7 draait dan gaat dat harder meetellen dan de aanschafprijs. Mijn "thuisserverpark" is van +-75W continu verbruik terug gegaan naar 10 tot 15W. Dat verdient zichzelf in een paar jaar terug via de stroomrekening.

Mijn ervaring is dat een PI prima stabiel kan draaien, maar bij intensiever gebruik liefst de SD read-only en alles waar write access nodig is op een 2.5" HDD of SSD. Zo draait hier bijvoorbeeld een mail servertje al tijden op een RPI. Mails en log files geven veel writes. Op SD zou ik dat niet willen doen. Op een kleine HDD is het heel stabiel. En fijn voor 24/7 thuis gebruik: het stroomverbruik is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Antonius schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:55:
[...]

Yep, update wordt altijd op prijs gesteld d:)b

[...]

Dat is simpel en snel, weinig aan te prutsen om aan de praat te krijgen en houden. Nadeel kan zijn dat het meer stroom verbruikt. Als je RPI of thin client 24/7 draait dan gaat dat harder meetellen dan de aanschafprijs. Mijn "thuisserverpark" is van +-75W continu verbruik terug gegaan naar 10 tot 15W. Dat verdient zichzelf in een paar jaar terug via de stroomrekening.

Mijn ervaring is dat een PI prima stabiel kan draaien, maar bij intensiever gebruik liefst de SD read-only en alles waar write access nodig is op een 2.5" HDD of SSD. Zo draait hier bijvoorbeeld een mail servertje al tijden op een RPI. Mails en log files geven veel writes. Op SD zou ik dat niet willen doen. Op een kleine HDD is het heel stabiel. En fijn voor 24/7 thuis gebruik: het stroomverbruik is nihil.
Bij mij is het eigenlijk vanaf het begin instabiel geweest en dit was de druppel. Mijn domotica en PiHole draaien erop en het is vermoeiend om elke keer te moeten kijken waarom internet of de lampen niet werken.
Dan maar €20 p.j. meer aan stroom uitgeven. Ik zal eens meten wat de Pi gebruikt in standby.

Misschien dat ik de Pi ga gebruiken als remote server voor domoticz om de meterstanden door te geven en als backup PiHole.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 23:16

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik zag je latere post wel dat het aan de SD kaart lag, maar ik wil toch even reageren op deze uitspraak. Ik heb hier een kudde PI3's rondslingeren die voorheen een paar jaar prima diensten hebben verricht. Een was een downloadserver, een (interne) cardserver, een printserver/PiHole, een TV Headend server en nog een Domoticz server. Stabiliteit is helemaal niets mis mee. De TV Headend server moest wel om de zoveel tijd herstart worden, maar aangezien dat de enige was, denk ik dat het aan die software lag.
Bij een Pi zijn twee zaken superbelangrijk: een goed SD kaartje (of liever een SSD als je toch veel wilt schrijven) en een goede, stabiele power supply. En een telefoonlader IS GEEN POWERSUPPLY voor een Pi.

Dus als je stabiliteitsproblemen hebt met een Pi, ligt het in de meeste gevallen aan een van deze dingen, of heb je instabiele software. Dat kan ook nl. Maar inherent instabiel zijn ze niet in ieder geval. De vergelijking met die Terminal Server van HP die je nu hebt gaat volledig mank. Je hebt dat ding tweedehands, dus voor jouw doel is het inderdaad een vooruitgang, maar check de prijs van het ding toen ie net uitkwam...daar kun je een flinke doos Pi4's voor kopen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

mphilipp schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:57:
[...]

Ik zag je latere post wel dat het aan de SD kaart lag, maar ik wil toch even reageren op deze uitspraak. Ik heb hier een kudde PI3's rondslingeren die voorheen een paar jaar prima diensten hebben verricht. Een was een downloadserver, een (interne) cardserver, een printserver/PiHole, een TV Headend server en nog een Domoticz server. Stabiliteit is helemaal niets mis mee. De TV Headend server moest wel om de zoveel tijd herstart worden, maar aangezien dat de enige was, denk ik dat het aan die software lag.
Bij een Pi zijn twee zaken superbelangrijk: een goed SD kaartje (of liever een SSD als je toch veel wilt schrijven) en een goede, stabiele power supply. En een telefoonlader IS GEEN POWERSUPPLY voor een Pi.
De grap is dus dat hij al vanaf het begin onstabiel is. En ik heb een set gekocht met de originele powersupply plus een sandisk sd kaart van 16gb om er vervolgens maar 4gb van te gebruiken.
Om de zoveel tijd was de klok uit sync en werkte pihole niet meer wat er voor zorgde dat de rest ook dienst weigerde.
Wireguard laat het systeem standaard vastlopen.
Dus als je stabiliteitsproblemen hebt met een Pi, ligt het in de meeste gevallen aan een van deze dingen, of heb je instabiele software. Dat kan ook nl. Maar inherent instabiel zijn ze niet in ieder geval. De vergelijking met die Terminal Server van HP die je nu hebt gaat volledig mank. Je hebt dat ding tweedehands, dus voor jouw doel is het inderdaad een vooruitgang, maar check de prijs van het ding toen ie net uitkwam...daar kun je een flinke doos Pi4's voor kopen.
Daar heb je een goed punt maar ik moest nu de keuze maken tussen moeilijk doen en een ssd aan dat ding zien te bevestigen. Of een nieuwe RPI 4 kopen met ssd-case of een tweedehands thin client welke compleet is en minder gedoe gaat opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 23:16

mphilipp

Romanes eunt domus

icecreamfarmer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:38:
[...]
De grap is dus dat hij al vanaf het begin onstabiel is.
Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat je een exemplaar hebt dat niet goed is. Een van de componenten slecht oid. Maar ik probeer alleen maar aan te geven dat instabiliteit niet iets is dat bij een Pi hoort.
Daar heb je een goed punt maar ik moest nu de keuze maken tussen moeilijk doen en een ssd aan dat ding zien te bevestigen. Of een nieuwe RPI 4 kopen met ssd-case of een tweedehands thin client welke compleet is en minder gedoe gaat opleveren.
Klopt, dat zei ik ook al. Whatever het beste voor jou werkt. Jammer dat je zo'n ervaring had met de Pi. Het zijn leuke apparaatjes en problemen die je had kunnen aan meerdere dingen liggen. Wij kunnen hier ook alleen maar gokken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het is handig om het USB booten op je Raspberry te installeren, ook al wil je het niet meteen gebruiken.

Zo had ik monitioneyeOS op een Raspberry Pi 4 verkeerd geconfigureerd: als je via de browser een vast IP-adres instelt in motioneye, dan pakt hij blijkbaar als default gateway 192.168.1.1 en dat moet je met de hand aanpassen, anders start hij daarna helemaal niet meer op!

Ik had geen enkele computer bij de hand om de config op een micro-SD-kaartje te repareren. Gelukkig had ik wel een Portable-SSD waar diezelfde Raspberry ook van kan opstarten. Dat gedaan, daarmee het configbestandje op het SD-kaartje gefixt en daarna kon motioneyeOS weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44

pietje63

RTFM

mcDavid schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:07:
@pietje63 heb je de reviews van die app gezien? Zou er niet teveel hoop op vestigen, tenzij je een sdk kunt vinden of zo.
Tja, gebonden aan hardware dus heb niet veel keus (los van decompile en zelf wat schrijven, maar daar heb ik ook niet zoveel zin in
Verder is het idd waarschijnlijk niet handig om een server te gebruiken om op te gamen. Ik weet niet watvoor games je in gedachten hebt (waarschijnlijk retropi?) Maar je bespaart jezelf een bak frustraties door dat gewoon op een aparte RPi te doen.
Ik dacht aan incidenteel retropi, niveau SNES. Ik vind het opmerkelijk dat - ook buiten jouw reactie - een RPi zo veel wordt gezien als een single purpose computer. Als je ziet dat een 3B prima te gebruiken is voor een spelletje, had ik verwacht dat een 4 dat zou kunnen + op achtergrond een lichtgewicht server taak. Configuratie-wise zie ik wel weer de uitdagingen..

Omdat ik begrijp dat een zero w voldoende power heeft voor Homebridge, denk ik dat ik daar mee begin.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
pietje63 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:01:

Ik dacht aan incidenteel retropi, niveau SNES. Ik vind het opmerkelijk dat - ook buiten jouw reactie - een RPi zo veel wordt gezien als een single purpose computer. Als je ziet dat een 3B prima te gebruiken is voor een spelletje, had ik verwacht dat een 4 dat zou kunnen + op achtergrond een lichtgewicht server taak. Configuratie-wise zie ik wel weer de uitdagingen..

Omdat ik begrijp dat een zero w voldoende power heeft voor Homebridge, denk ik dat ik daar mee begin.
Er kan vaak enorm veel bij elkaar qua capaciteit, ik denk dat sommige tweakers graag overdimensioneren en daarom single purpose roepen (niet dat @mcDavid dat zei). Met een SSD (hier pas m'n trouwe RPi3 met SD kaart (ook trouw) geüpgrade naar RPi4 met SSD) wordt het echt razendsnel voor best wel wat serverprocesjes.

Maar waar je wel aan moet denken (misschien bedoelt @mcDavid dat ook) is dat als je spelletje crasht of je vanwege je spelletjes wel wat vaker moet rebooten, je dan ook je serverprocessen steeds stopt. Je hebt dan geen 'werkt altijd' procesje op de achtergrond. Vooral voor domotica en verzamelen van meetgegevens (zonnepanelen, import/export electriciteit, temperaturen, enz) niet echt handig.

(En dan heb ik het nog niet over de PAF als het licht opeens niet meer aan gaat of juist wel, als jij je spelletje crasht) >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
@Wiley99 dat is idd precies wat ik bedoel. Plus dat het wel eens lastig kan zijn alles te installeren als bepaalde configuraties elkaar bijten. Dat kun je natuurlijk ook als uitdaging zien maar je maakt het jezelf niet makkelijk.

Het is niet zo dat de RPi het niet aan zou kunnen, tenzij je echt games doet die het onderste uit de kan moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 14:32

Louw Post

Cerenas

Zijn er toevallig meer mensen met de Argon One M.2 behuizing voor de RPI4?

Ik heb sinds vandaag de M.2 upgrade voor mijn Argon One (v1) geïnstalleerd en nu Ubuntu Server voor ARM op de SSD draaien, maar wat me nu opvalt is dat het groene lichtje (volgens mij voor HDD activiteit) veel vaker knippert en ook vaak lang aan blijft. Dit was met het SD kaartje met Raspberry OS voorheen niet. Nu is dat niet per se een probleem denk ik, maar zou raar zijn als er constant lees en schrijf acties gaande zijn lijkt me? Of zou dat LEDje gewoon buggy zijn nu omdat ik er geen SD kaartje in heb hangen? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Louw Post schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:28:
Ik heb sinds vandaag de M.2 upgrade voor mijn Argon One (v1) geïnstalleerd en nu Ubuntu Server voor ARM op de SSD draaien, maar wat me nu opvalt is dat het groene lichtje (volgens mij voor HDD activiteit) veel vaker knippert en ook vaak lang aan blijft.
Ik heb hem zelf nog nooit uit zien gaan, volgens mij brand die altijd groen als er geen SD in zit. Hoe dan ook geeft die geen HDD/SSD activiteit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

DukeBox schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:54:
[...]

Ik heb hem zelf nog nooit uit zien gaan, volgens mij brand die altijd groen als er geen SD in zit. Hoe dan ook geeft die geen HDD/SSD activiteit aan.
Nu ik er wat langer op zit te letten lijkt hij constant aan te staan idd en af en toe knippert het ledje. Het lijkt dus andersom dan van wat ik gewend was.

Maar dus geen ding om me zorgen om te maken. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Louw Post schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:03:
Maar dus geen ding om me zorgen om te maken. :9
Als je hem uit wilt, 'echo none | sudo tee /sys/class/leds/led0/trigger'

of in /boot/config.txt het volgende zetten
dtparam=act_led_trigger=none
dtparam=act_led_activelow=off

Je kan er ook andere activiteiten aan hangen (ook aan power led) en/of de brightness van aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

DukeBox schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:05:
[...]

Als je hem uit wilt, 'echo none | sudo tee /sys/class/leds/led0/trigger'

of in /boot/config.txt het volgende zetten
dtparam=act_led_trigger=none
dtparam=act_led_activelow=off

Je kan er ook andere activiteiten aan hangen (ook aan power led) en/of de brightness van aanpassen.
Ah, dat wist ik niet, bedankt voor de tip! Ga ik eens naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Louw Post schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:28:
Zijn er toevallig meer mensen met de Argon One M.2 behuizing voor de RPI4?
Volgens mij is die wel een paar keer eerder genoemd :)
Ik heb sinds vandaag de M.2 upgrade voor mijn Argon One (v1) geïnstalleerd en nu Ubuntu Server voor ARM op de SSD draaien, maar wat me nu opvalt is dat het groene lichtje (volgens mij voor HDD activiteit) veel vaker knippert en ook vaak lang aan blijft. Dit was met het SD kaartje met Raspberry OS voorheen niet. Nu is dat niet per se een probleem denk ik, maar zou raar zijn als er constant lees en schrijf acties gaande zijn lijkt me? Of zou dat LEDje gewoon buggy zijn nu omdat ik er geen SD kaartje in heb hangen? :o
Ik gok dat je het daarin moet zoeken :)

Ander OS = Andere optimalisaties = Ander gedrag van je opslag!

Wat draai je allemaal erop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

nero355 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:04:
[...]

Volgens mij is die wel een paar keer eerder genoemd :)

[...]

Ik gok dat je het daarin moet zoeken :)

Ander OS = Andere optimalisaties = Ander gedrag van je opslag!

Wat draai je allemaal erop ?
Zou goed kunnen inderdaad!

Ben met een schone lei begonnen dus nu alleen AdGuard Home. Verder is het een beetje een hobby servertje, had er nog Docker met Portainer en wat simpele containers op draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb deze week een Raspberry Pi 400 gekocht, omdat mijn vorige experimenteer-Pi een permanente toepassing gekregen heeft.

„Er zal vast niet binnenkort een nieuwe versie uit komen”, dacht ik bij mezelf, toen ik hem bestelde.

Pas vandaag realiseerde ik me dat het over een week al 14/3 is oftewel Pi-day; de dag dat ze altijd de nieuwe producten aankondigen. Vandaar mijn vraag: zijn er al nieuwtjes „gelekt”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:57:
Pas vandaag realiseerde ik me dat het over een week al 14/3 is oftewel Pi-day; de dag dat ze altijd de nieuwe producten aankondigen.

Vandaar mijn vraag: zijn er al nieuwtjes „gelekt”?
Ehh... zoiets : https://nl.hardware.info/...ne-learning-ondersteuning :? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:20

Japie.G

Colour Classic

Wiley99 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:38:
[...]

Er kan vaak enorm veel bij elkaar qua capaciteit, ik denk dat sommige tweakers graag overdimensioneren en daarom single purpose roepen (niet dat @mcDavid dat zei). Met een SSD (hier pas m'n trouwe RPi3 met SD kaart (ook trouw) geüpgrade naar RPi4 met SSD) wordt het echt razendsnel voor best wel wat serverprocesjes.

Maar waar je wel aan moet denken (misschien bedoelt @mcDavid dat ook) is dat als je spelletje crasht of je vanwege je spelletjes wel wat vaker moet rebooten, je dan ook je serverprocessen steeds stopt. Je hebt dan geen 'werkt altijd' procesje op de achtergrond. Vooral voor domotica en verzamelen van meetgegevens (zonnepanelen, import/export electriciteit, temperaturen, enz) niet echt handig.

(En dan heb ik het nog niet over de PAF als het licht opeens niet meer aan gaat of juist wel, als jij je spelletje crasht) >:)
Ik wil eigenlijk ook mijn rpi3 naar een 4 met ssd upgraden. Welke combinatie heb je in gebruik? Ik wil hem voor home automaten inzetten met zeer veel schrijfacties van sensordata. Het gaat tot dusver goed op mn rpi3 met SD (hier stond per ongeluk ssd) maar dat is natuurlijk wachten op problemen.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet en zou graag een combinatie kopen die bewezen is (doordat hij bij een mede tweaker goed draait :+ )

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Japie.G schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:10:
[...]
Ik wil eigenlijk ook mijn rpi3 naar een 4 met ssd upgraden. Welke combinatie heb je in gebruik? Ik wil hem voor home automaten inzetten met zeer veel schrijfacties van sensordata. Het gaat tot dusver goed op mn rpi3 met ssd maar dat is natuurlijk wachten op problemen.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet en zou graag een combinatie kopen die bewezen is (doordat hij bij een mede tweaker goed draait :+ )
Hoewel een bescheiden dataflow van een stuk of 15 meters heb ik ervoor gekozen om acquisitie en opslag te scheiden. Opslag draait op een MariaDB op een Synology, acquisitie op een Odroid C4 met eMMC.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 20:09
[...]

Ik wil eigenlijk ook mijn rpi3 naar een 4 met ssd upgraden. Welke combinatie heb je in gebruik? Ik wil hem voor home automaten inzetten met zeer veel schrijfacties van sensordata. Het gaat tot dusver goed op mn rpi3 met ssd maar dat is natuurlijk wachten op problemen.

Waarom is het wachten op problemen? Een SSD gaat echt niet zomaar stuk. Dan moet je wel heeeel veel write acties uitvoeren over een lange periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Welke combinatie heb je in gebruik?
Meerdere pi 4's met Argone One m.2

Pagina: 1 ... 59 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs