Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Pak gewoon een fatsoenlijke Externe SSD en het komt wel goed!Japie.G schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:10:
Ik wil eigenlijk ook mijn rpi3 naar een 4 met ssd upgraden. Welke combinatie heb je in gebruik?
Daarnaast staan er wat voorbeelden van een losse SSD i.c.m. een Externe 2,5 inch USB HDD/SSD behuizing in dit topic
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb het toevallig onlangs in het Domoticz forum gepost, dus hier even een kopietje (bron):Japie.G schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:10:
[...]
Ik wil eigenlijk ook mijn rpi3 naar een 4 met ssd upgraden. Welke combinatie heb je in gebruik? Ik wil hem voor home automaten inzetten met zeer veel schrijfacties van sensordata. Het gaat tot dusver goed op mn rpi3 met SD (hier stond per ongeluk ssd) maar dat is natuurlijk wachten op problemen.
Ik zie alleen door de bomen het bos niet en zou graag een combinatie kopen die bewezen is (doordat hij bij een mede tweaker goed draait)
Als je een recente RPi4 hebt is het enorm simpel en met een wat oudere erg simpel. Start een keer met een SD kaartje, zorg ervoor dat alle updates gedraaid zijn en vooral dat de EEPROM van na 3 september 2020 (bron).
Daarna het gewenste RaspberryOS image naar je nieuwe SSD 'dd-en' (of met je favo Windows tool 'branden') en starten maar.
Ik heb gewoon een goedkope 240GB SSD (Kingston) van 30,- en een USB3 enclosure (Sabrent) gekocht.
Met die laatste moet je wel opletten: liefst heb je UASP ondersteuning (want nog veel sneller) maar niet alle enclosures (zoals mijn Sabrent
Er zijn enclosures die dat wel goed doen maar die heb ik dus nog niet.
Oh en voeding: ik heb geen separate voeding maar wel een officiële aanbevolen Raspberry voeding (3A).
Er is een Raspberry Pi topic waar je veel info vindt hierover [Wiley99: verwijzing naar dit topic]
Nog een aanvulling: als je vanaf USB start en je hebt geen SD kaart meer in het slot, dan zul je zien dat je idle load verbazingwekkend hoog is (bij mij rond 1 terwijl mijn RPi1 en 3 idle rond 0,2 zweven. Processor doet niets, IO valt ook mee enz. Probleem is dat je Raspberry naar de SD blijft pollen. Dat is een feature (je kan er elk moment één toevoegen) maar wel een beetje extreem; Twee oplossingen: 1. stop er een non-bootable SD in voor bijv. backups; of 2. voeg dit toe aan je /boot/config.txt:
1
| dtparam=sd_poll_once |
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
- Raspberry Pi voor logging PV met SBFspot
- Odroid C4 voor overige logging met Node Red
Beide devices zijn inmiddels ingericht als hot spare van elkaar, dwz ze kunnen probleemloos de andere taak erbij nemen. Hardwarematig moet er alleen een dongle omgestoken worden.
In alle gevallen wordt er niet geschreven naar de SD-kaart, behalve logfiles.
Databasebeheer van de MariaDB kan in probleemgevallen met PHPMyadmin, zowel bij de webhoster als op de Synology. Ik heb heel even gespeeld met de InfluxDB, maar vooral het ontbreken van een GUI is vooral met problemen erg lastig. Dat nog afgezien van de afwijkende terminologie bij InfluxDB.
Het op deze manier inrichten heeft een paar voordelen:
- Snel weer in de lucht bij een storing
- Rustig kunnen analyseren wat er fout is gegaan
- De kans op dataverlies is beperkt
A'dam PVOutput
Ik zou nu net die logfiles niet naar de SD-kaart schrijven, daarmee vernaggel je die SD-kaart nogal gemakkelijk.ericplan schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:52:
[...]
In alle gevallen wordt er niet geschreven naar de SD-kaart, behalve logfiles.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik zoek een case voor een pi 3b+ die ik wil voorzien van een iqaudio digiamp+, maar ook nog de gpio pinnen wil gebruiken.
ofwel: de iquadio digiamp+ zou netjes in de case weggewekt moeten zijn, maar aan de buitenkant van de case wil ik nog steeds iets op de gpio pinnen kunnen drukken. (die 3b+ lees nu ook een watermeter uit en bedient een paar relais via gpio)
iemand enige idee of er een case is waar dit redelijk makkelijk in zou kunnen? Zou dus een wat hogere case moeten zijn, waar iig de uitsparing voor de gpio pinnen in zit. Vind het geen probleem als ik zelf nog wel de gaten erin maken om de aansluitingen voor de digiamp+ eruit te kunnen laten komen...
Goede tip, direct aangepakt. Logging naar RAM: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=261536Freee!! schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:53:
[...]
Ik zou nu net die logfiles niet naar de SD-kaart schrijven, daarmee vernaggel je die SD-kaart nogal gemakkelijk.
A'dam PVOutput
Ik denk dat het lastig wordt zonder modden. Ik heb ook IQaudIO spul maar ik kan hun website niet terugvinden. Het lijkt wel of IQaudIO niet meer bestaat. Misschien dat je hier wat mee kan?: https://uk.pi-supply.com/products/justboom-amp-hat-case (helaas wel out of stock)Kammika schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:06:
Vraagje:
Ik zoek een case voor een pi 3b+ die ik wil voorzien van een iqaudio digiamp+, maar ook nog de gpio pinnen wil gebruiken.
ofwel: de iquadio digiamp+ zou netjes in de case weggewekt moeten zijn, maar aan de buitenkant van de case wil ik nog steeds iets op de gpio pinnen kunnen drukken. (die 3b+ lees nu ook een watermeter uit en bedient een paar relais via gpio)
iemand enige idee of er een case is waar dit redelijk makkelijk in zou kunnen? Zou dus een wat hogere case moeten zijn, waar iig de uitsparing voor de gpio pinnen in zit. Vind het geen probleem als ik zelf nog wel de gaten erin maken om de aansluitingen voor de digiamp+ eruit te kunnen laten komen...
Als je die IQaudIO amp nog niet hebt is de amp van Justboom zelf mss een alternatief?
[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 09-03-2021 10:45 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ligt er natuurlijk aan hoe vaak de logs worden weggeschreven en hoe goed de gebruikte microSDXC kaart daar tegen kan, maar minder is natuurlijk altijd beter!Freee!! schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:53:
Ik zou nu net die logfiles niet naar de SD-kaart schrijven, daarmee vernaggel je die SD-kaart nogal gemakkelijk.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Heb je hier wat meer informatie over? Zoek ook al een tijdje naar een goede methode maar er is vaak veel knutselwerk nodig.Kammika schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:06:
(die 3b+ lees nu ook een watermeter uit [...]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Helaas die mist ook de uitsparing om nog bij de gpio te kunnen komenDwarlorf schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:43:
[...]
Ik denk dat het lastig wordt zonder modden. Ik heb ook IQaudIO spul maar ik kan hun website niet terugvinden. Het lijkt wel of IQaudIO niet meer bestaat. Misschien dat je hier wat mee kan?: https://uk.pi-supply.com/products/justboom-amp-hat-case (helaas wel out of stock)
Als je die IQaudIO amp nog niet hebt is de amp van Justboom zelf mss een alternatief?
Is dat niet te modden door er een sleuf er in maken? Of moet er iets bijzonders bovenop?Kammika schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:38:
[...]
Helaas die mist ook de uitsparing om nog bij de gpio te kunnen komen
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Via Aliexpress heb ik voor $1.50 een NPN sensor gekocht. (LJ12A3-4-Z/BX New Inductive Proximity Sensor Detection Switch NPN DC 6-36V heet die)Wiley99 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:59:
[...]
Heb je hier wat meer informatie over? Zoek ook al een tijdje naar een goede methode maar er is vaak veel knutselwerk nodig.
Werkt officieel vanaf 6V, maar blijkt het in de praktijk ook prima op 5V te doen. dus als volgt aangesloten
- blauw op ground
- zwart op een GPIO pin
- bruin op de 5V pin.
Met een schroevendraaier kun je zien of die werkt (als je 'm in de buurt houdt, gaat er een ledje op de sensor branden en kun je ook als je de gpio pin uitleest zien dat die een andere waarde geeft dan wanneer die schroevendraaier niet in de buurt van de sensor is).
en dan kun je op de gpio pin de pulses uitlezen. Omdat ik domoticz gebruik heb ik een bestaand domoticz script hiervoor opgezocht op internet en omgeschreven naar een domoticz plugin: https://github.com/akamming/domoticz-watermeter
Meest gepruts was overigens nog om die sensor op een slimme manier op de watermeter te plaatsen (hij moet dat ronddraaiend metalen schrijfje detecteren). Uiteindelijk opgelost door een gat in het dekseltje ter grootte van de sensor te boren precies op de juiste plaats.
tuurlijk, maar ik hoopte dat er een standaardcase was zodat ik niet hoefde te moddenDwarlorf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:50:
[...]
Is dat niet te modden door er een sleuf er in maken? Of moet er iets bijzonders bovenop?
Deze heb je vast al gevonden?Wiley99 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:59:
[...]
Heb je hier wat meer informatie over? Zoek ook al een tijdje naar een goede methode maar er is vaak veel knutselwerk nodig.
Bij mij zit het zo:
:strip_exif()/f/image/zje2N2c0qgqxNbyHhKmGUyub.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n57MMBlSj3bPJprsTgvi6tyY.jpg?f=fotoalbum_large)
Knutselwerk valt erg mee. Beugeltje heb ik zelf gemaakt uit een stukje persplex, maar bij Ali kun je ze ook kant en klaar kopen. Met een stukje tweezijdig kleefband en flinke tie wrap op de meter vastmaken. Ik heb een 12 V versie gewoon op de 5 V pin (maar de sensor is ook in 5 V versie te koop. Werkt bij mij al twee jaar zonder problemen. ca. 7 liter afwijking in een half jaar
[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 13-03-2021 14:00 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AkDoKoCgeA9zrkqrQctM8haI.jpg?f=user_large)
De piek om 01:00 uur is de backup naar een USB stick. Wat er om 05:00 uur gebeurt is mij een raadsel. Dit doet zich structureel elke dag voor om precies 05:00. Ik heb mijn crontab -e's en dzvents al nagekeken. Daar zit geen trigger in op 05:00. Heb ook nog niet kunnen vinden wat er precies gebeurt. Zie alleen dat het een berg geheugen in beslag neemt.
Vanmorgen 14/3/2021 zelfde plaatje. Loopt alleen wel weer heel langzaam leeg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jlc5hnlTLp7mM0ioIWJZwSnC.jpg?f=user_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Copitano op 14-03-2021 16:20 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Zo'n PSSD stick ziet er uit als een USB-stick, maar het is een SSD: het schijnt dat dit type sticks intern opgebouwd is uit een SATA SSD chipset en een USB3-naar-SATA bridge.
Aangesloten op een Pi gaat lezen met 300MB/s en schrijven met 100MB/s (op grote bestanden), wat op zich niet verkeerd is. Maar tegenvallers zijn er ook: als je de Pi opstart van deze stick (Manjaro), dan herkent hij hem niet meer als USB3, maar als USB2 en de stick is dan zelfs trager dan een micro-SD kaartje. De stick is heel klein, maar toch ietsje groter dan een USB poort, daardoor kan je de naastgelegen USB connector(s) niet meer gebruiken (geldt zowel horizontaal als vertikaal). De stick heeft geen UASP ondersteuning.
Kortom: geen oplossing voor de Pi 400 en een gewone externe SSD met kort kabeltje is beter.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Heb je ook gekeken in /etc/cron.* ? Daar vond ik namelijk laatst een cronjob die met crontab -e niet te vinden was. In directory /etc/cron.d vind je bijvoorbeeld bestanden die elk op zich ook een cron schedule bevatten.Copitano schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:15:
[...] structureel elke dag voor om precies 05:00. Ik heb mijn crontab -e's en dzvents al nagekeken.
Welke case is dat? En kan je die zo tegen dat houten bord schroeven?Copitano schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:55:
[...]
Deze heb je vast al gevonden?
Bij mij zit het zo:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Knutselwerk valt erg mee. Beugeltje heb ik zelf gemaakt uit een stukje persplex, maar bij Ali kun je ze ook kant en klaar kopen. Met een stukje tweezijdig kleefband en flinke tie wrap op de meter vastmaken. Ik heb een 12 V versie gewoon op de 5 V pin (maar de sensor is ook in 5 V versie te koop. Werkt bij mij al twee jaar zonder problemen. ca. 7 liter afwijking in een half jaar
Deze.Capacitor schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:29:
[...]
Welke case is dat? En kan je die zo tegen dat houten bord schroeven?
Je moet wel een beetje geduld hebben
en alle heatsinks zitten er ook nog steeds goed op.
Ja je kunt hem gewoon op de wand schroeven met kleine schroefjes. Ik heb er alleen een verhoginkje achter gemaakt van 5 mm voor de EMMC adapter in het SD slot.
Nee, had ik nog niet gedaan. Inmiddels wel, maar kan daar niets bijzonders kunnen vinden.aawe mwan schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:48:
[...]
Heb je ook gekeken in /etc/cron.* ? Daar vond ik namelijk laatst een cronjob die met crontab -e niet te vinden was. In directory /etc/cron.d vind je bijvoorbeeld bestanden die elk op zich ook een cron schedule bevatten.
by the way, waarom geen EMMC module. In december heb ik de SD kaart ingeruild voor een EMMC module. Tot nu toe heerlijk stabiel. Start razend snel op. Zelfs na een abrupte stroomstoring afgelopen week geen corruptie en vlot weer opgestart.
[ Voor 27% gewijzigd door Copitano op 13-03-2021 22:07 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ja, ik heb gewoon een image gemaakt van mijn SD kaart en die weggeschreven naar de EMMC module. Werkte direct.Pierre schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:14:
@Copitano Kan je een EMMC gebruiken om te booten van een Pi3? In plaats van een USB stick of SD card.
Zoals @Raven al vaker heeft gepost werkt dat prima : Raven in "Raspberry Pi - deel 2"Pierre schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:14:
@Copitano Kan je een EMMC gebruiken om te booten van een Pi3? In plaats van een USB stick of SD card.
"end Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init!"
Bovenstaande gebeurde overigens na een "sudo apt-get upgrade" omdat ik Pi Hole wilde bijwerken.
Onderstaande heb ik dus en daar wordt het verweten aan een "gare" SD kaart;
https://github.com/raspberrypi/linux/issues/1416
Dit heeft met de huidige SD kaart (32GB Verbatim class10) meer dan een jaar probleemloos gedraaid. Ook een andere voeding getest, maar haalt niets uit.
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 30-03-2021 21:10 ]
Mijn boefje is liev!
Standaard adres waar je deze koopt? De link met mijn issue heeft het over fake Kingston cardSebasFM schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:17:
Ik gebruik al lange tijd Kingston microSD kaartjes. Nog nooit eentje stuk gehad (wel de Pi altijd netjes afgesloten voor het spanningsloos stellen). Tegenwoordig koop ik de High Endurance variant van Kingston. Prijsverschil is nihil voor kleine kaartjes tot 32 GB.

Mijn boefje is liev!
Wil hier geen reclame maken, maar ik koop mijn kaartjes altijd bij of Informatique of DataIO.JB schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:28:
[...]
Standaard adres waar je deze koopt? De link met mijn issue heeft het over fake Kingston card
Edit: of Amazon, maar dan wel bij Amazon zelf en niet een andere verkoper op het platform.
[ Voor 13% gewijzigd door SebasFM op 30-03-2021 21:32 ]
Mijn boefje is liev!
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Een kaartje zonder A1 moet je sowieso niet meer kopen, maar dat is vanwege de snelheid. Als je de Pi wel eens interactief gebruikt, kan je er beter een SSD aan hangen (via USB) want dat is weer ontzettend veel sneller en dan heb je het duurzaamheidsprobleem ook niet.
Kijk ook eens naar high endurance geheugenkaartjes, die zouden zelfs geschikt moeten zijn voor continue beschrijven door bewakingscameras.
zijn er tegenwoordig niet van die eMMC naar SD converters?JB schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:09:
Welke MicroSD kaart raad men hier aan voor de 2BMijn Pi Hole setup gaat sinds vandaag mank met een;
"end Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init!"
Bovenstaande gebeurde overigens na een "sudo apt-get upgrade" omdat ik Pi Hole wilde bijwerken.
Onderstaande heb ik dus en daar wordt het verweten aan een "gare" SD kaart;
https://github.com/raspberrypi/linux/issues/1416
Dit heeft met de huidige SD kaart (32GB Verbatim class10) meer dan een jaar probleemloos gedraaid. Ook een andere voeding getest, maar haalt niets uit.
hoe je het ook wendt of keert, vroeg of laat gaat zo'n SD kaartje gewoon stuk en eMMC is gewoon net ff wat robuuster.
Adjust non olet, plerumque...
Mja het vage is dat mijn Pi Hole nu weer vrolijk doordraait op de huidige SD, die sudo apt upgrade doet een kernel panic. Dus ik kan de klok er op gelijk zetten, dat zodra ik het commando weer draai, mijn setup hemelt.Webgnome schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:22:
Maar wat is technisch het verschil tussen SD en eMMC? Kan mij niet aan de indruk ontrekken dat in beide gevallen het vroeg of laat kapot is
De vraag is nu, of dat ook gebeurd met mijn verse "Kingston 32GB microSDHC Endurance 95R/30W C10 A1UH"We take a completely fresh raspbian-lite image, and run sudo-apt update then sudo apt-get upgrade, and it immediately kernel panics. Absolutely nothing else was done on it. This was repeated on both the Pi 2 B+ AND the Pi 3, and on multiple SD cards.
Mijn boefje is liev!
zover ik weet (correct me if wrong) heeft een eMMC niet per se andere storage cells dan een SD card. Praktisch gesproken, zou je dan denken dat het weinig uit zou moeten maken (volgens mij hebben beide formats ongeveer even veel read/write cycles als levensduur, ik dacht een miljoen of 10 a 20).Webgnome schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:22:
Maar wat is technisch het verschil tussen SD en eMMC? Kan mij niet aan de indruk ontrekken dat in beide gevallen het vroeg of laat kapot is
Waar echter wél een verschil in zit, is dat een eMMC module een ingebouwde controller heeft die beter is in wear levelling etc dan de hele simpele geheugencontroller op een SD card. Bij een SD card worden volgens mij meerdere processen voor geheugen controlling uitbesteed aan de CPU van het apparaat waar het in zit, een CPU van o.a. een RPI doet nu eenmaal meer dan alleen zorgen dat de juiste geheugenblocks op de juiste manier gevuld worden, dat gaat soms mis.
Niet voor niets worden SD cards vooral gebruikt voor toepassingen zoals camera's enz. waarbij ze doorgaans minder read/write cycles ondergaan.
eMMC's zijn ook toegepast in van die netbooks enz, het is goedkoop maar niet per se onbetrouwbaar voor de toepassing.
Als je Googled op eMMC vs. SD kaarten, zal je ook dergelijke discussies online lezen.
Over het algemeen is eMMC op langere duur gewoon een stukje betrouwbaarder (en sneller) dan een SD card.
Wat je zegt klopt helemaal niet. Een m.2 SSD van Intel kan je bijvoorbeeld maar 200 keer overschrijven en dat is voldoende voor bijna iedereen.1nsane schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:43:
[...]
(volgens mij hebben beide formats ongeveer even veel read/write cycles als levensduur, ik dacht een miljoen of 10 a 20).
Het aantal schrijfcycli is JUIST een van de onderscheidende verschillen bij geheugenchips en loopt uiteen van een paar keer tot miljoenen keren, afhankelijk van wat de fabrikant wil maken. Je krijgt waar je voor betaalt.
Dat de controllers van duurder geheugen beter zouden zijn, is een echte Tweakers Urban Legend, want aan de "slijtage" van SSD's die ik al jaren gebruik, kan ik zien dat het magische "wear leveling" wat een drive zou moeten kunnen in de praktijk gewoon niet of nauwelijks werkt.
Zie : Copitano in "Raspberry Pi - deel 2"1nsane schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:00:
zijn er tegenwoordig niet van die eMMC naar SD converters?
Wat jij nu zegt klopt ook niet helemaal. Waar het met name fout gaat (naast het softwarematige deel) is toch echt aan de management kant van de geheugen cells.aawe mwan schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:13:
[...]
Wat je zegt klopt helemaal niet. Een m.2 SSD van Intel kan je bijvoorbeeld maar 200 keer overschrijven en dat is voldoende voor bijna iedereen.
Het aantal schrijfcycli is JUIST een van de onderscheidende verschillen bij geheugenchips en loopt uiteen van een paar keer tot miljoenen keren, afhankelijk van wat de fabrikant wil maken. Je krijgt waar je voor betaalt.
Dat de controllers van duurder geheugen beter zouden zijn, is een echte Tweakers Urban Legend, want aan de "slijtage" van SSD's die ik al jaren gebruik, kan ik zien dat het magische "wear leveling" wat een drive zou moeten kunnen in de praktijk gewoon niet of nauwelijks werkt.
In theorie zou dus, als je het zo stelt zoals jij het zegt, een m.2 SSD even betrouwbaar of onbetrouwbaar zijn als een SD kaart mits de kwaliteit van de geheugencells maar vergelijkbaar is. Dat is gewoon niet waar. Natuurlijk wordt elk solid state opslagmedium op den duur slechter, het verschil is alleen dat SD kaarten daadwerkelijk sneller corrupt worden.
Natuurlijk zit er een verschil in aantal read/write cycli tussen verschillende soorten cellen maar in het algemeen is dat verschil tussen een gemiddelde SD kaart en een gemiddelde eMMC kaart niet zo groot.
Ik heb het ook niet over duurder geheugen als je goed had gelezen, ik had het over een verschil in implementatie.
De geheugencellen van een SD kaart hoeven niet per se beter of slechter te zijn dan van een goed merk SSD. De implementatie echter maakt wel degelijk een verschil. Je kunt simpelweg niet ontkennen dat een SSD of eMMC langer storings/corruptie vrij blijft dan een SD kaart.
Na schone installatie werkt het goed. Ik probeer nu nog met de oude voeding om te kijken of hij weer na een dag uitvalt. Dan een andere voeding proberen en afwachten. Gekke storing.
[ Voor 33% gewijzigd door andregroeneveld op 08-04-2021 14:30 ]
Groetjes André,
Niet zo gek hoor.andregroeneveld schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:49:
Ik ben opnieuw begonnen maar het lijkt er op dat de raspberry zelf vreemd doet. Dan doet ie het wel en dan weer niet. Al andere netwerkkabel en andere poort switch en nu andere voeding.
Na schone installatie werkt het goed. Ik probeer nu nog met de oude voeding om te kijken of hij weer na een dag uitvalt. Dan een andere voeding proberen en afwachten. Gekke storing.
Vele voedingen zijn gewoon niet toerijkend en dan gaat een Raspi flippen:
https://www.raspberrypi.o...spberrypi/power/README.md
Check eerder reply van mij om te achterhalen:
deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
He Hakelaar, jij hebt het bij het rechte end. Under voltage berichten zitten er steeds tussen. En de voeding is nog wel een originele 2,5 Amp voeding.deHakkelaar schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:22:
[...]
Niet zo gek hoor.
Vele voedingen zijn gewoon niet toerijkend en dan gaat een Raspi flippen:
https://www.raspberrypi.o...spberrypi/power/README.md
Check eerder reply van mij om te achterhalen:
deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Groetjes André,
Kan ook het USB kabeltje ertussen zijn die slecht is.andregroeneveld schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:27:
[...]
He Hakelaar, jij hebt het bij het rechte end. Under voltage berichten zitten er steeds tussen. En de voeding is nog wel een originele 2,5 Amp voeding.
Probeer ook een andere.
Vaak is dikker beter
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
Is een geheel die voeding en kabel.deHakkelaar schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:31:
[...]
Kan ook het USB kabeltje ertussen zijn die slecht is.
Probeer ook een andere.
Vaak is dikker beter
Groetjes André,
Was vergeten te melden dat het er ook aan kan liggen hoeveel USB apparaten zijn verbonden met Pi.andregroeneveld schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:41:
Met een andere voeding heb ik hetzelfde under voltage detected en dan weer voltage normalized. Ik hoor het fannetje ook een beetje zwaar lopen. misschien trekt die te veel stroom zo nu en dan.
En andere opties die power vreten.
Toch maar op zoek naar weer een andere voeding ?
Zolang die "under-voltage" berichten optreden, loop je het risico dat de data op de SD kaart beschadigd en je weer opnieuw moet beginnen.
Er hangt niets aan de usb aansluitingen. Ik ga dat fannetje eens loshalen.deHakkelaar schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:48:
[...]
Was vergeten te melden dat het er ook aan kan liggen hoeveel USB apparaten zijn verbonden met Pi.
En andere opties die power vreten.
Toch maar op zoek naar weer een andere voeding ?
Zolang die "under-voltage" berichten optreden, loop je het risico dat de data op de SD kaart beschadigd en je weer opnieuw moet beginnen.
Groetjes André,
Als het kastje op zijn kant ligt dan draait het fannetje het best en krijg ik geen under voltage meer. Ook als ik hem loshaal. Zoals hij zat in de meterkast werd hij door een tayrap strak ombonden en misschien net wat torsie waardoor de fan het na een tijd te veel stroom trekt bij vlagen.andregroeneveld schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:51:
[...]
Er hangt niets aan de usb aansluitingen. Ik ga dat fannetje eens loshalen.
Groetjes André,
FUBARandregroeneveld schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:07:
Als het kastje op zijn kant ligt dan draait het fannetje het best en krijg ik geen under voltage meer. Ook als ik hem loshaal. Zoals hij zat in de meterkast werd hij door een tayrap strak ombonden en misschien net wat torsie waardoor de fan het na een tijd te veel stroom trekt bij vlagen.
Maar dat betekent nog dat je waarschijnlijk op het randje opereert.
Raspi's staan erom bekent dat ze de data op de SD kaart vernaggelen als de power niet toerijkend is.
Dat is nu wel duidelijk. Ik heb die commando`s voor het voltage vanochtend weer toegepast en de laatste under voltage was gisterenmiddag. Dus het fannetje is de oorzaak. De Pi 33+ zit in een kastje met zo`n koelsetje ik denk dat doordat het kastje met een tayrap vastzat iets torsie is ontstaan en de fan zwaar is gaan lopen. Misschien beter helemaal weglaten?deHakkelaar schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:16:
[...]
FUBAR
Maar dat betekent nog dat je waarschijnlijk op het randje opereert.
Raspi's staan erom bekent dat ze de data op de SD kaart vernaggelen als de power niet toerijkend is.
Groetjes André,
Denk nog net kantje boord on-topic omdat het om een Pi gaatandregroeneveld schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:09:
[...]
Dat is nu wel duidelijk. Ik heb die commando`s voor het voltage vanochtend weer toegepast en de laatste under voltage was gisterenmiddag. Dus het fannetje is de oorzaak. De Pi 33+ zit in een kastje met zo`n koelsetje ik denk dat doordat het kastje met een tayrap vastzat iets torsie is ontstaan en de fan zwaar is gaan lopen. Misschien beter helemaal weglaten?
Je zult moeten uitvinden ofdat die Pi CPU/GPU van jou ook zonder fan niet te heet wordt en er geen klok snelheid "throttling" optreed.
Zodra de on-board system management merkt dat de temperatuur naar boven de +/- 70 °C gaat, dan zal system management de CPU/GPU klok freqeuntie omlaag brengen net zolang totdat de temperatuur stabiliseerd op die 70 graden grens.
Je Pi gaat dus niet stuk maar alles draait gewoon aanzienlijk trager.
"Soft temperature limit" throttling kun je uitlezen met onderstaande:
pi@ph5b:~ $ vcgencmd get_throttled int throttled=0x0
Linkje met tabel:
https://www.raspberrypi.o.../applications/vcgencmd.md
3 verschillende voedingen (origineel en telefoon) geprobeerd, zelfs een 5 Amp. Allemaal laten ze 1 melding zien na het opstarten met dit commando: dmesg -T | grep -i voltage
Doe ik dit commando: sudo zgrep -i voltage /var/log/syslog* dan zie ik wanneer de laatste keer is geweest en niet die melding van net na het opstarten.
Ik blijf het zo nu en dan monitoren. Blijft het terugkomen dan denk ik dat er iets met de RaspberryPi 33+ zelf is.
Groetjes André,
Deze leest de kernel ring buffer in RAM uit.andregroeneveld schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 04:59:
dmesg -T | grep -i voltage
Deze de logs op de SD kaart.andregroeneveld schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 04:59:
sudo zgrep -i voltage /var/log/syslog*
Angezien de kernel 1 vd eerste processen is die geladen wordt, kan het gebeuren dat een under voltage optreed vroeg tijdens boot nog voordat de SD kaart partities mounted zijn en er gelogt kan worden.
Zodra de kernel opstart creërt deze meteen een ring buffer in RAM nog voordat partities ge-mount worden.
Maar ja die RAM logs zijn wel weg met een reboot of power cycle.
Dat verklaart mogelijk waarom je ze wel ziet in de één maar niet in de ander.
[ Voor 4% gewijzigd door deHakkelaar op 13-04-2021 20:07 ]
Groetjes André,
pi@ph5b:~ $ uptime 15:48:59 up 28 days, 3:11, 1 user, load average: 0.38, 0.40, 0.18
pi@ph5b:~ $ dmesg -T | grep -i voltage pi@ph5b:~ $
pi@ph5b:~ $ sudo zgrep -i voltage /var/log/syslog* pi@ph5b:~ $
pi@ph5b:~ $ vcgencmd get_throttled throttled=0x0
Zoals ik al aangaf, je hebt echt een HW probleem met je huidige voedingen/bekabeling of de Pi is stuk.
Groetjes André,
Of je hebt heel veel pech gehad, of je doet iets geks. Ik heb twee RPi's met allebei Pi-Hole draaien en die hebben geen van beide problemen.andregroeneveld schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 06:08:
Ik had eerst een BananaPi die ging stuk en nu een RaspberryPi die dan stuk gaat met Pi-Hole draaien terwijl ik 2 BananaPi`s heb draaien voor andere doeleinden en een Arduino die vele jaren ouder zijn en nog nooit stuk zijn gegaan.
Geen ééntje is stuk gegaan naar mijn weten.
Wel heb ik regelmatig problemen ondervonden wanneer de voeding niet toerijkend was of er teveel aan de USB poorten hing.
Je zegt dat je een officiele Raspi voeding hebt.
Mogelijk dat deze stuk is of een fake replica.
Kun je foto's plaatsen van boven/onderkant voor vergelijk ?
[ Voor 0% gewijzigd door deHakkelaar op 16-04-2021 19:51 . Reden: typo ]
Hier zijn de foto`s.deHakkelaar schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:05:
@andregroeneveld, sinds de Raspi op de markt kwam zijn er denk ik wel 15 Pi's plus een Odroid en een Tinkerboard door m'n handen gegaan voor mezelf, vrienden en collega.
Wel heb ik regelmatig problemen ondervonden wanneer de voeding niet toerijkend was of er teveel aan de USB poorten hing.
:strip_exif()/f/image/BJan1zoWOyGq2C2hLio2LtMh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OGFpRmRWptyFdSWksPDA8gzt.jpg?f=fotoalbum_large)
Groetjes André,
Dat is geen officiële Raspberry Pi voeding dus bestel gewoon een echte en probeer het nog een keer daarmee
hier wel, paar maanden terug heeft een pi3B+ het begeven van 1,5 jaar oud en met originele voedingdeHakkelaar schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:05:
@andregroeneveld, sinds de Raspi op de markt kwam zijn er denk ik wel 15 Pi's plus een Odroid en een Tinkerboard door m'n handen gegaan voor mezelf, vrienden en collega.
Dat is idd geen geen echte.nero355 schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:32:
@andregroeneveld
Dat is geen officiële Raspberry Pi voeding dus bestel gewoon een echte en probeer het nog een keer daarmee
Zo ziet een echte eruit of in zwart:
https://www.raspberrypi.o...i-universal-power-supply/
Of voor de Pi4:
https://www.okdo.com/nl/p...1v-3a-psu-w-usb-c-for-eu/
Je hebt ook handig niet de bovenkant gefotografeerd, waarom ik vroeg, omdat hoogst waarschijnlijk daar geen Raspi logo pronkt.
Tijd voor een echte of andere degelijke voeding!
[ Voor 6% gewijzigd door deHakkelaar op 19-04-2021 09:12 ]
Daar ga ik niet op in omdat alles wel stuk kan gaan.dss58 schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:14:
[...]
hier wel, paar maanden terug heeft een pi3B+ het begeven van 1,5 jaar oud en met originele voeding
Voor de rest is het eigenlijk altijd ofwel het SD-kaartje ofwel de voeding(skabel) als er iets niet werkt.
Atm is het versie 1.9.0 > een versie van februari 2019.
Als ik ga kijken op hun website, zitten ze ondertussen aan versie 1.13.1 van februari 2021.
Waarom is deze versie niet beschikbaar bij een 'apt update && apt-upgrade command'?
Dat komt vooral hoe de standaard repositories van Debian/Ubuntu zijn ingericht. Voor elke release wordt een major versie 'gepinned'. Neem bv. OpenSSL.TheCeet schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:13:
Unbound vraagje (geen idee of die hier het beste thuis hoort)
Als ik ga kijken op hun website, zitten ze ondertussen aan versie 1.13.1 van februari 2021.
Waarom is deze versie niet beschikbaar bij een 'apt update && apt-upgrade command'?
Die is onlangs in het nieuws geweest dat je moet updaten naar v1.1.1k. Echter voor Ubuntu 20.04 hebben ze de security fixes gebackport naar v1.1.1f-1ubuntu2.3.
Je krijgt dan wel de fixes maar niet de nieuwere features van een nieuwe versie. Een van de uitzonderingen hiervoor is Firefox die wel bijgewerkt wordt.
Een andere oplossing is om een eigen repo van het software pakket toe te voegen om zo een recentere versie te krijgen.
Op deze pagina zie je het ook mooi als je naar beneden scrolled: https://launchpad.net/ubuntu/+source/unbound of https://packages.debian.org/search?keywords=unbound
In Ubuntu 21.04 zal versie 1.13 zitten. Voor Debian Buster zou je de backports repo kunnen activeren.
Zie ook hier: http://marksrpicluster.bl...orts-to-raspberry-pi.html
[ Voor 3% gewijzigd door Lizard op 19-04-2021 19:47 ]
Nog beter :Lizard schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:56:
Voor Debian Buster zou je de backports repo kunnen activeren.
Zie ook hier: http://marksrpicluster.bl...orts-to-raspberry-pi.html
@TheCeet Kijk eens of je Debian Testing erop kan draaien!
Draait nu op mijn HTPC en op een aantal dingen na zijn de versies veel meer up-to-date dan met Debian Stable or RaspBian of een Ubuntu LTS en zo...
Ik weet het niet zeker maar vermoed dat daar meerdere redenen voor zijn.TheCeet schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:13:
Unbound vraagje (geen idee of die hier het beste thuis hoort)
Vele distro's hebben een 'stable' release en zoals de naam al aangeeft, moet ie dus stabiel zijn ... wat je van Linux software verwacht.
Dus kijkt men liever eerst een poosje de kat uit de boom voordat een release naar stable wordt gedrukt.
Dan zijn er nog de package maintainers.
De één is wat produktiever als de ander.
En de user base voor een bepaalde package.
Vaak met meer gebruikers zitten de releases dichter op de laatste versie omdat er meer getest wordt etc.
Zeker met zaken die publick facing zijn, of te wel dingen die publiekelijk via Internet benaderbaar kunnen zijn, staat veiligheid voorop en hebben nieuwe features etc minder prioriteit.
Ik zal er wel een paar over het hoofd zien
En dan heb je altijd nog Gentoo:
https://wiki.gentoo.org/w...makes_Gentoo_different.3F
Ook mooi die eerste zin :deHakkelaar schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:15:
En dan heb je altijd nog Gentoo:
https://wiki.gentoo.org/w...makes_Gentoo_different.3F
FreeBSDGentoo uses a BSD ports-like system called Portage.

Ik ga waarschijnlijk over een tijdje mijn pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH blij maken met FreeBSD om zodoende een excuus te hebben om daar weer mee te rommelen!
Boot menu aangepast.
Ik heb een backup van de sd gemaakt en deze img op de SSD gezet.
geen succes, usb-boot werkt, de sd in een usb-sd reader en de pi start gewoon op.
een lege img op de ssd is ook niet gelukt.. waar kan dit aan liggen?
het is gelukt met deze handleiding
https://www.jeffgeerling....my-raspberry-pi-4-usb-ssd
[ Voor 14% gewijzigd door Rouwette op 21-04-2021 10:34 ]
https://www.rouwette.com/
Alleen kom ik er niet helemaal aan uit hoe ik Tarot moet installeren en kan gebruiken. Uit de documentatie maak ik op dat ik eerst systemd, dcfldd, lsblk en lighttpd moet installeren.
Vervolgens moet ik het een Github clone maken op de Pi en tot nu lukt het allemaal nog.
De configuratie wordt gedaan in web/includes/config.php, dit bestand ziet er standaard zo uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| <?php define('PREFIX', '/usr/local'); define('DESTDIR', ''); define('WEBROOT', '/var/www/html'); define('APPROOT', WEBROOT . '/tarot'); define('WEBUSER', 'www-data'); define('WEBGROUP', 'www-data'); define('IMAGE_PATH', '/local/images'); define('IMAGE_FILE_SUFFIX', '\.img'); // escape for preg_match! define('STATE_PATH', '/var/lib/tarot'); define('STATE_FILE', STATE_PATH . '/tarot.state'); define('TRIGGER_FILE', STATE_PATH . '/tarot.trigger'); define('PROGRESS_FILE', STATE_PATH . '/tarot.progress'); ?> |
Klopt het dat ik eigenlijk alleen maar de DESTDIR hoef te definiëren?
Vervolgens zou ik install.sh moeten starten. Maar wanneer ik dit doe vanuit de desktop omgeving krijg ik het niet werkend.
Wat doe ik verkeerd waardoor ik het niet werkend krijg? Hopelijk kan iemand me in de goede richting helpen.
WOW!!! De setup van die kerel :nielsn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:43:
Ik ben een beetje aan het hobbyen met een RPi400 en nu kwam ik de Tarot applicatie tegen op Github welke ik in de toekomst best wel eens nodig kan gaan hebben voor wat hobby projectjes.

Open een terminal (ctrl + alt + t) en navigeer naar de plek waar install.sh staat. Die moet je waarschijnlijk eerst executable maken (chmod +x install.sh). Daarna kan je de installatie met ./install.sh starten.nielsn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:43:
Vervolgens zou ik install.sh moeten starten. Maar wanneer ik dit doe vanuit de desktop omgeving krijg ik het niet werkend.
Wat doe ik verkeerd waardoor ik het niet werkend krijg? Hopelijk kan iemand me in de goede richting helpen.
Mocht het niet werken, dan krijg je in ieder geval een zichtbare foutmelding
Kleine opmerking daarbij : Dat werkt niet in elke DE standaard zo dus soms zal je CTRL+ALT+T zelf in moeten stellen als Terminal/Konsole/Console toetsencombinatieJesse- schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:30:
Open een terminal (ctrl + alt + t)
Aan de CE markering te zien is dit Chine Export. Ik heb deze ook en bij mij geeft de Raspberry Pi aan dat er niet genoeg vermogen gegeven wodt ondanks dat het een 3A voeding zou moeten zijn.andregroeneveld schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:27:
[...]
Hier zijn de foto`s.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rotzooi is het: ik durf ze zelfs niet te verkopen hier op tweakers omdat ik er zelf geen goed gevoel bij heb.
https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking#%22China_Export%22SiorcGeal schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:45:
[...]
Aan de CE markering te zien is dit Chine Export.
Goed gezien!!.. Dit is idd geen CE-keurmerk maar een China Export label.SiorcGeal schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:45:
[...]
Aan de CE markering te zien is dit Chine Export. Ik heb deze ook en bij mij geeft de Raspberry Pi aan dat er niet genoeg vermogen gegeven wodt ondanks dat het een 3A voeding zou moeten zijn.
Rotzooi is het: ik durf ze zelfs niet te verkopen hier op tweakers omdat ik er zelf geen goed gevoel bij heb.
Tip aan de eigenaar: Mocht die niet stuk zijn gebruik hem dan ajb niet want dit is een mogelijk zeer gevaarlijke adapter.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Dan hier ook nog maar eens herhalen: Er bestaat niet zoiets als een "China export" label. Producten uit China zijn gelabeld met "made in China" en niet anders. Sommige producten hebben idd een "misprint" van het CE-logo, sommigen printen het goed. Het zegt allemaal niets over of het product daadwerkelijk aan de eisen voor een CE markering voldoet of niet. En een al dan niet kloppend logo maakt ook niets uit voor hoe legaal een product is, daarvoor moet het gewoon aan de eisen voldoen, niet perse een bepaald logo hebben.
En als laatste kan een voeding die wél aan de eisen voor een CE markering voldoet, nog steeds een volkomen waardeloos prul zijn. CE zegt alleen iets over hoe bepaalde risico's vermeden worden, niets over kwaliteit.
[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 24-04-2021 19:24 ]
Ooit van de diverse vormen van humor gehoord zoals onder andere sarcasme en ironiemcDavid schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:20:
Zucht... @roeleboel doet nog een poging maar een linkje aanklikken is blijkbaar teveel moeite voor het roddelcircuit.
Dan hier ook nog maar eens herhalen: Er bestaat niet zoiets als een "China export" label. Producten uit China zijn gelabeld met "made in China" en niet anders. Sommige producten hebben idd een "misprint" van het CE-logo, sommigen printen het goed. Het zegt allemaal niets over of het product daadwerkelijk aan de eisen voor een CE markering voldoet of niet. En een al dan niet kloppend logo maakt ook niets uit voor hoe legaal een product is, daarvoor moet het gewoon aan de eisen voldoen, niet perse een bepaald logo hebben.
En als laatste kan een voeding die wél aan de eisen voor een CE markering voldoet, nog steeds een volkomen waardeloos prul zijn. CE zegt alleen iets over hoe bepaalde risico's vermeden worden, niets over kwaliteit.
Al een tijdje heb ik een Pi4B draaien met daarop InfluxDB, Grafana, PiHole en Caddy. Deze Pi loopt om de twee dagen (ongeveer) vast. In Monit zie ik dan dat de CPU continu op de 100%. Via SSH dan nog wel te benaderen, wat overigens erg lang duurt, ik kan via de CLI dan niets meer uitvoeren.
Wat is de beste manier om dit te troubleshooten?
Via dit commando heb ik al wat logs kunnen bekijken maar daar kom ik niet veel verder mee.
journalctl -xe
De tijdelijke oplossing die ik heb is om dagelijks de Pi te rebooten met een cronjob, dat is geen definitieve oplossing dus vandaar de vraag
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Dat houd in dat je je systeem zo kaal mogelijk laat draaien totdat alles weer stabiel draait (alles de nek omdraaien wat niet nodig is voor minimale werking).
En dan dingen gaat toevoegen totdat het fout loopt.
Dus in jou geval, al die services stoppen (InfluxDB, Grafana, Pi-hole en Caddy etc) en dan één voor één een service op laten starten, en een poosje laten draaien, totdat het probleem weer optreedt.
Dan weet je dat de laatste service die je opstarte, een probleem veroorzaakt.
Soms moet je de volgorde van opstarten een beetje aanpassen ivm afhankelijkheden etc.
[ Voor 5% gewijzigd door deHakkelaar op 26-04-2021 00:03 ]
Overleeft je Journalctl logging wel een reboot/shutdownPeutpeut schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:34:
Via dit commando heb ik al wat logs kunnen bekijken maar daar kom ik niet veel verder mee.
journalctl -xe
Zo niet : Effe aanpassen!
Dat gaat helaas niet meer na dat de Pi is vastgelopen. Onder normale omstandigheden staat InfluxDB kortstondig even bovenaan, maar niet continu met een hoge CPU load.Webgnome schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:39:
Als je via SSH ingelogged bent en je doet top welk process trekt er dan het meeste cpu?
Ik denk dat ik het maar eens op deze manier ga aanpakkendeHakkelaar schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:00:
In het algemeen als je een lastig probleem niet kan localiseren, dan ga je minimaliseren.
Dat houd in dat je je systeem zo kaal mogelijk laat draaien totdat alles weer stabiel draait (alles de nek omdraaien wat niet nodig is voor minimale werking).
En dan dingen gaat toevoegen totdat het fout loopt.
Dus in jou geval, al die services stoppen (InfluxDB, Grafana, Pi-hole en Caddy etc) en dan één voor één een service op laten starten, en een poosje laten draaien, totdat het probleem weer optreedt.
Dan weet je dat de laatste service die je opstarte, een probleem veroorzaakt.
Soms moet je de volgorde van opstarten een beetje aanpassen ivm afhankelijkheden etc.
Jep, dat is het geval.nero355 schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:36:
[...]
Overleeft je Journalctl logging wel een reboot/shutdown
Zo niet : Effe aanpassen!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| Apr 27 18:32:19 PiDark influxd[496]: ts=2021-04-27T16:32:19.120010Z lvl=info msg="Listening for signals" log_id=0Tm2cS~l000 Apr 27 18:32:19 PiDark influxd[496]: ts=2021-04-27T16:32:19.439372Z lvl=info msg="Sending usage statistics to usage.influxdata.com" log_id=0Tm2cS~l000 Apr 27 18:32:24 PiDark influxd[496]: [httpd] 192.168.1.30 - root [27/Apr/2021:18:32:24 +0200] "POST /write?db=homeassistant HTTP/1.1 " 204 0 "-" "python-requests/2.25.1" 258277a1-a776-11eb-8001-dca6327eece6 7889 Apr 27 18:32:24 PiDark dhcpcd[426]: eth0: no IPv6 Routers available Apr 27 18:32:28 PiDark influxd[496]: [httpd] 192.168.1.30 - root [27/Apr/2021:18:32:28 +0200] "POST /write?db=homeassistant HTTP/1.1 " 204 0 "-" "python-requests/2.25.1" 27f3a0fa-a776-11eb-8002-dca6327eece6 5986 Apr 27 18:32:33 PiDark systemd[1]: systemd-fsckd.service: Succeeded. -- Subject: Unit succeeded -- Defined-By: systemd -- Support: https://www.debian.org/support -- -- The unit systemd-fsckd.service has successfully entered the 'dead' state. Apr 27 18:32:35 PiDark influxd[496]: [httpd] 192.168.1.30 - root [27/Apr/2021:18:32:35 +0200] "POST /write?db=homeassistant HTTP/1.1 " 204 0 "-" "python-requests/2.25.1" 2c6f0b10-a776-11eb-8003-dca6327eece6 2305 Apr 27 18:32:36 PiDark CRON[411]: pam_unix(cron:session): session closed for user root Apr 27 18:32:40 PiDark influxd[496]: [httpd] 192.168.1.30 - root [27/Apr/2021:18:32:40 +0200] "POST /write?db=homeassistant HTTP/1.1 " 204 0 "-" "python-requests/2.25.1" 2eeb7c01-a776-11eb-8004-dca6327eece6 6385 Apr 27 18:32:42 PiDark systemd[1]: systemd-hostnamed.service: Succeeded. -- Subject: Unit succeeded -- Defined-By: systemd -- Support: https://www.debian.org/support -- -- The unit systemd-hostnamed.service has successfully entered the 'dead' state. Apr 27 18:32:44 PiDark systemd-timesyncd[324]: Timed out waiting for reply from 149.210.142.45:123 (2.debian.pool.ntp.org). Apr 27 20:34:38 PiDark systemd-timesyncd[324]: Synchronized to time server for the first time 46.166.188.75:123 (2.debian.pool.ntp.org). Apr 27 20:34:38 PiDark systemd[1]: Starting Clean php session files... -- Subject: A start job for unit phpsessionclean.service has begun execution -- Defined-By: systemd -- Support: https://www.debian.org/support -- -- A start job for unit phpsessionclean.service has begun execution. -- -- The job identifier is 1061. Apr 27 20:34:38 PiDark systemd[1]: phpsessionclean.service: Succeeded. -- Subject: Unit succeeded -- Defined-By: systemd -- Support: https://www.debian.org/support -- -- The unit phpsessionclean.service has successfully entered the 'dead' state. Apr 27 20:34:38 PiDark systemd[1]: Started Clean php session files. -- Subject: A start job for unit phpsessionclean.service has finished successfully -- Defined-By: systemd -- Support: https://www.debian.org/support |
Dat schiet niet heel erg opPeutpeut schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:55:
Vandaag weer vastgelopen met alleen InfluxDB draaiende, via Monit om 1901u een melding gekregen. Helaas staat dat deel niet in de log![]()
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 Apr 27 18:32:19 PiDark influxd[496]: ts=2021-04-27T16:32:19.120010Z lvl=info msg="Listening for signals" log_id=0Tm2cS~l000 Apr 27 18:32:19 PiDark influxd[496]: ts=2021-04-27T16:32:19.439372Z lvl=info msg="Sending usage statistics to usage.influxdata.com" log_id=0Tm2cS~l000 Apr 27 18:32:24 PiDark influxd[496]: [httpd] 192.168.1.30 - root [27/Apr/2021:18:32:24 +0200] "POST /write?db=homeassistant HTTP/1.1 " 204 0 "-" "python-requests/2.25.1" 258277a1-a776-11eb-8001-dca6327eece6 7889 Apr 27 18:32:24 PiDark dhcpcd[426]: eth0: no IPv6 Routers available Apr 27 18:32:28 PiDark influxd[496]: [httpd] 192.168.1.30 - root [27/Apr/2021:18:32:28 +0200] "POST /write?db=homeassistant HTTP/1.1 " 204 0 "-" "python-requests/2.25.1" 27f3a0fa-a776-11eb-8002-dca6327eece6 5986 Apr 27 18:32:33 PiDark systemd[1]: systemd-fsckd.service: Succeeded. -- Subject: Unit succeeded -- Defined-By: systemd -- Support: https://www.debian.org/support -- -- The unit systemd-fsckd.service has successfully entered the 'dead' state. Apr 27 18:32:35 PiDark influxd[496]: [httpd] 192.168.1.30 - root [27/Apr/2021:18:32:35 +0200] "POST /write?db=homeassistant HTTP/1.1 " 204 0 "-" "python-requests/2.25.1" 2c6f0b10-a776-11eb-8003-dca6327eece6 2305 Apr 27 18:32:36 PiDark CRON[411]: pam_unix(cron:session): session closed for user root Apr 27 18:32:40 PiDark influxd[496]: [httpd] 192.168.1.30 - root [27/Apr/2021:18:32:40 +0200] "POST /write?db=homeassistant HTTP/1.1 " 204 0 "-" "python-requests/2.25.1" 2eeb7c01-a776-11eb-8004-dca6327eece6 6385 Apr 27 18:32:42 PiDark systemd[1]: systemd-hostnamed.service: Succeeded. -- Subject: Unit succeeded -- Defined-By: systemd -- Support: https://www.debian.org/support -- -- The unit systemd-hostnamed.service has successfully entered the 'dead' state. Apr 27 18:32:44 PiDark systemd-timesyncd[324]: Timed out waiting for reply from 149.210.142.45:123 (2.debian.pool.ntp.org). Apr 27 20:34:38 PiDark systemd-timesyncd[324]: Synchronized to time server for the first time 46.166.188.75:123 (2.debian.pool.ntp.org). Apr 27 20:34:38 PiDark systemd[1]: Starting Clean php session files... -- Subject: A start job for unit phpsessionclean.service has begun execution -- Defined-By: systemd -- Support: https://www.debian.org/support -- -- A start job for unit phpsessionclean.service has begun execution. -- -- The job identifier is 1061. Apr 27 20:34:38 PiDark systemd[1]: phpsessionclean.service: Succeeded. -- Subject: Unit succeeded -- Defined-By: systemd -- Support: https://www.debian.org/support -- -- The unit phpsessionclean.service has successfully entered the 'dead' state. Apr 27 20:34:38 PiDark systemd[1]: Started Clean php session files. -- Subject: A start job for unit phpsessionclean.service has finished successfully -- Defined-By: systemd -- Support: https://www.debian.org/support
Kan je anders nagaan wat Influx rond die tijd gedaan heeft? Zijn een boel queries/tasks rond die tijd gestart?
Hoe gaat het met je geheugengebruik? Mijn Pi3 vertoonde dezelfde kuren als het geheugen volledig gebruikt werd door een aantal processen. Dat heb ik opgelost door hem wat swap (op een SSD!) te geven.
Ook dat kan ik in de log niet vinden, ik heb Influx nu even uitgeschakeld en ik ga een paar dagen afwachten.Jesse- schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:20:
[...]
Dat schiet niet heel erg op![]()
Kan je anders nagaan wat Influx rond die tijd gedaan heeft? Zijn een boel queries/tasks rond die tijd gestart?
Hoe gaat het met je geheugengebruik? Mijn Pi3 vertoonde dezelfde kuren als het geheugen volledig gebruikt werd door een aantal processen. Dat heb ik opgelost door hem wat swap (op een SSD!) te geven.
De Pi draait volledig vanaf een SSD. Het geheugen is niet volledig verbruikt, er is maximaal 15 tot 20% in gebruik.
Edit: heel veel gegevens worden er niet naar Influx geschreven. Ik heb in HA via de optie include aangegeven welke entities er naar Influx gestuurd worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Peutpeut op 28-04-2021 20:53 ]
Binnen mijn netwerk kan ik via PC of telefoon de Pi desktop benaderen, via telefoon is nog niet zo handig
maar het werkt
Misschien kan je een normaal USB keyboard en muis aansluiten op je telefoon?Rouwette schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:34:
via telefoon is nog niet zo handig
Bij Androïd kan dat in elk geval, misschien bij Apple tegenwoordig ook.
Met telefoon en VNC de desktop bedienen is goed te doen. Even wennen in het begin. Maar dan is het ook trefzeker.Rouwette schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:34:
Ik heb nu de remote desktop werkend![]()
Binnen mijn netwerk kan ik via PC of telefoon de Pi desktop benaderen, via telefoon is nog niet zo handig.
maar het werkt
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik gebruik inderdaad VNC. Wel wennen maar wel goed te doen.Seafarer schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:40:
[...]
Met telefoon en VNC de desktop bedienen is goed te doen. Even wennen in het begin. Maar dan is het ook trefzeker.
Nu kan ik wel de uitgangen hoog en laag zetten alleen de ingangen reageren af en toe maar eens.
Daarom heb ik gekeken om de piface emulator te gebruiken ,dus deze geprobeerd om te installeren maar dan krijg ik deze melding
1
| Unable to locate package python3-pifacedigital-emulator |
Als ik google krijg ik vele suggesties , deze ook geprobeerd maar helaas geen werkend resultaat.
Weet iemand de oplossing?
Die lijkt inderdaad niet aanwezig in de repository.19roland70 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:39:
Ik heb een Piface aan de Rpi gemaakt en wil dit in Home-assistant gaan gebruiken .
Nu kan ik wel de uitgangen hoog en laag zetten alleen de ingangen reageren af en toe maar eens.
Daarom heb ik gekeken om de piface emulator te gebruiken ,dus deze geprobeerd om te installeren maar dan krijg ik deze meldingcode:
1 Unable to locate package python3-pifacedigital-emulator
Als ik google krijg ik vele suggesties , deze ook geprobeerd maar helaas geen werkend resultaat.
Weet iemand de oplossing?
Op de githubpagina kan je de .deb wel downloaden:
https://github.com/piface...lator/releases/tag/v2.0.2
Installeer die door sudo apt install /pad/naar/gedownoade/deb/bestandsnaam.deb
Dit heb ik gedaan maar ik krijg het nog niet werkend.Jesse- schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:12:
[...]
Die lijkt inderdaad niet aanwezig in de repository.
Op de githubpagina kan je de .deb wel downloaden:
https://github.com/piface...lator/releases/tag/v2.0.2
Installeer die door sudo apt install /pad/naar/gedownoade/deb/bestandsnaam.deb
Dan heb je unmet dependencies of iets dergelijks?19roland70 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:06:
[...]
Dit heb ik gedaan maar ik krijg het nog niet werkend.
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs