Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Jesse- schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:39:
[...]

Dan heb je unmet dependencies of iets dergelijks?
Geen idee , het is wel gedownload maar op een of andere manier krijg ik het niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Rouwette schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:55:
Ik gebruik inderdaad VNC. Wel wennen maar wel goed te doen. :)
Mocht je het interessant vinden :
- https://www.hiroom2.com/2018/05/07/ubuntu-1804-xrdp-kde-en/
- https://askubuntu.com/que...e-desktop-remotely#995873

Twee alternatieven voor dergelijk gebruik! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Weet iemand een goed shield voor de RPi, welke relais heeft en enkele ADCs?
Zoiets als de Unipi, die is te groot. Unipi lite is er, een verbetering, maar relais gaan maar tot 5A op 230V.
Maar ik wil 10A kunnen schakelen op relais, langdurig. 2000W apparatuur.

Het lijkt toch aantrekkelijker om gewoon zo'n los relaisbordje eraan te hangen, en eventueel een shield met wat ADCs.

Alternatief is zo'n soort relaisboardje waarbij je gewoon verder bouwt op de GPIO voor de ADCs:
https://www.amazon.de/Wav...&pd_rd_i=B01FZ7XLJ4&psc=1

[ Voor 32% gewijzigd door !null op 17-05-2021 16:55 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 14:32

Rouwette

Rouwette.com

!null schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:41:
Weet iemand een goed shield voor de RPi, welke relais heeft en enkele ADCs?
Zoiets als de Unipi, die is te groot. Unipi lite is er, een verbetering, maar relais gaan maar tot 5A op 230V.
Maar ik wil 10A kunnen schakelen op relais, langdurig. 2000W apparatuur.

Het lijkt toch aantrekkelijker om gewoon zo'n los relaisbordje eraan te hangen, en eventueel een shield met wat ADCs.
Ik zou die apparatuur met een sonoff basic of andere smart plugs schakelen.
Dat kun je ook laten schakelen met je Pi

[ Voor 3% gewijzigd door Rouwette op 17-05-2021 16:56 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Rouwette schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:55:
[...]

Ik zou die apparatuur met een sonoff basic of andere smart plugs schakelen.
Dat kun je ook laten schakelen met je Pi
Ja ook over nagedacht, maar ik wil het toch geïntegreerd hebben in de behuizing van het apparaat.

Maar het moet wel betrouwbaar zijn.
Ik heb ergens nog wel zo'n soort boardje liggen:

Afbeeldingslocatie: https://components101.com/asset/sites/default/files/components/Dual-Channel-Relay-Module.jpg

Die kan wel 10A schakelen (werkelijk is rond de 8A) maar ik weet niet hoe betrouwbaar het allemaal is als dat een uur of langer aan staat.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
!null schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:17:
[...]

Ja ook over nagedacht, maar ik wil het toch geïntegreerd hebben in de behuizing van het apparaat.

Maar het moet wel betrouwbaar zijn.
Ik heb ergens nog wel zo'n soort boardje liggen:

[Afbeelding]

Die kan wel 10A schakelen (werkelijk is rond de 8A) maar ik weet niet hoe betrouwbaar het allemaal is als dat een uur of langer aan staat.
Als die 2 kW een resistieve belasting (verwarmingselement) is dan durf ik het in beginsel wel aan. Bij een powerfactor 1,0 is 2 kW namelijk gelijk aan 2 kVA. Als die 2 kW een elektromotor betreft dan spreek je over beduidend meer dan 2 kVA en wordt het een heel ander verhaal.

[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 17-05-2021 21:47 . Reden: was 'een ander heel verhaal' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Jesse- schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:39:
[...]

Dan heb je unmet dependencies of iets dergelijks?
Als ik deze wil installeren krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@raspberrypi4HA:~ $ sudo apt install -f  python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
E: Unable to locate package python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb
E: Couldn't find any package by glob 'python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb'
E: Couldn't find any package by regex 'python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:47
19roland70 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:53:
[...]

Als ik deze wil installeren krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@raspberrypi4HA:~ $ sudo apt install -f  python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
E: Unable to locate package python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb
E: Couldn't find any package by glob 'python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb'
E: Couldn't find any package by regex 'python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb'
Je moet wel het volledige pad naar het .deb bestand meegeven, anders vind je hem niet. Maar dan krijg je waarschijnlijk de volgende unmet dependencies:
code:
1
2
3
4
5
6
7
The following packages have unmet dependencies:
 python3-pifacedigital-emulator : Depends: python3-pifacedigitalio (>= 3.0.0) but it is not installable
                                  Depends: python3-pifacedigitalio (< 4.0.0) but it is not installable
                                  Depends: python3-pifacecommon (>= 4.0.0) but it is not installable
                                  Depends: python3-pifacecommon (< 5.0.0) but it is not installable
                                  Depends: python3-pyside but it is not installable
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

Die zijn vast wel te vinden op hun github pagina: https://github.com/piface

Hopelijk zit daar alleen weer niks geks aan vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
andregroeneveld schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 06:20:
Ja,ja, ik heb een telefoon USB voeding genomen. Een die 5 ampère is.
[..]
2.5A is wel het maximale wat je door een micro USB aansluiting kan sturen.
Alles daarboven, daar zijn die kabeltjes en stekkers niet voor ontworpen.
Dus als je AC adapter wel 5A kan uitsturen over dat dunne kabeltje en miezerige stekkertje, heb je een behoorlijk onveilige situatie.
De meeste Odroid SBC's hebben niet voor niks een ronde bus aansluiting voor voeding.
En soms kunnen "chargers" wel geschikt zijn om met hoge stroom een accu te laden, maar toch niet stabiel genoeg om een Pi van stroom te voorzien.
USB3 en USB-C kabeltjes zijn een ander verhaal.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humptydumpty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-04 22:14
Ik wil graag een Pi 4 aanschaffen om eerst eens mee te experimenteren en later als aansturing voor domotica.
Wat is verstandig?
Een 4GB model of gelijk het 8GB model aan te schaffen. (wat ik wel heb begrepen is dat een actieve koeling een pre is dus die wil ik zeker mee bestellen)

Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Dunno, denk dat je met 4GB prima weg komt. Actieve koeling is bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
humptydumpty schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:56:
Ik wil graag een Pi 4 aanschaffen om eerst eens mee te experimenteren en later als aansturing voor domotica.
Wat is verstandig?
Een 4GB model of gelijk het 8GB model aan te schaffen. (wat ik wel heb begrepen is dat een actieve koeling een pre is dus die wil ik zeker mee bestellen)

Bedankt voor de input!
4GB is in de meeste gevallen echt wel genoeg. De Rpi 4B wordt uit zichzelf wel behoorlijk heet dus een ventilatortje kan zeker geen kwaad.

Ik heb zelf deze case die wordt geleverd met een script dat de fan pas activeert wanneer er een bepaalde temperatuur wordt bereikt. (zelf in te stellen)

https://www.argon40.com/a...e-for-raspberry-pi-4.html

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:30

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:13:
[...]

4GB is in de meeste gevallen echt wel genoeg. De Rpi 4B wordt uit zichzelf wel behoorlijk heet dus een ventilatortje kan zeker geen kwaad.

Ik heb zelf deze case die wordt geleverd met een script dat de fan pas activeert wanneer er een bepaalde temperatuur wordt bereikt. (zelf in te stellen)

Is er bij die case ook ruimte voor een (iqaudio digi+) hat? Ev. met een beetje licht modding? En nu ik toch een vraag stel, past er ook een pi3 in?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb de 4 2gb met Domoticz Pihole Pivpn, wireshark influx en nog meer en draait soepel. Heb er een 3.3 ventilator op, op 5v was hij wat luidruchtig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
humptydumpty schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:56:
Wat is verstandig?

Bedankt voor de input!
4GB is prima. Op mijn Pi4 4GB heb ik Home Assistant, Nextcloud, Paperless, influxdb + grafana en nog een paar dingen draaien. En er is nog zat ruimte over om extra zaken bij te draaien mocht ik dat willen :)

Ik heb er een TerraPi case bij, omdat daar mooi een SSD bij past. Zit ook een fan op, maar als je er niet te veel mee doet is dat niet strikt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:50
[...]

+1 voor deze case. Top afwerking, degelijk etc.

Met bijgeleverde scripts voor fancontrol kan je het geluid laag houden maar om eerlijk te zijn koelt deze passief al zo goed dat de fan nagenoeg nooit aan springt.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:37

Seafarer

XXX

Jesse- schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:26:
[...]

4GB is prima. Op mijn Pi4 4GB heb ik Home Assistant, Nextcloud, Paperless, influxdb + grafana en nog een paar dingen draaien. En er is nog zat ruimte over om extra zaken bij te draaien mocht ik dat willen :)

Ik heb er een TerraPi case bij, omdat daar mooi een SSD bij past. Zit ook een fan op, maar als je er niet te veel mee doet is dat niet strikt noodzakelijk.
Ik heb die TerraPi case even bekeken maar dat is toch wel erg "naked" of zit er nog plexiglas over zodat de print niet direct bereikbaar is?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
Seafarer schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:23:
[...]

Ik heb die TerraPi case even bekeken maar dat is toch wel erg "naked" of zit er nog plexiglas over zodat de print niet direct bereikbaar is?
De case is open, dus je kan de print aanraken. Moet je wel iets duns meenemen, aan de ene zijde wordt hij afgeschermd door een SSD en aan de andere kant door de verhoging met fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mooie case!
Heb mij Pi4 nog voorzien van een POE-Hat, past die combi ook in deze case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:03
Zo te zien niet, want die Hat gaat erop, en dan heb je die fan nog, lijkt mij niet passen, of de fan wordt nutteloos hierdoor?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:16

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:38:
[...]
Mooie case!
Standaardprobleem, als je wat voor HAT dan ook hebt, passen die mooie cases gewoon geen van allen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 13:33

aawe mwan

Wat ook leuk is:

[...]
Mooie case!
Ik heb de Argon NEO case, ook metaal, dat zou je kunnen zien als de „voorganger” van de Argon 40.

In die case bljift de 40 pin connector op de originele plaats beschikbaar en zit geen ventilator, dus sommige HATs zullen gewoon passen (misschien alleen zonder dekseltje).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

aawe mwan schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:35:
[...]
Ik heb de Argon NEO case, ook metaal, dat zou je kunnen zien als de „voorganger” van de Argon 40.

In die case bljift de 40 pin connector op de originele plaats beschikbaar en zit geen ventilator, dus sommige HATs zullen gewoon passen (misschien alleen zonder dekseltje).
Alleen flatcables met connector passen in dat soort cases.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mooie case!
Koop gewoon zo'n PoE splitter en pleur dat onding eruit! :)

Zat voorbeelden in dit topic : Raspberry Pi - deel 2 :*)

Blijkbaar noem ik dat ding heel vaak... :$ :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:13
Ok vandaag ging het flink mis met een update van mijn raspberry Pi4
code:
1
2
sudo apt update
sudo apt full-upgrade -y

Foutmelding aan het eind en hij deed niets meer, stroom eraf en erop, geen enkele verbinding mogelijk via putty.

Laatst regels van de update:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Unpacking raspberrypi-bootloader (1:1.20210527-1) over (1:1.20210430-2) ...
Preparing to unpack .../07-libx11-data_2%3a1.6.7-1+deb10u2_all.deb ...
Unpacking libx11-data (2:1.6.7-1+deb10u2) over (2:1.6.7-1+deb10u1) ...
Preparing to unpack .../08-libx11-6_2%3a1.6.7-1+deb10u2_armhf.deb ...
Unpacking libx11-6:armhf (2:1.6.7-1+deb10u2) over (2:1.6.7-1+deb10u1) ...
Preparing to unpack .../09-linux-libc-dev_1%3a1.20210527-1_armhf.deb ...
Unpacking linux-libc-dev:armhf (1:1.20210527-1) over (1:1.20210430-2) ...
Preparing to unpack .../10-pi-bluetooth_0.1.17_all.deb ...
Unpacking pi-bluetooth (0.1.17) over (0.1.15) ...
Preparing to unpack .../11-rpi-eeprom_12.4-1_armhf.deb ...
Unpacking rpi-eeprom (12.4-1) over (12.3-1) ...
Preparing to unpack .../12-grafana_7.5.7_armhf.deb ...
Unpacking grafana (7.5.7) over (7.5.6) ...
dpkg: error processing archive /tmp/apt-dpkg-install-SRT22F/12-grafana_7.5.7_armhf.deb (--unpack):
 corrupted filesystem tarfile in package archive: invalid tar header size field (Numerical result out of range)
dpkg-deb: error: paste subprocess was killed by signal (Broken pipe)
Preparing to unpack .../13-influxdb_1.8.6-1_armhf.deb ...
Unpacking influxdb (1.8.6-1) over (1.8.5-1) ...
Errors were encountered while processing:
 /tmp/apt-dpkg-install-SRT22F/12-grafana_7.5.7_armhf.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
pi@raspberrypi:~ $

Gelukkig wordt elke nacht een backup img gemaakt naar m'n NAS die ik terug heb gezet op de SSD van de Pi. Fijn dat dat perfect ging maar nu? Hoe kan ik updaten in stappen om te zien waar het fout ging/gaat?

Edit, het lijkt fout gegaan te zijn met installeren van package van Grafana door een corrupted tarfile. Is dit een handige tutorial hoe daar in toekomst mee om te gaan?
https://itsfoss.com/dpkg-returned-an-error-code-1/

[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 07-06-2021 15:23 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inf3rno89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 14:13
Hopelijk is dit het juiste topic.

Ik wil graag een display welke 24/7 aanstaat hebben met 7 verschillende tijden. Het display kan ik ook kopen als het bestaat, of zelf bouwen om de uitdaging groter te maken. De data verandert elke dag maar de app download alle benodigde data voor een jaar. Dus dat zou maar een keer per jaar hoeven.

De tijden staan in een app. Ik zou graag willen leren om de appdata "uit te lezen" en deze data te gebruiken. De tijden worden gedownload naar de app die beschikbaar is op windows, ios, en android. Misschien kan ik de benodigde tijden hier vandaan plukken. Een andere optie heb ik waarschijnlijk niet om de data vandaan te halen.

Doormiddel van een Rapsberry Pi Zero wil ik de gedownloade tijden vertonen op het display.

Ik heb dit idee al langer in mijn hoofd alleen weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik zou het waarderen als ik de juiste richting op gestuurd kan worden om zo wat meer te leren over elektronica en een nieuwe hobby te starten.

Data vissen uit een app
Een (energiezuinige) display aan kunnen sturen
De data op deze display tonen
Optie: eventueel een geluid afspelen als de tijd overeenkomt met een tijd op het display.

Damn, klinkt nu wel als een veel groter project dan ik dacht :+ Maar ik ben bereid om veel te doen hiervoor. Beter dan m'n hele dag wegrotten met series en YouTube meuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
inf3rno89 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:36:

Ik wil graag een display welke 24/7 aanstaat hebben met 7 verschillende tijden. Het display kan ik ook kopen als het bestaat, of zelf bouwen om de uitdaging groter te maken. De data verandert elke dag maar de app download alle benodigde data voor een jaar. Dus dat zou maar een keer per jaar hoeven.

De tijden staan in een app. Ik zou graag willen leren om de appdata "uit te lezen" en deze data te gebruiken. De tijden worden gedownload naar de app die beschikbaar is op windows, ios, en android. Misschien kan ik de benodigde tijden hier vandaan plukken. Een andere optie heb ik waarschijnlijk niet om de data vandaan te halen.

Doormiddel van een Rapsberry Pi Zero wil ik de gedownloade tijden vertonen op het display.

Ik heb dit idee al langer in mijn hoofd alleen weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik zou het waarderen als ik de juiste richting op gestuurd kan worden om zo wat meer te leren over elektronica en een nieuwe hobby te starten.

Data vissen uit een app
Optie: eventueel een geluid afspelen als de tijd overeenkomt met een tijd op het display.

Damn, klinkt nu wel als een veel groter project dan ik dacht :+ Maar ik ben bereid om veel te doen hiervoor. Beter dan m'n hele dag wegrotten met series en YouTube meuk..
Ik weet niet helemaal wat je vraag is. Als je vraag is "zou dit mogelijk zijn op een raspberry pi met display", dan is het antwoord "ja, mits je kan beschikken over de data, en dit gestructureerd kan inlezen". Daarna beginnen de vragen hoe, wat, en vooral waarom. Een eenvoudige tablet kan bijvoorbeeld een veel kostenefficientere oplossing zijn.

Hak het project eerst eens op in losse delen, je hebt niet een raspberry pi nodig om die data te kunnen interpreteren. Als je dat op een laptop in beeld kan krijgen, dan lukt je dat ook op een raspberry pi wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 07-06-2021 15:42 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inf3rno89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 14:13
Magic schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:41:
[...]

Ik weet niet helemaal wat je vraag is. Als je vraag is "zou dit mogelijk zijn op een raspberry pi met display", dan is het antwoord "ja, mits je kan beschikken over de data, en dit gestructureerd kan inlezen". Daarna beginnen de vragen hoe, wat, en vooral waarom. Een eenvoudige tablet kan bijvoorbeeld een veel kostenefficientere oplossing zijn.

Hak het project eerst eens op in losse delen, je hebt niet een raspberry pi nodig om die data te kunnen interpreteren. Als je dat op een laptop in beeld kan krijgen, dan lukt je dat ook op een raspberry pi wel.
Ja een tablet zou sowieso de app ook draaien waardoor ik alleen de app hoef te installeren. Maar het gaat het er mij om dat ik hands-on bezig ben en het lijkt mij juist leuk om zélf veel dingen te doen. Zo leer ik ook weer wat, en heb ik een product wat ik zelf heb gemaakt.

De vraag is eigenlijk, waar begin ik met mijn project? Want mijn kennis van elektronica is nihil en mijn programmeerskills zijn nou ook niet je van het. Maar ik ben wel bereid om alles te leren. Als het project te groot is voor een beginner dan zou ik eventueel ook naar nadere projecten willen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
Ik zou eens beginnen met de data uit die app halen in een format waar je iets mee kan. Hoef je geen Pi voor aan te schaffen, kan je in een VM met Raspberry Pi OS doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• style2k
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 15:04

style2k

hmm

hi

ik hoop dat ik hier goed zit maar heb een raar probleem .

op het werk hebben we een systeem ontwikkeld voor narrow casting.
nu hebben ze daar voor raspberrys gebruikt en ook de raspberry pi 4 met 1 gb.
nu zijn die 1 gb versies op en hebben we de 2 gb versies gehad . alleen de zelfde sd kaart die in de 1 gb versie gewoon werkt werkt dus niet in de 2 gb versie hoe kan dat ? en hoe zou ik dat kunnen oplossen ?
iemand een idee?

hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:21
style2k schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:09:
hi

ik hoop dat ik hier goed zit maar heb een raar probleem .

op het werk hebben we een systeem ontwikkeld voor narrow casting.
nu hebben ze daar voor raspberrys gebruikt en ook de raspberry pi 4 met 1 gb.
nu zijn die 1 gb versies op en hebben we de 2 gb versies gehad . alleen de zelfde sd kaart die in de 1 gb versie gewoon werkt werkt dus niet in de 2 gb versie hoe kan dat ? en hoe zou ik dat kunnen oplossen ?
iemand een idee?
WAT werkt er dan niet? Nieuwe sd kaart en migreer van 1 naar 2?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Webgnome schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:02:
[...]

WAT werkt er dan niet? Nieuwe sd kaart en migreer van 1 naar 2?
Ik denk dat ze de sdkaart overal inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• style2k
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 15:04

style2k

hmm

het gaat om een narrow casting systeem . en we hebben dus meer sd kaarten waar dat systeem dus op staat .
als we een klant hebben die een systeem nodig heeft maken we dus een sd kaart met dat systeem erop .
alleen nu hebben we dus de pi 4 2 gb versie en maken we een nieuwe sd kaart met dat systeem erop en die werkt niet maar als dezelfde kaart in een 1 gb pi4 gaan werkt het wel gewoon..
de vraag is dus hoe kant het dat een sd kaart op een 1 gb pi4 wel werkt maar dat dezelfde sd kaart in een 2 gb pi 4 niet werkt.

hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Heeft iemand nog een goed advies hoe om te gaan met onderstaande vraag?
Ik ben beetje huiverig om het weer te proberen (het updaten). Het lijkt om een simpele fout te gaan in een gedownloade package. Is het dan gewoon kwestie van nog een keer proberen?
vandermark schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:14:
Ok vandaag ging het flink mis met een update van mijn raspberry Pi4
code:
1
2
sudo apt update
sudo apt full-upgrade -y

Foutmelding aan het eind en hij deed niets meer, stroom eraf en erop, geen enkele verbinding mogelijk via putty.

Laatst regels van de update:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Unpacking raspberrypi-bootloader (1:1.20210527-1) over (1:1.20210430-2) ...
Preparing to unpack .../07-libx11-data_2%3a1.6.7-1+deb10u2_all.deb ...
Unpacking libx11-data (2:1.6.7-1+deb10u2) over (2:1.6.7-1+deb10u1) ...
Preparing to unpack .../08-libx11-6_2%3a1.6.7-1+deb10u2_armhf.deb ...
Unpacking libx11-6:armhf (2:1.6.7-1+deb10u2) over (2:1.6.7-1+deb10u1) ...
Preparing to unpack .../09-linux-libc-dev_1%3a1.20210527-1_armhf.deb ...
Unpacking linux-libc-dev:armhf (1:1.20210527-1) over (1:1.20210430-2) ...
Preparing to unpack .../10-pi-bluetooth_0.1.17_all.deb ...
Unpacking pi-bluetooth (0.1.17) over (0.1.15) ...
Preparing to unpack .../11-rpi-eeprom_12.4-1_armhf.deb ...
Unpacking rpi-eeprom (12.4-1) over (12.3-1) ...
Preparing to unpack .../12-grafana_7.5.7_armhf.deb ...
Unpacking grafana (7.5.7) over (7.5.6) ...
dpkg: error processing archive /tmp/apt-dpkg-install-SRT22F/12-grafana_7.5.7_armhf.deb (--unpack):
 corrupted filesystem tarfile in package archive: invalid tar header size field (Numerical result out of range)
dpkg-deb: error: paste subprocess was killed by signal (Broken pipe)
Preparing to unpack .../13-influxdb_1.8.6-1_armhf.deb ...
Unpacking influxdb (1.8.6-1) over (1.8.5-1) ...
Errors were encountered while processing:
 /tmp/apt-dpkg-install-SRT22F/12-grafana_7.5.7_armhf.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
pi@raspberrypi:~ $

Gelukkig wordt elke nacht een backup img gemaakt naar m'n NAS die ik terug heb gezet op de SSD van de Pi. Fijn dat dat perfect ging maar nu? Hoe kan ik updaten in stappen om te zien waar het fout ging/gaat?

Edit, het lijkt fout gegaan te zijn met installeren van package van Grafana door een corrupted tarfile. Is dit een handige tutorial hoe daar in toekomst mee om te gaan?
https://itsfoss.com/dpkg-returned-an-error-code-1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

vandermark schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:25:
Heeft iemand nog een goed advies hoe om te gaan met onderstaande vraag?
Ik ben beetje huiverig om het weer te proberen (het updaten). Het lijkt om een simpele fout te gaan in een gedownloade package. Is het dan gewoon kwestie van nog een keer proberen?

[...]
code:
1
2
sudo apt update
sudo apt upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Freee!! schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:50:
[...]

code:
1
2
sudo apt update
sudo apt upgrade
Is dat anders dan wat ik deed/normaal doe?

code:
1
2
sudo apt update
sudo apt full-upgrade -y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
code:
1
2
       full-upgrade (apt-get(8))
           full-upgrade performs the function of upgrade but will remove currently installed packages if this is needed to upgrade the system as a whole.

Niet heel anders dus.

Zou het voornamelijk gewoon nog eens proberen (met een verse backup achter de hand). De kans dat er daadwerkelijk een corrupte file (nog steeds) in de repo staat is uitzonderlijk klein. De kans dat die somehow in memory of op je SD-kaart corrupt is geraakt ook, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
mcDavid schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:06:
code:
1
2
       full-upgrade (apt-get(8))
           full-upgrade performs the function of upgrade but will remove currently installed packages if this is needed to upgrade the system as a whole.

Niet heel anders dus.

Zou het voornamelijk gewoon nog eens proberen (met een verse backup achter de hand). De kans dat er daadwerkelijk een corrupte file (nog steeds) in de repo staat is uitzonderlijk klein. De kans dat die somehow in memory of op je SD-kaart corrupt is geraakt ook, maar wie weet.
Prima, ga ik dat doen. Ik heb de gehele SSD vernieuwd door een .img erop te schrijven die elke nacht als backup wordt gemaakt. Dus kans dat er iets corrupted achter is gebleven is 0 ga ik vanuit.

Het was sowieso erg prettig dat de backup direct werkte, ik heb altijd de laatste 6 dagen een .img als backup op de NAS staan maar tot nu nog niet eerder nodig gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door vandermark op 08-06-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Dat heb je netjes ingeregeld! Waar maak je die backups mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maasnet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 20:42
Ik heb a.d.h.v. deze instructie gedaan https://ehoco.nl/automatische-raspberry-pi-backup/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Dat script heeft wat tekortkomingen, het bestand forcefsck wordt niet op tijd weggeschreven, blijft in de buffer hangen tot nadat de backup dat gedeelte van de SD-kaart gelezen heeft, op te lossen door de buffers te flushen. Verder zou ik aanraden pishrink (ander script) erin op te nemen, geeft een kleiner image en het file system wordt meteen gecontroleerd en indien nodig gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindhovenfinest
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 17:56
nero355 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 00:33:
[...]

Koop gewoon zo'n PoE splitter en pleur dat onding eruit! :)

Zat voorbeelden in dit topic : Raspberry Pi - deel 2 :*)

Blijkbaar noem ik dat ding heel vaak... :$ :+
Goede ervaring mee. De originele POE hat maakt enorme herrie (heb de fan curve aangepast maar dat is toch een beetje behelpen). POE splitter gekocht voor de helft van het geld van de POE-hat. Verbruikt iets meer wattage (gemeten via de Unifi Switch) - 4.5W (Poe Split) vs 3.75W (HAT). Ook past alles nu weer in de originele behuizing. Temperatuur blijft bij mij hetzelfde. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SibboNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-06 21:30
inf3rno89 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:36:

Data vissen uit een app

Als je een energiezuinig display wilt aan kunnen sturen (als het maar een paar keer per periode ververst hoeft te worden), zou een e-ink-scherm een goede oplossing zijn. Hoe vaak wil je het verversen en hoe groot moet het schermpje zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Ik heb een raspberry pi 3B+. Die gebruik ik momenteel als webserver, al niet bepaald intensief. Al heb ik weer plannen om er meer mee te doen (zie link in sig met lege lijst :P).

Nou wil ik eigenlijk iets met een mailserver proberen, om makkelijk verschillende adressen aan te maken zoals sommige tweakers doen, één voor elke account.

Gewoon meteen doen? Of is het handiger dit op een nieuwe aparte Pi te doen? Zijn er andere haken en ogen?

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mcDavid
@Sméagol de haken en ogen zitten niet zozeer in de hard- of software maar in het email ecosysteem. Good luck als je mail wilt versturen vanaf een consumenten-IP. Ofwel het wordt door je provider al geblocked, ofwel het zal overal in spamfilters blijven hangen. Mail ontvangen zal misschien minder een probleem zijn.

Voor je gemoedsrust zou ik aanraden voor email gewoon een email-provider te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:42
mcDavid schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:15:
@Sméagol de haken en ogen zitten niet zozeer in de hard- of software maar in het email ecosysteem. Good luck als je mail wilt versturen vanaf een consumenten-IP. Ofwel het wordt door je provider al geblocked, ofwel het zal overal in spamfilters blijven hangen. Mail ontvangen zal misschien minder een probleem zijn.
Naast de begrenzingen door je provider (welke poorten je kan openzetten) en spam-filters, is er ook configuratie. Een volledige mailserver is echt complex om op te zetten, met postfix, sendmail, dovecot, antivirus, spamfilter, dkim, ... . Daarvoor heb je MailCow, wat echt een aanrader is. Mailcow bestaat uit een verzameling docker-images die via docker-compose samenwerken, waardoor je gewoon via een GUI mailboxen kan aanmaken zonder zelf alles te moeten combineren.

Zelf heb ik een eigen mail-server op een VPS staan (wegens gebrek aan goedkope mail-hosting, die VPS is tenminste bruikbaar voor meerdere doelen), en zelfs daar had ik last van IP-blocklists. Een goed alternatief dat ik kan aanraden is Sendgrid, een transactional e-mail (e-mail API) waarmee je uitgaande email via Twilio laat gaan, waarbij zij alle spamhantering doen. Ik noem Sendgrid specifiek aangezien zij 100 gratis mails per dag hebben, wat ruim voldoende is voor hobby-gebruik. In combinatie met MailCow werkt dit fantastisch voor mij. Ik draai het nu wel op een server, maar dezelfde setup gaat perfect op een raspberry pi. Enigste wat je dan nog overhoud is de inkomende mail, daarvoor ben je afhankelijk van je provider.

Het blijft wel zo dat je, zoals @mcDavid al zei, voor gemoedsrust best een oplossing kiest die zoveel mogelijk managed is. Een hobby-website die er een week uitligt is geen probleem, een mail-server die er een week uitligt is een week aan inkomende e-mail kwijt.

[ Voor 26% gewijzigd door bertware op 15-06-2021 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sméagol schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:48:
Ik heb een raspberry pi 3B+. Die gebruik ik momenteel als webserver, al niet bepaald intensief. Al heb ik weer plannen om er meer mee te doen (zie link in sig met lege lijst :P).

Nou wil ik eigenlijk iets met een mailserver proberen, om makkelijk verschillende adressen aan te maken zoals sommige tweakers doen, één voor elke account.

Gewoon meteen doen? Of is het handiger dit op een nieuwe aparte Pi te doen? Zijn er andere haken en ogen?
Ik zou zeggen zet wat op dat je alleen intern gebruikt voor logging en dergelijke : Daar leer je ook best wel veel van! :)

Dit is namelijk tegenwoordig helaas gewoon de waarheid :
mcDavid schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:15:
En zelfs dit :
Voor je gemoedsrust zou ik aanraden voor email gewoon een email-provider te gebruiken.
Levert je ook zo nu en dan problemen op met e-mails die wel of niet aankomen!

Daarom hebben heel veel providers de optie om een zogenaamde "Catch all" Mailbox in te stellen waarin je legitieme e-mails tussen de SPAM meuk kan vinden :)
bertware schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:25:
Naast de begrenzingen door je provider (welke poorten je kan openzetten) en spam-filters, is er ook configuratie. Een volledige mailserver is echt complex om op te zetten, met postfix, sendmail, dovecot, antivirus, spamfilter, dkim
Maar je leert er wel van en weet ook gelijk waar je de problemen moet zoeken als er wat aan de hand is! :Y)
Daarvoor heb je MailCow, wat echt een aanrader is. Mailcow bestaat uit een verzameling docker-images die via docker-compose samenwerken, waardoor je gewoon via een GUI mailboxen kan aanmaken zonder zelf alles te moeten combineren.
En toen was er wat stuk en wist je niet waar je moet beginnen... :+
Zelf heb ik een eigen mail-server op een VPS staan (wegens gebrek aan goedkope mail-hosting, die VPS is tenminste bruikbaar voor meerdere doelen), en zelfs daar had ik last van IP-blocklists.
Als je echt serieus wilt gaan e-mailen dan kan je IMHO het beste een hele server huren i.c.m. een eigen subnet waarvoor je dan ook gelijk zelf verantwoordelijk bent qua Abuse e-mails en dergelijke! :)
Een goed alternatief dat ik kan aanraden is Sendgrid, een transactional e-mail (e-mail API) waarmee je uitgaande email via Twilio laat gaan, waarbij zij alle spamhantering doen. Ik noem Sendgrid specifiek aangezien zij 100 gratis mails per dag hebben, wat ruim voldoende is voor hobby-gebruik. In combinatie met MailCow werkt dit fantastisch voor mij. Ik draai het nu wel op een server, maar dezelfde setup gaat perfect op een raspberry pi. Enigste wat je dan nog overhoud is de inkomende mail, daarvoor ben je afhankelijk van je provider.
Ook dergelijke ISP's staan weleens op een Blocklist denk ik dus niks is 100% bulletproof :)
Het blijft wel zo dat je, zoals @mcDavid al zei, voor gemoedsrust best een oplossing kiest die zoveel mogelijk managed is. Een hobby-website die er een week uitligt is geen probleem, een mail-server die er een week uitligt is een week aan inkomende e-mail kwijt.
Ligt eraan of je een relay server kan regelen die de boel een tijdje voor je vasthoudt : KPN heeft er één net als TransIP en (alleen het oude ?!) XS4ALL :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Mijn pi crashte vanmorgen (voor het eerst in een paar maanden) om 7 uur vanmorgen, dat is het moment dat de P1 energy omspring van dal naar normaal tarief.

In de log (domoticz) kan ik niets terug vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:21
Rouwette schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:19:
Mijn pi crashte vanmorgen (voor het eerst in een paar maanden) om 7 uur vanmorgen, dat is het moment dat de P1 energy omspring van dal naar normaal tarief.

In de log (domoticz) kan ik niets terug vinden
bedankt voor de info. Maar had je al in de andere logs van de pi gekeken? Kan het zijn dat er een process crashte? Of misschien is de sd card langzaam aan stuk aan het gaan?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Webgnome schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:51:
[...]

bedankt voor de info. Maar had je al in de andere logs van de pi gekeken? Kan het zijn dat er een process crashte? Of misschien is de sd card langzaam aan stuk aan het gaan?
Heb hem volledig op een SSD draaien. Ehm stomme vraag, waar staan die logs? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Rouwette schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:41:
[...]

Heb hem volledig op een SSD draaien. Ehm stomme vraag, waar staan die logs? :)
/var/logs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

/var/log/ in mijn geval maargoed in welk bestand wordt ik wijzer? :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
pi@raspberrypi:/var/log $ ls
alternatives.log       firebird               pihole.log.2.gz
alternatives.log.1     fontconfig.log         pihole.log.3.gz
alternatives.log.2.gz  hp                     pihole.log.4.gz
apt                    influxdb               pihole.log.5.gz
auth.log               kern.log               pihole_updateGravity.log
auth.log.1             kern.log.1             private
auth.log.2.gz          kern.log.2.gz          syslog
auth.log.3.gz          kern.log.3.gz          syslog.1
auth.log.4.gz          kern.log.4.gz          syslog.2.gz
boot.log               lastlog                syslog.3.gz
bootstrap.log          lightdm                syslog.4.gz
btmp                   lighttpd               syslog.5.gz
btmp.1                 messages               syslog.6.gz
cups                   messages.1             syslog.7.gz
daemon.log             messages.2.gz          unattended-upgrades
daemon.log.1           messages.3.gz          user.log
daemon.log.2.gz        messages.4.gz          user.log.1
daemon.log.3.gz        monit.log              user.log.2.gz
daemon.log.4.gz        mosquitto              user.log.3.gz
debug                  nodered-install.log    user.log.4.gz
debug.1                nodered-install.log.1  vncserver-x11.log
debug.2.gz             pihole                 vncserver-x11.log.bak
debug.3.gz             pihole-FTL.log         wtmp
debug.4.gz             pihole-FTL.log.1       Xorg.0.log
dpkg.log               pihole-FTL.log.2.gz    Xorg.0.log.old
dpkg.log.1             pihole-FTL.log.3.gz    xrdp.log
dpkg.log.2.gz          pihole.log             xrdp-sesman.log
faillog                pihole.log.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Rouwette schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:59:
[...]

/var/log/ in mijn geval maargoed in welk bestand wordt ik wijzer? :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
pi@raspberrypi:/var/log $ ls
alternatives.log       firebird               pihole.log.2.gz
alternatives.log.1     fontconfig.log         pihole.log.3.gz
alternatives.log.2.gz  hp                     pihole.log.4.gz
apt                    influxdb               pihole.log.5.gz
auth.log               kern.log               pihole_updateGravity.log
auth.log.1             kern.log.1             private
auth.log.2.gz          kern.log.2.gz          syslog
auth.log.3.gz          kern.log.3.gz          syslog.1
auth.log.4.gz          kern.log.4.gz          syslog.2.gz
boot.log               lastlog                syslog.3.gz
bootstrap.log          lightdm                syslog.4.gz
btmp                   lighttpd               syslog.5.gz
btmp.1                 messages               syslog.6.gz
cups                   messages.1             syslog.7.gz
daemon.log             messages.2.gz          unattended-upgrades
daemon.log.1           messages.3.gz          user.log
daemon.log.2.gz        messages.4.gz          user.log.1
daemon.log.3.gz        monit.log              user.log.2.gz
daemon.log.4.gz        mosquitto              user.log.3.gz
debug                  nodered-install.log    user.log.4.gz
debug.1                nodered-install.log.1  vncserver-x11.log
debug.2.gz             pihole                 vncserver-x11.log.bak
debug.3.gz             pihole-FTL.log         wtmp
debug.4.gz             pihole-FTL.log.1       Xorg.0.log
dpkg.log               pihole-FTL.log.2.gz    Xorg.0.log.old
dpkg.log.1             pihole-FTL.log.3.gz    xrdp.log
dpkg.log.2.gz          pihole.log             xrdp-sesman.log
faillog                pihole.log.1
Ja, zonder s natuurlijk! Ik zou in syslog, messages en kern.log gaan kijken wat er omstreeks 7 uur gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Jesse- schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Ja, zonder s natuurlijk! Ik zou in syslog, messages en kern.log gaan kijken wat er omstreeks 7 uur gebeurd is.
key.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013209] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013235] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013246] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013260] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 44 28 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013273] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20399144 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013478] sd 0:0:0:0: [sda] tag#16 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013487] sd 0:0:0:0: [sda] tag#16 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013495] sd 0:0:0:0: [sda] tag#16 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013503] sd 0:0:0:0: [sda] tag#16 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 48 28 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013513] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20400168 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013774] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013782] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013790] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013798] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 4c 28 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013807] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20401192 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013828] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013835] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013843] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013851] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 50 28 00 00 20 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013860] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20402216 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 4 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014247] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014255] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014263] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014271] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 50 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014280] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20402248 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014537] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014545] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014553] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014561] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 54 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014570] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20403272 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014805] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014813] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014821] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014829] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 58 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014837] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20404296 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015071] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015081] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015089] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015097] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 5c 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015106] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20405320 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015343] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015351] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015359] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015368] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 60 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015376] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20406344 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015611] sd 0:0:0:0: [sda] tag#8 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015619] sd 0:0:0:0: [sda] tag#8 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015626] sd 0:0:0:0: [sda] tag#8 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015635] sd 0:0:0:0: [sda] tag#8 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 64 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015643] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20407368 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.021865] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.021987] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.024713] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.026047] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.026091] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.028714] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.030047] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.031376] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX

kern.log.1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.055708] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.055733] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.055744] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.055759] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 46 98 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.055774] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20399768 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056203] sd 0:0:0:0: [sda] tag#2 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056211] sd 0:0:0:0: [sda] tag#2 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056219] sd 0:0:0:0: [sda] tag#2 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056228] sd 0:0:0:0: [sda] tag#2 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 4a 98 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056238] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20400792 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056454] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056463] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056471] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056479] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 4e 98 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056488] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20401816 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056618] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056626] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056634] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056642] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 52 98 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056651] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20402840 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056884] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056893] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056901] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056909] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 56 98 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056919] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20403864 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057101] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057109] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057117] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057125] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 5a 98 00 01 68 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057134] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20404888 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 45 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057480] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057488] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057495] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057503] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 5c 00 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057512] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20405248 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057889] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057897] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057905] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057912] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 60 00 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057921] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20406272 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058232] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058240] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058248] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058256] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 64 00 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058264] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20407296 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058503] sd 0:0:0:0: [sda] tag#18 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058512] sd 0:0:0:0: [sda] tag#18 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058520] sd 0:0:0:0: [sda] tag#18 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058528] sd 0:0:0:0: [sda] tag#18 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 68 00 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058537] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20408320 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.063755] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.065771] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.067040] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.068373] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.069704] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.070249] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.072326] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.073745] xhci_hcd 0000:01:00.0: WARN Successful completion on short TX

syslog
code:
1
2
3
4
5
6
7
Jun 16 06:57:06 raspberrypi dhcpcd[420]: wlan0: Router Advertisement from fe80::ae22:xxxxxxxx
Jun 16 06:57:06 raspberrypi dhcpcd[420]: wlan0: no global addresses for default route
Jun 16 06:57:08 raspberrypi systemd[1]: Started Session 6 of user pi.
Jun 16 06:57:10 raspberrypi vncserver-x11[516,root]: AgentInitCheck: agent comms failure
Jun 16 06:57:11 raspberrypi systemd[1]: systemd-fsckd.service: Succeeded.
Jun 16 06:57:12 raspberrypi systemd[1]: session-6.scope: Succeeded.
Jun 16 09:01:36 raspberrypi systemd-timesyncd[325]: Synchronized to time server for the first time 188.166.67.25:123 (2.debian.pool.ntp.org).

Ik ben nog niet super veel wijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Rouwette schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:19:

In de log (domoticz) kan ik niets terug vinden.
Zo te zien wordt er dan flink geschreven, want je log lijkt erop te wijzen dat je microSDXC kaartje aan het overlijden is :
Rouwette schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:31:
key.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013209] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013235] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013246] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013260] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 44 28 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013273] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20399144 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013478] sd 0:0:0:0: [sda] tag#16 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013487] sd 0:0:0:0: [sda] tag#16 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013495] sd 0:0:0:0: [sda] tag#16 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013503] sd 0:0:0:0: [sda] tag#16 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 48 28 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013513] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20400168 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013774] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013782] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013790] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013798] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 4c 28 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013807] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20401192 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013828] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013835] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013843] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013851] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 50 28 00 00 20 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.013860] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20402216 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 4 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014247] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014255] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014263] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014271] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 50 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014280] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20402248 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014537] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014545] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014553] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014561] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 54 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014570] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20403272 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014805] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014813] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014821] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014829] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 58 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.014837] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20404296 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015071] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015081] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015089] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015097] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 5c 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015106] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20405320 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015343] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015351] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015359] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015368] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 60 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015376] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20406344 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015611] sd 0:0:0:0: [sda] tag#8 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015619] sd 0:0:0:0: [sda] tag#8 Sense Key : 0x4 [current]
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015626] sd 0:0:0:0: [sda] tag#8 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015635] sd 0:0:0:0: [sda] tag#8 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 64 48 00 04 00 00
Jun 13 07:00:02 raspberrypi kernel: [319573.015643] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20407368 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0

kern.log.1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.055708] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.055733] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.055744] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.055759] sd 0:0:0:0: [sda] tag#1 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 46 98 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.055774] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20399768 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056203] sd 0:0:0:0: [sda] tag#2 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056211] sd 0:0:0:0: [sda] tag#2 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056219] sd 0:0:0:0: [sda] tag#2 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056228] sd 0:0:0:0: [sda] tag#2 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 4a 98 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056238] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20400792 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056454] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056463] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056471] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056479] sd 0:0:0:0: [sda] tag#3 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 4e 98 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056488] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20401816 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056618] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056626] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056634] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056642] sd 0:0:0:0: [sda] tag#17 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 52 98 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056651] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20402840 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056884] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056893] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056901] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056909] sd 0:0:0:0: [sda] tag#0 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 56 98 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.056919] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20403864 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057101] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057109] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057117] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057125] sd 0:0:0:0: [sda] tag#4 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 5a 98 00 01 68 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057134] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20404888 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 45 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057480] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057488] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057495] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057503] sd 0:0:0:0: [sda] tag#5 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 5c 00 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057512] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20405248 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057889] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057897] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057905] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057912] sd 0:0:0:0: [sda] tag#6 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 60 00 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.057921] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20406272 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058232] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058240] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058248] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058256] sd 0:0:0:0: [sda] tag#7 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 64 00 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058264] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20407296 op 0x0:(READ) flags 0x84700 phys_seg 128 prio class 0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058503] sd 0:0:0:0: [sda] tag#18 UNKNOWN(0x2003) Result: hostbyte=0x00 driverbyte=0x08 cmd_age=0s
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058512] sd 0:0:0:0: [sda] tag#18 Sense Key : 0x4 [current]
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058520] sd 0:0:0:0: [sda] tag#18 ASC=0x44 ASCQ=0x0
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058528] sd 0:0:0:0: [sda] tag#18 CDB: opcode=0x28 28 00 01 37 68 00 00 04 00 00
Jun  6 07:00:59 raspberrypi kernel: [2243606.058537] blk_update_request: critical target error, dev sda, sector 20408320 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 128 prio class 0
B)
Ik ben nog niet super veel wijzer
Als je met dit soort dingen aan de slag gaat dan is het geen gek idee om je wat meer te verdiepen in het systeem waar je mee werkt ;)

Ik geloof dat je zelfs op de website van de Raspberry Pi Foundation hele mooie Guides & Tutorials kan vinden over hoe het systeem in elkaar zit! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

nero355 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:41:
[...]

Zo te zien wordt er dan flink geschreven, want je log lijkt erop te wijzen dat je microSDXC kaartje aan het overlijden is :

[...]

B)

[...]

Als je met dit soort dingen aan de slag gaat dan is het geen gek idee om je wat meer te verdiepen in het systeem waar je mee werkt ;)

Ik geloof dat je zelfs op de website van de Raspberry Pi Foundation hele mooie Guides & Tutorials kan vinden over hoe het systeem in elkaar zit! d:)b
Mja een sd is het niet, heb er een USB3-SSD aan hangen. Die is nog geen half jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Rouwette schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:42:
Mja een sd is het niet, heb er een USB3-SSD aan hangen. Die is nog geen half jaar oud.
Verrek... je hebt gelijk... gewoon sda i.p.v. mmcblk0 maar dan nog : Alles kan stuk! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik heb een weekje geleden een .img backup van mijn complete Pi4b terug gezet op de SSD die aan mijn RaspberryPi4 hangt. Alles doet het zoals het hoort, domoticz, influxdb, grafana, unifi en PiHole. Reden voor terugzetten was een hangend systeem na een backup. De backup was één dag oud.

Er is alleen één probleem: Elke dag rond 20.30/21.00 kan de Pi niet meer het internet op: ping google.com geeft een foutmelding dat hij het adres niet kan vinden en allerlei plugins in domoticz die het internet op moeten geven ook foutmeldingen. Op lokaal netwerk doet alles het nog, domoticz blijft prima mijn warmtepomp via LAN aansturen. Enkel data van internet ophalen gaat niet.

Hebben jullie advies hoe ik oorzaak en oplossing kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Is het alleen de pi of heb je in je hele netwerk last van dns problemen? Lukt een ping naar extern ip (bijvoorbeeld 8.8.8.8) wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vandermark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:57:
Ik heb een weekje geleden een .img backup van mijn complete Pi4b terug gezet op de SSD die aan mijn RaspberryPi4 hangt. Alles doet het zoals het hoort, domoticz, influxdb, grafana, unifi en PiHole. Reden voor terugzetten was een hangend systeem na een backup. De backup was één dag oud.

Er is alleen één probleem: Elke dag rond 20.30/21.00 kan de Pi niet meer het internet op: ping google.com geeft een foutmelding dat hij het adres niet kan vinden en allerlei plugins in domoticz die het internet op moeten geven ook foutmeldingen. Op lokaal netwerk doet alles het nog, domoticz blijft prima mijn warmtepomp via LAN aansturen. Enkel data van internet ophalen gaat niet.

Hebben jullie advies hoe ik oorzaak en oplossing kan vinden?
Gebruikt je pi zelf ook pi-hole? en heb je misschien daar een automatisering op staan?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Magic schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:45:
[...]

Gebruikt je pi zelf ook pi-hole? en heb je misschien daar een automatisering op staan?
In principe gaat alles op het netwerk via PiHole die op dezelfde Rpi4 staat. Ik heb PiHol ingesteld als DNS server op mijn router. Ik heb het vermoeden dat het hiermee te maken heeft. Ik ga op de router PiHole even uitzetten zodat niet alles via PiHole hoeft te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Hij is er vanmorgen weer uit geknalt om 7:00 :( vraag me af hoe ik dat zou kunnen voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 18-09 20:21
Met de warme dagen is onlangs mijn Pi 4B er meermaals mee gestopt, ik heb dus een andere case nodig die de Pi koeler houdt. Het liefst passief om geluid tot een minimum te beperken, mochten er goede opties zijn die actief koelen dan houdt ik me aanbevolen.
De Flirc cases zijn goed (heb ik begrepen) maar best prijzig. Iemand goede andere suggesties?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Rouwette schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:49:
Hij is er vanmorgen weer uit geknalt om 7:00 :( vraag me af hoe ik dat zou kunnen voorkomen...
(Smart) UPS-je er tussen en kijken of die iets constateert rond / op dat tijdstip?

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Peutpeut schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:46:
Met de warme dagen is onlangs mijn Pi 4B er meermaals mee gestopt, ik heb dus een andere case nodig die de Pi koeler houdt. Het liefst passief om geluid tot een minimum te beperken, mochten er goede opties zijn die actief koelen dan houdt ik me aanbevolen.
De Flirc cases zijn goed (heb ik begrepen) maar best prijzig. Iemand goede andere suggesties?
Ik heb die van mij in een TerraPi zitten (https://theterrapi.com/theterrapi/). Geen enkel probleem gehad tijdens de warme dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
@Jesse- Gebruik je die met fan? Enig idee wat de temperatuur ongeveer was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Welke behuizing gebruik je nu dan :?

Ik ben nog steeds een groot voorstander van de metalen/aluminium cases die ik wel vaker heb gepost in dit topic : nero355 in "Raspberry Pi - deel 2"
Maar dit kan ook : Magic in "Raspberry Pi - deel 2"
Zie ook : nero355 in "Raspberry Pi - deel 2"

Maar je kan ook gelijk voor zoiets gaan :
- nero355 in "Raspberry Pi - deel 2"

Het is maar net waar je zin in hebt! :)
Rouwette schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:49:
Kijk ook eens naar dit : mithras in "Raspberry Pi - deel 2"
Geldt voor @Peutpeut ook trouwens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Argon 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Peutpeut schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:19:
@Jesse- Gebruik je die met fan? Enig idee wat de temperatuur ongeveer was?
Ik gebruik hem mee fan. Wat betreft de temperatuur weet ik het eigenlijk niet. Die logs bewaar ik niet langer dan 24 uur. Maar heb nog geen problemen ondervonden qua hitte. Als dat zo was had ik het gemerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

nero355 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:02:
[...]

Ik ben nog steeds een groot voorstander van de metalen/aluminium cases die ik wel vaker heb gepost in dit topic : nero355 in "Raspberry Pi - deel 2"
Maar dit kan ook : Magic in "Raspberry Pi - deel 2"
Zie ook : nero355 in "Raspberry Pi - deel 2"

Maar je kan ook gelijk voor zoiets gaan :

Het is maar net waar je zin in hebt! :)

[...]

Kijk ook eens naar dit : mithras in "Raspberry Pi - deel 2"
Geldt voor @Peutpeut ook trouwens :)
Mja mijn pi knalt er altijd om 7:00 precies uit, niet dagelijks maar toch.
Dat is ook het moment dat de meterkast omspringt van nacht naar dag tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Rouwette schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:32:
Mja mijn pi knalt er altijd om 7:00 precies uit, niet dagelijks maar toch.
Dat is ook het moment dat de meterkast omspringt van nacht naar dag tarief.
Dat verhaal begon hiermee hé : mithras in "Raspberry Pi - deel 2"

En hij was ook niet de eerste die last had van een onverklaarbaar vastlopende Pi 4B dus probeer het gewoon : Een NEE heb je al! :)

Wat heb je eigenlijk allemaal al geprobeerd :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
nero355 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:02:
[...]
Allemaal plastic cases die op een paar gaatjes na dicht zijn, één Pi4 is voorzien van een originele rood/witte case. Die is potdicht en juist daarmee heb ik nu problemen ;)

Inmiddels drie alu cases besteld, wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Peutpeut schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:28:
Allemaal plastic cases die op een paar gaatjes na dicht zijn, één Pi4 is voorzien van een originele rood/witte case. Die is potdicht en juist daarmee heb ik nu problemen ;)
Wat betreft die laatste was ik er ook al gauw klaar mee, want zonder dat middelste stuk eruit te halen voor extra koeling werd de behuizing gewoon een sauna! :D _O-
Inmiddels drie alu cases besteld, wordt vervolgd :)
NICE! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

nero355 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 00:17:
[...]

En hij was ook niet de eerste die last had van een onverklaarbaar vastlopende Pi 4B dus probeer het gewoon : Een NEE heb je al! :)

Ik heb die berichten gelezen natuurlijk en zaken aangevuld, er is vooralsnog geen uitval geweest. Maja gebeurde ook niet dagelijks.

Verder komt vandaag een UPS supply aan voor de Raspberry, stond sowieso al op de planning voor backupstroom voor de sensors en alarm in aanbouw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

nero355 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 00:17:
[...]

Die link heeft het niet opgelost, vanmorgen om 7:00 exact was het weer raak...

verder heb ik een paar dagen gelede de PiJuice aangesloten en de accu is na de herstart 2% gedaald.
De pi was volledig gecrashed, het had een zwart scherm met enkel een stil staande "_".
power en accu :P moest eraf om een reboot de kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:11
reactie aangepast......

[mbr]Voor dergelijk vragen is V&A: https://tweakers.net/hardware-modding/aanbod/[/mbr]

[ Voor 66% gewijzigd door krizzziz op 05-07-2021 09:22 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Is mijn Pi dood?
Ik heb een RPi 4 8gb die start vanaf ssd.
Nu heb ik een herstart gedaan met Home Assistant en nu start de Pi niet meer op.
Daarna heb ik de ssd losgekoppeld en met een sd kaartje proberen op te starten , dit werkt ook niet.
Is de Pi dood of kan ik nog meer proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
Geeft hij nog wel output als je er een scherm aan hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Jesse- schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:56:
Geeft hij nog wel output als je er een scherm aan hangt?
Ik heb geen los scherm , maar als ik hem scan of hij aan het netwerk hangt zie ik ook niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jesse-
19roland70 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:50:
[...]

Ik heb geen los scherm , maar als ik hem scan of hij aan het netwerk hangt zie ik ook niks.
Dan zou ik er nog een scherm aanhangen om te kijken of er een foutmelding verschijnt voor je hem volledig afschrijft. Die paar euro voor een kabel of verloopje is een pi4 8gb zeker wel waard.

Je hebt vast wel een tv met een hdmi ingang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Heb je al geprobeerd om een Raspbian image op je ssd te zetten en dan op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb een vaag iets, sinds kort is een 24/7 draaiende Pi3 om de zoveel tijd niet meer bereikbaar via netwerk (SSH/webserver/ping/DNS requests naar PiHole), volgens de switch is er verbinding en activiteitled knippert af en toe, netwerkkaart LED's op de Pi geven ook verbinding en activiteit aan.

Een scherm aansluiten op de plek waar de via PoE gevoede Pi ligt gaat niet (geen stroomvoorziening en monitor past niet in meterkast), maar ik kan wel zien dat de Pi niet gecrashed is, scripts die het energieverbruik van de woning vastleggen in een database lopen door.

Logs laten niets bijzonders zien, behalve dat snapd ineens begint te klagen over een network error, verder geen rare dingen. Hoe troubleshoot je zoiets? :? Wat ik nu doe is de voeding onderbreken en Pi weer aanzetten, niet bepaald een geweldige oplossing.

edit: Heb een 3.3V/5V TTL->ethernet module bestelt, kijken of ik daarmee kan achterhalen wat er aan de hand is op moment dat de Pi niet meer via netwerk bereikbaar is.

[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 11-07-2021 12:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Raven schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:12:
Ik heb een vaag iets, sinds kort is een 24/7 draaiende Pi3 om de zoveel tijd niet meer bereikbaar via netwerk (SSH/webserver/ping), volgens de switch is er verbinding en activiteitled knippert af en toe.

Een scherm aansluiten op de plek waar de via PoE gevoede Pi ligt gaat niet (geen stroomvoorziening en monitor past niet in meterkast), maar ik kan wel zien dat de Pi niet gecrashed is, scripts die het energieverbruik van de woning vastleggen in een database lopen door.

Logs laten niets bijzonders zien, behalve dat snapd ineens begint te klagen over een network error, verder geen rare dingen. Hoe troubleshoot je zoiets? :? Wat ik nu doe is de voeding onderbreken en Pi weer aanzetten, niet bepaald een geweldige oplossing.
Ik heb iets vergelijksbaars, Pi 4, acherm laat een stilstaande ‘_’ zien. Domoticz is online maar kan niets aan sturen. Zigbee2mqtt werkt niet, geeft SQL fout in de log maar de P1 werkt wel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Na thuiskomt van mijn vakantie kwam ik thuis en deed mijn mediaplayer (op basis van RPI3B+ het niet meer). Ik dacht, kan gebeuren. Wellicht corrupt SD kaartje.

Hij ging niet verder als het regenboogscherm (dat scherm met die kleuren in het begin). Na wat dingen geprobeerd te hebben (andere adapter, andere SD card, etc). Heb ik alle oorspronkelijk spullen gepakt (dus kabels en voeding van de mediaplayer zoals deze voor de vakantie werkte) en een andere PI3B+. Die deed het met al deze spullen.

Mag ik er volledig vanuit gaan dat de oude RPI3 overleden is en kan hem afschrijven? Of is er nog iets dat ik kan proberen.

(O'ja, hij heeft gewoon 3.3volt.. Groene lampje knippert even (onregelmatig, niet als signaal).

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 23-07-2021 20:43 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Cyberpope schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:30:
Na thuiskomt van mijn vakantie kwam ik thuis en deed mijn mediaplayer (op basis van RPI3B+ het niet meer). Ik dacht, kan gebeuren. Wellicht corrupt SD kaartje.

Hij ging niet verder als het regenboogscherm (dat scherm met die kleuren in het begin). Na wat dingen geprobeerd te hebben (andere adapter, andere SD card, etc). Heb ik alle oorspronkelijk spullen gepakt (dus kabels en voeding van de mediaplayer zoals deze voor de vakantie werkte) en een andere PI3B+. Die deed het met al deze spullen.

Mag ik er volledig vanuit gaan dat de oude RPI3 overleden is en kan hem afschrijven? Of is er nog iets dat ik kan proberen.

(O'ja, hij heeft gewoon 3.3volt.. Groene lampje knippert even (onregelmatig, niet als signaal).
Even een verse sd gebruiken, kijken of die werkt?
je kunt ook proberen de "foute" sd aan de goede te hangen (via sd USB reader) en dan te repareren met.
sudo parted -l
Kijk naar de USB schijven (waarschijnlijk sdb 1 en 2

sudo fsck /dev/sdb2

Zo heb ik vandaag een corrupte SSD gefixt (Kernel panic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rouwette schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:03:
[...]

Even een verse sd gebruiken, kijken of die werkt?
je kunt ook proberen de "foute" sd aan de goede te hangen (via sd USB reader) en dan te repareren met.
sudo parted -l
Kijk naar de USB schijven (waarschijnlijk sdb 1 en 2

sudo fsck /dev/sdb2

Zo heb ik vandaag een corrupte SSD gefixt (Kernel panic)
Die heb ik gehad, maar de oude "niet verse" werkt dus perfect in een andere RPI. Dus met de oude is niets mis.

Dus SD-card + voeding + kabel met de eerste raspberry = regenboogscherm
SD-card + voeding + kabel met tweede raspberry = alles werkt.

Als er een kans is dat ik hem weer aan de gang krijg wil ik er wel tijd in stoppen, maar als hij stuk is, is het zonde van de tijd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Cyberpope schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Die heb ik gehad, maar de oude "niet verse" werkt dus perfect in een andere RPI. Dus met de oude is niets mis.

Dus SD-card + voeding + kabel met de eerste raspberry = regenboogscherm
SD-card + voeding + kabel met tweede raspberry = alles werkt.

Als er een kans is dat ik hem weer aan de gang krijg wil ik er wel tijd in stoppen, maar als hij stuk is, is het zonde van de tijd.
Probeer een verse SD, echt een blanko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ja gedaan. Een nieuwe. Geformatteerd en beschreven met het PI eigen schijf programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyberpope schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:30:
Mooie kans om een Vero 4K+ of Xiaomi Mi Box te kopen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:48:
[...]
Hoe :? Het vakantiegeld is net opgemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Freee!! schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:21:
Hoe :? Het vakantiegeld is net opgemaakt ;)
Dan ga je niet goed met je geld om! :)

/EDIT :
Op die fiets! :)

Sorry, maar ik heb zoo vaak gelezen dat mensen elke maand elke laatste cent opmaken en niks opzij zetten dat ik meteen daaraan moet denken en dus zo reageer... :$ O-)

[ Voor 45% gewijzigd door nero355 op 25-07-2021 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:21:
[...]
Dan ga je niet goed met je geld om! :)
Whooosh ;)
nero355 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:21:
[...]
Op die fiets! :)

Sorry, maar ik heb zoo vaak gelezen dat mensen elke maand elke laatste cent opmaken en niks opzij zetten dat ik meteen daaraan moet denken en dus zo reageer... :$ O-)
Was gebaseerd op dat hij net terug kwam van vakantie, maar je hebt zeer zeker een punt.

[ Voor 54% gewijzigd door Freee!! op 25-07-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nero355 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:48:
[...]

Discussie over welke ik dan beter kan kopen van Google chromecast TV tot MI box past beter in ander topic.

Maar ik ga er dus vanuit gaan dat mijn PI is overleden?

[ Voor 34% gewijzigd door Cyberpope op 24-07-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Cyberpope schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:59:
[...]

Discussie over welke ik dan beter kan kopen van Google chromecast TV tot MI box past beter in ander topic.

heb je een volledig nieuwe frisse sd geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rouwette schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:51:
[...]

heb je een volledig nieuwe frisse sd geprobeerd?
Cyberpope in "Raspberry Pi - deel 2"

Die kwam nieuw uit de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

ok, had ik gemist ;)

Je kunt nog Noobs proberen maargoed, lijkt op een kapotte pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rouwette schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:57:
[...]

ok, had ik gemist ;)

Je kunt nog Noobs proberen maargoed, lijkt op een kapotte pi.
Ik heb nu diverse geprobeerd, maar hij blijft hangen op het regenboogscherm.
overigens kan ik noobs zelf nergens meer vinden. Alleen nog dat programma van PI zelf waarmee je de kaart maakt wat je wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Cyberpope schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:02:
[...]

Ik heb nu diverse geprobeerd, maar hij blijft hangen op het regenboogscherm.
overigens kan ik noobs zelf nergens meer vinden. Alleen nog dat programma van PI zelf waarmee je de kaart maakt wat je wil gebruiken.
https://www.raspberrypi.org/help/noobs%20setup/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Cyberpope schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:59:
[...]

Zo klinkt het wel inderdaad. Het enige wat je kunt proberen is hem 25min op 200c in een voorverwarmde oven doen en daarna eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee hoor... Die verwijst ook naar dezelfde downloadpagina waar noobs niet meer op staat.

Pagina: 1 ... 61 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs