Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

1nsane schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:36:
[...]

Zo klinkt het wel inderdaad. Het enige wat je kunt proberen is hem 25min op 200c in een voorverwarmde oven doen en daarna eens proberen.
En wat doet dat? Ik gok wel dat hij overleden is omdat hij te warm is geworden in mijn afwezigheid (fan begeven) ook al had hij niets te doen op dat moment.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:50
Cyberpope schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:07:
[...]

En wat doet dat? Ik gok wel dat hij overleden is omdat hij te warm is geworden in mijn afwezigheid (fan begeven) ook al had hij niets te doen op dat moment.
Tegenwoordig zit er vanwege normeringen zoals RoHS nauwelijks nog lood in soldeer. Lood houdt het soldeer vrij zacht maar omdat dát dus ontbreekt, krijg je bij veel temperatuurschommelingen last van microfracturen in het soldeer met als gevolg dat je dan rare storingen kunt krijgen aan je spullen.

Door het in de oven te gooien op 200c, wat een hogere temp is dan wat het normaal wordt, kan je het soldeer “reflowen” waardoor die fractuurtjes verdwijnen en je kans hebt dat het weer werkt.

Ik heb zo meerdere “defecte” laptops bijv ook gefixt.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 14:32

Rouwette

Rouwette.com

Cyberpope schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:37:
[...]

Nee hoor... Die verwijst ook naar dezelfde downloadpagina waar noobs niet meer op staat.
Ik heb v3.2 gevonden op mijn pc, stamt uit 2019, weet niet of het downloaden van de linux nog werkt maar opstarten zal hij er zeker mee.
https://easyupload.io/owt5ny

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:44
Cyberpope schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:37:
[...]

Nee hoor... Die verwijst ook naar dezelfde downloadpagina waar noobs niet meer op staat.
NOOBS zit in die installer als ik het nog helemaal goed heb.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:16

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DaRk PoIsOn schreef op maandag 26 juli 2021 @ 01:26:
[...]
Als dat ooit al het geval is geweest, niet meer.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

DaRk PoIsOn schreef op maandag 26 juli 2021 @ 01:26:
[...]

Ja de lite versie download het dan extern maja die bestanden zullen er niet meer zijn :P
Weet niet of ik de full versie nog ergens heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rouwette schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:30:
[...]

Ik heb v3.2 gevonden op mijn pc, stamt uit 2019, weet niet of het downloaden van de linux nog werkt maar opstarten zal hij er zeker mee.
https://easyupload.io/owt5ny
Helaas start de defecte RPI er niet mee op (andere wel overigens).

Zal eens ga nadenken wat ik als vervanger wil aanschaffen. Wil nog wel iets gaan doen met oude laptop zodat ik andere pi's vrijspeel. Maar dat is meer iets voor in de winter als deze tijd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
Cyberpope schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:27:
[...]

Zal eens ga nadenken wat ik als vervanger wil aanschaffen. Wil nog wel iets gaan doen met oude laptop zodat ik andere pi's vrijspeel. Maar dat is meer iets voor in de winter als deze tijd.
Je kunt voor de leuk wel eens proberen om die pi in de oven te gooien. Ik heb zo ooit wel eens een rpi 3b van een kennis weer aan de loop gekregen die trouwens helemaal niks meer deed, ook geen rainbow screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Cyberpope schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:27:
[...]

De oven optie kun je proberen, werkt het niet jammer dan :)

Verder denk ik eraan een 2dehans Thin Client aan te schaffen, linux erop en gaan :) oude laptop gebruikt meer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zal de oventruc nog wel een keer proberen. En een laptop heb ik liggen en stroom heb ik "over". Dus waarom an iets anders kopen. Maar dit is RPI topic.

Wel stil hier merk ik, RPI beetje "dood"? Want begreep dat juist de RPI4 heel krachtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Mijn Pi4 werkt prima, heb wel laatst de SSD moeten fixen maar werkt gelukkig weer :) pi zero heb ik in de meterkast hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Cyberpope schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:53:
[...]
Wel stil hier merk ik, RPI beetje "dood"? Want begreep dat juist de RPI4 heel krachtig is.
Ik speel er niet meer zoveel mee, mijn RPi4 draait op dit moment gewoon productie (Pi-Hole, DHCP en nog wat grut). Als het weer wat beter gaat, komt er nog wel weer een RPi bij om mee te spelen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rouwette schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:23:
[...]
De oven optie kun je proberen, werkt het niet jammer dan :)
Afgezien van een stinkende keuken, heeft dit geen effect gehad en blijft hij hangen op exact hetzelfde punt als eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Cyberpope schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:18:
[...]

Afgezien van een stinkende keuken, heeft dit geen effect gehad en blijft hij hangen op exact hetzelfde punt als eerst.
Goed ventileren :)

Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

schuifpui stond open en ik was boven. Was na 30 minuten ook weer helemaal weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Hier draaien 4 Pi's 24/7 naar volle tevredenheid (met SD kaarten en GSM opladers). Ik heb nooit issues behalve als ik zelf iets ga veranderen of toevoegen. Ik post dan ook niet zoveel, tenzij ik een antwoord heb op een vraag ofzo.
"Nooit issues" is trouwens niet helemaal waar. Ik heb laatst een SD kaart moeten vervangen die na 5 jaar trouwe dienst opeens corrupt was. Na vervanging draait ie weer als een zonnetje.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:21
Zal de oventruc nog wel een keer proberen. En een laptop heb ik liggen en stroom heb ik "over". Dus waarom an iets anders kopen. Maar dit is RPI topic.

Als het werkt waarom zouden we dan iets moeten melden ;). Maar inderdaad zoals de vorige poster. Heb hier een pi3b en zero w draaien en die doen eigenlijk altijd wel wat ze moeten doen. En als ze dat niet doen dan ga ik naar het pi-hole topic aangezien dat het enige is dat echt vaak stuk gaat in verhouding.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Maar dan is het toch beetje "doods". In het begin was ik er ook erg mee bezig, nu over na productie en deed er op die manier weinig meer mee. Ja, het laten werken. Maar vernieuwende dingen niet meer. Zo weinig dat nu eentje stuk is, ik eerder overga naar ander vervanging ipv een PI.

Dat bedoel ik ook met de activiteit in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ik ben meer actief in de Domoticz Topic.

Verder heb ik op de Pi4 (2gb) met een SSD draaien:
Domoticz/Pi-Hole/PiVPN/VNC/Pi-Juice/Zigbee2MQTT/Nefit-easy en vergeet nog wel wat :)

Een alarm systeem in wording :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik merkte dat ik behoefte had aan een klein thuisservertje met wat opslag, dus een Pi4+SSD+HDD gecombineerd. Het ding draait nu Unifi, doet wat media-serveren en gaat vast nog wel meer doen. Twee setjes beugels ontworpen en geprint, een koelblok-case om de Pi heen en gaan. Alles hangt nu gezellig in de meterkast aan de wand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkrNIb88Y0S0d8LzJordxVgyFS0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCbxm8ACpTJpBlIyaaCReuP6.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ343ygtmXrEQXfEESVRz2WfRDY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOqiTQTeSsKTO4dU0HVW1Axu.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-jLok5GZdBc4z0qfPep9botV7g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNTMYfA6c51d2hVkBb58sJsQ.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTV8YtKhm8bRmMsAbjrZzeITQ5A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9COKsnEmOAo5aMlEpaBzquYj.jpg?f=fotoalbum_medium

3d geprinte beugeltjes

Ik heb de Pi4 beugel op Thingiverse gezet: https://www.thingiverse.com/thing:4918187 zodat je die zelf ook kunt namaken of editen met Fusion360.

USB-SATA SSD boot disk problemen

Ik had wat gedoe met de SSD, specifiek de USB-SATA dongle, die het prima deed op mijn oude Pi 3B+ maar niet op de 4. Dat bleek aan de USB3 te liggen. Op de USB2 poorten bootte die wel. Later vervangen voor een andere dongel: de StarTech.com USB 3.0 to 2.5" (6.4cm) SATA III Adapter Cable with UASP, USB 3.0 to SATA SSD/HDD Converter/Adapter Cable.

Dat is een hele mond vol, maar de sleutelterm is UASP.

disk clonen met een Mac

Een ander ding wat ik nodig had was dat ik de SSD wilde klonen naar een groter exemplaar, de 128gb is vervangen door een 256gb. Dat deed ik op de Mac met nog een tweede USB-Sata dongle en een simpel commando:

code:
1
pv < /dev/rdisk2 > /dev/rdisk3

Zelf met diskutil list kijken welke disks het om gaat. rdisk ipv disk omdat dat 10x zo snel overpompt. pv installeer je met brew, dus brew install pv.

Daarna na boot op de Pi met sudo raspi-config de disk vergroot naar de volledige disk.

Unifi

Unifi was ook GEDOE om werkend te krijgen. Je hebt sowieso java 8 nodig, en dan werkt het vaak prima. In mijn geval kreeg ik een vage foutmelding. Wat bleek: poort 8080 was al bezet met iets anders (sabNZBd). Na aanpassing was ook dat probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

sebastius schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:02:
Ik merkte dat ik behoefte had aan een klein thuisservertje met wat opslag, dus een Pi4+SSD+HDD gecombineerd. Het ding draait nu Unifi, doet wat media-serveren en gaat vast nog wel meer doen. Twee setjes beugels ontworpen en geprint, een koelblok-case om de Pi heen en gaan. Alles hangt nu gezellig in de meterkast aan de wand.

-knip-
Ik heb de SSD wel gewoon op de 3.0 poort draaiend. De bootloader moet je updaten.
https://rouwette.com/ssd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Unifi

Unifi was ook GEDOE om werkend te krijgen. Je hebt sowieso java 8 nodig, en dan werkt het vaak prima. In mijn geval kreeg ik een vage foutmelding. Wat bleek: poort 8080 was al bezet met iets anders (sabNZBd). Na aanpassing was ook dat probleem opgelost.
Bewust gekozen om niet met containers te werken? (of werk je daar juist wel mee?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Cyberpope schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:07:
[...]

Bewust gekozen om niet met containers te werken? (of werk je daar juist wel mee?)
Ik snap containers conceptueel niet en ik vind het totaal niet interessant om ze wel te snappen. Voegt voor zover ik het wel snap alleen maar overhead toe voor een kunstmatige scheiding die ik niet nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:36
Cyberpope schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:07:
[...]

Los van dat, als je de unifi controller toevoegt aan je repo's zoals beschreven is op UI Help pagina dan kan er weinig fout gaan. Een ander goed alternatief is het script van Glennr, die e.e.a. uit handen neemt al vind ik het verschil niet denderend.

Uiteraard kun je ook met Docker aan de slag maar vergeet dan niet je config (netwerk) goed aan te passen zodat je controller je AP's kan vinden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 27-07-2021 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Miki schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:30:
[...]

Los van dat, als je de unifi controller toevoegt aan je repo's zoals beschreven is op UI Help pagina dan kan er weinig fout gaan. Een ander goed alternatief is het script van Glennr, die e.e.a. uit handen neemt en vind het verschil niet denderend.

Uiteraard kun je ook met Docker aan de slag maar vergeet dan niet je config (netwerk) goed aan te passen zodat je controller je AP's kan vinden :)
Zelfs zonder dat scriptje is het supersimpel, Je moet alleen weten dat poort 8080 ook vrij moet zijn, en dat staat nergens :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sebastius schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:33:
Zelfs zonder dat scriptje is het supersimpel, Je moet alleen weten dat poort 8080 ook vrij moet zijn, en dat staat nergens :P
Echt wel : https://help.ui.com/hc/en...18506997-UniFi-Ports-Used :P :+
disk clonen met een Mac
Een ander ding wat ik nodig had was dat ik de SSD wilde klonen naar een groter exemplaar, de 128gb is vervangen door een 256gb. Dat deed ik op de Mac met nog een tweede USB-Sata dongle en een simpel commando:

code:
1
pv < /dev/rdisk2 > /dev/rdisk3

Zelf met diskutil list kijken welke disks het om gaat. rdisk ipv disk omdat dat 10x zo snel overpompt. pv installeer je met brew, dus brew install pv.

Daarna na boot op de Pi met sudo raspi-config de disk vergroot naar de volledige disk.
Een Mac heeft ook DD aan boord :
- Effe met dmesg checken wie wie is voordat je begint.
- Daarna :
dd if=/dev/oudeSSD of=/dev/nieuweSSD bs=4MiB conv=fdatatype

En daarna inderdaad effe de boel resizen en zo :)
Wel stil hier merk ik, RPI beetje "dood"?
Tja, zolang het werkt of er niks nieuws te melden valt is er ook geen reden om hier te posten in principe :)
Want begreep dat juist de RPI4 heel krachtig is.
Ook veel duurder dan de twee 3B modellen die ik in gebruik heb en ik weet ook nog steeds niet hoe het zit qua verbruik/performance verhouding : Daarin waren de 2B en 3B veel beter dan de 3B+ bijvoorbeeld ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

nero355 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:38:

[...]

Een Mac heeft ook DD aan boord :
- Effe met dmesg checken wie wie is voordat je begint.
- Daarna :
dd if=/dev/oudeSSD of=/dev/nieuweSSD bs=4MiB conv=fdatatype

En daarna inderdaad effe de boel resizen en zo :)

[...]
Klopt, dd werkt prima. PV heb ik gekozen omdat ie een voortgangsindicatie geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trisjin
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 23:56
Klopt het dat ik met een Raspberry pi 4 2/4/8GB met home assist en een Conbee 2 DeCONZ Philips hue/ikea lampen kan laten werken met Aqara/ikea Bewegingssensor zonder bridge/hub?
Werken goedkope rolgordijnmotoren ook zoals de Moes AM43-0.45/40-ES-EB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Trisjin schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:34:
Klopt het dat ik met een Raspberry pi 4 2/4/8GB met home assist en een Conbee 2 DeCONZ Philips hue/ikea lampen kan laten werken met Aqara/ikea Bewegingssensor zonder bridge/hub?
Werken goedkope rolgordijnmotoren ook zoals de Moes AM43-0.45/40-ES-EB?
Een greep uit mijn Zigbee devices, gebruik Zigbee2mqtt met de CC2531 coördinator, dat is de hub, met Domoticz op een Pi4 2gb.
Heb Ikea, iCasa-dimmer en Aqara, uitbreiding volgt nog 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyZsAzM0xaN9kvY0md_OJ6nRSaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BB51bRvi0SrAv1NtNjSRmv1Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Rouwette op 28-07-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:30

Luuk2015

Vires in numeris

Ik heb op mijn Raspberry Pi 3b+ een Wireguard VPN draaien via PiVPN.
Nu ben ik op mijn werk verbonden met mijn VPN, maar mijn downloadsnelheid blijft heel erg achter (25Mbps).
Om te testen of mijn VPN het probleem is heb ik direct op mijn Pi een speedtest gedaan, echter haal ik hier maar 35Mbps t.o.v. de 300Mbps die ik op mijn computer behaal. Het probleem ligt dus niet specifiek bij de VPN, maar bij de Pi zelf. Hoe kan dit? De Pi 3b+ heeft toch gewoon een gigabit ethernet aansluiting?

Hopelijk hebben jullie een idee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Luuk2015 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:22:
Ik heb op mijn Raspberry Pi 3b+ een Wireguard VPN draaien via PiVPN.
Nu ben ik op mijn werk verbonden met mijn VPN, maar mijn downloadsnelheid blijft heel erg achter (25Mbps).
Om te testen of mijn VPN het probleem is heb ik direct op mijn Pi een speedtest gedaan, echter haal ik hier maar 35Mbps t.o.v. de 300Mbps die ik op mijn computer behaal. Het probleem ligt dus niet specifiek bij de VPN, maar bij de Pi zelf. Hoe kan dit? De Pi 3b+ heeft toch gewoon een gigabit ethernet aansluiting?

Hopelijk hebben jullie een idee.
Ja en nee. Het is een Gbit netwerkkaart achter een USB2 bus. 35MB/s is dus redelijk respectabel.

Als je sneller ethernet wilt zul je een RPi 4 moeten hebben of nog beter een andere SBC met native ethernet.

Edit: ik dacht dat bij de RPi4 de ethernet achter een USB-3 bus zat, maar zo te zien is het idd een native bus.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 02-08-2021 12:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

mcDavid schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:30:
[...]
Ja en nee. Het is een Gbit netwerkkaart achter een USB2 bus. 35MB/s is dus redelijk respectabel.
Klopt volkomen.
Als je sneller ethernet wilt zul je een RPi 4 moeten hebben of nog beter, een SBC met native ethernet.
Volgens mij heeft een RPi 4 native ethernet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:30

Luuk2015

Vires in numeris

@mcDavid @Freee!! Dank voor jullie reactie, eigenlijk zegt "gigabit ethernet" dan toch niet zoveel. 8)7
Ik denk dat ik dan maar een RPI4 moet overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Luuk2015 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:50:
Ik denk dat ik dan maar een RPI4 moet overwegen.
Kijk eerst effe hoeveel je ermee opschiet : Als je echt hoge VPN snelheden wilt halen dan heb je iets met AES-NI Offloading nodig en ik weet niet of de Raspberry Pi 4B dat heeft eerlijk gezegd :? :$

Een andere optie is uiteraard gewoon een hele snelle processor die alles zonder Offloading afhandelt, maar dat gaat je wel wat stroomkosten opleveren denk ik :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 21:44
Heeft er hier iemand enige ervaring met WebThings Gateway https://webthings.io/gateway/ ? Ik zou graag willen weten of dit even solide is al Home Assistent of Domoticz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:48
R009 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:46:
Heeft er hier iemand enige ervaring met WebThings Gateway https://webthings.io/gateway/ ? Ik zou graag willen weten of dit even solide is al Home Assistent of Domoticz.
Je zou het met Docker op kunnen zetten, kijken wat het is, en anders knal je het zo weer weg. Deed ik ook met Home Assistant op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

New Product: MEGA4 – USB 3.1 PPPS Hub for Raspberry Pi 4!
Dear visitors, today we are proudly announcing a brand new product: MEGA4! This is a USB 3.1 hub designed for Raspberry Pi 4B, and it supports PPPS (per-port power switching)! It adds 4 more USB 3.1 ports to your Raspberry Pi 4B, and the power on each port can be turned ON or OFF separately via software.

Afbeeldingslocatie: https://www.uugear.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/08/02-600x600.jpg

MEGA4 is also fully supported by UWI (UUGear Web Interface), so you can use your web browser to monitor and control your MEGA4 device(s).

Afbeeldingslocatie: https://www.uugear.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/08/uwi2-600x542.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.uugear.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/08/07-600x600.jpg

The advantage of being able to control power for each port is that you can turn OFF specify USB device(s) when they are not needed, to save energy. Also it is possible to fully reset a USB device by doing a full power cycle when it doesn’t function well after a long run. All these turning OFF/ON operations can be done remotely (either via SSH section or via UWI).

MEGA4 has the same board size with Raspberry Pi 4B and can be mounted underneath. It can also be daisy-chained like other USB hubs. The picture below shows an example to stack 3 MEGA4 devices together and that Raspberry Pi 4B eventually has 11 USB 3.1 ports.

Afbeeldingslocatie: https://www.uugear.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/08/06-600x600.jpg

You can find more information about MEGA4 on MEGA4 product page, or in MEGA4 user manual.

Price and Where to Buy?
MEGA4’s retail price is 28.00 EUR (about 24.06GBP / 33.38USD / 41.19CAD).

You can order it from our e-shop or you may be able to order it from our resellers soon.
^ stond in de mail :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Geinig, maar hoe zit het met de powersupply voor dat ding (en alles wat er aan hangt) :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Freee!! schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:12:
[...]

Geinig, maar hoe zit het met de powersupply voor dat ding (en alles wat er aan hangt) :?
Daarvoor zit die USB-C connector op het bord. Zie de UUGear site:
MEGA4 is also a powered hub and you can connect 5V power supply to its USB type C connector and significantly increase its current output ability.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

JanPedaal schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:53:
[...]
Daarvoor zit die USB-C connector op het bord. Zie de UUGear site:
[...]
Extra (niet meeverkocht) dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
sebastius schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:33:
[...]
Klopt, dd werkt prima. PV heb ik gekozen omdat ie een voortgangsindicatie geeft
dd kan ook voortgangsinformatie tonen met:

code:
1
dd if=/dev/oudeSSD of=/dev/nieuweSSD bs=4MiB conv=fdatatype status=progress

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je de optie vergeten bent mee te geven bij het starten van dd, kan je later alsnog een voortgangsindicator bij je draaiende dd oproepen in een apart terminalwindow met
sudo pkill -USR1 ^dd$
of
progress -M

[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 03-08-2021 16:04 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Allemaal leuk en aardig, maar kan iemand mij vertellen waarom dit ding dan meteen € 28 moet kosten :?

En dat is eigenlijk mijn klacht bij alles wat sneller is dan USB 2.0 qua accessoires voor je Pi of de kast van je PC gewoon : Belachelijk veel geld voor een PCB met wat meuk erop! 8)7 :/

Zo zat ik een keer naar de USB 3.0 upgrade te kijken voor mijn SilverStone 17B HTPC kast : HOPPA!!! € 29,95 voor 4 poortjes en Front Audio ernaast! _O- :')

JA DAAAAG!!! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maasnet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 20:42
Ik ben bezig om bitwarden en pihole te installeren op een Raspberri Pi 3b en maak daarbij gebruik van docker en portainer.

Ik heb het geinstalleerd via deze sites https://homenetworkguy.co...ith-docker-and-portainer/ en https://pimylifeup.com/ra...twarden/#preparebitwarden op 2 verschillene SD cards en werken afzonderlijk prima.

Nu heb ik beide programma's op 1 sd card gezet maar krijg nu in portainer een foutmelding en betreft de poorten 80 en 443 (zie onderstaande printscreen).

Wie kan mij verder helpen om dit in portainer te fixen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yErOOAIKc4KUcIWPJYH1437z5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/giMOZas5BovyPRJs7QBwmCQN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

maasnet schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:47:
Ik ben bezig om bitwarden en pihole te installeren op een Raspberri Pi 3b en maak daarbij gebruik van docker en portainer.

Ik heb het geinstalleerd via deze sites https://homenetworkguy.co...ith-docker-and-portainer/ en https://pimylifeup.com/ra...twarden/#preparebitwarden op 2 verschillene SD cards en werken afzonderlijk prima.

Nu heb ik beide programma's op 1 sd card gezet maar krijg nu in portainer een foutmelding en betreft de poorten 80 en 443 (zie onderstaande printscreen).

Wie kan mij verder helpen om dit in portainer te fixen? [Afbeelding]
Zo te zien heb je een poortconflict, zowel Pi-Hole als Bitwarden willen een bepaalde poort hebben. Dit is in Portainer bijna niet op te lossen. De eenvoudigste manier om dit op te lossen is door minimaal één van beide Docker containers een eigen IP-adres te geven met macvlan, voor Pi-Hole is daar genoeg voor te vinden in het Pi-Hole draadje. Dat zal wel via de CLI moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:47
maasnet schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:47:

Wie kan mij verder helpen om dit in portainer te fixen? [Afbeelding]
Je probeert PiHole en Nginx op poort 80 te laten luisteren, dat gaat niet. Als in Portainer de poort van PiHole aanpast naar een beschikbare poort zal het wel werken.

Om er dan toch makkelijk bij te kunnen kan je Nginx weer instellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb hier een oude Rpi 2, ooit nog geinstalleerd met Jessie voor Domoticz. De Pi 2 is afgelopen weekend vervangen door een Pi 4. Ik heb de Pi 2 vanavond dus maar eens van een verse Buster voorzien. Echter... de performance is niet om over naar huis te schrijven. Er zit een 32GB SD kaartje van Sandisk in, maar die kan dus makkelijk al 6 jaar oud zijn. Een dd laat zien:

pi@raspberrypi:~ $ dd if=/dev/zero of=./testfile bs=20M count=5 oflag=direct
5+0 records in
5+0 records out
104857600 bytes (105 MB, 100 MiB) copied, 33.1893 s, 3.2 MB/s

Mag ik dus aannemen dat de SD kaart naar de eewige jachtvelden is?

Update: vandaag een image gemaakt van het kaartje (Sandisk Ultra 32GB) via dd. Lezen duurde 1200 seconden, dus 20 minuten. Terugschrijven duurde 11347 seconden, dus ruim 3 uur.... Volgens mij is hier echt het kaartje overleden....

update2: oude kaartje vervangen door een nieuwe kaartje Sandisk Extreme. Backup terugschrijven duurde nu 6 minuten. En de Pi is weer heerlijk snel :)
Tevens diverse maatregelen genomen om het SD kaartje minder te belasten. Meer gebruik maken van de tmpfs ram disk, noatime,nodiratime,lazytime,commit in fstab enz.

5+0 records in
5+0 records out
104857600 bytes (105 MB, 100 MiB) copied, 5.09005 s, 20.6 MB/s

[ Voor 36% gewijzigd door Microkid op 13-08-2021 20:05 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Microkid schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:45:
Ik heb hier een oude Rpi 2, ooit nog geinstalleerd met Jessie voor Domoticz. De Pi 2 is afgelopen weekend vervangen door een Pi 4. Ik heb de Pi 2 vanavond dus maar eens van een verse Buster voorzien. Echter... de performance is niet om over naar huis te schrijven. Er zit een 32GB SD kaartje van Sandisk in, maar die kan dus makkelijk al 6 jaar oud zijn. Een dd laat zien:

5+0 records in
5+0 records out
104857600 bytes (105 MB, 100 MiB) copied, 33.1893 s, 3.2 MB/s

Mag ik dus aannemen dat de SD kaart naar de eewige jachtvelden is?

Update: vandaag een image gemaakt van het kaartje (Sandisk Ultra 32GB) via dd. Lezen duurde 1200 seconden, dus 20 minuten. Terugschrijven duurde 11347 seconden, dus ruim 3 uur.... Volgens mij is hier echt het kaartje overleden....

update2: oude kaartje vervangen door een nieuwe kaartje Sandisk Extreme. Backup terugschrijven duurde nu 6 minuten. En de Pi is weer heerlijk snel :)
Tevens diverse maatregelen genomen om het SD kaartje minder te belasten. Meer gebruik maken van de tmpfs ram disk, noatime,nodiratime,lazytime,commit in fstab enz.

5+0 records in
5+0 records out
104857600 bytes (105 MB, 100 MiB) copied, 5.09005 s, 20.6 MB/s
M'n bijna 5 jaar oude SD voor één van de twee Pi-hole nodes is ook zo traag maar werkt nog prima:
pi@ph5a:~ $ dd if=/dev/zero of=./testfile bs=20M count=5 oflag=direct
5+0 records in
5+0 records out
104857600 bytes (105 MB, 100 MiB) copied, 24.9094 s, 4.2 MB/s

Tov een half jaar oud kaartje in m'n tweede Pi-hole node:
pi@ph5b:~ $ dd if=/dev/zero of=./testfile bs=20M count=5 oflag=direct
5+0 records in
5+0 records out
104857600 bytes (105 MB, 100 MiB) copied, 5.45043 s, 19.2 MB/s

Die dd testjes moet je niet herhalen want dan komt cache om de hoek kijken!
Zullen we zeggen progress ;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

mijn Pi4b met een usb SSD.
Domotics geeft soms een disk i/o error

5+0 records gelezen
5+0 records geschreven
104857600 bytes (105 MB, 100 MiB) copied, 0,545984 s, 192 MB/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik doe altijd
conv=fdatatype

aan het eind van het DD commando om eventuele Caching te omzeilen :)

Verder geen idee wat mijn kaartje nu doet en ik wil het niet weten ook zolang die het doet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
sebastius schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:33:
[...]

Wat gebruik je Unifi voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Al mijn accessoints zijn van die toko, dus “netwerkbeheer”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ah, dan hoeft je geen Dream machine of security gateway kopen? En gebruik je die om netwerk beheeren + als NAS? Snel of traag? Unify was voor een stukje snellere HW bedoeld, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

andru123 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:57:
Ah, dan hoeft je geen Dream machine of security gateway kopen? En gebruik je die om netwerk beheeren + als NAS? Snel of traag? Unify was voor een stukje snellere HW bedoeld, denk ik.
Tis een Pi4, en het zijn alleen maar een paar accesspoints om te monitoren. En NAS is glorieus overdreven, ik speel af en toe een film af van het ding op m'n AppleTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb een vraagje, is het mogelijk om de I2C pinnen door te geven naar USB?

Voorbeeld, PC -> Pi als I2C to usb converter -> Board die uitgelezen moet worden.

Of is het alleen maar mogelijk om met een Rapsberry Pi de I2C uit te lezen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Laatst online: 16-09 09:36
rikadoo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:07:
Ik heb een vraagje, is het mogelijk om de I2C pinnen door te geven naar USB?

Voorbeeld, PC -> Pi als I2C to usb converter -> Board die uitgelezen moet worden.

Of is het alleen maar mogelijk om met een Rapsberry Pi de I2C uit te lezen.
Kun je dan niet beter kiezen voor een Arduino achtige oplossing? Dat je met een Arduino de I2C uitleest en deze dan via de seriële poort (USB) aan je pc hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
BosGnoom schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:55:
[...]

Kun je dan niet beter kiezen voor een Arduino achtige oplossing? Dat je met een Arduino de I2C uitleest en deze dan via de seriële poort (USB) aan je pc hangt?
Klopt helemaal of deze converter, https://www.adafruit.com/product/2264. Het is alleen dat ik de Raspberry al heb liggen, vandaar de vraag of ik ook deze kan gebruiken.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
@rikadoo

Je kunt een raspberry pi daar ook voor gebruiken, er zit een I2C bus op. Je moet dan wel even nadenken over welk voltage je sensors(?) gebruiken: een Raspberry Pi werkt alleen maar met 3.3V en niet met 5V. Daarnaast zul je op de Raspberry pi iets van een interface moeten bouwen om de gegevens naar je pc te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Een Pi Zero heeft een USB OTG interface dus met een header op de Pi kun je zoiets wel voor elkaar krijgen. Je zou ook naar de mogelijkheden van remote GPIO kunnen kijken. Maar Arduino's zijn kant en klaar te koop dus wel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
BosGnoom schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:05:
@rikadoo

Je kunt een raspberry pi daar ook voor gebruiken, er zit een I2C bus op. Je moet dan wel even nadenken over welk voltage je sensors(?) gebruiken: een Raspberry Pi werkt alleen maar met 3.3V en niet met 5V. Daarnaast zul je op de Raspberry pi iets van een interface moeten bouwen om de gegevens naar je pc te sturen.
Hmm ja nou programmeren is niet mijn ding, heb liever iets dat gewoon gelijk de boel doorgeeft dan.
synoniem schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:31:
Een Pi Zero heeft een USB OTG interface dus met een header op de Pi kun je zoiets wel voor elkaar krijgen. Je zou ook naar de mogelijkheden van remote GPIO kunnen kijken. Maar Arduino's zijn kant en klaar te koop dus wel gemakkelijker.
Dan is een arduino makkelijker, jammer dat ik mijn Arduino laatst verkocht heb. Ik ga denk ik toch maar zo`n kant en klaar i2c to usb converter aanschaffen, vond die van Adafruit wel een goede wat dat betreft.

Toch bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
Als je helemaal 1337x bent, dan zou je natuurlijk ook een van de I²C bussen van je moederbord of videokaart kunnen gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik was wat aan het rondshoppen en toen viel me op dat er ineens verschillende Raspberry Pi Compute Module dragerbordjes te koop zijn, met onder andere een PCIe slot. En relatief goedkoop ook nog.

Op de PCIe pagina van Jeff Geerling zie ik jammer genoeg maar weinig praktische toepassingen voor een PCIe slot op de Pi. Ja, extra USB 3 poorten, maar daarvoor lijkt me een gewone USB hub eigenlijk handiger.

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 07:19
Ik ben me aan het oriënteren op een Raspberry Pi. Ik ben voornemens om de volgende applicatie erop te draaien:

https://community.home-as...tegration-via-mqtt/321465

én eventueel ook pi-hole.

Welk type Raspberry PI zouden jullie adviseren hiervoor en met hoeveel RAM? Is een 3B+ met 1GB voldoende? Of toch een 4 met 4GB ram?

• dss58
  • Laatst online: 17-09 15:10
Dr_oetker schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:21:
Ik ben me aan het oriënteren op een Raspberry Pi. Ik ben voornemens om de volgende applicatie erop te draaien:

https://community.home-as...tegration-via-mqtt/321465

én eventueel ook pi-hole.

Welk type Raspberry PI zouden jullie adviseren hiervoor en met hoeveel RAM? Is een 3B+ met 1GB voldoende? Of toch een 4 met 4GB ram?
ik denk dat je met een 3B+ met 1GB genoeg hebt, pihole heeft 150MB nodig.

• nero355

nero355

Dr_oetker schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:21:
Is een 3B+ met 1GB voldoende? Of toch een 4 met 4GB ram?
Kijk eens of je aan een 3B kan komen : Die is net wat zuiniger (betere prestatie/verbruik verhouding) en snel genoeg voor beide projecten! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 07:19
Dank voor de reacties! Ik heb voor een 3B+ gekozen, dan houd ik wellicht nog wat ruimte over voor andere projectjes ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Is het mogelijk om Stretch direct naar Bullseye te upgraden of moet je via Buster?

En is het een probleem om op Stretch te blijven?

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 20-09-2021 15:16 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gunner schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:16:
Is het mogelijk om Stretch direct naar Bullseye te upgraden of moet je via Buster?

En is het een probleem om op Stretch te blijven?
Zat ik toevallig van 't weekend op te Googlen (een van de Pi's draait nog op Stretch), kwam uit op https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=318159
Een van de dingen dat een potentieel probleem kan gaan zijn is
There is a critical change from Stretch to Buster that requires an increased size of boot partition
Dat is maar één verandering, geen idee of er meer zijn, maar dat is al iets om op te letten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:13
Ik heb een probleem op mijn Pi4.
Sinds gisteren werkt DNS niet meer op de Pi: Ik kan pingen naar 8.8.8.8 etc maar een URL werkt niet.

In /etc/resolv.conf staat: nameserver 127.0.0.1

En dat klopt denk ik niet? De Fritzbox router op 192.168.178.1 zou de nameserver moeten zijn denk ik?

Hoe kan ik de DNS settings aanpassen zodat de Pi gewoon de DNS door de router laat uitvoeren?

Extra info: Ik heb PiHole op de Pi gebruikt, tot circa 6 maanden geleden. Het verwijderen van PiHole ging niet helemaal goed volgens mij, wat rare meldingen. Maar afgelopen 6 maanden heeft DNS het prima gedaan.

[ Voor 31% gewijzigd door vandermark op 28-09-2021 08:32 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

vandermark schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:31:
Ik heb een probleem op mijn Pi4.
Sinds gisteren werkt DNS niet meer op de Pi: Ik kan pingen naar 8.8.8.8 etc maar een URL werkt niet.

En dat klopt denk ik niet? De Fritzbox router op 192.168.178.1 zou de nameserver moeten zijn denk ik?

Hoe kan ik de DNS settings aanpassen zodat de Pi gewoon de DNS door de router laat uitvoeren?

Extra info: Ik heb PiHole op de Pi gebruikt, tot circa 6 maanden geleden. Het verwijderen van PiHole ging niet helemaal goed volgens mij, wat rare meldingen. Maar afgelopen 6 maanden heeft DNS het prima gedaan.
https://github.com/pi-hole/pi-hole/issues/2148

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:13
Dank, dat was het. Ik heb de nameserver in dhcpcd.conf aangepast en DNS werkt weer :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

vandermark schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:31:

En dat klopt denk ik niet?
Dat klopt helemaal prima als je systemd-resolver op je systeem gebruikt voor DNS Resolving :)

Zie :
# systemd-resolve --status
Global
       LLMNR setting: no                  
MulticastDNS setting: no                  
  DNSOverTLS setting: no                  
      DNSSEC setting: no                  
    DNSSEC supported: no                  
          DNSSEC NTA: 10.in-addr.arpa     
                      16.172.in-addr.arpa 
                      168.192.in-addr.arpa
                      17.172.in-addr.arpa 
                      18.172.in-addr.arpa 
                      19.172.in-addr.arpa 
                      20.172.in-addr.arpa 
                      21.172.in-addr.arpa 
                      22.172.in-addr.arpa 
                      23.172.in-addr.arpa 
                      24.172.in-addr.arpa 
                      25.172.in-addr.arpa 
                      26.172.in-addr.arpa 
                      27.172.in-addr.arpa 
                      28.172.in-addr.arpa 
                      29.172.in-addr.arpa 
                      30.172.in-addr.arpa 
                      31.172.in-addr.arpa 
                      corp                
                      d.f.ip6.arpa        
                      home                
                      internal            
                      intranet            
                      lan                 
                      local               
                      private             
                      test                

Link 3 (wlp3s0)
      Current Scopes: DNS       
DefaultRoute setting: yes       
       LLMNR setting: yes       
  Current DNS Server: 10.0.0.139
         DNS Servers: 10.0.0.139
          DNS Domain: ~.        
                      thuis.lan 

Link 2 (enp0s25)
      Current Scopes: none
DefaultRoute setting: no  
       LLMNR setting: yes 
lines 13-55/55 (END) 
Als dat je DNS Server goed weergeeft dan is er helemaal niks aan de hand! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
nero355 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:00:
[...]

Dat klopt helemaal prima als je systemd-resolver op je systeem gebruikt voor DNS Resolving :)

Zie :
[...]

Als dat je DNS Server goed weergeeft dan is er helemaal niks aan de hand! :)
uhhh....
root@204:/var/log# systemd-resolve --status
Failed to get global data: Unit dbus-org.freedesktop.resolve1.service not found.
root@204:/var/log#
terwijl alles naar behoren werkt, hoe zit dat ?
mn comment uit de quote gehaald, dus edit

[ Voor 4% gewijzigd door dss58 op 28-09-2021 23:37 ]

• nero355

nero355

@dss58
Wat weergeeft een
cat /etc/resolve.conf

dan :?

• dss58
nero355 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 00:12:
@dss58
Wat weergeeft een
cat /etc/resolve.conf

dan :?
root@204:/var/log# cat /etc/resolv.conf
# Generated by resolvconf
nameserver 1.1.1.1
root@204:/var/log#

• nero355

nero355

@dss58
Dat is geen 127.0.0.1 dus :P

• dss58
haha klopt, op de pi waar geen pihole op staat en op de pi waar pihole op staat, geen verschil :)
ik heb ze allemaal van een statisch ip adres voorzien, ja, ik heb 6 pi's draaien :)

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Ik heb nou iets geks met m'n RPi4 i.c.m. een USB3-SATA adapter.

Ik gebruik een goedkope chinese adapter om een SSD te koppelen via de USB3 poort.
Dit heeft jarenlang goed gewerkt op m'n RPi3 en later ook ruim een jaar op m'n RPi4.

Nou was de adapter begin dit jaar plotseling defect. Ik dacht eerst dat de SSD was overleden, maar na het e.e.a. testen bleek het de adapter te zijn. Gelukkig had ik nog een adapter liggen en daarmee werkte het gewoon weer. Toen voor de zekerheid nog eentje besteld.

Nu is gistermiddag plotseling de andere adapter ook defect geraakt. Precies hetzelfde probleem...
Dat terwijl deze adapter dus veel minder lang in gebruik was dan de vorige, met als enig verschil dat hij enkel op de RPi4 heeft gewerkt.

Molt m'n RPi4 de adapter? Kan dat?

Ik heb nu maar een adapter van Startech besteld, waarbij aangegeven is dat deze werkt i.c.m. de RPi, maar die is ook gelijk 4x zo duur dan het goedkope chinese alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

FunFair schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:24:
Ik heb nou iets geks met m'n RPi4 i.c.m. een USB3-SATA adapter.

Ik gebruik een goedkope chinese adapter om een SSD te koppelen via de USB3 poort.
Dit heeft jarenlang goed gewerkt op m'n RPi3 en later ook ruim een jaar op m'n RPi4.

Nou was de adapter begin dit jaar plotseling defect. Ik dacht eerst dat de SSD was overleden, maar na het e.e.a. testen bleek het de adapter te zijn. Gelukkig had ik nog een adapter liggen en daarmee werkte het gewoon weer. Toen voor de zekerheid nog eentje besteld.

Nu is gistermiddag plotseling de andere adapter ook defect geraakt. Precies hetzelfde probleem...
Dat terwijl deze adapter dus veel minder lang in gebruik was dan de vorige, met als enig verschil dat hij enkel op de RPi4 heeft gewerkt.

Molt m'n RPi4 de adapter? Kan dat?

Ik heb nu maar een adapter van Startech besteld, waarbij aangegeven is dat deze werkt i.c.m. de RPi, maar die is ook gelijk 4x zo duur dan het goedkope chinese alternatief.
Is het zo'n adapter? https://s.click.aliexpress.com/e/_9jpnNb
Die werkt hier nu zo'n jaar probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Rouwette schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:30:
[...]

Is het zo'n adapter? https://s.click.aliexpress.com/e/_9jpnNb
Die werkt hier nu zo'n jaar probleemloos.
Inderdaad! Gebruik je hem op een RPi3 of 4?
Ik kan me wel herinneren dat ik iets moest aanpassen om hem op USB3 snelheid te laten werken. Iets met de identificatie ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

FunFair schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:54:
[...]

Ik kan me wel herinneren dat ik iets moest aanpassen om hem op USB3 snelheid te laten werken. Iets met de identificatie ervan.
Ik heb hem op mijn Pi4, geprikt in de USB 3.0 slot. Heb niets aangepast voor de snelheid.
Wel de bios update voor USB-boot wat toen niet standaard werkte.

• 1nsane
FunFair schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:54:
[...]

Ik gebruik ook vergelijkbare kabels, maar, het blijft gewoon goedkoop spul. Best kans dat je gewoon "pech" hebt dat ze stuk gaan.

Heb je de defecte kabels al met een andere schijf geprobeerd op een windows pc ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hoe „kapot” is de oude adapter precies? Zie je ze hem nog in lsusb ?

De reden dat goedkope USB3/SATA adapters op Aliexpress zo goedkoop zijn is vaak dat ze werken met een hele oude chip, met een buggy UASP implementatie. Om die in Linux te kunnen gebruiken, moet je UASP expliciet uitschakelen. Voor een aantal chips gebeurt dit al standaard automatisch, maar die lijst kan natuurlijk in de loop van de tijd (via een apt-get upgrade) aangepast zijn.

• 1nsane
aawe mwan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:06:
[...]

De reden dat goedkope USB3/SATA adapters op Aliexpress zo goedkoop zijn is vaak dat ze werken met een hele oude chip, met een buggy UASP implementatie. Om die in Linux te kunnen gebruiken, moet je UASP expliciet uitschakelen. Voor een aantal chips gebeurt dit al standaard automatisch, maar die lijst kan natuurlijk in de loop van de tijd (via een apt-get upgrade) aangepast zijn.
Goed punt, echter verklaart dat niet dat z’n 2e kabel van zelfde pluimage het in eerste instantie gewoon deed maar na een maand “kapot” ging.

In theorie zou die kabel het dan al gelijk niet meer moeten doen tenzij die UASP config de kabel daadwerkelijk frituurt maar dat lijkt me sterk.

• FunFair
1nsane schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:28:
[...]

Ik gebruik ook vergelijkbare kabels, maar, het blijft gewoon goedkoop spul. Best kans dat je gewoon "pech" hebt dat ze stuk gaan.

Heb je de defecte kabels al met een andere schijf geprobeerd op een windows pc ofzo?
Ding doet niets meer aan m'n windows machine. Lampje brand rood, maar het blauwe lampje knippert niet meer. Ook niet met een andere SSD eraan.
aawe mwan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:06:
[...]

Windows wil hem ook niet meer herkennen. Nul LED activiteit.
Ik moest inderdaad iets van de UASP uitschakelen. Maar dat is al lang geleden.
1nsane schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:08:
[...]

Goed punt, echter verklaart dat niet dat z’n 2e kabel van zelfde pluimage het in eerste instantie gewoon deed maar na een maand “kapot” ging.

In theorie zou die kabel het dan al gelijk niet meer moeten doen tenzij die UASP config de kabel daadwerkelijk frituurt maar dat lijkt me sterk.
Hij heeft het wel langer dan een maand gedaan. Ik denk dat ik de 2e adapter sinds eind vorig jaar eraan heb hangen.

Misschien gewoon domme pech dat het 2x achter elkaar gebeurd. Hoewel ik in het verleden ook wel externe hardeschrijven heb gehad die er 'plotseling' mee stopten. Bleek dan ook de USB adapter te zijn en niet de schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik dacht eerst dat de SSD was overleden, maar na het e.e.a. testen bleek het de adapter te zijn.
Wel goed om te weten dat de adapter de SSD niet sloopt als er zoiets gebeurt! :)
Dat zijn ook allemaal Chinese merken dus ik denk dat je vooral voor de marges en RMA Support van Startech betaalt ;)

DeLock is ook zo'n merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
Beste RPi kenners,
Ik heb een raar probleem, aan de raspberry pi4 hangt een camera met de flatcable aangesloten, heeft lange tijd grandioosgoed gewerkt, maanden aan een stuk maakte die 11 foto's per minuut, gisteren ineens mee gekapt, na een reboot maakt ie 2 foto's en kapt er weer mee, updates gedraaid, terug naar 1 foto per minuut, reboot maar weer, en kapt weer na 2 foto's.
Ik ben niet zo'n goede kenner maar weet niet waar de oorzaak te moeten zoeken, als ik ps -x | awk '{print $5}' | sort | uniq -c komt er dit uit:
  • 1 awk
    1 -bash
    804 /bin/bash
    804 /bin/sh
    1 COMMAND
    804 fswebcam
    1 /lib/systemd/systemd
    1 ps
    1 (sd-pam)
    1 sort
    1 sshd:
    1 uniq
  • Ik draai Raspi OS lite met alle updates, wat/waar moet ik het euvel in zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@dss58
- Check je voeding.
- Check het kaartje.

Meer dan dat zou ik zo gauw effe niet weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
nero355 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:32:
@dss58
- Check je voeding.
- Check het kaartje.

Meer dan dat zou ik zo gauw effe niet weten :)
inmiddels vanalles gedaan, ook wat jij zegt, opnieuw de boel geinstalleerd, helpt allemaal niet, helaas, toch bedankt voor je reply :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30
dss58 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:29:
Beste RPi kenners,
Ik heb een raar probleem, aan de raspberry pi4 hangt een camera met de flatcable aangesloten, heeft lange tijd grandioosgoed gewerkt, maanden aan een stuk maakte die 11 foto's per minuut, gisteren ineens mee gekapt, na een reboot maakt ie 2 foto's en kapt er weer mee, updates gedraaid, terug naar 1 foto per minuut, reboot maar weer, en kapt weer na 2 foto's.
Ik ben niet zo'n goede kenner maar weet niet waar de oorzaak te moeten zoeken, als ik ps -x | awk '{print $5}' | sort | uniq -c komt er dit uit:
  • 1 awk
    1 -bash
    804 /bin/bash
    804 /bin/sh
    1 COMMAND
    804 fswebcam
    1 /lib/systemd/systemd
    1 ps
    1 (sd-pam)
    1 sort
    1 sshd:
    1 uniq
  • Ik draai Raspi OS lite met alle updates, wat/waar moet ik het euvel in zoeken?
In de logfile van fswebcam kijken of in de syslog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
Lizard schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:15:
[...]

In de logfile van fswebcam kijken of in de syslog?
de syslog staat vol met:
Oct 1 19:46:04 18 kernel: [ 3619.714653] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:46:07 18 kernel: [ 3622.754698] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:46:11 18 kernel: [ 3625.794736] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:46:11 18 kernel: [ 3625.794761] bcm2835-v4l2-0: vidioc_s_fmt_vid_cap: failed to setup mmal components: -62
Oct 1 19:46:11 18 CRON[911]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Oct 1 19:47:01 18 CRON[918]: (pi) CMD (/media/extern/script/foto.sh)
Oct 1 19:47:04 18 kernel: [ 3678.915339] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:47:07 18 kernel: [ 3681.955378] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:47:10 18 CRON[917]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Oct 1 19:47:10 18 kernel: [ 3684.995442] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:47:10 18 kernel: [ 3684.995467] bcm2835-v4l2-0: vidioc_s_fmt_vid_cap: failed to setup mmal components: -62
Oct 1 19:48:01 18 CRON[924]: (pi) CMD (/media/extern/script/foto.sh)
Oct 1 19:48:04 18 kernel: [ 3739.076069] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:48:07 18 kernel: [ 3742.116051] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:48:10 18 CRON[923]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Oct 1 19:48:10 18 kernel: [ 3745.156084] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:48:10 18 kernel: [ 3745.156111] bcm2835-v4l2-0: vidioc_s_fmt_vid_cap: failed to setup mmal components: -62

fswebcam heeft geen logfiles, teminste, niet te vinden in /var/log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
Start je foto.sh eens handmatig achter elkaar, wellicht dat je dan een foutmelding krijgt waar je wat aan hebt.
(SD kaartje is niet vol hè? :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

dss58 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:29:
[...] gisteren ineens mee gekapt, na een reboot [...]
Draai je misschien door de reboot van gisteren nu op een andere kernel versie?

Of misschien opstartsettings die gisteren voor het eerst actief geworden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
Jesse- schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:18:
Start je foto.sh eens handmatig achter elkaar, wellicht dat je dan een foutmelding krijgt waar je wat aan hebt.
(SD kaartje is niet vol hè? :P)
uiteraard geprobeerd, hier het huidige script wat in een crontab iedere minuut draait:
#!/bin/bash
# Timelapse controller for USB webcam
DIR=/media/extern/foto
filename=$(date -u +"%Y%m%d_%H%M-%S").jpg
fswebcam -d /dev/video0 -r 1280x720 $DIR/$filename

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
aawe mwan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:26:
[...]

Draai je misschien door de reboot van gisteren nu op een andere kernel versie?

Of misschien opstartsettings die gisteren voor het eerst actief geworden zijn?
nou, eerst niet, na de problems maar een update gedaan en gereboot, prompt was er een nieuwe kernel vandaag
Linux 18 5.10.63-v7l+
sinds dien niets veranderd, uiteraard na een reboot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30
dss58 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:08:
[...]

de syslog staat vol met:
Oct 1 19:46:04 18 kernel: [ 3619.714653] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:46:07 18 kernel: [ 3622.754698] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:46:11 18 kernel: [ 3625.794736] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:46:11 18 kernel: [ 3625.794761] bcm2835-v4l2-0: vidioc_s_fmt_vid_cap: failed to setup mmal components: -62
Oct 1 19:46:11 18 CRON[911]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Oct 1 19:47:01 18 CRON[918]: (pi) CMD (/media/extern/script/foto.sh)
Oct 1 19:47:04 18 kernel: [ 3678.915339] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:47:07 18 kernel: [ 3681.955378] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:47:10 18 CRON[917]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Oct 1 19:47:10 18 kernel: [ 3684.995442] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:47:10 18 kernel: [ 3684.995467] bcm2835-v4l2-0: vidioc_s_fmt_vid_cap: failed to setup mmal components: -62
Oct 1 19:48:01 18 CRON[924]: (pi) CMD (/media/extern/script/foto.sh)
Oct 1 19:48:04 18 kernel: [ 3739.076069] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:48:07 18 kernel: [ 3742.116051] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:48:10 18 CRON[923]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Oct 1 19:48:10 18 kernel: [ 3745.156084] bcm2835_mmal_vchiq: timed out waiting for sync completion
Oct 1 19:48:10 18 kernel: [ 3745.156111] bcm2835-v4l2-0: vidioc_s_fmt_vid_cap: failed to setup mmal components: -62

fswebcam heeft geen logfiles, teminste, niet te vinden in /var/log
Als ik op die timed out meldingen zoek, lijkt het erop dat de camera niet goed geïnitialiseerd kan worden oid. Misschien zit de flatcable niet meet helemaal goed? Of wat oxidatie? Of misschien een voedingsprobleem? Kan je het eventueel met een andere pi/voeding testen?
Of een keer de camera uit en aanzetten via raspi-config?
Verder zou ik het niet weten, misschien heeft de camera module wel een tik gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:21
Weet iemand wat de makkelijkste manier is om domoticz van de ene pi naar de andere te verplaatsen? Ik heb een pi zero waar ik eigenlijk vanaf wil. Op een andere pi 3b+ draait pihole en daar wil ik eigenlijk de domoticz op installeren. Een andere optie waar ik ook aan heb zitten denken is om een nieuwe pi 3b te kopen en daar domoticz dedicated op te installeren.

De reden dat ik van de zero af wil is omdat deze alleen via wifi werkt en wil eigenlijk het liefst alles bekabeld..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Webgnome schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:43:
Weet iemand wat de makkelijkste manier is om domoticz van de ene pi naar de andere te verplaatsen? Ik heb een pi zero waar ik eigenlijk vanaf wil. Op een andere pi 3b+ draait pihole en daar wil ik eigenlijk de domoticz op installeren. Een andere optie waar ik ook aan heb zitten denken is om een nieuwe pi 3b te kopen en daar domoticz dedicated op te installeren.

De reden dat ik van de zero af wil is omdat deze alleen via wifi werkt en wil eigenlijk het liefst alles bekabeld..
De zero Domoticz backup maken en bij de pi3 herstellen.
Wel zorgen voor dezelfde versies.
Alleen de geïnstalleerde plugins moet je ook op de pi3 installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Webgnome schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:43:
Voor apparaten met een serverfunctie in huis is dat zeker een goed uitgangspunt om in ieder geval die serverfunctionaliteiten bedraad uit te voeren.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
Lizard schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Als ik op die timed out meldingen zoek, lijkt het erop dat de camera niet goed geïnitialiseerd kan worden oid. Misschien zit de flatcable niet meet helemaal goed? Of wat oxidatie? Of misschien een voedingsprobleem? Kan je het eventueel met een andere pi/voeding testen?
Of een keer de camera uit en aanzetten via raspi-config?
Verder zou ik het niet weten, misschien heeft de camera module wel een tik gehad.
Zojuist camera disabled en geboot, vervolgens weer enabeld en geboot, geen verschil, andere voeding al is geprobeerd, geen verschil, maar er is meer aan de hand, als ik reboot kan ik er soms niet in met SSH, Connection refused , en na 5 minuten lukt dit wel...
Gisteren gereboot, externe schijf gemount en iedere minuut het script laten draaien, na een reboot gebruikt ie zo'n 90MB memory, na 18 uur dik 1 GB, het lijkt erop dan een of ander buffer niet geflushed wordt bij iedere foto, na een reboot maakt ie 1 foto en dan kapt ie ermee.
Na een ps -x heb ik een hele lange lijst met fswebcam zoals ik eerder postte, alle sessies blijven hangen en vreten memory op.
Pagina: 1 ... 62 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs