Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnTT
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 19:29
Kasper schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:36:
[...]

Ik ben vergeten er bij te vertellen dat ik er nog een touchscreen er aan vast heb zitten. Maar dan nog is 5a meer dan voldoende.

Ik heb eerder jaren een rpi2 gebruikt welke ik een lagere ampere adapter in gebruik had, deze had vaak het stroom tekentje in beeld en had vaak last van opstart problemen vanwege te weinig power. Daarom had ik bewust voor een hogere ampere adapter gekozen voor mijn nieuwe rpi.

Dat de adapter in standby gaat (groen knipperen??) Klinkt wel redelijk logisch, al zou je na opnieuw de stekker erin te doen denken dat hij gewoon weer opnieuw zou opstarten. Echter gebeurt dat niet. Er is geen leven meer uit te krijgen, uit de adapters

Aangezien het in 5 a 6 dagen 2x verkeerd gaat. Dacht ik dat het aan mijn kant fout zit.
Maar de rest op het verlengsnoer heeft nergens last van... dus je zou zeggen dat die niet defect is.
Ook heb ik.het voltage van mijn meter terug gezocht op het moment dat de rpi uit valt, niets bijzonders te zien.
Ik heb werkelijk geen idee waar ik het verder nog moet zoeken..

[EDIT]
Ze sturen nu de officiele 3A adapter :) proberen we het daar maar mee!
Beetje laat met reageren, ik kijk niet dagelijks in dit topic. Zelfde verhaal hier, 5A adapter van SOSSolutions knippert binnen 2 dagen groen en doet niets meer, vervangende adapter idem. Ook niet meer als telefoonoplader te gebruiken, gewoon einde. Ondanks goede service van SOSSolutions lijken het niet al te beste adapters. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Hoe heb je dat werkend gekregen? Want ik heb het ook zo ingesteld maar als ik mijn pihole als dns gebruik heb ik geen internet. Ik ben wel verbonden want mijn domoticaserver kan ik benaderen.
Heb je de poort van wireguard geopend in je modem?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

EnTT schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:31:
Zelfde verhaal hier, 5A adapter van SOSSolutions knippert binnen 2 dagen groen en doet niets meer, vervangende adapter idem. Ook niet meer als telefoonoplader te gebruiken, gewoon einde. Ondanks goede service van SOSSolutions lijken het niet al te beste adapters. :/
Dus na die crappy microSD kaartjes nu ook al crappy adapters die ze leveren :?

Gaat goed daar bij die winkel! _O- :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:16

Pierre

Van nature lui!

EnTT schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:31:
[...]

Beetje laat met reageren, ik kijk niet dagelijks in dit topic. Zelfde verhaal hier, 5A adapter van SOSSolutions knippert binnen 2 dagen groen en doet niets meer, vervangende adapter idem. Ook niet meer als telefoonoplader te gebruiken, gewoon einde. Ondanks goede service van SOSSolutions lijken het niet al te beste adapters. :/
En is dat dan de originele van Raspberry?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:13
Nee niet originele raspberry.

Die heb ik nu (3A) en werkt tot nu toe naar behoren

Ik dacht al dat ik gewoon pech had met mijn 2 defecte adapters, maar het probleem is dus groter zo te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

streamnl schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:51:
[...]

Heb je de poort van wireguard geopend in je modem?
Ja ik ben met het thuisnetwerk verbonden.
Sonos en dergelijke is benaderbaar. Gebruik ik Cloudflare als dns dan werkt het ook.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:36:
[...]

Ja ik ben met het thuisnetwerk verbonden.
Sonos en dergelijke is benaderbaar. Gebruik ik Cloudflare als dns dan werkt het ook.
Ik heb het gevoel dat de poort niet open is gezet na de installatie.
(zo klinkt jouw "storing" voor mij)

Just to be sure...

Je zegt dat je met het thuisnetwerk verbonden bent. Wat bedoel je daarmee?
Je Raspberry Pi of WireGuard?

Bedoel je de Raspberry Pi dan vermoed ik toch dat je poort nog niet is open gezet voor WireGuard.
Wireguard gebruikt standaard poort 51820. Dit moet je handmatig openen in je modem.
Dit wordt niet automatisch gedaan tijdens de installatie van WireGuard.

Bij KPN is het zo:
mijnmodem.kpn => inloggen => Network => tablad NAT => Port Mapping

En je zeg: 'Sonos en dergelijke is benaderbaar. '
Vanaf buiten? Via Wifi?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

streamnl schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Ik heb het gevoel dat de poort niet open is gezet na de installatie.
(zo klinkt jouw "storing" voor mij)

Just to be sure...

Je zegt dat je met het thuisnetwerk verbonden bent. Wat bedoel je daarmee?
Je Raspberry Pi of WireGuard?

Bedoel je de Raspberry Pi dan vermoed ik toch dat je poort nog niet is open gezet voor WireGuard.
Wireguard gebruikt standaard poort 51820. Dit moet je handmatig openen in je modem.
Dit wordt niet automatisch gedaan tijdens de installatie van WireGuard.

Bij KPN is het zo:
mijnmodem.kpn => inloggen => Network => tablad NAT => Port Mapping

En je zeg: 'Sonos en dergelijke is benaderbaar. '
Vanaf buiten? Via Wifi?
De poort staat open op de router. Dat heb ik natuurlijk gisteren gedaan.

Ik kan met 4g nu op mijn thuisnetwerk komen via wireguard. Dus de sonos en domoticz server zijn benaderbaar.

Internet ook zolang dns op cloud flare staat. Zet ik hem op de pihole werkt het niet.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:36:
[...]

De poort staat open op de router. Dat heb ik natuurlijk gisteren gedaan.

Ik kan met 4g nu op mijn thuisnetwerk komen via wireguard. Dus de sonos en domoticz server zijn benaderbaar.

Internet ook zolang dns op cloud flare staat. Zet ik hem op de pihole werkt het niet.
Het ligt waarschijnlijk aan mij (ik ben hier ook geen goeroe in...) maar ik snap je nog steeds niet precies.
Je kan met 4g (jouw gsm vermoed ik) in je thuisnetwerk komen, dan lijkt mij dat WireGuard werkt.

Wat bedoel je dan met "internet ook zolang..."? Van welk device? Is dat een ander apparaat? Zo ja, elk device heeft een eigen code/sleutel hebben.

PS
Ik denk dat jouw vraag hier beter tot zijn recht komt.

Misschien kan @jpgview of @nero355 je verder helpen. Zij weten veel meer dan ik over PiHole icm WireGuard. (hun hebben mij in begin ook geholpen met PiHole)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:51
Kasper schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:33:
Nee niet originele raspberry.

Die heb ik nu (3A) en werkt tot nu toe naar behoren

Ik dacht al dat ik gewoon pech had met mijn 2 defecte adapters, maar het probleem is dus groter zo te lezen
Ah mooi om te lezen. Zal die 5a die je had zoals ik al zei toch niet bedoeld zijn voor de toepassing (in standby schieten bij de weinig verbruik oid).

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:37
Via een nieuwsbericht op CNX software kwam ik erachter dat je tegenwoording Android op een SBC kan draaien (o.a. de Raspberry Pi 4b). Link naar het betreffende artikel. Het project heet GloDroid en is gebasseerd op Android 10.

Zelf heb ik nog geen doel voor zoiets dergelijks dus ook nog geen ervaring. Maar wilde het wel even hier op Tweakers delen, wellicht heeft iemand hier interesse in dit project.

En wellicht is een dedicated Android (TV) box beter/efficiënter/goedkoper/wat-dan-ook, maar we zitten hier op Tweakers, toch? ;)
  1. Link naar de website van GloDroid: https://glodroid.github.io/
  2. Installatie instructies (Github): https://github.com/GloDro...est/blob/master/README.md
  3. Wiki: https://github.com/GloDroid/glodroid_manifest/wiki
What is GloDroid
GloDroid is a project that adapts Android Open-Source Project to support Orange Pi platform in a way that is:
  • Open and free as much as it's possible;
  • Up-to-date version of Android;
  • Close to mainline Android as much as it's possible;
  • Provided with necessary libraries and software so user/customer could have up and running latest Android OS with no efforts
.
Mogelijkheid om Android TV te installeren:
Android TV
Android TV is a version of the Android operation system for television and multimedia systems. Android TV includes some applications that are only required for Android TV.

To build Android TV, you need to set the DEVICE_TYPE variable to tv before invoking the make command:
  • export DEVICE_TYPE=tv
  • make sdcard

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

alesandro_46 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:56:
Via een nieuwsbericht op CNX software kwam ik erachter dat je tegenwoording Android op een SBC kan draaien (o.a. de Raspberry Pi 4b). Link naar het betreffende artikel. Het project heet GloDroid en is gebasseerd op Android 10.

Interessant! :)

Als het echt puur Android/Android TV is in beide gevallen zonder wat voor Google troep dan ook erin dan zouden ze nog weleens iets unieks kunnen maken! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
nero355 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:03:
[...]

Als het echt puur Android/Android TV is in beide gevallen zonder wat voor Google troep dan ook erin dan zouden ze nog weleens iets unieks kunnen maken! d:)b
Nadat je het geprobeerd hebt zie ik je review graag tegemoet. :p ;)

Kan er nog maar weinig reviews over vinden verder. En vooralsnog heb ik nog geen reden om hiermee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

alesandro_46 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:17:
Nadat je het geprobeerd hebt zie ik je review graag tegemoet. :p ;)
Ik moet eerst nog eens een keer hiermee wat gaan klooien : nieuws: KDE kondigt open Plasma Bigscreen-interface aan voor smart-tv's

En daarnaast ben ik niet bepaald een Review schrijver, maar een kort berichtje hier op GoT zit er misschien wel in! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Via een nieuwsbericht op CNX software kwam ik erachter dat je tegenwoording Android op een SBC kan draaien (o.a. de Raspberry Pi 4b). [...]
Zelf heb ik nog geen doel voor zoiets dergelijks dus ook nog geen ervaring.
Da's een grappig bericht, want in 2012 / 2013 deed ik precies het omgekeerde. In die tijd kon je minicomputers kopen waar standaard alleen Android op draaide. Sommige slimme gasten wisten daar dan toch Linux op te krijgen. De MK802 gebruik ik nu nog met Debian. Hij had een best snelle processor, maar bij de Raspberry Pi 4 haalt hij het niet meer. Het leek in die tijd wel of fabrikanten hun 32-bits ARM processors hadden opgegeven, omdat ze voor een paar dollar per core de deur uit mochten. Wisten zij veel dat het uiteindelijk nog tot 2020 zou duren, tot mensen 64-bit software gingen draaien op hun Raspberry (en dan nog in beta).

Overigens is het handig om een Android apparaat naast je toetsenbord te hebben, maar dan moet je dus wel weten welke apps je gaat gebruiken.

Ook WOR, Windows On Raspberry, blijft momenteel ook nog steken bij maximaal 3GB geheugengebruik.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:06:
Da's een grappig bericht, want in 2012 / 2013 deed ik precies het omgekeerde. In die tijd kon je minicomputers kopen waar standaard alleen Android op draaide. Sommige slimme gasten wisten daar dan toch Linux op te krijgen. De MK802 gebruik ik nu nog met Debian. Hij had een best snelle processor, maar bij de Raspberry Pi 4 haalt hij het niet meer.
Dat vraag ik me dus elke keer af als ik weer eens een of ander Chinees Android kastje langs zie komen vanaf € 29 t/m € 89 ongeveer : Zou ik daar een Linux gebakje van kunnen maken met ARMbian of zo :?

Dus mocht je toevallig nog weten waar je destijds alle info vandaan had gehaald : Laat het vooral weten! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
aawe mwan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:16:
[...]

Bedankt voor de tip, maar eigenlijk wil ik helemaal van dat SATA af.

Ik heb nu een NVMe case gevonden met een vrij nieuwe chip (2019) met support voor UASP en TRIM en ik heb berichtjes op internet gevonden waarin mensen zeggen dat deze chip goed werkt onder Linux. Als ik hem binnen heb, zal ik het wel laten horen hoe hij werkt.
Zelf heb ik onderstaande NVMe case (toen eens gevonden via de "buren", Hardwareinfo):
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dBCvdL2
(de 'duurdere variant is NVMe, de andere is M.2 Sata).

Zit een JMS583 chip in en doet UASP (gescheckt met 'lsusb -t'). Volgens de datasheet ondersteund ie ook TRIM.
Ook getest volgens onderstaande instructie, maar reacties op deze post zeggen dat het niet volledig betrouwbaar is. Oftewel, aan deze conclusie kunnen geen rechten worden ontleend. :+
Try lsblk -D

TRIM/discard is available, if the DISC-MAX column is not 0B

Example (SSD/trim available)
bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!
lolgast schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:32:
Van de week na lang (te lang) twijfelen toch besloten om de Hifiberry Amp2 aan te schaffen. Niet als extra, maar ter vervanging van mijn NAD D7050. De NAD werd alleen gebruikt om audio vanaf de RPi te ontvangen via een Digi+ bordje. Meer deed hij niet. Ik was alleen wat huiverig over de aansturing van de Amp2 naar mijn Dali Zensor 7 speakers.

....

[Afbeelding]
Even mezelf quoten, inmiddels zit het in een in mijn ogen net doosje. Bevalt super goed icm het bordje. Ik wilde hem zo maken zodat alles eenvoudig afgekoppeld kan worden. Het blijft toch een RPi :+
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/small/f17ac3bc13b16bdae5ca60ad3b3ed4b1.jpg Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/small/ef1819f2bc1905546dfb877b1e338985.jpg

Doosje: https://nl.aliexpress.com/item/32911543844.html
Terminals: https://nl.aliexpress.com/item/4000539908143.html
Barrel Jack: https://nl.aliexpress.com/item/33026528272.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:52
nero355 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:03:
[...]

puur Android/Android TV is in beide gevallen zonder wat voor Google troep
Fixed :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dan heb je dus mijn reactie niet goed begrepen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
alesandro_46 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:25:
[...]

Zelf heb ik onderstaande NVMe case (toen eens gevonden via de "buren", Hardwareinfo):
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dBCvdL2
(de 'duurdere variant is NVMe, de andere is M.2 Sata).

Zit een JMS583 chip in en doet UASP (gescheckt met 'lsusb -t'). Volgens de datasheet ondersteund ie ook TRIM.
Ook getest volgens onderstaande instructie, maar reacties op deze post zeggen dat het niet volledig betrouwbaar is. Oftewel, aan deze conclusie kunnen geen rechten worden ontleend. :+

[...]

bron
Prima ding, heb m zelf ook (ook naar aanleiding van die review).
Ik gebruik deze vanaf het moment van review (+levertijd) en ben er dik tevreden over, haal prima snelheden (969 MB/s met een Kingston). Ik heb er toen een aantal tegelijk gekocht, zowel SATA als NVME.

Het kan natuurlijk nog sneller, maar volgens mij kan mijn SSD niet sneller

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I6pK6Bc00d1Cnt4a53-Srr8ymE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/j56dCrP2A1m6HLQiE0lHpBo1.png?f=fotoalbum_medium

Beetje overkill voor een Pi.

[ Voor 14% gewijzigd door rinkel op 23-07-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

rinkel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:12:
[...]
Prima ding, heb m zelf ook (ook naar aanleiding van die review).
[Afbeelding]
Als je hem gebruikt op de Raspberry Pi, is UASP support dan actief
en blokkeert hij niet als je grote bestanden kopieert?
Dus dat je met dmesg --follow foutmeldingen van de SSD langs ziet komen als je hem echt gebruikt?

[ Voor 10% gewijzigd door aawe mwan op 23-07-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
aawe mwan schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Als je hem gebruikt op de Raspberry Pi, is UASP support dan actief
en blokkeert hij niet als je grote bestanden kopieert?
Dus dat je met dmesg --follow foutmeldingen van de SSD langs ziet komen als je hem echt gebruikt?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit nog helemaal niet getest heb, ik heb deze nu ook niet aan de Pi hangen, daar hangt nu een sata behuizing aan van hetzelfde type. (er is zowel een sata als nvme versie van, zoals eerder aangegeven). Daar zit een 120GB WD Green in.
Deze hing eerst aan de Pi3B+ en nu aan d 4.
Nooit echt verder getest, anders dan dat deze tot nu toe perfect heeft gewerkt.
Ik wil best e.e.a. testen overigens.

Edit
Ik heb net een 15GB bestand via samba naar de Raspberry gekopieerd, dit gaat niet snel eigenlijk, op ongeveer 80-100MB/s (max ethernet gok ik), maar wel constant, geen drops.

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 23-07-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zijn er Tweakers hier die een suggestie kunnen doen voor het (goedkoop) aansluiten van een sterke luidspreker op de Pi?

Het doel is om te dienen als home automation feedback. Simpele notificatie geluiden die door een commando op afstand (HA) snel afgespeeld worden. Tevens dient het dan als luidspreker van het alarmsysteem. Kwaliteit is dus niet belangrijk, volume wel. Idealiter niet té groot, een doosje van 15x15x15cm bijv. kabel van 1-2 meter er aan naar de Pi, externe voeding mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Saturnus Een willekeurige actieve speaker (dus met eigen versterker) aangesloten op de analoge output van de Pi zou moeten voldoen. Eventueel kun je een 10 euro USB-geluidskaartje gebruiken als de analoge output van de Pi teveel ruis geeft*.

* Geen idee hoe dat met nieuwere versies van de Pi zit, maar de Pi 2 had erg slechte audio.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Saturnus schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:37:
Zijn er Tweakers hier die een suggestie kunnen doen voor het (goedkoop) aansluiten van een sterke luidspreker op de Pi?

Het doel is om te dienen als home automation feedback. Simpele notificatie geluiden die door een commando op afstand (HA) snel afgespeeld worden. Tevens dient het dan als luidspreker van het alarmsysteem. Kwaliteit is dus niet belangrijk, volume wel. Idealiter niet té groot, een doosje van 15x15x15cm bijv. kabel van 1-2 meter er aan naar de Pi, externe voeding mag.
Hangt er vanaf wat je hard vindt natuurlijk maar ik heb een tijdje deze
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/4E2xRKyjqrk/550x490.jpg
aan een Pi gehangen. Heeft een batterij maar ik had hem permanent aan een USB voeding hangen. Heeft een 3,5mm mini-jack en een BT 4 aansluiting. Tegenwoordig heb ik een Hifiberry DAC+ met een losse versterker in een stel speakers. Die heeft uiteraard wat meer oomph.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Saturnus schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:37:

Volume hoeft geen probleem te zijn : Met 3 Watt kan je al een heleboel harde herrie maken! ;)

Kijk dus vooral naar een oplossing die qua afmetingen/grootte/enz. aan je wensen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Room42 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:47:
@Saturnus Een willekeurige actieve speaker (dus met eigen versterker) aangesloten op de analoge output van de Pi zou moeten voldoen. Eventueel kun je een 10 euro USB-geluidskaartje gebruiken als de analoge output van de Pi teveel ruis geeft*.

* Geen idee hoe dat met nieuwere versies van de Pi zit, maar de Pi 2 had erg slechte audio.
synoniem schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:57:
[...]

Hangt er vanaf wat je hard vindt natuurlijk maar ik heb een tijdje deze
[Afbeelding]
aan een Pi gehangen. Heeft een batterij maar ik had hem permanent aan een USB voeding hangen. Heeft een 3,5mm mini-jack en een BT 4 aansluiting. Tegenwoordig heb ik een Hifiberry DAC+ met een losse versterker in een stel speakers. Die heeft uiteraard wat meer oomph.
nero355 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:36:
[...]

Volume hoeft geen probleem te zijn : Met 3 Watt kan je al een heleboel harde herrie maken! ;)

Kijk dus vooral naar een oplossing die qua afmetingen/grootte/enz. aan je wensen voldoet.
Dank voor de reacties.

Ja zo'n actieve speaker met 3,5 mm jack die op de jeugd gericht is zou kunnen. JBL Go is dat plaatje, zo te zien. Even naar YouTube: JBL Go 2 - sound demo geluisterd en dan denk ik dat volume voor een alarmfunctie niet hard genoeg is.
Zijn hier specifiek goedkope suggesties voor? Qua tijd is zelfbouw niet heel aantrekkelijk tenzij het simpel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Saturnus schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:27:
[...]

[...]

[...]

Dank voor de reacties.

Ja zo'n actieve speaker met 3,5 mm jack die op de jeugd gericht is zou kunnen. JBL Go is dat plaatje, zo te zien. Even naar YouTube: JBL Go 2 - sound demo geluisterd en dan denk ik dat volume voor een alarmfunctie niet hard genoeg is.
Zijn hier specifiek goedkope suggesties voor? Qua tijd is zelfbouw niet heel aantrekkelijk tenzij het simpel is.
Ik weet niet hoe de implementatie is, maar is misschien een 5v claxon een oplossing?
https://nl.aliexpress.com/item/32911682524.html

Met een eenvoudige relais kun je die gewoon via GPIO schakelen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Vorige week had een nieuwe 8GB Pi4 binnen gekregen, op het oog zie ik geen verschil maar qua warmte bij volledige belasting (en overclock) zit er een enorm verschil in.

Mijn vorige (van de launch date) werd op 2GHz en full load al snel tegen de 65 graden in mijn argon one, de nieuwe komt niet boven de 45 (beiden alleen passief gekoeld).
Sterker nog, de oude kreeg ik alleen met over_voltage=5 stabiel, de nieuwe kan ik op over_voltage=2 zetten zonder problemen.

Is dit gewoon een lucky shot of is er een verbetering ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:41:
Vorige week had een nieuwe 8GB Pi4 binnen gekregen, op het oog zie ik geen verschil maar qua warmte bij volledige belasting (en overclock) zit er een enorm verschil in.

Mijn vorige (van de launch date) werd op 2GHz en full load al snel tegen de 65 graden in mijn argon one, de nieuwe komt niet boven de 45 (beiden alleen passief gekoeld).
Sterker nog, de oude kreeg ik alleen met over_voltage=5 stabiel, de nieuwe kan ik op over_voltage=2 zetten zonder problemen.

Is dit gewoon een lucky shot of is er een verbetering ?
Ik denk eerder dat je pech hebt met je launch model, heb een 2GB model van launch (ook met argon one) en die is perfect stabiel, op 2GHz en over_voltage op 2. Alleen met synthetische benchmarks wil de fan nog wel eens aanslaan, maar bij normaal gebruik (retrogaming) altijd onder de 55 graden.

Ik heb wel de firmware van de usb controller geupdate, weet niet of dat verder nog effect heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 24-07-2020 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Magic schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:49:
Alleen met synthetische benchmarks wil de fan nog wel eens aanslaan, maar bij normaal gebruik (retrogaming) altijd onder de 55 graden.
Ik heb het juist over continue full load, linpack benchmark voor een paar uur. Normaal gebruik komen beiden niet over de 35 graden als ie regelmatig idle is.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 24-07-2020 17:23 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien is dit niet RPi-specifiek genoeg, maar weet iemand toevallig wat er aan de hand kan zijn als een SQL-query die data (bijv.) van de afgelopen 12 uur ophaalt van het ene op het andere moment van minder dan 1 seconde ineens 10-13 seconden duurt?
htop^ tijdens die 10-13 seconden.

De database is wel aan de grote kant, ruim 3½ miljoen records, maar als de grootte een probleem was, dan had ik een geleidelijke toename in query-tijd verwacht en niet ineens van het ene op het andere moment een toename van >10 seconden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:19:
Misschien is dit niet RPi-specifiek genoeg, maar weet iemand toevallig wat er aan de hand kan zijn als een SQL-query die data (bijv.) van de afgelopen 12 uur ophaalt van het ene op het andere moment van minder dan 1 seconde ineens 10-13 seconden duurt?
[Afbeelding: htop]^ tijdens die 10-13 seconden.

De database is wel aan de grote kant, ruim 3½ miljoen records, maar als de grootte een probleem was, dan had ik een geleidelijke toename in query-tijd verwacht en niet ineens van het ene op het andere moment een toename van >10 seconden.
Nee, dit past echt beter in een eigen topic omdat je dan ook uit de doeken kunt doen wat voor queries er draaien en zo :) Voor je eigen onderzoek is dit een heel goede zoekquery: DDG: mysql long running queries De eerste hits geven al goede procedures om de bottleneck te vinden. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:22:
[...]

Ik heb het juist over continue full load, linpack benchmark voor een paar uur. Normaal gebruik komen beiden niet over de 35 graden als ie regelmatig idle is.
Ah, ik zou het even moeten checken wat hij nu doet, de laatste keer dat ik echt getest heb was het 29 graden in mijn woonkamer, was tevreden met het resultaat, en dat het een worst-case scenario zou zijn :)

in ieder geval lijkt het dat mijn pi het beter zou doen dan jou launch model, maar mogelijk slechter dan je nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Room42 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:50:
[...]

Nee, dit past echt beter in een eigen topic omdat je dan ook uit de doeken kunt doen wat voor queries er draaien en zo :) Voor je eigen onderzoek is dit een heel goede zoekquery: DDG: mysql long running queries De eerste hits geven al goede procedures om de bottleneck te vinden. :)
Van wat ik zo gauw zie gaat het bij die pagina's alleen om de trage query te identificeren, welke traag gaat weet ik al, daar ik de enige ben die queries uitvoert ;). De enige andere activiteit in de database is het Python-script dat de knipperende LED op de elektriciteitsmeter in de gaten houdt en het verbruik in de database zet.

Vond net https://stackoverflow.com...der-some-table-conditions , specifiek de reactie met set profiling=on;.

Als ik dat doe bij (de meest voorkomende soort query, al dan met ander datum/tijd bereik)
SQL:
1
SELECT * FROM `kWh` WHERE `recordedtime` BETWEEN "2020-07-25 00:00:00" AND "2020-07-25 12:00:00" ORDER BY `id` DESC;
dan krijg ik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
MariaDB [energie]> show profile all;
+--------------------------------+-----------+-----------+------------+-------------------+---------------------+--------------+---------------+---------------+-------------------+-------------------+-------------------+-------+-----------------------+---------------+-------------+
| Status                         | Duration  | CPU_user  | CPU_system | Context_voluntary | Context_involuntary | Block_ops_in | Block_ops_out | Messages_sent | Messages_received | Page_faults_major | Page_faults_minor | Swaps | Source_function       | Source_file   | Source_line |
+--------------------------------+-----------+-----------+------------+-------------------+---------------------+--------------+---------------+---------------+-------------------+-------------------+-------------------+-------+-----------------------+---------------+-------------+
| starting                       |  0.000131 |  0.000114 |   0.000012 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 1 |     0 | NULL                  | NULL          |        NULL |
| Waiting for query cache lock   |  0.000042 |  0.000037 |   0.000005 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| init                           |  0.000040 |  0.000037 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 1 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| checking query cache for query |  0.000269 |  0.000242 |   0.000027 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                11 |     0 | send_result_to_client | sql_cache.cc  |        1892 |
| checking permissions           |  0.000057 |  0.000064 |   0.000007 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 2 |     0 | check_access          | sql_parse.cc  |        5901 |
| Opening tables                 |  0.000105 |  0.000082 |   0.000009 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | open_tables           | sql_base.cc   |        4559 |
| After opening tables           |  0.000045 |  0.000040 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | open_tables           | sql_base.cc   |        4809 |
| System lock                    |  0.000039 |  0.000035 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | mysql_lock_tables     | lock.cc       |         308 |
| Table lock                     |  0.000055 |  0.000050 |   0.000006 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 1 |     0 | mysql_lock_tables     | lock.cc       |         313 |
| Waiting for query cache lock   |  0.000148 |  0.000133 |   0.000014 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 9 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| init                           |  0.000170 |  0.000154 |   0.000017 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                13 |     0 | mysql_select          | sql_select.cc |        3477 |
| optimizing                     |  0.000146 |  0.000131 |   0.000015 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                19 |     0 | optimize_inner        | sql_select.cc |        1098 |
| statistics                     |  0.000215 |  0.000193 |   0.000021 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                23 |     0 | optimize_inner        | sql_select.cc |        1404 |
| preparing                      |  0.000166 |  0.000150 |   0.000017 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                16 |     0 | optimize_inner        | sql_select.cc |        1429 |
| executing                      |  0.000043 |  0.000038 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 1 |     0 | exec_inner            | sql_select.cc |        2597 |
| Sorting result                 |  0.000094 |  0.000084 |   0.000010 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 3 |     0 | exec_inner            | sql_select.cc |        3114 |
| Sending data                   |  0.005676 |  0.005678 |   0.000000 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                12 |     0 | exec_inner            | sql_select.cc |        3272 |
| Waiting for query cache lock   |  0.000046 |  0.000044 |   0.000000 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| Sending data                   |  0.005396 |  0.005302 |   0.000095 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| Waiting for query cache lock   |  0.000044 |  0.000039 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| Sending data                   |  0.005492 |  0.005495 |   0.000000 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| Waiting for query cache lock   |  0.000054 |  0.000050 |   0.000000 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| Sending data                   | 13.675185 | 13.232892 |   0.077436 |               763 |                 628 |        11200 |           208 |             0 |                 0 |                 0 |             11412 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| end                            |  0.000067 |  0.000057 |   0.000006 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | mysql_select          | sql_select.cc |        3512 |
| query end                      |  0.000036 |  0.000031 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | mysql_execute_command | sql_parse.cc  |        5452 |
| closing tables                 |  0.000021 |  0.000019 |   0.000002 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | close_thread_tables   | sql_base.cc   |         921 |
| Unlocking tables               |  0.000039 |  0.000036 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | mysql_unlock_tables   | lock.cc       |         396 |
| freeing items                  |  0.000028 |  0.000025 |   0.000002 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | mysql_parse           | sql_parse.cc  |        7226 |
| updating status                |  0.000074 |  0.000067 |   0.000007 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | dispatch_command      | sql_parse.cc  |        1961 |
| cleaning up                    |  0.000022 |  0.000020 |   0.000003 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | dispatch_command      | sql_parse.cc  |        1980 |
30 rows in set (0.00 sec)
De tijd zit 'm dus in "sending data", daar maar eens op zoeken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Mijn NVMe enclosure en drive voor de Raspberry Pi zijn net binnen!

Tot nu toe werkt alles volgens verwachting:
  • wel UASP ondersteuning volgens lsusb -t;
  • geen enge foutmeldingen te zien met dmesg --follow.
Dit zijn de snelheden die ik haal met kernel 5.4.51-v7l+:
lezen met hdparm -t --direct /dev/sdb1: 303 MB/s
schrijven met dd bs=1M count=1024 if=/dev/zero of=test conv=fdatasync: 197 MB/s

Ter vergelijking mijn oude usb-storage (=niet-UAS) enclosure met een 3½" SATA SSD:
lezen: 186 MB/s
schrijven: 142 MB/s

Behoorlijk wat sneller dus, maar bij lange na niet de snelheid van de drive. De snelheid wordt zeker nog wel geremd door de Raspberry Pi, want als ik de nieuwe enclosure aansluit op een Pentium processor dan is hij veel sneller. De USB poort van de Raspberry Pi schijnt trouwens maar 5Gb/s te zijn, haalt dus in theorie maximaal 624 MB/s, volgens Toms hardware gaat het in de praktijk niet veel sneller worden dan wat ik nu haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Raven schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:26:
[...]

Van wat ik zo gauw zie gaat het bij die pagina's alleen om de trage query te identificeren, welke traag gaat weet ik al, daar ik de enige ben die queries uitvoert ;). De enige andere activiteit in de database is het Python-script dat de knipperende LED op de elektriciteitsmeter in de gaten houdt en het verbruik in de database zet.

Vond net https://stackoverflow.com...der-some-table-conditions , specifiek de reactie met set profiling=on;.

Als ik dat doe bij (de meest voorkomende soort query, al dan met ander datum/tijd bereik)
SQL:
1
SELECT * FROM `kWh` WHERE `recordedtime` BETWEEN "2020-07-25 00:00:00" AND "2020-07-25 12:00:00" ORDER BY `id` DESC;
dan krijg ik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
MariaDB [energie]> show profile all;
| Status                         | Duration  | CPU_user  | CPU_system | Context_voluntary | Context_involuntary | Block_ops_in | Block_ops_out | Messages_sent | Messages_received | Page_faults_major | Page_faults_minor | Swaps | Source_function       | Source_file   | Source_line |
| starting                       |  0.000131 |  0.000114 |   0.000012 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 1 |     0 | NULL                  | NULL          |        NULL |
| Waiting for query cache lock   |  0.000042 |  0.000037 |   0.000005 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| init                           |  0.000040 |  0.000037 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 1 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| checking query cache for query |  0.000269 |  0.000242 |   0.000027 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                11 |     0 | send_result_to_client | sql_cache.cc  |        1892 |
| checking permissions           |  0.000057 |  0.000064 |   0.000007 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 2 |     0 | check_access          | sql_parse.cc  |        5901 |
| Opening tables                 |  0.000105 |  0.000082 |   0.000009 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | open_tables           | sql_base.cc   |        4559 |
| After opening tables           |  0.000045 |  0.000040 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | open_tables           | sql_base.cc   |        4809 |
| System lock                    |  0.000039 |  0.000035 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | mysql_lock_tables     | lock.cc       |         308 |
| Table lock                     |  0.000055 |  0.000050 |   0.000006 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 1 |     0 | mysql_lock_tables     | lock.cc       |         313 |
| Waiting for query cache lock   |  0.000148 |  0.000133 |   0.000014 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 9 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| init                           |  0.000170 |  0.000154 |   0.000017 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                13 |     0 | mysql_select          | sql_select.cc |        3477 |
| optimizing                     |  0.000146 |  0.000131 |   0.000015 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                19 |     0 | optimize_inner        | sql_select.cc |        1098 |
| statistics                     |  0.000215 |  0.000193 |   0.000021 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                23 |     0 | optimize_inner        | sql_select.cc |        1404 |
| preparing                      |  0.000166 |  0.000150 |   0.000017 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                16 |     0 | optimize_inner        | sql_select.cc |        1429 |
| executing                      |  0.000043 |  0.000038 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 1 |     0 | exec_inner            | sql_select.cc |        2597 |
| Sorting result                 |  0.000094 |  0.000084 |   0.000010 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 3 |     0 | exec_inner            | sql_select.cc |        3114 |
| Sending data                   |  0.005676 |  0.005678 |   0.000000 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                12 |     0 | exec_inner            | sql_select.cc |        3272 |
| Waiting for query cache lock   |  0.000046 |  0.000044 |   0.000000 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| Sending data                   |  0.005396 |  0.005302 |   0.000095 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| Waiting for query cache lock   |  0.000044 |  0.000039 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| Sending data                   |  0.005492 |  0.005495 |   0.000000 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| Waiting for query cache lock   |  0.000054 |  0.000050 |   0.000000 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| Sending data                   | 13.675185 | 13.232892 |   0.077436 |               763 |                 628 |        11200 |           208 |             0 |                 0 |                 0 |             11412 |     0 | try_lock              | sql_cache.cc  |         603 |
| end                            |  0.000067 |  0.000057 |   0.000006 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | mysql_select          | sql_select.cc |        3512 |
| query end                      |  0.000036 |  0.000031 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | mysql_execute_command | sql_parse.cc  |        5452 |
| closing tables                 |  0.000021 |  0.000019 |   0.000002 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | close_thread_tables   | sql_base.cc   |         921 |
| Unlocking tables               |  0.000039 |  0.000036 |   0.000004 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | mysql_unlock_tables   | lock.cc       |         396 |
| freeing items                  |  0.000028 |  0.000025 |   0.000002 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | mysql_parse           | sql_parse.cc  |        7226 |
| updating status                |  0.000074 |  0.000067 |   0.000007 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | dispatch_command      | sql_parse.cc  |        1961 |
| cleaning up                    |  0.000022 |  0.000020 |   0.000003 |                 0 |                   0 |            0 |             0 |             0 |                 0 |                 0 |                 0 |     0 | dispatch_command      | sql_parse.cc  |        1980 |
30 rows in set (0.00 sec)
De tijd zit 'm dus in "sending data", daar maar eens op zoeken.
Zie hierboven, dit zijn géén rPi specifieke zaken, en zijn dan ook beter af in een eigen topic.
Saturnus schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:27:
[...]

[...]

[...]

Dank voor de reacties.

Er zijn ook PC speakers die je via USB aansluit. Handig als je geen audiokaart hebt. Volgens mij heeft Logitech ze ook voor een euro of 15. Mag aannemen dat die ook op de Pi werken, en die voorzien de speakers dus van power en signaal via USB.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 25-07-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 14:12
Vraagje, ik heb een Raspberry PI 2B met Raspbian, Domoticz, Pi Hole en Unifi.
De laatste tijd loopt hij steeds vaker vast.

Ik heb de boel draaien op een 32GB sd kaart. Ik lees dus dat er mogelijk kapotte sectoren zijn op de sd kaart, maar hoe weet ik zeker dat dit het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:14:

Ik heb de boel draaien op een 32GB sd kaart. Ik lees dus dat er mogelijk kapotte sectoren zijn op de sd kaart, maar hoe weet ik zeker dat dit het geval is?
Trek eens een image van de kaart en probeer die terug te schrijven. Als dat mislukt weet je dat iet kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:23
com2,1ghz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:14:

Test het kaartje eens met HDTune

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19

mphilipp

Romanes eunt domus

Afgelopen weekend aan het spelen gegaan met een van de werkeloze Pi's die ik nog had rondslingeren. Ik heb een camera gekocht voor de Pi. Niet de originele PiCam of hoe dat ding ook heet, maar eentje met standaard al een groothoek (kleine fish-eye) lens erop. Volgens mij 5MP. Kost een drol, dus altijd leuk om mee te spelen.

De aansturing van de camera is reeds aanwezig in Raspbian, dus als je via raspi-config de support aanzet, kun je er meteen mee aan de slag:
code:
1
raspistill -o fotootje.jpg

maakt een foto. Zo simpel kan het leven zijn.

Nou kan je met je favoriete scripttaal een simpel programmaatje maken dat elke minuut een foto maakt, maar het leven kan simpeler met phototimer. Als je de config.py aanpast (locatie van de foto's enzo), kun je op deze manier al de boel in werking zetten:
code:
1
python take.py 60 &

Hij maakt dan elke 60 seconden een foto. Ik heb vervolgens met een Windows programmaatje de boel aan elkaar geplakt tot een filmpje en dat ziet er al grappig uit.

Nu nog een meer permanente opstelling verzinnen. Dit zat in een tupperware bakje op de rand, totdat ons logeetje aan de draden begon te snuffelen en de camera verschoof... Maar het experiment is geslaagd.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 21:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

(jarig!)
mphilipp schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:17:
Afgelopen weekend aan het spelen gegaan met een van de werkeloze Pi's die ik nog had rondslingeren. Ik heb een camera gekocht voor de Pi. Niet de originele PiCam of hoe dat ding ook heet, maar eentje met standaard al een groothoek (kleine fish-eye) lens erop. Volgens mij 5MP. Kost een drol, dus altijd leuk om mee te spelen.

De aansturing van de camera is reeds aanwezig in Raspbian, dus als je via raspi-config de support aanzet, kun je er meteen mee aan de slag:
code:
1

Nou kan je met je favoriete scripttaal een simpel programmaatje maken dat elke minuut een foto maakt, maar het leven kan simpeler met phototimer. Als je de config.py aanpast (locatie van de foto's enzo), kun je op deze manier al de boel in werking zetten:
code:
1
python take.py 60 &

Hij maakt dan elke 60 seconden een foto. Ik heb vervolgens met een Windows programmaatje de boel aan elkaar geplakt tot een filmpje en dat ziet er al grappig uit.

[YouTube: TimeLapse Experiment]

Nu nog een meer permanente opstelling verzinnen. Dit zat in een tupperware bakje op de rand, totdat ons logeetje aan de draden begon te snuffelen en de camera verschoof... Maar het experiment is geslaagd.
Beetje voorzichtig mee zijn, voor mensen, die de omgeving kennen, is nu vrij duidelijk waar je woont (hoogte valt uit te rekenen adhv de hoek).

EDIT:
En ja, ik woon daar ook niet te ver vandaan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Freee!! schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:58:
[...]
Beetje voorzichtig mee zijn, voor mensen, die de omgeving kennen, is nu vrij duidelijk waar je woont (hoogte valt uit te rekenen adhv de hoek).
En dan? Inbreken om mijn Pi te stelen? :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:16

Pierre

Van nature lui!

mphilipp schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:08:
[...]

En dan? Inbreken om mijn Pi te stelen? :+
Dan moet het Spiderman zijn. Als die hem wil stelen :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10
mphilipp schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:17:

code:
1

code:
1
python take.py 60 &

[YouTube: TimeLapse Experiment]

Ik gebruik dit script

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/bash
# Timelapse controller for USB webcam
# https://www.makeuseof.com/tag/how-to-capture-time-lapse-photography-with-your-raspberry-pi-and-dslr-or-usb-webcam/
DIR=/media/extern/foto/
x=1
while [ $x -le 11 ]; do
filename=$(date -u +"%d%m%Y_%H%M-%S").jpg
fswebcam -r 1280x720 $DIR/$filename
x=$(( $x + 1 ))
sleep 4;
done;

crontab even vergeten, dit dus, iedere minuut laten draaien, daarom ff een edit
code:
1
* * * * * /media/extern/foto.sh

en dan met ffmpeg een mp4 bakken
code:
1
time ffmpeg -framerate 50 -pattern_type glob -i '*.jpg' -c:v libx264 -b:v 1000k -maxrate:v 1500k -r 30 -pix_fmt yuv420p filmpje.mp4

Zijn dik 15000 foto's per dag, werkt fantastisch goed alleen jij hebt een veel betere camera dan dat goedkope ding van raspberry pi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb dat soort scripts voorbij zien komen. Het is inderdaad heel simpel omdat het slechts één commando is. Het makkelijke aan phototimer is dat je allerlei zaken in kunt stellen in de config.py en je bv ook kun zeggen van hoe laat tot hoe laat hij dat moet doen. Alles op 1 plek. Niet het ene in een script en het andere in de crontab. Maar heel veel verschilt het niet. Leuk werk wel om dat allemaal uit te zoeken.
Ik zou graag zien dat phototimer nog een optie had om automagisch elke dag een filmpje te maken van de gemaakte foto's en daarna desnoods die foto's weg te kiepen. Maar daar maak ik dan wel een scrippie voor. Desnoods steel ik dat van jou :X
Zijn dik 15000 foto's per dag, werkt fantastisch goed alleen jij hebt een veel betere camera dan dat goedkope ding van raspberry pi :)
Nou, ik heb een cam van Waveshare, en die kost precies even veel als de 'officiële' Raspberry Pi camera module. Er zijn ook voorzet lensjes, maar toen ik die Waveshare zag, heb ik die maar genomen. Is blijkbaar gewoon compatible met de RP camera, want alles werkt gewoon. Ik ben er tevreden mee.

Wat ook leuk is, als je zo'n ding bv een jaar op dezelfde plek laat staan, om 1 foto van elke dag op hetzelfde tijdtip te pakken en daar na een jaar een filmpje van te maken. Dan zie je zeg maar de seizoenen voorbij komen. Stand van de zon is anders, dus je moet ervoor zorgen dat die dus altijd in beeld is op het gekozen tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
mphilipp schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:40:
[...]

Ik heb dat soort scripts voorbij zien komen. Het is inderdaad heel simpel omdat het slechts één commando is. Het makkelijke aan phototimer is dat je allerlei zaken in kunt stellen in de config.py en je bv ook kun zeggen van hoe laat tot hoe laat hij dat moet doen. Alles op 1 plek. Niet het ene in een script en het andere in de crontab. Maar heel veel verschilt het niet. Leuk werk wel om dat allemaal uit te zoeken.
Ik zou graag zien dat phototimer nog een optie had om automagisch elke dag een filmpje te maken van de gemaakte foto's en daarna desnoods die foto's weg te kiepen. Maar daar maak ik dan wel een scrippie voor. Desnoods steel ik dat van jou :X

[...]

Nou, ik heb een cam van Waveshare, en die kost precies even veel als de 'officiële' Raspberry Pi camera module. Er zijn ook voorzet lensjes, maar toen ik die Waveshare zag, heb ik die maar genomen. Is blijkbaar gewoon compatible met de RP camera, want alles werkt gewoon. Ik ben er tevreden mee.

Wat ook leuk is, als je zo'n ding bv een jaar op dezelfde plek laat staan, om 1 foto van elke dag op hetzelfde tijdtip te pakken en daar na een jaar een filmpje van te maken. Dan zie je zeg maar de seizoenen voorbij komen. Stand van de zon is anders, dus je moet ervoor zorgen dat die dus altijd in beeld is op het gekozen tijdstip.
Dat scripje dat mag je idd stelen, de link staat er in waar ik het vandaan heb :)
Ik heb het nu een half jaartje draaien ofzo, maar zoiets wil ik zeker ook is maken om iedere dag 1 foto te maken een jaar lang om de analemma https://nl.wikipedia.org/wiki/Analemma is vast te leggen.
Ik heb een actioncam, de SJ4000 uit 2014 maar die hangt naar verloop van tijd maar de kwaliteit is wel stukken beter, ik zou graag die nieuwe HQ camera willen om mee te spelen maar is nog moeilijk leverbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alesandro_46

Zelf heb ik nog geen doel voor zoiets dergelijks dus ook nog geen ervaring. Maar wilde het wel even hier op Tweakers delen, wellicht heeft iemand hier interesse in dit project.

En wellicht is een dedicated Android (TV) box beter/efficiënter/goedkoper/wat-dan-ook, maar we zitten hier op Tweakers, toch? ;)
  1. Link naar de website van GloDroid: https://glodroid.github.io/
  2. Installatie instructies (Github): https://github.com/GloDro...est/blob/master/README.md
  3. Wiki: https://github.com/GloDroid/glodroid_manifest/wiki
[...]

[...]
In navolging van bovenstaand project (Android op een RPi) kwam ik zojuist via onderstaande video het KonstaKANG project tegen.
Android 10 en ook Android TV (v9), op basis van LineageOS, beschikbaar voor verschillende devices waaronder de RPi3 en 4. Helaas nog geen beschikbaarheid voor USB boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:50
Kan de pi3 eigenlijk verbinden met meer dan 1 bluetooth apparaat tegelijk? Ik gebruik nu een bt-gamepad voor de bediening maar ik zou eigenlijk ook wel een bt-koptelefoon willen gebruiken. Die heb ik nog niet anders had ik het al getest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
alesandro_46 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:54:
[...]

In navolging van bovenstaand project (Android op een RPi) kwam ik zojuist via onderstaande video het KonstaKANG project tegen.
Android 10 en ook Android TV (v9), op basis van LineageOS, beschikbaar voor verschillende devices waaronder de RPi3 en 4. Helaas nog geen beschikbaarheid voor USB boot.

[YouTube: How to setup and install Android 10 with Google Play Store. Raspberry Pi 4. Konstakang Lineage 17.1.]
Ziet er goed uit, binnenkort eens proberen. Heb hier nog een Pi4 die nog geen bestemming heeft.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Magic schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Ik weet niet hoe de implementatie is, maar is misschien een 5v claxon een oplossing?
https://nl.aliexpress.com/item/32911682524.html

Met een eenvoudige relais kun je die gewoon via GPIO schakelen.
Interessant idee, maar lastiger verhaal als ik eigen geluid wil afspelen toch?
_ferry_ schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Er zijn ook PC speakers die je via USB aansluit. Handig als je geen audiokaart hebt. Volgens mij heeft Logitech ze ook voor een euro of 15. Mag aannemen dat die ook op de Pi werken, en die voorzien de speakers dus van power en signaal via USB.
Het wordt aangesloten op Raspberry Pi 3 Model B+. Dan bij voorkeur een met 3,5mm jack en de USB aansluiting op een stroomadapter aansluiten, want de Pi de stroom laten leveren heb ik twijfels bij.

Blijft lastig. Misschien maar voor een los topic gaan in het audio gedeelte om te zien of iemand toevallig een ervaring heeft met goedkope speakers die hard kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Laatst online: 16-09 18:51
Heeft er iemand ervaring met pistore.nl? Ziet er interessant uit, maar ik kan er nog heel weinig over vinden namelijk. Er schijnt wel een fysieke winkel te zijn, maar die is voor mij wat te ver weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Kroesss schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:49:
Heeft er iemand ervaring met pistore.nl? Ziet er interessant uit, maar ik kan er nog heel weinig over vinden namelijk. Er schijnt wel een fysieke winkel te zijn, maar die is voor mij wat te ver weg :)
Nee, geen idee. Maar daarvoor zijn de shopreviews. De shop bestond nog niet dus ik hem toegevoegd (is in behandeling). Op zich ziet de (informatie op de) site er wel ok uit. Je moet dus zelf even inschatten of je een gok wilt wagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dss58
Room42 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:03:
[...]

Nee, geen idee. Maar daarvoor zijn de shopreviews. De shop bestond nog niet dus ik hem toegevoegd (is in behandeling). Op zich ziet de (informatie op de) site er wel ok uit. Je moet dus zelf even inschatten of je een gok wilt wagen.
Ze zitten in hetzelfde pand als https://www.sossolutions.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Heel scherp! Dan denkt mijn cynische kant dat SOS Solutions hun reputatie onderuit ziet gaan (terecht) en dat ze een nieuw merk willen starten. Rode vlag! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
Room42 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:33:
[...]

Heel scherp! Dan denkt mijn cynische kant dat SOS Solutions hun reputatie onderuit ziet gaan (terecht) en dat ze een nieuw merk willen starten. Rode vlag! ;)
Ik heb niet gekeken maar je kunt natuurlijk kijken wanneer het domain was geregistreerd maar of dat een garantie voor je gedachte is... ze kunnen uiteindelijk van allerlei argumenten hebben om over te gaan.
Ik heb er zelf verschillende Pi's gekocht de laatste paar jaar, gewoon naar toe gegaan, nooit problems gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Room42 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:33:
[...]
Wat mankeert er dan aan sos? Behalve dat het een beetje rare naam is. Ik heb er wel eens eea besteld en nooit problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:13:
[...]

Wat mankeert er dan aan sos? Behalve dat het een beetje rare naam is. Ik heb er wel eens eea besteld en nooit problemen gehad.
Hun (eigen) producten hebben een slechte kwaliteit. Maar laten we hier niet in shopreviews belanden. Sowieso zijn ze al vaak genoeg in dit topic besproken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Laatst online: 16-09 18:51
Room42 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:24:
[...]

Hun (eigen) producten hebben een slechte kwaliteit. Maar laten we hier niet in shopreviews belanden. Sowieso zijn ze al vaak genoeg in dit topic besproken. :)
Duidelijk, allen bedankt!

Voor degenen die het toch nog interessant vinden: SIDN geeft aan dat het domein op 23 juli 2018 is gereserveerd. Ook de site laat nog wel wat te wensen over zie ik. Veel links die in een 404 eindigen, en ook meerdere links die naar 1 en dezelfde pagina leiden... De site ziet er op he eerste gezicht gelikt uit, maar is een enorme haastklus geweest lijkt het. Ook het gekoppelde Youtube-kanaal is compleet leeg...

Voor mij in ieder geval een duidelijk verhaal. Thanks allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Heeft iemand een oplossing voor het volgende probleem: ik wil een Pi van stroom voorzien met een langere stroomkabel. De Pi hangt buiten in een kleine waterdichte behuizing. Daar kan de voeding dus niet in, dus ik wil een langere USB kabel, met een haakse USB aansluiting. Een rechte gaat niet werken, want daar is de behuizing te smal voor. Met een haakse, zoals ik nu heb, gaat het prima. Alleen moet die kabel in een voeding die 2.5A kan leveren. En die heb ik niet. Ik heb 'm nu in een universele USB lader die ik altijd meeneem op vakantie om alle apparaten op te laden. Die is niet geschikt, want die throttled dus geeft de Pi elke zoveel minuten een Undervolt melding, die snel daarna weer verdwijnt.
De Pi voedingen die je overal kunt komen die 2.5A leveren, hebben een vaste draad. Ik was op zoek naar een verloopje om die kabel die ik al heb aan te kunnen sluiten op de Pi voeding. Maar dat blijkt niet te bestaan...

Welke USB voeding is geschikt om een Pi te voeden, waar ik een gewone USB connector in kan prikken? Ik heb gezocht, maar ik kan alleen 2.4A laders vinden, maar een lader is geen voeding (ook al lijkt ie het te doen). Ik snap niet dat zoiets niet makkelijker verkrijgbaar is. Ook die zogenaamde RPi 'specialisten' lijken alleen een doorgeefluik voor standaard componenten. Leuk dat ze bij elkaar staan in 1 winkel, maar ik kan die rommel overal kopen. Er zijn toch wel meer mensen die een Pi op een wat grotere afstand hebben staan en een lange kabel nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:40

SebasFM

BOFH

@mphilipp heb je al eens gekeken bij de Conrad? Of zoek eens op Anker USB ladegerät op de Duitse Amazon. Weet alleen niet of die QC3 adapters goed om kunnen gaan met de Pi, heb daar dan weer geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
@mphilipp het voornaamste probleem is dat lange voedingskabels simpelweg niet geschikt zijn voor 5V, ongeacht watvoor voeding je gebruikt. De reden dat de officiële RPi voeding een vaste kabel heeft is ook precies dat, anders gaan mensen crappy of veel te lange USB-kabels gebruiken en vervolgens klagen dat de voeding niet goed is.

Hoeveel ruimte heb je in die waterdichte case? Als je een dc-dc-converter kwijt kunt zou ik daarvoor gaan, en gewoon een laptopvoeding of zo gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 12-08-2020 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

SebasFM schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:32:
@mphilipp heb je al eens gekeken bij de Conrad? Of zoek eens op Anker USB ladegerät op de Duitse Amazon. Weet alleen niet of die QC3 adapters goed om kunnen gaan met de Pi, heb daar dan weer geen ervaring mee.
Alleen op Amazon. Maar een ladegerät is geen voeding. Die zijn niet geschikt. Die Pi (mijn timelapsecam) draait nu al 2 dagen op die voeding, maar steeds die undervolt warning. Dat is op zich niet goed voor de stabiliteit. Ik zal eens zoeken, ik heb ergens in mijn ooghoeken een universele voeding gezien waar naast de standaard pinnetjes ook een USB aansluiting zat geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:37:
@mphilipp het voornaamste probleem is dat lange voedingskabels simpelweg niet geschikt zijn voor 5V, ongeacht watvoor voeding je gebruikt.
Dat zou een hoop verklaren. Het is 'maar' 2m. Eigenlijk heb ik nu een goede kabel, maar geen geschikte voeding.
Hoeveel ruimte heb je in die waterdichte case? Als je een dc-dc-converter kwijt kunt zou ik daarvoor gaan, en gewoon een laptopvoeding of zo gebruiken.
Nope, geen ruimte. Juist omdat ie zo lekker compact is, heb ik een stroomkabeldoos (zo'n ding voor in de tuin, waar je je verlengsnoer in kunt stoppen) gepakt. Pi past daar prima in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mUZoMafIqQBWnNLlXhPOhMd09k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yP3YpIv4Na8bYSAM36mZAlLI.jpg?f=fotoalbum_large

En zo hangt ie aan het Franse balkon hekje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJxfh6VqGXTH5Xp_RracVPipXzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yyNeWIWUNr0RkH73lSPNtLT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:19
alesandro_46 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:54:
[...]

[YouTube: How to setup and install Android 10 with Google Play Store. Raspberry Pi 4. Konstakang Lineage 17.1.]
Heb ik ondertussen uitgeprobeerd, omdat ik hier in BE Telenet buitengooi en toch nog af en toe TV wil kijken via een paar Android apps (VTMGo, VRTNu).

Geen USB boot inderdaad, en android zelf werkt wel, maar houd er rekening mee dat een aantal apps (waaronder bovenstaande) niet kunnen werken of crashen... Ook de Netflix app vond de Play Store niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
mphilipp schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

Dat zou een hoop verklaren. Het is 'maar' 2m. Eigenlijk heb ik nu een goede kabel, maar geen geschikte voeding.

[...]

Nope, geen ruimte. Juist omdat ie zo lekker compact is, heb ik een stroomkabeldoos (zo'n ding voor in de tuin, waar je je verlengsnoer in kunt stoppen) gepakt. Pi past daar prima in:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo'n DC->DC converter is echt niet zo groot, en lijkt me wel nog onder je PI te kunnen passen in die doos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
mphilipp schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar passen nog wel een stuk of 6 van die DC-DC converters bij als je zou willen...

Alternatief zou je natuurlijk ook een flink dikke kabel kunnen nemen (gewoon een verlengsnoer of speakerkabel oid, en daar zelf een USB-stekker aan solderen.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 12-08-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:50:
[...]
Daar passen nog wel een stuk of 6 van die DC-DC converters bij als je zou willen...
Dat valt nog tegen denk ik. Het is geen vierkante doos, en ik kan die Pi ook niet klem zetten, want dan komt die usb connector onder spanning te staan en dat is ook niet goed. Maar die dingen zijn idd kleiner dan ik dacht.
Alternatief zou je natuurlijk ook een flink dikke kabel kunnen nemen (gewoon een verlengsnoer of speakerkabel oid, en daar zelf een USB-stekker aan solderen.
Nou, dat lijkt mij een betere oplossing. Met een spanningsregelaar moet ik ook solderen. De kabel moet ook weer niet te dik zijn, want dat heeft volgens mijn beperkte electronica kennis ook weer invloed. Ik rommel wel wat. Aangezien die 2m USB kabel die ik nu gebruik gewoon werkt, kan ik die ook wel aan de Pi voeding solderen. Dan heb ik wat ik wil.

Ik had een beetje gehoopt dat er een out-of-the-box oplossing was.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 12-08-2020 10:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alesandro_46
mphilipp schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:01:
[...]

Dat valt nog tegen denk ik. Het is geen vierkante doos, en ik kan die Pi ook niet klem zetten, want dan komt die usb connector onder spanning te staan en dat is ook niet goed. Maar die dingen zijn idd kleiner dan ik dacht.

[...]

Nou, dat lijkt mij een betere oplossing. Met een spanningsregelaar moet ik ook solderen. De kabel moet ook weer niet te dik zijn, want dat heeft volgens mijn beperkte electronica kennis ook weer invloed. Ik rommel wel wat. Aangezien die 2m USB kabel die ik nu gebruik gewoon werkt, kan ik die ook wel aan de Pi voeding solderen. Dan heb ik wat ik wil.

Ik had een beetje gehoopt dat er een out-of-the-box oplossing was.
Out-of-the-box oplossingen genoeg, je wilde juist een in-the-box oplossing. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08
@mphilipp Een ander alternatief zou eventueel een PoE hat voor je pi kopen? Dan zou je de pi via een langere ethernet kabel van stroom kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Lizard schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:41:
@mphilipp Een ander alternatief zou eventueel een PoE hat voor je pi kopen? Dan zou je de pi via een langere ethernet kabel van stroom kunnen voorzien.
Nee, dat is teveel gedoe. Die Pi hangt buiten; dan moet ik een netwerkkabel door de hele woonkamer gaan trekken. Ik heb juist die externe WiFi AC dongle met antenne erop gezet zodat ik 5Ghz wifi heb én een betere ontvangst door mijn gecoate ramen heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

mphilipp schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:12:
Nee, dat is teveel gedoe. Die Pi hangt buiten; dan moet ik een netwerkkabel door de hele woonkamer gaan trekken. Ik heb juist die externe WiFi AC dongle met antenne erop gezet zodat ik 5Ghz wifi heb én een betere ontvangst door mijn gecoate ramen heen.
Dus de Pi is nu een accesspoint :?

Dat kan simpeler tegen een redelijk bedrag! Vereist wel nog steeds een PoE kabel :P :+

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

Gebruik je die als foto/webcam trouwens? Zo te zien wel he?

Ik deed dat bij mijn moeder ook altijd om op afstand van het uitzicht te genieten, maar helaas is ze verhuisd :'(

Is hij ook publiekelijk beschikbaar? Ik vind het altijd leuk om webcams te kijken (van uitzichten ;) ) maar de meesten zijn erbarmelijk van kwaliteit want vooral als security cam bedoeld. De Raspberry cams zijn echter een flinke stap vooruit op dit gebied.

PS: Als warmte geen probleem is (vaak voor iets met een cam zelfs een beetje gewenst ivm voorkoming van condensatie) zou je ook een 7805 kunnen gebruiken en daar een hogere spanning in gooien. De 7805 is geen DC-DC converter, die 'brandt' het verschil gewoon op. Dus er moet een goed koelblokje op! De standaard versie kan 1A aan maar je hebt ze ook met 2 geloof ik.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

nero355 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:57:
[...]
Dus de Pi is nu een accesspoint :?
Nee, hoezo? Gewoon een externe antenne ipv de ingebouwde. Dat ding hangt buiten en de verbinding was niet optimaal. Toen ik zag dat er kleine USB WiFi dongles waren met zo'n korte antenne erop, heb ik besloten dat eens te proberen. Dat ding is ook nog eens 5Ghz, en die heeft een beter bereik (sowieso door de grotere antenne). Maar daarmee is ie geen access point geworden. Het is WiFi AC (tegenover de ingebouwde 2.4Ghz WiFi N).
Dat kan simpeler tegen een redelijk bedrag! Vereist wel nog steeds een PoE kabel :P :+
Maar dat was niet het doel en dat is zeer zeker niet simpeler. In mijn geval dan.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

GekkePrutser schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 02:09:
[...]
Gebruik je die als foto/webcam trouwens? Zo te zien wel he?
Ja, als timelapse rig.
Is hij ook publiekelijk beschikbaar? Ik vind het altijd leuk om webcams te kijken (van uitzichten ;) )
Daar ben ik wel mee bezig, maar dan niet voor een live view. Het is een PiCam die gewoon elke minuut een foto maakt. Geen webcam. Ik wil kijken of ik een simpele site in elkaar kan prutsen die dan de laatste foto toont, en je dan ook in het archief kunt kijken, en de filmpjes kunt zien. Ik heb al iets gezien waarmee je via de Pi een filmpje naar Youtube kunt uploaden. Dan is dan wel leuk want ik hoef ze niet zo lang lokaal op te slaan. Storage is overigens via een share op mijn NAS, dus plek zat en zo kan ik de Pi gewoon via het SD kaartje laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:02:
Daar ben ik wel mee bezig, maar dan niet voor een live view. Het is een PiCam die gewoon elke minuut een foto maakt. Geen webcam. Ik wil kijken of ik een simpele site in elkaar kan prutsen die dan de laatste foto toont, en je dan ook in het archief kunt kijken, en de filmpjes kunt zien. Ik heb al iets gezien waarmee je via de Pi een filmpje naar Youtube kunt uploaden. Dan is dan wel leuk want ik hoef ze niet zo lang lokaal op te slaan. Storage is overigens via een share op mijn NAS, dus plek zat en zo kan ik de Pi gewoon via het SD kaartje laten draaien.
Ja zo deed ik het zelf ook destijds. Elke 10 minuten een foto en die bewaarde ik dan allemaal. Het voordeel was dat de pi in foto-mode gewoon veel betere kwaliteit heeft en je ook veel beter kan werken in het donker omdat je sluitingstijden kan gebruiken die met video gewoon niet haalbaar zijn (ivm de minimum framerate). Als het je gaat om uitzicht is de kwaliteit belangrijk.

Ik had zelf ook zoiets gemaakt, de laatste foto was altijd in volle glorie zichtbaar, en dan kon je terug klikken.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

mphilipp schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:02:
Ik wil kijken of ik een simpele site in elkaar kan prutsen die dan de laatste foto toont
raspistill heeft daar een handige functie voor aan boord: met een bepaalde code in de bestandsnaam (even uit het hoofd: %0000d of iets dergelijks, het staat op de manpage) kan je hem een reeks foto's doorlopend laten nummeren, maar je kunt dan ook een optie opgeven waarmee hij na elke foto een symlink met een vaste naam laat verwijzen naar de laatst genomen foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

aawe mwan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:38:
[...]
raspistill heeft daar een handige functie voor aan boord: met een bepaalde code in de bestandsnaam (even uit het hoofd: %0000d of iets dergelijks, het staat op de manpage) kan je hem een reeks foto's doorlopend laten nummeren, maar je kunt dan ook een optie opgeven waarmee hij na elke foto een symlink met een vaste naam laat verwijzen naar de laatst genomen foto.
Maar ik gebruik niet direct rapsistill. Ik gebruik phototimer, een script om raspistill heen. Daar kun je meer aan configureren zonder dat je weer andere scripts nodig hebt om dingen te doen. Alleen kan dat ding ook weer niet alles. Ik had nl graag de datum en tijd in beeld gehad, en dat doe ik nu met convert van imagemagik. Ik lees de exif datum uit en zet die, samen met een tekststring in de foto met de datum/tijd in de andere hoek. Zou leuk zijn als die timelapse tool dat zelf kon. Het mooiste zou zijn een compleet pakket, die je kunt programmeren om de foto's gedurende een bepaalde tijd te nemen en daarna een filmpje te produceren.
Maar ik ben het allemaal aan het samenstellen; wie weet fork ik dat phototimer wel en prak mijn aanpassingen er in. Alleen doe ik het nu allemaal met bash scripts en dat phototimer is Pyhton. Eens kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen. Ik ken helemaal geen Python, maar ik ben wel goed in copy/past en wat aanpassen totdat het doet wat ik wil... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 22:32

TFHfony

Professional Weirdo

Afgelopen weekend een Pi 4 besteld tezamen met de standaard behuizing. Ik had nog een 3A lader van een oude Motorola telefoon liggen, er zwierf ook nog een 64GByte MicroSD kaartje van Samsung en was dus good to go. PiHole geïnstalleerd, werkt allemaal prima.
Ik zit nog wel te overwegen om een SSD te gaan gebruiken ipv de MicroSD kaart want ik wil er misschien een webservertje op gaan draaien, maar dat zien we binnenkort wel. Idem met SabNZBd.
Wel geschrokken van de warmte ontwikkeling: Zonder hem echt te gebruiken wordt het ding toch rond de 60 graden. Heatsinkjes (https://www.amazon.nl/gp/product/B085FWX1HH/) er op geplaatst en blijft nu 3 á 4 graden koeler. Niet echt een wereld van verschil,maar toch. Ik heb overigens nog 3 setjes koellichaampjes over, iemand interesse?
Verder de WiFi/BT uitgezet, alle externe apparatuur er af behalve stroom/LAN. Iemand nog ideeën wat ik kan doen om hem iets koeler te krijgen, afgezien van actief koelen?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

TFHfony schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:24:
Afgelopen weekend een Pi 4 besteld tezamen met de standaard behuizing. Ik had nog een 3A lader van een oude Motorola telefoon liggen, er zwierf ook nog een 64GByte MicroSD kaartje van Samsung en was dus good to go. PiHole geïnstalleerd, werkt allemaal prima.
Ik zit nog wel te overwegen om een SSD te gaan gebruiken ipv de MicroSD kaart want ik wil er misschien een webservertje op gaan draaien, maar dat zien we binnenkort wel. Idem met SabNZBd.
Wel geschrokken van de warmte ontwikkeling: Zonder hem echt te gebruiken wordt het ding toch rond de 60 graden. Heatsinkjes (https://www.amazon.nl/gp/product/B085FWX1HH/) er op geplaatst en blijft nu 3 á 4 graden koeler. Niet echt een wereld van verschil,maar toch. Ik heb overigens nog 3 setjes koellichaampjes over, iemand interesse?
Verder de WiFi/BT uitgezet, alle externe apparatuur er af behalve stroom/LAN. Iemand nog ideeën wat ik kan doen om hem iets koeler te krijgen, afgezien van actief koelen?
Misschien de kloksnelheid omlaag gooien? Of doet 'ie dat al zelf? Zolang je alleen pihole draait is een Pi4 nogal overkill. Draait prima op een Pi 1B..

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

JanPedaal schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

Misschien de kloksnelheid omlaag gooien? Of doet 'ie dat al zelf? Zolang je alleen pihole draait is een Pi4 nogal overkill. Draait prima op een Pi 1B..
Geen idee of hij dat zelf doet. Zal er eens op zoeken.
PiHole is het hoofddoel, maar omdat ik ook aan een webservertje denk en ook dit ding nou niet echt duur is. Hij is een beetje op de groei gekocht zeg maar...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-09 14:50
Ik heb een tijd lang PiHole op een Pi Zero gedraaid. Met microSD kaart, power via USB van andere Pi, microUSB naar Ethernet een erg goedkope dedicated oplossing geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 07:46
mphilipp schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:38:
[...]

Alleen op Amazon. Maar een ladegerät is geen voeding. Die zijn niet geschikt. Die Pi (mijn timelapsecam) draait nu al 2 dagen op die voeding, maar steeds die undervolt warning. Dat is op zich niet goed voor de stabiliteit. Ik zal eens zoeken, ik heb ergens in mijn ooghoeken een universele voeding gezien waar naast de standaard pinnetjes ook een USB aansluiting zat geloof ik.
Klein kroonsteentje en gewoon stroomkabel ertussen? Minder weerstand ook. Denk wel dat je een (USB) voeding van tegen de 2,5 moet gebruiken (hangt van de afstand af).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alesandro_46
TFHfony schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:24:
Zoiets kopen:
https://a.aliexpress.com/_BUYnzW

Staan ook wat benchmarks in dit topic. Er is ook nog een soortgelijke case van Flirc, ziet er wat mooier uit en is 4 à 5 keer duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
alesandro_46 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:28:
[...]

Zoiets kopen:
https://a.aliexpress.com/_BUYnzW

Staan ook wat benchmarks in dit topic. Er is ook nog een soortgelijke case van Flirc, ziet er wat mooier uit en is 4 à 5 keer duurder.
Of een Argon1 :Y

Is ook wat duurder maar erg strak en koelt top.

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Mijn pi 3b+ heeft - naar alle waarschijnlijkheid - een ethernet defect.

Ik gebruik de PoE hat en van het ene op het andere moment kapte de ethernet verbinding ermee.

Het vreemde is dat er nog wel lampjes branden, dus het lijkt erop dat het powercircuit niet beschadigd is, maar ik ben niet zeker of het ook zo is.

Ik moet nog controleren - aangezien ik 'm headless gebruik, moet ik het eea aanpassen - of er alleen maar lampjes branden of dat hij nog wel opstart.

Ik heb al wel ter vervanging een pi 4 (2 GB) binnen, - die vreemd genoeg goedkoper is dan de 3b+ - , dus ik kan iig UniFi, Pi-hole etc. blijven gebruiken.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
Vandaag deze tutorial gevolgd voor het inschakelen van USB boot op de Pi 4: https://www.maketecheasier.com/boot-raspberry-pi-4-from-usb/

Wellicht voor sommigen mosterd na de maaltijd en mogelijk al lang en breed bekend dat het mogelijk is maar ik ben er blij mee :) Binnenkort ook de Pi 3B+ SD kaart vrij maken. Maar dat doe ik als ik Domoticz/InfluxDB/Grafana opnieuw ga installeren zo vlak voor de verhuizing.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 15:09
Kan iemand mij verder helpen met het volgende:

Ik wil voor mijn vader een simpel alternatief voor zijn oude mede8er die continu vastloopt. Ik dacht aan mijn 'oude' pi 3 als mediacenter en die zo te configuren dat hij heel simpel films van zijn nas kan afspelen met een draadloze muis. Is er een skin of instelling speciaal voor mensen op leeftijd zodat ze niet per ongeluk in allerlei menus terechtkomen?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
drernie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:17:

Ik wil voor mijn vader een simpel alternatief voor zijn oude mede8er die continu vastloopt. Ik dacht aan mijn 'oude' pi 3 als mediacenter en die zo te configuren dat hij heel simpel films van zijn nas kan afspelen met een draadloze muis. Is er een skin of instelling speciaal voor mensen op leeftijd zodat ze niet per ongeluk in allerlei menus terechtkomen?
Misschien iets Plex achtigs?

Al zou je ook ergens een andere Mede8er vandaan kunnen halen.

Het zal prima werken maar het blijft altijd wel een klein beetje bewerkelijk. Je moet het sowieso goed “dichttimmeren” met automatische updates enz als je wilt voorkomen dat hij ineens geconfronteerd wordt met meldingen of anders. Een dedicated apparaat zal, mits het niet stuk gaat, altijd makkelijker zijn.

Zoals gezegd. Een Plex interface lijkt me persoonlijk het makkelijkst als je wilt wat je omschrijft.

Ik ben altijd een beetje huiverig om dit soort dingen te bouwen voor non-tech mensen. Voor je het weet, wordt je om de haverklap gebeld want “hij doet het niet” en wat voor ons makkelijk te fixxen is, is dat niet per se voor anderen.

[ Voor 10% gewijzigd door 1nsane op 24-08-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:36
Gewoon OSMC (kodi) op een pi 3b(+)

Werkt helemaal toppie, is een keertje inrichten (shares, skin, indexers) en klaar :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 15:09
Ik heb een mimalistische skin gevonden: Pellucid. Vooralsnog lijkt dit nog de beste oplossing.

https://kodi.tv/addon/skins/pellucid

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

drernie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:17:

Zoiets :
Sine schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:56:
Gewoon OSMC (kodi) op een pi 3b(+)

Werkt helemaal toppie, is een keertje inrichten (shares, skin, indexers) en klaar :)
Maar dan nog beter : Gewoon hun kant en klare Vero 4K+ kopen! d:)b

Andere alternatieven heb ik hier gepost : nero355 in "Nieuwe Kodi: OpenElec op Cuboxi4pro"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
drernie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 23:51:
Ik heb een mimalistische skin gevonden: Pellucid. Vooralsnog lijkt dit nog de beste oplossing.

https://kodi.tv/addon/skins/pellucid
Skin gisteren op Kodi gezet, is wel mooi, ja :) Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Nah, vandaag al binnengekomen. Morgenavond ga ik hem er inbouwen. Ik gebruik het ding als PiHole en maa geen vrienden als ik die er even een half uurtje tussen uit trek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:21
Een typische vrijdagmiddag...

Wil ik even snel een RPi voorzien van Raspberry Pi OS waarbij de installatie makkelijk gaat via de Raspberry Pi Imager. Alleen heb ik alleen een wat oudere monitor welke niet geheel compatible is met de moderne Pi 8)7

En thuis aangesloten op de tv werkt het meteen.

[ Voor 9% gewijzigd door nielsn op 28-08-2020 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Inmiddels gedaan: In plaats van rond de 60 graden is het nu zo'n 42 graden. Dat vind ik een stuk plezieriger qua idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb sinds een aantal dagen een probleem met mijn Pi4 en ik vrees een beetje dat het een hardware-defect is, mogelijk veroorzaakt door een dodgy psu.

De pi4 draait op RetroPie, waarin ik Kodi draai voor m'n media. Dit draaide over het afgelopen 6 maanden behoorlijk stabiel (incidenteel een vastloper, meestal door een netwerk time-out, maar niet keiharde crashes zoals nu).

Op de Pi4 zit een Hifiberry Dac+ (voor digital audio) en een RemotePi voor powerbeheer (daarmee kan hij in en uitgeschakeld worden met o.a. een IR afstandsbediening, voeding loopt via de RemotePi).

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49341683043_a5059c22a1_b.jpg

Maar sinds kort crasht Kodi op willekeurige momenten en zonder waarschuwing. Dit kan tijdens spelen zijn, maar ook gewoon in de gui.

De Pi is volledig up-to-date en ik heb ook een andere microSD getest om die uit te kunnen sluiten. De Pi4 is voorzien van een koelblok (helaas geen fan wegens ruimte gebrek) en de behuizing heeft ruim voldoende ventilatie. De CPU-temperatuur ligt normaal tussen de 40 en 60 graden C, wat geen probleem mag zijn.

dmesg spuigt er een berg aan data uit op het moment dat de Pi vastloopt, wat op mijn overkomt op een hardware gebaseerd probleem. Ik ben bang dat de gebruikte PSU, die al geplofte caps heeft gehad, maar hersteld is, de Pi heeft beschadigd. Maar wie kan mij daar zekerheid over geven?

Op het moment wordt hij met een officiële Pi4 PSU gevoed over de USB-C aansluiting, maar ook dan crasht hij.

dmesg-output op het moment van crashen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
[   96.543961] JobWorker invoked oom-killer: gfp_mask=0x100cca(GFP_HIGHUSER_MOVABLE), order=0, oom_score_adj=0
[   96.543972] CPU: 1 PID: 725 Comm: JobWorker Tainted: G         C        5.4.51-v7l+ #1333
[   96.543975] Hardware name: BCM2711
[   96.543978] Backtrace: 
[   96.543992] [<c020d46c>] (dump_backtrace) from [<c020d768>] (show_stack+0x20/0x24)
[   96.543997]  r6:d316c000 r5:00000000 r4:c129c8f8 r3:c5d4d7a2
[   96.544006] [<c020d748>] (show_stack) from [<c0a39a44>] (dump_stack+0xe0/0x124)
[   96.544015] [<c0a39964>] (dump_stack) from [<c037f768>] (dump_header+0x64/0x200)
[   96.544020]  r8:c12056d4 r7:d5a5e100 r6:0000029e r5:d4cabd00 r4:d316dcf8 r3:c5d4d7a2
[   96.544027] [<c037f704>] (dump_header) from [<c037fde0>] (oom_kill_process+0x140/0x188)
[   96.544032]  r9:c129ed00 r8:c12056d4 r7:c0dcf980 r6:d316dcf8 r5:d4cac250 r4:d4cabd00
[   96.544040] [<c037fca0>] (oom_kill_process) from [<c038095c>] (out_of_memory+0x120/0x340)
[   96.544044]  r7:c1208380 r6:c1204f88 r5:d316dcf8 r4:c1208380
[   96.544051] [<c038083c>] (out_of_memory) from [<c03cea04>] (__alloc_pages_nodemask+0x106c/0x1260)
[   96.544056]  r7:c1205098 r6:000002c0 r5:00000000 r4:00000000
[   96.544062] [<c03cd998>] (__alloc_pages_nodemask) from [<c03d5b9c>] (__read_swap_cache_async+0x160/0x210)
[   96.544067]  r10:00000000 r9:00100cca r8:d316dd9b r7:00000cc0 r6:c1205738 r5:00003e4a
[   96.544070]  r4:00000000
[   96.544077] [<c03d5a3c>] (__read_swap_cache_async) from [<c03d632c>] (swapin_readahead+0x2b8/0x504)
[   96.544082]  r10:d316ddb8 r9:d3a7ca28 r8:00003d77 r7:00100cca r6:00000000 r5:d316dea8
[   96.544085]  r4:c1204f88
[   96.544093] [<c03d6074>] (swapin_readahead) from [<c03b4e2c>] (do_swap_page+0x610/0x8b0)
[   96.544098]  r10:00000000 r9:c13329c0 r8:c1207f04 r7:d3a7ca28 r6:00003d77 r5:c1204f88
[   96.544102]  r4:d316dea8
[   96.544108] [<c03b481c>] (do_swap_page) from [<c03b6714>] (handle_mm_fault+0x4e4/0xdbc)
[   96.544114]  r10:00000000 r9:00000000 r8:00000110 r7:c1207f04 r6:c13329c0 r5:00000040
[   96.544117]  r4:c1204f88
[   96.544125] [<c03b6230>] (handle_mm_fault) from [<c0a5b664>] (do_page_fault+0x320/0x3a8)
[   96.544130]  r10:00000000 r9:d4c1c440 r8:00000207 r7:d4c1c400 r6:a21e4154 r5:d4a6eac0
[   96.544133]  r4:d316dfb0
[   96.544139] [<c0a5b344>] (do_page_fault) from [<c0216660>] (do_DataAbort+0x40/0xbc)
[   96.544144]  r10:a21e38e8 r9:a21e3968 r8:d316dfb0 r7:a21e4154 r6:c0a5b344 r5:00000207
[   96.544147]  r4:c120ab64
[   96.544153] [<c0216620>] (do_DataAbort) from [<c0201d24>] (__dabt_usr+0x44/0x60)
[   96.544157] Exception stack(0xd316dfb0 to 0xd316dff8)
[   96.544162] dfa0:                                     a21e4590 00000189 00000000 a21e3968
[   96.544167] dfc0: ffffff92 ffffffff 01937678 000000f0 01937650 a21e3968 a21e38e8 00000000
[   96.544171] dfe0: a21e4160 a21e3898 b6f69d3c b6f69d40 68000010 ffffffff
[   96.544176]  r8:30c5387d r7:30c5383d r6:ffffffff r5:68000010 r4:b6f69d40
[   96.544180] Mem-Info:
[   96.544191] active_anon:291038 inactive_anon:100124 isolated_anon:0
                active_file:7 inactive_file:14 isolated_file:0
                unevictable:1888 dirty:0 writeback:0 unstable:0
                slab_reclaimable:2684 slab_unreclaimable:4093
                mapped:687 shmem:2309 pagetables:1478 bounce:0
                free:5058 free_pcp:0 free_cma:59
[   96.544199] Node 0 active_anon:1164152kB inactive_anon:400496kB active_file:28kB inactive_file:56kB unevictable:7552kB isolated(anon):0kB isolated(file):0kB mapped:2748kB dirty:0kB writeback:0kB shmem:9236kB writeback_tmp:0kB unstable:0kB all_unreclaimable? no
[   96.544210] DMA free:19844kB min:16384kB low:20480kB high:24576kB active_anon:525420kB inactive_anon:9268kB active_file:224kB inactive_file:108kB unevictable:0kB writepending:0kB present:720896kB managed:616496kB mlocked:0kB kernel_stack:1952kB pagetables:1040kB bounce:0kB free_pcp:0kB local_pcp:0kB free_cma:236kB
[   96.544214] lowmem_reserve[]: 0 0 1024 1024
[   96.544230] HighMem free:388kB min:512kB low:7476kB high:14440kB active_anon:638732kB inactive_anon:391228kB active_file:12kB inactive_file:120kB unevictable:7552kB writepending:0kB present:1048576kB managed:1048576kB mlocked:16kB kernel_stack:0kB pagetables:4872kB bounce:0kB free_pcp:0kB local_pcp:0kB free_cma:0kB
[   96.544234] lowmem_reserve[]: 0 0 0 0
[   96.544245] DMA: 375*4kB (UMEC) 339*8kB (UMEC) 193*16kB (UMEC) 91*32kB (UME) 55*64kB (UME) 22*128kB (UME) 10*256kB (UM) 2*512kB (M) 0*1024kB 0*2048kB 0*4096kB = 20132kB
[   96.544280] HighMem: 140*4kB (UM) 27*8kB (M) 2*16kB (M) 1*32kB (M) 2*64kB (M) 0*128kB 0*256kB 0*512kB 0*1024kB 0*2048kB 0*4096kB = 968kB
[   96.544311] 2408 total pagecache pages
[   96.544316] 27 pages in swap cache
[   96.544322] Swap cache stats: add 25700, delete 25685, find 219/246
[   96.544327] Free swap  = 0kB
[   96.544331] Total swap = 102396kB
[   96.544336] 442368 pages RAM
[   96.544341] 262144 pages HighMem/MovableOnly
[   96.544345] 26100 pages reserved
[   96.544350] 65536 pages cma reserved
[   96.544355] Tasks state (memory values in pages):
[   96.544359] [  pid  ]   uid  tgid total_vm      rss pgtables_bytes swapents oom_score_adj name
[   96.544371] [    117]     0   117     5310        4   139264      211             0 systemd-journal
[   96.544378] [    148]     0   148     4571        1    53248      230         -1000 systemd-udevd
[   96.544386] [    326]   100   326     5603        0    61440      167             0 systemd-timesyn
[   96.544392] [    369]     0   369      923        0    32768       46             0 alsactl
[   96.544398] [    371]   104   371     1666        1    40960      128          -900 dbus-daemon
[   96.544405] [    375]     0   375     6914        0    40960       28             0 rngd
[   96.544411] [    380]     0   380     6378        0    61440      216             0 rsyslogd
[   96.544417] [    391] 65534   391      615       24    32768       17             0 LCDd
[   96.544424] [    402]   108   402     1476       26    36864       56             0 avahi-daemon
[   96.544430] [    406]     0   406     1987        1    36864       45             0 cron
[   96.544437] [    413]     0   413     2685       14    49152       88             0 wpa_supplicant
[   96.544443] [    415]     0   415     3288        1    49152      171             0 systemd-logind
[   96.544449] [    416]   108   416     1443        2    32768       63             0 avahi-daemon
[   96.544456] [    436] 65534   436     1080        5    36864       38             0 thd
[   96.544462] [    505]     0   505     2750       53    45056      101             0 wpa_supplicant
[   96.544469] [    527]     0   527      535        0    24576       32             0 hciattach
[   96.544475] [    531]     0   531     2452        0    45056       98             0 bluetoothd
[   96.544482] [    602]     0   602      726        8    24576       96             0 dhcpcd
[   96.544488] [    605]     0   605     7995       32    90112      321             0 nmbd
[   96.544495] [    608]     0   608     1952       31    36864       12             0 irswitch.sh
[   96.544501] [    609]     0   609     1405        0    40960      107             0 login
[   96.544508] [    621]     0   621     2681        8    49152      130         -1000 sshd
[   96.544515] [    623]     0   623    12088      202   122880      488             0 smbd
[   96.544521] [    625]     0   625    11357        0   102400      471             0 smbd-notifyd
[   96.544527] [    626]     0   626    11355        9   102400      462             0 cleanupd
[   96.544533] [    627]     0   627    12088        0   106496      488             0 lpqd
[   96.544540] [    639]  1000   639     3649        0    61440      226             0 systemd
[   96.544546] [    642]  1000   642     4206        0    53248      404             0 (sd-pam)
[   96.544553] [    654]  1000   654     1952        1    36864       63             0 bash
[   96.544559] [    657]  1000   657     1919        0    36864       36             0 bash
[   96.544566] [    658]  1000   658      485        0    28672       18             0 kodi-standalone
[   96.544572] [    662]  1000   662      485        1    32768       27             0 kodi
[   96.544578] [    691]  1000   691   672575   390220  4255744    19454             0 kodi.bin_v8
[   96.544585] [    699]     0   699     9524        0    69632      199             0 polkitd
[   96.544591] [    969]  1000   969     6105       99    77824        0             0 spotty-muslhf
[   96.544597] [    996]     0   996     3059      194    49152        0             0 sshd
[   96.544604] [   1019]  1000  1019     3059      180    45056       13             0 sshd
[   96.544610] [   1022]  1000  1022     2187      276    40960       31             0 bash
[   96.544617] [   1105]  1000  1105     1745        0    40960       38             0 dmesg
[   96.544622] oom-kill:constraint=CONSTRAINT_NONE,nodemask=(null),cpuset=/,mems_allowed=0,global_oom,task_memcg=/,task=kodi.bin_v8,pid=691,uid=1000
[   96.544760] Out of memory: Killed process 691 (kodi.bin_v8) total-vm:2690300kB, anon-rss:1559028kB, file-rss:0kB, shmem-rss:1852kB, UID:1000 pgtables:4156kB oom_score_adj:0
[   96.781438] oom_reaper: reaped process 691 (kodi.bin_v8), now anon-rss:0kB, file-rss:0kB, shmem-rss:1852kB

Een harde reboot is het enige dat de Pi weer tot leven kan brengen, zowel de lokale terminals als via SSH is hij onbereikbaar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@deepbass909
Het lijkt erop dat de out of memory killer het Kodi process om zeep helpt.
Misschien iets aangepast in de settings?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

kraades schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:37:
@deepbass909
Het lijkt erop dat de out of memory killer het Kodi process om zeep helpt.
Misschien iets aangepast in de settings?
Ik ben inmiddels wat verder, nadat ik m'n kodi-config volledig had verwijderd. Het viel me op dat de tijd tussen opstarten en vastlopen wel heel consequent was (ongeveer 1,5 minuut). Bij de herinstallatie had ik de volledige .kodi-map overgezet naar de nieuwe installatie.
Nu die schoon is, lijkt de boel niet meer vast te lopen. Maar even duimen dat het ook zo blijft (hij heeft vaker voor wat langere tijd stabiel gedraaid, om daarna weer vast te lopen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 ... 54 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs