Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 12:24
Gister mn Pi 4 - 4GB binnen gehad. Geen micro HDMI kabel erbij, omdat ik toch alles headless wilde doen, zoals altijd. (er slingeren hier al 3 Pi's, waarvan 2 24/7 in gebruik)

Gelijk aan de slag. Maar geen kick. Lampje blijft rood, hoewel het groene lampje wel c.a. 25 seconde wat doet bij opstarten. Ik begin aan het boardje te twijfelen, voordat ik deze terug stuur, wilde ik jullie tips vragen. Wat ik gedaan heb:

-3 SD-kaartjes geprobeerd, (werkte allemaal wel in mn pi zero w) SanDisk Ultra, SanDisk Extreme, Kruidvat.

-Buster lite of Buster full image geprobeerd, geschreven met disks (Ubuntu).

-wpa_supplicant.conf aangepast zoals op het web beschreven, as usual.

-met en zonder ssh aan, of dhcpcd, aangepast of niet, maakt geen verschil.

-Lijkt te booten, (groene lampje), maar eidigt met alleen het rode lampje aan.

-Ik heb telefoon laders en een powerbank als voeding geprobeerd, varierende van 1,2A tot 3A. Geen verschil.

DOA? of is dit een te vroege conclusie?

Edit: ik zie hem dus ook niet in me netwerk. Bekabeld ga ik nu proberen...

[ Voor 3% gewijzigd door Parklife op 05-07-2020 09:13 ]

Parklife

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Parklife schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:00:

-Ik heb telefoon laders en een powerbank als voeding geprobeerd, varierende van 1,2A tot 3A. Geen verschil.

DOA? of is dit een te vroege conclusie?
Ik heb het al vaker geroepen, en ik blijf het prediken: een telefoonlader is geen geschikte voeding voor een raspberry pi 4 (en 3 eigenlijk ook al niet). Een telefoonlader geeft er niks om of je bij load of brakke kabels nog 5 Volt overhoud. Misschien is je bordje ook wel stuk, maar zonder een geschikte voeding te gebruiken kun je er nog niks van zeggen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parklife
ok, was hier al bang voor.. Neem aan dat dit dan ook de oorzaak is van het niet booten.

Het is de bedoeling dat er een externe USB HDD aan komt, en een kleine fan meer niet.

Nog een tip voor een goede voeding? Ik zit nu te kijken naar deze:

https://www.sossolutions....ation-usbc-3a-voeding-wit

Parklife

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55
Parklife schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:24:
ok, was hier al bang voor.. Neem aan dat dit dan ook de oorzaak is van het niet booten.

Het is de bedoeling dat er een externe USB HDD aan komt, en een kleine fan meer niet.

Nog een tip voor een goede voeding? Ik zit nu te kijken naar deze:

https://www.sossolutions....ation-usbc-3a-voeding-wit
Dat is een goede keuze.

In principe is 3A overbemeten voor dergelijke toepassing maar het is wel veilig, ook een Pi4 heb ik zelden boven de 2A zien verbruiken.

Met de verschillende laders die je geprobeerd hebt kan het een combi zijn van te laag Amperage maar ook zogeheten “slimme” laders werken niet met de Pi4 (fout met de implementatie van USB-c).

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Owja! Daar heb ik iets over gelezen! 3 van de laders welke ik heb getest zijn slim: OnePlus, LG, Samsung. De andere welke ik heb getest heb, waren wat oudere laders, <2A. Heb hm besteld, gelijk maar een micro HDMI adapter erbij, beeld vindt ik toch een gemis in zulke situaties.

Parklife

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Parklife schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:04:
Owja! Daar heb ik iets over gelezen! 3 van de laders welke ik heb getest zijn slim: OnePlus, LG, Samsung. De andere welke ik heb getest heb, waren wat oudere laders, <2A. Heb hm besteld, gelijk maar een micro HDMI adapter erbij, beeld vindt ik toch een gemis in zulke situaties.
Precies dat :-) veel moderne laders met hogere amperages zijn slim dus de kans is dan al vrij groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Parklife schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:00:
-Buster lite of Buster full image geprobeerd, geschreven met disks (Ubuntu).
Slinger eens je Terminal aan (CTRL+ALT+T) en gebruik gewoon DD voor het wegschrijven van de ISO :
code:
1
dd if=/pad/naar/je/image.iso of=/pad/naar/je/micro/SDXCkaartje

Werkt altijd en heb je geen rare tooltjes voor nodig! :Y)

Dat is ook de reden dat RuFus een DD manier van wegschrijven ondersteunt onder Windows :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Parklife Zelf toen ook enorm aan het kloten geweest, de Pi 4 is schijnbaar wat kritischer qua SD. En tja, headless instellen via Wifi is gewoon een slecht plan :+

Al je er toch een schijf aan gaat hangen zou je hem daar ook direct van kunnen laten booten. Dat hele SD kaart verhaal is gewoon niet ideaal. Maar of het echt slecht is (aka, snel stuk gaat) hangt wel enorm af van wat je gaat draaien.
Parklife schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:24:
Tip, skip de fan en haal een Flirc case Wel wat duurder maar geen gezeik met oververhitting en fannetjes.

En ben het niet helamaal eens dat een lader er niets om geeft dat de spanning niet meer 5V is. Maar het is gewoon een USB specificatie die ze bij de Pi fundation gewoon in de wind hebben geslagen (af vanaf Pi1 maar Pi4 is nog gevoeliger). Had dan bij de Pi gelijk USB PD of Qucik charge geïmplementeerd 8)7 Maar goed, met de officiële Pi USB-C voeding draait mijn Pi prima (Home Assistant met de oude "SDD als root, SD als boot"-methode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Best wel lastig om een mooie behuizing te vinden met een mogelijkheid om hem aan de muur te bevestigen. Jammer dat die Flirc dat ook niet heeft.

Enige die ik vind en ook fatsoenlijke koeling heeft voor de Pi 4 is https://www.sossolutions....berry-pi-4-met-ventilator (en in mijn geval ga ik er ook overkill een https://www.sossolutions....oor-raspberry-pi-4b-zwart op plakken + koelblokjes voor het geheugen en de USB- en netwerkcontroller)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:34
Heb zelf in de Flirc case. Nadat ik dit gekocht heb werd ik nog geattendeerd op een soortgelijke case maar dan voor ruim de helft van het geld:
https://a.aliexpress.com/_BO7aJr

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 21:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik zoek een kleine microfoon voor de Raspberry Pi, bedoeld voor bewaking. Digitaal: er is wel/niet geluid.

Hier en daar op het web vond ik mooie blogposts over een USB microfoon die heel grappig als een soort champignonnetje net uit de USB poort steekt, in prijs variërend van minder dan 1 euro (Aliexpress) tot meer dan 10 euro (bol of Amazon) per stuk voor exact hetzelfde ding. Maar heel veel reviews van kopers bij Amazon zeggen dat het ding niet deugt, dat je moet schreeuwen om gehoord te worden.

Daarom ben ik verder gaan zoeken en heb ik de "microphone sensor" gevonden. Dit is een module met een 1‑bit digitale uitgang. Zoiets zou toch ook gewoon te gebruiken moeten zijn op een Raspberry?

Heeft iemand ervaring met het gebruiken van een microfoonsensor op de RPi? Voor bewaking?
Is er bij deze toepassing verschil tussen de "kleine microfoon sensor" en de "grote microfoon sensor"?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Resistor Tja, aan de muur is wel beetje een niche natuurlijk. Maar zelf wil ik gewoon geen fan. Maakt altijd wat geluid en fans van <80mm is altijd gedonder.

@alesandro_46 Oew, die ziet er nog best goed uit! :) Die ga ik onthouden. Die had ik toen in ieder geval niet gevonden toen ik mijn Flirc case kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Resistor schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:59:
Best wel lastig om een mooie behuizing te vinden met een mogelijkheid om hem aan de muur te bevestigen.
Je hebt Pi kastjes met VESA mount, die zou je toch ook tegen een muur kunnen schroeven?
Als je op Aliexpress zoekt naar "Raspberry Pi Hanging Bracket" dan staan er wel een paar tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Parklife schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:04:
Ik hang vaak even een kabeltje aan de seriële poort in zulke situaties.

Verder zou je RPi echt wel normaal moeten opstarten met een >1A voeding en (vooral!) een fatsoenlijke US
B-kabel. Meer vermogen is pas nodig als je er ook echt iets mee gaat doen en/of veel USB-apparatuur aansluit.
aawe mwan schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:50:
Ik zoek een kleine microfoon voor de Raspberry Pi, bedoeld voor bewaking. Digitaal: er is wel/niet geluid.

Daarom ben ik verder gaan zoeken en heb ik de "microphone sensor" gevonden. Dit is een module met een 1‑bit digitale uitgang. Zoiets zou toch ook gewoon te gebruiken moeten zijn op een Raspberry?
Daarvoor is zo'n sensor module (KY-038 of zoiets) prima geschikt idd. Meer moet je er ook niet mee willen, maar simpel detecteren "er is geluid" lukt wel. Wel ff opletten of de module 3v3 compatible is, anders heb je ook een level shifter of iets dergelijks nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Best wel lastig om een mooie behuizing te vinden met een mogelijkheid om hem aan de muur te bevestigen. Jammer dat die Flirc dat ook niet heeft.
Ik heb dat zo opgelost: :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCYDKwn48uqqv4wQn_HztH5Mw20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVa4uyB29uVyQ0lRKE3mScUD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door mcDavid op 05-07-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Die van AE (even geen link, gebruikte de app op de telefoon) is ook wel een mooie. Kan ik het geld wat ik op de behuizing uit Nederland bespaar uitgeven aan een 40*10mm Noctua :+

Pi gaat 24/7 de stream van de Ubiquiti camera omzetten van rtmp naar rtsp zodat YouTube het snapt, en mag voor PiHole spelen in de meterkast. De huidige Pi3 heeft het verblijf in de hete tuinkast niet overleefd, streams houden er steeds na een paar uur met veel artefacten mee op (maar beginnen wel weer met live spelen)

Meterkast ziet er zo uit: Resistor in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" daar ga ik wel alles mooi afwerken, geen losse aanraakbare printplaten :P

[ Voor 16% gewijzigd door Resistor op 05-07-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Is dit wat : Lappieboy in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" ? :)

Als die had bestaan toen ik mijn eigen behuizing kocht dan had ik die ook aan de muur staan!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46

Enige die ik vind en ook fatsoenlijke koeling heeft voor de Pi 4 is https://www.sossolutions....berry-pi-4-met-ventilator (en in mijn geval ga ik er ook overkill een https://www.sossolutions....oor-raspberry-pi-4b-zwart op plakken + koelblokjes voor het geheugen en de USB- en netwerkcontroller)
Misschien is dit iets voor je?
https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_QpHaFbH664KYW
Aluminium heatsink case + keyholes voor bevestiging aan de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

nero355 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:21:
[...]

Is dit wat : Lappieboy in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" ? :)

Als die had bestaan toen ik mijn eigen behuizing kocht dan had ik die ook aan de muur staan!
Dat is gewoon een AliExpress kastje met een wat hoger prijskaartje.

Ik ben meer op zoek naar meer varianten. Nu is de keuze nog niet veel meer dan 2 modellen, 1 met 4 schroefjes 'buiten' de behuizing (die van Alie en Reichelt) en 1 met de schroefjes verborgen (die van SOS), de diverse kleuren niet meegerekend.

Ik kan wel de 3d printer aanslingeren, maar ik heb een voorkeur voor een ruime metalen behuizing voor betere koeling.

Die Pi's worden op zo veel plekken toegepast, ik kan niet begrijpen dat iets simpele om het veilig in te stoppen, en dat kastje ergens ophangen zo lastig is.

Gelukkig ben ik niet de enige, in https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=247811 werd de zelfde vraag gesteld. Maar dankzij wat daar gelinkt werd staat https://thepihut.com/coll...inium-raspberry-pi-4-case ook op de shortlist.
https://thepihut.com/coll...spberry-pi-4-model-b-case niet bij mij, plastic, geen ventilatie in deksel, en mijn voornaamste bezwaar is de horizontale montage.

https://thepihut.com/coll...ficial-7-touchscreen-case is ook een mooie. Met schermpje in de meterkast 8)
alesandro_46 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:57:
[...]

Misschien is dit iets voor je?
https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_QpHaFbH664KYW
Aluminium heatsink case + keyholes voor bevestiging aan de muur.
Gaat ook op de lijst (al dan niet in de vorm van een Chinese kloon)

Ik maak wel een keuze als ik thuis ben, ik zit nu nog in een hotel op een tabletscherm te tikken.

Ik zie dat Geekworm wel meer mooie cases heeft, zoals
https://geekworm.com/coll...d-3pcs-aluminum-heatsinks (alleen jammer dat deze maar 1 geperforeerde zijkant heeft)

[ Voor 6% gewijzigd door Resistor op 05-07-2020 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 20:49

Pierre

Van nature lui!

Ik heb deze https://www.amazon.nl/Ani...m-behuizing/dp/B00SV8HTAC een keer gekocht.
Een prima case, kan ik je ook nog op de muur bevestigingen. Hangt hier in de meterkast.

[ Voor 27% gewijzigd door Pierre op 05-07-2020 20:46 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane

Argon1 is ook een heel fijne case die goed koelt. Inclusief het dochterbordje en simpel scriptje voor powermanagement en fancontrol :) niet heel duur ook ofzo, paar tientjes. Anders kan je ook nog voor de Argon Neo gaan, is wat simpeler maar voor 10 euro verkrijgbaar.

Wat ik er vooral fijn aan vind is de bouwkwaliteit. Da’s echt een stuk beter dan sommig ander spul.

Andere optie is gewoon een simpele case met fan halen. Ik heb er ook nog eentje die bij een volledige kit zat van AliE. Prima case verder die ook aan de muur te hangen is.

Flirc is ook mooi.

Keuzes keuzes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

1nsane schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:22:
Argon1 is ook een heel fijne case die goed koelt.
Ik heb onderhand 4 Argon One's in gebruik, wat mij betreft een van de beste cases die er zijn. Die ik in de meterkast heb, hangt aan/in 2 U beugeltjes. Ook erg makkelijk als ik hem er even uit moet halen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Resistor schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:07:
Dat is gewoon een AliExpress kastje met een wat hoger prijskaartje.
Dat staat ook in de reactie daar! :P
Ik kan wel de 3d printer aanslingeren, maar ik heb een voorkeur voor een ruime metalen behuizing voor betere koeling.

Die Pi's worden op zo veel plekken toegepast, ik kan niet begrijpen dat iets simpele om het veilig in te stoppen, en dat kastje ergens ophangen zo lastig is.
Tja, de Pi is sowieso een raar ding in een aantal opzichten, maar of dat aan ons of de Pi ligt durf ik niet te zeggen :+

Ik heb voor mijn 3B deze behuizing ooit gekocht : https://www.banggood.com/...-4-Model-B-p-1528447.html
En die is dus zo te zien nu ook voor de 4 tekoop :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
alesandro_46 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:43:
Heb zelf in de Flirc case. Nadat ik dit gekocht heb werd ik nog geattendeerd op een soortgelijke case maar dan voor ruim de helft van het geld:
https://a.aliexpress.com/_BO7aJr
Thanks, besteld!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:50
Hoe lang gaan bij jullie de MicroSD kaartjes mee op de Raspberry Pi? Lees her en der op internet wel een aantal ''horror'' verhalen dat MicroSD kaartjes snel sneuvelen. Zelf nog geen last van gehad overigens, maar om ze nou preventief te vervangen vind ik ook weer zoiets... Destijds ook geen Action meuk gekocht, maar een Samsung EVO 32GB MicroSD kaart. Wellicht dat het ook scheelt dat ik de swapfile heb uit staan, aan de andere kant schrijven PiHole en Domoticz vrijwel elke seconde logs weg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 21:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tux3.14 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:29:
Hoe lang gaan bij jullie de MicroSD kaartjes mee op de Raspberry Pi? Lees her en der op internet wel een aantal ''horror'' verhalen dat MicroSD kaartjes snel sneuvelen. Zelf nog geen last van gehad overigens, maar om ze nou preventief te vervangen vind ik ook weer zoiets... Destijds ook geen Action meuk gekocht, maar een Samsung EVO 32GB MicroSD kaart. Wellicht dat het ook scheelt dat ik de swapfile heb uit staan, aan de andere kant schrijven PiHole en Domoticz vrijwel elke seconde logs weg :-)
Ik heb in meer dan een jaar slechts één kapot MicroSD-kaartje gehad en dat lag echt aan het kaartje zelf. Ik heb de kaartjes wel geregeld gewisseld, als ik wat nieuws wilde proberen of een update toch niet goed werkte (backup terugzetten is gemakkelijk genoeg als je elke dag een verse backup hebt). Wat betreft elke seconde loggen, folder2ram lost dat ook op.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Ik zet zoveel mogelijk logs uit. Van Pihole begrijp ik het nog dat je wilt loggen, maar wth zou je willen weten dat domoticz bv je slimme meter weer kan bijwerken? Dat zie je in het device ook wel of het werkt of niet. Bovendien kan je de logging ook op alleen errors zetten. Ik heb op die manier al sinds 2017 domoticz draaien en er is nog geen enkele sd-card stuk.

Verder koop ik alleen kaartjes van sandisk bij dataio, nooit problemen mee.
De standaard sossolutions kaartjes is rommel.. met alle respect van de wereld.

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 06-07-2020 17:07 ]

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat is echt een onderwerp dat constant terugkomt dus gebruik gewoon effe de Search : Raspberry Pi - deel 2

TL;DR :

- Fatsoenlijke voeding.
- Fatsoenlijke microSDXC kaart.

En gaan met die banaan! :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je je zorgen maakt over de duurzaamheid, kan je tegenwoordig ook prima een SSD gebruiken. Ik heb de goedkoopste SATA SSD die ik kon vinden in een gewone USB3 enclosure (ondersteunt geen UASP) op een Raspberry Pi en dat is al 5 keer zo snel als de snelste micro-SD die ik kon vinden (Sandisk Extreme Plus). En zeker zo duurzaam.

[ Voor 4% gewijzigd door aawe mwan op 06-07-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
Zal ngetwijfeld afhangen van de operationele temperatuur en kwaliteit van de SD kaart, maar ook van je gebruikspatroon. Met name veel data schrijven zal de levensduur aardig verkorten.

Persoonlijk heb ik net een paar weken een Pi, maar gegeven dat ik alleen pihole erop heb staan verwacht ik niet dat de SD kaart snel kapot zal gaan.

:j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 22:22
nero355 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:31:
[...]

Dat is echt een onderwerp dat constant terugkomt dus gebruik gewoon effe de Search : Raspberry Pi - deel 2

TL;DR :

- Fatsoenlijke voeding.

2 weken geleden mijn pi2 met een samsung 2A oplader en Kruidvat sd kaart offline gehaald.
Die draaide vanaf 1 januari 2019 continu zonder fouten.
Domoticz met diverse plugins, loggen met log2ram.
Daarnaast pihole, mosquitto, node-red er op draaien.
Z2M stick, P1 kabel en temperatuursensor er aan.
Nooit geen problemen gehad, behalve de upgrade van stretch naar Buster.

Waarom ik hem niet meer gebruik? Mijn server stond keihard uit zijn neus te vreten en in mijn stamkroeg kunnen hem/haar goed gebruiken :)

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
nero355 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:31:
[...]

TL;DR :

- Fatsoenlijke voeding.

Dát. Ik heb in alle tijden dat ik micro-SD kaartjes gebruik, slechts 1x eentje gebricked gehad en dat was een goedkoop geval wat mee was geleverd met een Revo K101 en behoorlijk wat gebruik had gezien. Fatsoenlijke modellen gaan zelden stuk tenzij je ze echt uitleeft.

Ik vraag me wel eens af of er ergens nog male micro-sd —> female USB adapters te krijgen zijn, dat zou ook nog kunnen. Voor de gene die nu denkt: kan niet, bestaat niet want 2 verschillende protocollen enz!! Ja dát klopt maar vroeger was er de Elan Mobidapter, was precies dat dus zal wel e.e.a. aan chips in zitten die dat mogelijk maakt. Elan Tech levert dat ding echter niet meer helaas :( (was hip in 2009 om spul van je telefoon rechtstreeks op een USB stick te kunnen gooien). Anders kan je gewoon zonder USB boot een externe SSD aan je micro-SD poort hangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

1nsane schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:12:
Anders kan je gewoon zonder USB boot een externe SSD aan je micro-SD poort hangen :P
Maar met welke snelheid... Native USB boot wordt nu ook ondersteund door de Pi4 dus dat komt de komende tijd wel gemeengoed worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Septillion schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:17:
[...]

Maar met welke snelheid... Native USB boot wordt nu ook ondersteund door de Pi4 dus dat komt de komende tijd wel gemeengoed worden 8)
hehe, da's waar, maar je bent wel de bomb met een SSD aan je Micro-SD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik vraag me wel eens af of er ergens nog male micro-sd —> female USB adapters te krijgen zijn, dat zou ook nog kunnen. Voor de gene die nu denkt: kan niet, bestaat niet want 2 verschillende protocollen enz!! Ja dát klopt maar vroeger was er de Elan Mobidapter, was precies dat dus zal wel e.e.a. aan chips in zitten die dat mogelijk maakt. Elan Tech levert dat ding echter niet meer helaas :( (was hip in 2009 om spul van je telefoon rechtstreeks op een USB stick te kunnen gooien). Anders kan je gewoon zonder USB boot een externe SSD aan je micro-SD poort hangen :P
Dat was zeker een soort OTG kabel ?

Ik heb laatst nog ergens iets voorbij zien komen wat je in de microSDXC poort propt om vervolgens totaal iets anders daarop aan te sluiten, maar ik weet niet meer waar ik dat heb gezien en ik vraag me ook af hoe betrouwbaar dat gekke ding werkt, want waarschijnlijk ergens bij een of andere Chinese Webshop gezien! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:17:
[...]

Die ondersteuning is toch nog beta?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Raven Volgens de doc wel zie ik nu. Maar The guy with the Swiss accent heeft al laten zien dat het al in de mainstream release zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Septillion schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:31:
@Raven Volgens de doc wel zie ik nu. Maar The guy with the Swiss accent heeft al laten zien dat het al in de mainstream release zit.
Sinds 17 juni is het stable: https://www.raspberrypi.o...ic.php?p=1680650#p1680650
I've promoted this to stable in the Github repository, an APT update will follow shortly.

Based on forum comments and internal test interoperability tests there are no known regressions in SD/network boot modes and USB MSD boot works for the majority of USB devices. Therefore, it's better to make this enabled by default than extend the beta and require people who are happy with this feature to manually update firmware etc.

Stable will only be updated for bugs which block it being promoted to production.

Beta reverts back to being more experimental, but nothing major planned right now.

Of course, promoting something to stable means a major bug will be discovered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
nero355 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:12:
[...]

Dat was zeker een soort OTG kabel ?

Ik heb laatst nog ergens iets voorbij zien komen wat je in de microSDXC poort propt om vervolgens totaal iets anders daarop aan te sluiten, maar ik weet niet meer waar ik dat heb gezien en ik vraag me ook af hoe betrouwbaar dat gekke ding werkt, want waarschijnlijk ergens bij een of andere Chinese Webshop gezien! :+
Geen kabel maar een soort stick zoals je ook microsd naar USB hebt maar dan andersom.

Die waar ik het over had was geen goedkoop krapuul ding trouwens. Retail was destijds 35,- ofzo. Zou wel grappig zijn om er een te vinden nog en eens kijken of de Rpi dat slikt met een 500gb WD passport erachter met een Raspbian image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

[...]Ik vraag me wel eens af of er ergens nog male micro-sd —> female USB adapters te krijgen zijn
Dit is niet precies hetzelfde, maar op Aliexpress vind je wel micro-SD naar eMMC adapters. Ze kosten net geen 30 euro (wel te duur om belastingvrij te zijn). De snelheid van eMMC is niet spectaculair, maar het is wel sneller dan micro SD. De foto's lijken te komen uit 2017 dus ik neem aan dat ze niet meer bijgeproduceerd zullen worden als de voorraad op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:58:
Dit is niet precies hetzelfde, maar op Aliexpress vind je wel micro-SD naar eMMC adapters. Ze kosten net geen 30 euro (wel te duur om belastingvrij te zijn).
Er zijn ook wat "officiëlere winkels" die ze verkopen :)
De snelheid van eMMC is niet spectaculair, maar het is wel sneller dan micro SD. De foto's lijken te komen uit 2017 dus ik neem aan dat ze niet meer bijgeproduceerd zullen worden als de voorraad op is.
Volgens mij valt dat wel mee en zijn ze juist wat duurder omdat ze in kleinere oplages worden geproduceerd :?

Deze is ook wel grappig : http://www.uugear.com/pro...-module-for-raspberry-pi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
[...]

Dit is niet precies hetzelfde, maar op Aliexpress vind je wel micro-SD naar eMMC adapters. Ze kosten net geen 30 euro (wel te duur om belastingvrij te zijn). De snelheid van eMMC is niet spectaculair, maar het is wel sneller dan micro SD. De foto's lijken te komen uit 2017 dus ik neem aan dat ze niet meer bijgeproduceerd zullen worden als de voorraad op is.
Die had ik ook gezien idd. dat eMMC is vooral iets wat in die goedkope netbooks gestoken werd een jaar of 8 geleden en ik betwijfel of het heel veel betrouwbaarder is dan een Micro-SD kaart al zou het, gezien de grotere form factor ervan, wel mogelijk zijn. Ik heb sowieso geen illusies dat je via die Micro-SD poort hoge snelheden gaat halen, ongeacht wat je eraan hangt maar voor betrouwbaarheid zou zo'n Mobidapter wel leuk zijn mits dat uberhaupt zou werken met een Rpi. Uiteindelijk is USB boot nu in Beta en zal redelijk snel wel fully supported zijn dus dan is het niet echt meer nodig maar ik vond het wel leuk om te kijken naar opties om meer uit de Micro-SD slot te halen :)

[ Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 07-07-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

1nsane schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:45:
[...]
Uiteindelijk is USB boot nu in Beta
Het zit al een tijdje in Stable hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
aawe mwan schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Het zit al een tijdje in Stable hoor.
ohja, dat bedoelde ik ook. Anyway, shame to let an unused port go to waste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:33
Hallo tweakers,

Ik ben bezig met een project ambilight maar ik loop ergens vast.
Ik heb alles hetzelfde aangesloten als dit filmpje: YouTube: DIY Ambient Light "Ambilight" mit dem Raspberry Pi 3 (ausführlich) |...
en deze tutorial. Ik gebruik echter een voeding van 6A ipv 10 en een rsp pi zero w.
Echter als ik alles start begint de ledstrip dit te doen:[Video: https://drive.google.com/file/d/1T48leVqaMWXlR3p3ln8Jga1Aw_I9-rR1/view?usp=sharing]

Zou iemand mij kunnen vertellen wat hier mis gaat?

[ Voor 7% gewijzigd door RensVerlaak op 07-07-2020 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
RensVerlaak schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:39:
Hallo tweakers,

Ik heb alles hetzelfde aangesloten als dit filmpje: YouTube: DIY Ambient Light "Ambilight" mit dem Raspberry Pi 3 (ausführlich) |...
en deze tutorial. Ik gebruik echter een voeding van 6A ipv 10 en een rsp pi zero w.
Echter als ik alles start begint de ledstrip dit te doen:[Video]

Ja als je het in G-drive zet, moet iedereen toegang vragen kerel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
1nsane schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:24:
[...]

oh ik dacht als ik hem openbaar zou zetten dat iedereen met een link het zou moeten kunnen kijken maar is dus blijkbaar niet.

Waar zou ik hem kunnen uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
RensVerlaak schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:39:
Hallo tweakers,

Echter als ik alles start begint de ledstrip dit te doen:[Video]

2 dingen die mij door het hoofd schieten:

- Kan die Zero het aansturen en zo ja, moet je geen rekening houden met verschillen tov de Pi3?

- loop de aansluitingen nog eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
1nsane schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:27:
[...]

2 dingen die mij door het hoofd schieten:

- Kan die Zero het aansturen en zo ja, moet je geen rekening houden met verschillen tov de Pi3?

- loop de aansluitingen nog eens na.
De heb de aansluitingen nagelopen en volgens deze sheet zou het moeten kloppen: https://cdn.sparkfun.com/...orials/6/7/6/PiZero_1.pdf

Dit is mijn log van SSH - Manage Hypersion from HyperCon:
https://prnt.sc/tdldi4

Zo te zien krijgt hij geen video signaal als ik het goed heb.

[ Voor 13% gewijzigd door RensVerlaak op 07-07-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 23:11

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik heb een aantal RPi’s draaien en ben ca. 1x per jaar de Sjaak. SD kaartjes gaan gewoon stuk. In de PC lijken ze nog te werken, maar bv. formatteren gaat niet meer.

De SOS-kaartjes die ik ooit had gingen heel erg rap kapot, maar ook de Samsung EVO’s begeven het uiteindelijk toch ook. Ik schrijf al zoveel mogelijk weg naar RAM.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ja, wat de EVO's doen is gewoon geen writes meer accepteren (maar geen foutmelding geven).

Ik had met 1 Pi die bij mijn ouders in huis hing een heel script geschreven voor camerabediening. Werkte lekker, maar 2 weken later viel de stroom uit. Vervolgens was alles weg en de laatste log entry van 3 maanden geleden :? :? :?

Ik dacht eerst dat mijn OS readonly gemount was geweest ofzo. Maar na wat testen bleek dit dus. Kennelijk had hij al die tijd uit zijn geheugencache gedraaid. Want als je iets wegschrijft en dan terugleest dan staat het er gewoon. Maar na een reboot is het weg. Dat is het rottige eraan.

Dus 2 dingen geleerd. SD kaarten crashen niet altijd totaal maar springen ook wel eens in RO mode (op zich minder erg, maar het probleem is dat je het vaak te laat pas opmerkt). En tweede ding: Backup maken als je ergens veel werk in gestoken hebt 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 07-07-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

GekkePrutser schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:55:
Dus 2 dingen geleerd. SD kaarten crashen niet altijd totaal maar springen ook wel eens in RO mode (op zich minder erg, maar het probleem is dat je het vaak te laat pas opmerkt).
Het is eerder non-persistent mode vanaf het moment dat deze stuk is. Ben er ook een paar keer tegenaan gelopen.

Eerste keer tijdens een update.. na een reboot weer updates etc etc totdat ik zag dat de updates telkens wel heel erg op elkaar leken ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]
En tweede ding: Backup maken als je ergens veel werk in gestoken hebt 8)7
Bij voorkeur dagelijks geautomatiseerd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Over backups maken gesproken, heeft iemand ervaring met het (over het netwerk) backuppen van een volledige draaiende/actieve Raspbian installatie? De Pi die hier 24/7 draait, draait nog op Stretch, tvheadend was niet meteen beschikbaar voor Buster. Ben van plan die te klonen naar een SSD, dan de SSD tijdelijk aan een andere Pi hangen voor upgrade naar Buster en testen of alles werkt, daarna pas de eerste Pi voorzien van die SSD om downtime zo laag mogelijk te houden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:38:
Over backups maken gesproken, heeft iemand ervaring met het (over het netwerk) backuppen van een volledige draaiende/actieve Raspbian installatie? De Pi die hier 24/7 draait, draait nog op Stretch, tvheadend was niet meteen beschikbaar voor Buster. Ben van plan die te klonen naar een SSD, dan de SSD tijdelijk aan een andere Pi hangen voor upgrade naar Buster en testen of alles werkt, daarna pas de eerste Pi voorzien van die SSD om downtime zo laag mogelijk te houden.
Ik heb ooit het scriptje gebruikt in deze thread:
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?p=136912

en dat werkte voor mijn doel, wel wat meldingen bij het booten dat het filesystem natuurlijk uncleanly dismounted was, maar verder geen problemen gespot. ymmv uiteraard, en het is alweer een poosje terug, dus misschien dat er inmiddels betere methodes zijn.

edit: voor een enkelmalige kopie is alleen het stukje uit de eerste post nodig natuurlijk.
code:
1
sudo dd bs=1M if=/dev/mmcblk0p2 of=/mnt/usb/RPI_Backup.img

[ Voor 8% gewijzigd door Magic op 08-07-2020 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:50
Ik gebruik zelf Deja-Dup voor het maken van mijn dagelijkse back-ups, vol automatisch. Het heeft ook een simpele GUI, dus via VNC eenvoudig te configureren. Hij maakt van mijn SD kaart een volledige back-up naar mijn NAS.

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install deja-dup

Daarna in je GUI via Hulpmiddelen > reservekopie kun je de tool opstarten, er vanuitgaande dat je Raspbian gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Magic schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:57:
[...]

en dat werkte voor mijn doel, wel wat meldingen bij het booten dat het filesystem natuurlijk uncleanly dismounted was, maar verder geen problemen gespot. ymmv uiteraard, en het is alweer een poosje terug, dus misschien dat er inmiddels betere methodes zijn.

edit: voor een enkelmalige kopie is alleen het stukje uit de eerste post nodig natuurlijk.
code:
1
Ik gebruik een iets uitgebreider script, dat in de basis hetzelfde doet (in een cronjob om 03:00), al vaker hier gepubliceerd en dat zipt de zaak ook. Ik heb het nog niet zover, dat het eindresultaat ook ergens anders opgeslagen wordt dan de aangesloten USB, maar dat is maar een beperkt probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

code:
1
Thanks :) , straks maar eens aanpassen naar gemounte netwerkmap en eens kijken wat ie doet.
Tux3.14 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:04:
Daarna in je GUI via Hulpmiddelen > reservekopie kun je de tool opstarten, er vanuitgaande dat je Raspbian gebruikt.
Welke GUI? O-) Op de betreffende Pi draait de GUI-loze versie van Raspbian. Maar ik voeg die tip in ieder geval wel even toe aan de bookmarks. Thanks :)

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 08-07-2020 12:29 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

1nsane schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:24:
RensVerlaak schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:26:
oh ik dacht als ik hem openbaar zou zetten dat iedereen met een link het zou moeten kunnen kijken maar is dus blijkbaar niet.
Als je de zooi goed instelt dan moet dat ook gewoon prima werken dus loop effe alles gewoon nog een keer na ;)
Joepla schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:45:
Ik heb een aantal RPi’s draaien en ben ca. 1x per jaar de Sjaak. SD kaartjes gaan gewoon stuk. In de PC lijken ze nog te werken, maar bv. formatteren gaat niet meer.

De SOS-kaartjes die ik ooit had gingen heel erg rap kapot, maar ook de Samsung EVO’s begeven het uiteindelijk toch ook. Ik schrijf al zoveel mogelijk weg naar RAM.
Ja, wat de EVO's doen is gewoon geen writes meer accepteren (maar geen foutmelding geven).
De Samsung Evo reeks is dan ook de budget reeks van Samsung dus dat verbaast me niet...

De Sandisk Extreme Pro van 32 GB die ik eerder vaker heb genoemd heeft dat probleem niet net als de Samsung non-Evo van 128 GB die ik ooit heb gehad, maar helaas niet meer tekoop is! :)
Backup maken als je ergens veel werk in gestoken hebt 8)7
Dat is sowieso wel aan te raden! :Y)
Heb je echt ALLES nodig :?

Als je complete images wilt dan zijn daar al eerder allerlei script voor gepost, maar persoonlijk zit ik eraan te denken om gewoon wat bestanden te backuppen die configuraties bevatten en de rest lekker vers te installeren mocht er wat misgaan :)

Zit nu ook te kijken om alles daarnaast nog eens via GitHub/GitLab te doen en gewoon wat config files te taggen en dan te uploaden naar een privé repository als ik weer eens wat heb aangepast.
Mocht alles stuk zijn gegaan dan zou je na een herinstallatie ook de boel weer snel op de juiste plek moeten kunnen krijgen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:25:
[...]

Heb je echt ALLES nodig :?

Als je complete images wilt dan zijn daar al eerder allerlei script voor gepost, maar persoonlijk zit ik eraan te denken om gewoon wat bestanden te backuppen die configuraties bevatten en de rest lekker vers te installeren mocht er wat misgaan :)
Jup, scheelt instelwerk :P en mocht het upgraden op de andere Pi met ssd misgaan, dan draait de gekloonde Pi nog.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

En tweede ding: Backup maken als je ergens veel werk in gestoken hebt 8)7
Maar dan is het misschien handiger om andersom te gaan werken. In plaats van de software te wijzigen op de Raspberry Pi, kan je ook diens configuratie in Ansible zetten. Als je wat wilt veranderen, dan verander je het in Ansible en je pusht het dan naar de Raspberry Pi. Het maakt dan niet uit wat hij al heeft -- als je weinig aangepast hebt dan zal hij al bijna alles hebben, maar als hij draait op een nieuwe image dan heeft hij nog niets -- want Ansible zoekt zelf de verschillen en zorgt dat het na afloop klopt.

Het is niet alleen een makkelijke manier om de configuratie van je eigen nieuwe/bestaande images aan te passen, maar je hebt ook je configuratie gedocumenteerd op een manier die je kunt delen met anderen.

Daarna hoef je alleen nog de homedirectory bijvoorbeeld met rsync te synchroniseren naar een netwerkschijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
aawe mwan schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:58:
[...]

Maar dan is het misschien handiger om andersom te gaan werken. In plaats van de software te wijzigen op de Raspberry Pi, kan je ook diens configuratie in Ansible zetten. Als je wat wilt veranderen, dan verander je het in Ansible en je pusht het dan naar de Raspberry Pi. Het maakt dan niet uit wat hij al heeft -- als je weinig aangepast hebt dan zal hij al bijna alles hebben, maar als hij draait op een nieuwe image dan heeft hij nog niets -- want Ansible zoekt zelf de verschillen en zorgt dat het na afloop klopt.

Het is niet alleen een makkelijke manier om de configuratie van je eigen nieuwe/bestaande images aan te passen, maar je hebt ook je configuratie gedocumenteerd op een manier die je kunt delen met anderen.

Daarna hoef je alleen nog de homedirectory bijvoorbeeld met rsync te synchroniseren naar een netwerkschijf.
Goede tip hoor! Maar ik ben niet zo'n fan van Ansible voor dit soort dingen... Ik gebruik elke pi voor andere dingen (met andere hardware) dus ik moet dan echt op de pi zelf ontwikkelen, of een tweede pi speciaal voor ontwikkeling hebben. Dus van elke pi een tweede ernaast. Ze hangen ook op verschillende lokaties.

Het grootste deel zijn scripts die ik zelf heb gemaakt dus het is geen kwestie van wat software installaties draaien om het gelijk te trekken. En als ik het wil veranderen en testen moet ik dus dezelfde opstelling hebben. Normaal check ik code in mijn eigen gitserver in maar deze kon daar niet zomaar bij zonder een SSH port forward.

Bijvoorbeeld: Die gecrashte hing bij mijn moeder en had 2 camera's, verschillende temp sensoren, een deurcontact, en een RF module voor klikaanklikuit bediening. Dat heb ik hier allemaal weer niet (ik gebruik hier alleen maar Zigbee). Oh en een RTL-SDR zat er ook nog op zodat ik vanaf hier naar de Nederlandse radioamateurs kon luisteren.

Voor beheer van servers op het werk vind ik het een mooie techniek maar voor thuis waar elke setup verschillend is, ben ik er niet van overtuigd, ik zie het meer als extra werk.

[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 08-07-2020 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 11:07
Over Deja-Dup:
Welke GUI? O-) Op de betreffende Pi draait de GUI-loze versie van Raspbian. Maar ik voeg die tip in ieder geval wel even toe aan de bookmarks. Thanks :)
Deja-Dup is een frontend voor duplicity (http://duplicity.nongnu.org/). Die heeft een stuk minder afhankelijkheden en draait op de commandline.

avdongen gaat dit ook maar eens verder uitzoeken nadat de usb-flashdrive het alweer begeven heeft en de laatste backup van een half jaar geleden is

[ Voor 7% gewijzigd door avdongen op 08-07-2020 22:52 ]

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41
Los van de backup die maak van de apps op mijn raspberry, domoticz e.d. en de schijfcopy die ik maak in de pc, gebruik ik ook wel eens deze backup met fsarchiver. fsarchiver kan een backup aan van een live systeem:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#! /bin/sh
sudo /etc/init.d/monit stop \
&& sudo /etc/init.d/domoticz.sh stop \

_now=$(date +"%Y_%m_%d_%s")
_file="RPi-$_now"
echo "Starting backup to $_file.fsa ..."
&& sudo fsarchiver -j2 -z 3 savefs /mnt/backup/$_file.fsa /dev/sda2 -v -A \

&& sudo /etc/init.d/domoticz.sh start \
&& sudo /etc/init.d/monit start

Misschien heeft iemand er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Wat zou jullie tip zijn voor een rpi3b. Raspberry os draaien vanaf sd, usb, of usb-ssd?
Ik heb ze alles geprobeerd, maar ben er niet helemaal uit. Op dit moment draait het op een usb. Dat lijkt nu even goed te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 18:27
Freee!! schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Ik gebruik een iets uitgebreider script, dat in de basis hetzelfde doet (in een cronjob om 03:00), al vaker hier gepubliceerd en dat zipt de zaak ook. Ik heb het nog niet zover, dat het eindresultaat ook ergens anders opgeslagen wordt dan de aangesloten USB, maar dat is maar een beperkt probleem.
nadat je de eerste keer dd hebt gebruikt kun je vanaf dat moment dat image mounten via loopback en dan rsync gebruiken.

als je rsync gebruikt dan worden alleen de verschillen over de lijn gehaald in plaats van elke nacht elke byte.

het image blijft gewoon bootable als je het met rsync update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

code:
1
Even een opmerking, dat commando stopt de partitietabel niet in de image, daar kwam ik achter toen Etcher begon te klagen dat er iets ontbrak ;) .De install is nu in ieder geval (via een image) gekopieerd naar de SSD, later vandaag maar eens kijken wat er aangepast moet worden (buiten inschakelen USB boot) om die install daadwerkelijk te kunnen laten starten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Even een opmerking, dat commando stopt de partitietabel niet in de image, daar kwam ik achter toen Etcher begon te klagen dat er iets ontbrak ;) .De install is nu in ieder geval (via een image) gekopieerd naar de SSD, later vandaag maar eens kijken wat er aangepast moet worden (buiten inschakelen USB boot) om die install daadwerkelijk te kunnen laten starten.
ah, dat is een goede vraag idd, ik kan me niet herinneren dat ik iets speciaals gedaan heb om hem te laten draaien (is alweer een paar jaar terug), maar kan best zijn dat ik daar ook wat kunstjes heb uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Magic schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:02:
[...]

ah, dat is een goede vraag idd, ik kan me niet herinneren dat ik iets speciaals gedaan heb om hem te laten draaien (is alweer een paar jaar terug), maar kan best zijn dat ik daar ook wat kunstjes heb uitgehaald.
Er hangt mij iets van bij dat er in /etc/fstab iets moet gebeuren en een filesystem-check laten doen gezien het een kopie van een live install is, dat zou het aanmaken van
code:
1
/boot/forcefsck
moeten doen.

edit:
@Magic Zonder aanpassingen geen boot, heb net zowel in /etc/fstab als /boot/cmdline.txt mmcblk0p vervangen door /dev/sda. Daarna kreeg ik eerst direct onder de RPi-logo's een paar failed meldingen te zien, gingen te snel weg om ze te kunnen lezen, RPi deed een herstart en nu kijk ik tegen een desktop aan. Wist niet eens dat de betreffende install van een desktop was voorzien :P

Er is wel iets vreemds, iets dat ik voorheen niet had, de activity LED knippert constant 1* per seconde. Ook tijdens activiteit.

En nu maar eens kijken wat er gebeurt als ik 'm laat updaten naar Buster.

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 11-07-2020 11:17 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ahbart
Raven schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Dat kom omdat /dev/mmcblk0p2 de 2e partitie is. De mbr wordt daarmee niet meegenomen. Om een image te maken van de gehele sd card, inclusief de boot partitie en root partitie kun je het commando veranderen naar:

code:
1
sudo dd bs=1M if=/dev/mmcblk0 of=/mnt/usb/RPI_Backup.img

Daar zit de gehele sd in incl. de boot en root partitie.

Backup van alleen de MBR incl. partitie tabel kan ook met:
code:
1
dd if=/dev/mmcblk0 of=/mnt/usb/rpi-backup-mbr.img bs=512 count=1

Of alleen de bootrecord:
code:
1
dd if=/dev/mmcblk0 of=/mnt/usb/rpi-backup-br.img bs=446 count=1

[ Voor 12% gewijzigd door ahbart op 11-07-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ahbart schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:08:
[...]
Dat kom omdat /dev/mmcblk0p2 de 2e partitie is. De mbr wordt daarmee niet meegenomen. Om een image te maken van de gehele sd card, inclusief de boot partitie en root partitie kun je het commando veranderen naar:

code:
1

code:
1

Of alleen de bootrecord:
code:
1
Je was me net voor, bedankt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Solar-powered Raspberry Pi

Voor wie het leuk vindt:

Ik heb een Raspberry Pi 3b+ gepakt en mijn blog er op gezet. Vervolgens een zonnepaneel + accu gepakt en nu draait de Pi 100% op zonne-energie.

Ik log ook (near) real-time wat statistieken over mijn solar setup. Het is een relatief eenvoudige build. Klein beetje electronica, beetje Python, leuk om te doen.

https://louwrentius.com/t...nning-on-solar-power.html

(geen ads, geen analytics, ik verdien niets aan mijn blog)

Mijn build was ook een hitje op Hacker News:

https://news.ycombinator.com/item?id=23796692

Je moet rekenen op 90K+ 30K unieke bezoekers in de afgelopen 14 uur. Tijdens de piek belasting waren de cores van de Pi met max 10% belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ahbart schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:08:
[...]

code:
1

code:
1

Of alleen de bootrecord:
code:
1
Jup, had dat door, Etcher's melding was nogal specifiek:
=Etcher
Daarna het dd commando nog eens bekeken en toen vermoedde ik al dat de p van mmcblk0p2 wel eens naar partitie zou kunnen verwijzen (Ik ben /dev/sda* gewend :P .)

Overigens is het upgraden van Stretch naar Buster op de ssd gestopt
code:
1
2
3
Errors were encountered while processing:
 /tmp/apt-dpkg-install-2H0ZXz/196-firmware-misc-nonfree_1%3a20190114-1+rpt7_all.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

code:
1
2
3
4
5
You might want to run 'apt --fix-broken install' to correct these.
The following packages have unmet dependencies:
 firmware-ralink : Depends: firmware-misc-nonfree but it is not installed
N: Ignoring file '50unattended-upgrades.ucftmp' in directory '/etc/apt/apt.conf.d/' as it has an invalid filename extension
E: Unmet dependencies. Try 'apt --fix-broken install' with no packages (or specify a solution).

Inmiddels loopt het upgradeproces weer verder, waarom ie iets van Ralink nodig heeft... :?

edit: en klaar :)

Net nog wat opvallends gezien. Mysql database is zonder problemen gegaan, de querylog van PiHole is helemaal leeg :?

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 11-07-2020 19:36 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
[...]

Qua read is een eMMC idd sneller dan micro-sd maar qua write is het ongeveer gelijk en veel micro-sd kaartjes zijn zelfs een tikkeltje sneller met schrijven.

Dat gezegd hebbende, eMMC is wel een stukje robuuster, hebben een controller die ook zorgt voor wear levelling.

Natuurlijk trekt een eMMC niet de straatstenen los qua snelheid maar als je geen kabels aan je Pi wilt of een usb poort in wilt leveren, zou je een microSD—>eMMC adapter kunnen halen en een eMMC module (mits de Pi dat snapt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

1nsane schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:31:
[...]
Qua read is een eMMC idd sneller dan micro-sd maar qua write is het ongeveer gelijk en veel micro-sd kaartjes zijn zelfs een tikkeltje sneller met schrijven.
Ik heb zelf eMMC in een Atom homeserver en tot nu toe bevalt dat best. Maar die sd-naar-eMMC bridge is wel uitzonderlijk traag.

Verder had ik hoge verwachtingen van UASP, maar ik heb van die enclosures van Aliexpress en die ik heb blijken allemaal gebaseerd op chips met een buggy UASP implementatie. Bij SSD's gaan ze de fout in, bij langzame drives niet zo gauw maar dan schiet vaak juist de stroomvoorziening te kort. Voor de zekerheid nog even nagevraagd maar zelfs de enclosures ze momenteel verkopen voor tegen de 200 euro werken met een buggy chip (gelukkig wel blacklisted tegenwoordig). Maar hoe dan ook: een oud laptop harddiskje dat het wel deed via UASP op USB3, was ongeveer dubbel zo snel als een A1/V3 micro SD kaartje.

De USB-naar-NVMe enclosure schijnt trouwens wel echt UASP te ondersteunen, dus misschien wordt dat dan de volgende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
aawe mwan schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Ik heb zelf eMMC in een Atom homeserver en tot nu toe bevalt dat best. Maar die sd-naar-eMMC bridge is wel uitzonderlijk traag.
Wat is uitzonderlijk traag, waar moet ik dan aan denken? 50mb/s read ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

1nsane schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:44:
[...]
Wat is uitzonderlijk traag, waar moet ik dan aan denken? 50mb/s read ofzo?
Ik heb de link al weggegooid, maar zo snel was het niet; uit m'n hoofd was het tussen de 25 en 30 MB/s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
Sinds een paar maand heb ik een rpi4 in mijn meterkast liggen icm 5A USB-C Voedingsadapter voor Raspberry Pi 4.
Deze adapter zit samen met andere aparaten in een geaard verlengsnoer.

Werkte tot vorige week vlekkenloos. Todat hij plots uit was. De adapter knipperde groen tov heletijd groen als hij aan staat.
Dus ik dacht oke, de adapter is nog heel.

Maar ik kreeg de rpi niet meer aan.
Toch maar mijn telefoonoplader erbij gepakt en ja hoor, het is toch een defecte adapter.
Gelukkig hebben ze bij SOS Solution een erg goede service en had de volgende dag al een nieuwe voedingsadapter. (Afgelopen dinsdag)

Nu is hij vannacht weer uitgevallen. Adapter knippert weer groen en de rpi is uit.
Heb ik nou gewoon slechte kwaliteit voedingsadapters of is er aan mijn kant wat goed mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
aawe mwan schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Verder had ik hoge verwachtingen van UASP, maar ik heb van die enclosures van Aliexpress en die ik heb blijken allemaal gebaseerd op chips met een buggy UASP implementatie. Bij SSD's gaan ze de fout in, bij langzame drives niet zo gauw maar dan schiet vaak juist de stroomvoorziening te kort. Voor de zekerheid nog even nagevraagd maar zelfs de enclosures ze momenteel verkopen voor tegen de 200 euro werken met een buggy chip (gelukkig wel blacklisted tegenwoordig). Maar hoe dan ook: een oud laptop harddiskje dat het wel deed via UASP op USB3, was ongeveer dubbel zo snel als een A1/V3 micro SD kaartje.

De USB-naar-NVMe enclosure schijnt trouwens wel echt UASP te ondersteunen, dus misschien wordt dat dan de volgende oplossing.
Toevallig van de week naar wat video's over UASP i.c.m. rpi4 zitten kijken. O.a. deze:

Ik weet niet of je perse een case nodig hebt maar uit zijn test komt onderstaande goed uit de bus:
https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_XNTcFb4T0HP06

Eventueel ook te verkrijgen inclusief 12v voeding zodat je 3.5" schijven aan kan sluiten. Let op: de aansluiting is niet de standaard 5.5x2.1 of 5.5x2.5 mm maar 3.5x1.35. Dus mocht je nog een 12v voeding hebben liggen (van een oude router ofzo) check dan van tevoren of de diameter klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Kasper schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:30:
Sinds een paar maand heb ik een rpi4 in mijn meterkast liggen icm 5A USB-C Voedingsadapter voor Raspberry Pi 4.
Deze adapter zit samen met andere aparaten in een geaard verlengsnoer.

Werkte tot vorige week vlekkenloos. Todat hij plots uit was. De adapter knipperde groen tov heletijd groen als hij aan staat.
Dus ik dacht oke, de adapter is nog heel.

Maar ik kreeg de rpi niet meer aan.
Toch maar mijn telefoonoplader erbij gepakt en ja hoor, het is toch een defecte adapter.
Gelukkig hebben ze bij SOS Solution een erg goede service en had de volgende dag al een nieuwe voedingsadapter. (Afgelopen dinsdag)

Nu is hij vannacht weer uitgevallen. Adapter knippert weer groen en de rpi is uit.
Heb ik nou gewoon slechte kwaliteit voedingsadapters of is er aan mijn kant wat goed mis.
Hmm. Vreemd. Ik kan me 2 dingen voorstellen:

- 5A is behoorlijk overbemeten voor een Rpi, wellicht dat de Pi simpelweg te weinig stroom trekt en de adapter denkt: ik ga in stand-by (groen knipperen). Een Pi is erg gevoelig voor wat je eraan hangt qua voeding maar wellicht dat die 5A voeding eigenlijk bedoeld is voor andere toepassingen en een smart charge functie heeft, dat werkt sowieso niet lekker met een Pi4. Ik zie wel dat ze redelijk gespecialiseerd zijn in Rpi daar maar 5A is echt overkill en wellicht dat die lader dacht: ik zie nauwelijks verbruik dus ik ga stand-by om stroom te sparen.

- Je hebt per toeval 2 defecte exemplaren gehad.

In elk geval, ik zou voor de 3A versie van de foundation zelf gaan, die verkopen ze ook, dan zit je sowieso goed!

Ik ben zelf nog geen Rpi4 tegen gekomen waar genoeg aangehangen was om meer dan 3A te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
1nsane schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:14:
[...]

Hmm. Vreemd. Ik kan me 2 dingen voorstellen:

- 5A is behoorlijk overbemeten voor een Rpi, wellicht dat de Pi simpelweg te weinig stroom trekt en de adapter denkt: ik ga in stand-by (groen knipperen). Een Pi is erg gevoelig voor wat je eraan hangt qua voeding maar wellicht dat die 5A voeding eigenlijk bedoeld is voor andere toepassingen en een smart charge functie heeft, dat werkt sowieso niet lekker met een Pi4. Ik zie wel dat ze redelijk gespecialiseerd zijn in Rpi daar maar 5A is echt overkill en wellicht dat die lader dacht: ik zie nauwelijks verbruik dus ik ga stand-by om stroom te sparen.

- Je hebt per toeval 2 defecte exemplaren gehad.

In elk geval, ik zou voor de 3A versie van de foundation zelf gaan, die verkopen ze ook, dan zit je sowieso goed!

Ik ben zelf nog geen Rpi4 tegen gekomen waar genoeg aangehangen was om meer dan 3A te trekken.
Ik ben vergeten er bij te vertellen dat ik er nog een touchscreen er aan vast heb zitten. Maar dan nog is 5a meer dan voldoende.

Ik heb eerder jaren een rpi2 gebruikt welke ik een lagere ampere adapter in gebruik had, deze had vaak het stroom tekentje in beeld en had vaak last van opstart problemen vanwege te weinig power. Daarom had ik bewust voor een hogere ampere adapter gekozen voor mijn nieuwe rpi.

Dat de adapter in standby gaat (groen knipperen??) Klinkt wel redelijk logisch, al zou je na opnieuw de stekker erin te doen denken dat hij gewoon weer opnieuw zou opstarten. Echter gebeurt dat niet. Er is geen leven meer uit te krijgen, uit de adapters

Aangezien het in 5 a 6 dagen 2x verkeerd gaat. Dacht ik dat het aan mijn kant fout zit.
Maar de rest op het verlengsnoer heeft nergens last van... dus je zou zeggen dat die niet defect is.
Ook heb ik.het voltage van mijn meter terug gezocht op het moment dat de rpi uit valt, niets bijzonders te zien.
Ik heb werkelijk geen idee waar ik het verder nog moet zoeken..

[EDIT]
Ze sturen nu de officiele 3A adapter :) proberen we het daar maar mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik wist niet precies hoe klein een Zero zou zijn, tot ik hem in mijn handen had.

Damn. Da's klein.

Maar dat dacht ik ook bij de eerste keer dat ik een microSD in mijn handen had, of een M.2 drive.

https://thepihut.com/coll...inium-raspberry-pi-4-case heeft trouwens geen oogjes om hem aan schroefjes op te hangen. https://www.sossolutions....berry-pi-4-met-ventilator heeft dat wel, zoals duidelijk op de foto's te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Kasper schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:36:
[...]

Ze sturen nu de officiele 3A adapter :) proberen we het daar maar mee!
Ik ben benieuwd :-) hopelijk helpt dat! Over dat touchscreen hoef je je geen zorgen te maken, dat moet die voeding gewoon aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Hi,

Wie kan er een mini-computertje aan bevelen wat voldoet aan de volgende eisen. Doel is P1 meter uitlezen + omvormer zonnepanelen:

- Goedkoop
- Erg Energiezuinig hoeft niet erg snel te zijn.
- Er moeten ook behuizingen voor te krijgen zijn.
- Bezit een Ethernet poort
- Stabiel OS, redelijke community.
- Geen microcontrollers, wel een "echt" OS waar ik naar kan SSH-en etc.
- Support voor DHCP en Python voor connectivity/dataprocessing.

Ik denk zelf aan een ZEROPI ? Zijn er betere kandidaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 20:49

Pierre

Van nature lui!

@traders Heb je al gezocht in dit topic, er is meer dan genoeg over te vinden.
- Bezit een Ethernet poort dan valt de ZeroPI sowieso af, die zit daar niet op.

[ Voor 35% gewijzigd door Pierre op 16-07-2020 16:46 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Laatst online: 18-05 07:17
Pierre schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:32:
@traders Heb je al gezocht in dit topic, er is meer dan genoeg over te vinden.
- Bezit een Ethernet poort dan valt de ZeroPI sowieso af, die zit daar niet op.
Nietes. Ik heb het over de ZeroPi van FriendElec niet de Pi Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

alesandro_46 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:42:
[...]
Ik weet niet of je perse een case nodig hebt maar uit zijn test komt onderstaande goed uit de bus:
Bedankt voor de tip, maar eigenlijk wil ik helemaal van dat SATA af.

Ik heb nu een NVMe case gevonden met een vrij nieuwe chip (2019) met support voor UASP en TRIM en ik heb berichtjes op internet gevonden waarin mensen zeggen dat deze chip goed werkt onder Linux. Als ik hem binnen heb, zal ik het wel laten horen hoe hij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
aawe mwan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:16:
[...]

Bedankt voor de tip, maar eigenlijk wil ik helemaal van dat SATA af.

Ik heb nu een NVMe case gevonden met een vrij nieuwe chip (2019) met support voor UASP en TRIM en ik heb berichtjes op internet gevonden waarin mensen zeggen dat deze chip goed werkt onder Linux. Als ik hem binnen heb, zal ik het wel laten horen hoe hij werkt.
Heb je een linkje naar die case?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 22:37

SA007

Moderator Tweaking
traders schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:25:
[...]

Nietes. Ik heb het over de ZeroPi van FriendElec niet de Pi Zero.
Dan zit je hier sowieso verkeerd, dit is het raspberry pi topic.

Daarnaast wordt er binnen GoT wel wat inzet verwacht, er zijn ondertussen honderden verschillende board-pc's te koop, een paar eisen neergooien en 'zoek maar wat' is not done.
Je kan een nieuw topic openen voor een vraag, maar dan is wel inzet nodig anders gaat die direct dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Morgen ga ik bij familie KPN apparatuur aansluiten (modem, TV-decoder en SuperWifi).
Ze komen van Caiway; hiervoor hadden ze een eigen router nodig; daarom deze gekocht:
pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200

Op deze router draait een OpenVPN server zodat ze buiten huis veilig bij een IP-camera kunnen.
Morgen vervalt deze router en op de Experiabox kun je geen OpenVPN server draaien.

Ik heb hier nog wel een oude 1st gen RPi model B liggen: pricewatch: Raspberry Pi model B (512MB)
Zou deze nog voldoen om hier PiVPN op te zetten voor dit doel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het genereren van de key zal wel poepietraag zijn, maar verder werkt het wel denk ik. Zolang je geen >= 50Mbit throughput voor ogen hebt zal het meevallen. Misschien is Wireguard nog een optie i.p.v. OpenVPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:18:
Het genereren van de key zal wel poepietraag zijn, maar verder werkt het wel denk ik. Zolang je geen >= 50Mbit throughput voor ogen hebt zal het meevallen. Misschien is Wireguard nog een optie i.p.v. OpenVPN?
Ik ben niet bepaald veel bezig met dit soort zaken maar ik zie Wireguard inderdaad ook regelmatig langskomen.
Maakt mij verder weinig uit, gaat mij er om dat ze een veilig VPN-verbinding met thuis hebben op hun smartphones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:32:
[...]

Ik ben niet bepaald veel bezig met dit soort zaken maar ik zie Wireguard inderdaad ook regelmatig langskomen.
Maakt mij verder weinig uit, gaat mij er om dat ze een veilig VPN-verbinding met thuis hebben op hun smartphones.
Je hebt al een PI, dus gewoon proberen. Kan je daarna altijd beslissen voor een eventuele upgrade.

Mijn advies, Wireguard. Veel sneller qua installatie (geen uren wachten op een key) en ook veel gemakkelijker om personen toe te voegen (via QR code).

Edit: en je kan via de app op je gsm heel gemakkelijk instellen dat de vpn aan moet gaan zodra er geen wifi verbinding is. Ideaal voor pihole, dan heb je ook buiten de deur minder reclame

[ Voor 13% gewijzigd door streamnl op 18-07-2020 07:05 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:30
[...]

Wireguard een betere optie denk ik. Van de twee is Wireguard de snelste optie .
Bedenk wel dat je per apparaat een key moet aanmaken en standaard het LAN netwerk niet bereikbaar is. Dit kun je wel wel aanzetten door op de wireguard server een bestand aan te passen:

/etc/config/wireguard_server

en je voegt toe:

list subnet '192.168.xxx.0/24' (xxx is welke range je wilt toevoegen dus de netwerkrange van het thuisnetwerk. Als het alleen om internet gaat is dat trouwens niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb een paar verschillende USB WiFi sticks uitgeprobeerd om probe requests te ontvangen met een Raspberry Pi 4B en dat werkt heel aardig (de ingebouwde WiFi lijkt overigens niet geschikt).

Helaas ontvangt een normale USB stick maar 1 kanaal tegelijk. Wat is een handige manier om gewoon alle kanalen te kunnen ontvangen op een Pi? Doe je dat met 13 identieke USB sticks in een hub?

Ik heb op internet gezocht naar WiFi sticks voor de Raspberry Pi, maar vond alleen oude, eenvoudige lijsten.
Het is gewoon hobby hoor, dus ik ben niet geïnteresseerd in professionele apparaten van honderden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@streamnl en @Cave_Boy Thanks voor de tips. Ik zal eens naar Wireguard kijken.
De camera is nu nog toevoegd d.m.v. P2P. Niet bepaald gewenst natuurlijk, daarom wat verzinnen om via VPN verbinding te maken; ondanks het feit dat via VPN natuurlijk minder consumer friendly is dan via P2P.

EDIT: de VPN-server is dus puur bedoelt om als ze van huis zijn de IP-camera's te kunnen zien. Verder niet. Dus bijvoorbeeld een constante VPN-verbinding buitenhuis is niet nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door Piet91 op 18-07-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ThinkPadd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:18:
Het genereren van de key zal wel poepietraag zijn, maar verder werkt het wel denk ik.
streamnl schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 07:03:
Veel sneller qua installatie (geen uren wachten op een key)
PiVPN's OpenVPN heeft daar een alternatieve optie voor waarmee het veel sneller gaat dankzij een aantal keys die al generated zijn op een externe server als je haast hebt! ;)

Ik heb echter destijds uiteraard heel trots mijn Pi een kleine 3 dagen lekker laten stampen om de boel zelf te genereren! :+
Voor smartphones schijnt Wireguard wel de betere optie te zijn qua accutijd dus dan kan je sowieso beter daarvoor kiezen! d:)b
Cave_Boy schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 07:13:
en standaard het LAN netwerk niet bereikbaar is. Dit kun je wel wel aanzetten door op de wireguard server een bestand aan te passen:

/etc/config/wireguard_server

en je voegt toe:

list subnet '192.168.xxx.0/24' (xxx is welke range je wilt toevoegen dus de netwerkrange van het thuisnetwerk. Als het alleen om internet gaat is dat trouwens niet nodig.
Ik zou de boel gewoon lekker bridgen met het normale netwerk! :)
aawe mwan schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:09:
Ik heb een paar verschillende USB WiFi sticks uitgeprobeerd om probe requests te ontvangen met een Raspberry Pi 4B en dat werkt heel aardig (de ingebouwde WiFi lijkt overigens niet geschikt).

Helaas ontvangt een normale USB stick maar 1 kanaal tegelijk. Wat is een handige manier om gewoon alle kanalen te kunnen ontvangen op een Pi? Doe je dat met 13 identieke USB sticks in een hub?

Ik heb op internet gezocht naar WiFi sticks voor de Raspberry Pi, maar vond alleen oude, eenvoudige lijsten.
Het is gewoon hobby hoor, dus ik ben niet geïnteresseerd in professionele apparaten van honderden euro's.
Is het niet makkelijker om zoiets te zoeken : [RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger
Maar dan voor WiFi :?

Is vast wel op een of ander Hack Forum of zo te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 08:37

icecreamfarmer

en het is

streamnl schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 07:03:
[...]

Je hebt al een PI, dus gewoon proberen. Kan je daarna altijd beslissen voor een eventuele upgrade.

Mijn advies, Wireguard. Veel sneller qua installatie (geen uren wachten op een key) en ook veel gemakkelijker om personen toe te voegen (via QR code).

Edit: en je kan via de app op je gsm heel gemakkelijk instellen dat de vpn aan moet gaan zodra er geen wifi verbinding is. Ideaal voor pihole, dan heb je ook buiten de deur minder reclame
Hoe heb je dat werkend gekregen? Want ik heb het ook zo ingesteld maar als ik mijn pihole als dns gebruik heb ik geen internet. Ik ben wel verbonden want mijn domoticaserver kan ik benaderen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Laatst online: 20-05 22:22
Piet91 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:58:
Morgen ga ik bij familie KPN apparatuur aansluiten (modem, TV-decoder en SuperWifi).
Ze komen van Caiway; hiervoor hadden ze een eigen router nodig; daarom deze gekocht:
pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200

Op deze router draait een OpenVPN server zodat ze buiten huis veilig bij een IP-camera kunnen.
Morgen vervalt deze router en op de Experiabox kun je geen OpenVPN server draaien.

Ik heb hier nog wel een oude 1st gen RPi model B liggen: pricewatch: Raspberry Pi model B (512MB)
Zou deze nog voldoen om hier PiVPN op te zetten voor dit doel?
Ik neem aan dat dit een dsl variant van kpn is?
Als het glasvezel is, kun je die Archer gewoon blijven gebruiken!

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
DaRk PoIsOn schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:24:
Ik neem aan dat dit een dsl variant van kpn is?
Als het glasvezel is, kun je die Archer gewoon blijven gebruiken!
Ja, ze komen van Caiway glas naar KPN dsl.

Ik heb mezelf wat ingelezen op Wireguard en het lijkt erop dat je nog steeds PiVPN kunt gebruiken maar dat je tijdens installatie voor Wireguard kunt kiezen. Dat lijkt mij de eenvoudigste methode om Wireguard te installeren op de Pi.

Ik heb nog wel even geduld, want de KPN installatie is nog niet doorgegaan.
Tijdens pakket uitpakken kwamen we erachter dat de TV-decoder niet voor hen geschikt is (decoder heeft alleen een HDMI-uitgang terwijl zij een oude TV met alleen scart gebruiken) en dat ze een Experiabox V10 hebben ontvangen; deze werkt i.t.t. de V10a of V12 niet samen met SuperWifi.

Na een onsuccesvol telefoontje met KPN ("nee; we kunnen niets ruilen") via de chat geprobeerd en lijken nu een andere decoder op te sturen. Als die opgestuurd is kunnen ze ook om omruiling van V10 vragen want ze konden niet tegelijkertijd 2 aanvragen doen.
Dus zaterdag uiteindelijk niets geïnstalleerd behalve de SuperWifi. -O-

Hopelijk hebben ze die andere decoder wel op voorraad en versturen ze die op tijd; want per aankomende donderdag stopt hun Caiway aansluiting en moeten ze wel over; is die dan niet binnen dan hebben ze geen TV.

Dus de rPi maar alvast Raspberry Pi OS op installeren en zodra de V10a is aangesloten maar op locatie PiVPN installeren (onhandig om dat hier te doen i.v.m. IP-adressen etc.)
Pagina: 1 ... 53 ... 84 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs