Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46
@Freee!! inderdaad, temperatuur zal de issue niet zijn, eerder stabiliteit van de powersupply. Ik vind het wel curieus want zelfs met een 3A psu van zo’n aliE kit, werkt het doorgaans gewoon prima maar wellicht net pech met de QA.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
En welke kabel gebruik je daarbij
De enige kabel die mogelijk is, want die zit vast aan de adapter. De mijne is zwart maar verder hetzelfde model als gelinkt.
Dus duidelijk al onvoldoende power.
Yep, de vraag is waarom, te meer gezien ik geen out-of-spec apparatuur gebruik (naast de rpi4 zelf natuurlijk en potentieel de adapter, met name het power circuit van de rpi4 is verifieerbaar broddelwerk).
Hoe wil je dat dan doen :? Dat heb je nog niet duidelijk gemaakt.
Op dit moment is dat helemaal niet mogelijk, maar wat ik wil doen is gewoon de adapter inpluggen, het ding in een hoekje zetten, en er klaar mee zijn qua hardware. Helaas blijkt het niet zo makkelijk te werken.
Het probleem is niet de temperatuur (mijn RPi 4B heeft ook de neiging warm te worden maar valt echt niet uit), maar de power.
Klopt, maar ik vond het niet irrelevant om te vermelden dat het apparaat langer neemt om uit te vallen met de heatsink case erop.

Ook interessant is dat de adapter samen met elke rpi zelf in een kitje kwam, dus als de adapter niet voldoende is om wat voor reden dan ook*, wat is dan het punt van die adapter er überhaupt bij doen?

*Het zou gewoon genoeg moeten zijn, de adapter claimt 5.1V / 3A DC output te kunnen leveren. Desondanks, here we are.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeanpaul145 op 19-06-2020 18:47 ]

:j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Jeanpaul145 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:38:
[...]
Klopt, maar ik vond het niet irrelevant om te vermelden dat het apparaat langer neemt om uit te vallen met de heatsink case erop.
Hiermee lijkt het bijna een probleem in het power-circuit van de RPi zelf, dat erger wordt bij stijgende temperatuur (slecht geleidend contact).
Ook interessant is dat de adapter samen met elke rpi zelf in een kitje kwam, dus als de adapter niet voldoende is om wat voor reden dan ook, wat is dan het punt van die adapter er überhaupt bij doen?
Die kitjes worden door de verkoper samengesteld, zou normaal gesproken goed moeten werken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@Jeanpaul145 : Ik zou dan lekker alles weer terugsturen en vervolgens hetzelfde bij een andere winkel bestellen! :)

Wie weet heeft de winkel waar je het vandaan hebt allemaal namaak zooi geleverd gekregen en hebben ze het niet eens door...

Zelden het geval, maar het komt wel voor!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:51:
@Jeanpaul145 : Ik zou dan lekker alles weer terugsturen en vervolgens hetzelfde bij een andere winkel bestellen! :)

Wie weet heeft de winkel waar je het vandaan hebt allemaal namaak zooi geleverd gekregen en hebben ze het niet eens door...

Zelden het geval, maar het komt wel voor!
Ik heb goede ervaringen met Raspberry Store en ook SOS Solutions schijnt goed te zijn, zolang je hun SD-kaartjes vermijdt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Hiermee lijkt het bijna een probleem in het power-circuit van de RPi zelf...
Dat is sowieso het geval, er is een nare design flaw waar er 1 resistor is in het power circuit waar er 2 nodig zijn, en er geloof ik ook nog eens geen control chip is. Dat heeft allerlei nare neveneffecten, zoals usb-c adapters die 0V leveren omdat ze de chip niet kunnen detecteren en dus niet kunnen onderhandelen over wat ze moeten leveren. Zoals ik al zei, broddelwerk.
...dat erger wordt bij stijgende temperatuur (slecht geleidend contact).
Daar lijkt het idd aardig op, maar frappant daarbij is wel dat als ik mn workstation gebruik als host, hij wel een flink stuk langer aanblijft (en zelfs warm wordt), zij het dus met een lightning icoontje rechtsboven, hetgeen die oplossing ook meteen in de gevarenzone zet, zelfs al wilde ik op die manier deployen.
@Jeanpaul145 : Ik zou dan lekker alles weer terugsturen en vervolgens hetzelfde bij een andere winkel bestellen!
Op zich een prachtige tip, het toeval wil alleen dat ik het ding gehad heb als verjaardagscadeau. Met andere woorden, ik ben niet de koper en heb dus niet officieel recht op retour (degene die het me cadeau heeft gedaan zou dat evt wel kunnen, maar ik ken m beter dan dat gezien hij niet eens voor zichzelf het ding retour zou doen). Nu heeft kiwi-electronics.nl (daar komt ie vandaan) wel al 2 keer het ding vervangen, maar het lijkt er vanuit mijn POV steeds meer op dat ze een fatale fout hebben gemaakt met de keuze voor adapter. Dat gezegd hebbende, die adapter claimt genoeg stroom te kunnen leveren, dus...
Het is niet 100% uit te sluiten, maar ze zijn wel een officiële reseller van rpi hardware, tot het punt dat www.raspberrypi.org ze noemt als reseller. Dus dat roept dan vragen op over hoe een officiële reseller namaak rommel in huis krijgt.
Ik heb goede ervaringen met Raspberry Store en ook SOS Solutions schijnt goed te zijn, zolang je hun SD-kaartjes vermijdt.
Goede tip! Als ik ooit zelf tot aanschaf overga zal ik daar zeker op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
@Jeanpaul145

Ik zou het, gezien je relaas, zeker zoeken in de psu.

De kans dat er 3 rpi bordjes op rij niet goed zijn is nihil.

En ja, de USB-C implementatie van de rpi4 is niet optimaal maar met een fatsoenlijke psu zou dat echt geen probleem moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
1nsane schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:24:
@Jeanpaul145
Ik zou het, gezien je relaas, zeker zoeken in de psu.
Seems fair. Maar dan is de vraag: waarom zie ik een bliksemicoontje wanneer het ding is ingeplugd in m'n workstation? Dat is voor zover ik t kan zien een indicatie dat dat ook niet echt voldoende stroom levert - alleen is t potentiaal niet laag genoeg dat t ding spontaan uitvalt.
@Jeanpaul145
De kans dat er 3 rpi bordjes op rij niet goed zijn is nihil.
In theorie kan t een bad batch zijn, bv door contamination. Maar de kans daarop is idd heel erg klein.
@Jeanpaul145
En ja, de USB-C implementatie van de rpi4 is niet optimaal maar met een fatsoenlijke psu zou dat echt geen probleem moeten zijn...
Dat moet ik voor nu maar van je aannemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Jeanpaul145 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:31:
[...]

Seems fair. Maar dan is de vraag: waarom zie ik een bliksemicoontje wanneer het ding is ingeplugd in m'n workstation? Dat is voor zover ik t kan zien een indicatie dat dat ook niet echt voldoende stroom levert - alleen is t potentiaal niet laag genoeg dat t ding spontaan uitvalt.

[...]

In theorie kan t een bad batch zijn, bv door contamination. Maar de kans daarop is idd heel erg klein.

[...]

Dat moet ik voor nu maar van je aannemen :P
Inplugt in je workstation? Sorry maar een gemiddelde usb-c poort van een pc levert niet genoeg vermogen om een rpi4 te voorzien..

Nogmaals, er kan niet veel anders mis zijn dan de psu/bordje. Een goede kwaliteit psu (en dat mag ook gewoon normaal usb zijn met een verloopje naar C) zou een rpi4 gewoon moeten kunnen voorzien, zeker als je er verder niks slurpends aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Inplugt in je workstation? Sorry maar een gemiddelde usb-c poort van een pc levert niet genoeg vermogen om een rpi4 te voorzien..
De port aan de kant van de workstation is USB A.
Ik zie net dat die 1.5A kan leveren, wat verklaart waarom de rpi aanbleef maar wel met een bliksem icoontje: onder load schijnt de rpi4 grofweg 7.6W te gebruiken, op basis van 5.0V is dat 1.52A.

Oftewel dat zegt in andere woorden wat ik ook al zei: het werkt, maar de marges zijn flinterdun, en daarmee ongeschikt voor deployment.
Nogmaals, er kan niet veel anders mis zijn dan de psu/bordje. Een goede kwaliteit psu (en dat mag ook gewoon normaal usb zijn met een verloopje naar C) zou een rpi4 gewoon moeten kunnen voorzien, zeker als je er verder niks slurpends aan hangt.
Gegeven bovenstaande text van mijn huidige reply begin ik idd hetzelfde te denken. Het nare is alleen dat t nu vrijdagavond is, dus een nieuwe PSU heb ik op z'n vroegst pas dinsdag, en dat is dan aangenomen dat 1. de webwinkel het meteen verwerkt en post, en 2. postNL opschiet* met de post (de 2e rpi retour nam een week in beslag).

*Voordat je zegt "houd rekening met ze, het is een bijzondere tijd vanwege het coronagebeuren", bedenk dat ze eigenlijk gewoon meer mensen in dienst hadden moeten nemen toen duidelijk werd dat ze in deze periode goede zaken zouden doen. Dat zou niets meer dan goede bedrijfsvoering zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jeanpaul145 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:19:
[...]

Ik zie net dat die 1.5A kan leveren, wat verklaart waarom de rpi aanbleef maar wel met een bliksem icoontje: onder load schijnt de rpi4 grofweg 7.6W te gebruiken, op basis van 5.0V is dat 1.52A.

Oftewel dat zegt in andere woorden wat ik ook al zei: het werkt, maar de marges zijn flinterdun, en daarmee ongeschikt voor deployment.

[...]

Gegeven bovenstaande text van mijn huidige reply begin ik idd hetzelfde te denken. Het nare is alleen dat t nu vrijdagavond is, dus een nieuwe PSU heb ik op z'n vroegst pas dinsdag, en dat is dan aangenomen dat 1. de webwinkel het meteen verwerkt en post, en 2. postNL opschiet* met de post (de 2e rpi retour nam een week in beslag).

*Voordat je zegt "houd rekening met ze, het is een bijzondere tijd vanwege het coronagebeuren", bedenk dat ze eigenlijk gewoon meer mensen in dienst hadden moeten nemen toen duidelijk werd dat ze in deze periode goede zaken zouden doen. Dat zou niets meer dan goede bedrijfsvoering zijn namelijk.
Als je een Coolblue in de buurt hebt zitten, kun je dit daar bestellen en morgenochtend ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Als je een Coolblue in de buurt hebt zitten, kun je dit daar bestellen en morgenochtend ophalen.
Ik zit idd niet al te ver van een Coolblue.

Mijn vraag is vooral: heb je toevallig zelf ook getest of het werkt met een rpi4B?
Gegeven dat het ding fast charging ondersteunt (wat vaak een fabrikant-specifieke uitbreiding is), en het feit dat Coolblue alleen output Wattage opgeeft (en geen potentiaal en stroomsterkte) is het niet zeker dat het zich houdt aan alle standaarden en werkt met de rpi4.
Dus is het zonder een verificatie een dure grap om in huis te halen, en nog duurder als het de rpi4 zou frituren.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeanpaul145 op 19-06-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jeanpaul145 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:40:
[...]
Ik zit idd niet al te ver van een Coolblue.

Mijn vraag is vooral: heb je zelf getest dat het werkt met een rpi4B?
Gegeven dat het ding fast charging ondersteunt (wat vaak een fabrikant-specifieke uitbreiding is), en het feit dat Coolblue alleen output Wattage opgeeft (en geen potentiaal en stroomsterkte) is het niet zeker dat het zich houdt aan alle standaarden en werkt met de rpi4.
Dus is het zonder een verificatie een dure grap om in huis te halen, en nog duurder als het de rpi4 zou frituren.
Zoals je eerder in dit topic hebt kunnen lezen, werken mijn RPi's (zonder problemen) met PoE, dus nee, ik heb het niet geprobeerd. Ik heb alleen even snel op USB-C adapters gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Freee!! schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:28:
[...]

Kom op zeg. 27,- voor een adaptertje en kabeltje? Wat een geld.. overbodig en slaat nergens op..

@Jeanpaul145 heel dat frituur verhaal is echt spoken. Hoe kan het anders dat bijv. bij mij mn Rpi4 gewoon met een honkietonkie China adapter prima werkt? Ook voordat ik die Argon had..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Kom op zeg. 27,- voor een adaptertje en kabeltje? Wat een geld.. overbodig en slaat nergens op..
Het is idd aardig prijzig. Als het dan nog geverifieerd was te werken dan had ik erover na kunnen denken, maar dat is niet zo en daarmee peins ik er niet over om dat aan te schaffen.
Tegelijkertijd ga ik ervan uit dat @Freee!! enkel behulpzaam wilde zijn, dus dank je daarvoor.
@Jeanpaul145 heel dat frituur verhaal is echt spoken. Hoe kan het anders dat bijv. bij mij mn Rpi4 gewoon met een honkietonkie China adapter prima werkt? Ook voordat ik die Argon had..
Jouw ervaringen met de rpi zijn drastisch anders dan die van mij. Ik heb gewoon mijn observaties en meningen opgeschreven, en jouw ervaringen doen daar op geen enkele manier afbreuk aan.
Ik blijf dus bij wat ik zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik werk met BlitzWolf BW-S2. Deze zijn nu alleen nog met AU-stekker te krijgen op AliExpress en Banggood, dus dat schiet niet op. Ik heb nu 2x BW-S6's onderweg met Blitzwolf's eigen kabeltjes. (22 AWG voor power, volgens de specs). Dan ben je rond 15 euro klaar. Zal de linkjes even opzoeken. Done:

Adapter: https://www.aliexpress.com/item/32863673557.html
Kabel: https://www.aliexpress.com/item/32911832364.html

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 19-06-2020 22:16 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Ik wil niet bot zijn, maar k moet het toch even gevraagd hebben: Heb je ze getest i.c.m. specifiek een rpi4B?
Ik ben super voorzichtig omdat ik niet nog een keer een zending retour wil doen (en belangrijker, een in-principe-onnodige tijd te wachten) om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Jeanpaul145 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Het is idd aardig prijzig. Als het dan nog geverifieerd was te werken dan had ik erover na kunnen denken, maar dat is niet zo en daarmee peins ik er niet over om dat aan te schaffen.
Tegelijkertijd ga ik ervan uit dat @Freee!! enkel behulpzaam wilde zijn, dus dank je daarvoor.

[...]

Jouw ervaringen met de rpi zijn drastisch anders dan die van mij. Ik heb gewoon mijn observaties en meningen opgeschreven, en jouw ervaringen doen daar op geen enkele manier afbreuk aan.
Ik blijf dus bij wat ik zei.
Mijn excuses als het wat gechargeerd overkwam, uiteraard goed bedoeld maar ik schrok meer van de prijs voor een adaptertje wat volgens mij nog niet 1/5e daarvan waard is :)

Ik hoop in elk geval dat je niet meer dat gezeur hebt ermee, rpi bordjes zijn in principe wel redelijk gevoelig vergeleken met een hoop andere hardware maar 3 op rij die stoek gaan is wel extreem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Ik hoop in elk geval dat je niet meer dat gezeur hebt ermee, rpi bordjes zijn in principe wel redelijk gevoelig vergeleken met een hoop andere hardware maar 3 op rij die stoek gaan is wel extreem.
Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat het de adapter is die hier niet ok is.
Ik heb namelijk de rpi4B op mn powerbrick aangesloten, en hoewel het maar 5V / 2.1A is i.p.v. 5.1V / 3A, is dat meer dan de 7.6-ish Watt die de rpi4B onder load schijnt te vragen, en het blijkt ook genoeg om de rpi te kunnen poweren zonder ⚡️ te zien te krijgen, met als caveat dat wifi op 5GHz nog te veel gevraagd is. De 2.4GHz band werkt echter wel, dus dat laat maar zien dat er een duidelijk verschil zit tussen die 2 in termen van hoeveel energie ze vragen.

Nu kon ik eindelijk eens m'n nieuwe git mirror inrichten 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Jeanpaul145 op 20-06-2020 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jeanpaul145 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 00:45:
[...]
Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat het de adapter is die hier niet ok is.
Ik heb namelijk de rpi4B op mn powerbrick aangesloten, en hoewel het maar 5V / 2.1A is i.p.v. 5.1V / 3A, is dat meer dan de 7.6-ish Watt die de rpi4B onder load schijnt te vragen, en het blijkt ook genoeg om de rpi te kunnen poweren zonder ⚡️ te zien te krijgen, met als caveat dat wifi op 5GHz nog te veel gevraagd is. De 2.4GHz band werkt echter wel, dus dat laat maar zien dat er een duidelijk verschil zit tussen die 2 in termen van hoeveel energie ze vragen.

Nu kon ik eindelijk eens m'n nieuwe git mirror inrichten 8)
En als je nu eens wifi uitschakelt en met een korte cat6 kabel op je modem aansluit :? Dat vreet nog minder energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Freee!! schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 00:50:
[...]

En als je nu eens wifi uitschakelt en met een korte cat6 kabel op je modem aansluit :? Dat vreet nog minder energie.
Klopt, en dat is uiteindelijk ook het plan, al helemaal nu ik de rpi headless kan laten draaien en gewoon ernaar toe kan SSHen.

Maar de powerbrick was bijna leeg, dus voor nu staat de rpi weer uit terwijl het ding aan het opladen is.

Maar ik moet duidelijk op zoek naar een andere PSU.
Ik twijfel of ik de gok nog een keer moe nemen met een rpi-branded PSU, of gewoon naar een normale usb wall wart moet zoeken die de benodigde 5.1V / 3A kan leveren zonder gekkigheden als nonstandaard fast charge features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Jeanpaul145 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 00:59:
[...]

Klopt, en dat is uiteindelijk ook het plan, al helemaal nu ik de rpi headless kan laten draaien en gewoon ernaar toe kan SSHen.

Maar de powerbrick was bijna leeg, dus voor nu staat de rpi weer uit terwijl het ding aan het opladen is.

Maar ik moet duidelijk op zoek naar een andere PSU.
Ik twijfel of ik de gok nog een keer moe nemen met een rpi-branded PSU, of gewoon naar een normale usb wall wart moet zoeken die de benodigde 5.1V / 3A kan leveren zonder gekkigheden als nonstandaard fast charge features.
Ik heb deze: https://a.aliexpress.com/_B0FZcG

Werkt bij mij prima en dat drukschakelaartje vind ik handig zodat als je de Rpi zonder power management bordje aansluit, je niet de stekker er uit hoeft te trekken :)

Geen idee hoe kwalitatief hoogstaand het is maar ik heb er nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:17

SebasFM

BOFH

Ik ben een beetje huiverig voor die China meuk adaptertjes van oom Ali. Vraag is of er een CE keurmerk op zit (en ik doel niet op deze CE: China Export). Arjen Lubach heeft er een keer een mooi item over gemaakt. Van Ali of welke andere Chinese webshop haal ik niets wat direct aan de 230V moet of wat LiPo/Li-Ion batterijen gebruikt. Als het fout gaat is het maar de vraag of je verzekeraar uitkeert. Europese winkeliers mogen geloof ik alleen maar producten verkopen met CE keurmerk. Dat zou een soort van garantie moeten zijn dat je met een veilig product te maken hebt. Maar nu weer ter zake.

Ik heb hier 3 officiële USB-C powerbricks van Raspberry Pi zelf i.c.m. drie Raspberry's. Twee witte en een zwarte brick. Werkt hier zonder problemen. En ik woon naast een wijkdistributie huisje van de netbeheerder, dus weinig kabelverliezen en een relatief hoog voltage wat uit het stopcontact komt tot gevolg. 238V volgens de elektriciteitsmeter en 236V volgens de multimeter. Ik heb hier nergens last van. Alle Raspberry's doen het prima op de officiële powerbricks. In de 7 jaar dat ik met Raspberry's werk ben ik nog maar 1x een defecte SD kaart tegen gekomen en hooguit 2x dat ik een corrupte SD kaart had door het lostrekken van de voeding. Zal straks eens kijken met de USB doctor of de Pi4 ook op de IKEA stekker blok met ingebouwde 5V 2,6A voeding werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
1nsane schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:28:
[...]

Ik heb deze: https://a.aliexpress.com/_B0FZcG

Werkt bij mij prima en dat drukschakelaartje vind ik handig zodat als je de Rpi zonder power management bordje aansluit, je niet de stekker er uit hoeft te trekken :)

Geen idee hoe kwalitatief hoogstaand het is maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Die is op zich heel leuk aan de prijs, en het idee van de schakelaar bevalt me ook wel. En eerlijk is eerlijk, de reviews liegen er (hopelijk) niet om.

Maar idd, goede kans dat het geen CE keurmerk heeft.
Daarbovenop komt helaas ook nog een levertijd van 30-50 dagen, wat gewoon veel te veel is gezien ik zsm verder wil.

Ik denk dat ik ga proberen een officiële rpi adapter te kopen bij een reseller die claimt de volgende werkdag te kunnen leveren. Dat verschil met Ali in zowel prijs als levertijd is me de tradeoff van 10 euro wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
SebasFM schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:55:
Ik ben een beetje huiverig voor die China meuk adaptertjes van oom Ali. Vraag is of er een CE keurmerk op zit (en ik doel niet op deze CE: China Export). Arjen Lubach heeft er een keer een mooi item over gemaakt. Van Ali of welke andere Chinese webshop haal ik niets wat direct aan de 230V moet of wat LiPo/Li-Ion batterijen gebruikt. Als het fout gaat is het maar de vraag of je verzekeraar uitkeert. Europese winkeliers mogen geloof ik alleen maar producten verkopen met CE keurmerk. Dat zou een soort van garantie moeten zijn dat je met een veilig product te maken hebt. Maar nu weer ter zaken
offtopic:
Je hebt dan niet volledig goed opgelet. CE (Conformité Européenne) is geen keurmerk maar een markering dat het product aan de europese regels voldoet. Meer info:
Wikipedia: CE-markering
https://ec.europa.eu/growth/single-market/ce-marking/

Je haalt niet alleen maar meuk uit China. BlitzWolf is een Chinees A-merk, bijvoorbeeld, dat ook gewoon in Europa te krijgen is: Pricewatch - merk: BlitzWolf :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Jeanpaul145 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:21:
[...]

Die is op zich heel leuk aan de prijs, en het idee van de schakelaar bevalt me ook wel. En eerlijk is eerlijk, de reviews liegen er (hopelijk) niet om.

Maar idd, goede kans dat het geen CE keurmerk heeft.
Daarbovenop komt helaas ook nog een levertijd van 30-50 dagen, wat gewoon veel te veel is gezien ik zsm verder wil.

Ik denk dat ik ga proberen een officiële rpi adapter te kopen bij een reseller die claimt de volgende werkdag te kunnen leveren. Dat verschil met Ali in zowel prijs als levertijd is me de tradeoff van 10 euro wel waard.
Snap ik, ik had hem in een bundel met een case, touchscreen lcd en rpi4 dus vandaar :-)

Levertijd van de meeste spullen die ik op AliE haal is doorgaans een week of 2 a 3 dus valt mee maar ik snap dat je niet zo lang wilt wachten.

Dat CE stickertje zegt overigens niet zo veel. Dat plakken ze in China tegenwoordig op alles met een snoer. Al zijn ze soms wel sneaky door de CE iets anders van vorm te laten zijn. Zie je meestal niet maar als je het over elkaar legt, kan je het zien.

Anderzijds, zoals je zelf ook al zei, de reviews zijn gewoon goed. Ik koop sowieso eigenlijk alleen spullen op AliE als er veel goede reviews zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
SebasFM schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:55:
Ik ben een beetje huiverig voor die China meuk adaptertjes van oom Ali. Vraag is of er een CE keurmerk op zit (en ik doel niet op deze CE: China Export). Arjen Lubach heeft er een keer een mooi item over gemaakt. Van Ali of welke andere Chinese webshop haal ik niets wat direct aan de 230V moet of wat LiPo/Li-Ion batterijen gebruikt. Als het fout gaat is het maar de vraag of je verzekeraar uitkeert. Europese winkeliers mogen geloof ik alleen maar producten verkopen met CE keurmerk. Dat zou een soort van garantie moeten zijn dat je met een veilig product te maken hebt. Maar nu weer ter zake.
Klopt, 18650 cellen haal ik ook gewoon bij Nkon, kost ook niet de wereld dus om dat uit China te halen met alle risico’s van dien is niet verstandig. Laatst een paar wifi cameratjes gekocht op AliE en daar zaten usb bricks bij, die gaan wel gelijk de prullenbak in, alleen al als je het gebrek aan gewicht voelt..

Die psu die bij de rpi Kit zat echter, vertrouw ik wel. Een Rpi is immers redelijk gevoelig dus komen ze niet weg met troep want dat zou snel uitkomen. In principe is die los voor 5,- voor een simpele lader naar China begrippen ook nog aan de “dure” kant dus ik geloof wel dat die van binnen wat degelijker in elkaar steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jeanpaul145 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:19:

USB levert standaard 5V/0,5A en pas bij latere standaarden, zoals de vele USB 3.x varianten en de Type-C connector is men pas het een en ander gaan opvoeren :)
Freee!! schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:28:
Ik zou NOOIT een Quick Charge achtige adapter voor een Pi gebruiken, want je weet niet wat er uiteindelijk wordt onderhandeld tussen de twee!

Zie ook de vele voorbeelden in dit topic, zoals :
- Markos in "Raspberry Pi - deel 2"
- ewoutw in "Raspberry Pi - deel 2"
- FreshMaker in "Raspberry Pi - deel 2"

:P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:21
Iemand een idee?
Situatie heb een Raspberry Pi (3 en 4 beiden hebben zelfde probleem)
Op de Raspberry Pi zit een netwerk bedraad aangesloten en een USB netwerk adapter op een ander netwerk.
De USB adabter werkt en wat op dit netwerk zit is ook te benaderen en te pingen.
Dat andere netwerk heeft ook een Wireguard connectie met andere netwerken.
Deze zijn vanaf de Raspberry Pi echter niet ping baar of benaderbaar.

Doe ik een Windows pc in dezelfde opstelling dan werkt alles wel.

Firewalls al nagelopen op de Rasberry Pi (stonden op alles doorlaten)

[ Voor 8% gewijzigd door Cave_Boy op 20-06-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je hebt forwarding tussen de twee netwerken aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cave_Boy schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:12:
Situatie heb een Raspberry Pi (3 en 4 beiden hebben zelfde probleem)
Op de Raspberry Pi zit een netwerk bedraad aangesloten en een USB netwerk adapter op een ander netwerk.
De USB adabter werkt en wat op dit netwerk zit is ook te benaderen en te pingen.
Dat andere netwerk heeft ook een Wireguard connectie met andere netwerken.
Deze zijn vanaf de Raspberry Pi echter niet ping baar of benaderbaar.

Doe ik een Windows pc in dezelfde opstelling dan werkt alles wel.

Firewalls al nagelopen op de Rasberry Pi (stonden op alles doorlaten)
Maak eens een tekening en vertel ons eens wat je nou precies aan het doen bent :)

Ik gok dat je wat Static Routes moet aanmaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:21
nero355 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Maak eens een tekening en vertel ons eens wat je nou precies aan het doen bent :)

Ik gok dat je wat Static Routes moet aanmaken...
Ah dat is het denk ik ja.
Niet aan gedacht. _/-\o_

Oplossing in de terminal:

sudo route add -net 192.168.42.0/24 gw 192.168.1.1

Ip nummers zijn voorbeelden. Het gw adres is van je router waar het verkeer heen moet gaan. Het andere adres is welk netwerk je wilt toevoegen.

[ Voor 27% gewijzigd door Cave_Boy op 20-06-2020 13:42 . Reden: oplossing erbij gezet ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

Ik zou nog terugkomen op de verbruiksmetingen van de Raspberry Pi en of de IKEA koppla stekkerblok met ingebouwde 5V 2,6A USB voeding zou werken. Dit werkt i.c.m. een Raspberry Pi 4. De resultaten:

Voedingsspanning direct uit de USB poort: 5,27V. (misschien wat aan de hoge kant, maar compenseert voor kabelverliezen).

Rpi4 in Argon 1 case via zowel bedraad als Wifi 2.4GHz:
- idle: 0,56A
- full load: 1.25A

Rpi4 in Flirc case alleen bedraad:
- idle: 0,51A
- full load: 1,05A

de stresstest vond plaats met:
Bash:
1
stress --cpu 8 --io 4 --vm 2 --vm-bytes 128M --timeout 60s

* test inderdaad headless zonder USB perifherals.

[ Voor 12% gewijzigd door SebasFM op 21-06-2020 00:31 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

@SebasFM : Echt 100% LOAD met HDMI output en USB apparaten eraan gekoppeld niet getest ?

Ik denk namelijk dat je dan een stuk hoger uitkomt! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

@nero355 Dat is waar. Persoonlijk draai ik mijn Rpi's nooit met desktop/monitor aangesloten.
Heb even op een spare microSD kaartje Raspbian opnieuw geinstalleerd (of Raspberry Pi OS tegenwoordig) inclusief Desktop omgeving. Daarbij twee Kingston DT50 USB sticks ingeplugd, een Logitech Unifying receiver en een mechanisch toetsenbord met toetsverlichting. Bovenop zit een Pimoroni 1,3" LCD met backlight aan en is er een 4K scherm op aangesloten die ook draait op 4K resolutie. De USB stick staat gelijktijdig met de stresstest random data weg te krassen naar flash storage. Dan kom ik op de volgende cijfers uit:

idle: 1.12A
full load: 1,79A

code:
1
2
stress --cpu 8 --io 4 --vm 2 --vm-bytes 128M --timeout 60s
sudo dd if=/dev/urandom of=/mnt/sample.txt bs=1G count=16

(USB sticks worden wel bloedheet zeg. Te warm om beet te pakken...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-Wd8zzgkfVUzXh7DrfmVsOtjrs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hqrUurvDVMziy71uafhYu1Qf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
idle: 1.12A
full load: 1,79A
Dank je voor deze meting, het bevestigt wat ik al dacht, nl dat de officiële rpi 5.1V / 3A adapter wat power betreft voor meer dan 50% is overprovisioned.

Dat is dan ook waarom ik mijn rpi 4B aan de praat heb gekregen met 5V / ±2.4A 2.6A, hetgeen zowel geleverd wordt door zowel m'n powerbrick als een stekkerdoos van IKEA die 2 usb oplaadpoorten heeft naast 4 stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb een driver voor een draadloze USB netwerkkaart gecompiled omdat die niet in de kernel zit en die lijkt prima te werken, tot er updates worden geïnstalleerd, dan moet ik 'm opnieuw compilen om wifi weer aan de gang te krijgen. Van wat ik zo her en der lees is dat normaal bij kernel updates.

Zojuist las ik dat dit geautomatiseerd kan m.b.v. dkms, heeft iemand daar ervaring mee i.c.m. Raspbian?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik zou graag een pi gaan gebruiken om mijn zwembadwater te gaan meten.
Het lijkt mij leuk om dan 3 temperatuur opnemers te gebruiken en een display op de pi.

Nu lees ik dat ik de DS18B20 sensor kan gebruiken voor watertemp.
Maar kan ik dan ook opnemers op de pi plaatsen?
En is er dan voor elke sensor een weerstand nodig of is 1 genoeg?

En als ik deze sensors plaats kan ik dan nog wel een display rechtstreeks op de GPIO poort schuiven, of moet ik daar nog een extra print hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Crxtreem De DS18B20 gebruikt het OneWire-protocol. Je moet dus zoeken naar "Raspberry Pi OneWire" voor de howto's en zo. Voorbeeld: https://thepihut.com/blog...nsor-and-the-raspberry-pi

Over je display vertel je niet genoeg. Je kunt een HDMI-display gebruiken. Je kunt een Pi display (op de display port van de Pi) gebruiken maar je kunt ook een GPIO display gebruiken. Het ligt aan het display of er dan nog GPIO-poorten beschikbaar blijven. Zie. De. Documentatie. (Ook wel RTFM genoemd :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Room42 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:41:
@Crxtreem De DS18B20 gebruikt het OneWire-protocol. Je moet dus zoeken naar "Raspberry Pi OneWire" voor de howto's en zo. Voorbeeld: https://thepihut.com/blog...nsor-and-the-raspberry-pi

Over je display vertel je niet genoeg. Je kunt een HDMI-display gebruiken. Je kunt een Pi display (op de display port van de Pi) gebruiken maar je kunt ook een GPIO display gebruiken. Het ligt aan het display of er dan nog GPIO-poorten beschikbaar blijven. Zie. De. Documentatie. (Ook wel RTFM genoemd :+)
Ik ken die laatste voornamelijk als ISO-procedure RYFUM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Room42 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:41:

Ik ga mijn huiswerk doen.
Display waarmee ik wil experimenteren is de "Piface control & display 2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
From personal experience: Bij meerdere 1-wire sensoren op dezelfde bus, één pullup gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

Jeanpaul145 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:17:
[...]
een stekkerdoos van IKEA die 2 usb oplaadpoorten heeft naast 4 stopcontacten.
Die stekkerblok heb ik dus ook. Prima blok met ingebouwde voeding. Er komt bijna 5,25V tot 5,3V uit wat opzich dan kan compenseren voor kabelverliezen. Daardoor is de spanning op de Pi niet te laag. Die nieuwe stekkerblokken doen 'maar' 2,4A ? Op de mijne staat 2600 mA (2,6A) vermeld.

[ Voor 9% gewijzigd door SebasFM op 22-06-2020 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeanpaul145
SebasFM schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Die stekkerblok heb ik dus ook. Prima blok met ingebouwde voeding. Er komt bijna 5,25V tot 5,3V uit wat opzich dan kan compenseren voor kabelverliezen. Daardoor is de spanning op de Pi niet te laag. Die nieuwe stekkerblokken doen 'maar' 2,4A ? Op de mijne staat 2600 mA (2,6A) vermeld.
Nee je hebt gelijk het er staat idd 2600 mA vermeld. Ik had het me alleen verkeerd herinnerd.
Ik heb het in mn originele post ook ff aangepast.

En idd ik ben best tevreden met elektrisch spul dat van de IKEA komt, ik krijg een hele sterke indruk dat ze mensen in dienst hebben die echt weten wat ze doen, en als bedrijf zijn ze ook niet te zuinig om de uitvoering ook behoorlijk te laten doen, dus zowel design als fabricage zijn gewoon heel competent gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Jeanpaul145 op 22-06-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Jeanpaul145 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:13:
[...]

Nee je hebt gelijk het er staat idd 2600 mA vermeld. Ik had het me alleen verkeerd herinnerd.
Ik heb het in mn originele post ook ff aangepast.

En idd ik ben best tevreden met elektrisch spul dat van de IKEA komt, ik krijg een hele sterke indruk dat ze mensen in dienst hebben die echt weten wat ze doen, en als bedrijf zijn ze ook niet te zuinig om de uitvoering ook behoorlijk te laten doen, dus zowel design als fabricage zijn gewoon heel competent gedaan.
Qua elektra wél ja. :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Van de week na lang (te lang) twijfelen toch besloten om de Hifiberry Amp2 aan te schaffen. Niet als extra, maar ter vervanging van mijn NAD D7050. De NAD werd alleen gebruikt om audio vanaf de RPi te ontvangen via een Digi+ bordje. Meer deed hij niet. Ik was alleen wat huiverig over de aansturing van de Amp2 naar mijn Dali Zensor 7 speakers.

Enfin, lang verhaal kort: Dat werkt prima. Muziek staat hier nooit écht hard en audiofiel wil ik mezelf al helemaal niet noemen. Als OS voor de RPi wordt al jaren Volumio gebruikt. Mijn vrouw is er aan gewend en fan, dat is een groot pluspunt uiteraard.

Om de muziek aan-/uit te zetten gebruiken we nu een Ikea Smarthome schakelaar die API van Volumio aanspreekt. Werkt beter dan de AB van de NAD :+

Als het over een week nog bevalt alleen nog een behuizinkje maken zodat ik ook speakerterminals kan gebruiken. Zo vastschroeven van de kabel voelt toch raar..
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/medium/20a6289d1569e0d378e040ec7404ebe7.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door lolgast op 23-06-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Vandaag mijn piface display binnen gehad.
Maar krijg de boel niet geinstalleerd.

Ik heb een pi 3b+ met buster erop.
Alles is ge upgrade/geupdate.
SPI staat aan.

Maar als ik onderstaand uitvoer
code:
1
sudo apt-get install python3-pifacecad

Krijg ik deze melding:
E: kan pakket python3-pifacecad niet vinden
Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Crxtreem op 23-06-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Crxtreem schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:47:
Vandaag mijn piface display binnen gehad.
Maar krijg de boel niet geinstalleerd.

Ik heb een pi 3b+ met buster erop.
Alles is ge upgrade/geupdate.
SPI staat aan.

Maar als ik onderstaand uitvoer
code:
1
sudo apt-get install python3-pifacecad

Krijg ik deze melding:

[...]

Iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar het lijkt een oud probleem, kijk eens naar:
https://raspberrypi.stack...he-piface-control-display

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
En @Crxtreem zet de taal op Engels... dat scheelt heel veel hits op Google als je je foutmelding zoekt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:46
Iemand ervaring met het stabiel draaien van 2 (self-powered) USB 3.0 HDDs op de aanwezige USB 3.0 ports van de RPI4? Ik gebruik een 'certified' 5V/3A adapter, zit hier nog verschil in?

Ik boot raspbian vanaf mijn SDD (met de laatste beta bootloader) en heb een 5TB USB 3.0 HDD aangesloten op de andere USB 3.0 port. Als ik flink wat I/O operaties doe op 1 of beide schijven krijg ik binnen no-time I/O errors in de vorm van:
code:
1
EXT-fs error (device sda2): ext4_find_entry....

Als ik één van de schijven aansluit op een USB 2.0 port gaat het echter wel goed..

Iemand tips?

Hierbij de volledige specs:
Raspberry PI 4 2GB
rpi-boot-eeprom-recovery-2020-06-15
USB 3.0 Port #1: Seagate Backup Plus Portable (STHP) 5TB
USB 3.0 Port #2: Startech USB 3.0 -> SATA adapter i.c.m. Samsung 850 EVO 250GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeanpaul145
bartosiej schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:43:
Iemand ervaring met het stabiel draaien van 2 (self-powered) USB 3.0 HDDs op de aanwezige USB 3.0 ports van de RPI4? Ik gebruik een 'certified' 5V/3A adapter, zit hier nog verschil in?

Ik boot raspbian vanaf mijn SDD (met de laatste beta bootloader) en heb een 5TB USB 3.0 HDD aangesloten op de andere USB 3.0 port. Als ik flink wat I/O operaties doe op 1 of beide schijven krijg ik binnen no-time I/O errors in de vorm van:
code:
1
EXT-fs error (device sda2): ext4_find_entry....

Als ik één van de schijven aansluit op een USB 2.0 port gaat het echter wel goed..

Iemand tips?

Hierbij de volledige specs:

[...]
TL;DR: dit gaat helaas niet werken, en had nooit een kans van slagen.

Langer antwoord:

Laten we ff kijken naar wat de rpi adapter kan leveren: 5.1V / 3A = 15.3W.
Onder load gebruikt de rpi4B zelf grofweg 7.6W, dus blijft er ±7.7W over van het totale budget.

Daarna heb je nog 2 schrijven die
elk aangesloten zijn via standaard USB 3.0 en via die route gepowered worden.
Nu weet ik ff niet uit m'n hoofd wat USB3.0 kan leveren, maar USB 2.0 zat al op 5V * 1.5A = 7.5W.

Gegeven dat je disks eerder aan de bovenkant dan de onderkant zullen zitten van wat USB 2.0 c.q. 3.0 kan leveren, is het al snel te zien waarom 1 schijf nog wel lukt, maar 2 niet: het energiebudget wordt overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:46
Jeanpaul145 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:18:
[...]

TL;DR: dit gaat helaas niet werken, en had nooit een kans van slagen.

Langer antwoord:

Laten we ff kijken naar wat de rpi adapter kan leveren: 5.1V / 3A = 15.3W.
Onder load gebruikt de rpi4B zelf grofweg 7.6W, dus blijft er ±7.7W over van het totale budget.

Daarna heb je nog 2 schrijven die
elk aangesloten zijn via standaard USB 3.0 en via die route gepowered worden.
Nu weet ik ff niet uit m'n hoofd wat USB3.0 kan leveren, maar USB 2.0 zat al op 5V * 1.5A = 7.5W.

Gegeven dat je disks eerder aan de bovenkant dan de onderkant zullen zitten van wat USB 2.0 c.q. 3.0 kan leveren, is het al snel te zien waarom 1 schijf nog wel lukt, maar 2 niet: het energiebudget wordt overschreden.
Duidelijk, toch bizar dat het wel werkt als ik 1 v/d schijven op USB 2.0 aansluit, terwijl de 4 poorten dezelfde bus delen.

Beste oplossing voor nu lijkt me dan een powered USB 3.0 hub? Zal iets zoals dit zonder probleem werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

bartosiej schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:44:
[...]
Duidelijk, toch bizar dat het wel werkt als ik 1 v/d schijven op USB 2.0 aansluit, terwijl de 4 poorten dezelfde bus delen.

Beste oplossing voor nu lijkt me dan een powered USB 3.0 hub? Zal iets zoals dit zonder probleem werken?
Op de RPi 4B delen die vier poorten de bus niet, dat gaat twee aan twee (en de ethernetpoort zit ook op een eigen bus nu).

[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 24-06-2020 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeanpaul145
bartosiej schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:44:
[...]

Als je beide schijven op die hub wil aansluiten dan waarschijnlijk niet, gezien de hub zelf maar 5V * 2A = 10W kan leveren. Voor beide schijven wil je een hub die:
1. Minimaal 5V * 3A = 15W kan leveren,
2. Per usb poort kan leveren wat je drives vragen (staat wss op de behuizing aangegeven, voor nu neem ik aan 5V * 1.5A = 7.5W)
3. Geen fancy fast charge oplossingen ondersteunen, want voor hardware die niet expliciet ontworpen is om daarmee om te gaan kan het een enkeltje Frituurland worden.

En natuurlijk ff een standaard disclaimer: IANAEE (I am not an electrical engineer), je doet het op eigen risico ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
Ik heb een tweetal raspberry Pi 4 2GB met een PoE hat. Nou draaiden de fans continue wat niet noodzakelijk was en heb ik het volgende toegevoegd aan de config.txt

code:
1
2
3
# PoE Hat Fan Speeds
dtparam=poe_fan_temp0=65000,poe_fan_temp0_hyst=5000
dtparam=poe_fan_temp1=67000,poe_fan_temp1_hyst=2000

Nu zouden de fans alleen moeten gaan draaien op het moment dat ze 65 graden worden en op 67 gaan ze harder draaien. Nu heb ik alleen het probleem dat ze nog steeds om de zoveel tijd (elke 1 min) even aan en daarna weer uit gaan, waar de 65 graden niet eens bereikt wordt

code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ vcgencmd measure_temp
temp=50.0'C

Iemand een idee? Het doel is dat de fans helemaal niet aangaan tenzij de 65 graden wordt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:46
Cardinal schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:35:
Ik heb een tweetal raspberry Pi 4 2GB met een PoE hat. Nou draaiden de fans continue wat niet noodzakelijk was en heb ik het volgende toegevoegd aan de config.txt

code:
1
2
3
# PoE Hat Fan Speeds

Nu zouden de fans alleen moeten gaan draaien op het moment dat ze 65 graden worden en op 67 gaan ze harder draaien. Nu heb ik alleen het probleem dat ze nog steeds om de zoveel tijd (elke 1 min) even aan en daarna weer uit gaan, waar de 65 graden niet eens bereikt wordt

code:
1
2
temp=50.0'C

Iemand een idee? Het doel is dat de fans helemaal niet aangaan tenzij de 65 graden wordt bereikt.
Niet direct een antwoord op je vraag maar je zou eens naar het script van de Pimoroni Fan Shim kunnen kijken (onderaan de pagina staan meerdere links met instructies).

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jeanpaul145 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:18:
Daarna heb je nog 2 schrijven die elk aangesloten zijn via standaard USB 3.0 en via die route gepowered worden.
Dat klopt niet echt helemaal : Wikipedia: USB

USB 2.0 kan niet meer dan 5V/0,5A leveren en USB 3.0 gaat blijkbaar t/m 5V/0,9A ;)

Maar goed... het was inderdaad sowieso geen strak plan! :+
Cardinal schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:35:

code:
1
2
3
# PoE Hat Fan Speeds

code:
1
2
temp=50.0'C

Dat lijkt een beetje op de korte warmtepieken waarmee normale CPU's tegenwoordig ook mee te maken hebben :?

[ Voor 46% gewijzigd door nero355 op 24-06-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
nero355 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:17:
[...]

Dat klopt niet echt helemaal : Wikipedia: USB

USB 2.0 kan niet meer dan 5V/0,5A leveren en USB 3.0 gaat blijkbaar t/m 5V/0,9A ;)

Maar goed... het was inderdaad sowieso geen strak plan! :+

[...]

Dat lijkt een beetje op de korte warmtepieken waarmee normale CPU's tegenwoordig ook mee te maken hebben :?
USB 2.0 is best laag begonnen idd, maar met Battery Charging Specification 1.2 is dat verhoogd naar 1.5 A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jeanpaul145 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:34:
USB 2.0 is best laag begonnen idd, maar met Battery Charging Specification 1.2 is dat verhoogd naar 1.5 A.
Klopt, maar dat moeten ze (de Pi en HDD) dan wel onderhandelen en dat doen ze waarschijnlijk niet, want geen van beiden doet daar iets mee op dat moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:06:
[...]

Geen ervaring mee, maar het lijkt een oud probleem, kijk eens naar:
https://raspberrypi.stack...he-piface-control-display
Heb van alle soorten manieren geprobeerd maar krijg het niet volledig geïnstalleerd.
Delen van de pakketten krijgt hij niet binnen.

Wel heb ik Python-pifacecad kunnen installeren (Ipv Python3-pifacecad) maar daar vind hij de module pifacecad niet bij het starten van een script.

Had eigenlijk wel verwacht dat zo’n display toch meer plug&play was zodat ik met python aan de slag kon. -O-

Edit,

Ik ga vanavond nog een poging wagen om een ouder OS op de Pi te zetten.
Klopt het dat ik op een Pi 3B+ alleen Jessie Stretch en Buster kan draaien?

Edit2:

Geprobeerd om een ouder Os erop te zetten maar enigste wat hij dan doet is de rode led knipperen.
4keer lang 4 keer kort.
Heb ik dan een te oude versie?

[ Voor 20% gewijzigd door Crxtreem op 26-06-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-05 11:28
Kort vraagje:

Zijn de USB poorten nog als voeding (1.2A) voor andere apparaten te gebruiken zodra ik een POE hat gebruik?

Gaat even om het volgende. De pi gebruik ik samen met een touchscreen. Het liefst trek ik hier alleen een UTP kabel en verder geen voedingskabels heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 21:51

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb net deze week mijn allereerste Raspberry Pi gekocht en de originele HD camera.

Nou wil ik hiermee bewegingsdetectie gaan doen, zodat hij me een e-mailtje kan sturen als er iets gebeurt als ik er zelf niet ben. Wat zijn dan de mogelijkheden? Is daar een topic over?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@ntiender ik zou zeggen probeer het? de POE hat heeft niet echt een hoge power output (2.5A), maar met de voeding zo dicht op het verbruik zul je nauwelijks voltage drop hebben. Als het niet lukt kun je altijd nog een externe extractor gebruiken.

@aawe mwan Wat heb je zelf al gevonden? Info hierover is in overvloede voor handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 21:51

aawe mwan

Wat ook leuk is:

@mcDavid : Ik heb gekeken naar MotionEyeOS en Zoneminder.
Verder ben ik aan het experimenteren geweest met raspistill gecombineerd met imagemagick.

De video YouTube: My imgcomp motion triggered timelapses program van Matthias Wandel gaf inspiratie.
Ik las ergens een goed verhaal van iemand die een PIR melder combineerde met de camera.

Verder gaat helaas 99% van "info" die je over dit onderwerp kunt vinden niet verder dan pijnlijk moeilijk gepruts om een script aan het werk te krijgen dat door een ander gemaakt is, met techniek van rond de eeuwwisseling.

Wat ik niet zoek zijn bijvoorbeeld gstreamer om video te streamen of tensorflow voor objectherkenning.
Info hierover is in overvloede voor handen.
Als dat waar is, dan kan je vast wel 1 goed topic hierover op Tweakers delen.

[ Voor 34% gewijzigd door aawe mwan op 30-06-2020 08:37 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37
Het is al eens eerder langs gekomen in dit topic maar voor een ieder die graag via een browser zijn Pi wil monitoren kan ik cockpit aanraden. Voor mij is het een heel handig tooltje om even in de logs te kunnen koekeloeren of alles naar wens verloopt.

Het zit al in de repo van PiOS (raspbian == debian) dus met "sudo apt-get install cockpit" wordt deze eenvoudig geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ntiender schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:16:
Kort vraagje:

Zijn de USB poorten nog als voeding (1.2A) voor andere apparaten te gebruiken zodra ik een POE hat gebruik?

Gaat even om het volgende. De pi gebruik ik samen met een touchscreen. Het liefst trek ik hier alleen een UTP kabel en verder geen voedingskabels heen.
Ik weet niet, hoeveel dat touchscreen trekt, maar mijn beide Pi's hebben een PoE HAT en een 2,5" USB HDD eraan hangen, enkel gevoed vanuit de USB poort.
Miki schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:52:
Het is al eens eerder langs gekomen in dit topic maar voor een ieder die graag via een browser zijn Pi wil monitoren kan ik cockpit aanraden. Voor mij is het een heel handig tooltje om even in de logs te kunnen koekeloeren of alles naar wens verloopt.

Het zit al in de repo van PiOS (raspbian == debian) dus met "sudo apt-get install cockpit" wordt deze eenvoudig geïnstalleerd.
In dat geval zou ik eerder Portainer aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Freee!! schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:22:In dat geval zou ik eerder Portainer aanraden.
Ik snap dat je vanwege de container functie Portainer aanraad maar cockpit kan meer. Ik heb dus beide draaien en gebruik afhankelijk van de specifieke behoefte 1 van de 2 tools om mijn pi te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Miki schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:50:
[...]
Ik snap dat je vanwege de container functie Portainer aanraad maar cockpit kan meer. Ik heb dus beide draaien en gebruik afhankelijk van de specifieke behoefte 1 van de 2 tools om mijn pi te beheren.
Ik beheer mijn containers voor een groot deel via Portainer, de Pi's zelf voornamelijk via de OMV GUI. De rest van het beheerswerk gaat via de CL (Putty). Maar ik heb net Cockpit even geïnstalleerd (gaat gemakkelijk met de OMV GUI ;) ) en even gekeken, ziet er ook best aardig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Freee!! schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Ik beheer mijn containers voor een groot deel via Portainer, de Pi's zelf voornamelijk via de OMV GUI. De rest van het beheerswerk gaat via de CL (Putty). Maar ik heb net Cockpit even geïnstalleerd (gaat gemakkelijk met de OMV GUI ;) ) en even gekeken, ziet er ook best aardig uit.
Yep, het is niet wereldschokkend maar vond het wel aardig om het hier even te posten. Ik ben er blij mee dat ik mijn browser alles bij de hand heb incl. de terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 736981

edit: nvm :)

Enigste probleem dat nu nog open staat is als mijn ExpressVPN verbindt op de Pi, dat ik op geen enkele client nog internet toegang heb.

Dit zal vast iets met DNS te maken hebben maar ik ben er nog niet aan uit hoe ik dit kan oplossen.

[ Voor 187% gewijzigd door Anoniem: 736981 op 29-06-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:42
Hallo,

Ik heb helaas mijn raspberry pi zero laten burnen maar ik weet eigenlijk niet hoe.
Dit is de opstelling hoe ik hem had aangesloten: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aX43kIrGPGRzRCppIjWHUsTeogU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TkEWoHd0SSeP0SxN5daCLBz8.png?f=user_large

Het gaat hier om een 5v voeding van 6A. Nu wordt mijn pi heel erg heet en brandt er geen lampje meer. dus waarschijnlijk burned maar nu weet ik niet waarom hij doorgebrand is. Kan iemand daar mij toevallig bij helpen?

Sorry voor de onduidelijke foto's maar:
Je ziet vanuit de voeding: Rood 5v+ en blauw ground
5+ rood gaat naar groen van de ledstrip en 5v+ pin van de pi.
GRND blauw gaat naar de ground van de pi en naar zwart van de ledstrip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZneM2zzX96Zlm3yuIJhz2lL_DI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTyKaC6wPDHngu5nuvRSra2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EY-ovG-1PmC76IDq72Z-0IfK6Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWdo3fmvQHYBRgIo9vbgKyIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y8VKfgO-IQH-yBBxwgqjAh9zNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mm2wWfTrWAILGsUupY2KxCs9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door RensVerlaak op 30-06-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
RensVerlaak schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:02:
Hallo,

Ik heb helaas mijn raspberry pi zero laten burnen maar ik weet eigenlijk niet hoe.
Dit is de opstelling hoe ik hem had aangesloten: [Afbeelding]

Het gaat hier om een 5v voeding van 6A. Nu wordt mijn pi heel erg heet en brandt er geen lampje meer. dus waarschijnlijk burned maar nu weet ik niet waarom hij doorgebrand is. Kan iemand daar mij toevallig bij helpen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, die klemmen zijn voor 240V, dat kan zo'n Pi helemaal niet aan, natuurlijk. :+ /flauw.

Heb je de voeding nagemeten? Ik zie dat er een voltage adjustment potmeter op zit. En heb je de LED-strip al eerder werkend gehad?
edit:
Wat hier stond was heel fout :X

Sowieso: Hou je aan de draadkleuren, dat scheelt ook enorm de kans op fouten. :o

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 30-06-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-03 10:17
Ik zou ook zeker een stekker met aarde gebruiken in het geval je gaat tinkeren, mocht er dan iets fout gaan dan heb je toch net even iets meer veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:52
Hallo,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
+V -V op de voeding is niet goed dat doet als V je doel spanning is -V +V is 2 maal V spannings, even meten en over +v en aarde dat is normale voedingsspanning + tov aarde. Ik herrinner me een geval dat +v -V helemaal niets deed beveiliging ofzo. Meten is belangrijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
EnderQ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:26:
[...]

+V -V op de voeding is niet goed dat doet als V je doel spanning is -V +V is 2 maal V spannings, even meten en over +v en aarde dat is normale voedingsspanning + tov aarde. Ik herrinner me een geval dat +v -V helemaal niets deed beveiliging ofzo.
Hmm, dan was wat ik daar had staan toch niet zo fout. :D
Dus hoe dan ook, zoals altijd: Meten is weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Liquid-Man schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:26:
[...]

Ik zou ook zeker een stekker met aarde gebruiken in het geval je gaat tinkeren, mocht er dan iets fout gaan dan heb je toch net even iets meer veiligheid.
Ja dat moet ik nog doen. Toch bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
EnderQ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:26:
[...]

+V -V op de voeding is niet goed dat doet als V je doel spanning is -V +V is 2 maal V spannings, even meten en over +v en aarde dat is normale voedingsspanning + tov aarde. Ik herrinner me een geval dat +v -V helemaal niets deed beveiliging ofzo. Meten is belangrijk!!
ik heb ook gemeten:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW-sfnpus-nRk0fHAVurYLggW8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QAwZntVzAjEURY836vlu9lc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwx5dERl-uMWXWM2RaIDeukYOJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GTVPSfLXVVve5n4OBx6SLSj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
RensVerlaak schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Ja dat moet ik nog doen. Toch bedankt voor de tip
Hmm, 4.97V zonder load. Die zou ik toch iets opschroeven. Ik weet niet hoeveel LEDs je verbonden hebt, maar als dit er veel zijn en die gaan allemaal branden op een lichte kleur dan kan je veel voltage drop verwachten. Je Pi zal dat niet fijn vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Vergeet ook niet de spanning op de pi zelf te meten. Kan best wat droppen via die stalen jumperkabeltjes en lasklemmen...

En ja dat er V- staat bij de 0V is gewoon een fout van de voeding, zie je vaker met van die goedkope inbouwvoedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
alesandro_46 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:50:
[...]

Hmm, 4.97V zonder load. Die zou ik toch iets opschroeven. Ik weet niet hoeveel LEDs je verbonden hebt, maar als dit er veel zijn en die gaan allemaal branden op een lichte kleur dan kan je veel voltage drop verwachten. Je Pi zal dat niet fijn vinden.
Nee dat klopt maar dit kan toch niet de doorbranding veroorzaken van mijn rpi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
mcDavid schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:00:
Vergeet ook niet de spanning op de pi zelf te meten. Kan best wat droppen via die stalen jumperkabeltjes en lasklemmen...

En ja dat er V- staat bij de 0V is gewoon een fout van de voeding, zie je vaker met van die goedkope inbouwvoedingen
Het probleem is dat mijn pi dus niet meer werkt en als mijn nieuwe binnen komt wil ik dat eigenlijk niet meteen weer zo aansluiten voordat hij dadelijk weer stuk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
dat'ie niet werkt betekent niet dat je geen spanning kunt meten ;)

je schrijft dat'ie warm wordt dus hij zal alsnog aardig wat stroom verbruiken.

[ Voor 38% gewijzigd door mcDavid op 30-06-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
mcDavid schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:06:
dat'ie niet werkt betekent niet dat je geen spanning kunt meten ;)

je schrijft dat'ie warm wordt dus hij zal alsnog aardig wat stroom verbruiken.
nee dat is waar, maar mijn pi wordt dan binnen no-time erg warm. Kan dit geen kwaad?

toch even gedaan en de spanning over mijn pi is 4.92V

[ Voor 7% gewijzigd door RensVerlaak op 30-06-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
RensVerlaak schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:00:
[...]

Nee dat klopt maar dit kan toch niet de doorbranding veroorzaken van mijn rpi?
Dat denk ik niet inderdaad :)

In het verleden heb hetzelfde aan de hand gehad. Toen onderzocht of het mogelijk is om de GPIO poorten te testen. Ik kwam toen volgens mij op onderstaand script uit:

http://wiringpi.com/the-gpio-utility/pin-test/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RensVerlaak schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:08:
[...]

nee dat is waar, maar mijn pi wordt dan binnen no-time erg warm. Kan dit geen kwaad?
Als je je zorgen maakt kun je die twee GPIO kabeltjes lostrekken. Weet je zeker dat het elektrisch allemaal goed zit. Voor de rest zal een RPi niet stuk gaan van 'm opstarten. Of hij doet het gewoon, of hij is al stuk en dan is er ook weinig te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
mcDavid schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:12:
[...]

Als je je zorgen maakt kun je die twee GPIO kabeltjes lostrekken. Weet je zeker dat het elektrisch allemaal goed zit. Voor de rest zal een RPi niet stuk gaan van 'm opstarten. Of hij doet het gewoon, of hij is al stuk en dan is er ook weinig te verliezen.
Er staat dan 4.92V over mijn Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:52
En tussen V+ en aarde meten? Indien 5v daarop aansluiten? Nu ben ik nieuwsgierig. Soms doen ze vreemde dingen met die switching powersupplies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Miki schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:32:
Yep, het is niet wereldschokkend maar vond het wel aardig om het hier even te posten. Ik ben er blij mee dat ik mijn browser alles bij de hand heb incl. de terminal.
Vroeger deden we dat via Webmin/Usermin dus als je tijd en zin hebt kijk daar ook eens naar, want het voordeel daarvan is dat je de boel ook nog voor andere dingen kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
EnderQ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:11:
[...]

En tussen V+ en aarde meten? Indien 5v daarop aansluiten? Nu ben ik nieuwsgierig. Soms doen ze vreemde dingen met die switching powersupplies.
Daar staat 0v over

Edit: Maar niemand weet wat ik fout heb gedaan?

[ Voor 8% gewijzigd door RensVerlaak op 30-06-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
RensVerlaak schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:39:
[...]

Edit: Maar niemand weet wat ik fout heb gedaan?
Nee, misschien toch sluiting gemaakt of wellicht gewoon een rotte LED-strip (-connector). Of gewoon een kapotte Pi of voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Room42 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:17:
[...]

Nee, misschien toch sluiting gemaakt of wellicht gewoon een rotte LED-strip (-connector). Of gewoon een kapotte Pi of voeding.
hmm okee. Als ik de ledstrip aansluit dan gaat allen het eerste ledje branden. Waarschijnlijk de rest nog niet omdat ik die moet aansturen. Maar daar heb ik mij nog niet in verdiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-06 13:17
Hallo,

Ik ben geen expert op dit vlak, maar het lijkt mij dat als die ledstrip de SCL/SDA lijnen omhoog trekt (via een eigen pull-up weerstand) naar 5v, dat dit 5v op de GPIO inputs zet, wat meer is dan de toegelaten 3v3. Die led strip zou geen eigen pull-up weerstanden moeten hebben, maar als die pi stuk is en er geen andere aanwijsbare oorzaak kan het een goed idee zijn dit te controleren. Is dit een schakeling die reeds vlot werkt bij anderen met dezelfde ledstrip? Kan je de spanning op die SDA en SCL lijnen eens meten?

[ Voor 9% gewijzigd door bertware op 01-07-2020 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
bertware schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 00:05:
[...]

Ik ben geen expert op dit vlak, maar het lijkt mij dat als die ledstrip de SCL/SDA lijnen omhoog trekt (via een eigen pull-up weerstand) naar 5v, dat dit 5v op de GPIO inputs zet, wat meer is dan de toegelaten 3v3. Die led strip zou geen eigen pull-up weerstanden moeten hebben, maar als die pi stuk is en er geen andere aanwijsbare oorzaak kan het een goed idee zijn dit te controleren. Is dit een schakeling die reeds vlot werkt bij anderen met dezelfde ledstrip? Kan je de spanning op die SDA en SCL lijnen eens meten?
Ik weet eigenlijk niet hoe ik dat precies moet meten dus heb het volgende gedaan:
Situatie 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TMmtHJVU2wFBREU-NOIZZznS-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FKJ8sV4b6zvLs0hB1XCfvis.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJvdsB6MXS5OVUZzPTJ2tVIhRMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVGN0GYUSoqwe1LiYfU671vq.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoYi-lqKOfMmeIMMRIH_H-eWwdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZAeOAQzxL6e4sr5MJQfb1b9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8ULbR20G-aMu04dkTv7OtwFIWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKSVj8xsrjlSXG779Ny7hdrK.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik weet niet goed of daar nu 4.61V overstaat of maar 0.09V

EDIT: Dit is de bij hoorde tutorial die ik volg: https://www.instructables...ry-Pi-and-NO-Arduino-Wor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:34
Je moet volgens mij altijd t.o.v. de - meten. (ofwel de - op de GPIO header, of de - op de voeding)
Nu meet je het verschil tussen de 5v van de voeding en de GPIO pin.

Als je tussen 2 GPIO pinnen meet, zie je het verschil in voeding op deze 2 pinnen. Als de één 3v is en de andere 2,01 meet je inderdaad -0,09

Overigens een vreemde led strip die je hebt....een groene draad voor de 5V connectie heb ik nog niet eerder gezien. Meestal gaat er juist data over groen en spanning over rood.
Heb je al eens onder de krimpkous gekeken of de groene en rode draad niet gekruist zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door FunFair op 01-07-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
FunFair schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:04:
Je moet volgens mij altijd t.o.v. de - meten. (ofwel de - op de GPIO header, of de - op de voeding)
Nu meet je het verschil tussen de 5v van de voeding en de GPIO pin.

Als je tussen 2 GPIO pinnen meet, zie je het verschil in voeding op deze 2 pinnen. Als de één 3v is en de andere 2,01 meet je inderdaad -0,09

Overigens een vreemde led strip die je hebt....een groene draad voor de 5V connectie heb ik nog niet eerder gezien. Meestal gaat er juist data over groen en spanning over rood.
Bedankt voor je reactie. ik vond het inderdaad een rare aansluiting op de ledstrip.
Dit is de tutorial die ik momenteel volg: https://www.instructables...ry-Pi-and-NO-Arduino-Wor/

Als ik hem op de - van de voeding meet heb ik een verschil van 0.16V en 0.26V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
RensVerlaak schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. ik vond het inderdaad een rare aansluiting op de ledstrip.
Dit is de tutorial die ik momenteel volg: https://www.instructables...ry-Pi-and-NO-Arduino-Wor/

Als ik hem op de - van de voeding meet heb ik een verschil van 0.16V en 0.26V
Haal die krimpkous eens weg. Als ik op google naar WS2801 led strips zoek, zie ik diverse connecties waar rood en groen zijn gekruist.

In de tutorial die je volgt wordt ook een groene draad gebruikt voor de +5v, wanneer deze wordt doorverbonden naar een 2e strip, maar in het diagram staat duidelijk een rode draad. Kan best zijn dat de maker hier niet op gelet heeft en bij het solderen de verkeerde kleuren heeft gebruikt. Op dat punt kan dat echter geen kwaad.

[ Voor 12% gewijzigd door FunFair op 01-07-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
FunFair schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:15:
[...]

Haal die krimpkous eens weg. Als ik op google naar WS2801 led strips zoek, zie ik diverse connecties waar rood en groen zijn gekruist.

In de tutorial die je volgt wordt ook een groene draad gebruikt voor de +5v, wanneer deze wordt doorverbonden naar een 2e strip, maar in het diagram staat duidelijk een rode draad. Kan best zijn dat de maker hier niet op gelet heeft en bij het solderen de verkeerde kleuren heeft gebruikt. Op dat punt kan dat echter geen kwaad.
Alle kabels zitten achter de krimpkous nog vlak maar ik zal hem toch even eraf halen. Tot zonet bleef het 1ste led lampje van de strip branden maar dat doet hij nu ineens niet meer :(. Ik weet niet of de ledstrip nu ook kapot is? Hij doet het nu ineens wel weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLEoh0rp423UTfqIHCi15qLQ1h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvL9s7rK4Qv5zpGsaPq4uR43.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door RensVerlaak op 01-07-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 06:53
*knip* verplaatst naar beter passend forum :)

[ Voor 97% gewijzigd door etimm op 02-07-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
RensVerlaak schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Alle kabels zitten achter de krimpkous nog vlak maar ik zal hem toch even eraf halen. Tot zonet bleef het 1ste led lampje van de strip branden maar dat doet hij nu ineens niet meer :(. Ik weet niet of de ledstrip nu ook kapot is? Hij doet het nu ineens wel weer.

[Afbeelding]
Echt aparte kleuren, maar ik zie geen bedradingsfout.

Dat de 1e pixel oplicht komt doordat er spanning op de strip staat en dat er iets van data binnenkomt. Bij WS2812B led strips gebeurd dat ook. Wellicht als je nu een programma runt op je PI dat hij het doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
FunFair schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Echt aparte kleuren, maar ik zie geen bedradingsfout.

Dat de 1e pixel oplicht komt doordat er spanning op de strip staat en dat er iets van data binnenkomt. Bij WS2812B led strips gebeurd dat ook. Wellicht als je nu een programma runt op je PI dat hij het doet?
Klopt daar ben ik nu mee bezig maar ik ga de bedraading eerst opnieuw doen want ergens maakt hij slecht contact.
Pagina: 1 ... 52 ... 84 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs