Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik wil graag mijn Raspberry Pi4 naar een SSD omzetten. Ik wil alles loggen van mijn sensoren (HA / domoticz) zonder de SD kaart kapot te maken. Helaas is het native USB booten nog niet mogelijk (zie https://www.raspberrypi.o...p?f=63&t=243995&start=550 ). Wel is het mogelijk om met een truck te booten vanaf de SD kaart en de overige bestanden op een SSD te hangen. Zie https://jamesachambers.co...ide-for-ssd-flash-drives/

Ik wil graag een USB 3.x naar sata adapter kopen om te booten vanaf een SSD. Nu worden er een aantal SSD's aangeraden op amazon.de. Helaas zijn de meesten niet leverbaar in Nederland. Op amazon.nl staat niet zo heel veel.

Heeft er iemand een tip voor een USB 3.x - SATA adapter compatibel met de RPi4? Ik zoek er eentje waar geen gekke quirks nodig zijn om een tragere driver te gebruiken omdat het anders niet stabiel werkt.
Edit: In de post worden adapters aangeraden. Echter zijn dit dus vaak adapters die niet naar Nederland verstuurd kunnen worden of soms in de comments blijkt dat quirks nodig zijn. Vandaar dat ik vraag of iemand dit misschien al onderzocht heeft en goede ervaringen heeft met eentje. Dit had ik iets duidelijker kunnen verwoorden.
JoeZuCK schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:48:
Ik ben niet zo thuis in het wereldje, maar de Raspberry Pi 4 model B scheen wat ongelukkige design keuzes te hebben right? Enig idee of er een B+ versie van het vierde model in the works is?
Er is een 1.2 versie van de RPi4. Hierin zijn o.a. de USB C oplaadproblemen opgelost.

[ Voor 36% gewijzigd door tdn135 op 06-05-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 22:09

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik ben niet zo thuis in het wereldje, maar de Raspberry Pi 4 model B scheen wat ongelukkige design keuzes te hebben right? Enig idee of er een B+ versie van het vierde model in the works is?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

tdn135 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:28:
Heeft er iemand een tip voor een USB 3.x - SATA adapter compatibel met de RPi4? Ik zoek er eentje waar geen gekke quirks nodig zijn om een tragere driver te gebruiken omdat het anders niet stabiel werkt.
https://jamesachambers.co...ide-for-ssd-flash-drives/ O-)

https://www.amazon.com/St...fc6830a47d&language=en_US -> "Verified working great by myself and others on Pi 4"

@tdn135 https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item wordt naar Nederland verstuurd én is vermeld als compatible met Pi4. (Dat is dezelfde als hierboven, maar dan van de oosterburen i.p.v. vanaf de andere kant van de oceaan.)

[ Voor 40% gewijzigd door Raven op 06-05-2020 19:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Langzamerhand raak ik wat bekender met Pi en Linux/Raspbian, maar ik heb de volgende vraag.

Aan de hand van deze handleidingen heb ik een backup gemaakt naar m'n NAS. Werkt prima (moest nog even SMB troubleshooten want dat had ik op m'n NAS op V3 gezet en in het script verwijst hij naar v1 wat m'n NAS niet accepteert)

https://ehoco.nl/automatische-raspberry-pi-backup/
https://raspberrypi.tilburgs.com/back-up-rpi/

Maar.... de backup is maar 446MB groot.... terwijl hij 30% van de SDkaart gebruikt van 16GB. Ik draai er Unifi en Pi-Hole op.

De vraag... waarom is de backup niet groter?
(zie in de comments van de artikelen soortgelijke vragen :P )

Heb de unifi service gestopt en nu lijkt hij al meer te doen. het zit hem dus ergens in de services die draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 16-05-2020 12:58 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 15:49
<whoops, verkeerd topic> 8)7

[ Voor 92% gewijzigd door sweetdude op 16-05-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

(jarig!)
Gunner schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:44:
Langzamerhand raak ik wat bekender met Pi en Linux/Raspbian, maar ik heb de volgende vraag.

Aan de hand van deze handleidingen heb ik een backup gemaakt naar m'n NAS. Werkt prima (moest nog even SMB troubleshooten want dat had ik op m'n NAS op V3 gezet en in het script verwijst hij naar v1 wat m'n NAS niet accepteert)

https://ehoco.nl/automatische-raspberry-pi-backup/
https://raspberrypi.tilburgs.com/back-up-rpi/

Maar.... de backup is maar 446MB groot.... terwijl hij 30% van de SDkaart gebruikt van 16GB. Ik draai er Unifi en Pi-Hole op.

De vraag... waarom is de backup niet groter?
(zie in de comments van de artikelen soortgelijke vragen :P )

Heb de unifi service gestopt en nu lijkt hij al meer te doen. het zit hem dus ergens in de services die draaien.
446 MB lijkt mij ook een beetje klein. Ik gebruik dat script ook (met ondertussen de nodige aanpassingen) en die automount in fstab werkt ook op adres 127.0.0.1 (scheelt iets als je geen vast IP-adres hebt voor je Pi of meerdere, gewoon gelijke instellingen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Freee!! schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:27:
[...]

446 MB lijkt mij ook een beetje klein. Ik gebruik dat script ook (met ondertussen de nodige aanpassingen) en die automount in fstab werkt ook op adres 127.0.0.1 (scheelt iets als je geen vast IP-adres hebt voor je Pi of meerdere, gewoon gelijke instellingen).
Nadat ik de Unifi service gestopt had voordat ik het script runde liep de backup op naar 16GB, dat is de grootte van de SD-kaart. Is dat normaal?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Gunner schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:37:
[...]
Nadat ik de Unifi service gestopt had voordat ik het script runde liep de backup op naar 16GB, dat is de grootte van de SD-kaart. Is dat normaal?
Yup, dat is normaal, er wordt een image gemaakt van de complete kaart. De eerste tweak voor het script is het zippen van dat image. Dat kun je doen tijdens het maken van de backup of daarna. De eerste heeft als nadeel, dat het backuppen zelf langer duurt (waardoor er meer kans is op veranderingen aan je kaart met als complicatie een niet helemaal consistente backup, zelf nog nooit problemen mee gehad), de tweede heeft als voordeel, dat de backup zelf een stuk sneller gaat, maar dat de doorlooptijd toeneemt.

code:
1
dd if=/dev/mmcblk0 bs=$block_size | gzip > $backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d_%H).img.zip

code:
1
2
3
ImageName=$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d_%H).img
dd if=/dev/mmcblk0 of=$backup_path/$ImageName bs=$block_size
gzip -c $backup_path/$ImageName > $backup_path/$ImageName.zip

Zoals je misschien al kunt zien, heb ik wel een beetje aan het script gesleuteld zoals uur aan de naam toegevoegd zodat ze unieke namen hebben als ik eens meerdere backups op een dag wil maken. En voor eigen gebruik komen datum en tijd eerst, zodat ik de backups van verschillende Pi's op datum gesorteerd bij elkaar heb staan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:07
Wat zijn op dit moment de adviezen m.b.t. een raspberry Pi als je die wilt gebruiken voor een home automation systeem als OpenHAB? Voor de Raspberry Pi 3 gaan? Of de Raspberry Pi 4? Is de temperatuur van de Raspberry Pi 4 is de praktijk een groot probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Heb je een specifieke reden om aan te nemen dat temperatuur voor jou een probleem zal zijn? De bandbreedte van een omgeving die wél de temperatuur van een RPi3 aankan maar niet die van een RPi4 lijkt me nogal smal?

Verder, RPi4 heeft een snellere SOC en dubbele geheugen voor dezelfde prijs. Ik zie geen reden om nog een RPi3 te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
mcDavid schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:43:
Heb je een specifieke reden om aan te nemen dat temperatuur voor jou een probleem zal zijn? De bandbreedte van een omgeving die wél de temperatuur van een RPi3 aankan maar niet die van een RPi4 lijkt me nogal smal?

Verder, RPi4 heeft een snellere SOC en dubbele geheugen voor dezelfde prijs. Ik zie geen reden om nog een RPi3 te willen.
En daadwerkelijk gigabit ethernet ipv gedeelde snelheid met de USB. En USB3 dus ook handig voor harddisk :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:07
@mcDavid Ik dacht toch dat er best wel veel problemen waren met de temperatuur van de RPi4 vanwege het design. Of ben ik gewoon verkeerd geinformeerd? Bijvoorbeeld hier hebben ze het daar over: https://www.elektormagazi...-pi-4-nieuw-maar-ook-goed
Wanneer we de Raspberry Pi 4 en de Raspberry Pi 3 B+ met elkaar vergelijken terwijl ze beide ‘niets’ doen, dan wordt duidelijk dat de Pi 4 niet zo ‘cool’ is als zijn kleine broertje.

[ Voor 52% gewijzigd door conara op 19-05-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 22:07
Die van mij gebruik ik om mijn p1 poort uit te lezen.
hij zit in een behuizing en doet. CPU temperatuur C59.40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

mcDavid schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:43:
Ik wel, want de Pi 3B of zelfs 2B heeft een veel lager verbruik en kan je desnoods tweedehands voor een prikkie kopen, tenzij je natuurlijk echt de extra performance van de Pi 4 nodig hebt ;)

Zie bijvoorbeeld : Magic in "Raspberry Pi - deel 2"
De 3B+ heeft al een veel ongunstigere verbruik/performance verhouding!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Voor de Pi4 moet je een Flirc case kopen, passief gekoeld en temps zijn top! Ik draai er Home Assistant op en dat draait veel sneller dan op een 3B+. Temp is momenteel rond de 45gr, tegenover rond de 60gr met een standaard case.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
conara schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:00:
@mcDavid Ik dacht toch dat er best wel veel problemen waren met de temperatuur van de RPi4 vanwege het design. Of ben ik gewoon verkeerd geinformeerd? Bijvoorbeeld hier hebben ze het daar over: https://www.elektormagazi...-pi-4-nieuw-maar-ook-goed

[...]
Leuk artikel wel. Maar, ik kan niet vinden waar ze aangeven dat de RPi 4 problemen heeft met zijn temperatuur?

Ze geven aan dat hij meer verbruikt en warmer wordt. Dat staat idd buiten kijf. Maar dat betekent niet automatisch dat "er problemen zijn".

Als je op accu's draait of gewoon voor het principe een SBC met een zo laag mogelijk verbruik wilt, dan is de RPi 3 waarschijnlijk een betere keuze ja. Maar dan kun je zo mogelijk nog beter voor een Zero (W) of A+ bordje gaan.

Edit: En ja als je 2e hands een RPi 2 of 3 kunt scoren kan het financieel ook een leuke deal zijn natuurlijk :)

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 20-05-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Ik heb voor een 3B(+) gekozen vanwege de normale HDMI poort die daar nog op zit. Als al je kabels in huis HDMI zijn en geen mini HDMI, en je bent van plan om een scherm aan te sluiten, kan dat ook een rol spelen.
Voor mijn 3B+ die als retro console dienst doet was dit belangrijker dan wat extra snelheid van CPU en netwerk.
Vind het jammer dat de Pi4 geen gewone HDMI meer heeft.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10
mcDavid schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Leuk artikel wel. Maar, ik kan niet vinden waar ze aangeven dat de RPi 4 problemen heeft met zijn temperatuur?

Ze geven aan dat hij meer verbruikt en warmer wordt. Dat staat idd buiten kijf. Maar dat betekent niet automatisch dat "er problemen zijn".

Als je op accu's draait of gewoon voor het principe een SBC met een zo laag mogelijk verbruik wilt, dan is de RPi 3 waarschijnlijk een betere keuze ja. Maar dan kun je zo mogelijk nog beter voor een Zero (W) of A+ bordje gaan.

Edit: En ja als je 2e hands een RPi 2 of 3 kunt scoren kan het financieel ook een leuke deal zijn natuurlijk :)
Kijk dit filmpje van 'explainingcomputers' YouTube: Raspberry Pi 4 Cooling en deze YouTube: Raspberry Pi 4: More Active Cooling! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ik ben bepaald geen fan van ExplainingComputers. Een half uur sysbench draaien is nou niet bepaald een goeie maatstaf voor real-life performance. Daarnaast laat hij zien dat een heel simpel alu koelblokje erop plakken genoeg is om te zorgen dat zelfs in zo'n synthetische benchmark niet gethrottled hoeft te worden.

Daarna gaat'ie verder met allerlei idioot grote koelblokken en zelfs actieve koeling... Het heef een hoog "omdat het kan" gehalte, maar in de praktijk heb je daar dus geen zak aan.

Edit: Overigens zal een dergelijke test op andere RPi modellen exact dezelfde uitkomst geven. Bij normaal gebruik is warmte geen probleem, als je 'm stresst kun je baat hebben van een klein koelblokje en een open case.
Maar TBH, als je continue (tegen de) 100% CPU nodig hebt op je RPi, dan is het waarschijnlijk sowieso niet het geschikte platform voor wat je aan het doen bent.

edit2:
@dss58 ik bestrijd ook niet dat er een verschil is, maar enkel dat het een probleem is.

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 20-05-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10
mcDavid schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Ik ben bepaald geen fan van ExplainingComputers. Een half uur sysbench draaien is nou niet bepaald een goeie maatstaf voor real-life performance. Daarnaast laat hij zien dat een heel simpel alu koelblokje erop plakken genoeg is om te zorgen dat zelfs in zo'n synthetische benchmark niet gethrottled hoeft te worden.

Daarna gaat'ie verder met allerlei idioot grote koelblokken en zelfs actieve koeling... Het heef een hoog "omdat het kan" gehalte, maar in de praktijk heb je daar dus geen zak aan.

Edit: Overigens zal een dergelijke test op andere RPi modellen exact dezelfde uitkomst geven. Bij normaal gebruik is warmte geen probleem, als je 'm stresst kun je baat hebben van een klein koelblokje en een open case.
Maar TBH, als je continue (tegen de) 100% CPU nodig hebt op je RPi, dan is het waarschijnlijk sowieso niet het geschikte platform voor wat je aan het doen bent.
Op zich heb je inderdaad gelijk, mijn persoonlijke ervaring is dat de RPI4B al 60 gr.C wordt in idle zonder enige koeling, de 3B 45 gr.C dus er is best een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:34

TommyGun

Stik er maar in!

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:48:
Voor de Pi4 moet je een Flirc case kopen, passief gekoeld en temps zijn top! Ik draai er Home Assistant op en dat draait veel sneller dan op een 3B+. Temp is momenteel rond de 45gr, tegenover rond de 60gr met een standaard case.
Ik heb ook de Flirc case besteld, aangezien ik geen zin heb in zo'n herrie case met fannetje. Ik ben benieuwd.

2 stuks overigens, beide RPI 3B+'s vervangen aangezien ik 4k mkv's wil kijken. Nu eens nadenken wat te doen met oude RPI's... wellicht verkopen (hint) ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

TommyGun schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:25:
2 stuks overigens, beide RPI 3B's vervangen aangezien ik 4k mkv's wil kijken.
:N

Dan had je beter gewoon een Vero 4K+ kunnen kopen of een Xiaomi Mi Box variant! ;)
Nu eens nadenken wat te doen met oude RPI's... wellicht verkopen (hint) ;)
Hmm... if the price is right... :D O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:34

TommyGun

Stik er maar in!

nero355 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:25:
[...]

Dan had je beter gewoon een Vero 4K+ kunnen kopen of een Xiaomi Mi Box variant! ;)
Haha - ik had hier nog gezocht (of in het Kodi topic... idk) op 4k en had inderdaad al gezien dat je die adviseerde :D

Maar goed, hou het voorlopig bij de RPi4 tenzij het echt tegen valt, dan ga ik verder kijken.
Hmm... if the price is right... :D O-)
DM staat vrij O-)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:05
De nieuwste beta firmware update voor de pi4 ondersteunt nu directe usb boot: https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=63&t=274595

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Lizard schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 02:06:
De nieuwste beta firmware update voor de pi4 ondersteunt nu directe usb boot: https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=63&t=274595
Mooi! Kunnen ze nu verder met de release van de 8GB versie van de RPI4 _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:18
Lizard schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 02:06:
Dikke nice! Ik gok dat velen van ons hier al tijden op wachten. Nu heb ik mezelf wel ingedekt door na grote refurbs van mn installs, backups te maken met windisk32 maar dit komt goed uit. Goed nieuws ook dat ze zeggen dat de supported firmware snel zal volgen na de beta!

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
1nsane schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:52:
[...]
Dikke nice! Ik gok dat velen van ons hier al tijden op wachten. Nu heb ik mezelf wel ingedekt door na grote refurbs van mn installs, backups te maken met windisk32 maar dit komt goed uit. Goed nieuws ook dat ze zeggen dat de supported firmware snel zal volgen na de beta!
Elke nacht een image (gezipped) van je SD-kaart op een aangesloten USB-drive werkt uitstekend, hoef je er niet zelf aan te denken voor grote updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:22
Freee!! schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:54:
[...]

Elke nacht een image (gezipped) van je SD-kaart op een aangesloten USB-drive werkt uitstekend, hoef je er niet zelf aan te denken voor grote updates.
Hoe werkt dat dan? Dat klinkt namelijk wel interessant. Ik haal om de paar maanden mijn SD kaartje eruit en dan met win32 aan de gang om een volledige kopie te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
vinom schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:03:
[...]
Hoe werkt dat dan? Dat klinkt namelijk wel interessant. Ik haal om de paar maanden mijn SD kaartje eruit en dan met win32 aan de gang om een volledige kopie te maken.
Een folder op je USB-drive mounten (ik doe dat met de naam backup ;) ), een script (zie hieronder, is mijn aangepaste versie) en een cronjob.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
#!/bin/bash
#
# Automate Raspberry Pi Backups
#
# Usage: system_backup.sh {path} {days of retention}
#
# Below you can set the default values if no command line args are sent.
# The script will name the backup files {$HOSTNAME}.{YYYYmmdd}.img
# When the script deletes backups older then the specified retention
# it will only delete files with it's own $HOSTNAME.
#

# Declare vars and set standard values
backup_path=/mnt/backup
retention_days=3
block_size=4M
ImageName=$(date +%Y%m%d_%H).$HOSTNAME.img
DspName=000_$HOSTNAME

# Check that we are root!
if [[ ! $(whoami) =~ "root" ]]; then
echo ""
echo "**********************************"
echo "*** This needs to run as root! ***"
echo "**********************************"
echo ""
exit
fi

# Check to see if we got command line args
if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

# Create trigger to force file system consistency check if image is restored
touch /boot/forcefsck
# Create file showing the name so SD cards are identifiable
echo $(date +%Y-%m-%d_%H) > /boot/$DspName
# Now flush the buffers so the files are included in the backup!
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) Start Flush > $backup_path/$DspName
sync; echo 1 > /proc/sys/vm/drop_caches
# And it is nice to have a log of the actions.
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Flush, Start Backup >> $backup_path/$DspName

# Perform backup
# dd if=/dev/mmcblk0 of=$backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img bs=4M
# dd if=/dev/mmcblk0 bs=$block_size | gzip > $backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d_%H).img.zip
dd if=/dev/mmcblk0 of=$backup_path/$ImageName bs=$block_size
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Backup, Start Zip >> $backup_path/$DspName
gzip -c $backup_path/$ImageName > $backup_path/$ImageName.zip
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Zip, Start Clean Up >> $backup_path/$DspName
rm $backup_path/$ImageName

# Remove fsck trigger
rm /boot/forcefsck

# Delete old backups
# find $backup_path/$HOSTNAME.*.img.zip -mtime +$retention_days -type f -delete
find $backup_path/*.$HOSTNAME.img.zip -mtime +$retention_days -type f -delete
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Clean Up >> $backup_path/$DspName

Niet vergeten het script executable te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Freee!! schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:54:
[...]

True maar het is ook het gemak van dat het kan. Ik gebruik mn rpi niet elke dag dus is een backup trekken ook geen dagtaak :-)

Ik ga niet meer backups maken dan nodig, zeker gezien de data stabiliteit van een micro sd kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:13
1nsane schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:30:
[...]

True maar het is ook het gemak van dat het kan. Ik gebruik mn rpi niet elke dag dus is een backup trekken ook geen dagtaak :-)

Ik ga niet meer backups maken dan nodig, zeker gezien de data stabiliteit van een micro sd kaart.
rsync gebruiken over ssh: die kopieert alleen de zaken die veranderd zijn, dus die is bij mij meestal in 10 seconden klaar (meestal alleen een paar logfiles kopieren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
1nsane schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:30:
[...]
Ik ben er ook geen hele dagen mee bezig ;) Maar mijn RPi's draaien gewoon 24/7 (onder andere Pi-Hole).
Juist vanwege die stabiliteit (of beter, het gebrek eraan), maak ik dagelijks een backup op de aangesloten USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Freee!! schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:06:
[...]

Ik ben er ook geen hele dagen mee bezig ;) Maar mijn RPi's draaien gewoon 24/7 (onder andere Pi-Hole).

[...]

Juist vanwege die stabiliteit (of beter, het gebrek eraan), maak ik dagelijks een backup op de aangesloten USB.
Precies.

Ik ga dat wellicht in de toekomst wel doen. Voor nu gebruik ik m'n RPI ongeveer 1x in de week. Vooral voor Retropie en als het zo uitkomt, Raspbian als desktop replacement. Dan is meer niet nodig.

Als je hem als Pi-Hole (24/7) gebruikt is het logisch dat je dat wel doet uiteraard, echter heb ik m'n rpi4 4gb vooral gekocht vooral omdat het toepassingen mogelijk maakt die (ik in elk geval) je niet dagelijks hoeft te gebruiken. Ik heb ook over een Pi-Hole na zitten denken maar dan koop ik nog een rpi maar dan eerder een kleiner/zuiniger/lower power model. Ik vond die rpi4 4gb juist leuk omdat het meer mogelijkheden biedt en ik dus, afhankelijk van waar ik zin in heb, hem kan gebruiken op die manier. Ik heb 3 verschillende images, Retropie, Raspbian en een mediaserver ding. Ik vind het gewoon heerlijk dat ik alleen de SD-kaart eruit hoef te trekken en de andere erin hoef te prikken om te krijgen wat ik op dat moment nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 22:21
1nsane schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:20:
[...]

Precies.

Ik ga dat wellicht in de toekomst wel doen. Voor nu gebruik ik m'n RPI ongeveer 1x in de week. Vooral voor Retropie en als het zo uitkomt, Raspbian als desktop replacement. Dan is meer niet nodig.

Als je hem als Pi-Hole (24/7) gebruikt is het logisch dat je dat wel doet uiteraard, echter heb ik m'n rpi4 4gb vooral gekocht vooral omdat het toepassingen mogelijk maakt die (ik in elk geval) je niet dagelijks hoeft te gebruiken. Ik heb ook over een Pi-Hole na zitten denken maar dan koop ik nog een rpi maar dan eerder een kleiner/zuiniger/lower power model. Ik vond die rpi4 4gb juist leuk omdat het meer mogelijkheden biedt en ik dus, afhankelijk van waar ik zin in heb, hem kan gebruiken op die manier. Ik heb 3 verschillende images, Retropie, Raspbian en een mediaserver ding. Ik vind het gewoon heerlijk dat ik alleen de SD-kaart eruit hoef te trekken en de andere erin hoef te prikken om te krijgen wat ik op dat moment nodig heb.
Ik draai bewust meerdere Raspberry Pi Zero W’s voor die doeleinden:
  • 1 voor pi-hole + vpn
  • 1 voor Domoticz en als ingang naar m’n huis (extern SSH op een willekeurige poort.
En een Linux bak die hier al draait als fileserver draait Homebridge die de apparaten in m’n huis ophaalt uit de pi zero om ze via HomeKit aan te bieden (Homebridge is net te zwaar voor de pi zero)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

1nsane schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:20:

Voor Desktop gebruik zou ik lekker naar iets snellers kijken eerlijk gezegd : Een snellere ARM SoC of gewoon iets als een Intel Atom/Low end NUC :)

Als je Pi-Hole + Unbound 24/7 draait dan kan je IMHO ook beter naar een zuinigere Pi kijken : 3B/2B voldoen prima en hebben een 100 Mbps LAN aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
nero355 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Voor Desktop gebruik zou ik lekker naar iets snellers kijken eerlijk gezegd : Een snellere ARM SoC of gewoon iets als een Intel Atom/Low end NUC :)

Als je Pi-Hole + Unbound 24/7 draait dan kan je IMHO ook beter naar een zuinigere Pi kijken : 3B/2B voldoen prima en hebben een 100 Mbps LAN aansluiting.
Maar dat heb ik ook wel hoor :) ik heb voor Desktop gebruik een MBP, een Thinkpad en een FD Node met een low-power setup (H81T, 32gb ram, SSD enz).

Een Pi-Hole heb ik (nog) niet maar daar zou ik idd een low-power Pi voor halen zoals een Zero W Ik heb m'n RPI4 4gb in een mooie Argon1 case gestoken en als ik hem gebruik, is het doorgaans voor Retropie avondjes. Ik heb een Raspbian image klaar liggen zodat ik hem ook als Desktop kan gebruiken, wat ik soms ook doe en dat gaat prima voor wat surfen enz.

Voor de wat zwaardere emulatie zoals Dreamcast enz, is het wel lekker om de rpi4 4gb te hebben :)

Op Raspbian heb ik hem overigens overgeklokt, zowel gpu als core. Niet extreem ofzo, core draait 2,1GHz. Dat werkt prima i.c.m. De Argon case die hem zeer koel houdt en maakt echt verschil als je hem als desktop gebruikt.

Het is gewoon makkelijk om hem mee te nemen en hem aan de eerste de beste tv te hangen als ik op vakantie ga ofzo, paar ps3 controllers mee en een klein toetsenbord+muis kitje en je hebt zowel productiviteit als fun voor de omvang en gewicht van een halve laptop. In de wetenschap dat je inmiddels in elk hotel/apt/gebouw tegenwoordig wel minstens een tv met hdmi hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door 1nsane op 22-05-2020 15:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vanaf vandaag ook 8gb-versie te koop.

https://www.raspberrypi.o...y-pi-4-on-sale-now-at-75/

Tevens een 64-bit OS als beta:

https://www.raspberrypi.o...wtopic.php?f=117&t=275370

[ Voor 34% gewijzigd door ed1703 op 28-05-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu een RPi 3 met LibreELEC en kan geen H.265/HEVC afspelen. Nu denk ik er aan om een RPi 4 te kopen aangezien in de specs staat dat H.265 (4kp60 decode) wordt ondersteund.

Nu lijkt het er echter op dat ook in de laatste LibreELEC dit niet zomaar werkt. Zoals hier is te lezen. Klopt het dat dit in de praktijk nog niet lekker werkt?

Ik ben een beetje gehecht geraakt aan de RPi's maar als blijkt dat dit niet goed werkt moet ik misschien eens verder kijken?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54
kraades schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:44:
Ik heb nu een RPi 3 met LibreELEC en kan geen H.265/HEVC afspelen. Nu denk ik er aan om een RPi 4 te kopen aangezien in de specs staat dat H.265 (4kp60 decode) wordt ondersteund.

Nu lijkt het er echter op dat ook in de laatste LibreELEC dit niet zomaar werkt. Zoals hier is te lezen. Klopt het dat dit in de praktijk nog niet lekker werkt?

Ik ben een beetje gehecht geraakt aan de RPi's maar als blijkt dat dit niet goed werkt moet ik misschien eens verder kijken?
De oplossing voor dat probleem staat daar toch ook al meteen onder?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Gisteren wat video’s gekeken over de Rpi4 8gb.

Veel reviews zeggen dat de 8gb met name lekker is voor NAS oplossingen maar verder niet een reden hoeft te zijn om te upgraden vanaf de 4gb variant (die ik zelf heb).

Nu las ik wel dat ze het bordje ook wat hebben aangepast mbt de stroomvoorziening (wat componenten dichter bij de usb-c poort enz) en nu vraag ik me af, zou dat een goede reden kunnen zijn om wel de 8gb variant te halen? Dit omdat de implementatie van usb-c bij de oudere rpi4 modellen niet vlekkeloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:50:
[...]

De oplossing voor dat probleem staat daar toch ook al meteen onder?
Dat klopt.

Laat ik dan mijn vraag herformuleren: wat is jullie ervaring met het afspelen van H.265/HEVC op een RPi (4) al dan niet met LibreELEC. Werkt dit in de praktijk goed of kan ik beter 1. wachten tot de onvolkomenheden zijn gladgestreken of 2. naar iets anders kijken dan een RPI (4).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1nsane schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:50:
Gisteren wat video’s gekeken over de Rpi4 8gb.

Veel reviews zeggen dat de 8gb met name lekker is voor NAS oplossingen maar verder niet een reden hoeft te zijn om te upgraden vanaf de 4gb variant (die ik zelf heb).

Nu las ik wel dat ze het bordje ook wat hebben aangepast mbt de stroomvoorziening (wat componenten dichter bij de usb-c poort enz) en nu vraag ik me af, zou dat een goede reden kunnen zijn om wel de 8gb variant te halen? Dit omdat de implementatie van usb-c bij de oudere rpi4 modellen niet vlekkeloos is.
De Power supply van het 8GB model is aangepast omdat het geheugen wat meer vermogen trekt. Niet omdat er wat mis is met het huidige 4GB model.

Als je nog een oud 4GB model hebt, dan zolang je gewoon een normale 5V voeding gebruikt (bijvoorbeeld Canakit of de originele RPi power supply) maakt dat geen enkel verschil. Als mensen zonder kennis hiervan gebruik gaan maken van de pi echter, dan loop je de kleine kans dat ze een USB-PD voeding aansluiten. In dat geval zou je een nieuwer model kunnen overwegen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Magic schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:11:
[...]

De Power supply van het 8GB model is aangepast omdat het geheugen wat meer vermogen trekt. Niet omdat er wat mis is met het huidige 4GB model.

Als je nog een oud 4GB model hebt, dan zolang je gewoon een normale 5V voeding gebruikt (bijvoorbeeld Canakit of de originele RPi power supply) maakt dat geen enkel verschil. Als mensen zonder kennis hiervan gebruik gaan maken van de pi echter, dan loop je de kleine kans dat ze een USB-PD voeding aansluiten. In dat geval zou je een nieuwer model kunnen overwegen.
Precies, dat dacht ik al. Ik heb destijds zo'n kitje besteld op Ali met alles erbij, is geen officiele voeding maar doet het verder prima. Ik begreep dat er destijds een paar problemen waren met de implementatie:

- Slimme laders werken niet.
- Temperatuurontwikkeling van dit circuit.

In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat als ze dat niet middels firmware maar HW matig hebben veranderd, het voor de levensduur een keuze zou kunnen zijn, vandaar de vraag.

Ik was ook zeker niet van plan om gelijk stel op sprong de 8gb variant te halen puur vanwege meer ram maar als het een beter bord is om andere redenen, is het wellicht het overwegen waard. In andere gevallen, zou ik zelf gewoon wachten tot er een Rpi5 komt met krachtigere SoC. Deze is wel goed overklokbaar, zeker icm een goede case maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
kraades schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Dat klopt.

Laat ik dan mijn vraag herformuleren: wat is jullie ervaring met het afspelen van H.265/HEVC op een RPi (4) al dan niet met LibreELEC. Werkt dit in de praktijk goed of kan ik beter 1. wachten tot de onvolkomenheden zijn gladgestreken of 2. naar iets anders kijken dan een RPI (4).
Mijn 3B trok 720P normaal, bij 1080P werd hij loeiheet zonder fan, maar afspelen van de NAS ging zonder haperingen. De 4 is daar natuurlijk veel geschikter voor, maar ik ben ondertussen al overgestapt naar een NUC.

Offtopic: de 3B draait nu bij een vriend van mij in de kroeg als basis voor een arcadekast. Wat wel frapant is, is dat hij best wat moeite heeft met bepaalde NES games.
Bij Killer Instinct vertoond hij bijv. wat haperingen. We zijn er nog niet helemaal achter of dit button-lag is of door de Pi word veroorzaakt. Nog fraapanter is, dat killer instinct 64 hier geen last van heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaRk PoIsOn
Bedoel je H.265 op een RPi 3B? Want dat heb ik nog nooit vloeiend afgespeeld gekregen. Welke software gebruik je dan?

Vandaar mijn vraag over het afspelen van H.265 media op een RPi 4. De specs geven aan dat hardware decoding mogelijk is maar is de software al zover dat het allemaal soepel werkt. Ik denk dan aan Kodi software via LibreELEC of een andere distributie.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
@kraades

Idd op een pi 3B.

Dit draaide ik met LibreElec.
Verder niets aangepast, alleen de gui op 720P.
De laatste H265 die ik daar op draaide was zo even uit mijn hoofd: Battlestar Galactica de series in H265, 720P
1080P, H265 was Star Trek: Discovery.
Toen werd hij dus wel gloeiend heet, maar met een fan op er op draaide, liep dat terug naar 64C en deed hij het alsnog vloeiend. Over het netwerk vanaf de NAS met 720P. Die 1080P kwam van een niet nader te noemen Kodi plugin.
Met een externe hd er aan, had hij wel wat meer moeite maar dat merkte ik ook met H264 1080P!

Aanvulling: beide waren 8 bit H265

[ Voor 3% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 03-06-2020 16:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

kraades schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:44:

:'( Koop toch gewoon een Vero 4K+ joh!

Het kost wat meer dan een Pi inclusief alle accessoires en zo, maar je wordt daar echt gelukkiger van :
- OSMC wat dus Kodi is op een volledige Linux installatie! :Y)
- Een Support op dat ding waar je U tegen zegt! d:)b

Je kan uiteraard ook naar andere opties kijken, maar dan wordt het allemaal alleen maar duurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
HaTe schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:10:
[...]

Ik heb bovenstaande script nu ook zelf in een cronjob staan en hem daarvoor aangepast. Vergeleken met de oude versie zit er extra error catching ingebouwd en verwijderd hij het oudste bestand uit de map na een succesvolle backup.
Ik gebruik dit script om wekelijks een backup van mijn sd kaart te maken. Ik gebruik een 16gb kaart. De img bestanden worden ~15gb. Ik gebruik echter maar ~2gb, met 3 heb ik meer dan voldoende. Ik met GParted de partitie mmcblk0p1 aangepast naar 3gb. De rest is ongepartitioneerde ruimte. Als ik nu een backup maakt met het script van mmcblk0 dan wordt het toch weer een img van ~15gb. Als ik alleen mmcblk0p1 backup, dan boot hij niet, omdat hij denk ik de boot partitie niet meeneemt.

Iemand tips wat ik kan aanpassen zodat ik bootable img bestanden krijg van ~3gb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarcube
  • Laatst online: 23:21
Opperhoof schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:19:
[...]
Ik met GParted de partitie mmcblk0p1 aangepast naar 3gb. De rest is ongepartitioneerde ruimte.

Iemand tips wat ik kan aanpassen zodat ik bootable img bestanden krijg van ~3gb?
heb net even op een van mijn pi's gezien, bij mij is de mmcblk0p1 de boot partitie, mmcblk0p2 de root.
dus ik vermoed dat je de p2 geresized hebt ?

Je zou de image kunnen zippen zoals in het script van een post hier iets eerder van 21 mei van @Freee!!
misschien is dit niet voldoende, je zou dan de niet gepartioneerde ruimte kunnen vullen met 0 zodat het beter comprimeert (met bijvoorbeeld een dd commando).

Wellicht (*) (en misschien het eenvoudigste) lukt het ook om slechts de eerst 3 GB van de SD te backupen, door een count=xxx in de dd commando te voegen zodat hij slechts xxx blokken copieert. Als je exact wil weten hoeveel blokken, kan je dit opzoeken door even te kijken met "sudo fdisk -l /dev/mmcblk0" en dan even uit te rekenen. Met blokken van 64K zoals in jouw script zouden dit ongeveer 50000 blokken moeten zijn (dus count=50000 toevoegen in je dd commando).

(*) disclaimer - het is al even geleden dat ik met partities gepeeld heb, maar ik als ik met goed herinner staat alles gewoon vooraan en zou dit zou moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@sugarcube : Volgens mij schrijft Linux ook het een en ander aan het einde helemaal bij sommige setups dus inderdaad effe opletten geblazen! :)

Maar je hebt helemaal gelijk : Het backuppen is al enige tijd geleden helemaal besproken en zou niet zo'n ramp moeten zijn om terug te vinden met de Search d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
nero355 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:44:
@sugarcube : Volgens mij schrijft Linux ook het een en ander aan het einde helemaal bij sommige setups dus inderdaad effe opletten geblazen! :)

Maar je hebt helemaal gelijk : Het backuppen is al enige tijd geleden helemaal besproken en zou niet zo'n ramp moeten zijn om terug te vinden met de Search d:)b
Meermaals zelfs, staan diverse versies van het script, dat ik gebruik, in diverse topics.
NB: Het is niet mijn script, ik heb het ook maar van internet en naar eigen wensen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 17:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Opperhoof schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:19:
[...]
Een SD-kaart van 4GB nemen?

Je kunt wel de eerste 4GB "DD'en", in theorie heeft je OS geen mogelijkheid om voorbij dat gedeelte te schrijven als die simpelweg buiten die partitie valt? Maar zou niet mijn aanbevelingen zijn.

Je kunt toch de boot partitie en root partitie apart backuppen? In het ergste geval moet je beide dan weer naar een USB toe schrijven na elkaar.

Wat ik zelf altijd doe is een setup script maken voor het OS (of simpelweg alles in docker installeren)
En m'n data/bestanden op een NAS backuppen. Het backuppen van losse bestanden kan veel efficiënter en slimmer dan een grote ISO blob zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:44
Stomme vraag wellicht, maar bij wat voor type winkels kan ik een 40-pin GPIO header vinden voor mijn Pi Zero (om erop te solderen)? Bouwmarkt, hobbyzaak o.i.d.?

Kan natuurlijk wel naar Aliexpress gaan maar dan heb ik te maken met 2 maanden levertijd, verder heeft kiwi-electronics ze op voorraad maar daar betaal ik het dubbele aan verzendkosten t.o.v. de prijs van een header..

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36
tobitronics schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:13:
Stomme vraag wellicht, maar bij wat voor type winkels kan ik een 40-pin GPIO header vinden voor mijn Pi Zero (om erop te solderen)? Bouwmarkt, hobbyzaak o.i.d.?

Kan natuurlijk wel naar Aliexpress gaan maar dan heb ik te maken met 2 maanden levertijd, verder heeft kiwi-electronics ze op voorraad maar daar betaal ik het dubbele aan verzendkosten t.o.v. de prijs van een header..

Alvast dank!
Lokale hobby zaak? In groningen weet ik er 1, maar er zijn er vast meer. En anders is er vast een tweaker die wat in een envelopje wil duwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 22:51
Ik gebruik nu zelf een Pi 3B+ i.c.m. Pihole, echter krijg ik het niet werkend om de adds op de Smart-TV te blokkeren.

Is het hier iemand al gelukt?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Tadango schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:19:
[...]

Lokale hobby zaak? In groningen weet ik er 1, maar er zijn er vast meer. En anders is er vast een tweaker die wat in een envelopje wil duwen ;)
Even nog een keer goed gezocht, hobbyzaak in de buurt gevonden inmiddels met voldoende voorraad. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:40
tobitronics schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:25:
[...]

Even nog een keer goed gezocht, hobbyzaak in de buurt gevonden inmiddels met voldoende voorraad. 8)7
Radio Twenthe soms? Ik zie dat zij allerlei Arduino-enzo-spul aanbieden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
DurkVell schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:31:
[...]

Radio Twenthe soms? Ik zie dat zij allerlei Arduino-enzo-spul aanbieden! :)
BROKX in Vlaardingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
Dracoz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:21:
Ik gebruik nu zelf een Pi 3B+ i.c.m. Pihole, echter krijg ik het niet werkend om de adds op de Smart-TV te blokkeren.

Welke ads? Als het gaat om YouTube ads, nauwelijks te doen. Anders eens kijken in je log wanneer er een reclame tevoorschijn komt, dan dat adres blokkeren en kijken wat er gebeurt.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
Dracoz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:21:

Volgens mij kun je deze vraag beter in dit draadje stellen:
[Pi-Hole] Ervaringen & discussie

Maar welke reclames op je tv bedoel je? die van youtube is lastig maar er zijn mogelijkheden die ook al in dat toppic uitgebreid beschreven zijn.
Andere reclame kun je mogelijk ondervangen door te zorgen dat je router via DHCP je pihole als DNS server doorgeeft. En zeker geen backup/ secundairy DNS server ergens opgeven behalve je pihole. Anders glipt er nog de helft langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:16
tobitronics schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:13:

Alvast dank!
Kun je als particulier niet zo'n conrad "pro" account maken?
Kost ons op de zaak 25 euro per jaar ofzo en dan heb je altijd gratis verzending!
(en ja we hebben het getest met 1x 220Ohm weerstandje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 22:51
sweetdude schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:02:
[...]

Volgens mij kun je deze vraag beter in dit draadje stellen:
[Pi-Hole] Ervaringen & discussie

Maar welke reclames op je tv bedoel je? die van youtube is lastig maar er zijn mogelijkheden die ook al in dat toppic uitgebreid beschreven zijn.
Andere reclame kun je mogelijk ondervangen door te zorgen dat je router via DHCP je pihole als DNS server doorgeeft. En zeker geen backup/ secundairy DNS server ergens opgeven behalve je pihole. Anders glipt er nog de helft langs.
Ik zal even een kijkje in het Pi Hole topic nemen.
Gaat inderdaad om YouTube advertenties, de rest komt er niet doorheen.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Kort vraagje, ik heb mn Rpi4 4gb momenteel voorzien van een image van Retropie. Werkt als een trein en ik heb er 2 PS3 controllers aan gekoppeld en voorzien van BT support. Ook dat werkt uit de kunst alleen PS3 controllers zijn nogal vervelend met opladen.

Als ik ze met USB aansluit op de Rpi, gaat het lampje op de controller niet knipperen dat ze opladen. Ik gebruik kabels waarvan ik weet dat ze geschikt zijn om ps3 controllers te laden maar om nu iedere keer om ze op te laden een ps3 aan te slingeren, is me wat overdreven. Weet iemand hoe ik ze ladend kan krijgen op mn rpi setup als dat al mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:47

mphilipp

Romanes eunt domus

1nsane schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:43:
Als ik ze met USB aansluit op de Rpi, gaat het lampje op de controller niet knipperen dat ze opladen.
Dat gaat volgens mij niet zomaar werken met een Pi. Die heeft gewoon te weinig vermogen om ook nog eens iets via zijn USB poort van stroom te voorzien. Ik heb dat soort dingen (USB SSD bv)via een powered hub lopen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
mphilipp schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Dat gaat volgens mij niet zomaar werken met een Pi. Die heeft gewoon te weinig vermogen om ook nog eens iets via zijn USB poort van stroom te voorzien. Ik heb dat soort dingen (USB SSD bv)via een powered hub lopen.
Hangt er wel van af. Heb een Chromecast (met een lan-adapter) die gevoed wordt door een USB-poort van een Pi.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
...

... Weet iemand hoe ik ze ladend kan krijgen op mn rpi setup als dat al mogelijk is?
Het advies is om geen apparaten aan de rpi te hangen die meer dan 100mA nodig hebben. Dat zal te weinig zijn om je controller op te laden.
Dus ik denk dat je je controllers beter kunt opladen aan het stopcontact met een willekeurige stekker. hoef je niet je PS aan te slingeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:47

mphilipp

Romanes eunt domus

JayOne schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:51:
[...]
Hangt er wel van af. Heb een Chromecast (met een lan-adapter) die gevoed wordt door een USB-poort van een Pi.
Dingen die niet heel veel stroom vragen kunnen in principe. Een toetsenbord en muis kunnen ook. Ik zou het alleen niet proberen te stretchen. Hij komt zomaar met een undervolt melding. Hij is er gewoon niet voor gemaakt. Het is maar een klein ding; behandel 'm niet als een desktop...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kort vraagje, ik heb mn Rpi4 4gb momenteel voorzien van een image van Retropie. Werkt als een trein en ik heb er 2 PS3 controllers aan gekoppeld en voorzien van BT support. Ook dat werkt uit de kunst alleen PS3 controllers zijn nogal vervelend met opladen.

Als ik ze met USB aansluit op de Rpi, gaat het lampje op de controller niet knipperen dat ze opladen. Ik gebruik kabels waarvan ik weet dat ze geschikt zijn om ps3 controllers te laden maar om nu iedere keer om ze op te laden een ps3 aan te slingeren, is me wat overdreven. Weet iemand hoe ik ze ladend kan krijgen op mn rpi setup als dat al mogelijk is?
https://duckduckgo.com/?q...t=hk&iax=images&ia=images

Koop gewoon zoiets en leef je uit met het opladen! :*) 8) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
sweetdude schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:47:
[...]

Het advies is om geen apparaten aan de rpi te hangen die meer dan 100mA nodig hebben. Dat zal te weinig zijn om je controller op te laden.
Dus ik denk dat je je controllers beter kunt opladen aan het stopcontact met een willekeurige stekker. hoef je niet je PS aan te slingeren
Dat werkt alleen niet met PS3 controllers.. ps4 controllers kan je prima aan een usb lader hangen van whatever, ps3 is kieskeuriger. Als je die aan een usb ladertje hangt, laden ze niet op.

Overigens doe ik het intussen maar aan de hub van mn Macbook pro. Dat werkt van zichzelf. Al lees ik online dat het aan een Rpi ook gewoon kan maar het wordt wat spelen met de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpectraCoder
  • Laatst online: 14-09 13:35
Ik heb afgelopen week de HQ Camera gekocht, en aangesloten op mijn Raspberry Pi 3.
Alles lijkt te werken: ik kan een foto nemen, en een video opnemen, maar als ik alleen wil previewen met het commando
raspivid -o -p
krijg ik na een seconde of 5 preview de command line te zien met alleen maar onleesbare tekens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMSssX7Bz4g0NraI-1M8EQsMo20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QaofaI93ILyy8iMxUTlSRGOo.jpg?f=user_large

Ik heb vandaag een volledig schone installatie gedaan met de nieuwste image van Raspberry Pi OS, maar hij doet dit nog steeds. :|

EDIT:

Oké laat maar, ik denk dat het gewoon werkt zoals het hoort. De vreemde tekens zijn een representatie van de zojuist getoonde preview in bits. In plaats van het schrijven naar een file, gooit hij de output in het venster. Als je geen tijd specificeert previewt hij standaard 5 seconden.

Dit werkt zoals ik het bedoelde:
raspivid -v -t 0

[ Voor 24% gewijzigd door SpectraCoder op 13-06-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Niet online
Ik was helaas iets te enthousiast met het verwijderen van pihole. Ik heb een aantal packages verwijdert van Raspbian die nodig waren voor netwerkverbinding. Nu start mijn pi niet meer juist en mijn docker containers werken ook niet meer. Heeft iemand een idee welke packages ik moet installeren? Ik wil pihole opnieuw installeren zodat ik weer de juiste packages heb. Hij klaagt ondermeer over Lighttpd Daemon.

In het script staat wat er verwijdert is. Ik heb niet alles verwijdert gelukkig.
https://github.com/pi-hol...ed%20install/uninstall.sh

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door tdn135 op 15-06-2020 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
tdn135 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:41:
Ik was helaas iets te enthousiast met het verwijderen van pihole. Ik heb een aantal packages verwijdert van Raspbian die nodig waren voor netwerkverbinding. Nu start mijn pi niet meer juist en mijn docker containers werken ook niet meer. Heeft iemand een idee welke packages ik moet installeren? Ik wil pihole opnieuw installeren zodat ik weer de juiste packages heb. Hij klaagt ondermeer over Lighttpd Daemon.

In het script staat wat er verwijdert is. Ik heb niet alles verwijdert gelukkig.

Alvast bedankt!
Als je geen goede (en recente) backup hebt, kun je het beste overnieuw beginnen (en daarna wel geregeld backups maken, genoeg scripts te vinden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

tdn135 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:41:

Ik zie daar inderdaad lighttpd en resolved van systemd langskomen dus kijk daar eens naar, maar als ik heel eerlijk ben kan je beter kijken naar wat er PRECIES niet werkt :
- Geen IP ?
- Geen DNS ?
- Geen Default Route ?
- enz.

Anders is het een beetje gokken allemaal en kom je over als zo'n "Hij doet het niet!!!1111oneoneone" gebruiker :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdn135
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 00:43:
[...]

Ik zie daar inderdaad lighttpd en resolved van systemd langskomen dus kijk daar eens naar, maar als ik heel eerlijk ben kan je beter kijken naar wat er PRECIES niet werkt :
- Geen IP ?
- Geen DNS ?
- Geen Default Route ?
- enz.

Anders is het een beetje gokken allemaal en kom je over als zo'n "Hij doet het niet!!!1111oneoneone" gebruiker :P :+
Freee!! schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:15:
[...]

Als je geen goede (en recente) backup hebt, kun je het beste overnieuw beginnen (en daarna wel geregeld backups maken, genoeg scripts te vinden).
Ik heb besloten om toch maar overnieuw te beginnen. Nu wel met SSD als basis in plaats van mijn SD kaartje. Dat was al langer een wens van mij en kon ik mooi combineren hiermee.

Natuurlijk heb ik back-ups, als ik een ding heb geleerd van RPI ;) Ik had gehoopt dat ik vrij eenvoudig pi-hole zonder internet opnieuw kon installeren waardoor ik weer de juiste packages had. De tijd die het mij kost om het weer werkend te krijgen ismeer dan het herinstalleren op SSD.

De Pi met SSD voelt wat sneller. Ik heb deze adapter gekocht: pricewatch: Startech.com USB 3.1 Gen 2 (10 Gbps) adapterkabel voor SATA-schijven Deze adapter heeft trim support en heeft geen quirks nodig. Misschien moet je wel even een firmware update van de adapter uitvoeren (zie support page van Startech).

Je kunt deze handleiding volgen, het kost een paar minuten.
https://www.jeffgeerling....my-raspberry-pi-4-usb-ssd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

tdn135 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:05:
De tijd die het mij kost om het weer werkend te krijgen ismeer dan het herinstalleren op SSD.
En als het de volgende keer gebeurt weet je nog steeds niet wat de oorzaak was of de oplossing is... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-09 10:59
Ik heb een vraagje over piserver.
Ik wil hier een beetje mee gaan testen met mijn 3b.
Als ik de stappen heb gevolgd volgens deze pagina https://www.raspberrypi.org/blog/piserver/, kan ik dan nog steeds de raspberry via sd kaart gebruiken? Of zit ik dan permanent vast aan netwerk boot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Spikkerm schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:40:
Ik heb een vraagje over piserver.
Ik wil hier een beetje mee gaan testen met mijn 3b.
Als ik de stappen heb gevolgd volgens deze pagina https://www.raspberrypi.org/blog/piserver/, kan ik dan nog steeds de raspberry via sd kaart gebruiken? Of zit ik dan permanent vast aan netwerk boot.
https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

Permanent dus.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Dat is niet helemaal waar. Het is waar dat je het bitje permanent zet, waardoor je USB device mode dus niet meer kan gebruiken.

Echter je kunt nog gewoon een SD-kaartje er in drukken en dan boot hij netjes daarvan.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Magic schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:38:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Het is waar dat je het bitje permanent zet, waardoor je USB device mode dus niet meer kan gebruiken.

Echter je kunt nog gewoon een SD-kaartje er in drukken en dan boot hij netjes daarvan.
Bedankt voor de aanvulling! Ik vind dat de documentatie een beetje onsamenhangend is. Veel deeplinks naar andere, volledige artikelen. Dat leest zo rot. :X

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-09 10:59
Magic schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:38:
[...]

Thanks, daar hoopte ik op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

Ik heb geprobeerd via de Raspberry Pi Imager een 128GB kaartje te voorzien van Raspberry Pi OS.
Dat is gelukt en ik kon ook van het kaartje booten.

Na enkele herstarts, configureren van land en wifi e.d., blijft hij hangen op het regenboogscherm.

Het SD Kaartje wordt ook niet meer herkend in mijn mac.

- Kan ik een 128GB kaartje gebruiken?
- Wat zou er fout gegaan kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:04

Pierre

Van nature lui!

Ermo schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:41:
Ik heb geprobeerd via de Raspberry Pi Imager een 128GB kaartje te voorzien van Raspberry Pi OS.

Na enkele herstarts, configureren van land en wifi e.d., blijft hij hangen op het regenboogscherm.

Gebruik je de originele adapter van Raspberry?
https://lifehacker.com/wh...as%20soon%20as%20possible.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swedgin
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-01-2022

Regenboogscherm is debug output van de GPU en als ie hierop vast zit is het teken dat de kernel niet geladen wordt.

Toevallig spanning weggehaald wanneer hij nog aan stond? Heb zo al een paar SD kaartjes gecorrupt.

`lsblk` op je Mac toont ook niets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wat er gebeurd kan zijn is inderdaad een brakke voeding of toevallig net dat eene brakke microSDXC kaartje getroffen, waardoor nu alles corrupt is geraakt!

Wat betreft 128 GB kaartjes : Dat moet gewoon werken!
Ik heb meer dan één jaar lang een 128 GB model in mijn Pi 3B gebruikt zonder enig probleem :)

Daarnaast heeft een (micro)SDXC slot als standaard een limiet van 2 TB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 14:52
Ik heb een rpi 4B kitje cadeau gehad recentelijk, met daarin een rpi 4B, een rpi-branded wall-wart PSU die 5.1V / 3.0A kan leveren, en een microSD kaartje van 16GB.
In feite is dit nu de 3e, want de 1e was DOA en de 2e heeft zichzelf gefrituurd toen ik m grofweg 5 minuten aanhad. Dus die 2 gingen meteen retour.

Ik doe dus de 3e aan, en nog voordat ik door de configuratiewizard heen ben schakelt ie zichzelf uit, en zie ik alleen de rode (power) LED blinken, de groene (activiteit) LED is uit.

Dit gedrag is redelijk herhalend (om nog maar te zwijgen over teleurstellend), en ik begrijp niet waarom het zich voordoet met alleen onderdelen die in de rpi kit zaten. Wie weet hier meer over?

:j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Jeanpaul145 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:12:
Ik heb een rpi 4B kitje cadeau gehad recentelijk, met daarin een rpi 4B, een rpi-branded wall-wart PSU die 5.1V / 3.0A kan leveren, en een microSD kaartje van 16GB.
In feite is dit nu de 3e, want de 1e was DOA en de 2e heeft zichzelf gefrituurd toen ik m grofweg 5 minuten aanhad. Dus die 2 gingen meteen retour.

Ik doe dus de 3e aan, en nog voordat ik door de configuratiewizard heen ben schakelt ie zichzelf uit, en zie ik alleen de rode (power) LED blinken, de groene (activiteit) LED is uit.

Dit gedrag is redelijk herhalend (om nog maar te zwijgen over teleurstellend), en ik begrijp niet waarom het zich voordoet met alleen onderdelen die in de rpi kit zaten. Wie weet hier meer over?
Lastig te zeggen, misschien gewoon slechte PSU’s iedere keer uit een slechte batch? Iets anders kan ik me niet bedenken, of je hebt stroompieken in je stroomnet thuis. Ik heb zelf een kitje via AliE gehaald destijds met een behoorlijk simpele psu maar geen centje pijn terwijl het zeker geen officieel spul is.

Andere optie kan nog zijn dat je randapparatuur zoals toetsenbord/dongle sluiting maakt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
PSU’s iedere keer uit een slechte batch?
Dat is natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten. Maar de enige andere usb-c oplader die ik heb is die van mn OnePlus 3T, en die heeft extra uitbreidingen om sneller te kunnen opladen.

En gegeven de enorme puinzooi die de USB-C standaard heet, durf k het niet aan om de rpi daaraan te verbinden. Dat wordt alleen maar versterkt door het beeld dat ik van rpi's heb nu, namelijk heel fragiel in de meest letterlijke zin van t woord: hij gaat stuk voor je t doorhebt als je niet uitermate voorzichtig bent.

Blijkbaar moet je zelfs oppassen met dingen als welke kant van de adapter je eerst inplugt (ik las op de rpi fora dat t wellicht een goed idee is om eerst de AC kant aan te sluiten, en dan pas de usb-c DC kant, omdat anders het potentiaal te veel kan varieren en de polyfuse stukgaat in het beste geval en de rpi doorbrandt in het ergste geval).

Tevens zou het dan ook zo moeten zijn dat de adapters van elke van de 3 rpi's stuk zou moeten zijn, en dus hoogstwaarschijnlijk van dezelfde batch zouden moeten zijn.
of je hebt stroompieken in je stroomnet thuis
Ook dat is niet uit te sluiten. Maar dan zou ik verwachten dat wel meer apparatuur snel stuk zou gaan, genoeg elektronische apparatuur in huis. Toen ik nog in een land woonde met regelmatige stroomonderbrekingen en brownouts was dat nl 1 van de consequenties: de levensduur van alle elektronische apparatuur, van TVs, tot wasmachines, ventilatoren, en computers aan toe gingen allemaal een stuk sneller stuk dan je normaliter zou denken. En dat was ondanks het feit dat we rekening hielden met de stroomonderbrekingen, en dus de apparatuur uitplugden wanneer de stroom weer eens uitviel.
Andere optie kan nog zijn dat je randapparatuur zoals toetsenbord/dongle sluiting maakt ofzo?
Het enige dat aan de USB port is aangesloten is t toetsenbord, niet eens een muis. Nu kan dat idd wel, ik zal eens een ander tobo proberen. Maar als dat t is is t nog steeds opmerkelijk dat zolang de rpi aan staat, het tobo het wel naar behoren doet vanaf mijn perspectief als user.

[ Voor 21% gewijzigd door Jeanpaul145 op 18-06-2020 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Met alle verhalen, die ik elke keer weer hoor, over problemen met voedingen en aanverwante dingen, ben ik blij dat mijn RPi's precies twee draden eraan hebben hangen:
  1. Ethernet, tevens voeding via de PoE HAT vanaf de PoE switch
  2. USB voor de aangesloten HDD
Installatie (na het flashen van het SD-kaartje) en beheer gaat over het netwerk en allemaal zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Naar PoE heb ik ook ff gekeken, maar vanwege de benodigde switches kan ik dat pas rechtvaardigen als ik er grofweg 4 of meer zou hebben. En voor nu ben ik dus al 2 weken bezig met dit ding opgezet krijgen terwijl ik hooguit een uurtje had verwacht ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Vervelend probleem! Ik reageer even op je opmerking dat de Pi een fragiel apparaat is. Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb er 5 in huis, aan random telefoonopladers, en ik heb zulke problemen nooit gehad. Wel soms het bekende undervolt symbooltje en wat throttling door warmte bij de 3B+, maar nooit blijvende schade.
Maar ja, ik heb dan ook geen RPi4. Die heeft toch wel meer problemen dan de voorgaande versies volgens mij.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
JanPedaal schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:54:
Vervelend probleem! Ik reageer even op je opmerking dat de Pi een fragiel apparaat is. Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb er 5 in huis, aan random telefoonopladers, en ik heb zulke problemen nooit gehad. Wel soms het bekende undervolt symbooltje en wat throttling door warmte bij de 3B+, maar nooit blijvende schade.
Maar ja, ik heb dan ook geen RPi4. Die heeft toch wel meer problemen dan de voorgaande versies volgens mij.
Ik heb er hier twee, een 3B+ en een 4B en met geen van beide problemen, die ik niet zelf veroorzaakt heb. Helemaal aan het begin heb ik één keer een kapot SD-kaartje gehad (op de 3B+), maar dat lag aan het kaartje zelf (gloeiend heet toen ik het er uit haalde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
@JanPedaal het is ook maar de indruk die ik heb na 2 kapotte bordjes en een 3e die symptomen vertoont van chronische undervolting (valt uit na een tijdje, als ie al aan is zie ik vaak het ⚡ icoontje rechtsboven).

Dat gezegd hebbende, ik begin te vermoeden dat de adapter ook een rol speelt, want die momenten dat ik 'm aan kon houden waren exact die momenten dat ik 'm aan m'n workstation had hangen ipv de officiële adapter. Met de adapter valt het ding consistent uit voordat ik nog goed en wel door de initiële configuratiewizard heen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Jeanpaul145 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:52:
@JanPedaal het is ook maar de indruk die ik heb na 2 kapotte bordjes en een 3e die symptomen vertoont van chronische undervolting (valt uit na een tijdje, als ie al aan is zie ik vaak het ⚡ icoontje rechtsboven).

Dat gezegd hebbende, ik begin te vermoeden dat de adapter ook een rol speelt, want die momenten dat ik 'm aan kon houden waren exact die momenten dat ik 'm aan m'n workstation had hangen ipv de officiële adapter. Met de adapter valt het ding consistent uit voordat ik nog goed en wel door de initiële configuratiewizard heen ben.
Dan moet je dus heel duidelijk die adapter vervangen door een deugdelijk exemplaar, dat wel voldoende power levert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
@Jeanpaul145 ik realiseer me overigens wel 2 dingen:

- mijn PSU heeft een klikschakelaar op het snoer, die zet ik altijd pas aan als alles ingeplugd is.

- ik heb een Argon one case, naast dat die superieur koelt, heeft deze ook een extension board om niet alleen alle poorten aan de achterkant te krijgen maar ook power management heeft. Met een script wat je zo kunt downloaden en installen, kan je zowel de fanspeed regelen naar gelang de temperatuur en ook commando’s voor de powerbutton op de case, afhankelijk van hoe lang je de button indrukt of aantal keer drukken, doet ie hard reset, soft powerdown etc. Dat was voor mij een goede reden om deze case te nemen. Niet alleen is het handig maar je legt mijn inziens zo ook een extra fysieke laag aan tussen de psu en de rpi.

Ik zou je in elk geval zo’n Argon One case aanraden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jeanpaul145 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:12:
een rpi-branded wall-wart PSU die 5.1V / 3.0A kan leveren

Gewoon de officiële voeding/adapter kopen :
- pricewatch: Raspberry Pi 15.3W USB-C Power Supply
- pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Wit

Waarom besparen mensen toch altijd op de verkeerde goedkope dingen :? 8)7 _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Jeanpaul145 ter aanvulling: Vergeet ook niet dat de kabels van enorme invloed zijn. De adapter kan wel goed zijn, maar als de adapter van dunne, ijzeren haartjes als aderparen gemaakt is, is de voltage drop-off zo groot dat de Pi er nog niks mee kan. In het algemeen: Gebruik dikke, korte USB-kabels.

En met die twee genoemde adapters van @nero355 heb je daar ook geen last van!

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 19-06-2020 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Room42 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:41:
@Jeanpaul145 ter aanvulling: Vergeet ook niet dat de kabels van enorme invloed zijn. De adapter kan wel goed zijn, maar als de adapter van dunne, ijzeren haartjes als aderparen gemaakt is, is de voltage drop-off zo groot dat de Pi er nog niks mee kan. In het algemeen: Gebruik dikke, korte USB-kabels.

En met die twee genoemde adapters van @nero355 heb je daar ook geen last van!
Korte kabels is niet eens nodig maar het devies is inderdaad wel om gewoon goede kwaliteit kabels te pakken.

Dat hoeft niet eens veel geld te kosten want bij veel A-brand apparatuur die zelfde kabels hebben, worden gewoon goede kabel mee geleverd dus die kan je in principe ook gewoon gebruiken.

Kabels die echter met AliE spullen geleverd worden, zijn lang niet altijd goed genoeg.

Dit is wel een goede les in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
For the record, ik heb tot nu toe 2 dingen geprobeerd:
1. De officiële, rpi branded adapter. Met die adapter schakelt de rpi zichzelf uit nog voordat ik goed en wel door de initiële config wizard heen ben. Dus nero355 slaat de plank volledig mis met z'n opmerking.
2. Mijn workstation gebruiken als PSU door de rpi daarop aan te sluiten met een kabel die gegarandeerd ok is: de USB c oplaadkabel van m'n telefoon. Hiermee blijft het ding aan, maar ik krijg wel een ⚡ rechtsboven in beeld af en toe. Alleen is dit geen bruikbare oplossing vanwege hoe ik het ding wil deployen.

@1nsane: ik heb een heat sink case voor de rpi. Belachelijk dat 't moet, maar enfin. Het resultaat is iets beter, maar niet genoeg beter gezien het ding af en toe nog steeds uit wil vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeanpaul145 op 19-06-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Jeanpaul145 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:52:
For the record, ik heb tot nu toe 2 dingen geprobeerd:
1. De officiële, rpi branded adapter. Met die adapter schakelt de rpi zichzelf uit nog voordat ik goed en wel door de initiële config wizard heen ben. Dus nero355 slaat de plank volledig mis met z'n opmerking.
En welke kabel gebruik je daarbij :?
2. Mijn workstation gebruiken als PSU door de rpi daarop aan te sluiten met een kabel die gegarandeerd ok is: de USB c oplaadkabel van m'n telefoon. Hiermee blijft het ding aan, maar ik krijg wel een ⚡ rechtsboven in beeld af en toe.
Dus duidelijk al onvoldoende power.
Alleen is dit geen bruikbare oplossing vanwege hoe ik het ding wil deployen.
Hoe wil je dat dan doen :? Dat heb je nog niet duidelijk gemaakt.
@1nsane: ik heb een heat sink case voor de rpi. Belachelijk dat 't moet, maar enfin. Het resultaat is iets beter, maar niet genoeg beter gezien het ding af en toe nog steeds uit wil vallen.
Het probleem is niet de temperatuur (mijn RPi 4B heeft ook de neiging warm te worden maar valt echt niet uit), maar de power.

Pagina: 1 ... 51 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs