Acties:
  • +2 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:43
Jazco2nd schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:35:
[...]

Beetje oude quote, maar ik schrok een beetje van dit plaatje. Ik heb nog een oude 3B+ en een oude 3B liggen en zat zojuist online te zoeken naar een PoE HAT om 1 van ze op mijn router aan te sluiten (wil niet nog een voedingsadapter op die plek en de router ondersteund PoE op alle poorten).

Maar dit verbruik van de 3B+ is best wel hoog!
En de 3B zou geen PoE HAT ondersteunen (bij zowel de micro HAT als de normale staat 3B+ genoemd).

Dan maar een Pi Zero kopen maar die mist LAN én je kan er geen PoE HAT op aansluiten, ook niet met een verloop stuk.

De 3B+ valt af door het verbruik (mijn Intel Core i3 server gebruikt idle nog minder) en de andere 2 ondersteunen geen PoE HAT :(
Valt me best tegen van de Raspberry organisatie. Zowel het verbruik als het gebrek aan flexibiliteit.
Ik heb een betere oplossing voor je in plaats van een PoE Hat. Een "Micro-USB - POE splitter".
Zie: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B074Y6M67F/

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
Magic schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:26:
[...]

Je kunt hem natuurlijk altijd underclocken/undervolten als je de snelheid niet nodig hebt. Het verbruik zal daarmee ook afnemen.

Vergeet niet dat het om het verbruik van het hele systeem in Max vermogen gaat, en dus niet te vergelijken is met enkel de tdp van een i3. Ik heb zelf inmiddels een Nuc met een j3455 draaien als “servertje” en die gebruikt in idle al een meervoud van wat een pi stressed zal doen.
Mijn systeem is niet eenvoudig met een NUC te vergelijken dankzij het speciale Fujitsu moederbord is voor het complete systeem, incl SSD, excl HDDs <3W idle mogelijk. Zelfs 2.2W is mogelijk maar ik ben nog niet zo ver.
zie ook het zuinige server topic hier op GoT voor meer info, de openingspost heeft onderaan verbruiksmetingen. Ik ga inderdaad beide Pi's aanslingeren en kijken of ik de + kan instellen op een lagere CPU frequentie en het verbruik meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:10:
[...]

Mijn systeem is niet eenvoudig met een NUC te vergelijken dankzij het speciale Fujitsu moederbord is voor het complete systeem, incl SSD, excl HDDs <3W idle mogelijk. Zelfs 2.2W is mogelijk maar ik ben nog niet zo ver.
zie ook het zuinige server topic hier op GoT voor meer info, de openingspost heeft onderaan verbruiksmetingen. Ik ga inderdaad beide Pi's aanslingeren en kijken of ik de + kan instellen op een lagere CPU frequentie en het verbruik meten.
Ah, tja, de meesten zullen niet zo ver gaan om tot op dat niveau hun verbruik te beperken :)

Ik bedoelde er mee te zeggen dat het slechts relatief is hoeveel de 3b+ meer gebruikt dan de 3b :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Magic schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:19:
[...]

Ah, tja, de meesten zullen niet zo ver gaan om tot op dat niveau hun verbruik te beperken :)

Ik bedoelde er mee te zeggen dat het slechts relatief is hoeveel de 3b+ meer gebruikt dan de 3b :)
ja ik volgde dat topic iets te lang en ben uiteindelijk overstag gegaan.

ik ga gewoon met de 3b+ aan de slag en kijken of ik het verbruik omlaag krijg. thanks!

@TerrorSource thanks, handig ding, alleen zorgt het voor meer 'clutter' waar ik juist op die plek al heel veel van heb helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door Jazco2nd op 19-04-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

smesjz schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:31:
Klein beetje frustratie met mn RPIv4. Omdat ik al een PoE switch had voor mn Unifi APs nu ook maar de POE HAT gekocht om meterkast beetje meer op te ruimen. Installatie is simpel maar ik ben zeker een uur bezig geweest om alles weer in de officiele behuizing te krijgen.

Dat lukte alleen door de onderste schroefjes te verwijderen want anders lukte het met geen mogelijkheid om het recht te krijgen en klepje dicht te doen. Ongetwijfeld deed ik iets fout maar ik wilde niks te hard aandrukken want het is al best wel fragiel. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Heel eerlijk :?

De officiële behuizing zuigt keihard net als de PoE HAT :/

Dit is echt veeel beter voor PoE gebruik en ook nog eens universeel :
TerrorSource schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:29:
Ik heb een betere oplossing voor je in plaats van een PoE Hat. Een "Micro-USB - POE splitter".
Zie: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B074Y6M67F/
En als behuizing heb ik liever iets van metaal en met lekker veel gaatjes erin, zoals deze behuizing : https://www.banggood.com/...-4-Model-B-p-1539229.html
of deze : https://www.banggood.com/...odel-Bplus-p-1322542.html

Omdat ik hier twee keer de 3B heb staan is de laatstgenoemde behuizing dan ook twee keer besteld! :)

De "heatsink" behuizingen voor de Pi 4 zijn trouwens ook erg leuk naar mijn mening! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Raymond P schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:54:
Ik zit die manual te bekijken. Waarom zou je niet gewoon een symlink kunnen maken voor die files?
Geen idee.
Als ik de opmerking op die pagina bekijk lijkt het met sql te maken te hebben. Mijn conclusie is dat de database (domoticz.db) in dezelfde directory moet staan als de tijdelijke bestanden. Maar ik ben geen programmeur dus misschien sla ik de plank wel mis met die conclusie hoor.
Ik heb het natuurlijk wel geprobeerd, maar Domoticz ziet die files gewoon niet. Gevolg is dat je een lege omgeving hebt. En je kan er ook niks in aanmaken. Ook nog geprobeerd de oude omgeving te exporteren (backup) en weer te importeren, maar dat mocht helaas niet helpen ;(
Dus hou ik de bestanden maar braaf bij elkaar.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:20:
[...]

Ik dacht vooral gedoe te vermijden door allemaal standaard componenten te gebruiken zoals standard case, maar is 0 airflow omdat alles potdicht zit. PI blijft wel koel (63) maar fan maakt ontzettend veel lawaai. Natuurlijk kan je via config.txt wel wat tunen maar het is gewoon beetje houtje-touwtje oplossing zo.
Dat ziet er nog steeds rommelig uit en dat probeerde ik beetje te vermijden. Maar andere case lijkt me wel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:45
Pietervs schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:01:
[...]

Geen idee.
Als ik de opmerking op die pagina bekijk lijkt het met sql te maken te hebben. Mijn conclusie is dat de database (domoticz.db) in dezelfde directory moet staan als de tijdelijke bestanden.
[...]
Dus hou ik de bestanden maar braaf bij elkaar.
Je lijkt gelijk te hebben. SQLite heeft een follow symlinks flag, van wat ik uit git opmaak zonder de hele flow te lezen heeft er een wijziging plaatsgevonden bij die setting.

Ik ben helaas te lui om te kijken of daar al een issue of bugreport aan hangt maar ik ga ervan uit dat dat wel weer aangepast wordt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Raymond P schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:57:
[...]

Je lijkt gelijk te hebben. SQLite heeft een follow symlinks flag, van wat ik uit git opmaak zonder de hele flow te lezen heeft er een wijziging plaatsgevonden bij die setting.

Ik ben helaas te lui om te kijken of daar al een issue of bugreport aan hangt maar ik ga ervan uit dat dat wel weer aangepast wordt.
Ik hoop het :)
Wacht het maar rustig af.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
nero355 schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:20:
[...]

[...]
Wat is er volgens jou mis met de (officiële) PoE HAT?
ik kwam ook nog een micro PoE HAT tegen. Lijkt me veel simpeler, geen , fan, past in elke behuizing:

https://navolabs.com/product/raspberry-pi-3-micro-poe-hat

ook leuk, voor als je het laagste verbruik en zo min mogelijk rommel wil, een Zero met ethernet poort:
https://www.tindie.com/pr...-rj45-and-usb-hub-shield/

De meeste van deze oplossingen zouden hooguit 10mbit/s theoretisch kunnen wat in de praktijk maar een paar KB/s zal zijn. Deze oplossing claimt USB te gebruiken en die beperking niet te hebben.

Daar kan je de PoE splitter van Amazon inprikken.

[ Voor 31% gewijzigd door Jazco2nd op 20-04-2020 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jazco2nd schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:19:
Wat is er volgens jou mis met de (officiële) PoE HAT?
De fan maakt herrie en en als je bijvoorbeeld de zwarte heatsink behuizing wilt gebruiken heb je een probleem... :/

Echt zo'n net niet oplossing i.p.v. dat PoE support gewoon geintegreerd is en je helemaal geen extra zooi daarvoor nodig hebt!
ik kwam ook nog een micro PoE HAT tegen. Lijkt me veel simpeler, geen , fan, past in elke behuizing:

https://navolabs.com/product/raspberry-pi-3-micro-poe-hat

ook leuk, voor als je het laagste verbruik en zo min mogelijk rommel wil, een Zero met ethernet poort:
https://www.tindie.com/pr...-rj45-and-usb-hub-shield/

De meeste van deze oplossingen zouden hooguit 10mbit/s theoretisch kunnen wat in de praktijk maar een paar KB/s zal zijn. Deze oplossing claimt USB te gebruiken en die beperking niet te hebben.

Daar kan je de PoE splitter van Amazon inprikken.
Leuke oplossingen, maar ik zou gewoon lekker die Amazon PoE splitter bestellen samen met een fatsoenlijke behuizing voor je Pi en het lekker daarbij laten :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 09:03

Luuk2015

Vires in numeris

Ik heb sinds kort qBittorrent draaien op mijn RPI4 in een docker container. Nu worden bestanden automatisch gedownload naar een map in mijn homedirectory. Echter als ik ze er af wil halen via bijvb. SFTP dan gaat dit erg langzaam/onhandig.
Zijn er makkelijkere manieren om deze bestanden er af te krijgen? Misschien een filebrowser web interface?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Luuk2015 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 00:54:
Misschien een filebrowser web interface?
Ja, dat kan, of met een Samba share.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

(jarig!)
Dat gaat het gemakkelijkste.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 12:03
In plaats van een heel nieuw topic te openen, post ik het even hier, ik zit namelijk met vreemd gedrag wat ik niet zomaar kan verklaren.

Ik heb een Magic Mirror gemaakt op basis van een RPI 4 4GB, deze werkt an sich prima, maar ik heb 1 klein issue waar ik niet helemaal uitkom.... en of ik zie iets over het hoofd, of ik heb een defect te pakken.

Aangezien ik de Pi ook netjes wil kunnen uitschakelen, heb ik volgens deze handleiding de volgende drukknop aangesloten. Het betreft een eenvoudige 'normally-open' knop, welke met een quick-connect kabel zit aangesloten op de Pi op pin 5/6 conform de handleiding.

Dit werkt... alleen iets té goed ;-) De Pi gaat netjes aan én uit, maar op random momenten kwam ik erachter dat de Pi in de Magic Mirror uitstond. En er was letterlijk geen pijl te trekken op de tijdstippen.

Vervolgens ben ik gaan troubleshooten, de AC adapter tijdelijk vervangen door een zware Lenovo USB-C adapter. Bleek het niet te zijn.

Gekeken of ik cron jobs had draaien die iets konden verklaren, ook niets. Zowel niet onder de pi als onder de root user.

Via mijn Unifi controller kon ik elke keer zien wanneer mijn Pi voor het laatst actief was op de wifi, en op dat moment zag ik in de logging gewoon een nette "soft-shutdown" voorbij komen.

Opvolgend kwam de GPIO aan de beurt, daar zat enkel de knop op. dus deze losgekoppeld om het uit te sluiten, en warempel... de Pi werkt ongestoord dagen door.

Oké, defecte kabels of knop zou je denken. QC kabel verwisseld, maar maakte ook geen verschil. QC kabel verlengd met jumper-wires op de GPIO poort maakte óók geen verschil. Als laatste de knop gewisseld (voor eenzelfde model), maar óók daar exact hetzelfde gedrag.

Nu zat ik erover te denken om een compleet andere knop te kopen, wellicht dat ik daar meer geluk mee heb, maar ergens knaagt het gevoel bij me dat het niet "kan", de knop is immers standaard "open", en dus kan er geen signaal door lopen? Moet ik toch een weerstand ergens tussen plaatsen? Of lijkt er idd toevallig iets mis met beide knoppen?

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
F-Tim schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:49:
In plaats van een heel nieuw topic te openen, post ik het even hier, ik zit namelijk met vreemd gedrag wat ik niet zomaar kan verklaren.

Ik heb een Magic Mirror gemaakt op basis van een RPI 4 4GB, deze werkt an sich prima, maar ik heb 1 klein issue waar ik niet helemaal uitkom.... en of ik zie iets over het hoofd, of ik heb een defect te pakken.

Aangezien ik de Pi ook netjes wil kunnen uitschakelen, heb ik volgens deze handleiding de volgende drukknop aangesloten. Het betreft een eenvoudige 'normally-open' knop, welke met een quick-connect kabel zit aangesloten op de Pi op pin 5/6 conform de handleiding.

Dit werkt... alleen iets té goed ;-) De Pi gaat netjes aan én uit, maar op random momenten kwam ik erachter dat de Pi in de Magic Mirror uitstond. En er was letterlijk geen pijl te trekken op de tijdstippen.

Vervolgens ben ik gaan troubleshooten, de AC adapter tijdelijk vervangen door een zware Lenovo USB-C adapter. Bleek het niet te zijn.

Gekeken of ik cron jobs had draaien die iets konden verklaren, ook niets. Zowel niet onder de pi als onder de root user.

Via mijn Unifi controller kon ik elke keer zien wanneer mijn Pi voor het laatst actief was op de wifi, en op dat moment zag ik in de logging gewoon een nette "soft-shutdown" voorbij komen.

Opvolgend kwam de GPIO aan de beurt, daar zat enkel de knop op. dus deze losgekoppeld om het uit te sluiten, en warempel... de Pi werkt ongestoord dagen door.

Oké, defecte kabels of knop zou je denken. QC kabel verwisseld, maar maakte ook geen verschil. QC kabel verlengd met jumper-wires op de GPIO poort maakte óók geen verschil. Als laatste de knop gewisseld (voor eenzelfde model), maar óók daar exact hetzelfde gedrag.

Nu zat ik erover te denken om een compleet andere knop te kopen, wellicht dat ik daar meer geluk mee heb, maar ergens knaagt het gevoel bij me dat het niet "kan", de knop is immers standaard "open", en dus kan er geen signaal door lopen? Moet ik toch een weerstand ergens tussen plaatsen? Of lijkt er idd toevallig iets mis met beide knoppen?
Wordt die knop niet af en toe per ongeluk aangestoten :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F-Tim
Freee!! schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:52:
[...]

Wordt die knop niet af en toe per ongeluk aangestoten :?
Nope, deze zit bovenop achter een opstaande rand. Ook gebeurde het als we niet thuis waren, of aant slapen waren. En nee, zoals een vriend al zei, we hebben geen dikke spin rondlopen die het leuk vindt om de knop af en toe in te drukken :P

Wanna play?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@F-Tim Misschien raar idee, maar zou het kunnen dat de kabel naar de knop zich als antenne gedraagt en iets oppikt waar de RPi op reageert?

Is WAKE_ON_GPIO trouwens een RPi4 specifiek iets?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 21-04-2020 12:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Meet die button eens los door, hoeveel weerstand meet je?
(goede knoppen zijn prijzig :+)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:32

ewf

Misschien werkt de lange leiding als antenne?? Ontkoppelen misschien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Ik zou het verder echt niet weten, maar de doodenkele keer, dat die Pi uit moet, geef ik de opdracht daartoe vanaf mijn computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-09 18:54
ewf schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:25:
Dit zou ik ook denken.
Ik zou beginnen met een condensator van pakweg 100µF parallel over de 2 draden naar de knop te zetten, zo dicht mogelijk tegen de RPI. Als je een elco pakt, let op de polariteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F-Tim
Raven schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:03:
@F-Tim Misschien raar idee, maar zou het kunnen dat de kabel naar de knop zich als antenne gedraagt en iets oppikt waar de RPi op reageert?

Is WAKE_ON_GPIO trouwens een RPi4 specifiek iets?
Nope, WAKE_ON_GPIO kan met alle Pi's :) Op mijn 3B+ werkt het namelijk ook.
Raymond P schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:13:
Meet die button eens los door, hoeveel weerstand meet je?
(goede knoppen zijn prijzig :+)
In open toestand... oneindig (weergave 1 op mijn multimeter, ingesteld op 2000K ohms), in gesloten toestand 0... en geen fluctuaties meetbaar op de 1 of de 0 in de paar minuten dat ik hem in beide staten heb aangesloten.
ewf schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:25:
Klinkt op zich logisch, ware het niet dat ik echt énkel de knop heb ontkoppeld momenteel. De QC kabel zit nog gewoon op de GPIO aangesloten (en de kabel ligt hangt zelfs vergelijkbaar qua vorm in de kast). Mocht het een "antenne" zijn, dan zou hij nu ook nog uit moeten gaan.
teaser schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:24:
[...]

Dit zou ik ook denken.
Ik zou beginnen met een condensator van pakweg 100µF parallel over de 2 draden naar de knop te zetten, zo dicht mogelijk tegen de RPI. Als je een elco pakt, let op de polariteit.
Oke, hier schort mijn elektronica kennis... ik zou verwachten dat ik de elco op de 3V pin (GPIO pin 5) met de + op de GPIO, en de - pool op de knop moet aansluiten? Immers, de stroom gaat van de GPIO pin 5 (3V) door de knop naar GPIO pin 6. En dan is de condensator een soort van buffer voor de knop?

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Heb je niet gewoon last van een floating input? Is je software-pullup goed ingesteld?

Een condensator toevoegen kan nuttig zijn als je geen software-debounce gebruikt om te voorkomen dat je meerdere interrupts krijgt als je de knop indrukt of loslaat (de meeste schakelaars hebben de neiging om een paar milliseconden heen- en weer te klapperen tussen aan- en uit als je ze bedient). Maar dat zou M.I. niet verklaren of voorkomen dat hij op random momenten schakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:48
mcDavid schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:44:
Heb je niet gewoon last van een floating input? Is je software-pullup goed ingesteld?

<knip>
Daar dacht ik inderdaad ook aan, maar in het script (link) is dat opgenomen:
#!/usr/bin/env python

import RPi.GPIO as GPIO
import subprocess

GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(3, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_UP)
GPIO.wait_for_edge(3, GPIO.FALLING)

subprocess.call(['shutdown', '-h', 'now'], shell=False)

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Als je knop verder ok is dan is het waarschijnlijk (EM) ruis. Met een condensator parallel vang je (kleine) fluctuaties op. (Meer).

@mcDavid De tutorial heeft het over een scriptje die je zou moeten installeren, daarin wordt de interne pullup geset.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
Raymond P schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:47:
Als je knop verder ok is dan is het waarschijnlijk (EM) ruis. Met een condensator parallel vang je (kleine) fluctuaties op. (Meer).

@mcDavid De tutorial heeft het over een scriptje die je zou moeten installeren, daarin wordt de interne pullup geset.
Wordt het dan een aansluiting als volgt? De aansluiting ziet er iets anders uit dan op je wikipedia link, maar is op basis van Electronics Tutorials
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sYjYYyg.png
Waarbij de blauwe kabel op de 3V pin zit aangesloten, en de gele op de GND pin.

Als dat zo is ga ik eens op zoek waar ik zo'n 100uF capacitor kan bestellen.

Wanna play?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
F-Tim schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:50:
[...]

Wordt het dan een aansluiting als volgt? De aansluiting ziet er iets anders uit dan op je wikipedia link, maar is op basis van Electronics Tutorials
[Afbeelding]
Waarbij de blauwe kabel op de 3V pin zit aangesloten, en de gele op de GND pin.

Als dat zo is ga ik eens op zoek waar ik zo'n 100uF capacitor kan bestellen.
Nee, je tekent hem daar A. verkeerdom gepolariseerd, en B. in serie met de schakelaar in plaats van parallel.

Zorg dat de condensator, net als de schakelaar, met één pootje naar iedere pin verbonden is. En dan met de - (herkenbaar aan de witte streep) aan ground (pin 6).

Overigens zou je eerst ook nog even kunnen testen of de pullup wel goed werkt, door met je multimeter te meten of je idd 3v3 meet tussen pin 5 en ground, en evt ook een weerstand van enkele kilo-ohms tussen pin 5 en pin 1 (3v3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ja, soort van.
Maar dan parallel ipv serieel en zo dicht mogelijk bij je Pi. :)
Je verbind dus de GPIO aan GND.

edit, zoals hierboven dus :P

Een 0.1uf keramische condensator is gangbaar en zou moeten volstaan (en heeft geen polariteit).

In theorie is groter wel beter.
Maar als je dat punt bereikt is het waarschijnlijk makkelijker om de oorzaak op te lossen en je knop bekabeling te shielden van je ethernet kabel.

[ Voor 71% gewijzigd door Raymond P op 21-04-2020 20:20 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
mcDavid schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:07:
[...]

Nee, je tekent hem daar A. verkeerdom gepolariseerd, en B. in serie met de schakelaar in plaats van parallel.

Zorg dat de condensator, net als de schakelaar, met één pootje naar iedere pin verbonden is. En dan met de - (herkenbaar aan de witte streep) aan ground (pin 6).

Overigens zou je eerst ook nog even kunnen testen of de pullup wel goed werkt, door met je multimeter te meten of je idd 3v3 meet tussen pin 5 en ground, en evt ook een weerstand van enkele kilo-ohms tussen pin 5 en pin 1 (3v3).
Raymond P schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:08:
Ja, soort van.
Maar dan parallel ipv serieel en zo dicht mogelijk bij je Pi. :)
Je verbind dus de GPIO aan GND.

edit, zoals hierboven dus :P
Oke... de aansluiting wordt dan dus als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rBBkR02.png
Dat moet nog lukken!

Is die 100uF arbitrair? Ik zie nl. dat 100uF 16V is (ik gok dan dus tot 16V), maar k zie dat een 220uF tot 10V is, zou dat dan niet beter zijn? Edit: Oké, kijken voor zo'n keramische condensator dus :) die link van je kost geen knoop!

En... voor mijn beeldvorming, wat is het doel van de weerstand tussen 3V3 en Pin 5? :?

Zo leer ik nog eens wat... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door F-Tim op 21-04-2020 20:27 ]

Wanna play?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Dat zou dan een pullup zijn. Zorgt ervoor dat je GPIO hoog blijft totdat je hem echt omlaag trekt.

De waarde van de condensator bepaalt welke frequentie(s) je eruit gaat filteren.
Losse componenten kunnen erg goedkoop zijn. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Raymond P op 21-04-2020 20:35 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Als je een dergelijke pullup weerstand niet zou gebruiken, is de input "zwevend", en kan dan eigenlijk iedere waarde hebben. Zo'n input is dus compleet onvoorspelbaar en zal de raarste uitlezingen geven als je alleen maar met je vingers in de buurt komt bijvoorbeeld. Om dat te voorkomen gebruik je dus een weerstand die het signaal omhoog "trekt" zolang de knop niet ingedrukt is.

Als de knop ingedrukt is, is de input vrijwel zonder weerstand met ground verbonden en zal dus (veel harder dan de pullup kan trekken) omlaag getrokken worden.
Er loopt dan een klein beetje stroom door de pullup, maar dat kan geen kwaad.

(voor de duidelijkheid, de RPi heeft dus ingebouwde pullup weerstanden die het script voor je "activeert", als dat goed werkt hoef je deze dus niet zelf toe te voegen)

Hoeveel microfarad je de condensator kiest zal niet zo kritisch komen, maar iets in de buurt van 100uF werkt waarschijnlijk het best. De spanning moet gewoon minimaal 3v3 zijn want daar ga je 'm voor gebruiken. Hoger mag ook.

[ Voor 24% gewijzigd door mcDavid op 21-04-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

F-Tim schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:21:
[...]

Nope, WAKE_ON_GPIO kan met alle Pi's :) Op mijn 3B+ werkt het namelijk ook.
Hmm, Google verwijst telkens naar de bootloader van de Pi 4, over compatibiliteit met Pi 3's kan ik niet zo gauw wat vinden :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-09 18:54
F-Tim schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:24:

Is die 100uF arbitrair? Ik zie nl. dat 100uF 16V is (ik gok dan dus tot 16V), maar k zie dat een 220uF tot 10V is, zou dat dan niet beter zijn? Edit: Oké, kijken voor zo'n keramische condensator dus :) die link van je kost geen knoop!

En... voor mijn beeldvorming, wat is het doel van de weerstand tussen 3V3 en Pin 5? :?

Zo leer ik nog eens wat... 8)7
Arbitrair niet zozeer, maar er is ook niet lang over nagedacht. 100uF is gewoon zo'n waarde die voor deze toepassing correct lijkt (volgens mijn eigen beperkte ervaring). Hoe groter de condensator, hoe meer energie deze kan opslaan, dus hoe grotere pulsen deze zal kunnen wegfilteren.
De condensator zit tussen GND en 3.3V en zal dus direct na starten van de pi opgeladen zijn. Als je nu op de knop duwt, waardoor beide kanten van de condensator dus kortgesloten zijn, zal deze zich ontladen (weliswaar vrij snel) waardoor de GPIO pin niet meteen op 0V zal zitten. Door in serie nog een weerstand toe te voegen kun je die tijd verlengen omdat de condensator zich dan via die weerstand moet ontladen. Zo kun je hardwarematig een delay toevoegen.

Storingen die opgepikt worden door je kabel die normaal de GPIO pin onder zijn drempelspanning zouden brengen (en die zit ergens tussen 0 en 3.3V in), zullen er nu eerst voor zorgen dat de condensator zich ontlaadt. Deze houdt dus de GPIO pin langer op een hogere spanning, en voorkomt zo een trigger. Een weerstand is voor filtering niet nodig omdat de condensator niet hard wordt kortgesloten.

Tot zover de theorie :)

Misschien is het ook eens de moeite om het geheel te proberen omkeren. Pin configureren als pulldown, wachten op rising edge, en drukknop tussen pin en VCC.

Een andere optie is softwarematige delay. Na het detecteren van een falling edge, wacht x ms, controleer of de pin nog steeds laag is, en trigger dan pas. Zo kun je ook per ongeluk indrukken van de knop voorkomen. Maak van die delay bv 2-3 seconden, dan moet je de knop bewust minstens zo lang indrukken om af te sluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door teaser op 22-04-2020 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F-Tim
Raven schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:05:
[...]

Hmm, Google verwijst telkens naar de bootloader van de Pi 4, over compatibiliteit met Pi 3's kan ik niet zo gauw wat vinden :?
Komt omdat Pi 4's in het begin met een bootloader geshipped werden zónder WAKE_ON_GPIO support, deze moet je dan handmatig bijwerken. Hieronder een kopie van de specifieke tekst (zonder het bijwerken weliswaar):

The version of the bootloader used in early Raspberry Pi 4 units didn't ship with WAKE_ON_GPIO enabled, meaning you can't wake the Pi using the method we've outlined in this guide. However, the latest version of the bootloader supports this feature.
Interessant! Mocht het niet werken met die condensator kan ik het idd altijd eens herconfigureren, Goeie extra tip!

[ Voor 5% gewijzigd door F-Tim op 22-04-2020 16:40 ]

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
[Opgelost met hulp door Magic ]

Beste mensen hoop dat jullie mogelijk mij bij een vraag kunnen helpen.

Ik heb een Raspberry Pi 4 4GB model gekocht deze week, nu lijkt het erop dat de Raspberry de netwerk kabel niet pakt, terwijl alle andere apparatuur ( Laptops, Rasp 3B ) wel het gewoon doen.

Vanaf the router gaat er een kabel door de pijpen naar de woonkamer in een wall plug, dan gaat er een kabel naar de TV. Alleen als ik de ethernet kabel direct in de router of een switch bij mijn computer heb krijgt de Rasp 4 internet connectie via the ethernet poort.

Is dit een bekend probleem bij Raspberry Pi 4 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Erazher schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:23:
Beste mensen hoop dat jullie mogelijk mij bij een vraag kunnen helpen.

Ik heb een Raspberry Pi 4 4GB model gekocht deze week, nu lijkt het erop dat de Raspberry de netwerk kabel niet pakt, terwijl alle andere apparatuur ( Laptops, Rasp 3B ) wel het gewoon doen.

Vanaf the router gaat er een kabel door de pijpen naar de woonkamer in een wall plug, dan gaat er een kabel naar de TV. Alleen als ik de ethernet kabel direct in de router of een switch bij mijn computer heb krijgt de Rasp 4 internet connectie via the ethernet poort.

Is dit een bekend probleem bij Raspberry Pi 4 ?
Ik zou die kabel eens doormeten of alle pinnen doorkomen. De oudere Pi's hebben geen echte gigabit, dus die vallen wellicht sneller terug naar 100mbit, waar je maar 4 pinnen voor nodig hebt. Aangezien de pi 4 écht gigabit is wil die ook alle 8 pinnen benutten. Als ergens op een pin een breukje zit, zorgt dat wellicht eerder voor problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Erazher schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:23:
Doen ze het ook op de plek waar je de PI aansluit?
Vanaf the router gaat er een kabel door de pijpen naar de woonkamer in een wall plug, dan gaat er een kabel naar de TV. [
En wat is het punt waar de Pi het niet doet? Dan kan ik niet uit je verhaal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 23:31
Mijn Pi 3B+ is na een jaartje gebruik overleden. Van het een op het andere moment alleen nog maar 2V ipv 3.3V op de 3.3V lijnen.

Dat is jammer, want mijn vorige Pi ging ook al dood aan de voedingsproblemen en heeft ook een SD kaart opgegeten.

Heb nu (voor de laatste keer) een Pi 4B gekocht, hopelijk leeft deze iets langer. Het enige wat het ding doet is fungeren als opentherm gateway -> MQTT vertaler en als backup Z-Wave controller. Er is totaal geen GPIO pin gebruik, dus ook geen risico op kortsluiten of slechte elektronica. Alleen 2 usb aansluitingen en een originele 2,5A adapter.

Heb ik gewoon pech of moet ik nog naar iets geks zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
Magic schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:49:
[...]

Ik zou die kabel eens doormeten of alle pinnen doorkomen. De oudere Pi's hebben geen echte gigabit, dus die vallen wellicht sneller terug naar 100mbit, waar je maar 4 pinnen voor nodig hebt. Aangezien de pi 4 écht gigabit is wil die ook alle 8 pinnen benutten. Als ergens op een pin een breukje zit, zorgt dat wellicht eerder voor problemen.
Dat kan ik wel testen, heb een meter alleen nog de batterij binnen halen.
Maar in theorie zou die dan toch gewoon internet moeten pakken des ondanks die niet de volledige snelheid haalt?
rens-br schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:50:
[...]
Doen ze het ook op de plek waar je de PI aansluit?
[...]
En wat is het punt waar de Pi het niet doet? Dan kan ik niet uit je verhaal halen.
Alle andere apparatuur met ethernet een ethernet poort ( 4 laptops, Rasp 3B en Tablet met dongle ) werken wel met de kabel.

Ik schets the situatie uit hoe de bekabeling ligt, mogelijk dat het signaal te zwak wordt dat de ethernet poort van Rasp 4 het niet pakt? Want ik kan me niet bedenken waarom die niet zal werken. Speedtest op laptop haal ik wel 100 mbps van de 250 die we hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Erazher schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:00:
[...]
Maar in theorie zou die dan toch gewoon internet moeten pakken des ondanks die niet de volledige snelheid haalt?
In theorie inderdaad, maar in de praktijk heb ik het vaker gezien dat autonegotiate niet terugvalt naar 100mbit bij een kabelbreuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Alle andere apparatuur met ethernet een ethernet poort ( 4 laptops, Rasp 3B en Tablet met dongle ) werken wel met de kabel.
Dezelfde kabel op hetzelfde aansluitpunt / verbinding?
Ik schets the situatie uit hoe de bekabeling ligt, mogelijk dat het signaal te zwak wordt dat de ethernet poort van Rasp 4 het niet pakt? Want ik kan me niet bedenken waarom die niet zal werken.
Tenzij dat een kabel is van meer dan 100 meter dan is dat het geval, anders maakt dat dus niet zoveel uit.

Maar je Pi sluit je dus aan op de wall plug:
Vanaf the router gaat er een kabel door de pijpen naar de woonkamer in een wall plug
Speedtest op laptop haal ik wel 100 mbps van de 250 die we hebben.
Heeft die laptop een 100Mbit/s poort? Want anders zou ik gewoon de 250 Mbit/s verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Doe dat gewoon z.s.m. en loop ook effe die kabel gewoon goed na :
- Zijn alle koperen adertjes goed te zien op de connectoren aan beiden kanten ?
- Zitten alle kleuren ook op de juiste plek ?

Zie ook : nero355 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3" ;)
__fred__ schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:59:
Mijn Pi 3B+ is na een jaartje gebruik overleden. Van het een op het andere moment alleen nog maar 2V ipv 3.3V op de 3.3V lijnen.

Dat is jammer, want mijn vorige Pi ging ook al dood aan de voedingsproblemen en heeft ook een SD kaart opgegeten.

Heb nu (voor de laatste keer) een Pi 4B gekocht, hopelijk leeft deze iets langer. Het enige wat het ding doet is fungeren als opentherm gateway -> MQTT vertaler en als backup Z-Wave controller. Er is totaal geen GPIO pin gebruik, dus ook geen risico op kortsluiten of slechte elektronica. Alleen 2 usb aansluitingen en een originele 2,5A adapter.

Heb ik gewoon pech of moet ik nog naar iets geks zoeken?
Ik hoop dat je pech hebt gehad, want dat lijkt me echt heel erg raar en naar om mee te maken! :/

Heb je anders weleens een Intel NUC met Atom CPU/SoC erin zoals de oude 2820FYKH overwogen ?
Kan je gelijk ook een SSD of HDD erin proppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
nero355 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:13:
[...]

Ik hoop dat je pech hebt gehad, want dat lijkt me echt heel erg raar en naar om mee te maken! :/

Heb je anders weleens een Intel NUC met Atom CPU/SoC erin zoals de oude 2820FYKH overwogen ?
Kan je gelijk ook een SSD of HDD erin proppen :)
Nee, een NUC kost je 2x zoveel, zowel qua aanschaf, als qua energieverbruik. Heb wel nog naar een Pi zero gekeken, want veel power heeft het niet nodig, maar een pi zero met wifi, usb hub ivm enkele aansluiting en behuizing was niet eens zoveel goedkoper.

En ik heb de PI vorige zomer als emby server meegenomen op vakantie en dat werkte best prima, dus een 4B moet dat ongetwijfeld nog beter kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
Magic schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:03:
[...]

In theorie inderdaad, maar in de praktijk heb ik het vaker gezien dat autonegotiate niet terugvalt naar 100mbit bij een kabelbreuk :)
Had nog een batterij in dat ding :)
Tnx, Kabeltje 4 zat niet goed in de Wall socket, ff vast gemaakt en het werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

__fred__ schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:23:
Nee, een NUC kost je 2x zoveel, zowel qua aanschaf, als qua energieverbruik.
Volgens mij valt het wel mee qua verbruik en dit bedrag was ik ook ongeveer kwijt aan mijn Pi 3B + alle accesoires destijds : V&A aangeboden: Intel NUC Kit DN2820FYKH :)
Heb wel nog naar een Pi zero gekeken, want veel power heeft het niet nodig, maar een pi zero met wifi, usb hub ivm enkele aansluiting en behuizing was niet eens zoveel goedkoper.
Bekend probleem... :-(

Ik baal er ook van dat de Orange Pi die vroeger heel goedkoop was tegenwoordig zoveel duurder is geworden dat je net zo goed de simpelste Raspberry Pi 4 kan kopen!
Anders was dat namelijk ook nog een optie :)
En ik heb de PI vorige zomer als emby server meegenomen op vakantie en dat werkte best prima, dus een 4B moet dat ongetwijfeld nog beter kunnen.
Apart... bedoel je niet als Client :?

Tell me more! :)

/EDIT :
Vuikie schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:24:
Als ik bij ome Ali op Orange Pi zoek dan zie ik nog veel bordjes tussen de €8 en €15 in alle soorten en maten. Vooral de Orange Pi One vind ik mooie bordjes, ik gebruik deze voor Retrorangepi. Werkt perfect!
Hmm... misschien dan maar weer eens naar kijken als het enigzins weer veilig wordt om er één te bestellen uit China :)

Thnx!

/EDIT #2 :
mcDavid schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:09:
Heb je die originele OPi One? Of de nieuwe H6 Opi One Plus? Die eerste heb ik er ook 2 van maar vond ze maar matig, ze worden veel te heet en gaan dan throttlen. Heb ook een Opi PC al een poosje en daar ben ik wel tevreden mee.
Dat was ook iets wat mij een beetje tegenhield, maar de belasting zal nooit echt hoog zijn dus ik denk dat ik het erop waag, vooral als dit ook echt veel nut heeft gehad :
Vuikie schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:58:
Ik heb ook 2 van de originele OPi one's(Die met de H3) en daar heb ik heatsinks op gezet, wat deze zeker nodig hebben. Ook is het aan te raden de laatste Armbian erop te zetten, want het originele power management liet behoorlijk te wensen over. Hier is het Armbian team behoorlijk mee bezig geweest om te optimaliseren.
:)

[ Voor 40% gewijzigd door nero355 op 26-04-2020 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
nero355 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:30:
[...]

Apart... bedoel je niet als Client :?

Tell me more! :)
https://thepi.io/how-to-u...-a-wireless-access-point/.

Dan had ik 6 64GB USB sticks (had ik nog liggen), usb hub, en een 4G USB modem (had ik ook nog liggen). De PI fungeerde als router, draaide Emby en dat alles op 3 12v aansluitingen (3A per aansluiting) in de auto. De kids, de auto, iedereen wifi en emby voor de entertainment.

Aangezien alle Ipads x264 direct afspelen was er geen transcoding en dat trok ie prima.Ook 4G routeren was geen issue. Ow ja, ook nog een 2A power bank voor de PI zelf om stops te overleven zonder reboot.

[ Voor 6% gewijzigd door __fred__ op 23-04-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Goeiedag allemaal,

een paar dagen geleden heb ik mijn Raspberry Pi 4b volledig opnieuw ingesteld.
Echter loop ik nu tegen het volgende probleem aan:
Mijn Pi heeft geen internet, hij kan zelfs niet de DNS Server en/of router pingen.
In de router heb ik de Pi een static IP toegewezen, dit IP adres wordt door geen enkel ander apparaat gebruikt.
Nu kan ik gewoon via SSH verbinding maken maar meer niet.
Als ik de Pi een static IP geef via de netwerk instellingen van de Pi dan werkt het ook niet.
Ik zit nu te denken om gewoon mijn router te resetten en te kijken of dit werkt, maar misschien hebben jullie een beter idee. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Luuk2015 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:20:
Goeiedag allemaal,

een paar dagen geleden heb ik mijn Raspberry Pi 4b volledig opnieuw ingesteld.
Echter loop ik nu tegen het volgende probleem aan:
Mijn Pi heeft geen internet, hij kan zelfs niet de DNS Server en/of router pingen.
In de router heb ik de Pi een static IP toegewezen, dit IP adres wordt door geen enkel ander apparaat gebruikt.
Nu kan ik gewoon via SSH verbinding maken maar meer niet.
Als ik de Pi een static IP geef via de netwerk instellingen van de Pi dan werkt het ook niet.
Ik zit nu te denken om gewoon mijn router te resetten en te kijken of dit werkt, maar misschien hebben jullie een beter idee. Thanks!
Ethernet of WiFi :?
En zit dat IP-adres wel in de range van je netwerk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Freee!! schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:56:
[...]

Ethernet of WiFi :?
En zit dat IP-adres wel in de range van je netwerk :?
Sorry dat was ik even vergeten te vermelden, ethernet!
Bij mijn DHCP server instellingen staat er "IP pool starting address", hier staat 192.168.0.5.
De Pi wil ik hebben op 192.168.0.10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:02
nero355 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:30:
[...]

Ik baal er ook van dat de Orange Pi die vroeger heel goedkoop was tegenwoordig zoveel duurder is geworden dat je net zo goed de simpelste Raspberry Pi 4 kan kopen!
Anders was dat namelijk ook nog een optie :)

[...]
Als ik bij ome Ali op Orange Pi zoek dan zie ik nog veel bordjes tussen de €8 en €15 in alle soorten en maten. Vooral de Orange Pi One vind ik mooie bordjes, ik gebruik deze voor Retrorangepi. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:13
Wat draai je daar eigenlijk op? Doen die het met Raspbian, of pak je dan een Debian ARM build? (werkt dat met de standaard arm packages?). Ik heb er nog nooit naar gekeken, maar als ik de prijzen bekijk is dat inderdaad best interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Luuk2015 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:43:
[...]

Sorry dat was ik even vergeten te vermelden, ethernet!
Bij mijn DHCP server instellingen staat er "IP pool starting address", hier staat 192.168.0.5.
De Pi wil ik hebben op 192.168.0.10.
Dan moet je een reservering maken in je DHCP-server met het MAC-adres van je Pi. Eventueel kun je daarna handmatig het IP-adres instellen op de Pi maar je kunt hem ook van de DHCP-server aannemen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuikie
LinuxMan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:59:
[...]

Wat draai je daar eigenlijk op? Doen die het met Raspbian, of pak je dan een Debian ARM build? (werkt dat met de standaard arm packages?). Ik heb er nog nooit naar gekeken, maar als ik de prijzen bekijk is dat inderdaad best interessant!
Ik gebruik Armbian op dit soort bordjes. Behoorlijk goede ondersteuning en een vriendelijk forum. Samen met @CurlyMo zijn WiringX library kom je behoorlijk richting de functionaliteit van een Rpi met WiringPi. En in principe zijn alle ARM packages beschikbaar, want Armbian is ARM-Debian met bord specifieke packages in een handige installer en repository.

Wel moet ik zeggen dat je met Rpi-cloon bordjes je wel meer op jezelf gewezen bent als je tegen een probleem aan loopt. De Rpi-community is in dat opzicht wel een stuk groter, waardoor dingen net wat beter geregeld zijn dan, over het algemeen, bij de cloon bordjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Heb je die originele OPi One? Of de nieuwe H6 Opi One Plus? Die eerste heb ik er ook 2 van maar vond ze maar matig, ze worden veel te heet en gaan dan throttlen. Heb ook een Opi PC al een poosje en daar ben ik wel tevreden mee.

Maar de wat nieuwere modellen OPi schelen volgens mij niet meer zoveel met een RPi 4 qua prijs.

En ja Armbian is een bazendistro, werkt gewoon heel goed. Al het andere (zoals de images van OPi zelf) is compleet waardeloos.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 26-04-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Room42 schreef op zondag 26 april 2020 @ 02:07:
[...]

Dan moet je een reservering maken in je DHCP-server met het MAC-adres van je Pi. Eventueel kun je daarna handmatig het IP-adres instellen op de Pi maar je kunt hem ook van de DHCP-server aannemen.
Dat is exact wat ik heb gedaan, een reservering gemaakt met het MAC-adres van de Pi.
Als ik de Pi dan opstart dan heeft hij inderdaad dat IP gekregen.
Echter kan ik dan niet pingen naar Google of zelfs mijn eigen router, SSH werkt gek genoeg wel gewoon.
Indien ik de reservering weg haal en de Pi via DHCP automatisch een IP geef dan werkt alles gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Luuk2015 schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:53:
[...]
Dat is exact wat ik heb gedaan, een reservering gemaakt met het MAC-adres van de Pi.
Echter kan ik dan niet pingen naar Google of zelfs mijn eigen router, SSH werkt gek genoeg wel gewoon.
Indien ik de reservering weg haal en de Pi via DHCP automatisch een IP geef dan werkt alles gewoon.
Mijn Pi's hebben gewoon handmatig een adres gekregen in de netwerkrange van het thuisnetwerk, maar boven de ruimte, die de DHCP-server mag gebruiken/uitgeven (1-96).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Luuk2015 schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:53:
[...]

Heb je wel een DNS server ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

mcDavid schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:43:
[...]

Heb je wel een DNS server ingesteld?
Jazeker, in mijn router heb ik 1.1.1.1 als primaire DNS ingesteld.
8.8.8.8 als backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
mcDavid schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:09:
[...]

Maar de wat nieuwere modellen OPi schelen volgens mij niet meer zoveel met een RPi 4 qua prijs.

En ja Armbian is een bazendistro, werkt gewoon heel goed. Al het andere (zoals de images van OPi zelf) is compleet waardeloos.
Ik heb ook 2 van de originele OPi one's(Die met de H3) en daar heb ik heatsinks op gezet, wat deze zeker nodig hebben. Ook is het aan te raden de laatste Armbian erop te zetten, want het originele power management liet behoorlijk te wensen over. Hier is het Armbian team behoorlijk mee bezig geweest om te optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Luuk2015 schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:50:
[...]

8.8.8.8 als backup.
Ja, op je router, maar ook op de client? Als je geen DHCP gebruikt wordt niet automatisch gepropageerd waar de client zijn DNS-requests kwijt kan. Ook dat zul je handmatig in moeten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

mcDavid schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:07:
[...]

Ja, op je router, maar ook op de client? Als je geen DHCP gebruikt wordt niet automatisch gepropageerd waar de client zijn DNS-requests kwijt kan. Ook dat zul je handmatig in moeten stellen.
Dan ga ik dat ook even proberen ;).
Maar is het dan niet alsnog gek dat mijn Pi zelfs mijn router en andere netwerk apparaten niet kan pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
als je op IP-basis pingt is dat inderdaad raar. Maar het is een beetje lastig meedenken met de weinige info die je geeft. Wat staat er in je `/etc/dhcpd.conf` of `/etc/network/interfaces`? Wat is de output van `ip a`?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

mcDavid schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:21:
als je op IP-basis pingt is dat inderdaad raar. Maar het is een beetje lastig meedenken met de weinige info die je geeft. Wat staat er in je `/etc/dhcpd.conf` of `/etc/network/interfaces`? Wat is de output van `ip a`?
Zojuist even in "/etc/resolv.conf" 2 DNS-servers toegevoegd, 1.1.1.1 en 1.0.0.1.
Daarna de Pi herstart maar helaas nog steeds niks :(

Waardes uit /etc/dhcpd.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
# A sample configuration for dhcpcd.
# See dhcpcd.conf(5) for details.

# Allow users of this group to interact with dhcpcd via the control socket.
#controlgroup wheel

# Inform the DHCP server of our hostname for DDNS.
hostname

# Use the hardware address of the interface for the Client ID.
clientid
# or
# Use the same DUID + IAID as set in DHCPv6 for DHCPv4 ClientID as per RFC4361.
# Some non-RFC compliant DHCP servers do not reply with this set.
# In this case, comment out duid and enable clientid above.
#duid

# Persist interface configuration when dhcpcd exits.
persistent

# Rapid commit support.
# Safe to enable by default because it requires the equivalent option set
# on the server to actually work.
option rapid_commit

# A list of options to request from the DHCP server.
option domain_name_servers, domain_name, domain_search, host_name
option classless_static_routes
# Respect the network MTU. This is applied to DHCP routes.
option interface_mtu

# Most distributions have NTP support.
#option ntp_servers

# A ServerID is required by RFC2131.
require dhcp_server_identifier

# Generate SLAAC address using the Hardware Address of the interface
#slaac hwaddr
# OR generate Stable Private IPv6 Addresses based from the DUID
slaac private

# Example static IP configuration:
#interface eth0
#static ip_address=192.168.0.10/24
#static ip6_address=fd51:42f8:caae:d92e::ff/64
#static routers=192.168.0.1
#static domain_name_servers=192.168.0.1 8.8.8.8 fd51:42f8:caae:d92e::1

# It is possible to fall back to a static IP if DHCP fails:
# define static profile
#profile static_eth0
#static ip_address=192.168.1.23/24
#static routers=192.168.1.1
#static domain_name_servers=192.168.1.1

# fallback to static profile on eth0
#interface eth0
#fallback static_eth0

en "ip a":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1000
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
    inet 127.0.0.1/8 scope host lo
       valid_lft forever preferred_lft forever
    inet6 ::1/128 scope host 
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 1000
    link/ether dc:a6:32:6b:e1:cf brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.0.10/24 brd 192.168.0.255 scope global dynamic noprefixroute eth0
       valid_lft 85937sec preferred_lft 75137sec
    inet6 fe80::6d2a:86f3:5070:3ceb/64 scope link 
3: wlan0: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noop state DOWN group default qlen 1000
    link/ether dc:a6:32:6b:e1:d0 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

Let op, ik heb alleen de DNS-servers toegevoegd op mijn Pi, voor de rest zijn bovenstaande waardes allemaal standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Luuk2015 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:47:
Zojuist even in "/etc/resolv.conf" 2 DNS-servers toegevoegd, 1.1.1.1 en 1.0.0.1.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59

#controlgroup wheel

hostname

clientid
# or
#duid

persistent

# Rapid commit support.
option rapid_commit

option interface_mtu

#option ntp_servers

#slaac hwaddr
slaac private

#interface eth0

# define static profile
#profile static_eth0

#interface eth0
#fallback static_eth0

en "ip a":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1000
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 1000
3: wlan0: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noop state DOWN group default qlen 1000

Let op, ik heb alleen de DNS-servers toegevoegd op mijn Pi, voor de rest zijn bovenstaande waardes allemaal standaard.
Je hebt ze niet ge-uncomment : Alles waar een # voor staat wordt als tekst gezien en is dus niet ingesteld! :P :+

/EDIT :
Luuk2015 schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:50:
8.8.8.8 als backup.
Dat werkt zo niet!

Primaire en Secundaire DNS Servers worden willekeurig geraadpleegd! :P

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 26-04-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Luuk2015 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:47:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59

#controlgroup wheel

hostname

clientid
# or
#duid

persistent

# Rapid commit support.
option rapid_commit

option interface_mtu

#option ntp_servers

#slaac hwaddr
slaac private

#interface eth0

# define static profile
#profile static_eth0

#interface eth0
#fallback static_eth0

en "ip a":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

Wacht, hoe stel je je statisch IP in als het niet in /etc/dhcpd.conf is? Gebruik je een alternatieve network-manager of zo? Of heb je enkel een statische DHCP-lease ingesteld?

edit: Offtopic: ondertussen zit ik zelf ook te kutten. Hoezo kunnen mijn laptops elkaar niet pingen, laat staan SSH sessies opzetten? Terwijl ik wel naar mijn Pi kan SSH'en en vanaf daar verder naar de andere laptop :D

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 26-04-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

mcDavid schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:55:
[...]

Wacht, hoe stel je je statisch IP in als het niet in /etc/dhcpd.conf is? Gebruik je een alternatieve network-manager of zo? Of heb je enkel een statische DHCP-lease ingesteld?
Ik heb in het verleden altijd de static ip aangegeven in mijn router, dit werkte altijd perfect.
Nu helaas niet meer, misschien ligt het probleem wel bij mijn router. Misschien die maar eens resetten naar fabriekswaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Luuk2015 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:59:
[...]
Ik heb in het verleden altijd de static ip aangegeven in mijn router, dit werkte altijd perfect.
Nu helaas niet meer, misschien ligt het probleem wel bij mijn router. Misschien die maar eens resetten naar fabriekswaarden
Ik stel statische adressen altijd in het apparaat zelf in en buiten de DHCP-range.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuikie
@nero355 @mcDavid @LinuxMan Er is een Orange Pi draadje voor deze bordjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Dr is eindelijk een officiele Retropie build beschikbaar voor de Pi 4.

https://retropie.org.uk/2...h-raspberry-pi-4-support/

Nu nog een keer bezig om echt de console ervaring om een pi 4 te bouwen (i.e. fatsoenlijke power buttons en een mooie case).

[ Voor 3% gewijzigd door Magic op 28-04-2020 08:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht dat het er al een tijdje is (kwam er net pas achter). Maar de Raspian OS ondersteunt nu ook 64bit.
Je moet dit wel handmatig instellen in de settings file.

Commando's:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo rpi-update

Open met nano de config file:
sudo nano /boot/config.txt

Voeg het volgende toe aan de config file:
arm_64bit=1

Vervolgens de Raspberry Pi herstarten. Als de RPI herstart is kun je met de 'uname -a' commando zien of Raspbian nu op 64 draait:
Linux raspberrypi 4.19.118-v8+ #1311 SMP PREEMPT Mon Apr 27 14:32:38 BST 2020 aarch64 GNU/Linux

Zoals je dikgedrukt ziet draait ie op 64 bit, voorheen liet ie daar arm7 zien. Mijn 32bit applicaties zoals Domoticz, PiHole en Samba werken ook nog steeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F-Tim
Oke... het probleem van mijn "random knop" is opgelost nog zonder condensator!

Wilde afgelopen week bij een zaak hier in de buurt een condensator ophalen. Toen ik een vriend de naam van de zaak vroeg gaf hij aan dat ik ook eerst kon proberen de kabel te twisten, baat het niet, dan schaadt het ook niet. Dat twisten zou werken tegen storing. Als het dan nog steeds niet werkte, kon ik altijd nog die condensator ophalen... en warempel, sinddien draait het apparaat al 6 dagen zonder problemen.

Heb de knop (live) aangesloten vorige week woensdag, en 2 dagen later (want de Pi bleef gewoon powered-on) gereset middels een druk op de knop (ook om te bevestigen dat ie het wel gewoon deed, en ik het juist had aangesloten ;)) en sindsdien ook alweer bijna 4,5 dag zonder random reboots.

Ofwel, het is idd iets van (antenne)ruis zijn geweest op de kabel!
Dus de tip van de dag, bij raar gedrag... kabels twisten als t kan!

[ Voor 12% gewijzigd door F-Tim op 28-04-2020 16:27 ]

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 23-09 19:35

Spacecowboy

XBL: Biggmans

F-Tim schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:11:
Oke... het probleem van mijn "random knop" is opgelost nog zonder condensator!

Wilde afgelopen week bij een zaak hier in de buurt een condensator ophalen. Toen ik een vriend de naam van de zaak vroeg gaf hij aan dat ik ook eerst kon proberen de kabel te twisten, baat het niet, dan schaadt het ook niet. Dat twisten zou werken tegen storing. Als het dan nog steeds niet werkte, kon ik altijd nog die condensator ophalen... en warempel, sinddien draait het apparaat al 6 dagen zonder problemen.

Heb de knop (live) aangesloten vorige week woensdag, en 2 dagen later (want de Pi bleef gewoon powered-on) gereset middels een druk op de knop (ook om te bevestigen dat ie het wel gewoon deed, en ik het juist had aangesloten ;)) en sindsdien ook alweer bijna 4,5 dag zonder random reboots.

Ofwel, het is idd iets van (antenne)ruis zijn geweest op de kabel!
Dus de tip van de dag, bij raar gedrag... kabels twisten als t kan!
Dat is vreemd. Ik heb een Pi4 met 4GB. Waar ik last van heb is het volgende, en het lijkt een beetje op jouw verhaal:
- random reboots
- De eth0 poort is zo door als een pier. Ik krijg er geen leven in. Alles al geprobeerd,

Ifconfig levert het volgende op:

eth0: flags=4099<UP,BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500
ether dc:a6:32:33:22:88 txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 0 bytes 0 (0.0 B)
RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0
TX packets 0 bytes 0 (0.0 B)
TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0

Ik heb een hard ip adres geconfigureerd. Wordt niet gebruikt door andere apparaten. De lampjes gaan ook niet branden als ik de kabel er in stop.

Ver nog geprobeerd: Nieuwe voeding geïnstalleerd, geen soelaas. Andere netwerkkabel, geen soelaas. Andere poort op de switch. Geen soelaas.

Ik heb uit armoe nmaar een nieuwe besteld, maar ik zou wel deze eigenlijk graag aan de praat krijgen.

Hebben jullie enig idee?

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:41
Spacecowboy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:50:
[...]

Dat is vreemd. Ik heb een Pi4 met 4GB. Waar ik last van heb is het volgende, en het lijkt een beetje op jouw verhaal:
- random reboots
- De eth0 poort is zo door als een pier. Ik krijg er geen leven in. Alles al geprobeerd,

Ik heb een hard ip adres geconfigureerd. Wordt niet gebruikt door andere apparaten. De lampjes gaan ook niet branden als ik de kabel er in stop.

Ver nog geprobeerd: Nieuwe voeding geïnstalleerd, geen soelaas. Andere netwerkkabel, geen soelaas. Andere poort op de switch. Geen soelaas.

Ik heb uit armoe nmaar een nieuwe besteld, maar ik zou wel deze eigenlijk graag aan de praat krijgen.

Hebben jullie enig idee?
Als dat de volledige output van ifconfig is, dan is het configureren van het ip adres niet gelukt. Boven de regel die met ether begint moet nog een regel staan met inet en/of inet6. Zoiets (tweede en derde regel):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
lo: flags=73<UP,LOOPBACK,RUNNING>  mtu 65536
        inet 127.0.0.1  netmask 255.0.0.0
        inet6 ::1  prefixlen 128  scopeid 0x10<host>
        loop  txqueuelen 1000  (Local Loopback)
        RX packets 897244  bytes 132745138 (126.5 MiB)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 897244  bytes 132745138 (126.5 MiB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

Probeer anders als root maar eens het commando:

ifconfig eth0 <IP ADRES>

waarbij het <IP ADRES> vervangt met het IP adres wat je op de Pi wilt gebruiken. Daarna weer eens ifconfig eth0 om te kijken of je dan wel een inet regeltje in de ifconfig output ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

tsjoender schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:48:
[...]

Als dat de volledige output van ifconfig is, dan is het configureren van het ip adres niet gelukt. Boven de regel die met ether begint moet nog een regel staan met inet en/of inet6. Zoiets (tweede en derde regel):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
lo: flags=73<UP,LOOPBACK,RUNNING>  mtu 65536
        inet 127.0.0.1  netmask 255.0.0.0
        inet6 ::1  prefixlen 128  scopeid 0x10<host>
        loop  txqueuelen 1000  (Local Loopback)
        RX packets 897244  bytes 132745138 (126.5 MiB)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 897244  bytes 132745138 (126.5 MiB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

Probeer anders als root maar eens het commando:

ifconfig eth0 <IP ADRES>

waarbij het <IP ADRES> vervangt met het IP adres wat je op de Pi wilt gebruiken. Daarna weer eens ifconfig eth0 om te kijken of je dan wel een inet regeltje in de ifconfig output ziet.
Dat resulteert in een timeout... Ook contacten naar het ip-adres wat ik heb opgegeven levert dan niks op (192.168.1.5). Ik moet dan een harde reset doen wil ik de pi weer bereikbaar Ik krijg het vermoeden dat de ethernetinterface gewoon kapot is...

Als ik de status van de interface opvraag krijg ik ook "link not ready".

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:59:
Wellicht dat het er al een tijdje is (kwam er net pas achter). Maar de Raspian OS ondersteunt nu ook 64bit.
Je moet dit wel handmatig instellen in de settings file.

Commando's:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo rpi-update

Open met nano de config file:
sudo nano /boot/config.txt

Voeg het volgende toe aan de config file:
arm_64bit=1

Vervolgens de Raspberry Pi herstarten. Als de RPI herstart is kun je met de 'uname -a' commando zien of Raspbian nu op 64 draait:
Linux raspberrypi 4.19.118-v8+ #1311 SMP PREEMPT Mon Apr 27 14:32:38 BST 2020 aarch64 GNU/Linux

Zoals je dikgedrukt ziet draait ie op 64 bit, voorheen liet ie daar arm7 zien. Mijn 32bit applicaties zoals Domoticz, PiHole en Samba werken ook nog steeds.
Mijn RPi 4B slikt dit zonder problemen, één Docker container blijft herstarten, maar die is niet zo belangrijk.
Mijn RPI 3B+ slikt dit niet, "arm_64bit=1" uitgecommentariëerd (via SD card reader) en gaat nu weer als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Freee!! schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:38:
[...]

Mijn RPi 4B slikt dit zonder problemen, één Docker container blijft herstarten, maar die is niet zo belangrijk.
Mijn RPI 3B+ slikt dit niet, "arm_64bit=1" uitgecommentariëerd (via SD card reader) en gaat nu weer als een zonnetje.
Had het zelf ook getest op een RPi 4B met 4GB ram, de 3B+ niet. Had je wel de sudo rpi-update en andere commando's succesvol uitgevoerd? Het is wel belangrijk dat ie de laatste updates heeft met een kernel die 64bit support. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:59:
[...]
Had het zelf ook getest op een RPi 4B met 4GB ram, de 3B+ niet. Had je wel de sudo rpi-update en andere commando's succesvol uitgevoerd? Het is wel belangrijk dat ie de laatste updates heeft met een kernel die 64bit support. :)
Zonder sudo, was even als root ingelogd, maar inderdaad wel gedaan, met tussen upgrade en rpi-update ook nog een dist-upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Te vroeg gejuicht, de Pi-Hole draaide wel lekker, maar blokkeerde niets meer, ook niet na het uitcommentariëren van "arm_64bit=1". Maar even een image van vanmorgen (03:00) terugflashen op de 4B.
Een Gravity Update heeft geholpen, Pi-Hole werkt weer zoals het hoort.

[ Voor 16% gewijzigd door Freee!! op 29-04-2020 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F-Tim
[...]

- random reboots

Hebben jullie enig idee?
Vreemd idd! Wat gebeurt er als je een kale nieuwe install van raspbian doet?
Dan weet je iig zeker dat het geen andere software is die het device stoort?

Als het dan ook problemen blijft geven dan zou ik idd gokken op een defect device. Maar, wellicht heb je er ook nog garantie op?

Wanna play?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
[...]

- random reboots

Hebben jullie enig idee?
Welke voeding gebruik je? Meeste van dit soort problemen komen voort uit een brakke voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

F-Tim schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:25:
[...]

Vreemd idd! Wat gebeurt er als je een kale nieuwe install van raspbian doet?
Dan weet je iig zeker dat het geen andere software is die het device stoort?

Als het dan ook problemen blijft geven dan zou ik idd gokken op een defect device. Maar, wellicht heb je er ook nog garantie op?
Toevallig vanmorgen even een nieuwe install op een andere SD kaart (om die ook maar even uit te sluiten). Zelfde verhaal.
Magic schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:42:
[...]

Welke voeding gebruik je? Meeste van dit soort problemen komen voort uit een brakke voeding.
Originele voeding (ik heb zo'n startpakket gehaald). Vanmorgen ook de voeding verwisseld, zelfde verhaal...

Ik denk dat de Ethernetpoort gewoon kaduuk is. Wifi werkt verder prima, dus op zich is dat ding wel bruikbaar, maar wel jammer.

Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 31% gewijzigd door Spacecowboy op 29-04-2020 10:12 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 11:38
Een nieuwe Raspberry pi Camera.
12.3 megapixel
Voor $50
En met lenzen vanaf $15

Blog linkje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Nieuwe Pi binnen. SD kaartje overgezet, configuratie van het vaste ipadres werkt direct...

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 22:21
hiddit schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:19:
Een nieuwe Raspberry pi Camera.
12.3 megapixel
Voor $50
En met lenzen vanaf $15

Blog linkje
En dus minimaal 65 euro om te beginnen. (Cam + lens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 21:04
Ik ben aan het overwegen om een raspberry pi 4, 4gb aan te schaffen en in te zetten voor de volgende use cases:
  1. Als WiFi router. Mijn huidige WiFi router (bij huidige internet provider) doet geen 5ghz en ben niet tevreden over WiFi performance. Zit eraan te denken om een externe antenne bij Rpi te kopen en dan de Rpi als WiFi router in te zetten zodat ik ook niet meer afhankelijk ben van WiFi router van provider (verander regelmatig van provider). Heeft iemand hier ervaring mee?
  2. Als media player om af en toe filmpje af te spelen (heb al meerdere mogelijkheden gevonden, ziet er goed uit)
  3. Als staking voor cryptocurrency.
En alles op 1 Rpi. Zou dit haalbaar zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 14:44
T-mo-T schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:28:
Ik ben aan het overwegen om een raspberry pi 4, 4gb aan te schaffen en in te zetten voor de volgende use cases:
  1. Als WiFi router. Mijn huidige WiFi router (bij huidige internet provider) doet geen 5ghz en ben niet tevreden over WiFi performance. Zit eraan te denken om een externe antenne bij Rpi te kopen en dan de Rpi als WiFi router in te zetten zodat ik ook niet meer afhankelijk ben van WiFi router van provider (verander regelmatig van provider). Heeft iemand hier ervaring mee?
  2. Als media player om af en toe filmpje af te spelen (heb al meerdere mogelijkheden gevonden, ziet er goed uit)
1) ik zou gewoon voor een goede AP gaan, heb zelf een Ubiquiti AC LR, nooit meer problemen met wifi bereik gehad.
2) voor media center gebruik ik mijn RPi4 met LibreElec erop
3) geen idee wat je bedoeld hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

T-mo-T schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:28:
Dat kan, maar waarom zou je dat doen als er voor elk doel een beter alternatief bestaat :?

- Koop één of meerdere losse accesspoints en plaats die door het huis heen.
- Neem een Xiaomi Android TV doosje of een Vero 4K+ bijvoorbeeld.
- Volgens mij zijn daar ook simpele goedkope losse oplossingen voor beschikbaar ?!
Reinder83 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:11:
ik zou gewoon voor een goede AP gaan, heb zelf een Ubiquiti AC LR, nooit meer problemen met wifi bereik gehad.
Naast het feit dat een LR model geen meerwaarde heeft over het algemeen : Niet iedereen zomaar klakkeloos Ubiquiti aanraden!

Heel veel mensen zijn daar niet de doelgroep voor en snappen onder andere het concept van een losse controller voor al hun netwerkapparatuur niet ;)
Daarnaast zijn er zat andere merken die ook accesspoints verkopen die ook gewoon prima kunnen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinder83
nero355 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:35:
Naast het feit dat een LR model geen meerwaarde heeft over het algemeen : Niet iedereen zomaar klakkeloos Ubiquiti aanraden!

Heel veel mensen zijn daar niet de doelgroep voor en snappen onder andere het concept van een losse controller voor al hun netwerkapparatuur niet ;)
Daarnaast zijn er zat andere merken die ook accesspoints verkopen die ook gewoon prima kunnen voldoen.
We zitten hier op tweakers dus ik mag er vanuit gaan dat mensen weten wat ze doen, plus een pi als accesspoint zou ik zelf niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 21:04
nero355 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:35:
[...]

Dat kan, maar waarom zou je dat doen als er voor elk doel een beter alternatief bestaat :?

- Koop één of meerdere losse accesspoints en plaats die door het huis heen.
- Neem een Xiaomi Android TV doosje of een Vero 4K+ bijvoorbeeld.
- Volgens mij zijn daar ook simpele goedkope losse oplossingen voor beschikbaar ?!

[...]

Voornamelijk omdat je het hier al over 3 losse oplossingen hebt, alle 3 losse apparaten. Leek me juist handig als alles op een Rpi kan draaien, dan heb ik in principe alleen m'n router + de Rpi. Vooral omdat ik de media speler niet vaak zal gebruiken, cryptocurrency staken moet 24/7 draaien en de WiFi access point idem. Maar wat voor argumenten zou je hebben tegen een Rpi met een sterke externe WiFi antenne? Zou een dedicated access point alsnog beter werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinder83
T-mo-T schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:22:
[...]

Voornamelijk omdat je het hier al over 3 losse oplossingen hebt, alle 3 losse apparaten. Leek me juist handig als alles op een Rpi kan draaien, dan heb ik in principe alleen m'n router + de Rpi. Vooral omdat ik de media speler niet vaak zal gebruiken, cryptocurrency staken moet 24/7 draaien en de WiFi access point idem. Maar wat voor argumenten zou je hebben tegen een Rpi met een sterke externe WiFi antenne? Zou een dedicated access point alsnog beter werken?
Het zal ongetwijveld allemaal erop draaien, maar of je het moet willen is de vraag. Als je het als hobbie projectje wilt doen, moet je dat vooral proberen, daarvoor zijn we natuurlijk ook weer tweakers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Wat zijn je verwachtingen van een Pi(4) als accesspoint?
Wat heb je zelf gevonden en welke hardware gebruik je nu?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

T-mo-T schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:22:
Maar wat voor argumenten zou je hebben tegen een Rpi met een sterke externe WiFi antenne? Zou een dedicated access point alsnog beter werken?
Fatsoenlijke WiFi krijg je pas als je meerdere losse accesspoints op de juiste plek zet :Y)

Één heel sterk signaal gaat niks voor je oplossen.
Vooral als de Client niet eens net zo luid terug kan praten! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
smesjz schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:31:
[...]

Ik dacht vooral gedoe te vermijden door allemaal standaard componenten te gebruiken zoals standard case, maar is 0 airflow omdat alles potdicht zit. PI blijft wel koel (63) maar fan maakt ontzettend veel lawaai. Natuurlijk kan je via config.txt wel wat tunen maar het is gewoon beetje houtje-touwtje oplossing zo.
Schaamteloze zelf-quote: na 2 weken toch maar het klepje van de officiele PI behuizing gehaald ivm lawaai van de PoE-HAT fan. Temperatuur is nu steady 46 ipv 64 graden en fan is weer stil. Niet heel fraai maar wel goedkoopste oplossing voor nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
smesjz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:58:
[...]
Schaamteloze zelf-quote: na 2 weken toch maar het klepje van de officiele PI behuizing gehaald ivm lawaai van de PoE-HAT fan. Temperatuur is nu steady 46 ipv 64 graden en fan is weer stil. Niet heel fraai maar wel goedkoopste oplossing voor nu.
Zo warm heb ik dat ding nog niet voor langere tijd gehad, maar met een paar gaten in het klepje gaat de temperatuur ook behoorlijk omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45

Kheos

FP ProMod
Ik zou graag zoiets
https://datasheet.eaton.c...model=180800&locale=nl_NL
aansturen met mijn Raspberry Pi.
Het is me niet echt duidelijk, maar ik begrijp dat zoiets op 12 of 24 volt werkt en dat je de kleuren kunt mengen met PWM. Dus mijn vraag is: wat heb ik nodig om mijn Raspberry Pi daarmee te verbinden?
3 12V optocouplers gaat niet werken want dan heb ik geen PWM, toch?
Een soort relais dat ook PWM doet?
Een HAT?
het is me echt niet duidelijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

(jarig!)
Kheos schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:54:
Ik zou graag zoiets
https://datasheet.eaton.c...model=180800&locale=nl_NL
aansturen met mijn Raspberry Pi.
Het is me niet echt duidelijk, maar ik begrijp dat zoiets op 12 of 24 volt werkt en dat je de kleuren kunt mengen met PWM. Dus mijn vraag is: wat heb ik nodig om mijn Raspberry Pi daarmee te verbinden?
3 12V optocouplers gaat niet werken want dan heb ik geen PWM, toch?
Een soort relais dat ook PWM doet?
Een HAT?
het is me echt niet duidelijk :(
Met de GPIO-pinnen kun je relais aansturen, stukje flatcable met stekkertjes (blokje) zou genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45

Kheos

FP ProMod
Freee!! schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Met de GPIO-pinnen kun je relais aansturen, stukje flatcable met stekkertjes (blokje) zou genoeg moeten zijn.
dus toch 3 aparte relais dan? en dat geeft dan geen problemen met die PWM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
Kheos schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Relais of mosfets, relais maken veel geluid, om die reden zou ik zelf voor mosfets gaan, PWM is in principe gewoon aan en uitschakelen op een bepaalde frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Kheos schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Jawel. PWM kun je schudden als je relais gebruikt, die zijn daar bij lange na niet snel genoeg voor.

Mosfets zou kunnen, alleen aangezien dit zo te zien common-cathode LEDs zijn en je dus de hoge kant moet schakelen, zul je dan wel een kunstgreep uit moeten halen om de gate hoog genoeg te kunnen maken. Zoals de RPi met de 5V aan de 24V lijn van de lamp hangen (geisoleerde voedingen gebruiken is dan een MUST uiteraard).

Waarschijnlijk is het makkelijskte in dit geval om gewoon optocouplers te gebruiken. Het gaat toch niet om hoge stromen.

Ik weet niet of je persé aan dit product vast zit maar je zou jezelf op elektronisch vlak een hoop gedoe besparen door gewoon voor een paar cent een normale Common Anode RGB LED en 3 weerstanden te kopen.
Pagina: 1 ... 50 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs