In plaats van een heel nieuw topic te openen, post ik het even hier, ik zit namelijk met vreemd gedrag wat ik niet zomaar kan verklaren.
Ik heb een Magic Mirror gemaakt op basis van een RPI 4 4GB, deze werkt an sich prima, maar ik heb 1 klein issue waar ik niet helemaal uitkom.... en of ik zie iets over het hoofd, of ik heb een defect te pakken.
Aangezien ik de Pi ook netjes wil kunnen uitschakelen, heb ik volgens
deze handleiding de
volgende drukknop aangesloten. Het betreft een eenvoudige 'normally-open' knop, welke met een quick-connect kabel zit aangesloten op de Pi op pin 5/6 conform de handleiding.
Dit werkt... alleen iets té goed ;-) De Pi gaat netjes aan én uit, maar op random momenten kwam ik erachter dat de Pi in de Magic Mirror uitstond. En er was letterlijk geen pijl te trekken op de tijdstippen.
Vervolgens ben ik gaan troubleshooten, de AC adapter tijdelijk vervangen door een zware Lenovo USB-C adapter. Bleek het niet te zijn.
Gekeken of ik cron jobs had draaien die iets konden verklaren, ook niets. Zowel niet onder de
pi als onder de
root user.
Via mijn Unifi controller kon ik elke keer zien wanneer mijn Pi voor het laatst actief was op de wifi, en op dat moment zag ik in de logging gewoon een nette "soft-shutdown" voorbij komen.
Opvolgend kwam de GPIO aan de beurt, daar zat enkel de knop op. dus deze losgekoppeld om het uit te sluiten, en warempel... de Pi werkt ongestoord dagen door.
Oké, defecte kabels of knop zou je denken. QC kabel verwisseld, maar maakte ook geen verschil. QC kabel verlengd met jumper-wires op de GPIO poort maakte óók geen verschil. Als laatste de knop gewisseld (voor eenzelfde model), maar óók daar exact hetzelfde gedrag.
Nu zat ik erover te denken om een compleet andere knop te kopen, wellicht dat ik daar meer geluk mee heb, maar ergens knaagt het gevoel bij me dat het niet "kan", de knop is immers standaard "open", en dus kan er geen signaal door lopen? Moet ik toch een weerstand ergens tussen plaatsen? Of lijkt er idd toevallig iets mis met beide knoppen?