Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ay02trhl.jpg

Een tijdje geleden heeft het Chinese Shenzhen Xunlong Software CO. een aantal Raspberry Pi clones* op de markt gebracht maar er is nog niet veel over te vinden op Tweakers :9

Er zijn verschillende versies, waarvan deze 3 het populairst zijn:

Orange Pi One €9 (+shipping)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3MKhTxal.jpg
CPU: Alwinner H3 Quad-core Cortex-A7 H.265/HEVC 4K
GPU: Mali 400MP2 GPU @600MHz
Memory (SDRAM): 512MB DDR3 (shared with GPU)
Onboard Network: 10/100M Ethernet
USB 2.0: 1x
Product size: 69mm × 48mm
Power Source: DC input, USB OTG input don't supply power

Orange Pi Lite €11 (+shipping)
Zelfde als Orange Pi One maar dan met ingebouwd WiFi ipv Ethernet
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bZOI47hl.png
GPU: Mali 400MP2 GPU @600MHz
Memory (SDRAM): 512MB DDR3 (shared with GPU)
Onboard Network: WiFi
USB 2.0: 2x
Product size: 69mm × 48mm

Orange Pi PC €14 (+shipping)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pxIvRR7l.jpg
GPU: Mali400MP2 GPU @600MHz
Memory (SDRAM): 1GB DDR3 (shared with GPU)
Onboard Network: 10/100M Ethernet
USB 2.0: 3x
Product size: 85mm × 55mm

Voor deze prijzen zijn ze een leuk alternatief voor de Raspberry Pi (€40,-) maar er is nog niet zo'n grote userbase dat de bordjes door elk project worden ondersteund.

* Worden verkocht via Aliexpress maar zijn geen echte clones, zijn nl. niet compatible met Raspberry Pi images doordat ze een Alwinner SoC hebben ipv een Broadcom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:24
d:)b d:)b Een topic over Orange Pi YAY :P

Ik heb pas geleden 2 Orange Pi One's besteld. Op zich hele leuke bordjes, maar zoals in de OT wordt gezegd, de community is nog niet heel groot.

Ik wil wel een kleine waarschuwing geven. Als je besluit zo een bordje te bestellen, wat ik absoluut niet afraad, begrijp me goed, maar verwacht ook niet op elk probleempje een kant en klaar antwoord, zoals dat bij Raspberry Pi nu meestal wel het geval is. Je zal sommige dingen zelf moeten uitzoeken.

Wat wel een ding bij de Orange Pi One is, dat in de image die Shenzhen Xunlong op hun website heeft staan een bug zit die ervoor zorgt dat de CPU niet goed throtlled en daardoor heel heet kan worden. De jongens van Ambian.com hebben dit(En een paar andere problemen, zoals een probleem met de HDMI en een bug waardoor je door een string naar een file te sturen root kan worden) opgelost in een op ARM gerichte Debian distro.
Mijn advies is dan ook om Armbian te draaien op deze bordjes.

Het is ook mijn wens om WiringX op deze bordjes draaiend te krijgen, maar tijd heeft er voor gezorgd dat ik daar nog niet aan toe ben gekomen. (misschien voelt iemand anders zich geroepen :P )

Er staan ook Android images voor deze bordjes op de site van Shenzhen Xunlong, maar daar heb ik geen ervaring mee. Iemand anders misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Vuikie schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:51:
d:)b d:)b Een topic over Orange Pi YAY :P

Ik heb pas geleden 2 Orange Pi One's besteld. Op zich hele leuke bordjes, maar zoals in de OT wordt gezegd, de community is nog niet heel groot.

Ik wil wel een kleine waarschuwing geven. Als je besluit zo een bordje te bestellen, wat ik absoluut niet afraad, begrijp me goed, maar verwacht ook niet op elk probleempje een kant en klaar antwoord, zoals dat bij Raspberry Pi nu meestal wel het geval is. Je zal sommige dingen zelf moeten uitzoeken.

Wat wel een ding bij de Orange Pi One is, dat in de image die Shenzhen Xunlong op hun website heeft staan een bug zit die ervoor zorgt dat de CPU niet goed throtlled en daardoor heel heet kan worden. De jongens van Ambian.com hebben dit(En een paar andere problemen, zoals een probleem met de HDMI en een bug waardoor je door een string naar een file te sturen root kan worden) opgelost in een op ARM gerichte Debian distro.
Mijn advies is dan ook om Armbian te draaien op deze bordjes.

Het is ook mijn wens om WiringX op deze bordjes draaiend te krijgen, maar tijd heeft er voor gezorgd dat ik daar nog niet aan toe ben gekomen. (misschien voelt iemand anders zich geroepen :P )

Er staan ook Android images voor deze bordjes op de site van Shenzhen Xunlong, maar daar heb ik geen ervaring mee. Iemand anders misschien?
Ik heb hem zelf nog niet, maar voor zover ik weet zijn de Armbian images de enige die er fatsoenlijk op werken. Door de andere SoC (Alwinner ipv Broadcom) werken de Raspberry pi images hier niet op, hij is dus niet compatible, maar heeft wel meer power dan een RPi 2B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:56
Ik ben lekker aan het klieren met mijn Orange PI lite. De enige image die ik tot nu toe heb geprobeerd is die van Armbian. Draait prima tot nu toe.

Ik ga deze week nog even proberen de GPIO library aan de praat te krijgen.

https://github.com/zhaolei/WiringOP

Ik wil uiteindelijk deze Orange PI gebruiken om Domoticz te runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hallo allemaal!

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een Orange Pi Plus 2 (V1).
Maar omdat ik ook nog 3 Raspberry Pi's en een handvol Arduino's had liggen
was ik nog niet toegekomen aan het spelen met de Orange.

Zoals boven al vermeld staat, de userbase is nog erg klein en de fabrikant
heeft echt nog weinig op de website staan. Niet alles werkt out of the box en je
zal dus zelf goed onderzoek moeten doen om alles goed werkend te krijgen.

Laat je niet afschrikken door mensen die gelijk roepen dat niet al de USB poorten werken,
of dat de LAN port niets doen. Dit zijn simpele dingen om op te lossen maar je zal je even moeten inlezen.
Dit is geen product om te kopen als je 0,0 verstand van linux hebt trouwens.

1 dagje wezen klooien, en heb er nu Ubuntu Mate op draaien.
Ja mijn USB poorten werken nu en de 1G LAN poort ook :)

(gebruik de meest recente kernel, probleem opgelost)

Deze week maar eens kijken of ik een SSD aan de praat krijg,
en de onboard Wifi zou ook wel leuk zijn. O+

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Droxz schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:05:
Hallo allemaal!

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een Orange Pi Plus 2 (V1).
Maar omdat ik ook nog 3 Raspberry Pi's en een handvol Arduino's had liggen
was ik nog niet toegekomen aan het spelen met de Orange.

Zoals boven al vermeld staat, de userbase is nog erg klein en de fabrikant
heeft echt nog weinig op de website staan. Niet alles werkt out of the box en je
zal dus zelf goed onderzoek moeten doen om alles goed werkend te krijgen.

Laat je niet afschrikken door mensen die gelijk roepen dat niet al de USB poorten werken,
of dat de LAN port niets doen. Dit zijn simpele dingen om op te lossen maar je zal je even moeten inlezen.
Dit is geen product om te kopen als je 0,0 verstand van linux hebt trouwens.

1 dagje wezen klooien, en heb er nu Ubuntu Mate op draaien.
Ja mijn USB poorten werken nu en de 1G LAN poort ook :)

(gebruik de meest recente kernel, probleem opgelost)

Deze week maar eens kijken of ik een SSD aan de praat krijg,
en de onboard Wifi zou ook wel leuk zijn. O+
Heb je Armbian al geprobeerd? Bij mij werkt namelijk daarmee wel alles out-of-the-box voor zover ik getest heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
Lennyz schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:00:
[...]

Heb je Armbian al geprobeerd? Bij mij werkt namelijk daarmee wel alles out-of-the-box voor zover ik getest heb.
Bedankt voor je snelle reply!

Ik heb nog geen Armbian gebruikt, dit is letterlijk het eerste OS wat ik gebruikt/getest hebt.
Al 2 uur lang zoek ik me rot om te kijken of ik Wifi (Realtek RTL8189ETV) aan de praat kan krijgen onder Ubuntu (3.4.39), maar dat schijnt toch echt een uitdaging te zijn.

Vanavond maar even Armbian testen :9

Nou ben ik wel een Linux gebruiker, maar geen expert, daarom ben ik begonnen met testen van Ubuntu.

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Orange Pi Plus 2E H3 in mijn bezit. Prima als Armbian bordje!

Wil je android draaien? Dan vergeet het maar. De Android versie op het ingebouwde flash geheugen boot wel, maar het enige wat je kunt doen is de settings aanpassen. Als je dan de ISO van de site pakt en op je SD zet, dan wilt het bord niet eens opstarten (blijft hangen op processor logo). Meerdere SD kaarten besteld.

Mijn ervaring is dat, zoals al eerder genoemd, de community nog klein is en de support ook niet bijster is.

Wel ben ik van mening dat de Armbian build zeker wel goed is en als servertje thuis best wel goede specs heeft!

Ik doe er zelf niets meer mee. Met name voor de android gekocht maar dat is gewoon niet goed. Armbian is wel echt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Ik heb al een flinke tijd een orangepi one en pc draaien.

Beiden met armbian, en dat werkt prima. (Beter dan de images die ik bij orange zelf heb gedownload maar toen was het 'pc'-bordje net uit. Misschien werkt dat tegenwoordig beter)

Eentje draait is een domoticz slave met een piface digital er op (De Chinese DIDO kloon ervan), aan de ander hangt een USB HDD en draait 'snachts met een bash scriptje en rdiff-backup backups van mijn fileserver.

Ze zijn sneller dan de orignele raspberry PI B bordjes, dat is zeker bij het backup doosje goed te merken. Ik ben benieuwd hoe en of wiring pi er op draait, domoticz doet het er in ieder geval prima op.

De interne voeding van de orange pi PC is iets beter dan de One, de PC is iets van een watt zuiniger.
De netstekker voedingen die Shenzhen Xunlong mee verkoopt zou ik snel vergeten, bestel het USB power touw erbij en knoop hem aan een willekeurige (goede) USB adapter, het driepoorts ding van de Zweedse meubeltoko bijvoorbeeld.
Bij beide bordjes is iets van een heatsink wel aan te raden, met een klein blokje er op blijt de soc ruim onder de vijftig graden.

[ Voor 28% gewijzigd door Sine op 31-10-2016 13:30 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
Leuk om zo eens te lezen wat jullie met je Orange Pi doen.
Ik heb er wel een powercable bij gehad, zo'n powercable naar USB.
Deze heb ik aan een telefoon oplader van 1,5A gehangen en werkt prima.

Deze week bezig geweest met ArmBian en dat werkt inderdaad prima. (Wifi werkt eindelijk)
Ik krijg het helaas niet voor elkaar om 1920*1200 te draaien.

Modes toegevoegd in:
/etc/fb.modes

fbset commands in:
/etc/rc.local

Wat ik er nu op draai is:
Webmin
VNC over SSH
SFTP server

Ik heb zo'n SATA kabel besteld om een SSD te kunnen gebruiken op de Sata poort.

Deze week maar eens kijken naar WiringPi :)
(Heb genoeg sensoren en spullen liggen van mijn Raspberry Pi/Arduino)

[ Voor 0% gewijzigd door Droxz op 01-11-2016 07:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:24
Welke versie van Armbian draai je? De instellingen voor video output zijn namelijk gewijzigd.

Check deze thread op het Armbian forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
Droxz schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:31:
Deze week maar eens kijken naar WiringPi :)
WiringPi werkt niet op orange pi.
Gisteren toevallig WiringOP op mijn orange pi geinstalleerd en dat lijkt prima te werken.
Kijk op https://github.com/zhaolei/WiringOP voor meer informatie.

Ik heb letterlijk de instructies gevolgd;

git clone https://github.com/zhaolei/WiringOP.git -b h3
cd WiringOP
chmod +x ./build
sudo ./build
gpio readall (je krijgt tabel te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:54
Heb zelf een Opi PC en twee Opi One's. Sinds die Armbian images zijn ze goed bruikbaar idd, maar de One's ben ik achteraf toch minder enthousiast over. Ze produceren nogal wat RF noise en worden ontzettend veel warmer dan de PC. Een heatsink is echt een must op de One, als je 'm een beetje stresst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
Vuikie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:55:
Welke versie van Armbian draai je? De instellingen voor video output zijn namelijk gewijzigd.

Bedankt, maar ik heb zelfs h3disp al geprobeerd maar kreeg het niet werkend voor 1920*1200.
(Of ik snap gewoon nog steeds niet hoe ik deze moet toevoegen)

Ik gebruik:
Linux orangepiplus 3.4.112-sun8i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
foekie01 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:32:
[...]

WiringPi werkt niet op orange pi.
Gisteren toevallig WiringOP op mijn orange pi geinstalleerd en dat lijkt prima te werken.
Kijk op https://github.com/zhaolei/WiringOP voor meer informatie.

Ik heb letterlijk de instructies gevolgd;

git clone https://github.com/zhaolei/WiringOP.git -b h3
cd WiringOP
chmod +x ./build
sudo ./build
gpio readall (je krijgt tabel te zien)
Nice, zeker even proberen!

Misschien handig om deze in de OP te zetten? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Droxz schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:31:

Ik krijg het helaas niet voor elkaar om 1920*1200 te draaien.
Vuikie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:55:

Inderdaad. Dat lukt mij met het programma "h3disp" dat ingebakken zit in Armbian.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• foekie01
Gezien mijn "miskoop" van de orangpi (ik wilde hem voor de android hebben), toch besloten hem niet in de kast te laten verdwijnen, maar deze te gebruiken als basic domotica systeempje (of in ieder geval poberen of dit lukt).

Reden is dat ik thuis enkele Klik Aan Klik Uit (KAKU) dingetjes heb en deze, vanwege de dikke muren, niet helemaal vlekkeloos werken.

Dit is een soort van mini blog, om mijn ervaringen te delen. Wellicht heeft iemand er iets aan..

Ik ben eens wat gaan google-en en ik kwam op domoticz uit. Deze heeft raspberry pi ondersteuning en biedt ook installatie handleidingen voor linux omgevingen die niet-raspbian zijn (enkel debian based versies worden ondersteund). Goed nieuws, want de orange pi kan armbian draaien en dus zou het compatibel moeten zijn!

Dit blijkt ook zo te zijn. Compileren van source verloopt vlekkeloos en door de quad core CPU gaat het eigenlijk wel best vlot; ongeveer 20 minuten (vergeet de koeling niet! HEET!).

Opstarten die handel, en ook dat gaat vlekkeloos. Even wat in de menus rond geneusd en al snel zag ik dat NEST in het lijstje stond. Gebruikersnaam en wachtwoord er in en ik kon al meteen temperatuur en luchtvochtigheid zien. Cool!

Maar nu kwam het; wat ik graag wil doen is dingen schakelen en schakelaars uitlezen.
Om dingen te schakelen kun je twee dingen doen;

* een raspbery addon kopen genaamd piface
* plain old GPIO m.b.v. wiringpi (let op: gebruik wiringOP voor orange pi. Zie mijn voorgaande bericht)

Ik koos voor het laatste, gezien ik prima in staat ben om mijn eigen circuits te bouwen.

WiringOP geinstalleerd en de compilatie gaf aan dat wiringpi kon worden gevonden. Ik kon echter in de GUI geen raspberry IO entry vinden. Ook de topics op internet hielpen niet echt. Toen ik opnieuw compileerde zag ik dat de .h wel werd gevonden, maar niet de library zelf.

Forum van domoticz leert dat je wiringpi static moet bouwen, maar dat had ik gedaan. Ik ben toen in de make file gaan kijken en daar zag ik dat de makefile naar een .a file zoekt en niet naar een .so. Toen zag ik op github de suggestie om de .a te symlinken naar de .so en dat werkt! Hier valt wel iets van te zeggen, maar het werkt.

In de GUI zag ik toen opeens de raspberry pi GPIO entry staan en die kon ik aan maken. Dat leek op zich prima, maar toen ik een switch wilde maken m.b.v. mijn zojuist toegevoegde hardware kreeg ik de melding GPIO init error. Wederom google maar geen echt bruikbaar resultaat. Wat ik wel tegen kwam is het volgende zeer recente topic;

http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=13979

Hier kampen meerdere mensen met deze init error. Ik ga de suggested fix proberen en dan compileer ik opnieuw. Ik laat meer weten als ik dit heb gedaan :o

[ Voor 5% gewijzigd door foekie01 op 03-11-2016 07:52 . Reden: Typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
Ik heb de fix geprobeerd en het werkt!
Ik moet wel even vermelden dat ik op dit moment Stable 5877 (https://github.com/domoti...d7f988cb2c6d9e94a2b2cf97c) aan het compileren ben. Dan heb ik een stable release en daar zit de GPIO fix in (commit 73b1485d4a2c413b42c05d93c6d3f8c8aa97129b)

Ik heb inmiddels al aardig wat spul er aan geknoopt om een wat ermee te spelen;
- Buitenlamp die schakelt via GPIO middels wiringOP (op basis van zonsopgang en zonsondergang)
- NEST (al eerder genoemd)
- IP Camera via RTSP (snapshotting - nog niet tevreden mee..)
- ESP8266 (draadloos relais schakelen vanuit domoticz voor andere buitenlampen die verder in de tuin zijn)
- Weer station(netatmo van iemand hier in de buurt)

Nog in ontwikkeling;
- Aquarium aansturing via domoticz (ESP8266 als controller)
- Aquarium logging (Ik begin met temperatuur)
- WAZE aankomsttijd zodat ik kan zien hoe lang de reistijd is (gewoon.. omdat het kan :D )

- etc..

Ik heb inmiddels mijn AE review aangepast. De android blijft troep, maar het bord zelf is best wel nice :D
Ik ben er blij mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
foekie01 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:18:
Ik heb de fix geprobeerd en het werkt!
Ik moet wel even vermelden dat ik op dit moment Stable 5877 (https://github.com/domoti...d7f988cb2c6d9e94a2b2cf97c) aan het compileren ben. Dan heb ik een stable release en daar zit de GPIO fix in (commit 73b1485d4a2c413b42c05d93c6d3f8c8aa97129b)

Ik heb inmiddels al aardig wat spul er aan geknoopt om een wat ermee te spelen;
- Buitenlamp die schakelt via GPIO middels wiringOP (op basis van zonsopgang en zonsondergang)
- NEST (al eerder genoemd)
- IP Camera via RTSP (snapshotting - nog niet tevreden mee..)
- ESP8266 (draadloos relais schakelen vanuit domoticz voor andere buitenlampen die verder in de tuin zijn)
- Weer station(netatmo van iemand hier in de buurt)

Nog in ontwikkeling;
- Aquarium aansturing via domoticz (ESP8266 als controller)
- Aquarium logging (Ik begin met temperatuur)
- WAZE aankomsttijd zodat ik kan zien hoe lang de reistijd is (gewoon.. omdat het kan :D )

- etc..

Ik heb inmiddels mijn AE review aangepast. De android blijft troep, maar het bord zelf is best wel nice :D
Ik ben er blij mee :D
Goed bezig foekie, bedankt voor het delen!

Ik heb ook nog 2x een ESP8266 liggen, maar ik ben begonnen met een simpele temp sensor.
Deze wil ik gebruiken om op een site (lokaal) aan te geven hoe warm het is. Ook heb ik nog wat andere sensoren liggen die ik daar aan wil knopen. (HT22 temp/humanity / Photoresistor LDR)

Mijn probleem, ik weet niets van apache/mysql en heb inmiddels mijn install om zeep geholpen 8)7
Iemand die daar toevallig verstand van heeft?

Ik heb trouwens 20x Photoresistor LDR ontvangen maar gebruik er nooit zo veel, als ik er iemand blij mee kan maken, laat maar weten :)

Gisteren trouwens mijn Sata kabel binnengekregen, morgen maar even mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Droxz schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 07:01:
[...]

Goed bezig foekie, bedankt voor het delen!

Ik heb ook nog 2x een ESP8266 liggen, maar ik ben begonnen met een simpele temp sensor.
Deze wil ik gebruiken om op een site (lokaal) aan te geven hoe warm het is. Ook heb ik nog wat andere sensoren liggen die ik daar aan wil knopen. (HT22 temp/humanity / Photoresistor LDR)

Mijn probleem, ik weet niets van apache/mysql en heb inmiddels mijn install om zeep geholpen 8)7
Iemand die daar toevallig verstand van heeft?

Ik heb trouwens 20x Photoresistor LDR ontvangen maar gebruik er nooit zo veel, als ik er iemand blij mee kan maken, laat maar weten :)

Gisteren trouwens mijn Sata kabel binnengekregen, morgen maar even mee aan de slag.
De site die je noemt, is dat domoticz? In domoticz kun je dit best wel easy doen. Ik heb zelf nu een ESP8266 als draadloos relais, maar je kunt er ook een temp sensor van maken die in domoticz zijn waarde kan laten zien.

Ik heb wel wat ervaring met apache en mysql, maar ik weet niet of ik je kan helpen. Installatie om zeep geholpen klinkt niet bijzonder handig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:44
Heb, natuurlijk zonder me ook fatsoenlijk in te lezen O+ , een Orange Pi PC 2 besteld. Waarom? Impulsaankoop! Wat wil ik ermee? Geen idee nog precies, maar ik heb er ook een 7 inch touch screen bij besteld en ik vind kistradio's bouwen wel een leuke bezigheid, dus ik denk iets in die trant: een kistradio on steroids. Zat te denken aan een multiboot (indien mogelijk) met Android (Spotify, Youtube, etc.), Volumio, Kodi en een retro games emulator.

Zal me zo eens gaan inlezen, maar misschien dat iemand al zo op voorhand weet of dit een brug te ver is voor de Orange Pi (laatste versie dus). Dan kan ik namelijk misschien beter voor een RPi3 gaan.

Uitdagingen die ik zie:
  • Multiboot
  • Touchscreen drivers
  • Ondersteuning Volumio
  • Snelheid Android
  • Beschikbaarheid emulator(s)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Android en multiboot zou ik uit mijn hoofd zetten. Het enige wat soepel draait is armbian. Voor de rest moet het eigenlijk gewoon kunnen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Haha, ik las al het e.e.a. Volgens mij wordt dit voor mij (ook) een miskoop. Juist Android leek me leuk om eens op zo'n bordje te laten draaien. En voor mijn eerder genoemde toepassing is juist een multiboot een soort van vereiste: simpel schakelen tussen verschillende media/game OS-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
foekie01 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 07:40:
[...]

De site die je noemt, is dat domoticz? In domoticz kun je dit best wel easy doen. Ik heb zelf nu een ESP8266 als draadloos relais, maar je kunt er ook een temp sensor van maken die in domoticz zijn waarde kan laten zien.

Ik heb wel wat ervaring met apache en mysql, maar ik weet niet of ik je kan helpen. Installatie om zeep geholpen klinkt niet bijzonder handig 8)7
Ik had wat duidelijker moeten zijn zie ik nu, voortaan maar niet in de ochtend reageren als ik net wakker ben.

De bedoeling is een lokale website op de OrangePi zelf te draaien met apachen/mysql.
Ik heb geen ervaring met beide maar hoe laat ik de uitkomst van een python scipt zien op een php site?
En als we praten over temp, hoe laat ik deze opslaan in een database om een grafiek mee te maken?

Hopelijk ben ik nu wat duidelijker.
Mysql werkte niet na het volgende van een tutorial en heb daarna een herinstall geprobeerd, nu loopt hij steeds te zeuren over dependency errors :X

Zo maar eens een frisse install doen.

En thanks, ben gelijk even kijken naar dat domoticz! :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:02:
Haha, ik las al het e.e.a. Volgens mij wordt dit voor mij (ook) een miskoop. Juist Android leek me leuk om eens op zo'n bordje te laten draaien. En voor mijn eerder genoemde toepassing is juist een multiboot een soort van vereiste: simpel schakelen tussen verschillende media/game OS-en.
Ik heb zelf nog geen Android geprobeerd, maar dat komt meer omdat het hier al duidelijk werd aangegeven, het werkt niet goed. Dat wil niet zeggen dat het natuurlijk ook nooit goed gaat werken he :)

Armbian, enige OS wat hier toe nu toe goed werkt.
(LAN, Wifi ed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Droxz schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:24:
[...]

Ik heb zelf nog geen Android geprobeerd, maar dat komt meer omdat het hier al duidelijk werd aangegeven, het werkt niet goed. Dat wil niet zeggen dat het natuurlijk ook nooit goed gaat werken he :)

Armbian, enige OS wat hier toe nu toe goed werkt.
(LAN, Wifi ed.)
Oh, ik kan vast wel iets doen met de Orange Pi, daar ben ik niet bang voor. Maar voor deze toepassing is het gewoonweg niet geschikt op de manier zoals ik het wil. Een RPi3 draait zover ik weet ook niet echt lekker met Android (TV), dus die optie is vooralsnog ook niet de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:45:
[...]

Oh, ik kan vast wel iets doen met de Orange Pi, daar ben ik niet bang voor. Maar voor deze toepassing is het gewoonweg niet geschikt op de manier zoals ik het wil. Een RPi3 draait zover ik weet ook niet echt lekker met Android (TV), dus die optie is vooralsnog ook niet de beste.
Dat is altijd jammer om te horen.
Dat Android niet lekker werkt op een Rpi3 kan ik alleen maar bevestigen trouwens, helaas.
Ik heb toen ook gekozen voor een OrangePi om te kijken of Android hier wel beter op zou werken trouwens, alsnog wel erg blij met de OrangePi, maar net als velen, jammer van Android ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Droxz schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:48:
[...]

Dat is altijd jammer om te horen.
Dat Android niet lekker werkt op een Rpi3 kan ik alleen maar bevestigen trouwens, helaas.
Ik heb toen ook gekozen voor een OrangePi om te kijken of Android hier wel beter op zou werken trouwens, alsnog wel erg blij met de OrangePi, maar net als velen, jammer van Android ;(
Hier lijkt het overigens prima te werken:

(op de voorganger van degene die ik besteld heb)

en ook hier:

Waarom werkt het volgens jullie dan niet (goed genoeg)?

[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 12-11-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:49:
[...]

Hier lijkt het overigens prima te werken:

[video] (op de voorganger van degene die ik besteld heb)

en ook hier:

[afbeelding]

Waarom werkt het volgens jullie dan niet (goed genoeg)?
Als voorbeeld:
YouTube: Install Android OS on Orange Pi Plus

LAN en/of Wifi problemen, warmte problemen (heb nog geen Fan/Headsink voor extra cooling), problemen met authorized foutmeldingen and de store lijkt ook niet/half/nooit te werken.

Misschien toch maar eens een poging wagen!

Eerst maar eens een project afmaken hier en even verder onderzoeken naar dat "domoticz" O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Droxz schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:10:
[...]

Als voorbeeld:
YouTube: Install Android OS on Orange Pi Plus

LAN en/of Wifi problemen, warmte problemen (heb nog geen Fan/Headsink voor extra cooling), problemen met authorized foutmeldingen and de store lijkt ook niet/half/nooit te werken.

Misschien toch maar eens een poging wagen!

Eerst maar eens een project afmaken hier en even verder onderzoeken naar dat "domoticz" O+
Hmm, LAN/wifi problemen zijn wel erg vervelend inderdaad. Hitte valt wel wat voor te bedenken en play store heb ik niet nodig nadat alles werkend er uiteindelijk op staat. Dus zolang wifi goed werkend te krijgen is lijkt me dit vooralsnog nog wel een betere optie vergeleken met een RPi voor mijn toepassing. Ik wacht in ieder geval nog even met het bestellen van een RPi3.
Nu nog even uitzoeken in hoeverre een DAC werkend te krijgen is in Android. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aer0
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-08-2024

Aer0

Prutsert.

Ik zit al met een Raspberry Pi Zero, Pi B, en 2 in huis. Bij elk hoopte ik om een web kiosk op te kunnen zetten met een soort slideshow met kleine animatie, om zo een leuk advertentie/infoscreen op te kunnen zetten. (middels Layerslider, zoals hier)

Bij de Raspberries is dit helaas nooit echt gelukt. In webbrowsers valt de performance als een kaartenhuis in elkaar.

Hoe lukt dit een beetje bij de OrangePi's? Kan iemand dit eens testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Aer0 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:23:
Ik zit al met een Raspberry Pi Zero, Pi B, en 2 in huis. Bij elk hoopte ik om een web kiosk op te kunnen zetten met een soort slideshow met kleine animatie, om zo een leuk advertentie/infoscreen op te kunnen zetten. (middels Layerslider, zoals hier)

Bij de Raspberries is dit helaas nooit echt gelukt. In webbrowsers valt de performance als een kaartenhuis in elkaar.

Hoe lukt dit een beetje bij de OrangePi's? Kan iemand dit eens testen?
De H3 modellen presteren ietsje beter dan de Raspberry Pi 2b, maar het scheelt weinig.
Maar als ze moeite hebben met een website lijkt me eerder dat dat aan die site ligt. Een beetje normaal browsen moet echt wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aer0

Aer0

Prutsert.

mcDavid schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:12:
[...]

De H3 modellen presteren ietsje beter dan de Raspberry Pi 2b, maar het scheelt weinig.
Maar als ze moeite hebben met een website lijkt me eerder dat dat aan die site ligt. Een beetje normaal browsen moet echt wel kunnen.
Ja, en nee ;)
Op de Raspberry is het tot dusver standaard raak bij Javascript om dingen te animeren, zoals de layerslider die ik had gelinkt. Op het moment dat een website dat gebruikt voor animatie, loopt een Raspberry praktisch vast, terwijl eenzelfde effect in LUA helemaal geen problemen oplevert.

Probleem in mijn geval is dat er voor Javascript/Web in het algemeen veel out-of-the-box-oplossingen zijn, en in veel andere gevallen gewoon niet.

Waar dat precies aan ligt, weet ik ook niet. Javascript JIT-compiler? Wat specs betreft; het werkt wel degelijk op smartphones, terwijl die ongeveer dezelfde, al dan niet minder rekenkracht hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
Aer0 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:14:
[...]

Ja, en nee ;)
Op de Raspberry is het tot dusver standaard raak bij Javascript om dingen te animeren, zoals de layerslider die ik had gelinkt. Op het moment dat een website dat gebruikt voor animatie, loopt een Raspberry praktisch vast, terwijl eenzelfde effect in LUA helemaal geen problemen oplevert.

Probleem in mijn geval is dat er voor Javascript/Web in het algemeen veel out-of-the-box-oplossingen zijn, en in veel andere gevallen gewoon niet.

Waar dat precies aan ligt, weet ik ook niet. Javascript JIT-compiler? Wat specs betreft; het werkt wel degelijk op smartphones, terwijl die ongeveer dezelfde, al dan niet minder rekenkracht hebben?
Ik heb hier geen kaas van gegeten, maar zou het wat te maken kunnen hebben met de GPU?

Als ik even snel kijk en vergelijk:

RPI3: Broadcom VideoCore IV at higher clock frequencies (300 MHz & 400 MHz)
OPI Plus 2: Mali400MP2 GPU @600MHz·Supports OpenGL ES 2.0
Mijn telefoon: Adreno 530

Ik lees trouwens wel veel commands over de browser keuze op een RPI.
Veel mensen kiezen voor "kweb" of "Dillo", zelf nooit van gehoord maar misschien heb je er wat aan.

Als je een voorbeeld site zou kunnen geven dan kan ik hier wel testen op een OPI Plus 2 or RPI3 of het vlot werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aer0

Aer0

Prutsert.

Droxz schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:17:
[...]

Ik heb hier geen kaas van gegeten, maar zou het wat te maken kunnen hebben met de GPU?

Als ik even snel kijk en vergelijk:

RPI3: Broadcom VideoCore IV at higher clock frequencies (300 MHz & 400 MHz)
OPI Plus 2: Mali400MP2 GPU @600MHz·Supports OpenGL ES 2.0
Mijn telefoon: Adreno 530

Ik lees trouwens wel veel commands over de browser keuze op een RPI.
Veel mensen kiezen voor "kweb" of "Dillo", zelf nooit van gehoord maar misschien heb je er wat aan.

Als je een voorbeeld site zou kunnen geven dan kan ik hier wel testen op een OPI Plus 2 or RPI3 of het vlot werkt.
Dat zou echt geweldig zijn! Van kweb heb ik vandaag inderdaad ook iets opgepikt, daar ga ik één der komende dagen eens mee worstelen. Het moét wel aan de software/gebrek aan hardwareacceleratie zijn dat het op de RPi2 niet vlot loopt, terwijl het wel een game als Quake kan draaien.

Als je er geen gekke omwegen voor hoeft te maken, zou ik graag willen weten of https://kreaturamedia.com...jquery-full-width-slider/ goed draait op de OPI en/of de RPI3.

Mocht het namelijk wél goed draaien, dan zie ik hele mooie kansen liggen voor schermen in de winkelruimte/restaurants etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
Aer0 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:46:
[...]

Dat zou echt geweldig zijn! Van kweb heb ik vandaag inderdaad ook iets opgepikt, daar ga ik één der komende dagen eens mee worstelen. Het moét wel aan de software/gebrek aan hardwareacceleratie zijn dat het op de RPi2 niet vlot loopt, terwijl het wel een game als Quake kan draaien.

Als je er geen gekke omwegen voor hoeft te maken, zou ik graag willen weten of https://kreaturamedia.com...jquery-full-width-slider/ goed draait op de OPI en/of de RPI3.

Mocht het namelijk wél goed draaien, dan zie ik hele mooie kansen liggen voor schermen in de winkelruimte/restaurants etc.
Helaas heb ik maar 1 micro sd kaart ( :X ) dus ik heb het net even getest op Orange Pi Plus 2, met de applicatie "Iceweasel->Firefox ESR" op Armbian op de resolutie 720P.
Best raar op een 25", maarja, ik gebruik bijna alleen SSH.

Ik heb nu 2 schermen open, 1 scherm op windows en 1 scherm op de Orange Pi Plus 2 met dezelfde website (die url van jou).

Windows (Opera in mijn geval) is wel wat sneller/vloeiender, maar alsnog ben ik positief verrast!
In fullscreen mode werkt het even goed trouwens. Ik denk wel dat je hier wat leuks mee kan maken hoor :9

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
Even wat anders, ik kom met grote regelmaat op de website "Instructables".

Ik moest weer eens mijn Armbian opnieuw installeren (iets met Mysql gekloot), dus ik heb er maar gelijk een instructable van gemaakt.

Mochten mensen nieuw zijn met de Orange Pi, en een duidelijke handleiding zoeken voor de installatie van Armbian, neem eens een kijkje op:

http://www.instructables.com/id/Orange-Pi-Plus-2-Armbian/

Mocht ik wat zijn vergeten, fout hebben gedaan of iemand heeft nog andere suggesties, ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Droxz schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:36:
Even wat anders, ik kom met grote regelmaat op de website "Instructables".

Ik moest weer eens mijn Armbian opnieuw installeren (iets met Mysql gekloot), dus ik heb er maar gelijk een instructable van gemaakt.

Mochten mensen nieuw zijn met de Orange Pi, en een duidelijke handleiding zoeken voor de installatie van Armbian, neem eens een kijkje op:

Mocht ik wat zijn vergeten, fout hebben gedaan of iemand heeft nog andere suggesties, ik hoor het graag :)
Ziet er goed uit! Duidelijk en helder opgeschreven. Ik kan geen verbeterpunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
Lennyz schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:42:
[...]

Ziet er goed uit! Duidelijk en helder opgeschreven. Ik kan geen verbeterpunt vinden.
Thanks! :D
En jullie thanks, ik leer hier ook weer genoeg.
Als ik zo een steentje kan bedragen, wat is er nou mooier om kennis te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
foekie01 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 07:49:
-knip-

WiringOP geinstalleerd en de compilatie gaf aan dat wiringpi kon worden gevonden. Ik kon echter in de GUI geen raspberry IO entry vinden. Ook de topics op internet hielpen niet echt. Toen ik opnieuw compileerde zag ik dat de .h wel werd gevonden, maar niet de library zelf.

Forum van domoticz leert dat je wiringpi static moet bouwen, maar dat had ik gedaan. Ik ben toen in de make file gaan kijken en daar zag ik dat de makefile naar een .a file zoekt en niet naar een .so. Toen zag ik op github de suggestie om de .a te symlinken naar de .so en dat werkt! Hier valt wel iets van te zeggen, maar het werkt.

In de GUI zag ik toen opeens de raspberry pi GPIO entry staan en die kon ik aan maken. Dat leek op zich prima, maar toen ik een switch wilde maken m.b.v. mijn zojuist toegevoegde hardware kreeg ik de melding GPIO init error. Wederom google maar geen echt bruikbaar resultaat. Wat ik wel tegen kwam is het volgende zeer recente topic;
Je hebt mijn interesse gewekt met Domoticz!
Ik heb deze inmiddels draaien maar zoals je inderdaad aangeeft kan ik geen Orange/Raspberry selecteren als device en helaas gaat mijn kennis niet ver genoeg om alles te begrijpen wat je hierboven noemt.

Zou je mij willen/kunnen helpen? >:)

p.s
Orange werd inderdaad erg warm, ik heb er maar een Fan opgezet.
Oude fan, draadjes los, male-female jumber cable naar USB kabel en deze in een USB hub, ach het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 21:32
Ik heb mijn OrangePi PC voorzien van Kodi en werkt al bijna een half jaar probleemloos.

Af en toe bij het omschakelen van IPTV naar Kodi pakt hij hem ff niet en zie je ruis, maar door dan even teug te gaan naar een ander hdmi kanaal en dan na 5 seconden weer terug werkt het goed.

Ook een bluetooth toetsenbord werkt goed.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
roches schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 14:13:
Ik heb mijn OrangePi PC voorzien van Kodi en werkt al bijna een half jaar probleemloos.

Af en toe bij het omschakelen van IPTV naar Kodi pakt hij hem ff niet en zie je ruis, maar door dan even teug te gaan naar een ander hdmi kanaal en dan na 5 seconden weer terug werkt het goed.

Ook een bluetooth toetsenbord werkt goed.....
:o meen je dat? Is de hardware-versnelling werkend te krijgen tegenwoordig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Laatst online: 08-06 21:32
mcDavid schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:56:
[...]

:o meen je dat? Is de hardware-versnelling werkend te krijgen tegenwoordig dan?
Durf ik niet direkt te zeggen, het werkt in ieder geval stukken sneller dan een PI-2B....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
Droxz schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 13:52:
[...]

Je hebt mijn interesse gewekt met Domoticz!
Ik heb deze inmiddels draaien maar zoals je inderdaad aangeeft kan ik geen Orange/Raspberry selecteren als device en helaas gaat mijn kennis niet ver genoeg om alles te begrijpen wat je hierboven noemt.

Zou je mij willen/kunnen helpen? >:)

p.s
Orange werd inderdaad erg warm, ik heb er maar een Fan opgezet.
Oude fan, draadjes los, male-female jumber cable naar USB kabel en deze in een USB hub, ach het werkt.
Ja hoor ik wil jou wel helpen.
Wat je moet doen is wiringOP installeren. Instructies eerder genoemd in dit topic.

Vervolgens gaat domoticz op zoek naar libwiringPi.so, maar die kan ie niet vinden. Reden is dat er wel een .a is, ook al compileer je static, en dus geen .so. Wat je kunt doen is het volgende;

cd /usr/local/lib/
sudo ln -s libwiringPi.so libwiringPi.a

Je maakt dus handmatig een symbolic link naar je .a zodat je een .so hebt.

Je moet nu wel domoticz opnieuw compileren. Als het goed is zegt deze nu niet alleen de header te vinden, maar ook de library file. Als hij dat niet zegt, kom dan even terug en kijken we verder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
foekie01 schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:43:
[...]

Ja hoor ik wil jou wel helpen.
Wat je moet doen is wiringOP installeren. Instructies eerder genoemd in dit topic.

Vervolgens gaat domoticz op zoek naar libwiringPi.so, maar die kan ie niet vinden. Reden is dat er wel een .a is, ook al compileer je static, en dus geen .so. Wat je kunt doen is het volgende;

cd /usr/local/lib/
sudo ln -s libwiringPi.so libwiringPi.a

Je maakt dus handmatig een symbolic link naar je .a zodat je een .so hebt.

Je moet nu wel domoticz opnieuw compileren. Als het goed is zegt deze nu niet alleen de header te vinden, maar ook de library file. Als hij dat niet zegt, kom dan even terug en kijken we verder :+
Je bent geweldig!

Symbolic link gemaakt en opnieuw wezen compilen en ik zie nu netjes:
"Raspberry's GPIO port" staan by "Type" in Domoticz!

Nogmaals, bedankt voor je hulp! :9~

Zo maar even een breadboardje, sensoren en ledjes pakken, ik ben zo blij als een kind!

Even wat anders, ik had mijn SDkaartje voor een ander project nodig dus ben ik even wezen zoeken hoe ik die 16GB EMMC flash mem kon gebruiken. Eigenlijk best simpel en draai nu via EMMC mem ipv sdkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Droxz schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:02:
[...]

Je bent geweldig!

Symbolic link gemaakt en opnieuw wezen compilen en ik zie nu netjes:
"Raspberry's GPIO port" staan by "Type" in Domoticz!

Nogmaals, bedankt voor je hulp! :9~

Zo maar even een breadboardje, sensoren en ledjes pakken, ik ben zo blij als een kind!

Even wat anders, ik had mijn SDkaartje voor een ander project nodig dus ben ik even wezen zoeken hoe ik die 16GB EMMC flash mem kon gebruiken. Eigenlijk best simpel en draai nu via EMMC mem ipv sdkaart.
Geen probleem! Blij dat het zo snel werkt!
Ik heb wat gespeeld om een switch aan het werken te krijgen, maar dat was me zo 123 nog niet gelukt. Ook niet nodig overigens, was meer uit interesse.

Kijk, nu kun jij mij ook helpen; hoe heb je het 16GB EMMC flash geheugen kunnen gebruiken? Ik vond een tijd geleden niet echt een duidelijke how-to. Link/instructies? Scheelt weer een SD kaartje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
foekie01 schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:33:
[...]

Geen probleem! Blij dat het zo snel werkt!
Ik heb wat gespeeld om een switch aan het werken te krijgen, maar dat was me zo 123 nog niet gelukt. Ook niet nodig overigens, was meer uit interesse.

Kijk, nu kun jij mij ook helpen; hoe heb je het 16GB EMMC flash geheugen kunnen gebruiken? Ik vond een tijd geleden niet echt een duidelijke how-to. Link/instructies? Scheelt weer een SD kaartje :+
https://docs.armbian.com/...all-to-emmc-nand-sata-usb

Dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Droxz schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:02:
[...]

Merk je daar performance-wise nog wat van? Volgens mij zou EMMC potentieel veel sneller moeten kunnen zijn dan een SD-kaartje (afhankelijk van de gebruikte types natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Inderdaad, dat werkt!

sudo nand-sata-install was voldoende om de SD kaart data naar interne flash om te zetten.
Er zat zelfs een GUI bij 8)7

Ideaal. Weer een SD kaartje minder in gebruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 04:23
Ik kwam dit tegen :
http://lakka.tv
http://mirror.lakka.tv/nightly/
(sorry bericht via telefoon, maar interessant genoeg om toch snel te delen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:23:
[...]

Merk je daar performance-wise nog wat van? Volgens mij zou EMMC potentieel veel sneller moeten kunnen zijn dan een SD-kaartje (afhankelijk van de gebruikte types natuurlijk)
Ik zie dat je je antwoord al hebt gekregen, maar superveel sneller lijkt het niet.
Het aparte is, als ik nu "nand-sata-install" draai krijg ik nog maar 1 optie:
"Boot from SD - System on SATA or USB"

Ik heb helaas geen tijd meer gehad om met sensoren te spelen deze week,
vanavond of morgen maar even doen ;)

TODO:
* LDR aansluiten (iemand nog nodig? ik had er 10 besteld)
* LED
* HT22
* 4 channel Relay
* Raspberry Pi + Domoticz + Pi Camera
* Magneten (door open/close)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
grolle schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:34:
Ik kwam dit tegen :
http://lakka.tv
http://mirror.lakka.tv/nightly/
(sorry bericht via telefoon, maar interessant genoeg om toch snel te delen)
Dat ziet er niet verkeerd uit, en dit heb ik zeker nog niet eerder gezien.
Bedankt voor het delen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Droxz schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 07:21:
[...]

Dat ziet er niet verkeerd uit, en dit heb ik zeker nog niet eerder gezien.
Bedankt voor het delen! _/-\o_
Ik had deze ook nog niet gezien! Ik zie orange pi builds dus dan kan wellicht wel wat euros schelen :+
Ik heb retropie op een pi nooit echt snel gevonden dus ben benieuwd naar de OP builds.. Wellicht hebben anderen andere ervaringen?

• SpikeHome
  • Laatst online: 08:01
Ik zit te denken om een orange pi PC plus aan te schaffen.
Dit om mijn raspberry 3 te vervangen die ik gebruik voor domoticz.
Reden is omdat de raspberry alleen vanaf sd werkt (kan wel via omwegen) maar wil dit graag op een ssd draaien.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Booten en draaien vanaf ssd en met domoitcz erop?

• mcDavid
Een SSD als in Sata SSD? Die je dan in een USB-behuizing doet of zo? Dat kan in principe met een Raspberry Pi net zo goed, veel mensen draaien hun OS vanaf een USB-stick. Al zul je altijd een SD-kaartje moeten hebben om de boot te initialiseren.

Je zou wel kunnen overwegen een OrangePi met SATA-aansluiting uit te kiezen, dan kun je de USB-behuizing elimineren maar volgens mij draaien die alsnog gewoon op een USB-bus.

• SpikeHome
mcDavid schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:45:
Een SSD als in Sata SSD? Die je dan in een USB-behuizing doet of zo? Dat kan in principe met een Raspberry Pi net zo goed, veel mensen draaien hun OS vanaf een USB-stick. Al zul je altijd een SD-kaartje moeten hebben om de boot te initialiseren.

Je zou wel kunnen overwegen een OrangePi met SATA-aansluiting uit te kiezen, dan kun je de USB-behuizing elimineren maar volgens mij draaien die alsnog gewoon op een USB-bus.
idd een sata ssd.
De orange pi plus 2 heeft die aansluiting + 4 usb etc
De Pi kan wel draaien vanaf usb-stick of ssd (external powered)ssd2usb idd
Maar draai liever gelijk vanaf ssd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
De Plus 2 inderdaad wel ja. Maar die hangt dus gewoon op en USB-bus. Technisch maakt het dus weinig verschil.
Ik denk dan ook niet dat je echt verschil gaat merken tussen een SSD of een USB-stick. Misschien als je veel writes doet dat de levensduur van een USB-stick te wensen over laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
SpikeHome schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:07:
Ik zit te denken om een orange pi PC plus aan te schaffen.
Dit om mijn raspberry 3 te vervangen die ik gebruik voor domoticz.
Reden is omdat de raspberry alleen vanaf sd werkt (kan wel via omwegen) maar wil dit graag op een ssd draaien.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Booten en draaien vanaf ssd en met domoitcz erop?
Als je een plus 2e koopt, kun je je OS op het interne geheugen flashen, zie hierboven voor uitleg.
Ik draai ook domoticz vanuit flash en dat draait als een zonnetje :9~

Scheelt ook weer een SSD, tenzij je echt veel ruimte nodig hebt... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
foekie01 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:44:
[...]

Als je een plus 2e koopt, kun je je OS op het interne geheugen flashen, zie hierboven voor uitleg.
Ik draai ook domoticz vanuit flash en dat draait als een zonnetje :9~

Scheelt ook weer een SSD, tenzij je echt veel ruimte nodig hebt... :+
Interne geheugen is 16gb toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
foekie01 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:43:
[...]

Ik had deze ook nog niet gezien! Ik zie orange pi builds dus dan kan wellicht wel wat euros schelen :+
Ik heb retropie op een pi nooit echt snel gevonden dus ben benieuwd naar de OP builds.. Wellicht hebben anderen andere ervaringen?
Ik heb precies dezelfde ervaring, het draaide wel op mijn Raspberry Pi 2 maar niet snel.
Dus dit ziet er een stuk beter uit jah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
SpikeHome schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:59:
[...]

Interne geheugen is 16gb toch!
Jep!
En ik vind het prima werken, weg die SDkaart.
Die kan je dan (net als in mijn geval) weer voor een ander project gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Droxz schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:00:
[...]

Jep!
En ik vind het prima werken, weg die SDkaart.
Die kan je dan (net als in mijn geval) weer voor een ander project gebruiken.
nou meer omdat ik veel problemen hoor met sd's op de raspberry.
Verder draait domoticz op de Py3 wel goed.

Zag dat je gewoon raspbian erop kon zetten dus ga er vanuit dat de rest ook net zo soepel gaat?
Of gebruik je de domitcz raspberry image?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
SpikeHome schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:04:
[...]

nou meer omdat ik veel problemen hoor met sd's op de raspberry.
Verder draait domoticz op de Py3 wel goed.

Zag dat je gewoon raspbian erop kon zetten dus ga er vanuit dat de rest ook net zo soepel gaat?
Of gebruik je de domitcz raspberry image?
Als wij iets zouden mogen aanraden is het Armbian, enige OS wat out of the box prima werkt.
Met andere OSén heb je nog wel eens problemen met USB/LAN/WIFI.

Ik heb Domoticz draaien op Armbian, werkt prima!
Enige waar je rekening mee moet houden is WiringOP (dus GEEN WiringPI)
En dankzij Foekie werkt Domoticz prima met WiringOP, nogmaals dank _/-\o_

Mocht je zin/tijd hebben, ik heb een Instructable gemaakt over de installatie van Armbian op de Orange Pi:

[ Voor 10% gewijzigd door Droxz op 25-11-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Droxz schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:08:
[...]

Als wij iets zouden mogen aanraden is het Armbian, enige OS wat out of the box prima werkt.
Met andere OSén heb je nog wel eens problemen met USB/LAN/WIFI.

Ik heb Domoticz draaien op Armbian, werkt prima!
Enige waar je rekening mee moet houden is WiringOP (dus GEEN WiringPI)
En dankzij Foekie werkt Domoticz prima met WiringOP, nogmaals dank _/-\o_

Mocht je zin/tijd hebben, ik heb een Instructable gemaakt over de installatie van Armbian op de Orange Pi:

Tnx

Zal eerst een Orange Pi moeten bestellen.
Al ben ik met de raspberry wel tevreden op het SD kaartje na :9

Mijn linux kennis echter niet super dus hoop dat het niet te lastig is.

edit:
op ali setje gevonden €69,- incl. behuizing

[ Voor 7% gewijzigd door SpikeHome op 25-11-2016 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

SA007

Moderator Tweaking
Heb wat berichten naar het Raspberry Pi topic verplaatst.

Dit topic is voor de orange pi.
Het wordt nogal onoverzichtelijk als je hier over SD kaart problemen van raspberry gaat praten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grolle
  • Laatst online: 07-06 04:23
http://www.retrorangepi.org versie 3.0 is eindelijk vrij gegeven :)

Iemand een link voor een goede stroom adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Thanks voor de tip! Ik ga er een deze dagen naar kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Er is nu een nog meer uitgeklede versie van de Orange Pi: de Orange Pi Zero

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UwLa65Yl.png

256 mb voor 10,27€ (incl shipping)
https://www.aliexpress.co.../1553371_32760774493.html

512 mb voor 12,20€ (incl shipping)
http://www.aliexpress.com.../1553371_32761500374.html

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LisVpe8.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Whatson op 05-01-2017 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
grolle schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 07:00:
http://www.retrorangepi.org versie 3.0 is eindelijk vrij gegeven :)

Iemand een link voor een goede stroom adapter?
Koop gewoon zo'n kabeltje erbij voor (ik geloof) één dollar, en hang 'm aan een usb-voeding die je al hebt, of gewoon aan de USB-poort van een router/tv/laptop/etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Mijn Orange Pi Zero is vandaag in ieder geval aangekomen, heb dr gelijk Armbian op gezet.

Nu beetje via Putty aan 't meubelen, beetje software installeren enzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Cool! Wat ga je er mee doen?

Ik zit zelf te denken of ik mijn retropie (PI3) ga vervangen door een H3 orange pi m.b.v. http://www.retrorangepi.org/ . Ik ben er nog niet helemaal zeker van. Heeft iemand er ervaring mee? Is het gewoon een port van retropie op de andere processor of moet ik weer een hoop tweaken voordat het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 09:50
Hi Orange Pi Tweakers,

Samen met mijn zoon heb ik een projectje opgepakt dat onze computer skills wat moet oprekken.
Het idee is om met behulp van een Orange Pi zero een een systeem te maken dat als de deurbel gaat er een een overeenkomstig bericht in een group chat wordt gezet.
Het idee leek simpel maar de praktische uitvoering omvat de nodige uitdagingen voor ons
Wat goed is, want dat is de hele opzet. Dit is een onderdeel van een schoolopdracht. (het programmeren is een zijstap die wat buiten het schoolproject valt)

Het idee is om een xmpp server op de Orange pi te laten draaien en de gpio mogelijkheden te gebruiken om de deurbel te detecteren. Met het idee dat het in de (verre) toekomst mogelijk uitgebreid kan worden met video en geluid
bij deze twee stappen verwacht ik de minste uitdagingen. een xmpp server op een ubuntu pc is inmiddels gelukt (prosody). en een schakelaar uitlezen op de "opi-0" ook
Maar hoe ik vanuit Python een een bericht laat versturen naar de xmpp server dat blijft nog mistig.
Zelf had ik verwacht een cli client te kunnen gebruiken. maar die heb ik niet kunnen vinden.
Ze zijn er wel (profanity) maar die accepteren voor zover ik heb kunnen vinden geen chat opdrachten via de command line. Iets wat ik had gehoopt.
Er is ook nog zo iets als een xmpp library voor Python. Maar hier is waar ik door de bomen het bos begin kwijt te raken.
De instructies en tutorials die ik hier over vind gaan al uit van veel achtergrond kennis die ik (nog) mis.
Zijn hier mensen die ons de goede kant op kunnen helpen. Of zijn er mogelijk suggesties voor dit project die een iets minder steile leercurve hebben?

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
engibenchi schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:37:
Hi Orange Pi Tweakers,

Samen met mijn zoon heb ik een projectje opgepakt dat onze computer skills wat moet oprekken.
Het idee is om met behulp van een Orange Pi zero een een systeem te maken dat als de deurbel gaat er een een overeenkomstig bericht in een group chat wordt gezet.
Het idee leek simpel maar de praktische uitvoering omvat de nodige uitdagingen voor ons
Wat goed is, want dat is de hele opzet. Dit is een onderdeel van een schoolopdracht. (het programmeren is een zijstap die wat buiten het schoolproject valt)

Het idee is om een xmpp server op de Orange pi te laten draaien en de gpio mogelijkheden te gebruiken om de deurbel te detecteren. Met het idee dat het in de (verre) toekomst mogelijk uitgebreid kan worden met video en geluid
bij deze twee stappen verwacht ik de minste uitdagingen. een xmpp server op een ubuntu pc is inmiddels gelukt (prosody). en een schakelaar uitlezen op de "opi-0" ook
Maar hoe ik vanuit Python een een bericht laat versturen naar de xmpp server dat blijft nog mistig.
Zelf had ik verwacht een cli client te kunnen gebruiken. maar die heb ik niet kunnen vinden.
Ze zijn er wel (profanity) maar die accepteren voor zover ik heb kunnen vinden geen chat opdrachten via de command line. Iets wat ik had gehoopt.
Er is ook nog zo iets als een xmpp library voor Python. Maar hier is waar ik door de bomen het bos begin kwijt te raken.
De instructies en tutorials die ik hier over vind gaan al uit van veel achtergrond kennis die ik (nog) mis.
Zijn hier mensen die ons de goede kant op kunnen helpen. Of zijn er mogelijk suggesties voor dit project die een iets minder steile leercurve hebben?
Kunt hier het beste een apart topic voor maken in Programming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Hi Orange Pi Tweakers,

Vergeet ook niet om even naar http://mqtt.org/ te kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
Hartelijk dank voor de tips.
Ik zal mijn vraag verhuizen en de website bekijken. Al geeft de eerste indruk niet direct een laagdrempelige indruk.
Helaas heeft de Orange Pi net zijn laatste adem uitgeblazen. Er is mij nog niet duidelijk wat er mis is gegaan. Het was tijdens het updaten mbv apt-get (via ssh). Mijn eerste gedachte dat het een fout op de kaart zou zijn lijkt helaas niet het het geval.
De kaart opnieuw geformatteerd en getest. En een de image er opnieuw opgezet. maar er gebeurd helaas niets meer. (bijna niets) de chip wordt in record tijd te heet om aan te raken. (met brandblaar als resultaat)
Het enige verschil is dat ik een andere voeding gebruikt heb. De oplader van mijn telefoon (2 A) Waar ik voorheen een powerbank gebruikte of een oude atx voeding.
Nadere inspectie van de telefoon voeding leert mij dat de specs aangeven 5.2 V, 7 V, 9 V en 12 V
Het is van een originele Lenovo telefoon. Ik ben bang dat het daar mis is gegaan.

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
hmm zo'n (USB?) lader zou nóóit zonder negotiation meer dan 5V mogen leveren. Maar de OPi zou ook nooit zo heet mogen worden dat je je handen er aan brandt. Klinkt dus idd alsof hij teveel spanning te verduren gehad heeft. Ik zou die voeding voorlopig even helemaal nergens meer voor gebruiken, tot je hem goed getest hebt.

Voor je chatbot zou ik ff naar Telegram-CLI kijken, kun je supermakkelijk tegenaan interfacen: https://github.com/vysheng/tg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
engibenchi schreef op zondag 8 januari 2017 @ 20:47:
Hartelijk dank voor de tips.
Ik zal mijn vraag verhuizen en de website bekijken. Al geeft de eerste indruk niet direct een laagdrempelige indruk.
Helaas heeft de Orange Pi net zijn laatste adem uitgeblazen. Er is mij nog niet duidelijk wat er mis is gegaan. Het was tijdens het updaten mbv apt-get (via ssh). Mijn eerste gedachte dat het een fout op de kaart zou zijn lijkt helaas niet het het geval.
De kaart opnieuw geformatteerd en getest. En een de image er opnieuw opgezet. maar er gebeurd helaas niets meer. (bijna niets) de chip wordt in record tijd te heet om aan te raken. (met brandblaar als resultaat)
Het enige verschil is dat ik een andere voeding gebruikt heb. De oplader van mijn telefoon (2 A) Waar ik voorheen een powerbank gebruikte of een oude atx voeding.
Nadere inspectie van de telefoon voeding leert mij dat de specs aangeven 5.2 V, 7 V, 9 V en 12 V
Het is van een originele Lenovo telefoon. Ik ben bang dat het daar mis is gegaan.
Ik gebruik nooit standaard telefoon laders. Ik gebruik altijd USB laders van merken als blitzwolf. Daarnaast heb ik voor de meer permanente projecten een gewone 5V voeding of een rail voeding zoals deze;

https://www.aliexpress.co...=2114.13010308.0.0.Kl3IxE

Wat mcDavid zegt klopt. Een lader die fast charge aan kan zou eigenlijk pas meer voltage mogen leveren nadat beide partijen (lader en apparaat) het er over eens zijn dat beide het aan kunnen. Dan nog zou ik zo'n lader niet gebruiken. Pak gewoon een 5v lader/voeding. Better safe than sorry :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Webservertje voor (persoonlijke) website, dan hoef ik alleen die paar euro per jaar voor een domijn te betalen. :P
als de deurbel gaat er een een overeenkomstig bericht in een group chat wordt gezet.
Welk type chat gaat het uberhaupt over?

Heb wel zo iets gemaakt ooit voor IRC met een ESP8266, dat was echt vrij simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
[...]

Welk type chat gaat het uberhaupt over?

Heb wel zo iets gemaakt ooit voor IRC met een ESP8266, dat was echt vrij simpel.
Xmpp "Jabber" Is wat ik nu als server heb opgezet.
Voor iemand met de nodige programmeer ervaring zal het inderdaad redelijk eenvoudig zijn. Maar wij proberen het met behulp van dit projectje onder de knie te krijgen en dat maakt het een aardige uitdaging.
Ik heb nu SleekXmpp gevonden. En dat lijkt veel belovend.

Een eerder bericht van mij lijkt niet geland te zijn:
@mcDavid
De Telegram cli ga ik zeker bekijken. De Xmpp server trekt mij erg omdat we dan alles in eigen beheer blijven houden. Maar als het makkelijker is dan ga ik het zeker overwegen om het via Telegram te laten lopen.

@foekie01
yup, lesson learned the hard way.
de atx computer voeding zal ik voorlopig blijven gebruiken alleen een iets beter kabeltje voor maken. Dat was de hoofd reden om de telefoon adapter te gaan gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door engibenchi op 09-01-2017 16:41 ]

EngiBenchi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Laatst online: 09-06 10:00
foekie01 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:35:
[...]

Vergeet ook niet om even naar http://mqtt.org/ te kijken :D
en pak dan meteen https://domoticz.com/ mee :P

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
Uiteraard, maar ik dacht ga maar niet meteen los met allemaal sites door te sturen :+
Ik had binnen 5 minuten een relay schakeling in elkaar met domoticz. Lekker via domoticz relay aansturen voor aquarium. Ik stond wel effe stom te kijken hoe makkelijk het was.

Overigens heeft domoticz een deurbel voorbeeld;
https://www.domoticz.com/wiki/Doorbel_a_virtual_Switch

Met een whatsapp voorbeeld;
https://www.domoticz.com/...System_-_Doorbell_example

Overigens beide nog niet getest.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Afbeeldingslocatie: http://www.alexanderb.tk/wp-content/uploads/2017/01/2017-01-18-18.58.07.jpg
orange Pi Zero doosje, foto gehost vanaf de Orange Pi Zero. :D

Nou nog ff werken aan de rest van de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-05 22:05
Ik wil Orange pi gebruiken als mediaserver met Kodi.

Hoe kan ik deze dan vanaf de bank bedienen. Heeft iemand Bluetooth al werkend?
Ik zou een bt toetsenbord willen gebruiken eventueel

14x390=5460 Wp z/zo 45° Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
AlexanderB schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:31:
[afbeelding]
orange Pi Zero doosje, foto gehost vanaf de Orange Pi Zero. :D

Nou nog ff werken aan de rest van de website.
Deze open dir is waarschijnlijk niet de bedoeling

http://www.alexanderb.tk/wp-content/uploads/2017/01/

even je .htaccess aanpassen :)

Verder is die site lekker vlot, zou wel voor zorgen dat je via Orange Pi niet het locale netwerk op kan, mocht er iemand een kwetsbaarheid hebben gevonden in je wordpress site.

[ Voor 16% gewijzigd door Whatson op 26-01-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Sukkels die de PC 2 al hebben gekocht (ja, ik) kunnen nu nightly's proberen van Armbian: https://dl.armbian.com/orangepipc2/

Nog niet geprobeerd, maar dit is echt begin stadium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Whatson schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:55:
Deze open dir is waarschijnlijk niet de bedoeling

http://www.alexanderb.tk/wp-content/uploads/2017/01/

even je .htaccess aanpassen :)
Hm, ja moet 't ff fixen, of, ik heb 't gefixt maar er gaat blijkbaar iets mis met m'n .htaccess, want de recursieve optie werkt niet recursief. Irritant.
[edit:] gevonden, apache had het expliciet aanstaan in een andere config file.
Whatson schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:55:
Verder is die site lekker vlot, zou wel voor zorgen dat je via Orange Pi niet het locale netwerk op kan, mocht er iemand een kwetsbaarheid hebben gevonden in je wordpress site.
Like, met firewall rules op de Pi? Eigenlijk moet ik nog een (fatsoenlijke) router achter m'n modem hangen zodat ik 2 gescheiden interne netwerken kan hebben.
Site zelf loopt inderdaad prima, maar er staat ook nog niet zo veel op, en weinig views..

[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 27-01-2017 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SickHekker
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-04 16:48
hallo

Volgens de website van orange pi is de 40 pin GPIO op de Orange pi pc plus compatibel met die van de Raspberry pi 2.
Maar bedoelen ze daar mee dat hij ook compatibel met raspberry pi hats is of is gewoon de layout hetzelfde?
en is er hier misschien iemand die het heeft geprobeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door SickHekker op 31-01-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat ligt eraan. De pinout komt (volgens mij) precies overeen, maar de functionaliteit is misschien niet exact het zelfde, gezien de verschillende chips niet exact dezelfde features hebben.

Het zal dus verschillen per Pi-hat welke functionaliteit die gebruikt en of dat ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SickHekker
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-04 16:48
Ik wil een Adafruit 2348 motorcontroller er mee gebruiken.
https://www.adafruit.com/product/2348

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Volgens de beschrijving werkt die via i2c. Even googlen dus of dat bij de OPi op dezelfde plek zit, dan zou het goed moeten gaan. Zo niet, dan kun je 'm waarschijnlijk met een hardware mod alsnog wel werkend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
Hi allemaal,

We zijn al een tijdje aan het stoeien met de Orange pi Zero. En het eerste projectje is afgerond.
dat is een systeempje dat detecteert als er iemand langs komt, en vervolgens een melding doet in Telegram via een Telegram Bot.
Graag willen wij het verder uitbreiden maar helaas begrijp ik de GPIO aansturing nog niet helemaal.
Ik gebruik het onderstaande overzicht (afbeelding). Waar ik GPIO 10 en 7 van gebruik.

En we gebruiken deze bibliotheek en setup:
[left][right]from pyA20.gpio import gpio
from pyA20.gpio import port

gpio.init()

gpio.setcfg(port.PA10, gpio.INPUT)
gpio.setcfg(port.PA7, gpio.OUTPUT)[/right][/left]

Kan ik straffeloos ook de andere gpio pinnen gebruiken als respectievelijk input of output. En hoe noem ik ze dan. En is het noodzakelijk om ze op een speciale manier in te stellen? De speciale naamgeving en bijbehorende kleuren lijken zoiets te suggereren. Helaas kan ik nergens vinden wat het inhoud. (in Jip en Janneke taal)
Is er hier iemand die dit kan toelichten of ons in de goede richting sturen?

Afbeeldingslocatie: http://86.88.27.26/sml-OPI0-pinout.jpg

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

In principe kan je ze gewoon met de juiste pin-nummers (als in, PA01 t/m PA19) aansturen. Enige is dat die pinnen ook gebruikt/gereserveerd zijn als de standaard-pinnen voor bijvoorbeeld een seriële poort (UART), SPI of TWI, als je die functies niet gaat gebruiken, kan je die pinnen prima als algemene pin gebruiken. :) Gewoon (met de code die je net postte) configureren als input of output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
Thnx.
Zo simpel. Ik had het niet durven hopen.
En hoe zit het met opmerking "pwm" is die poort speciaal daarvoor geschikt? Of kun je alle poorten gebruiken om een pwm signaal uit te sturen? Ik ga er voor het gemak van uit dat het "pulse width modulation" in houd. En is daar dan een speciale functie voor of moet je de Pulse breedte en frequentie zelf programmeren?

En wat houdt spi en twi in? (Nu ik toch zo lekker aan het vragen ben. Om eerlijk te zijn ik heb daar nog niet uitgebreid op gezocht)

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
TWI (two wire interface) is een andere benaming voor i2c. Dat is ook te herkennen aan de scl/sda labels op het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:37
Weet iemand waar ik snel (dus niet China) een OPI Zero kan krijgen? Heb er nu een maar heb er nog 1 nodig en eigenlijk geen zin om weer 3 weken te moeten wachten. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkema_wind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 13:17
chaoscontrol schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:06:
Weet iemand waar ik snel (dus niet China) een OPI Zero kan krijgen? Heb er nu een maar heb er nog 1 nodig en eigenlijk geen zin om weer 3 weken te moeten wachten. :+
Ik heb nog een 512Mb op de reserve, mag je wel ophalen tegen kostprijs. (of eventueel verzenden)
(Groningen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
valkema_wind schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:06:
[...]

Ik heb nog een 512Mb op de reserve, mag je wel ophalen tegen kostprijs. (of eventueel verzenden)
(Groningen)
Ah super! Stuur je even een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:00
Heb een orange pi zero gekocht. Als ik op een sd card armbian image zet krijg ik:
U-Boot SPL 2017.01-armbian (Mar 05 2017 - 04:12:27)
DRAM: 512 MiB
Trying to boot from MMC1MMC: no card present
spl: mmc init failed with error: -123
SPL: failed to boot from all boot devices
### ERROR ### Please RESET the board ###

Heb een sandisk ultra, samsung evo+ geprobeerd. Zelfde probleem. Ook diverse voedingen van 1A,2A en ook de orange pi met usb in de pc hetzelfde probleem. Andere images zelfde probleem. Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door vincent_1971 op 07-03-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 17:53
vincent_1971 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:20:
Heb een orange pi zero gekocht. Als ik op een sd card armbian image zet krijg ik:
U-Boot SPL 2017.01-armbian (Mar 05 2017 - 04:12:27)
DRAM: 512 MiB
Trying to boot from MMC1MMC: no card present
spl: mmc init failed with error: -123
SPL: failed to boot from all boot devices
### ERROR ### Please RESET the board ###

Heb een sandisk ultra, samsung evo+ geprobeerd. Zelfde probleem. Ook diverse voedingen van 1A,2A en ook de orange pi met usb in de pc hetzelfde probleem. Andere images zelfde probleem. Iemand een idee?
Ik heb hetzelfde probleem (denk ik).
Gaat bij jou ook het groene ledje branden en na dertig seconde het rode ledje (knippert twee keer, pauze, etc.)

Hoe sluit je een USB -> RS232 aan op de Pi zero? kan dat gewoon met een ft232? hoeveel volt moet dat ding ingesteld worden? 5 of 3,3?

ik heb twee Pi zero 512MB boards. Beide hetzelfde. Ook andere voeding geprobeerd (van mijn Pi 3), andere sd kaartjes (ook 1 van mijn pi 3 gepakt om zeker te zijn dat die werkt) maar helaas altijd dit resultaat.

P.s. Ik zie dat ze een ip adres krijgen, ze zijn alleen niet pingbaar...
Getest met de Armbian Debian en Ubuntu immages (5.24 en 5.25) en het Ubuntu server image van de orange pi website.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueFlame op 12-03-2017 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
https://www.armbian.com/orange-pi-zero/
Die Jessie build werkt voor mij tot nu toe op elke orange pi zero.

Jullie probleem kan ook veroorzaakt worden door een slecht contact in het SD slot, dat schijn vaker voorgekomen te zijn maar dat verwacht ik niet bij 2 tegelijk.

Pagina: 1 2 3 Laatste