Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Mijn server draait op (ff ingelogd) --> ARMBIAN 5.25 stable Debian GNU/Linux 8 (jessie) 3.4.113-sun8i

Headless servertje voor m'n website, loopt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:05
AlexanderB schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:02:
Mijn server draait op (ff ingelogd) --> ARMBIAN 5.25 stable Debian GNU/Linux 8 (jessie) 3.4.113-sun8i
Ik heb de laatste nightly gedownload vanaf de armbian website (ARMBIAN 5.27.170409 nightly Ubuntu 16.04.2 LTS 4.10.3-sun8i). Dit is Ubuntu Xenial. Tot nu toe geen problemen.

Hoe kom jij aan een stable versie? Of is dat de "Legacy" versie die ze aanbieden op de website van Armbian?

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Dat zal inderdaad de legacy versie zijn geweest, het is ff geleden dat ik dr wat mee gedaan heb.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:05
AlexanderB schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 21:59:
Dat zal inderdaad de legacy versie zijn geweest, het is ff geleden dat ik dr wat mee gedaan heb.. :)
Voor degene die ook twijfelen over welke build te gebruiken... ik heb nu een aantal dagen op de Armbian Xenial mainline (nightly) gedraaid en veel vage problemen gezien.

- NIC speed alleen 100 half duplex
- Random reboots
- Geheugen liep constant vol waardoor de OP erg traag en onbereikbaar werd

Nu op de Legacy (Ubuntu Xenial) build en tot nog toe deze problemen niet gezien. De website van Armbian geeft aan dat je de Mainline versie het beste kunt pakken indien je de OP als een headless server wilt gebruiken, mijn ervaring is dus juist andersom ;) .

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Om toch maar weer eens een schopje te geven hier, ik heb RetrOrangePi draaien en werkt echt goed!
Natuurlijk wel met actieve cooling!

Wat zijn jullie huidige projecten?

Klein dingetje: Ik heb Armbian draaien op de interne Emmc, en op de sdkaart RetrOrangePi.
Als ik de sdkaart verwijder start mijn "gewone" Armbian.

Ik kan geen manier vinden om die eMMC gewoon te "clearen", hebben jullie nog optie's?
(behalve mijn huidige sdkaart weer te flashen naar de eMMC)

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roever
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-12-2023
Hey, ben nieuw hier, daar verontschuldig ik me alvast voor. Heb jullie berichten gretig gelezen, het is inderdaad moeilijk om aan de gepaste informatie te geraken als het om de orange pi gaat. Zelf heb ik twee raspberry Pi's en heb net een Orange Pi Lite gekocht. Nu had ik armbian, door jullie duidelijk als favoriet naar voor geschoven willen installeren voor de OPI Lite. Heb ondertussen zowel de Debian Jessie, de ubuntu xenial, maar ook de laatste nightly release geïnstalleerd, zoekend naar een systeem dat een beetje lijkt op de LXDE van de raspberry. De installatie geeft geen problemen en ik kan zonder problemen de wifi aanzetten maar ik blijf in het terminal programma hangen terwijl in de op youtube voorhanden filmpjes, je na de installatie in een soort bureaublad met allerhande iconen terecht komt. Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Zijn er (online) naslagwerken over armbian waar ik van de basis zaken al wat kan opsteken? Kom hier niet graag met stomme vragen opzetten als ik zie op welk nivau jullie hier al bezig zijn zie je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:56
Roever schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:20:
Hey, ben nieuw hier, daar verontschuldig ik me alvast voor. Heb jullie berichten gretig gelezen, het is inderdaad moeilijk om aan de gepaste informatie te geraken als het om de orange pi gaat. Zelf heb ik twee raspberry Pi's en heb net een Orange Pi Lite gekocht. Nu had ik armbian, door jullie duidelijk als favoriet naar voor geschoven willen installeren voor de OPI Lite. Heb ondertussen zowel de Debian Jessie, de ubuntu xenial, maar ook de laatste nightly release geïnstalleerd, zoekend naar een systeem dat een beetje lijkt op de LXDE van de raspberry. De installatie geeft geen problemen en ik kan zonder problemen de wifi aanzetten maar ik blijf in het terminal programma hangen terwijl in de op youtube voorhanden filmpjes, je na de installatie in een soort bureaublad met allerhande iconen terecht komt. Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Zijn er (online) naslagwerken over armbian waar ik van de basis zaken al wat kan opsteken? Kom hier niet graag met stomme vragen opzetten als ik zie op welk nivau jullie hier al bezig zijn zie je.
Heb je wel de Desktop variant van de Ubuntu Xenial gepakt? Anders zit er geen dekstopomgeving bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roever
Nee, dat zal het probleem wel zijn dan. Ben hem ondertussen aan het downloaden. Bedankt Lennyz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-06 10:59
Je kunt LXDE natuurlijk ook gewoon naderhand nog installeren via de terminal.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
Roever schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:20:
hi Roever,

Welkom! Nou mijn niveau is niet bijzonder hoog hoor, het is puur hobby :)
Mocht je het handig vinden ik heb ooit op instructables een handleiding geschreven over het installeren en configureren van Armbian op een OrangePi, misschien heb je daar nog wat aan.

Orange Pi Plus 2 - Armbian

De vraag die je had over die desktop is inmiddels al beantwoord zie ik :)

[ Voor 0% gewijzigd door Droxz op 29-04-2017 12:36 . Reden: typo ]

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roever
Ondertussen is mijn eerste probleem dankzij jullie al opgelost. Je handleiding op instructables heb ik ondertussen ook al gelezen. Heb de link al bijgehouden, je weet maar nooit :). In het begin als je naar iets zoekt, passeert zoveel informatie bij je, ondertussen heb ik geleerd om de link van de interessantste dingen te bewaren. Bedankt voor je reply Droxz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roever
chaoscontrol schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:25:
Je kunt LXDE natuurlijk ook gewoon naderhand nog installeren via de terminal.
Zo ver ben ik helaas nog niet vrees ik. Maar daar komen we wel. Bedankt voor je reactie Chaoscontrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Niet online
Roever schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 07:09:
Ondertussen is mijn eerste probleem dankzij jullie al opgelost. Je handleiding op instructables heb ik ondertussen ook al gelezen. Heb de link al bijgehouden, je weet maar nooit :). In het begin als je naar iets zoekt, passeert zoveel informatie bij je, ondertussen heb ik geleerd om de link van de interessantste dingen te bewaren. Bedankt voor je reply Droxz
Dat klinkt heel bekend hoor, dat ik net begon met die Orange Pi kon ik ook niet alles vinden.
Dat is toen voor mij juist de reden geweest om die instructable te maken zodat ik ook mijn eigen
gevonden info kon terugvinden :*)

Mocht je meer richting home home automation willen zoek eens naar: Domoticz

Zelf zit ik tegenwoordig af en toe wat oude spelletjes te spelen op de OrangePi, want Retropie is er ook voor de OrangePi! RetrOrangePi
Toch leuk om af en toe die oude Mario games te spelen O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SickHekker
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-04 16:48
Ik heb 4 orange pi zero (512mb) besteld voor een cluster :)
ik zal jullie op de hoogte houden.
als er iemand ideeën heeft voor dingen die ik kan uitproberen dan hoor ik die graag.

[ Voor 5% gewijzigd door SickHekker op 04-05-2017 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Wat ga je doen met het cluster? Of is het meer een "omdat het kan" projectje?
Ik zou sowieso flinke heatsinks erop plakken als je ze wilt gaan stressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SickHekker
mcDavid schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:15:
Wat ga je doen met het cluster? Of is het meer een "omdat het kan" projectje?
Ik zou sowieso flinke heatsinks erop plakken als je ze wilt gaan stressen.
Ja het is vooral omdat het kan.
heb ook heatsinks en standoffs besteld, dan maak ik er een torentje van en zet ik er een fan tegenaan
ik ga er Docker op proberen en MPI uitproberen met gebruik van Armbian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 14:26
Ik gebruik een Opi Zero 256 MB voor Pi-hole icm Armbian Jessie. Werkt perfect. Install and forget. Van Ali gehaald icm met USB shield en cube behuizing 15 euro oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:36

fv

-------------------> hiero

SickHekker schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:19:
[...]

Ja het is vooral omdat het kan.
heb ook heatsinks en standoffs besteld, dan maak ik er een torentje van en zet ik er een fan tegenaan
ik ga er Docker op proberen en MPI uitproberen met gebruik van Armbian
Ik heb een cluster van 8 OrangePi quadcores gedraaid met MPI (via Python) om fractals te berekenen "omdat het kan" met een RPI-3 als master, dus een 36 (4 * 8 + 4) core setup. Werkte uitstekend! 8)

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
Droxz schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:24:
[...]

Ik heb zelf nog geen Android geprobeerd, maar dat komt meer omdat het hier al duidelijk werd aangegeven, het werkt niet goed. Dat wil niet zeggen dat het natuurlijk ook nooit goed gaat werken he :)

Armbian, enige OS wat hier toe nu toe goed werkt.
(LAN, Wifi ed.)
heb zelf ook een orangePi PC en heb wel Android geprobeerd. Kan je er een ding over zeggen. je hoeft het niet te proberen want is hem niet echt waard te veel bugs enzo. :)
heb zelf al een review geschreven met wat wel en niet werkt in een aantal besturingssystemen.
ben zelf geen IT'er dis snap van sommige errors geen drol 8)7 8)7 .
heb sommige dingen prima aan de praat gekregen. zit nu lekker mariokart 64 te spelen O-) }:O
productreview: Orange pi PC review door RobinKuijp

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:46
RobinKuijp schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:38:
[...]

heb zelf ook een orangePi PC en heb wel Android geprobeerd. Kan je er een ding over zeggen. je hoeft het niet te proberen want is hem niet echt waard te veel bugs enzo. :)
heb zelf al een review geschreven met wat wel en niet werkt in een aantal besturingssystemen.
ben zelf geen IT'er dis snap van sommige errors geen drol 8)7 8)7 .
heb sommige dingen prima aan de praat gekregen. zit nu lekker mariokart 64 te spelen O-) }:O
productreview: Orange pi PC review door RobinKuijp
Nuttige quote!? ;)

Maar welke Android heb je geprobeerd? Er schijnen wel goede images te vinden te zijn voor de PC. Voor de PC2 daarentegen valt het erg tegen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
barrymossel schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:17:
[...]

Nuttige quote!? ;)

Maar welke Android heb je geprobeerd? Er schijnen wel goede images te vinden te zijn voor de PC. Voor de PC2 daarentegen valt het erg tegen helaas.
K heb de stock versie van de orangepi website geprobeerd. Dit is echt een ramp want internet en audio werkt niet en ziet er gruwelijk uit.
De Beelink X2 H3 Rom is wel btr en veel sneller. Alleen kreeg ik ethernet niet werkend :( had ook geen WiFi dongel om te testen :/

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SickHekker
fv schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:46:
[...]

Ik heb een cluster van 8 OrangePi quadcores gedraaid met MPI (via Python) om fractals te berekenen "omdat het kan" met een RPI-3 als master, dus een 36 (4 * 8 + 4) core setup. Werkte uitstekend! 8)
Maar als ik python zou gebruiken zou het ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld een virtual machine op mijn computer te gebruiken als master of niet?
een orange pi is natuurlijk geen x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:36

fv

-------------------> hiero

Ja, je kunt ook een OrangePI als master gebruiken. Mijn master deed ook mee als slave, dat bepaal je namelijk zelf hoe je de gehele MPI configuratie doet.

Al die ARM cores zijn natuurlijk geen match voor een x86 cpu.

Het was voor mij ook alleen maar "omdat het kan en omdat het leuk is" en Mandebrot fractal plaatjes maken is uitstekend geschikt om in parallelen processen te draaien op meerdere ARM-CPU boardjes van ~€ 10,-/stuk... :)

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 17:53
mcDavid schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:14:
[...]

De meeste OrangePi's hebben een aparte UART header waarop een serial console beschikbaar is. Stel ze in op 3v3.
Het werkt prima, nogmaals bedankt.

Orange Pi Zero werkte niet meer na een update (3 mei nightly build update). Via UART kunnen zien dat ze een nieuwe kernel hebben gebruikt (4.11.0 i.p.v. 4.10.11) en dat heel ethernet hierdoor niet meer werkt :(

Nieuwere nighty's hebben wel werkende ethernet maar buggy (kan wel de router pingen maar niet/sporadisch andere systemen op het netwerk en de zero is niet benaderbaar, plus hij krijgt een ander mac adres na iedere boot...) dus ik ben terug gegaan naar de nightly build van 8-4. Als iemand een nieuwere heeft (van voor 3 mei) dan houd ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roever
Vraagje, al iemand pilight aan de wiggel op de OPI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 06:23
SickHekker schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:12:
als er iemand ideeën heeft voor dingen die ik kan uitproberen dan hoor ik die graag.
Hier hetzelfde, ook 4 x zero 512MB en usb-hat. Ik heb ze op dit moment allemaal met Armbian op de LAN en ben glusterfs aan het uitproberen. Ze voegen nu allemaal 256MB ram toe aan een distributed filesystem, dus 1GB
We gaan proberen een decentraal cluster/cloud dinges te maken voor willekeurig dingen.

You are in a maze of little twisting passages, all different.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
SickHekker schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:12:
V&A aangeboden: Ready to run 4x orange pi zero 512mb ram cluster

Uitgespeeld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SickHekker
Ja, dan kan ik weer verder met het volgende project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 944613

Ik heb sinds een paar dagen ook een (werkende) Orange Pi Zero 512mb. Ik heb er nu een versie van Ubuntu op staan, dit werkt beter dan ik had gedacht! Mijn doelstelling voor nu is om er een muziekspeler van te maken en om er een beetje op te programmeren en te klooien met dingen die ik op mijn Windows desktop niet kan. Alleen nu heeft de Pi Zero (naast een aantal pinnetjes) geen echte audio of video output. Ik heb op aliexpress een extensieboard besteld wat je op de pinnetjes aansluit zodat er een 3,5mm jack output is voor audio en video. Heeft iemand hier ervaring met zo'n extensieboard?

Edit: ik had er eerst Armbian op staan maar ik wist niet hoe ik bij de GUI moest komen, ik heb namelijk amper ervaring met Linux of Ubuntu.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 944613 op 11-07-2017 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-06 10:59
SickHekker schreef op zondag 9 juli 2017 @ 23:59:
[...]

Ja, dan kan ik weer verder met het volgende project :)
Wat heb je er uiteindelijk mee gedaan?
Anoniem: 944613 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:25:
Ik heb sinds een paar dagen ook een (werkende) Orange Pi Zero 512mb. Ik heb er nu een versie van Ubuntu op staan, dit werkt beter dan ik had gedacht! Mijn doelstelling voor nu is om er een muziekspeler van te maken en om er een beetje op te programmeren en te klooien met dingen die ik op mijn Windows desktop niet kan. Alleen nu heeft de Pi Zero (naast een aantal pinnetjes) geen echte audio of video output. Ik heb op aliexpress een extensieboard besteld wat je op de pinnetjes aansluit zodat er een 3,5mm jack output is voor audio en video. Heeft iemand hier ervaring met zo'n extensieboard?

Edit: ik had er eerst Armbian op staan maar ik wist niet hoe ik bij de GUI moest komen, ik heb namelijk amper ervaring met Linux of Ubuntu.
Misschien moest je de GUI nog installeren? ;) Die expansion boards werken wel. In feite zitten de aansluitingen gewoon op de OrangePi alleen zorgt dat bordje ervoor dat je de goeie aansluitingen op de juiste pinnen hebt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
Die expansion boards werken wel. In feite zitten de aansluitingen gewoon op de OrangePi alleen zorgt dat bordje ervoor dat je de goeie aansluitingen op de juiste pinnen hebt.
Ik heb wat van deze:
https://nl.aliexpress.com.../1553371_32770665186.html

2x usb, audio en composiet video out, en ingebouwde mic in.
Het geluid is erg goed maar verder geen topkwaliteit, een beetje rommelen aan de jack is nodig. Daarnaast komt dit de koeling van de OPI niet ten goede. Normaal doen ze het nog acceptabel maar zo heb je absoluut minstens heatsinks erbij nodig om vastlopers te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_hahahaha
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-10-2017
hallo ik heb ook een orange pi maar het probleem is dat ik de lampjes wel zie alleen ik heb geen beeld als ik de av kabels aansluit heb ik geen boot scherm en zwart beeld |:( kan iemand mij helpen :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
AV kabels? Als in, composite? Dat zal je eerst in moeten stellen lijkt me en afhankelijk van welke image je gebruikt kan het best eens helemaal niet ondersteund worden.

Vertel eerst eens welke orangepi en welke image je gebruikt dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
Bij mij werkt die AV met een ouwe CRT tv (via videokanaal) die ik nog op zolder had staan. Je hebt kans dat je beeld krijgt als je de jack iets terug trekt.
Alleen geprobeerd op een OPI zero 512MB met het bijbehorende Armbian image van orangepi.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-04 00:27
Roever schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:55:
Vraagje, al iemand pilight aan de wiggel op de OPI?
Ik draai Home Assistant op een OPI zero 256 op DietPi. Is een beetje geklooi met ontbrekende packages, maar het draait. Super goedkope oplossing.

Welke hardware heb je voor pilight ? Er is namelijk een ook een MQTT/Pilight bridge tegenwoordig :
https://github.com/puuu/MQTT433gateway

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roever
pasz schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:32:
[...]

Ik draai Home Assistant op een OPI zero 256 op DietPi. Is een beetje geklooi met ontbrekende packages, maar het draait. Super goedkope oplossing.

Welke hardware heb je voor pilight ? Er is namelijk een ook een MQTT/Pilight bridge tegenwoordig :
https://github.com/puuu/MQTT433gateway
Kwestie hardware zit alles nog in een experimenteel kader. Heb wel een aantal klik/aan klik/uit afstandsbediende 433 mHz schakelaars, waarvan de sturing vrij simpel zou kunnen worden geautomatiseerd. Had mijn zinnen op pilight gezet. Het heeft blijkbaar ooit gewerkt, ook op de OPI maar door een volgende upgrade van armbian bleek al snel dat pilight niet meer werkte en zijn eigen hardware zelfs niet herkende (433 ontvanger en zender). Omdat ik dan toch door wil gaan met het gebruiken van mijn OPI-light om 't één en 't ander te sturen, ga ik zeker jouw oplossing eens bekijken. Zou het mogelijk zijn als ik ergens vastrij (ontbrekende packages installeren) om je langs deze weg om wat uitleg/bijstand te vragen? Zal eerst eens beginnen om DietPi te downloaden(was me ook niet bekend) en op SD te zetten en daarna de link volgen van MQTT433gateway om ook hier wat bij te leren om zo tot een werkend systeem te komen. Bedankt voor je reactie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 17:53
Weet iemand toevallig waarom de nightly builds niet meer nightly zijn? (opi zero, opi pc2, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shortzzz
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-09-2024
Hallo,
ik heb niet zo een grote ervaring met deze soort boards maar heb al een raspberry 3 waar ik nooit problemen mee gehad heb.
Nu heb ik een orange pi plus 2e ontvangen en krijg deze niet geboot, ik gebruik een voeding die bij de orange pi besteld is (3a 5v tekent 5.2v met voltagemeter) en heb reeds 3 verschilende sd kaarten geprobeerd ook, die allemaal werkten met de raspberry. Als os armbian en retrorangepi geprobeerd met succesvolle img burn in etcher en win32diskimgr.
Als ik alles aansluit krijg ik geen beeld zowel 1080p tv als monitor beiden via hdmi en blijft de rode led op de orangepi branden.
Iemand die een idee heeft of mijn orange pi defect is of ik iets mis aan het doen ben?
Alle hulp is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Laatst online: 09-06 22:24
shortzzz schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:44:
Hallo,
ik heb niet zo een grote ervaring met deze soort boards maar heb al een raspberry 3 waar ik nooit problemen mee gehad heb.
Nu heb ik een orange pi plus 2e ontvangen en krijg deze niet geboot, ik gebruik een voeding die bij de orange pi besteld is (3a 5v tekent 5.2v met voltagemeter) en heb reeds 3 verschilende sd kaarten geprobeerd ook, die allemaal werkten met de raspberry. Als os armbian en retrorangepi geprobeerd met succesvolle img burn in etcher en win32diskimgr.
Als ik alles aansluit krijg ik geen beeld zowel 1080p tv als monitor beiden via hdmi en blijft de rode led op de orangepi branden.
Iemand die een idee heeft of mijn orange pi defect is of ik iets mis aan het doen ben?
Volgens mij heeft de orange pi plus 2e eMMC. Is de image op de eMMC niet corrupt of is de eMMC leeg en probeert ie daar vanaf te booten? Ik weet niet precies hoe, maar je kan dmv. van FEL/u-boot aangeven waar een Allwinner CPU vanaf moet booten. Misschien staat deze nu naar de eMMC te kijken ipv de SD kaart.
Maar pin me hier niet aan vast, dit is puur kristallen bol kijken 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-06 16:46
shortzzz schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:44:
Hallo,
Ik had in eerste instantie ook problemen met het booten van de Orange Pi PC (plus). Het is mij uiteindelijk gelukt met een image van https://www.armbian.com.
Ik kreeg hierbij niet dorect beeld overigens.

Wat ik doe is zorgen dat de Orangie Pi is aangesloten met een ethernet kabel op de router of laptop met simpele DHCP server en dan controleren of deze een IP adres opvraagt en dan via SSH ermee verbinden.

tijdens de configuratie laat de orange pi zelf het commando zien om de beeldscherm instellingem aan te passen. voor mijn Pi is het commando: h3display
en bij de beeldschermen die ik getest heb moest ik de switch -d voor DVI gebruiken naast de resolutie en in OrangeRetroPi moet ik voor mijn TV de kleur instelling ook aanpassen want alles kreeg nogal een rare kleur terwijl dat op mijn monitor niet het geval was.

Nu we toch op het onderwerp zitten als ik de Orange Pi volledig opstart in de desktop omgeving is het niet mogelijk om de resolutie aan te passen vanuit de instellingen. Ik zie dan enkel de resolutie die ik zelf eerder ingesteld heb. de Raspberry Pi laat dit voor zover ik weet wel toe en bij het aansluiten op een ander scherm lijkt hij zich ook wel goed aan te passen terwijl de Orange Pi dit dus niet doet. Ligt dit aan het OS of is dit iets dat komt uit de CPU/HDMI aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:41

MsG

Forumzwerver

Is dit anno 2018 nog steeds aan te raden als je een Raspberry Pi 3 een beetje duur vindt? Ik heb 2 Raspberry's, 1 met Domoticz en 1 met Kodi maar voor de komende 3D-printer wil ik met Octoprint aan de slag, een pakket wat prima op een Debian-afgeleide moet draaien. Er is geen gekkigheid die door de meer gesloten hardware niet werkt? Want prijs/performance-technisch lijken deze bordjes een stuk beter.

Dat er minder kant en klaar voor is is prima, ik red me wel met dat soort spul.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ligt eraan, heb je GPIO nodig? Dat kan wel eens een stuk lastiger zijn. Voor de rest zie ik niet in wat je zou moeten tegenhouden idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:46
MsG schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:26:
Is dit anno 2018 nog steeds aan te raden als je een Raspberry Pi 3 een beetje duur vindt? Ik heb 2 Raspberry's, 1 met Domoticz en 1 met Kodi maar voor de komende 3D-printer wil ik met Octoprint aan de slag, een pakket wat prima op een Debian-afgeleide moet draaien. Er is geen gekkigheid die door de meer gesloten hardware niet werkt? Want prijs/performance-technisch lijken deze bordjes een stuk beter.

Dat er minder kant en klaar voor is is prima, ik red me wel met dat soort spul.
Kijk eens bij armbian. Goede ontwikkeling op meerdere platformen.
Zelf ben ik aan het experimenteren met een Orange Pi PC en een Orange Pi plus 2E. De Plus 2E voelt dankzij een ingebouwde EMMC erg snel aan, maar is met een prijs van ~€ 30 niet echt goedkoop.
Bij armbian zijn ze bezig met het ontwikkelen voor de Orange Pi PC2, welke een H5 chip heeft. Deze is te verkrijgen voor ~€20. Deze heeft echter geen EMMC ('plus' in de typenaam geeft aan dat de orange pi over een EMMC beschikt).

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

alesandro_46 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:31:
[...]

Kijk eens bij armbian. Goede ontwikkeling op meerdere platformen.
Zelf ben ik aan het experimenteren met een Orange Pi PC en een Orange Pi plus 2E. De Plus 2E voelt dankzij een ingebouwde EMMC erg snel aan, maar is met een prijs van ~€ 30 niet echt goedkoop.
Bij armbian zijn ze bezig met het ontwikkelen voor de Orange Pi PC2, welke een H5 chip heeft. Deze is te verkrijgen voor ~€20. Deze heeft echter geen EMMC ('plus' in de typenaam geeft aan dat de orange pi over een EMMC beschikt).
Ik dacht zelf dus aan zoiets https://www.aliexpress.co...berry-Pi/32761500374.html want als het 20 a 30+ wordt kan ik net zo goed voor de Raspberry Pi 3 gaan die ik al wat prijzig vond. Het gaat me niet zozeer om ingebouwde opslag als dat ook gewoon met een SD-kaartje kan. Het wordt ook niet superzwaar, maar te zwaar voor een Zero W lees ik, vandaar dat ik hier nu een beetje in duik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:42:
[...]

Ik dacht zelf dus aan zoiets https://www.aliexpress.co...berry-Pi/32761500374.html want als het 20 a 30+ wordt kan ik net zo goed voor de Raspberry Pi 3 gaan die ik al wat prijzig vond. Het gaat me niet zozeer om ingebouwde opslag als dat ook gewoon met een SD-kaartje kan. Het wordt ook niet superzwaar, maar te zwaar voor een Zero W lees ik, vandaar dat ik hier nu een beetje in duik.
Vergeet niet dat een SD-kaartje ook geld kost, en bovendien een notoire storingsveroorzaker is.

Met de OPi zero heb ik geen ervaring., OPi one wel. Hij is wel goedkoop, maar ook net een beetje kut. Wordt veel te warm en dat werkgeheugen is toch wel echt aan de krappe kant. Voortaan hou ik het dus bij de PC.

Maargoed zeker als je er meerdere nodig hebt voor een specifiek doel en je kunt er mee af, waarom niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Als de PC een alternatief is klinkt het ook wel alsof je er zware dingen mee wil doen :-). Ik wil vooral het 3D-printen monitoren, de alternatieven hebben ook 512MB ram. Die warmte kwam ik wel tegen inderdaad, maar met een heatsinkje moet dat al wat redelijker te maken kunnen worden. Ik denk dat ik er eens een bestel en kijk of het wat is. SD-kaart heb ik sowieso nodig, of het nou een Raspberry werd of deze oplossing. PC verbruikt me te veel om die aan te hebben staan voor 3D-printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
MsG schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:42:
[...]

Inderdaad een mooi bordje voor niet al teveel €€. Wel jammer dat de verzendkosten relatief hoog zijn en je bij het bestellen van meerdere bordjes niet één keer verzenden betaald maar dat de verzendkosten steeds een beetje lager worden.
Overigens is de Pi zero ook als plus versie te koop (niet om er over door te zagen overigens, maar de snelheid is gewoon een stuk hoger :). Betreft de snelheid: ik kan deze week wel een benchmark draaien om het verschil tussen beide aan te tonen).
MsG schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:07:
Als de PC een alternatief is klinkt het ook wel alsof je er zware dingen mee wil doen :-). Ik wil vooral het 3D-printen monitoren, de alternatieven hebben ook 512MB ram. Die warmte kwam ik wel tegen inderdaad, maar met een heatsinkje moet dat al wat redelijker te maken kunnen worden. Ik denk dat ik er eens een bestel en kijk of het wat is. SD-kaart heb ik sowieso nodig, of het nou een Raspberry werd of deze oplossing. PC verbruikt me te veel om die aan te hebben staan voor 3D-printen.
Betreft het te warm lopen: dit schijnt alleen te gebeuren als de processor op 1.6 GHz geklokt is. De 1.6 Ghz staat leuk in de spec sheets, maar daar heb je dus in de praktijk weinig aan. Bij armbian hebben ze e.e.a. getest en daar klokken ze de CPU terug tot 1.3 GHz (o.a. hier te lezen). Zelf heb ik nog geen problemen ervaren betreft het te warm lopen (i.c.m. met armbian that is :)).

Edit: uit interesse, wil je straks via de pi de printer aansturen? Of alleen het printen monitoren? En hoe wil je dat doen? Misschien is dat interessant voor een aantal vrienden die ook een 3D printer aangeschaft hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door alesandro_46 op 15-01-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

alesandro_46 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:26:
[...]

Inderdaad een mooi bordje voor niet al teveel €€. Wel jammer dat de verzendkosten relatief hoog zijn en je bij het bestellen van meerdere bordjes niet één keer verzenden betaald maar dat de verzendkosten steeds een beetje lager worden.
Overigens is de Pi zero ook als plus versie te koop (niet om er over door te zagen overigens, maar de snelheid is gewoon een stuk hoger :). Betreft de snelheid: ik kan deze week wel een benchmark draaien om het verschil tussen beide aan te tonen).

[...]

Betreft het te warm lopen: dit schijnt alleen te gebeuren als de processor op 1.6 GHz geklokt is. De 1.6 Ghz staat leuk in de spec sheets, maar daar heb je dus in de praktijk weinig aan. Bij armbian hebben ze e.e.a. getest en daar klokken ze de CPU terug tot 1.3 GHz (o.a. hier te lezen). Zelf heb ik nog geen problemen ervaren betreft het te warm lopen (i.c.m. met armbian that is :)).

Edit: uit interesse, wil je straks via de pi de printer aansturen? Of alleen het printen monitoren? En hoe wil je dat doen? Misschien is dat interessant voor een aantal vrienden die ook een 3D printer aangeschaft hebben.
En bij Armbian werkt alles wel gewoon? Allwinner chipsets werden altijd verguisd in de Rom-community van mobiele chipsets omdat alles zo gesloten was en ik lees bij Armbian bij de images dat het allemaal experimenteel is.

Ik wil de printer inderdaad aansturen vanuit het programma Octoprint. Helaas is alleen monitoren niet mogelijk, maar zo hoef je niet meer te kloten met een SD-kaart en hij maakt ook mooie timelapses van de prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
MsG schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:18:
[...]

En bij Armbian werkt alles wel gewoon? Allwinner chipsets werden altijd verguisd in de Rom-community van mobiele chipsets omdat alles zo gesloten was en ik lees bij Armbian bij de images dat het allemaal experimenteel is.
Dat is volgens mij afhankelijk van de gebruikte processor. Bordjes met de H3 (zoals de PC) hebben redelijke ondersteuning vanuit Armbian, voor bordjes met de H5 (bijv. PC2) geldt dat helaas niet. Maar het is het naar mijn mening sowieso allemaal net niet. Ik wilde de OrangePi PC gebruiken voor RetrOrangePi, maar ik liep tegen teveel probleempjes aan, waar de ondersteuning voor de RPi3 perfect is en alles wél gewoon werkt. Ik brand mijn vingers in ieder geval niet meer aan de OPi's. Zeker niet voor die 2-3 tientjes meer.

Maar e.e.a. is dus afhankelijk van je toepassing, maar zo te lezen is het allemaal wel mogelijk met de Orange Pi Zero: http://www.nanohawk.com/c...ian-debian-jessie-distro/ & YouTube: How To Install OctoPrint On OrangePi Zero Step By Step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:07:
mwoah de originele PC zit qua rekenkracht ergens tussen de RPi 2 en 3 in geloof ik. Behalve de GPU natuurlijk. Energieverbruik is lager dan de One ivm betere VRM.
alesandro_46 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:26:
[...]

Ja Armbian heeft die dingen wel goed voor elkaar. Ook het throttlen doe
n ze (voor zover dat kan) netjes. Maar als je met een One een beetje het onderste uit de kan wilt halen qua performance moet je dus absoluut een goeie heatsink gebruiken, anders gaat'ie al vrij snel throttlen.
barrymossel schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:00:
[...]

Dat is volgens mij afhankelijk van de gebruikte processor. Bordjes met de H3 (zoals de PC) hebben redelijke ondersteuning vanuit Armbian, voor bordjes met de H5 (bijv. PC2) geldt dat helaas niet.
Geldt dat ook voor de H2? Anders zou ik het sowieso bij de PC of One houden, want mijn ervaring is dat er zonder Armbian echt geen zee te bevaren is met de OPi's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

mcDavid schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:22:
[...]

mwoah de originele PC zit qua rekenkracht ergens tussen de RPi 2 en 3 in geloof ik. Behalve de GPU natuurlijk. Energieverbruik is lager dan de One ivm betere VRM.
[...]

Ja Armbian heeft die dingen wel goed voor elkaar. Ook het throttlen doe
n ze (voor zover dat kan) netjes. Maar als je met een One een beetje het onderste uit de kan wilt halen qua performance moet je dus absoluut een goeie heatsink gebruiken, anders gaat'ie al vrij snel throttlen.

[...]

Geldt dat ook voor de H2? Anders zou ik het sowieso bij de PC of One houden, want mijn ervaring is dat er zonder Armbian echt geen zee te bevaren is met de OPi's
Haha ik was in de veronderstelling dat je met PC gewoon doelde op PC, als in Personal Computer. O-) , maar blijkbaar is dat ook een subvariant van de Orange Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
mcDavid schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:22:
[...]
Zover ik zie heeft die ook een redelijk goede ondersteuning. H5 en A64 bordjes zijn vooral drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 12:50
Ik heb een orange pi zero en heb armbian erop geinstalleerd. Ik krijg wifi niet (meer) aan de praat. Ik heb verschillende voorbeelden gebruikt maar het lukt niet (alhouwel 1 keer maar ik moest hem herinstalleren en daarna werkte het niet meer, ik vermoed dat het werkt door een combi van dingen in verschillende voorbeelden).

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
Btje schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:07:
Ik heb een orange pi zero en heb armbian erop geinstalleerd. Ik krijg wifi niet (meer) aan de praat. Ik heb verschillende voorbeelden gebruikt maar het lukt niet (alhouwel 1 keer maar ik moest hem herinstalleren en daarna werkte het niet meer, ik vermoed dat het werkt door een combi van dingen in verschillende voorbeelden).
Voordat we je verder kunnen helpen zijn er mss een paar stappen die je kunt doen?

Vind Armbian de WIFI-kaart wel? Heb je de laatste/werkende drivers van de WIFI-kaart?
Wat heb je verder(in iets meer detail) geprobeerd? Wanner heeft het wel gewerkt en wat is er gebeurd waarom het nu niet meer werkt?

Wat krijg je als je de volgende uitvoert:
code:
1
2
~$sudo apt-get install lshw
~$sudo lshw -C network

De eerste opdracht installeerd een 'scan programma' en de tweede opdracht scant je computer naar 'netwerk dingen' (Ik weet je Linux kennis niet, dus vandaar dat ik het zo zeg ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-06 11:51
Heeft iemand nog enkele Orange Pi Primes liggen? Ze zijn nu al een tijd out of stock en kan die nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
pvink schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:52:
Heeft iemand nog enkele Orange Pi Primes liggen? Ze zijn nu al een tijd out of stock en kan die nergens vinden.
Over een week weer zeggen ze: https://www.banggood.com/...AM-Mini-PC-p-1144092.html
En anders kijken via eBay: https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=orange+pi+prime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Stakenborg
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-03 00:01
H6 besteld om wat projectjes te proberen:
- ip camera recorder/server
- midi controlled soundfont player
- sheetmusic reader

voor de soundfont player wil ik een dac evt. met kleine amp bestellen, maar ik vind zo snel nog niets over de gpio connector om een bordje te mounten. Is de aansluiting van de orange pi compatibel met de raspberry pi, dus kan ik ook pi kaartjes gebruiken? b.v. https://m.nl.aliexpress.c...ziekspeler-voor-Raspberry

voor de h6 zie https://androidworld.nl/g...-plus-android-4k-content/

[ Voor 32% gewijzigd door Ad Stakenborg op 01-04-2018 10:15 . Reden: links toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Als je de pinouts even naast elkaar legt dan zie je dat de I2S bij de OrangePi op andere pins zit. Je kunt 'm er dus niet zomaar opprikken nee. Je zou 'm eventueel wel met wat jumperkabeltjes aan kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Gister een Orange Pi Lite gekocht, eens kijken wat er mee mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Helaas werkt het niet goed, blijf maar een rood flashing lichtje houden, kennelijk iets niet goed aan de SD, met meerdere images geprobeerd, maar blijf dit krijgen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 17:50
https://www.armbian.com/orange-pi-lite/

Probeer die eens, dat moet eigenlijk wel werken. Zo niet kan het ook nog je SD-kaartje zijn.

Win32diskimager als je windows gebruikt om te flashen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
Bij armbian zelf raden ze Etcher aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 17:17
raptorix schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 17:56:
Helaas werkt het niet goed, blijf maar een rood flashing lichtje houden, kennelijk iets niet goed aan de SD, met meerdere images geprobeerd, maar blijf dit krijgen ;(
Al eens via de seriële poort gekeken wat voor meldingen je binnen krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
vincent_1971 schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:55:
[...]

Al eens via de seriële poort gekeken wat voor meldingen je binnen krijgt?
Heb geen kabel liggen, vandaag nog maar even met andere images proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
raptorix schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:02:
[...]

Heb geen kabel liggen, vandaag nog maar even met andere images proberen.
Kan zijn namelijk dat de detectie van de sd kaart in linux niet goed werkt. Probeer eens een image van android. Als die wel werkt heb je daar een probleem. Is een bekend probleem met de Orange Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
vincent_1971 schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:03:
[...]

Kan zijn namelijk dat de detectie van de sd kaart in linux niet goed werkt. Probeer eens een image van android. Als die wel werkt heb je daar een probleem. Is een bekend probleem met de Orange Pi.
Verschillende geprobeerd, vraagje, ik moet die SD kaart onder windows toch gewoon kunnen zien nadat ik hem geflashed heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
raptorix schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:37:
[...]

Verschillende geprobeerd, vraagje, ik moet die SD kaart onder windows toch gewoon kunnen zien nadat ik hem geflashed heb?
Hangt er maar helemaal vanaf in welk formaat die sd kaart geformateerd is. Maar bij mij is het zo dat ik images van de orange pi gewoon in windows kan zien. Kijk eens bij eigenschappen van die kaart onder windows. Zie je daar de juiste hoeveelheid staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
vincent_1971 schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:39:
[...]

Hangt er maar helemaal vanaf in welk formaat die sd kaart geformateerd is. Maar bij mij is het zo dat ik images van de orange pi gewoon in windows kan zien. Kijk eens bij eigenschappen van die kaart onder windows. Zie je daar de juiste hoeveelheid staan?
In partition Master zie ik Fat 32 en dat 225 used is, dus dat lijkt me te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
raptorix schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:41:
[...]

In partition Master zie ik Fat 32 en dat 225 used is, dus dat lijkt me te kloppen.
Gebruik eens diverse programma's om die kaart te voorzien van een image. Doe even uit het hoofd, winimage en ook phoenix ( voor android images voor de orange ). Ik voor mij zou er eens een android image opzetten ( is niet zo kritisch met de sd kaart detectie ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
raptorix schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:37:
[...]

Niet helemaal. De boot partitie kan je wel zien, die is FAT, maar de rest van de SD is EXT4, dus die kan je zonder 3rd party software niet lezen onder Windows.

Ik raad dan ook aan, als je met *-Pi's gaat werken toch om een USB naar UART kabel te bestellen zoals:https://nl.aliexpress.com...2d062f7&priceBeautifyAB=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Gister kreeg ik nog groene ledje, nu blijft rood aan staan, dus niet knipperend ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
Is je voeding voldoende? Toen ik de Sinaasappel in het begin niet werkend kreeg kwam het door de dunnen USB kabels namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vuikie schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:44:
[...]

Ik raad dan ook aan, als je met *-Pi's gaat werken toch om een USB naar UART kabel te bestellen zoals:https://nl.aliexpress.com...2d062f7&priceBeautifyAB=0
Dat is idd een onmisbaar stukje gereedschap voor alle singleboard computers. Maar mag ik toevoegen dat ik geen PL2303-based converter zou nemen? Ik weet niet of het komt doordat het gewoon een kutchip is of doordat ze massaal gecounterfeit worden, maar ik heb nog nooit een PL2303 gehad die gewoon stabiel werkte... is de hoofdpijn die je er van krijgt echt niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-01 08:53
Zojuist een orange pi pc plus aangeschaft.

Ik ga nog nadenken wat ik er precies mee gaan doen.

Het idee was dat ik de machine op afstand over wou nemen of eventueel films binnen te halen thuis wanneer ik werk. De films op te slaan op me nas.

Iemand anders nog leuke ideeën?

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
prod_redbull schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:58:

Het idee was dat ik de machine op afstand over wou nemen of eventueel films binnen te halen thuis wanneer ik werk. De films op te slaan op m'n nas.

8)7
https://pi-hole.net/
https://couchpota.to/
http://sickbeard.com/
https://sonarr.tv/
https://transmissionbt.com/
http://www.retrorangepi.org/
Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
prod_redbull schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:58:

Het idee was dat ik de machine op afstand over wou nemen of eventueel films binnen te halen thuis wanneer ik werk. De films op te slaan op me nas.

8)7
http://www.pivpn.io/
https://github.com/spotweb/spotweb (usenet indexer), i.c.m.
https://nzbget.net/

Als OS kan ik Debian op basis van ARMbian aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
Heb je link van Debian?

Thanks iedereen voor suggesties _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Armbian. Even Googlen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ik kan eigenlijk voor alle SBC's wel Armbian aanraden, wordt zeer breed gedragen en heel actief voor ontwikkeld.

Zelf maak ik alle SD-kaartjes met etcher, echt een geniaal programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
prod_redbull schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:21:
[...]

Heb je link van Debian?

Thanks iedereen voor suggesties _/-\o_
De tekst 'ARMbian' in mijn vorige post is een link :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
alesandro_46 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 00:07:
[...]

De tekst 'ARMbian' in mijn vorige post is een link :?
Dat ging naar armbian en niet debian dus dacht dat je echt debian bedoelde of ik heb het verkeerd begrepen.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
prod_redbull schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 07:21:
[...]

Dat ging naar armbian en niet debian dus dacht dat je echt debian bedoelde of ik heb het verkeerd begrepen.. 8)7
Armbian = Debian voor ARM single board computers (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
@prod_redbull Ow zo, dat is reeds door @Vuikie beantwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
Momenteel lijkt het of armbrian crashed wanneer de machine wilt booten. hij laat de sd en probeer de os in te laden en dan crashed het en zegt de monitor no signal.

nog tips hiervoor?

:?

Edit:
Hij crashed na starting kernel.

[ Voor 9% gewijzigd door prod_redbull op 02-08-2018 09:55 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
@prod_redbull In de User Guide Basic Troubleshooting staat veel zinvolle informatie. Hoe heb je het image naar de SD kaart geschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prod_redbull
alesandro_46 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:58:
@prod_redbull In de User Guide Basic Troubleshooting staat veel zinvolle informatie. Hoe heb je het image naar de SD kaart geschreven?
Image via Etcher naar sd Samsung Evo plus 64GB geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 17:50
Als hij bij het booten crashed kan het ook aan je voeding liggen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
Sine schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:35:
Als hij bij het booten crashed kan het ook aan je voeding liggen.
Zal is kijken thuis voor een andere voeding vanmiddag, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
prod_redbull schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:51:
[...]

Zal is kijken thuis voor een andere voeding vanmiddag, thanks
Niet alleen de voeding is belangrijk maar ook de kabel tussen de voeding en de Pi. Vaak zitten hier dunne koperen draadjes in die teveel weerstand bieden.

Zo heb ik in het verleden problemen gehad met een kabel die op het oog een grote diamater had. Grote diameter ≠ automatisch goed. Had deze kabel doorgeknipt en tussen de dikke mantel kon ik op zoek naar enkele strengetjes koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
@prod_redbull Sowieso zou ik de poweradapter bestellen die XunLong(Het bedrijf dat de Orange Pi SBC's maakt) adviseert. Deze heb ik bij mijn Orange Pi One's besteld en ik heb er 0 problemen mee.
Het vermogen van de adapter en de kwaliteit van de bekabeling is vaak de oorzaak van rare problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prod_redbull
Vuikie schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:29:
@prod_redbull Sowieso zou ik de poweradapter bestellen die XunLong(Het bedrijf dat de Orange Pi SBC's maakt) adviseert. Deze heb ik bij mijn Orange Pi One's besteld en ik heb er 0 problemen mee.
Het vermogen van de adapter en de kwaliteit van de bekabeling is vaak de oorzaak van rare problemen.
Heb hem eindelijk up en running met ipad adapter.

Bedankt voor de hulp iedereen. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 16:40
Vuikie schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:29:
Als je nog een oude PSP adapter hebt liggen die werkt ook, gebruik deze om een superlange stroomkabel te hebben voor mijn Orange Pi PC Plus en Lite.

There is no knowledge, that is not Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 21:45
Ik ben sinds kort ook in het bezit van een Orange Pi PC en bevalt verder goed. Had eerst een Raspberry Zero gekocht en ondanks de prijs en het formaat wel super traag... Je kon de webbrowser niet gebruiken.

Klopt het trouwens dat je bij Armbian zelf nog een desktop dient te installeren via 'armbian-config' ?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-06 14:33
Even het stof van dit topic afblazen ;)

Ik heb m'n eerste Orange Pi besteld (een 2e plus) In eerste instantie om er Domoticz op te draaien.
Nu heb ik in het verleden wel eens met RetroPi gespeeld en zag dat dit inmiddels ook op de Orange Pi werkt. Is het mogelijk om Domoticz en RetrOrangePi naast elkaar te draaien op een 2e Plus? Of is het een goed excuus om er nog 1 te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-06 17:09
@The big J Het zal vast wel kunnen (domoticz vraagt bijna geen resources en je zal een heleboel afhankelijkheden moeten oplossen) maar als je domoticz serieus gebruikt dan wil je dat niet. Moet er niet aan denken dat mijn home automation crashed omdat ik een spelletje aan het doen ben. Koop gewoon twee van die dingen en zo'n leuk acrylic torentje waar je ze boven elkaar kunt stapelen en een anker 60w 5 poort usb lader en voor je het weet wordt het nog een dure hobby 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-06 14:33
Goed punt... Voor die paar tientjes wil je inderdaad geen (onnodige) ergenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 21:45
Even een schop in dit topic. Xunlong had een poosje terug een Orange Pi Zero 2 gepresenteerd. Leuk dingetje voor er bij en de prestaties van de H6 zijn mijn inziens een stuk beter dan de H3. Daarnaast 2 USB 3.0 poortjes wifi en 4GB eMMC. Alleen helaas maar 100Mbit utpen 512MB ram is ook niet heel ruim. Maar als ie maar 20 dollar zou kosten ach...

Maarrr nu de vraag: heeft iemand die al te koop gezien? :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Om eerlijk te zijn ben ik wel een klein beetje opzoek naar een andere SBC, ik heb er 1 aan mijn 3D-printer hangen met Octoprint, maar deze blijft heel irritant doen. mss is deze een interessante.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-06 11:51
Ik schop dit topic maar weer eens ;-)

Ik zocht een Pi om als 2e Pi-hole te dienen. Dit om (simpel gezegd) altijd een DNS server te hebben wanneer er een Pi-hole omvalt.
Zoals bekend, zijn Raspberry Pi's op dit moment duur/erg slecht leverbaar, dus kwam ik bij deze Orange Pi Zero 2 uit.
Er draait naast Pi-hole inmiddels ook PiVPN, ik ben tevreden.

Op dit moment heb ik een Pi 2 die als jaren dienst doet als Squeezeboxplayer & server doormiddel van Picoreplayer. Deze Pi werkt nog wel, maar nieuwere images van Picoreplayer werken niet correct (de boel hapert dan).
Lang verhaal kort gemaakt: toevallig iemand Picoreplayer op een Orange Pi aan de praat gekregen?

Ik vind op Google wel andere opties om Squeezelite ed. te installeren, maar de alles-in-1 gemak van Picoreplayer bevalt mij erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 12:32
zoals je zelf al aangeeft, het betreft een advertentie, en dat is dus iets voor V&A
Ik heb ook de koelprestaties van deze case gemeten. Ik heb deze ook gepost in het Engels op Reddit. Hieronder een kopie aangezien ik de neiging heb om op zijn tijd mijn post historie op te ruimen.

---

This is not a review. This is just a quick test to check the thermal performance of the passively cooled official Orange Pi 5 Plus shell by comparing it to a popular third-party actively cooled shell and the shell itself with third-party quality thermal pads and paste. The heat generated by the memory modules and the NVMe drive aren't accounted for in this test.

Testing methodThe NVMe boot drive was prepared with a fresh Ubuntu 22.04.3 server image. No additional settings were made. Note that the system will no longer run on performance mode by default since ubuntu-rockchip v1.28. It was made sure the idle temperature was stabilized before starting the stress tests. The ambient room temperature was not controlled. Should be between 19 and 21 °C during the tests. Not sure about the humidity, let's say the test was performed in a typical healthy well-ventilated room during autumn in the Netherlands. Each stress test ran once for a maximum of 1 hour per case configuration. The assembly of the cases was done with great care, ensuring correct mounting pressures.

Results

Check Plotly for an interactive graph and more raw sensor data. The included plot only shows the SoC temperature and average CPU frequency over all CPU cores.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlpmmjaXv427ooIqBclFsEGjp-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wFC8XAkGR1Q4lZ56m5WJZni.png?f=fotoalbum_large

52Pi case with NF-A4x10 modificationThis case is also sold by Geeekpi on Amazon. Mine came with a pretty good low-noise fan. A Noctua NF-A4x10 5V fan isn't that much quieter. Don't believe the internet when they say a Noctua fan makes their Orange Pi quiet. It's still a 40mm fan. The Noctua does sound better. It lacks some of those annoying high pitches.

The original fan has to be directly plugged in on 5V and GND on the GPIO header using jumper headers. The Noctua fan was supplied with a jumper header accessory so I did the same thing. Connecting it this way leaves the fan always running at 100%, whether the system is powered on or off. The Orange Pi 5 Plus also has fan header with a 5V PWM signal to power the fan and GND. You can use this fan header for smart fan control, but it does need some connector modifications for both the stock and Noctua fan.

With just 20 minutes of stress testing, the 52Pi case with fan reached an SoC temperature of 60.1 °C under full CPU load. The test was cut short due to hitting stable temperatures pretty early on. No thermal throttling was observed.
  • Cheapest option
  • Excellent cooling capabilities
  • Stock fan is a good low-noise fan
  • Lots of fan noise despite it being a good low-noise fan
  • Needs additional modifications for smart fan control
  • Just a black boring prototype-looking case
Stock Orange Pi caseThe official Orange Pi 5 Plus case. Fully assembled using the stock-supplied thermal pads. A 22x22x1.0mm pad for the SoC and two 15x10x2.5mm pads for the memory modules.

The SoC temperature reached 79.5 °C after 1 hour full load. It was somewhat stabilized, still rising but very slowly. No thermal throttling was observed after an hour of 100% CPU load.
  • Fair pricing
  • Passive quiet cooling
  • Aesthetically pleasing design
  • It's a giant heat block and can be uncomfortable or too hot to touch
  • Borderline asking for thermal throttling on sustained intensive workloads or warm climates
  • Use of low-quality thermal pads
Orange Pi with GP-Extreme and NT-H2 modificationThe official Orange Pi 5 Plus case. Fully assembled using third-party thermal pads and paste. A 20x20x1.0mm pad for the SoC and two 15x10x2.5mm pads for the memory modules cut from 1.0 and 2.5mm Gelid Solutions GP-Extreme 120x20 thermal pads. The smaller SoC pad still covers the full contact area. Noctua NT-H2 thermal paste was used to improve thermal conductivity between the case and the heat block. There was like 0.8mm clearance between the case and my Samsung 980 drive, so the remainder of the GP-Extreme 1.0mm pad was used to cut and apply a 70x20mm pad for SSD cooling purposes.

The SoC temperature reached 72.1 °C after 1 hour full load. It was somewhat stabilized, still rising but very slowly. No thermal throttling was observed after an hour of 100% CPU load.
  • Passive quiet cooling
  • Aesthetically pleasing design
  • Just creates that extra much-needed thermal headroom
  • Expensive modification that stuff aint cheap
  • It's a giant heat block and can be uncomfortable or too hot to touch
  • Cheap screws, make sure to use the correct sized bits as you want some decent mounting pressure between the case and heat block after applying thermal paste
Afterthoughts

I'm not gonna do a recommendation. It all depends on your available budget, expected workload, and whether you appreciate silent operation and/or design. If you want to buy the same thermal pads and paste, it would cost an additional €30 in my country. That's more than the cost of the case itself.

Please note that the Orange Pi case is a passively cooled case. Passive cooling solutions behave differently from active cooling solutions. It all depends on how efficiently the heat can be transferred from the SoC to a thermal mass (the shell), and the ability of that thermal mass to release the heat to the environment. Ambient temperature and humidity play a role in the latter. So your results might differ depending on your environment.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 03-11-2023 16:15 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste