• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-01 21:05

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:23:
Dit is een live dashboard dat ik op mijn Raspberry Pi 3B+ heb draaien, gemaakt met Smashing. Het dashboard wordt op de Raspberry naar localhost gehost, waardoor elk apparaat op hetzelfde netwerk het dashboard kan laden. Je kunt zelf widgets toevoegen, aanpassen en verplaatsen. Heb er zelf een BBC World News en Tweakers RSS feed op staan, samen met een datum en weer widget.
[Afbeelding]
Top dat is de moeite van het onderzoeken waard.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Top dat is de moeite van het onderzoeken waard.
Jup, het is ook redelijk makkelijk om zelf widgets aan te passen. Ze maken (voor zover ik weet) allemaal gebruik van Coffeescript, wat in principe een afgeleide is van JavaScript. Kom er alleen wel net achter dat die klok/agenda geen rekening houdt met schrikkeljaren, dus is het bij mij nu woensdag 4 maart 2020.... 8)7

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 15:59
Ik wil een map met bestanden van mijn bureaublad (MacBook) kopiëren naar mijn Raspberry.
Om dit te doen heb ik Forklift gedownload maar ik krijg iedere keer de melding dat ik geen toestemming krijg om dit te doen.
Ik heb daarom mijn eigen gebruikers naam in de Raspberry "rootrechten " gegeven in de hoop dat dit wel zou lukken ,maar helaas geen toegang.
Wat doe ik hier fout of wat is een betere manier om dit te doen?

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:19
Je kunt toch gewoon een share van je Mac op je RPI mounten, of andersom? Geen extra software nodig.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
19roland70 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:39:
Ik wil een map met bestanden van mijn bureaublad (MacBook) kopiëren naar mijn Raspberry.
Om dit te doen heb ik Forklift gedownload maar ik krijg iedere keer de melding dat ik geen toestemming krijg om dit te doen.
Ik heb daarom mijn eigen gebruikers naam in de Raspberry "rootrechten " gegeven in de hoop dat dit wel zou lukken ,maar helaas geen toegang.
Wat doe ik hier fout of wat is een betere manier om dit te doen?
Waarom gebruik je niet gewoon samba(smb) op je RPI? Dat is in 5 minuten gedaan en heeft standaard ondersteuning vanuit de finder. Genoeg handleidingen te vinden..

• 19roland70
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:49:
[...]

Waarom gebruik je niet gewoon samba(smb) op je RPI? Dat is in 5 minuten gedaan en heeft standaard ondersteuning vanuit de finder. Genoeg handleidingen te vinden..
Ik ben nu bezig met samba ,nu moet ik toegang geven tot de folder die ik wil delen ,standaard is dat home/pi.
Als ik de gehele raspberry wil delen wat moet ik dan invullen bij Share definitions?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[pihome]
   comment= Pi Home
   path=/home/pi
   browseable=Yes
   writeable=Yes
   only guest=no
   create mask=0777
   directory mask=0777
   public=no

• ed1703
  • Niet online
19roland70 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Ik ben nu bezig met samba ,nu moet ik toegang geven tot de folder die ik wil delen ,standaard is dat home/pi.
Als ik de gehele raspberry wil delen wat moet ik dan invullen bij Share definitions?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[pihome]
   comment= Pi Home
   path=/home/pi
   browseable=Yes
   writeable=Yes
   only guest=no
   create mask=0777
   directory mask=0777
   public=no
Het path aanpassen naar alleen / lijkt mij.
Geen idee of samba dat accepteert.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:49:
[...]

"Gewoon" Samba? Waarom niet gewoon SFTP (over SSH)? Het probleem van @19roland70 is waarschijnlijk (dat vertelt ie niet) dat ie buiten zijn home-directory (van pi) probeert te schrijven. Daarvoor heb je root-rechten nodig (al dan niet via sudo). Het beste is de bestanden naar de home te schrijven en daarna via ssh met 'sudo mv' naar de gewenste plek te verplaatsen. Ook zou je SSH Private Key authenticatie kunnen gebruiken voor root. Hoe dat moet, moet je maar even Googlen. ;)
19roland70 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:21:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[pihome]
   comment= Pi Home
   path=/home/pi
   browseable=Yes
   writeable=Yes
   only guest=no
   create mask=0777
   directory mask=0777
   public=no
Ook daar heb je met 'pi' geen rechten. Dat moet je sowieso niet willen. In /etc staan gevoelige gegevens die je niet over je netwerk wilt delen.

[ Voor 29% gewijzigd door Room42 op 07-03-2020 10:34 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• ed1703
  • Niet online
Room42 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:32:
[...]

"Gewoon" Samba? Waarom niet gewoon SFTP (over SSH)? Het probleem van @19roland70 is waarschijnlijk (dat vertelt ie niet) dat ie buiten zijn home-directory (van pi) probeert te schrijven. Daarvoor heb je root-rechten nodig (al dan niet via sudo). Het beste is de bestanden naar de home te schrijven en daarna via ssh met 'sudo mv' naar de gewenste plek te verplaatsen. Ook zou je SSH Private Key authenticatie kunnen gebruiken voor root. Hoe dat moet, moet je maar even Googlen. ;)
Dat kan met gemak prima via samba. Via admin users en het path aanpassen.
Bovendien gaat dit over een RPI binnen een thuis-lannetje.. lekker belangrijk.
Als je de boel ook nog omzet naar SMB3 is dat veilig genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 07-03-2020 10:35 ]

• Room42
  • Niet online
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:33:
[...]

Dat kan met gemak prima via samba. Via admin users en het path aanpassen.
Bovendien gaat dit over een RPI binnen een thuis-lannetje.. lekker belangrijk.
Dus fuck security? Ja, want men hangt de pi niet aan het internet. :F
Laten we gewoon secure-by-default hanteren, voordat we ze domme dingen leren. ;)

Wedden dat ie als wachtwoord nog 'raspberry' ingesteld heeft staan?

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 07-03-2020 10:36 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• ed1703
  • Niet online
Room42 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:35:
[...]

Dus fuck security? Ja, want men hangt de pi niet aan het internet. :F
Laten we gewoon secure-by-default hanteren, voordat we ze domme dingen leren. ;)

Hell ja.. en dan je RPI aan het internet knopen en de persoon niet vertellen dat hij SSH moet firewallen, de poort moet aanpassen, google-authenticator binnen PAM moet activeren, een openvpn-server moet installen en dat dan ook weer firewallen.

man man man.. wat een wereld..

• Room42
  • Niet online
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Hell ja.. en dan je RPI aan het internet knopen en de persoon niet vertellen dat hij SSH moet firewallen, de poort moet aanpassen, google-authenticator binnen PAM moet activeren, een openvpn-server moet installen en dat dan ook weer firewallen.

man man man.. wat een wereld..
:?

• ed1703
  • Niet online
Reactie op "fuck security" ... ik sla soms wat door ;)

• 19roland70
Room42 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:35:
[...]

oke ,wil ik wel om wedden?

• ed1703
  • Niet online
19roland70 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:50:
[...]

oke ,wil ik wel om wedden?
@Room42 heeft natuurlijk wel een punt met z'n grapje. Je zou er beter aan doen om je op z'n minst aan wat basis-securityzaken te houden. user pi rootrechten geven is er daar natuurlijk niet eentje van.. laat staan samba helemaal open te willen zetten, of welk protocol je daarvoor wilt gebruiken. Overigens moet user pi ook zo snel mogelijk renamed worden, dat doet volgens mij echt 99% niet.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 07-03-2020 10:55 ]

• Room42
  • Niet online
Het probleem voor mij is dat de Raspberry Pi gewoon een volwaardige Linux-computer is. Voor security heb je snelheid nodig. Als je via de Pi binnen bent in het netwerk, kun je op je gemakje de rest van het netwerk aanvallen. Niemand die het doorheeft. Vandaar dat je ook je Pi gewoon serieus moet nemen, vind ik.

• ed1703
  • Niet online
Room42 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:58:
Voor security heb je snelheid nodig.
Voor goede security heb je eigenlijk een boot-first-time of login-first-time script nodig waarvan er een aantal zaken aangepast moeten worden eer je verder kunt met je Pi, waaronder het keihard direct aanpassen van je wachtwoord, alleen dat wil de RaspBerryPi foundation niet, want moet laagdrempelig zijn. Een waarschuwing is genoeg. SSH niet standaard activeren is wel heel goed geweest.
Als je via de Pi binnen bent in het netwerk, kun je op je gemakje de rest van het netwerk aanvallen.
Heb je port-forwards voor nodig, maar je punt is valide.
Vandaar dat je ook je Pi gewoon serieus moet nemen, vind ik.
Een NAS ook, ook volledig linux, die hebben zelfs heel lang geen sudo gehad.

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-01 10:42
Ik heb hier verschillende Pi's waarvan poort 22 geforward is naar 1 Pi, bij een paar vrienden ouderhoud ik de Pi en poort 22 ook geforward naar de Pi, met iptables de boel dicht getimmert.
In het begin had ik dat niet maar na korte tijd zat ik wat door de logs te fietsen en ik schrok me werkelijk kapot vanaf hoeveel IP adressen ze binnen willen komen, werkelijk uit alle uithoeken van de wereld, sinds dien een paar regeltjes met iptables er tegenaan gegooit en de boel was stil :)
De rest van de pi's heb ik hier niet dicht getimmert met iptables, ik gebruik alleen rasbian lite, en kali op de pi4 om te testen en mijn eigen WiFi te hacken.
Volgens mij lijkt het me afdoende beveiligd met iptables, of denkt iemand daar anders over ?

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 16:30

SebasFM

BOFH

Ik zou sowieso ook de SSH daemon op een andere poort als de standaard poort 22 draaien, bovenop het afschermen met iptables. Doe ik ook voor al mijn VPS'jes die ik beheer, scheelt een hoop hackpogingen. In Ubuntu/Debian kan je als je ufw gebruikt in plaats van 'allow' ook 'limit' gebruiken. Bij het overschrijden van x aantal inlogpogingen nieuw opgezette connecties op de SSH poort in een halve minuut wordt je ook voor x minuten geblokkeerd in de firewall.
Dus stel dat ze van een bekend toegestaan ip-adres jouw Pi proberen te 'brute forcen', kan je dit dus hiermee ook enigszins voorkomen.

• ed1703
  • Niet online
dss58 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:50:
Ik heb hier verschillende Pi's waarvan poort 22 geforward is naar 1 Pi, bij een paar vrienden ouderhoud ik de Pi en poort 22 ook geforward naar de Pi, met iptables de boel dicht getimmert.
In het begin had ik dat niet maar na korte tijd zat ik wat door de logs te fietsen en ik schrok me werkelijk kapot vanaf hoeveel IP adressen ze binnen willen komen, werkelijk uit alle uithoeken van de wereld, sinds dien een paar regeltjes met iptables er tegenaan gegooit en de boel was stil :)
De rest van de pi's heb ik hier niet dicht getimmert met iptables, ik gebruik alleen rasbian lite, en kali op de pi4 om te testen en mijn eigen WiFi te hacken.
Volgens mij lijkt het me afdoende beveiligd met iptables, of denkt iemand daar anders over ?
Als je super secure wil zijn:

- OpenVPN met Google Authenticator en andere poort
- ssh alleen open voor je lan (OpenVPN heeft ook lanadres dus dat is niet erg), andere poort, keyaccess, password dichtzetten.
- firewall uitbreiden met country access.

Eventueel uitbreiding met fail2ban.
Weet niet of dit ook werkt met OpenVPN.

Keyaccess heeft overigens wel wat discipline nodig en dus niet zomaar je client herinstallen (backups zijn in deze nog belangrijker)

Goed genoeg zo?😃 beetje overdreven misschien. Mogelijkheden zat.

• dss58
SebasFM schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:59:
Ik zou sowieso ook de SSH daemon op een andere poort als de standaard poort 22 draaien, bovenop het afschermen met iptables. Doe ik ook voor al mijn VPS'jes die ik beheer, scheelt een hoop hackpogingen. In Ubuntu/Debian kan je als je ufw gebruikt in plaats van 'allow' ook 'limit' gebruiken. Bij het overschrijden van x aantal inlogpogingen nieuw opgezette connecties op de SSH poort in een halve minuut wordt je ook voor x minuten geblokkeerd in de firewall.
Dus stel dat ze van een bekend toegestaan ip-adres jouw Pi proberen te 'brute forcen', kan je dit dus hiermee ook enigszins voorkomen.
Ja, een andere poort, b.v. 54321 is wel een goed idee, ik heb daar eerder ook over zitten denken, moet ik hier is gaan proberen met een paar Pi's.
dat 'x minuten geblokkeerd' is dat niet met fail2ban ? Daar heb ik ook mee getest trouwens, maar met iptables is het voor de rest gewoon altijd dicht, ik heb het op deze manier opgelost:
sudo iptables -A INPUT -m state --state NEW,ESTABLISHED,RELATED --source 192.168.1.0/24 -p tcp --dport 22 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -m state --state NEW,ESTABLISHED,RELATED --source xxx.xxx.xxx.xxx -p tcp --dport 22 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -m state --state NEW,ESTABLISHED,RELATED -p tcp --dport 22 -j DROP
sudo iptables-save > /etc/iptables/rules.v4
sudo netfilter-persistent save

IPv6 heb ik trouwens uitgeschakeld, daar ga ik later nog is mee testen :)

• dss58
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:45:
[...]

- ssh alleen open voor je lan (OpenVPN heeft ook lanadres dus dat is niet erg), andere poort, keyaccess, password dichtzetten.
- firewall uitbreiden met country access.

Eventueel uitbreiding met fail2ban.
Weet niet of dit ook werkt met OpenVPN.

Keyaccess heeft overigens wel wat discipline nodig en dus niet zomaar je client herinstallen (backups zijn in deze nog belangrijker)

Goed genoeg zo?😃 beetje overdreven misschien. Mogelijkheden zat.
country access, hmm.. nog nooit van gehoord ivm SSH, wel als webserver, keyaccess ken ik niet, tjee zeg, ik heb nog wel wat uit te zoeken :P
Bij die 2 vrienden draait trouwens alleen pihole.
Ik heb nog wat te doen... thanks beide voor de informatie _/-\o_

• ed1703
  • Niet online
dss58 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:03:
[...]

country access, hmm.. nog nooit van gehoord ivm SSH, wel als webserver, keyaccess ken ik niet, tjee zeg, ik heb nog wel wat uit te zoeken :P
Bij die 2 vrienden draait trouwens alleen pihole.
Ik heb nog wat te doen... thanks beide voor de informatie _/-\o_
Ik zou even beginnen met ssh key auth en het draaien van SSH op een andere poort. GEOIP en fail2ban is iets leuks, maar je zal zien dat door het te draaien op een andere poort je logs leeg zijn. Verder zou je als je wan ip-adresen vrijwel nooit veranderen iptables op default policy drop kunnen zetten en alleen toelaten wat je wilt. Lan ook niet vergeten natuurlijk. Heb je die geoblock ook niet meer nodig.
Met dynamisch kan het natuurlijk zijn dat het op een dag niet meer werkt.

Succes

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 16:30

SebasFM

BOFH

dss58 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:59:
[...]
dat 'x minuten geblokkeerd' is dat niet met fail2ban ?
Fail2ban werkt zo, maar ook ufw (wat een Netfilter firewall schijnt te zijn) kan zo worden ingericht:
https://www.cyberciti.biz/faq/howto-limiting-ssh-connections-with-ufw-on-ubuntu-debian/

Voor iptables heb ik hier gevonden hoe je een rate limiter instelt:
https://serverfault.com/questions/298954/how-can-i-rate-limit-ssh-connections%20-with-iptables

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Room42 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:32:
Ook daar heb je met 'pi' geen rechten. Dat moet je sowieso niet willen. In /etc staan gevoelige gegevens die je niet over je netwerk wilt delen.
Je moest eens weten hoeveel kastjes van een bepaald merk gewoon standaard de hele root via smb open hebben staan, want gemak voor de gebruikers en zo... :+
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:54:
Overigens moet user pi ook zo snel mogelijk renamed worden, dat doet volgens mij echt 99% niet.
Guilty as charged, maar dat is meer een kwestie van luiheid en het feit dat het wachtwoord ervan idioot lang is en alleen op mijn Management LAN bereikbaar is :P
dss58 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:50:
Heb je Private/Public SSH Keys voor alle Pi's :?

IMHO het belangrijkste van het geheel als je Pi via het Internet bereikbaar is net als regelmatig de boel updaten! :)
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:45:

Hé bah! Google Apps meuk! :/

Doe maar lekker gewoon een apart certificaat voor elke gebruiker! d:)b

Is met PiVPN of OpenVPN + WebAdmin heel makkelijk in te stellen :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:02:
[...]

Hé bah! Google Apps meuk! :/

Doe maar lekker gewoon een apart certificaat voor elke gebruiker! d:)b

Is met PiVPN of OpenVPN + WebAdmin heel makkelijk in te stellen :Y)
Het was even een voorbeeld, omdat 2FA met Google Authenticator de bekendste is. Maar het werkt met Authy bijvoorbeeld ook ;)

• nero355

nero355

ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:06:
Het was even een voorbeeld, omdat 2FA met Google Authenticator de bekendste is. Maar het werkt met Authy bijvoorbeeld ook ;)
Leuk als je een "app fetish" hebt, zoals sommigen, maar niks voor mij :)

"Wat er niet bij komt, hoeft er ook niet af!" :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Google Authenticator heeft weinig met Google te maken. Je kunt ook Authy of andere compatibel OTP-generator gebruiken voor "Google Authenticator"-codes".

• dss58
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:32:
[...]

Ik zou even beginnen met ssh key auth en het draaien van SSH op een andere poort. GEOIP en fail2ban is iets leuks, maar je zal zien dat door het te draaien op een andere poort je logs leeg zijn. Verder zou je als je wan ip-adresen vrijwel nooit veranderen iptables op default policy drop kunnen zetten en alleen toelaten wat je wilt. Lan ook niet vergeten natuurlijk. Heb je die geoblock ook niet meer nodig.
Met dynamisch kan het natuurlijk zijn dat het op een dag niet meer werkt.

Succes
Met GEOIP ben ik bezig geweest maar kon nergens een recente database vinden sinds ze commercieel zijn gegaan een paar jaar terug, fail2ban heb ik er op gehad, maar die bots gaan gewoon door en zo worden die IP's iedere keer opnieuw geblokt, soort van dweilen met de kraan open zeg maar, dat is eigenlijk de reden dat ik voor die paar regels iptables heb gekozen en bevalt me op zichzelf uitstekend.
Ik ga hier nogal is van de ene naar de andere Pi, dus heb met ssh-copy-id de sleutels erop gezet, zeker zo handig :)
In ieder geval bedankt voor de tips _/-\o_

• dss58
nero355 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:02:

[...]

Heb je Private/Public SSH Keys voor alle Pi's :?

IMHO het belangrijkste van het geheel als je Pi via het Internet bereikbaar is net als regelmatig de boel updaten! :)

[...]
Wat bedoel je met SSH keys voor alle pi's ?
Ik hou de boel zeker up-todate, reken maar van yes :)

• nero355

nero355

dss58 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:35:
Wat bedoel je met SSH keys voor alle pi's ?
Als je de termen door Google haalt vind je zo de uitleg : https://www.google.com/search?q=Private/Public+SSH+Keys ;)
Ik hou de boel zeker up-todate, reken maar van yes :)
d:)b

• dss58
nero355 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:39:
[...]

Als je de termen door Google haalt vind je zo de uitleg : https://www.google.com/search?q=Private/Public+SSH+Keys ;)

[...]

d:)b
Thanks !! _/-\o_

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56
Voor hier wellicht ook interessant: 14% korting bij SOS Solutions.
alesandro_46 in "Meld hier uw kortingscodes/coupons V2"

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ook net de mail ontvangen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:45
Iemand ooit een uitbreiding pcb gemaakt voor een Phoenixcontact dinrail module voor naast of erin met een R-Pi(4b)? Of weet iemand of er ergens wat Bouw/ontwerp/gebruikers ervaringen staan.

Alvast bedankt.

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Best ruk...

Pi hole op de Rasp geïnstalleerd, maar met de standaard Ziggo modem lijkt er via IPv6 (anders heb ik geen idee waar het vandaan getoverd wordt) alsnog advertentie-/tracking verkeer doorheen te komen -O-
En IPv6 is niet uit te schakelen op de Ziggo modem :(

Misschien toch maar een eigen router in gaan zetten dan. Of heeft iemand nog andere tips?

Het lijkt erop, als ik internet mag geloven, dat er geen andere weg omheen is.

Edit: ik zie dat er ook een pi hole topic is, ik ga daar even verder lurken

[ Voor 8% gewijzigd door ralph075 op 18-03-2020 10:39 ]

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01 12:35
ralph075 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:36:
Best ruk...

Pi hole op de Rasp geïnstalleerd, maar met de standaard Ziggo modem lijkt er via IPv6 (anders heb ik geen idee waar het vandaan getoverd wordt) alsnog advertentie-/tracking verkeer doorheen te komen -O-
En IPv6 is niet uit te schakelen op de Ziggo modem :(

Misschien toch maar een eigen router in gaan zetten dan. Of heeft iemand nog andere tips?

Het lijkt erop, als ik internet mag geloven, dat er geen andere weg omheen is.

Edit: ik zie dat er ook een pi hole topic is, ik ga daar even verder lurken
Wel de Pi als DNS ingesteld op je apparaten? (Zodat al het internet verkeer eerst door de Pi gaat en dan naar buiten? (Dit heb ik wel op alle apparaten gedaan, en werkt perfect.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vraagje aan de kenners.

Ik had een Pi 3b en een Pi 1.
De Pi 3 doet dienst als Pihole server en Domoticz om mijn lampen aan te sturen, de Pi1 hangt in de meterkast en heeft ook Domoticz geïnstalleerd om de meterstanden en terug levering van de zonnepanelen te kunnen registreren.

Nu heb ik in een opwelling een Pi 4 gekocht. Deze heb ik nu ingezet ter vervanging van de Pi 3b.
Geïnstalleerd, alles werkt, dus blij mee.

Nu wil ik de 3b in gaan zetten als vervanger van de Pi1.
Kan ik het kaartje uit de Pi1 gewoon overzetten naar de Pi3 of is het beter om deze gewoon opnieuw te installeren en de database over te zetten?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 09:12
Pietervs schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:50:
Vraagje aan de kenners.

Ik had een Pi 3b en een Pi 1.
De Pi 3 doet dienst als Pihole server en Domoticz om mijn lampen aan te sturen, de Pi1 hangt in de meterkast en heeft ook Domoticz geïnstalleerd om de meterstanden en terug levering van de zonnepanelen te kunnen registreren.

Nu heb ik in een opwelling een Pi 4 gekocht. Deze heb ik nu ingezet ter vervanging van de Pi 3b.
Geïnstalleerd, alles werkt, dus blij mee.

Nu wil ik de 3b in gaan zetten als vervanger van de Pi1.
Kan ik het kaartje uit de Pi1 gewoon overzetten naar de Pi3 of is het beter om deze gewoon opnieuw te installeren en de database over te zetten?
Ik heb geen antwoord op je vraag maar wel een opmerking, ik zou als het even kan geen database draaien op een SD-kaart vanwege de vele reads en writes.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

FrankHe schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:12:
[...]

Ik heb geen antwoord op je vraag maar wel een opmerking, ik zou als het even kan geen database draaien op een SD-kaart vanwege de vele reads en writes.
Dat roepen er meer. En ik snap de redenatie en ben het er ook mee eens.

Maar het is voor mij geen vitale informatie (keuze tussen "need to have" en "nice to have" kwam voor mij uit op het laatste), bovendien worden er regelmatig backups weggeschreven naar mijn NAS waardoor ik hooguit enkele dagen mis tot maximaal een week mis als een SD kaart crasht.

Ook heb ik ingesteld dat de tijdelijke bestanden op een RAM drive zijn aangemaakt, waardoor de belasting van de SD kaart natuurlijk een stuk minder is :)

• Freee!!

Freee!!

FrankHe schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:12:
[...]
Lezen is zelfs voor een SD-kaart niet zo'n probleem, het is voornamelijk het schrijven.
Pietervs schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:18:
[...]
Dat roepen er meer. En ik snap de redenatie en ben het er ook mee eens.

Maar het is voor mij geen vitale informatie (keuze tussen "need to have" en "nice to have" kwam voor mij uit op het laatste), bovendien worden er regelmatig backups weggeschreven naar mijn NAS waardoor ik hooguit enkele dagen mis tot maximaal een week mis als een SD kaart crasht.

Ook heb ik ingesteld dat de tijdelijke bestanden op een RAM drive zijn aangemaakt, waardoor de belasting van de SD kaart natuurlijk een stuk minder is :)
Dan zou ik ook de database op een USB-schijf wegschrijven.

En wat betreft je vraag over het overzetten van het SD_kaartje, je kunt het proberen.

Naast mijn RPi3B+ heb ik sinds begin deze week ook een RPi4 (2GB), waarop ik ook Pi-Hole en twee Unbounds heb draaien (lekker parallel laten draaien voor redundantie). En sinds gisteravond heb ik daar ook PiVPN op draaien en zowel mijn telefoon als laptop ermee verbonden. Dit gaat me zeker op mijn telefoon een hoop advertenties schelen buitenshuis.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Freee!! schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:38:

Dan zou ik ook de database op een USB-schijf wegschrijven.
Zoals gezegd: in mijn situatie zie ik daar de meerwaarde niet van. :)
En wat betreft je vraag over het overzetten van het SD_kaartje, je kunt het proberen.
Dat idee krijg ik inderdaad steeds meer. Die niet waagt blijft maagd en zo ;)

Tegelijkertijd begin ik ook het idee te krijgen dat een verse installatie misschien zo gek nog niet is. Deze Pi draait al een jaar of 4, misschien wel 5. Dus dat SD kaartje is ook niet helemaal vers meer.

• Freee!!

Freee!!

Pietervs schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:22:
[...]
Zoals gezegd: in mijn situatie zie ik daar de meerwaarde niet van. :)
[...]
Dat idee krijg ik inderdaad steeds meer. Die niet waagt blijft maagd en zo ;)

Tegelijkertijd begin ik ook het idee te krijgen dat een verse installatie misschien zo gek nog niet is. Deze Pi draait al een jaar of 4, misschien wel 5. Dus dat SD kaartje is ook niet helemaal vers meer.
Dan zou ik een recente backup op een nieuw kaartje flashen en het daarmee proberen. Als het lukt is het meegenomen en heb je behoorlijk wat tijd uitgespaard, als het misgaat, kun je altijd nog vanaf scratch beginnen.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:20 ]

• xoniq
  • Laatst online: 06-01 12:35
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:36:
Ik ben al een paar dagen bezig om een goede ontwikkelomgeving op te zetten maar loop toch keer op keer vast. Net weer 2 dagen aan het klooien geweest met VS Code en SSH remote toestanden maar werken gaat het niet. Ik ben dan ook benieuwd naar hoe jullie ontwikkelen voor op de Pi.

Wat ik wil:
Vanaf mijn Windows machine remote C code kunnen bouwen en debuggen op de Pi.

Mijn vraag:
Hoe doen jullie dat / zouden jullie dat opzetten?
Of 2 omgevingen waarvan 1 local, verbonden middels git. Of vanuit de editor bewerken middels SFTP, direct op de remote omgeving.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:47

Bob Popcorn

Plop!

Ik weet ff niet waar ik met deze vraag naar toe moet, hoop dat iemand hier mij kan helpen of de juiste kant op kan wijzen. Ik wil upgraden van een Raspberry 3b+ naar een Rpi4, en daar wil ik uiteraard ook weer Domoticz op draaien (met RFLink). Ook wil ik er een HifiBerry DAC op klussen en dan ook Volumio draaien.

Hier komt mijn probleem, hoe pak ik dit aan? Installeer ik Volumio en daarnaast Domoticz? Heeft iemand ervaring hier mee? :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:48

mphilipp

Romanes eunt domus

Bob Popcorn schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:23:
Ik weet ff niet waar ik met deze vraag naar toe moet, hoop dat iemand hier mij kan helpen of de juiste kant op kan wijzen. Ik wil upgraden van een Raspberry 3b+ naar een Rpi4, en daar wil ik uiteraard ook weer Domoticz op draaien (met RFLink). Ook wil ik er een HifiBerry DAC op klussen en dan ook Volumio draaien.

Hier komt mijn probleem, hoe pak ik dit aan? Installeer ik Volumio en daarnaast Domoticz? Heeft iemand ervaring hier mee? :)
Ik zou niet moeilijk doen en Volumio lekker op die ouwe laten draaien en Domo op de 4 zetten. Of gewoon weer een aparte 3 kopen voor Domo. Ik ben niet zo van superservers maken van een Pi en er van alles op zetten. Op zich kan ie het aan, alleen met Domoticz ben ik weer wat voorzichtiger omdat je een aantal (wellicht) belangrijke zaken kwijt bent als je ermee gaat rommelen.

Zowel Domoticz als Volumio draaien perfect op een 3. Een 4 is alleen 'nodig' als je meer multimedia dingen gaat doen als een mediaplayer (films dan voornamelijk). Een Pi is klein en goedkoop genoeg om er meerder van te hebben voor verschillende taken, hoewel ze ook perfect bepaalde zaken samen kunnen doen. Ik heb bv een Pi1 draaien met PiHole en een printserver. Werkt als een speer. En gewoon met het SD kaartje, loopt al tijden, geen centje pijn.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

mphilipp schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:41:
[...]

Ik zou niet moeilijk doen en Volumio lekker op die ouwe laten draaien en Domo op de 4 zetten. Of gewoon weer een aparte 3 kopen voor Domo. Ik ben niet zo van superservers maken van een Pi en er van alles op zetten. Op zich kan ie het aan, alleen met Domoticz ben ik weer wat voorzichtiger omdat je een aantal (wellicht) belangrijke zaken kwijt bent als je ermee gaat rommelen.

Zowel Domoticz als Volumio draaien perfect op een 3. Een 4 is alleen 'nodig' als je meer multimedia dingen gaat doen als een mediaplayer (films dan voornamelijk). Een Pi is klein en goedkoop genoeg om er meerder van te hebben voor verschillende taken, hoewel ze ook perfect bepaalde zaken samen kunnen doen. Ik heb bv een Pi1 draaien met PiHole en een printserver. Werkt als een speer. En gewoon met het SD kaartje, loopt al tijden, geen centje pijn.
Thanks, helder :) Op zich is er ook geen behoefte aan een 4, maar ik heb al 2x een 3 in huis en (naast dat ik zelf wel weer eens wat anders wil) worden het er ook een beetje veel zo :p Combineren lijkt me makkelijker!

Ik ga nu eerst wat anders doen, op de RPi waar Domoticz op draait gooi ik Librespot er bij om te kijken of ik Spotify Connect aan de gang kan krijgen. Anders wordt het een dedicated 3 of 4 voor Volumio :)

Thanks!

• R-T-S
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-01 12:57

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Bob Popcorn schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:48:
[...]

Thanks, helder :) Op zich is er ook geen behoefte aan een 4, maar ik heb al 2x een 3 in huis en (naast dat ik zelf wel weer eens wat anders wil) worden het er ook een beetje veel zo :p Combineren lijkt me makkelijker!

Ik ga nu eerst wat anders doen, op de RPi waar Domoticz op draait gooi ik Librespot er bij om te kijken of ik Spotify Connect aan de gang kan krijgen. Anders wordt het een dedicated 3 of 4 voor Volumio :)

Thanks!
Heb je al eens naar Docker gekeken? Daarmee kan je diverse rollen in aparte containers laten draaien. Ik gebruik het zelf voor een downloadbakkie en dat werkt prima. Zodra er iets stuk gaat zet je gewoon een backup van de container terug, zero impact op de andere containers.

Voordeel is ook dat een update/mishap binnen de container geen impact heeft op de anderen.

Weet alleen niet of dat goed samengaat met HAT's etc. USB is wel goed af te handelen via Docker.

[ Voor 4% gewijzigd door R-T-S op 27-03-2020 12:56 ]

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

R-T-S schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:49:
[...]

Heb je al eens naar Docker gekeken? Daarmee kan je diverse rollen in aparte containers laten draaien. Ik gebruik het zelf voor een downloadbakkie en dat werkt prima. Zodra er iets stuk gaat zet je gewoon een backup van de container terug, zero impact op de andere containers.

Voordeel is ook dat een update/mishap binnen de container geen impact heeft op de anderen.

Weet alleen niet of dat goed samengaat met HAT's etc. USB is wel goed af te handelen via Docker.
Ja ik zag Docker voorbij komen, erg interessant. Ga ik ook ff naar kijken! Inmiddels draait Librespot gewoon op m'n RPi3 naast Domoticz, werkt als een tiet en zo heb ik Volumio ook helemaal niet nodig :p

• Freee!!

Freee!!

R-T-S schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:49:
[...]
Hangt ook van de HAT af, heb zelf op beide RPi's een PoE HAT (scheelt best in de kabelrotzooi), maar daar hoeven applicaties en Docker Containers niets vanaf te weten.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-01 15:08
Net een verse install gedaan van Raspian, wil ik de standaard update uitvoeren. Krijg ik een temporary failure resolving raspian.raspberrypi.org. Ligt raspberry eruit? :)

ehhhh..HOI

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
krizzziz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:29:
Net een verse install gedaan van Raspian, wil ik de standaard update uitvoeren. Krijg ik een temporary failure resolving raspian.raspberrypi.org. Ligt raspberry eruit? :)
Naar aanleiding van jouw bericht even gekeken maar ik kan gewoon update/upgrade doen.
Geen probleem hier.

Meer dan ik dacht...

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-01 16:58
http://raspbian.raspberrypi.org/

Je mist een b.

• Room42
  • Niet online
En je kunt ook altijd even https://downforeveryoneorjustme.com/raspbian.raspberrypi.org checken. ;)

• Freee!!

Freee!!

Die helpt niet echt voor typo's.

• Room42
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:28:
[...]

Die helpt niet echt voor typo's.
Die typo zal niet op de Pi gespeeld hebben. Even goed copy/pasten dus.

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-01 16:41

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ik ga (waarschijnlijk een domme) vraag stellen: ik heb de originele 3A raspberry power supply. Valt dit onder de slimme of domme laders?

https://www.kiwi-electron...rry-pi-usb-c-psu-white-eu

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Room42
  • Niet online
Tusk schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:40:
ik ga (waarschijnlijk een domme) vraag stellen: ik heb de originele 3A raspberry power supply. Valt dit onder de slimme of domme laders?

Wat versta je onder een slimme lader dan? :?
Maar deze zal gewoon 5.1V geven, ongeacht of je wat aansluit of niet. Is dat wat je bedoelt?

• Tusk
  • Laatst online: 12-01 16:41

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Room42 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:08:
[...]

Wat versta je onder een slimme lader dan? :?
Maar deze zal gewoon 5.1V geven, ongeacht of je wat aansluit of niet. Is dat wat je bedoelt?
De 1.2 update van de pi4 is om te zorgen dat slimme laders goed werken, zoals ik t begreep. Valt deze lader daaronder?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• nero355

nero355

Tusk schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:41:
De 1.2 update van de pi4 is om te zorgen dat slimme laders goed werken, zoals ik t begreep. Valt deze lader daaronder?
Dat is meer voor de cheapos die een Quick Charge lader en dergelijke voor hun Pi gebruiken, omdat bijvoorbeeld Qualcomm's QC 3.0 met 5V/3A kan opladen ;)

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01 11:54
Tusk schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:40:

De officiele lader zou in ieder geval altijd moeten werken

• krizzziz
Thank allemaal hier voor de tips, raspberry pi.org lag er natuurlijk niet uit. Een reset van de powerline adapter heeft het probleem allemaal weer opgelost!

Ander vraagje, ik heb net mijn RPI4 besteld en er simpelweg vanuit gegaan dat net als bij de RPI3b+ deze ook USB-boot ondersteunt.
Pas achteraf ben ik erachter gekomen dat dit dus niet het geval is. Een microSD is dus vereist. Ik heb ook een M.2 SSD adapter om een ssd aan te sluiten. Daar wil het het OS op draaien. Hoe werkt een backup dan? Moet ik dan een backup van de microSD EN de ssd draaien? Of worden de boot-files op de microSD 1x aangemaakt en na 1x backup hoef ik hier niet meer naar de te kijken?

Nu wil ik eigenlijk een bestaande backup van een RPI3b+ op de ssd van de RPI4 plaatsen. Maar daar zit dus ook de boot dir op. Levert dit een probleem op? Kan nog niet testen daar ik de RPI4 nog niet binnen heb.

ehhhh..HOI

• Sine
  • Laatst online: 22:14
Aaah, ja ... USB boot komt er snel aan _O-
Ohnee, dat zeiden ze alleen bij de uitlevering, nu is het "het komt wanneer het komt", waarschijnlijk als ze de Pi5 uitbrengen }:|
/rant

Je komt we een beetje aan het trucendozen om het een en ander van een bootende ssd op je 3 naar de 4 om te zetten. De handy dandy tooltjes die er zijn gaan er allemaal van uit dat je eerst boot vanaf het SD-tje.

Hier staat het eea duidelijk beschreven: https://jamesachambers.co...ide-for-ssd-flash-drives/

Daar kom je ook nog een tweede probleem tegen, niet alle USB-sata controllers werken even lekker met de pi4, sommige werken zelfs helemaal niet.
Ask me how I know ...

Repareren doe je zo.

• Freee!!

Freee!!

krizzziz schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:41:
Thank allemaal hier voor de tips, raspberry pi.org lag er natuurlijk niet uit. Een reset van de powerline adapter heeft het probleem allemaal weer opgelost!

Ander vraagje, ik heb net mijn RPI4 besteld en er simpelweg vanuit gegaan dat net als bij de RPI3b+ deze ook USB-boot ondersteunt.
Pas achteraf ben ik erachter gekomen dat dit dus niet het geval is. Een microSD is dus vereist. Ik heb ook een M.2 SSD adapter om een ssd aan te sluiten. Daar wil het het OS op draaien. Hoe werkt een backup dan? Moet ik dan een backup van de microSD EN de ssd draaien? Of worden de boot-files op de microSD 1x aangemaakt en na 1x backup hoef ik hier niet meer naar de te kijken?

Nu wil ik eigenlijk een bestaande backup van een RPI3b+ op de ssd van de RPI4 plaatsen. Maar daar zit dus ook de boot dir op. Levert dit een probleem op? Kan nog niet testen daar ik de RPI4 nog niet binnen heb.
Ik zou die RPi4 gewoon vanaf scratch installeren. En zolang je niet teveel naar die micros-SD-kaartjes schrijft (logging in RAM!) en een goede kwaliteit neemt, hebben ze bijna het eeuwige leven. Lekker geautomatiseerd elke dag een backup maken op een aangesloten USB-drive (HDD is goed genoeg) en je kunt zonder problemen heel lang door.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 14:59
krizzziz schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:41:

Kijk anders eens naar Berryboot

Bing

• krizzziz
Freee!! schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:05:
[...]

Ik zou die RPi4 gewoon vanaf scratch installeren. En zolang je niet teveel naar die micros-SD-kaartjes schrijft (logging in RAM!) en een goede kwaliteit neemt, hebben ze bijna het eeuwige leven. Lekker geautomatiseerd elke dag een backup maken op een aangesloten USB-drive (HDD is goed genoeg) en je kunt zonder problemen heel lang door.
Je hebt gelijk hoor, MicroSD is ook prima. Maar wilde het gewoon net even anders aanpakken dit keer 😂

ehhhh..HOI

• Freee!!

Freee!!

krizzziz schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:08:
[...]
Je hebt gelijk hoor, MicroSD is ook prima. Maar wilde het gewoon net even anders aanpakken dit keer 😂
Veel plezier dan, maar anders is niet altijd beter.

• nero355

nero355

Een fatsoenlijke (originele!) voeding en een fatsoenlijk microSDXC kaartje maken vaak inderdaad wel het verschil tegenover "houwtje touwtje" oplossingen met oude kaartjes die al niet te best waren en crappy USB laders van telefoons als voeding! :F

/EDIT :
Freee!! schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:41:
Ik kan niet echt zeggen, dat mijn RPi's aan originele voedingen liggen, ze hebben allebei een PoE HAT.
Dat is ook in principe een officiële voeding, maar dan anders! :P :+

[ Voor 17% gewijzigd door nero355 op 05-04-2020 19:54 ]

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:22:
[...]
Een fatsoenlijke (originele!) voeding en een fatsoenlijk microSDXC kaartje maken vaak inderdaad wel het verschil tegenover "houwtje touwtje" oplossingen met oude kaartjes die al niet te best waren en crappy USB laders van telefoons als voeding! :F
Ik kan niet echt zeggen, dat mijn RPi's aan originele voedingen liggen, ze hebben allebei een PoE HAT.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:06
Mensen die hier zonder problemen Monit draaien met een outlook emailadres ?

Ik had Monit ingesteld op mijn rasp via deze https://ehoco.nl/monit-voor-raspberry-pi-en-domoticz/
Maar nu krijg ik bijna elke dag de melding van outlook dat het account vergrendeld is en dat ik in moet loggen op outlook.com om deze te ontgrendelen.

2250 WP Zuid PVoutput

• Room42
  • Niet online
@MdO82 Blijkbaar loopt Monit iets buiten de marges van Outlook.com te doen. Foute logins of te vaak. Check de logs van Monit. ;)

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:06
Room42 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:55:
@MdO82 Blijkbaar loopt Monit iets buiten de marges van Outlook.com te doen. Foute logins of te vaak. Check de logs van Monit. ;)
|:( |:( |:( |:( natuurlijk handig om inderdaad even in de logging te kijken |:( |:( |:(
Foutje gemaakt met het emailadres 8)7

Maar goed ook weer opgelost kunnen we weer in de tuin zitten 8)

2250 WP Zuid PVoutput

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-01 13:04
Dag mede-tweakerts,

Nu we allemaal zoveel thuiswerken, wil ik wat dingetjes rond het huis oppakken. Zo kwam ik onder andere uit op een WIFI upgrade, en ben ik terechtgekomen op een Ubiquiti unifi ap ac lite.
Deze wil ik gaan monitoren met een Raspberry Pi 4B 2GB(?), iets waar ik al langer naar aan het kijken ben.

Nu ben ik een lijstje aan het opstellen wat ik nog meer wil gaan doen met de Pi, voor zover ben ik hierop terecht gekomen als start:
- Ubiquity Unify, om WIFI te monitoren
- Pi hole, om ads te blokeren
- OpenVPN, om een VPN op mijn wifi netwerk te zetten
Dit wil ik in het begin Headless doen, misschien op termijn op een klein schermpje aansluiten of dergelijke.

Ik verwacht over een jaartje te verhuizen, dan wil ik meer gaan doen:
- Domotica, ik ben er al een beetje mee aan het spelen. Maar zit nog met huisgenoten die er minder van begrijpen ;)
- evt NAS draaien, voor back-ups en dergelijke

Hierbij heb ik een aantal vraagjes:
1. Kan dit op termijn op 1 Raspberry, of heb ik er meerdere nodig? indien ja is het 2gb model goed genoeg?

2. Als ik mijn VPN op de Raspberry draai, lever ik dan veel snelheid in? (ik gebruik NordVPN)

3. Zijn er in de tussentijd andere tips voor kleine projectjes die ik kan oppakken?

Ik wist niet zeker of ik hiervoor een nieuw topic moest openen, het leek mij hier ook te passen. Indien niet hoor ik het graag

• Reinder83
fyr0 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:25:
1. Kan dit op termijn op 1 Raspberry, of heb ik er meerdere nodig? indien ja is het 2gb model goed genoeg?
Ik denk dat dat wel zal draaien
2. Als ik mijn VPN op de Raspberry draai, lever ik dan veel snelheid in? (ik gebruik NordVPN)
Hangt van de pi af, maar ik zie dat je het over een 2GB versie hebt dus RPi 4, dan zal dat wel meevallen, aangezien die een echt Gbs poort heeft, een RPi3 zou bv maar tot max 800Mbs gaan
3. Zijn er in de tussentijd andere tips voor kleine projectjes die ik kan oppakken?
Aangezien je ook met domotica dingen wilt gaan doen, zal ik me als ik jou verdiepen in Home Assistant. Daarvoor zijn kant en klare images voor een pi voor. andere voordeel is dat je dan ook heel eenvoudig de unifi controller kan draaien, is een add-on binnen HA. ipv pi-hole kan je dan AdGuard add-on gebruiken, vind ik zelf heel prettig.

• Freee!!

Freee!!

Dag mede-tweakerts,

Nu we allemaal zoveel thuiswerken, wil ik wat dingetjes rond het huis oppakken. Zo kwam ik onder andere uit op een WIFI upgrade, en ben ik terechtgekomen op een Ubiquiti unifi ap ac lite.
Deze wil ik gaan monitoren met een Raspberry Pi 4B 2GB(?), iets waar ik al langer naar aan het kijken ben.

Nu ben ik een lijstje aan het opstellen wat ik nog meer wil gaan doen met de Pi, voor zover ben ik hierop terecht gekomen als start:
Dit wil ik in het begin Headless doen, misschien op termijn op een klein schermpje aansluiten of dergelijke.

Ik verwacht over een jaartje te verhuizen, dan wil ik meer gaan doen:
- Domotica, ik ben er al een beetje mee aan het spelen. Maar zit nog met huisgenoten die er minder van begrijpen ;)
- evt NAS draaien, voor back-ups en dergelijke

Ik wist niet zeker of ik hiervoor een nieuw topic moest openen, het leek mij hier ook te passen. Indien niet hoor ik het graag
Zelfs een Pi 3B+ zou dit nog zonder problemen aan moeten kunnen. En één tip: verdiep je in Docker, heeft voordelen voor Pi-Hole. Daarnaast kun je nog één of twee Unbounds draaien.

• nero355

nero355

Mag ik vragen hoe je dat precies voor je zit :?

Je haalt namelijk twee dingen door elkaar :
- OpenVPN Server draaien op de Raspberry Pi.
- De NordVPN OpenVPN Client draaien op de Raspberry Pi.

Voor de rest moet dat allemaal wel kunnen, vooral op de Raspberry Pi 4 met meer RAM en een snellere SoC.
Ik heb het volgende draaiende gehad op de 3B : Pi-Hole/UniFi Controller/OpenVPN Server via PiVPN.
En dan had ik nog steeds resources over! :)
Reinder83 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:40:
Hangt van de pi af, maar ik zie dat je het over een 2GB versie hebt dus RPi 4, dan zal dat wel meevallen, aangezien die een echt Gbs poort heeft, een RPi3 zou bv maar tot max 800Mbs gaan
De 3B doet 100 Mbps en de 3B+ doet 300 Mbps ongeveer en haalt de 1 Gbps totaal niet!

Pas vanaf de 4 kan je echt de volledige 940 a 950 Mbps erdoorheen pompen :)
Aangezien je ook met domotica dingen wilt gaan doen, zal ik me als ik jou verdiepen in Home Assistant. Daarvoor zijn kant en klare images voor een pi voor. andere voordeel is dat je dan ook heel eenvoudig de unifi controller kan draaien, is een add-on binnen HA. ipv pi-hole kan je dan AdGuard add-on gebruiken, vind ik zelf heel prettig.
Ik heb laatst zo'n raar gedoe gelezen vanuit één van de Home Assistant vertegenwoordigers dat ik daar echt nooit, maar dan ook NOOIT voor zou kiezen! :| :/

Die vent reageerde zo raar richting het Pi-Hole Team dat ik me echt begon af te vragen of die wel zijn pillen had genomen voor die dag/week/maand :? :F
Echt sneu gewoon! :X

Daarnaast heb ik door de tijd heen heel veel mensen leren kennen die fanatiek Domoticz gebruiken en dat nog flink wat jaren naar volle tevredenheid ook waarschijnlijk zullen blijven doen :)

• Reinder83
@nero355 Het punt was dat er 2 add-on's waren die hetzelfde deden, dit kostte Frenck veel tijd (degene die voor de add-on's zorgt binnen HA) aangezien ze min of meer hetzelfde werken had hij ervoor gekozen om pi-hole te droppen, daar was het een en ander aan discussie over waar op een gegeven moment ook de founder van pi-hole bij betrokken werd.

Ik gebruik altijd al AdGuard, geen ervaring met pi-hole, maar vind AdGuard wel heel fijn werken.

Ik ben zelf ook begonnen met Domoticz maar heb inmiddels bijna 2 jaar geleden de overstap gemaakt naar HomeAssistant, het is het begin even omschakelen, maar het werkt zo veel fijner uiteindelijk

• nero355

nero355

Reinder83 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:39:
@nero355 Het punt was dat er 2 add-on's waren die hetzelfde deden, dit kostte Frenck veel tijd (degene die voor de add-on's zorgt binnen HA) aangezien ze min of meer hetzelfde werken had hij ervoor gekozen om pi-hole te droppen, daar was het een en ander aan discussie over waar op een gegeven moment ook de founder van pi-hole bij betrokken werd.
Allemaal prima, maar als je de manier waarop hij "aan het discussiëren was" ziet dan zou ik toch wel serieus bij mezelf na gaan denken of ik de software van die vent moet blijven gebruiken of daaraan moet beginnen... 8)7

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

...
...
Ik heb Pi-Hole en OpenVPN server samen op een RPi 1B draaien en dat gaat op de spreekwoordelijke sloffen.
Domoticz heb ik op een andere Pi, een 2B. En dat gaat ook allemaal ruim goed. Zou ook best samen kunnen op 1 RPi maar voor de maintenance en risicospreiding vind ik het wel prettig om ze gescheiden te houden :)

De beperkte netwerkpoort op de Pi 1 en 2 is (voor mij) geen issue, dit zijn toepassingen die niet veel bandbreedte vergen. Ook voor VPN maakt het niet uit want ik heb sowieso maar een 100 Mbps internetaansluiting. Mocht je NAS-achtige zaken overwegen dan is een Pi 4B of minimaal een 3B+ wel aan te raden.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@nero355 verder geen idee van de betrokken personen en boeit me verder ook weinig. Maar ik heb een hele tijd Domoticz gebruikt, uit nieuwsgierigheid toch eens met HA gaan spelen en man, ik ga nooit meer terug. HA is zoveel uitgebreider en als je wat meer in het programmeren zit dan kun je je ei al helemaal beter kwijt i.c.m. NodeRed. Buiten dat de look en feel, maar ook de logica m.i. veel beter in elkaar zit. Dat wil overigens zeker niet zeggen dat Domoticz slecht is, zeker voor de beginner is het een superpakket verder.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-01 13:04
Bedankt allemaal voor de tips, hier heb ik wat aan!
Reinder83 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:40:
[...]

Bedankt voor het advies, ik ga me zeker verder inlezen. Domotica is een projectje voor op lange termijn.
Freee!! schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:08:
[...]

Zelfs een Pi 3B+ zou dit nog zonder problemen aan moeten kunnen. En één tip: verdiep je in Docker, heeft voordelen voor Pi-Hole. Daarnaast kun je nog één of twee Unbounds draaien.
Thnx! Ik ga Pi-hole vergelijken met AdGuard en Docker.
nero355 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:31:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat precies voor je zit :?

Je haalt namelijk twee dingen door elkaar :
- OpenVPN Server draaien op de Raspberry Pi.
- De NordVPN OpenVPN Client draaien op de Raspberry Pi.

Voor de rest moet dat allemaal wel kunnen, vooral op de Raspberry Pi 4 met meer RAM en een snellere SoC.
Ik heb het volgende draaiende gehad op de 3B : Pi-Hole/UniFi Controller/OpenVPN Server via PiVPN.
En dan had ik nog steeds resources over! :)
Ja over de VPN had ik me nog niet goed ingelezen, ik dacht gelezen te hebben dat NordVPN via OpenVPN zou lopen. Maar dat is dus blijkbaar niet zo. Vandaar dat ik het oa hier vraag :)
JanPedaal schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:15:
[...]

Ik heb Pi-Hole en OpenVPN server samen op een RPi 1B draaien en dat gaat op de spreekwoordelijke sloffen.
Domoticz heb ik op een andere Pi, een 2B. En dat gaat ook allemaal ruim goed. Zou ook best samen kunnen op 1 RPi maar voor de maintenance en risicospreiding vind ik het wel prettig om ze gescheiden te houden :)

De beperkte netwerkpoort op de Pi 1 en 2 is (voor mij) geen issue, dit zijn toepassingen die niet veel bandbreedte vergen. Ook voor VPN maakt het niet uit want ik heb sowieso maar een 100 Mbps internetaansluiting. Mocht je NAS-achtige zaken overwegen dan is een Pi 4B of minimaal een 3B+ wel aan te raden.
Ah kijk, dat bied perspectief.
Ik ben iemand dat als ik zoiets doe het meteen goed wil doen ;), En daarbij zijn de prijsverschillen niet zo groot dat het echt veel uitmaakt.

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:56
fyr0 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:10:

Ja over de VPN had ik me nog niet goed ingelezen, ik dacht gelezen te hebben dat NordVPN via OpenVPN zou lopen. Maar dat is dus blijkbaar niet zo. Vandaar dat ik het oa hier vraag :)
Op zich helemaal geen gekke vraag hoor, ik heb er ook over zitten nadenken.
OpenVPN draait op mijn Pi1B perfect naast PiHole en Caddy (webserver) en Grafana.

OpenVPN gebruik ik om van buiten naar binnen te komen op mijn thuisnetwerk.
NordVPN gebruik ik juist weer naar buiten toe, op mijn desktop voor doeleinden waarbij ik een ander ip adres nodig heb.

Dus dan is NordVPN op je RPi draaien zodat uitgaand verkeer via NordVPN gaat en tegelijk OpenVPN om met je telefoontje of laptop buitenshuis op je eigen netwerk toch NordVPN weer naar buiten te kunnen.

Nog niet geprobeerd (want ietsje complexer met PiHole en Caddy erbij) en ik weet ook niet wat dat met je performance doet.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:40
@Wiley99
Mag ik je vragen wat je bedoelt met:
Nog niet geprobeerd (want ietsje complexer met PiHole en Caddy erbij) en ik weet ook niet wat dat met je performance doet.
Zelf draai ik al jaren Pi-Hole naast OpenVPN en beide zijn aan elkaar gekoppeld.
Dus alles in huis haalt hun DNS requests via de RPI3 en buitenshuis zijn alle mobiele apparaten verbonden met VPN naar huis en genieten ook van Pi-Hole.
Qua performance draait mijn RPI3 op een laag pitje en zou veel meer aankunnen en heb 1.1millioen domeinen in mijn blocklist.

Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ My piBattery @ GitHub

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:56
Siewert schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:09:
@Wiley99
Mag ik je vragen wat je bedoelt met:

[...]

Zelf draai ik al jaren Pi-Hole naast OpenVPN en beide zijn aan elkaar gekoppeld.
Dus alles in huis haalt hun DNS requests via de RPI3 en buitenshuis zijn alle mobiele apparaten verbonden met VPN naar huis en genieten ook van Pi-Hole.
Qua performance draait mijn RPI3 op een laag pitje en zou veel meer aankunnen en heb 1.1millioen domeinen in mijn blocklist.
Dat heb ik ook, geen enkel probleem (ik meet de Pi's met Telegraaf en de RPi1B komt zelden boven de 0.2 load). Ik bedoelde: vanaf de Pihole naar buiten over NordVPN, dus inderdaad mijn hele interne netwerk door één NordVPN verbinding. Dat heb ik nog niet geprobeerd en ik vermoed dat het congestie oplevert

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb m'n eerste Raspberry Pi binnen, een 3B+ waar ik Home Assistent op wil zetten. Ik volg netjes de manual: microSD geflashed en zet nu de RP aan maar hij connect niet met m'n wifi (wel ingesteld). Nu probeer ik een scherm aan te sluiten via HDMI maar geeft ook geen signaal. Hoe kom ik er achter of m'n RP wel gewoon opgestart is?

Heb hem aangesloten met een 'gewone' telefoonoplader, 5V 2.4A. Misschien niet ideaal maar zou genoeg stroom moeten geven toch? De rode led brand gewoon constant, maar dat is ook het enige wat ik zie branden.

• Freee!!

Freee!!

KappuhH schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:23:
Heb m'n eerste Raspberry Pi binnen, een 3B+ waar ik Home Assistent op wil zetten. Ik volg netjes de manual: microSD geflashed en zet nu de RP aan maar hij connect niet met m'n wifi (wel ingesteld). Nu probeer ik een scherm aan te sluiten via HDMI maar geeft ook geen signaal. Hoe kom ik er achter of m'n RP wel gewoon opgestart is?

Heb hem aangesloten met een 'gewone' telefoonoplader, 5V 2.4A. Misschien niet ideaal maar zou genoeg stroom moeten geven toch? De rode led brand gewoon constant, maar dat is ook het enige wat ik zie branden.
Een 3B+ zou ik voor het initiële werk gewoon bedraad aansluiten, weet je zeker, dat je geen problemen met WiFi hebt.

• Room42
  • Niet online
KappuhH schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:23:

Check je MicroSD-kaart. Zie https://www.raspberrypi.org/learning/troubleshooting-guide/ en dan vooral https://www.raspberrypi.o...shooting-guide/red-light/.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Logging in RAM: graag! Maar met de laatste versie van Domoticz is dat helaas om zeep geholpen ;(
Heb dus maar een USB stickie besteld om daar mijn Domoticz-installatie naar toe te verplaatsen.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Klein beetje frustratie met mn RPIv4. Omdat ik al een PoE switch had voor mn Unifi APs nu ook maar de POE HAT gekocht om meterkast beetje meer op te ruimen. Installatie is simpel maar ik ben zeker een uur bezig geweest om alles weer in de officiele behuizing te krijgen.

Dat lukte alleen door de onderste schroefjes te verwijderen want anders lukte het met geen mogelijkheid om het recht te krijgen en klepje dicht te doen. Ongetwijfeld deed ik iets fout maar ik wilde niks te hard aandrukken want het is al best wel fragiel. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• Freee!!

Freee!!

smesjz schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:31:
Klein beetje frustratie met mn RPIv4. Omdat ik al een PoE switch had voor mn Unifi APs nu ook maar de POE HAT gekocht om meterkast beetje meer op te ruimen. Installatie is simpel maar ik ben zeker een uur bezig geweest om alles weer in de officiele behuizing te krijgen.

Dat lukte alleen door de onderste schroefjes te verwijderen want anders lukte het met geen mogelijkheid om het recht te krijgen en klepje dicht te doen. Ongetwijfeld deed ik iets fout maar ik wilde niks te hard aandrukken want het is al best wel fragiel. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Hangt een beetje van de behuizing af, ik heb ook de "officiële" behuizing en een PoE HAT, maar de onderste schroefjes wel bevestigd. Ik heb even gekeken waar het echt wrong in de behuizing en daar wat plastic (ribbeltjes en aanverwanten), dat in de weg zat, weggehaald.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

smesjz schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:31:
Ja zoals jij het hebt gedaan heb ik het ook gedaan, met de originele case. Zit gewoon goed dan.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gunner schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:51:
[...]

Ja zoals jij het hebt gedaan heb ik het ook gedaan, met de originele case. Zit gewoon goed dan.
Het verwarrende vind ik dus dat er nergens staat dat je bij officiele case de schroefjes aan de onderkant moet verwijderen omdat het anders niet goed past.
De fan lijkt temperatuur redelijk constant te houden op zo'n 63 graden maar maakt wel hoop lawaai dus misschien kijk ik nog wel naar een andere case voor betere ventilatie. Verbruik zit op 4.2w dus valt reuze mee, weet ook niet hoeveel (inefficienter) dit nu is t.o.v. de USB-C voeding

• tsjoender
  • Laatst online: 11-01 20:05
Pietervs schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:29:
[...]

Logging in RAM: graag! Maar met de laatste versie van Domoticz is dat helaas om zeep geholpen ;(
Heb dus maar een USB stickie besteld om daar mijn Domoticz-installatie naar toe te verplaatsen.
Ik heb laatst ook een upgrade gedaan van Domoticz (laatste stable), maar zag niet dat de logging veranderd is. Ik gebruik nog steeds een ramdisk daarvoor of doel je op iets anders?

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

tsjoender schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:39:
[...]

Ik heb laatst ook een upgrade gedaan van Domoticz (laatste stable), maar zag niet dat de logging veranderd is. Ik gebruik nog steeds een ramdisk daarvoor of doel je op iets anders?
Ik had een RAM drive ingesteld en daar vervolgens de Domoticz.db-shm en Domoticz.db-wal naar toe verplaatst door de beschrijving te volgen. Maar als die bestanden daar nu staan, werkt Domoticz niet meer: deze moeten in dezelfde directory als de database staan, blijkbaar.

Staat trouwens ook in de handleiding, zie ik nu:
/home/pi/domoticz/domoticz.db-wal !! This will no longer work for domoticz version V4.11753 and newer
/home/pi/domoticz/domoticz.db-shm !! due to an update of the internal sqlite version

[ Voor 22% gewijzigd door Pietervs op 19-04-2020 11:02 . Reden: Aanvulling ]

• tsjoender
Pietervs schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:55:
[...]

Ik had een RAM drive ingesteld en daar vervolgens de Domoticz.db-shm en Domoticz.db-wal naar toe verplaatst door de beschrijving te volgen. Maar als die bestanden daar nu staan, werkt Domoticz niet meer: deze moeten in dezelfde directory als de database staan, blijkbaar.

Staat trouwens ook in de handleiding, zie ik nu:
/home/pi/domoticz/domoticz.db-wal !! This will no longer work for domoticz version V4.11753 and newer
/home/pi/domoticz/domoticz.db-shm !! due to an update of the internal sqlite version
Ah die files. Ik dacht de logfile van Domotics zelf. Ik had me nooit gerealiseerd dat die files wellicht beter in een ramdrive geplaatst konden worden, maar met de nieuwere releases kan dat dus toch niet meer.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik zit die manual te bekijken. Waarom zou je niet gewoon een symlink kunnen maken voor die files?

- knip -

• tsjoender
Raymond P schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:54:
Ik zit die manual te bekijken. Waarom zou je niet gewoon een symlink kunnen maken voor die files?
Zat ik ook aan te denken, maar bij het stoppen van Domoticz worden die files weer verwijderd en dan denk ik dat de symlinks ook verwijderd worden.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-01 23:39
Magic schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:44:
[...]

Het is dezelfde architectuur die ze harder laten lopen, hij zal dus zeker niet zuiniger zijn, ook getuige de heatspreader die ze nu gebruiken, het zou me verbazen als hij niet zelfs fors meer energie gebruikt.

Ik denk zelfs dat de rek er een beetje uit is wat betreft de pi als platform. Als ze qua performance nog stappen willen maken zullen ze backwards compatibility gedeeltelijk moeten laten vallen. Echter als ze dat doen zullen ze de community splitsen, wat is dan nog de meerwaarde ten opzichte van bijvoorbeeld een oDroid. Ben erg benieuwd naar de keuzes die ze de komende jaren maken.

Edit: de benchmark uit het linkje van Ge-flopt bevestigen dit:
[Afbeelding]

Dat is fors meer verbruik voor eigenlijk niet heel erg veel performancewinst. Ik ben benieuwd of de "oude" pi3 leverbaar blijft, of dat deze uitgefaseerd wordt, ik kan me situaties bedenken waar ik liever de oude zou blijven gebruiken.
Beetje oude quote, maar ik schrok een beetje van dit plaatje. Ik heb nog een oude 3B+ en een oude 3B liggen en zat zojuist online te zoeken naar een PoE HAT om 1 van ze op mijn router aan te sluiten (wil niet nog een voedingsadapter op die plek en de router ondersteund PoE op alle poorten).

Maar dit verbruik van de 3B+ is best wel hoog!
En de 3B zou geen PoE HAT ondersteunen (bij zowel de micro HAT als de normale staat 3B+ genoemd).

Dan maar een Pi Zero kopen maar die mist LAN én je kan er geen PoE HAT op aansluiten, ook niet met een verloop stuk.

De 3B+ valt af door het verbruik (mijn Intel Core i3 server gebruikt idle nog minder) en de andere 2 ondersteunen geen PoE HAT :(
Valt me best tegen van de Raspberry organisatie. Zowel het verbruik als het gebrek aan flexibiliteit.

• Magic
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:35:
[...]

Beetje oude quote, maar ik schrok een beetje van dit plaatje. Ik heb nog een oude 3B+ en een oude 3B liggen en zat zojuist online te zoeken naar een PoE HAT om 1 van ze op mijn router aan te sluiten (wil niet nog een voedingsadapter op die plek en de router ondersteund PoE op alle poorten).

Maar dit verbruik van de 3B+ is best wel hoog!
En de 3B zou geen PoE HAT ondersteunen (bij zowel de micro HAT als de normale staat 3B+ genoemd).

Dan maar een Pi Zero kopen maar die mist LAN én je kan er geen PoE HAT op aansluiten, ook niet met een verloop stuk.

De 3B+ valt af door het verbruik (mijn Intel Core i3 server gebruikt idle nog minder) en de andere 2 ondersteunen geen PoE HAT :(
Valt me best tegen van de Raspberry organisatie. Zowel het verbruik als het gebrek aan flexibiliteit.
Je kunt hem natuurlijk altijd underclocken/undervolten als je de snelheid niet nodig hebt. Het verbruik zal daarmee ook afnemen.

Vergeet niet dat het om het verbruik van het hele systeem in Max vermogen gaat, en dus niet te vergelijken is met enkel de tdp van een i3. Ik heb zelf inmiddels een Nuc met een j3455 draaien als “servertje” en die gebruikt in idle al een meervoud van wat een pi stressed zal doen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Pagina: 1 ... 49 ... 86 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs