Dag mede-tweakerts,
Nu we allemaal zoveel thuiswerken, wil ik wat dingetjes rond het huis oppakken. Zo kwam ik onder andere uit op een WIFI upgrade, en ben ik terechtgekomen op een
Ubiquiti unifi ap ac lite.
Deze wil ik gaan monitoren met een Raspberry Pi 4B 2GB(?), iets waar ik al langer naar aan het kijken ben.
Nu ben ik een lijstje aan het opstellen wat ik nog meer wil gaan doen met de Pi, voor zover ben ik hierop terecht gekomen als start:
- Ubiquity Unify, om WIFI te monitoren
- Pi hole, om ads te blokeren
- OpenVPN, om een VPN op mijn wifi netwerk te zetten
Dit wil ik in het begin Headless doen, misschien op termijn op een klein schermpje aansluiten of dergelijke.
Ik verwacht over een jaartje te verhuizen, dan wil ik meer gaan doen:
- Domotica, ik ben er al een beetje mee aan het spelen. Maar zit nog met huisgenoten die er minder van begrijpen

- evt NAS draaien, voor back-ups en dergelijke
Hierbij heb ik een aantal vraagjes:
1. Kan dit op termijn op 1 Raspberry, of heb ik er meerdere nodig? indien ja is het 2gb model goed genoeg?
2. Als ik mijn VPN op de Raspberry draai, lever ik dan veel snelheid in? (ik gebruik NordVPN)
3. Zijn er in de tussentijd andere tips voor kleine projectjes die ik kan oppakken?
Ik wist niet zeker of ik hiervoor een nieuw topic moest openen, het leek mij hier ook te passen. Indien niet hoor ik het graag