• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:41
montagne60 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:29:
Er leefde bij mij een wens om mijn agenda te synchroniseren met een eigen server. Ik vond bij Strato een beschrijving om met het OwnCloud pakket en met behulp van de RaspberryPI een eigen server te maken.
Inmiddels heb ik op mijn Raspberry4 Raspbian geïnstalleerd en Apache2, die werkt, maar php5 blijkt niet beschikbaar. Na zoeken vond ik dat men inmiddels bij php7 is aangeland.
Het moge duidelijk zijn dat een slimme gebruiker en geen professional ben.

In de beschrijving staat installeer: php5 php5-gd sqlite php5-sqlite php5-curl.
Kan ik nu in plaats van 5 een 7 schrijven, of beter een 7.0 of 7.2 of 7.3?
En zijn die andere pakketten dan ook beschikbaar?

Vervolgens staat in de beschrijving om OwnCloud 9.1 te installeren, maar daar is men inmiddels aangekomen bij versie 10.3. Downloaden zou moeten lukken, maar mag ik verwachten dat dit compatible is met php7?

Ik kan het natuurlijk gewoon proberen, maar ik voorkom liever een probleem dan dat ik het moet oplossen. Gewoon proberen of heeft iemand een (deskundig) advies?
Zoek even een turorial die meer up to date is.

Voorbeeldje: https://www.google.be/amp...rsonal-cloud-storage.html
(Ken niets van owncloud of die tutorial, dus weet niet hoe goed die is)

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:02
Ik gebruik sinds een aantal maanden een Raspberry Pi als cheap-ass NAS. Werkt voor mijn gebruik perfect, en nu hoef ik mijn pc (samba share) tenminste niet zovaak aan te hebben als ik ff snel een filmpje wil aanzetten.

Maar er zijn een paar dingen waar ik mee in mijn hoofd zit.

1. Er zijn geen prebuilt ISO's met OMV voor de Pi meer te vinden. Maakt mij niet uit, alles draait nu. Maar nu schijn je dus zelf voortaan een Raspbian Lite te installeren en vanuit daar een commando uitvoeren die OMV installeert. Maar moet ik dan voortaan ook Raspbian gaan updaten?

2. Dat updaten is sowieso iets wat ik niet snap. Is via mijn huidige setup (dus zonder raspbian) alleen updaten via de GUI van OMV voldoende? Of moet ik ook via SSH nog comando's als sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade doen? Nu doe ik vaak beide een beetje omdat ik het niet echt snap. En op internet wordt ik er ook niet echt wijzer van.

3. Maakt het eigenlijk uit als ik bv mijn huidige OMV 4. build weinig zou updaten of blijf doorgebruiken ook al is hij jaren EOL? Ik gebruik wel SSH maar zover ik het begrijp is dat niet zo onveilig door een sterk wachtwoord en vooral omdat ik in de router geen poorten heb opengezet. Ik bedoel er zijn zat mensen met een echte NAS die ook al oud is en geen updates meer krijgt. Nu hebben die misschien geen SSH maar toch.

Zulke dingen geven mij hoofdpijn. Ik geniet er van dat het nu zo lekker draait. Maar zo erg twijfelen met updates hoe en of. En hoe ik in de toekomst OMV moet gaan installeren (raspbian lite eerst, dan moet je die dus ook weer gaan bijhouden qua updates en meer risico op stukke dingen doordat je een volwaardig OS als onderliggend gebruikt)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

dennis_rsb schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:15:
Ik gebruik sinds een aantal maanden een Raspberry Pi als cheap-ass NAS. Werkt voor mijn gebruik perfect, en nu hoef ik mijn pc (samba share) tenminste niet zovaak aan te hebben als ik ff snel een filmpje wil aanzetten.

Maar er zijn een paar dingen waar ik mee in mijn hoofd zit.

1. Er zijn geen prebuilt ISO's met OMV voor de Pi meer te vinden. Maakt mij niet uit, alles draait nu. Maar nu schijn je dus zelf voortaan een Raspbian Lite te installeren en vanuit daar een commando uitvoeren die OMV installeert. Maar moet ik dan voortaan ook Raspbian gaan updaten?
Je moet voor een Raspberry Pi dan ook geen ISO downloaden, maar een image, kijk eens hier.
2. Dat updaten is sowieso iets wat ik niet snap. Is via mijn huidige setup (dus zonder raspbian) alleen updaten via de GUI van OMV voldoende? Of moet ik ook via SSH nog comando's als sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade doen? Nu doe ik vaak beide een beetje omdat ik het niet echt snap. En op internet wordt ik er ook niet echt wijzer van.
Kan allebei, met de GUI kun je wat gemakkelijker kiezen wat je wel en niet bijwerkt.
3. Maakt het eigenlijk uit als ik bv mijn huidige OMV 4. build weinig zou updaten of blijf doorgebruiken ook al is hij jaren EOL? Ik gebruik wel SSH maar zover ik het begrijp is dat niet zo onveilig door een sterk wachtwoord en vooral omdat ik in de router geen poorten heb opengezet. Ik bedoel er zijn zat mensen met een echte NAS die ook al oud is en geen updates meer krijgt. Nu hebben die misschien geen SSH maar toch.
Voorlopig zou ik het nog gewoon bij OMV 4 houden, 5 is nog in beta.
Zulke dingen geven mij hoofdpijn. Ik geniet er van dat het nu zo lekker draait. Maar zo erg twijfelen met updates hoe en of. En hoe ik in de toekomst OMV moet gaan installeren (raspbian lite eerst, dan moet je die dus ook weer gaan bijhouden qua updates en meer risico op stukke dingen doordat je een volwaardig OS als onderliggend gebruikt)
Die OMV image is ook gebaseerd op een volwaardig OS.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• dennis_rsb
@Freee!! Bedankt voor je reactie!

Die images dan, op sourceforge die bestaan niet meer voor de Raspberry. Nu moet je voortaan Raspbian Lite installeren, en vanuit daar een soort van installer van OMV runnen in de terminal. Nu is dit wel te doen voor mij, er is ook een handleiding voor. Maar in zo'n geval moet je zowel Raspbian als OMV gaan updaten denk ik. En dat is gewoon irritant, dan moet ik elke paar dagen inloggen op SSH om raspbian te updaten..

Maar als ik je goed begrijp, als je via de GUI van OMV updates uitvoert, voert hij ook debian updates uit? (als je die aanklikt allemaal natuurlijk) Maar dat zal vanaf nu, als je nu raspbian moet installeren en dat script uitvoeren wel afgelopen zijn. Tenzij OMV als laag bovenop Raspbian Lite dat doorheeft, en dat je via de GUI van OMV alles kan updaten.

Sorry voor het warrige verhaal, maar het is een beetje lastig om uit te leggen :p

• Freee!!

Freee!!

dennis_rsb schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:32:
@Freee!! Bedankt voor je reactie!

Die images dan, op sourceforge die bestaan niet meer voor de Raspberry. Nu moet je voortaan Raspbian Lite installeren, en vanuit daar een soort van installer van OMV runnen in de terminal. Nu is dit wel te doen voor mij, er is ook een handleiding voor. Maar in zo'n geval moet je zowel Raspbian als OMV gaan updaten denk ik. En dat is gewoon irritant, dan moet ik elke paar dagen inloggen op SSH om raspbian te updaten..

Maar als ik je goed begrijp, als je via de GUI van OMV updates uitvoert, voert hij ook debian updates uit? (als je die aanklikt allemaal natuurlijk) Maar dat zal vanaf nu, als je nu raspbian moet installeren en dat script uitvoeren wel afgelopen zijn. Tenzij OMV als laag bovenop Raspbian Lite dat doorheeft, en dat je via de GUI van OMV alles kan updaten.

Sorry voor het warrige verhaal, maar het is een beetje lastig om uit te leggen :p
Ik kon net zonder problemen een image (OMV_4_Odroid_XU4_HC1_HC2.img.xz) downloaden en flashen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• dennis_rsb
@Freee!! Ja downloaden en flashen? maar zoals de naam suggereert zal die niet werken op een Pi maar op Odroid?

Check dit maar eens: https://github.com/OpenMe...ing_OMV5_on_an%20R-PI.pdf

dit is pas sinds 1 of 2 maanden zo. Daarvoor had je idd prebuild images voor de Pi.

• Freee!!

Freee!!

dennis_rsb schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:54:
@Freee!! Ja downloaden en flashen? maar zoals de naam suggereert zal die niet werken op een Pi maar op Odroid?

Check dit maar eens: https://github.com/OpenMe...ing_OMV5_on_an%20R-PI.pdf

dit is pas sinds 1 of 2 maanden zo. Daarvoor had je idd prebuild images voor de Pi.
Oeps, overheen gekeken.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

dennis_rsb schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:32:
Die images dan, op sourceforge die bestaan niet meer voor de Raspberry. Nu moet je voortaan Raspbian Lite installeren, en vanuit daar een soort van installer van OMV runnen in de terminal. Nu is dit wel te doen voor mij, er is ook een handleiding voor. Maar in zo'n geval moet je zowel Raspbian als OMV gaan updaten denk ik. En dat is gewoon irritant, dan moet ik elke paar dagen inloggen op SSH om raspbian te updaten...
Één keer per week lijkt me meer dan voldoende, vooral als de boel niet via Internet bereikbaar is en alleen Intern draait :)

Helemaal niet lastig, maar een kwestie van RTFM : https://openmediavault.re...n/stable/various/apt.html ;)

En dat zit hier ergens zo te zien : https://www.openmediavaul.../11/packagemanagement.png :P

Kortom : Stop eens met onnodig moeilijk denken! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• dennis_rsb
@nero355 de vraag is meer als ik raspbian lite installeer en vervolgens het script voor de omv install draai. Is dan alleen updaten via de webgui voldoende of moet je daarnaast ook raspbian updaten?

In de huidige opstelling hoef ik alleen uodates via de webgui van omv te draaien die neemt namelijk ook direct debian updates mee. Heb dat vandaag getest. Maar dat is dus met de huidige prebuild image.

Als ik een extra pi had, had ik het wel kunnen uittesten. Dus rpi lite installeren, script omv draaien. En daarna via de web UI updates binnentrekken en kijken daarna via apt-get update en apt-get dist-upgrade of ik alles heb.

Wat ik ook kan doen: doordraaien met dit tot ik over moet naar omv5. Dan rpi lite en omv script draaien. En kijken hoe het gaat. Als blijkt dat ik dan vaak moet checken op updates (apt update en dist-upgrade) dan kan ik alsnog een diy nas bouwen met omv x64 :p

Nee de pi hangt niet aan internet denk ik? Mja raspbian onderliggend is wel interner connected he.Geen portforwarding in de router gedaan. Wel staat ssh aan, met een wachtwoord van 150 tekens ofzo. Maar af en toe haal ik wel via de web gui patches binnen, voor de zekerheid.

Gelukkig kán ik updaten. Ons modem krijgt al een paar jaar geen updates zo te zien. Misschien ziggo maar eens bellen voor een nieuw modem?

[ Voor 3% gewijzigd door dennis_rsb op 08-02-2020 19:03 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52

SA007

Moderator Tweaking
Heb een paar reactie afgesplitst naar: Monitoring applicaties op Pi lukt niet.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mmmm. Lastig probleempje.

Ik heb een raspberry Pi draaien met OTGW and Grafana. Daar maak ik elke 3 maanden een backup van omdat bij stroomuitval o.i.d. deze nogal snel corrupt is.

Nu wilde ik dat weer doen, maar ik kom er niet in. Als ik SSH er naar toe, krijg ik heel snel de login. Maar vul ik dan de gegevens in, doet hij niets meer. Geen melding onjuist password of oid. Hij sluit alleen de verbinding na een minuut of 2.

Hoe kan ik hem nu nog afsluiten zonder de stekker eruit te trekken? Dat wil ik juist niet doen want dan weet ik dat hij weer corrupt is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56
Cyberpope schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:27:
Mmmm. Lastig probleempje.

Ik heb een raspberry Pi draaien met OTGW and Grafana. Daar maak ik elke 3 maanden een backup van omdat bij stroomuitval o.i.d. deze nogal snel corrupt is.

Nu wilde ik dat weer doen, maar ik kom er niet in. Als ik SSH er naar toe, krijg ik heel snel de login. Maar vul ik dan de gegevens in, doet hij niets meer. Geen melding onjuist password of oid. Hij sluit alleen de verbinding na een minuut of 2.

Hoe kan ik hem nu nog afsluiten zonder de stekker eruit te trekken? Dat wil ik juist niet doen want dan weet ik dat hij weer corrupt is.
Aangezien je wel SSH verbinding kan maken:
(sudo) shutdown -h now, of
(sudo) halt?

Zelf gebruik ik altijd shutdown (-h = afsluiten, -r = reboot).

Overigens ging het in dit topic een tijdje terug over het opslaan van je systeem en dergelijke databases op een SSD. Dit omdat anders de SD kaart snel kan(?) falen. Misschien is het systeem draaien op een SSD voor jou ook een oplossing?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

alesandro_46 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:30:
[...]

Aangezien je wel SSH verbinding kan maken:
(sudo) shutdown -h now, of
(sudo) halt?

Zelf gebruik ik altijd shutdown (-h = afsluiten, -r = reboot).

Overigens ging het in dit topic een tijdje terug over het opslaan van je systeem en dergelijke databases op een SSD. Dit omdat anders de SD kaart snel kan(?) falen. Misschien is het systeem draaien op een SSD voor jou ook een oplossing?
Nee, ik kan juist geen verbinding maken. Ik krijg geen command prompt. Na het invoeren wachtwoord doet hij niets meer.

En ja, zou graag naar een SSD over willen, maar heb dan hetzelfde probleem. Ik moet hem helemaal opnieuw opbouwen en dat is geen optie meer. Kost veel tijd en de blog die ik volgende om te bouwen is er niet meer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• alesandro_46
Cyberpope schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:33:
[...]

Nee, ik kan juist geen verbinding maken. Ik krijg geen command prompt. Na het invoeren wachtwoord doet hij niets meer.

En ja, zou graag naar een SSD over willen, maar heb dan hetzelfde probleem. Ik moet hem helemaal opnieuw opbouwen en dat is geen optie meer. Kost veel tijd en de blog die ik volgende om te bouwen is er niet meer.
Aah, oké. Ik dacht dat je er wel in kon.

Enige wat ik dan nog kan bedenken is het aansluiten van een monitor. Maar ik vermoed dat dat ook niet eenvoudig gaat zijn. :)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee, hij is helemaal headless, dat gaat niet lukken. Gok dat ik toch risico moet nemen om hem zonder halt commando eruit te trekken.

Jammer remote werkt ook niet.
ssh xxx@192.168.2.28 'sudo /sbin/shutdown -hP now'
levert op dat ik het wachtwoord mag invoeren, waarna hij terug komt met:
Connection closed by 192.168.2.28 port 22

Gelukkig heb ik ook nog andere backup's. Maar zal hem loskoppelen en aan de tv hangen kijken of hij opstart en het doet.

[ Voor 56% gewijzigd door Cyberpope op 11-02-2020 15:52 ]

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01 11:54
Cyberpope schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:37:
Nee, hij is helemaal headless, dat gaat niet lukken. Gok dat ik toch risico moet nemen om hem zonder halt commando eruit te trekken.

Jammer remote werkt ook niet.
ssh xxx@192.168.2.28 'sudo /sbin/shutdown -hP now'
levert op dat ik het wachtwoord mag invoeren, waarna hij terug komt met:
Connection closed by 192.168.2.28 port 22

Gelukkig heb ik ook nog andere backup's. Maar zal hem loskoppelen en aan de tv hangen kijken of hij opstart en het doet.
SSH keys ingesteld? die zou je eenvoudig met ssh-copy-id xxx@192.168.2.28 kunnen toevoegen

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik weet nog eens niet wat het zijn, dus ook niet of ik ze heb.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

en de blog die ik volgende om te bouwen is er niet meer.
Heb je de link nog? -> https://web.archive.org/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Cyberpope Je kunt nog proberen er gewoon een toetsenbord aan te hangen en dan Ctrl+Alt+Del drukken. Als er geen desktop environment draait, zal hij dan gaan herstarten. Anders kun je eerst nog een Ctrl+Alt+F2 drukken en dan C+A+D.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-01 14:52
[...]

Dat heb ik ook geregeld na een paar maanden. Alsof het geheugen volledig vol zit of zo. Bestaande processen blijven draaien, maar nieuwe processen starten niet meer. Alleen harde reboot helpt dan bij mij.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Room42 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:45:
@Cyberpope Je kunt nog proberen er gewoon een toetsenbord aan te hangen en dan Ctrl+Alt+Del drukken. Als er geen desktop environment draait, zal hij dan gaan herstarten. Anders kun je eerst nog een Ctrl+Alt+F2 drukken en dan C+A+D.
Moet ik dan niet ingelogd zijn??

Deed niets, toch maar stekker eruit en jawel... start meteen niet meer op.
Zucht.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 11-02-2020 19:21 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Cyberpope schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:57:
[...]

Moet ik dan niet ingelogd zijn??

Deed niets, toch maar stekker eruit en jawel... start meteen niet meer op.
Zucht.
Balen. Maar ook op zoek naar een andere SD kaart.
Ik heb een pi die al 5 jaar draait om de slimme meter uit te lezen (ook wel op een ouder oS, bedenk me net dat ik eens een update/upgrade moet doen) maar als ik er eens de stroom vanaf haal, nooit een probleem.

Ik heb een PiAware nu net draaien en die herstart ook altijd (ben er mee aan het spelen dus hoeft niet stabiel dus trek ik gewoon de stekker eruit als reboot).

Andere pi (zonnepanelen) gaf altijd gezeik met opstarten na een stroomstoring. Nieuwe SD kaart loste dat op.

Volgende Pi die ik ga inrichten om stabiel te moeten draaien zet ik op een SSD, daar heb ik er inmiddels ook al een paar van die liggen te roesten en ik vermoed dat dat stabieler is dan een sdhd kaartje.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik heb al vele SD-kaartjes gehad en geprobeerd. Altijd hetzelfde.
Kaart is ook nog goed. Ik ben nu al een image aan het terugzetten.

Volgens mij zit het ook in de processen die lopen als je de stekker eruit trekt.

[ Voor 23% gewijzigd door Cyberpope op 11-02-2020 20:12 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-01 21:05

icecreamfarmer

en het is

Ik probeer nu de sonos api van domoticz te laten opstarten tijdens het booten.
Ik heb nu dit:
@reboot sudo npm /home/node-sonos-http-api/server.js

Maar dat doet niets. Wat doe ik fout. Normaal doe ik via de cli:
cd node-sonos-http-api
sudo npm start

Het ergerlijke is dat ik het eerder werkend heb gekregen maar geen idee meer hoe.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Room42
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:28:
[...] Normaal doe ik via de cli:
cd node-sonos-http-api
sudo npm start
Waarom doe je dit dan ook niet via cron zo? Wel in de crontab van root, natuurlijk.
sudo crontab -e

Bash:
1
@reboot cd /home/pi/node-sonos-http-api; /bin/npm start

Even checken of het pad naar npm goed is met `which npm` (zonder quotes).

edit:
Ik heb nu dit:
@reboot sudo npm /home/node-sonos-http-api/server.js
Klopt dat pad wel? Doe eens `ls /home/node-sonos-http-api/server.js`? ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 11-02-2020 20:39 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Room42 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:37:
[...]

Waarom doe je dit dan ook niet via cron zo? Wel in de crontab van root, natuurlijk.
sudo crontab -e

Bash:
1
@reboot cd /home/pi/node-sonos-http-api; /bin/npm start

Even checken of het pad naar npm goed is met `which npm` (zonder quotes).

edit:

[...]

Klopt dat pad wel? Doe eens `ls /home/node-sonos-http-api/server.js`? ;)
Ja dat klopt.
Heb nu dit:

@reboot cd /home/node-sonos-http-api; usr/bin/npm start

Maar doet niets.

Nu zo opgelost:
https://www.domoticz.com/...t=10940&start=100#p233450

Toch bedankt.

• Room42
  • Niet online
... behalve waarschijnlijk iets in je logfiles zetten. ;)

• nero355

nero355

Gokje : De Pi heeft niet meer genoeg entropy voor SSH :?
Of anders een DNS timeout die verkeerd gaat of zo ?!

Knal haveged erop voor de zekerheid! ;)
In zulke gevallen moet je gewoon effe ergens een korte HowTo voor jezelf opslaan!

Desnoods een .txt bestandje dat je naar jezelf e-mailt of zo :)
Cyberpope schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:27:
Cyberpope schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:10:
Ik heb al vele SD-kaartjes gehad en geprobeerd. Altijd hetzelfde.
Kaart is ook nog goed. Ik ben nu al een image aan het terugzetten.

Volgens mij zit het ook in de processen die lopen als je de stekker eruit trekt.
Is het een optie om een zuinige low end Intel NUC te gebruiken i.p.v. de Raspberry Pi :?

Zoiets en dan tweedehands natuurlijk met een SSD'tje erin : V&A aangeboden: Intel NUC Kit DN2820FYKH met SSD d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 15:59
Hoe krijg ik de ttyAMA0 werkend op de standaard pinnen 14/15 rx/tx ? (P1 meter)
Ik heb al op verschillende forums gezocht maar niks dat werkt.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52

SA007

Moderator Tweaking
19roland70 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:34:
Hoe krijg ik de ttyAMA0 werkend op de standaard pinnen 14/15 rx/tx ? (P1 meter)
Ik heb al op verschillende forums gezocht maar niks dat werkt.
Wat heb je dan al wel geprobeerd, anders stellen we precies hetzelfde voor.

• 19roland70
SA007 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:05:
[...]

Wat heb je dan al wel geprobeerd, anders stellen we precies hetzelfde voor.
Sinds ik ben overgestapt naar de RPi 4 krijg ik de P1 meter niet meer werkend.
Dit heeft voorheen altijd gewerkt met een 2B.

Ik heb de cmdline en config.txt aangepast.
Ook in Home assistant zie ik staan serial: /dev/ttyAMA0
code:
1
2
3
pi@raspberrypi4:~ $ raspi-gpio get 14-15
GPIO 14: level=1 fsel=2 alt=5 func=TXD1 pull=NONE
GPIO 15: level=1 fsel=2 alt=5 func=RXD1 pull=UP

Als vanuit de terminal werk heb ik dit:
code:
1
2
pi@raspberrypi4:~ $ cu -l /dev/ttyAMA0 -s 115200 --parity=none -E q
Connected.

Er staat connected maar ik krijg geen telegram binnen vanaf de P1 meter.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:59

rvk

19roland70 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:33:
[...]]
Er staat connected maar ik krijg geen telegram binnen vanaf de P1 meter.
Heb je ook de console UART uitgeschakeld?
https://www.raspberrypi.o...ion/configuration/uart.md

• 19roland70
heb ik ook uitgezet, maar er veranderd weinig.

• rvk

rvk

19roland70 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:39:
[...]
heb ik ook uitgezet, maar er veranderd weinig.
En bluetooth disabled?
De laatste Raspberry Pi’s zijn voor zien van o.a. Bluetooth.
Helaas maken deze gebruik van de onboard UART0 (ttyAMA0) in plaats van GPIO pinnen 14 en 15, waardoor de P1 Connector niet in één keer gaat werken. Het gaat om de Raspberry Pi 3 (+) en nieuwer en de Zero W.
https://www.p1connector.n...r-en-nieuwe-raspberry-pi/

Op de rpi4 zou je ook nog andere UART pinnen kunnen gebruiken.
Zie https://raspberrypi.stack...rts-on-the-raspberry-pi-4
As Joan has stated only 1 of UART0/1 is accessible (UART0 /dev/ttyAMA0 is connected to Bluetooth on later model Pi). There are additional UART on the Pi4.

• 19roland70
rvk schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:54:
[...]

En bluetooth disabled?

[...]

https://www.p1connector.n...r-en-nieuwe-raspberry-pi/

Op de rpi4 zou je ook nog andere UART pinnen kunnen gebruiken.
Zie https://raspberrypi.stack...rts-on-the-raspberry-pi-4

[...]
Bluetooth is ook disabled.
Het rare is dat ik wel "connected" krijg te zien ,dus lijkt mij dat de poort wel geopend wordt.
Ook kan ik normaal de verbinding verbreken met shift ~ maar dit werkt ook niet, ik moet dan het terminal venster sluiten en weer de terminal opnieuw starten.

• rvk

rvk

19roland70 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:58:
[...]
Het rare is dat ik wel "connected" krijg te zien ,dus lijkt mij dat de poort wel geopend wordt.
Ook kan ik normaal de verbinding verbreken met shift ~ maar dit werkt ook niet, ik moet dan het terminal venster sluiten en weer de terminal opnieuw starten.
Dat zegt niet zoveel. Hier jouw exacte commando uitgevoerd op een pi4 (zonder instellingen van uart e.d. gewijzigd, dus out of the box zonder p1 e.d.) en ik krijg ook connected.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Voor in de garage heb ik op dit moment een RPI 2, hier staat Volumio op voor muziek te luisteren en te bedienen via de telefoon. ( de versterker en RPI staan een beetje buiten bereik i.v.m. stof van slijpen enz. ) De netwerk verbinding heb ik gekoppeld via een devolo set. Omdat ik niet met een netwerk kabel tot in de garage kom. Echter werkt dit niet en verbinding valt telkens weg.

Nu heb ik wel goede wifi in de tuin/ garage. Ik was dus aan het denken om een RPI 3 te pakken deze heeft wifi onboard. Zou bij nader inzien ook evt. een wifi stick in de RPI 2 kunnen steken?

Mijn vraag, ik heb de RPI aangesloten op de verlichting. omdat deze niet altijd hoeft aan te staan als ik niet in de garage ben. Soms kom ik wel een week niet in de garage vandaar. Op het moment dat ik de RPI inschakel vind hij dan ook altijd de wifi van zelf ? Of komt het dan nog regelmatig voor dat ik moet inloggen op de RPI om hem een handje te helpen met wifi zoeken en verbinden ?

• 19roland70
rvk schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:02:
[...]

Dat zegt niet zoveel. Hier jouw exacte commando uitgevoerd op een pi4 (zonder instellingen van uart e.d. gewijzigd, dus out of the box zonder p1 e.d.) en ik krijg ook connected.
Is er een andere manier om te kijken of deze poort werkt?

• rvk

rvk

19roland70 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:43:
[...]

Is er een andere manier om te kijken of deze poort werkt?
Makkelijkste is waarschijnlijk UART3, 4 of 5 gebruiken.
You can enable each of the UARTs on the Pi4B by making appropriate entries in /boot/config.txt
See /boot/overlays/README for details.
At the simplest add the following entry to enable UARTx.
dtoverlay=uartx
Zie mijn genoemde link voor de pinnen.

Plus https://lb.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=244827

[ Voor 5% gewijzigd door rvk op 16-02-2020 12:52 ]

• 19roland70
rvk schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:48:
[...]

Makkelijkste is waarschijnlijk UART3, 4 of 5 gebruiken.

[...]

Zie mijn genoemde link voor de pinnen.

Plus https://lb.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=244827
Ik heb het werkend, nadat ik python serial3 had geïnstalleerd, er stond nu alleen python serial op .
Raar maar het werkt.
In ieder geval bedankt voor de inzet.

• Freee!!

Freee!!

Racer89 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:14:
Voor in de garage heb ik op dit moment een RPI 2, hier staat Volumio op voor muziek te luisteren en te bedienen via de telefoon. ( de versterker en RPI staan een beetje buiten bereik i.v.m. stof van slijpen enz. ) De netwerk verbinding heb ik gekoppeld via een devolo set. Omdat ik niet met een netwerk kabel tot in de garage kom. Echter werkt dit niet en verbinding valt telkens weg.

Nu heb ik wel goede wifi in de tuin/ garage. Ik was dus aan het denken om een RPI 3 te pakken deze heeft wifi onboard. Zou bij nader inzien ook evt. een wifi stick in de RPI 2 kunnen steken?

Mijn vraag, ik heb de RPI aangesloten op de verlichting. omdat deze niet altijd hoeft aan te staan als ik niet in de garage ben. Soms kom ik wel een week niet in de garage vandaar. Op het moment dat ik de RPI inschakel vind hij dan ook altijd de wifi van zelf ? Of komt het dan nog regelmatig voor dat ik moet inloggen op de RPI om hem een handje te helpen met wifi zoeken en verbinden ?
De ingebakken wifi vindt hij vanzelf wel, maar aansluiten op de verlichting zou ik niet doen, binnen de kortste keren zit je dan met een kapot SD-kaartje.

• Room42
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:47:
[...]

De ingebakken wifi vindt hij vanzelf wel, maar aansluiten op de verlichting zou ik niet doen, binnen de kortste keren zit je dan met een kapot SD-kaartje.
Tenzij je zorgt dat de Pi gewoon netjes afgesloten wordt.

• Freee!!

Freee!!

Room42 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:48:
[...]
Inderdaad, maar hoe waarschijnlijk vind jij dat voor een Pi, die op de verlichting wordt aangesloten :?

• Room42
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:55:
[...]

Inderdaad, maar hoe waarschijnlijk vind jij dat voor een Pi, die op de verlichting wordt aangesloten :?
Dat is de vraag niet. Je kunt hem om de verlichting aansluiten, maar dan moet je, bij het uitschakelen van de verlichting, wel zorgen dat Linux netjes afgesloten wordt. Anders loop je het risico dat je filesystem snel corrupt raakt.

Of en hoe hij dat doet, moet ie zelf weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 16-02-2020 15:00 ]

• Racer89
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:47:
[...]

Werkt dit met evt. een USB wifi stick ook in de RPI2?

Hij zit idd nu rechtstreeks samen op de verlichting, dat dit niet al te best is voor de SD kaart weet ik. Echter vind ik het onnodig dat hij continue draait terwijl dat niet nodig is.
Room42 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:48:
[...]

Is er een manier om dit makkelijk te doen, zonder scherm en toetsenbord ? Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om telkens via SSH in te loggen en dan een shutdown te geven.

• Freee!!

Freee!!

Racer89 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:29:
[...]
Is er een manier om dit makkelijk te doen, zonder scherm en toetsenbord ? Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om telkens via SSH in te loggen en dan een shutdown te geven.
Volgens mij kan de PiJuice HAT dat.

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:56
Met een verbruik van 1 tot 2 Watt is zo'n batterij van 70 euri dan wel erg kostbaar. Kun je die Pi2 zo'n 15 jaar voor laten draaien in de garage.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• Freee!!

Freee!!

Wiley99 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:45:
Met een verbruik van 1 tot 2 Watt is zo'n batterij van 70 euri dan wel erg kostbaar. Kun je die Pi2 zo'n 15 jaar voor laten draaien in de garage.
Maar kijk eens wat je uitspaart aan SD-kaartjes ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Freee!! schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:39:
[...]

Volgens mij kan de PiJuice HAT dat.
En nu een alternatief dat niet net zoveel (of zelfs meer) kost als een RPi incl. alles dat er aan hangt :+

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 16-02-2020 17:54 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Freee!!

Freee!!

Raven schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:54:
[...]
En nu een alternatief dat niet net zoveel (of zelfs meer) kost als een RPi incl. alles dat er aan hangt :+
Dat is vrij moeilijk, die Pi's zijn zo verrekte goedkoop ;)

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-01 20:05
[b]Racer89 in "Raspberry Pi - deel 2"

Met de Pi Supply Switch bijvoorbeeld:

https://uk.pi-supply.com/...raspberry-pi-power-switch

• Racer89
  • Niet online
Is het niet mogelijk om via de gpio een switch aan te sluiten. En deze het commando te geven voor een shutdown?

• tsjoender
  • Laatst online: 11-01 20:05
Racer89 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:19:
[...]

Is het niet mogelijk om via de gpio een switch aan te sluiten. En deze het commando te geven voor een shutdown?
Dat is eigenlijk wat deze switch ook doet. Deze doet nog iets meer. Het zorgt er ook voor dat de stroom naar de Pi helemaal afgesloten wordt en weer toegevoerd als de Pi moet starten.

Maar alleen een knopje waarmee een shutdown afgetrapt wordt kan ook en als je zoekt op "raspberry pi shutdown button" vind je meerdere voorbeelden daarvoor.

• alesandro_46
Racer89 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:29:
[...]
<knip>
[...]

Zie hier: alesandro_46 in "Raspberry Pi - deel 2"

En dan met name de link naar de Github pagina waar je kan zien wat het script doet.

• nero355

nero355

Raven schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:54:
Vroeger kon je deze : https://www.coolblue.nl/product/718593/gramofon.html voor € 49 kopen, maar die lijkt EOL te zijn... -O-

Misschien tweedehands proberen te scoren :?

Kon ook een eigen WiFi netwerk maken en zo :)

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:05
Ik heb een andere manier gemaakt voor het netjes afsluiten m.b.v. een Sonoff S20 smart socket waarop de usb adapter zit die de pi van voeding voorziet en die S20 heb ik geflashed met Tasmota firmware. Daarnaast heb je een webhost nodig of een andere locatie waar je een php script kan draaien.
Het werkt daarna als volgt:
Op de pi heb ik een shutdown script gemaakt die bij afsluiten een php script aanroept die bij mijn webhoster staat. Het shutdown script wacht niet op het resultaat van dat php script en gaat verder met netjes afsluiten. Ondertussen wacht het php script 25 seconden en stuurt daarna naar de ingebouwde webserver van mijn S20 smart switch het commando om de stroom van de pi adapter af te halen.
Als er interesse voor is, kan ik de sources van de 2 scripts wel delen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:50

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Picoreplayer kan je zonder probleem van het stroom halen zonder hem uit te schakelen mits je hem niet tegelijkertijd ook als Logitech media server hebt ingesteld. Maar wellicht niet de beste oplossing want dan heb je wel ergens anders die server nodig dus dan staat er mogelijk nog steeds een pi of ander apparaat aan.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-01 10:15

CasGas

.

Ik wil eigenlijk een paar RPI 4's gaan monterne in mijn patchkast, maar ik zie niet echt opties voor een 1U rackmount optie. (3 of 4 is genoeg voor in het rack).

Tot nu toe kan ik alleen maar rackmounts vinden voor RPI 3's, maar ook mondjes maat en lijkt ook niet echt veel aangeboden te worden (wat ik opzicht natuurlijk wel snap).

Weet iemand of er ook een daadwerkelijk verschil zit tussen versie 3 en 4 qua rackmountability? Ik wil ze in ieder geval middels een HAT gaan voeden, dat scheelt weer in de bekabeling.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71Zd8G6DeeL._AC_SL1500_.jpg

Over zo'n soort oplossing heb ik het dan..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• Freee!!

Freee!!

CasGas schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:35:
Ik wil eigenlijk een paar RPI 4's gaan monterne in mijn patchkast, maar ik zie niet echt opties voor een 1U rackmount optie. (3 of 4 is genoeg voor in het rack).

Tot nu toe kan ik alleen maar rackmounts vinden voor RPI 3's, maar ook mondjes maat en lijkt ook niet echt veel aangeboden te worden (wat ik opzicht natuurlijk wel snap).

Weet iemand of er ook een daadwerkelijk verschil zit tussen versie 3 en 4 qua rackmountability? Ik wil ze in ieder geval middels een HAT gaan voeden, dat scheelt weer in de bekabeling.

[Afbeelding]

Over zo'n soort oplossing heb ik het dan..
Ik weet, dat de USB en RJ45 poorten omgewisseld zijn, maar verder heeft volgens mij de RPI4 dezelfde formfactor als de RPI3B+.

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
@CasGas is 3D-printen hiervoor geen optie voor je? Lijkt me relatief makkelijk om een modulair opgebouwd product te maken en dat ergens te (laten) printen.

• nero355

nero355

Freee!! schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:07:
Ik weet, dat de USB en RJ45 poorten omgewisseld zijn, maar verder heeft volgens mij de RPI4 dezelfde formfactor als de RPI3B+
Het is inderdaad geen hele behuizing dus IMHO moet dezelfde ook werken voor latere modellen :)

• xoniq
  • Laatst online: 06-01 12:35
@Liquid-Man @CasGas
Hier is een 3D print 1u mount (modulair) voor de Pi 4:

[ Voor 27% gewijzigd door xoniq op 17-02-2020 18:40 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Freee!! schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:07:
[...]

Ik weet, dat de USB en RJ45 poorten omgewisseld zijn, maar verder heeft volgens mij de RPI4 dezelfde formfactor als de RPI3B+.
De formfactor is gelijk, alleen zit de RJ45 connector aan de andere kant tov de USB en is de enkele normale HDMI vervangen door 2 micro-HDMI-poorten.

Maar zoals die racks ontworpen zijn geeft dit geen problemen en past het.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Liquid-Man
  • Laatst online: 12-10-2025
Ik heb geen meerdere Pi4's en al helemaal geen server rack, maar als ik zo dat filmpje bekijk dan MOET ik echt een 3D-printer aanschaffen :o

• xoniq
  • Laatst online: 06-01 12:35
Liquid-Man schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:11:
Ik heb geen meerdere Pi4's en al helemaal geen server rack, maar als ik zo dat filmpje bekijk dan MOET ik echt een 3D-printer aanschaffen :o
Qua 3D printen zie je een hoop 'spielerij' maar er zijn echt veel nuttige dingen mee te doen. Ik heb al legio ding gerepareerd, van kapot speelgoed van mn zoon, speelgoed wat je meestal weggooit omdat een pookje van zn RC auto stuk is, maar ik ga dan aan de slag in Fusion 360, ontwerpen, printen, monteren, en hij kan weer door. :+

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 13:35
Ik zit met een probleem. Onlangs heb ik met een raspberry pi 3b+ en raspberry scherm een Android auto project gestart. Met open auto pro heb ik alles goed werkende. Alleen blijf ik met een under voltage probleem zitten. Aangeraden wordt om een adapter van 5.2v te gebruiken. Enige wat ik echter alleen maar tegenkom is adapters tot 5v. Ik ben verre van electro technisch. En aan de accu van de auto zelf wil ik niet komen. Dit was een idee vanuit het forum van open auto pro.

Iemand ideeën of tips hoe ik dit het beste kan oplossen?

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew

• Room42
  • Niet online
@Hugo Een dikkere, kortere kabel helpt ook vaak. Maar een degelijke, niet-te-goedkope USB-adapter, die voldoende Ampère levert, zou ook moeten werken. Wat voor voeding gebruik je nou precies dan?

• deepbass909

deepbass909

Hugo schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:13:
Ik zit met een probleem. Onlangs heb ik met een raspberry pi 3b+ en raspberry scherm een Android auto project gestart. Met open auto pro heb ik alles goed werkende. Alleen blijf ik met een under voltage probleem zitten. Aangeraden wordt om een adapter van 5.2v te gebruiken. Enige wat ik echter alleen maar tegenkom is adapters tot 5v. Ik ben verre van electro technisch. En aan de accu van de auto zelf wil ik niet komen. Dit was een idee vanuit het forum van open auto pro.

Iemand ideeën of tips hoe ik dit het beste kan oplossen?
Wat is het vermogen van de adapter die je gebruikt? Je wilt zowel de Pi als scherm voeden, dus 2 ampère zou weleens aan de lage kunnen zijn. Op het moment dat je systeem wat meer vermogen nodig heeft, zakt vervolgens de voeding in en krijg je je undervolt melding.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Hugo
deepbass909 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:46:
[...]

Wat is het vermogen van de adapter die je gebruikt? Je wilt zowel de Pi als scherm voeden, dus 2 ampère zou weleens aan de lage kunnen zijn. Op het moment dat je systeem wat meer vermogen nodig heeft, zakt vervolgens de voeding in en krijg je je undervolt melding.
Om in huis te testen gebruik ik een 5v adapter. In de auto een 5v stekker met 2 USB uitgangen. In beide gevallen verschijnt het bliksemschicht van under voltage.

Het enige wat ik nog niet in mijn test opstelling heb getest is om 2x een 5v adapter te gebruiken. 1 voor de pi en 1 voor het scherm. Dat kan ik nog wel eens proberen. Misschien dat als dat werkt, 2 aparte autostekkers (heb 2 aansluitmogelijkheden voor pluggen) ook werken.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || The Paddock Crew

• alesandro_46
@Hugo, is dat zo'n omvormer zoals in deze link?

Zelf heb ik minder goede ervaringen met deze omvormers, maar dat was vanwege het amperage. Heb je het voltage gemeten?

Misschien is een buck convertor een geschikt alternatief? Afhankelijk welk type je koopt kan je het voltage instellen (typenummer: LM2596):

Afbeeldingslocatie: https://www.tinytronics.nl/shop/image/cache/data/product-73/lm2596%20module%201-1000x1000.jpg

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-01 22:04
Na 7 jaar gebruik gemaakt te hebben van verschillende pi's, heeft gisteravond denk ik toch mijn 4b de geest gegeven.

De pi blijft hangen op het rainbowscreen bij een clean install van de meest recente versie van raspbian. Voeding gecontroleerd, andere sd kaart geprobeerd welke beide prima werken op m'n 3b. Ook lijkt de USB geen power meer te krijgen..

Het enige wat ik zie is dat de groene (ACT) led bij het inpluggen heel even aan gaat maar dan heel weer uit gaat met een fade, hij herkent de SD kaart dus wel (anders knippert deze).

Wat adviseren jullie? Wat zou ik verder nog kunnen proberen?

EDIT: bij hassOS (het systeem wat eigenlijk draaide op de pi), blijft het scherm zwart, er komt wel een HDMI signaal maar zonder content.

[ Voor 10% gewijzigd door LigeTRy op 19-02-2020 08:38 ]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 09:12
LigeTRy schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:29:
...
Ook lijkt de USB geen power meer te krijgen.
...
Als de USB-poorten spanningsloos zijn dan zou ik in eerste instantie op het voedingsgedeelte van de PI concentreren. De 4B is voorzien van een buck converter die de ingangsspanning omzet naar een aantal lagere spanningen, 5.0 V, 3.3 V etc. Heb je de mogelijkheid om met een multimeter de verschillende spanningen na te lopen?

• deepbass909

deepbass909

Hugo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 02:45:
[...]

Om in huis te testen gebruik ik een 5v adapter. In de auto een 5v stekker met 2 USB uitgangen. In beide gevallen verschijnt het bliksemschicht van under voltage.

Het enige wat ik nog niet in mijn test opstelling heb getest is om 2x een 5v adapter te gebruiken. 1 voor de pi en 1 voor het scherm. Dat kan ik nog wel eens proberen. Misschien dat als dat werkt, 2 aparte autostekkers (heb 2 aansluitmogelijkheden voor pluggen) ook werken.
Maar hoeveel ampère kunnen ze leveren? In de auto vermoed ik dat het maximaal 2 Ampère zal zijn, veel zwaarder kom je bijna niet tegen namelijk. En ik vrees dat dat te weinig is voor je Pi + scherm en dat daardoor de voedingsspanning onder de 4,85V zakt en je dus een undervolt melding krijgt.

Probeer het eerst eens met een 3 Ampère voeding, dat moet genoeg zijn.

• Hugo
deepbass909 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:55:
[...]

Maar hoeveel ampère kunnen ze leveren? In de auto vermoed ik dat het maximaal 2 Ampère zal zijn, veel zwaarder kom je bijna niet tegen namelijk. En ik vrees dat dat te weinig is voor je Pi + scherm en dat daardoor de voedingsspanning onder de 4,85V zakt en je dus een undervolt melding krijgt.

Probeer het eerst eens met een 3 Ampère voeding, dat moet genoeg zijn.
Oke. Thanks. Ga ik eerst eens kijken met een goede adapter. Zojuist deze besteld:

http://www.pi-parts.nl/voeding-voor-raspberry-pi
Adapter | 3,0 Ampère met micro USB-snoer

De krachtige 220 volt adapter biedt 3,0 Ampère en dat is meer dan een ‘gewone’ adapter van je telefoon of tablet. Dankzij dit hogere vermogen geeft hij je Raspberry Pi voldoende stroom om de meeste USB-apparaten rechtstreeks op je Pi te kunnen aansluiten.

Het snoertje bevat een micro USB-aansluiting. Ideaal voor toepassingen waarbij de Raspberry Pi niet of nauwelijks aan- en uitgezet hoeft te worden.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-01 22:04
FrankHe schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:45:
[...]

Als de USB-poorten spanningsloos zijn dan zou ik in eerste instantie op het voedingsgedeelte van de PI concentreren. De 4B is voorzien van een buck converter die de ingangsspanning omzet naar een aantal lagere spanningen, 5.0 V, 3.3 V etc. Heb je de mogelijkheid om met een multimeter de verschillende spanningen na te lopen?
Ik heb geen multimeter maar kwam vandaag wel toevallig langs den haag, waar ik even langs kiwi ben gereden, die waren zo vriendelijk de pi te testen en kwamen ook tot de conclusie dat deze kapotstuk is. Ik heb hem meteen teruggestuurd naar SOS solutions ervanuitgaande dat dit onder garantie zal vallen :)
Crossposten is niet netjes, deze vraag past prima in het domotics topic...

[ Voor 95% gewijzigd door SA007 op 20-02-2020 00:12 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dit is niet echt RPi specifiek, meer een Linux vraag, maar misschien dat iemand het weet.

Gister heb ik sinds lange tijd weer eens apt upgrade gedraaid op de RPi met Raspbian, werd met iets meer dan 300 updates wel eens tijd :P , nadat die daarmee klaar was viel het mij op dat 2 van de 3 python-scripts die op de achtergrond draaiden waren gekilled.

Hoort apt de voor het bijwerken gekillde processen niet automatisch te herstarten en waarom maar 2 van de 3 gekilled en niet alle 3? :?

Oscar Wilde

• Room42
  • Niet online
@Raven Services zullen inderdaad herstart worden maar hebben jouw scripts wel geldige systemd service scripts? Werden ze trouwens gekilled of vielen ze om (crash)?

Overigens heb je waarschijnlijk toch een reboot nodig voor de nieuwe kernel, dus dan is het probleem ook opgelost, neem ik aan? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 20-02-2020 10:39 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Room42 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:37:
@Raven Services zullen inderdaad herstart worden maar hebben jouw scripts wel geldige systemd service scripts? Werden ze trouwens gekilled of vielen ze om (crash)?
Euh, nee, heb ze met de hand gestart, nooit de moeite genomen een systemd service te maken voor die enkele keer dat de RPi geherstart wordt.

Geen idee of het gekilled of om crashen gaat trouwens, zag 2 van de drie niet meer in de output van ps aux staan en de laatste data in de database van die 2 scripts was van ergens terwijl apt bezig was alles bij te werken.
Room42 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:37:
Overigens heb je waarschijnlijk toch een reboot nodig voor de nieuwe kernel, dus dan is het probleem ook opgelost, neem ik aan? ;)
Reboot heb ik (nog) niet gedaan.

Oscar Wilde

• deepbass909

deepbass909

Raven schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:16:
[...]

Euh, nee, heb ze met de hand gestart, nooit de moeite genomen een systemd service te maken voor die enkele keer dat de RPi geherstart wordt.

Geen idee of het gekilled of om crashen gaat trouwens, zag 2 van de drie niet meer in de output van ps aux staan en de laatste data in de database van die 2 scripts was van ergens terwijl apt bezig was alles bij te werken.
Als ze geen geldige systemd service hebben, dan worden ze niet meer opnieuw gestart. En waarschijnlijk zijn ze tijdens het updaten domweg gecrashed omdat een dependency geupdate is. In principe stopt apt alleen systemd services, niet door de gebruiker gestarte scripts.
[...]

Reboot heb ik (nog) niet gedaan.
Ik zou dat sowieso maar doen ;) Je loopt nu het risico dat de updates uitgaan van een nieuwere kernel, waardoor je vage fouten kan gaan krijgen.

• nero355

nero355

Raven schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:22:
nadat die daarmee klaar was viel het mij op dat 2 van de 3 python-scripts die op de achtergrond draaiden waren gekilled.
Er is onlangs een heleboel gezeik geweest omtrent Python 2.7 en 3.0 afhankelijk programma's dus misschien heb je geen 2.7 meer en alleen 3.0 waardoor er iets is omgevallen :?

Het is een gokje, maar je weet maar nooit hé!
Hoort apt de voor het bijwerken gekillde processen niet automatisch te herstarten en waarom maar 2 van de 3 gekilled en niet alle 3? :?
Ik heb in het verleden weleens meegemaakt dat na een update van MySQL de service niet werd herstart dus tegenwoordig vertrouw ik daar nooit meer op! :)

• deepbass909

deepbass909

nero355 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:29:
[...]

Er is onlangs een heleboel gezeik geweest omtrent Python 2.7 en 3.0 afhankelijk programma's dus misschien heb je geen 2.7 meer en alleen 3.0 waardoor er iets is omgevallen :?

Die twee kunnen prima naast elkaar op een systeem bestaan en volgens mij wordt 2.7 ook niet per definitie verwijderd bij een update naar 3.0. Alleen worden wel de symlinks standaard omgezet naar 3.0, dus py verwijst na een update standaard naar 3.0 en voor 2.7 moet je (uit m'n hoofd) py-2.7 aanroepen.

Alleen programma's zoals Kodi zijn onlangs overgegaan naar Python 3.0 en daardoor zijn veel add-ons stuk gegaan.
[...]

Ik heb in het verleden weleens meegemaakt dat na een update van MySQL de service niet werd herstart dus tegenwoordig vertrouw ik daar nooit meer op! :)
Sowieso is het na een grote update altijd verstandig om even te checken alles nog werkt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

deepbass909 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:30:
[...]

Als ze geen geldige systemd service hebben, dan worden ze niet meer opnieuw gestart. En waarschijnlijk zijn ze tijdens het updaten domweg gecrashed omdat een dependency geupdate is. In principe stopt apt alleen systemd services, niet door de gebruiker gestarte scripts.
Dat verklaart dan niet waarom 1 van de 3 is blijven draaien :?
deepbass909 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:30:
[...]

Ik zou dat sowieso maar doen ;) Je loopt nu het risico dat de updates uitgaan van een nieuwere kernel, waardoor je vage fouten kan gaan krijgen.
Volgens mij heb ik geen kernel update voorbij zien komen, maar zal 't later wel even doen.
[...]

De scripts draaien sinds het opnieuw starten nog steeds, geen fouten, dus met Python lijkt niks aan de hand te zijn. Maar goed dat je het zegt, ik heb volgens mij nog niet gekeken (of een hele tijd terug al wel) of de scriptjes geschikt zijn voor Python 3.
[...]

Ok.

Oscar Wilde

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sinds eergisteren avond werkte mijn pihole niet meer.
Duurde even voordat ik dat doorhad maar heb nu mijn internet weer zonder pihole gerouteerd.
Op de pizelf krijg ik echter internet niet werkend.

Ik heb niet aan de config veranderd maar het valt mij ook op dat de klok op de pi 45 minuten achterloopt.
Ik kan echter de ntp service niet installeren want hij zegt geen internet te hebben.

Mijn router geeft zowel de vaste als de wifi verbinding een ip adrs en op elk ander apparaat werkt het internet wel. Iemand enig idee?

Heb wel vorige week pivpn geinstalleerd (en niet werkend gekregen) maar toen deed hij het nog.

Pi is ook gewoon benaderbaar via VNC en domoticz en zowel lan als wifi heb ik vaste ipadressen toegewezen.

De foutcodes:
*** [ DIAGNOSING ]: Networking
[✓] IPv4 address(es) bound to the eth0 interface:
192.168.0.115/24 matches the IP found in /etc/pihole/setupVars.conf

[✓] IPv6 address(es) bound to the eth0 interface:
fe80::fdb6:9d06:e9e3:7dac does not match the IP found in /etc/pihole/setupVars.conf (https://discourse.pi-hole...ddresses-for-pi-hole/2127)

^ Please note that you may have more than one IP address listed.
As long as one of them is green, and it matches what is in /etc/pihole/setupVars.conf, there is no need for concern.
*** [ DIAGNOSING ]: Name resolution (IPv4) using a random blocked domain and a known ad-serving domain
dig: '' is not a legal name (unexpected end of input)
[✗] Failed to resolve via localhost (127.0.0.1)
dig: '' is not a legal name (unexpected end of input)
[✗] Failed to resolve via Pi-hole (192.168.0.115)
[✓] doubleclick.com is 172.217.168.206 via a remote, public DNS server (8.8.8.8)
*** [ DIAGNOSING ]: Dashboard and block page
[✗] Block page X-Header: X-Header does not match or could not be retrieved.
HTTP/1.1 200 OK
Content-type: text/html; charset=UTF-8
Date: Thu, 20 Feb 2020 18:55:35 GMT
Server: lighttpd/1.4.53

[ Voor 54% gewijzigd door icecreamfarmer op 20-02-2020 20:01 ]

• nero355

nero355

icecreamfarmer schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:26:
Sinds eergisteren avond werkte mijn pihole niet meer.

Op de pizelf krijg ik echter internet niet werkend.

het valt mij ook op dat de klok op de pi 45 minuten achterloopt.
Ik kan echter de ntp service niet installeren want hij zegt geen internet te hebben.

zowel lan als wifi heb ik vaste ipadressen toegewezen.
Ik gok dat het laatste voor de rest van de problemen zorgt : Twee gateways en de Pi weet niet meer welke die moet gebruiken, want gelijke prioriteit :?

En als de tijd niet klopt valt er stiekem een heleboel om! ;)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

nero355 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:48:
[...]

Ik gok dat het laatste voor de rest van de problemen zorgt : Twee gateways en de Pi weet niet meer welke die moet gebruiken, want gelijke prioriteit :?

En als de tijd niet klopt valt er stiekem een heleboel om! ;)
Opgelost door pivpn te uninstallen.
Dat zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn.

Overigens draaide het voorheen ook goed over lan plus WiFi.

• .jef
  • Laatst online: 19-11-2025
Een prettige goeie middag Tweakers

Ik ben de ultieme noob als het aankomt op Raspberry Pi, maar het prikkelt om er eentje te kopen en te beginnen knoeien en prutsen. Ik heb een simpele vraag waar ik jullie ervaring/mening hoger inschat dan beoordelingen op webwinkels. Welke behuizing kan ik best nemen? Ik merk ook dat er allerhande koelingen beschikbaar zijn. Is dat nodig? Wordt de Pi snel warm?

Ik ben van plan om laatste modelletje te kopen met 4GB RAM.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

.jef schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:29:
Een prettige goeie middag Tweakers

Ik ben de ultieme noob als het aankomt op Raspberry Pi, maar het prikkelt om er eentje te kopen en te beginnen knoeien en prutsen. Ik heb een simpele vraag waar ik jullie ervaring/mening hoger inschat dan beoordelingen op webwinkels. Welke behuizing kan ik best nemen? Ik merk ook dat er allerhande koelingen beschikbaar zijn. Is dat nodig? Wordt de Pi snel warm?

Ik ben van plan om laatste modelletje te kopen met 4GB RAM.
Ligt er een beetje aan wat je ermee van plan bent. De rPi4 wordt wel wat warmer dan zijn voorgangers. Ik heb een rPi4 draaien met Home Assistant erop, ik zie temps (met een gesloten case en heatsinks) van tussen de 50 en 60 graden, in de zomer zal dat wel wat hoger worden. Niet direct noodzaak voor een fan vind ik persoonlijk. Maar als je er wat intensievere dingen mee gaat doen, zoals emulatie van games oid dan is het wel aan te raden om er een fan op te prikken.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• FragDAnvers
  • Laatst online: 18-12-2025
Iemand die mij een shop kan aanraden ?
Alsook iemand die mij kan aanraden wat ik best allemaal koop ?
Wensen:
- Raspberry Pi 4 4GB
- Case met fan
- cooling fins

Ik zou hem willen gebruiken als 4K media center (kodi?)

https://www.twitch.tv/fragdanvers

• Freee!!

Freee!!

FragDAnvers schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:02:
Wensen:
- Raspberry Pi 4 4GB
- Case met fan
- cooling fins

Kijk gewoon even rond, voor het meeste maakt het niet zoveel uit, alleen het SD-kaartje zou ik niet bij SOS Solutions kopen. En je hoeft geen voorgeflashed kaartje te kopen, zelf flashen geeft je meer keuzevrijheid voor images en is nog goedkoper ook.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:05
A birthday gift: 2GB Raspberry Pi 4 now only $35
https://www.raspberrypi.o...price-raspberry-pi-4-2gb/

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• nero355

nero355

FragDAnvers schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:02:
Wensen:
- Raspberry Pi 4 4GB
- Case met fan
- cooling fins

Koop toch lekker de Vero 4K+ van het OSMC Team : https://osmc.tv/vero/ d:)b

Of gewoon een nVidia Shield TV 2019 Pro met daarop Kodi uit de Google Play Store :)

Of een leuke Intel NUC met i3 CPU en daarop LibreELEC/Random Linux distro + Kodi/Windows 10 + Kodi/enz. bestuurd door een Logitech Harmony Remote ingesteld als MCE Remote 8) :9~

Raspberry Pi's zijn leuk, maar als mediaplayer verliezen ze het wat mij betreft van de bovenstaande opties :P

• FragDAnvers
  • Laatst online: 18-12-2025
nero355 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 00:55:
[...]

Koop toch lekker de Vero 4K+ van het OSMC Team : https://osmc.tv/vero/ d:)b

Of gewoon een nVidia Shield TV 2019 Pro met daarop Kodi uit de Google Play Store :)

Of een leuke Intel NUC met i3 CPU en daarop LibreELEC/Random Linux distro + Kodi/Windows 10 + Kodi/enz. bestuurd door een Logitech Harmony Remote ingesteld als MCE Remote 8) :9~

Raspberry Pi's zijn leuk, maar als mediaplayer verliezen ze het wat mij betreft van de bovenstaande opties :P
Die zijn dan ook meteen een serieus prijsverschil :p
Mijn Pi 3 doet het toch uitstekend momenteel.

https://www.twitch.tv/fragdanvers

• nero355

nero355

FragDAnvers schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 01:10:
Die zijn dan ook meteen een serieus prijsverschil :p
Mijn Pi 3 doet het toch uitstekend momenteel.
Daarom noem ik ook eerst de Vero 4K+ want het verschil met mijn Raspberry Pi 3B + Officiële voeding + Fatsoenlijk microSDXC kaartje + Fatsoenlijke behuizing is niet zo heel groot als je beseft dat ik daarvoor € 70 kwijt was! ;)

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-01 13:32
nero355 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 01:14:
[...]

Daarom noem ik ook eerst de Vero 4K+ want het verschil met mijn Raspberry Pi 3B + Officiële voeding + Fatsoenlijk microSDXC kaartje + Fatsoenlijke behuizing is niet zo heel groot als je beseft dat ik daarvoor € 70 kwijt was! ;)
Ik heb daarvoor de helft betaald, wel 2dehands.
Los daarvan kan je met je RP nog andere dingen doen als het toch niet zou gebruikt worden als media center.
Ook vind ik het leuk dat de gsm/tablet kan gebruikt worden als afstandsbediening van Kodi, daar heb je er nog een toetsenbord bij ook, wat soms toch heel handig is.

• nero355

nero355

cadsite schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:04:
Ik heb daarvoor de helft betaald, wel 2dehands.
Los daarvan kan je met je RP nog andere dingen doen als het toch niet zou gebruikt worden als media center.
Ook vind ik het leuk dat de gsm/tablet kan gebruikt worden als afstandsbediening van Kodi, daar heb je er nog een toetsenbord bij ook, wat soms toch heel handig is.
OSMC = Kodi, maar dan ietsje anders, echter kan je bijvoorbeeld wel dezelfde Shared MySQL/MariaDB Database gebruiken! :)

Verwijderd

Dit is een live dashboard dat ik op mijn Raspberry Pi 3B+ heb draaien, gemaakt met Smashing. Het dashboard wordt op de Raspberry naar localhost gehost, waardoor elk apparaat op hetzelfde netwerk het dashboard kan laden. Je kunt zelf widgets toevoegen, aanpassen en verplaatsen. Heb er zelf een BBC World News en Tweakers RSS feed op staan, samen met een datum en weer widget.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cMGCN3tIpJFbKi2z3eDgog0G/medium.png

• 19roland70
Als ik een tweede Piface toevoeg en wil de eerste uitgang aansturen van de tweede piface kan dit dan zo?
code:
1
2
3
import pifacedigitalio as p
p.init()
p.digital_write(8,1)

• 19roland70
Meteen een tweede vraag:

Is er een programma zoiets als winscp maar dan voor de mac?
Ik werk nu steeds vanuit de terminal maar een grafisch overzicht van mappen is toch makkelijker.

Modbreak:Ook in verzameltopics is het nog steeds de bedoeling dat je geen zoekvragen stelt, als ik zoek op 'winscp mac' vind ik alleen maar suggesties voor precies wat je zoekt...

[ Voor 35% gewijzigd door SA007 op 01-03-2020 22:19 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 86 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs