• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tsurany schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:25:
Hangt er vanaf wat je met Domoticz doet denk ik. Sensoren monitoren en input verwerken doet weinig met de SD kaart, een volledige sensor historie bij houden wel.
Geen idee hoe hij dat precies doet. Je ziet wel continu waarden in de log verschijnen maar dat hoeft natuurlijk niet continu op de storage geschreven te worden.
En dan nog is elke seconde natuurlijk van een heel andere orde dan een aantal keer per minuut.
Bedankt voor zover, ik ga in ieder geval nog even verder inlezen voordat ik weer gewoon met een kaartje aan de gang ga.
Wil ook nog een NAS, dus kan daar ook m'n domoticazooi dockeren en dan de Pi alleen voor een P1 ser2net doorgeefluik gebruiken. Dat vereist volgens mij praktisch niets van je kaartje.
Ook hoor ik alsnog vaak problemen met SD kaartjes bij Domoticz gebruikers.
Klopt hoor, al is dat ook wel erg vaak met die kant en klare pakketjes die men koopt. Zo had ik initieel met zo'n pakket (van SOS geloof ik, al jaren geleden) ook problemen qua stabiliteit, tot ik er gewoon een goed kaartje in gedaan heb. Sindsdien nooit meer geneuzel, zelfs niet bij keiharde reboots of stroom eraf.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:46
Gonadan schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:39:
Klopt hoor, al is dat ook wel erg vaak met die kant en klare pakketjes die men koopt. Zo had ik initieel met zo'n pakket (van SOS geloof ik, al jaren geleden) ook problemen qua stabiliteit, tot ik er gewoon een goed kaartje in gedaan heb. Sindsdien nooit meer geneuzel, zelfs niet bij keiharde reboots of stroom eraf.
Hier ook een Rpi 2B van 5 jaar oud en Domoticz (ook al 5 jaar) met gewoon een goed SD-kaartje en de logfile wordt in RAM opgeslagen.
Iedere zaterdag 's nachts wordt er een "system reboot" uitgevoerd en af en toe valt ook wel eens de stroom uit.

Nog nooit problemen met de SD-kaart gehad.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Juist omdat ik meerdere Rpi's in gebruik heb, vond ik het netwerk booten wel zo gemakkelijk. In mijn geval heb ik een energiezuinige VMware Esxi lopen met een grote SSD erin en een virtuele Debianserver dus ik heb en alle data op één plek en geen kapotte SD-kaartjes meer. Zelfs een Pi B+ boot nog met een SD-kaartje met alleen bootcode.bin er op.

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 13:20

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik kom op Ebay setjes van de 3B+ (case+power+sd) tegen voor minder dan 20 dollar...

Is dit te vertrouwen?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:42
Tusk schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:29:
Ik kom op Ebay setjes van de 3B+ (case+power+sd) tegen voor minder dan 20 dollar...

Is dit te vertrouwen?
If it sounds too good to be true...

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Wiley99 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:36:
[...]

If it sounds too good to be true...
Zoals ie zelf al opnoemt: case + power + sd, dat kan perfect voor zo een prijs, verwacht alleen niet dat de pi er zelf bij in zit :)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• Tusk
  • Laatst online: 14-01 13:20

Tusk

Sticky Bomb likes you!

roeleboel schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:37:
[...]

Zoals ie zelf al opnoemt: case + power + sd, dat kan perfect voor zo een prijs, verwacht alleen niet dat de pi er zelf bij in zit :)
haha scherp, maar er staat dus ook inclusief de Pi :)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Tusk schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:40:
[...]

haha scherp, maar er staat dus ook inclusief de Pi :)
Dan is het zeker te goed om waar te zijn :)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-01 23:29
grote_oever schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:23:
[...]

Vandaag ook bestelling binnen gekregen van sos. Heb daar SD kaart bij waarvan sticker eraf gehaald is (zitten nog lijm resten op de adapter en de kaart kwam in een zakje). Ik vermoed dat ze ook iets willen “verbergen”. Stond er bij jou op de SD kaart ook SanDisk?
Bij mij zou je het aan de verpakking niet kunnen zeggen. Alleen omdat dat uitsparing om het aan een winkelrek er niet uit was zou blijkbaar een indicatie zijn (ergens op een forum gelezen). Alsook de slechte printkwaliteit op het kaartje & SD adapter.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D4cGjs4/IMG-5313-1.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k6t4QHT/IMG-5316-1.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kJDMD7X/IMG-5320-1.jpg

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 09:39
fluppie007 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:11:
[...]

Bij mij zou je het aan de verpakking niet kunnen zeggen. Alleen omdat dat uitsparing om het aan een winkelrek er niet uit was zou blijkbaar een indicatie zijn (ergens op een forum gelezen). Alsook de slechte printkwaliteit op het kaartje & SD adapter.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik wil niet te veel off-topic, want wordt meer shopreview. Maar bij mij kwam het zo binnen.

Heb inmiddels klacht gestuurd naar hun. Jammer, heb veel pi’s bij hun besteld. Kwaliteit van de shop gaat flink achter uit de laatste jaren. Met als hoogte punt de nieuwe pi case die je zelf in elkaar moet zetten. Das gewoon een lachertje....

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TpeD3nmwxKwt0nyhl0j20Oq2/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Sn9TIw8OU2ulGxw7QpD7TRF6/thumb.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door grote_oever op 31-12-2019 15:28 ]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

pipodejunk schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:26:
[...]
dus ik heb bij het bakken van de Image (Raspbian) de config.txt
het is dus zo, dat mijn SSD iets langer nodig heeft om op te starten.
https://raspberrypi.stack...aspberry-pi-3-usb-booting

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=234243

Een (leeg) bestandje genaamd "timeout" al geprobeerd? Of `program_usb_boot_timeout=1` in de config?

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:54
Weet iemand of de PoE-hat voor de 3b+ genoeg stroom levert op de USB poort voor een SSD?

Ik las ergens dat de hat voor de 4 slechts 200mA op USB levert. Geen idee of dat genoeg is.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

rinkel schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:56:
Weet iemand of de PoE-hat voor de 3b+
IMHO kan je beter deze gebruiken :
rally schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:42:
Voor mijn RPI4 gebruik ik overigens een USB-C PoE Splitter. Vindt ik prettiger dan de PoE HAT

Ze zijn er ook trouwens in MicroUSB vorm.

Gebruik deze overigens NIET om je telefoon/tablet mee op te laden. Daar zijn ze absoluut niet voor geschikt!
d:)b

En een snelle rekensom zou je moeten vertellen dat je 2,5 Watt extra overhoudt om aan de SSD te besteden en met een beetje geluk zou dat net genoeg moeten zijn als je een zuinige WD Green SSD neemt die volgens HWI het zuinigst zou moeten zijn :
- https://nl.hardware.info/...l-green-2018-240gb.419080

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• rinkel
nero355 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:04:
[...]

IMHO kan je beter deze gebruiken :

[...]

d:)b

En een snelle rekensom zou je moeten vertellen dat je 2,5 Watt extra overhoudt om aan de SSD te besteden en met een beetje geluk zou dat net genoeg moeten zijn als je een zuinige WD Green SSD neemt die volgens HWI het zuinigst zou moeten zijn :
- https://nl.hardware.info/...l-green-2018-240gb.419080
Ik heb inmiddels zo'n splitter binnen en deze werkt prima.
Ik gebruik inderdaad een WD Green (M2) als SSD :)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben aan het hobbyen met een nieuwe Raspberry Pi 4 die ik headless wil gaan gebruiken (alleen via ssh en web interfaces benaderen). Het installeren van Raspbian en activeren van SSH is gelukt. Ik kan nu ook via SSH inloggen op de Pi... Maar de Pi wil zelf geen enkele verbinding naar buiten maken. Zelfs pingen naar de gateway of pingen naar de computer vanaf welke ik naar de Pi SSH lukt niet. Slaat toch nergens op? Ik kan naar 't ding SSH-en en pingen... Maar vanaf de Pi krijg ik geen enkele verbinding. I'm stumped...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:44:
Ik ben aan het hobbyen met een nieuwe Raspberry Pi 4 die ik headless wil gaan gebruiken (alleen via ssh en web interfaces benaderen). Het installeren van Raspbian en activeren van SSH is gelukt. Ik kan nu ook via SSH inloggen op de Pi... Maar de Pi wil zelf geen enkele verbinding naar buiten maken. Zelfs pingen naar de gateway of pingen naar de computer vanaf welke ik naar de Pi SSH lukt niet. Slaat toch nergens op? Ik kan naar 't ding SSH-en en pingen... Maar vanaf de Pi krijg ik geen enkele verbinding. I'm stumped...
Wat voor IP-configuratie krijgt de Pi? Check eens:

ip a
ip route

En geen beperking op je netwerk zelf?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Room42 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:49:
[...]

Wat voor IP-configuratie krijgt de Pi? Check eens:

ip a
ip route

En geen beperking op je netwerk zelf?
pi@bessie:~ $ ip a
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1000
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
    inet 127.0.0.1/8 scope host lo
       valid_lft forever preferred_lft forever
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 1000
    link/ether dc:a6:32:0a:6e:75 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.1.2/24 brd 192.168.1.255 scope global noprefixroute eth0
       valid_lft forever preferred_lft forever
3: wlan0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state DOWN group default qlen 1000
    link/ether dc:a6:32:0a:6e:76 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
pi@bessie:~ $ ip route
default via 192.168.1.1 dev eth0 src 192.168.1.2 metric 202
192.168.1.0/24 dev eth0 proto dhcp scope link src 192.168.1.2 metric 202
pi@bessie:~ $

En geen beperkingen op het netwerk zelf... Dit IP-adres gebruikte ik voorheen voor mijn NAS, die is maanden geleden overleden en de Pi wil ik nu gaan gebruiken om één functie van die NAS die ik mis te voorzien... (torrent client)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Room42
  • Niet online
@Mx. Alba Is dat dus een vast adres? Heb je al eens met DHCP getest?

Ik moet bekennen dat ik het wel raar vind dat je wel met SSH kan verbinden. Kun je het eigen IP-adres wel pingen? Kun je een andere host (die ping replies toestaat) wel pingen?

[ Voor 56% gewijzigd door Room42 op 03-01-2020 01:57 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:33

rvk

Mx. Alba schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 00:21:
[...]
Dit IP-adres gebruikte ik voorheen voor mijn NAS, die is maanden geleden overleden en de Pi wil ik nu gaan gebruiken om één functie van die NAS die ik mis te voorzien... (torrent client)
Je hebt dus meer gedaan dan alleen het instellen van SSH. Is handig dat je ook aangeeft hoe je je ip adres vast hebt gezet.

Wat werkt er niet meer. Pingen van hostnamen. Of kun je ook niet op ip pingen?
code:
1
ping 192.168.1.1

Als alleen de hostnamen niet meer werken, wat heb je dan ingesteld als dns server? De 192.168.1.1? Was die voorheen (toen alles op dhcp stond) ook dns server?

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:28
Ik heb sinds gisteren ook een Raspberry Pi 4b :)
Helaas kwam ik erachter dat ik een Micro HDMI kabel nodig had (verkeerd gezien, dacht mini HDMI die ik nog had liggen).

Ik ben dus nog in afwachting van een HDMI kabel en tevens een behuizing in backorder staan (passieve koeling case van Flirc).

Kan ik de Pi zonder koeling straks al gaan gebruiken (lees: alles instellen en Pi-Hole alvast configureren, geen zware zaken zoals KODI) zonder issues te krijgen met warmte ontwikkeling?

Alvast bedankt :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Reinder83
  • Laatst online: 06-01 11:54
Thalaron schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:54:
Ik heb sinds gisteren ook een Raspberry Pi 4b :)
Helaas kwam ik erachter dat ik een Micro HDMI kabel nodig had (verkeerd gezien, dacht mini HDMI die ik nog had liggen).

Ik ben dus nog in afwachting van een HDMI kabel en tevens een behuizing in backorder staan (passieve koeling case van Flirc).

Kan ik de Pi zonder koeling straks al gaan gebruiken (lees: alles instellen en Pi-Hole alvast configureren, geen zware zaken zoals KODI) zonder issues te krijgen met warmte ontwikkeling?

Alvast bedankt :)
Ik heb al sinds de Pi4 uit is er kodi op draaien zonder koeling, en zonder problemen (geen case)

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-01 07:55
als de RPi te warm wordt, wordt de kloksnelheid naar beneden gehaald om zo de temperatuur te doen dalen, zodat je (bij iet of wat normaal gebruik) geen schade kan aanrichten ;)

[ Voor 24% gewijzigd door TheMaxMan op 03-01-2020 13:04 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Room42 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 01:54:
@Mx. Alba Is dat dus een vast adres? Heb je al eens met DHCP getest?

Ik moet bekennen dat ik het wel raar vind dat je wel met SSH kan verbinden. Kun je het eigen IP-adres wel pingen? Kun je een andere host (die ping replies toestaat) wel pingen?
Ik heb hem weer teruggezet op DHCP en dan werkt het... En inderdaad heel erg vreemd dat ik wel van buiten naar de Pi kon verbinden (SSH, ping) maar niet van de Pi naar wat dan ook buiten... Ik kon wel het eigen IP-adres pingen en de eigen hostname, maar zelfs de router pingen waar hij direct op aangesloten zit werkte niet.
rvk schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:13:
[...]

Je hebt dus meer gedaan dan alleen het instellen van SSH. Is handig dat je ook aangeeft hoe je je ip adres vast hebt gezet.
Klopt inderdaad, sorry. :)

[edit]

Ahhhhh, gevonden! Op de dhcp op de router stond dat IP-adres gedefinieerd voor het MAC-adres van de overleden NAS. 8)7

[edit2]

En na het oplossen van dat mysterie heb ik er Deluge op gezet en Pi-hole. Nuttig klein dingetje! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 03-01-2020 23:50 ]

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wellicht kunnen jullie me verder helpen, ik ben van plan om meerdere magneet contacten aan te sluiten op de RPI i.c.m. Domoticz.

Nu heb ik het internet afgezocht en komt ik eigenlijk meerdere opties tegen.

3.3 V - Magneet contact - GPIO

3.3 V - Weerstand 4,7 Kohm -Magneet contact - GPIO

3.3 V - Magneet contact - GPIO en tevens parallel tussen 3,3 Volt een 4,7 Kohm weerstand op GND

GND magneet contact - GPIO.

Ik zie termen als floating langs komen, om dit op te lossen leggen ze de schakelingen tegen aarde met een weerstand in serie. Is dit noodzakelijk ?

EDIT; inmiddels is het al gelukt om 5 magneet contacten aan te sluiten;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NiAw1da.jpg?1

Welke aansluiting is nu het beste en kloppen de waardes van de weerstand wel ?

[ Voor 8% gewijzigd door Racer89 op 09-01-2020 20:35 ]

• wersitime
  • Laatst online: 14-01 12:19
Ik zit al 2 dagen te googlen maar vindt niet de oplossing voor mijn probleem met de Raspberry.

Probleem:

Ik heb een nieuw Ziggo modem gekregen die een andere IP reeks heeft. Ik heb alle randapparatuur, sommige met speciale software, kunnen omzetten maar de Raspberry niet omdat die niet is te benaderen. De Raspberry wordt gebruikt om de zonnepanelen te monitoren.

Het adres van de Raspberry staat nu nog op 192.168.0.15.

De nieuwe gateway staat op 192.168.178.1.

Ik heb geen USB toetsenbord om dit rechtstreeks op de Raspberry te wijzigen.

Vraag:

Is er een mogelijkheid om net zoals de andere apparaten de Raspberry toch te benaderen met het nieuwe modem en zo het IP adres aan te passen, of toch maar een USB toetsenbord aanschaffen.

Bijvoorbaat dank, Henny

www.mrmodelrailroad.com

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:37
wersitime schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:13:
Ik zit al 2 dagen te googlen maar vindt niet de oplossing voor mijn probleem met de Raspberry.

Probleem:

Ik heb een nieuw Ziggo modem gekregen die een andere IP reeks heeft. Ik heb alle randapparatuur, sommige met speciale software, kunnen omzetten maar de Raspberry niet omdat die niet is te benaderen. De Raspberry wordt gebruikt om de zonnepanelen te monitoren.

Vraag:

Is er een mogelijkheid om net zoals de andere apparaten de Raspberry toch te benaderen met het nieuwe modem en zo het IP adres aan te passen, of toch maar een USB toetsenbord aanschaffen.

Bijvoorbaat dank, Henny
Ik had hetzelfde probleem als jouw, met de ConnectBox van Ziggo, ik heb toen handmatig het DHCP adres aangepast naar de mijn gewenste IP-range.
Het DHCP adres kun je vinden bij Geavanceerd -> DHCP

[ Voor 0% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 12-01-2020 11:39 . Reden: Spelfout eruit gehaald ]

Voron V0.2 | Prusa Core One+

• u_nix_we_all
  • Niet online
@wersitime
Als je de pi met een kabel aangesloten hebt, zou je op een andere computer een netwerkinterface in hetzelfde subnet kunnen configureren en met een kabel direct op elkaar kunnen aansluiten, dan zou je er met ssh weer in moeten kunnen komen.
Als je hem met wifi aan het netwerk hebt hangen gaat dat niet.
Je kunt ook het sd kaartje eruit halen en die in een computer stoppen, die zal dan wel met ext4 filesystems overweg moeten kunnen (evt met een live linux cd/usb) en dan het ip adres aanpassen. Die staat dan volgens mij in de file /etc/network/interfaces

@BladeSlayer1000 Ja dat is ook een optie natuurlijk.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:17

Probleem:

Vraag:

Bijvoorbaat dank, Henny
In modem 255.255.0.0 als lan subnet ingeven Dan moet de pi ook dit subnet reeds hebben.

Ik zou inderdaad in modem range aanpassen, daarna pi aanpassen naar die default range van ziggo en dan modem weer terug aanpassen.

Dit omdat je anders modem range blijft aanpassen elke keer naar fd reset.

Of alles meteen instellen met 255.255.0.0, dan kun je vanaf dat moment modems wisselen wanneer je wilt.

[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 12-01-2020 12:02 ]

• Racer89
  • Niet online
Heb je het oude modem niet meer, anders had je via die even kunnen inloggen in RPI, IP aanpassen naar nieuwe situatie en weer om steken op het nieuwe modem.

• rvk

rvk

pennywiser schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:49:
[...]
Of alles meteen instellen met 255.255.0.0, dan kun je vanaf dat moment modems wisselen wanneer je wilt.
Tot het moment dat je een modem of router krijgt die 10.0.0.1-255 als range heeft.

Makkelijkste is natuurlijk gewoon dhcp instellen op de rpi en een ip laten krijgen van de modem. Je kunt met een ip scanner die rpi terugvinden na een routerwissel. Meestal blijft dat interne ip ook wel na een restart van de rpi (en anders doe je opnieuw een scan) of je gebruikt voortaan de hostname.

• pennywiser
rvk schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:07:
[...]

Tot het moment dat je een modem of router krijgt die 10.0.0.1-255 als range heeft.

Makkelijkste is natuurlijk gewoon dhcp instellen op de rpi en een ip laten krijgen van de modem. Je kunt met een ip scanner die rpi terugvinden na een routerwissel. Meestal blijft dat interne ip ook wel na een restart van de rpi (en anders doe je opnieuw een scan) of je gebruikt voortaan de hostname.
Totdat je een vast IP wilt.

Edit: Modems met 10.0.0.0/8 ik weet niet wanneer jij die voor het laatst hebt uitgeleverd zien worden door ISPs?

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 12-01-2020 14:11 ]

• rvk

rvk

Vandaar gewoon hostname gebruiken. Dan heb je geen ip nodig.

En anders moet je inderdaad even eenmalig je pc in dezelfde ip-range en submap zetten (dns is niet van belang op dat moment) en dan kun je er weer bij om het static ip van de rpi definitief te wijzigen.

Edit: de 10.0.0.1-255 krijg je als je er een router tussen zou zetten die die range heeft. En die zijn er zat. (Ik heb sowieso niet graag mijn modem in router-config staan)

[ Voor 24% gewijzigd door rvk op 12-01-2020 14:27 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

u_nix_we_all schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:44:
@wersitime
[...]
Je kunt ook het sd kaartje eruit halen en die in een computer stoppen, die zal dan wel met ext4 filesystems overweg moeten kunnen (evt met een live linux cd/usb) en dan het ip adres aanpassen. Die staat dan volgens mij in de file /etc/network/interfaces
In plaats van een live linux cd/usb kun je ook een VM met linux gebruiken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• nero355

nero355

Vraag:

Dan pak je gewoon een PC of Laptop en die geef je een IP uit de oude reeks en op voorwaarde dat je SSH nog steeds bereikbaar is en het kaartje niet stuk is kan je dan gewoon naar de Raspberry Pi verbinden!

Lokaal verkeer heeft namelijk geen Gateway nodig!

Dat gaat via je switches en accesspoint gewoon :)

Dus al deze adviezen kan je gerust negeren, want dat is echt allemaal overbodig IMHO :
BladeSlayer1000 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:39:
Ik had hetzelfde probleem als jouw, met de ConnectBox van Ziggo, ik heb toen handmatig het DHCP adres aangepast naar de mijn gewenste IP-range.
Het DHCP adres kun je vinden bij Geavanceerd -> DHCP
Dit is nog wel misschien de beste tip die je hebt gekregen op voorwaarde dat het ook kan! :)
u_nix_we_all schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:44:
@wersitime
Als je de pi met een kabel aangesloten hebt, zou je op een andere computer een netwerkinterface in hetzelfde subnet kunnen configureren en met een kabel direct op elkaar kunnen aansluiten, dan zou je er met ssh weer in moeten kunnen komen.
Als je hem met wifi aan het netwerk hebt hangen gaat dat niet.
WiFi of Bekabeld maakt geen drol uit : Allemaal lokaal verkeer!
Freee!! schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:31:
In plaats van een live linux cd/usb kun je ook een VM met linux gebruiken.
Moet je kaartje wel de shutdown overleven... :P
pennywiser schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:49:
In modem 255.255.0.0 als lan subnet ingeven Dan moet de pi ook dit subnet reeds hebben.

Nee dus, want de Pi is niet zo ingesteld!
Ik zou inderdaad in modem range aanpassen, daarna pi aanpassen naar die default range van ziggo en dan modem weer terug aanpassen.

Dit omdat je anders modem range blijft aanpassen elke keer naar fd reset.
Waarom zou je dat doen :?

Gewoon aan je eigen netwerk aanpassen en lekker zo laten!
Racer89 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:06:
Heb je het oude modem niet meer, anders had je via die even kunnen inloggen in RPI, IP aanpassen naar nieuwe situatie en weer om steken op het nieuwe modem.
Is dus echt nergens voor nodig!
rvk schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:07:
pennywiser schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:09:
Totdat je een vast IP wilt.

Edit: Modems met 10.0.0.0/8 ik weet niet wanneer jij die voor het laatst hebt uitgeleverd zien worden door ISPs?
KPN Modem/Router modellen deden vroeger aan 10.0.0.0/24 en zelfs de Gateway op 10.0.0.138 ;)
Dit soort zaken moet je gewoon Statisch instellen Static DHCP Mappings alleen als Backup optie gebruiken mocht er wat misgaan!

Volledig DHCP afhankelijk is gewoon niet handig...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• wersitime
Bedankt voor de reacties, morgen ga ik het eens allemaal uitvogelen.

Het oude modem heb ik nog wel maar of ik die nog kan aansluiten nu de nieuwe is aangemeld?

Ik had een storing, volgens de metingen op afstand was alles in orde maar ze stuurden toch een monteur, komt een monteur binnen, knipt alle kabels los, plaatst een nieuw modem en nieuwe kabels en een nieuwe hoofdaansluiting. Zeg ik nog er werkt nu niets meer door de nieuwe ip reeks, ooh, eventjes opnieuw instellen zegt hij en weg was hij. Vervolgens een rekening van €50,- per email. Echt Ziggo. Die €50,- vindt ik overigens geen probleem, WiFi is nu 300Mbps en 5GHz, niet slecht dus.

www.mrmodelrailroad.com

• wersitime
@Nero355. Ik heb nog een oude laptop met de oude ip instelling. Bedankt dit lijkt me een makkelijke oplossing.

www.mrmodelrailroad.com

• u_nix_we_all
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:41:
[...]

Dan pak je gewoon een PC of Laptop en die geef je een IP uit de oude reeks en op voorwaarde dat je SSH nog steeds bereikbaar is en het kaartje niet stuk is kan je dan gewoon naar de Raspberry Pi verbinden!

Lokaal verkeer heeft namelijk geen Gateway nodig!

Dat gaat via je switches en accesspoint gewoon :)

[...]

WiFi of Bekabeld maakt geen drol uit : Allemaal lokaal verkeer!
Volgens mij maakt dat wel degelijk uit. 2 wifi clients die in hetzelfde subnet zitten kunnen nog niet met elkaar communiceren als ze niet met een accesspoint verbonden zijn. Dat kan alleen als ze als ad-hoc client geconfigureerd zijn, maar dat zal die pi sowieso niet het geval zijn. Hoogstens kun je een laptop als accesspoint configureren met hetzelfde SSID en wachtwoord om de pi ermee te laten verbinden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• pennywiser
nero355 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:41:
[...]
KPN Modem/Router modellen deden vroeger aan 10.0.0.0/24 en zelfs de Gateway op 10.0.0.138 ;)

• nero355

nero355

u_nix_we_all schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:51:
Volgens mij maakt dat wel degelijk uit. 2 wifi clients die in hetzelfde subnet zitten kunnen nog niet met elkaar communiceren als ze niet met een accesspoint verbonden zijn. Dat kan alleen als ze als ad-hoc client geconfigureerd zijn, maar dat zal die pi sowieso niet het geval zijn. Hoogstens kun je een laptop als accesspoint configureren met hetzelfde SSID en wachtwoord om de pi ermee te laten verbinden.
Op voorwaarde dat zijn Oude Ziggo Router niet het enige apparaat was met WiFi of het nieuwe model met de oude WiFi Settings geconfigureerd kan worden moet dat prima kunnen zonder AD-HOC toestanden :)

Desnoods pak je een tweede Pi erbij en configureer je die als non-AD-HOC accesspoint als tijdelijke oplossing :+
wersitime schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:46:
Bedankt voor de reacties, morgen ga ik het eens allemaal uitvogelen.

Het oude modem heb ik nog wel maar of ik die nog kan aansluiten nu de nieuwe is aangemeld?
Je hoeft de Internet poort niet aan te sluiten hé! :)

Dus alleen effe tijdelijke als Lokale Netwerk Router kan prima!

[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 12-01-2020 19:58 ]

• wersitime
Heb de ip instellingen op de pc gevonden en heb nog een pc staan met losse modem/router, bedankt, ga er morgen fris mee aan de slag.

www.mrmodelrailroad.com

• u_nix_we_all
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:56:
[...]

Op voorwaarde dat zijn Oude Ziggo Router niet het enige apparaat was met WiFi of het nieuwe model met de oude WiFi Settings geconfigureerd kan worden moet dat prima kunnen zonder AD-HOC toestanden :)
Nu ik erover nadenk kon je inderdaad wel eens gelijk hebben, als de pi wel met het nieuwe wifi netwerk verbind maar het oude ip adres gebruikt, zou je misschien nog wel verbinding kunnen maken als je een ander apparaat in dat netwerk in dezelfde range zet.....

• Racer89
  • Niet online
@nero355 Dat is wel de snelste oplossing, modem insteken. RPI en laptop er op aansluiten dan kun je via je oude ip's werken omdat deze DHCP wel nog goed staat. IP adres aanpassen op de RPI en omsteken naar het nieuwe modem.

DHCP werkt gewoon los van je WAN aansluiting.

• nero355

nero355

Racer89 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:11:
@nero355 Dat is wel de snelste oplossing, modem insteken. RPI en laptop er op aansluiten dan kun je via je oude ip's werken omdat deze DHCP wel nog goed staat. IP adres aanpassen op de RPI en omsteken naar het nieuwe modem.

DHCP werkt gewoon los van je WAN aansluiting.
Onnodig moeilijk gedoe wat tijd vreet!

Dit is gewoon DE manier :
u_nix_we_all schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:02:
Nu ik erover nadenk kon je inderdaad wel eens gelijk hebben, als de pi wel met het nieuwe wifi netwerk verbind maar het oude ip adres gebruikt, zou je misschien nog wel verbinding kunnen maken als je een ander apparaat in dat netwerk in dezelfde range zet...
En of dat WiFi of bekabeld gebeurt boeit verder niet! :)

• wersitime
Het is gelukt om het ip adres van de Raspberry aan te passen en alles werkt weer.

Heb inderdaad het oude modem gepakt en alleen de pc en Raspberry er op aan gesloten. Toen was hij weer bereikbaar.

Nogmaals bedankt voor jullie oplossing.

Groeten,
Henny

www.mrmodelrailroad.com

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik zie dat je het inmiddels al hebt opgelost, dus veel nut hebben tips nu niet meer. Maar in principe zie je hopelijk nu wel dat het altijd handig is om een mogelijkheid te hebben om fysiek op de machine te kunnen komen. Ik heb altijd een usb keyboard en een klein (10" ex-POS terminal) liggen om nog op een onwillige server te komen.

Maar nu je de Pi weer kunt bereiken misschien handig om een fallback in te stellen:

In /etc/dhcpcd.conf kun je opgeven wat ie moet doen als de ingestelde netwerkconfig niet wil werken. Dat kan 2 kanten op gaan: de DHCP server is er niet (meer) of onbereikbaar dus er is geen ip adres, dan wel het statische ip werkt niet meer en je wilt juist 'even' DHCPen. Na een default install staat het conf file vol met voorbeelden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# It is possible to fall back to a static IP if DHCP fails:
# define static profile
#profile static_eth0
#static ip_address=192.168.1.23/24
#static routers=192.168.1.1
#static domain_name_servers=192.168.1.1

# fallback to static profile on eth0
#interface eth0
#fallback static_eth0

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik wil graag mijn Raspberry Pi 3B+ booten vanaf USB, nu las ik dat dit kan d.m.v. program_usb_boot_mode=1 in een config file, maar dat is een permanente aanpassing. Nu vraag ik mij af wat de nadelen hier van zijn wanneer je dit doet. Want als ik het goed gelezen heb kan je hierna nog steeds van microSD booten. Klopt dat?
Want ik weet niet of ik de pi lang voor dit project wil gebruiken. Wat zijn de nadelen van deze usb boot?
Kan je nog steeds booten van microSD wanneer je er bijvoorbeeld usb controllers in hebt zitten i.c.m. retropie? Of booten van microSD wanneer je een usb-stick erin hebt zitten die niet bootable is maar bijvoorbeeld met films erop.

• rinkel
Markos schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:04:
Ik wil graag mijn Raspberry Pi 3B+ booten vanaf USB, nu las ik dat dit kan d.m.v. program_usb_boot_mode=1 in een config file, maar dat is een permanente aanpassing. Nu vraag ik mij af wat de nadelen hier van zijn wanneer je dit doet. Want als ik het goed gelezen heb kan je hierna nog steeds van microSD booten. Klopt dat?
Want ik weet niet of ik de pi lang voor dit project wil gebruiken. Wat zijn de nadelen van deze usb boot?
Kan je nog steeds booten van microSD wanneer je er bijvoorbeeld usb controllers in hebt zitten i.c.m. retropie? Of booten van microSD wanneer je een usb-stick erin hebt zitten die niet bootable is maar bijvoorbeeld met films erop.
3b+ kan direct booten van een USBdrive, dat bestand is niet nodig.
Je kan er ook gewoon een SSD in een behuizing aan hangen en booten maar.
Wil je wisselen naar SD? Dan haal je de USBdrive eraf en stop je er een SDkaart in

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 15-01-2020 19:34 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

rinkel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:33:
[...]

3b+ kan direct booten van een USBdrive, dat bestand is niet nodig.
Je kan er ook gewoon een SSD in een behuizing aan hangen en booten maar.
Wil je wisselen naar SD? Dan haal je de USBdrive eraf en stop je er een SDkaart in
Ik heb booten vanaf usb nog niet geprobeerd maar online lees ik telkens dat je dan het OTP memory moet wijzigen. Kan ik een willekeurige Raspberry Pi image gewoon flashen naar een usb-stick (of later ssd via usb), erin steken en klaar? Geen microSD erin nodig?

• Freee!!

Freee!!

Markos schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:43:
[...]
Ik heb booten vanaf usb nog niet geprobeerd maar online lees ik telkens dat je dan het OTP memory moet wijzigen. Kan ik een willekeurige Raspberry Pi image gewoon flashen naar een usb-stick (of later ssd via usb), erin steken en klaar? Geen microSD erin nodig?
Zoals ik het gelezen heb, is het flashen van OTP memory niet meer nodig bij de 3B+.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• rinkel
Markos schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:43:
[...]

Geen SD nodig.
Ik heb zelf de install handmatig gedaan, naja via noobs, maar een image flashen kan ook.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

rinkel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:09:
[...]

Geen SD nodig.
Ik heb zelf de install handmatig gedaan, naja via noobs, maar een image flashen kan ook.
Ik heb de image (https://www.home-assistant.io/hassio/installation/ Raspberry Pi 3 Model B and B+ 32bit (recommended) ) via BalenaEtcher geflasht naar de USB-drive maar hij wil bij mij niet booten. Ik heb de SDcard eruit gehaald en alle 4 de poorten geprobeerd. Moet ik iets extra doen om hem toch te laten booten?
Het rode ledje gaat branden en na een paar seconden gaat hij uit

Hoe heb je dit via noobs gedaan dan? Je moet die op de SD card zetten toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Markos op 19-01-2020 16:40 ]

• rinkel
Markos schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:14:
[...]

Ik heb de image (https://www.home-assistant.io/hassio/installation/ Raspberry Pi 3 Model B and B+ 32bit (recommended) ) via BalenaEtcher geflasht naar de USB-drive maar hij wil bij mij niet booten. Ik heb de SDcard eruit gehaald en alle 4 de poorten geprobeerd. Moet ik iets extra doen om hem toch te laten booten?

Hoe heb je dit via noobs gedaan dan? Je moet die op de SD card zetten toch?
Ik heb de ssd met fat32 geformatteerd. Ook alle partities verwijderd.

Daarna alle bestanden van noobs op de ssd geplaatst. Dan de ssd via usb in de raspberry en booten maar. Geen sdkaart nodig.

Het booten kan even duren. Het lijkt in t begin alsof er niks gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 19-01-2020 17:07 ]

• TheMaxMan
Probeer eerst eens met de officiële raspbian image op USB, die zou zo moeten werken.

Als dat lukt, scheelt er iets met de image die je probeert te laden. Het is even geleden dat ik nog custom images probeerde te maken, maar de laatste keer dat ik een distro via USB wou gebruiken die dat standaard niet ondersteunde:
In de boot-partitie, bestand cmdline.txt: root=/dev/mmcblk0p2 vervangen door root=/dev/sda2
In de root-partitie, bestand etc/fstab: /dev/mmcblk0p2 veranderen naar sda2 and /dev/mmcblk0p1 veranderen naar sda1

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Markos schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:14:
[...]
Dit kwam door de voeding, een powerbank. Hij ging waarschijnlijk uit doordat de pi te weinig vermogen vroeg. Een vaste voeding loste dit op. Het rode lampje bleef hierdoor wel branden
MaxVMH schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:08:
Probeer eerst eens met de officiële raspbian image op USB, die zou zo moeten werken.

Als dat lukt, scheelt er iets met de image die je probeert te laden. Het is even geleden dat ik nog custom images probeerde te maken, maar de laatste keer dat ik een distro via USB wou gebruiken die dat standaard niet ondersteunde:
In de boot-partitie, bestand cmdline.txt: root=/dev/mmcblk0p2 vervangen door root=/dev/sda2
In de root-partitie, bestand etc/fstab: /dev/mmcblk0p2 veranderen naar sda2 and /dev/mmcblk0p1 veranderen naar sda1
Ik heb het met de full en lite versie geprobeerd (https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/) op twee verschillende RPi3's met twee verschillende usb-sticks op alle 4 de usb-poorten (met ethernet aangesloten) maar geen van de combinaties werkte. Het rode ledje blijft branden maar er gebeurd verder niets op het scherm aangesloten via HDMI (ook niet na 15 minuten)
Ik heb helaas geen tijd meer om de boot/root-partitie te bekijken, dus dat moet ik volgend weekend proberen.

• TheMaxMan
Heb je een Raspberry 3B of een 3B+? Bij de eerste moet je die OTP uitvoeren, de tweede heeft het al vanuit de fabriek.

• Tranzy
  • Laatst online: 09-01 07:58
Ik heb een zero gekocht om mijn Pi 4 te vervangen. Vind het zonde om een 4 te gebruiken puur als pi monitor en pi-hole.

Weet iemand of ik de SD zo over zou kunnen zetten naar de Zero? Ik las dat dit zou moeten kunnen.

Hebben jullie ervaring hiermee?

[ Voor 7% gewijzigd door Tranzy op 24-01-2020 19:48 ]

Ik heb ook een leuke computer..

• Room42
  • Niet online
Tranzy schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:47:
Ik heb een zero gekocht om mijn Pi 4 te vervangen. Vind het zonde om een 4 te gebruiken puur als pi monitor en pi-hole.

Weet iemand of ik de SD zo over zou kunnen zetten naar de Zero? Ik las dat dit zou moeten kunnen.

Hebben jullie ervaring hiermee?
... probéééér het gewoon! 8)7 Maak een backup en probeer het! Het is toch een hobby-ding? Hoe leer je ooit wat als je het niet gewoon onderzoekt?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Doe je op een pi-zero dan de pi-hole via wifi?

• nero355

nero355

hjs schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:15:
Doe je op een pi-zero dan de pi-hole via wifi?
Ja, dat kan prima! :)

Een beetje raar, maar wel lekker!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

nero355 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:51:
[...]

Ja, dat kan prima! :)

Een beetje raar, maar wel lekker!
Heb het nu draaien op een oude Raspberry Pi B
Zo'n Zero W verbruikt maar een 1/3 zo te zien, alle kleine beetjes helpen :P

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

MaxVMH schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:40:
Heb je een Raspberry 3B of een 3B+? Bij de eerste moet je die OTP uitvoeren, de tweede heeft het al vanuit de fabriek.
Omg ik was er zo van overtuigd dat ik de 3B+ had dat ik ze niet uit de behuizing had gehaald. Maar ik heb dus 2x de 3B |:(

Wat zijn de eventuele nadelen van de OTP aanpassing?

• TheMaxMan
Markos schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:29:
[...]

Omg ik was er zo van overtuigd dat ik de 3B+ had dat ik ze niet uit de behuizing had gehaald. Maar ik heb dus 2x de 3B |:(

Wat zijn de eventuele nadelen van de OTP aanpassing?
Ik denk dat de enige verandering een ietsiepietsie langere boot sequence is (omdat de pi na SD ook USB checkt voor bootable media).

[ Voor 7% gewijzigd door TheMaxMan op 25-01-2020 11:42 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik las dat je de RPi even helemaal moet updaten zodat de Pi kan booten vanaf usb (firmware update gok ik zo?) Ergens anders las ik dat je "rpi-update" moet gebruiken maar deze pagina raadt dat dus af.
Ik heb dat gedaan zoals hier staat:
https://learn.pimoroni.co...your-raspberry-pi-updated
Dus eerst
code:
1
curl https://get.pimoroni.com/uptodate | bash

En erna nog dit gedaan voor de zekerheid maar het was natuurlijk al uptodate
code:
1
2
3
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo reboot

En hier, https://www.raspberrypi.o...rrypi/bootmodes/README.md , las ik dat je vanaf usb kunt booten door de SD kaart te formatteren als fat32 (ik heb exfat gedaan want mijne is 64gb en kan dus geen fat32) en daar de bootcode.bin opgezet (verder leeg)

Maar dat werkte niet dus een timeout toegevoegd (lege textfile hernoemd naar "timeout" zonder extensie) deze ook op de sd-kaart gezet. Maar nu boot hij nog steeds niet van usb met die sd-kaart erin. Heb ik iets fout gedaan of werkt het gewoon niet op deze manier? Of heb ik pech met mijn RPi? Of moet ik toch die "rpi-update" doen?

Want ik neem aan dat als dit niet werkt, dat usb-boot via OTP wellicht ook niet zal werken?

• TheMaxMan
Probeer het eerst met Raspbian en volg deze instructies:

https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

Van zodra het lukt met Raspbian, kan je met een OS naar keuze opnieuw proberen, afhankelijk van het OS kan het zijn dat je hier en daar een verwijzing naar de SD-kaartlezer moet veranderen naar de USB-controller (zie mijn reactie op 19/01 om 17u08).

• Accretion
  • Laatst online: 21:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

MaxVMH schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:41:
[...]
Ik denk dat de enige verandering een ietsiepietsie langere boot sequence is (omdat de pi na SD ook USB checkt voor bootable media).
Dat lijkt mij niet, de Pi checkt eerst of die kan booten van SD, als dat kan, dan doet de Pi dat.

Als de Pi niet kan booten vanaf SD, dan pas krijg je de timeout voor USB.

Als je op de Pi 3, "USB mass storage boot" activeert, is het 'nadeel' dat je dit niet meer uit kunt zetten. Ik ben overigens wel benieuwd wat er gebeurt als je twee USB apparaten aangesloten hebt.

Stel je hebt naast je boot-schijf nog een externe HDD, als de Pi dan vanaf die externe HDD op zou willen starten in plaats van je boot-usb, zou je in theorie een probleem kunnen hebben maar het lijkt geen probleem voor de Pi 3B volgens: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=211705

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Het was waarschijnlijk mijn SD-kaart. Ik heb er een gevonden van 4GB en deze kan ik wel als fat32 formatteren en nu boot hij wel van SD :) hassio boot hij nu ook, even kijken of ik het op deze manier werkend krijg

• nero355

nero355

MaxVMH schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:43:
(zie mijn reactie op 19/01 om 17u08).
Je kan gewoon direct naar reacties toe linken hé : MaxVMH in "Raspberry Pi - deel 2" :)

• Tranzy
Room42 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:55:
[...]

... probéééér het gewoon! 8)7 Maak een backup en probeer het! Het is toch een hobby-ding? Hoe leer je ooit wat als je het niet gewoon onderzoekt?
Als je het nou niet weet hoef je ook niet te reageren en ga niet voor mij bepalen of het een hobby ding is en ik dit moet leren.

Het is voor mij gewoon een computer die dienst doet als Ubiquiti controller / Pi-hole en Domoticz. Heeft me best tijd gekost om dit op te zetten en zou dit niet graag opnieuw willen doen. Dus zo'n obvious vraag vind ik het niet.

Dat ik het kan proberen..ja dat kan ik. Je had het iets anders mogen brengen... Ik ben niet zo bedreven in raspberry pi en linux en we praten over twee verschillende stukken hardware.

Je had ook kunnen zeggen. "Sorry geen ervaring mee maar probeer het! Maar maak wel eerst een backup. Dan kan je altijd terug"

Zie je het verschil? Maargoed .. je hebt er 3 likes voor gehad.. Waren dat er genoeg?

• Room42
  • Niet online
Tranzy schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:43:
[...]

Als je het nou niet weet hoef je ook niet te reageren en ga niet voor mij bepalen of het een hobby ding is en ik dit moet leren.

Het is voor mij gewoon een computer die dienst doet als Ubiquiti controller / Pi-hole en Domoticz. Heeft me best tijd gekost om dit op te zetten en zou dit niet graag opnieuw willen doen. Dus zo'n obvious vraag vind ik het niet.

Dat ik het kan proberen..ja dat kan ik. Je had het iets anders mogen brengen... Ik ben niet zo bedreven in raspberry pi en linux en we praten over twee verschillende stukken hardware.

Je had ook kunnen zeggen. "Sorry geen ervaring mee maar probeer het! Maar maak wel eerst een backup. Dan kan je altijd terug"

Zie je het verschil? Maargoed .. je hebt er 3 likes voor gehad.. Waren dat er genoeg?
Ja, ik snap hoe het overkomt en dat is misschien wat bot vanuit jouw oogpunt maar je zit hier wel in Tweaking > Modding, Mechanica & Electronica... In dit topic is DIY meer vanzelfsprekend dan in de consumenten electronica-fora, bijvoorbeeld. Vandaar dat ik me erover verbaasde dat je de vraag zo, zonder eigen onderzoek, laat staan experimenten stelde. Of het werkt is gewoon een gok. Als het al technisch werkt, kan het ook functioneel een teleurstelling worden. Alleen het aantal cores dat je terugstapt kan al enorm verschil geven.

Maar zoals met meer in het leven... je komt er pas achter als je het probeert. En met een (image) backup heb je de kans om een fout ongedaan te maken. Gewoon doen dus! :)

• Tranzy
Room42 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:56:
[...]

Ja, ik snap hoe het overkomt en dat is misschien wat bot vanuit jouw oogpunt maar je zit hier wel in Tweaking > Modding, Mechanica & Electronica... In dit topic is DIY meer vanzelfsprekend dan in de consumenten electronica-fora, bijvoorbeeld. Vandaar dat ik me erover verbaasde dat je de vraag zo, zonder eigen onderzoek, laat staan experimenten stelde. Of het werkt is gewoon een gok. Als het al technisch werkt, kan het ook functioneel een teleurstelling worden. Alleen het aantal cores dat je terugstapt kan al enorm verschil geven.

Maar zoals met meer in het leven... je komt er pas achter als je het probeert. En met een (image) backup heb je de kans om een fout ongedaan te maken. Gewoon doen dus! :)
Ik snap waar je antwoord vandaan komt. Maar ieder zijn specialisme In andere zaken heb ik weer meer interesse en liggen mij beter. Ik heb hier al behoorlijk wat dingen (zeker niet simpel) werkend gekregen op mijn Pi mbt tot domotica dat ik huiverig ben om dit even te proberen.

Ik heb inmiddels een oude post van mij uit dit topic weer gebruikt om een image weg te schrijven en ga er maar van uit dat ik deze zonder problemen terug kan zetten en een werkende situatie heb. De laatste keer dat ik dit probeerde wilde mijn Pi niet booten.

Dus vandaar mijn "op het oog simpele vraag".

• Freee!!

Freee!!

Tranzy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:07:
[...]
Ik heb inmiddels een oude post van mij uit dit topic weer gebruikt om een image weg te schrijven en ga er maar van uit dat ik deze zonder problemen terug kan zetten en een werkende situatie heb. De laatste keer dat ik dit probeerde wilde mijn Pi niet booten.
Ik laat gewoon elke nacht automatisch een image wegschrijven en dat blijft vijf dagen bewaard.

• Sine
  • Laatst online: 23:27
Tranzy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:07:
[...]

Dus vandaar mijn "op het oog simpele vraag".
Waarom experimenteren met het origineel?

Schrijf dat image naar een nieuw kaartje en kijk eerst of het nieuwe kaartje boot in de bestaande PI, zo ja >> image OK.
Doe dan een poging tot booten in de zero.

Bedenk overigens dat de zero een bak minder werkgeheugen heeft dan de 4

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 26-01-2020 10:26 ]

Repareren doe je zo.

• Tranzy
:P
Sine schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:25:
[...]

Waarom experimenteren met het origineel?

Schrijf dat image naar een nieuw kaartje en kijk eerst of het nieuwe kaartje boot in de bestaande PI, zo ja >> image OK.
Doe dan een poging tot booten in de zero.

Bedenk overigens dat de zero een bak minder werkgeheugen heeft dan de 4
Ik was moeilijk aan het doen omdat ik geen SD kaart kon vinden. Inmiddels gevonden en ga dit ook zo doen nu. Eerst ga ik hem testen op de eigen Pi4 om te kijken of ik na de restore weer up en running ben,

Ben trouwens bezig om mijn Nefit te koppelen aan mijn Domoticz... maar dat wil nog niet echt lukken.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mphilipp schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:52:
[...]

Ik zie dat je het inmiddels al hebt opgelost, dus veel nut hebben tips nu niet meer. Maar in principe zie je hopelijk nu wel dat het altijd handig is om een mogelijkheid te hebben om fysiek op de machine te kunnen komen. Ik heb altijd een usb keyboard en een klein (10" ex-POS terminal) liggen om nog op een onwillige server te komen.

Maar nu je de Pi weer kunt bereiken misschien handig om een fallback in te stellen:

In /etc/dhcpcd.conf kun je opgeven wat ie moet doen als de ingestelde netwerkconfig niet wil werken. Dat kan 2 kanten op gaan: de DHCP server is er niet (meer) of onbereikbaar dus er is geen ip adres, dan wel het statische ip werkt niet meer en je wilt juist 'even' DHCPen. Na een default install staat het conf file vol met voorbeelden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# It is possible to fall back to a static IP if DHCP fails:
# define static profile
#profile static_eth0
#static ip_address=192.168.1.23/24
#static routers=192.168.1.1
#static domain_name_servers=192.168.1.1

# fallback to static profile on eth0
#interface eth0
#fallback static_eth0
Alleen waarom wil je je Pi een statisch adres buiten de DHCP-server geven? Op die manier loop je het risico dat de DHCP het adres ook aan een ander apparaat vergeeft (ok, dat is met een range op te vangen) en als de netwerk-range veranderd, is je apparaat niet meer bereikbaar... Juist voor deze situaties kan je in de DHCP-tabel statische adressen definiëren. Zelfs op apparaten als een experiabox kan dat.

Alleen in het geval van de DHCP-server zelf is het handig om die een vast adres te geven, maar die zit dan doorgaans ook op *.*.*.1/24

Ik draai op deze manier al jaren m'n netwerk en heb daardoor nooit last van onbereikbare apparaten omdat ze op de client statisch waren ingesteld.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

deepbass909 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:55:
[...]
Alleen waarom wil je je Pi een statisch adres buiten de DHCP-server geven?
[knip]
(ok, dat is met een range op te vangen)
Om daarom. Maakt toch niet uit wáár ik het instel? Ik moet toch bij de netwerkinstellingen zijn, dus het is geen extra moeite. Mijn IP range thuis verandert niet spontaan, tenzij ik acuut dement wordt. En inderdaad, ik heb een range ingesteld op de DHCP server boven de 100 en daaronder zet ik mijn eigen apparaten.
Kan allemaal anders, maar dat is met alles. Ik heb het gewoon zo.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• nero355

nero355

deepbass909 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:55:
Alleen waarom wil je je Pi een statisch adres buiten de DHCP-server geven?

Op die manier loop je het risico dat de DHCP het adres ook aan een ander apparaat vergeeft (ok, dat is met een range op te vangen)
Slechte DHCP Server dan, want over het algemeen sturen ze eerst een berichtje in hun subnet naar alle apparaten om te kijken welke IP's er in gebruik zijn, voordat ze een IP uitdelen! ;)
en als de netwerk-range veranderd, is je apparaat niet meer bereikbaar... Juist voor deze situaties kan je in de DHCP-tabel statische adressen definiëren. Zelfs op apparaten als een experiabox kan dat.
Static IP + Static DHCP Mapping gebaseerd op MAC adres als backup voor belangrijke apparaten FTW!!! :)
Alleen in het geval van de DHCP-server zelf is het handig om die een vast adres te geven, maar die zit dan doorgaans ook op *.*.*.1/24
Of op *.*.*.254/24 bij sommige apparaten die ISP's uitleveren!

• deepbass909

deepbass909

mphilipp schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:39:
[...]

Om daarom. Maakt toch niet uit wáár ik het instel? Ik moet toch bij de netwerkinstellingen zijn, dus het is geen extra moeite. Mijn IP range thuis verandert niet spontaan, tenzij ik acuut dement wordt. En inderdaad, ik heb een range ingesteld op de DHCP server boven de 100 en daaronder zet ik mijn eigen apparaten.
Kan allemaal anders, maar dat is met alles. Ik heb het gewoon zo.
Standaard staat iedere client tegenwoordig op DHCP, dus daar hoef je dus niks aan te veranderen.
nero355 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:30:
[...]

Slechte DHCP Server dan, want over het algemeen sturen ze eerst een berichtje in hun subnet naar alle apparaten om te kijken welke IP's er in gebruik zijn, voordat ze een IP uitdelen! ;)
En dan staat je client met een fixed IP om wat voor reden ook uit en start je hem later op om dan tot de conclusie te komen dat een andere client hetzelfde IP heeft. Dan heb je 2 cliënts die niet meer reageren en met een beetje pech zelfs je netwerk plat kunnen trekken. Been there, done that... En ja, dat kan je voorkomen door een fixed ip buiten de range van de lease tabel te kiezen, maar ook dan moet je uitkijken niet per ongeluk 2 apparaten hetzelfde IP te geven.

Static in de DHCP-server geeft je één tabel waar alle leases in staan en een beetje goede DHCP-server checkt of er geen dubbelingen in staan. Er is tegenwoordig eigenlijk geen reden meer om met een static IP te werken, op een enkele uitzondering na (sommige apparaten hebben een specifiek IP nodig voor config doeleinden, maar dat zijn specifieke uitzonderingen). En het grootste voordeel, je hoeft helemaal niet meer te onthouden welk apparaat welk IP heeft, het staat gewoon in je DHCP-tabel vermeld.
[...]

Static IP + Static DHCP Mapping gebaseerd op MAC adres als backup voor belangrijke apparaten FTW!!! :)

[...]

Of op *.*.*.254/24 bij sommige apparaten die ISP's uitleveren!
En daarom wil ik de zooi van de ISP uit m'n netwerk verbannen. Ook al is het van XS4ALL, een Fritz!box heeft een verschrikkelijke DHCP-server... (zelfs als je hem uit zet in de config blijft hij conflicteren...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

deepbass909 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:54:
[...]
Standaard staat iedere client tegenwoordig op DHCP, dus daar hoef je dus niks aan te veranderen.
Maar niet op WiFi... Ik ben niet helemaal achterlijk, hoor.
En dan staat je client met een fixed IP om wat voor reden ook uit en start je hem later op om dan tot de conclusie te komen dat een andere client hetzelfde IP heeft.
Nog nooit meegemaakt. Ik beheer mijn eigen netwerk, dus bij mij geen verrassingen.

• deepbass909

deepbass909

mphilipp schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:41:
[...]

Maar niet op WiFi... Ik ben niet helemaal achterlijk, hoor.
Ow? Mijn RPi 3B+, 4B en ZeroW met raspbian en vele andere distro's van de afgelopen jaren hebben toch echt standaard DHCP op de wifi en ik moet de eerste recente linux-distro nog tegenkomen die dat niet doet. 10 jaar terug zou ik je gelijk hebben gegeven, maar tegenwoordig echt niet meer. Enige wat nodig is, is aanmelden bij een AP en ze krijgen netjes een IP via de DHCP. Dus ik weet niet je draait, maar het is zeker geen mainstream.

De laatste distro waarbij ik het zelf nog moest instellen, was Gentoo, maar die bouw je ook zelf helemaal vanaf de grond op en is de uitzondering op de regel.

Om in jouw woorden te spreken, ook ik ben niet helemaal achterlijk ;)
[...]

Nog nooit meegemaakt. Ik beheer mijn eigen netwerk, dus bij mij geen verrassingen.
Ok, dus je garandeert dat je nooit een conflict gaat krijgen? Ook niet als je dat oude apparaat wat al een jaar in een hoekje stil lag weer aansluit?

Op zich is het niet mijn probleem natuurlijk, ik zal niet op jouw netwerk komen. Maar ik zie eerlijk gezegd niet het voordeel in van per apparaat op het apparaat zelf een IP instellen (waardoor je dus ergens per apparaat moet bijhouden/onthouden welk adres hij heeft), terwijl je via DHCP exact hetzelfde kan bereiken maar waarbij alles centraal in één tabel vastligt. Zeker als, zoals in 99,9% van de gevallen tegenwoordig, de router ook DHCP-server is, en dus altijd actief is.
Er zijn momenten dat ik met 3 of 4 Pi's in m'n netwerk zit, de meesten met een vast ip vanwege file-sharing (mijn Fritsbox heeft niet bepaalde de beste DNS-server aan boord...). Dan is het toch wel verrekte makkelijk om even in de DHCP-tabel te spieken om een IP te achterhalen.

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-01 19:01
SInds een paar jaar draai ik Pi-hole op een 3B+. Het apparaatje is qua betrouwbaarheid fantastisch en zou moeilijk nog zonder kunnen. Door eigen stommiteit (stekker eruit getrokken) en een andere keer door stroomuitval, zijn SD kaartjes gesneuveld waardoor er geen internet meer mogelijk was (hier geen credits mee gescoord). Dit wil ik graag oplossen.

Een heuse UPS is niet nodig, de Pi hoeft niet door te draaien bij stroomuitval, maar zou graag willen dat deze netjes afsluit en weer netjes opstart wanneer de stroomvoorziening hersteld is.

Iemand ervaring met zoiets?: https://www.reichelt.de/r...83.html?GROUPID=6671&&r=1

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:55
@Boefs Ik heb die gekocht voor mijn carpi Plex server projectje.
Het werkt wel en er is geloof ik een stukje code van de makers zelf beschikbaar om het werkend te hebben. Met deze code kun je ook zorgen dat de Pi zichzelf afsluit.
Let op, je moet er wel een accu bij aanschaffen. Je hebt ze al met draad bijvoorbeeld. Er zit niet een stukje backup power op.
Ik heb zelf een grotere accu gekocht en met mijn schoonvader er draden op gesoldeerd en toen geisoleerd zodat niet alles open ligt.
Maar die accu's zijn ook met draad te krijgen. Lijken op gewone penlites, maar dan wellicht groter en dikker.

Het werkt. Maar heb het in de auto eigenlijk er nooit op gehad. Grotendeels omdat ik geen behuizing heb kunnen vinden voor Pi met HAT en HDD en een accu.

• nero355

nero355

deepbass909 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:21:
Dan is het toch wel verrekte makkelijk om even in de DHCP-tabel te spieken om een IP te achterhalen.
Ik heb via Pi-Hole gewoon lekker ieder apparaat een DNS naampje gegeven door op mijn Router Static DHCP Mappings aan te maken en vervolgens de desbetreffende IP's in de /etc/hosts van de Pi-Hole draaiende Pi te zetten :)

Voor de Static IP's uiteraard hetzelfde.
deepbass909 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:54:
En dan staat je client met een fixed IP om wat voor reden ook uit en start je hem later op om dan tot de conclusie te komen dat een andere client hetzelfde IP heeft. Dan heb je 2 cliënts die niet meer reageren en met een beetje pech zelfs je netwerk plat kunnen trekken. Been there, done that... En ja, dat kan je voorkomen door een fixed ip buiten de range van de lease tabel te kiezen, maar ook dan moet je uitkijken niet per ongeluk 2 apparaten hetzelfde IP te geven.
Dat heb ik uiteraard ook gedaan trouwens, vergeten te melden in de vorige reactie :)
Static in de DHCP-server geeft je één tabel waar alle leases in staan en een beetje goede DHCP-server checkt of er geen dubbelingen in staan. Er is tegenwoordig eigenlijk geen reden meer om met een static IP te werken, op een enkele uitzondering na (sommige apparaten hebben een specifiek IP nodig voor config doeleinden, maar dat zijn specifieke uitzonderingen). En het grootste voordeel, je hoeft helemaal niet meer te onthouden welk apparaat welk IP heeft, het staat gewoon in je DHCP-tabel vermeld.
Alle "Servers" in mijn netwerk krijgen gewoon een Static IP :
- Router
- Switches
- Accesspoints
- Pi-Hole draaiende Raspberry Pi
- Test Raspberry Pi
- Printer
- NAS
- enz. :)
Boefs schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:11:
SInds een paar jaar draai ik Pi-hole op een 3B+. Het apparaatje is qua betrouwbaarheid fantastisch en zou moeilijk nog zonder kunnen. Door eigen stommiteit (stekker eruit getrokken) en een andere keer door stroomuitval, zijn SD kaartjes gesneuveld waardoor er geen internet meer mogelijk was (hier geen credits mee gescoord). Dit wil ik graag oplossen.

Een heuse UPS is niet nodig, de Pi hoeft niet door te draaien bij stroomuitval, maar zou graag willen dat deze netjes afsluit en weer netjes opstart wanneer de stroomvoorziening hersteld is.

Iemand ervaring met zoiets?: https://www.reichelt.de/r...83.html?GROUPID=6671&&r=1
Gebruik effe de Search voor een aantal leuke tips :
code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1658318?data%5Bfilter_keywords%5D=ups

;)

[ Voor 78% gewijzigd door nero355 op 30-01-2020 20:10 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Mijn Raspberry Pi 3B laat eigenlijk altijd een bliksempje zien (retropie / kodi). Ik heb geen originele adapter maar ik gebruikte eigenlijk altijd mijn Samsung galaxy lader en die gaf nooit problemen maar nu dus opeens wel (verschillende kabels geprobeerd). Ook andere adapters geprobeerd die ik heb liggen. Eigenlijk negeerde ik dat bliksempje maar want hij viel toch niet uit. Maar ik wil nu eens gaan overclocken (omdat het kan) en een 60mm fan erop zetten en deze via pwm controllen (omdat het kan). De fan is 12v (9G0612P1M051 uit een Dell Optiplex USFF) en zal waarschijnlijk ook gewoon werken op 5v, maar ik dacht misschien is het net zo handig om een 12V adapter te gebruiken die ik heb liggen (is 2.5A meen ik). En dan de fan op 12V aan te sluiten en voor de RPi er 5V van maken.

- Is dit handig/slim om te doen? Zou ik op deze manier van het bliksempje af zijn?
- Kan je een fan controllen via raspberry pi met externe 12V voeding? Het is een 4pin fan maar ik zie eigenlijk alleen mensen een 12V fan gebruiken met 4pin om deze vervolgens op 5V te laten werken.
- Wat is de handigste manier om die 12V naar 5V te brengen? (5.2V?) Bijvoorbeeld een LM2596? Of is er een betere manier? En sowieso altijd via de micro-usb toch?

Ik heb al een case gevonden die ik ga printen waar de 60mm fan mooi op past.

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 15:59
Wat vinden jullie van deze behuizing?
Zou de RPi 4 niet te warm in worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rVyaUDZp613osp0Kp9LdLPQ9/full.png

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb gisteren mijn stretch geupdate naar buster.
Lijkt succesvol gegaan te zijn, maar ik krijg nu bij apt-get update de volgende melding:

code:
1
2
3
4
5
6
Err:4 https://deb.nodesource.com/node_8.x buster Release
  The HTTP server sent an invalid reply header
Reading package lists... Done
E: The repository 'https://deb.nodesource.com/node_8.x buster Release' does no longer have a Release file.
N: Updating from such a repository can't be done securely, and is therefore disabled by default.
N: See apt-secure(8) manpage for repository creation and user configuration details.

heb sources.list en raspi.list nagelopen, maar daar staat niks geks op.
Enig idee of dit kwaad kan?

• rvk

rvk

MikeyMan schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:51:
heb sources.list en raspi.list nagelopen, maar daar staat niks geks op.
Blijkbaar staat daar wel iets raars in.
Zie je daar nergens https://deb.nodesource.com/node_8.x staan?

https://deb.nodesource.com/node_8.x bevat geen buster dist dus die kun je niet meer gebruiken.

Vergeet ook niet in de subdirectories te kijken in apt.

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-01 13:57
Ik zit met een dingetje.... Ik heb een tape-deck met een relay boardje verbonden als AB, werkt prima. Dit relay wordt aangestuurd door een pi-zero. Als software draait hier piRelay op. Hiermee kan ik met de piRelay app. alles besturen me telefoon.

Nu gaat dit deck, plus AB weg. Maar de AB werkt alleen als de Pi verbonden is met m'n router.

Voor degenen die dit van mij overneemt, is dit dus onbruikbaar... SSID en password kloppen daar natuurlijk niet...

Kan ik op een of andere manier m'n telefoon direct met de Pi verbinden? Waar moet in dan zoeken? Instellen als AP of router software ?

Parklife

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rvk schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:55:
[...]

Blijkbaar staat daar wel iets raars in.
Zie je daar nergens https://deb.nodesource.com/node_8.x staan?

https://deb.nodesource.com/node_8.x bevat geen buster dist dus die kun je niet meer gebruiken.

Vergeet ook niet in de subdirectories te kijken in apt.
Raspi.list is:
deb http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main
# Uncomment line below then 'apt-get update' to enable 'apt-get source'
#deb-src http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main ui

sources.list is:
deb http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/ buster main contrib non-free rpi
# Uncomment line below then 'apt-get update' to enable 'apt-get source'
#deb-src http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/ buster main contrib non-free$

Zie daar niks geks staan :?
Zijn er nog meer bestanden met repos?

• rvk

rvk

En er staat geen subdirectory in /etc/apt?
(Bij mij wel /etc/apt/sources.list.d)

Heb je geen etc/apt/sources.list.d/nodesource.list?

Die zou je kunnen verwijderen.
Wel even kijken voor welk pakket je die erin gezet hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door rvk op 02-02-2020 21:08 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rvk schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:04:
[...]

En er staat geen subdirectory in /etc/apt?
(Bij mij wel /etc/apt/sources.list.d)

Heb je geen etc/apt/sources.list.d/nodesource.list?

Die zou je kunnen verwijderen.
Wel even kijken voor welk pakket je die erin gezet hebt.
In /etc/apt zie ik:
apt.conf.d preferences.d sources.list.d trusted.gpg~
listchanges.conf sources.list trusted.gpg trusted.gpg.d

In sources.list.d heb ik twee bestanden staan :
nodesource.list raspi.list

in de eerste staat:
deb https://deb.nodesource.com/node_8.x buster main
deb-src https://deb.nodesource.com/node_8.x buster main

Dus dat lijkt idd de culprit te zijn. Wat zou dit moeten zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 03-02-2020 12:48 ]

• rvk

rvk

MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:47:
[...]
In sources.list.d heb ik twee bestanden staan :
nodesource.list raspi.list
Bingo... Die nodesource.list is de boosdoener.
Die bevat https://deb.nodesource.com/node_8.x als url en als je die in de browser bekijkt zie je dat er in dist geen buster staat. Die nodesource.com ondersteund dus geen buster.

Ik weet niet voor welke software je die nodesource.com toegevoegd hebt (waarschijnlijk Node.js) maar in buster moet je hem dus verwijderen (of vervangen door een vervanger die wel buster ondersteund).

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:21
19roland70 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:52:
Wat vinden jullie van deze behuizing?
Zou de RPi 4 niet te warm in worden?
[Afbeelding]
de rpi 4 wordt uitzichzelf al te warm ;)
Zet er een kleine fan bij en heatsinks, maar zo kan je hem wel fijn op een dinrail kwijt (neem aan dat dat is wat je wil).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rvk schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:49:
[...]

Die bevat https://deb.nodesource.com/node_8.x als url en als je die in de browser bekijkt zie je dat er in dist geen buster staat. Die nodesource.com ondersteund dus geen buster.

Ik weet niet voor welke software je die nodesource.com toegevoegd hebt (waarschijnlijk Node.js) maar in buster moet je hem dus verwijderen (of vervangen door een vervanger die wel buster ondersteund).
Ok, stapje in de goede richting. Zie in de /dists folder overigens wel buster staan toch?

Kan ik deze omzetten naar 9x zonder risico? Of beter verwijderen...?
Ik heb heel dat node persoonlijk niet toegevoegd, zal ergens bij meegekomen zijn.
Draai de pi puur en alleen voor domoticz om de P1 uit te lezen :)

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 03-02-2020 12:55 ]

• rvk

rvk

MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:54:
[...]
Ok, stapje in de goede richting. Zie in de /dists folder overigens wel buster staan toch?
Ik zie die nu ook staan :?
Ik zou toch kunnen zweren dat, toen ik het weekend keek, deze er niet in stond.

Kun je eens een apt update doen en kijken of die dezelfde foutmelding nog steeds geeft?
Hangt er vanaf of je zelf nog Node.js op dat systeem hebt staan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rvk schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:56:
[...]

Ik zie die nu ook staan :?
Ik zou toch kunnen zweren dat, toen ik het weekend keek, deze er niet in stond.

Kun je eens een apt update doen en kijken of die dezelfde foutmelding nog steeds geeft?

[...]

Hangt er vanaf of je zelf nog Node.js op dat systeem hebt staan.
Heb 9 en 10 geprobeerd, krijg bij 10 de volgende melding:
W: The repository 'https://deb.nodesource.com/node_10.x buster Release' does not have a Release file.
N: Data from such a repository can't be authenticated and is therefore potentially dangerous to use.
N: See apt-secure(8) manpage for repository creation and user configuration details.
E: Failed to fetch https://deb.nodesource.co...uster/main/source/Sources The HTTP server sent an invalid reply header
E: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

Node.js is denk ik onderdeel van domoticz...

• rvk

rvk

MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:58:
[...]
Node.js is denk ik onderdeel van domoticz...
Zomaar updaten naar versie 9 of 10 lijkt me dan niet handig.
Dan zul je wel moeten kijken of domoticz hier geen problemen mee heeft.

Je zou de hele domoticz natuurlijk ook kunnen (re)installen met de laatste dependencies.

Maar je kunt ook gewoon even kijken of die 8.x nu geen foutmelding meer geeft.
(omdat ik die buster van het weekend helemaal niet had zien staan was dat misschien een tijdelijke fluke)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rvk schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:01:
[...]

Zomaar updaten naar versie 9 of 10 lijkt me dan niet handig.
Dan zul je wel moeten kijken of domoticz hier geen problemen mee heeft.

Je zou de hele domoticz natuurlijk ook kunnen (re)installen met de laatste dependencies.

Maar je kunt ook gewoon even kijken of die 8.x nu geen foutmelding meer geeft.
(omdat ik die buster van het weekend helemaal niet had zien staan was dat misschien een tijdelijke fluke)
Same error:

Hit:1 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster InRelease
Get:2 http://archive.raspberrypi.org/debian buster InRelease [25.2 kB]
Ign:3 https://deb.nodesource.com/node_8.x buster InRelease
Err:4 https://deb.nodesource.com/node_8.x buster Release
The HTTP server sent an invalid reply header
Get:5 http://archive.raspberrypi.org/debian buster/main armhf Packages [276 kB]
Reading package lists... Done
E: The repository 'https://deb.nodesource.com/node_8.x buster Release' does no longer have a Release file.
N: Updating from such a repository can't be done securely, and is therefore disabled by default.

edit: komt waarschijnlijk door nodered die ik eens heb geinstalleerd. Eens kijken wat er gebeurt als ik die verwijder en opnieuw installeer :)

edit2: nodesource verwijst naar https… Op de een of andere manier kan ie daar niet bij. Voor nu opgelost met het verwijderen van de s.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 03-02-2020 13:47 ]

• rvk

rvk

MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:27:
[...]
edit2: nodesource verwijst naar https… Op de een of andere manier kan ie daar niet bij. Voor nu opgelost met het verwijderen van de s.
Ok.

Ik vraag me ook af waarom die bij jou de Release pakt.
(De InRelease zou de GPG signature in zich hebben terwijl de Release de Release.gpg nodig hebben.)

Als ik de https://deb.nodesource.com/node_8.x in mijn buster toevoeg pakt ie standaard de InRelease.
Ik krijg dan wel de " signatures couldn't be verified " melding.

Ik vraag me dan ook af of je niet de signature nog handmatig toe moet voegen.
(dat zou je in je stappenplan moeten hebben staan van de oorspronkelijke installatie)

Maar als ie het nu zonder https (dus http) wel goed doet lijkt het alsof er ook iets mis is met de openssl libraries (of dat die verouderd zijn).

Bij mij:
# openssl version
OpenSSL 1.1.1d 10 Sep 2019

• nero355

nero355

rvk schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:49:

MikeyMan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:54:

Ik heb heel dat node persoonlijk niet toegevoegd, zal ergens bij meegekomen zijn.
Draai de pi puur en alleen voor domoticz om de P1 uit te lezen :)
Voor wat het waard is :

Ik gebruik pulseaudio-dlna vanuit een Ubuntu 17 repository, terwijl ik Kubuntu 19 draai!
code:
1
2
http://security.ubuntu.com/ubuntu eoan-security
http://ppa.launchpad.net/qos/pulseaudio-dlna/ubuntu zesty InRelease

Het is een beetje een dirty hack, maar het werkt wel! O-) En het heeft ook de 19.04 naar 19.10 upgrade overleefd! :+

Dus pas de juiste regel aan naar de laatste versie die wel werkte en kijk eens of dat gewoon werkt zoals het hoort en zo niet dan kan je de hele zooi inderdaad beter weghalen :)

And last but not least... Maak een backup voordat je begint of wees er in ieder geval op voorbereid dat er wat stuk kan gaan!

• montagne60
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10-2025
Er leefde bij mij een wens om mijn agenda te synchroniseren met een eigen server. Ik vond bij Strato een beschrijving om met het OwnCloud pakket en met behulp van de RaspberryPI een eigen server te maken.
Inmiddels heb ik op mijn Raspberry4 Raspbian geïnstalleerd en Apache2, die werkt, maar php5 blijkt niet beschikbaar. Na zoeken vond ik dat men inmiddels bij php7 is aangeland.
Het moge duidelijk zijn dat een slimme gebruiker en geen professional ben.

In de beschrijving staat installeer: php5 php5-gd sqlite php5-sqlite php5-curl.
Kan ik nu in plaats van 5 een 7 schrijven, of beter een 7.0 of 7.2 of 7.3?
En zijn die andere pakketten dan ook beschikbaar?

Vervolgens staat in de beschrijving om OwnCloud 9.1 te installeren, maar daar is men inmiddels aangekomen bij versie 10.3. Downloaden zou moeten lukken, maar mag ik verwachten dat dit compatible is met php7?

Ik kan het natuurlijk gewoon proberen, maar ik voorkom liever een probleem dan dat ik het moet oplossen. Gewoon proberen of heeft iemand een (deskundig) advies?
Pagina: 1 ... 47 ... 86 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs