Acties:
  • 0 Henk 'm!
@deepbass909
Je kunt desgewenst het geheugen in de gaten houden eventueel bij bepaalde acties. De oom killer is een process dat het systeem beschermt tegen potentiële memory runaway processen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:53
Hoe zet je de rpi op de juiste manier uit. Paar keer gehad dat hij vast loop op ssh. Stekker eruit is enigste optie maar heb zo al paar sd kaartjes gesloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Remco Tr schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:32:
Hoe zet je de rpi op de juiste manier uit. Paar keer gehad dat hij vast loop op ssh. Stekker eruit is enigste optie maar heb zo al paar sd kaartjes gesloopt.
Dan was er al meer mis met die SD-kaartjes, ik heb mijn RPi's ook een paar keer op die manier uit moeten zetten, maar eigenlijk altijd zonder probleem op één keer na en toen was dat SD-kaartje gewoon te heet om aan te pakken toen ik het eruit trok, dus al kapot voor de stekker eruit ging.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

kraades schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:58:
@deepbass909
Je kunt desgewenst het geheugen in de gaten houden eventueel bij bepaalde acties. De oom killer is een process dat het systeem beschermt tegen potentiële memory runaway processen.
Het je tips hoe je dit goed in de gaten kan houden? Want top laat alleen het totaal gebruik van kodi zien, terwijl het waarschijnlijk om een add-on gaat.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Had gister een sandisk kaartje wat bloedheet was. Nieuw kaartje online besteld maar nog niet geleverd. Vanmiddag een goedkoop kaartje bij winkels gekocht en die heeft setup ook niet overleeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@deepbass909
Daar heb ik helaas geen antwoord op anders dan top/ps etc. En dan kijken welke add-on etc. zorgt voor de memory leak.

Eventueel een script maken of gebruiken die het elke periode logt.

Ik vrees een handmatige procedure. Ik zou in ieder geval kaal beginnen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@kraades Inmiddels draaien de meeste addons weer en lijkt hij nu wel stabiel te zijn. Komende tijd maar even in de gaten blijven houden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:03

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Remco Tr schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:32:
Ik heb een aan/uit knop op de behuizing gemaakt. Echter geen idee of dat ook werkt bij een compleet vastgelopen Pi. Memorycards zijn gewoon ruk. Ik had een jaar mijn pi niet gebruikt en het kaartje deed niks meer. Daarvoor kaartjes verloren door stroomstoringen welke hier met enige regelmaat voorkomen.

Zit er over te denken om maar gewoon van SSD te booten maar ja, iets minder portable. Goede reden om meerdere Pi's aan te schaffen :+

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
sh4d0wman schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 05:47:
[...]

Ik heb een aan/uit knop op de behuizing gemaakt. Echter geen idee of dat ook werkt bij een compleet vastgelopen Pi. Memorycards zijn gewoon ruk. Ik had een jaar mijn pi niet gebruikt en het kaartje deed niks meer. Daarvoor kaartjes verloren door stroomstoringen welke hier met enige regelmaat voorkomen.

Zit er over te denken om maar gewoon van SSD te booten maar ja, iets minder portable. Goede reden om meerdere Pi's aan te schaffen :+
Precies word beetje moe van die kaartjes steeds. Heb al 2 pi’s draaien voor backup pihole dus dat gaat wel goed.

Nu elke dag nog even backup laten maken op usb/nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Ik zie regelmatig berichten over problemen met MicroSD cards. Maak het nog uit wat voor MicroSD kaartje je gebruikt? Ik heb er een Samsung 64Gbyte EVO MicroSD kaartje in zitten, maar die kan ik dus wellicht beter toch door een SSD vervangen? Zeker omdat ik er naast PiHole ook nog een webserver op wil gaan draaien?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

TFHfony schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:13:
Ik zie regelmatig berichten over problemen met MicroSD cards. Maak het nog uit wat voor MicroSD kaartje je gebruikt? Ik heb er een Samsung 64Gbyte EVO MicroSD kaartje in zitten, maar die kan ik dus wellicht beter toch door een SSD vervangen? Zeker omdat ik er naast PiHole ook nog een webserver op wil gaan draaien?
Zolang er niet teveel op dat SD-kaartje geschreven wordt, is het niet zo'n probleem, zeker als de log alleen in RAM blijft. Daarnaast helpt het ook als je goede kaartjes gebruikt en de kaartjes groot genoeg zijn. Met een Samsung 64Gbyte EVO MicroSD kaartje zou ik me echt niet direct zorgen maken. Ik gebruik zelf SanDisk Ultra 32 GB en heb (afgezien van één keer vrij in het begin) geen problemen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Maak het nog uit wat voor MicroSD kaartje je gebruikt?
Het is belangrijker er voor te zorgen dat er zo min mogelijk write acties zijn, dat maakt meer uit dan de kwaliteit van de kaart. Daarnaast helpt grootte meestal ook meer dan kwaliteit, bijv. 32GB t.o.v. 64GB, de hoeveelheid writes voordat deze het opgeeft verdubbelen dan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Ik had toch nog een SSD van 128GByte liggen, dus voor net geen 13 Euro een externe behuizing (https://www.amazon.nl/gp/product/B00FCLG65U/) gekocht. Overzetten van de SD was een piece of cake. De Pi is een stuk sneller. Transfersnelheid ligt rond de 360MByte/sec.
Wel gebruikt de kworker nu iets meer CPU, rond de 1%.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:02
Deze week ook begonnen met mijn eerste Raspberry Pi project voor de hobby en om er iets slimmer van te worden.
Eind doel: Vanuit een ESP32 via MQTT waardes van de slimme meter (P1 monitoring) naar de RPI versturen. Deze inlezen in een InfluxDB (via of telegraf of Node-Red). En de data weergeven in Grafana.
Met als extra uitdaging, dat alles vanaf een SSD schijf mag gaan draaien en alle applicaties in Docker containers mogen draaien.
Voor mijzelf wil ik vooral wat duidelijker krijgen hoe nu Docker en InfluxDB werken.

Bij Stap 1, de PI laten booten via USB / SSD, liep ik meteen tegen de eerste problemen aan. Tijdens het opstarten leek de SSD wel herkend te worden, maar het opstarten liep de PI vast of duurde het soms letterlijk ruim een kwartier totdat de desktop te voorschijn kwam. Na lang stoeien toch maar met een andere USB/SATA behuizing geprobeerd, en startte de PI direct op.

Gebruikte hardware:
-Rasberry PI 4B, 4GB
-Kingston A400 SSD 120GB, SATA

De niet werkende USB/SATA behuizing:
-LOGILINK UA0339 behuizing

De wel werkende USB/SATA behuizing:
-LOGILINK UA0106

[ Voor 0% gewijzigd door ydderf op 02-09-2020 20:39 . Reden: Typo ]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Verwijderd

Heb een beetje een vreemd issue met mijn Pi4 & POE hat.
Op de POE Hat zit een fan, die staat echter altijd stil.
Tenzij ik er even aan zit/in blaas dan wil ie wel even draaien voor een paar minuten.

Consequentie van het niet-draaien is dat de Pi4 eigenlijk continue op 70c staat.
Wanneer de fan even draait zie je dat wel zakken.
Maar om nou continue die fan te motiveren wat te gaan doen is ook weer zoiets...

Het lijkt mij dat je dit ergens softwarematig ook kunt oplossen, maar hoe...?

Wie weet dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:46:
Heb een beetje een vreemd issue met mijn Pi4 & POE hat.
Op de POE Hat zit een fan, die staat echter altijd stil.
Tenzij ik er even aan zit/in blaas dan wil ie wel even draaien voor een paar minuten.

Consequentie van het niet-draaien is dat de Pi4 eigenlijk continue op 70c staat.
Wanneer de fan even draait zie je dat wel zakken.
Maar om nou continue die fan te motiveren wat te gaan doen is ook weer zoiets...

Het lijkt mij dat je dit ergens softwarematig ook kunt oplossen, maar hoe...?

Wie weet dat?
Daar zijn scriptjes voor. Mn Argon1 heeft ook een script om de fan te sturen naar gelang de temperatuur.

Is die fan niet gewoon stuk als hij alleen een paar minuten draait als je hem motiveert? Kan me niet voorstellen dat je dat softwarematig op kunt lossen tenzij hij by default te weinig stroom krijgt en hij dus meer moet krijgen middels een script.

Adjust non olet, plerumque...

Verwijderd

Vergeten te vermelden, heb de fan al eens vervangen. Zelfde issue.
Lijkt mij heel raar als dit met software opgelost moet worden. Zoiets zou toch out of the box moeten werken?

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:56:
Vergeten te vermelden, heb de fan al eens vervangen. Zelfde issue.
Lijkt mij heel raar als dit met software opgelost moet worden. Zoiets zou toch out of the box moeten werken?
Heb je niet ergens een keer wat ingesteld om die fan niet altijd te laten draaien? Ik heb wel eens wat code voorbij zien komen, volgens mij hier in dit topic.

Verwijderd

Freee!! schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:45:
[...]

Heb je niet ergens een keer wat ingesteld om die fan niet altijd te laten draaien? Ik heb wel eens wat code voorbij zien komen, volgens mij hier in dit topic.
Zou kunnen, al heb ik de pi ook al eens volledig opnieuw opgezet om te kijken of dat het fixed.

• 1nsane
  • Nu online
Freee!! schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:45:
[...]

Maar dat verklaart nog niet waarom hij wel een paar minuten draait als je hem met de hand een zwengel geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

1nsane schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:18:
Daar zijn scriptjes voor. Mn Argon1 heeft ook een script om de fan te sturen naar gelang de temperatuur.
Volgens mij doen al die fans helemaal niks zonder het bijbehorende scriptje inderdaad :D

@Verwijderd : Kijk daar dus effe naar! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 18:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

1nsane schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:57:
Maar dat verklaart nog niet waarom hij wel een paar minuten draait als je hem met de hand een zwengel geeft.
Dat kan gewoon een fout zijn in het hardwareontwerp: als jij aan de fan draait, dan genereer je daarmee een kleine spanning en die gaat blijkbaar zijn eigen leven leiden in deze schakeling. Hebben ze geen rekening mee gehouden.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
aawe mwan schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:13:
[...]

Dat kan gewoon een fout zijn in het hardwareontwerp: als jij aan de fan draait, dan genereer je daarmee een kleine spanning en die gaat blijkbaar zijn eigen leven leiden in deze schakeling. Hebben ze geen rekening mee gehouden.
Het zou een HW fout kunnen zijn idd van de POE HAT. Maar dan hoogstwaarschijnlijk:

- Een defect van de Hat.

of

- Het ontbreken van een script om de fan aan te sturen.

Ik vind het vrij vreemd dat de fan wel wat doet als je er met de hand een slinger aan geeft. Dat zou in principe niet moeten kunnen tenzij de HW stuk is.

Ik zou als ik hem was even kijken of de Hat een controller on board heeft en/of er een script bestaat wat het correct aan moet sturen.

Zo niet, een fan direct op de Pi aansluiten en als dat wel normaal werkt, andere Hat halen als er geen script is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 18:37
1nsane schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:18:
[...]

Het zou een HW fout kunnen zijn idd van de POE HAT. Maar dan hoogstwaarschijnlijk:

- Een defect van de Hat.

of

- Het ontbreken van een script om de fan aan te sturen.

Ik vind het vrij vreemd dat de fan wel wat doet als je er met de hand een slinger aan geeft. Dat zou in principe niet moeten kunnen tenzij de HW stuk is.

Ik zou als ik hem was even kijken of de Hat een controller on board heeft en/of er een script bestaat wat het correct aan moet sturen.

Zo niet, een fan direct op de Pi aansluiten en als dat wel normaal werkt, andere Hat halen als er geen script is.
Is het geen power probleem? De meeste stroom is nodig bij het starten van de fan. Wat gebeurt er al je de pi start met een goede voeding en verder niets aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

JorisV schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:36:
[...]
Is het geen power probleem? De meeste stroom is nodig bij het starten van de fan. Wat gebeurt er al je de pi start met een goede voeding en verder niets aangesloten?
Power zou geen probleem mogen zijn, komt via de PoE HAT binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
Freee!! schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:00:
[...]

Power zou geen probleem mogen zijn, komt via de PoE HAT binnen.
Dat had ik gelezen, vandaar mijn opmerking. Geen idee hoe stabiel dat is. Testen is weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

JorisV schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:56:
[...]
Dat had ik gelezen, vandaar mijn opmerking. Geen idee hoe stabiel dat is. Testen is weten.
Bij mij in ieder geval genoeg om een RPi 3B+ met PoE HAT en 3.0 USB-HDD en een RPi 4B met PoE HAT en 3.0 USB-HDD totaal zonder problemen te laten draaien (en nog een TP-Link EAP225-Wall).

• ThomasW
  • Laatst online: 22-09 21:08
Situatie: de RPi 4 is verbonden met een 10" touchscreen met als enige doel een website te laten zien in kioskmode. Tot zover geen problemen.

Deze setups staan nu op 20 plekken, maar bij een aantal kan er geen verbinding worden gemaakt met het wifi netwerk. Als ik in wpa_supplicant.conf kijk kloppen de gegevens van het netwerk, maar op de een of andere manier wordt er toch geen verbinding gemaakt. Omdat de Pi wel met andere netwerken kan verbinden, denk ik niet dat het een hardware issue is. Een schone installatie heeft ook geen resultaat gehad.

We willen op korte termijn nog 100 van deze setups uitrollen maar deze onvoorspelbaarheid maakt dit wel erg lastig...

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ThomasW schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:32:
..maar op de een of andere manier wordt er toch geen verbinding gemaakt. Omdat de Pi wel met andere netwerken kan verbinden, denk ik niet dat het een hardware issue is.
Beide (een die werkt en een die niet werkt) op dezelfde locatie getest ?

• ThomasW
Ja, met de hotspot van mn telefoon werkt het wel.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat is niet precies wat ik bedoel, je hebt er een die niet werk een een die wel werkt, was dat beiden op dezelfde locatie ?

Ik gok dat je gebruik maakt van de interne WiFi van de Pi4 ? Vergeet niet dat ontvangst minder goed is en verzenden al helemaal beperkt zonder externe antenne.

Oftewel, soms zie je de netwerken wel maar kan je niet verbinden.. vandaar de vraag of je ze beiden op de zelfde locatie hebt getest.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 17-09-2020 23:04 ]

• ThomasW
DukeBox schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:03:
Dat is niet precies wat ik bedoel, je hebt er een die niet werk een een die wel werkt, was dat beiden op dezelfde locatie ?

Ik gok dat je gebruik maakt van de interne WiFi van de Pi4 ? Vergeet niet dat ontvangst minder goed is en verzenden al helemaal beperkt zonder externe antenne.

Oftewel, soms zie je de netwerken wel maar kan je niet verbinden.. vandaar de vraag of je ze beiden op de zelfde locatie hebt getest.
Oh zo, geen pi werkt op die locaties, ik heb meerdere geprobeerd. Ik gebruik inderdaad de interne wifi, maar zelfs als ik naast de router sta, wordt er geen verbinding gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ThomasW schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:09:
Oh zo, geen pi werkt op die locaties,..
Dan zou ik het eerder zoeken in de router/ap die daar staat dan in de Pi. Misschien iets simpels als support voor EAS en/of TKIP die niet overal het zelfde staat ?

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 17-09-2020 23:20 ]

• ThomasW
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar ik heb geen idee hoe ik daar achterkom. Ik krijg het namelijk niet gereproduceerd op kantoor of thuis.

Het is ook niet iets wat ik opgelost krijg. De netwerken zijn er nu eenmaal en op elk ander willekeurig apparaat werken ze wel, de behoefte om het wifi netwerk te vervangen is er niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:59
Ik gok dat je gebruik maakt van de interne WiFi van de Pi4 ? Vergeet niet dat ontvangst minder goed is en verzenden al helemaal beperkt zonder externe antenne
Misschien een externe antenne proberen?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
DukeBox schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:19:
[...]

Dan zou ik het eerder zoeken in de router/ap die daar staat dan in de Pi. Misschien iets simpels als support voor EAS en/of TKIP die niet overal het zelfde staat ?
Zoiets ja. Of simpelweg een verzadigde DHCP pool of route tabel of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mcDavid schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:38:
Zoiets ja. Of simpelweg een verzadigde DHCP pool of route tabel of zo.
Precies vergeet ook MAC filtering niet.. zo zijn er tig dingen die de oorzaak kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Situatie: de RPi 4 is verbonden met een 10" touchscreen met als enige doel een website te laten zien in kioskmode. Tot zover geen problemen.

Deze setups staan nu op 20 plekken, maar bij een aantal kan er geen verbinding worden gemaakt met het wifi netwerk. Als ik in wpa_supplicant.conf kijk kloppen de gegevens van het netwerk, maar op de een of andere manier wordt er toch geen verbinding gemaakt. Omdat de Pi wel met andere netwerken kan verbinden, denk ik niet dat het een hardware issue is. Een schone installatie heeft ook geen resultaat gehad.

We willen op korte termijn nog 100 van deze setups uitrollen maar deze onvoorspelbaarheid maakt dit wel erg lastig...
Ik wil niet lullig doen, maar kan je niet beter op zoek naar een kant en klare oplossing i.p.v. een homebrew Pi oplossing als het toch al om zakelijk gebruik gaat :?

Zoiets zou ik echt nooit zakelijk toepassen!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
De kant en klare (WiFi) oplossing is een tablet, maar omdat er ook een fatsoenlijke qrcode scanner aan moet hangen zijn de mogelijkheden ook daar beperkt.

De RPi heeft wat dat betreft veel meer mogelijkheden, met als enige manco tot nu toe de onvoorspelbaarheid van de WiFi netwerken. Ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat er dit echt een typisch probleem is van een rpi, als ik met een laptop/telefoon/tablet verbinding maak is er niks aan de hand...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:30

Arrogant

S.F.W.

Raspberry Pi 4 USB Boot is officieel:

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dit is fantastisch nieuws!
Ik had mijn releaseschema al teruggezet van "stable" naar "critical" en met de update (eerst uit de repository, daarna de eeprom update software draaien, tot slot een verplichte reboot) kwam hij vanzelf binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:30

Arrogant

S.F.W.

Buyer beware!
Met dit crappy ding lukt het booten vanaf SSD niet.
Deze (helaas usb 2.0) behuizing had ik ook nog liggen en daar is het wel mee gelukt.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10
Aan de RPI4 had ik een externe HD waar in tmux verschillende sessies op draaien, na die update niet meer.... pfff 8)7 |:(
gelukkig heb ik meer Pi's en daar maar aan gehangen, die Pi4 maar opnieuw geinstalleerd vanaf scratch, problem verholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-04 09:44
Heb nu enkele jaren ervaring met de Raspberry Pi (Rpi2, Rpi3, en gisteren de Rpi4 8Gb besteld).
Altijd gebruikt als mini-pc/servertje.
Sinds kort wil ik graag meer met het bordje doen.
Ik heb nog geen 'concreet' projectje, maar lijkt me wel leuk wat te experimenteren.
Na wat opzoekwerk vond ik deze starterskit:
https://nl.aliexpress.com...t.0.0.15dc3c00zZPqcw&mp=1
Iemand enig ervaring met deze kit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:20

mphilipp

Romanes eunt domus

Omdat de Pi wel met andere netwerken kan verbinden, denk ik niet dat het een hardware issue is. Een schone installatie heeft ook geen resultaat gehad.
Kun je het netwerk waarmee je wilt verbinden wel zien? Als je bv dit doet:
code:
1
sudo iwlist wlan0 scan | grep ESSID

Zie je dan het betreffende netwerk? Heb je de countrycode in je config staan? Dat kan wel eens uitmaken, vooral met 5Ghz netwerken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:34
ctuxboy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:16:
Heb nu enkele jaren ervaring met de Raspberry Pi (Rpi2, Rpi3, en gisteren de Rpi4 8Gb besteld).
Altijd gebruikt als mini-pc/servertje.
Sinds kort wil ik graag meer met het bordje doen.
Ik heb nog geen 'concreet' projectje, maar lijkt me wel leuk wat te experimenteren.
Na wat opzoekwerk vond ik deze starterskit:
https://nl.aliexpress.com...t.0.0.15dc3c00zZPqcw&mp=1
Iemand enig ervaring met deze kit?
Prima kit om mee te starten. Wel vind ik een Raspberry pi om dit mee aan te sturen best wel overkill. Een Arduino is toegankelijker en hiervoor beter geschikt. Als je dat begrijpt kan je mooi de switch maken met aansturing via een pi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Lennyz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:57:
[...]

Prima kit om mee te starten. Wel vind ik een Raspberry pi om dit mee aan te sturen best wel overkill. Een Arduino is toegankelijker en hiervoor beter geschikt. Als je dat begrijpt kan je mooi de switch maken met aansturing via een pi.
ik vind het nogal een matige kit eerlijk gezegd. Wat ga je doen met die 7-segment displays? Multiplexen op je RPi? Sja het kan... Wat ga je doen met een losse relay? Vooruit er zitten ook 2 NPN transistors bij, maar je mag er dus eerst zelf al jumperkabeltjes aan solderen of zo? Is de timing van een RPi betrouwbaar genoeg om een ultrasone sensor uit te lezen of een servo aan te sturen?

denk dat je haast meer hebt aan alleen een basissetje zoals dit en wat losse elementen (sensoren, relaisboard, etc) bijbestellen naar gelang je nodig denkt te hebben.

of zoiets erbij als je gelijk compleet wilt zijn.

En ja vergeet ook een paar Arduino's (nano zou ik kiezen) niet.
Edit: oh en vergeet de breadboard niet (evt ander basissetje zoeken waar die wél bij zit)

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 22-09-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-04 09:44
mcDavid schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:31:
[...]

ik vind het nogal een matige kit eerlijk gezegd. Wat ga je doen met die 7-segment displays? Multiplexen op je RPi? Sja het kan... Wat ga je doen met een losse relay? Vooruit er zitten ook 2 NPN transistors bij, maar je mag er dus eerst zelf al jumperkabeltjes aan solderen of zo? Is de timing van een RPi betrouwbaar genoeg om een ultrasone sensor uit te lezen of een servo aan te sturen?

denk dat je haast meer hebt aan alleen een basissetje zoals dit en wat losse elementen (sensoren, relaisboard, etc) bijbestellen naar gelang je nodig denkt te hebben.

of zoiets erbij als je gelijk compleet wilt zijn.

En ja vergeet ook een paar Arduino's (nano zou ik kiezen) niet.
Edit: oh en vergeet de breadboard niet (evt ander basissetje zoeken waar die wél bij zit)
Lennyz,
Bedankt voor je info.
Het is een eerste setje, kijk ernaar uit voor een eerste mini-projectje. Al jaren RPi gebruiker, maar nooit gebruikt om eens een projectje mee te bouwen :)

mcDavid,
Alsook bedankt voor je antwoord. Ik begrijp je opmerking, maar er zitten toch dingetjes bij die zijn voor bij de Rpi, oa. de GPIO connector.
De link in je bericht naar het 'duurdere' pakket, was geen optie (wegens importkosten).
De losse onderdelen (link naar klein pakket) kan ik als beginner niet veel mee, maar lijkt me wel interessant om toebehoren uit te breiden. In ieder geval voor de prijs hoefde ik het niet laten ;)
Arduino heb ik al over gelezen, maar totaal geen ervaring mee, maar lijkt me idd wel interessant om me verder in te verdiepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 10:25
Sinds een weekje heb ik een GamePi20 binnen, leek in eerste instantie heel eenvoudig. Raspberry Pi Zero er in en gaan! Maar wat bleek, mijn GamePi20 had geen batterij meegeleverd. Dit bleek een 14500 batterij te zijn, dus na een beetje onderzoek kwam ik uit op eentje met soldeer lipjes. Besteld en gaan zou je zeggen, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Nu weet ik niet of dit Raspberry Pi topic het juiste topic is, maar misschien zijn er hier meer mensen die de GamePi hebben gekocht en de zelfde ervaring hebben.
Wat ik nu heb is:
Raspberry Pi Zero W
GamePi 20
Sony / Murata US14500VR2 680mAh - 2A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMKxOiEdmB_UHPP7G1gKynzKsIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukAucwGwg0I8f2D2MdqHTGdz.jpg?f=fotoalbum_large
En Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XK6qF2C52VB4CzrVD48eoBs0eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XT3HKh7CXWA4ICji7YDhrWrF.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vraag is eigenlijk, hoe krijg ik deze batterij er op? De soldeer lippen zijn van nikkel, kan ik deze er gewoon met een eenvoudige soldeerbout (tot ergens 400 graden) er op zetten met tin? Ik heb gezocht op soldeer lippen solderen, maar kom er niet uit.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
@ctuxboy ja zo kun je er ook tegenaan kijken idd, er zitten zeker ook wel wat leuke dingen in, en alles los kopen is een stuk meer gedoe. (Y)

@Raznov eh, ja daar heten het soldeer lippen voor he ;)
Probeer maar, easy peasy. Liefst de accu zelf niet te veel opwarmen, dus kort solderen als dat lukt.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil een apparaatje in huis hebben om radio te luisteren (internetstream want de zenders zijn niet in ether of kabel) of muziek. Daarvoor ben ik een Raspberry Pi aan het samenstellen. Ik ben van plan deze achter mijn versterker neer te leggen. Software: een kale Linux en mpd.

Ik heb hardware uitgezocht en ben ik dit lijstje gekomen:
Raspberry Pi Shield - HiFiBerry DAC+ pro€35,46
Raspberry Pi - voeding, 5 V, 2,5 A, Micro-USB, zwart€8,64
Raspberry Pi 3 B, 4x 1,2 GHz, 1 GB RAM, WLAN, BT€35,49
MicroSDHC-geheugenkaart, 16 GB, Canvas Select Plus€3,47
HiFiBerry universele behuizing, transparant€17,49

Totaal ruim 100 euro.

Ben geschrokken van de prijs. Vind het best veel geld, als je alles bij elkaar optelt.

De HiFiBerry DAC+ pro kan ook vervangen worden door een gewone (zonder 'pro'), maar dat scheelt slechts 6 euro.

Ik heb gekozen voor de Pi 3 B vanwege energieverbruik. Meer CPU kracht heb ik niet nodig, en ik wil het verbruik zo laag mogelijk houden.

Ik heb ook gekeken naar een Zero. Die zijn goedkoper, maar dan komen er ook nog afstandhouders en verloopjes bij en dan scheelt het niet zo heel veel. Grootste bezwaar tegen de Zero vind ik het ontbreken van bedraad netwerk. Apparaten die een vaste plek in huis hebben, sluit ik bedraad aan namelijk.
Energieverbruik is een groot voordeel van de Zero. Wel vraag ik mij af of de Zero krachtig genoeg is om zonder haperingen alle muziek af te spelen.

Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Zijn er alternatieven?

[ Voor 9% gewijzigd door SvMp op 26-09-2020 12:23 ]

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:52

mno

Als de Pi achter je versterker komt te liggen, dan is een behuizing niet echt nodig. Verbind je hem analoog aan je versterker? Dan kan je ook beginnen met een goedkope USB geluidskaart. Of heeft je versterker een HDMI ingang? Dan heb je geen DAC nodig. Met andere digitale ingangen is een eenvoudige omzetter/verloopkabel waarschijnlijk voldoende.

En een speciale Pi voeding kan je ook vervangen door een 1A USB oplader die je vast nog hebt liggen.

Welke software ga je gebruiken voor het streamen?

[ Voor 18% gewijzigd door mno op 26-09-2020 13:59 ]

Gewoon rösti

• mcDavid
Chromecast audio van marktplaats halen? Of een bluetooth audio adaptertje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
mno schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:57:
Welke software ga je gebruiken voor het streamen?
mpd. Te bedienen met diverse clients vanaf verschillende apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
mcDavid schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:30:
Chromecast audio van marktplaats halen? Of een bluetooth audio adaptertje?
Bluetooth vind ik niet handig en ik wil niet streamen via een apparaat. Chromecast audio kan ik naar kijken, als het geschikt is om muziek en radiozenders af te spelen. Nadeel vind ik wel het gesloten systeem. Chromecast audio is EOL en zal dus geen meer ondersteuning meer krijgen. Terwijl een mpd systeem op een zelf geknutseld apparaatje altijd zal blijven werken. Daarnaast is het niet wat ik zoek: Ik wil niet streamen vanaf een device, het apparaat moet helemaal zelfstandig werken (muziek spelen via internetstream of muziekcollectie op fileserver). Mobiele apparaten in huis worden alleen gebruikt voor bedienen.

[ Voor 21% gewijzigd door SvMp op 26-09-2020 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:37

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

SvMp schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:22:

Energieverbruik is een groot voordeel van de Zero. Wel vraag ik mij af of de Zero krachtig genoeg is om zonder haperingen alle muziek af te spelen.
Ik heb een pi zero met IQaudIO Pi-DACZero Full-HD Audio Card (rca out) plus een IQaudIO Pi-DACZeroHeadphone (jack out). Voor als ik in bed wat muziek wil luisteren via de headphone.

Letterlijk als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.max2play.com/wp-content/uploads/2016/01/IMAG3059_bearbeitet.jpg

Dat speelt eigenlijk zonder haperingen mp3s en flacs af. (gister nog 2 mp3 albums geluisterd zonder haperingen) Als er al een haperingetje is dan verdenk ik eerder mijn wifi signaal.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

SvMp schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:22:
Ik wil een apparaatje in huis hebben om radio te luisteren (internetstream want de zenders zijn niet in ether of kabel) of muziek. Daarvoor ben ik een Raspberry Pi aan het samenstellen. Ik ben van plan deze achter mijn versterker neer te leggen. Software: een kale Linux en mpd.
MPD FTW!!! d:)b
Ben geschrokken van de prijs. Vind het best veel geld, als je alles bij elkaar optelt.
Dat komt omdat men overal roept dat je een DAC moet hebben, terwijl dat nergens voor nodig is!
Ik heb gekozen voor de Pi 3 B vanwege energieverbruik. Meer CPU kracht heb ik niet nodig, en ik wil het verbruik zo laag mogelijk houden.
Verstandige keuze! d:)b
Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Zijn er alternatieven?
Dump gewoon al die onnodige hardware en hou het gewoon bij :

- De Pi 3B
- Originele voeding.
- Een leuke behuizing die zo open mogelijk is, maar toch de Pi goed beschermt tegen loshangende kabels en dergelijken...
- Een betrouwbaar microSDXC kaartje.

Alles bij elkaar zo uit het blote hoofd ongeveer € 60 waard :)

Ik heb namelijk ook een Pi 3B met MPD (Nou ja... Mopidy... maar op de laptop wel gewoon MPD :+ ) verbonden aan een oude stereo via de AUX ingang en dat werkt perfect! d:)b
Het enige wat af en toe irritant is : De streams zelf!
Maar gelukkig zitten er wat handige dingen in https://www.pimusicbox.com/ die dat meestal goed opvangen :)

Ohh en dit :
mno schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:57:
En een speciale Pi voeding kan je ook vervangen door een 1A USB oplader die je vast nog hebt liggen.
NIET DOEN!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:11:
Dat komt omdat men overal roept dat je een DAC moet hebben, terwijl dat nergens voor nodig is!
@SvMp
Tja, ik hoor wel degelijk een verschil. Met alsamixer komt dat nog eens extra naar voren.
Als dat je verder niet boeit stop vooral dat geld in je zak, DACs zijn duur tov de kosten van een RPI. Niets op in te brengen.
En de personen die roepen dat het zonder DAC waardeloos is.. dat begint met de zwakste schakel in je setup. Ik vind het nogal meevallen, ook weer kwestie van smaak en waar het aan moet voldoen.

Headbangen op de Rolling Stones zou ik toch wat meer kwaliteit aankopen mbt hardware.

En mbt een voeding krijg je er spijt van als je daarop gaat bezuinigen. Ik heb een Pi4 via POE draaien die met 2 extra usb devices bijna 7 watt wegtrekt, dat ga je dus met 1 amp niet redden als je ooit nog eens iets aan je setup gaat veranderen ondanks de pi3.

[ Voor 40% gewijzigd door ed1703 op 26-09-2020 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Vandaag wat wezen klooien in affinity aan de begin fase van een retropie arcade stick. Iets anders dan een degelijke arcade stick in de zin dat er een klein touchscreen komt om NDS games op te spelen, heb daar echt nog een berg van liggen die ik met de oude NDS hoop over te zetten naar roms.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8hFm5yPl.png

Vrij simpel eigenlijk, maar er moet ook nog een hoop aan gedaan worden.
  • Gaten voor de buttons, eigenlijk nog even van het OSBF model naar de Sanwa OBSN-30 overzetten.
  • Joystick, wordt van onder gemonteerd, moet eigenlijk nog weten hoe ver die naar boven moet en hoe groot het gat voor de dust cover moet worden.
  • LCD, zelfde verhaal. Deze wordt van boven gemonteerd in een gat met aan de zijkanten sponningen waar aan die wordt vast geschroefd. De pi komt dan in de opening van het gat te hangen en wordt verder aan het beeldscherm geschroefd.
  • ports, Ik ben van plan om een vierkant gat aan de achterkant te frezen zodat ik hier een mooie backpanel in kan maken. Dit zal wel moeten omdat het vrij moeilijk wordt om exact de usb en andere poorten vorm te geven zonder deze in delen te verlijmen.
  • HDMI, heb hier voor de makkelijke route gekozen, naast de ports komt er een pocket in de backpanel waarin een kort HDMI kabeltje past, klein klittenbandje zodat het er in blijft en klaar.
  • top paneel, zit er over na te denken om hier gewoon een aluminium plaat voor in de plaats te nemen, is lang niet zo dik en er zou in principe wat artwork op kunnen.
Natuurlijk van HOUT!
Vandaag even klaar met dit project, er is morgen genoeg tijd om hier weer verder mee te klooien 8)7 .

• nero355

nero355

ed1703 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:26:
@SvMp
Tja, ik hoor wel degelijk een verschil. Met alsamixer komt dat nog eens extra naar voren.

En de personen die roepen dat het zonder DAC waardeloos is.. dat begint met de zwakste schakel in je setup. Ik vind het nogal meevallen, ook weer kwestie van smaak en waar het aan moet voldoen.
Die laatste groep deed mij dus ook heel erg twijfelen, maar uiteindelijk hoor ik niks, maar dan ook NIKS wat slecht klinkt of veel ruis heeft of iets dergelijks als ik de Pi 3B via 3,5 mm. naar 2x RCA op mijn stereo aansluit en gewoon wat internetradio streams beluister tussen de 96 en 192 Kbps :)

En dan is die kabel ook nog eens 5 meter lang! :o

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Na een crash van de sd -kaart heb ik mijn RPi opnieuw moeten installeren .
Ik heb daar nu HA supervisor in docker op staan en dat werkt.
Nu wil ik mijn slimmer meter uit gaan lezen (werkte vooraf ook )probleem is denk ik iets met rechten .
Als ik
code:
1
cu -l /dev/ttyAMA0 -s 9600 --parity=none

in type krijg ik netjes de pakketten te zijn die de p1 poort naar de RPI stuurt.
Deze wil ik ook in HA kunnen uitlezen en deze kan de poort niet vinden .
code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ ls -l /dev/ttyAMA0
crw-rw---- 1 root dialout 204, 64 Sep 26 10:17 /dev/ttyAMA0

Na nog wat verder zoeken ben ik een DSMR parser tegen gekomen , nul ik deze installeren met pip en nu krijg ik deze foutmelding.

code:
1
Command "python setup.py egg_info" failed with error code 1 in /tmp/pip-install-o62x63/pyserial-asyncio/user

Wat kan ik nog meer proberen?

[ Voor 21% gewijzigd door 19roland70 op 26-09-2020 21:18 ]

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-08 22:34
Beste mensen,

Na het lezen van een artikeltje in een magazine loop ik met het idee in mijn hoofd om van een RB Pi 4 een NAS servertje te maken.
De voornaamste reden hier van is:

- Ik het leuk vind om dit eens uit te proberen en mee te klooien
- Ik de 4TB HDD (waar nu al mijn documenten, foto's, muziek enzovoorts op staan) uit mijn pc kan halen en dat scheelt weer wat ruimte en herrie.
Mijn pc gebruik ik voornamelijk om te gamen maar die 4TB HDD heb ik eigenlijk al mijn data op staan (heb een losse SSD voor het OS en games).
- Is het beter om er een 128GB SSD'tje aan te hangen voor de installatie? Of gewoon een SD kaartje, ik lees namelijk ook veel dat SD-kaartjes te warm worden en kapot gaan.

Ik heb al wat rond zitten neuzen op internet en de eerste vragen komen in mij op:

- Welke RB Pi 4 kan ik het beste gebruiken voor een NAS-je? Een 1/2/4/8GB?
- Welke starterkit raden jullie mij aan? Ik las namelijk dat de Pi 4 redelijk warm kan worden, dus een (behuizing met) koelertje erop lijkt mij een fijne gedachte.
Deze fan-kit met heatsinks en actieve ventilator of deze met heatsink case en fans? (4gb versie als voorbeeld gebruikt).
Of raden jullie een hele andere aan? Ik zou het wel fijn vinden om er iéts omheen te hebben ter bescherming

[ Voor 5% gewijzigd door Milo44 op 30-09-2020 13:08 ]

I, a stranger and afraid in a world I never made...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Milo44 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:59:
Beste mensen,

Na het lezen van een artikeltje in een magazine loop ik met het idee in mijn hoofd om van een RB Pi 4 een NAS servertje te maken.

- Ik de 4TB HDD (waar nu al mijn documenten, foto's, muziek enzovoorts op staan) uit mijn pc kan halen en dat scheelt weer wat ruimte en herrie.
Mijn pc gebruik ik voornamelijk om te gamen maar die 4TB HDD heb ik eigenlijk al mijn data op staan (heb een losse SSD voor het OS en games).

Ik heb al wat rond zitten neuzen op internet en de eerste vragen komen in mij op:

- Welke starterkit raden jullie mij aan? Ik las namelijk dat de Pi 4 redelijk warm kan worden, dus een (behuizing met) koelertje erop lijkt mij een fijne gedachte.
Deze fan-kit met heatsinks en actieve ventilator of deze met heatsink case en fans? (4gb versie als voorbeeld gebruikt).
Of raden jullie een hele andere aan? Ik zou het wel fijn vinden om er iéts omheen te hebben ter bescherming
Ik zou sowieso de 1 en 2gb modellen laten liggen.

Afhankelijk wat je in de toekomst met de Rpi gaat doen voor servertoepassingen, kan meer ram best eens belangrijk worden. Ik zou minimaal voor de 4gb gaan. Op dit moment zijn er nog niet heel veel toepassingen waarvoor de 8gb een betere optie is maar ik kan me voorstellen dat de 8gb iets meer future proof is. De vraag is wel of dat gaat gebeuren voordat de foundation met een Rpi5 gaat komen die ongetwijfeld meer gaat bieden afgezien van alleen de hoeveelheid ram.

De Rpi kan inderdaad wat warm worden maar mijn inziens wordt het ook wel wat overdreven. Er zijn zat cases die genoeg actieve/passieve koeling bieden om niet in de problemen te komen.

Sterker nog, ik had mijn Rpi4 4gb in een case zitten van een kitje wat ik van AliE had met een touchscreen. Daar zaten heatsinks bij maar hij was verder passief gekoeld. Enige wat ik had gedaan is wat meer gaten boren in de case voor meer airflow maar aangezien ik hem niet over heb geclocked, was het eigenlijk niet nodig.

Als je gaat overclocken zou ik een Icetower aanraden (gewoon een degelijke koeler) of een case zoals de Argon1 die een fan heeft en met een script komt om de fan aan te sturen naar gelang de warmteontwikkeling.

Er zijn zat opties te vinden maar, TL;DR: ik zou lekker voor minimaal 4gb gaan en een fatsoenlijke case, dan ben je voorlopig wel gedekt.

• nero355

nero355

"Disaster waiting to happen!" als ik bovenstaande zo eens lees! :/

- De data op die 4 TB HDD is dus alleen op die HDD aanwezig en nergens anders ?!
- Je beseft dat Linux geen FAT32 of NTFS gebruikt om data op te slaan ?
- Als je toch al echt met een Pi zoiets wil bouwen koop dan minimaal twee van deze :
pricewatch: WD Elements Desktop Storage 8TB Zwart
of
pricewatch: WD MyBook 8TB Zwart
Die zijn namelijk regelmatig bij Amazon tekoop voor € 135 grofweg en daarmee de goedkoopste en tevens beste optie om zoveel mogelijk opslag voor zo min mogelijk geld te kopen! :)
- Vervolgens zet je deze in een Software RAID1 via MDM RAID onder RaspBian.

Maar eigenlijk zou ik willen zeggen doe dat gewoon helemaal niet en zet dezelfde HDD's gewoon lekker in een kant en klaar Synology/QNAP NASje en als dat niet voldoet kan je altijd nog aan een DIY NAS beginnen :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Beste mensen,

- Is het beter om er een 128GB SSD'tje aan te hangen voor de installatie? Of gewoon een SD kaartje, ik lees namelijk ook veel dat SD-kaartjes te warm worden en kapot gaan.

Ik zou een actieve heatsink afraden, tenzij je echt de CPU zwaar gaat stressen.

De "warmteproblemen" van eigenlijk alle RPi modellen worden echt zwaar overtrokken op allerlei social-media channels. Een gewone RPi zonder heatsink functioneert prima, en zal nooit oververhitten. Het enige wat kán gebeuren is dat 'ie onnodig terugklokt als je de CPU zwaar belast. Kortom, het kost wat performance.
Voor huis-tuin-en-keukengebruik hoef je je daar eigenlijk niet sappel over te maken, al is voor de nieuwere modellen een open case wel aan te raden. En zou je eventueel een simpel aluminium blokje erop kunnen plakken.

Verder zou ik voor een 2GB of misschien idd 4GB model gaan. 8 is overkill, 1 is net zo duur als dus zonde van je geld.

• Milo44
nero355 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:24:

"Disaster waiting to happen!" als ik bovenstaande zo eens lees! :/

- De data op die 4 TB HDD is dus alleen op die HDD aanwezig en nergens anders ?!
Klopt en daarom wil ik dus gaan kijken voor een uitwijk en/of andere oplossing.

- Je beseft dat Linux geen FAT32 of NTFS gebruikt om data op te slaan ?
Ja dat weet ik en het was ook de bedoeling om dit met bovenstaand te combineren.
Dus zodra ik het ga backuppen op een andere schijf, ervoor zorgen dat de Pi NAS al klaar is en daar de data naartoe halen zodat ik het iig 2x heb.

- Als je toch al echt met een Pi zoiets wil bouwen koop dan minimaal twee van deze :
pricewatch: WD Elements Desktop Storage 8TB Zwart
of
pricewatch: WD MyBook 8TB Zwart
Da's mooi zo'n 8gb schijf, maar ik heb op verschillende sites gelezen dat een Pi (4) maar tot 4tb (max?) ondersteund. Maar correct me if I'm wrong, ik ben ten slotte nog maar een beginner hierin.

Maar eigenlijk zou ik willen zeggen doe dat gewoon helemaal niet en zet dezelfde HDD's gewoon lekker in een kant en klaar Synology/QNAP NASje en als dat niet voldoet kan je altijd nog aan een DIY NAS beginnen :Y)
Dat heb ik ook overwogen, maar het leek mij leuk om het juist eens andersom te proberen want ik heb altijd al eens willen stoeien met een Raspberry, dus dit leek mij een leuk projectje.

EDIT:
mcDavid schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:34:

[...]

Voor huis-tuin-en-keukengebruik hoef je je daar eigenlijk niet sappel over te maken, al is voor de nieuwere modellen een open case wel aan te raden. En zou je eventueel een simpel aluminium blokje erop kunnen plakken.

Verder zou ik voor een 2GB of misschien idd 4GB model gaan. 8 is overkill, 1 is net zo duur als dus zonde van je geld.
Thnx! En als je spreekt over een open case, dan heb je het niet over de Argon 1 bijvoorbeeld he?
Zou je eens een voorbeeldje willen geven?

[ Voor 13% gewijzigd door Milo44 op 30-09-2020 14:43 ]

• nero355

nero355

Milo44 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:40:
Da's mooi zo'n 8gb TB schijf, maar ik heb op verschillende sites gelezen dat een Pi (4) maar tot 4tb (max?) ondersteund. Maar correct me if I'm wrong, ik ben ten slotte nog maar een beginner hierin.
Ik zie eerlijk gezegd totaal geen reden voor een dergelijke limiet op het moment dat je een HDD via USB aansluit ?!

Waar heb je dat gelezen :?
EDIT:
Thnx! En als je spreekt over een open case, dan heb je het niet over de Argon 1 bijvoorbeeld he?
Zou je eens een voorbeeldje willen geven?
- Raspberry Pi - deel 2
- Raspberry Pi - deel 2

En dan kom je op dit soort dingen uit :
- alesandro_46 in "Raspberry Pi - deel 2"
- Magic in "Raspberry Pi - deel 2"

;)

[ Voor 40% gewijzigd door nero355 op 30-09-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Klopt en daarom wil ik dus gaan kijken voor een uitwijk en/of andere oplossing.

[...]

Ja dat weet ik en het was ook de bedoeling om dit met bovenstaand te combineren.
Dus zodra ik het ga backuppen op een andere schijf, ervoor zorgen dat de Pi NAS al klaar is en daar de data naartoe halen zodat ik het iig 2x heb.
Hoewel RAID wel een hoop gezeik kan voorkomen, is het géén alternatief voor een backup! Bedenk dus of (en zo ja welke) data je wilt backuppen. En bedenk dan of je naast die backup alsnog een RAID setup wilt.
[...]

Da's mooi zo'n 8gb schijf, maar ik heb op verschillende sites gelezen dat een Pi (4) maar tot 4tb (max?) ondersteund. Maar correct me if I'm wrong, ik ben ten slotte nog maar een beginner hierin.
Waar komt dat vandaan? Schijnt dat je inmiddels prima ZFS kunt draaien op een RPi dus theoretisch kun je tot in de zettabytes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo44
@nero355 @mcDavid , Dan heb ik dingen door elkaar gehaald en klopt mijn argument niet, dus dan heb ik ook niets gezegd 8)7
En Nero, thnx voor de voorbeelden!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:18
Milo44 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:53:
@nero355 @mcDavid , Dan heb ik dingen door elkaar gehaald en klopt mijn argument niet, dus dan heb ik ook niets gezegd 8)7
En Nero, thnx voor de voorbeelden!
I.p.v. de Flirc case kan ik onderstaande aanraden:
alesandro_46 in "Raspberry Pi - deel 2"

Edit:
En voor NAS doeleinden kan ik Openmediavault aanraden. Tutorials:
Text
Video

[ Voor 24% gewijzigd door alesandro_46 op 30-09-2020 15:13 ]

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Milo44
alesandro_46 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:11:
[...]

I.p.v. de Flirc case kan ik onderstaande aanraden:
alesandro_46 in "Raspberry Pi - deel 2"

Edit:
En voor NAS doeleinden kan ik Openmediavault aanraden. Tutorials:
Text
Video
Thnx Alesandro! Deze neem ik ook mee in mijn overwegingen.
Al moet ik eerlijk bekennen dat ik erg gecharmeerd ben van de Argon 1 (of Neo) en de Flirc case. Zo een volledig behuizing vind ik toch wel fijn.

Ik las overigens nog een aantal reacties dat sommige mensen problemen hadden met een SD kaartje? Die werd warm en ging (uiteindelijk) kapot. Kan een van jullie dit beamen?

Zoja, hoe komt dit/waar ligt dit aan? En is een SSD dan beter aan te raden (ten koste van mobiliteit mits nodig).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
SD-kaartjes zijn idd een zwak punt. Ze kunnen gewoon niet tegen super veel writes. Wat je daartegen kunt doen is:
1) neem een fatsoenlijk merk (sandisk, samsung), YMMV.
2) neem een flink wat grotere dan nodig (16 of 32 GB)
3) zorg voor zo min mogelijk writes naar de SD. Loggen naar een TMPFS en acties die veel writes veroorzaken liever naar een USB-disk doen idd.
4) zorg voor een goede voedingskabel met weinig spanningsval. Dus geen crappy USB-kabeltje.

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 30-09-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Milo44 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:09:
[...]
Al moet ik eerlijk bekennen dat ik erg gecharmeerd ben van de Argon 1 (of Neo) en de Flirc case. Zo een volledig behuizing vind ik toch wel fijn.
Ik heb de Argon Neo en die is inderdaad heel fijn. Met het dekseltje er af werkt de case heel goed om de hitte te verspreiden en met het dekseltje er op werkt dat nog steeds.
Ik las overigens nog een aantal reacties dat sommige mensen problemen hadden met een SD kaartje? [...]
En is een SSD dan beter aan te raden (ten koste van mobiliteit mits nodig).
Je kunt tegenwoordig gewoon booten van USB (het zit in de "critical" release) dus een mooie kleine NVMe USB drive is aan te raden. Veel duurzamer, veel sneller. Zelfs met de goedkoopste SSD voelt je Pi veel sneller aan dan met een het duurste SD-kaartje.

In plaats van alle configuraties handmatig op je enige unieke SD kaartje uit te voeren, kan je ze beter in een Ansible playbook stoppen: dan is het vervangen van je SD kaartje (indien versleten) een kwestie van dat playbook draaien over een nieuw kaartje. Overstappen naar een ander OS is al bijna net zo gemakkelijk. Of overstappen naar SSD, of terug naar SD als het mobiel moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
aawe mwan schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:50:
[...]

Ik heb de Argon Neo en die is inderdaad heel fijn. Met het dekseltje er af werkt de case heel goed om de hitte te verspreiden en met het dekseltje er op werkt dat nog steeds.

[...]

Je kunt tegenwoordig gewoon booten van USB (het zit in de "critical" release) dus een mooie kleine NVMe USB drive is aan te raden. Veel duurzamer, veel sneller. Zelfs met de goedkoopste SSD voelt je Pi veel sneller aan dan met een het duurste SD-kaartje.

In plaats van alle configuraties handmatig op je enige unieke SD kaartje uit te voeren, kan je ze beter in een Ansible playbook stoppen: dan is het vervangen van je SD kaartje (indien versleten) een kwestie van dat playbook draaien over een nieuw kaartje. Overstappen naar een ander OS is al bijna net zo gemakkelijk. Of overstappen naar SSD, of terug naar SD als het mobiel moet zijn.
Ansible kan maar in principe, als je met enige regelmaat een backup trekt van je SD kaart, heb je die ook zo terug gezet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Is er een benchmark voor passieve cases waar de Geekworm case ook in zit?

Ik heb een aantal rpi2 en rpi3 liggen. Een daarvan draait nu de unifi controller, pi-hole, home-assistant en firefly en dat wordt een beetje RAM intensief. Dus ik heb mn ogen laten vallen op de 4GB rpi4, liefst met passieve case.

Na wat rondzoeken kom ik uit op alleen de geekworm die aan mijn eisen voldoet (passief, met mounting punten voor muurbevestiging en dus ook een hele case en geen losse heatsink). De flirc en argon one zitten wel eens in een benchmark, maar koelt de geekworm ongeveer even goed?

Systeem wordt uiteindelijk wired aangesloten en ik heb een usb interface voor de slimme meter, z-wave stick en een Corsair GTX als ssd storage, dus dat wifi of bluetooth antennes worden geblokkeerd doen er voor mij niet zo toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
rinkel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:43:
[...]

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit nog helemaal niet getest heb, ik heb deze nu ook niet aan de Pi hangen, daar hangt nu een sata behuizing aan van hetzelfde type. (er is zowel een sata als nvme versie van, zoals eerder aangegeven). Daar zit een 120GB WD Green in.
Deze hing eerst aan de Pi3B+ en nu aan d 4.
Nooit echt verder getest, anders dan dat deze tot nu toe perfect heeft gewerkt.
Ik wil best e.e.a. testen overigens.

Edit
Ik heb net een 15GB bestand via samba naar de Raspberry gekopieerd, dit gaat niet snel eigenlijk, op ongeveer 80-100MB/s (max ethernet gok ik), maar wel constant, geen drops.
Heb je deze ssd en behuizing direct aan de pi hangen? Geen voedingsproblemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
JorisV schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:45:
[...]

Heb je deze ssd en behuizing direct aan de pi hangen? Geen voedingsproblemen?
Ja, direct aan de Pi
Ik heb nu een Pi4 die heeft usbc en daardoor kan ie wat meer stroom trekken. Ik heb er een 3A adapter aan hangen, maar volgens mij trekt ie dat nooit.
Maar bij de Pi3 ging dat ook altijd goed. Je moet er dan geen Samsung SSD aan hangen, die zuipen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:21
aawe mwan schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:50:
[...]

[...]

Ik heb hier zelfs een gewone oude schijf aan een p4 hangen.
Maar kwam er achter dat niet elke usb adapter werkt.
Zelfs die is een stuk sneller en als het goed is blijft die ook langer goed dan een sd-kaartje.
Tja en voordat ik die 500 gig vol heb . ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

tafmaf schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:40:
[...]
Maar kwam er achter dat niet elke usb adapter werkt.
Dat klopt, dat kan komen door bugs in de UASP support van de adapter.

Als de adapter zegt dat hij UASP ondersteunt, dan wil de Raspberry dat gebruiken. Maar in veel chips, zoals de meeste van JMicron, heeft de UASP support bugs en werkt deze niet goed. Dat is al jaren zo en als je op bijvoorbeeld Aliexpress een adapter koopt, dan is er nu nog steeds een heel grote kans dat je een chip krijgt die buggy is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
Hier ook een Kingston A400 SSD 120GB, Direct via USB aan de p4.
Eerst lopen te stoeien met een niet werkende behuizing (LOGILINK UA0339 behuizing).
Daarna de LOGILINK UA0106 gepakt en deze werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

De laatste tijd valt mijn Pi3b+ constant uit.
In het begin dacht ik dat het aan de voeding lag (stekker van originele voeding blijft er niet goed inzitten) maar heb deze nu tijdelijk vervangen door de voeding en stekker van mijn Surface 3 (welke wel goed blijven zitten maar ik heb het probleem nog steeds.

Heb de logfiles van monit erbij gepakt maar zie niets raars.
De ledjes blijven ook branden en alles lijkt het te doen maar hij reageert nergens meer op. Ook niet op een vnc connectie. Het lijkt erop dat hij geen NTP connectie meer kan maken en dat dan alles vastloopt.
Is dat met monit te monitoren?

Ik draai PiHole, Wireguard (PiVPN), Domoticz en Monit.
Zie onderstaande log (rond 15:17 deed ik een herstart door de stekker eruit te halen). Ook lijkt hij de logs niet op chronoligische volgorde te doen.
spoiler:
Oct 11 14:55:53 raspberrypi kernel: [ 7382.026394] [<80153ef8>] (cpu_startup_entry) from [<8010fdbc>] (secondary_start_kernel+0x130/0x13c)
Oct 11 14:55:53 raspberrypi kernel: [ 7382.026401] [<8010fc8c>] (secondary_start_kernel) from [<001027ac>] (0x1027ac)
Oct 11 14:55:53 raspberrypi kernel: [ 7382.026404] r5:00000055 r4:3652806a
Oct 11 14:55:53 raspberrypi kernel: [ 7382.026407] ---[ end trace 59907c6726e8c3a2 ]---
Oct 11 15:00:01 raspberrypi CRON[18342]: (root) CMD ( PATH="$PATH:/usr/sbin:/usr/local/bin/" pihole updatechecker local)
Oct 11 15:00:18 raspberrypi dhcpcd[449]: eth0: hardware address d4:6e:0e:fd:7d:d4 claims 192.168.0.115
Oct 11 15:09:01 raspberrypi CRON[19520]: (root) CMD ( [ -x /usr/lib/php/sessionclean ] && if [ ! -d /run/systemd/system ]; then /usr/lib/php/sessionclean; fi)
Oct 11 15:09:07 raspberrypi systemd[1]: Starting Clean php session files...
Oct 11 15:09:07 raspberrypi systemd[1]: phpsessionclean.service: Succeeded.
Oct 11 15:09:07 raspberrypi systemd[1]: Started Clean php session files.
Oct 11 15:10:01 raspberrypi CRON[19695]: (root) CMD ( PATH="$PATH:/usr/sbin:/usr/local/bin/" pihole updatechecker local)
Oct 11 15:13:07 raspberrypi systemd-timesyncd[300]: Timed out waiting for reply from 144.76.76.107:123 (2.debian.pool.ntp.org).
Oct 11 15:13:17 raspberrypi systemd-timesyncd[300]: Timed out waiting for reply from 141.30.228.4:123 (2.debian.pool.ntp.org).
Oct 11 15:13:27 raspberrypi systemd-timesyncd[300]: Timed out waiting for reply from 78.46.78.167:123 (2.debian.pool.ntp.org).

Oct 11 15:17:01 raspberrypi CRON[20616]: (root) CMD ( cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Oct 11 15:20:01 raspberrypi CRON[21015]: (root) CMD ( PATH="$PATH:/usr/sbin:/usr/local/bin/" pihole updatechecker local)
Oct 11 15:30:01 raspberrypi CRON[22337]: (root) CMD ( PATH="$PATH:/usr/sbin:/usr/local/bin/" pihole updatechecker local)
Oct 11 15:39:01 raspberrypi CRON[23496]: (root) CMD ( [ -x /usr/lib/php/sessionclean ] && if [ ! -d /run/systemd/system ]; then /usr/lib/php/sessionclean; fi)
Oct 11 15:39:07 raspberrypi systemd[1]: Starting Clean php session files...
Oct 11 15:39:07 raspberrypi systemd[1]: phpsessionclean.service: Succeeded.
Oct 11 15:39:07 raspberrypi systemd[1]: Started Clean php session files.
Oct 11 15:40:01 raspberrypi CRON[23667]: (root) CMD ( PATH="$PATH:/usr/sbin:/usr/local/bin/" pihole updatechecker local)
Oct 11 15:17:05 raspberrypi systemd-modules-load[113]: Inserted module 'i2c_dev'
Oct 11 15:17:05 raspberrypi fake-hwclock[102]: Sun 11 Oct 2020 01:17:01 PM UTC
Oct 11 15:17:05 raspberrypi systemd[1]: Started Apply Kernel Variables.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

icecreamfarmer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:51:
De laatste tijd valt mijn Pi3b+ constant uit.
Wat bedoel jij met de cryptische woorden "valt uit" ?

Bedoel je dat je de Pi gebruikt via het netwerk en is er ineens geen netwerkverkeer meer mogelijk?
Welk OS gebruik je? Gebruik je IPv6 of IPv4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

aawe mwan schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:31:
[...]

Wat bedoel jij met de cryptische woorden "valt uit" ?

Bedoel je dat je de Pi gebruikt via het netwerk en is er ineens geen netwerkverkeer meer mogelijk?
Welk OS gebruik je? Gebruik je IPv6 of IPv4 ?
IPv4. En idd ik gebruik hem als pihole maar heb dan geen enkele verbinding meer. Via VNC kan ik er dan ook niet meer inkomen. En Domoticz is ook niet beschikbaar.

Trouwens dit script geprobeerd maar dat werkt niet.
https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=63&t=30495

Misschien dat dit soelaas biedt?
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=222236

[ Voor 20% gewijzigd door icecreamfarmer op 11-10-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

En werkt het wel gewoon via IPv6 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

aawe mwan schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

En werkt het wel gewoon via IPv6 ?
Geen idee. Ik heb volgens mij geen IPv6 netwerk draaien.
Hoe test ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sowieso eerst ff een serial console of een beeldscherm eraan hangen, zodat je kunt zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

mcDavid schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:08:
Sowieso eerst ff een serial console of een beeldscherm eraan hangen, zodat je kunt zien wat er gebeurt.
Dat wordt een project voor morgen. Maar ben hier geen held in.

Eens kijken of we dit werkend krijgen.
https://linux.die.net/man/8/htpdate
http://www.adeptus-mechanicus.com/codex/htpdate/htpdate.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:51:
Oct 11 14:55:53 raspberrypi kernel: [ 7382.026394] [<80153ef8>] (cpu_startup_entry) from [<8010fdbc>] (secondary_start_kernel+0x130/0x13c)
Oct 11 14:55:53 raspberrypi kernel: [ 7382.026401] [<8010fc8c>] (secondary_start_kernel) from [<001027ac>] (0x1027ac)
Oct 11 14:55:53 raspberrypi kernel: [ 7382.026404] r5:00000055 r4:3652806a
Oct 11 14:55:53 raspberrypi kernel: [ 7382.026407] ---[ end trace 59907c6726e8c3a2 ]---
Crashed hier dus iets.. Niet uit op te maken wat er exact aan de hand is.
Checken (software) met een los sd-kaartje en fresh install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ed1703 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Crashed hier dus iets.. Niet uit op te maken wat er exact aan de hand is.
Checken (software) met een los sd-kaartje en fresh install.
Hij is net (om 20:28) weer gecrasht. Domoticz blijft draaien echter want mijn z-wave blijft bedienbaar. Er is alleen geen netwerkverkeer. Gebeurde vrijwel meteen toen ik wireguard op mijn telefoon opstartte.

Had een VNC sessie openstaan maar daar krijg ik nu de melding: The connection was closed remotely.
Regel 5 en 6 laten een warning zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
Oct 11 20:26:05 raspberrypi crontab[22095]: (root) REPLACE (root)
Oct 11 20:26:05 raspberrypi crontab[22095]: (root) END EDIT (root)
Oct 11 20:27:01 raspberrypi cron[404]: (root) RELOAD (crontabs/root)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083358] ------------[ cut here ]------------
[b]Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083390] WARNING: CPU: 1 PID: 0 at net/sched/sch_generic.c:448 dev_watchdog+0x310/0x314[/b]
[b]Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083396] NETDEV WATCHDOG: eth0 (lan78xx): transmit queue 0 timed out[/b]
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083401] Modules linked in: fuse rfcomm bnep hci_uart btbcm bluetooth ecdh_generic ecc wireguard ip6_udp_tunnel udp_tunnel 8021q garp stp llc xt_MASQUERADE xt_comment iptable_nat nf_nat nf_conntrack nf_defrag_ipv4 iptable_filter iptable_raw iptable_mangle cdc_acm brcmfmac brcmutil sha256_generic libsha256 cfg80211 raspberrypi_hwmon rfkill bcm2835_codec(C) bcm2835_v4l2(C) snd_bcm2835(C) bcm2835_isp(C) snd_pcm v4l2_mem2mem bcm2835_mmal_vchiq(C) snd_timer videobuf2_dma_contig videobuf2_vmalloc videobuf2_memops snd videobuf2_v4l2 videobuf2_common videodev mc vc_sm_cma(C) uio_pdrv_genirq uio fixed i2c_dev ip_tables x_tables ipv6 nf_defrag_ipv6
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083547] CPU: 1 PID: 0 Comm: swapper/1 Tainted: G         C        5.4.51-v7+ #1333
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083550] Hardware name: BCM2835
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083552] Backtrace: 
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083565] [<8010d480>] (dump_backtrace) from [<8010d778>] (show_stack+0x20/0x24)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083571]  r6:b6538000 r5:00000000 r4:80d95cb8 r3:9355742c
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083579] [<8010d758>] (show_stack) from [<808cdbe4>] (dump_stack+0xe0/0x124)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083588] [<808cdb04>] (dump_stack) from [<8012002c>] (__warn+0xec/0x104)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083595]  r8:000001c0 r7:00000009 r6:80b0f6a4 r5:00000000 r4:b6539d4c r3:9355742c
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083602] [<8011ff40>] (__warn) from [<801200c8>] (warn_slowpath_fmt+0x84/0xc0)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083609]  r9:80b0f6a4 r8:000001c0 r7:807db124 r6:00000009 r5:80b0f6bc r4:80d04f48
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083617] [<80120048>] (warn_slowpath_fmt) from [<807db124>] (dev_watchdog+0x310/0x314)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083624]  r9:000f7bb0 r8:b5eae000 r7:00000001 r6:80d03d00 r5:b5eae2a8 r4:00000000
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083634] [<807dae14>] (dev_watchdog) from [<8019be6c>] (call_timer_fn+0x40/0x180)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083640]  r8:807dae14 r7:00000100 r6:b6538000 r5:b5eae2a8 r4:b6b39440
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083648] [<8019be2c>] (call_timer_fn) from [<8019cfbc>] (run_timer_softirq+0x288/0x654)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083654]  r9:00000000 r8:b5eae2a8 r7:b6538000 r6:000f7bb0 r5:b6539e24 r4:b6b39440
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083663] [<8019cd34>] (run_timer_softirq) from [<8010249c>] (__do_softirq+0x1a4/0x418)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083669]  r10:00000004 r9:00000082 r8:b645e000 r7:00000100 r6:b6538000 r5:00000001
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083673]  r4:80d03084
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083681] [<801022f8>] (__do_softirq) from [<80126130>] (irq_exit+0x100/0x110)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083688]  r10:00000000 r9:b6538000 r8:b645e000 r7:00000001 r6:00000000 r5:00000000
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083691]  r4:80ca42e4
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083699] [<80126030>] (irq_exit) from [<80181200>] (__handle_domain_irq+0x70/0xc4)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083706] [<80181190>] (__handle_domain_irq) from [<80102228>] (bcm2836_arm_irqchip_handle_irq+0x60/0xa4)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083713]  r8:80d9b18d r7:b6539f6c r6:ffffffff r5:60000013 r4:00000001 r3:b6539f38
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083720] [<801021c8>] (bcm2836_arm_irqchip_handle_irq) from [<80101a3c>] (__irq_svc+0x5c/0x7c)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083724] Exception stack(0xb6539f38 to 0xb6539f80)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083729] 9f20:                                                       80109b94 00000000
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083735] 9f40: 60000093 8011a520 80d04f68 b6538000 80d04fb0 00000002 80d9b18d 410fd034
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083742] 9f60: 00000000 b6539f94 80d0535c b6539f88 00000000 80109b98 60000013 ffffffff
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083746]  r4:80109b98 r3:9355742c
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083756] [<80109b64>] (arch_cpu_idle) from [<808eea44>] (default_idle_call+0x34/0x48)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083765] [<808eea10>] (default_idle_call) from [<80153bc0>] (do_idle+0xec/0x170)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083771] [<80153ad4>] (do_idle) from [<80153f20>] (cpu_startup_entry+0x28/0x2c)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083778]  r8:0000406a r7:80dac938 r6:10c0387d r5:00000001 r4:0000008a r3:9355742c
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083786] [<80153ef8>] (cpu_startup_entry) from [<8010fdbc>] (secondary_start_kernel+0x130/0x13c)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083795] [<8010fc8c>] (secondary_start_kernel) from [<001027ac>] (0x1027ac)
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083798]  r5:00000055 r4:3652806a
Oct 11 20:27:54 raspberrypi kernel: [10447.083803] ---[ end trace 73414cdcd9dfb68f ]---
Oct 11 20:30:02 raspberrypi CRON[23374]: (root) CMD (   PATH="$PATH:/usr/sbin:/usr/local/bin/" pihole updatechecker local)
Oct 11 20:30:02 raspberrypi CRON[23376]: (root) CMD (/usr/bin/htpdate -d -a -l www.google.nl www.dewever.nl www.amazon.de www.nos.nl)
Oct 11 20:30:02 raspberrypi CRON[23363]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Oct 11 20:32:42 raspberrypi dhcpcd[448]: eth0: hardware address d4:6e:0e:fd:7d:d4 claims 192.168.0.115
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: bits received from HRNG source: 140064
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: bits sent to kernel pool: 93824
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: entropy added to kernel pool: 93824
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: FIPS 140-2 successes: 7
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: FIPS 140-2 failures: 0
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Monobit: 0
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Poker: 0
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Runs: 0
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Long run: 0
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: FIPS 140-2(2001-10-10) Continuous run: 0
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: HRNG source speed: (min=349.509; avg=630.831; max=789.971)Kibits/s
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: FIPS tests speed: (min=5.163; avg=7.089; max=10.868)Mibits/s
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: Lowest ready-buffers level: 2
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: Entropy starvations: 0
Oct 11 20:33:58 raspberrypi rngd[414]: stats: Time spent starving for entropy: (min=0; avg=0.000; max=0)us
Oct 11 20:35:01 raspberrypi CRON[24089]: (root) CMD (/usr/bin/htpdate -d -a -l www.google.nl www.dewever.nl www.amazon.de www.nos.nl)
Oct 11 20:35:01 raspberrypi CRON[24079]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Oct 11 20:36:39 raspberrypi htpdate: www.ntp.br connection failed
Oct 11 20:39:01 raspberrypi CRON[24657]: (root) CMD (  [ -x /usr/lib/php/sessionclean ] && if [ ! -d /run/systemd/system ]; then /usr/lib/php/sessionclean; fi)

Om 20:39 deed ik een reboot van het systeem.

[ Voor 105% gewijzigd door icecreamfarmer op 11-10-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:56
Ik heb op mijn RbPi4 nu nog alles vanaf SD kaart draaien. Heb nog een USB SSD liggen. Ik zoek een tutorial hoe ik dit over kan zetten zodat ik boot en alles doe vanaf de SSD. Ik weet dat met nieuwste update dit mogelijk is maar zoek dus nog een goede tutorial. Hebben jullie tips?

Modbreak:Zeker in een groot verzameltopic is het belangrijk dat je eerst zelfs een zoekt, zoeken op 'raspi 4 usb boot' geeft me zo al 5 voorbeelden.

[ Voor 22% gewijzigd door SA007 op 12-10-2020 10:02 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
Ik heb het voor elkaar gekregen via deze twee links.
https://www.jeffgeerling....my-raspberry-pi-4-usb-ssd
https://www.tomshardware.com/how-to/boot-raspberry-pi-4-usb

Moet er wel bij zeggen, dat ik verder nog niks had draaien op de pi4, maar zou wel verwachten dat via de sd card copy functie alles word overgenomen naar de ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Never mind...

[ Voor 94% gewijzigd door visie op 13-10-2020 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een USB speaker op de pi zero? Voor een cadeau wil ik een lijst met een tekening voorzien van een pi zero met speaker en bewegingssensor. Wanneer iemand er dan langs loopt wordt er een geluid afgespeeld dat hoort bij de inhoud van de lijst.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Webgnome Niet zozeer met een USB speaker aan een Zero, maar de Zero draait gewoon een volledige Linux kernel. Ik zie dus niet in waarom dit een probleem zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ik ook niet maar misschien zijn er nog zaken wat betreft power etc waar ik aan moet denken. Vroeger in een grijs verleden wel eens wat met arduino gedaan maar dat was niet meer dan een ledje aan / uit zetten.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 15:21
Werkt een standaard (laat het ons Windows- noemen) hdmi-touchscreen ook op een raspberry pi?
Even gezocht, maar vind enkel tot 10" schermpjes, dedicated voor een raspberry. Zou minstens 22" moeten zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door fl1p op 13-10-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

fl1p schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:31:
Werkt een standaard (laat het ons Windows- noemen) hdmi-touchscreen ook op een raspberry pi?
Even gezocht, maar vind enkel tot 10" schermpjes, dedicated voor een raspberry. Zou minstens 22" moeten zijn.
Eigenlijk hetzelfde verhaal :
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:15:
De Pi draait gewoon een volledige Linux kernel. Ik zie dus niet in waarom dit een probleem zou zijn.
d:)b

Pak dus gewoon een 22 inch model en sluit die via HDMI + USB aan en gaan met die banaan! :Y)
Webgnome schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:20:
Ik ook niet maar misschien zijn er nog zaken wat betreft power etc waar ik aan moet denken. Vroeger in een grijs verleden wel eens wat met arduino gedaan maar dat was niet meer dan een ledje aan / uit zetten.
Standaard USB is 5 Volt en 500 mA dus check gewoon de specificaties en het komt wel goed qua verbruik i.c.m. een fatsoenlijke voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 22:09

JoeZuCK

_Fonz > all.

Unifi Controller conflicteert met Pi_Hole in Docker. Opgelost.

En over poorten gesproken.. ik lees veel van: oh vul maar een poort in whatever you like. Maar .. ehh is er niet een bepaalde range? En hoe weet ik nu wat een goede poort is.

[ Voor 51% gewijzigd door JoeZuCK op 13-10-2020 19:03 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:20

mphilipp

Romanes eunt domus

JoeZuCK schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:34:
Even een klein crosspostje vanuit het Synology topic. Ik krijg de Unifi controller in Docker niet aan de praat in mijn NAS220+. In de log zie ik dat poort 8080 niet beschikbaar is. Weet bijna zeker dat de Pi-Hole deze poort gebruikt (werd zelfs aangeraden deze poort te gebruiken). Maar hoe krijg ik dan de Unifi controller aan de praat? Met andere woorden kan ik de web_port van de Pi-Hole veranderen zonder dat het kwaad doet en zo ja, hoe doe ik dat?

En over poorten gesproken.. ik lees veel van: oh vul maar een poort in whatever you like. Maar .. ehh is er niet een bepaalde range? En hoe weet ik nu wat een goede poort is.
Kies inderdaad maar. Er zijn wel bepaalde ranges die gereserveerd zijn, maar als 8080 bezet is, pak je 8081. Ook goed. Of 8082. Het maakt voor de werking van die controller niet uit, want het is de toegang tot de webinterface.

hier een lijst van gereserveerde en bekende tcp/udp poorten. Bij 8080 staat er eea, maar als je die toepassingen niet gebruikt, is er niets aan de hand.
Soms, maar in een thuissituatie zal dat niet zo snel meemaken, kom je in de problemen terwijl je niets hebt toegevoegd, maar alleen de boel hebt opgestart in een andere volgorde. Ik heb dat ooit gehad bij een klant die een of andere IBM (dacht ik) backupagent startte vòòrdat de Oracle listener was gestart. Die raakt dan van slag omdat 'zijn' poort ineens bezet is. Heel gek, maar bleek dat die backupagent eerst kijkt naar poort A, en als die bezet is, pakt ie poort B. Nu was A ineens vrij, dus pakt ie die...heel irritant. Dus let op en documenteer je poorten. Vooral op Linux kun je dat soort dingen altijd wel instellen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Pagina: 1 ... 55 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs