Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22-02 11:32
alesandro_46 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:29:
[...]

Eerder had ik het over RPI-Monitor, zojuist kwam ik Cockpit-UI tegen. Misschien is dat ook (/beter) geschikt. Heb er zelf overigens geen ervaring mee.
Heb ik net op mijn linux server gezet, ziet er goed uit.

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:35
deepbass909 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:32:
[...]
<knip>

Thuis draait een 3B+, waarop van alles aan plugins e.d. draait en alle media op een NAS staat. Die is wel trager, maar nog steeds verre van storend. Als ik iets wil afspelen, start het vrijwel direct. Alleen Youtube en Spotify zijn traag, maar dat ligt aan de bewuste plugins. Beiden zijn namelijk on-officieel en werken via een omweg.

<knip>
Hoe heb je Spotify geïnstalleerd?
Zelf maak ik gebruik van Spotify connect web van Fornoth. Echter is dat buiten Kodi om waardoor het wel eens voor komt dat zowel Kodi als Spotify tegelijk afspelen.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Parklife
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22-02 08:20
u_nix_we_all schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:23:
[...]

Let er op dat wiringpi andere nummering gebruikt voor de pinnen, de meeste andere software gebruikt de BCM nummering. BCM GPIO 22 is in wiringpi nummer 3 :)
[Afbeelding]
Helaas, dit is me bekend, heb alle mogelijke combinaties geloof ik wel gehad.

Ik heb nog geprobeerd: gpio write x 1/0, high / low niks werkte. De app wel!!! Die stuurt feilloos de relais aan.....

Ik ga nu kijken of ik het met de tutorial (s) van een paar posts terug voor elkaar krijg. Dus alle 0 bij opstarten, nog voor de app software geladen wordt.

Parklife

• FooBarz
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:04
alesandro_46 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:29:
[...]
Eerder had ik het over RPI-Monitor, zojuist kwam ik Cockpit-UI tegen. Misschien is dat ook (/beter) geschikt. Heb er zelf overigens geen ervaring mee.
Super nice! Heb nu RPI-Monitor geïnstalleerd maar dat is niks vergeleken met dit. Zal morgen is checken :)

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

alesandro_46 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:15:
[...]

Hoe heb je Spotify geïnstalleerd?
Zelf maak ik gebruik van Spotify connect web van Fornoth. Echter is dat buiten Kodi om waardoor het wel eens voor komt dat zowel Kodi als Spotify tegelijk afspelen.
Ik zal even moeten kijken welke plugin ik ook al weer hebt gepakt, ik hoop daar vanavond even naar te kunnen kijken.

Als ik het goed heb, heb ik de plugin van Marcelveldt geïnstalleerd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:17

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

mphilipp schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:43:
Check! Ik heb eigenlijk geen behoefte aan iets naast Kodi. Ik heb een TV server draaien in mijn netwerk en kijk via Kodi. Al mijn films staan op mijn NAS. Ik zit nu ernstig te twijfelen tussen een Vero 4K+ (omdat die nu een Gigabit ethernet heeft) en een Nvidia Shield TV.
d:)b
Maar ik ben een beetje bang geworden voor Android TV en om Kodi daarop te draaien. Ik hoor her en der verhalen dat Android TV zo instabiel is en dat Kodi steeds crashed enzo. Nu draait het op mijn Intel NUC met LibreElec als een speer. Ik wil alleen 4K spul kunnen draaien omdat er steeds meer beschikbaar komt.

Ik weet dat er een aanzienlijk prijsverschil zit tussen de Vero en de Nvidia, maar mijn NUC was eigenlijk nog duurder. Maar ik ben er zeer tevreden over. Ik wordt altijd een beetje kriegel van spul dat niet lekker werkt, en de NUC met Kodi bevalt mij prima. De overweging voor de Nvidia en Android TV is dan dat er misschien leuke apps zijn onder Android TV die dan weer leuk zijn op je mediabox. Maar als het ook op die Nvidia instabiel is, moet ik het niet.
Ik heb zelf ook het liefst een Intel NUC als het klein en compact moet, maar sinds de 2820FYKH lijkt Intel niet meer te weten hoe je een fatsoenlijke lichtgewicht NUC maakt, want de opvolgers zijn een en al ellende! :/

Wat betreft de nVidia Shield TV Console was ik ook een beetje bang dat Android TV roet in het eten zou gooien, maar sinds het begin van 2018 ongeveer zijn de meeste noodzakelijke bugs i.v.m. Kodi wel eruit gesloopt en nu is het IMHO gewoon een prima apparaat met alleen Android TV als nadeel zeg maar...

Kijk anders eens rond in dit topic : [NVIDIA Shield Console] Ervaringen & Discussie :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Cybermage2you
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:30
FooBarz schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 23:54:
[...]

Super nice! Heb nu RPI-Monitor geïnstalleerd maar dat is niks vergeleken met dit. Zal morgen is checken :)
Hmm heb ook wel belangstelling voor Cockpit-ui op mijn raspberry pi echter krijg ik het niet aan de gang. Als ik de debian repository probeer toe te voegen krijg ik acces denied. Ga nu eens experimenteren ermee op mijn fedora bak :)

Cybermage2you wijzigde deze reactie 02-02-2019 09:32 (6%)

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18:10
@Parklife
Het probleem nu is dus,.. als de pi opstart, zet hij een aantal pinnen hoog, dit is een bekend fenomeen...
Dit is niet handig, het deck raakt hier soms van in de war. Als ik desbetreffende pinnen een keer schakel, blijven ze wel goed.
Dat probleem herken ik, in 2017 was ik met HomeGenie op een Pi3B aan het testen met een 8v-Relaisboard.
Bij het opstarten van de pi hoorde je de relais inschakelen.
Wanneer het OS geladen was, gingen de relais in de stand zo als ik ze met HG ingesteld had.

Donderdagmiddag een testopstelling gemaakt met een Pi Zero WH, Pi Power Supply en een 8v-Relaisboard.
Allereerst de laatste versie van Stretch (2018.11.13 Raspbian Stretch with desktop) geïnstalleerd en wifi ingesteld.
Daarna de Manual Software Install / Configuration instructies method 2. gevolgd.
PiRelay App geïnstalleerd en alles ingesteld zoals hier onder bij RL8...RL1. Verder alles op low active gezet.

Opmerking: op hun site kun je trouwens de Lite en Full SD images downloaden, echter deze zijn nog al oud, van het Jessie tijdperk!

Het relaisboard is als volgt aangesloten/verbonden met de Pi:

VCC + JD_VCC Jumper
GND > GND Pi ¹

VCC > +5V Pi
RL8 ... RL1 > Wiring Pi Pin (0, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29)² / Pi Pin (11, 33, 35, 37, 32, 36, 38, 40)
GND > GND Pi

Wanneer ik de Pi Zero opstart en klaar is voor gebruik, branden alle leds matig op het relaisboard.
Maar de relais schakelen niet en ook niet wanneer ik een reboot doe. Ze werken perfect met de App.
Wanneer de relais geschakeld worden via de App, branden de leds normaal.
Ook via Putty werkt gpio write xx 0/1 (aan/uit) en de status uitlezen gpio read xx perfect.

Zelf wil ik iets maken met een ULN2803 en wat 5V DIL Reed Relais, aangezien ik er zo'n 40+ van heb liggen.
Toepassing: aansturen radio scanner met audiostream, zodat de stream overal in huis met Volumio, moOde Audio Player is te beluisteren.

Volgens mij zou je het ook met een ESP32-DEV (NodeMcu Lua WIFI (Bluetooth) Board) of ESP8266-CP2102 kunnen aansturen.
Zie ander topic...

Opmerkingen:
¹ ik vraag me af of deze ook aangesloten moet worden? In mijn geval heb ik dat dus wel gedaan.
² dit verander ik later nog met de Wiring Pi Pin 0..7 !

Ik zou je aanraden om een verse install te doen... aangezien je problemen.

PE4000 wijzigde deze reactie 03-02-2019 09:29 (0%)
Reden: txt correctie

• FooBarz
Cybermage2you schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 09:18:
[...]
Hmm heb ook wel belangstelling voor Cockpit-ui op mijn raspberry pi echter krijg ik het niet aan de gang. Als ik de debian repository probeer toe te voegen krijg ik acces denied. Ga nu eens experimenteren ermee op mijn fedora bak :)
Hmm, had daar zelf geen problemen mee. Heb wel zelf de instructies voor Debian 8 gebruikt i.p.v. 9, ondanks dat mijn Pi op stretch draait, dus wellicht dat het daarmee te maken heeft.

FooBarz wijzigde deze reactie 02-02-2019 13:40 (8%)

• Cybermage2you
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:30
FooBarz schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:03:
[...]

Hmm, had daar zelf geen problemen mee. Heb wel zelf de instructies voor Debian 8 gebruikt i.p.v. 9, ondanks dat mijn Pi op stretch draait, dus wellicht dat het daarmee te maken heeft.
Heb hem nu wel aan de gang. sudo -i gezet en toen werkte het wel ipv normaal sudo.
De cockpit is mooi. Moet dan wel een extra accountje aanmaken om te kijken want het is niet https beveiligd
Maar goed je kan niet alles hebben :|

Cybermage2you wijzigde deze reactie 02-02-2019 13:48 (3%)

• FooBarz
Cybermage2you schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:48:
[...]
Heb hem nu wel aan de gang. sudo -i gezet en toen werkte het wel ipv normaal sudo.
De cockpit is mooi. Moet dan wel een extra accountje aanmaken om te kijken want het is niet https beveiligd
Maar goed je kan niet alles hebben :|
Volgens mij is het standaard juist wel https beveiligd, weliswaar met een self-signed certificaat, maar https is zeker aanwezig ;)
Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt met mijn Raspberry en hopelijk kan iemand mij een tip geven.
Een google opdracht gaf mij niet echt een oplossing, al denk ik dat het toch vaker voorgekomen is :P

Ik heb op mijn raspberry al een tijdje pi-hole draaien naar alle tevredenheid.
Nu dacht ik vanavond ik ga weer eens kijken naar smokeping om die erbij te zetten.

Nu draait echter mijn pihole niet meer.
Pihole geeft aan op de website "DNS service not running"
Als ik de service start op de website van Pihole dan wordt deze gelijk gekilled.

Volgens mij door de DNS service van smokeping.

Heeft iemand deze naast elkaar draaien en hoe kan ik dit oplossen ?

*** [ DIAGNOSING ]: Pi-hole processes
[✗] lighttpd daemon is failed
[✗] pihole-FTL daemon is inactive

MdO82 wijzigde deze reactie 04-02-2019 21:05 (8%)

2250 WP Zuid PVoutput

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MdO82 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:04:
Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt met mijn Raspberry en hopelijk kan iemand mij een tip geven.
Een google opdracht gaf mij niet echt een oplossing, al denk ik dat het toch vaker voorgekomen is :P

Ik heb op mijn raspberry al een tijdje pi-hole draaien naar alle tevredenheid.
Nu dacht ik vanavond ik ga weer eens kijken naar smokeping om die erbij te zetten.

Nu draait echter mijn pihole niet meer.
Pihole geeft aan op de website "DNS service not running"
Als ik de service start op de website van Pihole dan wordt deze gelijk gekilled.

Volgens mij door de DNS service van smokeping.

Heeft iemand deze naast elkaar draaien en hoe kan ik dit oplossen ?

*** [ DIAGNOSING ]: Pi-hole processes
[✗] lighttpd daemon is failed
[✗] pihole-FTL daemon is inactive
Misschien moet je die vraag even in [Pi-Hole] Ervaringen & discussie stellen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:56

flexje

got-father

Op mijn rpi 3B+ krijg ik bij een sudo apt-get update het volgende:
W: GPG-fout: https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie Release: De volgende ondertekeningen konden niet geverifieerd worden omdat de publieke sleutel niet beschikbaar is: NO_PUBKEY 379CE192D401AB61
W: De pakketbron 'https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie Release' is niet ondertekend.
N: Gegevens uit een dergelijke pakketbron kunnen niet geauthenticeerd worden en ze gebruiken houdt daarom een potentieel gevaar in.
N: Zie de man-pagina apt-secure(8) voor details over het aanmaken van een pakketbron en over de configuratie langs gebruikerskant.
W: GPG-fout: https://dl.bintray.com/fg2it/deb stretch Release: De volgende ondertekeningen konden niet geverifieerd worden omdat de publieke sleutel niet beschikbaar is: NO_PUBKEY 379CE192D401AB61
W: De pakketbron 'https://dl.bintray.com/fg2it/deb stretch Release' is niet ondertekend.
N: Gegevens uit een dergelijke pakketbron kunnen niet geauthenticeerd worden en ze gebruiken houdt daarom een potentieel gevaar in.
N: Zie de man-pagina apt-secure(8) voor details over het aanmaken van een pakketbron en over de configuratie langs gebruikerskant.
Dit terwijl ik al een tijdje niks heb geupdate op deze rpi. (draait trouwens stretch op).

Edit:
Denk dat het opgelost is.
In de folder /etc/apt/sources.list.d stond nog grafana.list. Deze heb ik verwijderd en nu krijg ik geen error meer....

flexje wijzigde deze reactie 04-02-2019 22:26 (5%)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Waterkoker
  • Laatst online: 20-02 17:59
Onlangs in het bezit van een Raspberry 1. Hierop heb ik grafana geinstalleerd welke ik kan bereiken op localhost:3000. Nu zou ik het fijn vinden om de stats ook te kunnen zien vanaf mijn werk. Hoe kan ik dit het best / veilig opzetten?

Ik las over port forwarding maar volgens mij is dit niet echt veilig voor een thuisnetwerk? Hoe hebben jullie dat gedaan :)?

• jurry
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-02 19:10
Hier heb ik een Apache webserver als reverse proxy geconfigureerd die ook de afhandeling van TLS doet met een Let's Encrypt certificaat. Beide draaien prima tegelijk op een RaspberryPi 3B. Vervolgens heb ik gefilterd op IP adressen. Wat je ook kunt doen met Apache (of NGINX) zijn andere manieren van authenticatie toevoegen zoals TLS cliënt authenticatie. Verder natuurlijk belangrijk om alle software op je RaspberryPi up-to-date te houden.

Alternatief is een VPN tunnel opzetten. Mocht je geen router als bijvoorbeeld een Fritz!Box hebben, dan kun je ook OpenVPN installeren op je RaspberryPi.

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:17
Waterkoker schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 01:57:
Onlangs in het bezit van een Raspberry 1. Hierop heb ik grafana geinstalleerd welke ik kan bereiken op localhost:3000. Nu zou ik het fijn vinden om de stats ook te kunnen zien vanaf mijn werk. Hoe kan ik dit het best / veilig opzetten?

Ik las over port forwarding maar volgens mij is dit niet echt veilig voor een thuisnetwerk? Hoe hebben jullie dat gedaan :)?
dan zou je misschien een vpn verbinding op moeten zetten zodat je van het werk een vpn verbinding hebt.
Of je zou het naar een 'online' website kunnen sturen als je dat hebt b.v.

• Icelus
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• Waterkoker
Thanks , ben op zoek gegaan n.a.v. genoemde mogelijkheden en maak nu gebruik van Dataplicity. Met nginx heb ik reverseproxy opgezet om port 3000 en 8086 naar 80 te krijgen. Ik kan nu Grafana checken ongeacht locatie via de dataplicity url :) en influxdb op de raspberry wordt gevuld met data afkomstig van een esp8266. Werkt heel mooi dit :)

Andere vraag overigens. Als ik een bestand van mijn raspberry naar pc over het netwerk wil downloaden (sftp) dan behaal ik max 1.2mb per seconden. Mis ik nu snelheid? Maak geen gebruik van wifi overigens

• Freee!!

Freee!!

Waterkoker schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 19:18:
[...]
Andere vraag overigens. Als ik een bestand van mijn raspberry naar pc over het netwerk wil downloaden (sftp) dan behaal ik max 1.2mb per seconden. Mis ik nu snelheid? Maak geen gebruik van wifi overigens
Dat is een heel redelijke snelheid, die data moet twee keer door de USB-poort (ethernet zit ook op die USB-poort met een ingebouwde USB-ethernet converter). Mogelijk gaat het met WiFi sneller.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

Waterkoker schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 19:18:
[...]

[...]
Wat voor raspberry heb je? Mijn Rpi3b doet zo'n 10MB/s, maar dat is wel met 1 core op praktisch 100%, en met compressie uitgeschakeld (regel "compression no" toevoegen aan /etc/ssh/sshd_config), en naar een externe USB3 schijf (op usb2 snelheid dan dus).

De raspberry doet helaas niet aan hardware acceleratie van versleutelingen, vandaar dat dat allemaal op de cpu gebeurd.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Waterkoker
Freee!! schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:13:
[...]
Dat is een heel redelijke snelheid, die data moet twee keer door de USB-poort (ethernet zit ook op die USB-poort met een ingebouwde USB-ethernet converter). Mogelijk gaat het met WiFi sneller.
Ik heb een Pi rev1 B+ welke geen interne wifi chip heeft dus ook via USB gaat. Goed om te weten dat de snelheid redelijk is :) hoef ik niet meer verder te zoeken.

• Freee!!

Freee!!

Ik denk dat mijn Raspberry Pi wel ongeveer aan de grenzen zit van wat die aankan.
Er draait primair een traag NASje. Daarnaast heb ik in drie Docker containers nog een Pi-Hole, een recursive DNS en een Omada EAP Controller (voor TP-Link access points) draaien. Met die laatste erbij zit het systeem echt op het randje van wat nog redelijk kan en met een beetje pech moet ik die er weer afgooien en de controle via mijn laptop doen.

EDIT: Overigens heb ik de Pi-Hole al wel naar de laatste release gebracht (beschikbare image is 4.0, draai nu 4.2.1), dat ging verrassend vlot toen ik eenmaal wist hoe dat moest.

Freee!! wijzigde deze reactie 12-02-2019 22:24 (17%)

• Waterkoker
Ik hik nog tegen 1 probleem aan voordat ik mijn raspberry 24/7 aan het internet hang.

Probleem is dat iptables de ip ingeschoten door fail2ban niet werkelijk blokkeert. Dit heeft in eerste instantie (denk ik) te maken met het feit dat ik gebruik maak van dataplicity.com. Die zorgt ervoor dat ik mijn Raspberry van buiten het netwerk kan bereiken en draait op localhost poort 80

Het volgende is dat de IP die ingeschoten wordt door fail2ban naar iptables afkomstig is uit een acces.log welke de juiste ip's toont m.b.v. x-forwarded-for. De host ip blijft gewoon 127.0.0.1 en een andere IP die ik kan inzien begint altijd met 10.90.xxx.xxx welke afkomstig zijn van dataplicity.

Hoe kan ik iptables laten kijken naar de x-forwarded-ip? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat de werkelijke ip getoond wordt?

In Nginx heb ik al meerdere configuraties geprobeerd om een 'real-ip' te generen maar volgens mij gooit dataplicity roet in het eten.

Heeft iemand wellicht ideeën waar ik verder in kan duiken?

• nero355
  • Laatst online: 21:17

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@Waterkoker Die vraagt verdient een eigen topic, want dat heeft echt niks met de Pi zelf te maken :)

Daarnaast denk ik dat je met een dergelijke setup eigenlijk niks aan fail2ban hebt en het ook niet echt gaat lukken om de boel werkend te krijgen!

Hoe dan ook : Succes ermee! ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-02 20:42
Freee!! schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:13:
Ik denk dat mijn Raspberry Pi wel ongeveer aan de grenzen zit van wat die aankan.
Er draait primair een traag NASje.
Een Pi als NAS...is dat voor de herhaling in slow-motion? :+

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• Tadango
Ik blijf op mijn PI met het probleem zitten dat de poweroff overlay (waarmee je extern via GPIO een shutdown triggert) niet werkt zolang Kodi draait. Het meest irritante is dat ik ook niets kan vinden op internet over Kodi en GPIO op de PI behalve om Kodi te bedienen :( Ik kom dus geen stap verder.

Mocht iemand nog een link / idee hebben om verder te zoeken dan zou dat enorm welkom zijn.

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:35
Tadango schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:20:
Ik blijf op mijn PI met het probleem zitten dat de poweroff overlay (waarmee je extern via GPIO een shutdown triggert) niet werkt zolang Kodi draait. Het meest irritante is dat ik ook niets kan vinden op internet over Kodi en GPIO op de PI behalve om Kodi te bedienen :( Ik kom dus geen stap verder.

Mocht iemand nog een link / idee hebben om verder te zoeken dan zou dat enorm welkom zijn.
Misschien kan je het shutdown commando van Kodi toevoegen in je script/powerof overlay?
https://kodi.wiki/view/List_of_built-in_functions

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Tadango
alesandro_46 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:46:
[...]

Misschien kan je het shutdown commando van Kodi toevoegen in je script/powerof overlay?
https://kodi.wiki/view/List_of_built-in_functions
Nee, ik heb geen script :) Die overlay (standard ingebakken in Raspbian) triggert een system poweroff en zou altijd moeten werken. Ik vermoed dat Kodi de GPIO overneemt. Plan B is om een Kodi extensie te gebruiken welke dezelfde GPIO gebruikt voor een Shutdown vanuit Kodi.

• Freee!!

Freee!!

mphilipp schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:08:
[...]
Een Pi als NAS...is dat voor de herhaling in slow-motion? :+
Nee, voor near-line (ergens on-line en off-line) backup. Het is zo traag dat allerlei malware weinig kans heeft ;)

Het ding is achteraf inderdaad niet zo geschikt als NAS, maar wel gemakkelijk om een paar USB drives permanent beschikbaar te hebben. En daarna kwam ik nog wat geschikte taken ervoor tegen, dus niet echt weggegooid geld (internet in huis is ineens een stukje sneller nu allerlei advertenties niet meer geladen worden >:) ).

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik ben nu al een paar uur bezig om een PHP-script zo ver te krijgen een python script uit te voeren dat (voor GPIO) met sudo uitgevoerd moet worden, helaas loop ik telkens tegen "sudo: no tty present and no askpass program specified" aan :/
In de sudoers file aangeven dat dat script zonder wachtwoord uitgevoerd mag worden (www-data ALL=NOPASSWD: /pad/naar/script.py) heeft geen effect en shell_exec("echo wachtwoord | sudo -S /pad/naar/scsript.py") geeft een incorrect wachtwoord fout in /var/log/apache2/error.log

Probeer ik nu iets dat gewoon niet hoort te werken? :S

Het is de bedoeling dat na het klikken op een knopje op een webpagina dat script uitgevoerd wordt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Nu met vrolijke winter-avatar

@Raven Je kunt volgens mij gewoon www-data aan de groep gpio toevoegen om zo GPIO zonder root te kunnen gebruiken:
sudo adduser www-data gpio

Of, en dat is misschien beter, pigpiod gebruiken.

edit:
Ik vraag me sowieso af of je nog wel root nodig hebt voor GPIO-toegang vanuit Python. Welke library gebruik je?

Evanescent wijzigde deze reactie 18-02-2019 15:32 (18%)

Exclusief op Tweakers V&A: Simplify3D te koop!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Evanescent schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:29:
@Raven Je kunt volgens mij gewoon www-data aan de groep gpio toevoegen om zo GPIO zonder root te kunnen gebruiken:
sudo adduser www-data gpio
Done, maar maakt geen verschil. Overigens geeft get_current_user() aan dat het php-script onder root draait, niet www-data.
Of, en dat is misschien beter, pigpiod gebruiken.
Die voeg ik even aan de bookmarks toe.
edit:
Ik vraag me sowieso af of je nog wel root nodig hebt voor GPIO-toegang vanuit Python. Welke library gebruik je?
Smbus, ik ken niet anders dan dat er root nodig is. Er hangt mij wel iets van bij dat dat ooit is verandert, is hier alleen niets van te merken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Raven schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:40:
[...] Smbus, ik ken niet anders dan dat er root nodig is. Er hangt mij wel iets van bij dat dat ooit is verandert, is hier alleen niets van te merken.
Daar had ik (en dit topic) tot nu toe nog nooit van gehoord. :o Waarom dan niet 'gewoon' RPi.GPIO?

Evanescent wijzigde deze reactie 18-02-2019 15:51 (13%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Evanescent schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:50:
[...]

Daar had ik (en dit topic) tot nu toe nog nooit van gehoord. :o Waarom dan niet 'gewoon' RPi.GPIO?
https://www.raspberrypi-s...-the-raspberry-pi-part-2/

edit: PEBKAC |:(
Visudo:

code:
1
www-data ALL=NOPASSWD: /home/pi/padnaarscript.py

->

code:
1
www-data ALL=NOPASSWD: /usr/bin/python /home/pi/padnaarscript.py

Nou lijkt het te werken :)

Raven wijzigde deze reactie 18-02-2019 16:01 (22%)

Oscar Wilde

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

2013 ;) Ik denk dat je beter een wat nieuwere (lees: modernere) guide kunt zoeken, zoals deze bijvoorbeeld. Moet je zelf even kijken of dat echt is wat je nodig hebt.

• rvk
  • Registratie: mei 2011
Raven schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:40:
[...]
Overigens geeft get_current_user() aan dat het php-script onder root draait, niet www-data.
Even over dat runnen als root. Volgens mij run je alleen de eerste instantie onder root (mag ik in ieder geval hopen). Dat zou je kunnen zien met ps aux | grep -i apache. De andere spawned processes zouden gewoon onder www-data moeten draaien.

Verder is het ook nog zo dat de get_current_user gepakt wordt voor de eigenaar van het php script. Als je eigenaar dus root is dan zal de apache2 root process, voor get_current_user() die root user terug geven. Maar als je bijvoorbeeld exec('whoami') uitvoert dan zal dat gewoon www-data zijn.

code:
1
2
3
<?php
echo exec('whoami');
echo '<br>Current script owner: ' . get_current_user();

Het feit dat het nu met de aangepaste sudoers (visudo) wel werkt geeft al aan dat je script toch onder www-data gedraaid wordt.

• Marinus-Roro
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-02 07:49
Even een vraag. Las net dit bericht
nieuws: Raspberry Pi Foundation onthult uitbreiding met dvb-t2-aansluiting

Maar kan je dan in combinatie met een raspberry TV module en de Pi basisstation ook misschien
een DVB-T2 CAS nummer emulatie uitvoeren of klonen ?

Marinus-Roro wijzigde deze reactie 18-02-2019 17:21 (10%)

All in one - touch desktop. *en de benodige overige spullen - anders looptieniet :-) *

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Evanescent schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:06:
[...]

2013 ;) Ik denk dat je beter een wat nieuwere (lees: modernere) guide kunt zoeken, zoals deze bijvoorbeeld. Moet je zelf even kijken of dat echt is wat je nodig hebt.
Tsja, dan moet Google eens de recentere bovenaan in de resultaten zetten :+
rvk schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:26:
Het feit dat het nu met de aangepaste sudoers (visudo) wel werkt geeft al aan dat je script toch onder www-data gedraaid wordt.
Jep :) ... moest blijkbaar ook het Python-pad er bij zetten, van de vele Google hits die ik heb gezien was er maar één die dat deed, de rest liet alleen het pad van het script zien in de sudoers file. Zo kun je aan het zoeken blijven :P

Oscar Wilde

• BosGnoom
  • Laatst online: 22-02 15:31
Raven schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:28:
Jep :) ... moest blijkbaar ook het Python-pad er bij zetten, van de vele Google hits die ik heb gezien was er maar één die dat deed, de rest liet alleen het pad van het script zien in de sudoers file. Zo kun je aan het zoeken blijven :P
Of misschien was een
code:
1
chmod +x

ook genoeg geweest...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BosGnoom schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:55:
[...]

Of misschien was een
code:
1
chmod +x

ook genoeg geweest...
Chmod +x is altijd het eerste dat ik doe na het schrijven van scripts ;) , "sudo: no tty present and no askpass program specified" leek dus echt door het gebrek aan volledige pad naar Python te komen.

Oscar Wilde

• Parklife
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22-02 08:20
PE4000 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:55:
@Parklife

[...]

Dat probleem herken ik, in 2017 was ik met HomeGenie op een Pi3B aan het testen met een 8v-Relaisboard.
Bij het opstarten van de pi hoorde je de relais inschakelen.
Wanneer het OS geladen was, gingen de relais in de stand zo als ik ze met HG ingesteld had.

Donderdagmiddag een testopstelling gemaakt met een Pi Zero WH, Pi Power Supply en een 8v-Relaisboard.
Allereerst de laatste versie van Stretch (2018.11.13 Raspbian Stretch with desktop) geïnstalleerd en wifi ingesteld.
Daarna de Manual Software Install / Configuration instructies method 2. gevolgd.
PiRelay App geïnstalleerd en alles ingesteld zoals hier onder bij RL8...RL1. Verder alles op low active gezet.

Opmerking: op hun site kun je trouwens de Lite en Full SD images downloaden, echter deze zijn nog al oud, van het Jessie tijdperk!

Het relaisboard is als volgt aangesloten/verbonden met de Pi:

VCC + JD_VCC Jumper
GND > GND Pi ¹

VCC > +5V Pi
RL8 ... RL1 > Wiring Pi Pin (0, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29)² / Pi Pin (11, 33, 35, 37, 32, 36, 38, 40)
GND > GND Pi

Wanneer ik de Pi Zero opstart en klaar is voor gebruik, branden alle leds matig op het relaisboard.
Maar de relais schakelen niet en ook niet wanneer ik een reboot doe. Ze werken perfect met de App.
Wanneer de relais geschakeld worden via de App, branden de leds normaal.
Ook via Putty werkt gpio write xx 0/1 (aan/uit) en de status uitlezen gpio read xx perfect.

Zelf wil ik iets maken met een ULN2803 en wat 5V DIL Reed Relais, aangezien ik er zo'n 40+ van heb liggen.
Toepassing: aansturen radio scanner met audiostream, zodat de stream overal in huis met Volumio, moOde Audio Player is te beluisteren.

Volgens mij zou je het ook met een ESP32-DEV (NodeMcu Lua WIFI (Bluetooth) Board) of ESP8266-CP2102 kunnen aansturen.
Zie ander topic...

Opmerkingen:
¹ ik vraag me af of deze ook aangesloten moet worden? In mijn geval heb ik dat dus wel gedaan.
² dit verander ik later nog met de Wiring Pi Pin 0..7 !

Ik zou je aanraden om een verse install te doen... aangezien je problemen.
Heb een nieuwe installatie gedaan en idd het probleem is weg! (Hoewel de ledjes een klein beetje oplichting, zijn de relais toch allemaal laag wanneer ik opstart)

Tevens heb ik deze nieuwe installatie direct om zeep geholpen toen ik dit sd-kaartje read-only wilde maken.... Dit is dus m'n nieuwe uitdaging....

Parklife

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:18
Ik heb een rasberry pi met Domoticz en Pi hole en probeer nu Monit te installeren.
Ik krijg echter met geen mogelijkheid de webinterface werkend.
Het zou vrij simpel moeten zijn en heb ook letterlijk dit al gedaan:
Zelfs met alleen dat krijg ik de mededeling dat monit via http://localhost:2812/
niet bereikbaar is en krijg ik chromium de melding dat ik geen acces heb.
Heb Pi hole al uitgezet om te kijken of het daar aan lag maar dat was het niet.

Overigens lijkt het erop dat monit helemaal niet draait want als ik hem wil restarten krijg ik een foutmelding dat de service niet draait. Start dat niet automatisch mee op als je de RPI aan zet.

https://mmonit.com/monit/documentation/monit.html

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• rvk
icecreamfarmer schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:37:
Overigens lijkt het erop dat monit helemaal niet draait want als ik hem wil restarten krijg ik een foutmelding dat de service niet draait. Start dat niet automatisch mee op als je de RPI aan zet.
Als monit niet draait is het natuurlijk logisch dat je geen contact kunt krijgen. Kan dat wel nadat je monit handmatig gestart hebt???

Voor het automatisch opstarten:
https://mmonit.com/monit/...EBOOT-AND-SERVICE-STARTUP
(ik neem aan dat monit dan zelf de juiste bestanden op de goede plaats zet om bij een reboot te starten)

Maar de start-mode zou default zijn dus het kan ook zijn dat je een foutmelding hebt bij het starten.
Kun je niets in de log-files hierover vinden?

• rvk
icecreamfarmer schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:37:
Ik heb een rasberry pi met Domoticz en Pi hole en probeer nu Monit te installeren.
Ik krijg echter met geen mogelijkheid de webinterface werkend.
Het zou vrij simpel moeten zijn en heb ook letterlijk dit al gedaan:
Volgens mij is het ook zo dat tegenwoordig de allow opgegeven moet worden. Vroeger was het zo, als die er niet stond, iedereen toegang had, maar dat is volgens mij met nieuwere versies gewijzigd. Dus je moet ook allow 0.0.0.0/8 doen

code:
1
2
3
4
5
6
7
#set httpd port 2812
#    use address localhost
#    allow localhost
#    allow admin:monit

set httpd port 2812 and
     allow 0.0.0.0/0        # allow ALL (of je eigen netmask)

en cat /var/log/monit.log geeft je op het einde of je httpd gestart is of niet.

allow mag ook username:password zijn maar de allow regel moet er wel zijn anders heeft niemand toegang en wordt de httpd niet gestart.

rvk wijzigde deze reactie 21-02-2019 11:19 (8%)

• icecreamfarmer
rvk schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:40:
[...]

Als monit niet draait is het natuurlijk logisch dat je geen contact kunt krijgen. Kan dat wel nadat je monit handmatig gestart hebt???

Voor het automatisch opstarten:
https://mmonit.com/monit/...EBOOT-AND-SERVICE-STARTUP
(ik neem aan dat monit dan zelf de juiste bestanden op de goede plaats zet om bij een reboot te starten)

Maar de start-mode zou default zijn dus het kan ook zijn dat je een foutmelding hebt bij het starten.
Kun je niets in de log-files hierover vinden?
Hoe doe ik dat. Al mijn andere apps startte vanzelf alle services op ook bij boot.
Maar het zou kunnend at dat het is. Ik had allow met admin:password ook al gedaan maar dat bood ook gene soelaas. Heb letterlijk de config op de handleiding van Domoticz gevolgd maar kwam dus niet verder.

• rvk
icecreamfarmer schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:41:
[...]
Hoe doe ik dat. Al mijn andere apps startte vanzelf alle services op ook bij boot.
Maar het zou kunnend at dat het is. Ik had allow met admin:password ook al gedaan maar dat bood ook gene soelaas. Heb letterlijk de config op de handleiding van Domoticz gevolgd maar kwam dus niet verder.
Ik heb nét monit geïnstalleerd en had het in 30 seconden werkend. Met 1 minuut extra op toegang via mijn netwerk te krijgen.

Automatische starten bij reboot zit er al in.

Handige commando's
/etc/init.d/monit stop
/etc/init.d/monit start
/etc/init.d/monit restart
/etc/init.d/monit reload
/etc/init.d/monit status
cat /var/log/monit.log

Wat geeft die cat /var/log/monit.log bij jou als laatste paar regels na een /etc/init.d/monit restart ?

(Vergeet ook niet de /etc/monit/monitrc aan te passen zoals ik heb gedaan met: )
set httpd port 2812 and
allow 0.0.0.0/0

Ook kun je met netstat -an | grep LISTEN kijken of er iets op poort 2812 luistert.

rvk wijzigde deze reactie 21-02-2019 11:53 (10%)

• moca007
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 19:02
Kwam vandaag een verstofte raspberry pi 3 tegen in de kast, was van plan een miracast te bestellen ben bezig met een project om mijn iphone scherm op de navigatischerm in de auto te krijgen. Heb een oplossing gevonden en met miracast en wat kabels. Maar dacht misschien een optie om raspberry te gebruiken i.p.v. miracast stick te gaan kopen. Wie weet een kant en klare oplossing? Weet dat osmc vroeger AirPlay ondersteunde

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:00
moca007 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:05:
Kwam vandaag een verstofte raspberry pi 3 tegen in de kast, was van plan een miracast te bestellen ben bezig met een project om mijn iphone scherm op de navigatischerm in de auto te krijgen. Heb een oplossing gevonden en met miracast en wat kabels. Maar dacht misschien een optie om raspberry te gebruiken i.p.v. miracast stick te gaan kopen. Wie weet een kant en klare oplossing? Weet dat osmc vroeger AirPlay ondersteunde
Airplay werd niet meer ondersteund sinds ios9 vanwege drm gedoe. Maar, is dat in Leia ondertussen niet opgelost. Alhoewel OSMC Leia natuurlijk nog niet stable is, kun je het met een nightly proberen?

who put a "stop payment" on my reality check

• Freee!!

Freee!!

moca007 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:05:
Ik zou die Raspberry Pi lekker inzetten voor een Pi-Hole en je Miracast-plan ongewijzigd doorzetten.

• icecreamfarmer
rvk schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:50:
[...]

Ik heb nét monit geïnstalleerd en had het in 30 seconden werkend. Met 1 minuut extra op toegang via mijn netwerk te krijgen.

Automatische starten bij reboot zit er al in.

Handige commando's
/etc/init.d/monit stop
/etc/init.d/monit start
/etc/init.d/monit restart
/etc/init.d/monit reload
/etc/init.d/monit status
cat /var/log/monit.log

Wat geeft die cat /var/log/monit.log bij jou als laatste paar regels na een /etc/init.d/monit restart ?

(Vergeet ook niet de /etc/monit/monitrc aan te passen zoals ik heb gedaan met: )
set httpd port 2812 and
allow 0.0.0.0/0

Ook kun je met netstat -an | grep LISTEN kijken of er iets op poort 2812 luistert.
pi@Pi:~ $ /etc/init.d/monit start
[....] Starting monit (via systemctl): monit.serviceJob for monit.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status monit.service" and "journalctl -xe" for details.
pi@Pi:~ $ systemctl status monit.service
● monit.service - LSB: service and resource monitoring daemon
Loaded: loaded (/etc/init.d/monit; generated; vendor preset: enabled)
Active: failed (Result: exit-code) since Thu 2019-02-21 19:19:57 CET; 1min 33
Docs: man:systemd-sysv-generator(8)
Process: 3912 ExecStart=/etc/init.d/monit start (code=exited, status=1/FAILURE

feb 21 19:19:57 Pi systemd[1]: Starting LSB: service and resource monitori
feb 21 19:19:57 Pi monit[3912]: Starting daemon monitor: monit/etc/monit/m
feb 21 19:19:57 Pi monit[3912]: failed!
feb 21 19:19:57 Pi systemd[1]: monit.service: Control process exited, code
feb 21 19:19:57 Pi systemd[1]: Failed to start LSB: service and resource m
feb 21 19:19:57 Pi systemd[1]: monit.service: Unit entered failed state.
feb 21 19:19:57 Pi systemd[1]: monit.service: Failed with result 'exit-cod
lines 1-13/13 (END)...skipping...
● monit.service - LSB: service and resource monitoring daemon
Loaded: loaded (/etc/init.d/monit; generated; vendor preset: enabled)
Active: failed (Result: exit-code) since Thu 2019-02-21 19:19:57 CET; 1min 33s ago
Docs: man:systemd-sysv-generator(8)
Process: 3912 ExecStart=/etc/init.d/monit start (code=exited, status=1/FAILURE)

feb 21 19:19:57 Pi systemd[1]: Starting LSB: service and resource monitoring daemon...
feb 21 19:19:57 Pi monit[3912]: Starting daemon monitor: monit/etc/monit/monitrc:300: syntax error '^O'

feb 21 19:19:57 Pi monit[3912]: failed!
feb 21 19:19:57 Pi systemd[1]: monit.service: Control process exited, code=exited status=1
feb 21 19:19:57 Pi systemd[1]: Failed to start LSB: service and resource monitoring daemon.
feb 21 19:19:57 Pi systemd[1]: monit.service: Unit entered failed state.
feb 21 19:19:57 Pi systemd[1]: monit.service: Failed with result 'exit-code'.
Krijg dus een fout bij het opstarten.

• rvk
icecreamfarmer schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:24:
[...]
Krijg dus een fout bij het opstarten.
Hoe ziet je /etc/monit/monitrc eruit want daar lijkt iets mis te gaan.

• icecreamfarmer
rvk schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:28:
[...]

Hoe ziet je /etc/monit/monitrc eruit want daar lijkt iets mis te gaan.
Had hem geprobeerd te uninstallen en opnieuw erop te zetten maar dat geeft ook foutmeldingen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• rvk
icecreamfarmer schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:35:
[...]
Had hem geprobeerd te uninstallen en opnieuw erop te zetten maar dat geeft ook foutmeldingen.
Weet ik nog niet hoe de /etc/monit/monitrc eruit ziet want die '^O' lijkt mij toch een probleem.
Ook de /var/log/monit.log heb je nog niet gegeven.

• icecreamfarmer
rvk schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:49:
[...]

Weet ik nog niet hoe de /etc/monit/monitrc eruit ziet want die '^O' lijkt mij toch een probleem.
Kom ik niet meer in krijg de melding dat de toegang geweigerd is.
Opnieuw installeren kan ik ook niet want dan geeft hij ook foutmeldingen. De hele folder verwijderen kan ook niet want dan krijg ik ook een toegang geweigerd melding.

• rvk
icecreamfarmer schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:01:
[...]
Kom ik niet meer in krijg de melding dat de toegang geweigerd is. Opnieuw installeren kan ik ook niet want dan geeft hij ook foutmeldingen. De hele folder verwijderen kan ook niet want dan krijg ik ook een toegang geweigerd melding.
Dit werkt bij mij prima:

code:
1
2
sudo apt-get remove --purge monit
sudo rm /etc/monit -R

Aangezien de laatste reacties over Monit gingen heb ik ook even gekeken.
Hier lees ik echter dat het aan te raden is om de logging op een externe hdd of usb stick te zetten.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben bij het gebruik van Monit.
Kan een usb-stick mounten en dan daar de logging opzetten.
Maar schrijft Monit inderdaad zoveel weg ?

2250 WP Zuid PVoutput

• rvk
MdO82 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:41:
Hier lees ik echter dat het aan te raden is om de logging op een externe hdd of usb stick te zetten.
Ik werk zelf (nog) niet met monit. Maar voor mijn VOIP RPI (met Asterisk) heb ik alles op een USB-stick lopen (alleen boot gaat via sdcard maar het moet ook te doen zijn om te booten vanaf USB, hoewel ik dat niet voor elkaar kreeg).

De RPI doet zelf al de nodige moeite om niet teveel naar sdcard weg te schrijven maar als je je zorgen maakt over levensduur dan kun je inderdaad bepaalde mappen op een USB zetten.

Je kunt ook bepaalde logfiles naar een ramfs schrijven (als ze niet belangrijk genoeg zijn om een reboot te overleven).

• icecreamfarmer
rvk schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:49:
[...]

Opnieuw geinstalleerd. Toen kon ik hem starten. Ik wijzig de config conform wat jij zegt en krijg dit weer:
Members only:

Monit.log zegt dit:
Members only:

Net alles weer terug gebracht in de config en nu webserverw eer aangezet en het werk t weer 8)7 .
Raar gebeuren maar in ieder geval hartstikke bedankt.

Edit het lijkt aan de start delay te liggen zet ik die aan zoals het hoort volgens de handleiding van domoticz dan kom ik er niet meer in. Zou het zijn dat ik te ongeduldig ben geweest :D .

icecreamfarmer wijzigde deze reactie 22-02-2019 14:25 (3%)

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

offtopic:
@icecreamfarmer Waarom zet je dat in [spoiler]-tags en niet in [code]? Dan ben je meteen ook van die smileys af.

• icecreamfarmer
Evanescent schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:36:
offtopic:
@icecreamfarmer Waarom zet je dat in [spoiler]-tags en niet in [code]? Dan ben je meteen ook van die smileys af.
Omdat mijn naam er in voorkomt en die niet het web op hoeft.

Volgende uitdaging is om pi-hole te laten monitoren.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:32
icecreamfarmer schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:53:
[...]

Omdat mijn naam er in voorkomt en die niet het web op hoeft.

Volgende uitdaging is om pi-hole te laten monitoren.
Dan kun je beter [membersonly] tags gebruiken, want nu wordt het alsnog gewoon geïndexeerd.

zcflevo.nl

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

icecreamfarmer schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:53:
[...] Omdat mijn naam er in voorkomt en die niet het web op hoeft.
offtopic:
That's cute maar dat wij het niet kunnen lezen omdat het zwart-op-zwart is wilt niet zeggen dat Google en consorten daar moeite mee heeft. Probeer maar eens een Ctrl+A terwijl de spoiler zwart is. ;) Als je het niet geïndexeerd wilt hebben, moet je het tussen [mo]-tags (members only) zetten. Nog beter is om het gewoon helemaal niet op het web te plaatsen als het daar niet terecht moet komen. ;)

Evanescent wijzigde deze reactie 22-02-2019 14:15 (6%)

• icecreamfarmer
Evanescent schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:14:
[...]

offtopic:
That's cute maar dat wij het niet kunnen lezen omdat het zwart-op-zwart is wilt niet zeggen dat Google en consorten daar moeite mee heeft. Probeer maar eens een Ctrl+A terwijl de spoiler zwart is. ;) Als je het niet geïndexeerd wilt hebben, moet je het tussen [mo]-tags (members only) zetten. Nog beter is om het gewoon helemaal niet op het web te plaatsen als het daar niet terecht moet komen. ;)
Dank, dacht dat spoilers automatisch members only waren. Zal het aanpassen.

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True