Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 10:45
Crontab werkt inmiddels ook! Inmiddels ook een PIR en een 8 Relais kaartje aan de pi geknoopt. Alleen wat een gepuzzel met wiringpi en bcm's en GPIO's :|

Parklife

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:02
alesandro_46 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 22:10:
De afmetingen van het relaisbordje staan niet weergegeven, dat maakt het wat lastiger inschatten.

Misschien past het in een opbouwkabeldoos van de lokale bouwmarkt?

[Afbeelding]
Nice. Lekker simpel en effectief!. heb er gelijk 1 gehaald. (wel een iets andere), maar gaat idd prima. Nog ruimte over om nog wat meer voor dit soort constructies te maken.

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:31
Ik probeer met een Pi 3b en een pi cam een ONVIF (!) compatible camera te maken, maar ik krijgt het niet werkend.

Ik heb de instructies gevolgd via:

https://github.com/BreeeZe/rpos

Daar liep ik vast op de npm install. Op een andere manier toch kunnen installeren, maar de onvif stream komt er niet uit.

Ook een kant en klare iso gedownload die aangeeft dit te doen via:

https://www.lingodigit.co...-pi-test-firmware-update/

Dat werkt helemaal niet, het systeem boot niet eens.

Heeft iemand een ONVIF pi met pi Cam werkend gekregen ? Wellicht wil je de iso delen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:45

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Ik ben van plan om te upgraden van een 3B naar een 3B+, maar moet ik dan mijn OS opnieuw flashen of hoeft dat niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:02
Militia Pilot schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:31:
Ik ben van plan om te upgraden van een 3B naar een 3B+, maar moet ik dan mijn OS opnieuw flashen of hoeft dat niet?
https://www.raspberrypi.o...tion/raspbian/updating.md
If moving to a new Pi model (for example the Pi 3B+), you may also need to update the kernel and the firmware using the instructions above.
Dus zorg dat je SD kaart eerst helemaal up to date is met de laatste versie en firmware+kernel .. en dan zou je hem zo om moeten kunnen prikken.
En er is net een nieuwe versie uit:
https://www.raspberrypi.o...ian-update-november-2018/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Heb ik mijn rpi 3b+ gesloopt? :X

Retropie overgezet en de rpi lag tijdelijk los (hdmi, power en utp aangesloten). Na een reboot van retropie bleef enkel de rode led branden. Het ligt niet aan de sd kaart of voeding (werken namelijk wel met een andere rpi 3b+). Ventilator getest en die werkt niet meer op 3.3v, dus het lijkt erop dat de 3.3v is kortgesloten?

Is dit een duur leer momentje of een garantie kwestie? Lees namelijk best veel verhalen van mensen met een rpi 3b+ en een boot/3.3v probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Freakster86 schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:52:
Heb ik mijn rpi 3b+ gesloopt? :X

Retropie overgezet en de rpi lag tijdelijk los (hdmi, power en utp aangesloten). Na een reboot van retropie bleef enkel de rode led branden. Het ligt niet aan de sd kaart of voeding (werken namelijk wel met een andere rpi 3b+). Ventilator getest en die werkt niet meer op 3.3v, dus het lijkt erop dat de 3.3v is kortgesloten?

Is dit een duur leer momentje of een garantie kwestie? Lees namelijk best veel verhalen van mensen met een rpi 3b+ en een boot/3.3v probleem.
Klopt, ik heb ook een defecte RPi 3B+ gehad, maar dat was redelijk snel (en zonder dat ik zelf al had zitten klooien nog O-)) Je kunt proberen of je garantie krijgt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@Room42 Het is over en uit voor deze pi. De wiki doorgenomen en internet afgezocht. Het is zeker weten kortsluiting van de 3.3v geweest (hoe, geen idee) en dat is niet te repareren. In vervolg een rpi altijd in een case doen. Dure 10 minuten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:11
Freakster86 schreef op maandag 3 december 2018 @ 00:46:
@Room42 Het is over en uit voor deze pi. De wiki doorgenomen en internet afgezocht. Het is zeker weten kortsluiting van de 3.3v geweest (hoe, geen idee) en dat is niet te repareren. In vervolg een rpi altijd in een case doen. Dure 10 minuten ;(
Misschien gewoon garantie?
of je moet al kortsluiting hebben gemaakt om hem zonder behuizing op een metalen voorwerp te leggen, anders maakt hij volgens mij niet zo snel kortsluiting.
Heb meerdere pi's buiten de behuizing gebruikt en die gingen niet zo spontaan kapot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@zoeperman Gekocht via de duits otto truc. Garantie claimen wordt ingewikkeld en is voor die 20 euro te veel moeite. Dan bestel ik liever gewoon een nieuwe ;) Had er gelukkig gelijk 2 besteld. En daarnaast voelt het ook als een gevalletje eigen schuld, ook al weet ik niet precies hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:30

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik ben nu al een tijd bezig om een rpi3 te laten booten van een ssd.
Ik heb met win32 diskimager een kopie gemaakt, die weer terug geladen etcher naar de ssd (via een sata->usb kabel)
In de rpi3 heb ik program_usb_boot_mode=1 in /boot/config.txt.
$ vcgencmd otp_dump | grep 17:
17:3020000a
De sd card verwijdert, en hij boot van de ssd. Echter krijg ik berichten dat hij niet verder boot omdat het root account gelocked is, of dat hij root bestandsysteem niet kan vinden.
In cmdline.txt staat nog wel root=/dev/mmcblk0p2. Geeft dat deze fouten?

Als ik een verse raspbian erop zet, gaat hetwel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Laatst online: 00:02
sander817 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:09:
In cmdline.txt staat nog wel root=/dev/mmcblk0p2. Geeft dat deze fouten?

Als ik een verse raspbian erop zet, gaat hetwel goed
Je moet idd zorgen dat de root in cmdline.txt verwijst naar het juiste filesysteem.
(En controleer ook je fstab bestand)

Als een "verse" raspbian er opzet die het doet kan je ook daar kijken wat er anders is.

Had je ook al de oorspronkelijke sdcard helemaal geüpdatet naar de laatste versie van raspbian? Want het kan ook nog zo zijn dat je firmware niet up to date is op de oude SD image.

program_usb_boot_mode=1 heb je ook maar 1 keer nodig tijdens een boot. Daarna kan die regel dus weer weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

u_nix_we_all schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:17:
[...]

Die heb ik net geprobeerd, en daar is vwb de i2c adressering niets veranderd. Ik heb de patches van hier erbij gepakt: https://github.com/wilberforce/lcdproc
Daarmee kun je de layout in de config doen, en dat werkt nu goed voor mij. Ik snap alleen niet hoe dat zit met die losse hd44780.so file die daar staat, die zit niet source van lcdproc ...
Dit verhaal heeft voor mij inmiddels een leuk vervolg gekregen. Ik had (blijkbaar inmiddels al bijna 2 jaar) een 20x4 HD44780 display werkend over I2C:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1830/28305445077_527f81774b_b.jpgIMG_0194 by Chris Hogevonder, on Flickr

Alleen heeft dit display een paar nadelen, hij is traag (scollen moet heel traag, anders wordt het letterlijk alleen nog een blur...), het contrast is vrij laag en de inkijkhoek erg beperkt, geeft erg veel licht (het hele scherm licht blauw op, met witte letters) en hij is veel te groot voor de behuizing waar ik m'n pi in wil bouwen.

Dus heb ik een ander scherpje op de kop getikt, namelijk een 20x4 oled van wide.hk:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/Y3UAAMXQeW5TalcD/s-l300.jpg
Qua actief scherm bijna gelijk, maar qua buitenafmetingen een stuk kleiner. En oled, dus alleen de pixels geven licht en reactietijd vele malen hoger dan van een LCD.

Alleen gebruikt dit scherm geen HD44780, maar een SSD1311-controller, die vergelijkbaar is, maar niet helemaal. De initialisatie is bijvoorbeeld anders.

Op Sourceforge is er in 2013 een gebruiker geweest die een driver in elkaar heeft gehackt voor een 16x2 variant. Die werkt, maar alleen voor de bovenste 2 regels. In de code heb ik de regel wel gevonden die nodig is om 4 regels actief te krijgen, maar ik wil eigenlijk kijken of ik niet een nettere driver kan opbouwen, die gebruik kan maken van alle variabelen die in LCDd.conf opgenomen worden (zoals dus schermgrootte, maar ook karaktertabel en helderheid) en deze als eigen driver compileren, ipv een gehackte HD44780-driver.

Alleen heb ik nog nooit een letter geprogrammeerd :X Ik kan wel de broncode interpreteren, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen om de HD44780 zo te verbouwen dat variabelen werken en de juiste initialisatie erin komt te staan.

Of te wel, als iemand eens met mij wil kijken...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Heb ik weer...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3KD2ph5l.jpg
Onderlinge afstand is 24 mm en kan dus niet op afstand van .1" pitch gesoldeerd worden.
De tuimelschakelaars zitten nog los, dus nog niets aan de hand, alleen wat meer werk.

To do list:
  • Bajonet gloeilampjes vervangen door helder witte leds
  • Originele RPI voeding vervangen voor Mean Well 5V/15Watt
  • 5 volt gezekerde powerprint bouwen voor versterkertje, pi zero, bedieningsleds, relays, powerbank, enz.
  • Analoge VU-Meter print bouwen, de audio van de pi zero wordt op een bepaalde level ingesteld
  • De front log potmeter regelt de ingang van het versterkertje
  • Het mooiste zou zijn een auto-level controler (AGC) voor de vu-meters, deze dienen meer voor de show
  • Ingebouwde mono speaker aansturen
  • Koptelefoon aansturen en/of uitschakelen van de speakers-out
Ach, ik heb alle tijd... vaak is het luisteren naar de muziek al gaaf!

Ik bedien de Pi's met Volumio en moOde met mijn W10 tablet met de Chimney app. (helaas in de store verdwenen). Werkt ook met W10 32/64 desktops computers/laptops.
Erg jammer :'(

Misschien iemand anders een W10 app tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:54
Mijn Raspberry Pi begint toch steeds belangrijker voor me te worden qua functies zoals Home Assistent, FR24, PiHole, Trading bot.

Er zit aardig wat configuratiewerk in, daarom ben ik er best bang voor als mijn SD kaart de geest geeft, ik maak wel geregeld backups, maar dan nog.

Wat zijn de meest betrouwbare SD kaarten voor de Pi? Soort van heavy duty SD kaarten? Of is het mogelijk mijn huidige SD installatie te migreren naar een externe HDD?

[ Voor 9% gewijzigd door Danielson op 30-12-2018 10:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:10
Draai hier al zo'n 2,5 jaar 7x24 zonder enig probleem (knock on wood) met standaard Kingstone kaartjes. Wel met wat extra maatregelen:
  1. gebruik een overgedimensioneerde sdkaart (16 of 32 Gb)
  2. verander het root filesysteem (/) type van ext4 naar f2fs (speciaal voor flash geheugens).
  3. maak voor /tmp, /var/log gebruik van ramdisk tmpfs in /etc/fstab.
  4. mount je root filesystem (/) met opties noatime en nodiratime
Met deze setup zou elke SD kaart van een gerenomeerd merk het het moeten kunnen uithouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 16:43
Danielson schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:49:
Mijn Raspberry Pi begint toch steeds belangrijker voor me te worden qua functies zoals Home Assistent, FR24, PiHole, Trading bot.

Er zit aardig wat configuratiewerk in, daarom ben ik er best bang voor als mijn SD kaart de geest geeft, ik maak wel geregeld backups, maar dan nog.

Wat zijn de meest betrouwbare SD kaarten voor de Pi? Soort van heavy duty SD kaarten? Of is het mogelijk mijn huidige SD installatie te migreren naar een externe HDD?
De Pi waar ik OpenHab op draai is voorzien van een externe ssd. Root is op deze schijf gemount, enkel de boot partitie zit nog op de SD kaart (als ik me niet vergis). Dit ging wel niet zonder slag of stoot. Ten eerste moet je voeding sterk genoeg zijn, ten tweede levert de USB poort van de Pi niet genoeg stroom voor de schijf wat je kunt oplossen met een speciaal kabeltje om de voeding van een andere bron af te takken, ten derde werkt dit blijkbaar niet zomaar met elke USB schijf enclosure. Met de eerste enclosure die ik gekocht had kreeg ik de schijf niet gemount. Onder windows waren er nochtans geen problemen om de schijf te lezen/schrijven. Dan maar een andere enclosure gekocht en deze deed het wel.
Teleflubbie schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:38:
  • maak voor /tmp, /var/log gebruik van ramdisk tmpfs in /etc/fstab.
Zo verlies je toch al je logging na reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
teaser schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:00:
[...]
Yep. Maar dat is waarschijnlijk in de meeste gevallen geen probleem, tenzij je last hebt van een systeem dat soms 'spontaan' reboot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleflubbie
DYI Alarminstallatie met ESP8266 en Raspberry
Eindelijk weer een zelfbouw project afgerond. De alarminstallatie in onze nieuwe woning. Bestaande uit:

Controller unit:
  • Raspberry Pi
  • Controller board met relais voor sirene, flitser, etc. en input IO voor sensoren.
  • 12v voeding met UPS functionaliteit (MeanWell PSC-60A)
  • 12v accu
  • Zelf geschreven C applicatie met:
  • webserver voor bediening
  • logica voor monitoren van sensoren en schakelen alarms
  • communicatie met smartcard reader (Wiegand protocol)
  • logica voor monitoren van netspanning en 12V (shutoff)
  • MQTT updates naar Mosquitto/Domoticz
Card Reader Unit
  • ESP8266 (Wemos Mini Pro D1)
  • RC522 RFID Card reader module
  • Zelf geschreven C applicatie voor:
  • Scannen en programmeren van smart cards
  • Communicatie met Controller unit (Wiegand protocol)
Motion Sensor & Sirene Units
  • Radar module XYC-WB-DC1 getweakt om de gevoeligheid te kunnen bijstellen.
  • Piezo Sirene 100dB.
Inmiddels is alles geïnstalleerd en operationeel.
Alarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:46
Teleflubbie schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:02:
Eindelijk weer een zelfbouw project afgerond. De alarminstallatie in onze nieuwe woning. Bestaande uit:

Controller unit:
  • Raspberry Pi
  • Controller board met relais voor sirene, flitser, etc. en input IO voor sensoren.
  • 12v voeding met UPS functionaliteit (MeanWell PSC-60A)
  • 12v accu
  • Zelf geschreven C applicatie met:
  • webserver voor bediening
  • logica voor monitoren van sensoren en schakelen alarms
  • communicatie met smartcard reader (Wiegand protocol)
  • logica voor monitoren van netspanning en 12V (shutoff)
Card Reader Unit
  • ESP8266 (Wemos Mini Pro D1)
  • RC522 RFID Card reader module
  • Zelf geschreven C applicatie voor:
  • Scannen en programmeren van smart cards
  • Communicatie met Controller unit (Wiegand protocol)
Motion Sensor & Sirene Units
  • Radar module XYC-WB-DC1 getweakt om de gevoeligheid te kunnen bijstellen.
  • Piezo Sirene 100dB.
[Afbeelding: Alarm]
Leuk project. Hoe heb je de alarmzones gemaakt? Werk je op basis van 2 kOhm weerstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
FrankHe schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:48:
[...]

Leuk project. Hoe heb je de alarmzones gemaakt? Werk je op basis van 2 kOhm weerstanden?
Elke zone (sensor module) heeft gewoon zijn eigen bekabeling en GPIO ingang op de raspberry. Dat is de reden dat ik ook voor de centrale controller een Raspberry heb genomen. Een ESP8266 heeft te weinig GPIO inputs om een redelijk aantal zones aan te kunnen. ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:46
Teleflubbie schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:00:
[...]

Elke zone (sensor module) heeft gewoon zijn eigen bekabeling en GPIO ingang op de raspberry. Dat is de reden dat ik ook voor de centrale controller een Raspberry heb genomen. Een ESP8266 heeft te weinig GPIO inputs om een redelijk aantal zones aan te kunnen. ,
Check. Mijn vraag is eigenlijk of je naast het alarmcontact ook een sabotagecontact hebt en of je daarvoor weerstanden gebruikt zoals gebruikelijk is bij dergelijke opstellingen? Welke buffering heb je op de GPIO inputs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
Op de modules zit een sabotagecontact. Openen van de modules en/of doorknippen van de bedrading kan ik signaleren. De buffering gebreurd via opto-couplers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
@Teleflubbie @FrankHe Op YT staan interessante video's van user SuperHouseTV.

Zie ook de andere delen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Teleflubbie schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:02:

[Afbeelding: Alarm]
De afbeelding staat blijkbaar in een map met een wachtwoord erop :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleflubbie
nero355 schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:22:
[...]

De afbeelding staat blijkbaar in een map met een wachtwoord erop :)
Dank voor de hint.....Als het goed is nu wel zichtbaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Craetive
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-05 14:01
Toevallig tijdens een opruimbeurt weer mijn Raspberry Pi 3 B tegen gekomen en dan begint het toch weer allemaal te kriebelen :P. Afgelopen dagen dus flink bezig geweest met het herconfiguren van een klein thuisservertje met:
  • OpenVPN (In eerste instantie via Pivpn.io, maar ik kreeg daar het lokale netwerk maar niet aan de praat. Vervolgens toch maar voor Angristan's script gekozen en die draait uiteraard als een zonnetje)
  • Pi-Hole (werkt zowel lokaal als via de VPN)
  • Dichtgetimmerde Firewall d.m.v. UFW (al draait dit meer voor spek en bonen aangezien de router alleen poort 1149 toelaat, maar toch leuk om dit eens op lokaal niveau goed te configureren)
  • Fail2Ban die automatisch aanslaat op OpenVPN bij 3 verkeerde handshakes en uitgebreid logs stuurt bij een ban.
En dat alles met redelijk laag memory gebruik :*) Dus ik ben tevreden! Kijken hoelang het duurt voordat de SD het weer begeeft :+

Het enige wat ik eigenlijk nog mis is een tooltje waarmee ik alles qua load, logs, onderhoud etc kan monitoren. Daarnaast moet ik ook nog naar iets kijken als DDNS en ben ik ook vergeten de Pi-Hole te configuren met DNS-Over-HTTPS, dus er zijn zeker nog verbeterpunten. :9

[ Voor 6% gewijzigd door Craetive op 04-01-2019 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:08
FooBarz schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:54:
Toevallig tijdens een opruimbeurt weer mijn Raspberry Pi 3 B tegen gekomen en dan begint het toch weer allemaal te kriebelen :P. Afgelopen dagen dus flink bezig geweest met het herconfiguren van een klein thuisservertje met:

<knip>

Het enige wat ik eigenlijk nog mis is een tooltje waarmee ik alles qua load, logs, onderhoud etc kan monitoren. Daarnaast moet ik ook nog naar iets kijken als DDNS en ben ik ook vergeten de Pi-Hole te configuren met DNS-Over-HTTPS, dus er zijn zeker nog verbeterpunten. :9
Voor het monitoren heb je misschien iets aan RPI-Monitor? Veel info op een overzichtelijke pagina en je kan het uitbreiden met andere "modules".

Noob vraag wellicht, waarom zou je de Pi-Hole willen configureren met DNS-Over-HTTPS?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-05 07:23
alesandro_46 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:22:
[...]

Voor het monitoren heb je misschien iets aan RPI-Monitor? Veel info op een overzichtelijke pagina en je kan het uitbreiden met andere "modules".

Noob vraag wellicht, waarom zou je de Pi-Hole willen configureren met DNS-Over-HTTPS?
DNS over HTTPS
Even if you are visiting a site using HTTPS, your DNS query is sent over an unencrypted connection. That means that even if you are browsing https://cloudflare.com, anyone listening to packets on the network knows you are attempting to visit cloudflare.com.

The second problem with unencrypted DNS is that it is easy for a Man-In-The-Middle to change DNS answers to route unsuspecting visitors to their phishing, malware or surveillance site. DNSSEC solves this problem as well by providing a mechanism to check the validity of a DNS answer, but only a single-digit percentage of domains use DNSSEC.

To combat this problem, Cloudflare offers DNS resolution over an HTTPS endpoint. If you build a mobile application, browser, operating system, IoT device or router, you can choose for your users to use the DNS over HTTPS endpoint instead of sending DNS queries over plaintext for increased security and privacy of your users.
@FooBarz

Ik heb deze guide gebruikt. Ging zeer vlot.
Hierdoor kan je de cloudflared tool installeren en vervolgens je upstream DNS aanpassen naar je pihole machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craetive
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-05 14:01
Deze had ik al gevonden en is inderdaad ongeveer de richting waar ik heen wil. Thanks!

Ik baal alleen dat al die pakketten tegenwoordig gebundeld worden met een eigen webserver. Lijkt mij vrij onzinnig om naast Lighttpd weer een andere webserver er naast te draaien voor RPi-Monitor :F. Maar goed, ik was al van plan om alles binnenkort over te zetten naar Nginx
Omdat DNS-requests altijd plaintext verstuurd worden, zelfs wanneer je een site over https bezoekt. Iemand met een packetsniffer op je netwerk weet dus alsnog welke sites je bezoekt en dit voorkom je via DoH. Daarnaast voorkomt het ook DNS hijacking, een vorm van MITM waarbij je DNS requests worden gemanipuleerd om malafide sites voor te schotelen.

Ik moet toegeven dat de kans dat dit je lokaal overkomt vrij nihil is, maar als je toch bezig bent kun je het beter goed doen ;)
SanderH_ schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:57:
[...]
@FooBarz
Ik heb deze guide gebruikt. Ging zeer vlot.
Hierdoor kan je de cloudflared tool installeren en vervolgens je upstream DNS aanpassen naar je pihole machine.
Yes was 'm tegen gekomen! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:07

Toppe

Oké ✅

Ik heb op het werk een Raspberry Pi draaien met daarop Chronium als kiosk.

Het scherm waarop het draait (Philips 243V5L) is via HDMI aangesloten, nu heb ik rond om een balk van 2CM wat ik mis.

Dit is ook zo met het opstarten, iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
Toppe schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:14:
Ik heb op het werk een Raspberry Pi draaien met daarop Chronium als kiosk.

Het scherm waarop het draait (Philips 243V5L) is via HDMI aangesloten, nu heb ik rond om een balk van 2CM wat ik mis.

Dit is ook zo met het opstarten, iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Ik vermoed in de Overscan settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:07

Toppe

Oké ✅

Hmm klopt. Had hem al eens aan en uit gezet via raspi-config maar dat deed niets. Aanpassen via /boot/config.txt deed 't m!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik wil van de raspberry pi een autoradio vervanger maken, ik heb een rpi 1(b+),2 en 3 (allemaal ethernet) en de 7" touchscherm ..
Nu wil ik 4.0 geluid voor de auto (ford c-max) en ik zit nog een beetje te twisten over de hardware die ik toe wil gaan passen ..

Wat zou ik kunnen doen aan hw/software :?

ps ik heb wat youtube video's gezien en (september 2018) en opencrankshaft (android open auto) lijkt me wel wat voor de navigatie / gps gedeelte ..

Maar standalone zou ik hem ook graag gebruiken (zonder gps dan)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58

Canis Lupus

Vosbot

vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:52:
ik wil van de raspberry pi een autoradio vervanger maken, ik heb een rpi 1(b+),2 en 3 (allemaal ethernet) en de 7" touchscherm ..
Deze gezien [tweakers frontpage]?

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:52:
Nu wil ik 4.0 geluid voor de auto (ford c-max) en ik zit nog een beetje te twisten over de hardware die ik toe wil gaan passen ..

Wat zou ik kunnen doen aan hw/software :?

ps ik heb wat youtube video's gezien en (september 2018) en opencrankshaft (android open auto) lijkt me wel wat voor de navigatie / gps gedeelte ..

Maar standalone zou ik hem ook graag gebruiken (zonder gps dan)
Wellicht beter om gewoon een Android radio te kopen? Zijn scherp geprijst op Ali etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ongeveer zo ver was ik al vorig jaar maar zag ff 1,2,3 nog niks over audio (keek ik eroverheen?)
ik heb een dvb-t/sdr usb ding erbij .. dus dat gaat wel redelijk goed komen

De oude radio was natuurlijk een 4x 30w versterken ofzo ..tja en dat mis ik nu.
Dacuuu schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:35:
[...]
Wellicht beter om gewoon een Android radio te kopen? Zijn scherp geprijst op Ali etc..
Dan had ik beter in de Android radio topic deze vraag kunnen stellen ;) .. ik stel hem hier :)

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 07-01-2019 14:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:38:
Dan had ik beter in de Android radio topic deze vraag kunnen stellen ;) .. ik stel hem hier :)
Dat is inderdaad een invalshoek.
Maar stel je wist niet dat Android radio's bestonden, dan had je misschien gedacht van..WTF waarom zegt niemand dit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:32
vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:38:
[...]

Ongeveer zo ver was ik al vorig jaar maar zag ff 1,2,3 nog niks over audio (keek ik eroverheen?)
ik heb een dvb-t/sdr usb ding erbij .. dus dat gaat wel redelijk goed komen

De oude radio was natuurlijk een 4x 30w versterken ofzo ..tja en dat mis ik nu.

[...]

Waar ben je precies naar op zoek? Radio kan via internet, DAB+ of FM. Volgens mij zijn daar best kant en klare oplossingen voor. Of ben je op zoek naar hoe je dan uiteindelijk het geluid over de speakers krijgt? Dan zou ik eens kijken naar een 4.0 (of 4.1) versterkerbordje (AliExpress) of twee 2.0 bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barrymossel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:43:
[...]

Waar ben je precies naar op zoek? Radio kan via internet, DAB+ of FM. Volgens mij zijn daar best kant en klare oplossingen voor. Of ben je op zoek naar hoe je dan uiteindelijk het geluid over de speakers krijgt? Dan zou ik eens kijken naar een 4.0 (of 4.1) versterkerbordje (AliExpress) of twee 2.0 bordjes.
Ik doe radio via een DVB-t, daarmee kan ik FM dab+ enzv ontvangen .. (SDR aka software defined radio) dat is zeker een project wat ik je kan adviseren om mee te spelen .. alleen de RPI trekt het snel al niet meer in combinatie met een gui ..

Nu ik zit meer met het geluid dus, de auto radio heeft natuurlijk stereo voor en achter .. + links en rechts
ik wil het geluid eigenlijk kunnen aansturen over deze 4 locaties, (per kanaal?) en beetje af kunnen stellen.

of kan ik deze vraag beter in NOS stellen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:16:
[...]

Ik doe radio via een DVB-t, daarmee kan ik FM dab+ enzv ontvangen .. (SDR aka software defined radio) dat is zeker een project wat ik je kan adviseren om mee te spelen .. alleen de RPI trekt het snel al niet meer in combinatie met een gui ..

Nu ik zit meer met het geluid dus, de auto radio heeft natuurlijk stereo voor en achter .. + links en rechts
ik wil het geluid eigenlijk kunnen aansturen over deze 4 locaties, (per kanaal?) en beetje af kunnen stellen.

of kan ik deze vraag beter in NOS stellen ?
Ik denk dat ik dan de autoradio gewoon in stand zou houden en de RPi op de aux daarvan zou aansluiten. Als je dat niet wilt dan zou ik het gewoon eens op een caraudio forum vragen of hier een eigen topic aanmaken: Audio en HiFi

Je bent in ieder geval op zoek naar een versterker. Welke de opties heeft die doet wat jij wilt, moet je zelf denk ik even uitzoeken. Zoiets kan lijkt me al werken, maar dan heb je alleen afstelling voor/achter (niet links rechts): https://www.conrad.nl/p/b...er-4-kanaals-200-w-372807

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barrymossel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:39:
[...]

Ik denk dat ik dan de autoradio gewoon in stand zou houden en de RPi op de aux daarvan zou aansluiten. Als je dat niet wilt dan zou ik het gewoon eens op een caraudio forum vragen of hier een eigen topic aanmaken: Audio en HiFi
de autoradio frame heb ik al gedemonteerd voor het project ;) .. dus dat gaat hem niet meer worden
Je bent in ieder geval op zoek naar een versterker. Welke de opties heeft die doet wat jij wilt, moet je zelf denk ik even uitzoeken. Zoiets kan lijkt me al werken, maar dan heb je alleen afstelling voor/achter (niet links rechts): https://www.conrad.nl/p/b...er-4-kanaals-200-w-372807
Niet perse versterker maar als ik op de chinese website(s) vind ik veel 2.0 meuk en 7.x usb adapters .. maar niks om 4.x geluid voor de auto te maken ..

En ja als dit zo "lastig" is dan ga ik wel meer denken over een android autoradio .. (wat wel jammer is)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:49:
[...]

de autoradio frame heb ik al gedemonteerd voor het project ;) .. dus dat gaat hem niet meer worden

[...]

Niet perse versterker maar als ik op de chinese website(s) vind ik veel 2.0 meuk en 7.x usb adapters .. maar niks om 4.x geluid voor de auto te maken ..

En ja als dit zo "lastig" is dan ga ik wel meer denken over een android autoradio .. (wat wel jammer is)
Je zou wel op zoek naar een versterker moeten zijn. Waar wil je anders je speakers aan aansluiten? In een autoradio zit bijvoorbeeld een versterker.

http://nl.aliexpress.com/...rd-50W-4/32799510099.html zou een mogelijkheid zijn (dan zou ik wel een step-up converter gebruiken naar 18-24V). Maar die Conrad optie is dus ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 16:56

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Ik wil graag een bestaande RPi opnieuw installeren zonder:

- De kapstok voor de meterkast waar de RPi staat weg te moeten halen
- De SD kaart uit de RPi te moeten halen en in een Windows PC te moeten klaar maken voor eerste gebruik.

Ik heb dus lopen zoeken op een Reinstall RPi over the Network en kwam bij onderstaande 2 webpagina's uit:

https://blog.webernetz.ne...spberry-over-the-network/

Vanuit deze website kwam ik uit bij: http://www.aoakley.com/ar...5-raspbian-enable-ssh.php

Op deze laatste site staat een .sh script welke ik aangepast heb om de laatste "Raspbian Stretch with desktop and recommended software" te downloaden/installeren??
In November 2016, the Raspberry Pi Foundation, quite sensibly, disabled SSH by default on new Raspbian SD card images. This Linux Bash script enables SSH on .img image files, without you having to write to an actual SD card first.
Ik zit nog met wat vragen. Voegt onderstaand script alleen een ssh bestand toe aan /boot binnen de image (.img) of wordt deze .img ook verder geinstalleerd zodat ik een frisse RPi heb die dus opnieuw geinstalleerd is, of moet ik na dit script nog de stappen uitvoeren zoals beschreven op de eerste webpagina, namelijk:

echo 1 > /proc/sys/kernel/sysrq
ssh user@host "dd if=2018-11-13-raspbian-stretch-full.img bs=4M" | pv | dd bs=4M of=/dev/mmcblk0
echo b > /proc/sysrq-trigger

Het script:
#!/bin/bash
# Andrew Oakley aoakley.com Public Domain 2016
# Check out cotswoldjam.org for RPi events in Gloucestershire
# I recommend you place this script in /usr/local/sbin
# Usage: sudo raspbian-image-enable-ssh [ imagefile.img ]
# If you ommit imagefile.img , then the latest version of RRaspbian Stretch with desktop and recommended software is downloaded

# Help
if [[ "$1" == "-h" || "$1" == "/?" || "$1" == "--help" ]]; then
echo "Enables SSH on a Raspbian image from Nov 2016 or later"
echo "Usage:"
echo " sudo `basename $0` [imagename]"
echo "If imagename is not supplied, downloads the latest version of Raspbian Stretch with desktop and recommended software."
exit
fi

# Need to be root - we'll be mounting loopback device
if [ "$(id -u)" != 0 ]; then
echo "You must be root to run this. Try:"
echo " sudo `basename $0` $*"
echo "or"
echo " `basename $0` -h"
echo "for help"
exit
fi

# Clear up from previous aborted run?
if [[ -e rpi-boot ]]; then
echo "Please remove 'rpi-boot'"
exit
fi

if [[ -z "$1" ]]; then
# No filename? Download latest Raspbian Stretch with desktop and recommended software.

# Clear up from previous aborted run, part 2
if [[ -e rpi-work ]]; then
echo "Please remove 'rpi-work'"
exit
fi

# Make a working directory and download
mkdir rpi-work
cd rpi-work
curl -L "https://downloads.raspberrypi.org/raspbian_full_latest" -o raspbian_full_latest.zip
unzip raspbian_full_latest.zip

# Did we get what we were expecting?
if [[ `ls -1 *-raspbian-stretch-full.img | wc -l` -ne 1 ]]; then
echo "Can't find \"*-raspbian-stretch-full.img\" in raspbian_full_latest"
exit
fi
rm raspbian_full_latest.zip

# If run with sudo , change ownership to real user
FILEPATH=`ls -1 *-raspbian-stretch-full.img`
CALLER=`who am i | awk '{print $1}'`
if [ "$CALLER" != "root" ]; then
chown $CALLER.`groups $CALLER | awk '{print $1}'` "$FILEPATH" 2>/dev/null
fi
else
# Filename supplied, check it exists
FILEPATH="$1"
if [[ ! -f "$FILEPATH" ]]; then
echo "Can't find \"$FILEPATH\" (or it isn't a normal file)"
exit
fi
fi

# Find the first, DOS partition and mount it
BOOTSTART=`fdisk -l "$FILEPATH" | sed -nr "s/^\S+1\s+([0-9]+).* c W95 FAT32 \(LBA\)$/\1/p"`
if [[ -z "$BOOTSTART" ]]; then
echo "Can't find FAT32 first partition in image \"$FILEPATH\""
exit
fi
losetup /dev/loop0 "$FILEPATH" -o $((BOOTSTART*512))
mkdir rpi-boot
mount /dev/loop0 rpi-boot

# Make the change
if [[ -e "rpi-boot/ssh" ]]; then
echo "\"`basename "$FILEPATH"`\" ALREADY had boot/ssh set."
else
touch rpi-boot/ssh
echo "\"`basename "$FILEPATH"`\" now has boot/ssh set."
fi

# Unmount and clear up
umount rpi-boot
rmdir rpi-boot
losetup -d /dev/loop0

# Back out of second working dir if we did a download
if [[ -z "$1" ]]; then
mv -i "$FILEPATH" ..
cd ..
rmdir rpi-work
fi

[ Voor 8% gewijzigd door MRE-Inc op 08-01-2019 10:14 ]

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

teaser schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:00:
[...]

De Pi waar ik OpenHab op draai is voorzien van een externe ssd. Root is op deze schijf gemount, enkel de boot partitie zit nog op de SD kaart (als ik me niet vergis). Dit ging wel niet zonder slag of stoot. Ten eerste moet je voeding sterk genoeg zijn, ten tweede levert de USB poort van de Pi niet genoeg stroom voor de schijf wat je kunt oplossen met een speciaal kabeltje om de voeding van een andere bron af te takken, ten derde werkt dit blijkbaar niet zomaar met elke USB schijf enclosure. Met de eerste enclosure die ik gekocht had kreeg ik de schijf niet gemount. Onder windows waren er nochtans geen problemen om de schijf te lezen/schrijven. Dan maar een andere enclosure gekocht en deze deed het wel.

[...]

Een Pi3B met 3A voeding kan zonder noemenswaardige problemen een externe SSD voeden. Voor mijn broer hebben we een Pi3B met kodi draaien met daaraan een 2,5" externe WD SSD waar alle media op staat en dat werkt prima. Bij een 2B gaat dit niet werken (die kan formeel max 500mA over de USB leveren).
Om dat op te vangen, hadden we in eerste instantie een powered USB-hubje aan de Pi 2B hangen.

We zijn voor dat projectje alleen nog op zoek naar een simpel UPS bordje. In principe wil ik dat die Pi altijd uit gaat als hij niet nodig is (dus als de tv uit is). In het verleden heb ik dat gedaan door de microSD volledig read only te maken en de Pi gewoon van het stroom te halen. Dat ging op zich best goed (heeft uiteindelijk een jaar of 2 goed gedraaid), maar we willen het nu wat netter doen. Dus een UPS-bordje met kleine accu die direct een shutdown start op het moment dat de voeding wegvalt en de Pi weer start zodra de voeding hersteld wordt. Meer functies zijn niet nodig.

Ik kan wel wat opties vinden, maar of de kosten (vooral de verzendskosten) rijzen de pan uit, of het is een duur bordje vol met functies die niet nodig zijn... En een bordje dat aan alle eisen voldoet, is al langere tijd niet meer leverbaar...
Wie heeft hier ervaring mee en kan een specifiek bordje aanraden?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
@deepbass909, zelf geen ervaring met een UPS. In het verleden wel gezocht en kwam toen op oplossing van € 40,- tot € 60,- uit (krijg die nu zo snel niet terug gevonden).

Een snelle search leverde dit resultaat op. Een UPS op basis van een powerbank en wat software. De software checkt of er nog een netwerkverbinding is. Indien de stroom uitvalt valt de router en dus de netwerkverbinding weg. Daarna wordt de Pi netjes afgesloten.

Edit: nevermind, dit is iets wat je totaal niet zoekt :(

[ Voor 6% gewijzigd door alesandro_46 op 08-01-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

alesandro_46 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:12:
@deepbass909, zelf geen ervaring met een UPS. In het verleden wel gezocht en kwam toen op oplossing van € 40,- tot € 60,- uit (krijg die nu zo snel niet terug gevonden).

Een snelle search leverde dit resultaat op. Een UPS op basis van een powerbank en wat software. De software checkt of er nog een netwerkverbinding is. Indien de stroom uitvalt valt de router en dus de netwerkverbinding weg. Daarna wordt de Pi netjes afgesloten.
Kleine aanvulling op mijn vereisten, de betreffende Pi draait zonder netwerk. Ook een externe powerbank is voor deze toepassing overkill en te complex. Het moet echt lean zijn.

De Ups Pico voldoet perfect, maar is al een tijdje niet meer leverbaar.
Op Banggood/DX/Aliexpress e.d. vind ik ook wel bordjes, maar ik weet niet hoe goed die zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
@deepbass909, bij Semaf electronics in Oostenrijk liggen er nog drie op voorraad € 40,- alleen die verzendkosten, € 15,95 8)7.
Of bij Pimodules.com verschillende dingen te configureren en met Registered Air Mail zijn de verzendkosten € 6,-.

Geen ervaring met deze webshops en de beschikbaarheid is inderdaad aan de lage kant :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 09:25
Beste, ik heb een vraagje ivm Raspberry Pi.
Ik zou er graag een NAS(met 1 externe harde schijf),torrentbox (Openmediavault) en Media speler (Kodi,Plex..?) mee maken, kan ik dit allemaal op 1 Raspberry Pi, of zoek ik hier beter voor een andere oplossing?
Zodat ik films, series op mijn tv kan afspelen via Raspberry, eventueel met smartphone als afstandsbediening.
Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 09:35
Kodi erop en je bent al bijna klaar. Alleen of je echt blij wordt van de samba prestaties.... bij mij blijft dat traag. Heeft iemand ervaring met samba op een PI (3 B+)? Ik haal nog geen 1 MB/s (Wifi 5G). Kopiëren van data naar de PI doe ik vanaf een USB stick met 30 MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:11
Ik zou een PI ook niet als NAS adviseren, of je moet veel geduld hebben natuurlijk ;)
zoals @Tadango al aangeeft is de snelheid niet super, met kabel aansluiting gaat het iets sneller dan via WIFI, maar het kan bij lange na niet op tegen een synology.
Als je wil proberen en geen ruim budget hebt dan kan het natuurlijk een uitkomst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
Er zijn meer SBC's op de markt dan de Raspberry Pi, daar hoeft niet direct een Synology voor aangeschaft te worden. Zie: alesandro_46 in "Raspberry Pi - deel 2"

Zelf ben ik nu aan het experimenteren met een NanoPC-T4 (gekocht bij Antratek). Deze is wel wat prijziger, zeker in vergelijk met een kant en klare Synology. Er staat wel veel snelheid tegenover (Samba lezen/schrijven @110MB/s (laptop op Wi-FI) en tijdens downloaden wordt de 750 mbit lijn volledig benut).

Oftwel, voor elk budget wel wat wils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

deepbass909 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:09:

Kleine aanvulling op mijn vereisten, de betreffende Pi draait zonder netwerk. Ook een externe powerbank is voor deze toepassing overkill en te complex. Het moet echt lean zijn.

De Ups Pico voldoet perfect, maar is al een tijdje niet meer leverbaar.
Op Banggood/DX/Aliexpress e.d. vind ik ook wel bordjes, maar ik weet niet hoe goed die zijn...
ik heb het nooit zo echt gehad op de 'vloeibare oplossingen' maar zowel deze als de 18650 missen vaak het belangrijkste (vind ik) namelijk de optie om de restant voltage uit te lezen .. alleen daar heb ik nu denk ik een oplossing voor gevonden.

Na wat projectjes gedaan op basis van de 18650 shield boards ben er zeer over te spreken ..
YouTube: Universal Power Source (UPS) for only 2$. Is this possible? (Raspber... spreekt erover en op 5:22 (tijdstip) zie je de tp4056 voor de volgende link http://www.instructables....attery-Voltage-Indicator/ dit kan je volgens mij best op de analoge pin van een raspberry toepassen .. zodat je de voltage uit kan lezen en daarbij een estimated remaining runtime ..

Andries voegt naast uitleg ook wat handige pro/cons uit en de optie om het via (6v PV) te laden... _/-\o_
ps je hebt ze ook in andere uitvoeringen en niks weerhoud je om de battery capaciteit uit te breiden.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 08-01-2019 22:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 16:43
deepbass909 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:39:

Een Pi3B met 3A voeding kan zonder noemenswaardige problemen een externe SSD voeden. Voor mijn broer hebben we een Pi3B met kodi draaien met daaraan een 2,5" externe WD SSD waar alle media op staat en dat werkt prima. Bij een 2B gaat dit niet werken (die kan formeel max 500mA over de USB leveren).
Om dat op te vangen, hadden we in eerste instantie een powered USB-hubje aan de Pi 2B hangen.
Het is al even geleden dat ik hiermee bezig was, dus het ligt niet meer erg fris in het geheugen. De voeding was inderdaad het probleem niet, wel het feit dat 1 USB poort niet voldoende vermogen levert. Daarom de nood voor een 'Y cable' waarbij de voeding ook via een aparte USB connector gaat zodat de schijf van 2 poorten tegelijk kan gevoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

@alesandro_46 Dat is dus één van de punten waar ik tegenaan loop, in de UK en US zijnz e ook wel te vinden, maar ook tegen astronomische (verhoudingsgewijs) verzendkosten.
glade008 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:56:
Beste, ik heb een vraagje ivm Raspberry Pi.
Ik zou er graag een NAS(met 1 externe harde schijf),torrentbox (Openmediavault) en Media speler (Kodi,Plex..?) mee maken, kan ik dit allemaal op 1 Raspberry Pi, of zoek ik hier beter voor een andere oplossing?
Zodat ik films, series op mijn tv kan afspelen via Raspberry, eventueel met smartphone als afstandsbediening.
Is dit mogelijk?
Kan, maar je prestaties zullen vrij belabberd zijn. Grootste knelpunt is dat de Pi3B intern over maar 1 USB-poort beschikt en dat daar zowel de 4 externe poorten als de netwerkadapters op zitten. Dat veroorzaakt een enorme bottleneck als het over dataoverdracht gaat.

Daarnaast is het downloaden van torrents vrij CPU intensief, zeker de laatste fase waarin alle individuele delen aan elkaar geplakt moeten worden. Toen ik mijn Pi nog gebruikte voor het downloaden, haperde de videoweergave altijd op het moment dat een torrent klaar was.

Gebruik de Pi als mediaspeler en zet als NAS een Qnap of andere dedicated NAS neer waar je ook eigen software op kan installeren. Ik heb een Qnap en die download ook de torrents en dat gaat beter dan mijn Pi ooit heeft gedaan.

@vso Wat bedoel je met "vloeibare" oplossingen?

Ik heb gisteren trouwens maar gewoon de gok genomen en deze besteld. Voor $10 wil ik de gok wel nemen en ga ik thuis wel eerst uitgebreid testen. Via I2C zouden bij dit bordje trouwens zowel de spanning als restlading van de accu uit te lezen moeten zijn. Zaken die voor mij trouwens niet van belang zijn, de accu is alleen nodig om de Pi zo snel mogelijk, maar correct uit te schakelen (uit m'n hoofd volstaat zo'n 10 seconden). De "2500mAh" accu (ik maak me geen illusies over de werkelijke capaciteit, zolang die maar > 1000 mAh is, volstaat hij) is daar meer dan krachtig genoeg voor.
teaser schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:27:
[...]

Het is al even geleden dat ik hiermee bezig was, dus het ligt niet meer erg fris in het geheugen. De voeding was inderdaad het probleem niet, wel het feit dat 1 USB poort niet voldoende vermogen levert. Daarom de nood voor een 'Y cable' waarbij de voeding ook via een aparte USB connector gaat zodat de schijf van 2 poorten tegelijk kan gevoed worden.
Een Pi3B+ kan in ieder geval een WD Passport SSD prima voeden, een mechanische 2,5" is een ander verhaal. In feite zou iedere SSD is USB 2.1 compatible is, moeten werken op een Pi 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

deepbass909 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:48:
@vso Wat bedoel je met "vloeibare" oplossingen?

Ik heb gisteren trouwens maar gewoon de gok genomen en deze besteld. Voor $10 wil ik de gok wel nemen en ga ik thuis wel eerst uitgebreid testen. Via I2C zouden bij dit bordje trouwens zowel de spanning als restlading van de accu uit te lezen moeten zijn. Zaken die voor mij trouwens niet van belang zijn, de accu is alleen nodig om de Pi zo snel mogelijk, maar correct uit te schakelen (uit m'n hoofd volstaat zo'n 10 seconden). De "2500mAh" accu (ik maak me geen illusies over de werkelijke capaciteit, zolang die maar > 1000 mAh is, volstaat hij) is daar meer dan krachtig genoeg voor.
Wat je besteld hebt duid ik aan met vloeibaar

De 18650 kan zover ik weet beter overweg met hogere/lagere temperaturen, daarnaast is een 18650 makkelijk te recoveren uit accu packs(boormachine,oude laptop enzv) van de 6 die er in zitten is er vaak 1 of 2 "dood" waardoor je hem niet meer kan gebruiken, maar de overige 4 a 5 wel toepasbaar voor projecten zoals dit.

Ik heb overgens een dergelijke vloeibare pack thuis liggen maar helaas zover ik weet geen i2c optie :(

Voor mij is het belangrijk dat het een tijdje kan overleven ... maar bv de zekering die door het verbouwen eruit klapt .. of de zeer zelden voorkomende stroomstoring..
Dit heeft meer ook te maken met alarm systemen die niet onnodig afgaan etc :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

vso schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:08:
[...]

Wat je besteld hebt duid ik aan met vloeibaar

De 18650 kan zover ik weet beter overweg met hogere/lagere temperaturen, daarnaast is een 18650 makkelijk te recoveren uit accu packs(boormachine,oude laptop enzv) van de 6 die er in zitten is er vaak 1 of 2 "dood" waardoor je hem niet meer kan gebruiken, maar de overige 4 a 5 wel toepasbaar voor projecten zoals dit.

Ik heb overgens een dergelijke vloeibare pack thuis liggen maar helaas zover ik weet geen i2c optie :(

Voor mij is het belangrijk dat het een tijdje kan overleven ... maar bv de zekering die door het verbouwen eruit klapt .. of de zeer zelden voorkomende stroomstoring..
Dit heeft meer ook te maken met alarm systemen die niet onnodig afgaan etc :)
Je bedoelt het type electrolyt van de accu dus? Dat is van deze packs in principe gelijk als van een 18650, zolang het om LiPo gaat (wat de meeste ook wel zijn).

In mijn geval speelt compactheid ook een rol, dit setje past in een redelijk standaard Pi-behuizing waarin ruimte is voor een expansiebordje. Koeling is in mijn toepassing niet heel kritisch, het is wel een media-speler, maar het meeste materiaal dat afgespeeld zal worden is SD-kwaliteit en dus niet bepaald belastend op de CPU.

Voor mij is robuustheid belangrijk, het systeem moet maanden zonder mijn toezicht stabiel kunnen draaien (het wordt straks gebruikt in een privékamer in een internaat). Ik wil daarom niet vertrouwen op een systeem dat 24/7 aanstaat, daarvoor is een Pi toch echt te onstabiel in de praktijk. Maar als hij netjes afsluit als de stroom wordt uitgeschakeld (m'n broer heeft een variant van klik-aan, klik-uit om de tv e.d. in te schakelen) en weer opstart na inschakelen van de stroom, weet ik eigenlijk zeker dat het systeem wel betrouwbaar kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glade008
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 09:25
deepbass909 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:48:

Kan, maar je prestaties zullen vrij belabberd zijn. Grootste knelpunt is dat de Pi3B intern over maar 1 USB-poort beschikt en dat daar zowel de 4 externe poorten als de netwerkadapters op zitten. Dat veroorzaakt een enorme bottleneck als het over dataoverdracht gaat.

Daarnaast is het downloaden van torrents vrij CPU intensief, zeker de laatste fase waarin alle individuele delen aan elkaar geplakt moeten worden. Toen ik mijn Pi nog gebruikte voor het downloaden, haperde de videoweergave altijd op het moment dat een torrent klaar was.

Gebruik de Pi als mediaspeler en zet als NAS een Qnap of andere dedicated NAS neer waar je ook eigen software op kan installeren. Ik heb een Qnap en die download ook de torrents en dat gaat beter dan mijn Pi ooit heeft gedaan.
Ok bedankt al voor het antwoord. Als ik een NAS neem maakt de hardware iets uit (als ik bv een ds218 play, od neem)? Want als ik een film afspeel op de Pi dan gebruikt het toch de hardware daarvan om de film te transcoden/ streamen etc? of wat is het zwakste component in de kring dan? Aangezien een NAS aleen ook al media kan streamen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:39

GeeBee

Oddball

Je zit ook met de verwerking van Kodi oid op de Pi.
Dat werkt met de snelste variant het beste.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

glade008 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:07:
Ok bedankt al voor het antwoord. Als ik een NAS neem maakt de hardware iets uit (als ik bv een ds218 play, od neem)? Want als ik een film afspeel op de Pi dan gebruikt het toch de hardware daarvan om de film te transcoden/ streamen etc? of wat is het zwakste component in de kring dan? Aangezien een NAS aleen ook al media kan streamen... :?
Ik weet niet wat je allemaal van plan bent, maar de Pi als mediaplayer vind ik persoonlijk een achterhaald idee sinds we te maken hebben met Ultra HD materiaal en de H.265 codec!

Overweeg de volgende opties i.c.m. een leuke NAS voor dat soort gebruik :
- https://osmc.tv/2018/07/vero-4k-is-here/
- pricewatch: Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) 16GB - Wordt vaak richting de € 170 afgeprijsd!
Dus als je kan wachten... :)
- pricewatch: Intel NUC Kit NUC7PJYH - Moet nog opslag en RAM bij, maar je hebt wel die heerlijke CIR poort vooraan! :Y)
- Een random DIY HTPC waarbij je dan ook nog eens zonder NAS kan als je een leuke kast erbij neemt ;)

Alle andere opties zou ik in ieder geval lekker vergeten en alleen naar bovenstaande kijken d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

nero355 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:38:
[...]

Ik weet niet wat je allemaal van plan bent, maar de Pi als mediaplayer vind ik persoonlijk een achterhaald idee sinds we te maken hebben met Ultra HD materiaal en de H.265 codec!

- pricewatch: Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) 16GB - Wordt vaak richting de € 170 afgeprijsd!
- pricewatch: Intel NUC Kit NUC7PJYH - Moet nog opslag en RAM bij, maar je hebt wel die heerlijke CIR poort vooraan! :Y)
- Een random DIY HTPC waarbij je dan ook nog eens zonder NAS kan als je een leuke kast erbij neemt ;)

Alle andere opties zou ik in ieder geval lekker vergeten en alleen naar bovenstaande kijken d:)b
Odroid c2 ondersteunt hevc en 4k perfect, en als je wetek koopt, heb je lekker netflix native ondersteunt :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

azz_kikr schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:49:
Odroid c2 ondersteunt hevc en 4k perfect, en als je wetek koopt, heb je lekker netflix native ondersteunt :D
En die twee kan je gewoon met een remote bedienen inclusief Netflix ?!

Als dat je doel is dan zou ik de nVidia Shield TV Console nemen namelijk :)

Voor alleen Kodi is de Vero 4K+ genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

nero355 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:57:
[...]

En die twee kan je gewoon met een remote bedienen inclusief Netflix ?!

Als dat je doel is dan zou ik de nVidia Shield TV Console nemen namelijk :)

Voor alleen Kodi is de Vero 4K+ genoeg!
Cec dus gewoon de remote van de tv :p (op wetek, c2 niet, dat is zelfbouw).

Draait android, linux, en whatever je ermaar tegen smijt :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-04 23:14

antipode

-=Got is in the details=-

Omdat mijn 10 jaar oude Synology de geest heeft gegeven zou ik graag de volgende applicaties om mijn raspberry 3 willen draaien:

- Plex Media Server
- PiHole
- SABnzbd
- Deluge

Heeft een van jullie ervaring met deze combinatie? Is het werkbaar of vraagt het eigenlijk teveel resources? Ik download maar beperkt dus Plex en Sabnzb/Deluge zullen maar beperkt tegelijkertijd nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Laatst online: 22:47
antipode schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:03:

<KNIP

Heeft een van jullie ervaring met deze combinatie? Is het werkbaar of vraagt het eigenlijk teveel resources? Ik download maar beperkt dus Plex en Sabnzb/Deluge zullen maar beperkt tegelijkertijd nodig zijn.
Heb geen ervaring met combo wel heb ik de nieuwe pi met pi-hole draaien gemiddelde belasting is 8 to 10 %.
Denk toch dat het teveel van het goeie is voor dat kleine dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Omdat mijn 10 jaar oude Synology de geest heeft gegeven zou ik graag de volgende applicaties om mijn raspberry 3 willen draaien:

- Plex Media Server
- PiHole
- SABnzbd
- Deluge

- van zodra sab begint te unrarren....pi lagt
- van zodra deluge alles aaneen begint te plakken ......pi lagt
- van zodra je film speelt en je pi moet transcoden, alles lagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03-2023

- Plex Media Server
- PiHole
- SABnzbd
- Deluge

ongeveer 2 jaar terug had ik tijdelijk voor 6+ maanden op een pi 2-3:
- sabnzbd
- kodi
- sickrage
- ‘nas’ met klein schijfje eraan

downloaden gebeurde meestal in de vroege ochtend, dus alles stond al klaar om met kodi te kijken in de ochtend, werkte prima.

dingen zoals downloaden + kodi kijken + unrarren etc was inderdaad geen succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-04 23:14

antipode

-=Got is in the details=-

Ok helder 😋. Dat wordt dus niks helaas. Dan ga ik mijn oude Intel e8400 desktop systeem ombouwen tot Ubuntu server. Niet zo milieuvriendelijk helaas, maar gelukkig is alle stroom al groen in mijn huis.

Dank voor jullie snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

antipode schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:41:
Ok helder 😋. Dat wordt dus niks helaas. Dan ga ik mijn oude Intel e8400 desktop systeem ombouwen tot Ubuntu server. Niet zo milieuvriendelijk helaas, maar gelukkig is alle stroom al groen in mijn huis.

Dank voor jullie snelle reacties!
Een moderne Atom CPU is sneller en zuiniger, maar die E8400 weggooien is ook weer zoiets :+
azz_kikr schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:31:
Cec dus gewoon de remote van de tv :p (op wetek, c2 niet, dat is zelfbouw).

Draait android, linux, en whatever je ermaar tegen smijt :]
HDMI CEC zuigt! :P

En een leven zonder een Logitech Harmony Remote is geen leven! 8) :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Parklife
Jaaaaa! Het werkt! Ik kan nu m'n AKAI GX77 bedienen vanaf de bank! Stroom voor het deck gaat via een sonoff S10, en het volume regel ik via de app van m'n receiver. (Pi krijgt tevens stroom van de USB achterop de receiver) in eerste instantie wilde ik Domoticz hiervoor gaan gebruiken, maar dat hou ik liever alleen voor m'n home-automation. Ik kwam in de App store een app tegen genaamd PiRelays, wat de naam al doet vermoeden, kan hier erg makkelijk relais mee aansturen via de app. Nu alleen nog een behuizing scoren op Ali oid. 1 ding moet ik nog oplossen, of niet.... Hoe erg is het als de pi ineens spanningsloos wordt? Lijkt me lastig steeds te ssh'en om af te sluiten, vooral omdat de receiver na een bepaalde tijd niet gebruikt uitschakeld...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z2lNIGi.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wqTOhkT.jpg

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
Leuk project!

Als je SD-kaartje read-only is, maakt het in principe niet uit als je gewoon de spanning eraf haalt. Wat je veel mensen ziet doen is een UPS-shield of powerbank gebruiken zodat 'ie helemaal niet uit gaat of iig een gracious shutdown doet als de stroom eraf gaat. Je zou natuurlijk ook gewoon een knopje en een GPIO pin kunnen gebruiken om een shutdown commando te geven. of misschien kun je een app vinden waarmee je makkelijk een voorgeprogrammeerd ssh-commando kunt doen.

Maarreh, doet'ie nou ook spotify? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Spotify opnemen kan die wel (-; (dit wel pas nadat ik m'n receiver had gemod, iets met DRM....)

Hmmm. Je brengt me op een idee.. Ik heb nog 1 relais over... Misschien kan ik deze gebruiken om met een fatsoenlijk uit commando te geven via de GPIO....

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-05 23:29
Iemand nog een tip voor een mooi uitgewerkte retropie image (Nintendo themed / 8 bit voorkeur) voor de piZero en 3+ ?

Een leeg image zonder Roms gaat de voorkeur naar uit.
De roms zijn sowieso niet toegestaan hier, gezien ze doorgaans copyrighted zijn. Zie ook Het algemeen beleid #verboden

Ik heb helaas de komende tijd (door een verbouwing) geen tijd om mij te verdiepen hierin maar kwam op arcadepunk mooie themes tegen.

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 14-01-2019 12:54 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Parklife schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:12:
Spotify opnemen kan die wel (-; (dit wel pas nadat ik m'n receiver had gemod, iets met DRM....)

Hmmm. Je brengt me op een idee.. Ik heb nog 1 relais over... Misschien kan ik deze gebruiken om met een fatsoenlijk uit commando te geven via de GPIO....
Helpt dit een beetje : vj_slof in "Raspberry Pi - deel 2" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

[...]

Nou ben ik het met jou stelling niet helemaal eens. HVEC/H265+ werkt voor de helft, mijn ervaring is dat het een beetje hit-and-mis is. 4K, tja... dan moet je op de eerste plaats al een 4K tv hebben, de opslag om tot 10GB per aflevering op te kunnen slaan en überhaupt het verschil zien. Bij tv-series vind ik persoonlijk vaak 720p al voldoende (zeker als het een serie als Big Bang Theory is) en is de meerwaarde van full HD al de vraag. Voor films is het uiteraard een ander punt.

Ik vind het dan zelf vooral erg prettig dat ik mijn Pi 3B+ gewoon 24/7 aan kan laten staan omdat z'n stroomverbruik zo bizar laag is dat ik dat niet terug ga vinden op m'n energierekening. De alternatieven zijn toch allemaal wat minder zuinig, zeker als je naar een NUC of HTPC gaat.

De eerste vraag blijft dus altijd, wat is je doel. Voor de ultieme video-ervaring zijn er zeker betere systemen, maar wil je gewoon een simpel, goedkoop dingetje om content af te spelen, dan voldoet een 3B+ eigenlijk uitstekend.

Wat ik zelf eigenlijk sowieso standaard mis bij welke mediaplayer ook, is een simpel info-scherm. Wij kijken zo vaak op het schermpje om te spieken hoe lang een serie of film nog duurt, of met muziek, wat er speelt (dan staat de tv immers uit) dat het missen van een infoschermpje echt een zwaar minpunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

deepbass909 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:51:
Nou ben ik het met jou stelling niet helemaal eens.
Dat kan, maar er is ook zoiets als besparen op de verkeerde dingen hé ;)
HVEC/H265+ werkt voor de helft, mijn ervaring is dat het een beetje hit-and-mis is.
Op de Raspberry Pi :? Of een ander apparaat ?!
4K, tja... dan moet je op de eerste plaats al een 4K tv hebben, de opslag om tot 10GB per aflevering op te kunnen slaan en überhaupt het verschil zien. Bij tv-series vind ik persoonlijk vaak 720p al voldoende (zeker als het een serie als Big Bang Theory is) en is de meerwaarde van full HD al de vraag.
Die series kan je ook in H.265 encoden om ruimte te besparen hé ;)
Voor films is het uiteraard een ander punt.
Ultra HD films zien er inderdaad ook heel mooi uit op mijn 1080p Plasma 8)
Ik vind het dan zelf vooral erg prettig dat ik mijn Pi 3B+ gewoon 24/7 aan kan laten staan omdat z'n stroomverbruik zo bizar laag is dat ik dat niet terug ga vinden op m'n energierekening. De alternatieven zijn toch allemaal wat minder zuinig, zeker als je naar een NUC of HTPC gaat.
Kan met een Vero 4K+ ook of de nVidia Shield TV Console!

Sterker nog : Die laatste is ook nog eens een 24/7 standby Chromecast onder andere :Y)

Een Intel NUC zet je gewoon uit om vervolgens via die heerlijke CIR poort O+ aan te zetten als je hem nodig hebt en met sommige DIY HTPC's kan het ook.
De eerste vraag blijft dus altijd, wat is je doel. Voor de ultieme video-ervaring zijn er zeker betere systemen, maar wil je gewoon een simpel, goedkoop dingetje om content af te spelen, dan voldoet een 3B+ eigenlijk uitstekend.
Mwa, als puur Kodi apparaat zou ik eerder de Vero 4K+ nemen dan de 3B+ die naast het teveel stroom zuipen t.o.v. de 3B ook nog eens eigenlijk gewoon niet alles vloeiend zal kunnen afspelen!
- Een beetje Raspberry Pi aankoop : € 70 of zo.
- Een Vero 4K+ : rond de € 110 of zo.

IMHO de meerprijs waard :)
Wat ik zelf eigenlijk sowieso standaard mis bij welke mediaplayer ook, is een simpel info-scherm. Wij kijken zo vaak op het schermpje om te spieken hoe lang een serie of film nog duurt, of met muziek, wat er speelt (dan staat de tv immers uit) dat het missen van een infoschermpje echt een zwaar minpunt is.
Daar ben ik heel lang geleden mee bezig geweest, maar op een gegeven moment werd dat teveel gepruts dus heb ik het maar gelaten voor wat het is...

Wat je wel zou kunnen doen : De Kodi Web GUI gebruiken om op een tablet of zo de boel in de gaten te houden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 23:58

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Inderdaad. 4K gaat niet, en HD geluidsformaten kan ie niets mee. Het lijkt af te spelen, maar dat is slechts de DTS core.

Die NanoPC ziet er wat dat betreft wel goed uit. Ik ben nl op zoek naar de opvolger van mijn Intel NUC die ik nu als Kodi apparaat heb staan. Ook die is te oud om het huidige 4K spul af te spelen. Als het in een bepaalde encoding is (weet zo ff niet meer welke) lukt het prima, maar het meeste spul dat ik download is anders, dus gaat ie het softwarematig proberen. Dat lukt maar matig...alles 4 cores op 100% en prachtige slowmotion beelden. Tot ie volledig vastloopt.

Eens kijken wat die Nano kan met HD geluid.

Ook was ik op zoek naar een low-power apparaat dat ik in mijn kantoor kan zetten aan de dual monitor setup die ik daar heb staan. Voor thuiswerken of andere zaken waar ik de laptop niet voor wil gebruiken. Ik had gehoopt dat dat met een Pi kon, maar niet alles werkt goed, dus keur ik het af. Geen 3/4 oplossingen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
mphilipp schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:10:
[...]

Inderdaad. 4K gaat niet, en HD geluidsformaten kan ie niets mee. Het lijkt af te spelen, maar dat is slechts de DTS core.

Die NanoPC ziet er wat dat betreft wel goed uit. Ik ben nl op zoek naar de opvolger van mijn Intel NUC die ik nu als Kodi apparaat heb staan. Ook die is te oud om het huidige 4K spul af te spelen. Als het in een bepaalde encoding is (weet zo ff niet meer welke) lukt het prima, maar het meeste spul dat ik download is anders, dus gaat ie het softwarematig proberen. Dat lukt maar matig...alles 4 cores op 100% en prachtige slowmotion beelden. Tot ie volledig vastloopt.

Eens kijken wat die Nano kan met HD geluid.

Ook was ik op zoek naar een low-power apparaat dat ik in mijn kantoor kan zetten aan de dual monitor setup die ik daar heb staan. Voor thuiswerken of andere zaken waar ik de laptop niet voor wil gebruiken. Ik had gehoopt dat dat met een Pi kon, maar niet alles werkt goed, dus keur ik het af. Geen 3/4 oplossingen.
Betreft DTS en de Pi, als je de Pi het decoderen voor zijn rekening laat nemen dan zou hij ook de kanalen buiten de DTS-core af moeten spelen, zie alesandro_46 in "Raspberry Pi - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

alesandro_46 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:33:
[...]
Betreft DTS en de Pi, als je de Pi het decoderen voor zijn rekening laat nemen dan zou hij ook de kanalen buiten de DTS-core af moeten spelen, zie alesandro_46 in "Raspberry Pi - deel 2"
Daar schiet ik niets mee op. HD kan ik nu ook afspelen op mijn NUC. En mijn receiver kan alles qua audio. Als ik meer wil, dus 4K enzo, moet ik echt iets meer hebben als een Pi. Een Pi als mediacenter is voor mij onbruikbaar. Ik heb er een in de slaapkamer geprobeerd en ik was daar na 15 minuten klaar mee. De helft van de HD content zelfs had ie moeite mee. Pi is daar gewoon niet voor geschikt. Die NUC doet het 10x beter, alleen kan ie gaan 4K afspelen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mphilipp schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:10:
Kan je dan mooi die NUC daarvoor gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

nero355 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:40:
[...]
Kan je dan mooi die NUC daarvoor gebruiken :)
Inderdaad. Gewoon Windows en klaar.

Ik heb ondertussen al eea zitten lezen en volgens mij kan je op die NanoPC passthrough instellen. Maar eea draait dan onder Android. Leuk voor op mijn mobiel en tablet, maar ik hoor altijd crashverhalen over Android als mediacenter. Geen idee of je 'm automagisch kunt laten doorstarten naar Kodi, maar dat zal denk ik wel kunnen. Ik lees wel dat er een nightly is van LibreElec voor de Nano (niet specifiek, maar het werkt wel). Dus dat biedt perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mphilipp schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:50:
Of Linux! O-)
Ik heb ondertussen al eea zitten lezen en volgens mij kan je op die NanoPC passthrough instellen. Maar eea draait dan onder Android. Leuk voor op mijn mobiel en tablet, maar ik hoor altijd crashverhalen over Android als mediacenter. Geen idee of je 'm automagisch kunt laten doorstarten naar Kodi, maar dat zal denk ik wel kunnen. Ik lees wel dat er een nightly is van LibreElec voor de Nano (niet specifiek, maar het werkt wel). Dus dat biedt perspectief.
Welke NanoPC eigenlijk :?

En waarom dan niet gewoon een Vero 4K+ die door het team achter OSMC wordt verkocht wat in feite dus gewoon Kodi is, maar dan een klein beetje anders :)

Android moet je vooral Android laten zijn, want dat is echt totaal niet zo flexibel als heel veel mensen wel graag zouden willen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hmmm....Linux op de desktop werkt voor mij nog steeds niet zoals ik het zou willen. En als ik overal Windows als desktop heb, is het eerder storend om dan thuis Linux te draaien. Ik heb het voor mijn servers en Pi farm, en daar wil ik het bij laten. Ik heb het geprobeerd, maar je kunt niet eens fatsoenlijk Youtube kijken op een Pi. En ik wil ook thuiswerken via een remote verbindinding. Ook dat heb ik geprobeerd op een Pi met een dedicated remote desktop achtige distro, maar dat duurde allemaal zo lang en werkte uiteindelijk ook niet. Ik had echt geen zin om daar ook weer dagen mee bezig te zijn, dus dan inderdaad maar die Nuc voor inzetten met Windows. Daarvan weet ik tenminste dat het werkt.
Welke NanoPC eigenlijk :?
En waarom dan niet gewoon een Vero 4K+ die door het team achter OSMC wordt verkocht wat in feite dus gewoon Kodi is, maar dan een klein beetje anders :)
Volgens mij werd even terug over de NanoPC T4 gesproken.

Die Vero is bijna perfect...maar heeft weer geen gigabit ethernet. Dan moet alles weer via WiFi en dat wil ik niet. Ik heb alles op mijn NAS staan en download bij voorkeur een beetje mooie releases, soms BluRay rips en die hebben gewoon een te hoge bitrate voor WiFi. Ik had zelfs problemen met 100Mbit netwerk. Tot ik een Gigabit USB adapter (ik weet het, op de Pi is dat maar 380Mbit) erin prikte; het ging meteen beter. Blijkbaar is dat nu eenmaal zo. Meerdere keren geprobeerd, maar gigabit werkt, 100mbit niet lekker. En als er straks 4K materiaal overheen moet, is het helemaal bal natuurlijk.

Ik las ook nog iets over een Minix Neo U9, wat een ultiem apparaat zou zijn. Maar dat is ook weer Android. Weet er verder niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
mphilipp schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:40:
[...]

Daar schiet ik niets mee op. HD kan ik nu ook afspelen op mijn NUC. En mijn receiver kan alles qua audio. Als ik meer wil, dus 4K enzo, moet ik echt iets meer hebben als een Pi. Een Pi als mediacenter is voor mij onbruikbaar. Ik heb er een in de slaapkamer geprobeerd en ik was daar na 15 minuten klaar mee. De helft van de HD content zelfs had ie moeite mee. Pi is daar gewoon niet voor geschikt. Die NUC doet het 10x beter, alleen kan ie gaan 4K afspelen.
Excuseer, ik haal je door de war met iemand die juist een Pi voor vanalles en nog wat + Kodi wil gebruiken.
mphilipp schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:50:
[...]

Welke NanoPC heb je inderdaad? Mogelijk is een image van ARMbian beter geschikt dan een Android image? Is beschikbaar in zowel Ubuntu Bionic als Debian Stretch (wel veel met status WIP, zelf gebruik ik Debian Streth op een NanoPC-T4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mphilipp schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:10:
Hmmm....Linux op de desktop werkt voor mij nog steeds niet zoals ik het zou willen. En als ik overal Windows als desktop heb, is het eerder storend om dan thuis Linux te draaien. Ik heb het voor mijn servers en Pi farm, en daar wil ik het bij laten. Ik heb het geprobeerd, maar je kunt niet eens fatsoenlijk Youtube kijken op een Pi. En ik wil ook thuiswerken via een remote verbindinding. Ook dat heb ik geprobeerd op een Pi met een dedicated remote desktop achtige distro, maar dat duurde allemaal zo lang en werkte uiteindelijk ook niet. Ik had echt geen zin om daar ook weer dagen mee bezig te zijn, dus dan inderdaad maar die Nuc voor inzetten met Windows. Daarvan weet ik tenminste dat het werkt.
Ik durf te wedden dat iets als Kubuntu veel beter zal werken op die Intel NUC dan hetgene dat je hebt ervaren op de Raspberry Pi ;)
Volgens mij werd even terug over de NanoPC T4 gesproken.
Ahh! Die dus :)
Die Vero is bijna perfect...maar heeft weer geen gigabit ethernet. Dan moet alles weer via WiFi en dat wil ik niet. Ik heb alles op mijn NAS staan en download bij voorkeur een beetje mooie releases, soms BluRay rips en die hebben gewoon een te hoge bitrate voor WiFi. Ik had zelfs problemen met 100Mbit netwerk. Tot ik een Gigabit USB adapter (ik weet het, op de Pi is dat maar 380Mbit) erin prikte; het ging meteen beter. Blijkbaar is dat nu eenmaal zo. Meerdere keren geprobeerd, maar gigabit werkt, 100mbit niet lekker. En als er straks 4K materiaal overheen moet, is het helemaal bal natuurlijk.
Dat is de oude Vero 4K die je bedoelt : De nieuwe 4K+ heeft eindelijk gewoon een 1 Gbps verbinding! :)
Ik las ook nog iets over een Minix Neo U9, wat een ultiem apparaat zou zijn. Maar dat is ook weer Android. Weet er verder niets van.
Als je dat soort bedragen gaat uitgeven aan iets Android based dan kan je beter gewoon een nVidia Shield TV Console halen die Android TV draait en dan zit je de komende jaren wel goed :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

mphilipp schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:10:
[...]
Die Vero is bijna perfect...maar heeft weer geen gigabit ethernet.
De Vero 4K+ heeft wel degelijk gigabit ethernet!
Als je op de productpagina uiterst rechts op het mini-menutje op 'buy' klikt, dan jump je eigenlijk door naar de tech specs, dan nog een mini beetje naar beneden scrollen - op mijn scherm toch) en daartussen staat wel degelijk gigabit ethernet vermeld! (4e laatste regel)
Nee het staat niet duidelijk en dat punt mochten ze echt wel wat meer in de verf zetten, maar bon, het zit er dus wel op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

nero355 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:21:
[...]
Ik durf te wedden dat iets als Kubuntu veel beter zal werken op die Intel NUC dan hetgene dat je hebt ervaren op de Raspberry Pi ;)
Wie weet. Ik ben een beetje klaar met experimenteren. Ik zou ook niet weten waarom eigenlijk. De pogingen die ik deed waren meer uit nieuwsgierigheid of het op een Pi zou werken. En daar ga je nu eenmaal geen Windows op draaien. Niet dat ik van de MS fanclub ben, maar uiteindelijk werkt het gewoon het makkelijkste. (en ik wordt te oud voor dat eeuwige hobbybob gedoe... :+ )
Dat is de oude Vero 4K die je bedoelt : De nieuwe 4K+ heeft eindelijk gewoon een 1 Gbps verbinding! :)
Ah, eindelijk. Ik heb al een paar maanden niet meer op hun site gekeken, vandaar. Kan niet alles bijhouden... ;)
Als je dat soort bedragen gaat uitgeven aan iets Android based dan kan je beter gewoon een nVidia Shield TV Console halen die Android TV draait en dan zit je de komende jaren wel goed :Y)
Ik weet (nog) niet wat dat ding kost. Ik zag wel de opmerking dat ze duur waren, maar ik ben in eerste instantie geïntereseerd in wat ie kan voordat ik ga kijken hoeveel nieren ik moet inleveren om dat ding te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 22:00

Pierre

Van nature lui!

Een Shield kost 199 euro.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

nero355 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:47:
[...]
Dat kan, maar er is ook zoiets als besparen op de verkeerde dingen hé ;)
Ligt er maar net aan. Ik heb al behoorlijk wat jaren een Pi als mediacenter draaien (eerst een 2B, nu 3B+) en zeker sinds het een 3B+ is draait het gewoon goed. Het is snel, speelt al mijn content af, verbruikt amper stroom, etc. Dus ik weet niet wat je bedoelt met besparen op de verkeerde dingen, in mijn geval gaat dat in ieder geval niet op. ;)
[...]

Op de Raspberry Pi :? Of een ander apparaat ?!
Op een 3B+. Sommige H265+ video's geven alleen geluid, andere spelen probleemloos af. En dat zijn dan 1080p HVEC video's met DTS of Dolby Digital geluidsspoor. En ja, dat zijn echt H265+ gecodeerde bestanden, zowel te zien aan de grootte (< 500MB groot) en via mediainfo.
[...]
Die series kan je ook in H.265 encoden om ruimte te besparen hé ;)
Klopt, maar om nou alles te gaan transcoden... Dat geeft alleen maar kwaliteitsverlies en vreet pas CPU-kracht...
[...]
Ultra HD films zien er inderdaad ook heel mooi uit op mijn 1080p Plasma 8)

[...]

Kan met een Vero 4K+ ook of de nVidia Shield TV Console!

Sterker nog : Die laatste is ook nog eens een 24/7 standby Chromecast onder andere :Y)

Een Intel NUC zet je gewoon uit om vervolgens via die heerlijke CIR poort O+ aan te zetten als je hem nodig hebt en met sommige DIY HTPC's kan het ook.
Alleen begon het met een mediaspeler die 24/7 aan moest staan ;) Dus leuk dat je hem via de CIR uit kan schakelen, maar dat botst met die eis ;)
[...]

Mwa, als puur Kodi apparaat zou ik eerder de Vero 4K+ nemen dan de 3B+ die naast het teveel stroom zuipen t.o.v. de 3B ook nog eens eigenlijk gewoon niet alles vloeiend zal kunnen afspelen!
- Een beetje Raspberry Pi aankoop : € 70 of zo.
- Een Vero 4K+ : rond de € 110 of zo.

IMHO de meerprijs waard :)

[...]

Daar ben ik heel lang geleden mee bezig geweest, maar op een gegeven moment werd dat teveel gepruts dus heb ik het maar gelaten voor wat het is...

Wat je wel zou kunnen doen : De Kodi Web GUI gebruiken om op een tablet of zo de boel in de gaten te houden :*)
Dat laatste vind jij misschien niet erg, maar dat krijg ik er bij m'n vriendin niet in. Bovendien ik wil ook gewoon een vluchtige blik naar m'n AV-set kunnen werpen om dat te kunnen zien, en niet afhankelijk zijn van een telefoon of tablet.

En echt gepruts is het op zich niet, alleen bestaan er (helaas) geen passende behuizingen voor een Pi met HD44780-scherm. Ik heb het mezelf alleen nu extra moeilijk gemaakt door een oled te pakken die net niet helemaal compatible is, waardoor het nu even niet lekker meer werkt. Maar als ik de oude driver terug zet en m'n 20x4 scherm weer aansluit, werkt dat weer direct.

En bij m'n broer (zwakzinnig, woont in een internaat) zit ook al jaren een Pi2B achter z'n tv met een 500GB schijfje waarop zijn media draait. Dat dingetje heb ik helemaal op maat ingericht en draait zo lean mogelijk met een simpele skin. Dat ding vliegt werkelijk, de tv heeft een tragere interface.

Ow, en voor iemand over de audio-kwaliteit begint, ik heb er jaren geleden voor gekozen om een Hifiberry Digi op te plaatsen en daarmee kan iedere soundtrack doorgezet worden naar een receiver/decoder.

Dus nee, de Pi is zeker niet achterhaalt als mediaplayer, alleen als je iets zoekt wat kant-en-klaar werkt, dan kan je wel beter kijken naar een Vero of vergelijkbaar. Maar je levert dan ook echt wel in op punten als aanpasbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

misschien intressant voor mensen :?? https://hackaday.com/2019...cl-on-a-raspberry-pi-gpu/

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parklife
Ja zeer handig! Ik heb ondertussen wat schakelaars, betere jumper-wires, en een behuizing besteld. Dit project wil ik netjes afmaken. Qua hardware is het dus wachten tot alles er is en in elkaar zetten.

Qua software kan er ook nog eea. verbeterd worden... Het probleem nu is dus,.. als de pi opstart, zet hij een aantal pinnen hoog, dit is een bekend fenomeen... Dit is niet handig, het deck raakt hier soms van in de war. Als ik desbetreffende pinnen een keer schakel, blijven ze wel goed.

Om de app te laten werken, de piRelay app, moest ik wiringpi installeren, geen probleem, altijd handig....\

Het idee was om in een crontab, aan te geven dat bij opstarten dit comando moest worden uitgevoerd:

@reboot /home/pi/gpio export 22 low of iets dergelijks..

Maar als ik: ''gpio export 22 low'' of ''in/out'' handmatig probeer, gebeurt er niks!

Je kan toch met wiringpi de relay handmatig schakelen?

Als dit al niet lukt, werkt een crontab al helemaal niet...

Kan het zijn dat er iets in de pirelay software zit wat het gebruik van wiringpi onmogelijk maakt?

Heeft iemand een andere sugestie om de pinnen bij opstart allemaal low te maken?

Terwijl ik op onderdelen wacht ben ik al met het volgende project bezig... Ik heb nog een pi zero wh en een bewegingsmelder liggen. Nu wil ik een schermpje gaan bestellen, en dit alles zo in elkaar zetten, dat als je bij het scherm in de buurt komt, het beeld van m'n ip-camera ziet....

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 12:19
Parklife schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Ja zeer handig! Ik heb ondertussen wat schakelaars, betere jumper-wires, en een behuizing besteld. Dit project wil ik netjes afmaken. Qua hardware is het dus wachten tot alles er is en in elkaar zetten.

Qua software kan er ook nog eea. verbeterd worden... Het probleem nu is dus,.. als de pi opstart, zet hij een aantal pinnen hoog, dit is een bekend fenomeen... Dit is niet handig, het deck raakt hier soms van in de war. Als ik desbetreffende pinnen een keer schakel, blijven ze wel goed.

Om de app te laten werken, de piRelay app, moest ik wiringpi installeren, geen probleem, altijd handig....\

Het idee was om in een crontab, aan te geven dat bij opstarten dit comando moest worden uitgevoerd:

Maar als ik: ''gpio export 22 low'' of ''in/out'' handmatig probeer, gebeurt er niks!

Kan het zijn dat er iets in de pirelay software zit wat het gebruik van wiringpi onmogelijk maakt?

Heeft iemand een andere sugestie om de pinnen bij opstart allemaal low te maken?

Terwijl ik op onderdelen wacht ben ik al met het volgende project bezig... Ik heb nog een pi zero wh en een bewegingsmelder liggen. Nu wil ik een schermpje gaan bestellen, en dit alles zo in elkaar zetten, dat als je bij het scherm in de buurt komt, het beeld van m'n ip-camera ziet....
Volgens mij is het commando: gpio write <pin> 0/1 om het hoog of laag te zetten. Als dit bij het opstarten moet gebeuren zou je het ook in /etc/rc.local kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik heb een Pi software probleem waar ik niet uit komt. Ik draai retropie en gebruik een overlay (gpio-shutdown) om de Pi uit te schakelen. Dit werkt prima in emulatoren en bijna alles wat ik draai op de Pi, behalve Kodi. Ik heb het vermoeden dat Kodi eigen GPIO drivers laadt oid en dat daardoor de overlay wordt uitgeschakeld oid.

Het probleem wat ik hiermee heb is dat het een portable unit is en de enige manier om de voeding los te koppelen is vanuit de Pi zelf. Zolang alle software draait is dit geen probleem maar loopt iets vast dan is de overlay de enige manier om de Pi te laten afsluiten. Als een emulator vastloopt gaat dit nu prima, maar als Kodi vast loopt (gebeurde gisteren voor het eerst) dan werkt dat niet meer. Ik kan de unit dan niet uit zetten , wat een probleem is. Via SSH inloggen en rebooten ging prima. Zolang de Pi zelf niet vastloopt zal de watchdog niet ingrijpen en is de gpio shutdown de enige optie.

Nu zijn er verschillende oplossingen maar ik wil ook de uit knop kunnen gebruiken wanneer Kodi normaal draait. Wie heeft meer Kodi kennis en kan me de juiste richting op sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
[...]

Zie ook eens https://www.raspberrypi.o...tion/pin-configuration.md. Je kan de default configuratie aanpassen. Deze laadt als eerste en hier zal je de oplossing moeten zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alesandro_46
FooBarz schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:54:

<knip>

Eerder had ik het over RPI-Monitor, zojuist kwam ik Cockpit-UI tegen. Misschien is dat ook (/beter) geschikt. Heb er zelf overigens geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

Let er op dat wiringpi andere nummering gebruikt voor de pinnen, de meeste andere software gebruikt de BCM nummering. BCM GPIO 22 is in wiringpi nummer 3 :)
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/v7Dam.png

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

deepbass909 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:09:
[...]
Ligt er maar net aan. Ik heb al behoorlijk wat jaren een Pi als mediacenter draaien (eerst een 2B, nu 3B+) en zeker sinds het een 3B+ is draait het gewoon goed. Het is snel, speelt al mijn content af
Beetje late reactie, maar ik zie dit nu pas staan.
Ik heb even terug voor in de slaapkamer een Pi met Kodi ingericht en vond 'm best wel traag reageren (navigatie). Ik vergelijk 'm dan met de Intel NUC die in de woonkamer draait. Hoe ervaar jij dat? Of heb jij gewoon meer geduld dan ik? :+
Op een 3B+. Sommige H265+ video's geven alleen geluid, andere spelen probleemloos af. En dat zijn dan 1080p HVEC video's met DTS of Dolby Digital geluidsspoor. En ja, dat zijn echt H265+ gecodeerde bestanden, zowel te zien aan de grootte (< 500MB groot) en via mediainfo.
Moet jij nu goed opletten wat je download om af te spelen? Ik vermoed van wel, want mijn Pi wilde een aantal films gewoon niet afspelen. Ja, de eerste paar seconden, en daarna was ie alleen maar aan het bufferen.
Dus nee, de Pi is zeker niet achterhaalt als mediaplayer, alleen als je iets zoekt wat kant-en-klaar werkt, dan kan je wel beter kijken naar een Vero of vergelijkbaar. Maar je levert dan ook echt wel in op punten als aanpasbaarheid.
Hangt inderdaad in hoge mate van je eisen af. Als je Kodi draait, kun je net zo goed een Vero pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

mphilipp schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:02:
[...]

Beetje late reactie, maar ik zie dit nu pas staan.
Ik heb even terug voor in de slaapkamer een Pi met Kodi ingericht en vond 'm best wel traag reageren (navigatie). Ik vergelijk 'm dan met de Intel NUC die in de woonkamer draait. Hoe ervaar jij dat? Of heb jij gewoon meer geduld dan ik? :+
Het is heel afhankelijk van hoeveel je de Pi te doen geeft. Ik vond een 2B thuis te traag (relatief natuurlijk, want hij was merkbaar sneller dan m'n IPTV-ontvanger van KPN). Diezelfde 2B draait nu bij m'n broer op het internaat, waar hij volledig losgekoppeld is van het internet, er een minimalistische skin op staat (Arctic: Zephyr met vrijwel alle extra's uitgeschakeld) en de data staat op een externe USB-harddisk. Dat ding is super snappy in besturing, de enige merkbare vertraging is bij het laden van albumart bij de CD's, voor de rest kan ik de reactiesnelheid niet anders beschrijven dan instant.
Bediening verloopt via een speciale tablet-computer die IR uitstuurt en die vervolgens door de TV via HDMI-CEC wordt doorgegeven naar de Pi. Op de tablet zijn hot-keys aangemaakt om direct naar bijv. films te springen en dat loopt echt extreem soepel.

Thuis draait een 3B+, waarop van alles aan plugins e.d. draait en alle media op een NAS staat. Die is wel trager, maar nog steeds verre van storend. Als ik iets wil afspelen, start het vrijwel direct. Alleen Youtube en Spotify zijn traag, maar dat ligt aan de bewuste plugins. Beiden zijn namelijk on-officieel en werken via een omweg.
[...]

Moet jij nu goed opletten wat je download om af te spelen? Ik vermoed van wel, want mijn Pi wilde een aantal films gewoon niet afspelen. Ja, de eerste paar seconden, en daarna was ie alleen maar aan het bufferen.
Bufferen heb ik geen last van, maar ik heb ook nooit full Bluray media afgespeeld (films van 20+ GB bijv.) Maar een goede rip van Avatar 3D of Hugo met DTS soundtrack speelt hij zonder enig probleem af.
[...]

Hangt inderdaad in hoge mate van je eisen af. Als je Kodi draait, kun je net zo goed een Vero pakken.
Het is niet zozeer de eis om Kodi te kunnen gebruiken, daarvoor zijn er inderdaad talloze andere mogelijke opties, maar juist alles wat er extra mee kan. Ik heb bijv. Openelec maar heel kort getest, puur omdat die teveel op Kodi (toen nog XBMC) was gericht en eigen software eigenlijk niet te installeren was. OSMC (wat ik nu draai), is op Raspbian gebaseerd, dus alles wat voor Raspbian beschikbaar is, draait ook op OSMC.
Ik heb nu ook naast Kodi ook Emulator Station (retropie) draaien, dat kan (voor zover ik weet) al niet op een Vero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

deepbass909 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:32:
[...]
Bufferen heb ik geen last van, maar ik heb ook nooit full Bluray media afgespeeld (films van 20+ GB bijv.) Maar een goede rip van Avatar 3D of Hugo met DTS soundtrack speelt hij zonder enig probleem af.
Ah, dus impliciet let je wel op wat je pakt. Ik pak meestal juist de wat grotere met DTS HD tracks. Niet persé de allergrootste (dat vind ik ook weer onzin), maar geen rips van een paar honderd Mb voor een volledige film.
Het is niet zozeer de eis om Kodi te kunnen gebruiken, daarvoor zijn er inderdaad talloze andere mogelijke opties, maar juist alles wat er extra mee kan. Ik heb bijv. Openelec maar heel kort getest, puur omdat die teveel op Kodi (toen nog XBMC) was gericht en eigen software eigenlijk niet te installeren was. OSMC (wat ik nu draai), is op Raspbian gebaseerd, dus alles wat voor Raspbian beschikbaar is, draait ook op OSMC.
Ik heb nu ook naast Kodi ook Emulator Station (retropie) draaien, dat kan (voor zover ik weet) al niet op een Vero.
Check! Ik heb eigenlijk geen behoefte aan iets naast Kodi. Ik heb een TV server draaien in mijn netwerk en kijk via Kodi. Al mijn films staan op mijn NAS. Ik zit nu ernstig te twijfelen tussen een Vero 4K+ (omdat die nu een Gigabit ethernet heeft) en een Nvidia Shield TV. Maar ik ben een beetje bang geworden voor Android TV en om Kodi daarop te draaien. Ik hoor her en der verhalen dat Android TV zo instabiel is en dat Kodi steeds crashed enzo. Nu draait het op mijn Intel NUC met LibreElec als een speer. Ik wil alleen 4K spul kunnen draaien omdat er steeds meer beschikbaar komt.

Ik weet dat er een aanzienlijk prijsverschil zit tussen de Vero en de Nvidia, maar mijn NUC was eigenlijk nog duurder. Maar ik ben er zeer tevreden over. Ik wordt altijd een beetje kriegel van spul dat niet lekker werkt, en de NUC met Kodi bevalt mij prima. De overweging voor de Nvidia en Android TV is dan dat er misschien leuke apps zijn onder Android TV die dan weer leuk zijn op je mediabox. Maar als het ook op die Nvidia instabiel is, moet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

mphilipp schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:43:
[...]

Ah, dus impliciet let je wel op wat je pakt. Ik pak meestal juist de wat grotere met DTS HD tracks. Niet persé de allergrootste (dat vind ik ook weer onzin), maar geen rips van een paar honderd Mb voor een volledige film.
Ik let inderdaad wel op met wat ik pak, maar dat is niet vanwege de Pi, maar puur omdat ik de opslagruimte er niet aan wil verspillen. Tenzij het een speciale reden heeft, vind ik persoonlijk 720p vaak al goed genoeg (series download ik echt alleen incidenteel op een hogere kwaliteit).

DTS HD heeft voor mij geen toegevoegde waarde, mijn receiver kan niet meer aan dan DTS 96/24, dus als ik een HD-track heb, pakt hij toch alleen de basis DTS 5.1 stream die erin gecodeerd zit.
[...]

Check! Ik heb eigenlijk geen behoefte aan iets naast Kodi. Ik heb een TV server draaien in mijn netwerk en kijk via Kodi. Al mijn films staan op mijn NAS. Ik zit nu ernstig te twijfelen tussen een Vero 4K+ (omdat die nu een Gigabit ethernet heeft) en een Nvidia Shield TV. Maar ik ben een beetje bang geworden voor Android TV en om Kodi daarop te draaien. Ik hoor her en der verhalen dat Android TV zo instabiel is en dat Kodi steeds crashed enzo. Nu draait het op mijn Intel NUC met LibreElec als een speer. Ik wil alleen 4K spul kunnen draaien omdat er steeds meer beschikbaar komt.

Ik weet dat er een aanzienlijk prijsverschil zit tussen de Vero en de Nvidia, maar mijn NUC was eigenlijk nog duurder. Maar ik ben er zeer tevreden over. Ik wordt altijd een beetje kriegel van spul dat niet lekker werkt, en de NUC met Kodi bevalt mij prima. De overweging voor de Nvidia en Android TV is dan dat er misschien leuke apps zijn onder Android TV die dan weer leuk zijn op je mediabox. Maar als het ook op die Nvidia instabiel is, moet ik het niet.
Dat is voor mij een tweede puntje, mijn TV is een 40" full HD tv, dus max 1080p en de kans dat dat op korter termijn een andere wordt is niet zo groot (zeg maar gerust nihil). Als er al iets vervangen gaat worden, is het eerst de receiver, zodat ik straks tenminste HDMI aansluitingen op heb. Maar mijn eisen rond de receiver liggen wel een tandje hoger dan voor de video en het moet een Cambridge Audio worden en die zijn niet voor een paar honderd Euro nieuw te koop...

Pagina: 1 ... 36 ... 84 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs