Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-02 21:01
@ArawnofAnnwn

Bekijk even mijn Tweakblog, daar had ik hetzelfde probleem:

Jetspikings weblog: Deel 2: Het maken van een mini Arcade console

Ik heb een 12v schermpje, maar zet gewoon de 5v van de Pi hiernaar om. Werkt perfect.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 22:09
jetspiking schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:51:
@ArawnofAnnwn

Bekijk even mijn Tweakblog, daar had ik hetzelfde probleem:

Jetspikings weblog: Deel 2: Het maken van een mini Arcade console

Ik heb een 12v schermpje, maar zet gewoon de 5v van de Pi hiernaar om. Werkt perfect.
De schermen die ik zie zullen daar wat meer moeite mee hebben. Het scherm dat je gebruikt is nogal klein. Het eerste scherm dat ik pak is 12v / 2A, wat 24 watt is. Dan zou ik een 5V 5A accu moeten pakken om dat scherm mee aan te sturen. Dan moet ik minimaal 6 van die 10.000mAh powerbanks inbouwen. Dat is het grote probleem waar ik tegenaan loop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Room42 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:55:
Ik vind hem érg duur, vergeleken bij de Pi zelf :X Ik had ook niet verwacht dat er zoveel elektronica voor nodig zou zijn.
Minder dan €10 en doet praktisch hetzelfde (minus fan):

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51HuMq2eaOL._SL1000_.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05 17:12
Piet91 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:10:
[...]

[afbeelding]
Ik krijg ook niet zo'n geweldig gevoel bij die POE hat. Er zijn inderdaad prima splitters te vinden die hetzelfde doen voor minder dan 20 USD / EUR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Piet91 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:10:
[...]

[afbeelding]
Heb je ook een linkje naar de specificaties? Want bij de meeste van die goedkope rommel staat in de kleine lettertjes dat ze toch eigenlijk geen 802.11af handshake doen en dus gewoon passive PoE extractors met een dc-dc convertertje zijn. Die kan ik zelf ook wel maken voor <2 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:18:
Heb je ook een linkje naar de specificaties? Want bij de meeste van die goedkope rommel staat in de kleine lettertjes dat ze toch eigenlijk geen 802.11af handshake doen en dus gewoon passive PoE extractors met een dc-dc convertertje zijn. Die kan ik zelf ook wel maken voor <2 dollar.
Even snel wat links:
https://www.amazon.com/UC...keywords=poe+usb+splitter

https://www.amazon.com/UC...8&sr=8-1&keywords=U515902

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

S0epkip schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:17:
[...]

Wat heb je uiteindelijk gebruikt?
Ik ben ook op zoek naar een ups voor mn pi3, maar vind alleen 'net niet' oplossingen...
tja ik heb nog niks gebruikt .. maar ik ga wel wat ik in die post beschreef gebruiken.
en ik denk dat ik een volt meter ga inzetten om netjes shutdown bij x Volt te doen.

Alleen ik vind de (zie link in vorige post) 18650 (li-po?) oplossing wat betrouwbaarder dan de "telefoon platte cellen" (li-ion?) zeker omdat de telefoon variant 'brandbaarder" naar mijn idee is.
Ook omdat de auto extreme temp verschillen heeft.

Het nadeel van deze UPS oplossing in de auto dat bij korte ritten (lees 30min tot 1 uur) het opladen langer duurt dan de tijd die ik "kan" gebruiken.
maar goed de RPI gaat ook niet elke dag met het wifi netwerk in verbinding staan, ik denk dat ik een LORA wan oplossing gebruik die wifi remote aan kan zetten voor veel data .. overdracht

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:28

Wildfire

Joy to the world!

Iemand nog leuke nuttige ideeën om een oude Raspberry Pi 1 en 2 nog een 2e leven te geven? Momenteel heb ik Pi 3 in gebruik voor PiHole, maar die zou eventueel kunnen moven naar een Pi 2 want die is daar ook krachtig genoeg voor.

-- Edit: hmmm, mijn Pi 3 met PiHole zit in de meterkast. Ik heb een slimme meter dus wellicht combineren met iets voor het uitlezen van de slimme meter, dat zou wel wat kunnen zijn. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Wildfire op 01-09-2018 22:20 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 11:12
Wildfire schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:18:
Iemand nog leuke nuttige ideeën om een oude Raspberry Pi 1 en 2 nog een 2e leven te geven? Momenteel heb ik Pi 3 in gebruik voor PiHole, maar die zou eventueel kunnen moven naar een Pi 2 want die is daar ook krachtig genoeg voor.

-- Edit: hmmm, mijn Pi 3 met PiHole zit in de meterkast. Ik heb een slimme meter dus wellicht combineren met iets voor het uitlezen van de slimme meter, dat zou wel wat kunnen zijn. :)
Evt inzetten als een full bitcoin node icm een usb harddisk?
Een webserver om mee te experimenteren?

Fyi de rpi3 reeks draait hier zowel bitcoin node als pihole (en union router bij tijd en wijle) met gemak

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:17

Pierre

Van nature lui!

Denk dat ik dit ook wel zou willen, is het uberhaupt mogelijk om bv Domoticz naast de PiHole te draaien?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 12:32

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Pierre schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:26:
[...]

Denk dat ik dit ook wel zou willen, is het uberhaupt mogelijk om bv Domoticz naast de PiHole te draaien?
ik gebruik p1 monitor voor de slimme meter. ziet er stukken knapper uit.
https://www.ztatz.nl/raspberry-pi/p1-montitor-downloads/

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 20:17

Pierre

Van nature lui!

Nijl schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:35:
[...]

ik gebruik p1 monitor voor de slimme meter. ziet er stukken knapper uit.
https://www.ztatz.nl/raspberry-pi/p1-montitor-downloads/
Ik wil ook mij Philips Hue kunnen bedienen, de software die je aanraad is alleen voor de slimme meter. Of mis ik iets?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Maak er een OpenVPN servertje van. Veilig, handig en leerzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Pierre schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:26:
Als je gewoon een beetje op de gebruikte poorten let dan moet dat niet zo'n probleem zijn :)

En anders effe een IP alias maken voor Domoticz en die daarop binden dan ben je er ook!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Ik gebruik mijn 3 pi's voor:
- zonnepanelen uitlezen
- PiHole + dhcp
- NagiosPI -> bewaakt het netwerk thuis
- HomeBridge
- OpenVPN server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
  • Laatst online: 25-05 10:49
Doel: remote control maken voor o.a. m'n Revox B77 Tape-Deck.

Hardware: pi-zero, 8 channel relais-board, 3A voeding, rest.

Software: raspbian Jessie Lite, wiringpi, Domoticz.

Problemen:

In Domoticz heb ik de GPIO's als hardware toegevoegd. Als ik nu een lamp (on/off) toevoegt schakeld het relais niet! Wel gaat het ledje op het relais board aan of uit....

Ik heb maar weinig info over het relais-board.... Gehad van een collega. Op ali zie ik dat 5v voeding genoeg moet zijn.... Maar op de relais blokjes zelf staat 12VDC..... Dus ik twijfel....

Hoe kan ik uberhaubt een externe voeding aansluiten indien nodig?

Problemen:

In Domoticz heb ik de GPIO's als hardware toegevoegd. Als ik nu een lamp (on/off) toevoegt schakeld het relais niet! Wel gaat het ledje op het relais board aan of uit....

Ik heb maar weinig info over het relais-board.... Gehad van een collega. Op ali zie ik dat 5v voeding genoeg moet zijn.... Maar op de relais blokjes zelf staat 12VDC..... Dus ik twijfel....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uEDLsf0.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Parklife op 02-09-2018 22:49 ]

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 25-05 15:42
Parklife schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:27:

Problemen:

Problemen:

[afbeelding]
Gnd aansluiten op een externe voeding, Vcc ook aansluiten op een externe voeding. Denk dat een externe voeding van 5volt voldoende is maar die moet wel voldoende stroom leveren. Een oplader van een mobieltje moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Maar dan is er geen GND-VCC meer naar de Pi? Met alleen de GPIO verbonden werkt dat?

Of aansluiten waar nu die Jumper zit, links boven?

En dan GND+VCC of JD-VCC?

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 25-05 15:42
Gnd aansluiten op Pi en externe voeding
Vcc aansluiten op externe voeding
GPIO aansluiten op de Pi
JD weet ik niet waar dat voor staat..zal je eens moeten kijken bij de doc. van die relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 15:26
Parklife schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:27:

Problemen:

Problemen:

[afbeelding]
Het lijkt er inderdaad op dat deze met 12VDC geschakeld moet worden. Je kunt het je ook makkelijker maken door dit relaisblok te vervangen met eentje welke met 5VDC schakelt, maar het moet ook prima kunnen om deze te gebruiken met een extra 12VDC bron. Voordat je er 12VDC op aansluit zou ik eerst dit goed doorlezen:

https://arduino-info.wikispaces.com/RelayIsolation

Dit beschrijft wat die JD is en hoe het werkt. In dit voorbeeld moet je de Arduino vervangen met Raspberry Pi en de separate +5V met 12VDC. Het scheiden dmv de opto isolator is wel verstandig met de verschillende spanningen, want het beschadigen van een RaspberryPi GPIO is niet zo heel erg moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Bedankt voor het meedenken / de info. Ik ga een 5V exemplaar aanschaffen, de kosten zijn het niet. Ik heb geen zin een extra adapter te moeten gaan gebruiken, en ik ben zuinig op m'n Pi's GPIO's.

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:28

Zeror

Ik Henk 'm!

Hier in het bedrijf willen we binnenkort een reeks trainingen, die hier gegeven gaan worden, opnemen. Nu dacht ik aan een Raspberry Pi Zero W + Camera V2 oplossing (goedkoop en klein).

Nu zit ik alleen met het volgende:
Het opnemen moet eenvoudig gestart kunnen worden en daarom is het wenselijk als dit zonder al teveel moeite op afstand kan (wel binnen het LAN hier - niet via internet). Ik ben op zoek naar oplossingen waarbij een GUI gebruikt kan worden. Liever geen console commands. Moet een aantal uur achter elkaar op kunnen nemen (al dan niet in chunks.)

- Welk OS is daarbij handig?
- Welke andere toepassingen (voor Mac of Linux) of apps (iOS & Android) zijn bruikbaar?

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Zeror op 03-09-2018 14:01 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zeror schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:45:
Hier in het bedrijf willen we binnenkort een reeks trainingen, die hier gegeven gaan worden, opnemen. Nu dacht ik aan een Raspberry Pi Zero W + Camera V2 oplossing (goedkoop en klein).

Het opnemen moet eenvoudig gestart kunnen worden en daarom is het wenselijk als dit zonder al teveel moeite op afstand kan (wel binnen het LAN hier - niet via internet). Ik ben op zoek naar oplossingen waarbij een GUI gebruikt kan worden. Liever geen console commands.

- Welke andere toepassingen (voor Mac of Linux) of apps (iOS & Android) zijn bruikbaar?

Alvast bedankt.
Is het niet eenvoudiger en goedkoper om gewoon een simpele camera aan te schaffen? Vrijwel iedereen weet al hoe zoiets werkt, er zit een schermpje op zodat je ook kan zien wat er opgenomen wordt, en veel (zelfs goedkopere) actiecams kunnen ook via wifi benaderd worden en bediend.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Magic schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:56:
[...]

Is het niet eenvoudiger en goedkoper om gewoon een simpele camera aan te schaffen? Vrijwel iedereen weet al hoe zoiets werkt, er zit een schermpje op zodat je ook kan zien wat er opgenomen wordt, en veel (zelfs goedkopere) actiecams kunnen ook via wifi benaderd worden en bediend.
Zou ook kunnen. We zoeken er wel eentje die een paar uur achter elkaar kan opnemen, al dan niet in chunks.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Zeror schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:00:
[...]

Zou ook kunnen. We zoeken er wel eentje die een paar uur achter elkaar kan opnemen, al dan niet in chunks.
Dan vallen wel veel "fototoestellen" af ivm de 30 minuten limiet om importheffingen te omzeilen, maar actiecamera's kunnen dat doorgaans prima uren volhouden in combinatie met een flinke SD-kaart (en externe voeding). Met de pi zou je in theorie direct naar een NAS kunnen wegschrijven, maar of dat in de praktijk ook zo lekker werkt met de wifi adapter durf ik niet te zeggen. je zou een ethernetadapter kunnen gebruiken, maar dan kun je net zo goed meteen een pi3+ nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zeror schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:45:

Het opnemen moet eenvoudig gestart kunnen worden en daarom is het wenselijk als dit zonder al teveel moeite op afstand kan (wel binnen het LAN hier - niet via internet). Ik ben op zoek naar oplossingen waarbij een GUI gebruikt kan worden. Liever geen console commands. Moet een aantal uur achter elkaar op kunnen nemen (al dan niet in chunks.)

Alvast bedankt.
gewoon een webcam (bv HD of 4k kwaliteit) op USB van een kleine PC/mac mini koppelen? Evt extra harddisk er aan en gaan....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

NielsTn schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:16:
[...]

gewoon een webcam (bv HD of 4k kwaliteit) op USB van een kleine PC/mac mini koppelen? Evt extra harddisk er aan en gaan....
Een webcam aan een PC of Mac hangen willen we eigenlijk niet. Het moet een losstaand systeem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een raspberry heeft op zich een heel mooie beeldkwaliteit en doet 1080p/30fps met hardwarematige H.264 compressie.

Echter, hij neemt er geen geluid bij op. Er zit geen audio-in op en de camera module heeft dit ook niet. Kan natuurlijk wel met een USB-Audio stick. Maar dan moet je software het wel goed kunnen synchroniseren. Voor zover ik weet is hier niets heel simpels voor. Het is wel mooi voor een goedkope webcam maar het blijft sowieso redelijk knutselig.

Ook is de beeldhoek met de standaard cam wel redelijk klein, en als je een cam als de ZeroCam wide gebruikt dan heb je just weer een te grote voor dit doeleinde.

Als je iets simpels wil dat gewoon out of the box werkt, zou ik ook gewoon voor een dedicated videocamera gaan. Andere voordelen zijn betere lichtgevoeligheid, veel betere optica en zoom mogelijkheden zodat je altijd de ideale beeldhoek kan bereiken. Waarschijnlijk wil je ook een draadloze dasspeld microfoon voor de trainer trouwens, omdat je anders de echo van de hele ruimte oppikt. Dat luistert niet fijn. Misschien ook 1 of 2 tafelmics om vragen op te kunnen nemen. Dus je wil een videocam met audio-in mogelijkheid.

Ook zal je dan ook minder moeite hebben met lichtflikkering omdat dit met kunstlicht altijd wel een probleempje is, dat is ook iets waar een gewone videocamera gewoon een knopje voor heeft maar je op de raspberry zal moeten knutselen om de framerate goed af te stemmen. Dit is trouwens iets waarom ik eerder voor een echte videocam zou gaan dan een fototoestel met videofunctie.

En aangezien het zakelijk is, zullen de kosten niet zo'n probleem zijn, toch? Want duurder wordt het natuurlijk wel, maar als je er als werknemer een dag mee aan het knutselen bent dan heb je het verschil er alweer uit. Zeker gezien het gebrek aan BTW.

[ Voor 44% gewijzigd door GekkePrutser op 03-09-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Hi allen,

Ik draai nu alweer een tijd op mijn Pi Domoticz en dit werkt prima naar behoren maar ik begin nu toch de angst te voelen van potentiele corrupte SD kaarten. Ik maak dan ook regelmatig backups dus een echte ramp is het gelukkig niet als mijn SD kaart om zeep gaat.

Maar ik wil nu overstappen naar een SSD of USB stick en alle tutorials die ik tegenkom baseren zich op een Fresh install.

Wat ik wil is simpelweg een kopie maken met bv SD Card copier en eventueel de nodige files aan te passen zodat oa config.txt enz weten dat ze van SSD/USB booten.

Heeft iemand een goede tutorial hiervoor ?

Thanks,
Jerome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 22:40

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@Zeror Zonder de details te kennen (is het in een grote/kleine ruimte, moet er een presentatie op een scherm worden meegefilmt, etc.?), zou ik denken aan een IP beveiligingscamera die streamt naar een NVR, NAS of een dedicated PC.

Bv. een dome-cam aan het plafond die je op een plek hangt waarbij niemand vlak ervoor kan staan. Je zou zelfs 24/7 kunnen opnemen, waarbij je dan later de delen eruit pakt die je nodig hebt. Niemand hoeft dan een opname te starten en het kan ook niet vergeten worden. Je zou er zelfs 2 kunnen nemen, zodat het iets afwisselender is en het wellicht ook wat interessanter wordt om naar te kijken. Je praat over een bedrag van EUR 50...EUR 150,- per camera die prima geschikt is voor dit soort toepassingen. Resolutie HD of beter en al dan niet voorzien van optische zoom, zodat je de beeldhoek optimaal (eenmalig, niet continu) op de ruimte kunt afstemmen.

Mocht je het wat vinden, hier op GoT babbelen we er uitgebreid over.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Vorige week nog een Pi Zero /w, pHat DAC en wat pi voedingen aangeschaft en vergeten de male-headers.
Voor deze Zero wou ik moOde Audio Player 4.2 installeren. Dit gaat niet zoals even een image op micro-sd zetten, maar compleet anders...
Uiteindelijk werkt alles, alleen nu met BT naar een Philips OST690-10 Original-Boombox. Werkt perfect.

Alleen is de Pi Zero is niet krachtig genoeg en zal ik later nog een Pi 3B/3B+ daarvoor aanschaffen.
code:
1
2
3
    CPU %usr    %sys    %idle
    all 95.50   4.00    0.00
    0   95.50   4.00    0.00

moOde Audio Player 4.2

Audio Devices
Radio Stations

Installatie tips:
Easy installation guide for absolute beginners
Moode OS Builder (github)

Use hardware momentary switches to control moOde. Handmatige toevoeging.

pHAT DAC via GPIO's slechts 5 aansluitingen nodig

LOGIN via Putty
Stratch login: pi / raspberry
Moode Player login: pi / moodeaudio

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
S Y S T E M    P A R A M E T E R S 
    HDWR REV    = Pi-Zero W 512MB v1.1
    SoC         = BCM2835
    CORES       = 1
    ARCH        = armv6l
    RASPBIAN    = 9.4
    KERNEL      = 4.14.54+
    KTIMER FREQ = 100 Hz
    USB BOOT    = not available
    Warranty    = OK

ROOT size   = 30G
    ROOT used   = 6%
    ROOT avail  = 27G
    FS expand   = expanded
    MEM free    = 74 MB
    MEM used    = 118 MB
    Temperature     = 48.7°C

CPU GOV     = performance
    MPD SCHDPOL = TS
    P3-WIFI     = On
    P3-BT       = On
    HDMI        = Off
    ETH0 CHECK  = On
    MAX USB CUR = Off
    UAC2 FIX    = Off
    SSH server  = Off

LED0        = on
    LED1        = not accessible

C O R E    S E R V E R S  

PHP-FPM     = 7.0.30
    NGINX       = 1.10.3
    SQLite      = 3.16.2

C P U    L O A D  

CPU %usr    %sys    %idle
    all 95.50   4.00    0.00
    0   95.50   4.00    0.00

P R O C E S S    L O A D  

PRI RTPRIO COMMAND         %MEM PSR %CPU
     19      - cc1plus         18.1   0 78.1
     29      - mpd              5.7   0  7.3
     19      - sysinfo.sh       0.5   0  2.0
     19      - worker.php       2.7   0  0.7
     19      - kworker/u2:1     0.0   0  0.6
     19      - sudo             0.6   0  0.6
     19      - bluealsa         1.1   0  0.5
     19      - make             0.5   0  0.5
     19      - systemd          1.3   0  0.3

C L O C K    F R E Q U E N C I E S  

arm   = 1000 MHz         pwm   = 0 MHz
        core  = 400 MHz          emmc  = 200 MHz
        h264  = 300 MHz          pixel = 0 MHz
        isp   = 300 MHz          vec   = 0 MHz
        v3d   = 300 MHz          hdmi  = 0 MHz
        uart  = 47 MHz           dpi   = 0 MHz

SD card = 50 MHz

S Y S T E M    V O L T A G E S  

core            = 1.3500V
    sdram controller    = 1.2000V
    sdram I/O       = 1.2000V
    sdram chip      = 1.2250V

U I  C U S T O M I Z A T I O N S  

Theme           = Standard
    Accent color        = Emerald
    Alpha blend     = 1.0
    Adaptive background = No
    Background image    = No
    Playback history    = Yes
    Extra metadata      = Yes
    Library         = Artist

A U D I O    P A R A M E T E R S  

Audio device        = On-board audio device
    Interface       = On-board
    Hdwr volume     = Controller detected
    Mixer name      = PCM
    Output stream       = Closed
    ALSA version        = 1.1.3-5+rpi3
    SoX version     = 0.1.2-2

Volume knob     = 85
    Volume mute     = Unmuted

Bluetooth controller    = On
    Airplay receiver    = Off
    Squeezelite     = Off
    UPnP client     = Off
    DLNA server     = Off

Rotary encoder      = Off
    Encoder params      = 100 2 3 4 5
    Crossfeed       = Off
    Parametric EQ       = Off
    Graphic EQ      = Off
    Auto-shuffle        = Off
    Autoplay        = Off
    MPD crossfade       = 5

M P D    S E T T I N G S  

Version         = 0.20.20
    Volume control      = software
    ALSA device     = hw:0
    SoX resampling      = disabled
    SoX quality     = very high
    SoX multithreading  = off
    Audio buffer (kb)   = 4096
    Buffer before play  = 10%
    Output buffer size (kb) = 81920
    Volume normalization    = no
    DSD over PCM (DoP)  = no
    Replay gain     = off

B L U E T O O T H    S E T T I N G S  

Bluetooth ver       = 5.49
    Bluealsa ver        = 1.2.0
    Speaker sharing     = Yes
    Resume MPD      = No

A I R P L A Y    S E T T I N G S  

Version         = 3.1.7
    Friendly name       = Moode Airplay
    Volume mixer        = auto
    Resume MPD      = No
    Output bit depth    = S16
    Output sample rate  = 44100
    Session interruption    = no
    Session timeout (ms)    = 120
    Audio buffer (secs) = 0.0

S Q U E E Z E L I T E    S E T T I N G S  

Version         = 1.8.7-1052 "DSD/SRC enabled"
    Friendly name       = Moode
    ALSA params     = 80:4::1
    Output buffers      = 40000:100000
    Task priority       = 45
    Codec list      = flac,pcm,mp3,ogg,aac,alac,dsd
    Resume MPD      = No
    Other options       = -W -D 500 -R E -S /var/loca

Edit: Screencaps toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WyIk83Ql.png
Een compleet overzicht.

[ Voor 1% gewijzigd door PE4000 op 07-09-2018 19:17 . Reden: txt + afbeelding toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
vervolg moOde Player Zero:
Vrijdagnacht een OLED Display 128 x 64 pixels en een usb audio device (Behringer UCA202) aangesloten.
Trouwens die UCA202 wordt perfect ondersteund, maar dat wist ik al.
Door gebruik te maken van usb audio is de cpu load gedaald naar 13.78.
Alleen bij elke verandering van de instellingen moest ik rebooten via putty, wat wel shit is.
Telkens wanneer ik naar één van de config menu's ging, kwam het scherm weer terug bij playback en kon ik zo niets veranderen.

Ik heb daarom ook besloten om geen tijd meer aan de moOde Audio Player Zero te steken en laat het zo.
Dus dat wordt ook geen Philips Portable Recorder met moOde Zero, maar met Volumio Zero.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/POa0kCdl.jpg
foto is nait best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-04 08:38
Snel vraagje: ik heb 3 Raspberry Pi’s voor 3 websites, dus eentje doet ‘dubbel’ dienst als een Apache router (Apache stuurt requests voor domeinnamen dmv een reverseproxy door naar de juiste server). Zou nu graag een paar functies beginnen uitsplitsen (database op een andere pi, statische files op nog een andere pi, ...).

Stel dat ik die Apache router op een apart stukje hardware wil gaan draaien ... De RPi staan nu niet bepaald gekend om snelle netwerk snelheden te kunnen halen. Welke SBC raden jullie daarvoor aan?

(Weet niet of het hier thuishoort maar vond niet meteen een SBC-topic en het leek me een beetje banaal om een topic te beginnen voor een paar raspberry pi alternatieven).

[ Voor 14% gewijzigd door TheMaxMan op 09-09-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
RIP GPIO'S pi zero WH. )-:

Ik probeerde een sensor aan te sluiten... Lukte niet... Wat zitten rommelen... En hierna werkte geen GPIO meer... 3,3v niks. 5v. Niks... Shit.....

Parklife

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Parklife schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:27:
RIP GPIO'S pi zero WH. )-:

Ik probeerde een sensor aan te sluiten... Lukte niet... Wat zitten rommelen... En hierna werkte geen GPIO meer... 3,3v niks. 5v. Niks... Shit.....
De GPIO poorten hebben behoorlijk strakke specificaties. Ze kunnen niet zo goed tegen kortsluiting en de spanning moet op papier tussen 0 en 3,3 Volt zijn. Als je 5 Volt op een pin zet dan heb je kans dat de poort wordt beschadigd.

Afbeeldingslocatie: http://www.mosaic-industries.com/embedded-systems/_media/microcontroller-projects/raspberry-pi/raspberry-pi-circuit-gpio-input-pins.png

In de afbeelding zie je links de GPOI pin. Daarnaast twee diodes en vervolgens van boven naar beneden, het output buffer, input buffer en de afsluitweerstand (pull-up / pull-down). De diodes zijn er voor een vorm van bescherming. Wanneer je sensor 5 V op de GPIO pin zet dan zal de diode dit te veel aan spanning proberen af te voeren via (kortsluiten met) de +3,3 V bus. Als de stroom te veel oploopt, enkele honderden mA, dan zal de diode beschadigen en kan deze de poort niet meer beschermen. De 5 V komt nu bij je output buffer en input buffer die op hun beurt zullen beschadigen.

Hoe dit te voorkomen? Zet een weerstand tussen je sensor en de GPIO poort. Een waarde van 10 kohm is waarschijnlijk afdoende. Je kunt voor extra bescherming zelf nog een diode tussen de GPIO en +3,3 V zetten.

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/tweakers.net/gpio-rip.png

Succes met het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siegfried.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-05-2023
Ik zit met een vreemd probleem. Ik werk via een A/D-converter met een proximity sensor en op netstroom werkt dit behoorlijk goed (al geeft ie soms wel vreemde, negatieve metingen aan).

Zodra de raspberry echter gepowered wordt via een aggregaat of een powerbank klapt het script er binnen een mum van tijd uit met een ZeroDivisionError. En wat ik ook afvang in de code (als de waarde waardoor gedeeld gaat worden 0 is, return false bijv), hij blijft er met dezelfde foutmelding uitknallen, terwijl er geen mogelijkheid meer is dat er door 0 gedeeld gaat worden.

Ik heb dus sterk het vermoeden dat iets anders deze fatal error triggert. Iemand zei dat ik wellicht last heb van een 'zwevende nul', maar hoe kom ik daarachter en belangrijker nog; hoe los ik dat op?

Dit is het stukje code waar ie de ZeroDivisionError over geeft, zonder de geprobeerde oplossingen.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
def getReading(channel):
    # first pull the raw data from the chip
    rawData = spi.xfer([1, (8 + channel) << 4, 0])
    # process the raw data into something we understand
    processedData = ((rawData[1]&3) << 8) + rawData[2]
    distance = round(4800/(processedData -20),2)
    return distance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siegfried.
Siegfried. schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:58:
Ik maak gebruik van de Sharp GP2Y0A02YK0F Proximity Sensor (datasheet).

In de datasheet staat dat men aanraadt om een by-pass capacitor van 10uF of meer te gebruiken. Nu zie ik dat er allerlei verschillende soorten capacitors bestaan en heb ik geen idee welke te kiezen. Heeft iemand een tip over welke en waar die te kopen?

Zou deze bijvoorbeeld voldoen?
alexandersamson schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:46:
[...]

Ja, die kan je gebruiken. Alleen opletten dat deze een strikte polariteit hebben. De + op de +/VCC en de - (witte streep op de condensator) op de -/GND. Meestal is ook de lange poot de + en de korte poot de -. Verkeerd aansluiten en je komt er vanzelf achter waarom dat niet handig was; hij zal openklappen, roken, in brand vliegen of een combinatie van deze.
Ik stelde eerder deze vraag en heb uiteindelijk besloten om de condensator voorlopig toch niet in te bouwen. Maar wellicht kan het gebruik ervan de bovengenoemde foutmelding voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Siegfried. schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 17:28:
[...]

Ik stelde eerder deze vraag en heb uiteindelijk besloten om de condensator voorlopig toch niet in te bouwen. Maar wellicht kan het gebruik ervan de bovengenoemde foutmelding voorkomen?
In de datasheet staat het volgende:
●Advice for the power supply
• In order to stabilize power supply line, we recommend to insert a by-pass capacitor of 10μF or more
between Vcc and GND near this product.
Het gaat kortom om het stabiliseren van de voeding.

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/tweakers.net/siegfried-sensor.png

Een willekeurige condensator volstaat zolang die maar minimaal 10 uF is en minimaal 6,3 Volt kan hebben.
Willekeurige voorbeelden van wat volstaat:
10 uF 6,3 V
10 uF 10 V
10 uF 25 V
10 uF 35 V
10 uF 50 V
22 uF bij 6,3 V
22 uF bij 10 V
22 uF bij 25 V
22 uF bij 35 V
22 uF bij 50 V
47 uF ... en zo verder ...

Bij elektrolytische condensator is polariteit inderdaad belangrijk!

Simpele oplossing, haal een restpartij condensatoren, bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/p/k...ment-50-onderdelen-535488

Ik vind sossolutions.nl een beetje duur voor "standaard" componenten. Alternatieven zijn conrad.nl (ook niet altijd de goedkoopste), zeer uitgebreid zijn www.digikey.nl, farnell.com, mouser.com, rs-online.com

• Siegfried.
FrankHe schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:21:
[...]

In de datasheet staat het volgende:

[...]

Het gaat kortom om het stabiliseren van de voeding.

[Afbeelding]

Een willekeurige condensator volstaat zolang die maar minimaal 10 uF is en minimaal 6,3 Volt kan hebben.
Willekeurige voorbeelden van wat volstaat:
10 uF 6,3 V
10 uF 10 V
10 uF 25 V
10 uF 35 V
10 uF 50 V
22 uF bij 6,3 V
22 uF bij 10 V
22 uF bij 25 V
22 uF bij 35 V
22 uF bij 50 V
47 uF ... en zo verder ...

Bij elektrolytische condensator is polariteit inderdaad belangrijk!

Simpele oplossing, haal een restpartij condensatoren, bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/p/k...ment-50-onderdelen-535488

Ik vind sossolutions.nl een beetje duur voor "standaard" componenten. Alternatieven zijn conrad.nl (ook niet altijd de goedkoopste), zeer uitgebreid zijn www.digikey.nl, farnell.com, mouser.com, rs-online.com
Super, thanks. En denk je dat daarmee ook mijn ZeroDivisionError verleden tijd gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Siegfried. schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 20:25:
[...]

Super, thanks. En denk je dat daarmee ook mijn ZeroDivisionError verleden tijd gaat zijn?
Als een voedingsspanning niet stabiel is dan kan dat inderdaad zorgen voor rare waardes. Je kunt ook je code iets robuuster maken door ervoor te zorgen dat je nooit door nul deelt. In dit geval, door er een max() omheen te zetten.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
def getReading(channel):
    # first pull the raw data from the chip
    rawData = spi.xfer([1, (8 + channel) << 4, 0])
    # process the raw data into something we understand
    processedData = max( 21, ((rawData[1]&3) << 8) + rawData[2] )
    distance = round(4800/(processedData -20),2)
    return distance

Als de waarde op 20 uitkomt dan maakt max() daar 21 van. Waardoor de deling altijd minimaal 1 zal opleveren en je nooit meer door 0 deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Siegfried. schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 17:23:
Zodra de raspberry echter gepowered wordt via een aggregaat of een powerbank klapt het script er binnen een mum van tijd uit met een ZeroDivisionError.
En om dit soort dingen te voorkomen zit ik dus te zoeken naar een manier om de waarden van de voeding uit te lezen terwijl de Pi aan staat en die te vergelijken met de waardes op het moment dat er een powerbank tussen zit.

Maar... de enige manier die ik tot nu toe heb gevonden is door gewoon een multimeter te pakken en direkt op het PCB te meten :?
Klopt dat ?!

Moet ook effe iets verzinnen om hogere load te genereren, maar dat komt wel goed :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Wanneer je stroom wilt monitoren, zou je ook een stroomsensor kunnen toepassen.
Afbeeldingslocatie: https://www.okaphone.nl/product/images/vma323_front.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door PE4000 op 23-09-2018 19:18 . Reden: onzin verwijderd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
Sinds deze week een clone van Raspberry Pi ontvangen, de Nanopi M4.

Ten opzichte van de Rpi 3b Plus:
* 4x USB 3.0 connectoren;
* 1 Gigabit ethernet (niet shared met USB zoals RPi 3B+);
* 6 cores (2 cores op max 2 GHz, 4 cores op max 1.5GHz);
* 2Gb of 4Gb geheugen

Linkje: https://www.friendlyarm.c...ct/product&product_id=234
prijsindicatie: 4Gb Nanopi 4M met koelblok en verzendkosten: ca EUR 100

Ik heb op een Rpi 3b+ o.a. PiHole en Bitcoin Core v0.17.0 (als full node) draaien, en een eerste benchmark gedaan.

Bij een nieuwe Bitcoin core release moet eea opnieuw gedownload en gecompileerd worden.
Met name het compileren op de Rpi 3b+ neemt zeer veel tijd in beslag, de acties make/make check/sudo make install nemen ruim 3 uur in beslag.

Met de NanoPi 4M (4Gb geheugen hier gekozen) is dit tot onder 1 uur gekomen (make : 55 minuten, make check 2-3 minuten, sudo make install: 1 minuut).
Passief gekoeld met een warmtegeleidende tape + aluminium koelblok is max temperatuur 62 graden Celsius, daarna zakt de temperatuur naar 32-33 graden C.

Dus qua rekenkracht een behoorlijke stap voorwaarts. Ik wou deze ervaringen ook graag met jullie delen, dus bij deze.

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 08-10-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@NielsTn Ik vind dat model teveel richting dit gaan : Magic in "Raspberry Pi - deel 2"

Er wordt zelfs een 20 Watt voeding voor aanbevolen! :o

En qua kosten zou ik eerder een low end Atom based Intel NUC overwegen, desnoods tweedehands en dan ben je gelijk ook verlost van de lange verwerkingstijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
nero355 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:12:
@NielsTn Ik vind dat model teveel richting dit gaan : Magic in "Raspberry Pi - deel 2"

Er wordt zelfs een 20 Watt voeding voor aanbevolen! :o

En qua kosten zou ik eerder een low end Atom based Intel NUC overwegen, desnoods tweedehands en dan ben je gelijk ook verlost van de lange verwerkingstijd :)
momenteel draait deze op een USB-C connector met een iPad voeding (10W?).
Voordeel is en blijft de compactheid :) en zelfde formfactor als Raspberry Pi 3 serie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

NielsTn schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:37:
Ten opzichte van de Rpi 3b Plus:
* 2Gb of 4Gb geheugen
Dan heb ik toch liever wat meer geheugen zoals nu in de Pi3, zeker 2Gb is volledig uit verhouding met de andere specs.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
DukeBox schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:26:
[...]

Dan heb ik toch liever wat meer geheugen zoals nu in de Pi3, zeker 2Gb is volledig uit verhouding met de andere specs.
Het is net wat je nodig hebt of wilt kiezen. Ga je iets echt inzetten en prijs drukken, kies je 2Gb. Ik koos voor 4Gb, met oog op meerdere finctionaliteiten in/rond huis. NNog altijd is 2Gb bij de NanoPi, dubbel zoveel dan de Rpi 3b+ (slechts 1Gb).

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 08-10-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
@NielsTn Mooie aankoop hoor!
Christopher Barnatt van YT Channel: Explaining Computers heeft een review over dit product gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
NielsTn schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

Het is net wat je nodig hebt of wilt kiezen. Ga je iets echt inzetten en prijs drukken, kies je 2Gb. Ik koos voor 4Gb, met oog op meerdere finctionaliteiten in/rond huis. NNog altijd is 2Gb bij de NanoPi, dubbel zoveel dan de Rpi 3b+ (slechts 1Gb).
Ik denk dat @NielsTn je probeert te wijzen op het feit dat 4Gb gelijk staat aan 512MB ;) Ik denk dat je 4GB bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
PE4000 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:06:
@NielsTn Mooie aankoop hoor!
Christopher Barnatt van YT Channel: Explaining Computers heeft een review over dit product gemaakt.

[YouTube: NanoPi M4 : RK3399 SBC with 4 x USB 3.0]
Christopher Barnatt had deze NanoPi inderdaad onder mijn aandacht gebracht!
Typisch brits, maar wel informatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:35
Voor een nieuw project wil ik graag een Raspberry Pi 3B+ bestellen.
Momenteel heb ik al een ouder model welke fungeert als telegrambot en ik heb er PiVPN op draaien.

Met het nieuwe project zou ik het volgende willen doen:
  • Transmission (oid) draaien om torrents te downloaden en naar een externe HDD te schrijven
  • Plex Media Server draaien om bestanden op bovengenoemde HDD te kunnen bekijken op iPad of Apple Tv
Is de RPI 3B+ hiervoor geschikt, of zal deze niet krachtig genoeg zijn?

En heeft er iemand ervaring met RPI via Ali Express oid te bestellen of zweert men bij NL resellers als SOS of KIWI?

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:33
Met welke snelheid wil je die bestanden kunnen binnenhalen?

En moet de Plex Media Server de content ook transcoderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
RudolfR schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:11:
Met welke snelheid wil je die bestanden kunnen binnenhalen?

En moet de Plex Media Server de content ook transcoderen?
Snelheid is in principe niet belangrijk aangezien ik downloads 's nachts wil laten doorlopen (ik weet dat de internetsnelheid van de pi afgeknepen wordt).

Ik weet niet of de transcoding op de PMS dient te gebeuren, ik hoopte eigenlijk dat de Apple Tv dit kon afhandelen.

Als ik dit bekijk (https://support.apple.com/kb/SP724?locale=en_US):

Video Formats
HEVC SDR up to 1080p, 30 fps, Main/Main 10 profile
H.264 video up to 1080p, 60 fps, High or Main Profile level 4.2 or lower
H.264 Baseline Profile level 3.0 or lower with AAC-LC audio up to 160 Kbps per channel, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats
MPEG-4 video up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 fps, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

zou ik dus .m4, mp4 en .mov bestanden niet hoeven te transcoden, maar als ik bijvoorbeeld .mkv heb wel?

Dan lijkt me helaas de RPI3B+ niet geschikt voor dit project, maar zal ik toch naar een krachtiger iets opzoek moeten.

[ Voor 42% gewijzigd door Vetifuro op 10-10-2018 14:36 ]

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:38

mphilipp

Romanes eunt domus

Vetifuro schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:29:
Voor een nieuw project wil ik graag een Raspberry Pi 3B+ bestellen.
Momenteel heb ik al een ouder model welke fungeert als telegrambot en ik heb er PiVPN op draaien.

Met het nieuwe project zou ik het volgende willen doen:
  • Transmission (oid) draaien om torrents te downloaden en naar een externe HDD te schrijven
  • Plex Media Server draaien om bestanden op bovengenoemde HDD te kunnen bekijken op iPad of Apple Tv
Als je Transmission doet, ga ik ervan uit dat je iets als een VPN gebruikt om Dhr.Kuik niet mee te laten kijken. In dat geval is de snelheid niet zo spannend. Ik heb een Pi als PiVPN machientje ingezet en als mijn downloadverkeer verloopt via die Pi. Ik zou zeggen dat ie iets als torrents makkelijk moet kunnen, zeker met de bandbreedte die overblijft als het via de VPN gaat.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:00
@Vetifuro, zelf gebruik ik een Odroid HC1 als NAS (gekocht bij Pollin.de). Hier kan je direct een 2.5" HDD/SSD in schuiven. Er is ook een variant beschikbaar voor 3.5" schijven, de Odroid HC2 (Pollin.de)
Over de snelheid ben ik zeer tevreden: downloaden > 90 MB/s en kan daarnaast gewoon een film kijken op een andere RPi (met Kodi).
I.p.v. Plex heb ik Emby geïnstalleerd voor het bekijken van media buitenshuis. Ik gebruik dat niet vaak dus heb er niet heel veel ervaring mee maar het gaat streamen gaat zonder bufferen.

Ik maak gebruik van Openmediavault i.c.m. ARMbian (een afgeleide van Debian). Op de Sourceforge van Openmediavault staan images die geoptimaliseerd zijn voor SBC's. Meer leesvoer hierover op het forum van Openmediavault en ARMbian.

Overigens heb ik voor de Odroid een Banana Pi M1 in gebruik gehad (AliExpress / Conrad / Banana Pi Pro = met wifi, Conrad). Die is qua prijs ongeveer de helft als van een Odroid maar heeft dan ook minder performance. Voor deze Pi heb je dan ook nog een SATA kabel nodig (AliExpress/Conrad).

Nog wat meer leesvoer:
H3 device as NAS
Looking for board for NAS

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
mphilipp schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:01:
[...]

Als je Transmission doet, ga ik ervan uit dat je iets als een VPN gebruikt om Dhr.Kuik niet mee te laten kijken. In dat geval is de snelheid niet zo spannend. Ik heb een Pi als PiVPN machientje ingezet en als mijn downloadverkeer verloopt via die Pi. Ik zou zeggen dat ie iets als torrents makkelijk moet kunnen, zeker met de bandbreedte die overblijft als het via de VPN gaat.
Inderdaad, dit lijkt me geen probleem verder, dus in dat opzicht zou een RPI dus wel een optie kunnen zijn.
alesandro_46 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:22:
@Vetifuro, zelf gebruik ik een Odroid HC1 als NAS (gekocht bij Pollin.de). Hier kan je direct een 2.5" HDD/SSD in schuiven. Er is ook een variant beschikbaar voor 3.5" schijven, de Odroid HC2 (Pollin.de)
Over de snelheid ben ik zeer tevreden: downloaden > 90 MB/s en kan daarnaast gewoon een film kijken op een andere RPi (met Kodi).
I.p.v. Plex heb ik Emby geïnstalleerd voor het bekijken van media buitenshuis. Ik gebruik dat niet vaak dus heb er niet heel veel ervaring mee maar het gaat streamen gaat zonder bufferen.

Ik maak gebruik van Openmediavault i.c.m. ARMbian (een afgeleide van Debian). Op de Sourceforge van Openmediavault staan images die geoptimaliseerd zijn voor SBC's. Meer leesvoer hierover op het forum van Openmediavault en ARMbian.

Overigens heb ik voor de Odroid een Banana Pi M1 in gebruik gehad (AliExpress / Conrad / Banana Pi Pro = met wifi, Conrad). Die is qua prijs ongeveer de helft als van een Odroid maar heeft dan ook minder performance. Voor deze Pi heb je dan ook nog een SATA kabel nodig (AliExpress/Conrad).

Nog wat meer leesvoer:
H3 device as NAS
Looking for board for NAS
Bedankt voor de uitgebreide post. Ik heb momenteel een WD Elements externe HDD met voeding (http://files.doobybrain.c...ements-desktop-black1.jpg) dus weet niet of de Odroid een juiste oplossing is.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik kan beoordelen of transcoden mogelijk moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
Vetifuro schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:00:
[...]

Inderdaad, dit lijkt me geen probleem verder, dus in dat opzicht zou een RPI dus wel een optie kunnen zijn.

[...]

Bedankt voor de uitgebreide post. Ik heb momenteel een WD Elements externe HDD met voeding (http://files.doobybrain.c...ements-desktop-black1.jpg) dus weet niet of de Odroid een juiste oplossing is.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik kan beoordelen of transcoden mogelijk moet zijn?
In die behuizing zal een standaard 3.5" schijf zitten, die je eruit zou kunnen halen. De Odroid HC2 heeft schijnbaar 12V 2A nodig, als de voeding van jouw HDD hetzelfde of meer levert dan zou je die zelfs kunnen hergebruiken. Maar hiermee gaan we te ver off topic.

Betreft het transcoden:
CPU Requirements
The most basic thing to remember is that the more Plex apps you have playing content at the same time, the more CPU power you’ll need. Generally speaking, if you have two Plex apps requiring transcoded content at the same time, that will require about twice the CPU processing power compared to if there was only one app playing content.

If you want very basic minimum suggestions:

No transcoding: Intel “Atom” 1.2GHz (NAS devices based on ARM processors should also be capable of at least one stream with no transcoding)
Single 720p transcode: Intel Core i3 3.0 GHz
Single 1080p transcode: Intel Core i5 3.0GHz
Single 4K transcode: Intel Core i7 3.2GHz
If you’ll need to support more than one simultaneous transcode, you’ll need a more powerful processor.
bron

Geen idee of je met een RPi een prettige ervaring hebt met transcoden. Misschien wat zoeken op Google of even uitproberen op je huidige Pi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:38

mphilipp

Romanes eunt domus

Vetifuro schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:00:
[...]
Nooit uitgeprobeerd, maar ik heb een Pi in de slaapkamer aan de tv hangen om films op te kijken. Helaas is dat niet voor elke film een groot succes. Als de film (blijkbaar) een iets te grote bitrate heeft, gaat het mis. 4K kan ik al helemaal vergeten (natuurlijk). Ik werd er in ieder geval niet vrolijk van.
Transcoden komt op hetzellfde neer, dus ik denk dat je daar beter geen Pi voor kan pakken. Of je moet alleen films downloaden die helemaal doodgecomprimeerd zijn. Dan gaat het misschien lukken.

In de woonkamer heb ik een Intel NUC en die doet alles prima, behalve sommige 4K films (die hebben een codering die niet ondersteund wordt, dus moet ie softwarematig gaat decoderen).

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:42
Ik wil graag op een Zero twee controllers gaan gebruiken. Ik heb tot op heden geen geluk gehad met hubjes. Iemand een tip voor een goedkope hub zonder externe power.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
Is ook afhankelijk van je powersupply. Kijk eerst hoeveel één gamepad verbruikt.

Pi Zero W USB HUB issues...

3 Port USB HUB...

Raspberry-Pi-Power

Game-Controller-USB-Power-Database
There is no current limiting circuit on the Pi Zero. The USB port is connected directly to the Power USB connection. If your PSU is good enough you could take as much current as the tracks on the circuit board can handle. Probably over 1A (1000mA).
Bron: Info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Zo, ik kan weer verder. Nieuwe Pi Zero is binnen. (nadat ik m'n GPIO's had gesloopt) Gezien de weerstandjes nog onderweg zijn, maar wat anders aangesloten ipv. relais. Namelijk een DHT11 temperatuur+humidity sensor.

Ik heb deze manual gevolgd:

https://www.sigmdel.ca/michel/ha/rpi/temp_sensor_en.html

In python geeft de sensor netjes reële waardes aan. Maar als ik de JSON link probeer geeft deze een error als output....

Dit is mijn JSON: http://192.168.178.248:80...alue=0&svalue=21.2;76.7;1

Ip aangepast, en idx op 2 (zoals Domoticz aangeeft)

Wat gaat er fout....

Ik vermoed dat ik iets in de JSON over het hoofd zie. Nogmaals, python werkt, wiringpi is geïnstalleerd.

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Parklife schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:56:
Zo, ik kan weer verder. Nieuwe Pi Zero is binnen. (nadat ik m'n GPIO's had gesloopt) Gezien de weerstandjes nog onderweg zijn, maar wat anders aangesloten ipv. relais. Namelijk een DHT11 temperatuur+humidity sensor.

Ik heb deze manual gevolgd:

https://www.sigmdel.ca/michel/ha/rpi/temp_sensor_en.html

In python geeft de sensor netjes reële waardes aan. Maar als ik de JSON link probeer geeft deze een error als output....

Dit is mijn JSON: http://192.168.178.248:80...alue=0&svalue=21.2;76.7;1

Ip aangepast, en idx op 2 (zoals Domoticz aangeeft)

Wat gaat er fout....

Ik vermoed dat ik iets in de JSON over het hoofd zie. Nogmaals, python werkt, wiringpi is geïnstalleerd.
Hoe heb je die JSON link geprobeerd? Vanaf de commandline of vanuit de python code? Het virtuele device is ook van het juiste type? Wat is de foutmelding? Als die van het juiste type is en inderdaad idx 2 heeft dan zou dit vanaf de commandline in ieder geval moeten werken volgens mij:
code:
1
curl -s "http://192.168.178.248:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=2&nvalue=0&svalue=21.2;76.7;3"

Vanuit de python code moet je zeker weten dat de waarden voor temperatuur en luchtvochtigheid goed ingevulld worden iedere keer. Als daar een parsing fout optreedt, dan zou dat de reden kunnen zijn dat de JSON call ook niet goed uitgevoerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Ik heb de JSON link geprobeerd in de webbrowser van de pc waarvan ik werk. (Putty) In Domoticz heb ik een Virtuele, dummy gemaakt als hardware, en een sensor met temp+hum aangemaakt.

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Parklife schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:38:
Ik heb de JSON link geprobeerd in de webbrowser van de pc waarvan ik werk. (Putty) In Domoticz heb ik een Virtuele, dummy gemaakt als hardware, en een sensor met temp+hum aangemaakt.
En als je vanuit Putty op de commandline dat curl commando geeft uit mijn eerdere post. Zie je dan de sensor bijgewerkt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
"status" : "OK",
"title" : "Update Device"
}

Jaaaaa dit werkt! Als ik de waardes in de link verander, veranderen ze ook in Domoticz. Vraag me niet waarom het nu wel en gister niet..... Nu nog dht11.py werkend krijgen....

Edit... ik krijg het niet voor elkaar... Die JSON link werkt. Maar dit python script krijg ik niet werkend.
(ik ben (nog) niet zo handig met python...)
dht11.py:

#!/home/pi/pythons
import sys
import Adafruit_DHT
import urllib

# parameters
DHT_type = 11
OneWire_pin = 24
sensor_idx = 2
url_json = "http://192.168.178.248:8080/json.htm?type=command&param=udevice&$
verbose = 1 # set to 1 to print out information to the console

# read dht11 temperature and humidity
humidity, temperature = Adafruit_DHT.read_retry(DHT_type, OneWire_pin)

# use Domoticz JSON url to update
cmd = url_json + str(sensor_idx) + "&nvalue=0&svalue=" + str(temperature) + ";$
hf = urllib.urlopen(cmd)
if verbose > 0:
print 'Sensor data: temperature = {0:0.1f}C, humidity = {1:0.1f}%'.format(t$
print 'Uploaded to Pi: ' + cmd
print 'Response: ' + hf.read()
hf.close

[ Voor 82% gewijzigd door Parklife op 18-10-2018 19:33 ]

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 14:16
Wat geeft print 'Uploaded to Pi: ' + cmd als output? Dan kunnen we kijken of het commando juist wordt verstuurd naar Domoticz. Ik heb het idee dat "idx=2" niet in de string komt maar dat daar alleen "2" staat dus dat je cmd er zo ongeveer moet uitzien

cmd = url_json + '"idx=" + str(sensor_idx) + "&nvalue=0&svalue=" + str(temperature) + ";$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
>>> print 'Uploaded to Pi: ' + cmd
Traceback (most recent call last):
File "<stdin>", line 1, in <module>
NameError: name 'cmd' is not defined
>>>

Bedoel je zo?

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Ik ben even in het originele script gedoken want ik vond de beide $ aan het einde al een beetje verdacht.
(Nano doet dat als de code niet op het beeld past)

Ok, de aangepaste versie die zou moeten werken.
Copy/Paste en laat maar weten of het werkt.
#!/usr/bin/python
import sys
import Adafruit_DHT
import urllib

# parameters
DHT_type = 11 #Sensortype DH11, heb je die dan is het goed.
OneWire_pin = 24 #Fysieke pin waarop je hebt gesoldeerd/hebt ingeprikt,
sensor_idx = 2 #Sinds het handmatig wel werkt zal deze IDX ok zijn, IDX 2 dus in Domoticz
url_json = "http://192.168.178.248:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx="
#Hierboven ging het niet goed "idx=" viel idd weg, klopt je IP van je Domoticz server ook?
verbose = 1 #Debug info, geen probleem. 0 is geen en 1 is debug op de cmdline

#read dht11 temperature and humidity
humidity, temperature = Adafruit_DHT.read_retry(DHT_type, OneWire_pin) # Lees de waarde uit de sensor

#use Domoticz JSON url to update
cmd = url_json + str(sensor_idx) + "&nvalue=0&svalue=" + str(temperature) + ";" + str(humidity) + ";0"
#Maak hierboven het juiste http commando voor Domoticz
hf = urllib.urlopen(cmd) #Zend het http commando naar Domoticz
if verbose > 0: #Als je veel wil debuggen (Ja want verbose is groter dan 0 (is 1) print dan de volgende info
print 'Sensor data: temperature = {0:0.1f}C, humidity = {1:0.1f}%'.format(temperature, humidity)
hf.close

[ Voor 81% gewijzigd door Ierlandfan op 18-10-2018 23:48 . Reden: PHP en Python comments... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-05 10:52
Ik wil graag Ubuntu installeren op mijn RPi 3B+. Ik dacht dat ik gewoon Ubuntu kon gebruiken van de officiële website, maar blijkbaar werkt die alleen op RPi 2 en 3, niet 3B+.

Nu vond ik dit: YouTube: Pi 3 B+ | Installing Ubuntu Mate on Raspberry Pi 3 B Plus. Echter is zijn download niet meer beschikbaar. Heeft iemand toevallig een link naar een Ubunta voor de 3B+?

Het zou iets te maken hebben met de boot kernel: https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=63&t=208538

Echter weet ik zelf niet hoe ik de kernel van de RPi 3 kan overzetten naar de RPi3B+.
GekkePrutser schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:59:
Dat zijn hele oude posts. Uit de begintijd van de 3B+. Ik denk dat die problemen allang opgelost zijn eigenlijk.

Maar je kan de kennel images gewoon kopiëren en op de boot partitie zetten.
Na een tijdje zoeken heb ik wellicht een nieuwe download gevonden. Ik hoop dat deze werkt.

En de kernel images gewoon kopiëren en op de boot partitie zetten, zeg je? Dus dan krijg je de image van Ubuntu op je SD plus de kernel images?

[ Voor 30% gewijzigd door GrazendeKoe op 20-10-2018 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dat zijn hele oude posts. Uit de begintijd van de 3B+. Ik denk dat die problemen allang opgelost zijn eigenlijk.

GrazendeKoe schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:09:
En de kernel images gewoon kopiëren en op de boot partitie zetten, zeg je? Dus dan krijg je de image van Ubuntu op je SD plus de kernel images?
Ja als het goed is maakt het image 2 partities aan op je SD: Een FAT partitie met bootloader en kernel (en nog wat andere spullenboel zoals config files) en een EXT4 ofzoiets voor de rest. Die FAT kan je dan ook makkelijk bewerken onder bijvoorbeeld Windows of macOS.

Ik heb ubuntu nooit geprobeerd eigenlijk maar met Raspbian werkt het zo. En ik denk met de andere OSen ook wel. De firmware van de pi zelf kan alleen maar FAT lezen, vandaar dat hij die FAT partitie nodig heeft om software te laden om de rest in te kunnen lezen.

[ Voor 99% gewijzigd door GekkePrutser op 20-10-2018 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
GekkePrutser schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:59:

[...]

Ja als het goed is maakt het image 2 partities aan op je SD: Een FAT partitie met bootloader en kernel (en nog wat andere spullenboel zoals config files) en een EXT4 ofzoiets voor de rest. Die FAT kan je dan ook makkelijk bewerken onder bijvoorbeeld Windows of macOS.

Ik heb ubuntu nooit geprobeerd eigenlijk maar met Raspbian werkt het zo. En ik denk met de andere OSen ook wel. De firmware van de pi zelf kan alleen maar FAT lezen, vandaar dat hij die FAT partitie nodig heeft om software te laden om de rest in te kunnen lezen.
Hey bedankt voor de heldere uitleg, zo was ik er wel uit gekomen! Inmiddels heb ik Ubuntu al draaien. De download die ik gevonden had bleek te werken. Nu kan ik lekker bezig om mijn eigen teamspeak server te hosten en Bitcoin node te draaien :)

Ik heb nog wel een algemene vraag over de RPi 3B+. Ik vind het allemaal nogal traag draaien. Zelf het switchen (Alt-Tab) van bijvoorbeeld Mozilla Firefox naar een map in explorer duurt wel ca. 10 seconden. Is dit normaal?

Verder heb ik internet via een ethernet kabel. Echter, het laden van websites duurt soms ook een eeuwigheid, waar het pagina's op mijn vaste PC bijna instant geladen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:10:
[...]
Ik heb nog wel een algemene vraag over de RPi 3B+. Ik vind het allemaal nogal traag draaien. Zelf het switchen (Alt-Tab) van bijvoorbeeld Mozilla Firefox naar een map in explorer duurt wel ca. 10 seconden. Is dit normaal?

Verder heb ik internet via een ethernet kabel. Echter, het laden van websites duurt soms ook een eeuwigheid, waar het pagina's op mijn vaste PC bijna instant geladen worden.
Vergeet niet dat je hier een CPU hebt die normaal gezien in een mobiel apparaat thuishoort, waar je nu een volledig OS op draait met volledige applicaties. En dat je maar 1GB geheugen hebt! Voor een volledige Linux desktop is dat weinig.

De raspberry foundation heeft niet voor niets voor lichtere alternatieven gekozen voor hun Raspbian. Zoals de Pixel desktop environment en de aangepaste chromium met de adblocker er al in.

Als je ubuntu met volledige GNOME desktop en Firefox draait, denk ik dat je al heel snel in geheugengebrek komt en dat hij dus gaat swappen naar je SD kaart. Dat maakt het trager en moet je ook eigenlijk voorkomen omdat dat de levensduur van je SD kaart niet ten goede komt. Ik zou het even goed in de gaten houden. Ik denk dat het hem hier in zit.

De netwerksnelheid zou op zich wel goed moeten zijn, je CPU is natuurlijk wel trager dan een desktop maar niet zo dat het een 'eeuwigheid' zou duren. Ik zou eerst eens naar die swap kijken, denk als je swap voorkomt dat hij er een behoorlijk stuk van opknapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik zou lekker voor een low end cheapo Intel Atom NUC gaan als je een volledige Linux desktop nodig hebt :)

De Pi zou ik alleen gebruiken met RaspBian Lite dus zonder iets van een GUI erop!

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 21-10-2018 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
@GekkePrutser @nero355 Dankjulliewel! Ik ga eens uitzoeken op ik op Raspbian een teamspeak server kan hosten en een Bitcoin node kan draaien. Hoewel ik vrees van niet.. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ja zo doe ik het zelf ook. Heb idd zo'n atom nuc. 8GB er in, goedkope SSD en gaan! Een wereld van verschil.

Ik draai er zelfs een VM op met de dingen die ik vroeger in een (headless) pi had draaien.

Wel neem ik de pi soms mee naar hotels, is altijd wel fijn om een mini PCtje te hebben om op de TV in de hotelkamer aan te sluiten. Daar draai ik dan Raspbian op met de Pixel desktop.
GrazendeKoe schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:52:
@GekkePrutser @nero355 Dankjulliewel! Ik ga eens uitzoeken op ik op Raspbian een teamspeak server kan hosten en een Bitcoin node kan draaien. Hoewel ik vrees van niet.. :(
Als het op Ubuntu draait, kan het ook op raspbian draaien. Alleen misschien is er geen package voor dus zal de installatie wat lastiger zijn.

Overigens lees ik dat Teamspeak op de pi x86 emulatie gebruikt, en dat zou al een hoop verklaren waarom het allemaal zo langzaam is :) Want emulatie is een zware dobber voor zo'n chipje. Of is er tegenwoordig een native ARM versie?

Als je graag Teamspeak wil draaien dan zou ik gewoon een VPSje pakken. Heb je al voor 2 euro per maand. In Nederland in een datacenter met onbeperkt dataverkeer, lekker dicht op de internet exchanges dus lage ping.

[ Voor 58% gewijzigd door GekkePrutser op 21-10-2018 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55
Verkeerd topic

[ Voor 101% gewijzigd door Clumsy Smurf op 21-10-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Had weer even tijd, een nieuwe sd gemaakt, schone installatie raspbian en Domoticz. Helaas ook het script een paar posts terug werkt niet.(nog mijn dank hiervoor!) Hieronder, python, JSON output en mijn huidige dht11.py. ik zie het niet....

pi@domoticz:~ $ python
Python 2.7.13 (default, Sep 26 2018, 18:42:22)
[GCC 6.3.0 20170516] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> import Adafruit_DHT
>>> print(Adafruit_DHT.read(11, 24))
(None, None)
(70.0, 22.0)
>>>

JSON:

pi@domoticz:~ $ curl -s "http://192.168.178.248:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=2&nvalue=0&svalue=21.2;76.7;3"
{
}

dht11.py:

#!/usr/bin/python
import sys
import Adafruit_DHT
import urllib

# parameters
sensor_idx = 2 #Sinds het handmatig wel werkt zal deze IDX ok zijn, IDX 2 dus in Domoticz
url_json = "http://192.168.178.248:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx"
#Hierboven ging het niet goed "idx=" viel idd weg, klopt je IP van je Domoticz server ook?

humidity, temperature = Adafruit_DHT.read_retry(DHT_type, OneWire_pin) # Lees de waarde uit de sensor

cmd = url_json + str(sensor_idx) + "&nvalue=0&svalue=" + str(temperature) + ";" + str(humidity) + ";0"
if verbose > 0: #Als je veel wil debuggen (Ja want verbose is groter dan 0 (is 1) print dan de volgende info
print 'Sensor data: temperature = {0:0.1f}C, humidity = {1:0.1f}%'.format(temperature, humidity)
hf.close

...

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Parklife schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:39:
Had weer even tijd, een nieuwe sd gemaakt, schone installatie raspbian en Domoticz. Helaas ook het script een paar posts terug werkt niet.(nog mijn dank hiervoor!) Hieronder, python, JSON output en mijn huidige dht11.py. ik zie het niet....

pi@domoticz:~ $ python
Python 2.7.13 (default, Sep 26 2018, 18:42:22)
~~~[GCC 6.3.0 20170516] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> import Adafruit_DHT
(None, None)
(70.0, 22.0)
>>>

JSON:

pi@domoticz:~ $ curl -s "http://192.168.178.248:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=2&nvalue=0&svalue=21.2;76.7;3"
{
}

dht11.py:

#!/usr/bin/python
import sys
import Adafruit_DHT
import urllib

# parameters
url_json = "http://192.168.178.248:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx"

hf.close

...
Probeer in de python code eens:

code:
1
url_json = "http://192.168.178.248:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx="

ipv
code:
1

Volgens mij ontbreekt er een = teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Ik zal het vanavond proberen..... ik geloof dat ik: idx= , idx , idx2 , idx=2 allemaal al eens geprobeerd heb, maar kan het fout hebben....

edit: helaas.. idx= werkt ook niet...

Ik vraag me af of er ergens geen komma of punt oid verkeerd staat... Dit omdat in Domoticz de humidity zonder decimaal staat, en in python met een x.0 ...

[ Voor 41% gewijzigd door Parklife op 23-10-2018 11:26 ]

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Wil je de output van dht11.py hier eens neerzetten? Dus wat er gebeurt (wat je ziet, wat er op de cmdline komt als je het uitvoert? ( python dht11.py of anders sudo python dht11.py)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Hier een voorbeeld:
python dht11.py
Sensor data: temperature = 24.0C, humidity = 48.0%
Uploaded to Pi: http://192.168.0.45:9071/...alue=0&svalue=24.0;48.0;0
Response: {
}

[ Voor 3% gewijzigd door Ierlandfan op 23-10-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:48
Ik sta op het punt een Raspberry Pi 3 B+ te bestellen om Home Assistant en DSRM Reader op te installeren. Ik wil deze Pi volledig inrichten en vervolgen de sd-kaart klonen, zodat mijn broertje die een Raspberry Pi 3B heeft direct een werkende installatie heeft.

Ik vraag me af, gaat dit problemen opleveren, omdat de 3B en 3B+ net verschillen van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Frank!in schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:46:
Ik sta op het punt een Raspberry Pi 3 B+ te bestellen om Home Assistant en DSRM Reader op te installeren. Ik wil deze Pi volledig inrichten en vervolgen de sd-kaart klonen, zodat mijn broertje die een Raspberry Pi 3B heeft direct een werkende installatie heeft.

Ik vraag me af, gaat dit problemen opleveren, omdat de 3B en 3B+ net verschillen van elkaar.
Ik gok van wel, maar niks ernstigs : Hooguit effe rommelen met het netwerk denk ik :)

Echter, waarom koop je dan zelf ook niet gewoon de 3B :?
De 3B+ vind ik qua toename in verbruik t.o.v. de performance boost het geld niet waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:48
nero355 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:53:
[...]

Ik gok van wel, maar niks ernstigs : Hooguit effe rommelen met het netwerk denk ik :)

Echter, waarom koop je dan zelf ook niet gewoon de 3B :?
De 3B+ vind ik qua toename in verbruik t.o.v. de performance boost het geld niet waard!
Thanks voor je input! Het extra verbruik van de B+ heb ik even over het hoofd gezien en dat weegt wel zwaar vind ik. Wilde voor de B+ gaan, want betere wifi chip en ik ga de pi alleen gebruiken in combinatie met wifi.

Maar om problemen met clonen te voorkomen twijfelde ik dus nog om voor de 3B te gaan. Nu ik weet dat de 3B+ ook meer verstookt ga ik lekker de 3B halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Ierlandfan schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:54:
Wil je de output van dht11.py hier eens neerzetten? Dus wat er gebeurt (wat je ziet, wat er op de cmdline komt als je het uitvoert? ( python dht11.py of anders sudo python dht11.py)
pi@domoticz:~ $ sudo python dht11.py python: can't open file 'dht11.py': [Errno 2] No such file or directory
pi@domoticz:~ $ python dht11.py
python: can't open file 'dht11.py': [Errno 2] No such file or directory
pi@domoticz:~ $ cd pythons pi@domoticz:~/pythons $ ls
dht11.py
pi@domoticz:~/pythons $

Huh.... Nou ben ik het spoor bijster... Moet het dht11.py bestand in een andere directory?

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-05 12:23
Mag je hem wel uitvoeren ?

chmod +x dht11.py

of

sudo chmod +x dht11.py

[ Voor 27% gewijzigd door MdO82 op 02-11-2018 18:39 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

deze:
python dht11.py
moet dit worden:
code:
1
python ./dht11.py

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
!! Werkt, althans. Er komt iets uit:

pi@domoticz:~/pythons $ python ./dht11.py File "./dht11.py", line 22
^
IndentationError: expected an indented block

Hier klopt dus iets niet...

Edit: als ik google op deze error komt er iets uit van, verkeerde(verschillend aantal? spaties/tabs.

Dat zal dan in deze regel zijn:

Kan het te maken hebben met het feit dat Domoticz de humidity zonde decimalen weergeeft? Of klets ik maar wat... (anyway goed voor me python skills, want die zijn er nog niet veel)

(sorry, de oorspronkelijke post was een beetje kortzichtig misschien. Frustratie |:( )

[ Voor 43% gewijzigd door Parklife op 04-11-2018 11:44 ]

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Weet iemand hoe je een certificate kunt revoken binnen pivpn ?

Ik zag dat mijn ip-adres veranderd was en moest een nieuw ovpn certificaat toevoegen aan mijn user, maar ik ben het wachtwoord vergeten :D
Volgens mij moet je dan een certificaat verwijderen en opnieuw aanmaken, maar ik kan niet vinden hoe ik hem moet verwijderen.

Tips welkom :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
@MdO82, bedoel je het .ovpn certificaat? Via SSH:
pivpn -r
Staat netjes beschreven op de website van pivpn (onderaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
alesandro_46 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:17:
@MdO82, bedoel je het .ovpn certificaat? Via SSH:

[...]

Staat netjes beschreven op de website van pivpn (onderaan).
En zelfs als ik Pivpn invoer dan krijg ik het al te zien :F

:~ $ pivpn
::: Control all PiVPN specific functions!
:::
::: Usage: pivpn <command> [option]
:::
::: Commands:
:::  -a, add [nopass]     Create a client ovpn profile, optional nopass
:::  -c, clients          List any connected clients to the server
:::  -d, debug            Start a debugging session if having trouble
:::  -l, list             List all valid and revoked certificates
:::  -r, revoke           Revoke a client ovpn profile
:::  -h, help             Show this help dialog
:::  -u, uninstall        Uninstall PiVPN from your system!

Kwestie van beter zoeken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
@Parklife

Vervang regel 15 even voor dit:
humidity, temperature = 5,7 # Statische waardes voor de test.
Mijn output wordt dan:
root@raspberrypi:/home/pi# python dht11.py

Sensor data: temperature = 7.0C, humidity = 5.0%
Uploaded to Pi: http://192.168.1.100:8080...x=2&nvalue=0&svalue=7;5;0
}
Probeer anders ook eens deze regel bij jou in een browser in te voeren, uiteraard met jouw domoticz_server_ip.

http://IP_VAN_DOMOTICZ_SERVER:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=2&nvalue=0&svalue=7;5;0

Als dat een ok oplevert weten we dat het script goed is.

Aangezien het meerdere values zijn (temp en humidity) moet je in Domoticz wel de juiste sensor voor aanmaken. (sensortype temp+hum) Ik neem aan dat je idx2 daarvoor hebt aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Hoi, dat gedeelte gaat geloof ik wel goed! alleen het laatste stukje (print 'Response: ' + hf.read() hf.close) gaat fout...

Dit krijg ik als ik het script stukje voor stukje in python draai:

>>> if verbose > 0:
... print 'Sensor data: temperature = {0:0.1f}C, humidity = {1:0.1f}%'.format(temperature, humidity)
...
Sensor data: temperature = 21.0C, humidity = 70.0%
Uploaded to Pi: http://192.168.178.248:80...alue=0&svalue=21.0;70.0;0
>>> print 'Response: ' hf.read()
File "<stdin>", line 1
print 'Response: ' hf.read()
^
SyntaxError: invalid syntax

(echt super voor het meedenken allemaal, leerzaam zo)

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Laatst online: 24-05 12:16
Parklife schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:06:
Hoi, dat gedeelte gaat geloof ik wel goed! alleen het laatste stukje (print 'Response: ' + hf.read() hf.close) gaat fout...

Dit krijg ik als ik het script stukje voor stukje in python draai:

>>> if verbose > 0:
... print 'Sensor data: temperature = {0:0.1f}C, humidity = {1:0.1f}%'.format(temperature, humidity)
...
Sensor data: temperature = 21.0C, humidity = 70.0%
Uploaded to Pi: http://192.168.178.248:80...alue=0&svalue=21.0;70.0;0
File "<stdin>", line 1
^

(echt super voor het meedenken allemaal, leerzaam zo)
Er mist een plusje in je laatste regel. Het "print" commando plakt de string "Response: " en de string die uit de ht.read() komt niet zelf aan elkaar, daar moet je hem mee helpen.

Extra tip:
Als je de code in [code] blokken zet op tweakers, zie je ook hier dat die foutmelding daar ook bijna precies naar de plek van het missende plusje wijst:
code:
1
2
3
4
5
  File "<stdin>", line 1
                        ^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:18
Hoi,

ik ben een raspberry pi newbie. Ben nu mijn eerste projectje met de GPIO pinnetjes aan het doen. Ik heb op Ali een 2 channel relay 5V relay module gekocht https://www.aliexpress.co...ronic-5V/32762028531.html) met wat jumper cables . Dit werkt perfect, kan 'm zelfs vanuit domoticz bedienen en daarmee mijn buitenlamp aan en uitzetten. Nu wil ik dit netjes gaan wegwerken in mijn meterkast. De pi zit in een case die ik netjes kan monteren. De relay module natuurlijk niet. Nu kan ik zelf gaan hobby-en, maar weet iemand een goede oplossing om dit netjes weg te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Kammika

Misschien kan je deze behuizing gebruiken :
https://www.banggood.com/...e-Case-Kit-p-1140245.html

Los kost die bijna niks :
https://www.banggood.com/...ge-Pi-Zero-p-1115980.html

Lijkt mij een beetje hetzelfde formaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
De afmetingen van het relaisbordje staan niet weergegeven, dat maakt het wat lastiger inschatten.

Misschien past het in een opbouwkabeldoos van de lokale bouwmarkt?

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/703/131/435/DV_8_4193715_01_NL_20141110165228.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Heren, met onderstaand script werkt het!

code:
import sys
import Adafruit_DHT
import urllib

DHT_type = 11
OneWire_pin = 24
sensor_idx = 2
verbose = 1

humidity, temperature = Adafruit_DHT.read_retry(DHT_type, OneWire_pin)
hf = urllib.urlopen(cmd)
if verbose > 0:
hf.close

Dit geeft als output in met python:
pi@domoticz:~/pythons $ sudo python dht11.py
Sensor data: temperature = 21.0C, humidity = 67.0%
Uploaded to Pi: http://192.168.178.248:80...alue=0&svalue=21.0;67.0;0
}

_/-\o_

En stuurt deze waarde mooi naar Domoticz!! (nu nog kijken of dit met enige interval gaat gebeuren.....

(hoe pas ik die code blokken toe? gewoon [code] voor en achter de code typen? Dit werkte namelijk niet)

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
[voorbeeld] typ hier de code [/voorbeeld]
Vervang het woord voorbeeld door het woord code
code:
1
dfgfg

Voor de interval

sudo crontab -e

code:
1
 */1 * * * * /usr/bin/python /pad-naar-script/scriptnaam.py

stuurt elke minuut de waardes naar Domoticz.

[ Voor 41% gewijzigd door Ierlandfan op 10-11-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Parklife schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 22:14:
(hoe pas ik die code blokken toe? gewoon [code] voor en achter de code typen? Dit werkte namelijk niet)
Click op de UBB-codes link bovenaan :
code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/faq/ubb

Daar staat alles uitgelegd :)

Pagina: 1 ... 35 ... 84 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs