Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hmmz, na heel wat log-opties aangezet te hebben en met 4 ssh-terminals open lijk ik de dader van het vastlopen gevonden te hebben. En hij zit achter het keyboard |:(

Om overmatige slijtage van de SD te voorkomen had ik de vm.swappiness verlaagd tot 0, want volgens de bron die ik gevonden had, zou dat betekenen dat hij alleen swapt als het echt nodig is. Dat blijkt dus niet zo te zijn, 0 betekent swap helemaal uit. De bedoelde waarde moest eigenlijk 1 zijn. Maar aangezien ik ook bij lage waarden van vm.swappiness (zoals 10) vastlopers had, is mijn vermoeden dat alleen swap aanspreken als het geheugen vol loopt, te traag is. Hij staat nu weer op de standaard 60, wat wel goed lijkt te werken.

* deepbass909 gaat zich in een hoekje diep zitten schamen

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
hehe, sja wie had dat ooit gedacht, dat ze dat als default waarde gekozen hebben omdat het toch écht het beste werkt, en niet omdat ze je extra SD-kaartjes willen laten kopen ;)

Als je nou 16GB geheugen hebt zou je je af kunnen gaan vragen waarvoor je swap nodig zou hebben. Maar met 1GB... lekker laten zoals het staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mcDavid schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:46:
hehe, sja wie had dat ooit gedacht, dat ze dat als default waarde gekozen hebben omdat het toch écht het beste werkt, en niet omdat ze je extra SD-kaartjes willen laten kopen ;)

Als je nou 16GB geheugen hebt zou je je af kunnen gaan vragen waarvoor je swap nodig zou hebben. Maar met 1GB... lekker laten zoals het staat.
Ben ik niet helemaal met je eens. Er is nog wel ergens een proces dat iets raars doet die vooral 's avonds actief wordt. Overdag had ik namelijk zelden tot nooit problemen met deze instelling. Sterker nog, vlak voor ik de oorzaak ontdekte, zat ik een 1080p/DTS film te kijken die via m'n netwerk gestreamd werd en die 20 minuten lang zonder problemen afspeelde. Vanwege een telefoontje moest ik hem stoppen en toen ik na een half uur de film weer wou starten, liep de boel ineens vast, en na een harde reboot weer.

De vraag blijft dus nog steeds waarom hij in eerste instantie zonder mokken werkte en daarna ineens niet meer.

Daarnaast is de vm.swappiness waarde van 60 de standaard binnen Debian-gebaseerde distro's (en daarbuiten waarschijnlijk ook). Dat wil helemaal niet zeggen dat het de "beste" instelling in, het is een veilige instelling die in algemene zin altijd wel werkt. Zeker bij flash-opslag wordt juist aangeraden om de vm.swappiness te verlagen om de levensduur van de SD te verlengen (zelfde reden waarom logging zo minimaal is).

Anyway, de loads zijn nu weer op een normaal niveau van ongeveer 0.5 op de langste termijn en alles is lekker snappy.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Nouja als het voor een RPi per definitie beter was het op 10 te zetten, dan denk ik dat dat in Raspbian toch wel de default setting geweest zou zijn.

Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin het beter is om de swappiness te veranderen hoor, maar dan heb je het denk ik over hele specifieke gebruiksdoelen. "omdat je flashopslag gebruikt" hoort daar iig niet bij, dat is gewoon de norm tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, een van mijn RPi's liet wel heel duidelijk merken dat de voeding van de PiHub niet meer helemaal lekker is, na een rpi-update werd dmesg volgespamt met undervoltage meldingen, iets dat blijkbaar sinds een paar maanden gebeurt.

Inmiddels andere 5.2V voeding eraan en niet één melding meer gehad :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mcDavid schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:49:
Nouja als het voor een RPi per definitie beter was het op 10 te zetten, dan denk ik dat dat in Raspbian toch wel de default setting geweest zou zijn.

Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin het beter is om de swappiness te veranderen hoor, maar dan heb je het denk ik over hele specifieke gebruiksdoelen. "omdat je flashopslag gebruikt" hoort daar iig niet bij, dat is gewoon de norm tegenwoordig.
Ben ik niet met je eens. SD-flash is absoluut niet hetzelfde als het flash-geheugen van MMC of SSD. SD-flash wordt nog steeds geproduceerd met camera's e.d. in het achterhoofd, en die genereren aanzienlijk minder write-cycles dan een Pi doet als die vol aan het swappen is.

En bovendien, waarom staan er anders op blogs en sites prachtige instructies hoe je de swappiness kan verlagen, die steenvast beginnen met de opmerking dat de standaard waarde van 60 niet bepaald SD-vriendelijk is... Ik heb er zelf in de tussentijd namelijk ook al een SD-kaart door verloren...

Maar goed, ik heb te vroeg gejuicht, ook met de Swappiness terug op 60 loopt de Pi nog steeds vast... Nu niet meer met de idioot hoge loads die ik eerst had en via SSH blijft de Pi wel bereikbaar, maar Kodi gaat wel compleet onderuit en is alleen nog tot leven te wekken door de service mediacenter te herstarten...

En mijn dmesg staat vol met dit soort meldingen:
[jun16 23:53] INFO: task kworker/u8:2:18587 blocked for more than 120 seconds.
[  +0,000009]       Not tainted 4.14.34-2-osmc #1
[  +0,000003] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[  +0,000003] kworker/u8:2    D    0 18587      2 0x00000000
[  +0,000019] Workqueue: writeback wb_workfn (flush-cifs-1)
[  +0,000024] [<809795c0>] (__schedule) from [<8097a370>] (schedule_preempt_disabled+0x68/0xd8)
[  +0,000010] [<8097a370>] (schedule_preempt_disabled) from [<8097b600>] (__mutex_lock.constprop.4+0x1a0/0x5d8)
[  +0,000008] [<8097b600>] (__mutex_lock.constprop.4) from [<8097bb4c>] (__mutex_lock_slowpath+0x1c/0x20)
[  +0,000008] [<8097bb4c>] (__mutex_lock_slowpath) from [<8097bba0>] (mutex_lock+0x50/0x54)
[  +0,000068] [<8097bba0>] (mutex_lock) from [<7f7f1164>] (cifs_reopen_file.constprop.6+0x30/0x3e8 [cifs])
[  +0,000097] [<7f7f1164>] (cifs_reopen_file.constprop.6 [cifs]) from [<7f7f66c8>] (find_writable_file+0x190/0x334 [cifs])
[  +0,000091] [<7f7f66c8>] (find_writable_file [cifs]) from [<7f7f6d94>] (cifs_writepages+0x528/0xa44 [cifs])
[  +0,000051] [<7f7f6d94>] (cifs_writepages [cifs]) from [<802963c4>] (do_writepages+0x68/0x59c)
[  +0,000011] [<802963c4>] (do_writepages) from [<803590d8>] (__writeback_single_inode+0x44/0x568)
[  +0,000010] [<803590d8>] (__writeback_single_inode) from [<80359b64>] (writeback_sb_inodes+0x1f8/0x644)
[  +0,000008] [<80359b64>] (writeback_sb_inodes) from [<8035a440>] (wb_writeback+0x490/0x4f0)
[  +0,000006] [<8035a440>] (wb_writeback) from [<8035bcd0>] (wb_workfn+0x2d8/0x5bc)
[  +0,000008] [<8035bcd0>] (wb_workfn) from [<8014a838>] (process_one_work+0x220/0x5d4)
[  +0,000008] [<8014a838>] (process_one_work) from [<8014ac4c>] (worker_thread+0x60/0x618)
[  +0,000007] [<8014ac4c>] (worker_thread) from [<80153910>] (kthread+0x1c0/0x1f0)
[  +0,000011] [<80153910>] (kthread) from [<8010c62c>] (ret_from_fork+0x14/0x28)

In dit geval lijkt CIFS de boosdoener, maar ook hierover kan ik wel vermeldingen online vinden, maar nergens iets wat een oplossing zou kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Vanavond een Pi 3B met Volumio geupdated naar de laatste versie 2.411.
Nou geweldig, geen putty en web verbinding. IP wordt wel gevonden en ook de music usb stick en die is benaderbaar. GPIO's werken ook niet.
Wanneer ik in de changelog van de site kijk zie ik Fix dhcpcd not starting in some conditions staan.
Ik krijg eerder het idee dat ze er één gecreëerd hebben.
Note: dhcpcd (DHCP client daemon) is not the same as dhcpd (DHCP (server) daemon).

Iemand ook problemen met het updaten?

Edit:
Inmiddels diverse images weggeschreven en nadat de plugin GPIO had geïnstalleerd kon ik deze niet activeren, bij het herstarten was er wederom geen verbinding.

Teruggegaan naar versie 2.389 en alles werkt als vanouds. Pf

[ Voor 17% gewijzigd door PE4000 op 17-06-2018 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:12
Ik heb sinds een paar dagen Pi Hole op een RPI draaien, nu leek het mij handig om hem op afstand te besturing. (Scheelt weer ruimte qua monitor en tobo/muis) alleen wil ik even checken of ik het goed gedaan heb want ik twijfel.

Qua remote software gebruik ik putty. Daar is mijn eerste twijfel, ik zie dat die software al bijna 1 jaar geen update gehad heeft?! Ik heb in raspbian SSH aangezet via sudo raspi-config. Standaard poort 22. In mijn modem annex router van Ziggo heb ik enkel de dns toegevoegd (statisch ip van de pi) zit ik nu goed? Hoe veilig/onveilig is ssh op deze manier, ik heb al veel gelezen op internet (reddit o.a.) maar vind het ingewikkeld en mijn Engels is helaas niet van hoog niveau. En ik krijg altijd “enge gedachtens” bij poortnummers. Ik heb niks in min ziggo (cisco) modem/router gewijzigd. Alleen via raspi-config dus het standaard aangewezen poort 22 geselecteerd. Dankjewel alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 21:29
Zolang je poort 22 niet naar de buitenwereld opengooit zie ik het probleem niet.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Sine schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:20:
Zolang je poort 22 niet naar de buitenwereld opengooit zie ik het probleem niet.
ff voor mijn visie, je bedoeld zolang ik in het modem/router niks aanpas qua poort 22? nope heb alleen dus voorgestelde poort 22 toegestemd in raspi-config. Ik heb in het verleden wel port-forwarding gedaan in de router (ik denk dat je dat bedoeld?) voor Fifa

edit: en hoe update ik ssh? Of zit dat gewoon in de standaard paketten van Raspbian? ik gebruik
Room42 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:37:
[...]
Dit is de officiële site, laatste update van 8 juli 2017, maar dat is omdat er niks te fixen valt. Het is nog druk in ontwikkeling :)

[...]

Wat heb je gedaan en wat heeft dit met SSH te maken? Je bedoelt dat je de Pi-Hole hebt ingesteld als DNS-server in de DHCP-serverinstellingen of zo?

[...]
Zo te lezen heb je geen poorten van buiten naar de Pi-Hole opengezet, dus geen probleem.

Zorg even dat je UPnP uitschakelt, als dat ingeschakeld is.
ah zo! Ik dacht eerst dat Putty niet meer ontwikkeld werd, maar las er niks over dus vandaar dat ik het apart vond.

Nee dat heeft niks met ssh te maken, maar was ter illustratie welke aanpassing ik wél in het modem heb gemaakt. ja in het Lan gedeelte was het geloof ik. (erg gelimiteerd in zo'n ziggo modem)

ah thanks! Dan kan ik gerust zijn zo te horen. ik heb idd in het modem niks aangepast behalve de dns ingevuld van Pi Hole. Die poort 22 was enkel in raspi-config, dus dat is lokaal denk ik? UpnP staat uit, is dat noodzakelijk ivm SSH qua veiligheid? Want ik zat er eigenlijk soms om te denken om het weer in te schalelen ivm Fifa (soms verbindingsproblemen).

Nog een vraagje: hoe update je ssh in raspbian? Via de paketten? Ik doe altijd sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y

[ Voor 64% gewijzigd door dennis_rsb op 19-06-2018 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
dennis_rsb schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:07:
Qua remote software gebruik ik putty. Daar is mijn eerste twijfel, ik zie dat die software al bijna 1 jaar geen update gehad heeft?!
Dit is de officiële site, laatste update van 8 juli 2017, maar dat is omdat er niks te fixen valt. Het is nog druk in ontwikkeling :)
Ik heb in raspbian SSH aangezet via sudo raspi-config. Standaard poort 22. In mijn modem annex router van Ziggo heb ik enkel de dns toegevoegd (statisch ip van de pi) zit ik nu goed?
Wat heb je gedaan en wat heeft dit met SSH te maken? Je bedoelt dat je de Pi-Hole hebt ingesteld als DNS-server in de DHCP-serverinstellingen of zo?
Hoe veilig/onveilig is ssh op deze manier, ik heb al veel gelezen op internet (reddit o.a.) maar vind het ingewikkeld en mijn Engels is helaas niet van hoog niveau. En ik krijg altijd “enge gedachtens” bij poortnummers. Ik heb niks in min ziggo (cisco) modem/router gewijzigd. Alleen via raspi-config dus het standaard aangewezen poort 22 geselecteerd. Dankjewel alvast!
Zo te lezen heb je geen poorten van buiten naar de Pi-Hole opengezet, dus geen probleem.

offtopic:
Zorg even dat je UPnP uitschakelt, als dat ingeschakeld is (op het Ziggo-modem).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
dennis_rsb schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:24:
[...]

Nog een vraagje: hoe update je ssh in raspbian? Via de paketten? Ik doe altijd sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y
Apart dat je niet een nieuwe reactie plaatste, maar dat is inderdaad de manier (overigens is 'apt' de nieuwe apt-get en 'update' hoef je niet te bevestigen met -y :)). De regel die ik altijd gebruik is:

sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt autoremove -y && sudo apt autoclean

Dan is ie weer lekker bij :)
dennis_rsb schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:24:
UpnP staat uit, is dat noodzakelijk ivm SSH qua veiligheid? Want ik zat er eigenlijk soms om te denken om het weer in te schalelen ivm Fifa (soms verbindingsproblemen).
Nee, het is in het algemeen een goed idee om dat uit te laten staan. Maar dat is hier off-topic ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 19-06-2018 01:00 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Room42 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:52:
[...]

Apart dat je niet een nieuwe reactie plaatste, maar dat is inderdaad de manier (overigens is 'apt' de nieuwe apt-get en 'update' hoef je niet te bevestigen met -y :)). De regel die ik altijd gebruik is:

sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt autoremove -y && sudo apt autoclean

Dan is ie weer lekker bij :)

[...]

Nee, het is in het algemeen een goed idee om dat uit te laten staan. Maar dat is hier off-topic ;)
Ja er ging iets mis met het quoten volgens mij :P Thanks voor je commando m.b.t. updaten. Het commando wat ik gebruiktte had ik van raspberrytips.nl Dan laat ik UPNP gewoon lekker uit haha. Maar fijn dat ik nu goed zit, ik wou gisteren bijna terplekke nog SSH uitzetten omdat ik twijfelde, dus ik dacht ik vraag het hier even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Ik gebruik nu mijn Pi dus als Pi-Hole en dat bevalt toch wel goed moet ik zeggen! Nu wil ik nog een Raspberry kopen, omdat degene waar Pi-Hole opdraait (raspberry 3b) eigenlijk gebruikt werd voor RetroPie.

Nu twijfel ik of een 3B neem of een 3B+ voor retropie. Liefst een 3B+, maar ik lees op internet veel verhalen dat de 3B+ teveel stroom trekt waardoor de 2.5 A originele adapter niet altijd voldoende stroom kan leveren. Wat denken jullie hier van? Het hoeft van mij niet perse de originele adapter te zijn, als hij maar betrouwbaar/stabiel en veilig is. Ik las over Western Digital psu's, maar die zijn niet meer te vinden op hun site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@dennis_rsb Ik gebruik deze (BlitzWolf® BW-S2 4.8A) met een goede, korte (nouja, 1m), dikke MicroUSB-kabel en daarop werkt de Pi 3B+ zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@dennis_rsb Heb zelf toen inderdaad die WD voeding gekocht a 3A met de Pidrive etc erbij. Volgens mij is WD jammergenoeg gestopt met die reeks. Had nog wel wat meuk willen hebben hiervan, maar goed. Is niet anders.

Dacht dat Anker (te koop bij Amazon.de) ook adapters heeft van 3A en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Arunia schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:04:
@dennis_rsb Heb zelf toen inderdaad die WD voeding gekocht a 3A met de Pidrive etc erbij. Volgens mij is WD jammergenoeg gestopt met die reeks. Had nog wel wat meuk willen hebben hiervan, maar goed. Is niet anders.

Dacht dat Anker (te koop bij Amazon.de) ook adapters heeft van 3A en hoger.
Anker en Blitzwolf zijn wel betrouwbare voedingen toch? Ik ken de merken wel van naam. Ik vraag me alleen af als ik zoiets koop op bijv Amazon hoe ik 100% zeker weet dat het geen namaak is.
Room42 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:03:
@dennis_rsb Ik gebruik deze (BlitzWolf® BW-S2 4.8A) met een goede, korte (nouja, 1m), dikke MicroUSB-kabel en daarop werkt de Pi 3B+ zonder problemen.
Ik heb wel een hoop Micro USB kabels, waarvan ook een aantal dikkere. Ik weet niet hoeveel ampère die door kunnen laten overigens (staat er niet op) Blitzwolf ken ik wel van naam, zijn wel goede en veilige laders toch? Hoe weet je zeker dat je een originele hebt en geen fake?

Overigens aan beide: Als iemand een goede suggestie in NL heeft vind ik het ook prima, dan heb ik hem nog sneller in huis ook. Opzich heb ik ook geen problemen om de 3B te nemen met originele 2.5 A lader, alleen tja de 3B+ is net wat beter, dus als het niet te veel gedoe is heb ik die liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Die opladermania is echt onzin. Als je zo'n Pi maximaal op zijn staart trapt verbruikt'ie misschien 1A max. Als je er veel energie-hongerige randapparatuur aan gaat hangen wordt het een ander verhaal natuurlijk maar dan nog, 2,5 A is wel écht heel veel.

De voedingskabel is in de meeste gevallen veel belangrijker. Het blijft behelpen met Micro-USB, maar gelukkig hebben we DodgeReviews die er echt tientallen gebenchmarked heeft: DodgeReviews
Hoe dik een kabel is zegt niets, dat is over het algemeen 99% plastic.
Een andere optie is natuurlijk je Pi te voeden via de GPIO. Kan ook weer nadelen hebben maar heb je iig veel minder ellende met brakke stekkertjes en dunne aluminium kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@mcDavid Dan mag jij me aangeven waarom een Pi met een adapter van 2.8A en alleen een 1TB Pidrive van WD in de auto, maar ook thuis problemen gaf bij gebruik en ook dat bliksemschicht icoontje. en met een 3A zowel thuis als in de auto geen problemen geeft? Beide met zowel de originele Pi kabel als de speciale kabel van WD welke met gemak 3A zou moeten kunnen doen.

Eerlijk is eerlijk overigens dat de Pi 3B in beide gevallen Plex en als AP voor de iPad gebruikt wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door Arunia op 20-06-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Een PiDrive is een HDD, die kan in zijn eentje best meer vermogen vragen dan die hele RPi. Dus ja dan mag je gerust aan een >2A adapter denken.

Verder valt er niets te zeggen over je vergelijking zonder te weten watvoor kabeltjes je gebruikte, wat de uitgangsspanning van die adapters is en in hoeverre ze daadwerkelijk hun nominale vermogen halen zonder al te veel voltage drop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mcDavid schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:37:
Die opladermania is echt onzin. Als je zo'n Pi maximaal op zijn staart trapt verbruikt'ie misschien 1A max. Als je er veel energie-hongerige randapparatuur aan gaat hangen wordt het een ander verhaal natuurlijk maar dan nog, 2,5 A is wel écht heel veel.
Dacht ik ook elke keer. Maar nu aanschaf van een officiële pi voeding, zijn mijn problemen allemaal weg. Van icoontje bij opstarten tot corrupte SD-kaarten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@mcDavid Mag ik dan even je quote aanhalen waar ik eigenlijk op reageer?
Als je er veel energie-hongerige randapparatuur aan gaat hangen wordt het een ander verhaal natuurlijk maar dan nog, 2,5 A is wel écht heel veel.
Dan spreek je jezelf namelijk erg tegen met wat je nu zegt.

Een Pi 1A prima, met wat randapparatuur erbij <2,5A prima. Maar dan inderdaad die PiDrive >2,5A.

Ikzelf maak gebruik van de originele Pi-adapter en daarnaast de 3A WD adapter specifiek voor de Pi met een Pidrive en de WD voedingskabel welke bij die adapter zat. Bij die laatste ben ik de problemen kwijt.
De originele voedingskabel van de Pi gebruik ik eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Cyberpope schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:54:
[...]

Dacht ik ook elke keer. Maar nu aanschaf van een officiële pi voeding, zijn mijn problemen allemaal weg. Van icoontje bij opstarten tot corrupte SD-kaarten.
Maar daar zit de kabel aan vast, toch? Het is de lader + kabel die goed moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Room42 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:33:
[...]

Maar daar zit de kabel aan vast, toch? Het is de lader + kabel die goed moet zijn.
Geloof me. Ik heb heel veel laders en kabels geprobeerd. Ook kabels die echt gecertificeerd 2 amp of deden bij snelladen (z'n powermetertje erop gehad).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Cyberpope schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:48:
[...]

Geloof me. Ik heb heel veel laders en kabels geprobeerd. Ook kabels die echt gecertificeerd 2 amp of deden bij snelladen (z'n powermetertje erop gehad).
Ik weet niet hoe dat mijn vraag beantwoord, maar het antwoord is dus: "Ja, hij zit eraan vast." :P
Dat is ook de truck waarom die goed werkt. Er worden twee dikke aders gebruikt waardoor er zo min mogelijk verlies in het transport zit tussen de lader en microUSB-poort. Dus ja, dan kan ik die ook alleen maar aanraden. (Ook dat de kabel direct op de voeding gesoldeerd zit geeft winst omdat die USB-connectors ook verlies opleveren.)

Afbeeldingslocatie: https://www.raspberrypi.org/app/uploads/2017/05/Power-supply-1-462x322.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 20-06-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Room42 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:52:
[...]

Ik weet niet hoe dat mijn vraag beantwoord, maar het antwoord is dus: "Ja, hij zit eraan vast." :P
Dat is ook de truck waarom die goed werkt. Er worden twee dikke aders gebruikt waardoor er zo min mogelijk verlies in het transport zit tussen de lader en microUSB-poort. Dus ja, dan kan ik die ook alleen maar aanraden. (Ook dat de kabel direct op de voeding gesoldeerd zit geeft winst omdat die USB-connectors ook verlies opleveren.)

[afbeelding]
Volgens mij wel. Maar zeker weten doe ik het niet en hij zit op een plek dat ik niet even ga kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Cyberpope schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:48:
[...]

Dat een kabeltje je telefoon wel met 2A kan laden, maar een pi er niet (goed) op wil werken komt door "voltage drop". Een telefoon laadt nog prima als je aan het eind maar 4V van de 5V overhoudt. Een pi houdt zich aan de USB standaard (5V +- 5%) dus de ondergrens is dan 4,75V
Voltage drop, ook bij dikkere/duurdere kabels, loopt hard op als de stroomsterkte en kabellengte toeneemt, je kunt eens kijken met bijv deze calculator: http://www.calculator.net...eters&amperes=1&x=43&y=15
Dit is voor een typisch goedkoop (28AWG) kabeltje van een meter, ik wil minimaal 24AWG voor mijn pi's en daarmee kom je bij 1 meter en 2A eigenlijk al onder de USB-spec uit.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
u_nix_we_all schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:31:
[...]

Dat een kabeltje je telefoon wel met 2A kan laden, maar een pi er niet (goed) op wil werken komt door "voltage drop". Een telefoon laadt nog prima als je aan het eind maar 4V van de 5V overhoudt. Een pi houdt zich aan de USB standaard (5V +- 5%) dus de ondergrens is dan 4,75V
Voltage drop, ook bij dikkere/duurdere kabels, loopt hard op als de stroomsterkte en kabellengte toeneemt, je kunt eens kijken met bijv deze calculator: http://www.calculator.net...eters&amperes=1&x=43&y=15
Dit is voor een typisch goedkoop (28AWG) kabeltje van een meter, ik wil minimaal 24AWG voor mijn pi's en daarmee kom je bij 1 meter en 2A eigenlijk al onder de USB-spec uit.
Dit idd. En vergeet ook niet er nog wat af te trekken voor de overgangsweerstand van de USB-stekkertjes.
Ik geloof dat de absolute minimum spanning 4 V was voor een RPi 2 (volgens mij het zelfde voor alle RPi's sinds de B+). Zak je daaronder, dan zal de onboard regulator de 3v3 lijn niet meer stabiel kunnen houden, en is het gedaan met de pret. De kans dat je daaronder zakt omdat je power supply het vermogen niet kan leveren, is echt marginaal. Zeker als het (zoals bij SD-card writes) gaat om kortstondige piekbelastingen. De belangrijkste factor is echt de weerstand en dus voltage drop. En waarschijnlijk de spanning waar je voeding op afregelt. Sommige USB-voedingen leveren 5,2V om een deel van de voltage drop te compenseren, dat kan een flink verschil maken t.o.v een even krachtige voeding die bijv. 4,9 V levert.

Zie ook:
https://raspberrypi.stackexchange.com/a/51616

Ik heb een Pi 2 een jaar lang stabiel laten draaien op 4,3V. Powerled is dan uit en je krijgt de bekende regenboog/bliksemflits in beeld, maar in principe is 4,3V genoeg. De truc? Gewoon een DC-DC converter rechtstreeks op de GPIO met hooguit 10cm kabeltjes ertussen. De weerstand is dan zo laag dat tijdens piekbelastingen de spanning nauwelijks inzakt. Dan kun je dus zonder problemen veel dichter bij de limiet gaan zitten.

In mijn geval was de lagere spanning wenselijk omdat dit scheelde in energieverbruik/warmteproductie van de SDR's die eraan hingen. Normaal gesproken zou ik niet aanraden dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 12:30

DropjesLover

Dit dus ->

Hoi allen,

ik heb een Raspberry Pi3 met een IQaudio Pi-DigiAMP+. Gekocht om Volumio te draaien cq een andere Spotify Connect op te zetten. Helaas net voordat Spotify de API-key hiervoor de nek om draaide :/

Maar goed, nieuwe doel voor de RPi is Domoticz, om in eerste instantie een log/plot te maken van het energieverbruik volgens mn slimme meter (kabeltje gekocht). Daarnaast wil er er ook PiHole bij zetten, en nog eens iets vinden voor Spotify Connect, ofwel via de Bluetooth.

Zoals met al mijn projectjes, ik loop al snel vast.

Gekozen OS is Rasbian Jessie middels NOOBS (aangezien ik een noob ben :P ).
Geinstalleerd, Rasbian draait.
Static IP ingesteld
Account + wachtwoord veranderd

Nu wil ik toegang via SSH.
Dit heb ik aangezet in de settings.

Via PuTTy kan ik wel verbinding maken, maar ofwel geen wachtwoord intikken (ik zie geen karaters verschijnen), ofwel mijn wachtwoord is consequent fout. Zelfs het niet-voor-fouten-vatbare 12345678 (capslock staat uit).

In de file (lang leve de GUI / file explorer) ben ik naar /etc/ssh/sshd_config file gegaan, daar in staat
code:
1
#PermitRootLogin prohibit-password
Dit kan ik niet aanpassen/opslaan, maar middels
code:
1
sudo leafpad /etc/ssh/sshd_config
lukt het wel, waarna ik prohibit-password veranderd heb in yes. SSH service herstarten en gaan, toch?

Nee :/
Volgens mij is root-toegang wat anders dan de gewone toegang. Maar ik kan (in de DUI iig) niet vinden hoe ik bij die accountnaam en wachtwoord kom.

Iemand een guide waarmee ik wel gewoon toegang via SSH kan verkrijgen?

En andere tips hoe ik de package / driver van de IQaudio geluidskaart/amp er bij kan krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 22-06-2018 08:43 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 10:07
DropjesLover schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:41:
Hoi allen,

ik heb een Raspberry Pi3 met een IQaudio Pi-DigiAMP+. Gekocht om Volumio te draaien cq een andere Spotify Connect op te zetten. Helaas net voordat Spotify de API-key hiervoor de nek om draaide :/

Maar goed, nieuwe doel voor de RPi is Domoticz, om in eerste instantie een log/plot te maken van het energieverbruik volgens mn slimme meter (kabeltje gekocht). Daarnaast wil er er ook PiHole bij zetten, en nog eens iets vinden voor Spotify Connect, ofwel via de Bluetooth.

Zoals met al mijn projectjes, ik loop al snel vast.

Gekozen OS is Rasbian Jessie middels NOOBS (aangezien ik een noob ben :P ).
Geinstalleerd, Rasbian draait.
Static IP ingesteld
Account + wachtwoord veranderd

Nu wil ik toegang via SSH.
Dit heb ik aangezet in de settings.

Via PuTTy kan ik wel verbinding maken, maar ofwel geen wachtwoord intikken (ik zie geen karaters verschijnen), ofwel mijn wachtwoord is consequent fout. Zelfs het niet-voor-fouten-vatbare 12345678 (capslock staat uit).

In de file (lang leve de GUI / file explorer) ben ik naar /etc/ssh/sshd_config file gegaan, daar in staat
code:
1
#PermitRootLogin prohibit-password
Dit kan ik niet aanpassen/opslaan, maar middels
code:
1
sudo leafpad /etc/ssh/sshd_config
lukt het wel, waarna ik prohibit-password veranderd heb in yes. SSH service herstarten en gaan, toch?

Nee :/
Volgens mij is root-toegang wat anders dan de gewone toegang. Maar ik kan (in de DUI iig) niet vinden hoe ik bij die accountnaam en wachtwoord kom.

Iemand een guide waarmee ik wel gewoon toegang via SSH kan verkrijgen?

En andere tips hoe ik de package / driver van de IQaudio geluidskaart/amp er bij kan krijgen?
ik heb nog nooit perikelen gehad met ssh. Kwestie van een bestandje 'ssh' aanmaken (zonder extensie) of inderdaad via de GUI aanzetten. Vervolgens met putty oid inloggen met 'pi' en 'raspberry'. Daarna het wachtwoord aanpassen met 'passwd' (evt. sudo ervoor).

Systeembestanden kun je overigens alleen aanpassen met sudo commando en niet direct met een editor.
Ik gebruik voornamelijk nano, vind ik in ssh het prettigst werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

FunFair schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:26:
[...]

ik heb nog nooit perikelen gehad met ssh. Kwestie van een bestandje 'ssh' aanmaken (zonder extensie) of inderdaad via de GUI aanzetten. Vervolgens met putty oid inloggen met 'pi' en 'raspberry'. Daarna het wachtwoord aanpassen met 'passwd' (evt. sudo ervoor).

Systeembestanden kun je overigens alleen aanpassen met sudo commando en niet direct met een editor.
Ik gebruik voornamelijk nano, vindt ik in ssh het prettigst werken.
Ja, dat kwam ik ook net tegen. Klinkt bijna te simpel om waar te zijn. Vanavond eens proberen :)

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat klinkt niet zo, dat is gewoon zo ;) Maar niet proberen, gewoon doen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@DropjesLover En een kwestie van de handleiding lezen :o Dat je deze basic vraag stelt, geeft wel aan dat je Google-Fu nog niet up-to-pace is. Dit antwoord was echt simpel te vinden door even te [google=raspberry ssh] >:)

Overigens wil je niet als root inloggen. Je logt gewoon in als 'pi' en gebruik je sudo voor de commando's waar je root voor nodig hebt. Als je toch als root wilt werken kun je dan 'sudo su -' doen om een shell als root te starten.

Wil je echt perse als root inloggen over SSH, gebruik dan een private key om in te loggen. Dan heb je geen wachtwoord (ja, op de private key wel) nodig om in te loggen... Maar gezien je NOOBS nodig had, zou ik daar misschien nog even mee wachten ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Room42 op 22-06-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb zowaar moeite om terug te vinden waar ik de gevolgde handleiding hiervoor heb gevonden :')

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

dennis_rsb schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:57:
Ik gebruik nu mijn Pi dus als Pi-Hole en dat bevalt toch wel goed moet ik zeggen! Nu wil ik nog een Raspberry kopen, omdat degene waar Pi-Hole opdraait (raspberry 3b) eigenlijk gebruikt werd voor RetroPie.
Voor PiHole heb je niet zoveel nodig. Draait bij mij op een oer-Pi, samen met printserversoftware.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Room42 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:00:
@DropjesLover En een kwestie van de handleiding lezen :o Dat je deze basic vraag stelt, geeft wel aan dat je Google-Fu nog niet up-to-pace is. Dit antwoord was echt simpel te vinden door even te [google=raspberry ssh] >:)

Overigens wil je niet als root inloggen. Je logt gewoon in als 'pi' en gebruik je sudo voor de commando's waar je root voor nodig hebt. Als je toch als root wilt werken kun je dan 'sudo su -' doen om een shell als root te starten.

Wil je echt perse als root inloggen over SSH, gebruik dan een private key om in te loggen. Dan heb je geen wachtwoord (ja, op de private key wel) nodig om in te loggen... Maar gezien je NOOBS nodig had, zou ik daar misschien nog even mee wachten ;)
Ja #%#$&$%#... Het lukt gewoon niet. In zowel de root as in boot heb ik geen schrijfrechten om een bestand aan te maken.
Rpi uit, sd kaartje er uit en in de root en boot aanmaken op mn laptop werkt ook niet.

Met sudo nano /ssh kan ik wel een bestand aanmaken, maar dat wordt ssh.save.

Ben ik nu echt zo gek?
Dit is precies de reden dat ik dus nooit verder ga met iets als dit en gewoon out-of-the-box wil :')

Hoe maak je een file aan?

Andere handleiding die zegt "touch ssh" te gebruiken.
Maar hoe ga je naar de root directory?

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 22-06-2018 19:17 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:05:
[...]

Ja #%#$&$%#... Het lukt gewoon niet. In zowel de root as in boot heb ik geen schrijfrechten om een bestand aan te maken.
Wel met sudo
Rpi uit, sd kaartje er uit en in de root en boot aanmaken op mn laptop werkt ook niet.
Wat 'werkt' daar niet?
Note: Als je hem in Windows mount heb je alleen de boot-partitie. Je hoeft (lees: moet) daar dus geen subdirectories meer in aanmaken. Gewoon in de root van die D:-schijf (of welke letter de kaart ook op gemound wordt) een leeg bestand maken genaamd 'ssh'.
Met sudo nano /ssh kan ik wel een bestand aanmaken, maar dat wordt ssh.save.
Ik neem aan dat je 'sudo nano /boot/ssh' bedoelt? Hoe je daar die .save achter krijgt, geen idee. Ik gebruik nano nooit :P

Maar probeer eens gewoon 'sudo touch /boot/ssh'? Er hoeft niks in het bestand te staan, hij moet er alleen maar staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 22-06-2018 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Hoe plak je sudo voor je file explorer rechtermuisklik new-file? :P
[...]
Wat 'werkt' daar niet?
Note: Als je hem in Windows mount heb je alleen de boot-partitie. Je hoeft (lees: moet) daar dus geen subdirectories meer in aanmaken. Gewoon in de root van die D:-schijf (of welke letter de kaart ook op gemound wordt) een leeg bestand maken genaamd 'ssh'.
Gewoon, het werkt niet. Ik blijf access denied krijgen in PuTTy.
Ik heb zoals beschreven in de kleinste van de 2 partities het bestand ssh (zonder extensie) aangemaakt.
[...]
Ik neem aan dat je 'sudo nano /boot/ssh' bedoelt? Hoe je daar die .save achter krijgt, geen idee. Ik gebruik nano nooit :P

Maar probeer eens gewoon 'sudo touch /boot/ssh'? Er hoeft niks in het bestand te staan, hij moet er alleen maar staan.
net sudo touch /boot/ssh uitgevoerd en een reboot.
Nog steeds access denied in PuTTy :X

edit
okay, ik had dus na installatie gelijk de naam en wachtwoord veranderd. Maar blijkbaar is daarmee de username niet aangepast. Maar ik kan wel een SSH sessie opzetten naar die nieuwe naam toe :?
Met pi als username en nieuw wachtwoord kan ik dus wel inloggen.
Kan je die username aanpassen?

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 22-06-2018 19:31 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:24:
[...]
Hoe plak je sudo voor je file explorer rechtermuisklik new-file? :P
Hier nam ik aan dat je in Linux zat ;)

Maar begin eens gewoon fris en opnieuw. :)
- Installeer Win32DiskImager
- en download Rasbian.
- Pak de Raspbian ZIP uit
- en schrijf de .img met Wind32DiskImager naar de MicroSD-kaart.
- Stop de MicroSD-kaart opnieuw in de computer.
- Open de Windows Verkenner en ga naar de MicroSD. Deze disk heet 'boot'.
- Maak een nieuw tekstbestand aan en noem deze 'ssh'.

Als je nu de Pi boot vanaf de MicroSD, zal deze eerst de root-partitie vergroten tot de maximale ruimte. Hierna herstart hij en dan kun je, als het goed is, verbinden met PuTTY naar het IP-adres van de Pi. Log in met gebruikersnaam pi en wachtwoord raspberry.
DropjesLover schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:24:
[...]
Kan je die username aanpassen?
Ja, dat is makkelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 22-06-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Heujj, ik ben er in en heb mn IQAudio digiAMP geinstalleerd
* DropjesLover has gained +5 nerd-exp *O*

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Alpine Linux biedt nu ook een 64-bit Raspberry Pi 3 image aan.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:21
DropjesLover schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 20:15:
Nice _/-\o_ foto's?

Ik heb een Pi eerste versie met 256MB tijdje ingezet met Pi-hole maar nu draait er een cryptocurrency stake wallet op. Gaat prima met een grootte swap file. Vreet toch wel wat geheugen omdat ik een QT wallet draai.
Heb nog een Pi 3 met een crypto wallet die hun eigen image hebben (Navpi) kun je gewoon via een webpagina je wallet beheren :> .
Heb nu via china een mini hdmi naar hdmi en een micro usb naar netwerk + usb besteld. Daarna de simpelste Pi zero kopen met 512MB om daar op ook een crypto wallet te installeren.

Ben dus allemaal wallets aan het opzetten met Pi's die dan coins stake. Hoeft de pc niet aan te staan en heb ik een leuk hobby cluster }:O :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Kleine update, mn RPi 3 draait nu dus Rasbian, met daarop Pi-Hole, Domoticz (voor logjes stroom + gas) en Raspotify *O*
Verbinding maken via SSH gaat nu ook prima met PuTTy op mn laptop en JuiceSSH op mn mobiel.

Het enige wat ik nog moet tweaken is de database backup van Domoticz naar mn Synology-NAS. Hij maakt wel verbinding via ftp, maar toch faalt het scriptje daarna ergens op :/
Binnenkort eens naar kijken, die 1 week logs die ik eventueel kwijt zou zijn is niet zo'n ramp.

[ Voor 39% gewijzigd door DropjesLover op 27-06-2018 11:43 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
DropjesLover schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 20:15:
Volgens mij heb je er eerst 5 in moeten leveren. :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Arunia schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:45:
[...]

Volgens mij heb je er eerst 5 in moeten leveren. :o :+
Als je begint op 0 kan je ook niks kwijt raken :+

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@DropjesLover Speciaal voor jou mag je de min in. ;)

Maar soms zijn het ook echt die kleine suffe dingen. Zoals inloggen via SSH en dan als inlog root en dan het wachtwoord wat je ooit ingegeven had. Enzovoorts.

Heb nog wel een paar projectjes staan. In principe is mijn car plex media server klaar.
Nu alleen kijken of ik ook mijn telefoon als usb modem kan gebruiken voor die server.
Wellicht de server om bouwen naar een Plex client en dan kijken of ik toch via die client de iPad kan voorzien van muziek en video. Maar daardoor kan ik de pi wel voor geluid aansluiten op de auto.
Wellicht is dat teveel van het goede.

Daarnaast nog een keer een kookboek bouwen en combineren met een boodschappenlijstje welke ik wellicht zou kunnen mailen naar mezelf of iets dergelijks.

En ik wil nog een keer een digitale agenda maken ipv de papieren die op het toilet hangt. Daar we toch al van google agenda gebruik maken voor al onze afspraken, is het wel handig om dat meteen te combineren zodat we het niet op meerdere plekken bij hoeven te houden.

[ Voor 66% gewijzigd door Arunia op 27-06-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 14:41
Hoi snel vraagje over het voeden van een USB harde schijf vanuit de pi.

Ik heb een RPi 3 in een retroflag NesPi behuizing zitten. Deze heeft tevens een interne USB hub die wellicht niet super is. Vanuit de retropi draai ik tevens kodi. Dat gaat thuis via de nas, maar ik heb voor vakantie (VW busje) een draagbare 1TB HD gekocht waar ik films op wil zetten.

De RPi heeft altijd het "te weinig stroom symbooltje laten zien ondanks verschillende voedingen van allemaal tenminste 2.4A per poort, en verschillende AWG24 usb kabels.Wellicht is 2.4A te weinig, wellicht zijn de USB kabels te lang. Doet er op zich niet toe, het werkte allemaal verder prima.

Via de USB poorten van de Pi (of eigenlijk de hub van de Nespi case) krijg ik de HD niet werkend. Deze komt niet op toeren en komt in eens soort van opstart loop. Het gaat om een 1TB my passport van WD.

1) Is het voeden van een USB HD vanuit de Rpi USB poorten mogelijk, of is dat sowieso kansloos?

2) Kan ik een simpel splitkabeltje maken om de schijf vanuit de USB lader te voeden? Zo ja, hoe ziet deze er uit? De datalijnen gewoon 1:1, en dan alleen de + en - met een 2e plug parallel op de voeding? En moet ik de + richting de Rpi dan doorknippen?

Of is dit kabeltje voor een paar euro ergens te bestellen? Heb hem eigenlijk vrijdag al nodig... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@SuperKris Je zou een powered USB-hub kunnen proberen, zoals de BIGBEN Multihub PS4. Deze gebruikte ik voor een webcam en wifi maar nog niet voor een harddisk getest. Je kunt hem natuurlijk retourneren als het niet werkt (hoewel vrijdag al morgen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:19
@SuperKris, betreft optie 2: mogelijk werkt een USB Y-kabel voor je.
Er zijn ook andere configuraties mogelijk, zoals 2x male USB A naar 1x female USB A en dan je huidige USB naar micro USB kabel gebruiken. Even zoeken op USB y kabel in dezelfde shop.

Edit: de USB stekker die alleen voor de voeding dient kan je er eventueel af knippen en de draden direct aan een voeding knopen, maar de exacte situatie heb je zelf beter inzichtelijk :)

[ Voor 19% gewijzigd door alesandro_46 op 28-06-2018 10:57 ]

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Room42 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 06:48:
@SuperKris Je zou een powered USB-hub kunnen proberen, zoals de BIGBEN Multihub PS4. Deze gebruikte ik voor een webcam en wifi maar nog niet voor een harddisk getest. Je kunt hem natuurlijk retourneren als het niet werkt (hoewel vrijdag al morgen is).
Thanks! ik hou het echter liever compact met zo weinig mogelijk componenten. Een heb vindt ik dan niet handig.
alesandro_46 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:46:
@SuperKris, betreft optie 2: mogelijk werkt een USB Y-kabel voor je.
Er zijn ook andere configuraties mogelijk, zoals 2x male USB A naar 1x female USB A en dan je huidige USB naar micro USB kabel gebruiken. Even zoeken op USB y kabel in dezelfde shop.

Edit: de USB stekker die alleen voor de voeding dient kan je er eventueel af knippen en de draden direct aan een voeding knopen, maar de exacte situatie heb je zelf beter inzichtelijk :)
Thanks. Als ik die y kabel van de foto echter zo zo zie, denk ik dat deze vooral gemaakt is om uit 2 USB poorten van hetzelfde apparaat te voeden. Dit kan goed werken op een PC, maar voor de Rpi niet ben ik bang.

Ik zat gister al bij alle kabels te kijken, maar kon nergens een Y kabel vinden. Verkeerde zoekterm denk ik. Nu lukt het wel, ik kijk even wat ik kan vinden, maar msicchien kan ik er net zo goed zelf 1 maken.

De grote vraag die ik nu nog heb, moet ik de + vanuit de HD en de voedingskabel nog laten teruglopen naar de Pi? Zover ik mij kan herinneren moet het voor de Rpi 2 geen probleem zijn. Ik heb er ooit eens gered door deze kort te sluiten met de micro usb van de pi. Nadeel is wel dat je vervolgens je beveliging kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Afbeeldingslocatie: https://sparkyflight.files.wordpress.com/2015/05/usbsplice.png
Zoekterm: separate usb powering

Zelf maken? 2x usb a male en 1 x usb a female
GND = Ground moet wel met elkaar verbonden blijven, staat duidelijk aangegeven.

USB pinout
Pin Signal Color Description
1 VCC Red +5V
2 D- White Data -
3 D+ Green Data +
4 GND Black Ground

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BRDeHiLl.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door PE4000 op 28-06-2018 13:34 . Reden: txt toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 10:38

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

dennis_rsb schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:57:

Nu twijfel ik of een 3B neem of een 3B+ voor retropie. Liefst een 3B+, maar ik lees op internet veel verhalen dat de 3B+ teveel stroom trekt waardoor de 2.5 A originele adapter niet altijd voldoende stroom kan leveren. Wat denken jullie hier van? Het hoeft van mij niet perse de originele adapter te zijn, als hij maar betrouwbaar/stabiel en veilig is. Ik las over Western Digital psu's, maar die zijn niet meer te vinden op hun site.
Laatst 2 x een 3B+ gehaald (Als setje sd+originele adapter/behuizing en RPI3B+) met alles erop en eraan om mijn RPI/RPI2B te vervangen en daar zitten 5.1v/2.5A adapters bij.

Adapter kost los ~10 euro. https://www.amazon.co.uk/...aspberry-Pi/dp/B01CO1ELT8

Nou draai ik Kodi (Krypton 17.6) en in eerste instantie gewoon gestart met de adapters die ik eerder in gebruik had welke 5/2A zijn en dat werkte ook gewoon (Niet naar logs gekeken ofzo of er misschien power warnings waren).

De adapter die ik gebruik heb om ze te installeren was wel van een tablet (Samsung Tab10.1 eerste gen).
Na installatie heb ik de bijgeleverde adapter gebruikt om ze aan te sluiten bij de TV's.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
PE4000 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:05:
[afbeelding]
Zoekterm: separate usb powering

Zelf maken? 2x usb a male en 1 x usb a female
GND = Ground moet wel met elkaar verbonden blijven, staat duidelijk aangegeven.

USB pinout
Pin Signal Color Description
1 VCC Red +5V
2 D- White Data -
3 D+ Green Data +
4 GND Black Ground

[afbeelding]
Had hem inmiddels zelf al maar gemaakt. Ik kan bevestigen dat de + van de USB plug die in de Pri gaat niet aangesloten hoeft te zijn. Zo blijft het beginnings mechanisme van de Rpi intact.

Ik heb hem overigens gemaakt met een wat langere male usb A die in de lader kan, een USB2 micro voor de HD (Rpi heeft toch geen USB3), en een gewone USB A male voor de Rpi.

Werkt prima. Kleine kans dat het niet goed werkt als je 2 verschillende laders gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
De RPI3 kan vanaf USB booten, de website heeft een lijst van USB sticks die werken met de RPI3. Hoe zijn de ervaringen hier mee? Ik heb altijd minder problemen gehad met USB sticks dan met sd kaartjes, is bij gebruik met de RPI ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 10:07
SuperKris schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:42:

Ik heb een RPi 3 in een retroflag NesPi behuizing zitten. Deze heeft tevens een interne USB hub die wellicht niet super is.

De RPi heeft altijd het "te weinig stroom symbooltje laten zien ondanks verschillende voedingen van allemaal tenminste 2.4A per poort, en verschillende AWG24 usb kabels.
De bekabeling van de NesPi is niet zo goed. Het is een veel voorkomend probleem dat deze onvoldoende voeding doorgeeft. Ik had hetzelfde en na wat googlen heb ik een kabeltje parallel over de inkomende voedingskabel gezet. Sinds dien geen bliksemschicht meer te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online

Hegeman

Weet van alles wat

Goedemiddag mensen, via een aanbieding een Pi voor een leuk prijsje op de kop weten te tikken.
Heb inmiddels via NOOBS Raspbian en LibreELEC geinstalleerd, maar hoe kan ik nu add-ons toevoegen aan LibreELEC?

Verder ben ik benieuwd of er nog een soort van aanbevolen starters guide is om mij op weg te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 16:49

Arrogant

S.F.W.

Hegeman schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:03:
[...]

Verder ben ik benieuwd of er nog een soort van aanbevolen starters guide is om mij op weg te helpen?
Alstu: https://www.raspberrypi.org/magpi-issues/MagPi49.pdf

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik snap er niets meer van

Raspberry Pi 2
Raspbian Stretch (met Desktop)
Update en Upgrade uitgevoerd

Nu wil ik een receiver aan de praat zien te kijgen (SuperHeterodyne)
GND aan pin3
DATA aan PIO27 (7e pin van de tweede rij)

sudo pip3 install rpi-rf
(die gaf aan dat de requirements al satisfied waren)
Van het net een recieve.py erop gezet,

python3 receive.py

Ik krijg bij de ene receiver allerlei vage codes, de hele tijd door, zonder dat ik op een knopje druk
Bij de andere receiver krijg ik niets te zien.
Ik heb beide data pinnen geprobeerd van allebei de reeivers.

Iemand nog een tip hoe ik kan testen of de receivers goed zijn?

Hmm, als ik deze stappen volg:
https://www.princetronics...erry-pi-433-mhz-receiver/

Dan krijg ik wel resultaten op mijn scherm bij het drukken op de knoppen van een 433 Mhz afstandsbediening...

[ Voor 15% gewijzigd door VAnTurenhout op 07-07-2018 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siegfried.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-05-2023
Ik maak gebruik van de Sharp GP2Y0A02YK0F Proximity Sensor (datasheet).

In de datasheet staat dat men aanraadt om een by-pass capacitor van 10uF of meer te gebruiken. Nu zie ik dat er allerlei verschillende soorten capacitors bestaan en heb ik geen idee welke te kiezen. Heeft iemand een tip over welke en waar die te kopen?

Zou deze bijvoorbeeld voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Is er toevallig iemand die Domoticz module heeft gekoppeld aan Magic Mirror2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Siegfried. schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:58:
Ik maak gebruik van de Sharp GP2Y0A02YK0F Proximity Sensor (datasheet).

In de datasheet staat dat men aanraadt om een by-pass capacitor van 10uF of meer te gebruiken. Nu zie ik dat er allerlei verschillende soorten capacitors bestaan en heb ik geen idee welke te kiezen. Heeft iemand een tip over welke en waar die te kopen?

Zou deze bijvoorbeeld voldoen?
Ja, die kan je gebruiken. Alleen opletten dat deze een strikte polariteit hebben. De + op de +/VCC en de - (witte streep op de condensator) op de -/GND. Meestal is ook de lange poot de + en de korte poot de -. Verkeerd aansluiten en je komt er vanzelf achter waarom dat niet handig was; hij zal openklappen, roken, in brand vliegen of een combinatie van deze.

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gister kwam ik erachter dat Let's Encrypt wildcard certificaten aanbied, zojuist maar eens geprobeerd of de RPi daar gebruik van kan maken zodat ik niet meer met self-signed certificaten aan de gang hoef.

Poorten 80 en 443 opengezet in de router (maar intern naar andere poorten i.v.m. PiHole op 80), scriptje downloaden en uitvoeren, TXT-record ter verificatie bij DNS instellingen van mijn domeinnaam gezet, paden naar certificaten in Apache's config gezet, klaar :)

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 24-07-2018 12:13 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zoek een voeding(rpi3) geschikt voor de auto & ups functie met 18650 batterijen ..
en het liefst morgen leverbaar .. :)

ik heb nu een 6v-24v --> 5v 3A usb convertertje .. (voldoet dus wel) via chinese webshop) maar eigenlijk zoek ik wat netters.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
Raven schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:50:
Gister kwam ik erachter dat Let's Encrypt wildcard certificaten aanbied, zojuist maar eens geprobeerd of de RPi daar gebruik van kan maken zodat ik niet meer met self-signed certificaten aan de gang hoef.

Poorten 80 en 443 opengezet in de router (maar intern naar andere poorten i.v.m. PiHole op 80), scriptje downloaden en uitvoeren, TXT-record ter verificatie bij DNS instellingen van mijn domeinnaam gezet, paden naar certificaten in Apache's config gezet, klaar :)
Ik heb even gezocht maar kan het voordeel van wildcard certificaten niet echt vinden. Waarom wil je deze graag gebruiken?

Betreft je poorten: vanaf buiten staat poort 80 open die naar jouw Let's Encrypt RPi IP wijst naar bijvoorbeeld poort 81?
Tijdens het vernieuwen van de certificaten zet ik vaak handmatig maar daar wil ik ook liever vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

alesandro_46 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:22:
[...]

Ik heb even gezocht maar kan het voordeel van wildcard certificaten niet echt vinden. Waarom wil je deze graag gebruiken?
Ik benader de Pi van buitenaf met blablabla.mijndomeinnaam.nl, mocht die blablabla om wat voor reden dan ook ooit verandert worden hoef ik de certificaten vanwege de wildcard niet aan te passen, verder zie ik geen voordeel, maar ik ben dan ook geen certificaten-expert :P
alesandro_46 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:22:
Betreft je poorten: vanaf buiten staat poort 80 open die naar jouw Let's Encrypt RPi IP wijst naar bijvoorbeeld poort 81?
Tijdens het vernieuwen van de certificaten zet ik vaak handmatig maar daar wil ik ook liever vanaf.
Jup, zoiets. Dan hoef ik niet perse iets dat lokaal op 80 en/of 443 draait van buitenaf beschikbaar te maken en het enige dat op de andere poorten te zien is is de default index.html van Apache, wat genoeg is voor het script om te werken. Al vraag ik mij nu wel af of het wel nodig is dat Apache wat laat zien op die poorten. Oh wel, zo kan ik wel makkelijk testen of de poorten open staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 24-07-2018 12:40 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
@Raven; helder, bedankt voor je antwoorden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:02
Let wel op dat je elke 3 maanden weer opnieuw (handmatig) een txt record toe moet voegen en het certificaat moet renewen. Met een simpel letsencrypt certificaat hoeft dat niet. Als je provider een API heeft kun je dit wel automatiseren.

Via google valt wel het e.a. te vinden. Heb het zelf geautomatiseerd bij transip. Daar is ook een github repo van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:02
Wiebeltje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:01:
Let wel op dat je elke 3 maanden weer opnieuw (handmatig) een txt record toe moet voegen en het certificaat moet renewen. Met een simpel letsencrypt certificaat hoeft dat niet. Als je provider een API heeft kun je dit wel automatiseren.

Via google valt wel het e.a. te vinden. Heb het zelf geautomatiseerd bij transip. Daar is ook een github repo van.
Toevallig linkje naar github repo?

Hemelaar Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wiebeltje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:01:

Wacht even, dat met die TXT record moet dan ook opnieuw? De output van het script gaf een renew commando aan dat zonder interactie alles vernieuwd, niks over TXT record opnieuw moeten doen:
Your cert will expire on 2018-10-22. To obtain a new or tweaked version of this certificate in the future, simply run certbot-auto again. To non-interactively renew *all* of your certificates, run "certbot-auto renew"

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:02
@Goegol https://github.com/roy-bo...-transip-dns-01-validator

@Raven hoe moet letsencrypt anders de validatie opnieuw uitvoeren? Voor wildcard kan dat alleen met de DNS challenge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wiebeltje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:00:
@Raven hoe moet letsencrypt anders de validatie opnieuw uitvoeren? Voor wildcard kan dat alleen met de DNS challenge.
Dat wordt dan automatiseren, ik heb gelukkig de mogelijkheid om via API DNS-records toe te voegen/aan te passen. Moet ik alleen zien te achterhalen hoe ik dat renew commando zover krijg daar gebruik van te maken.

Edit: Eens naar jouw link kijken :) , zit bij Antagonist, hopelijk verschilt dat niet veel van dat voorbeeld.

edit2: @Wiebeltje Ik heb inmiddels een PHP-script geDIY'd en 2 bash-scriptjes geschreven :) Voor de verificatie wordt bash-script 1 aangeroepen die het PHP-script aanroept m.b.v. cURL om het TXT-record aan te maken waarna er een while-loop gaat lopen met commando dig om te checken of de DNS-server het record heeft opgepikt, daarna verificatie, gevolgd door bash-script 2 die het PHP-script aanroept om het record weer te verwijderen. Mijn PHP-script is echter heel wat korter en simpeler dan die van jouw link.

't is echter wel jammer dat je bij de verificatie geen DNS-server kan opgeven, de ene is (heel) wat sneller dan de ander met oppikken van updates.

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 28-07-2018 10:33 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-05 06:35
Heeft iemand een idee voor een stack van 5 Raspberry's?

[ Voor 114% gewijzigd door Antrax op 23-08-2018 09:23 . Reden: Afbeeldingen deden het niet meer. ]

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Antrax schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:46:
Heeft iemand een idee voor een stack van 5 Raspberry's?
@Anoniem: 19894 Had jij niet een cluster?

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-04 08:38
Webserver? Je eigen cloud server? Coins minen?

Nu het toch over stacks gaat, hier is de mijne (2x Pi 3B & 1x Pi 3B+), worden gebruikt als webservers. Langs de ene kant staan de Pi's op elkaar, langs de andere kant een switch & 3 USB HDD's (verborgen in de lego-blokjes). Geen koeling/fans/heatsinks, wel voldoende afstand tussen alles en hier en daar gaatjes gelaten in de lego-structuur. Staat allemaal op dezelfde bodemplaat, dus kan het gemakkelijk in 1 keer verplaatsen.

Ziet er niet zo sexy uit, maar doet wat 't moet doen :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B5KAxPK.jpg?1 Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YGUxEEU.jpg?1

[ Voor 14% gewijzigd door TheMaxMan op 08-08-2018 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Kan er niks over terugvinden in dit draadje.

Zelf dacht ik dmv. mpiexec om boinc te laten draaien voor bijv. seti@home maar dat blijkt moeilijker dan het is. Google zelf geeft weinig resultaten, ja alleen wel over indivueel draaien ipv clusteren.

Iemand van Power Cows die toevallig mee kijkt en een idee heeft? :+

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Antrax schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:14:
[...]
Kan er niks over terugvinden in dit draadje.

Zelf dacht ik dmv. mpiexec om boinc te laten draaien voor bijv. seti@home maar dat blijkt moeilijker dan het is. Google zelf geeft weinig resultaten, ja alleen wel over indivueel draaien ipv clusteren.

Iemand van Power Cows die toevallig mee kijkt en een idee heeft? :+
Hij had het ergens anders eens gemeld geloof ik.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

@Antrax juh lees hier mee maar ik heb geen idee :+

Ik heb wel eens een seticlient op mijn RPI2 gezet (gewoon omdat het kan, niet voor de score...) maar nooit met een clustertje gewerkt.

Geen idee of een DPC-er hier ooit mee aan de slag is gegaan maar als je hier geen reactie krijgt ben je vrij om een topic te openen in /5. Wie weet draait er wel ergens een complete RPI-farm :)

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Hoe is jullie ervaring met het aansturen van een LED strip via de Pi ? Met name de voeding ben ik benieuwd naar. Ik (eigenlijk mijn zoontje) wil een 60 leds strip gaan aansturen met een Pi Zero. is de 5v van de Pi dan voldoende en zo niet, hoe regel je het makkelijkst wel voldoende power?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 20:04

Kek

3flix

VAnTurenhout schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:32:
Hoe is jullie ervaring met het aansturen van een LED strip via de Pi ? Met name de voeding ben ik benieuwd naar. Ik (eigenlijk mijn zoontje) wil een 60 leds strip gaan aansturen met een Pi Zero. is de 5v van de Pi dan voldoende en zo niet, hoe regel je het makkelijkst wel voldoende power?
power niet via de Pi laten gaan. De ledstrip zal zn eigen power moeten hebben ground sluit je dan samen op de Pi aan en de data draad. De Pi zal zn eigen power moeten krijgen. Als de ledstrip ineens veel vraagt en het voltage dropped kan de Pi uit zichzelf opnieuw opstarten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 07:27
Nee dat is niet de bedoeling. Daarvoor gebruik je een externe voeding icm met een mosfet. Weet je ook wel zeker dat de ledstrip 5v is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ik volg inderdaad ook de vraag niet helemaal, de voeding van de pi is 5V maar de uitgangen zijn 3.3V

Als je daar (12V?) led strips mee wilt aansturen zou je daar logiclevel fets voor kunnen gebruiken.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Sine schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:14:
Ik volg inderdaad ook de vraag niet helemaal, de voeding van de pi is 5V maar de uitgangen zijn 3.3V

Als je daar (12V?) led strips mee wilt aansturen zou je daar logiclevel fets voor kunnen gebruiken.
https://www.tinytronics.n...-rgb-led-strip-60-leds-1m

Ik wil (bijvoorbeeld) deze strip, maar dan niet 1 meter, maar 2 of 3. Deze strip wordt gevoed met 5v staat er, maar ik lees dat het beter is, wanneer de strip langer wordt om deze te voeden met 12 v. Kan de Pi meer dan 5v geven? Lijkt me niet toch?

(trouwens, twee van de GPIO poorten geven 5v terug..)

[ Voor 3% gewijzigd door VAnTurenhout op 14-08-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 20:04

Kek

3flix

De WS2812B leds kunnen al 60mA per led vragen, dus reken maar dat de pi dat heel er niet kan gaan leveren. Je zal een losse voeding nodig hebben voor de ledstrip.

Leesvoer voor wat je wilt gaan doen: https://tutorials-raspber...pi-ws2812-rgb-led-strips/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
VAnTurenhout schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:28:
[...]

https://www.tinytronics.n...-rgb-led-strip-60-leds-1m

Ik wil (bijvoorbeeld) deze strip, maar dan niet 1 meter, maar 2 of 3. Deze strip wordt gevoed met 5v staat er, maar ik lees dat het beter is, wanneer de strip langer wordt om deze te voeden met 12 v. Kan de Pi meer dan 5v geven? Lijkt me niet toch?

(trouwens, twee van de GPIO poorten geven 5v terug..)
Ah, adresseerbare ledstrip, wel zo handig dat er even bij te vermelden.

De pi heeft twee 5V pennetjes, maar die kun je niet gebruiken voor het voeden van een paar meter strip. Die gebruikt daar veel te veel stroom voor, een aparte 5V is een must.

Probleem twee, die WS2812B gebruiken 5V logica, de pi 3.3 Dus daar moet nog iets van een level shifter tussen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sine schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:50:
[...] Probleem twee, die WS2812B gebruiken 5V logica, de pi 3.3 Dus daar moet nog iets van een level shifter tussen.
Klopt, maar ik zou het eerst met 3.3V testen, vaak werkt dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb sinds deze week de Raspberry Pi helemaal leeggehaald. Normaal draaide hier Homebridge op maar dit werkte niet helemaal lekker meer icm Mosquitto. Hij draaide op Jessie waar ik nooit problemen mee had maar nu ik Stretch erop heb gehad loop ik tegen een vreemd probleem aan.

Met stretch is het wifisignaal maar 1 streepje en erg traag terwijl de router er een meter vanaf staat. Na het nogmaals te herinstalleren loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Is dit een bekend probleem? Ik kan Sudo Apt-upgrade niet eens fatsoenlijk uitvoeren. VNC werkt ook niet fatsoenlijk door de traagheid.

• alesandro_46
Kijk eens in onderstaand topic. Daar zijn je vragen al meerdere keren voorbij gekomen.

DIY Ambilight howto?

Edit: zelf zou ik overigens voor de APA102 led strip gaan. Deze is relatief goedkoop uit China te halen. Zelf heb ik onlangs 3m strip met 60 leds/m voor €23,50 gekocht.

[ Voor 13% gewijzigd door alesandro_46 op 16-08-2018 12:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Antrax
Inmiddels nieuwe case in elkaar gezet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kawEcrVIN4PFk8SxOLvbPpK6/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GVRFB66eKZ8sYuDdtobhcKFz/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LElxO5AEQe03I7C8wwAkifNf/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DCFOGI8IpJwVj3BvCTu7e3pL/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DhnN6zzQM7qcg6jTza9eOiDH/thumb.jpg

• Arunia
  • Nu online
@Antrax denk dat ik wat van je posts gemist heb, maar damn wat is dat? Ziet er wel netjes uit overigens.

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ziet er strak uit! Waar gebruik jij jouw stack RPi's voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antrax
Arunia schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:07:
@Antrax denk dat ik wat van je posts gemist heb, maar damn wat is dat? Ziet er wel netjes uit overigens.
Thanks! :)
ralph075 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:08:
Ziet er strak uit! Waar gebruik jij jouw stack RPi's voor?
Vooralsnog voor niks. Ik wilde in de tussentijd BOINC gaan draaien maar ik weet dat de rekenkracht per individuele board klein is en BOINC is niet echt een MPI vriendelijk product. Ik sta dus open voor suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
Vanavond een Pi Zero /w met Volumio erop geïnstalleerd. Op zichzelf niets bijzonders... zou je zeggen.
Echter de Pi Zero wordt onderdeel van een nieuw te starten project (topic):
De Philips-Zero D6920 Portable Stereo Recorder.

Afbeeldingslocatie: https://hifivintage.eu/11710/philips-d-6920-18-magnetophone-hifi-vintage-reparateur.jpgafb. HiFi Vintage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
PE4000 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 23:13:
Vanavond een Pi Zero /w met Volumio erop geïnstalleerd. Op zichzelf niets bijzonders... zou je zeggen.
Echter de Pi Zero wordt onderdeel van een nieuw te starten project (topic):
De Philips-Zero D6920 Portable Stereo Recorder.
Wat ga je daarmee doen dan? Ombouwen tot WiFi boombox ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
Dit wordt een portable (WiFi) musicplayer/recorder anno 2019.
Werkend op ~230V / Powerbank / Batterij.
Met line-in/out, LS out, Headphone, ingebouwde front mics, externe mics, uv-meters, ingebouwde mono-speaker, opslag op usb stick/ssd schijf, low powered class-d versterkers.
En gebruikmaken van de front pots en schakelaars en eventueel met een uitklapbaar display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 22:09
Ik wil zelf een laptop gaan bouwen, op basis van een raspberry pi. Ik heb ondertussen al wat onderdelen verzameld. Er gaat later wel een buildlog komen.

Ik ben echter op zoek naar een scherm, welke ik kan gebruiken voor mijn project. Ik wil er echter eentje die groot genoeg is (10" of groter), betaalbaar en welke draait op 5v (vanaf een powerbank). Zo'n einkt scherm zou helemaal ideaal zijn, maar die zijn nogal aan de prijs. De meeste schermen die ik echter tegenkom, draaien op 10/12/etc volt. Heeft iemand toevallig een leuk idee? Een touchscherm is voor mij niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door ArawnofAnnwn op 21-08-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik ben bezig met een raspberry pi 3 "autoradio" 2din

ik stuiter echter tegen "audio" aan.. ik zoek een eigenlijk een 4+ (4.0 minimum 7.1 mag ook ;) ) geluids oplossing. iets wat ik direct via de iso bedrading van de auto kan verbinden ..

ik heb niet de behoefte om enorm veel (lees versterker) erin te duwen als ik met de default 20W tot 40W kan produceren is dat meer dan zat. ik ben geen audiofiel dat betreft

ik zit te twisten tussen een USB soudcard (maar wellicht "te zwak" of een pi hat (vind alleen nog niet de juiste) .. ik ben nog aan het zoeken maar hebben jullie ook nog tips / idee-en ?

Trouwens wel leuk ik vraag me af of https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN een leuke oplossing is om de pi "tijdelijk aan te houden .. (lees wifi en pi zelf) zodat ik bv van huis naar de "auto" muziek kan sturen / syncen enzv ..

de autoradio gaat "crankshaft" draaien, maar ik zou het ook leuk vinden als de pi unit standalone kan draaien (sdr radio bv, of mp3)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 28-08-2018 23:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antrax
Whoohooo! De officiële POE HAT is eindelijk te koop[1] :9

[1]: https://www.raspberrypi.o...er-over-ethernet-poe-hat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 12:37
vso schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:14:
ik zoek een voeding(rpi3) geschikt voor de auto & ups functie met 18650 batterijen ..
en het liefst morgen leverbaar .. :)

ik heb nu een 6v-24v --> 5v 3A usb convertertje .. (voldoet dus wel) via chinese webshop) maar eigenlijk zoek ik wat netters.
Wat heb je uiteindelijk gebruikt?
Ik ben ook op zoek naar een ups voor mn pi3, maar vind alleen 'net niet' oplossingen...

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik vind hem érg duur, vergeleken bij de Pi zelf :X Ik had ook niet verwacht dat er zoveel elektronica voor nodig zou zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 29-08-2018 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Room42 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:55:
[...]

Ik vind hem érg duur, vergeleken bij de Pi zelf :X Ik had ook niet verwacht dat er zoveel elektronica voor nodig zou zijn.
Ik had ook verwacht dat het een kwestie was van aansluitpunten doorzetten en evt een beveiliginkje erop tegen over-/onderspanning :o
En er zit ook nog een fan in he ;)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Pagina: 1 ... 34 ... 84 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs