Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 15:32
Graag wil ik Domoticz op mijn pi zero w gebruiken om een 8x relais board aan te sturen.

Het installeren ging prima. Maar ik krijg geen verbinding met de server. Niet op de pi zelf, en niet met een browser extern. Bij status staat wel active. Maar er staat ook een illegal instruction:

pi@raspberrypi:~ $ sudo service domoticz.sh status
● domoticz.service - LSB: Home Automation System
Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated; vendor preset: enabled)
Active: active (exited) since Sat 2018-03-31 10:44:46 CEST; 57min ago
Docs: man:systemd-sysv-generator(8)
Process: 337 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SU
CGroup: /system.slice/domoticz.service

Mar 31 10:44:43 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
Mar 31 10:44:46 raspberrypi domoticz.sh[337]: Illegal instruction
Mar 31 10:44:46 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.
lines 1-10/10 (END)

Kan dit het probleem zijn? En wat kan ik er aan doen?

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Parklife schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:43:
Graag wil ik Domoticz op mijn pi zero w gebruiken om een 8x relais board aan te sturen.

Het installeren ging prima. Maar ik krijg geen verbinding met de server. Niet op de pi zelf, en niet met een browser extern. Bij status staat wel active. Maar er staat ook een illegal instruction:

pi@raspberrypi:~ $ sudo service domoticz.sh status
Active: active (exited) since Sat 2018-03-31 10:44:46 CEST; 57min ago
Process: 337 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SU
CGroup: /system.slice/domoticz.service

Mar 31 10:44:43 raspberrypi systemd\[1]: Starting LSB: Home Automation System...
Mar 31 10:44:46 raspberrypi domoticz.sh\[337]: Illegal instruction
Mar 31 10:44:46 raspberrypi systemd\[1]: Started LSB: Home Automation System.
lines 1-10/10 (END)

Kan dit het probleem zijn? En wat kan ik er aan doen?
Kijk eens hier : PjotrStroganov in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

Hij had hetzelfde probleem :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 12:39
Ik had Raspbarian op mijn RPi staan en sloot de RPi af via de command. Nu heb ik Ubuntu op mijn SD kaar gezet. Echter, als ik de RPi aanzet zie ik alleen het rode LEDje knipperen. Het groene LEDje doet niks.

De SD kaart gaf ook problemen met formatteren. Toen dat gelukt was (FAT32, snel formatteren) en ik Ubuntu er op had geflasht onstonden er 2 partities (D en E). Ik volgde dit Youtube filmpje: YouTube: Installing Ubuntu Mate on Raspberry Pi 3.

Ik gebruik dezelfde lader (Oneplus 3) en USB kabel als gisteren. Ik heb er wel tijdelijk een andere lader tussen gehad. Op de Oneplus 3 lader staat:

Input: 100-240V ~50/60Hz 0.5A
Output: 5V = 4A

De USB kabel die ik gebruik:
BlitzWolf® BW-CB7 2.4A 3.33ft/1m USB A Male Reversible to Micro USB Charging Data Cable

Ik heb toch niet mijn RPi lopen cooken op een of andere manier..?

Edit: Zodra ik in schijfbeheer alle partities opruim en ik ga naar 'Deze Computer' geeft de PC aan dat de SD kaart een onbekende capaciteit heeft.. 8)7

Edit 2: Ik heb Raspbarian weer op de SD gezet. Nadat ik dit geflasht had op de SD kaart (schijf D) kreeg ik melding dat ik schijf E moest formatteren.. Heel raar. RPi start nu wel weer op met Raspbarian er op. Ik begrijp niet waarom ie niet start met Ubuntu.

[ Voor 72% gewijzigd door GrazendeKoe op 31-03-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

GrazendeKoe schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:10:
Ik gebruik dezelfde lader (Oneplus 3) en USB kabel als gisteren. Ik heb er wel tijdelijk een andere lader tussen gehad. Op de Oneplus 3 lader staat:

Input: 100-240V ~50/60Hz 0.5A
Output: 5V = 4A

De USB kabel die ik gebruik:
BlitzWolf® BW-CB7 2.4A 3.33ft/1m USB A Male Reversible to Micro USB Charging Data Cable

Ik heb toch niet mijn RPi lopen cooken op een of andere manier..?
Geen idee, maar dat risico heb je wel als je loopt te klooien met OnePlus laders : Deze doen alle stroomomzetting in de lader i.p.v. het toestel en zijn daardoor onbruikbaar i.c.m. andere telefoons in ieder geval!

Maar sowieso : Is een originele Pi voeding nou echt zo duur voor iedereen ?! :/
Edit: Zodra ik in schijfbeheer alle partities opruim en ik ga naar 'Deze Computer' geeft de PC aan dat de SD kaart een onbekende capaciteit heeft.. 8)7

Edit 2: Ik heb Raspbarian weer op de SD gezet. Nadat ik dit geflasht had op de SD kaart (schijf D) kreeg ik melding dat ik schijf E moest formatteren.. Heel raar. RPi start nu wel weer op met Raspbarian er op. Ik begrijp niet waarom ie niet start met Ubuntu.
Ik snap ook niet waarom dit altijd zo'n probleem is :
- Neem !! de juiste !! ISO van een random OS.
- Pak Rufus erbij.
- Prop de microSD(XC) kaart in je favoriete cardreader.
- Selecteer de ISO in Rufus.
- Selecteer de microSD(XC) kaart in Rufus.
- Click op Write.

Done!

Dat kan toch niet zo moeilijk zijn :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
nero355 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 23:37:
[...]

Geen idee, maar dat risico heb je wel als je loopt te klooien met OnePlus laders : Deze doen alle stroomomzetting in de lader i.p.v. het toestel en zijn daardoor onbruikbaar i.c.m. andere telefoons in ieder geval!

[...]

Ik snap ook niet waarom dit altijd zo'n probleem is :
- Neem !! de juiste !! ISO van een random OS.
- Pak Rufus erbij.
- Prop de microSD(XC) kaart in je favoriete cardreader.
- Selecteer de ISO in Rufus.
- Selecteer de microSD(XC) kaart in Rufus.
- Click op Write.

Done!

Dat kan toch niet zo moeilijk zijn :?
Goed dat je dat zegt van die OP3 lader, dat was ik inderdaad even vergeten.

En verder heb ik echt nooit probleem met het flashen van een ISO, maar nu liep het niet helemaal lekker.. Hoe dan ook, de RPi draait weer op Raspbarian momenteel. Wat bedoel je trouwens met 'de juiste' ISO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

GrazendeKoe schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 23:39:
Goed dat je dat zegt van die OP3 lader, dat was ik inderdaad even vergeten.
;)
En verder heb ik echt nooit probleem met het flashen van een ISO, maar nu liep het niet helemaal lekker.. Hoe dan ook, de RPi draait weer op Raspbarian momenteel. Wat bedoel je trouwens met 'de juiste' ISO?
- https://ubuntu-mate.org/r...armhf-raspberry-pi.img.xz
of
- http://cdimage.ubuntu.com...ubuntu-core-16-pi3.img.xz

Als je Ubuntu wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Ik ga maar een originele lader bestellen: http://www.gadgetpark.nl/Micro-USB-adapter-2.5A-origineel.

Nu is deze wel 2.5A, maar hoe zie ik hoeveel Volt ie levert? Ik wil niet nog een keer de spijker misslaan.
Comgenie schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:30:
[...]

(Micro-)USB zou altijd 5V moeten zijn.
Ja, daar ben ik achter gekomen. Helaas wordt nooit op de USB kabel zelf aangegeven hoeveel V er door heen gaat. Maar ik mag toch aannemen dat de RPi lader de juiste USB kabel bijlevert..?

Edit: Ah volgens mij bedoel je dat een USB kabel standaard altijd 5V is.

[ Voor 51% gewijzigd door GrazendeKoe op 01-04-2018 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 15:51

Comgenie

Soms heb je dat

GrazendeKoe schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:24:
Ik ga maar een originele lader bestellen: http://www.gadgetpark.nl/Micro-USB-adapter-2.5A-origineel.

Nu is deze wel 2.5A, maar hoe zie ik hoeveel Volt ie levert? Ik wil niet nog een keer de spijker misslaan.
(Micro-)USB zou altijd 5V moeten zijn.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sommige laders geven 5.1V om verlies op de kabel te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 23:37:
[...]

[...]
Dat is de Hollandse instelling, Waarom een 'dure' Pi voeding kopen, als ik 100 telefoonladers in de lade heb liggen.
Aan de ene kant niet zo'n probleem, maar de Pi is redelijk 'kieskeurig' in de stroom opname.
Ik heb het gemerkt bij een aantal originele Samsungladers, zelfs van dezelfde toestellen, de ene lader gaat prima, terwijl eenzelfde lader constant het "bliksem" logo laat zien.

Toen heb ik voor al mijn Pi's de juiste adapters genomen, sindsdien geen issues meer met stroom en stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-04 08:38
GrazendeKoe schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:10:

Heb je een Raspberry Pi 3B of 3B+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
MaxVMH schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:41:
[...]
Heb je een Raspberry Pi 3B of 3B+?
De 3B+. :)

Ik zal het bovenstaande nog even extra ophelderen.

Als ik de SD kaart in mijn laptop doe is het de D partitie. Zodra ik Ubuntu flash met Rufus ontstaat er een D en E partitie. Als ik in het schijfbeheer kijk is er dus een D en een E partitie en ook nog een deel niet gebruikte ruimte op de SD kaart. Daar kan ik ook weer een volume van maken, maar dan heb ik een D, E en F partitie. 8)7

Over het algemeen ben ik wel een bovengemiddelde computerkenner, maar hier begrijp ik echt niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
Ubuntu Mate is nog niet klaar voor de Pi 3B+, zie: https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=63&t=208538

Ben nu toevallig zelf ook bezig met een werkende Ubuntu Mate image voor de Pi 3B+ te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:44:
[...]

De 3B+. :)

Ik zal het bovenstaande nog even extra ophelderen.

Als ik de SD kaart in mijn laptop doe is het de D partitie. Zodra ik Ubuntu flash met Rufus ontstaat er een D en E partitie. Als ik in het schijfbeheer kijk is er dus een D en een E partitie en ook nog een deel niet gebruikte ruimte op de SD kaart. Daar kan ik ook weer een volume van maken, maar dan heb ik een D, E en F partitie. 8)7

Over het algemeen ben ik wel een bovengemiddelde computerkenner, maar hier begrijp ik echt niets van.
Als je de SDkaart maakt, maakt rufus een fat32 partitie, hier wordt vanaf geboot
De 2 partitie is de echte data, het OS
De rest van de ruimte er achter is vrij, en wordt door het OS uitgebreid na de eerste boot.
Dit omdat niet elke SDkaart hetzelfde is, laten ze het pas na/tijdens de eerste boot doen

Dat je de 2e partitie niet kan lezen, komt omdat het een EXTfs is, en Windows er niet mee overweg kan.
Na deze eerste boot, is het (eigenlijk) niet meer de bedoeling om hem in windows te steken.

[ Voor 4% gewijzigd door FreshMaker op 01-04-2018 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
MaxVMH schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:48:
Ubuntu Mate is nog niet klaar voor de Pi 3B+, zie: https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=63&t=208538

Ben nu toevallig zelf ook bezig met een werkende Ubuntu Mate image voor de Pi 3B+ te maken :)
Dankje, dit verklaart een hoop haha. Dan ga ik denk voor Windows tot Ubuntu beschikbaar is!
MaxVMH schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:10:
[...]
Geen fan van Raspbian? Is nochtans een aanrader om mee te beginnen op de Raspberry Pi (omdat 't zoveel gebruikt wordt is er een uitgebreide community, veel documentatie / tutorials, etc. ...). Windows op Raspberry Pi 3B+ is niet echt bruikbaar buiten iot-toepassingen.

Als ik Ubuntu Mate aan de praat krijg, wil ik gerust een .iso-bestandje maken dat je kan gebruiken ;)
Dat zou geweldig zijn!
FreshMaker schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:02:
[...]

Als je de SDkaart maakt, maakt rufus een fat32 partitie, hier wordt vanaf geboot
De 2 partitie is de echte data, het OS
De rest van de ruimte er achter is vrij, en wordt door het OS uitgebreid na de eerste boot.
Dit omdat niet elke SDkaart hetzelfde is, laten ze het pas na/tijdens de eerste boot doen

Dat je de 2e partitie niet kan lezen, komt omdat het een EXTfs is, en Windows er niet mee overweg kan.
Na deze eerste boot, is het (eigenlijk) niet meer de bedoeling om hem in windows te steken.
En ook bedankt voor deze uitleg. Dus ik heb geen bricked SD kaart en deed de installatie toch juist. :)

[ Voor 18% gewijzigd door GrazendeKoe op 01-04-2018 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMaxMan
GrazendeKoe schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:05:Dankje, dit verklaart een hoop haha. Dan ga ik denk voor Windows tot Ubuntu beschikbaar is!
Geen fan van Raspbian? Is nochtans een aanrader om mee te beginnen op de Raspberry Pi (omdat 't zoveel gebruikt wordt is er een uitgebreide community, veel documentatie / tutorials, etc. ...). Windows op Raspberry Pi 3B+ is niet echt bruikbaar buiten iot-toepassingen.

Als ik Ubuntu Mate aan de praat krijg, wil ik gerust een .iso-bestandje maken dat je kan gebruiken ;)

[ Voor 18% gewijzigd door TheMaxMan op 01-04-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Hmm. Gedaan, maar helaas, geen verbinding. Ik krijg nu een andere illegal instruction......

Automation System..
Apr 01 12:56:28 raspberrypi domoticz.sh[1779]: Illegal instruction

Van 377 naar 1779. Ik heb ook een willekeurige oudere versie geprobeerd, maar dit verandert alleen de foutcode....

Kan het zijn dat dit niet werkt omdat ik een dnla server op dezelfde poort heb? 8080?

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 17:47
Heb je in /etc/init.d een bestand staan dat domoticz.sh heet? Verander daar dan op line 24 even de 8080 in een (andere vrije) poort
en herstart Domoticz dan even (sudo domoticz restart) Dan kun je direct testen en of dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
Ik heb een werkende image kunnen maken voor Ubuntu Mate op Raspberry Pi 3B+. Het is voor USB, niet voor SD-kaartjes. Link naar torrent van de image file.

Heb 'm effe getest, maar Mate is niets voor mij eigenlijk :P Ik draai m'n Pi's doorgaans ook headless, dus ik heb niet zoveel aan de Mate GUI :+ Mocht je willen, kan ik eentje maken voor SD-kaartjes, maar kan 'm zelf niet testen (heb momenteel geen micro SD kaartjes vrij).

[ Voor 14% gewijzigd door TheMaxMan op 01-04-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Ierlandfan schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:05:
Heb je in /etc/init.d een bestand staan dat domoticz.sh heet? Verander daar dan op line 24 even de 8080 in een (andere vrije) poort
en herstart Domoticz dan even (sudo domoticz restart) Dan kun je direct testen en of dat het probleem is.
Gedaan, werkt ook niet.... Het lijkt trouwens alsof de illegal instruction elke keer anders is:

Apr 01 21:46:14 raspberrypi domoticz.sh[344]: Illegal instruction

Is een herinstallatie het proberen waard?

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
MaxVMH schreef op zondag 1 april 2018 @ 21:57:
[...]

Ik heb een werkende image kunnen maken voor Ubuntu Mate op Raspberry Pi 3B+. Het is voor USB, niet voor SD-kaartjes. Link naar torrent van de image file.

Heb 'm effe getest, maar Mate is niets voor mij eigenlijk :P Ik draai m'n Pi's doorgaans ook headless, dus ik heb niet zoveel aan de Mate GUI :+ Mocht je willen, kan ik eentje maken voor SD-kaartjes, maar kan 'm zelf niet testen (heb momenteel geen micro SD kaartjes vrij).
Wauw, dat heb je snel gedaan haha. Top! Als het weinig moeite voor je is om 'm voor SD te maken zou het helemaal geweldig zijn. Ik vind het immers toch een beetje zonde om een USB stick uit te laten steken en geef de voorkeur aan een SD. Ik heb juist enkel SD kaarten en geen USB sticks ;)

Ik zie nu trouwens dat een USB over het algemeen sneller is dan een SD kaartje? Zou het dan toch niet slimmer zijn om een USB te gebruiken voor de OS?

[ Voor 7% gewijzigd door GrazendeKoe op 01-04-2018 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 17:47
@Parklife

Hernoem je huiidge (niet werkende) domoticz directory even naar .domoticz old en download even de stable versie via github, doe een compiile/make of alle wat er bij komt kijken. (dan hoef je je init.d niet aan te passen)
Op die manier kun je ook schakelen tussen eventueel niet werkend en (hopelijk) wel werkend. Uiteindelijk kun je domoticz (in de domoticz directory) ook starten dmv de binary sudo ./domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
[b][message=54780143,noline]Ik zie nu trouwens dat een USB over het algemeen sneller is dan een SD kaartje? Zou het dan toch niet slimmer zijn om een USB te gebruiken voor de OS?
De ethernet poort gaat mee over de USB controller, dus soms zou het nadelig kunnen zijn, maar ik denk dat het al bij al weinig uitmaakt.

Ik draai oa. database servers (veel kleine writes) en ben voor USB hard drives gegaan omdat flash geheugen (SD kaartjes en USB sticks ) dan behoorlijk snel corrupt kan geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
MaxVMH schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:14:
[...]
De ethernet poort gaat mee over de USB controller, dus soms zou het nadelig kunnen zijn, maar ik denk dat het al bij al weinig uitmaakt.

Ik draai oa. database servers (veel kleine writes) en ben voor USB hard drives gegaan omdat flash geheugen (SD kaartjes en USB sticks ) dan behoorlijk snel corrupt kan geraken.
Dus om de RPI te gebruiken als modem en het draaien van een Bitcoin node kan ik er beter een HD aan hangen? Hoe groot is de kans dat de SD corrupt raakt? Heb je eigen ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
GrazendeKoe schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:20:
[...]

Dus om de RPI te gebruiken als modem en het draaien van een Bitcoin node kan ik er beter een HD aan hangen? Hoe groot is de kans dat de SD corrupt raakt? Heb je eigen ervaringen?
Ik heb +/- een jaar met m'n eerste SD kaartje gedraaid voor dat die het begaf. Het tweede SD kaartje werd telkens opnieuw corrupt na enkele dagen. Daarna overgeschakeld op USB HDD's.

Hier is Ubuntu Mate voor de Raspberry Pi 3B+ voor SD kaartjes. Heb niet kunnen testen, dat moet jij dan maar doen :9 Laat je me weten of het werkt? Dan kan ik er nog andere mensen plezier mee doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door TheMaxMan op 02-04-2018 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
MaxVMH schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:39:
[...]
Ik heb +/- een jaar met m'n eerste SD kaartje gedraaid voor dat die het begaf. Het tweede SD kaartje werd telkens opnieuw corrupt na enkele dagen. Daarna overgeschakeld op USB HDD's.

Hier is Ubuntu Mate voor de Raspberry Pi 3B+ voor SD kaartjes. Heb niet kunnen testen, dat moet jij dan maar doen :9 Laat je me weten of het werkt? Dan kan ik er nog andere mensen plezier mee doen :)
Ga ik doen! Wordt wel pas in de loop van de week. Opnieuw bedankt! :)

@MaxVMH De download staat inmiddels aan en ik ga 'm zo dadelijk flashen en installeren. Ik houd je up to date :)

[ Voor 8% gewijzigd door GrazendeKoe op 03-04-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
[quote]Ierlandfan schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:03:
[~Park
Ierlandfan schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:03:
@Parklife

Hernoem je huiidge (niet werkende) domoticz directory even naar .domoticz old en download even de stable versie via github, doe een compiile/make of alle wat er bij komt kijken. (dan hoef je je init.d niet aan te passen)
Op die manier kun je ook schakelen tussen eventueel niet werkend en (hopelijk) wel werkend. Uiteindelijk kun je domoticz (in de domoticz directory) ook starten dmv de binary sudo ./domoticz
Ik kom tot hier als ik de wiki volg. (de not so easy guide) (GitHub/Domoticz wiki)

cd dev-domoticz
git pull
cmake -DCMAKE_BUILD_TYPE=Release CMakeLists.txt
make -j 3

Bij cmake gaat het fout....

bash: cmake: command not found....

Wat moet ik achter cmake invullen? cmake -????

[ Voor 18% gewijzigd door Parklife op 02-04-2018 22:17 ]

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Parklife schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:15:
[...]

bash: cmake: command not found....

Wat moet ik achter cmake invullen? cmake -????
Nee, bash geeft hier aan dat hij cmake niet kan vinden. Dus die moet je eerst installeren. Zie de handleiding van Domoticz: https://www.domoticz.com/...Raspberry_Pi_.28wheezy.29

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
GrazendeKoe schreef op maandag 2 april 2018 @ 00:00:
[...]
@MaxVMH De download staat inmiddels aan en ik ga 'm zo dadelijk flashen en installeren. Ik houd je up to date :)
Iemand op het Raspberry Pi forum heeft al bevestigd dat de SD-kaart versie werkt, maar toch bedankt om het te willen proberen :)

Als de performance wat tegenvalt, kan je de GPU memory proberen verhogen. Raspberry GPU memory staat standaard op 64MB. 128MB valt al wat beter mee om video's te kijken. Je kan het aanpassen in config.txt (in de boot partitie) door de volgende lijn toe te voegen: "gpu_mem_1024=xxx" (xxx aanpassen naar gewenste hoeveelheid, je kan van 16 tot 944 gaan), dus vb. gpu_mem_1024=128

[ Voor 43% gewijzigd door TheMaxMan op 03-04-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Heeft er iemand ervaring met het hangen van een raspberry aan zo'n ding: https://www.mobilesolarch...ails/travel-solar-charger (powerbank met zonnepaneel). Over een aantal maanden wil ik de bouw van mijn huis gaan vastleggen dmv een timelapse. Ben benieuwd of ik hiermee een pi-zero een aantal maanden aan de praat kan houden.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:10

mphilipp

Romanes eunt domus

Maverick schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:50:
Heeft er iemand ervaring met het hangen van een raspberry aan zo'n ding: https://www.mobilesolarch...ails/travel-solar-charger (powerbank met zonnepaneel). Over een aantal maanden wil ik de bouw van mijn huis gaan vastleggen dmv een timelapse. Ben benieuwd of ik hiermee een pi-zero een aantal maanden aan de praat kan houden.
Geen ervaring, maar ik heb dit gevonden. Misschien is dit wat zinvolle info. Leuk idee!

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
MaxVMH schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:52:
[...]

Iemand op het Raspberry Pi forum heeft al bevestigd dat de SD-kaart versie werkt, maar toch bedankt om het te willen proberen :)

Als de performance wat tegenvalt, kan je de GPU memory proberen verhogen. Raspberry GPU memory staat standaard op 64MB. 128MB valt al wat beter mee om video's te kijken. Je kan het aanpassen in config.txt (in de boot partitie) door de volgende lijn toe te voegen: "gpu_mem_1024=xxx" (xxx aanpassen naar gewenste hoeveelheid, je kan van 16 tot 944 gaan), dus vb. gpu_mem_1024=128
Het lijkt inderdaad allemaal te werken. :)

Ik krijg echt wel melding bij het opstarten bovenaan alle 'commands': "Failed to load start kernel modules". Misschien weet jij hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Maverick schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:50:
Het is al tig keer in dit topic langsgekomen. En de conclusie is altijd: Het ligt er volledig aan wat je wilt doen. Als je een paar keer per dag een paar minuten wilt draaien en weer uitschakelen om een foto te maken, kom je er misschien mee weg. Wil je 24/7 draaien zul je echt in een andere ordegrootte moeten denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
GrazendeKoe schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:23:
[...]

Het lijkt inderdaad allemaal te werken. :)

Ik krijg echt wel melding bij het opstarten bovenaan alle 'commands': "Failed to load start kernel modules". Misschien weet jij hier meer over?
Ik ben het niet zeker, maar ik heb er nieuwe modules in gestoken voor de Pi 3B+ omdat een aantal onderdelen uit de oude modules niet werkten, ik vermoed dat hij de oude probeert te laden, er een aantal onderdelen mislukken en die onderdelen dan uit de nieuwe modules worden geladen. De oude modules zijn nog nodig voor oa. toetsenbord en muis dus die kon ik niet zomaar verwijden.

[ Voor 13% gewijzigd door TheMaxMan op 05-04-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
Room42 schreef op maandag 2 april 2018 @ 22:43:
[...]

Nee, bash geeft hier aan dat hij cmake niet kan vinden. Dus die moet je eerst installeren. Zie de handleiding van Domoticz: https://www.domoticz.com/...Raspberry_Pi_.28wheezy.29
Dit staat even op hold totdat ik een SD kaartje heb om een back-up van me huidige setup te maken. Hier draait namelijk ook een SMB en DLNA server op, welke ik niet wil missen.

Tevens gister een pi zero WH besteld, plus jumper wires. Deze pi wordt dan dedicated om een 8* relais board te besturen.

Dit dmv Domoticz, dus als iemand ergens een Image voor de pi zero heeft of weet te vinden..... Of als iemand een betere/makkelijkere manier weet om met een app deze relais aan te sturen, ideeën zijn welkom.

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-05 11:54
Parklife schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:28:
[...]

Dit staat even op hold totdat ik een SD kaartje heb om een back-up van me huidige setup te maken. Hier draait namelijk ook een SMB en DLNA server op, welke ik niet wil missen.

Tevens gister een pi zero WH besteld, plus jumper wires. Deze pi wordt dan dedicated om een 8* relais board te besturen.

Dit dmv Domoticz, dus als iemand ergens een Image voor de pi zero heeft of weet te vinden..... Of als iemand een betere/makkelijkere manier weet om met een app deze relais aan te sturen, ideeën zijn welkom.
Kijk eens naar een ESP8266 / nodeMCU module met ESP Easy er op.
Dingen kost paar euro op Aliexpress en prima geschikt om een Relaybord mee aan te sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
pi-zero-WH! Qua hardware nog een plug zoeken welke op de Revox B77 past, en wat klein spul.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5RYxa8i.jpg

Vannaaf kijken of ik de beta van het Domoticz pi image aan de praat krijg.

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
MaxVMH schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:21:
[...]
Ik ben het niet zeker, maar ik heb er nieuwe modules in gestoken voor de Pi 3B+ omdat een aantal onderdelen uit de oude modules niet werkten, ik vermoed dat hij de oude probeert te laden, er een aantal onderdelen mislukken en die onderdelen dan uit de nieuwe modules worden geladen. De oude modules zijn nog nodig voor oa. toetsenbord en muis dus die kon ik niet zomaar verwijden.
Ah oke, maar het werkt :)

Ondertussen ben ik ook wat op Youtube gaan rondstruinen. Ubuntu blijkt toch een stuk trager te zijn dan Raspbarian, dus die ga ik ook nog meer een keer testen.

Ik heb overigens problemen met mijn wifi vlot te krijgen. Op mijn vaste PC (verbonden met wifi 2.4 GHz) haal ik circa 16 mbit/s. Op de RPi 3b+ is dit nog geen 6. Zijn er anderen met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
GrazendeKoe schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:24:
[...]

Ah oke, maar het werkt :)

Ondertussen ben ik ook wat op Youtube gaan rondstruinen. Ubuntu blijkt toch een stuk trager te zijn dan Raspbarian, dus die ga ik ook nog meer een keer testen.

Ik heb overigens problemen met mijn wifi vlot te krijgen. Op mijn vaste PC (verbonden met wifi 2.4 GHz) haal ik circa 16 mbit/s. Op de RPi 3b+ is dit nog geen 6. Zijn er anderen met hetzelfde probleem?
Om de snelheid van het OS naar boven te halen kan je proberen een SWAP partitie te maken of het grafisch geheugen wat hoger in te stellen.

Op het forum van raspberrypi.org is er een thread waarin het gaat over de slechte netwerk performance van de 3B+. Het lijkt op een bug in de firmware wanneer de verbinding over Gigabit gaat, er zijn mensen wiens tests aantonen dat het sneller gaat via een 100Mb switch dan met een Gigabit switch.

[ Voor 3% gewijzigd door TheMaxMan op 09-04-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
MaxVMH schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:07:
[...]
Om de snelheid van het OS naar boven te halen kan je proberen een SWAP partitie te maken of het grafisch geheugen wat hoger in te stellen.

Op het forum van raspberrypi.org is er een thread waarin het gaat over de slechte netwerk performance van de 3B+. Het lijkt op een bug in de firmware wanneer de verbinding over Gigabit gaat, er zijn mensen wiens tests aantonen dat het sneller gaat via een 100Mb switch dan met een Gigabit switch.
Hmm dat zou zuur zijn zeg. Ik heb echter een KPN router en volgens mij is dat geen Gigabit.
MaxVMH schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:19:
[...]
Het probleem zou dus met Gigabit router/switches zijn, (100) Megabit router/switches zouden geen probleem mogen zijn.

Niet te veel van aantrekken, ze gaan het uiteindelijk wel eens oplossen :) Natuurlijk wel lastig als je er een file server of torrent server van wilt maken.
Dat geloof ik graag, maar ik wil mijn Pi graag als router gebruiken voor mijn PC, zodat deze aan het internet zit. Dan heeft de voorkeur toch wel dat het wat vlot is. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door GrazendeKoe op 09-04-2018 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
GrazendeKoe schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:15:
[...]

Hmm dat zou zuur zijn zeg. Ik heb echter een KPN router en volgens mij is dat geen Gigabit.
Het probleem zou dus met Gigabit router/switches zijn, (100) Megabit router/switches zouden geen probleem mogen zijn.

Niet te veel van aantrekken, ze gaan het uiteindelijk wel eens oplossen :) Natuurlijk wel lastig als je er een file server of torrent server van wilt maken.

[ Voor 28% gewijzigd door TheMaxMan op 09-04-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MaxVMH schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:07:
[...]

Een swap partitie op een SD-kaartje? Dunno of je dat moet willen... Denk het niet...

En over die netwerksnelheid, lijkt me dat je dan ook gewoon de link speed op 100Mbit moet kunnen fixen? Verder is gewoon niet te hoge verwachtingen hebben van de netwerksnelheid waarschijnlijk de beste manier om hiermee om te gaan. Totdat ze met een nieuwe SOC komen met integrated ethernet of op zijn minst meerdere USB-interfaces, zal het altijd behelpen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
mcDavid schreef op maandag 9 april 2018 @ 17:26:
[...]

Een swap partitie op een SD-kaartje? Dunno of je dat moet willen... Denk het niet...

En over die netwerksnelheid, lijkt me dat je dan ook gewoon de link speed op 100Mbit moet kunnen fixen? Verder is gewoon niet te hoge verwachtingen hebben van de netwerksnelheid waarschijnlijk de beste manier om hiermee om te gaan. Totdat ze met een nieuwe SOC komen met integrated ethernet of op zijn minst meerdere USB-interfaces, zal het altijd behelpen blijven.
Inderdaad, swappen op flash geheugen is nu niet meteen aan te raden. Zat met mijn hoofd bij mijn eigen setup (RPi met HDD).

Ivm netwerk snelheid: ik hoop dat ze nog met een firmware fix komen, want nu is de snelheid echt wel belachelijk laag. De 3B+ zou een upgrade moeten zijn tov de 3B, maar de netwerksnelheid is voor veel mensen lager 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door TheMaxMan op 09-04-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand hier Grafana in Docker draaien en succesvol je wachtwoord gereset zonder gebruik te maken van de 'Forgot your password?' link (omdat je dan melding krijgt dat mail versturen niet gelukt is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Maakt het uit of grafana in docker draait?
Volgens mij kun je het admin password zo resetten in de config file toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:43
Tip gevraagd :)

Ik heb al geruime tijd domoticz en de logging naar PVoutput op mijn raspberry draaien.
Ik heb hiervoor in het verleden een image gebruikt van domoticz.

Inmiddels is de boel al geupdate naar de laatste versies.

Alles werkte tot gisteren zonder problemen maar sinds vanmorgen draait domoticz niet meer.
Althans de service draait nog wel, maar de website geeft offline aan.
Het uitlezen en doorsturen van de opwekking van mijn omvormer doet het ook niet meer.
De omvormer is al opgestart, maar de informatie komt niet in PVoutput terecht.

Iemand een tip waar ik moet zoeken ?
Herstarten van de raspberry heeft geen effect helaas.

$ service domoticz status
   Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated)
   Active: active (exited) since Wed 2018-04-25 08:38:23 CEST; 6min ago
  Process: 1577 ExecStop=/etc/init.d/domoticz.sh stop (code=exited, status=0/SUC
  Process: 1692 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/S

Edit: goed heb even verder onderzoek gedaan en er lijkt meer aan de hand dan alleen Domoticz.

Naast domoticz draai ik elk uur een script via cronjob welke sinds 6:25 vanmorgen ook niet meer werkt.
Verder werkt de upload naar PVoutput ook niet meer.
Deze loopt ook via een cronjob.

Herstarten van de raspberry heeft dus geen effect.
Wat kan ik verder nog uitzoeken ?

Ik zie verder geen logging voorbij komen.

Via de ssh-shell kan ik nog wel bij de raspberry komen en daar reageert hij ook op (reboot), maar verder noppes.
Een shutdown en herstart heeft ook geen effect.

Edit2:

Complete nieuwe install gedaan en helaas nog steeds geen success

$ sudo service domoticz status
   Active: active (exited) since Wed 2018-04-25 13:40:15 UTC; 1min 13s ago
  Process: 349 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SU

Apr 25 13:40:14 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
Apr 25 13:40:15 raspberrypi domoticz.sh[349]: /home/pi/domoticz/domoticz: error
Apr 25 13:40:15 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.

[ Voor 62% gewijzigd door MdO82 op 25-04-2018 15:43 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 21:19
MdO82 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 08:44:
Tip gevraagd :)

Ik heb al geruime tijd domoticz en de logging naar PVoutput op mijn raspberry draaien.
Ik heb hiervoor in het verleden een image gebruikt van domoticz.

Inmiddels is de boel al geupdate naar de laatste versies.

Alles werkte tot gisteren zonder problemen maar sinds vanmorgen draait domoticz niet meer.
Althans de service draait nog wel, maar de website geeft offline aan.
Het uitlezen en doorsturen van de opwekking van mijn omvormer doet het ook niet meer.
De omvormer is al opgestart, maar de informatie komt niet in PVoutput terecht.

Iemand een tip waar ik moet zoeken ?
Herstarten van de raspberry heeft geen effect helaas.

$ service domoticz status
   Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated)
   Active: active (exited) since Wed 2018-04-25 08:38:23 CEST; 6min ago
  Process: 1577 ExecStop=/etc/init.d/domoticz.sh stop (code=exited, status=0/SUC
  Process: 1692 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/S

Edit: goed heb even verder onderzoek gedaan en er lijkt meer aan de hand dan alleen Domoticz.

Naast domoticz draai ik elk uur een script via cronjob welke sinds 6:25 vanmorgen ook niet meer werkt.
Verder werkt de upload naar PVoutput ook niet meer.
Deze loopt ook via een cronjob.

Herstarten van de raspberry heeft dus geen effect.
Wat kan ik verder nog uitzoeken ?

Ik zie verder geen logging voorbij komen.

Via de ssh-shell kan ik nog wel bij de raspberry komen en daar reageert hij ook op (reboot), maar verder noppes.
Een shutdown en herstart heeft ook geen effect.

Edit2:

Complete nieuwe install gedaan en helaas nog steeds geen success

$ sudo service domoticz status
   Active: active (exited) since Wed 2018-04-25 13:40:15 UTC; 1min 13s ago
  Process: 349 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SU

Apr 25 13:40:14 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
Apr 25 13:40:15 raspberrypi domoticz.sh[349]: /home/pi/domoticz/domoticz: error
Apr 25 13:40:15 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.
Updaten naar de laatste beta release (via commandline) en het werkt als het goed is. Je kunt ook een of andere library handmatig installeren en dan werkt het ook weer, maar heb even niet bij de hand welke dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:05
SOS solutions heeft vandaag 10% korting op alles plus een aantal King deals. Zo kost de pi 3B met eigen merk behuizing nu maar 37 euro, met gratis verzending.
https://www.sossolutions....-behuizing-incl-behuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
musicfreak schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:01:
SOS solutions heeft vandaag 10% korting op alles plus een aantal King deals. Zo kost de pi 3B met eigen merk behuizing nu maar 37 euro, met gratis verzending.
https://www.sossolutions....-behuizing-incl-behuizing
Je bedoelt €33,25 :) Die 10% gaat er bij de kassa vanaf.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:05
Verrek ja, ook van de koningsdeals zoals de 3B+ plus behuizing gaat nog eens 10% korting af. Top!

Edit: ook vandaag en morgen nog 10% korting bij sossolutions.nl!

[ Voor 25% gewijzigd door musicfreak op 28-04-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:54

paQ

potver... zomaar ineens kom ik niet meer voorbij het inlogscherm op mijn pi3 Raspbian :?
ssh via terminal gaat wel en ook rasp-config.
Maar homebridge starten bijv niet...
is dit een veilige oplossing?
code:
1
sudo rm /home/pi/.Xauthority

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
paQ schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:42:
potver... zomaar ineens kom ik niet meer voorbij het inlogscherm op mijn pi3 Raspbian :?
code:
1
Anders doe je
code:
1
sudo mv /home/pi/.Xauthority /home/pi/.Xauthority.backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Room42 schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:52:
[...]

Anders doe je
code:
1
sudo mv /home/pi/.Xauthority /home/pi/.Xauthority.backup
voor de zekerheid gedaan :+

maar het werkte! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
paQ schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:42:
code:
1
Had hetzelfde toevallig met Gparted bezig geweest of Xserver via terminal gestart?
Ook bij mij was de .Xauthority de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pinky-H9 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:07:
[...]

Had hetzelfde toevallig met Gparted bezig geweest of Xserver via terminal gestart?
Ook bij mij was de .Xauthority de oplossing.
mijn pi hangt gewoon in de meterkast en ik kom er nooit aan. Dit was plotseling.

Mijn homebridge verbinding is wel om zeep overigens, dus die moet ik opnieuw koppelen.
Werkelijk geen idee wat er mis is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 12:54

TommyGun

Stik er maar in!

Rmg schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:08:
[...]

https://github.com/nateober/RaspberryPI/tree/master/llctl dit is trouwens de source van die llctl, zelf ben ik niet zo van binaries zomaar op mijn systeem installeren, zeker niet van gdrive waarvan je bijna niet kan zien van wie of wat.
Dit werkt niet meer op de RPi 3B+ ;(

https://www.raspberrypi.o...t=72070&start=25#p1290112

[ Voor 15% gewijzigd door TommyGun op 02-05-2018 11:08 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:51

Arjan A

Cenosillicafoob

Ook wel logisch, want er zit nu een andere controller in. Daardoor is nu ook 'gigabit' ethernet mogelijk.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Arjan A schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:19:
[...]

Ook wel logisch, want er zit nu een andere controller in. Daardoor is nu ook 'gigabit' ethernet mogelijk.
Als ik naar de source kijk dan vraag ik me af wat ik moet wijzigen;
https://github.com/nateob...blob/master/llctl/llctl.c
Erg spannend ziet het er niet uit. Maar misschien moet ik het overlaten aan een betere coder :P

[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 02-05-2018 13:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
[Raspberry Pi Music Player]

Een paar foto's van mijn Denon Pi Music Player.
Momenteel draait er Volumio op en de audio gaat via usb soundcard naar een Denon MD Dac.
Ik heb hier nog een HiFiberry Plus liggen, maar ga een andere aanschaffen.
Bediening aan de voorzijde via de tiptoetsen (play|pause/next/prev/vol +|-/shutdown (moet nog)).
Werk in uitvoering...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D7LxflXh.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I9llOkwh.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xxxVnJOh.jpgik ging direct al de mist in, foutje :(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mmksCHRh.jpgVoorkant komt nog...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H5mjjaTh.jpgof dit VFDisplay weer tot leven brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Pff, wordt helemaal gek van mijn Pi3 met Raspbian Stretch en PMS waarbij ik films wil streamen in de auto naar een iPad 2.
Denk dat die laatste het hele probleem is, maar goed.
Een korte serie gaat prima, maar daarentegen een film, die valt eruit als je de 1 minuut melding krijgt van de gratis versie van Plex. En traag dat het is met alles in die app.

Maar Jessie weer proberen, kijken of dat toch beter gaat. Die reageert een heel stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Een simpele cosmetische update...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TX8jThOh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/46zrfQwh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LCNzrMvh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8wFlNTQh.jpg

Ingeblikte Pi? En gebruik je de usb poorten intern?
Monteer dan de Pi tegen de achterwand en boor een gat in het chassis iets breder dan een micro-sd kaart.
Voor een nette afwerking monteer je er een afdekkap voor D-type chassisdelen op.
Zo kun je ten alle tijde de sd verwijderen zonder de behuizing open te schroeven.
Afbeeldingslocatie: https://www.okaphone.nl/product/images/139014607-40.jpg

To do list: diy usb kabels, backlight voor de tiptoetsen maken, irda control en afwerking.

Oplossing zoeken voor de voorkant met het plaatsen van een 5" display (€ 90).
  1. Een stuk aluminium laten uitfrezen en zo het display erin.
  2. Plexiglas laten lasercutten.
Work in Process... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
PE4000 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 02:51:
Een simpele cosmetische update...

[...]
Heel vet project! Ik ben erg benieuwd of je dat display nog aan de praat gaat krijgen. Mijn hart klopt sneller bij het zien van die VU-meters O+ Of komt daar dat 5" display te zitten? :$

Ik heb, vrees ik, mijn eerste dooie Pi(er) te pakken. Mijn nieuwe Raspberry Pi 3B+ :'( Hij doet niks meer, op de rode LED na. Zodra ik er spanning op zet, gaat alleen de rode LED branden, verder helemaal niks. Hij trekt ook maar 10-20mA. Ik heb uiteraard al een aantal SD-kaartjes getest en deze ook opnieuw geflashed met de laatste Raspbian maar zonder succes. De Pi heeft het wel een tijdje gedaan maar na een avondje knutselen (softwarematig) is ie in de nacht vastgelopen en sindsdien doet ie alleen dit nog. Beetje duur LEDje zo. :P

[ Voor 44% gewijzigd door Room42 op 05-05-2018 05:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
@Room42 Ik weet nog niet wat ik ga doen.
Wat ik begrepen had was dat het display wat flauwtjes was, maar dat kan ook door vuiligheid zijn op dat rode plexiglas zijn. Is wel schoongemaakt maar kan het zo niet testen. Dat VFDisplay wordt gevoed vanuit de besturingsprint en heeft zelf niets aan board. Over de werking van VFD's, daar heb ik me ook de nodige uren aan 'kennis' opgedaan. Pff

Een VU meter is altijd mooi en die 'band teller' ook. Ik wil nog wat met arduino en displays experimenteren.
Oh ja, nog te vermelden er zit een Pi 3 in.
-----------

Ik had ooit een Pi B, die deed helemaal niets meer. Dat ding lag wel een jaar op m'n werkbureau totdat ik de Pi maar weer eens onder spanning ging zetten (zonder sd)... wow er kwam weer leven in de brouwerij. Later kwam ik er ook achter dat de SD corrupt was, de bootsector.

Jammer van je Pi.
Had je deze link al gevonden?
Is your Pi not booting? (The Boot Problems Sticky).
Wel een lap aan tekst...

Wat ik nu altijd doe is, wanneer ik 5-volt nodig heb, pak ik die van een usb poort af, desnoods zekeren.
En zo in een breadboard prikken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RqrPlhQl.jpg

Trouwens hier begon het allemaal mee... En HTPi Music Player.
HTPC Case: Epsilon microATX HTPC EC-HTPC-1, maar wat een kloten interne bekabeling, die voor usb zou ik gaan vervangen.
Front 2 usb poorten, 2 x 3.5 jack, irda. Op de foto (linksonder) met een class-d versterker module en (linksboven) een TDA versterker module met toonregeling.
Misschien ga ik die behuizing gebruiken ter vervanging van de huidige plastic en deze is voor mijn Pi workstation en spy servers.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dYRD0i9l.jpg

wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 16:09
Arunia schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:13:
Pff, wordt helemaal gek van mijn Pi3 met Raspbian Stretch en PMS waarbij ik films wil streamen in de auto naar een iPad 2.
Denk dat die laatste het hele probleem is, maar goed.
Een korte serie gaat prima, maar daarentegen een film, die valt eruit als je de 1 minuut melding krijgt van de gratis versie van Plex. En traag dat het is met alles in die app.

Maar Jessie weer proberen, kijken of dat toch beter gaat. Die reageert een heel stuk sneller.
Stream je het van af een hardeschijf? Of is het een solid state. Heb zelf in de auto gehad dat films stotteren door het getril van de auto dat de schijf blokkeert. Kijk eens of stil staan beter wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@jctjepkema het is de wd usb pidrive 1TB. Maar het ligt aan Stretch. Blijkbaar is die zwaarder oid. En dat terwijl ik Jessie met gui geïnstalleerd heb en stretch zonder.
Maar ga er altijd mee klooien vlak voordat we vertrekken. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 14:25
Gisteren mijn garage uitgeruimd en heb ik wat oude hardware gevonden.
Wie heeft er een idee wat ik hiermee kan doen:

pricewatch: Silverstone Lascala LC16M-B

Ik heb nog een aantal raspberry pi systemen. maar zoek een goed en leuk project om mee te knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 16:26
marcel19 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:07:
Gisteren mijn garage uitgeruimd en heb ik wat oude hardware gevonden.
Wie heeft er een idee wat ik hiermee kan doen:

pricewatch: Silverstone Lascala LC16M-B

Ik heb nog een aantal raspberry pi systemen. maar zoek een goed en leuk project om mee te knutselen.
Een geïntegreerd A/V systeem mee bouwen! Ben zelf met iets vergelijkbaars bezig.

RPi -> LPCM splitter -> Room EQ -> Klasse D versterkers

En natuurlijk je Pi het schermpje laten aansturen en draaiknop uitlezen voor je volumeregeling.

En als je toch bezig bent, je hebt in die Silverstone genoeg ruimte voor een HDD en DVB kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:00
Is het mogelijk een "Iphone photo backup" oplossing op basis van R Pi te maken? Heeft iemand iets vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
andru123 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 17:26:
Is het mogelijk een "Iphone photo backup" oplossing op basis van R Pi te maken? Heeft iemand iets vergelijkbaar?
Geen idee wat een 'iPhone photo backup' is. Wat heb je daar allemaal voor nodig dan? Ik denk dat als je die vraag beantwoord, je het antwoord op je vraag ook kunt formuleren. Check of de benodigde applicaties beschikbaar zijn op Raspbian en/of Debian ARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De Pidrive is niet meer?
http://wdlabs.wd.com/category/wd-pidrive/
(bestel linkjes werken niet meer)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-05-2018 10:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Daar gingen ze toch mee stoppen.. vandaar die aanbiedingen de laatste tijd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Mag ik hier een balletje opgooien?

Voor een projectje met de Pi probeer ik real-time verschillende info over mijn Windows-machine uit te lezen. Zaken zoals CPU/Mem/Disk activity/Network etc. Maar ik ben een kluns met SNMP en heb moeite om door de rauwe kost heen te komen...

Wat lijkt jullie de meest elegante manier om actueel en op hoge frequentie (minimaal een paar keer per seconde) dit soort informatie uit te lezen? Dit mag via netwerk maar eventueel ook via een seriële link. Op de Pi draai ik bij voorkeur Python3.

Iemand wat inspiratie voor me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Room42 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 15:35:

Voor een projectje met de Pi probeer ik real-time verschillende info over mijn Windows-machine uit te lezen. Zaken zoals CPU/Mem/Disk activity/Network etc. Maar ik ben een kluns met SNMP en heb moeite om door de rauwe kost heen te komen...

Wat lijkt jullie de meest elegante manier om actueel en op hoge frequentie (minimaal een paar keer per seconde) dit soort informatie uit te lezen? Dit mag via netwerk maar eventueel ook via een seriële link. Op de Pi draai ik bij voorkeur Python3.

Meerdere keren per seconde is een beetje veel gevraagd voor SNMP. Daar is het niet voor bedoeld. Maar je kan het proberen :) Ik heb zelf nooit geprobeerd hoe snel dat kan. Let wel dat het opvragen hiervan ook veel tijd kost. Hou op een Linux machine met "top" (task manager) maar eens de spatiebalk ingedrukt. Dan refresht hij continu (op de snelheid van je key repeat, een keer of 20-30 per seconde) en dan zie je het CPU gebruik al heel erg snel omhoog lopen. Komt ook door het niet al te efficiente systeem van opvragen via procfs maargoed. Dit soort dingen zijn gewoon niet echt bedoeld om zo snel te werken.

Maar SNMP is verder heel simpel hoor, mits je bij v1 of v2 blijft. Het heeft een "community" en dat is eigenlijk de enige beveiliging. Bijna alles is leesbaar onder "public" bij een standaard installatie. v3 heeft encryptiemogelijkheden en veel betere authenticatie maar op je lokale netwerk en met dit soort non-gevoelige informatie heb je dat eigenlijk niet nodig.

De Windows SNMP agent kan je gewoon installeren onder Windows Features (Programs and Features control panel). En dan "Simple Network Management Protocol (SNMP)" aanvinken. Klaar!

Dan kan je met een SNMP browser een "SNMP Walk" doen, en daarmee de hele boom binnenhalen. Dan kan je daar de OID's uit halen (nummerieke ID's van elke waarde(*)) die je wil opvragen. Ik weet niet of alles wat je zoekt er in zit, ik heb het al een tijd niet met de Windows agent gebruikt.

Vervolgens kan je hier een snelle library voor Python vinden met allerlei voorbeelden.

(*) Je kan OID's ook met tekst gebruiken, een stuk leesbaarder, maar dat betekent dat je een "MIB" moet installeren op elke client. Die MIB vertaalt eigenlijk de nummers naar een stuk leesbaardere ID's. Als je in je browser alleen maar nummertjes ziet, dan heb je dus niet de goede MIB geinstalleerd.Maar het geeft ook extra gedoe met herinstallaties en upgraden, dus ik gebruik de tekst meestal alleen voor in de browser, en programmeer dan de nummerieke IDs in de applicaties die het moeten opvragen. De Windows MIBs worden meegeleverd, zie hier voor meer info

[ Voor 25% gewijzigd door GekkePrutser op 11-05-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
GekkePrutser schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:53:
[...]

Dan kan je met een SNMP browser een "SNMP Walk" doen, en daarmee de hele boom binnenhalen. Dan kan je daar de OID's uit halen (nummerieke ID's van elke waarde(*)) die je wil opvragen. Ik weet niet of alles wat je zoekt er in zit, ik heb het al een tijd niet met de Windows agent gebruikt.
Ja, die browser had ik gevonden maar die vereist Java en dat heb (en wil O-) ) ik niet. Ik heb SnmpB gevonden, die ongeveer hetzelfde doet.
Vervolgens kan je hier een snelle library voor Python vinden met allerlei voorbeelden.

(*) Je kan OID's ook met tekst gebruiken, een stuk leesbaarder, maar dat betekent dat je een "MIB" moet installeren op elke client. Die MIB vertaalt eigenlijk de nummers naar een stuk leesbaardere ID's. Maar het geeft ook extra gedoe met herinstallaties en upgraden, dus ik gebruik de tekst meestal alleen voor in de browser, en programmeer dan de nummerieke IDs in de applicaties die het moeten opvragen.
Cool. Die had ik nog niet gevonden.

Maar het viel me inderdaad op dat ook de basic info die ik met SNMP kan halen vooral gericht is op gemiddelden over wat langere tijd, zo is de CPU usage (zover ik gevonden heb dan) slechts het gemiddelde over de afgelopen minuut.

Ik ben nu met Python bezig op zowel de Windows-machine als Pi Zero. Op Windows test ik nu de psutil-library. De Pi zero heb ik via UART headless aangesloten waarmee ik hem serieel aan kan spreken en de stats naar de Pi dumpen. Aan de Pi-kant komt dan een script draaien die de ontvangen gegevens weer verwerkt. Allemaal nog volop in ontwikkeling en open voor een totaal andere aanpak op een later moment als dit niet blijkt te werken.

Nu dus eerst het 'server' testen met psutil om te zien wat de impact hiervan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:00
Ik zou standaard WMI gebruiken - die kan je gewoon via network van R Pi op Windows systeem vragen. Dan hoef je niks extra op het Win systeem te draaien. Een voorbeeld http://coreygoldberg.blog...indows-remotely-with.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Arunia schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:08:
@jctjepkema het is de wd usb pidrive 1TB. Maar het ligt aan Stretch. Blijkbaar is die zwaarder oid. En dat terwijl ik Jessie met gui geïnstalleerd heb en stretch zonder.
Maar ga er altijd mee klooien vlak voordat we vertrekken. :p
Ik had ook iets vergelijkbaar voor in de auto. Altijd gedoe met plex en ipad. Soms transcode hij, soms niet. Uiteindelijk gewoon rpi met samba erop en infuse gekocht op de ipad. Draait als een zonnetje. Vanop portable schijfje trouwens die gewoon in handschoenkastje ligt.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Room42 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 15:35:

Ik heb het nu voor mekaar! Ik ben erachter gekomen dat je met de Python (3) module 'winstats' direct de Windows Performance Counters aan kunt spreken. Hiermee haal ik nu live 8 verschillende stats over het systeem op (CPU/Mem/Disk/Netwerk). En met een aangepaste versie van pyaudio kan ik de geluidskaart monitoren via de Windows WASAPI API voor de VU-meter.

Hiermee stuur ik nu zo'n 60 pakketjes per seconden, waarvan 35 per seconden voor de L en R vu-meter over de seriële poort (UART) naar de Pi Zero (die daar ook z'n stroom van krijgt, trouwens). Op de Pi heb ik weer een Python-script draaien die de boel omzet naar GPIO PWM-signalen.

Of dit laatste de definitieve setup wordt, weet ik pas als ik m'n analoge VU-meters binnen heb, omdat ik daar nog niet mee heb kunnen testen. Dat volgt later.

Het is dus de bedoeling dat ik een rij van 10 analoge meters aanstuur met al deze waardes. Vooral de analoge VU-meters word ik heel erg blij van. :9~ Ik hoop dat 35 FPS genoeg is voor een vloeiend beeld. Anders kan ik die nog wel wat opkrikken.

Ik kan de code wel online gooien als ik hem nog wat gecleaned heb, als daar interesse in is.

edit:
Hier is de test van de VU-meter, gemaakt voor Python 3.5+ en je moet het venster zo laag slepen dat er nog maar 2 regels zichtbaar zijn :P Maar het draait rete stabiel, licht en ziet er nog best gaaf uit :D

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 13-05-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Heeft iemand nog tips om een RPi in te zetten als soort van music server. Daarmee bedoel ik; ik wil er een bluetooth speaker aan hangen en mensen de mogelijkheid geven muziek te selecteren via de RPi. Geen opslag, gewoon streamen vanaf YT of Spotify. Vervolgens wordt dat dan (logischerwijs) afgespeeld over de speaker. De meeste oplossingen gaan uit van (lokale) storage met MP3's?

[ Voor 20% gewijzigd door TommyGun op 17-05-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 14:56

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

TommyGun schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:32:
Heeft iemand nog tips om een RPi in te zetten als soort van music server. Daarmee bedoel ik; ik wil er een bluetooth speaker aan hangen en mensen de mogelijkheid geven muziek te selecteren via de RPi. Geen opslag, gewoon streamen vanaf YT of Spotify. Vervolgens wordt dat dan (logischerwijs) afgespeeld over de speaker. De meeste oplossingen gaan uit van (lokale) storage met MP3's?
Je zou er een SqueezyPi van kunnen maken.... Met behulp van picoreplayer. Daar zou je dan de Spotify plugin op kunnen zetten. Daar zou je ook LMS op kunnen laten draaien en dan met MP3's.

Heb je er wel aan gedacht dat op deze manier je wel een scherm nodig hebt?

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

ElectricHead schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:37:
[...]

Je zou er een SqueezyPi van kunnen maken.... Met behulp van picoreplayer. Daar zou je dan de Spotify plugin op kunnen zetten. Daar zou je ook LMS op kunnen laten draaien en dan met MP3's.

Heb je er wel aan gedacht dat op deze manier je wel een scherm nodig hebt?
Is een scherm echt nodig?

Ik zit te denken aan;

- Command line (we zijn immers Linux engineers :P)
- Web GUI
- Remote sessie met Gnome / KDE

[ Voor 27% gewijzigd door TommyGun op 17-05-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Laatst online: 19-04 20:35

Luppie

www.msxinfo.net

andru123 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 07:14:
Ik zou standaard WMI gebruiken - die kan je gewoon via network van R Pi op Windows systeem vragen. Dan hoef je niks extra op het Win systeem te draaien. Een voorbeeld http://coreygoldberg.blog...indows-remotely-with.html
Zat ik ook aan te denken.
Kwam ook deze site nog tegen met een aantal mooie voorbeelden:
https://www.lisenet.com/2...ia-wmi-command-line-wmic/

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 14:56

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

TommyGun schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:41:
[...]

Is een scherm echt nodig?

Ik zit te denken aan;

- Command line (we zijn immers Linux engineers :P)
- Web GUI
- Remote sessie met Gnome / KDE
WebGUI zou moeten kunnen met dit. Heb zelf wel een touchscreen er aan gemaakt omdat ik het ding als vervanging/toevoeging in mijn squeezebox imperium wil opnemen. Ik geloof dat als je het servergedeelte draait je dan ook gewoon via webgui kan. (dit kan bij zijn grote broer in ieder geval wel)

Je draait namelijk met die installatie een hele basic Linux omgeving, vandaar. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ElectricHead op 17-05-2018 17:10 ]

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
[Edit/Opgelost]
Ik heb mijn HiFiBerry DAC+ aangesloten via de GPIO pins van de Raspberry Pi B+.
Ik had eerst de 3.3V vergeten en merkte met MoOde Player dat de software slecht reageerde...
Ach ja, Pi's I/O zijn 3.3 volt...

Pin 1 3.3V
Pin 4 5V
Pin 6 GND

GPIO 2 (3) I2C data
GPIO 3 (5) I2C clock

GPIO 18 (12)
GPIO 19 (35)
GPIO 20 (38)
GPIO 21 (40)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ajsal77l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dkmmLTNl.jpg

Gisteren nog een Behringer UCA222 usb soundcard gekocht bij een lokale muziekwinkel.
Altijd handig en makkelijk als je tijdelijk audio I/O nodig hebt.
Het viel me op dat de spdif uitgang regelbaar is (via MoOde) en dat t.o.v. de Sweex 7.1 (via Volumio) niet is.
Getest met een Sony MD portable voor de opnames.
Het komt wel voor dat de streams een te lage audio pegel hebben tussen -10dB..-6dB

Aankomende week(en) nog onderdelen bestellen (display, dac's, Pi's) want de volgende uitdagingen komen eraan...
Stay Tuned ;)

[ Voor 60% gewijzigd door PE4000 op 20-05-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Laatst online: 08-05 16:15
Na gisteren mijn raspberry Pi 3 met debian jessie geupdate te hebben wil mijn Mosquitto broker niet meer werken via websockets. Schijnbaar is er een nieuwe versie van mosquitto broker 1.5 geinstalleerd, via de command prompt werkt alles gewoon maar mijn javascript client ontvangt helemaal niks meer. Iemand hier met dezelfde problemen en al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:59
@rorie De patch note heeft het over aangepast gedrag van anonymous access.
Geen idee of je daar gebruik van maakt.

Zelf niet op locatie dus kan het niet checken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
@Raymond P Bedankt voor je reactie, het op true zetten van anonymous access geeft nog steeds dezelfde problemen. Wanneer ik een netstat commando geef zie ik mosquitto er twee keer bij staan op poort 1883 en 9001. Wanneer ik met een client connect op 1883 gaat dit vlekkenloos en zie ik ook mijn mqtt berichten voorbij komen. Mijn web client blijft nog steeds leeg, hoe kan ik dit het beste debuggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@rorie Vanaf cli (op zelfde bak) naar websocket port geprobeerd te verbinden?

WS gaat over port 9001, probeer eens (local dus op zelfde bak, 127.0.0.1) een telnet te doen naar die port.
Ik vermoed dat 'ie niet op het juiste interface en/of ip luistert.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
@Raymond P Ga dit vanavond even proberen, al zie ik in het resultaat van netstat keurig 0 0.0.0.0:9001 bij Local Address staan, dan zou hij naar alle interfaces moeten luisteren?

Als ik mosquitto -c met het adres van de default config file zie ik in putty netjes Opening websockets listen socket on port 9001 voorbij komen. Als ik daarna via mijn webclient verbind zie ik in putty Socket error on client clientID disconnecting.

[ Voor 41% gewijzigd door rorie op 30-05-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
@Raymond P Zou eerlijk gezegd niet weten hoe je dit zou moeten doen, vanaf mijn Raspberry Pi telnet 0.0.0.0 9001 geeft een command not reconized.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De connectie komt binnen dus je bent al een stapje verder. (waarschijnlijk is telnet niet geïnstalleerd).

Ik gok op een CORS achtig iets of http(s) waar de een verwacht wordt maar de ander gegeven. Wat zegt je webbrowser debug/console?

Echt hulpvol kan ik niet zijn (roadtrip).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Ik zit met de volgende situatie. Thuis heb ik geen vast internet, maar wel 4G van mijn KPN abonnement met een grote bundel. Nu heb ik ook een vaste PC. Op het moment gebruik ik mijn laptop om internet te krijgen op mijn PC door de laptop met wifi te verbinden (tethering van telefoon) en vervolgens een UTP kabel van laptop naar PC te laten lopen. Dit werkt goed, maar mijn laptop is op deze manier constant bekabeld, staat erg veel aan en zit (te) veel aan de lader.

Nu heb ik ook een RPi 3b+. Deze wil ik gaan gebruiken en de taak laten overnemen van de laptop. Dus de RPi op het internet krijgen via mijn mobiel met tethering en een UTP kabel te laten lopen van RPi naar PC. Daarnaast kan ik dan ook gewoon met mijn laptop op wifi waardoor ik die gewoon overal in mijn woning kan gebruiken.

Ik heb deze guide gevonden: https://medium.com/@edoar...uter-hotspot-41b03500080e. Nu ben ik geen echte ICT software man en slaat die guide voor mij wat te veel uitleg over.

Op mijn RPi heb ik Raspberian lopen. Kent iemand een guide waarin makkelijk wordt uitgelegd wat ik wil bewerkstelligen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@carebaer Dat is allemaal teveel gedoe en moet je niet doen!

Wat je nodig hebt is gewoon een bridge van de WiFi van je Pi naar de UTP poort van je Pi, want al het andere doet de hotspot functie van je telefoon al :)

Dit kan je instellen in /etc/network/interfaces : https://wiki.debian.org/BridgeNetworkConnections

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
nero355 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:16:
@carebaer Dat is allemaal teveel gedoe en moet je niet doen!

Wat je nodig hebt is gewoon een bridge van de WiFi van je Pi naar de UTP poort van je Pi, want al het andere doet de hotspot functie van je telefoon al :)

Dit kan je instellen in /etc/network/interfaces : https://wiki.debian.org/BridgeNetworkConnections

Succes!
Dankjewel, dat scheelt weer! Ik heb net Raspian geïnstalleerd, maar ik kan niet eens verbinding maken met mijn wifi hotspot, hoewel ie er wel tussen staat. De velden (zoals ip, dns) zijn allemaal leeg.

Ik ben nu bezig met het opnieuw flashen van Raspbian.

Helaas krijg ik het niet werkend. Ik herinner me dat ik een paar maanden terug gewoon via de interface kon verbinden met wifi. Waarom dat nu opeens niet meer kan is mij een raadsel.
nero355 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:38:
[...]

Kijk eens hier : https://www.raspberrypi.o.../wireless/wireless-cli.md

Mocht je in een GUI bezig zijn : Niet doen! Nergens voor nodig in dit geval :)

Zelf heb ik de WiFi en nog allerlei meuk uitgezet op mijn Pi omdat ik dat niet gebruik dus ik kan je verder niet helpen daarmee : Bedraad FTW!!! :+
Haha ja, bedraad is zeker beter! Maar ik heb dus helaas geen vaste internetverbinding. Antikraak wonen FTL ;)

[ Voor 34% gewijzigd door GrazendeKoe op 02-06-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

GrazendeKoe schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:33:
Dankjewel, dat scheelt weer! Ik heb net Raspian geïnstalleerd, maar ik kan niet eens verbinding maken met mijn wifi hotspot, hoewel ie er wel tussen staat. De velden (zoals ip, dns) zijn allemaal leeg.

Ik ben nu bezig met het opnieuw flashen van Raspbian.
Kijk eens hier : https://www.raspberrypi.o.../wireless/wireless-cli.md

Mocht je in een GUI bezig zijn : Niet doen! Nergens voor nodig in dit geval :)

Zelf heb ik de WiFi en nog allerlei meuk uitgezet op mijn Pi omdat ik dat niet gebruik dus ik kan je verder niet helpen daarmee : Bedraad FTW!!! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
@ElCondor Hier maar even verder...
Ik heb hier tot nu toe in de ...
woonkamer: RPi 3b met Volumio met Sweex 7.1 en een RPi 2b met MoOde Player en Behringer UCA222.
achterkamer: RPi 3b als 24/7 workstation met 24" monitor, Spyservers (SDR), streamripper, Arduino Uno 3;
een RPi 1b+ met MoOde Player en HiFiBerry DAC+ voor testen.
Stofhappers: RPi 1b en Banana Pi.

Aangezien het te warm was heb ik verder niets gedaan dan alleen muziek geluisterd van o.a. AWB (lossless).
Iets anders: jammer genoeg had mijn lokale Action geen spdif kabels meer...

Interessante DAC's: En JA, er zijn veel meer merken...
Afbeeldingslocatie: https://www.hifiberry.com/wp-content/uploads/2016/10/digi-io-600x600.jpg
DIGI+ I/O

Afbeeldingslocatie: https://www.hifiberry.com/wp-content/uploads/2017/04/dac-pro-xlr-600x600.jpg
DAC+ PRO XLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wie kan mij helpen, ik trek onderhand de haren uit m'n hoofd van frustratie...

Zowat iedere avond na 22.00u loopt mijn RPi 3B met OSMC namelijk na 1 à 2 minuten spelen vast met de meest vage foutmeldingen als ik youtube-filmpjes aan het bekijken ben. Het gaat altijd gepaard met een extreem hoge load (>>20), terwijl fysiek geheugen nog ruimte beschikbaar heeft en de 512MB swap leeg blijft.

Als het mij al lukt om via SSH verbinding te maken en dmesg uit te lezen, kom ik dit soort fouten tegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
[jun 8 22:50] INFO: task kworker/0:4:85 blocked for more than 120 seconds.
[  +0,000016]       Not tainted 4.14.34-1-osmc #1
[  +0,000006] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[  +0,000006] kworker/0:4     D    0    85      2 0x00000000
[  +0,000032] Workqueue: events_freezable mmc_rescan
[  +0,000033] [<80961400>] (__schedule) from [<80961bb0>] (schedule+0x5c/0xc0)
[  +0,000018] [<80961bb0>] (schedule) from [<8078a474>] (__mmc_claim_host.constprop.13+0xdc/0x194)
[  +0,000017] [<8078a474>] (__mmc_claim_host.constprop.13) from [<8078a558>] (mmc_get_card+0x2c/0x30)
[  +0,000017] [<8078a558>] (mmc_get_card) from [<80794c64>] (mmc_sd_detect+0x20/0x74)
[  +0,000016] [<80794c64>] (mmc_sd_detect) from [<8078d3e8>] (mmc_rescan+0x254/0x518)
[  +0,000021] [<8078d3e8>] (mmc_rescan) from [<8014a838>] (process_one_work+0x220/0x5d4)
[  +0,000019] [<8014a838>] (process_one_work) from [<8014ac4c>] (worker_thread+0x60/0x618)
[  +0,000016] [<8014ac4c>] (worker_thread) from [<80153910>] (kthread+0x1c0/0x1f0)
[  +0,000017] [<80153910>] (kthread) from [<8010c62c>] (ret_from_fork+0x14/0x28)
[jun 8 22:56] INFO: task kworker/0:4:85 blocked for more than 120 seconds.
[  +0,000011]       Not tainted 4.14.34-1-osmc #1
[  +0,000002] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[  +0,000004] kworker/0:4     D    0    85      2 0x00000000
[  +0,000018] Workqueue: events_freezable mmc_rescan
[  +0,000021] [<80961400>] (__schedule) from [<80961bb0>] (schedule+0x5c/0xc0)
[  +0,000007] [<80961bb0>] (schedule) from [<8078a474>] (__mmc_claim_host.constprop.13+0xdc/0x194)
[  +0,000008] [<8078a474>] (__mmc_claim_host.constprop.13) from [<8078a558>] (mmc_get_card+0x2c/0x30)
[  +0,000008] [<8078a558>] (mmc_get_card) from [<80794c64>] (mmc_sd_detect+0x20/0x74)
[  +0,000007] [<80794c64>] (mmc_sd_detect) from [<8078d3e8>] (mmc_rescan+0x254/0x518)
[  +0,000010] [<8078d3e8>] (mmc_rescan) from [<8014a838>] (process_one_work+0x220/0x5d4)
[  +0,000010] [<8014a838>] (process_one_work) from [<8014ac4c>] (worker_thread+0x60/0x618)
[  +0,000009] [<8014ac4c>] (worker_thread) from [<80153910>] (kthread+0x1c0/0x1f0)
[  +0,000009] [<80153910>] (kthread) from [<8010c62c>] (ret_from_fork+0x14/0x28)
[jun 8 22:58] INFO: task kworker/0:4:85 blocked for more than 120 seconds.
[  +0,000018]       Not tainted 4.14.34-1-osmc #1
[  +0,000007] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[  +0,000007] kworker/0:4     D    0    85      2 0x00000000
[  +0,000042] Workqueue: events_freezable mmc_rescan
[  +0,000041] [<80961400>] (__schedule) from [<80961bb0>] (schedule+0x5c/0xc0)
[  +0,000020] [<80961bb0>] (schedule) from [<8078a474>] (__mmc_claim_host.constprop.13+0xdc/0x194)
[  +0,000017] [<8078a474>] (__mmc_claim_host.constprop.13) from [<8078a558>] (mmc_get_card+0x2c/0x30)
[  +0,000017] [<8078a558>] (mmc_get_card) from [<80794c64>] (mmc_sd_detect+0x20/0x74)
[  +0,000020] [<80794c64>] (mmc_sd_detect) from [<8078d3e8>] (mmc_rescan+0x254/0x518)
[  +0,000022] [<8078d3e8>] (mmc_rescan) from [<8014a838>] (process_one_work+0x220/0x5d4)
[  +0,000023] [<8014a838>] (process_one_work) from [<8014ac4c>] (worker_thread+0x60/0x618)
[  +0,000019] [<8014ac4c>] (worker_thread) from [<80153910>] (kthread+0x1c0/0x1f0)
[  +0,000018] [<80153910>] (kthread) from [<8010c62c>] (ret_from_fork+0x14/0x28)

Omdat er vaak gerefereerd wordt naar de mmc, zou je verwachten dat mijn microSD niet goed is, maar ook een vervangende microSD (die in m'n Pi 2B goed werkt) geeft geen oplossing. De microSD's zijn beiden Sandisks, één van 16GB en één van 32GB. Zoek ik op internet, dan word ik ook niet echt wijzer van de verschillende forum-posts die ik tegenkom. Meestal komen die niet verder dan melden van de fout, wisselen van de voeding en een andere microSD, zaken die ik dus ook al lang heb geprobeerd...

Als voeding gebruikte ik eerst een 2A versie, nu hangt er een 3A versie aan. In beide gevallen kreeg ik nooit undervolt meldingen. De temperatuur van de Pi is relatief hoog (60+), helaas lastig op te lossen, want er zit een Hifiberry shield op de Pi die extra koeling verhinderd.

Nu het meest bizarre, overdag kan ik zonder problemen youtube-video's afspelen, hij loopt zelden vast. Maar 's avonds na 22.00u is het iedere dag weer feest.
Hierdoor vermoed ik een getimed event dat de extreme load veroorzaakt, maar ik kan maar niet ontdekken wat... Ongeveer iedere service die niet direct noodzakelijk is voor Kodi, is inmiddels uitgeschakeld, maar hij blijft vastlopen tot het punt dat een powercycle de enige oplossing is...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@deepbass909 Als je je /var/log/syslog en /var/log/auth.log checkt, wat gebeurt er dan precies op en net voor het moment dat de problemen ontstaan? Ik verwacht haast een cronjob die iets bijwerkt of 'optimaliseert'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Room42 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 09:13:
@deepbass909 Als je je /var/log/syslog en /var/log/auth.log checkt, wat gebeurt er dan precies op en net voor het moment dat de problemen ontstaan? Ik verwacht haast een cronjob die iets bijwerkt of 'optimaliseert'.
Ga ik zeker nog even checken, maar ik moet wel eerst even controleren of die wel naar de SD geschreven worden... Er staat me namelijk iets bij dat om slijtage te voorkomen, /var/log standaard naar een ramdrive gaat...

Overigens merkte ik vanochtend dat hij vastliep op het moment dat m'n vriendin in de andere kamer de glasvezel tv ontvanger aanzette... Dat zou haast richting het netwerk wijzen...

Update, OSMC blijkt geen syslog meer te gebruiken, maar systemd Journalctl en daarmee kan je standaard alleen de laatst active sessie opvragen. |:( Terugkijken wat de Raspberry aan het doen was op het moment van vastlopen kan ik op dit moment nog niet en info die ik kan vinden over het laten opslaan van logs om later te bekijken, lijken niet werken onder OSMC... (nadeel van een custom en uitgeklede linux...)

[ Voor 22% gewijzigd door deepbass909 op 10-06-2018 15:51 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

*O* Mijn favoriete Pi behuizing is nu makkelijker verkrijgbaar :*)

https://www.banggood.com/...2-Model-BB-p-1255597.html

Ik heb dus meteen een exemplaar erbij besteld, want de eBay seller bij wie ik het eerste exemplaar had besteld deed er maar liefst 3+ maanden over om de behuzing te leveren :X 8)7

Ter vergelijking : De tweede was vanuit de U.K. warehouse na 5 a 6 dagen binnen :+

Scheelt zo'n kleine 5 a 7 graden t.o.v. een originele Pi case d:)b

Pagina: 1 ... 33 ... 84 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs