• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21

Atmoz

Techno!!

rvk schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:41:
[...]

Zoals ik al zei in mijn vorige antwoord is dat aanschakeken bij low en uitschakelen bij high om te draaien door NO of NC te gebruiken.
Met NO of NC heb ik nog helemaal niets te maken toch?
Dat is pas ACHTER het relais.... (om bijvoorbeeld een lamp te schakelen!)
Eerst moet ik het relais überhaupt werkend krijgen :D
Maar... als je aan de andere kant een probleem hebt met de voltage van je GPIO, dan kun je wel een truuk toepassen om het op deze manier te laten werken.

Je zou dan i.p.v. GPIO.LOW gewoon de pin om kunnen zetten naar input.
GPIO.setup(23, GPIO.IN)

Ik denk niet dat het helemaal de juiste methode is maar het zou kunnen werken.
https://raspberrypi.stackexchange.com/a/83512/34198

De Arduino heeft 5v op zijn pinnen staan. Vandaar dat het daar waar soepeler werkt :)
Ahhhh.. ok _/-\o_ Ik wist niet dat de Rpi maar 3.3v op zijn GPIO's heeft staan... Dat verklaard natuurlijk een hoop. Thanks!!! (ook voor de rest v/d hulp c.q. het meedenken!)

Ik maak wel even zelf een relais-bordje dat op 3.3 volt werkt!

Maar nu bedenk ik met zojuist dat die 3.3v eigenlijk helemaal niet handig is...
Ik heb er ook 2 touch-sensoren aan hangen, die gebruiken 5v als input (van pin 2 of 4 van de Rpi), maar met de "signal" pin hangen die wel rechtstreeks aan een GPIO van de Rpi.... mag dat dan wel? (volgens mij sturen die gewoon de 5v wat ze aan de voeding binnen krijgen door naar de GPIO pin van de Rpi...)

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07-2025
5 volt op de GPIO Input pins? Daar blaas de Pi mee op

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:27

rvk

Atmoz schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:52:
[...]
Met NO of NC heb ik nog helemaal niets te maken toch?
Dat is pas ACHTER het relais.... (om bijvoorbeeld een lamp te schakelen!)
Wel als je lamp aan gaat terwijl je verwachtte dat ie uitging en andersom.
NO is normally open i.e. the contacts are normally open and close when the switch is actuated. NC is normally closed i.e. the contacts are normally closed and open when the switch is actuated.
Atmoz schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:52:
[...]
Ik heb er ook 2 touch-sensoren aan hangen, die gebruiken 5v als input (van pin 2 of 4 van de Rpi), maar met de "signal" pin hangen die wel rechtstreeks aan een GPIO van de Rpi.... mag dat dan wel? (volgens mij sturen die gewoon de 5v wat ze aan de voeding binnen krijgen door naar de GPIO pin van de Rpi...)
Je bedoeld dat dat tochscreen dan 5v naar de GPIO stuurt? Nee dat mag niet. Een PI verdraagt geen 5V op zijn GPIO's.

Dan zul je die 5v moeten verlagen naar 3.3v (of lager) met wat weerstandjes of een level shifter.

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-01 00:24
Na een Toshiba, Panasonic en scandisk sdcard te hebben versleten is het tijd om over te gaan op usb boot. En een ssd.

Weet iemand welke Ssd -> Sata adapter zonder problemen werkt?

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:59
Chris96 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:48:
Na een Toshiba, Panasonic en scandisk sdcard te hebben versleten is het tijd om over te gaan op usb boot. En een ssd.

En hoelang heb je met alle kaartjes gedaan?

• Chris96
vinom schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:55:
[...]

En hoelang heb je met alle kaartjes gedaan?
Sommige een maand, De Toshiba het langste tot nu toe 5 maand.
Die zit er nu nog in, Start nog wel op. Maar ik maak er soms een backup van met win32diskimager.
En die wil hem al niet meer lezen wegens data fouten. Dus het is tijd voor een nieuwe.
Of een alternatieve boot methode.

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-01 17:02
Merkwaardig. Ik heb al zeker 3-4 jaar verschillende pi's en nog geen kaartje versleten. Ook geen speciale tweaks. Altijd aan met logging van domotica en energie. Een Pi 2 heeft wel een beetje krom kaartje, maar dat is met een paar keer dubbel gevouwen papiertje ertussen verholpen.

• Chris96
JorisV schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:15:
Merkwaardig. Ik heb al zeker 3-4 jaar verschillende pi's en nog geen kaartje versleten. Ook geen speciale tweaks. Altijd aan met logging van domotica en energie. Een Pi 2 heeft wel een beetje krom kaartje, maar dat is met een paar keer dubbel gevouwen papiertje ertussen verholpen.
Welk merk gebruik je?

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-01 20:19

GeeBee

Oddball

Ik gebruik zelf altijd Quantore papier. Goede optische dichtheid en niet vezelig.

(Sorry, kon het niet laten)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik zou dan iets met eMMC nemen van Orange Pi of dit gekke ding dat Google straks gaat verkopen :
https://nl.hardware.info/...of-pi-achtige-accelerator :)

Hier zowel een Samsung als Sandisk microSDXC kaartje van 128 GB (heeft ooit in een oude telefoon gezeten) en 32 GB die nog steeds niet gesneuveld zijn! :Y)

Zijn wel beide de wat duurdere modellen die 100 MB/s Read en Write zouden moeten halen dus geen cheapo simpele 8 of 16 GB modellen van een paar euro...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-01 17:02
SanDisk en Toshiba.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025

Zou je niet beter overgaan op een betere voeding(skabel) dan? Of desnoods een andere RPi?

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 17:25
Chris96 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:51:
[...]
Sommige een maand, De Toshiba het langste tot nu toe 5 maand.
Dat is wel erg kort. Vermoedelijk is er iets anders aan de hand!
Hier heb ik meerder PI's jaren draaien op dezelfde kaartjes.

Welke OS/applicaties draaien erop?
Zet je welllicht de PI uit door - zonder shutdown - de stekker eruit te trekken?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ik blijf maar vreemde dingen met m'n Raspberry houden...

Om het probleem te onderzoeken heb ik even een multimeter aan de GND en de GPIO pin (ingang) gehangen.
Daar meet ik een constante "fluctuatie" tussen ongeveer 0 en 2 volt. Om (+/-) de halve seconde verspringt dit 8)7

Als het script (waar ik die GPIO als ingang heb gedeclareerd) draai is dat zo, maar ook als ik het script heb gestopt blijft dit zo door gaan. Net alsof er nog ergens anders iets "op de achtergrond loopt" wat met die pin aan het spelen is.... Ook tijdens het rebooten* is dit zelfs zo.

Wat = hier aan de hand/arm/been? >:)

*dan zijn er toch hopelijk geen scripts meer actief, of begrijp ik nu helemaal niet hoe dat beestje werkt? :? :X

• rvk

rvk

Atmoz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:52:
Om het probleem te onderzoeken heb ik even een multimeter aan de GND en de GPIO pin (ingang) gehangen.
Je bent een INPUT pin aan het testen met een multimeter???
When a GPIO pin is set as an input it is “floating” and has no defined voltage level. For us to be able to reliably detect whether the input is high or low we need to tie it so that it is always connected and either reads high or low.
https://www.cl.cam.ac.uk/...bot/buttons_and_switches/

Dus gewoon testen door die meter op pin en GND aan te sluiten zal niet werken.

• Chris96
Teleflubbie schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:55:
[...]

Dat is wel erg kort. Vermoedelijk is er iets anders aan de hand!
Hier heb ik meerder PI's jaren draaien op dezelfde kaartjes.

Welke OS/applicaties draaien erop?
Zet je welllicht de PI uit door - zonder shutdown - de stekker eruit te trekken?
Pihole, Domoticz en tfd webserver en een tftscreen driver. Samba en dat was het wel.
Ding draait via een 2A merkloze adapter.

• Siegfried.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-05-2023
Ik zit nogal met mijn handen in het haar, want wat ik ook probeer, mijn script blijft er (vrij vroeg na het starten) uitknallen met een ZeroDivisionError.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/thtL8nB/Foto-14-03-19-22-28-08.jpg

Een korte toelichting:
Ik heb een proximity sensor middels een A/D converter aan mijn raspberry hangen. Detecteert ie niemand, dan speelt ie de ene MP3, ziet ie wel iemand binnen de ingestelde range, dan speelt ie een andere MP3.

Enerzijds werkt dat heel goed, maar op een gegeven moment klapt het hele script eruit met een ZeroDivisionError. En dat terwijl ik echt al op tig verschillende manieren heb proberen te ondervangen dat er een mogelijkheid bestaat dat ie door nul gaat delen.

Dit is het stukje code nu, waarop ie zich verslikt.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
def getReading(channel):
    # first pull the raw data from the chip
    rawData = spi.xfer([1, (8 + channel) << 4, 0])
    # process the raw data into something we understand
    processedData = ((rawData[1]&3) << 8) + rawData[2]
    if (processedData == 20):
        processeddata = 21
    #distance = round(4800/(processedData -20),2)
    return 0 if processedData == 0 else round(4800/(processedData -20),2)
    #return round(4800/(processedData -20),2) if processedData else 0

En het is niet alsof ie er bij de eerste aanroep van die functie al uitklapt. Meerdere keren werkt het prima, tot ie vroeg of laat (meestal redelijk vroeg) de genoemde error krijgt.

Waar kijk ik overheen? ;(

• rvk

rvk

Hij klapt eruit als processedData 20 is. Want dan is processedData - 20 = 0, en delen door 0 kan niet.

Waarom controleer je daar op 0 en niet op 20?
[Code]return 0 if processedData == 20 else round(4800/(processedData -20),2)[/code]

O, wacht, dat doe je al met if (processedData == 20):

Python is hoofdlettergevoelig !
processeddata = 21

Dan moet het dus dit zijn
processedData = 21

[ Voor 19% gewijzigd door rvk op 15-03-2019 00:29 ]

• Siegfried.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-05-2023
rvk schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 00:20:
[...]

Hij klapt eruit als processedData 20 is. Want dan is processedData - 20 = 0, en delen door 0 kan niet.

Waarom controleer je daar op 0 en niet op 20?
[Code]return 0 if processedData == 20 else round(4800/(processedData -20),2)[/code]

O, wacht, dat doe je al met if (processedData == 20):

Python is hoofdlettergevoelig !
processeddata = 21

Dan moet het dus dit zijn
processedData = 21
Oh, wat stom. Ik hoop zo dat dat mijn probleem oplost! Thanks voor je snelle reactie _/-\o_

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-01 20:38
Hallo,

Ik heb een raspberry pi 3b, ik heb onderstaan probleem zodra ik wat open, ik krijg het ook als ik Terminal wil openen, kan dus geen command ingeven, weten kullie wat ik aan onderstaand probleem kan doen;

de fork is mislukt (onvoldoende geheugen beechikbaar)

Ik heb er helaas nog weinig verstand van, kunnen jullie mij uitleggen wat het inhoud en wat ik kan doen om het op te lossen?
Hartelijk dank voor jullie tijd

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

golfgti5 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:47:
Hallo,

Ik heb een raspberry pi 3b, ik heb onderstaan probleem zodra ik wat open, ik krijg het ook als ik Terminal wil openen, kan dus geen command ingeven, weten kullie wat ik aan onderstaand probleem kan doen;

Ik heb er helaas nog weinig verstand van, kunnen jullie mij uitleggen wat het inhoud en wat ik kan doen om het op te lossen?
Hoeveel geheugen zou die moeten hebben :? En hoe heb je dat ding ingericht :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hallo,

Precies wat @Freee!! al vraagt; Wat probeer je te starten, hoeveel geheugen is er op dat moment nog vrij (dat check je met "free -h") en welke image heb je gebruikt? Kortom, wat meer informatie :)

En dikke tip: Zet hem op Engels, dat maakt het Googlen op foutmeldingen een miljard keer makkelijker :o

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

En is het een 3B of een 3B+?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• golfgti5
Sorry, ben er totaal niet in thuis, heb een starterspakket gekocht 3b met 16Gb geheugen kaart.
Ik wil bijv gewoon mijn internet browser opstarten, krijg ik die melding ook al.
Pi heeft sinds Januari goed gewerkt. Enige programma wat open staat en goed werkt is mijn online blockchain wallet (Neblio)

• golfgti5
Het is een 3b +

• rvk

rvk

Als je zelfs Terminal niet kunt openen dan zit het geheugen van je pi wel goed vol.

De Engelse foutmelding zal dit zijn: Failed to fork (Cannot allocate memory)
(Op Engelse termen zoeken op internet gaat wat makkelijker)

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=79611

Je kunt dus naar een terminal scherm overschakelen met ctrl+alt+1.

(Ik gebruik eigenlijk altijd Putty vanaf een Windows machine om dat te doen, maar op de pi zelf kan dus ook.)

Run dan top en kijk welke geheugenvreters er in de lucht zijn.
(Misschien een app die je daarna geïnstalleerd hebt)

Overigens kan die Neblio ook behoorlijk wat geheugen vreten. Heb je al eens geprobeerd als je die niet in de lucht hebt?

• Room42
  • Niet online
golfgti5 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:59:
Sorry, ben er totaal niet in thuis,
offtopic:
Maar je zit hier toch wel lang genoeg om te weten dat je je vorige bericht kan/moet editen i.p.v. dubbelposten. ;)
heb een starterspakket gekocht 3b met 16Gb geheugen kaart.
Ik wil bijv gewoon mijn internet browser opstarten, krijg ik die melding ook al.
Pi heeft sinds Januari goed gewerkt.
Dus het gaat om de grafische omgeving. Je hebt een starterspakket gekocht maar wat vertelde de marketingafdeling dat je ermee had moeten kunnen doen? Oftewel: Wat staat er geïnstalleerd?
En nogmaals: Voer eens 'free -h' uit in een terminal.
Enige programma wat open staat en goed werkt is mijn online blockchain wallet (Neblio)
Ik hoop dat je een backup hebt, want als hier je private keys in staan en je raakt deze kwijt, ben je je *coins ook kwijt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Die heeft ongeveer 1GB intern geheugen.

• golfgti5
Room42 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:10:
[...]

[...]

Dus het gaat om de grafische omgeving. Je hebt een starterspakket gekocht maar wat vertelde de marketingafdeling dat je ermee had moeten kunnen doen? Oftewel: Wat staat er geïnstalleerd?
En nogmaals: Voer eens 'free -h' uit in een terminal.

[...]
Ik kan ook de Terminal niet openen!

• Room42
  • Niet online
golfgti5 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:01:
[...]

En via SSH dan? Je moet dan even een leeg bestandje genaamd 'ssh' in de root zetten. Dit kun je doen door even de microSD-kaart in een PC/Laptop te steken. Hierna kun je met PuTTY of 'ssh' op Mac naar het IP-adres van je Pi verbinden en inloggen met je eigen gebruikersnaam/wachtwoord van de Pi.

Dan kun je trouwens ook direct een backup image van de Micro-SD trekken met Win32diskimager. Let wel op dat je READ kiest en geen write, want dan ben je alles op je Micro-SD kwijt ;)

En schroom vooral niet om ook zelf even te Googlen als je een van deze termen niet snapt ;)

@golfgti5 En ik vergeet inderdaad ook de Ctrl+Alt+F1 (of F2, F3, etc) zoals @rvk terecht opmerkt. Jammer dat je zo selectief leest en zo magertjes antwoord. :/

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 22-03-2019 18:08 ]

• rvk

rvk

golfgti5 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:01:
[...]
Als je een beeldscherm en toetsenbord aan die pi hebt hangen, werkt mijn genoemde ctrl+alt+1 dan ook niet om een terminal te openen?

En anders moet je inderdaad met putty vanuit een andere computer erin.
(zo beheer ik al mijn headless rpi's)

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-01 23:54
Iemand hier toevallig al ervaring met deze error als je in wil loggen op je pi, in de terminal of via ssh?
PAM failure, aborting: Critical error - immediate abort
heb al gegoogled maar kan niet een makkelijke oplossing hier voor vinden.

• Room42
  • Niet online
zoeperman schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:14:
Iemand hier toevallig al ervaring met deze error als je in wil loggen op je pi, in de terminal of via ssh?
PAM failure, aborting: Critical error - immediate abort
heb al gegoogled maar kan niet een makkelijke oplossing hier voor vinden.
Moet het een makkelijke oplossing zijn? Flash even een nieuwe image en begin opnieuw.

Wil je er meer werk in steken, check even de logfiles, zoals /var/log/auth. Vertel ook wat je gedaan hebt dat het niet meer werkt (want standaard werkt het gewoon ;)). En log je in als root of pi en met wachtwoord of private key?

Maar misschien is het beter een eigen topic te starten, want dit heeft niet veel met de Pi te maken maar SSH/Linux algemeen.

• zoeperman
Room42 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:21:
[...]

Moet het een makkelijke oplossing zijn? Flash even een nieuwe image en begin opnieuw.

Wil je er meer werk in steken, check even de logfiles, zoals /var/log/auth. Vertel ook wat je gedaan hebt dat het niet meer werkt (want standaard werkt het gewoon ;)). En log je in als root of pi en met wachtwoord of private key?

Maar misschien is het beter een eigen topic te starten, want dit heeft niet veel met de Pi te maken maar SSH/Linux algemeen.
het is een pi met met raspbian erop, de machine draaide gewoon al een paar maand. Niets aan gedaan verder aan update of wat dan ook. Hij draait een mqtt server en sma bluetooth database.
Wilde vanavond inloggen maar dat wil niet meer dus, als ik hem aan een monitor hang om rechtstreeks in te loggen dus ook niet meer.
vermoed dat de SD kaart wel eens corrupt kan zijn.
Kan dus helaas ook geen log files bekijken omdat ik niet in kan loggen. misschien met live linux usb stick of SD kaart in een ander systeem

• Room42
  • Niet online
@zoeperman ik zou dan inderdaad even in een ander systeem de filesystems checken (fsck) en de logs.

• zoeperman
@Room42 extern gekeken en logs bekeken, helaas file system corrupt en bestanden hebben allemaal rare namen. Ben maar opnieuw begonnen.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jammer dat het gelijk de eerste reactie is :P

• nero355

nero355

ed1703 schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:39:
Mja, als je de andere Pi modellen ook een beetje kent van de concurrentie zeg maar dan is het wel duidelijk een Orange Pi model dat ook een SATA poort heeft en dan wat trucjes erop losgelaten om dat te verbergen :D :P

Het zou wel leuk zijn als die aan/uit en reset knoppen op een eventueel toekomstig model zouden zitten!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

nero355 schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:53:
[...]
Het zou wel leuk zijn als die aan/uit en reset knoppen op een eventueel toekomstig model zouden zitten!
Die aan/uit knop is (onder andere) verkrijgbaar via de PiJuice HAT.

• nero355

nero355

Freee!! schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:21:
Die aan/uit knop is (onder andere) verkrijgbaar via de PiJuice HAT.
Voor dat geld kan je nog een extra Raspberry Pi 3B/3B+ erbij kopen inclusief alles! :D

Zelf zit ik er niet echt mee, maar vrienden/kennissen die zo'n ding kopen zitten altijd een beetje van "Hmm... er zit geen Aan/Uit knop op hé ?!" dus als die erop zou zitten dan haal je zeg maar weer een drempel weg voor nieuwe klanten :)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-01 11:38

mphilipp

Romanes eunt domus

ed1703 schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:39:
[...]
Scan de QR code maar eens... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

nero355 schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:52:
[...]
Voor dat geld kan je nog een extra Raspberry Pi 3B/3B+ erbij kopen inclusief alles! :D
Die wist ik uit mijn hoofd, zijn vast andere mogelijkheden voor een aan/uit-knop.

• Magic
  • Niet online
Freee!! schreef op maandag 1 april 2019 @ 22:04:
[...]

Die wist ik uit mijn hoofd, zijn vast andere mogelijkheden voor een aan/uit-knop.
Die zijn er zeker, maar het meeste is wel zelfbouw en zelf scripten, daarnaast verlies je wat gpio pinnen. Zou mooi zijn als er op zijn minst een standaard vanuit de kernel ondersteund zou worden.

Daarnaast is het vaak lastig een mooie knop in een bestaande behuizing te passen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-01 13:40
Hi, leuk om hier een raspberry topic te vinden. Ben laatst ook maar een begonnen met een RB3B+. Maar ik zit met een probleempje. Zodra ik iets opstart knalt die er uit, lijkt een isseu met de voeding te zijn.

Ik had begrepen dat die met een willekeurige USB lader gewoon moet werken. Maar dat doet die dus niet. Wie weet er goede goedkope voeding. Oorspronkelijke die was om PoE te gebruiken. Maar dat vereist weer een extra uitbreiding. Maar vandaar dat ik geen voeding mee besteld had. Omdat poe op lange termijn nog steeds het idee is, en ik geen zin om een kat-in-de-zak te kopen ben ik nieuwsgierig wat jullie gebruiken en hoe dat bevalt

[ Voor 80% gewijzigd door ewoutw op 03-04-2019 21:37 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:58

Metro2002

Memento mori

ewoutw schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:31:
Hi, leuk om hier een raspberry topic te vinden. Ben laatst ook maar een begonnen met een RB3B+. Maar ik zit met een probleempje. Zodra ik iets opstart knalt die er uit, lijkt een isseu met de voeding te zijn.

Ik had begrepen dat die met een willekeurige USB lader gewoon moet werken. Maar dat doet die dus niet. Wie weet er goede goedkope voeding. Oorspronkelijke die was om PoE te gebruiken. Maar dat vereist weer een extra uitbreiding. Maar vandaar dat ik geen voeding mee besteld had. Omdat poe op lange termijn nog steeds het idee is, en ik geen zin om een kat-in-de-zak te kopen ben ik nieuwsgierig wat jullie gebruiken en hoe dat bevalt
Zorg voor een voeding die 2A of meer kan leveren. Een 1A voeding komt soms tekort.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Gewoon de meegeleverde (startpakket), 5V 2,5A (2500 mA) voeding met EU stekker.

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:30
@ewoutw, op voeding (en de eventuele USB kabel) niet besparen. Veel problemen worden veroorzaakt door het slecht voeden van de pi.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Weet iemand toevallig of deze USB-hub werkend te krijgen is op een Raspberry Pi Zero v1.3?

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1293889-0/usb-2.0-hub-4-poorts-kabellengte-0.05-meter.jpg

Tijdens het installeren van NOOBS werkte die wel, maar eenmaal opgestart in het OS werkt die niet meer...
Is daar een truckje voor misschien? _/-\o_

• nero355

nero355

Maar ik zit met een probleempje. Zodra ik iets opstart knalt die er uit, lijkt een isseu met de voeding te zijn.

Ik had begrepen dat die met een willekeurige USB lader gewoon moet werken. Maar dat doet die dus niet.
En terecht! >:) :P :+

Koop gewoon de officiële voeding en dan heb je nooit meer gezeik daarmee :
- pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Zwart
- pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Wit

Ik zie dat die tevens veeel goedkoper is geworden dan toen ik hem kocht! :o

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
sja "een willekeurige USB-lader" is misschien iets te kort door de bocht maar iedere fatsoenlijke USB-lader (en nog belangrijker: met fatsoenlijke usb-kabel) moet het gewoon doen.

Zelf heb ik wel een RPi ergens hangen die met Passive-POE gevoed wordt. Gewoon met een laptopvoeding en aan de RPi-kant een dc-dc convertertje ertussen die 'm direct op de GPIO voeden.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-01 17:13

MrMarcie

CFMoto 450MT

Ik heb net een Pi Zero W besteld. Heb al jaren een Pi 2 draaien die hangt aan mijn slimme energiemeter.
Kan ik nu dat micro-sd kaartje zo overzetten van de 2 naar de Zero? En dan de boel opstarten. Of werkt dat niet zo?

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• Room42
  • Niet online
MrMarcie schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:32:
Ik heb net een Pi Zero W besteld. Heb al jaren een Pi 2 draaien die hangt aan mijn slimme energiemeter.
Kan ik nu dat micro-sd kaartje zo overzetten van de 2 naar de Zero? En dan de boel opstarten. Of werkt dat niet zo?
Volgens mij is dat geen probleem.

• Magic
  • Niet online
MrMarcie schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:32:
dat ligt er aan of je tussendoor nog updates hebt gedraaid. Daarnaast als hij al een paar jaar draait, kan het een goed moment zijn om een verse SD kaart in te zetten. Door middel van Win32DiskImager kun je dan de oude kaart inlezen (en dus backuppen), en dan op de verse kaart (op zijn minst gelijk aan of groter dan de origineel) weer neerzetten.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-01 17:13

MrMarcie

CFMoto 450MT

Magic schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:05:
[...]

dat ligt er aan of je tussendoor nog updates hebt gedraaid. Daarnaast als hij al een paar jaar draait, kan het een goed moment zijn om een verse SD kaart in te zetten. Door middel van Win32DiskImager kun je dan de oude kaart inlezen (en dus backuppen), en dan op de verse kaart (op zijn minst gelijk aan of groter dan de origineel) weer neerzetten.
Goeie tip. Ga ik doen.

[edit]
Kaartje omgewisseld, draait als een tierelier. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MrMarcie op 10-04-2019 23:12 . Reden: edit ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig of er een USB audio stickje is te vinden dat een stereo input heeft?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• nero355

nero355

Raven schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:28:
Weet iemand toevallig of er een USB audio stickje is te vinden dat een stereo input heeft?
Heb je genoeg aan zoiets : https://www.amazon.com/OE...und-Headset/dp/B00PZC792K

Die heb ik namelijk nog ergens als het goed is van een oude Logitech headset :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:34:
[...]

Heb je genoeg aan zoiets : https://www.amazon.com/OE...und-Headset/dp/B00PZC792K

Die heb ik namelijk nog ergens als het goed is van een oude Logitech headset :)
Volgens mij is de input geen stereo, althans, ik kan er niet zo gauw iets over terugvinden.

Voor enige context: Ik denk erover om http://members.home.nl/fkooiman/lightning/ na te bouwen, maar dan op een Pi. Niet alles op die site werkt nog, maar er is genoeg te zien om te snappen waar het over gaat :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-01 23:04
Raven schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:11:
[...]

Volgens mij is de input geen stereo, althans, ik kan er niet zo gauw iets over terugvinden.

Voor enige context: Ik denk erover om http://members.home.nl/fkooiman/lightning/ na te bouwen, maar dan op een Pi. Niet alles op die site werkt nog, maar er is genoeg te zien om te snappen waar het over gaat :)
Als je de internet Archive bekijkt heb je wel een complete site: https://web.archive.org/w...me.nl/fkooiman/lightning/
Maar je zoekt dus een usb soundkaart met line-in?
https://nl.aliexpress.com...ntroller/32649093014.html

• nero355

nero355

Raven schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:11:
Tegen alleen de verzendkosten kan je erachter komen : Ik gok dat het wel goed komt! :)
Die heb ik hier ook in de vorm van een pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card uit de tijd dat de prijs iets van € 15 was :D

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lizard schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:14:
[...]

Als je de internet Archive bekijkt heb je wel een complete site: https://web.archive.org/w...me.nl/fkooiman/lightning/
Ah, daar had ik niet aan gedacht. Maar dat project staat op meer sites, heb dus her en der al de nodige docs (en pics) vandaan, helaas geen broncode van de (XP-era) software, hopelijk draait https://github.com/mastmees/ligrid op een RPi.
Jep :) , oeh, die ziet er goed uit. Beetje overkill qua functies (alleen linein nodig), maar voor die prijs het proberen waard :P

edit: Inmiddels zitten shoppen bij Ali, gelijk maar even wat spanningsomvormers besteld om een negatieve spanning te krijgen voor de opamps, zonder daar een trafo voor nodig te hebben :)

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 09-04-2019 14:17 ]

Oscar Wilde

• PE4000
Ik ben mijn Denon (behuizing) met Volumio (RPi 3B en HiFiBerry DAC+) aan het modificeren en was al van plan om de Neutrik NAUSB-W (Omkeerbaar USB Chassisdeel) weg te laten en te vervangen door de 50 cm USB 2.0 verlengkabels.
Maar kijk eens naar de foto... Nog geen jaar in gebruik en nu al aan het oxideren? Is dit normaal of zo?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c3TCU2Ml.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door PE4000 op 13-04-2019 21:05 . Reden: Foto verwijderd, geeft verwarring. ]

• nero355

nero355

@PE4000 Ik ken oxidatie maar al te goed van 3,5 mm. connectoren, maar de foto's zijn niet duidelijk en scherp genoeg om dat bij deze connectoren te zien :?

Dat is trouwens ook de enige reden dat ik graag een goudlaagje over mijn connectoren zie! :)

• PE4000
@nero355 Een beetje late reactie... Laat ik het niet over de usb aansluiting hebben, dat was direct al een drama...
Hieronder een verbeterde foto, linksboven de originele foto van Neutrik zelf en rechtsonder mijn versie.
Het gaat hier om die ronde plate zeg maar.
Maandag of zo gaan ze terug naar de winkel, ze bekijken het maar.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OiYpOAYl.png

• nero355

nero355

PE4000 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:23:
En terecht! Daar is RMA voor bedacht tenslotte! d:)b

Ik begrijp nu ook wat je bedoelde! Erg slecht inderdaad! :/

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:52

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hey mensen,

Ik heb een lastig probleempje. Ik ben bezig om een draadloze audio interface te maken met een R-Pi voor mijn stereo.
Tot nu toe gaat dat best. Heb Sharport op het dingetje draaien en kan er DLNA naar toe streamen, werkt als een malle.
Echter, ik wil niet alleen muziek kunnen streamen, maar som ook gewoon wat ik op mijn laptop aan geluid produceer. Dat leek mij dan het best te gaan door een bluetooth audio verbinding.

Dat heb ik via de volgende instructies voor elkaar gekregen Link

Echter, ik kan alléén vanaf de R-Pi een connectie initializeren naar mijn telefoon of laptop. Andersom detecteerd de laptop de R-Pi wel, maar kan niet verbinden. Heel vreemd. Iemand daar ervaring mee?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:48

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Illegale zaken is geen ruimte voor op het forum.

[ Voor 79% gewijzigd door SA007 op 16-04-2019 11:57 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Illegale zaken is geen ruimte voor op het forum.

[ Voor 86% gewijzigd door SA007 op 16-04-2019 11:57 ]

Oscar Wilde

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

PE4000 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:23:
@nero355 Een beetje late reactie... Laat ik het niet over de usb aansluiting hebben, dat was direct al een drama...
Hieronder een verbeterde foto, linksboven de originele foto van Neutrik zelf en rechtsonder mijn versie.
Het gaat hier om die ronde plate zeg maar.
[Afbeelding]
Originele Neutrik's mogen niet oxideren, maar ik kan op de foto niet zien wat voor soort aanslag op die plaat zit (ziet er niet uit als roest oid). En om eerlijk te zijn, als het geen zichtbaar deel is en het beïnvloed de werking niet (en dat doet dit niet), zou ik het zelf negeren.
nero355 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 00:13:
@PE4000 Ik ken oxidatie maar al te goed van 3,5 mm. connectoren, maar de foto's zijn niet duidelijk en scherp genoeg om dat bij deze connectoren te zien :?

Dat is trouwens ook de enige reden dat ik graag een goudlaagje over mijn connectoren zie! :)
Goud is niet zaligmakend. Juist Neutrik gebruikt relatief weinig goud (meestal nikkel) maar behoren toch tot de beste op de markt. Goud, zeker overdreven veel, is voor mij juist een teken van goedkope troep (zo duur is z'n microscopisch laagje goud namelijk niet).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• nero355

nero355

deepbass909 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:20:
Originele Neutrik's mogen niet oxideren, maar ik kan op de foto niet zien wat voor soort aanslag op die plaat zit (ziet er niet uit als roest oid). En om eerlijk te zijn, als het geen zichtbaar deel is en het beïnvloed de werking niet (en dat doet dit niet), zou ik het zelf negeren.
Maar je hebt toch kans dat het op een bepaald moment "doortrekt" naar de rest van de connector :?
Goud is niet zaligmakend. Juist Neutrik gebruikt relatief weinig goud (meestal nikkel) maar behoren toch tot de beste op de markt. Goud, zeker overdreven veel, is voor mij juist een teken van goedkope troep (zo duur is z'n microscopisch laagje goud namelijk niet).
Uiteraard alleen als de meerprijs tegenover een normale versie klein is en anders niet :)

Al die overpriced kabels mogen ze lekker in de voorraad houden! :D

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

nero355 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:34:
[...]

Maar je hebt toch kans dat het op een bepaald moment "doortrekt" naar de rest van de connector :?
Ik mag toch hopen dat plastic isolatie niet gaat roesten ;)

Neutrik gebruikt overigens de volgende legeringen:
Contacten: Messing (CuZn39Pb3)
Afwerking contacten: Goud
Behuizing: Zink gegoten(ZnAl4Cu1)
Afwerking behuizing: Nikkel

Waar dat ronde plaatje van is, staat er niet bij, waarschijnlijk vernikkeld ijzer. Maar voor het functioneren boeit het echt helemaal niks dat daar wat aanslag op zit, de functie van dat ronde plaatje is puur mechanisch, namelijk een drukverspreider zodat het kunststof eronder niet vervormd en om schijnbaar een massaverbinding te creëren tussen het huis van de connector en daadwerkelijke USB.

Je zou het schoon kunnen maken, maar ik zou me er persoonlijk echt niet druk over maken.
[...]

Uiteraard alleen als de meerprijs tegenover een normale versie klein is en anders niet :)

Al die overpriced kabels mogen ze lekker in de voorraad houden! :D
Waar ik op doelde, als je nu op aliexpress naar gold plated audio cables zoekt, koop je voor minder dan een euro een kabel met "vergulde" connectoren. Ik geef dan liever iets meer uit aan een kabel met vernikkelde Neuktriks, daar heb ik heel wat meer vertrouwen in.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 09:12
deepbass909 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:19:
[...]

Ik mag toch hopen dat plastic isolatie niet gaat roesten ;)

Neutrik gebruikt overigens de volgende legeringen:
Contacten: Messing (CuZn39Pb3)
Afwerking contacten: Goud
Behuizing: Zink gegoten(ZnAl4Cu1)
Afwerking behuizing: Nikkel

Waar dat ronde plaatje van is, staat er niet bij, waarschijnlijk vernikkeld ijzer. Maar voor het functioneren boeit het echt helemaal niks dat daar wat aanslag op zit, de functie van dat ronde plaatje is puur mechanisch, namelijk een drukverspreider zodat het kunststof eronder niet vervormd en om schijnbaar een massaverbinding te creëren tussen het huis van de connector en daadwerkelijke USB.

Je zou het schoon kunnen maken, maar ik zou me er persoonlijk echt niet druk over maken.

[...]

Waar ik op doelde, als je nu op aliexpress naar gold plated audio cables zoekt, koop je voor minder dan een euro een kabel met "vergulde" connectoren. Ik geef dan liever iets meer uit aan een kabel met vernikkelde Neuktriks, daar heb ik heel wat meer vertrouwen in.
Er is inderdaad veel namaak en goedkope rommel te vinden. Goede kwaliteit connectoren en kabels zorgen voor lang en zorgeloos plezier. De Neutrik producten zijn erg doordacht, gaan lang mee en verwerken ook heel prettig. Gemakkelijk en snel te solderen en te repareren indien nodig.

Gisteren een bosje van tien temperatuursensoren 18B20 besteld bij Aliexpress. Binnenkort in mijn nieuwe appartement bij de vloerverwarmingunit een opstelling bouwen om de aanvoertemperatuur en retourtemperaturen van de verschillende circuits te meten. Iemand al ervaring met met bouwen van een 1-wire bus met pakweg tien sensoren? Zijstap, ik ben al wat schema's voor ESD beveiliging aan het bekijken en een wat aan het bedenken voor (elektrische) buffering van de verschillende verbindingen.

[ Voor 15% gewijzigd door FrankHe op 18-04-2019 12:07 . Reden: Aanvulling 18B20 temperatuur sensors ]

• BosGnoom
  • Laatst online: 10:16
FrankHe schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:51:

Gisteren een bosje van tien temperatuursensoren 18B20 besteld bij Aliexpress. Binnenkort in mijn nieuwe appartement bij de vloerverwarmingunit een opstelling bouwen om de aanvoertemperatuur en retourtemperaturen van de verschillende circuits te meten. Iemand al ervaring met met bouwen van een 1-wire bus met pakweg tien sensoren? Zijstap, ik ben al wat schema's voor ESD beveiliging aan het bekijken en een wat aan het bedenken voor (elektrische) buffering van de verschillende verbindingen.
Ik heb zelf vooor mijn WTW en CV een aantal van deze sensoren in de luchtkanalen/op de leidingen vastgezet. Dit werkt prima: één pull-up weerstand van 4.7K (tussen Vcc en data, zie datasheet). Wordt gevoed en uitgelezen vanuit een Raspberry Pi. Dit betekent dus wel dat er 3 draden naar iedere sensor lopen. Deze zitten low-tech met een kroonsteentje aan elkaar vast, zonder iets van EPS bescherming. Parasitair voeden is mij nooit gelukt, ik zou je dit dan ook willen afraden om te proberen.

De sensors worden 1 voor 1 via een bash scriptje uitgelezen en in een rrdtool database gezet. Via nginx/php worden on-the-fly grafiekjes gemaakt van de uitgelezen temperaturen. Het uitlezen duurt ca 2 seconden per sensor, via crontab wordt iedere 1 of 5 minuten het betreffende bash scriptje aangeroepen.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 09:12
BosGnoom schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:49:
[...]

Ik heb zelf vooor mijn WTW en CV een aantal van deze sensoren in de luchtkanalen/op de leidingen vastgezet. Dit werkt prima: één pull-up weerstand van 4.7K (tussen Vcc en data, zie datasheet). Wordt gevoed en uitgelezen vanuit een Raspberry Pi. Dit betekent dus wel dat er 3 draden naar iedere sensor lopen. Deze zitten low-tech met een kroonsteentje aan elkaar vast, zonder iets van EPS bescherming. Parasitair voeden is mij nooit gelukt, ik zou je dit dan ook willen afraden om te proberen.

De sensors worden 1 voor 1 via een bash scriptje uitgelezen en in een rrdtool database gezet. Via nginx/php worden on-the-fly grafiekjes gemaakt van de uitgelezen temperaturen. Het uitlezen duurt ca 2 seconden per sensor, via crontab wordt iedere 1 of 5 minuten het betreffende bash scriptje aangeroepen.
Dank voor de info. Ik voel inderdaad ook eerder voor een driedraads concept dan de tweedraads variant. Voor ESD en overspanning heb ik wat zelfbouwschema's gevonden. Via crontab triggeren of een background process met watchdog timer zijn verschillende mogelijkheden om een betrouwbare registratie te bewerkstelligen.

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
In korte tijd is de tweede voedingsadapter van m'n RPI 3b+ kapot gegaan. Het waren beide voedingen die aan de vermogens eisen voldeden. Er komt eerst zo'n bliksem symbooltje in beeld en dan is het kort daarna einde verhaal. Er draait continu de pi hole software om Google spam te blokkeren en emulation station. De originele voeding lijkt me niet handig vanwege die internationale verloopstekkers. Wat is nog een goede voeding voor de 3b+?

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:01
gold_dust schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:26:
In korte tijd is de tweede voedingsadapter van m'n RPI 3b+ kapot gegaan. Het waren beide voedingen die aan de vermogens eisen voldeden. Er komt eerst zo'n bliksem symbooltje in beeld en dan is het kort daarna einde verhaal. Er draait continu de pi hole software om Google spam te blokkeren en emulation station. De originele voeding lijkt me niet handig vanwege die internationale verloopstekkers. Wat is nog een goede voeding voor de 3b+?
Hoe vaak gebruik je emulation station?
Ik draai hier nu 4 maand met een samsung voeding.
Domoticz, pi-hole en mqtt.
Mijn osmc raspberry met dezelfde voeding, die geeft alleen af en toe een temperatuur melding

who put a "stop payment" on my reality check

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:36:
Hoe vaak gebruik je emulation station?
Ik draai hier nu 4 maand met een samsung voeding.
Domoticz, pi-hole en mqtt.
Mijn osmc raspberry met dezelfde voeding, die geeft alleen af en toe een temperatuur melding
Dat staat continu aan. Misschien is dat het probleem wel, het emuleren zal best voor veel load zorgen. Beide voedingen zijn kapot gegaan nadat we Retro Pi veel zijn gaan gebruiken. Of misschien is de levensduur van die voedingen maar ongeveer een jaar.

Welke Samsung voeding gebruik je? Ik neem aan geen telefoonlader.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Ik heb geen problemen met de voeding van mijn RPI3+, welke ik gelijk met die RPI3+ via bol.com bij RaspberryStore.nl heb besteld.

• Room42
  • Niet online
[...] De originele voeding lijkt me niet handig vanwege die internationale verloopstekkers. [...]
Wat bedoel je? Je krijgt gewoon de drie opschuifstukjes waarvan er een voor EU is:
https://www.sossolutions....-pluggen-voor-de-3b-zwart

• nero355

nero355

In korte tijd is de tweede voedingsadapter van m'n RPI 3b+ kapot gegaan. Het waren beide voedingen die aan de vermogens eisen voldeden. Er komt eerst zo'n bliksem symbooltje in beeld en dan is het kort daarna einde verhaal.
Klinkt als een of andere el cheapo namaak voeding :?
Er draait continu de pi hole software om Google spam te blokkeren en emulation station. De originele voeding lijkt me niet handig vanwege die internationale verloopstekkers. Wat is nog een goede voeding voor de 3b+?
De originele! :P

Zwarte of Witte versie aanschaffen en gaan met die banaan... ehh... Raspberry! :+

En ik zie net een mooie aanbieding die je kan misbruiken : masauri in "Centraal aanbiedingen topic v2.0" :*)

[ Voor 8% gewijzigd door nero355 op 27-04-2019 13:59 ]

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:01
gold_dust schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:01:
[...]

Dat staat continu aan. Misschien is dat het probleem wel, het emuleren zal best voor veel load zorgen. Beide voedingen zijn kapot gegaan nadat we Retro Pi veel zijn gaan gebruiken. Of misschien is de levensduur van die voedingen maar ongeveer een jaar.

Welke Samsung voeding gebruik je? Ik neem aan geen telefoonlader.
Het zijn beide telefoonkaders :p
Ik had een originele pi voeding, die ging 4 maand mee en toen begon ik bliksemschichtjes te krijgen.

who put a "stop payment" on my reality check

• nero355

nero355

:N :+
Ik had een originele pi voeding, die ging 4 maand mee en toen begon ik bliksemschichtjes te krijgen.
Dan had je of een namaak model of gewoon een slecht exemplaar en daar is RMA voor uitgevonden dus lekker terugsturen dat ding!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Weet iemand of de officiele Pi-behuizing, de mooie wit met rode uitvoering, geschikt is voor een Poe HAT?
Via Youtube kom ik erachter dat het kan, maar een grote webshop zegt van niet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• FunFair
  • Nu online
Heeft iemand hier al eens een antenne mod toegepast op z'n Raspberry?

Zie: https://geeks-r-us.de/201...und-bluetooth-verbessern/

Ik probeer met bluetooth een paar sensoren uit te lezen voor domoticz, maar het bereik van bluetooth is echt beroerd. Dus bovenstaande leek me wel interessant om uit te proberen.

• nero355

nero355

Gunner schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:18:
Weet iemand of de officiele Pi-behuizing, de mooie wit met rode uitvoering, geschikt is voor een Poe HAT?
Via Youtube kom ik erachter dat het kan, maar een grote webshop zegt van niet.
Ik heb er één over dus mocht je een extra exemplaar willen dat je kan slopen dan mag je die tegen verzendkosten hebben :)

• flexje
  • Laatst online: 04-01 00:28

flexje

got-father

Hoe backuppen jullie je gehele rpi kaart/systeem? Wat is de snelste manier hiervoor? Gisteren een drama meegemaakt met een foute config van node/npm. Ben echt een hele dag bezig geweest om alles weer werkend te krijgen.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
flexje schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:26:
Hoe backuppen jullie je gehele rpi kaart/systeem? Wat is de snelste manier hiervoor? Gisteren een drama meegemaakt met een foute config van node/npm. Ben echt een hele dag bezig geweest om alles weer werkend te krijgen.
Voordat ik (een grote) upgrade / update doe haal ik eerst het kaartje uit mijn Pi en maak een local backup met Win32imager.
Ik gebruik voor 3/4 PI's die ik heb draaien de 3 USB poort lader van de Ikea. In mijn meterkast hangt daar een Pi 3b+ en 2 USB HDD's (met NZBGet, Radarr, Sonarr, Bazarr, Unifi Controller, Pi Hole en Samba) aan. Onder mijn TV hangt daar 1x Pi 2B (OpenElec) en 1x Pi 3B (Domoticz en Caddy) aan en dat werkt perfect.

[ Voor 50% gewijzigd door rens-br op 22-05-2019 15:31 ]

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-01 10:34

Kek

3flix

flexje schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:26:
docker gebruiken :P

• flexje
  • Laatst online: 04-01 00:28

flexje

got-father

rens-br schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:27:
[...]

Voordat ik (een grote) upgrade / update doe haal ik eerst het kaartje uit mijn Pi en maak een local backup met Win32imager.
Begrijp ik, had alleen niet zo een grote impact verwacht van een apt-get update / upgrade

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:45
Ik heb een scriptje dat gebruik maakt van het dd commando om een disk image weg te schrijven naar mijn Synology via een cifs mount. Heb in grote lijnen deze stappen gebruikt : https://ehoco.nl/automatische-raspberry-pi-backup/

Heb een restore getest door met Win32 Diskimager een image terug te schrijven naar een andere SD kaart en dat werkt als een tierelier.

Ik heb Domoticz draaien en weet niet hoe consistent de data is bij dd image backup, maar bij de restore ging het goed. Daarnaast maakt Domoticz ook nog ieder uur een backup, dus kan altijd nog weer vanuit daar restoren.

Nadeel is dat je image zo groot is als je SD kaart, dus vooral als je meerdere versies wilt bewaren kan het hard gaan. Maar ik heb een 16 GB SD kaart, dus dat valt te overzien. :)

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:30
@maussert, kan je het image daarna ook laten inpakken? Dit heb ik altijd gedaan bij images van win32diskimager en scheelt een hoop ruimte omdat de "lege" ruimte op de kaart goed gecomprimeerd kan worden.
En ik meen in een topic op het Openmediavault forum te hebben gelezen dat het live backuppen van het hele systeem corruptie kan veroorzaken bij MySQL databases.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:33
FunFair schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:18:
Heeft iemand hier al eens een antenne mod toegepast op z'n Raspberry?

Zie: https://geeks-r-us.de/201...und-bluetooth-verbessern/

Ik probeer met bluetooth een paar sensoren uit te lezen voor domoticz, maar het bereik van bluetooth is echt beroerd. Dus bovenstaande leek me wel interessant om uit te proberen.
Ja, ik. Het is echt een enorm gepriegel. Met name het omzetten van die weerstand is lastig zonder een erg vaste hand en goed zicht. Als je de wifi niet gebruikt heb je weinig te verliezen natuurlijk.

(die mooie close-up foto's in de iPhone screenshots zijn overigens niet van mij, maar ter documentatie)

[ Voor 11% gewijzigd door Grote Schurk op 22-05-2019 16:48 ]

• maussert
alesandro_46 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:24:
@maussert, kan je het image daarna ook laten inpakken? Dit heb ik altijd gedaan bij images van win32diskimager en scheelt een hoop ruimte omdat de "lege" ruimte op de kaart goed gecomprimeerd kan worden.
En ik meen in een topic op het Openmediavault forum te hebben gelezen dat het live backuppen van het hele systeem corruptie kan veroorzaken bij MySQL databases.
Dat stond nog op mijn lijst om te onderzoeken, want ik gebruik momenteel maar ca. 10% van mijn SD kaart, dus al het andere is loze ruimte. Maar er is vast iets mogelijk, al moet je daarvoor misschien afwijken naar een andere oplossing dan dd. Voor mij is het nu prima, ik maak 2x daags een backup en bewaar deze momenteel 3 dagen. Dat is ongeveer 90 GB en gezien de vrije ruimte op mijn NAS heb ik nog niet de moeite genomen dit te fine-tunen :+

Ik draai zelf nog geen MySQL databases, maar je zou het script ook kunnen uitbreiden om eerst een en ander te stoppen, dan een backup te maken en dan weer op te starten. Tenzij downtime geen optie is, dan zul je iets met bijv. een hot backup moeten regelen. Maar zover ben ik er nog niet ingedoken en is zoals gezegd voor mij ook nog niet van toepassing.

• nero355

nero355

alesandro_46 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:24:
Databases moet je dan ook gewoon Exporteren om te backuppen en ook weer Importeren als je die terug wilt zetten in geval van een crash!

Wat betreft DD : Ik weet dat er een optie is die "de nullen" overslaat en die lijkt "conv=sparse" te heten, maar of dat alleen genoeg is weet ik niet dus ik zeg tar.gz de hele zooi of wees bereid om wat meer ruimte op te offeren dan je oorspronkelijk had gedacht :)

Ik bedoel : Wat is 16 GB op een 1 TB HDD tenslotte ?! :P :+

• FunFair
  • Nu online
FritsYpeij schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:37:
[...]

Ja, ik. Het is echt een enorm gepriegel. Met name het omzetten van die weerstand is lastig zonder een erg vaste hand en goed zicht. Als je de wifi niet gebruikt heb je weinig te verliezen natuurlijk.

(die mooie close-up foto's in de iPhone screenshots zijn overigens niet van mij, maar ter documentatie)
En is het bereik zoveel beter dat het de moeite waard was? :)

Ik heb nog een Rpi3 liggen waar ik niks mee doe, dus kan wat risico lopen. Krijg in de loop van volgende week de onderdeeltjes binnen, dus dan maar eens goed met de loep kijken.

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:33
FunFair schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:09:
[...]
En is het bereik zoveel beter dat het de moeite waard was? :)
Ik heb er een metalen behuizing omheen. Dat was voor mij de voornaamste reden om dit te doen. Metingen met verschillen heb ik helaas niet, maar het maakt zeker uit t.o.v. de standaard antenne op pcb. Ik kan je dus helaas niet vertellen of het voor jou de moeite waard is. Voor mijn project waren de problemen met een instabiele verbinding meteen opgelost.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

maussert schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 17:02:
[...]
Dat stond nog op mijn lijst om te onderzoeken, want ik gebruik momenteel maar ca. 10% van mijn SD kaart, dus al het andere is loze ruimte. Maar er is vast iets mogelijk, al moet je daarvoor misschien afwijken naar een andere oplossing dan dd. Voor mij is het nu prima, ik maak 2x daags een backup en bewaar deze momenteel 3 dagen. Dat is ongeveer 90 GB en gezien de vrije ruimte op mijn NAS heb ik nog niet de moeite genomen dit te fine-tunen :+ .
Als je wat vindt; houd ik me aanbevolen. Ik heb er een SD-kaartje van 32GB in zitten en daar zit ook (nog) wel vrij veel loze ruimte op.

• maussert
Freee!! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:54:
[...]

Als je wat vindt; houd ik me aanbevolen. Ik heb er een SD-kaartje van 32GB in zitten en daar zit ook (nog) wel vrij veel loze ruimte op.
Heb even getest op een VM om een dd image te pipen naar gzip, maar de uitkomst daarvan is nog niet heel erg zaligmakend.

In plaats van:
code:
1
 dd if=/local/path of=/remove/path/file.img bs=4M

deze gebruikt:
code:
1
 dd if=/local/path | gzip > /remote/path/file.gzip

Met gzip ging het maken van een image van een 8GB volume met 17 MB/s en was het uiteindelijke image 6.1GB

Het zelfde volume zonder compressie ging met 103 MB/s.. dus voor die 2 GB winst vind ik het de tijd die het maken van een backup in beslag neemt de moeite niet. Dus als andere mensen nog andere ideeën hebben... :)

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

maussert schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:31:
[...]
Heb even getest op een VM om een dd image te pipen naar gzip, maar de uitkomst daarvan is nog niet heel erg zaligmakend.

In plaats van:
code:
1
 dd if=/local/path of=/remove/path/file.img bs=4M

deze gebruikt:
code:
1
 dd if=/local/path | gzip > /remote/path/file.gzip

Met gzip ging het maken van een image van een 8GB volume met 17 MB/s en was het uiteindelijke image 6.1GB

Het zelfde volume zonder compressie ging met 103 MB/s.. dus voor die 2 GB winst vind ik het de tijd die het maken van een backup in beslag neemt de moeite niet. Dus als andere mensen nog andere ideeën hebben... :)
Bij mij ging het van zo'n 32 GB naar zo'n 4 GB (image los gezipt op mijn laptop), dus dat lijkt wel de moeite waard. En de extra tijd is niet zo'n probleem, hij is vannacht om 3 uur een goed half uur bezig geweest.

Pagina: 1 ... 38 ... 86 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs