met gzip ook, of met ingebouwde zip functionaliteit van Windows?Freee!! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:37:
[...]
Bij mij ging het van zo'n 32 GB naar zo'n 4 GB (image los gezipt op mijn laptop), dus dat lijkt wel de moeite waard. En de extra tijd is niet zo'n probleem, hij is vannacht om 3 uur een goed half uur bezig geweest.
Met 7Zip.maussert schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:43:
[...]
met gzip ook, of met ingebouwde zip functionaliteit van Windows?
Zou
code:
werken en denk je dat dat sneller is 1
| dd if=/local/path bs=4M | gzip > /remote/path/file.gzip |
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Je bedoelt met blocksize erbij? Dat had ik getest en was eigenlijk alleen maar nog langzamer.. ~ 6 MB/sFreee!! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:33:
[...]
Met 7Zip.
Zoucode:werken en denk je dat dat sneller is
1 dd if=/local/path bs=4M | gzip > /remote/path/file.gzip
De snelste en meest compacte backup is het archiveren van de individuele files in archives.
Uitgaande van een SD kaart met 2 partities (boot & root), gaat dat ongeveer als volgt:
Maken van de backup:
Exporteren / bewaren partitie table:
sudo sfdisk -d /dev/sdb > part_table
Mounten van de 2 partities:
sudo mkdir /tmp/source_boot
sudo mkdir /tmp/source_root
sudo mount -t vfat /dev/sdb1 /tmp/source_boot
sudo mount -t f2fs (of -t ext4) /dev/sdb2 /tmp/source_root
Maken van de compressed file archives:
sudo tar -zcvf boot.tgz /tmp/source_boot
sudo tar -zcvf root.tgz /tmp/source_root
En om deze backup te restoren:
Restoren van partitie table, zodat nieuwe SD weer exact dezelfde partities kent:
sudo sfdisk /dev/sdb < part_table
Aanmaken file systems op de nieuwe partities:
sudo mkfs.vfat -F 32 -n boot /dev/sdb1
sudo mkfs.f2fs (of mkfs.ext4) -l root /dev/sdb2
Mounten nieuwe partities
sudo mount -t f2fs /dev/sdb2 /tmp/source_root
En terugzetten van de files op de nieuwe partities:
cd /
sudo tar -zxvf /tmp/boot.tgz
sudo tar -zxvf /tmp/root.tgz
Uitgaande van een SD kaart met 2 partities (boot & root), gaat dat ongeveer als volgt:
Maken van de backup:
Exporteren / bewaren partitie table:
sudo sfdisk -d /dev/sdb > part_table
Mounten van de 2 partities:
sudo mkdir /tmp/source_boot
sudo mkdir /tmp/source_root
sudo mount -t f2fs (of -t ext4) /dev/sdb2 /tmp/source_root
Maken van de compressed file archives:
sudo tar -zcvf boot.tgz /tmp/source_boot
sudo tar -zcvf root.tgz /tmp/source_root
En om deze backup te restoren:
Restoren van partitie table, zodat nieuwe SD weer exact dezelfde partities kent:
sudo sfdisk /dev/sdb < part_table
Aanmaken file systems op de nieuwe partities:
sudo mkfs.vfat -F 32 -n boot /dev/sdb1
sudo mkfs.f2fs (of mkfs.ext4) -l root /dev/sdb2
Mounten nieuwe partities
sudo mount -t f2fs /dev/sdb2 /tmp/source_root
En terugzetten van de files op de nieuwe partities:
cd /
sudo tar -zxvf /tmp/boot.tgz
sudo tar -zxvf /tmp/root.tgz
Dan heb je hem kleiner ingesteld dan de default waarschijnlijk :maussert schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:46:
Je bedoelt met blocksize erbij? Dat had ik getest en was eigenlijk alleen maar nog langzamer.. ~ 6 MB/s
Des te hoger je hem zet des te sneller het zal gaan, totdat je de limiet van je opslag hebt bereikt
Zie het een beetje als de ATTO uitslagen als je een HDD/SSD benchmarkt :

Verder heeft DD een mooie optie conv=sparse zoals ik al eerder zei, maar ik lees elders dat je dan ontzettend moeilijk moet gaan doen met de vrije ruimte naar nullen omzetten om die optie echt goed te benutten...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat ga ik op een SD-kaartje dus net niet doen (nodeloze schrijfacties).nero355 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:49:
[...]
Verder heeft DD een mooie optie conv=sparse zoals ik al eerder zei, maar ik lees elders dat je dan ontzettend moeilijk moet gaan doen met de vrije ruimte naar nullen omzetten om die optie echt goed te benutten...
[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 23-05-2019 18:57 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Dat was ook de conclusie van de meesten daar : Niet handig i.c.m. een SD kaartje of SSDFreee!! schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:57:
Dat ga ik op een SD-kaartje dus net niet doen (nodeloze schrijfacties).
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik zie morgenochtend wel hoe groot de gezipte versie geworden is en hoe lang dat dan geduurd heeft.nero355 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:20:
[...]
Dat was ook de conclusie van de meesten daar : Niet handig i.c.m. een SD kaartje of SSD
Standaard is volgens mij 512 bytes?? Ik had hem op 4MB gezet omdat ik begrepen had dat dat de performance ten goede zou komen inderdaad. Kan het nog eens met een andere waarde proberen.nero355 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:49:
[...]
Dan heb je hem kleiner ingesteld dan de default waarschijnlijk :
Des te hoger je hem zet des te sneller het zal gaan, totdat je de limiet van je opslag hebt bereikt
Update:
In plaats van 29 minuten duurde het vannacht 64 minuten, maar de grootte is teruggebracht van 32 GB naar 4 GB.
In plaats van 29 minuten duurde het vannacht 64 minuten, maar de grootte is teruggebracht van 32 GB naar 4 GB.
AAAARRRGGGGHHHH!!!!
De GUI van Armbian op mijn Raspberry Pi biedt de mogelijkheid om een backup te maken met o.a. DD en geeft aan dat die gecompressed wordt. Heb ik moeilijk gedaan met allerlei scripts en cron-jobs, terwijl het er gewoon in zit.
En ja, dit vond ik wel even een aparte post waard in plaats van een edit.
De GUI van Armbian op mijn Raspberry Pi biedt de mogelijkheid om een backup te maken met o.a. DD en geeft aan dat die gecompressed wordt. Heb ik moeilijk gedaan met allerlei scripts en cron-jobs, terwijl het er gewoon in zit.
En ja, dit vond ik wel even een aparte post waard in plaats van een edit.
@Freee!! : Draai je dan een volledige X omgeving daarop of wat moet ik me daarbij voorstellen
Heb het ding initiëel aangeschaft als NAS, eigenlijk een beetje te traag daarvoor, maar er hangen een paar USB schijven aan, die ik over het netwerk kan benaderen. Nu is de voornaamste functie Pi-Hole en Unbound server (2*) (alledrie in Docker containers) en daarnaast ook nog een beetje dieper kennismaken met Linux, waarvoor die backup dus wel nuttig is/was, alleen jammer van de overbodige moeitenero355 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:16:
@Freee!! : Draai je dan een volledige X omgeving daarop of wat moet ik me daarbij voorstellen
Beetje met de block size parameter van dd gespeeld (met pipe naar gzip).nero355 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:49:
[...]
Dan heb je hem kleiner ingesteld dan de default waarschijnlijk :
Zonder specificatie:
dd if=/dev/mmcblk0 | gzip > $backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img.gzip
62333952+0 records in
62333952+0 records out
31914983424 bytes (32 GB, 30 GiB) copied, 3895.94 s, 8.2 MB/s
Met specificatie 1K:
dd if=/dev/mmcblk0 bs=1K | gzip > $backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img.gzip
31166976+0 records in
31166976+0 records out
31914983424 bytes (32 GB, 30 GiB) copied, 4023.37 s, 7.9 MB/s
Richting lijkt me duidelijk.
OK, maar dat zijn twee waardes en that's it... probeer eens 4K/8K/enz... en je zal op een bepaald moment een sweetspot vindenFreee!! schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:40:
Richting lijkt me duidelijk.
Voor dd ligt die waarschijnlijk een stuk hoger dan voor gzip, maar ik kan eens proberen.nero355 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:19:
[...]
OK, maar dat zijn twee waardes en that's it... probeer eens 4K/8K/enz... en je zal op een bepaald moment een sweetspot vinden
Ik krijg sinds enige tijd mijn Mysql niet meer opgestart en ik krijg de volgende error:
sudo /etc/init.d/mysql status:
sudo systemctl status mariadb.service:
Iemand enig idee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| pi@Pi:~ $ sudo /etc/init.d/mysql status ● mariadb.service - MariaDB database server Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mariadb.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: activating (auto-restart) (Result: signal) since Wed 2019-05-29 08:24:45 CEST; 508ms ago Process: 11713 ExecStartPost=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 11709 ExecStartPost=/etc/mysql/debian-start (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 11813 ExecStart=/usr/sbin/mysqld $MYSQLD_OPTS $_WSREP_NEW_CLUSTER $_WSREP_START_POSITION (code=killed, signal=ABRT) Process: 11724 ExecStartPre=/bin/sh -c [ ! -e /usr/bin/galera_recovery ] && VAR= || VAR=`/usr/bin/galera_recovery`; [ $? -eq 0 ] && systemctl set-environment _WSREP_START_POSITION=$VAR || exit 1 (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 11720 ExecStartPre=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 11717 ExecStartPre=/usr/bin/install -m 755 -o mysql -g root -d /var/run/mysqld (code=exited, status=0/SUCCESS) Main PID: 11813 (code=killed, signal=ABRT) CGroup: /system.slice/mariadb.service May 29 08:24:45 Pi systemd[1]: mariadb.service: Unit entered failed state. May 29 08:24:45 Pi systemd[1]: mariadb.service: Failed with result 'signal'. pi@Pi:~ $ |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| pi@Pi:~ $ sudo systemctl status mariadb.service ● mariadb.service - MariaDB database server Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mariadb.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: activating (auto-restart) (Result: signal) since Wed 2019-05-29 08:22:57 CEST; 2s ago Process: 10250 ExecStartPost=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, st Process: 10247 ExecStartPost=/etc/mysql/debian-start (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 10219 ExecStart=/usr/sbin/mysqld $MYSQLD_OPTS $_WSREP_NEW_CLUSTER $_WSREP_START_POSITION (code=ki Process: 10130 ExecStartPre=/bin/sh -c [ ! -e /usr/bin/galera_recovery ] && VAR= || VAR=`/usr/bin/galera Process: 10126 ExecStartPre=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, sta Process: 10123 ExecStartPre=/usr/bin/install -m 755 -o mysql -g root -d /var/run/mysqld (code=exited, stat Main PID: 10219 (code=killed, signal=ABRT) Status: "Taking your SQL requests now..." May 29 08:22:57 Pi systemd[1]: mariadb.service: Unit entered failed state. May 29 08:22:57 Pi systemd[1]: mariadb.service: Failed with result 'signal'. lines 1-14/14 (END)...skipping... ● mariadb.service - MariaDB database server Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mariadb.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: activating (auto-restart) (Result: signal) since Wed 2019-05-29 08:22:57 CEST; 2s ago Process: 10250 ExecStartPost=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 10247 ExecStartPost=/etc/mysql/debian-start (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 10219 ExecStart=/usr/sbin/mysqld $MYSQLD_OPTS $_WSREP_NEW_CLUSTER $_WSREP_START_POSITION (code=killed, signal=ABRT) Process: 10130 ExecStartPre=/bin/sh -c [ ! -e /usr/bin/galera_recovery ] && VAR= || VAR=`/usr/bin/galera_recovery`; [ $? -eq 0 ] && systemctl set-environment _ Process: 10126 ExecStartPre=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 10123 ExecStartPre=/usr/bin/install -m 755 -o mysql -g root -d /var/run/mysqld (code=exited, status=0/SUCCESS) Main PID: 10219 (code=killed, signal=ABRT) Status: "Taking your SQL requests now..." May 29 08:22:57 Pi systemd[1]: mariadb.service: Unit entered failed state. May 29 08:22:57 Pi systemd[1]: mariadb.service: Failed with result 'signal'. |
Iemand enig idee?
2 dingen die ik me afvraag:
1) Hebben jullie het updaten van de Pi geautomatiseerd (apt-get update & upgrade)?
2) Zo ja, hoe? (bv. hebben jullie een mail deamon ingesteld om status berichten van bovenstaande te versturen)
Ik heb al wel aantal tutorials hiervoor gezien, maar was meer benieuwd of jullie vinden of dit een proces is wat geautomatiseerd kan worden of liever niet?
1) Hebben jullie het updaten van de Pi geautomatiseerd (apt-get update & upgrade)?
2) Zo ja, hoe? (bv. hebben jullie een mail deamon ingesteld om status berichten van bovenstaande te versturen)
Ik heb al wel aantal tutorials hiervoor gezien, maar was meer benieuwd of jullie vinden of dit een proces is wat geautomatiseerd kan worden of liever niet?
[ Voor 29% gewijzigd door Canis Lupus op 29-05-2019 14:12 ]
1) Alleen de diverse Docker containers (Pi-Hole, Unbound, Ouroboros)Canis Lupus schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:11:
2) Ouroboros
Ik zou inderdaad het updaten van de Pi zelf ook graag automatiseren, zeker nu ik elke dag toch geautomatiseerd een image trek, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe precies.
Volgens mij heb je te maken met mogelijke corruptie in je databases of iets dat scheef zit qua rechten, maar het beste lijkt me om een backup te maken van alles en MariaDB opnieuw op te zetten of door een aantal commando's proberen alles weer recht te zetten!marcel19 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:25:
Ik krijg sinds enige tijd mijn Mysql niet meer opgestart en ik krijg de volgende error:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 pi@Pi:~ $ sudo /etc/init.d/mysql status ● mariadb.service - MariaDB database server Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mariadb.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: activating (auto-restart) (Result: signal) since Wed 2019-05-29 08:24:45 CEST; 508ms ago Process: 11713 ExecStartPost=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 11709 ExecStartPost=/etc/mysql/debian-start (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 11813 ExecStart=/usr/sbin/mysqld $MYSQLD_OPTS $_WSREP_NEW_CLUSTER $_WSREP_START_POSITION (code=killed, signal=ABRT) Process: 11724 ExecStartPre=/bin/sh -c [ ! -e /usr/bin/galera_recovery ] && VAR= || VAR=`/usr/bin/galera_recovery`; [ $? -eq 0 ] && systemctl set-environment _WSREP_START_POSITION=$VAR || exit 1 (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 11720 ExecStartPre=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 11717 ExecStartPre=/usr/bin/install -m 755 -o mysql -g root -d /var/run/mysqld (code=exited, status=0/SUCCESS) Main PID: 11813 (code=killed, signal=ABRT) CGroup: /system.slice/mariadb.service May 29 08:24:45 Pi systemd[1]: mariadb.service: Unit entered failed state. May 29 08:24:45 Pi systemd[1]: mariadb.service: Failed with result 'signal'. pi@Pi:~ $
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 pi@Pi:~ $ sudo systemctl status mariadb.service ● mariadb.service - MariaDB database server Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mariadb.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: activating (auto-restart) (Result: signal) since Wed 2019-05-29 08:22:57 CEST; 2s ago Process: 10250 ExecStartPost=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, st Process: 10247 ExecStartPost=/etc/mysql/debian-start (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 10219 ExecStart=/usr/sbin/mysqld $MYSQLD_OPTS $_WSREP_NEW_CLUSTER $_WSREP_START_POSITION (code=ki Process: 10130 ExecStartPre=/bin/sh -c [ ! -e /usr/bin/galera_recovery ] && VAR= || VAR=`/usr/bin/galera Process: 10126 ExecStartPre=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, sta Process: 10123 ExecStartPre=/usr/bin/install -m 755 -o mysql -g root -d /var/run/mysqld (code=exited, stat Main PID: 10219 (code=killed, signal=ABRT) Status: "Taking your SQL requests now..." May 29 08:22:57 Pi systemd[1]: mariadb.service: Unit entered failed state. May 29 08:22:57 Pi systemd[1]: mariadb.service: Failed with result 'signal'. lines 1-14/14 (END)...skipping... ● mariadb.service - MariaDB database server Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mariadb.service; enabled; vendor preset: enabled) Active: activating (auto-restart) (Result: signal) since Wed 2019-05-29 08:22:57 CEST; 2s ago Process: 10250 ExecStartPost=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 10247 ExecStartPost=/etc/mysql/debian-start (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 10219 ExecStart=/usr/sbin/mysqld $MYSQLD_OPTS $_WSREP_NEW_CLUSTER $_WSREP_START_POSITION (code=killed, signal=ABRT) Process: 10130 ExecStartPre=/bin/sh -c [ ! -e /usr/bin/galera_recovery ] && VAR= || VAR=`/usr/bin/galera_recovery`; [ $? -eq 0 ] && systemctl set-environment _ Process: 10126 ExecStartPre=/bin/sh -c systemctl unset-environment _WSREP_START_POSITION (code=exited, status=0/SUCCESS) Process: 10123 ExecStartPre=/usr/bin/install -m 755 -o mysql -g root -d /var/run/mysqld (code=exited, status=0/SUCCESS) Main PID: 10219 (code=killed, signal=ABRT) Status: "Taking your SQL requests now..." May 29 08:22:57 Pi systemd[1]: mariadb.service: Unit entered failed state. May 29 08:22:57 Pi systemd[1]: mariadb.service: Failed with result 'signal'.
Iemand enig idee?
Hoe en wat precies moet je effe Googlen op basis van de twee errors die je krijgt
Canis Lupus schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:11:
Of in dit topic of in het Pi-hole topic was er iemand die een hele mooie lijst had gemaakt om in een Cronjob te gooien dus zoek daar effe naarFreee!! schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:22:
Ik zou inderdaad het updaten van de Pi zelf ook graag automatiseren, zeker nu ik elke dag toch geautomatiseerd een image trek, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe precies.
Daarnaast kan ik me herinneren dat er ergens op de Raspberry Pi website ook het een en ander stond daarover, maar weet niet meer waar dat allemaal over ging...
Avond allen,
Vast niet het juiste topic maar ik ben opzoek naar een 3A voeding met een lang snoer voor weinig, iemand tips?
Vast niet het juiste topic maar ik ben opzoek naar een 3A voeding met een lang snoer voor weinig, iemand tips?
Nope, de originele voedingen voor de Raspberry Pi leveren 2,5A.schumi2004 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:48:
Avond allen,
Okay maar zijn ze ook langer dan 1M? Ik zoek er 1 van minstens 2MFreee!! schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 00:26:
[...]
Nope, de originele voedingen voor de Raspberry Pi leveren 2,5A.
https://www.coolblue.nl/e...ry-pi-micro-usb-2-5a.htmlschumi2004 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 00:42:
Okay maar zijn ze ook langer dan 1M? Ik zoek er 1 van minstens 2M
1,5 meter helaas
Je zou een combinatie kunnen gebruiken van 3A adapter met een verlengkabel.
https://www.sossolutions.nl/3a-via-stopcontact
+
https://www.pistore.nl/co...usb-verlengkabel-2-meter/
https://www.sossolutions.nl/3a-via-stopcontact
+
https://www.pistore.nl/co...usb-verlengkabel-2-meter/
3A over 2m (ik denk, namelijk, dat je 'meter' bedoelt en geen 'Mega' of 'Molaire massa'schumi2004 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 00:42:
[...]
Okay maar zijn ze ook langer dan 1M? Ik zoek er 1 van minstens 2M
Check anders de spreadsheet van @dodge_911 voor een overzicht van de door hem gereviewde kabels.
[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 01-06-2019 02:34 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Gewoon zo'n (on)geaarde verlengkabel gebruiken. Die zijn er 1,8 / 3 / 5 meter / ...

ongeaarde verlengkabel

geaarde verlengkabel

ongeaarde verlengkabel
geaarde verlengkabel
Hoe verklaar je dan mijn 3 meter lange USB kabels die gewoon prima een 9V/2A Qualcomm en Huawei Quick Charge signaal doorgevenRoom42 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 02:30:
3A over 2m (ik denk, namelijk, dat je 'meter' bedoelt en geen 'Mega' of 'Molaire massa') over een USB-kabeltje ga je waarschijnlijk niet halen. Daar hebben ze een te grote weerstand voor. Je kunt dan beter proberen de voeding dichterbij te krijgen en het hoogspanningsdeel te verlengen. Of dikkere kabels gebruiken.
Of is het verschil tussen 5V en 9V meer het probleem stiekem ?!
Ja, en dikkere aders.nero355 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:15:
[...]
Hoe verklaar je dan mijn 3 meter lange USB kabels die gewoon prima een 9V/2A Qualcomm en Huawei Quick Charge signaal doorgeven
Of is het verschil tussen 5V en 9V meer het probleem stiekem ?!
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Thanks voor de reacties iedereen. Ik ga even bedenken wat ik ga doen. Denk dat het toch stroom punt dichterbij halen wordt.
Lees ik nu dat deze 4K heeft ;-)
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Instant buy! Ik wil al zolang extra geheugen omdat ik crypto wallets draai. Die 4GB komt hier gelijk.
Dat is onverwacht! Ik heb paar weken geleden een nieuwe Pi 3B+ gekocht, had in de geruchtenmolen gelezen dat het nog zeker tot 2020 zou duren voordat er een opvolger kwam, beetje jammer dit.
Maar goed, wel een gigantische upgrade vergelen met de 3. Nieuwe SOC, meer ram, USB 3.0 poorten, dual HDMI, USB-C, Bluetooth 5.0, wifi AC en dat allemaal voor 35 dollar.
Crap, net vorige week 3 3B+ exemplaren gekocht.
Nog in de afkoelperiode? Dan kan je ze nog terugbrengen/sturen.SonataArctica schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:11:
Crap, net vorige week 3 3B+ exemplaren gekocht.
Er is nu zoveel extra mogelijk met deze upgrade. Heb hier zoveel zin in. Ga er zo even 1 bestellen, dacht eerst dat het een aankondiging was.
Dat zijn mooie specs. Ik heb nu een half jaartje de Pi 3B+ en daar ben ik al erg blij mee. Mijn domotica draait er feilloos op. Ik zie voor nu ook geen reden om te upgraden naar een 4.
Zojuist een exemplaar met 2Gb RAM besteld. 4Gb liever gehad maar goed.... dit is al 100% meer dan ik had (inzet: 24/7 werkende full bitcoin node)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zie net de Pi 4 op de FP staan, "De ethernetinterface is een gigabitexemplaar met volledige doorvoer", houd dat in dat de netwerkaansluiting niet meer last heeft van de beperkingen van de USB2 bus?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik denk het niet. Op de Raspberry Pi website staat ook het volgende:Raven schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:40:
Zie net de Pi 4 op de FP staan, "De ethernetinterface is een gigabitexemplaar met volledige doorvoer", houd dat in dat de netwerkaansluiting niet meer last heeft van de beperkingen van de USB2 bus?
Full-throughput Gigabit Ethernet
Hmm ik snap dat er wellicht geen twee full-size HDMI-poorten op hadden gepast (of misschien boven elkaar), maar Micro-HDMI is wel een bijzonder lastige en weinig gebruikte aansluiting. Zeker als je op zoek gaat naar Micro-HDMI 2.0 kabels.
Voor de rest wel een zeer interessante upgrade, ik ben benieuwd hoe heet die A72-kernen worden, zeker gezien ze waarschijnlijk nog op 40nm geproduceerd zijn net als de voorgaan de Pi's.
@Raven Ja
Voor de rest wel een zeer interessante upgrade, ik ben benieuwd hoe heet die A72-kernen worden, zeker gezien ze waarschijnlijk nog op 40nm geproduceerd zijn net als de voorgaan de Pi's.
@Raven Ja
Hmm ik moet zeggen.. zo'n Raspberry Pi 4B wordt wel een zeer aangenaam apparaat om als watvoor server dan ook te gaan dienen thuis.. I like it!
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Qua poorten:
Ook wel opvallend is dat we dus toch een Pi 4 in 2019 krijgen, terwijl in februari nog vermeld was dat het dit jaar niet meer ging lukken. Had te maken met de switch van het Broadcom platform op 40nm naar een nieuw platform. Waarschijnlijk heeft Broadcom toen een stapje bijgezet om de Pi Foundation en al haar producten en ontwikkelaars te behouden.The Ethernet controller on the main SoC is connected to an external Broadcom PHY over a dedicated RGMII link, providing full throughput. USB is provided via an external VLI controller, connected over a single PCI Express Gen 2 lane, and providing a total of 4Gbps of bandwidth, shared between the four ports.
Tom's Hardware heeft een review met benchmarks!
Klopt. En het wordt nog warmer de komende dagenSaturnus schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:31:
Vrijdag een tweede 3B+ besteld.
[...]
Die hitte is wel erg...
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Balance schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:55:
Qua poorten:
[...]
Ook wel opvallend is dat we dus toch een Pi 4 in 2019 krijgen, terwijl in februari nog vermeld was dat het dit jaar niet meer ging lukken. Had te maken met de switch van het Broadcom platform op 40nm naar een nieuw platform. Waarschijnlijk heeft Broadcom toen een stapje bijgezet om de Pi Foundation en al haar producten en ontwikkelaars te behouden.
En hij is op 28nm.Wait, is it 2020 yet?
In the past, we’ve indicated 2020 as a likely introduction date for Raspberry Pi 4. We budgeted time for four silicon revisions of BCM2711 (A0, B0, C0, and C1); in comparison, we ship BCM2835C2 (the fifth revision of that design) on Raspberry Pi 1 and Zero.
Fortunately, 2711B0 has turned out to be production-ready, which has taken roughly 9–12 months out of the schedule.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Zie ik het nu goed dat de Pi4, met de A72 processor AES encryptie ondersteund?
Dat zou mogelijkheden bieden om de Pi als VPN machientje in te zetten, zodat ik al mijn internet verkeer via de VPN kan laten verlopen, zonder dat ik terugga naar 30Mbit. Nu loopt alleen mijn download/torrent verkeer via de (nu nog langzame) Pi. De rest doe ik niet over de VPN, want dat is zonde van de snelle internet verbinding.
bron1.1 About the Cortex-A72 processor Cryptography engine
The Cortex-A72 processor Cryptography engine supports the ARMv8 Cryptography Extensions. The Cryptography Extensions add new instructions that the Advanced SIMD can use to accelerate the execution of AES, SHA1, and SHA2-256 algorithms.
Dat zou mogelijkheden bieden om de Pi als VPN machientje in te zetten, zodat ik al mijn internet verkeer via de VPN kan laten verlopen, zonder dat ik terugga naar 30Mbit. Nu loopt alleen mijn download/torrent verkeer via de (nu nog langzame) Pi. De rest doe ik niet over de VPN, want dat is zonde van de snelle internet verbinding.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
In deze review wordt gesteld dat video's niet echt lekker afspelen. Ik ga er vanuit dat YouTube een probleem is door de codec en de rest een kwestie is van dat de nieuwe raspberry nieuwe drivers nodig heeft om goed om te gaan met de gpu. Kloppen mijn aannames?
Eigenlijk ben ik helemaal niet blij dat ze dat ding nu uitbrengen. Nu moet ik hem namelijk hebben.
(En er staat nog meer op mijn verlanglijstje, iets met AMD enzo)
Op dit moment heb ik een Pi 3 B+ draaien, en draai ik er eigenlijk nu al te veel op. Technisch gezien kan er meer op draaien, maar heb liever dat dat ding niet ook functioneert als kookplaat. Heb ook een Pi Zero W waar ik het een en ander mee wou doen, maar die is helemaal niet krachtig genoeg.
Die gigabit ethernet is op zich wel leuk voor het knutselen, je zou er nu zomaar een NAS van kunnen maken. (Heb ik een NAS nodig? Absoluut niet. Is het leuk? Sure
)
Die hitte valt wel een beetje tegen. Misschien dat er straks wel leuke oplossingen zijn, bijv een case die gelijk als heatsink fungeert
Op dit moment heb ik een Pi 3 B+ draaien, en draai ik er eigenlijk nu al te veel op. Technisch gezien kan er meer op draaien, maar heb liever dat dat ding niet ook functioneert als kookplaat. Heb ook een Pi Zero W waar ik het een en ander mee wou doen, maar die is helemaal niet krachtig genoeg.
Die gigabit ethernet is op zich wel leuk voor het knutselen, je zou er nu zomaar een NAS van kunnen maken. (Heb ik een NAS nodig? Absoluut niet. Is het leuk? Sure
Die hitte valt wel een beetje tegen. Misschien dat er straks wel leuke oplossingen zijn, bijv een case die gelijk als heatsink fungeert
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Klopt, die hitte is wel een beetje jammer. Ondanks dat het 28nm proces en hele verbetering is over 40nm, is het niet de 12nm (en dus FinFET) waar Amlogic zijn S922X en A311D nu op produceert. Rockchip gaat volgend jaar zelfs naar Samsung's 8nm.Itrme schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:41:
Een flink aluminium blok waar een Pi 4 in past lijkt me inderdaad een leuke oplossing!
Helemaal correct, dit bordje kan enkel h.264 en h.265 hardwarematig decoderen, andere codecs moeten dus in software op de CPUs. Youtube gebruikt al geruime tijd VP9 en gaat geleidelijk over op AV1.Limbeckx schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:39:
In deze review wordt gesteld dat video's niet echt lekker afspelen. Ik ga er vanuit dat YouTube een probleem is door de codec en de rest een kwestie is van dat de nieuwe raspberry nieuwe drivers nodig heeft om goed om te gaan met de gpu. Kloppen mijn aannames?
[ Voor 33% gewijzigd door Balance op 24-06-2019 12:28 ]
Net een Pi 4 met 2GB ram opgehaald, wil hem gaan gebruiken voor emulation
Dus had de 4GB RAM niet echt nodig. Nu afwachten tot Retropie of vergelijkbare software beschikbaar is.
Is de 4GB al te krijgen? Ik zie overal uitverkocht of nog binnen te komen...
Idem, maar vrees dat het nog even zal duren. Ben in ieder geval erg benieuwd of shaders ook beter draaien.Foxpat schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:03:
Net een Pi 4 met 2GB ram opgehaald, wil hem gaan gebruiken voor emulationDus had de 4GB RAM niet echt nodig. Nu afwachten tot Retropie of vergelijkbare software beschikbaar is.
In ieder geval alvast besteld om als servertje van alles te gebruiken (ssh gateway, backup fileserver, dsmr-reader, unifi controller, enzovoort) , laatst al een odroid overwogen omdat ik toch gigabit wel erg lekker vind voor de backup aangezien de backups rechtstreeks vanaf een werkstation komen. Gelukkig kon ik nog even wachten
[ Voor 4% gewijzigd door Magic op 24-06-2019 14:04 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Denk dat die al uitverkocht zijn. Ik heb vanochtend bij kiwi een geordered, en de levertijd stond nog op 2-3 dagen. Ondertussen is de status bij de 4gb variant naar meer dan 2 weken gewijzigd. Denk dus dat daar heel wat exemplaren van verkocht zijn.Graficon schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:31:
Is de 4GB al te krijgen? Ik zie overal uitverkocht of nog binnen te komen...
Iemand al leuke heat sinks gevonden? Weten we al afmetingen van de SoC en de geheugenchip?
Ik hoop dat deze SOC ook zuiniger kan draaien met de performance van een 3B+, dat zou pas leuk zijn. Moet toch kunnen lijkt me. Beetje onderklokken, spanning omlaag.....
Cool, heb als test de 1GB RP4 gekocht. Kijken wat de performance gaat zijn met Wireguard als VPN
.
Ga tzt eens kijken of ik mijn pms server voor in de auto met goed verbruik om kan zetten naar de pi4. Heb wel wat ruimte in de voedingsadapter voor in de auto. Maar dat is voor een project voor later als anderen het al geprobeerd hebben
En dan één scherm voorin als radio/navigatie en een tweede scherm achterin om de kids stil te houden?Arunia schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:53:
Ga tzt eens kijken of ik mijn pms server voor in de auto met goed verbruik om kan zetten naar de pi4. Heb wel wat ruimte in de voedingsadapter voor in de auto. Maar dat is voor een project voor later als anderen het al geprobeerd hebben
@alesandro_46 haha, nee. Wifi is ook ingesteld als AP. Dus ipad bij mijn dochtertje. Als er wat meer power is, dan gaat het ook goed als mijn vrouw wat wil kijken. En om alles makkelijker te laten werken, mijn telefoon als usb tethering.
Kan de RPi4 nu ook als mediaspeler zijn werk doen met 4k materiaal door de hardwarematige h264 en h265 decodering? Of is de HDMI poort de bottleneck. Of iets anders.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
In principe wel, maar hou er rekening mee dat sommige dingen misschien niet helemaal lekker zullen werken!Moby schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:30:
Kan de RPi4 nu ook als mediaspeler zijn werk doen met 4k materiaal door de hardwarematige h264 en h265 decodering? Of is de HDMI poort de bottleneck. Of iets anders.
Zelfs bijvoorbeeld de nVidia Shield TV of Vero 4K+ hebben bepaalde nadelen die door de Bootloader of de fabrikant van de SoC gefixt moeten worden af en toe en dan kan je soms heel lang wachten
Zo weet ik dat de Shield TV een bug heeft in de Bootloader die ze zelfs niet mogen fixen van Google!
En voor een aantal bugs van de Vero 4K of 4K+ heeft de leider van het OSMC project flink bij de SoC fabrikant moeten aandringen om toch eens ernaar te kijken...
Eerlijk gezegd vind ik dit soort SoC's en APU's of CPU's de laatste jaren veel interessanter dan het zoveelste AMD/Intel/nVidia model dat uitkomtItrme schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:41:
Eigenlijk ben ik helemaal niet blij dat ze dat ding nu uitbrengen. Nu moet ik hem namelijk hebben.(En er staat nog meer op mijn verlanglijstje, iets met AMD enzo)
Vooral met de huidige prijzen... Het is allemaal veeeel te duur geworden!
[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 24-06-2019 20:19 ]
Nieuwe review met wat benchmarks:Actieve koeling lijkt wel een must voor intensievere taken.
Wel vind ik het een vreemde strategie om voor drie geheugenvarianten te gaan. Een van de krachten van de Pi was altijd: Dit is de Pi en alles is hier voor gemaakt. Je kocht een Pi en dat werkte. Nu moet je gaan nadenken over wat je eigenlijk nodig hebt. Omdat er twee 'betere' varianten zijn lijkt die van $35 niet meer goed genoeg, en kost de computer dus eigenlijk $45. Zeker als educatieve instelling kan dat lastig zijn.
Voor mijn applicaties heb ik zeker geen 4 GB nodig, maar meer dan 1 GB is wel fijn. Voor mij is het dus een logische keus, maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn.
Wel vind ik het een vreemde strategie om voor drie geheugenvarianten te gaan. Een van de krachten van de Pi was altijd: Dit is de Pi en alles is hier voor gemaakt. Je kocht een Pi en dat werkte. Nu moet je gaan nadenken over wat je eigenlijk nodig hebt. Omdat er twee 'betere' varianten zijn lijkt die van $35 niet meer goed genoeg, en kost de computer dus eigenlijk $45. Zeker als educatieve instelling kan dat lastig zijn.
Voor mijn applicaties heb ik zeker geen 4 GB nodig, maar meer dan 1 GB is wel fijn. Voor mij is het dus een logische keus, maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn.
Linux maakt goed gebruik van het ram geheugen toch, zodat je dingen snel vanuit ram kan laden. Dus 4GB is altijd wel fijn, ook al draai je geen RAM hongerige programma's.Balance schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:42:
Nieuwe review met wat benchmarks:Voor mijn applicaties heb ik zeker geen 4 GB nodig, maar meer dan 1 GB is wel fijn. Voor mij is het dus een logische keus, maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn.
@Dacuuu Tuurlijk meer is beter, maar op een gegeven moment haal je er weinig voordeel meer uit. Daarbij is de 2GB variant wel 29% duurder en 4GB zelfs 57%. In absolute bedragen is het niet veel, maar als je een beetje wil schalen tikt het best aan. Stel je voor je koopt er als school 500.
Dat viel mij ook al erg op door het artikel van Elektor. Opzich wel jammer want hierdoor kun je hem niet meer zo gauw in een klein kastje inbouwen zonder er een ventilator aan toe te voegen.Balance schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:42:
Nieuwe review met wat benchmarks:Actieve koeling lijkt wel een must voor intensievere taken.
Voron V0.2 | Prusa Core One+
Kiwi heeft sinds vanmiddag? een case met fan.Itrme schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:41:
Eigenlijk ben ik helemaal niet blij dat ze dat ding nu uitbrengen. Nu moet ik hem namelijk hebben.(En er staat nog meer op mijn verlanglijstje, iets met AMD enzo)
Die gigabit ethernet is op zich wel leuk voor het knutselen, je zou er nu zomaar een NAS van kunnen maken. (Heb ik een NAS nodig? Absoluut niet. Is het leuk? Sure)
Ze hadden 2 trotse posts op facebook
1: nu.nl noemt ons als officiële reseller
2: we hebben nu de zelfgebouwde case met fan
Beide met datum van vandaag
https://www.kiwi-electron...pi-4-with-fan-transparent
Edit: levertijd langer dan 2 weken!
who put a "stop payment" on my reality check
Nou ja...de Pi is gewoon een computer en 'alles' draait er nog steeds op. Maar sommige mensen draaien meerdere programma's tegelijk of richten 'm in voor een specifiek doel. En als je voor dat doel meer geheugen nodig hebt, is het fijn dat het kan.Balance schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:42:
Wel vind ik het een vreemde strategie om voor drie geheugenvarianten te gaan. Een van de krachten van de Pi was altijd: Dit is de Pi en alles is hier voor gemaakt. Je kocht een Pi en dat werkte.
De Pi is oorspronkelijk 'slechts' een educatieve computer, bedoeld om kinderen/jongeren te laten programmeren. Alleen heeft iedereen het ding gekaapt en probeert grote mensen spul erop te laten draaien. Mediaplayers, NAS controllers e.d. Dus dan krijg je vanzelf de wens voor meer RAM. Maar je kunt nog steeds 'alles' doen op het model met 1Gb.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Verwijderd
Misschien een domme vraag, ik heb nog geen Pi maar wil er eentje gaan bestellen, maar als je geen case om de Pi monteert heb je dan ook last van hitte of geldt dit alleen wanneer ingebouwd in een case?
Wat wil je er mee gaan doen?Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:08:
Misschien een domme vraag, ik heb nog geen Pi maar wil er eentje gaan bestellen, maar als je geen case om de Pi monteert heb je dan ook last van hitte of geldt dit alleen wanneer ingebouwd in een case?
Als je alleen domoticz gaat gebruiken, dan wordt ie niet warm.
Maar als je RetroPIE wilt gaan gebruiken, dan wordt ie wel warm
Even ter bevestiging, aangezien ik het zo niet direct terugvind, wanneer ik een "sudo apt-get install rpi-update && rpi-update" geef op mijn raspberry pi 3, zou ik daarna het kaartje gewoon over kunnen steken in m'n pi 4 wanneer deze vanavond binnenkomt?
Uiteraard maak ik eerst ff een image van het kaartje voordat ik aan de slag ga
Verwijderd
Vooralsnog Pihole en als VPN server gebruiken. Ik vermoed dat ik er ook een externe HDD aan hang om een NAS te hebben en wellicht incidenteel een torrent. Gamen of mediaplaer achtige zaken niet.streamnl schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:11:
[...]
Wat wil je er mee gaan doen?
Als je alleen domoticz gaat gebruiken, dan wordt ie niet warm.
Maar als je RetroPIE wilt gaan gebruiken, dan wordt ie wel warm
Voor mijn doel lijkt de 2GB variant me een prima keuze? Dat is meer dan de 3B die deze taken ook al prima uit kon voeren.
Dat is inderdaad meer dan voldoende, ik heb dat en meer draaien op mijn pi 3b en hij gebruikt daar nog niet eens 512MB geheugen (gebruik dan wel raspbian lite). Ben dus ook voor de 2GB variant gegaan. Als Retropie is bijgewerkt dan kijk ik wel naar een 4GB variant voor de letterlijke spielerij. Hopelijk is die tegen die tijd dan ook goed leverbaar.Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:38:
[...]
Vooralsnog Pihole en als VPN server gebruiken. Ik vermoed dat ik er ook een externe HDD aan hang om een NAS te hebben en wellicht incidenteel een torrent. Gamen of mediaplaer achtige zaken niet.
Voor mijn doel lijkt de 2GB variant me een prima keuze? Dat is meer dan de 3B die deze taken ook al prima uit kon voeren.
Edit: kennelijk heeft postnl ook tropenrooster, mijn pakketje is een dag vertraagd terwijl ik hem gewoon bij een postnl punt laat bezorgen. Naja, vanavond toch te warm om er mee te spelen.
[ Voor 12% gewijzigd door Magic op 25-06-2019 14:38 ]
Ik zou het zo doen :Magic schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:37:
Even ter bevestiging, aangezien ik het zo niet direct terugvind, wanneer ik een "sudo apt-get install rpi-update && rpi-update" geef op mijn raspberry pi 3, zou ik daarna het kaartje gewoon over kunnen steken in m'n pi 4 wanneer deze vanavond binnenkomt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
| #Ik ga eerst altijd naar root mode met sudo su :P apt-get update apt-get dist-upgrade #Daarna je /etc/apt/sources.list naar Buster omgooien! apt-get update apt-get dist-upgrade |
Nu zou je de laatste Debian versie moeten draaien die de Raspberry Pi 4 kent
Maar misschien denk ik wel te moeilijk/makkelijk ?!
Wat een gedrocht zeg...DaRk PoIsOn schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:49:
Kiwi heeft sinds vanmiddag? een case met fan.
Ze hadden 2 trotse posts op facebook
1: nu.nl noemt ons als officiële reseller
2: we hebben nu de zelfgebouwde case met fan
Beide met datum van vandaag
https://www.kiwi-electron...pi-4-with-fan-transparent
Edit: levertijd langer dan 2 weken!
De genoemde fan @ deze Review lijkt me veel handiger :
https://shop.pimoroni.com/products/fan-shimBalance schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:42:
En die past ook nog eens in mijn prachtige case : https://www.banggood.com/...odel-Bplus-p-1322542.html
Zie zelfs dat deze ondertussen ook bestaat inclusief fan : https://www.banggood.com/...del-B-plus-p-1470751.html
Ook wel NICE!
Nou alleen nog effe wachten op de Raspberry Pi 4 varianten
Heeft er iemand een linux distro draaien op een rpi? Bijv. Mint ofzo
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Raspbian is een versie van Debian.flexje schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:52:
https://www.fossmint.com/operating-systems-for-raspberry-pi/flexje schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:52:
ICE ICE Baby
Vandaag kwam de Samsung Pro Endurance microSDHC 32GB binnen, ben benieuwd hoe de pi4 loopt op dit kaartje.
Niet verder dan de lengte van de voedingskabel denk ikDacuuu schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:30:
Vandaag kwam de Samsung Pro Endurance microSDHC 32GB binnen, ben benieuwd hoe de pi4 loopt op dit kaartje.
Dat is best wel een rare vraag over een apparaat dat alleen maar Linux based distro's draait...flexje schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:52:
Wat een traag ding en nog relatief duur ook!Dacuuu schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:30:
Mijn 32 GB Sandisk kaartjes hebben mij € 14,95 of zo gekost en gaan echt niet snel stuk, tenzij je hele gekke dingen ermee gaat doen
En voordat ik die kaartjes had gekocht zat er een regulier 128 GB Samsung kaartje in, omdat ik die nog toevallig over had van mijn oude telefoon en die koop je nu ook voor een prikkie als het goed is!
https://www.dataio.nl/san...-pro-a1-u3-geheugenkaart/
Bedoel jij een full fledged desktop distro? Wat het meest dichtbij komt is Ubuntu Mate. Maar ik vind dat je dan wel een geduldig persoon moet zijn. (Oftewel, ik vind het te traag)flexje schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:52:
Wrong answernero355 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:22:
Dat is best wel een rare vraag over een apparaat dat alleen maar Linux based distro's draait...![]()
Vergeet dan ook FreeBSD en RISC OS niet 
https://www.fossmint.com/operating-systems-for-raspberry-pi/
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Het gaat om het 'Pro Endurance' deel van dat kaartje. RPI's hebben nogal de neiging om SD kaartjes te corrupten als je veel lees/schrijft, de Endurance kaartjes schijnen daar veel beter tegen te kunnen.nero355 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:22:
[...]
Dat is best wel een rare vraag over een apparaat dat alleen maar Linux based distro's draait...![]()
[...]
Wat een traag ding en nog relatief duur ook!
Mijn 32 GB Sandisk kaartjes hebben mij € 14,95 of zo gekost en gaan echt niet snel stuk, tenzij je hele gekke dingen ermee gaat doen
En voordat ik die kaartjes had gekocht zat er een regulier 128 GB Samsung kaartje in, omdat ik die nog toevallig over had van mijn oude telefoon en die koop je nu ook voor een prikkie als het goed is!
https://www.dataio.nl/san...-pro-a1-u3-geheugenkaart/
Heb momenteel al enkele maanden pihole en een Unifi Controller op mijn RPi 3 B+ runnen.
Erg tevreden over, alleen zou ik binnenkort graag aan de slag gaan met Hass.io.
Is het aan te raden om dit ook nog op mijn Pi te runnen... of denk ik toch beter aan een 2e Pi?
Is het aan te raden om dit ook nog op mijn Pi te runnen... of denk ik toch beter aan een 2e Pi?
@SanderH_ Binnen Hass.io zijn beide programma's beschikbaar als addons, dus een 2e Pi is niet nodig.
Zelf gaan ik er geen maar Raspex heeft verschillende images gemaakt met o.a. Ubuntu 18.04. Er staan ook andere images op zoals Android.flexje schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:52:
Wist dat iemand daarmee aan zou komen!
Ik vind het maar een beetje ranzig...
En dankzij de FreeBSD ondersteuning las ik laatst zelfs ergens dat iemand pfSense op de Pi werkend heeft gekregen : Portable Router anyone ?GeeBee schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:13:
Vergeet dan ook FreeBSD en RISC OS niet
Begrijp ik, maar als je dat echt goed wilt doen kan je beter zoiets kopen naar mijn mening : https://www.dataio.nl/hig...ndisk-32gb-micro-sd-card/Bent schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:33:
Het gaat om het 'Pro Endurance' deel van dat kaartje. RPI's hebben nogal de neiging om SD kaartjes te corrupten als je veel lees/schrijft, de Endurance kaartjes schijnen daar veel beter tegen te kunnen.
Of van een ander merk natuurlijk, maar in ieder geval een kaartje dat geen omgebouwd normaal kaartje is, zoals de Samsung op mij overkwam toen die uitkwam...
https://discourse.pi-hole...e-along-side-pi-hole/8684SanderH_ schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:26:
Heb momenteel al enkele maanden pihole en een Unifi Controller op mijn RPi 3 B+ runnen.
[ Voor 16% gewijzigd door nero355 op 26-06-2019 16:26 ]
even een vraag aan iemand die de nieuwe RPI4 al in gebruik hebben?
hebben jullie een alternatief voor de originele adapter?
dit omdat ik opzoek ben naar een zwarte adapter die dus 5.1v en 3a kan leveren maar kan alleen de originele vinden welke haast overal is uitverkocht?
vaak vind ik adapters van 5v/2.4a en vraag me af of dit voldoende is voor een kodi machine zonder extra dingen op de USB aangesloten?
hebben jullie een alternatief voor de originele adapter?
dit omdat ik opzoek ben naar een zwarte adapter die dus 5.1v en 3a kan leveren maar kan alleen de originele vinden welke haast overal is uitverkocht?
vaak vind ik adapters van 5v/2.4a en vraag me af of dit voldoende is voor een kodi machine zonder extra dingen op de USB aangesloten?
AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4
In het begin gingen bij mij kaartjes snel kapot in mijn Pi2 (eigenlijk gingen alleen de bestanden en het bestandssysteem kapot), maar op internet vond ik dat ze gewoon niet altijd even goed contact maken. Toen het houdertje zonder kaartje wat ingedrukt zodat ze vaster geklemd in de Pi zitten en daarna nooit meer problemen gehad met de kaartjes.Bent schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:33:
[...]
Het gaat om het 'Pro Endurance' deel van dat kaartje. RPI's hebben nogal de neiging om SD kaartjes te corrupten als je veel lees/schrijft, de Endurance kaartjes schijnen daar veel beter tegen te kunnen.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
@copywizard ze zijn er wel, het is alleen even zoeken. Op tweakers wordt helaas vaak niet genoteerd hoeveel stroom de lader levert (andere pagina's zijn hier ook schuldig aan overigens). Dus het is even creatief zoeken.
Bijv: pricewatch: Aukey Quick Charge 3.0 oplader PA-T9 - Black
(Als ik verder zoek, output: 3.6V-6.5V / 3A )
pricewatch: Anker Powerport+ 1 QuickCharge 3.0 Thuislader Zwart
(DC-Ausgang:5 V - 3 A , 9 V - 2 A , 12 V - 1.5 A)
pricewatch: Sandberg AC Charger USB-C 3A EU
(Output: 5.25V 3A)
pricewatch: Ewent EW1305 Thuislader 3A met USB Type-C connector ( 5.25V 3A)
etc. etc. of ze ook goed werken met de Pi 4 is een 2e.
dankjewel voor deze alternatieven!Itrme schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:36:
@copywizard ze zijn er wel, het is alleen even zoeken. Op tweakers wordt helaas vaak niet genoteerd hoeveel stroom de lader levert (andere pagina's zijn hier ook schuldig aan overigens). Dus het is even creatief zoeken.
ik heb zelf deze aangekocht maar kon inderdaad de hoeveelheid ampère niet vinden?
maar mijn beredenering was hij levert max 18w op 1 poort dus hij zal wel 3A of meer kunnen leveren maar heb jou tip gebruikt en lees via google dat dit model lader tot wel 3.6A kan leveren dus zou voldoende moeten zijn?
edit: net gevonden op de site van ugreen zelf DC 3.6V-6.5/3A output
18W betekent waarschijnlijk 2A op 9V, en waarschijnlijk dus ook 2A op 5V.copywizard schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:42:
[...]
dankjewel voor deze alternatieven!
ik heb zelf deze aangekocht maar kon inderdaad de hoeveelheid ampère niet vinden?
maar mijn beredenering was hij levert max 18w op 1 poort dus hij zal wel 3A of meer kunnen leveren maar heb jou tip gebruikt en lees via google dat dit model lader tot wel 3.6A kan leveren dus zou voldoende moeten zijn?
Zou me er totaal niet sappel om maken btw. Onder hoge load verbruikt de RPi 4 nog geen 8W. 2A zou dus meer dan genoeg moeten zijn.
ok dus al ik jou goed begrijp zou mijn huidige 2.4A lader ook gewoon voldoende moeten zijn om kodi te draaien en wat videos te streamen ?mcDavid schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:46:
[...]
18W betekent waarschijnlijk 2A op 9V, en waarschijnlijk dus ook 2A op 5V.
Zou me er totaal niet sappel om maken btw. Onder hoge load verbruikt de RPi 4 nog geen 8W. 2A zou dus meer dan genoeg moeten zijn.
P = U x I Dus als de spanning omlaag gaat gaat de stroom omhoog. De ugreen levert dus max 3.6A op 5V
Xiaomi 13T Pro
Meer dan zat ja. Mits de veel belangrijker voorwaarden zoals een goeie kabel en goeie connectie ook in orde zijn.copywizard schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:49:
[...]
ok dus al ik jou goed begrijp zou mijn huidige 2.4A lader ook gewoon voldoende moeten zijn om kodi te draaien en wat videos te streamen ?
Niet persé. Het betreft een slimme lader die verschillende spanningen kan leveren. Dat deze bij 9V 18W kan leveren, betekent niet persé dat 'ie dat bij 5V ook kan. Vaak is de stroomsterkte de limiterende factor, ongeacht de spanning. Gezien 18 een veelvoud van 9 is *vermoed* ik daarom dat deze adapter 2A kan leveren en dat dit waarschijnlijk op 5V het zelfde is, maar ik heb de datasheet er niet op nagelezen.Btje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:19:
P = U x I Dus als de spanning omlaag gaat gaat de stroom omhoog. De ugreen levert dus max 3.6A op 5V
Ik moet bekennen dat ik er zelf ook nog nooit last van gehad heb. Ik heb een RPI zero in m'n auto zitten en die sluit ik nooit netjes af, gewoon klap uit als het contact uit gaat. Ook m'n development RPI 3B+ start ik nooit netjes opnieuw op, gewoon stroom uit/aan. Alles met normale (non endurance oid) sd kaartjes.Marzman schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:51:
[...]
In het begin gingen bij mij kaartjes snel kapot in mijn Pi2 (eigenlijk gingen alleen de bestanden en het bestandssysteem kapot), maar op internet vond ik dat ze gewoon niet altijd even goed contact maken. Toen het houdertje zonder kaartje wat ingedrukt zodat ze vaster geklemd in de Pi zitten en daarna nooit meer problemen gehad met de kaartjes.
Wie weet heb ik mazzel gehad tot nu toe of ik lees/schrijf gewoon weinig ofzo.
Trouwens, is er al meer duidelijk over het python packages die niet meer werken op de RPI 4 (met Buster)?
Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs