• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-01 13:04

Boost9898

Software developer

Hoi Tweakers, ik heb een vraagje.
Een aantal maanden terug heb ik met een Raspberry Pi Zero W een emulator gebouwd in een hele compacte behuizing met custom I/O door middel van wat adaptertjes en een USB-hub.

Voorheen gebruikte ik een oude passieve Belkin USB-hub welke perfect werkte, maar nu wil ik hetzelfde nog eens bouwen maar ik krijg geen een hub werkend. Heeft iemand enig idee hoe dit komt en of dit op te lossen is?

Daarnaast draai ik RetroPie en sommige ROMs (GBA) draaien heel traag, lage FPS, muziek hapert en het spel draait niet realtime. Kan dit zijn omdat het een goedkoop kaartje is uit China? ;)

(Of kan ik beter even een nieuw topic openen voor deze vragen?)

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 13:54
Boost9898 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:46:
Hoi Tweakers, ik heb een vraagje.
Een aantal maanden terug heb ik met een Raspberry Pi Zero W een emulator gebouwd in een hele compacte behuizing met custom I/O door middel van wat adaptertjes en een USB-hub.

Voorheen gebruikte ik een oude passieve Belkin USB-hub welke perfect werkte, maar nu wil ik hetzelfde nog eens bouwen maar ik krijg geen een hub werkend. Heeft iemand enig idee hoe dit komt en of dit op te lossen is?

Daarnaast draai ik RetroPie en sommige ROMs (GBA) draaien heel traag, lage FPS, muziek hapert en het spel draait niet realtime. Kan dit zijn omdat het een goedkoop kaartje is uit China? ;)

(Of kan ik beter even een nieuw topic openen voor deze vragen?)
Als je bedoelt, goedkoop SD-kaartje uit china? Ja dat kan zeker. Een SD-kaart die niet aan de specificaties voldoet kan een drastische snelheids vermindering met zich mee brengen.
Mijn ervaring met SD-kaarten uit china is niet bijster goed, dus ik zou dan ook adviseren er een in europa te kopen. Samsung EVO 16GB zijn bijvoorbeeld prima kaarten.

EDIT:
pricewatch: Samsung EVO Plus 32GB microSDHC Card + SD-adapter

Zoiets heb je een 32gb is niet echt heel duur als je het mij vraagt.

[ Voor 9% gewijzigd door jctjepkema op 27-06-2019 13:33 . Reden: webshop link toegeveogd ]

• Boost9898

Boost9898

Software developer

jctjepkema schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:32:
[...]

Als je bedoelt, goedkoop SD-kaartje uit china? Ja dat kan zeker. Een SD-kaart die niet aan de specificaties voldoet kan een drastische snelheids vermindering met zich mee brengen.
Mijn ervaring met SD-kaarten uit china is niet bijster goed, dus ik zou dan ook adviseren er een in europa te kopen. Samsung EVO 16GB zijn bijvoorbeeld prima kaarten.

EDIT:
pricewatch: Samsung EVO Plus 32GB microSDHC Card + SD-adapter

Zoiets heb je een 32gb is niet echt heel duur als je het mij vraagt.
Zoiets verwachte ik ook inderdaad, ik heb de kaart hierboven besteld. Nu nog eventjes kijken hoe het met de hub zit. Op de wiki vond ik een lijst met supported hubs.
Voorheen gebruikte ik de Belkin F5U403. Maar deze of een soortgelijke werkende is niet meer te koop.

• jctjepkema
Boost9898 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:49:
[...]

Zoiets verwachte ik ook inderdaad, ik heb de kaart hierboven besteld. Nu nog eventjes kijken hoe het met de hub zit. Op de wiki vond ik een lijst met supported hubs.
Voorheen gebruikte ik de Belkin F5U403. Maar deze of een soortgelijke werkende is niet meer te koop.
Hubs en pi heb ik zelf geen ervaring mee, mijn ervaring met hub en een ander linux embedded board(custom developed) Is dat 'chinese' hub chips, van dus een chinese fabrikant vaak niet soepel worden ondersteund in de kernel. De goedkope hema usb hub, en die van de action werkten dan ook juist niet bij mij, maar die van een merk als inderdaad belkin, trust etc weer wel. Nu is dit project wel 2 jaar geleden dus hoe relevant dit nu nog is weet ik niet. Die niet werken hadden in mijn geval vaak zon zwarte epoxy blob chip erin zitten:
Afbeeldingslocatie: https://www.george-smart.co.uk/wordpress/wp-content/uploads/2012/01/CCY01_PCB_Back.jpg

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-01 11:18
jctjepkema schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:55:
[...]

Hubs en pi heb ik zelf geen ervaring mee, mijn ervaring met hub en een ander linux embedded board(custom developed) Is dat 'chinese' hub chips, van dus een chinese fabrikant vaak niet soepel worden ondersteund in de kernel. De goedkope hema usb hub, en die van de action werkten dan ook juist niet bij mij, maar die van een merk als inderdaad belkin, trust etc weer wel. Nu is dit project wel 2 jaar geleden dus hoe relevant dit nu nog is weet ik niet. Die niet werken hadden in mijn geval vaak zon zwarte epoxy blob chip erin zitten:
[Afbeelding]
Geen wonder dat die niet werkt. Alle uitgangen zitten gewoon parallel. Zou me niets verbazen als er onder die zwarte bobbel niets zit.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jctjepkema schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:32:
[...]

Gister mijn raspberry pi 4 binnengekregen, helaas sloopte de upgrade naar Buster een paar packages die ik gebruikte.

Dus even op een ouder 16GB kaartje de boel opnieuw geinstalleerd, configuratie overgezet. Alles duurde maar en duurde maar, load averages sprongen alle kanten op. Was in eerste optiek zeer teleurgesteld. Toen ik alles geinstalleerd had en alle configuratie had overgezet een image gemaakt van het 16GB kaartje, en overgezet op het uiteindelijke doelkaartje. Alles opgelost. load averages onder de 0,10 en alles is snel en snappy.

16GB kaartje werkt in mijn pi 3 zonder problemen. Kennelijk is de pi 4 dus wat kieskeuriger.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Tadango
  • Laatst online: 12-01 11:18
De Pi 4 ondersteund een hogere SD kaart snelheid, wellicht probeert hij dat en kan je kaartje dat niet aan.

• jctjepkema
Tadango schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:56:
[...]

Geen wonder dat die niet werkt. Alle uitgangen zitten gewoon parallel. Zou me niets verbazen als er onder die zwarte bobbel niets zit.
Was maar even als voorbeeld joh... Gaat om die epoxy blob als voorbeeld. Is gewoon van google getrokken.

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 07:58
SanderH_ schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:26:
Heb momenteel al enkele maanden pihole en een Unifi Controller op mijn RPi 3 B+ runnen.

Erg tevreden over, alleen zou ik binnenkort graag aan de slag gaan met Hass.io.

Is het aan te raden om dit ook nog op mijn Pi te runnen... of denk ik toch beter aan een 2e Pi?
Exact hetzelfde. Echter na twee keer mijn SD kaart na stroom uitval corrupt te hebben was de lol er snel af.
H een oplossing gevonden dat deze elke nacht om 3:00 uur een image naar mijn NAS schrijft.

Nu draait:
VPN
Domoticz met USB naar slimme meter
Unifi Controller

Heb net de Pi 4 binnen. Kijken wat ik daar mee doe.

Ik heb ook een leuke computer..

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 09:39
Tranzy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:20:
[...]

Exact hetzelfde. Echter na twee keer mijn SD kaart na stroom uitval corrupt te hebben was de lol er snel af.
H een oplossing gevonden dat deze elke nacht om 3:00 uur een image naar mijn NAS schrijft.

Nu draait:
VPN
Domoticz met USB naar slimme meter
Unifi Controller

Heb net de Pi 4 binnen. Kijken wat ik daar mee doe.
Ik begin toch te merken dat de unifi controler net iets te zwaar is om naast meerder applicaties te draaien. Zelf draai ik unifi controler, pihole, oscam en tvheadend op 1 pi. Tvheadend is niet prettig als je live tv aanzet, maar dat gebruik ik nooit en heb het uitstaan. Maar ik merk in pihole dat m’n DNS request soms traag zijn. Als ik dan naae cpu load zie dan schiet deze soms ver boven de 2.00. Kijk ik op de pi zelf dan zie ik dat unifi controler druk bezit is met iets.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
grote_oever schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Ik begin toch te merken dat de unifi controler net iets te zwaar is om naast meerder applicaties te draaien.
Ik heb die ervaring niet. Ik heb een Pi3B+ en draai daarop: NZBGet, Bazarr, Sonarr, Radarr, Unifi Controller, Pi Hole en Samba. Hij kan dat allemaal redelijk goed bijhouden.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tranzy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:20:
[...]
Heb ik ook, heb wel een kleine aanpassing gedaan (pipe naar gzip), zodat de schijfruimte binnen de perken blijft, wordt anders wat veel met een kaartje van 32 GB.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Ik wil PiHole (en later een VPN en NAS) draaien op mijn Pi4. Nu kan ik deze alleen aansluiten via een kabel op mijn AP. De AP is bekabeld aangesloten op mijn Ziggo router. In de AP kan geen custom DNS ingevuld worden. Als ik in de ziggo router het DNS van PiHole opneem en het AP een statisch IP geef + DHCP uit gaat dan ieder apparaat dat of aan Ziggo router of aan AP gekoppeld is gebruik kunnen maken van PiHole?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:11:
Ik wil PiHole (en later een VPN en NAS) draaien op mijn Pi4. Nu kan ik deze alleen aansluiten via een kabel op mijn AP. De AP is bekabeld aangesloten op mijn Ziggo router. In de AP kan geen custom DNS ingevuld worden. Als ik in de ziggo router het DNS van PiHole opneem en het AP een statisch IP geef + DHCP uit gaat dan ieder apparaat dat of aan Ziggo router of aan AP gekoppeld is gebruik kunnen maken van PiHole?
Sterker nog : Dat is ook de bedoeling! :P

Een accesspoint is daar ook niet voor bedoeld, want die krijgt alles van je router aangeleverd en zelfs als je die statisch instelt dan zal deze altijd alleen een client zijn van de Pi-Hole DNS Server en nooit je clients vertellen welke DNS Servers ze moeten gebruiken ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

nero355 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:28:
[...]

Sterker nog : Dat is ook de bedoeling! :P

Een accesspoint is daar ook niet voor bedoeld, want die krijgt alles van je router aangeleverd en zelfs als je die statisch instelt dan zal deze altijd alleen een client zijn van de Pi-Hole DNS Server en nooit je clients vertellen welke DNS Servers ze moeten gebruiken ;)
Oké dus is het geen probleem dat ik de Pi niet direct op de Ziggo router koppel maar op de AP? Het voelt alsof deze dan pas aan het ‘einde’ van mijn netwerk zit en niet aan het begin. Is dat voor een VPN server ook geen probleem?

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:42

Pierre

Van nature lui!

Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:11:
Ik wil PiHole (en later een VPN en NAS) draaien op mijn Pi4.
Geen idee of de Pi4 voor dat laatste wel snel genoeg is.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Verwijderd

Pierre schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:47:
[...]

Geen idee of de Pi4 voor dat laatste wel snel genoeg is.
Fileserver moet toch wel lukken?

• Tranzy
Freee!! schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:03:
[...]

Heb ik ook, heb wel een kleine aanpassing gedaan (pipe naar gzip), zodat de schijfruimte binnen de perken blijft, wordt anders wat veel met een kaartje van 32 GB.
Ah dat is ook een goed idee ja. Ik heb. Een 64Gb..die had ik liggen maar hij maakt inderdaad grote images. In principe zou ik max 5 willen hebben. Dus dat wil ik scripten nog.

Was vergeten te melden dat ik ook Pi-hole heb draaien.

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:09
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:48:
[...]

Fileserver moet toch wel lukken?
Dat lijkt wel beter te gaan met de Pi4. Zie voor meer info onder andere deze post op openmediavault.org (plus de rest van het topic).

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Freee!!

Freee!!

Tranzy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:25:
[...]
Ah dat is ook een goed idee ja. Ik heb. Een 64Gb..die had ik liggen maar hij maakt inderdaad grote images. In principe zou ik max 5 willen hebben. Dus dat wil ik scripten nog.

Was vergeten te melden dat ik ook Pi-hole heb draaien.
Houd er wel rekening mee, dat de snelheid drastisch omlaag gaat als je meteen ook zipt.

EDIT:
Dit is mijn aangepaste versie van het script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
#!/bin/bash
#
# Automate Raspberry Pi Backups
#
# Usage: system_backup.sh {path} {days of retention}
#
# Below you can set the default values if no command line args are sent.
# The script will name the backup files {$HOSTNAME}.{YYYYmmdd}.img
# When the script deletes backups older then the specified retention
# it will only delete files with it's own $HOSTNAME.
#

# Declare vars and set standard values
backup_path=/mnt/backup
retention_days=3
block_size=4K

# Check that we are root!
if [[ ! $(whoami) =~ "root" ]]; then
echo ""
echo "**********************************"
echo "*** This needs to run as root! ***"
echo "**********************************"
echo ""
exit
fi

# Check to see if we got command line args
if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

# Create trigger to force file system consistency check if image is restored
touch /boot/forcefsck

# Perform backup
# dd if=/dev/mmcblk0 of=$backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img bs=4M
dd if=/dev/mmcblk0 bs=$block_size | gzip > $backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img.gzip

# Remove fsck trigger
rm /boot/forcefsck

# Delete old backups
find $backup_path/$HOSTNAME.*.img.gzip -mtime +$retention_days -type f -delete

[ Voor 60% gewijzigd door Freee!! op 27-06-2019 22:12 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Tranzy
Freee!! schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:08:
[...]

Houd er wel rekening mee, dat de snelheid drastisch omlaag gaat als je meteen ook zipt.

EDIT:
Dit is mijn aangepaste versie van het script:
...
Ik had het script nog niet doorgenomen maar zie een standaard retention van 3 dagen. Dat is voldoende en heb genoeg ruimte op mijn NAS.

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:39:
Oké dus is het geen probleem dat ik de Pi niet direct op de Ziggo router koppel maar op de AP? Het voelt alsof deze dan pas aan het ‘einde’ van mijn netwerk zit en niet aan het begin. Is dat voor een VPN server ook geen probleem?
In jouw situatie maakt dat allemaal niet uit : Gewoon aansluiten waar je de ruimte ervoor hebt :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Freee!!

Freee!!

Tranzy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:57:
[...]
Ik had het script nog niet doorgenomen maar zie een standaard retention van 3 dagen. Dat is voldoende en heb genoeg ruimte op mijn NAS.
Mijn aanpassingen zijn de extra regel 16 (maakt veranderen van block size iets gemakkelijker), aanpassing van de hard coded blocksize en pipe naar gzip met aangepaste naamgeving in regel 42 en aangepaste naamgeving in regel 46.

[ Voor 5% gewijzigd door Freee!! op 27-06-2019 23:52 ]

• Bent
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02-2025
Magic schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:06:
[...]

Gister mijn raspberry pi 4 binnengekregen, helaas sloopte de upgrade naar Buster een paar packages die ik gebruikte.

Dus even op een ouder 16GB kaartje de boel opnieuw geinstalleerd, configuratie overgezet. Alles duurde maar en duurde maar, load averages sprongen alle kanten op. Was in eerste optiek zeer teleurgesteld. Toen ik alles geinstalleerd had en alle configuratie had overgezet een image gemaakt van het 16GB kaartje, en overgezet op het uiteindelijke doelkaartje. Alles opgelost. load averages onder de 0,10 en alles is snel en snappy.

16GB kaartje werkt in mijn pi 3 zonder problemen. Kennelijk is de pi 4 dus wat kieskeuriger.
Bedoel je dat de upgrade van stretch naar Buster een aantal packages sloopte, maar dat toen je gewoon een clean Buster install deed, en daarna weer alle packeges ed hebt geinstalleerd en geconfigureerd dat het wel allemaal weer werkte?

Of zijn er echt (python) packages die niet (nog) niet werken in Buster?

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 09:39
rens-br schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:56:
[...]

Ik heb die ervaring niet. Ik heb een Pi3B+ en draai daarop: NZBGet, Bazarr, Sonarr, Radarr, Unifi Controller, Pi Hole en Samba. Hij kan dat allemaal redelijk goed bijhouden.
Grappig, toch eens onderzoeken waar het vandaan komt. Want je draait er inderdaad meer op dan wat ik heb. Laat je files wegschrijven op een NAS? want je combinatie met NZBGet, Bazarr, Sonarr, Radarr is best een goede combi.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
grote_oever schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:09:
Want je draait er inderdaad meer op dan wat ik heb. Laat je files wegschrijven op een NAS? want je combinatie met NZBGet, Bazarr, Sonarr, Radarr is best een goede combi.
Ik laat dat wegschrijven op een 'NAS'. Ik schrijf het gewoon naar dezelfde Pi toe. Daaraan heb ik een aantal externe HDD's hangen en die worden via Samba weer geshared met het netwerk.

• Magic
  • Niet online
Bent schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:25:
[...]

Bedoel je dat de upgrade van stretch naar Buster een aantal packages sloopte, maar dat toen je gewoon een clean Buster install deed, en daarna weer alle packeges ed hebt geinstalleerd en geconfigureerd dat het wel allemaal weer werkte?

Of zijn er echt (python) packages die niet (nog) niet werken in Buster?
Ik had niet echt zin in te troubleshooten, maar zowel dsmr-reader als unifi controller wilden niet meer starten. In retrospect vermoed ik dat dsmr-reader via python 2.7 wilde starten i.p.v. de vereiste 3.x. In ieder geval werkte een schone install van beide applicaties binnen buster prima :)

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Ik heb nog wat andere dingen geprobeerd met m'n Pi Zero W, maar ook een extern toetsenbord (niets bijzonders, oud dingetje) powered hij niet. Numlock/capslock pakt gaan ook niet branden. Als ik een metertje ertussen hang krijg ik ook heel weinig eruit.

Het is wel gelukt om er af en toe wat uit te krijgen maar het lijkt dat de Pi heel erg kieskeurig is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LU1akZo.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z9HVHEn.png

Verwijderd

Weet iemand of er voor de Pi 4 al ergens een heatsink te bestellen is?

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:32

GeeBee

Oddball

Je gebruikt toch gewoon een heatsink van 1 cm2 die je anders op een Pi3 zou plakken?

[ Voor 26% gewijzigd door GeeBee op 28-06-2019 23:11 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:51:
Heb destijds bij Conrad een haffel passende heatsinks besteld, iets meer hoogte en iets ruimer dan de standaard.

Of idd een koperen variant van de Rpi3 inzetten

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 16:30

SebasFM

BOFH

Pimoroni verkoopt grote heatsinks die i.c.m. hun eigen behuizingen precies passen.

Verwijderd

SebasFM schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:49:
[...]

Pimoroni verkoopt grote heatsinks die i.c.m. hun eigen behuizingen precies passen.
Thanks!
https://shop.pimoroni.com...-4?variant=29210100105299

Helaas is de heatsink uitverkocht. De Pi4 is idle al erg warm en kan dus wel een heatsink gebruiken.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Gister een Raspberry PI 3 Model A+ gekocht, ik wilde Windows 10 IOT installeren, doe het gewoon via de basis installer van Microsoft, het flashen lijkt gewoon goed te zijn, de partities worden netjes aangemaakt, echter de Raspberry boot niet. Vervolgens Noob erop gezet, dit boot netjes (gaat nog wel wat mis met de wifi vermoed ik), kortom technisch lijkt het apparaatje het te doen.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

• DukeBox
  • Laatst online: 21:38
raptorix schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:53:
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ja, niet compatibel met win10 iot.
Alleen de b+ wordt ondersteund.

Dit heeft te maken met te weinig geheugen, de 512MB heb je niet volledig tot je beschikking omdat daar nog hardware reserveringen en gpu afgaan.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Dank, scheelt veel uitzoek werk 🤗

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:39:
[...]

Thanks!
https://shop.pimoroni.com...-4?variant=29210100105299

Helaas is de heatsink uitverkocht. De Pi4 is idle al erg warm en kan dus wel een heatsink gebruiken.
De PoE HAT heeft een fan aan boord en kan ook voor de Pi4 gebruikt worden.

• Magic
  • Niet online
Ik heb nu een heatsink er op geplakt welke ik ooit van de ramchips van een oude videokaart heb geoogst, een flink stuk groter dan de standaard heatsinks, maar hij wordt zo warm dat ik hem niet aan kan raken als hij een poosje draait, en dat is als hij praktisch idle is.

ik heb op mijn pi3 altijd zo'n heatsink case van aliexpress gehad, en die werkte prima

Afbeeldingslocatie: https://www.logicware.com.au/assets/full/8178.jpg

Ik hoop dat ie een beetje vlot beschikbaar komt voor de pi4, anders ben ik in staat om er een stuk af te slijpen, het is net aan de usb/ethernetpoort dat het niet past ;(

Verwijderd

Magic schreef op maandag 1 juli 2019 @ 08:37:
[...]

Ik heb nu een heatsink er op geplakt welke ik ooit van de ramchips van een oude videokaart heb geoogst, een flink stuk groter dan de standaard heatsinks, maar hij wordt zo warm dat ik hem niet aan kan raken als hij een poosje draait, en dat is als hij praktisch idle is.

ik heb op mijn pi3 altijd zo'n heatsink case van aliexpress gehad, en die werkte prima

[Afbeelding]

Ik hoop dat ie een beetje vlot beschikbaar komt voor de pi4, anders ben ik in staat om er een stuk af te slijpen, het is net aan de usb/ethernetpoort dat het niet past ;(
Ja, idd. Eigenlijk is de Pi 4 standaard al te warm. Ik heb het een beetje in de gaten gehouden en het schommelt tussen de 73 en 75 graden zonder heatsink etc.

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

ik zie dat er al verkopers op ebay zijn die beweren dat ze deze "radiators" kunnen leveren voor de RPI4

ik heb er nu ook zo lullig klein koperen blokje opzitten en zelfs idle kan je die haast niet vast pakken dus ik zit ook zeker over deze "radiator" te denken?

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• Magic
  • Niet online
copywizard schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:15:
[...]

ik zie dat er al verkopers op ebay zijn die beweren dat ze deze "radiators" kunnen leveren voor de RPI4

ik heb er nu ook zo lullig klein koperen blokje opzitten en zelfs idle kan je die haast niet vast pakken dus ik zit ook zeker over deze "radiator" te denken?
Zolang de afbeeldingen niet matchen met de omschrijving ga ik er van uit dat het niet klopt :)

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 16:34
Boost9898 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:26:
Ik heb nog wat andere dingen geprobeerd met m'n Pi Zero W, maar ook een extern toetsenbord (niets bijzonders, oud dingetje) powered hij niet. Numlock/capslock pakt gaan ook niet branden. Als ik een metertje ertussen hang krijg ik ook heel weinig eruit.

Het is wel gelukt om er af en toe wat uit te krijgen maar het lijkt dat de Pi heel erg kieskeurig is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat sommige roms niet in real-time gaan lopen op een zero hoeft niet aan het kaartje te liggen maar aan het feit dat de Zero eigenlijk helemaal niet zo krachtig is.
Hier draaiden sommige roms zelfs vierkant op een Raspberry Pi 3b+ of een 3a+ en een Zero heeft heel wat minder rekenkracht.

Wat voor voeding gebruik je voor de raspberry pi?

De Raspberry Pi Zero W levert niet heel veel stroom aan de USB kant.
Er wordt dan meestal ook aangeraden om een powered usb hub te gebruiken als je een HUB connecteert.

En het ene keyboard is het andere niet. Ik heb hier ook wel eens last gehad dat een oud keyboard niet werkte omdat hij blijkbaar teveel stroom vereiste.

Op je eerste foto zit het voor zover ik kan zien goed aangesloten (indien de micro-usb connector aan de linkse kant van de power adapter komt)

Op die 2e foto zit je USB hub gekoppeld aan de Power-in van je raspberry pi?

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-01 12:07
[...]

[Afbeelding]

Zoiets leek mij ook leuk, maar hoe zit het eigenlijk met die fans? Begreep dat je niet zomaar elke fan op de GPIO pins kon aansluiten omdat dat problemen kon geven bij het uitzetten van de pi? Iets met stroom die opgewekt en terug geleverd wordt op de pins.

• Magic
  • Niet online
Itrme schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:43:
[...]

Zoiets leek mij ook leuk, maar hoe zit het eigenlijk met die fans? Begreep dat je niet zomaar elke fan op de GPIO pins kon aansluiten omdat dat problemen kon geven bij het uitzetten van de pi? Iets met stroom die opgewekt en terug geleverd wordt op de pins.
Ik heb zelf de fanloze versie, die houd onder stressed load mijn pi3 ruim onder de 55 graden, idle onder de 40 wat ik zeer acceptabel vind.

Wat betreft de fan kan ik me er wat bij voorstellen, een electromotor werkt immers als een dynamo wanneer je hem zelf rond zou draaien of als hij "nadraait" bij uitzetten. Misschien zou een extra diode ertussen wel zo veilig zijn, maar ik heb geen idee in hoeverre dit een risico is. Misschien kan iemand met wat meer electro kennis daar wat over roepen :)

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
blijkbaar is geekworm de officiele leverancier van die "radiator" dingen zei noemen het zelf raspberry armor

https://geekworm.com/collections/raspberry-pi-4

even in de gaten houden of die komen met een "armor" voor de rpi4 eventueel te combineren met hun X820 platform voor de nieuwe RPI4 dan heb je sata/ssd support in en nette case

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Verwijderd

Ik wil een ledstrip met 24 ledjes aansluiten op de gpio pinnen van de pi. Ervan uitgaande dat elk ledje 60ma verbruikt, kom ik aan 1,4a. Ik vermoed dat ik geen 1,4 ampere over de gpio pinnen kan sturen? Ik sluit + en - op een externe stroombron en data op een gpio pin?

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:26
Eerst eens kijken of iemand mij een hint kan geven :)
Ik merkte dat er iets niet goed ging met mijn rasp nadat ik een vpn op wilde zetten.

Kreeg geen verbinding.
In eerste instantie gekeken of dit probleem in mijn poort forwarding zat of in het veranderen van mijn IP-adres.

Dit beide niet het geval.
Aangezien ik al even niet had ingelogd ook gelijk maar de boel ge-update.

Tot zover...

Na een reboot wordt de rasp niet wakker en krijg geen verbinding.
Nu heb ik hem aangesloten op de tv om te kijken wat er mis gaat.

Maar hij zit dus in een emergency mode waar ik hem niet meer uitkrijg :s
Ik moet nu inloggen en bij journalctl -xb kom de system logs te kijken maar die geven niks.

Is de rasp nog te redden ?

2250 WP Zuid PVoutput

Verwijderd

Ik heb mijn Pi binnen en ondertussen Pi-hole en Pi VPN werkend. Stom genoeg heb ik in Pi VPN de Google DNS genomen ipv het IP van Pi-hole dus alles werkt behalve addblocking via VPN. Daarom wil ik deze alsnog aanpassen maar dat krijg ik niet voor elkaar.

Als ik in /etc/openvpn/server.conf de regel push "dhcp-option DNS 8.8.8.8 aan pas naar mijn Pi-hole IP dan krijg ik 'permission denied. Geen schrijfrechten neem ik aan.

Vreemd genoeg lees ik niemand die dat meldt als er over bovenstaande oplossing wordt geschreven.

Het aanpassen van /etc/dnsmasq.conf lukt ook niet, want de regels die naar 'listen address' verwijst bestaat bij mij helemaal niet.

Het is ongetwijfeld iets knulligs, maar hoe krijg ik (zonder reinstall pi VPN) het DNS aangepast?

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:15:
[...]
Het is ongetwijfeld iets knulligs, maar hoe krijg ik (zonder reinstall pi VPN) het DNS aangepast?
sudo nano /etc/openvpn/server.conf :?

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:22
Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:21:
Ik wil een ledstrip met 24 ledjes aansluiten op de gpio pinnen van de pi. Ervan uitgaande dat elk ledje 60ma verbruikt, kom ik aan 1,4a. Ik vermoed dat ik geen 1,4 ampere over de gpio pinnen kan sturen? Ik sluit + en - op een externe stroombron en data op een gpio pin?
Kijkende naar de datasheet van de compute modules, kan iedere gpio pin op 3.3v los maximaal 17 mA slurven. Echter zou er geen beveiliging zijn waardoor je meer kan trekken totdat er iets kapot gaat.
Verder was in ieder geval op de eerdere modellen de 3.3v lijn niet in staat om in totaal meer dan 50mA te leveren (voor zover ik dit op internet kan vinden), maar dat zie ik nergens in de datasheet terug. 1.4 ampère is in ieder geval veel teveel kan ik je garanderen...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:07
[...]

[Afbeelding]
Mooi spul, het probleem met die dingen is dat je je wifi / bt antenne ook fijn afschermt.

Repareren doe je zo.

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-01 20:45
Vraagje die hopelijk mensen hier weten. Gezocht maar niet gevonden. Ik heb nog een 400gb SD kaart van Sandisk liggen, maar wat zal de max opslag capaciteit zijn van de Pi4? Wat voor de slot heeft het?

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

• Freee!!

Freee!!

bobberg schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:13:
Vraagje die hopelijk mensen hier weten. Gezocht maar niet gevonden. Ik heb nog een 400gb SD kaart van Sandisk liggen, maar wat zal de max opslag capaciteit zijn van de Pi4? Wat voor de slot heeft het?
SD-kaartjes hebben allemaal dezelfde vorm en fysieke grootte met standaard aansluitingen, dus ik snap je vraag niet.

• bobberg
  • Laatst online: 11-01 20:45
Freee!! schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:23:
[...]

SD-kaartjes hebben allemaal dezelfde vorm en fysieke grootte met standaard aansluitingen, dus ik snap je vraag niet.
Eigenlijk dus of het slot SDHC (32gb max) of SDXC (64gb+) ondersteund?

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

• Magic
  • Niet online
Sine schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:08:
[...]

Mooi spul, het probleem met die dingen is dat je je wifi / bt antenne ook fijn afschermt.
Dat zou je denken, maar ik heb er geen nadelige effecten van ondervonden. Nu is de wifi van de 3b sowieso niet geweldig, misschien dat de 3b+ een groter verschil meemaakt.
bobberg schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:34:
[...]

SDXC is gewoon ondersteund, maar als je NOOBS gebruikt moet je even een tooltje downloaden om onder windows je kaartje als fat32 te formatteren.
Vraag is of je zo'n kaartje wel moet willen, het OS en vrijwel alles wat je er op wil installeren heeft aan 32GB meer dan voldoende ruimte en je houd dan nog bakken ruimte over voor eventuele wear leveling. Data zou ik meer toevertrouwen aan een USB stick of externe ssd/hdd.

[ Voor 16% gewijzigd door Magic op 02-07-2019 08:58 ]

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:22
Lekker... Mijn bestelling van de raspi 4 4gb bij kiwi heeft flinke vertraging. Toen ik hem bestelde (de ochtend toen het nieuws bekend werd) was de verwachte levertijd nog 4-5 werkdagen. Net ontvang ik dit mailtje:
Beste relatie,

Je ontvangt deze e-mail omdat je een 2GB of 4GB versie van de nieuwe Raspberry Pi 4 bij ons in bestelling hebt staan.

Van onze leverancier krijgen wij regelmatig updates over wanneer wij nieuwe voorraad mogen verwachten. Deze informatie updaten wij in ons systeem en wordt dan ook in de webshop weergegeven.

Helaas hebben wij de afgelopen week steeds de verwachte leverdatum zien opschuiven en de laatste update spreekt zelfs over mogelijke leveringen vanaf 22 juli. Wanneer exact, en belangrijker nog hoeveel wij binnen zullen krijgen is momenteel niet bekend. Wij hopen vanaf 22 juli backorders uit te kunnen gaan leveren, maar wij kunnen momenteel geen garanties bieden.

Wij betreuren de huidige situatie ten zeerste en doen ons uiterste best om zo snel mogelijk voorraad los te kunnen peuteren bij onze leverancier.

Onze excuses voor het ongemak. Hopende je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Het Kiwi Electronics Team

• nero355

nero355

Sine schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:08:
Geen probleem als je alleen de RJ45 poort gebruikt! :+

En anders die WiFi antenne mod gebruiken die laatst werd gepost ;)
bobberg schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:13:
Een SDXC slot heeft een limiet van 2 TB dus leef je uit! :)

Zit zelf ook aan zoiets te denken als een soort 24/7 Muziek NAS achtig apparaat...
bobberg schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:34:
Helemaal juist! d:)b

Verwijderd

Pibow Coupé 4 & Pi 4 Heatsink zijn weer op voorraad bij Pimoroni

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2019 18:08 ]

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:28
Robbiedobbie schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:16:
Lekker... Mijn bestelling van de raspi 4 4gb bij kiwi heeft flinke vertraging. Toen ik hem bestelde (de ochtend toen het nieuws bekend werd) was de verwachte levertijd nog 4-5 werkdagen. Net ontvang ik dit mailtje:
[...]
"Beste relatie"... hoe persoonlijk zeg.
Ik heb afgelopen dinsdag de 2GB versie besteld bij mchobby.be, een mij tot voor kort totaal onbekende site van onze -blijkbaar- Waalse vrienden. Maandag kon ik hem gaan afhalen in het postkantoor. Wat ik nog steeds niet gedaan heb trouwens, leve de 'ruime' openingsuren van bpost.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:21
Heeft iemand al een kleine NAS behuizing gevonden waar je de Raspberry Pi 4 in kunt doen en vervolgens via USB 3 2 laptop schijfjes kunt aansluiten? Dit samen met Freenas of iets dergelijke lijkt me dit een mooie goedkope NAS. Ik zoek dus eigenlijk voor de mooi echt een behuizing. Ik kan natuurlijk een Raspberry Pi 4 behuizing doen en 2x externe USB3 HDD nemen en dan aan elkaar knopen. Maar ik wil eigenlijk 1 geheel (zonder tywraps).

Vergat erbij te melden dat ik zelf deze 3d printed case had gevonden.
https://hackaday.com/2018...nas-with-dual-drive-bays/

De Pi4 is vooral anders bij de HDMI meen ik maar daar voorzie ik niet echt een probleem in. De UTP is minimaal of een heel klein beetje aanpassen.

De ventilator is beetje jammer maar wil zelf groter koelblok gebruiken en kijken voor grotere fan of passief (even kijken hoe dat gaat).

En nog een edit. Eigenlijk moet ik werken maar ja kwam het tegen en dan toch weer doorzoeken.... 8)

Kwam deze 3d print case tegen. Ik zei eigenlijk geen problemen bij dit model. De STL is zelfs zo te downloaden. https://www.myminifactory...t-raspberry-pi3-nas-54856

Is het al bekend of 2 simpele laptopschijfjes op de USB 3 van de Raspberry Pi 4 goed kunnen werken (voeding?) Met de Raspberry Pi 3 heb ik dit een paar keer met succes gedaan. Was wel opletten welke modellen (zuinige schijfjes).

[ Voor 55% gewijzigd door Cave_Boy op 03-07-2019 07:43 ]

Verwijderd

Ik merk dat browsen via Chromium traag verloopt op mijn Pi4. Het is niet de internet snelheid maar meer de mate hoe vloeiend het browsen gaat. Mijn Pi zit rond de 70C idle met behuizing met deksel er op. Zou het om throttling kunnen gaan of is jullie ervaring dat standaard browsen op de Pi niet 100% vloeiend gaat? Dat had ik, gezien de performance verbeteringen van de Pi4, namelijk niet verwacht.

Heb wel een case met fan genomen maar die maakt meer lawaai dan een ventilator waarmee je een fabriekshal kunt koelen 8)7

Wellicht dat de nieuwe firmware helpt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2019 09:10 ]

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:16
Slurpgeit schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:42:
Cool, heb als test de 1GB RP4 gekocht. Kijken wat de performance gaat zijn met Wireguard als VPN :).
Als iemand het zich nog afvraagt, ik heb Wireguard (met PSK, en pi-hole) up and running op de Pi 4 op een 200/200 lijntje. Vanaf kantoor (100Mbit) haal ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8386523480.png

Ter referentie, dit is zonder VPN:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/8386526907.png

Wget:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
wget http://speed.transip.nl/1gb.bin
--2019-07-03 12:01:22--  http://speed.transip.nl/1gb.bin
Resolving speed.transip.nl (speed.transip.nl)... 149.210.210.109, 2a01:7c8:1337::100
Connecting to speed.transip.nl (speed.transip.nl)|149.210.210.109|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1073741824 (1.0G) [application/octet-stream]
Saving to: ‘1gb.bin’

1gb.bin                                          100%[================================================================================================================>]   1.00G  9.96MB/s    in 1m 47s  

2019-07-03 12:03:08 (9.61 MB/s) - ‘1gb.bin’ saved [1073741824/1073741824]

Heb niet echt vergevorderde tests ofzo gedaan intern, maar daar kwam het rond de 150Mbit uit :).

[ Voor 4% gewijzigd door Slurpgeit op 03-07-2019 12:13 ]

• tweakhunter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-01 13:56
Ik heb 500mbit al werkend gezien op mijn Pi4 met wireguard

• Slurpgeit
Ja zoveel internet heb ik niet thuis ;).

• Freee!!

Freee!!

Slurpgeit schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:42:
Ja zoveel internet heb ik niet thuis ;).
Dan probeer je het met intranet :?

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:28
Cave_Boy schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:24:
Heeft iemand al een kleine NAS behuizing gevonden waar je de Raspberry Pi 4 in kunt doen en vervolgens via USB 3 2 laptop schijfjes kunt aansluiten? Dit samen met Freenas of iets dergelijke lijkt me dit een mooie goedkope NAS. Ik zoek dus eigenlijk voor de mooi echt een behuizing. Ik kan natuurlijk een Raspberry Pi 4 behuizing doen en 2x externe USB3 HDD nemen en dan aan elkaar knopen. Maar ik wil eigenlijk 1 geheel (zonder tywraps).
Ik ben ook aan het kijken om de RPI4 in te zetten als NAS.
FreeNAS zie ik al niet goedkomen als ik de hardware requirements zie. Ik dacht OpenMediaVault te gebruiken, daar is men al volop bezig de RPI4 te testen.

• Slurpgeit
Freee!! schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:44:
[...]

O, sorry, ik wist niet dat ik in dienst was van Tweakers om wetenschappelijk onderbouwde tests te doen.

Ik heb simpelweg een VPN servertje op de Pi4 geknald en wilde graag even de real world use-case resultaten met jullie delen, mocht iemand zich afvragen of het voor hem / haar een plausibele optie is. Als je echt geïnteresseerd bent in de theoretische doorvoersnelheid binnen een lokaal netwerk wil ik met alle liefde een testsetupje maken en het nakijken, maar met zo'n antwoord ben ik toch geneigd te zeggen "zoek het zelf maar uit".

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-01 14:00

Vergat erbij te melden dat ik zelf deze 3d printed case had gevonden.
https://hackaday.com/2018...nas-with-dual-drive-bays/

De Pi4 is vooral anders bij de HDMI meen ik maar daar voorzie ik niet echt een probleem in. De UTP is minimaal of een heel klein beetje aanpassen.

De ventilator is beetje jammer maar wil zelf groter koelblok gebruiken en kijken voor grotere fan of passief (even kijken hoe dat gaat).

En nog een edit. Eigenlijk moet ik werken maar ja kwam het tegen en dan toch weer doorzoeken.... 8)

Kwam deze 3d print case tegen. Ik zei eigenlijk geen problemen bij dit model. De STL is zelfs zo te downloaden. https://www.myminifactory...t-raspberry-pi3-nas-54856

Is het al bekend of 2 simpele laptopschijfjes op de USB 3 van de Raspberry Pi 4 goed kunnen werken (voeding?) Met de Raspberry Pi 3 heb ik dit een paar keer met succes gedaan. Was wel opletten welke modellen (zuinige schijfjes).
Geen behuizing, maar wel een nette oplossing om twee schijven aan te sluiten zonder tie-wraps oid:

https://geekworm.com/coll...d-storage-expansion-board

Of zoiets, dan heb je een Pi achtige oplossing (wel voor een enkele schijf), maar met behuizing erbij:

https://www.hardkernel.com/shop/odroid-hc2-home-cloud-two/

[ Voor 4% gewijzigd door tsjoender op 03-07-2019 12:53 ]

• Cave_Boy
teaser schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:47:
[...]

FreeNAS zie ik al niet goedkomen als ik de hardware requirements zie. Ik dacht OpenMediaVault te gebruiken, daar is men al volop bezig de RPI4 te testen.
Hmm dankje voor de tip.

• Freee!!

Freee!!

teaser schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:47:
[...]
Ik gebruik OpenMediaVault op de RPi3B+, werkt uitstekend, ook eens kijken wat zijn met de 4 kunnen, bedankt.

• tweakhunter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-01 13:56
Nope, heb 500Mbit glasvezel
Freee!! schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:44:
[...]

• Cave_Boy
tsjoender schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:50:
[...]

Geen behuizing, maar wel een nette oplossing om twee schijven aan te sluiten zonder tie-wraps oid:

https://geekworm.com/coll...d-storage-expansion-board

Of zoiets, dan heb je een Pi achtige oplossing (wel voor een enkele schijf), maar met behuizing erbij:

https://www.hardkernel.com/shop/odroid-hc2-home-cloud-two/
Ziet er mooi uit. Jammer dat er geen behuizing bijgenomen kan worden.
Heb zelf denk ook liever op elkaar inplaats van naast elkaar.

• Dreamvoid
  • Niet online
Mijn plan is nu eigenlijk om een standaard RPi4 behuizing simpelweg met tape/klitteband op een externe Seagate/Maxtor 4TB drive te drukken. Je zit toch al te klooien met USB kabeltjes, dus echt mooi afgewerkt wordt het nooit.

Tweede afweging is nog: komt het OS op een SD kaartje (onbetrouwbaar) of op de HDD (maar dan kan je powersaving/spindown vergeten)
Die externe 2.5" drives trekken piekwaardes van zo'n 4.5W uit de USB, dus met twee daarvan plus nog de Pi zelf van ~8W zal je het met de standaard RPi4 voeding van 15.3W waarschijnlijk niet redden.

Ik vermoed dat het qua stroomverbruik en kosten zinniger is om 1x 4TB (die zijn iets van 100 euro,
Seagate Expansion Portable of Maxtor M3 Portable) te nemen dan twee van die iets zuinigere/platte 2 TB Seagate Backup Plus Slim drives (70 euro elk).

Ik heb begrepen dat RPi4 support pas komt met Open Media Vault 5?

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 03-07-2019 13:10 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51

mphilipp

Romanes eunt domus

Heeft iemand al een kleine NAS behuizing gevonden waar je de Raspberry Pi 4 in kunt doen en vervolgens via USB 3 2 laptop schijfjes kunt aansluiten? Dit samen met Freenas of iets dergelijke lijkt me dit een mooie goedkope NAS.
Ik heb het nooit geprobeerd. maar FreeNAS op een Pi lijkt me een beetje tricky. ZFS is best leuk, maar leunt enorm op CPU en memory. hoe meer hoe beter. Dus zo'n paaitje gaat volgens mij lekker stotteren.

Persoonlijk zou ik nooit een NAS op een Pi draaien, maar ik heb andere eisen en die zijn gewoon niet te verenigen met zo'n relatief zwak platform.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Dreamvoid
  • Niet online
Nou ja, de RPi4 is een krachtiger platform dan 90% van de NASsen in de Pricewatch :)

Maar FreeNAS is idd niet echt de ideale keuze. Draait ook enkel op x86...

[ Voor 31% gewijzigd door Dreamvoid op 03-07-2019 13:49 ]

• Cave_Boy
mphilipp schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:25:
[...]

Ik heb het nooit geprobeerd. maar FreeNAS op een Pi lijkt me een beetje tricky. ZFS is best leuk, maar leunt enorm op CPU en memory. hoe meer hoe beter. Dus zo'n paaitje gaat volgens mij lekker stotteren.

Persoonlijk zou ik nooit een NAS op een Pi draaien, maar ik heb andere eisen en die zijn gewoon niet te verenigen met zo'n relatief zwak platform.
Heb zelf Synology draaien maar ik ken een paar die momenteel een vergelijkbaar iets hebben staan dat stuk meer stroom gebruikt, groter is en of veel minder presteert.

Ik heb nog niet elke benchmark bekeken maar als de Pi 4 idd bijna de netwerkkaart kan voltrekken kan het best een serieus concurrent voor de NAS wereld worden ben ik bang. Voor de software.. even geduld. Ik dacht FreeNAS maar had me daar nog niet diep in ingelezen. Open media lijkt op dit moment de beste optie maar wel eerst afwachten op de update dat hij versie 4 ondersteunt.

Benodigdheden voor simpele file opslag:
Simpele case
RP 4
HDD's
USB naar SATA (per HDD)

Zal me niks verbazen als er doe het zelf pakketjes uitkomen. Maar nogmaals dan moet de performance voldoende zijn.

• Freee!!

Freee!!

Cave_Boy schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:37:
[...]

Heb zelf Synology draaien maar ik ken een paar die momenteel een vergelijkbaar iets hebben staan dat stuk meer stroom gebruikt, groter is en of veel minder presteert.

Ik heb nog niet elke benchmark bekeken maar als de Pi 4 idd bijna de netwerkkaart kan voltrekken kan het best een serieus concurrent voor de NAS wereld worden ben ik bang. Voor de software.. even geduld. Ik dacht FreeNAS maar had me daar nog niet diep in ingelezen. Open media lijkt op dit moment de beste optie maar wel eerst afwachten op de update dat hij versie 4 ondersteunt.

Benodigdheden voor simpele file opslag:
Simpele case
RP 4
HDD's
USB naar SATA (per HDD)

Zal me niks verbazen als er doe het zelf pakketjes uitkomen. Maar nogmaals dan moet de performance voldoende zijn.
Naar ik heb begrepen van de eerste testen (OpenMediaVault), is de performance van de RPi4 zeer acceptabel voor een NAS, zelfs volgens tkaiser (die terecht behoorlijk afgaf op de RPi3B+ als NAS).

Verwijderd

Slurpgeit schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:05:
Als iemand het zich nog afvraagt, ik heb Wireguard (met PSK, en pi-hole) up and running op de Pi 4 op een 200/200 lijntje. Vanaf kantoor (100Mbit) haal ik dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een stuk beter dan mijn Pi4 met OpenVPN en Pi-hole.Daar duurt het meer dan 1 minuut voordat nu.nl laadt als ik via VPN verbonden ben, zowel via iPad en S10. Heb geen idee waar het door komt maar het is niet vooruit te branden. Is een versie installatie die ik volledig met de tutorial doorlopen heb met 2048bit beveiliging.

• Slurpgeit
Ja, OpenVPN is gewoon heel erg CPU intensive. Op mijn router was het verschil tussen OpenVPN en Wireguard al 3 vs 13 Mbit (en dat is gewoon een oud dualcore ARM cputje).

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Cave_Boy schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:37:
[...]
Ik heb nog niet elke benchmark bekeken maar als de Pi 4 idd bijna de netwerkkaart kan voltrekken kan het best een serieus concurrent voor de NAS wereld worden ben ik bang
Het gaat me niet om netwerkthroughput, maar memory. ZFS is ERG memoryhungry. En dat is een understatement. En er wordt ook best hard gerekend.

Ik heb een zelfbouwnas, en ik doe er dingen op die volgens puristen niet op een nas 'mogen', dus zaken als torrents/usenet downloaden en uitpakken etc. Als er eea aan het downloaden is en ik ga grote bestanden verplaatsen, merk ik al dat het langzamer gaat op mijn 'grote' machine met 16Gb RAM en i7 (had ik over, zat in mijn oude desktop). En ik weet ook niet wat voor snelheden je haalt bij USB attached storage.
Maar als low-budget oplossing zal het best werken. Kleine Synology en vergelijkbare systemen zijn ook niet altijd snelheidswonders en als je er teveel op draait, gaat ie ook op zijn knieën. Vandaar dat ik indertijd gekozen heb voor een eigen systeem bouwen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Slurpgeit schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:19:
Ja, OpenVPN is gewoon heel erg CPU intensive. Op mijn router was het verschil tussen OpenVPN en Wireguard al 3 vs 13 Mbit (en dat is gewoon een oud dualcore ARM cputje).
Mag ik even inhaken met een vraag die ik eerder al stelde: de Pi4 CPU zou AES extensies hebben, waardoor in theorie VPN zaken sneller afgehandeld worden, net als de video codecs die hij met hardware acceleratie zou afhandelen.

Zou je anders OpenVPN opnieuw moeten compilen op de Pi4? Weet iemand hoe zoiets werkt en of/hoe je kunt controleren dat ie ze gebruikt?

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik weet niet hoe het bij OpenVPN gaat, maar met strongSwan wordt de XFRM stack van de kernel gebruikt, dus als die support voor AES-NI ingebakken heeft dan wordt het gebruikt.

https://www.cyberciti.biz...-enabled-on-linux-system/

• Slurpgeit
Overigens zie ik nergens iets van AES support staan bij de Pi CPU:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@pi-wireguard:~ # cat /proc/cpuinfo
processor   : 0
model name  : ARMv7 Processor rev 3 (v7l)
BogoMIPS    : 108.00
Features    : half thumb fastmult vfp edsp neon vfpv3 tls vfpv4 idiva idivt vfpd32 lpae evtstrm crc32 
CPU implementer : 0x41
CPU architecture: 7
CPU variant : 0x0
CPU part    : 0xd08
CPU revision    : 3

Dus vraag me af of de huidige raspbian versie het al wel ondersteund.

• Dreamvoid
  • Niet online
Het zou toch een ARMv8 moeten zijn ipv ARMv7?

Geen crypto support blijkbaar: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=243410

[ Voor 50% gewijzigd door Dreamvoid op 03-07-2019 15:59 ]

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 20:46
Is een heatsink een aanrader? Wil zelf een Pi4 gaan halen om eens wat te klooien met een Minecraft Server maar ook om bijvoorbeeld Home Assistant en/of PiHole te installeren.
Zie de laatste tijd veel reacties over een heatsink of ander koelertje, maar is dat perse nodig? Gaat de Pi bij bijv. 80 graden al throttlen?

• Slurpgeit
Dreamvoid schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:51:
Het zou toch een ARMv8 moeten zijn ipv ARMv7?

Geen crypto support blijkbaar: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=243410
Hmm goed punt. Even op onderzoek uit.

Edit: is een raspbian dingetje blijkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Slurpgeit op 03-07-2019 16:11 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik bedenk me net dat dit ws komt doordat Raspbian in 32-bit draait (=ARMv7 instructieset) en niet in 64-bit (ARMv8).

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20

Arjan A

Cenosillicafoob

michaelw1998 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:02:
Is een heatsink een aanrader? Wil zelf een Pi4 gaan halen om eens wat te klooien met een Minecraft Server maar ook om bijvoorbeeld Home Assistant en/of PiHole te installeren.
Zie de laatste tijd veel reacties over een heatsink of ander koelertje, maar is dat perse nodig? Gaat de Pi bij bijv. 80 graden al throttlen?
Check het FP-artikel hier even: nieuws: Raspberry Pi 4 krijgt nieuwe firmware om temperatuur te verlagen

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Magic
  • Niet online
Slurpgeit schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:07:
[...]

Hmm goed punt. Even op onderzoek uit.

Edit: is een raspbian dingetje blijkbaar.
Toch is het wel flink sneller geworden, ik maak via sftp een backup van mijn systeem, en waar dat op de pi3 met gigabit ethernet dongle nog stokte op zo'n 14 a 15MB/s, gaat het nu met zo'n 60MB/s. Daarbij is de CPU dan wel maximaal bezig.

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik denk dat je voor crypto dingetjes dan beter een Orange Pi 3 kan nemen, helaas.

• Magic
  • Niet online
Dreamvoid schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:21:
Ik denk dat je voor crypto dingetjes dan beter een Orange Pi 3 kan nemen, helaas.
Ik denk dat een 64 bit OS toch wel op de roadmap staat. waarom zouden ze anders een 4GB model uitbrengen. Tenzij ze verwachten dat iedereen die dat model koopt 1GB aan videogeheugen wil reserveren.

• Dreamvoid
  • Niet online
Nee, maar het lijkt erop dat ook in 64-bit deze SoC geen aes extensies heeft. (edit: blijkbaar wel dus :) )

[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 03-07-2019 17:18 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Slurpgeit schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:47:
Overigens zie ik nergens iets van AES support staan bij de Pi CPU:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@pi-wireguard:~ # cat /proc/cpuinfo
processor   : 0
model name  : ARMv7 Processor rev 3 (v7l)
BogoMIPS    : 108.00
Features    : half thumb fastmult vfp edsp neon vfpv3 tls vfpv4 idiva idivt vfpd32 lpae evtstrm crc32 
CPU implementer : 0x41
CPU architecture: 7
CPU variant : 0x0
CPU part    : 0xd08
CPU revision    : 3

Dus vraag me af of de huidige raspbian versie het al wel ondersteund.
Dat is vreemd, want er zit toch een Cortex A72 in? En die zou een heuse Cryptography Engine hebben: klik

• Dreamvoid
  • Niet online
Bruikbaar via de ARMv8 instructieset. Iemand moet blijkbaar een 64-bit OS booten om dit te checken :)

Of wacht, wat is de output als je dit probeert?

openssl engine -t -c

[ Voor 53% gewijzigd door Dreamvoid op 03-07-2019 17:37 ]

• Slurpgeit
code:
1
2
3
root@pi-wireguard:~ # openssl engine -t -c
(dynamic) Dynamic engine loading support
     [ unavailable ]

Verwijderd

Slurpgeit schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wget:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
wget http://speed.transip.nl/1gb.bin
--2019-07-03 12:01:22--  http://speed.transip.nl/1gb.bin
Resolving speed.transip.nl (speed.transip.nl)... 149.210.210.109, 2a01:7c8:1337::100
Connecting to speed.transip.nl (speed.transip.nl)|149.210.210.109|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1073741824 (1.0G) [application/octet-stream]
Saving to: ‘1gb.bin’

1gb.bin                                          100%[================================================================================================================>]   1.00G  9.96MB/s    in 1m 47s  

2019-07-03 12:03:08 (9.61 MB/s) - ‘1gb.bin’ saved [1073741824/1073741824]

Heb niet echt vergevorderde tests ofzo gedaan intern, maar daar kwam het rond de 150Mbit uit :).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dl6Sgbi.jpg

Verwijderd

Slurpgeit schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:19:
Ik dacht dat Wireguard geld kost maar dat blijkt ook gratis te zijn zo te lezen. Interessant dat vrijwel alle tutorials naar OpenVPN verwijzen en niet naar Wireguard. Edit: na wat verder onderzoek lees ik ook waarom. Nog even afwachten tot een audit op veiligheid?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2019 18:54 ]

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:40:
[...]

Ik dacht dat Wireguard geld kost maar dat blijkt ook gratis te zijn zo te lezen. Interessant dat vrijwel alle tutorials naar OpenVPN verwijzen en niet naar Wireguard. Edit: na wat verder onderzoek lees ik ook waarom. Nog even afwachten tot een audit op veiligheid?
Wireguard is nog maar heel jong (relatief) en nog niet echt 'klaar voor productie'. Vandaar dat je vooral nog OpenVPN voorbij ziet komen :)
edit:
Ah, dat had je inmiddels zelf al gevonden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 03-07-2019 19:36 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Toch zijn er genoeg mensen waarbij OpenVPN prima lijkt te werken op de Pi. Ik kan prima verbinden maar het is zo traag dat een website gewoon niet eens laadt. Alleen de portal van piHole krijg ik geladen.

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:55:
Toch zijn er genoeg mensen waarbij OpenVPN prima lijkt te werken op de Pi. Ik kan prima verbinden maar het is zo traag dat een website gewoon niet eens laadt. Alleen de portal van piHole krijg ik geladen.
Geen idee wat je dan doet, maar hier draait OpenVPN via TCP (dat is technisch een wat betere keuze voor mij) op een 2B en dat werkt prima, met de default gateway voor internet van de VPN. Heeft natuurlijk niet dezelfde snelheid maar traag?, nee.
Pagina: 1 ... 40 ... 86 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs