Binnetie schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:49:
Ik ben benieuwd naar de nieuwe premies.
Voor zover ik nu weet is een zorgverzekering de indicatie voor chronische ziekte (fysiotherapie) verplicht over te nemen van de oude zorgverzekering. Dat hoorde ik van Unive, toen ik van CZ Direct naar Unive overstapte vorig jaar.
Dat heeft CZ Direct destijds niet verteld en ik wist het ook niet, toen ik van Zilveren Kruis naar hun overstapte. Hierdoor moest ik de eerste 20 fysiotherapiebehandelingen + het eigen risico zelf betalen.
Late reactie, maar misschien heb je er nog iets aan. Maar het is correct dat een zorgverkeraar de chronische indicatie voor fysiotherapie over zou moeten nemen.
Je betaald alleen de eerste 21 behandelingen voor een bepaalde chronische indicatie, daarna komt alles uit de basisverzekering (wel eigen risico dan dus inderdaad). Dat blijft staan, is dus niet eerste 21 per jaar of eerste 21 per zorgverzekering.
Ik heb reeds 10 jaar fysiotherapie en wel eens gewisseld van zorgverzekeraar, nooit extra moeten betalen. Weet even niet sinds wanneer deze regeling bestaat en of het al die jaren van toepassing is.
Dit jaar toevallig wel verkeerd gegaan, door omstandigheden een tijd geen fysiotherapie gehad, iets verkeerd gegaan met de declaratiecode maar dat is recent ook gecorrigeerd.
Gelukkig declareerd deze fysiotherapeut wel iedere week i.p.v. een paar keer per jaar dus zag het snel.
Heb je geprobeerd om alsnog de betaalde kosten terug te vragen bij CZ Direct?
Ik zit zelf nu overigens bij Zilveren Kruis, zal nog wel vergelijken of de prijzen veel van elkaar ontlopen. Merk wel dat ik de klantenservice een aantal keer nodig heb gehad en merkte echt dat de medewerk(st)er echt zijn best deed, duurde soms op door het na te moeten vragen. Ik vermoed zo dat dat niet overal zo is.
Ankona schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:55:
Van de week nog een gesprek gehad met een relatief kleine zorgverlener. Eerlijk wat over de verzekeringswereld gesproken vanuit zijn visie.
Hij heeft voor komend jaar geen contract met VGZ. Bewuste keuze, de contracten dwingen hem voor een fooi te werken. Hij kan daar niet mee uit en moet of concessies doen aan de kwaliteit of uit eigen middelen zorg verlenen.
Hij kiest ervoor om dan maar geen VGZ patienten meer aan te nemen. Gezien zijn goede naam in de regio en bij de artsen/ziekenhuizen heeft hij nog wel een goed gevulde agenda. Maar, hij vreest wel de contracten van CZ en Menzis. Als hij die patienten ook moet gaan weigeren wordt het onmogelijk zijn praktijk voort te zetten.
Misschien toch iets om over na te denken als je een paar tientjes per jaar wil besparen op je premie. De kleine praktijken worden uitgeknepen en zullen verdwijnen. Terwijl die meestal juist de beste zorg verlenen (die moeten het niet hebben van grote naamsbekendheid maar van mond tot mond reclame)
Klopt dat soort dingen gebeuren steeds meer en volgens mij worden ze steeds strikter. Ook bv. in het aantal behandelingen die aan mogen worden gebieden, dat weet ik van fysiotherapeuten en psychologen.
Per zorgverzekeraar is er een bepaald budget beschikbaar. Ben je dus verzekerd bij een verzekeraar waar al veel patiënten geweest zijn kun je wachten tot volgend jaar.
In de declaraties is het ook te zien. Mijn fysiotherapeut rekent eigenlijk €32,50 per sessie, het gedeclareerde bedrag is iets van €27.
Er zijn inderdaad zorgverleners die ervoor kiezen om geen contracten af te sluiten met (alle) zorgverzekeraars, dan vraag ik me alleen af hoeveel patiënten ze nog over houden. Bij een niet-gecontracteerde zorgverlener krijg je flink minder vergoed met budget/natura polis.
[
Voor 43% gewijzigd door
Myliobatis op 09-12-2015 20:49
]