Dit jaar moet ik een kroon laten plaatsen en ik hoop dat deze zoveel mogelijk vergoed wordt. Daarom heb ik gezocht naar verzekeraars met een ruime aanvullende tandverzekering, zonder strenge medische selectie.
Uiteindelijk vond ik de aanvullende Tand Royaal-verzekering van OZF. Deze biedt een ruime vergoeding voor kronen, en hanteert een vrij losse medische selectie:
Medische selectie voor Tand Royaal
De medische selectie voor Tand Royaal bestaat uit het beantwoorden van 2 vragen:
1. Bent u de de afgelopen 12 maanden bij de tandarts geweest voor controle?
2. Heeft u bij uw huidige zorgverzekeraar een aanvullende tandheelkundige verzekering?
Mogelijk vragen wij u om een saneringsbewijs van uw tandarts naar ons op te sturen. Of een tandheelkundige gezondheidsverklaring in te vullen en naar ons op te sturen.
Ik heb me aangemeld voor deze verzekering. Beide vragen kon ik naar waarheid met “ja” beantwoorden. Inmiddels heb ik de polis binnen, en er is niet gevraagd om een saneringsbewijs of tandheelkundige gezondheidsverklaring. Ik kreeg dus het idee dat ik geluk heb gehad en nu vergoeding kan krijgen.
In de polisvoorwaarden blijkt echter het volgende te staan:
Tand Compact en Tand Royaal
Alleen van toepassing als deze dekking op uw polisblad staat en als er sprake is van een gesaneerd gebit. Hiervoor kunnen wij om een saneringsbewijs vragen. Eventuele kosten ervan vergoeden wij niet.
Dit doet me twijfelen over deze verzekering. Uit de tekst op hun website (eerste quote) krijg ik het idee dat ik goed zit, omdat ze me niet om een saneringsbewijs of tandheelkundige gezondheidsverklaring gevraagd hebben. De polisvoorwaarden (tweede quote) doen echter vermoeden dat ik niet goed zit omdat ik geen gesaneerd gebit heb, onafhankelijk van of ze me hier van tevoren naar vragen of niet.
Ik zit nog binnen de 14 dagen na het ontvangen van mijn polis en kan dus nog annuleren en voor een andere verzekeraar kiezen (met lagere vergoeding, maar zonder medische selectie). Nu vraag ik me af of dat slim is. Kan OZF überhaupt eerst de aanvullende verzekering toekennen en mij laten betalen, en achteraf vergoeding weigeren, terwijl de tekst op hun website de indruk geeft dat ik al door de medische selectie heen ben?