Ik heb een Tomtom Rider 40. Imho, een prima apparaat. Mijn ergernisje: ik heb een Lumia 735, en als ik die wil gebruiken om te tetheren (tbv verkeersinfo), moet ik dat tetheren iedere keer handmatig aanzetten. Waarschijnlijk een probleem van de Lumia.
Verder heb ik dat het geluid regelmatig kraakt als ik tegelijkertijd bluetooth met de telefoon aan heb staan, voor diezelfde verkeersinfo. Voor de rest: al mijn ergernissen qua gebruik zijn met de laatste firmware updates opgelost. Sterker nog, het ding bevalt zo goed dat ik deze nu ook ga gebruiken op vakantie, dus ik heb net de autohouder besteld.
Pluspunt: verkeersinfo van Tomtom is heel goed. Kronkelroutes bevalt ook prima. Veel mensen klagen dat dit je te veel door de bebouwde kom stuurt, maar imho komt dat vooral door de locatie. Als je in de polder gaat zoeken naar bochten, dan vind je die alleen in de bebouwde kom. Ik gebruik het ding vooral in de Eifel, Luxemburg en de Ardennen, en dan speelt dat hele probleem niet.
Tot slot, maar dat geldt voor elke tomtom: de meeste routes zijn gemaakt voor Garmin. De GPX bestanden die je hiervoor kunt vinden, zijn op de Garmin kaarten afgestemd. Die routepunten staan niet altijd op de weg op de tomtom-kaarten. Mijn oplossing: MyRouteApp, waarbij je tegenwoordig zelfs verschillen in de route kunt laten weergeven. Soms moet je dan even een routepuntje bijplaatsen of corrigeren, maar dat was het dan ook.
Je zou kunnen overwegen of de meerprijs voor de 400 het waard is. De 400 heeft iets meer geheugen (16GB in plaats van 8 GB meen ik), waardoor het best zou kunnen dat de 40 eerder wordt afgeschreven omdat nieuwere kaarten er niet meer in passen. Bij de 40 krijg je ook niet lifetime de flitsers erbij. Zelf vond ik dat niet zo erg; de meeste flitsers weet ik te staan, en in steeds meer landen mag je ze er toch niet meer in hebben staan.
[Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 05-08-2016 14:39]