Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste
Acties:

• Gophlin
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 25-04 23:49
Jan-man schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:59:
Voorlopige resultaat nu nog de tijd en zin vinden om de NAS ed naar boven te brengen.
Vanwaar die wildgroei aan switches?

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:36
.

Jan-man wijzigde deze reactie 04-04-2019 23:47 (127%)

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• Djensen
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 25-04 10:38
Een "bekabelingsgoot" biedt uitkomst om een en ander wat netter weg te werken.

Situatie voor:

Situatie na:

Misschien de Cloudkey nog netjes bevestigen want die hangt er maar een beetje bij ;)

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 07:29
Djensen schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:59:

Situatie voor:
[Afbeelding]

Situatie na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien de Cloudkey nog netjes bevestigen want die hangt er maar een beetje bij ;)
Mag ik vragen waar je die kabelgoot vandaan hebt? Ik zie ze vaker voorbij komen in dit topic, maar nog niet echt kunnen vinden (bij de bouwmarkten iig).

Steam | Rainbow Six Siege @ Uplay: CerenasNL | Apex Legends @ Origin: CerenasNL

• nero355
  • Laatst online: 25-04 22:47

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jan-man schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:13:
Wil het wel een keer vervangen door een 24 poort poe at switch van tp-link omdat ik daar ook de wifi van heb. Met 2 of 4 sfp+ poorten om een beetje te hobbyen met 10gbit. Maar tot dusver nog niet iets gevonden wat aan mij wensen icm budget voldoet.
Het enige dat ik ken wat daarbij in de buurt komt is deze switch : pricewatch: D-Link DGS-1510-28P
Of deze : pricewatch: D-Link 28-Port Gigabit Stackable POE Switch

Daar had je vroeger namelijk varianten van die ergens rond de € 300 waren zonder PoE, maar wel met 2x of 4x 10 Gbps :*)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 25-04 21:01

Pazo

Miauw?

Heb jij nou een telefoon in de meterkast hangen? :+

To the windooooow!

• tinus5
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-04 18:42
Cerenas schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:45:
[...]

Mag ik vragen waar je die kabelgoot vandaan hebt? Ik zie ze vaker voorbij komen in dit topic, maar nog niet echt kunnen vinden (bij de bouwmarkten iig).
Je kunt ze (bijvoorbeeld) gewoon bij Conrad bestellen: zoeken op Hager BA6.

• Pazo

Pazo

Miauw?

[...]

Allekabels.nl heeft ook heel veel verschillende kabelgoten:
https://www.allekabels.nl.../kabelgoot/kunststof.html

To the windooooow!

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

rens-br

Moderator Mobile & IN
Ik denk alleen dat @Cerenas specifiek opzoek is naar een kabelgoot met 'hekjes', waardoor de kabels er overal ingevoerd kunnen worden.

De kabelgoten die ze bij Allekabels hebben, hebben ze bij een gemiddelde bouwmarkt ook.

• Pazo

Pazo

Miauw?

@rens-br ja daar heb je gelijk in, had ik even niet gezien. Dat dat het om vooral brede / diepe kabelgoten ging. Met die 'hekjes' is inderdaad handig.

To the windooooow!

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 25-04 22:26
Kabelgoot met vingers, of geventileerde kabelgoot: https://www.conrad.nl/o/geventileerde-kabelgoten-0808726

• Cerenas
  • Laatst online: 07:29
Inderdaad die met hekjes. Bedankt allen. :)

Steam | Rainbow Six Siege @ Uplay: CerenasNL | Apex Legends @ Origin: CerenasNL

• stverschoof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 25-04 18:26
Pazo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:31:
[...]

Heb jij nou een telefoon in de meterkast hangen? :+
Ja dat is het nadeel met al die modems die aangesloten worden in de meterkast, en je thuis geen telefoondraad hebt lopen naar een andere ruimte :D

• nero355

nero355

stverschoof schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:50:
Ja dat is het nadeel met al die modems die aangesloten worden in de meterkast, en je thuis geen telefoondraad hebt lopen naar een andere ruimte :D
Ik heb hier 3 telefoonaansluitingen hergebruikt voor de WiFi, want die bleken gewoon met CAT5E aangesloten te zijn : Gewoon 1 twisted pair en de rest ongebruikt aan beide kanten!

Dus als je zoiets voor elkaar kan krijgen : Ga ervoor! :*)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• vincedd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 07-04 20:11
[...]

De kabelgoot zoals jij het noemt , word ook draadgoot genoemt. Misschien dat je het dan kan vinden.

• Super_ik
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:05

Super_ik

haklust!

Ze worden ook bedradingskoker genoemt. Bv hier te koop: https://www.elektrobode.n...kabelgoot/bedradingskoker

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 25-04 13:15
nero355 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:12:
[...]

Ik heb hier 3 telefoonaansluitingen hergebruikt voor de WiFi, want die bleken gewoon met CAT5E aangesloten te zijn : Gewoon 1 twisted pair en de rest ongebruikt aan beide kanten!

Dus als je zoiets voor elkaar kan krijgen : Ga ervoor! :*)
ik heb hier een regulire Cat5 aansluiting in de muur gebruikt. hiervoor in de kamer en in de meterkast een verloopkabeltje geknepen.

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22-04 06:59
Djensen schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:59:

Welke afmeting is die kabelgoot? 2000 x 31 x 64 mm ?

ehhhh..HOI

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:47
Zo was het ooit:
https://tweakers.net/ext/f/8VixHn45WXvhbSFD4jEdEj8P/thumb.jpg

Maar dit begon een beetje uit de hand te lopen toen ik glasvezel kreeg en niet genoeg poorten over had om de USG goed aan te sluiten, dus toen maar eentje extra 8-poort switch gekocht.
https://tweakers.net/ext/f/WyM6HIkF2mtJJLp8fiivW58y/thumb.jpg

Gezien ik toen vond dat het wat netter opgelost moest worden, maar een nieuwe switch, rack + toebehoren gekocht en me een middagje kwaad gemaakt :)
https://tweakers.net/ext/f/g8UBmn3VgSK1ChjGb0tKZU80/thumb.jpg

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:59
Wat heb je op die sfp poort aangesloten?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:37

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ik vermoed z'n internetverbinding :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Wafeltje
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10:45
GioStyle schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:56:
Maar dit begon een beetje uit de hand te lopen toen ik glasvezel kreeg
Ik gok zijn internet :-)

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:59
Nice, dat dacht ik ook al.

• GermanPivo
GioStyle schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:56:
ThinkPad schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:00:
Ik vermoed z'n internetverbinding :)
:Y

Had hiervoor glasvezel converter, maar die kon nu dus weg :)

GermanPivo wijzigde deze reactie 01-02-2019 16:20 (6%)

• rally
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:42

rally

Irini Ria Raphaëlla

GermanPivo schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:19:
[...]

[...]

[...]

:Y

Had hiervoor glasvezel converter, maar die kon nu dus weg :)
Welke internetprovider heb je (als ik vragen mag)?

En... Wat is dat voor stekker onder de schakelaar? Eentje die je stroomverbruik ook meet? Zo ja, wat voor type is het?

http://irini.wachtel.nl

• Robbie T
  • Laatst online: 11:57
rally schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:26:
[...]

En... Wat is dat voor stekker onder de schakelaar? Eentje die je stroomverbruik ook meet? Zo ja, wat voor type is het?
Ik gok een slimme stekker die inderdaad ook stroomverbruik kan meten.

• GermanPivo
rally schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:26:
[...]

T-Mobile met 750/750, maar in de praktijk zit dat meer rond de 850-900 mbit :)

Is een NEO Coolcam en meet inderdaad stroomverbruik etc. Gelinkt aan Homey.

• Jeroen V
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11:45

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ik geloof dat ik in dit topic wat inspiratie heb opgedaan om de meterkast eens op te gaan ruimen.... Eerst die camera's netjes ophangen, dan de meterkast eens netjes gaan opruimten...

Wat er ligt:
- Ziggo modem
- Ubiquiti USG Pro4
- Ubiquiti 8PoE Switch
- Synology rt1900ac (die gebruik ik gek genoeg als DNS server, verder niets)

De server/nas/switch liggen er wat netter bij....

edit:plaatjes deden het niet :S

Jeroen V wijzigde deze reactie 02-02-2019 16:59 (12%)

• Djensen
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 25-04 10:38
Beetje laat antwoord: Ik heb kabelgoot bij Conrad gekocht. Deze is het: Hager BA6 40060 Kabelgoot (l x b x h) 2000 x 67 x 43 mm 1 stuks Grijs. Hier past voldoende in qua kabels.

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Nav alle inspiratie die ik hier heb opgedaan, heb ik in onze nieuwe woning de meterkast ook anders aangepakt dan voorheen. Dit was een verzameling van plankjes, kabels en losse apparatuur.

Ik heb nu nette aansluitpunten gemaakt met de bekende Rutenbeck elementen icm de juiste afdekraampjes en overal cat 6 kabel getrokken. Ook 2 Ubiquity AP-Lites opgehangen op de BG en 1e etage voor wifi met stroom via POE.

Ik wilde in eerste instantie gaan voor een 19 inch rack/paneel, maar gezien het bestaande aanwezige alarmsysteem was hiervoor geen ruimte in de meterkast.

Wat je ziet:
  • Netgear NAS
  • 10 inch patchkast
  • Cat 6 patchpaneel
  • Ubiquity POE switch
  • Tradfri hub
  • Telfort modem (Experia box V8)
Nog wat ruimte over in de patchkast voor uitbreiding voor een non-POE switch. Op termijn wil ik nog 2 slaapkamers voorzien van UTP aansluitingen, maar dat is op het moment niet nodig.

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
Groen
Groen-Wit
Oranje
Oranje-Wit
Blauw
Blauw-Wit
Bruin
Bruin-Wit
Was dus niet de goede volgorde van patchen :$

Dit is een foto van de correcte volgorde, met eerst Bruin-Wit, en dan pas Bruin }:|

Heeft jaren 'fout' gezeten, en nu ik de laatste dozen heb vervangen (waren COAX met loze netwerkkabel, nu is het COAX + STP aangesloten) kwam ik er pas achter. Verder nooit netwerkproblemen gehad (gelukkig), maar het was wel een WTF toen ik de kabeltester er op zette, ik wist zeker dat ik goed zat.

En nog een leuke:
Als je deze keystones bestelt zitten de doorzichtige plastic afdekplaatjes verkeerd om. Links zit rechts, en rechts zit links. De tekst er op staat wel goed ('made in' 'Taiwan'), maar de uitsparingen waar de aders doorheen moeten zitten aan de buitenkant, en het lipje om je nagel onder te zetten om de klepjes open te maken zit aan de binnenkant. Helemaal tool-less zijn ze dus niet, even met een schroevendraaiertje de plaatjes er af wippen en goed monteren :+

Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 25-04 22:26
Resistor schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:01:
[Afbeelding]

[...]

Was dus niet de goede volgorde van patchen :$

Dit is een foto van de correcte volgorde, met eerst Bruin-Wit, en dan pas Bruin }:|

Heeft jaren 'fout' gezeten, en nu ik de laatste dozen heb vervangen (waren COAX met loze netwerkkabel, nu is het COAX + STP aangesloten) kwam ik er pas achter. Verder nooit netwerkproblemen gehad (gelukkig), maar het was wel een WTF toen ik de kabeltester er op zette, ik wist zeker dat ik goed zat.

En nog een leuke:
Als je deze keystones bestelt zitten de doorzichtige plastic afdekplaatjes verkeerd om. Links zit rechts, en rechts zit links. De tekst er op staat wel goed ('made in' 'Taiwan'), maar de uitsparingen waar de aders doorheen moeten zitten aan de buitenkant, en het lipje om je nagel onder te zetten om de klepjes open te maken zit aan de binnenkant. Helemaal tool-less zijn ze dus niet, even met een schroevendraaiertje de plaatjes er af wippen en goed monteren :+
Of de foto is het volgens de 568A standaard aangesloten terwijl 568B gebruikelijker is? Maakt niet heel veel uit, zolang beide kanten maar hetzelfde zijn. :Y)

Hoe was het bruin/bruinwit foutje erin geslopen? Verkeerd gekeken?

• Wafeltje
freakstar schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:11:
[...]Hoe was het bruin/bruinwit foutje erin geslopen? Verkeerd gekeken?
Er zal in ieder geval geen kabeltester gebruikt zijn.

Had je wel gigabit? Of bleef je op 100mbit hangen? Bruin/Blauw zijn daarvoor nog niet nodig namelijk.

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• captain007
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 25-04 22:37
Een paar jaar geleden had ik hier al eens mijn setup geplaatst. Momenteel bezig met een grote upgrade aangezien de router (Asus RT-N66U) toch wel end of life begint te raken qua software. Aangezien ik ook problemen met Wifi heb op 1e en 2de etage heb ik besloten wat Ubiquiti apparatuur in te slaan.

Vandaag begonnen aan het eerste deel, waarbij ik de router heb vervangen door een Unifi USG. Ik heb daarnaast een 60W POE switch voor de AP's in het nog vrije deel van de 10 inch patch kast geplaatst. Omdat de legplank die ik eerst had uit twee losse delen bestond heb ik die door een nieuwe moeten vervangen. Daarna moest ik eerst een nieuw AP ophangen op de begane grond voordat ik de router kon vervangen, omdat er anders geen Wifi meer zou zijn. Dit heb ik net boven de meterkast gedaan. Later worden ook nog twee extra AP's opgehangen om het hele huis te dekken. De controller software draait op een Raspberry Pi die in de 10 inch patch kast ligt. Grootste uitdaging was de USG in het netwerk te krijgen, omdat de firmware was verouderd. Een handmatige firmware update via WinSCP en een SSH commando bood gelukkig uitkomst, aangezien de controller daarna met de USG overweg kon gaan en deze kon provisionen.

Patchen van nieuwe kabel voor AP op begane grond:

Achterplaat Unifi AC-PRO opgehangen en een gat geboord voor de UTP kabel en een connector gemonteerd:

Nieuwe router opgehangen en alles in patchkast weer opnieuw aangesloten:

AP hangt prima alsof die er altijd al gehangen heeft:

• Oystein
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:03
Netjes opgelost (y)

Ook de grijze kabelgoot houdt de meterkast opgeruimd ... ziet er strak uit zo :)

• nero355

nero355

captain007 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:43:
Achterplaat Unifi AC-PRO opgehangen en een gat geboord voor de UTP kabel en een connector gemonteerd:
[Afbeelding]

AP hangt prima alsof die er altijd al gehangen heeft:
[Afbeelding]
Maar waarom dan weer boven de meterkast :? Vind ik altijd zo zonde om te zien! -O-

EDIT :
unezra schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:56:
Daarbij, vertikale montage. Volgens mij zijn die dingen daar niet voor gemaakt.
Die dingen horen horizontaal aan het plafond te hangen.
Dat klopt, maar zo aan de muur werkt gewoon prima! :)

Zelf ook gedaan, maar dan lager bij de grond en het bereik was gewoon idioot goed! Zelfs op lager vermogen!

nero355 wijzigde deze reactie 06-02-2019 22:02 (31%)

• unezra
  • Laatst online: 11:35

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

nero355 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:32:
[...]
Maar waarom dan weer boven de meterkast :? Vind ik altijd zo zonde om te zien! -O-
Daarbij, vertikale montage. Volgens mij zijn die dingen daar niet voor gemaakt.
Die dingen horen horizontaal aan het plafond te hangen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• werchter
  • Laatst online: 25-04 21:13
UniFi APs kunnen gewoon - volgens handleiding - zowel aan plafond (horizontaal) als wand (verticaal) bevestigd worden.

werchter wijzigde deze reactie 05-02-2019 20:05 (12%)

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

werchter schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:04:
UniFi APs kunnen gewoon - volgens handleiding - zowel aan plafond (horizontaal) als wand (verticaal) bevestigd worden.
https://community.ubnt.co...63/highlight/true#M106752

Als aanvulling hierop.

• captain007
  • Laatst online: 25-04 22:37
nero355 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:32:
[...]

In mijn geval bevind de meterkast zich redelijk centraal op de begane grond, dus deze dekt zo gemakkelijk de hele benedenverdieping. Aangezien ik er nog twee andere in de doos heb liggen die op de 1e en de 2e etage worden gemonteerd maak ik mij over de dekking van die etages geen zorgen.

• unezra

unezra

captain007 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:51:
[...]
In mijn geval bevind de meterkast zich redelijk centraal op de begane grond, dus deze dekt zo gemakkelijk de hele benedenverdieping. Aangezien ik er nog twee andere in de doos heb liggen die op de 1e en de 2e etage worden gemonteerd maak ik mij over de dekking van die etages geen zorgen.
Als je dat al nodig gaat hebben...

Ik zou beginnen met die op de 2e etage op te hangen en daarna te kijken of die op de 1e nog wel nodig is.

(Ik heb hetzelfde hier, heb er heel enthousiast 3 aangeschat, 2 opgehangen, de 3e staat werkloos nieuw in de doos in de kast.)

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:43

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb mijn ap hangen in de meterkast bij de voordeur en dekt ook de bovenverdieping.

LinkedIn WoT Cash Converter

• gday
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:54

gday

TENACIOUS D TIME!!!

unezra schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 06:35:
[...]

Als je dat al nodig gaat hebben...

Ik zou beginnen met die op de 2e etage op te hangen en daarna te kijken of die op de 1e nog wel nodig is.

(Ik heb hetzelfde hier, heb er heel enthousiast 3 aangeschat, 2 opgehangen, de 3e staat werkloos nieuw in de doos in de kast.)
Ik hang er liever 3 tactisch op waarbij ik de transmit power omlaag breng, dan dat ik er 2 ophang die constant op vol vermogen moeten zitten.

ingen vill veta var du köpt din tröja

• Vitamine
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
hpmkruit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:03:
Nav alle inspiratie die ik hier heb opgedaan, heb ik in onze nieuwe woning de meterkast ook anders aangepakt dan voorheen. Dit was een verzameling van plankjes, kabels en losse apparatuur.

Ik heb nu nette aansluitpunten gemaakt met de bekende Rutenbeck elementen icm de juiste afdekraampjes en overal cat 6 kabel getrokken. Ook 2 Ubiquity AP-Lites opgehangen op de BG en 1e etage voor wifi met stroom via POE.

[Afbeelding: Netwerk meterkast overview]

[Afbeelding: 10 inch rack detail]

Ik wilde in eerste instantie gaan voor een 19 inch rack/paneel, maar gezien het bestaande aanwezige alarmsysteem was hiervoor geen ruimte in de meterkast.

Wat je ziet:
  • Netgear NAS
  • 10 inch patchkast
  • Cat 6 patchpaneel
  • Ubiquity POE switch
  • Tradfri hub
  • Telfort modem (Experia box V8)
Nog wat ruimte over in de patchkast voor uitbreiding voor een non-POE switch. Op termijn wil ik nog 2 slaapkamers voorzien van UTP aansluitingen, maar dat is op het moment niet nodig.
Moet je die Rutenbeck dingen ook dubbel aansluiten?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• hpmkruit
  • Nu online
Vitamine schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:42:
[...]

Als je 2 kabels hebt getrokken dan kun je ze allebei aansluiten. Anders kun je of 1 kabel aansluiten of een variant pakken met maar 1 UTP aansluiting. Die zijn ook nog iets goedkoper.

• petermdevries
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 25-04 22:49
Vorige week de sleutel van mijn nieuwe huis gekregen,

Gelukkig was de ruimte naast de meterkast een loze ruimte, oftewel een mooie plek om wat 19" apparatuur in kwijt te kunnen. Vandaag daarom een gat gemaakt en 2 19" rails (met dank aan @Oystein voor de tip) gemonteerd.

Tussenstand:

https://tweakers.net/ext/f/yODuYCIe1RCiExnWmYv2bQEV/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Nsw3ykP9pL9CywbDRhTtwIX1/thumb.jpg

Volgende stappen:

Patchpaneel verder afmonteren, Unifi switch plaatsen etc etc.

Maar eerst even wat schilderwerk...

Wordt vervolgd

• Oystein
Dat ziet er strak uit zo ... mooi zo'n loze ruimte waarmee alle kabels uit het zicht blijven.

Ben benieuwd naar het eindresultaat :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Heb nu een tweede accesoint. Nu hangt het los op de NTU. Ik kreeg het niet gelijk geprovisioned. Later eens via de console inloggen en nog eens kijken. Misschien de hele firewall setup omgooien, maar dan moet ik meer tijd hebben om te voorkomen dat ik boze blikken krijg of erger naar mij toe gegooid. Als dat sorted is, eens zien of het netter kan dan nu.

Momenteel in de meterkast:
- Cisco EPC3212
- Packetfront DRG (niet in gebruik)
- Philips Hue Bridge
- SonicWALL NSA 240
- SonicWALL SonicPoint N
- SonicWALL SonicPoint N Dual Radio (niet in gebruik)
- Synology DiskStation DS216se

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 06:46
Vitamine schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:42:
[...]

Als je van beide aansluitingen gebruik wilt maken op Gbit snelheden zal je inderdaad 2 kabels moeten trekken en ze beide aansluiten (het heeft geen ingebouwde actieve switch he)

En anders onderstaande doen ;)
hpmkruit schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:44:
[...]

Als je 2 kabels hebt getrokken dan kun je ze allebei aansluiten. Anders kun je of 1 kabel aansluiten of een variant pakken met maar 1 UTP aansluiting. Die zijn ook nog iets goedkoper.

• unezra

unezra

*grmbl*
Mijn Google skills lacken denk ik. :(

Ik wil in de slaapkamer GIRA55 mat opbouw plaatsen, met daarin coax en 2x CAT7. Opbouw en coax lukt wel, maar hoewel ik weet dat ze bestaan (want boven aangesloten door een leverancier), kan ik de CAT6/7 dozen dus niet vinden. :(

(De bekabeling word CAT7, alleen als de doos zelf CAT6 certified is, vind ik dat prima. CAT7 heb ik overal al liggen en de kabel is in huis. Scheelt, ik heb 3 loze buizen dus als ik twijfel of er 2x CAT7 door een buis kan, trek ik gewoon een enkele CAT7 door een buis.)

Iets anders dan COAX en ethernet hoeft niet, tenzij iemand zinvolle suggesties heeft. Het enige dat er op komt te hangen is een TV en mediaspeler. Het ene einde in de slaapkamer, het andere einde in de meterkast waar mijn netwerk draait.

• hpmkruit
  • Nu online
unezra schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:49:
*grmbl*

Ik wil in de slaapkamer GIRA55 mat opbouw plaatsen, met daarin coax en 2x CAT7. Opbouw en coax lukt wel, maar hoewel ik weet dat ze bestaan (want boven aangesloten door een leverancier), kan ik de CAT6/7 dozen dus niet vinden. :(

(De bekabeling word CAT7, alleen als de doos zelf CAT6 certified is, vind ik dat prima. CAT7 heb ik overal al liggen en de kabel is in huis. Scheelt, ik heb 3 loze buizen dus als ik twijfel of er 2x CAT7 door een buis kan, trek ik gewoon een enkele CAT7 door een buis.)

Iets anders dan COAX en ethernet hoeft niet, tenzij iemand zinvolle suggesties heeft. Het enige dat er op komt te hangen is een TV en mediaspeler. Het ene einde in de slaapkamer, het andere einde in de meterkast waar mijn netwerk draait.
Heb je een foto van hetgeen je zoekt en waar de nieuwe oplossing moet komen? Mogelijk is dit niet standaard assortiment of niet meer te krijgen.

• Gophlin
  • Laatst online: 25-04 23:49
unezra schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:49:
*grmbl*

Ik begrijp misschien niet helemaal wat je zoekt. Wil je in een enkele doos zowel coax als utp afmonteren? Of zoek je losse afdekplaten?
Zoals deze? https://www.sandervunderi...-hagelwit-mat-027027.html
Als je dat combineert met een Rutenbeck CAT6/7 basiselement, ben je er toch?

• unezra

unezra

hpmkruit schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:12:
[...]
Heb je een foto van hetgeen je zoekt en waar de nieuwe oplossing moet komen? Mogelijk is dit niet standaard assortiment of niet meer te krijgen.
Geen foto, maar:
Gophlin schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:21:
[...]
Ik begrijp misschien niet helemaal wat je zoekt. Wil je in een enkele doos zowel coax als utp afmonteren? Of zoek je losse afdekplaten?
Zoals deze? https://www.sandervunderi...-hagelwit-mat-027027.html
Als je dat combineert met een Rutenbeck CAT6/7 basiselement, ben je er toch?
Ah, is dát de truuk!

Dus gewoon een standaard basiselement dat niet van GIRA hoeft te zijn en alleen het opbouwframe, rand en platen van GIRA...

Wat ik effectief zoek is een 2x opbouwframe, waar 1x COAX en 2x ethernet (CAT6 of 7) in gemonteerd kan worden. De 3 loze leidingen komen koud en recht de muur uit, dus de doos wil ik daar overheen monteren. Opbouw is in dit geval prima, de muur is vrij dun en het komt toch in de hoek te zitten.

Best kans dat ik het zekere voor het onzekere neem en de CAT7 enkel door de buis trek, maar wel in 1 doos af monteer. (Da's net wat fraaier en die 3 buizen passen prima achter een 2x frame.)

• nero355

nero355

Mocht er iemand een UTP kabel nodig hebben die "muurverf wit" is zeg maar dan is dit een goede keuze :
https://www.klusspullen.n...netwerkkabel-wit-50-meter

Gekocht omdat ik de kabel in een kamer ga gebruiken waarbij de kabel hier en daar een klein beetje zichtbaar zal zijn buiten de kabelgoot tegen de muur aan. Onder andere onder de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall die als PoE bron voor een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts wordt gebruikt! :)

/EDIT :
rally schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:01:
Het is een "leuke" kabel, maar hoewel ze CAT6 specificeren lijkt hij maar tot 100MHz gespecificeerd te zijn. Voor CAT6 zou dat volgens mij 250Mhz moeten zijn.
Hij is niet i.i.g. niet dik met 5.8mm
Op de kabel zelf staat gewoon 250 MHz :)

nero355 wijzigde deze reactie 11-02-2019 23:51 (20%)

• rally
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:42

rally

Irini Ria Raphaëlla

nero355 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:43:
Mocht er iemand een UTP kabel nodig hebben die "muurverf wit" is zeg maar dan is dit een goede keuze :
https://www.klusspullen.n...netwerkkabel-wit-50-meter

Gekocht omdat ik de kabel in een kamer ga gebruiken waarbij de kabel hier en daar een klein beetje zichtbaar zal zijn buiten de kabelgoot tegen de muur aan. Onder andere onder de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall die als PoE bron voor een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts wordt gebruikt! :)
Het is een "leuke" kabel, maar hoewel ze CAT6 specificeren lijkt hij maar tot 100MHz gespecificeerd te zijn. Voor CAT6 zou dat volgens mij 250Mhz moeten zijn.
Hij is niet i.i.g. niet dik met 5.8mm

http://irini.wachtel.nl

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

SonicPoint N DR werkend. Nu nog in verschillende ip ranges (10.0.0.x vs 10.0.1.x) of heet dat een subnet? Poort x8 is gebridged met x0 (lan) en kan het niet aanpassen. Misschien als ik de kabel eruit trek en unassign.

• Annuk
unezra schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:22:
[...]

Geen foto, maar:

[...]

Ah, is dát de truuk!

Dus gewoon een standaard basiselement dat niet van GIRA hoeft te zijn en alleen het opbouwframe, rand en platen van GIRA...

Wat ik effectief zoek is een 2x opbouwframe, waar 1x COAX en 2x ethernet (CAT6 of 7) in gemonteerd kan worden. De 3 loze leidingen komen koud en recht de muur uit, dus de doos wil ik daar overheen monteren. Opbouw is in dit geval prima, de muur is vrij dun en het komt toch in de hoek te zitten.

Best kans dat ik het zekere voor het onzekere neem en de CAT7 enkel door de buis trek, maar wel in 1 doos af monteer. (Da's net wat fraaier en die 3 buizen passen prima achter een 2x frame.)
Zoek je ook echt een opbouwbak?
Iets als dit:
enkel voudig / twee voudig / drie voudig
Volgens mij (ff snelle blik geworpen) hebben ze deze hier alleen in hagelwit (glans) en niet in mat hagelwit
Daar kan je dan een coax inbouwdoosje en/of een dubbele utp doos in frutselen + daar de afwerking dan bij op.. (let op bij deze opbouwbakken zit dus al een afwerkraam bij, je moet alleen de benodigde wcd's/utp/coax/etc bij bestellen en de daarbij behorende afdekraampjes)

Als ik hier kijk bij gira zelf, zijn ze inderdaad alleen als zuiver/hagelwit glanzend en creme wit glanzend te krijgen.
https://katalog.gira.de/n...ng.html?ean=4010337061038

Annuk wijzigde deze reactie 09-02-2019 23:48 (5%)

• Speedener
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 25-04 22:19
petermdevries schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:52:
Vorige week de sleutel van mijn nieuwe huis gekregen,

Gelukkig was de ruimte naast de meterkast een loze ruimte, oftewel een mooie plek om wat 19" apparatuur in kwijt te kunnen. Vandaag daarom een gat gemaakt en 2 19" rails (met dank aan @Oystein voor de tip) gemonteerd.

Tussenstand:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgende stappen:

Patchpaneel verder afmonteren, Unifi switch plaatsen etc etc.

Maar eerst even wat schilderwerk...

Wordt vervolgd
Wat doe je met de warmte van de switch? Komt er een fannetje bij? Of loopt die koof helemaal door het huis?

• unezra

unezra

Annuk schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:47:
[...]

Zoek je ook echt een opbouwbak?
Iets als dit:
enkel voudig / twee voudig / drie voudig
Volgens mij (ff snelle blik geworpen) hebben ze deze hier alleen in hagelwit (glans) en niet in mat hagelwit
Daar kan je dan een coax inbouwdoosje en/of een dubbele utp doos in frutselen + daar de afwerking dan bij op.. (let op bij deze opbouwbakken zit dus al een afwerkraam bij, je moet alleen de benodigde wcd's/utp/coax/etc bij bestellen en de daarbij behorende afdekraampjes)

Als ik hier kijk bij gira zelf, zijn ze inderdaad alleen als zuiver/hagelwit glanzend en creme wit glanzend te krijgen.
https://katalog.gira.de/n...ng.html?ean=4010337061038
Bummer. :(

Dit is inderdaad precies wat ik zoek, maar dus liefst wel mat wit.

Misschien dan toch eens gaan kijken of het wel GIRA55 moet zijn, het komt in een hoekje van de slaapkamer te hangen en over een aantal jaar willen we de slaapkamer toch helemaal verbouwen. Op dat moment zouden we dit mee kunnen nemen en vervangen door inbouw. (Maar dan laten doen, ipv het zelf in elkaar knutselen.)

Std. opbouwspul kan ik ook wel bij de bouwmarkt vinden gok ik, zelfs CAT6.

• Annuk
unezra schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:03:
[...]

Bummer. :(

Dit is inderdaad precies wat ik zoek, maar dus liefst wel mat wit.

Misschien dan toch eens gaan kijken of het wel GIRA55 moet zijn, het komt in een hoekje van de slaapkamer te hangen en over een aantal jaar willen we de slaapkamer toch helemaal verbouwen. Op dat moment zouden we dit mee kunnen nemen en vervangen door inbouw. (Maar dan laten doen, ipv het zelf in elkaar knutselen.)

Std. opbouwspul kan ik ook wel bij de bouwmarkt vinden gok ik, zelfs CAT6.
Het is natuurlijk een keuze die je moet gaan maken en wat je er nu (voorlopig) aan uit wilt geven.
Zou denk ik zelf (zeker als het in een hoekje in de slaapkamer komt) wel gewoon hagelwit doen, zolang het niet vlak naast bestaand spul hangt valt het niet direct op hoor, en al helemaal niet als het (half) achter je tv hangt ofzo..

Ik weet zo 1,2,3 niet of het afwerkraam nog een "aparte" uitvoering is voor zo'n opbouwrand, anders kan je nog overwegen om een los MAT afwerkraam te nemen + de afdekramen voor je aansluitingen in het mat.
Als je er dan van voren opkijkt is het in ieder geval wel mat ;)
Kan je denk ik nog wel overwegen aangezien een afwerkraam zo'n €3 à €4 kost..

• unezra

unezra

Annuk schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:29:
[...]
Het is natuurlijk een keuze die je moet gaan maken en wat je er nu (voorlopig) aan uit wilt geven.
Zou denk ik zelf (zeker als het in een hoekje in de slaapkamer komt) wel gewoon hagelwit doen, zolang het niet vlak naast bestaand spul hangt valt het niet direct op hoor, en al helemaal niet als het (half) achter je tv hangt ofzo..
Juh. Zo bezien kan ik net zo goed volgende week ff naar de bouwmarkt sjezen voor std. spul.
Het komt letterlijk achter onze TV te hangen.

Worst-case moeten ooit de kabels opnieuw getrokken worden als we de boel gaan herzien. Da's te overzien. Zo duur is dat spul niet.

Slaapkamer willen we ooit wel een keer doen, vloer d'r uit, plafond d'r uit, muren stucen, electra reviseren.

Ben wel heel blij dat ik met de verbouwing van de badkamer 3 loze leidingen heb laten trekken specifiek bedoeld voor COAX en Ethernet. De leidingen lopen dwars onder de vloer door, zitten dus in het cement en onder de tegels.

Maar eens zoeken naar de trekveer... (En hopen dat 'ie lang genoeg is.)
Ik weet zo 1,2,3 niet of het afwerkraam nog een "aparte" uitvoering is voor zo'n opbouwrand, anders kan je nog overwegen om een los MAT afwerkraam te nemen + de afdekramen voor je aansluitingen in het mat.
Als je er dan van voren opkijkt is het in ieder geval wel mat ;)
Kan je denk ik nog wel overwegen aangezien een afwerkraam zo'n €3 à €4 kost..
Ook geen slecht idee inderdaad.

• Annuk
unezra schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:48:
[...]

Juh. Zo bezien kan ik net zo goed volgende week ff naar de bouwmarkt sjezen voor std. spul.
Het komt letterlijk achter onze TV te hangen.
Ik denk/ben bang dat je de meeste kans maakt bij de Hornbach of evt. een lokaal bedrijfje. Betwijfel serieus of Gamma/Praxis/Karwei/etc. dergelijk spul hebben (in Cat6 en/of dan ook nog netjes met LSA strook i.p.v. schroefcontact)
Worst-case moeten ooit de kabels opnieuw getrokken worden als we de boel gaan herzien. Da's te overzien. Zo duur is dat spul niet.
Dat is inderdaad nog wel een keer te overzien :) voor €100 alleen voor dat spul ben je wel klaar.
Slaapkamer willen we ooit wel een keer doen, vloer d'r uit, plafond d'r uit, muren stucen, electra reviseren.

Ben wel heel blij dat ik met de verbouwing van de badkamer 3 loze leidingen heb laten trekken specifiek bedoeld voor COAX en Ethernet. De leidingen lopen dwars onder de vloer door, zitten dus in het cement en onder de tegels.

Maar eens zoeken naar de trekveer... (En hopen dat 'ie lang genoeg is.)
Advies: pak een goeie (wymefa) van 20 meter, dan kom je in 99/100 keren mee weg in HTK-situatie's, evt. kan je nog kijken naar een trekveer waar 1 kant een M5 kopje opzit, daar kan je dan een koppelstukje voor krijgen + nog een trekveer eraan van XX meter.

Ipv een koppelstukje kan je aan dat M5 kopje ook andere dingen plaatsen als een trekkous of een zoekveer bijvoorbeeld.
[...]

Ook geen slecht idee inderdaad.
Opzich als je nu natuurlijk al het "goede" spul haalt ipv bouwmarkt meuk kan je dat straks ook hergebruiken als je bezig gaat met je slaapkamer, het enige wat je dan evt. weg gooit is de opbouwbak zelf, of die hergebruik je evt. nog een keer weer in je schuur ofzo.

• unezra

unezra

Ondertussen toch ook eens aan het nadenken over een consolidatie van mijn LAN thuis. Het is nu een beetje een bende dat nog eens de nodige stroom vreet ook.

Eigenlijk wil ik dan alvast gedeeltelijk richting 10G gaan, plus PoE+ voor mijn AP's.

Het goedkoopste dat ik dan tegen kom is dit:
pricewatch: ZyXEL XGS1930-28HP

En dat heeft SFO+ voor zijn 10G poorten. :( Niet ideaal, gezien ik op koper wil gaan zitten en SFP+ modules d'r dan ook nog eens bij komen. (Hoewel dat ook op te lossen is met kabels waar direct SFP+ connectoren aan zitten, maar die lijken ook best aan de prijs: https://www.ettus.com/product/details/10GIGE-1M)

Zie ik iets totaal over het hoofd?

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11:44

CurlyMo

www.pilight.org

unezra schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:14:
En dat heeft SFP+ voor zijn 10G poorten. :( Niet ideaal, gezien ik op koper wil gaan zitten en SFP+ modules d'r dan ook nog eens bij komen.
Waarom ga je niet naar glasvezel voor je backbone?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:15:
[...]
Waarom ga je niet naar glasvezel voor je backbone?
Backbone is het niet eens. Sowieso ligt daar al CAT7. :)

Ik speel meer met de gedachte om dit jaar mijn servers te vervangen door één exemplaar, die aan te sluiten op 1x10G of 2x10G en klaar.

Ben op mijn gemakje wat aan het narekenen qua wat voor server hardware hier voor nodig is en wat ik er voor over heb maar het netwerk is dan handig niet te vergeten...

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

unezra schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:21:
[...]
Backbone is het niet eens. Sowieso ligt daar al CAT7. :)
Op de relevante plekken CAT7 vervangen door glasvezel. Alles wat je nu koopt qua 10Gbit is met SFP+ en dat is met glasvezel volgens mij nog steeds het goedkoopst. Van wat ik in dit topic heb gelezen is dat 10Gbit (in koper) nog geen officiële standaard heeft. Als dat waar is dan levert alles wat je nu koopt potentieel gezeur op in de toekomst.

• Dyckie
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 25-04 19:43
CurlyMo schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:27:
[...]

Op de relevante plekken CAT7 vervangen door glasvezel. Alles wat je nu koopt qua 10Gbit is met SFP+ en dat is met glasvezel volgens mij nog steeds het goedkoopst. Van wat ik in dit topic heb gelezen is dat 10Gbit (in koper) nog geen officiële standaard heeft. Als dat waar is dan levert alles wat je nu koopt potentieel gezeur op in de toekomst.
Cat 6A koper heeft als standaard 10Gbit. Cat 7 en Cat 7A worden niet in de standaards opgenomen zie link: https://www.flukenetworks...ategory-7?linkId=61942433
Cat 7 en Cat 7A kabels zullen op Cat 6 of cat 6A afgemonteerd moeten worden. Bij cat 6A zul je altijd wel u snelheid van 10Gbit halen en bij cat 6 zal het van de afstand afhangen. En het zal ook van de kwaliteit van de connectors en u twistingen in de kabel afhangen.

Dyckie wijzigde deze reactie 10-02-2019 15:40 (16%)

https://sites.google.com/view/eendraadschema/homepage

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:27:
[...]
No way in hell dat ik mijn net getrokken CAT7 kabels ga vervangen door glas. :) Dat spul ligt er net een paar maanden. Groot voordeel van CAT7 is nu net dat er zonder pardon én 10G overheen kan én het backwards compatible is met 1G. (Plus dat er PoE overheen kan, dat is wat lastig met glas.)

Maar goed, qua server, eventueel de boel aansluiten op SFP+ en dan met glas werken kan zeker. Ik vraag me alleen af of dat prijstechnisch niet heel oninteressant word.

Even gekeken, kom ik op dezelfde switch uit. :)

Of deze, die is iets goedkoper:
pricewatch: ZyXEL GS1920-24HPv2

Blijft ex. SFP+ modules of kabels. Hoewel de prijs daarvan me nog mee valt:
pricewatch: Ubiquiti Networks UniFi Direct Attach 10 Gbit, 1 meter

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Dyckie schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:36:
[...]

Cat 6A koper heeft als standaard 10Gbit. Cat 7 en Cat 7A worden niet in de standaards opgenomen zie link: https://www.flukenetworks...ategory-7?linkId=61942433
(y) Ik dacht al dat ik zoiets had begrepen.
unezra schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:37:
[...]
No way in hell dat ik mijn net getrokken CAT7 kabels ga vervangen door glas. :) Dat spul ligt er net een paar maanden. Groot voordeel van CAT7 is nu net dat er zonder pardon én 10G overheen kan én het backwards compatible is met 1G.
Dan maar hopen dat CAT7 een beetje normaal ondersteund gaat worden in een van de standaarden of dat je beter direct CAT6a of glasvezel had kunnen leggen.
Blijft ex. SFP+ modules of kabels. Hoewel de prijs daarvan me nog mee valt:
pricewatch: Ubiquiti Networks UniFi Direct Attach 10 Gbit, 1 meter
Op FS.com kost de goedkoopste SFP+ 10gbit glas module € 14,-

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:40:
[...]
(y) Ik dacht al dat ik zoiets had begrepen.
:(
[...]
Dan maar hopen dat CAT7 een beetje normaal ondersteund gaat worden in een van de standaarden of dat je beter direct CAT6a of glasvezel had kunnen leggen.
Heb ik mooi verkeerd gegokt dus. Gelukkig waren die kabels zelf redelijk betaalbaar en zullen ze minimaal voldoen aan de 6A standaard, dus 10G over koper gaat wel lukken hier.

Glas was 'm sowieso niet geworden, de bedoeling is om al het PoE spul direct vanuit de meterkast te voeden en PoE over glas gaat 'm niet worden gok ik zo. :)

Ik wil juist af van switches overal en nergens.
Één switch in de meterkast die in alles voorziet.
[...]
Op FS.com kost de goedkoopste SFP+ 10gbit glas module € 14,-
Dan is het interessanter voorlopig te kijken naar DAS kabels, alleen word het even puzzelen of die zomaar overal in willen. Daarom ga ik dus liefst voor 10G over koper, heb je dat gezeik met al dan niet compatible SFP+ modules niet.

Het is ook niet dat ik nu per-sé 10G nodig heb, alleen als ik dan toch een nieuwe server ga bouwen, kan ik die maar beter meteen uitrusten met 1x10G of 2x10G ipv met 4x1G. Scheelt ook weer wat stroom en qua bekabeling is het allemaal een stuk eenvoudiger.

Naar boven boeit het allemaal niet zo. Dat loopt door de muren heen en zit netjes afgewerkt. Al zou ik het niet erg vinden op termijn in ieder geval ook mijn PC te voorzien van een 10G kaartje. Daarom dus 4x10G op de switch. 2x naar de server, 1x naar mijn PC, 1 vrij.

10G kaartjes vallen me nog mee (€95):
pricewatch: Asus XG-C100C

• unezra

unezra

Annuk schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:02:
[...]
Ik denk/ben bang dat je de meeste kans maakt bij de Hornbach of evt. een lokaal bedrijfje. Betwijfel serieus of Gamma/Praxis/Karwei/etc. dergelijk spul hebben (in Cat6 en/of dan ook nog netjes met LSA strook i.p.v. schroefcontact)
Hebbes!
https://www.hornbach.nl/s...0407/8505356/artikel.html?

Hornbach heeft het inderdaad gewoon liggen. :)
[...]
Dat is inderdaad nog wel een keer te overzien :) voor €100 alleen voor dat spul ben je wel klaar.
[...]
Advies: pak een goeie (wymefa) van 20 meter, dan kom je in 99/100 keren mee weg in HTK-situatie's, evt. kan je nog kijken naar een trekveer waar 1 kant een M5 kopje opzit, daar kan je dan een koppelstukje voor krijgen + nog een trekveer eraan van XX meter.

Ipv een koppelstukje kan je aan dat M5 kopje ook andere dingen plaatsen als een trekkous of een zoekveer bijvoorbeeld.
Geen idee wat ik heb. Ik heb een jaar geleden al een trekveer gekocht, moet ergens in de schuur liggen...
[...]
Opzich als je nu natuurlijk al het "goede" spul haalt ipv bouwmarkt meuk kan je dat straks ook hergebruiken als je bezig gaat met je slaapkamer, het enige wat je dan evt. weg gooit is de opbouwbak zelf, of die hergebruik je evt. nog een keer weer in je schuur ofzo.
Juh, maar al zou ik dat verliezen maakt het nog niet veel uit.
Zo te zien ben ik onder de €50 klaar voor de hele bende. Pakken we de slaapkamer aan, ben je rap €1000 verder. Dan boeit €50 extra materiaal ook niet zo. :)

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11:12
Je kunt ook nog kijken bij voltus.de. Groot assortiment en in vergelijking met Nederland zeer geschikte prijzen. Die inbouw doos van Rutenbeck kost er minder dan 7 euro.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@unezra das ken ik, maar een das-kabel :?

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hij zal wel DAC (Direct Attach Cable) bedoelen.

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

• unezra

unezra

Mijn fout. :(
Ik werd in de war gebracht door dat die kabel *ook* begint met "direct attach".

Frustrerende is dat 10G koper kaartjes wel goed te vinden zijn, dus *die* kant is relatief eenvoudig op te lossen. Kan ook met SFP maar ik vraag me af of je dan niet met hetzelfde probleem zit als met switches: De SFP module moet either merk-eigen zijn of dusdanig geprogrammeerd dat de switch 'm vreet.

Hoe dan ook komt er dan nog flink wat geld bij en is het per GBit wel een goedkopere oplossing, maar toch fors duurder dan 4xGBit en een std. GBit PoE+ switch.

Laat ik de 10G eis vallen, ben ik voor minder dan €300 klaar:
pricewatch: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 4 SFP Sl...

Is het meteen een managed L3 switch ook. (En er zijn er meer van rond die prijsklasse.)
downtime schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:59:
[...]
Hij zal wel DAC (Direct Attach Cable) bedoelen.
Dat dus. Alleen gok ik dat die ook merkeigen moeten zijn. Geen idee wat voor combinatie ik dan zou moeten maken. :) TP-Link heeft namelijk weer geen NIC's, dus die kabel lijkt vooral bedoeld om van switch naar switch te gaan.

Kortom, als ik dat wil, zal ik toch moeten kijken naar SFP+ --> koper danwel een SFP+ NIC, SFP+ --> glas en dan glas er tussen leggen. Wat het weer duur maakt.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb 4x 10Gb Cisco dac's gescoord voor EUR 20,00 :)
Nu nog bijpassende switches...

• unezra

unezra

PcDealer schreef op zondag 10 februari 2019 @ 17:22:
Ik heb 4x 10Gb Cisco dac's gescoord voor EUR 20,00 :)
Nu nog bijpassende switches...
Da's betaalbaar ja. :)

Hier hebben ze ook wel toffe spullen:
https://solid-optics.com/...fp_sfp10g/distance-1_550m

Behoorlijk betaalbaar ook, ik dacht dat de 1G modules rond de €10 per stuk kosten.

• HMaster_II
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 11:09
Hier staan de 24 en 48 poorst switches bij FS.com. Hebben mogelijkheid voor 10 GB SFP+ DAC/Glas
24 poort https://www.fs.com/de-en/products/72944.html
48 poort https://www.fs.com/de-en/products/72946.html

Ik ben erg geïnteresseerd in deze switches vooral vanwege de Stack mogelijkheden.

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• The-Priest-NL
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 08:35
Oké inmiddels ben ik wel zover om de foto's te posten inclusief alle onderdelen.

Ik ben ooit begonnen met een allegaartje van netwerkcomponenten maar tijdens de verbouwing van onze woonkamer kwam er een mooie mogelijkheid beschikbaar om een ruimte te maken voor een CAR

Dit is de ruimte waar het allemaal moest gebeuren:

car_ruimte_1

Overal in huis heb ik de elektra aangepakt omdat dat ook nogal een zooitje was (huis uit 1906) en zo kon ik ook meteen mooi overal netwerk outlets plaatsen.

car_ruimte_2

De volgende ruimtes in huis zijn nu voorzien van wired outlets;
  • Woonkamer (10x)
  • Gangkast (2x)
  • Hobbykamer (2x)
  • Slaapkamer (2x)
  • Keuken (2x)
Ik kon via een andere tweaker (@renelis)een mooie toten 19" wall cabinet overnemen inclusief patch panels.

car_ruimte_3

Daarna was het tijd om de inhoud voor het kastje te bepalen en aan te schaffen, aangezien ik her en der wat had gelezen en gezien van Ubiquiti is na wat onderzoek mijn oog daarop gevallen en heb ik onderstaande besteld.
  • UniFi USG PRO Gateway Router
  • Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)
  • UniFi AC In-Wall (2x)
  • UniFi Cloud Key
  • UniFi Video G3-FLEX Camera (3x)
  • ETH-SP (2x)
car_ruimte_4

Hier staat niet alles op omdat ik de camera's en de surge protectors later heb aangeschaft.

Kan rustig zeggen dat alle kabel trekken en alles netjes afmonteren best een ^&* klus was, maar nu alles op zijn plek zit ben ik er zeer tevreden over.

Had ik dingen anders gedaan achteraf?
Ja! geen flexbuis gebruiken, het verwerkt wel makkelijk maar voor netwerkkabels er doorheen trekken is het een stuk lastiger (snel overgestapt van 16 mm -> 20 mm.)

Inmiddels is alles aangesloten en afgewerkt *O*

car_ruimte_5

car_ruimte_6

car_ruimte_7

https://tweakers.net/ext/f/iC4J8jdVLMPpPDHuUhYFdlRQ/thumb.jpg

Punten die nog op mijn to-do lijst staan;
  • Deurtjes voor de CAR maken >:)
  • Overstappen van Provider (t-mobile is nu de grootste kanshebber)
  • Netwerk segregatie verbeteren
  • Netwerk verlengen naar buiten en kijken of er nog een extra AP moet komen

The-Priest-NL wijzigde deze reactie 11-02-2019 12:53 (0%)
Reden: Deurtjes voor de CAR maken >:)

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• Netoj
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
Waarom wordt er vaker geadviseerd voor een cat6 ipv cat6a?

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 25-04 19:47
ziet er goed uit mooie oplossing zo

volgens mij mag je alleen je hdd houders wel eens schoonmaken of lijkt dat nou maar zo blokkeert je lucht doorstroming lijkt mij
The-Priest-NL schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:44:
Oké inmiddels ben ik wel zover om de foto's te posten inclusief alle onderdelen.

Ik ben ooit begonnen met een allegaartje van netwerkcomponenten maar tijdens de verbouwing van onze woonkamer kwam er een mooie mogelijkheid beschikbaar om een ruimte te maken voor een CAR

Dit is de ruimte waar het allemaal moest gebeuren:

[Afbeelding: car_ruimte_1]

Overal in huis heb ik de elektra aangepakt omdat dat ook nogal een zooitje was (huis uit 1906) en zo kon ik ook meteen mooi overal netwerk outlets plaatsen.

[Afbeelding: car_ruimte_2]

De volgende ruimtes in huis zijn nu voorzien van wired outlets;
  • Woonkamer (10x)
  • Gangkast (2x)
  • Hobbykamer (2x)
  • Slaapkamer (2x)
  • Keuken (2x)
Ik kon via een andere tweaker (@renelis)een mooie toten 19" wall cabinet overnemen inclusief patch panels.

[Afbeelding: car_ruimte_3]

Daarna was het tijd om de inhoud voor het kastje te bepalen en aan te schaffen, aangezien ik her en der wat had gelezen en gezien van Ubiquiti is na wat onderzoek mijn oog daarop gevallen en heb ik onderstaande besteld.
  • UniFi USG PRO Gateway Router
  • Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)
  • UniFi AC In-Wall (2x)
  • UniFi Cloud Key
  • UniFi Video G3-FLEX Camera (3x)
  • ETH-SP (2x)
[Afbeelding: car_ruimte_4]

Hier staat niet alles op omdat ik de camera's en de surge protectors later heb aangeschaft.

Kan rustig zeggen dat alle kabel trekken en alles netjes afmonteren best een ^&* klus was, maar nu alles op zijn plek zit ben ik er zeer tevreden over.

Had ik dingen anders gedaan achteraf?
Ja! geen flexbuis gebruiken, het verwerkt wel makkelijk maar voor netwerkkabels er doorheen trekken is het een stuk lastiger (snel overgestapt van 16 mm -> 20 mm.)

Inmiddels is alles aangesloten en afgewerkt *O*

[Afbeelding: car_ruimte_5]

[Afbeelding: car_ruimte_6]

[Afbeelding: car_ruimte_7]

[Afbeelding]

Punten die nog op mijn to-do lijst staan;
  • Deurtjes voor de CAR maken >:)
  • Overstappen van Provider (t-mobile is nu de grootste kanshebber)
  • Netwerk segregatie verbeteren
  • Netwerk verlengen naar buiten en kijken of er nog een extra AP moet komen

• The-Priest-NL
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 08:35
vonkkie schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:20:
ziet er goed uit mooie oplossing zo

volgens mij mag je alleen je hdd houders wel eens schoonmaken of lijkt dat nou maar zo blokkeert je lucht doorstroming lijkt mij

[...]
Lijkt zo zitten filtertjes voor tegen stof :)

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:58
Netoj schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:57:
Waarom wordt er vaker geadviseerd voor een cat6 ipv cat6a?
Cat 6a is dikker en dus stugger. Door een 19mm leiding krijg je met moeite 2 Cat 6a kabels, waar je zeker drie en mogelijk vier kabels erdoor krijgt bij Cat 6. Daarnaast kan IIRC Cat 6 volgens de spec ook 10 Gbit/s aan tot 30 meter, wat voor de meeste huishoudens (ruim) voldoende zal zijn. Dat 6a tot tot 100m 10Gbit/s ondersteund maakt dan dus niet perse uit.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• smeerbartje
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 24-04 17:27
In plaats van enkel lurken, hier ook maar even wat plaatjes van mijn meterkast. Wat mij betreft is het zo "af". Wat zie je:
  • Synology 918+. Deze wordt puur gebruik als "domme" opslag. Geen containers of andere slimmigheid dus, puur storage. (overigens maak ik wel gebruik van de fantastische dropbox/google-drive vervanger Synology Drive.
  • Bovenin staat m'n server; draait enkele containers + hobby projecten. Heeft permanente mounts naar de volumes op m'n Synology
  • Een tweetal Ubiquiti 8-poorts 60W switches
  • Patchpaneeltje waar alle "kamers" op binnenkomen. Van daaruit patch ik door naar de switches
  • Fritzbox modem (xs4all)
  • Monitor, mocht er gezeik met m'n server zijn :))
  • Dit alles in een 10" rack
meterkast
https://tweakers.net/ext/f/5pXwO2OMSnB05bqseyEflO3v/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/ahUfvgn1ma0c9CoTJ0c2Zc1N/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/kluCMRYvMHTXAWDuZBzoqnwP/thumb.jpg

• hpmkruit
  • Nu online
smeerbartje schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:55:
In plaats van enkel lurken, hier ook maar even wat plaatjes van mijn meterkast. Wat mij betreft is het zo "af". Wat zie je:
  • Synology 918+. Deze wordt puur gebruik als "domme" opslag. Geen containers of andere slimmigheid dus, puur storage. (overigens maak ik wel gebruik van de fantastische dropbox/google-drive vervanger Synology Drive.
  • Bovenin staat m'n server; draait enkele containers + hobby projecten. Heeft permanente mounts naar de volumes op m'n Synology
  • Een tweetal Ubiquiti 8-poorts 60W switches
  • Patchpaneeltje waar alle "kamers" op binnenkomen. Van daaruit path ik door naar de switches
  • Fritzbox modem (xs4all)
  • Monitor, mocht er gezeik met m'n server zijn :))
  • Dit alles in een 10" rack
meterkast
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb jij nu verwarmingsbuis isolatie als kabelgoot gebruikt? Originele oplossing bedenk ik me.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@smeerbartje nu nog twee schroefjes in de onderste schap van je rak ;)

• Oystein
Zakjes met alleen 10 boutjes blijft ook zo onhandig schat ik zo in 8)7

• anboni
  • Laatst online: 12:44
Ik ben aan het inventariseren wat ik allemaal nodig heb aan bekabeling voor ons nieuwe huis. Ik heb tot nu de volgende spullen bij elkaar geklikt. Zien jullie nog verbeterpunten of ontbrekende spullen?

https://netwerkproducten....ugge-kabel-p-4289300.html (Voor accesspoints en buitencamera's)
https://netwerkproducten....-100-koper-p-4360449.html (moeilijk in te schatten hoeveel ik echt nodig heb, maar eyeball komt toch op meer dan 305m uit)
https://netwerkproducten....lorganiser-p-3850000.html
https://netwerkproducten....6-modular-jack-c-414.html (Schakelmateriaal wordt allemaal Busch Jaeger)

Plan is om op zolder een 19" kast neer te zetten met dat patchpanel, daar komen dus ook alle kabels uit.

• Oystein
@anboni

Ik zie een kant en klare patch strip en losse Keystone modules voor LAN.
Heb je dan ook geen Keystone strip nodig ?

• anboni
Oystein schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:00:
@anboni

Ik zie een kant en klare patch strip en losse Keystone modules voor LAN.
Heb je dan ook geen Keystone strip nodig ?
Keystones voor de walloutlets, patch strip voor patchkast, was mijn gedachte. Of zitten er grote voordelen aan keystones in het patch panel?

• Wafeltje
anboni schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:55:
Ik ben aan het inventariseren wat ik allemaal nodig heb aan bekabeling voor ons nieuwe huis. Ik heb tot nu de volgende spullen bij elkaar geklikt. Zien jullie nog verbeterpunten of ontbrekende spullen?

https://netwerkproducten....ugge-kabel-p-4289300.html (Voor accesspoints en buitencamera's)
https://netwerkproducten....-100-koper-p-4360449.html (moeilijk in te schatten hoeveel ik echt nodig heb, maar eyeball komt toch op meer dan 305m uit)
https://netwerkproducten....6-modular-jack-c-414.html (Schakelmateriaal wordt allemaal Busch Jaeger)

Plan is om op zolder een 19" kast neer te zetten met dat patchpanel, daar komen dus ook alle kabels uit.
Als je 2 kabels per leiding wilt doen, is 2 rollen fijner met kabels trekken. Dan zou je voor 2x 300 kunnen gaan, of 4x 100, beetje afhankelijk van je inschatting van de lengtes.
Patchpanel met LSA stroken is fijner om met trekontlasting te hebben, dan kun je de kabel vastmaken voor je gaat doggen zonder dat de kabel rondzwiept. Ook als je 'm ooit verplaatst heb je minder kans dat er 1 los schiet.

De keystones zijn voor in je wandcontactdozen?
anboni schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:02:
[...]

Keystones voor de walloutlets, patch strip voor patchkast, was mijn gedachte. Of zitten er grote voordelen aan keystones in het patch panel?
Keystones zijn flexibeler qua inzet (je kunt ook coax afmonteren op je patchpaneel), maar ook duurder. Zelfde geldt (meestal) voor je WCDs.

Wafeltje wijzigde deze reactie 13-02-2019 16:05 (12%)

• nero355

nero355

Weet niet wat je allemaal van plan bent, maar kijk eens deze posts door :
- nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
- nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Verder zou ik eens eerst gaan kijken of je ook echt gebruik kan gaan maken van alle leidingen zoals jij denkt dat het kan en of ze ook echt allemaal dezelfde afmetingen van de leidingen hebben!
Ik ben hier heeel lelijk door verrast, waardoor ik met 2x 100 Meter CAT6 UTP zit die ergens later dit jaar pas doorgetrokken kan worden, omdat we dan bepaalde panelen gaan verwijderen en verfen en dergelijke... :X

Gelukkig waren er op elke verdieping CAT5E telefoonaansluitingen die ik mooi kon misbruiken als workaround! :Y)

Daarnaast heb je speciale netwerkkabels voor buitengebruik dus kijk daar ook eens naar :)

• anboni
Gast... Die posts moeten geen pinnetje krijgen, die moeten gewoon in de startpost staan ;) (ik had al wel vluchtig naar pinned posts gekeken, maar zag zogauw eigenlijk alleen foto's van het eindresultaat, dus niet alle pagina's bekeken :$ )

• painkill
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 25-04 21:42

painkill

Pain(k)(ill)

Ben op zoek naar een opbouwbak waar ik 1 cat6. en 1 coax in af kan monteren. Iemand nog aanraders?
Zit zelf de denken aan busch jaeger opbouwbak met montageframe en jacks maar kom dan als snel op 25 euro per opbouwbak. Iemand nog andere ideeen?

Mijn SNES verzameling!

• nero355

nero355

anboni schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:17:
[...]
Gast... Die posts moeten geen pinnetje krijgen, die moeten gewoon in de startpost staan ;) (ik had al wel vluchtig naar pinned posts gekeken, maar zag zogauw eigenlijk alleen foto's van het eindresultaat, dus niet alle pagina's bekeken :$ )
Hehehe! :D

Heb ik al geroepen, maar tot nu toe is dat helaas niet gebeurd... -O-

• Annuk

Wil je trouwens persé keystone's in je inbouwdozen?
Dit om bv. te combineren met coax o.i.d.?

Anders kan je ook de kant en klare Rutenbeck inbouw-elementen gebruiken en gelijk de afdekraampjes erbij bestellen :)
Bij deze shop is ook alles te krijgen wat je hierboven hebt staan m.u.v. de keystone's

Voor de rest kan je beter werken met 2 dozen/rollen UTP kabel, werkt iets fijner als je 2 kabels in 1 buis wilt trekken.
Kan je kijken of je 5 of 6 dozen van 100m pakt bv. of dat je 2 rollen van 300m pakt.

• anboni
Annuk schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:55:
[...]

Wil je trouwens persé keystone's in je inbouwdozen?
Dit om bv. te combineren met coax o.i.d.?
Nee, niet per se, maar ik zag dat die passen bij Jaeger Busch materiaal, waarmee de rest van het huis wordt uitgevoerd. Dat was de gedachte.
Voor de rest kan je beter werken met 2 dozen/rollen UTP kabel, werkt iets fijner als je 2 kabels in 1 buis wilt trekken.
Kan je kijken of je 5 of 6 dozen van 100m pakt bv. of dat je 2 rollen van 300m pakt.
Yep, die tip kwam hierboven ook al voorbij. Ik heb voor nu alvast 4x 100m besteld voor de binnenbekabeling en daarnaast 120m buitenkabel voor de camera's. Installateur die de boel gaat installeren, bood aan om de definitieve kabels er meteen in te trekken ipv de controledraad, dus ik hoef het niet eens zelf te doen (maar wel 'n beetje haast, volgende week beginnen ze al)

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:58
anboni schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:21:
[...]

Nee, niet per se, maar ik zag dat die passen bij Jaeger Busch materiaal, waarmee de rest van het huis wordt uitgevoerd. Dat was de gedachte.
Die Rutenbeck elementen zijn ook de defacto standaard. Busch-Jaeger, Gira, ... hebben allemaal afdekplaten voor op die elementen van Rutenbeck.

• anboni
RobertMe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:05:
[...]

Die Rutenbeck elementen zijn ook de defacto standaard. Busch-Jaeger, Gira, ... hebben allemaal afdekplaten voor op die elementen van Rutenbeck.
Ohja, nu ik die pagina wat meer in detail lees, staat dat er ook gewoon :$ Ik dacht dat ik wel aardig wat van lan bekabeling wist, maar de wereld achter die walloutlets en patchpanels is toch nogal vreemd voor me. Ik vermoed dat ik de komende maanden nog aardig wat ga bijleren daarover ;)

• SanderH_
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 25-04 22:59
Waar heb je die blauwe patchkabels gekocht als ik vragen mag? :)

SanderH_ wijzigde deze reactie 16-02-2019 13:21 (42%)

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True