Het grote BMW-topic #13 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 116 Laatste
Acties:
  • 753.835 views

Onderwerpen

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:53
royalt123 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:16:
Ik heb iedentieke ervaring, vanaf 120 gaat verbruik sneller omhoog tot 8l/100.
Ik kan me wel inbeelden dat met meer vermogen, minder verbruik geeft op 130-140 km/u.
Gemiddeld haal ik 7L en bij sportiever rijgedrag gaat richting 8 L/100. (veel binnenwegen)
Men auto is nog maar 3 maand oud dus nog minstens anderhalfjaar wachten met chiptuning :|

[...]
Ligt niet aan het vermogen. Boven die 110 gaat het brandstofverbruik exponentieel omhoog. Dat komt volgens mij enkel door de weerstand die ook exponentieel omhoog gaat. Daarom is het verhogen van de maximale snelheid naar 130 ook zo'n slechte maatregel. Relatief veel meer uitstoot voor heel weinig tijdswinst.

Moet je voor de gein (in Duitsland) maar eens 180 gaan rijden, dan schrik je helemaal van het verbruik :'( .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:05
PPE of http://power-plus.be/

BR is te extreem soms vind ik. Maar ook goed hoor.

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:05
MrFl0ppY schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:07:
[...]

Ligt niet aan het vermogen. Boven die 110 gaat het brandstofverbruik exponentieel omhoog. Dat komt volgens mij enkel door de weerstand die ook exponentieel omhoog gaat. Daarom is het verhogen van de maximale snelheid naar 130 ook zo'n slechte maatregel. Relatief veel meer uitstoot voor heel weinig tijdswinst.

Moet je voor de gein (in Duitsland) maar eens 180 gaan rijden, dan schrik je helemaal van het verbruik :'( .
Wat ik hierover kan vertellen uit ervaring is dat meer vermogen toch wel helpt bij hogere snelheden bij een "toegenepen" motor.
Die moet dan minder hard werken om die snelheden aan te houden dus dat merk je dan ook wel in het verbruik.
Mijn 116d was toch wel goed zuinig op de franse snelweg @130. Zuiniger dan de vakantie ervoor waar hij niet gemapped was.

En over 114i, 116i, 118i. Verbruikt zal max 0.5l/100km schelen bij zelfde rijstijl.
Idem bij 2.0 116d, 118d en 120d.
Ook bij chip.
Spreek je natuurlijk constant alle pk's aan dan stijgt het. Logisch ook, meer lucht en benzine = meer power = meer vebruik bij 100% belasting.

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 15:32

Impry

Rallymedia.nl

Luchtweerstand werkt uiteraard mee ja maar met mijn 130i kon ik bijna net zo goed 150 rijden als 120. Heb het idee dat dat bij m'n 116i veel meer is.
Zal eens wat gaan rekenen of de 'chipinvestering' er uit komt met veel snelwegkilometers.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Over luchtweerstand gesproken, laatst nog wat metingen gedaan aan een redelijk verkrachtte i8 :p
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vZ3pywWt43C0bjIUG2YYJn8Q/full.jpg
Waren de laatste ook, ding gaat nu de pers in ;w
Ik ben benieuwd hoe z'n opvolger gaat zijn met de doorontwikkelde motor. 300pk uit een 3 cilinder seems appropriate right? O-) :X

Gelukkig zijn er tot die tijd nog genoeg andere speeltjes :D
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kqwIYdaKgfqIsjZ6Pu2Tv8ro/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 18-02-2016 22:43 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Wow, wat is het verhaal achter die i8? Testmule? Afgeragd op de testbaan?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

All of the above :+
Dit is een van de eerste i8 prototypes, deze is gebruikt om de hele suspension set-up te ontwikkelen. Dus die is al aardig mishandelt :p Daarna werd ie gebruikt om verschillende componenten aan de onderbodem te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 18-02-2016 20:18 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Gaaf om te zien hoor :) Erg interessant.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-05 15:11

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

fsfikke schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:40:
Gelukkig zijn er tot die tijd nog genoeg andere speeltjes :D
[afbeelding]
Jaloers! :o

M2 wordt op vrijwel iedere review site unaniem geprezen. Wanneer kunnen we de eerste in NL verwachten? April?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
wjjkoevoets schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:14:
[...]

Jaloers! :o

M2 wordt op vrijwel iedere review site unaniem geprezen. Wanneer kunnen we de eerste in NL verwachten? April?
De eerste staat al te koop of is al verkocht bij de Fonkert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Boinkie schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:01:
[...]

De eerste staat al te koop of is al verkocht bij de Fonkert. :)
Ik denk niet dat ze die al daadwerkelijk in de showroom staan. Is volgens mij wel de eerste dealer die hem als leverbaar aanbiedt.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Hij stond er wel, maar inmiddels van Facebook ook verwijderd..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PlMUin3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ah, dan hebben ze al heel snel een koper gevonden verwacht ik. Op de website staat bij de M2 nu ook "leverbaar vanaf april 2016". Het kan echter ook zijn dat dit moet van BMW, want ik heb begrepen dat M2 leveringen aan een soort embargo onderhevig zijn tot april. Misschien dat fsfikke dat ons kan vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Of er een embargo op zit weet ik niet, maar ze gaan als hete broodjes weg iig. Omdat ze dat wel verwacht hadden hebben ze maar een heel beperkt aantal beschikbaar gesteld voor interne verkoop (aan medewerkers).
Dat waren er 200 en die waren letterlijk binnen twee seconden uitverkocht :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

fsfikke schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:19:
Of er een embargo op zit weet ik niet, maar ze gaan als hete broodjes weg iig. Omdat ze dat wel verwacht hadden hebben ze maar een heel beperkt aantal beschikbaar gesteld voor interne verkoop (aan medewerkers).
Dat waren er 200 en die waren letterlijk binnen twee seconden uitverkocht :p
Aan medewerkers voor BMW bedoel je? Of voor de dealer om in te kopen?

Overigens altijd vet die foto's die je maakt, keep 'em coming!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kecin schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:56:
[...]

Aan medewerkers voor BMW bedoel je? Of voor de dealer om in te kopen?

Overigens altijd vet die foto's die je maakt, keep 'em coming!
Ja voor medewerkers van BMW, met 22% korting :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
fsfikke schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:04:
[...]

Ja voor medewerkers van BMW, met 22% korting :Y)
Ah dan weten we ook meteen de minimale winstmarge :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MrFl0ppY schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:14:
[...]

Ah dan weten we ook meteen de minimale winstmarge :*) .
Direct bij BMW zit er geen dealer tussen die nog wat moet verdienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:17:
All of the above :+
Dit is een van de eerste i8 prototypes, deze is gebruikt om de hele suspension set-up te ontwikkelen. Dus die is al aardig mishandelt :p Daarna werd ie gebruikt om verschillende componenten aan de onderbodem te testen.
Ah, die kennen we nog :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
wjjkoevoets schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:17:
Ah, dan hebben ze al heel snel een koper gevonden verwacht ik. Op de website staat bij de M2 nu ook "leverbaar vanaf april 2016". Het kan echter ook zijn dat dit moet van BMW, want ik heb begrepen dat M2 leveringen aan een soort embargo onderhevig zijn tot april. Misschien dat fsfikke dat ons kan vertellen ;)
Auto is teruggeroepen en mocht niet geleverd worden heb ik zojuist gehoord. Tot april zullen we geen M2 zien. Importeur krijgt hem over 3 weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Boinkie schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:27:
[...]

Auto is teruggeroepen en mocht niet geleverd worden heb ik zojuist gehoord. Tot april zullen we geen M2 zien. Importeur krijgt hem over 3 weken :)
Ja, ik had dus al zoiets vernomen. Mocht van BMW HQ nog niet geleverd worden. Geldt voor alle landen geloof ik (vandaar de term embargo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:06
Boinkie schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:13:
Hij stond er wel, maar inmiddels van Facebook ook verwijderd..

[afbeelding]
Best weinig 370pk voor een M, een standaard 335i doet al 306pk en kun je ook makkelijk over die 370pk remappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ja maar dit is een 2 serie. Die moet natuurlijk wel iets minder vermogen hebben dan een 3 serie.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Tylen schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:58:
Ja maar dit is een 2 serie. Die moet natuurlijk wel iets minder vermogen hebben dan een 3 serie.
Ok, dan maak er maar 135i van. Of de lelijke (2de gen) variant: M135i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:38

Flapmo

and back is gigi!

Chevy454 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:29:
[...]

[...]

Afstelling nulhoeveelheid injector is exact wat dat betekent. Hij kan zijn minimale inspuit aansturing niet vinden, dus een fout. Dus hij zal nu of teveel (meer CO) of te weinig pilot (meer NOX, luidere verbranding) maken.

De vraag is vooral: nuldetectie door snelheid of door klopdetectie. Ingeval van snelheid kan het zijn dat je vliegwiel versleten is. In het geval van klopdetectie is de klopsensor verdacht (goed aangedraaid :? ) of zijn de injectoren inderdaad EOL.

Het is in elk geval is het rijden met vertrimde injector niet echt goed. De cilinder balancing werkt niet meer naar behoren, afhankelijk van de strategie kan je nu ook minder koppel hebben per cilinder met als gevolg meer koppelpieken op het vliegwiel. Je kan olieverdunning krijgen,..
Bedankt voor je reactie. Een extra bevestiging dit toch even te gaan regelen. Geen van alle gevolgen waar ik op wil gokken.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Het Fantoom schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:48:
[...]

Best weinig 370pk voor een M, een standaard 335i doet al 306pk en kun je ook makkelijk over die 370pk remappen.
Toch een verschil van 64 pk.. En wat denk je dat er met het blok van de M2 te doen is. De M2 is een perfecte auto als je alle reviews mag geloven. Ik ben benieuwd en hoop tegen april mijn oordeel te mogen vellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Het Fantoom schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:48:
[...]

Ik kan mijn 2-er met een simpele piggyback ook naar de 370pk halen, dat maakt het helaas nog geen M. De M2 heeft een beter onderstel, vering, LSD, remmen etc. Ook de motorisering is meer circuit georiënteerd dan de standaard N55.

Daarnaast wil BMW vanzelfsprekend niet dat de M2 in het vaarwater van de M3/M4 gaat zitten.
Boinkie schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 10:02:
[...]Ik ben benieuwd en hoop tegen april mijn oordeel te mogen vellen :)
Anders ik wel :+

[ Voor 15% gewijzigd door wjjkoevoets op 20-02-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
wjjkoevoets schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 16:05:
[...]

Ik kan mijn 2-er met een simpele piggyback ook naar de 370pk halen, dat maakt het helaas nog geen M. De M2 heeft een beter onderstel, vering, LSD, remmen etc. Ook de motorisering is meer circuit georiënteerd dan de standaard N55.
In dat bericht proberen ze indruk te maken door het aantal pk's te noemen terwijl dat niet eens bizar veel is.
Maar dat is inderdaad niet het enige wat anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Het Fantoom schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 16:50:
[...]

In dat bericht proberen ze indruk te maken door het aantal pk's te noemen terwijl dat niet eens bizar veel is.
Maar dat is inderdaad niet het enige wat anders is.
Hoeveel coupes zijn er die 370pk hebben voor onder de €88000 full option? Volgens mij zijn dat er maar heel weinig. In absolute zin heb je natuurlijk gelijk, maar als je het in perspectief plaatst is 370pk echt wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

100pk kan al veel zijn al het autootje 500 kilo weegt. Die 370pk zegt niks als je het gewicht er niet bij vermeld.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Oke toevoeging dan: Hoeveel coupes zijn er die 370pk hebben en van 0 naar 100 gaan in <5 seconden met het gewicht van een m2 voor onder de €88000 full option. Die vindt je niet :P

[ Voor 4% gewijzigd door wjjkoevoets op 20-02-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:34

vhal

ಠ_ಠ

M2...zijn er ook plannen voor een M2AT of zit dit er niet in bij BMW?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Mijn F20 114i heeft last van koelvloeistoflekkage. Nu ga ik dinsdag terug voor garantie, maar iemand enig idee wat het kan zijn. Zo nu en dan ruik ik het ook in het interieur, maar het is mij niet duidelijk onder welke omstandigheden dit precies gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Laatst online: 08-02 14:52
vhal schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:15:
Wat is een M2AT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

M2 Active Tourer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Laatst online: 08-02 14:52
Ah, dat lijkt me een inderdaad een beste wannahave!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Als je kinderen hebt en een sportieve bak wilt is dit de enigste oplossing:

YouTube: BMW M5 E61 Touring - In depth look & sound!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Anoniem: 699209 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 11:51:
Mijn F20 114i heeft last van koelvloeistoflekkage. Nu ga ik dinsdag terug voor garantie, maar iemand enig idee wat het kan zijn. Zo nu en dan ruik ik het ook in het interieur, maar het is mij niet duidelijk onder welke omstandigheden dit precies gebeurd.
Kachel denk ik dan aan als je kvs in het interieur ruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

M'n EGR is vervangen onder garantie. Die deed het wel maar lekte uitlaatgas. Dat rook je dan weer duidelijk in de auto. :N

Er scheen ook een terugroep te zijn op de verdampers van de airco :?
Dus die is preventief vervangen.

Oh well

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

MrFl0ppY schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:07:
[...]

Mwah, ligt heel sterk aan de aerodynamica en motor van de auto. Mijn oude 316i Compact vond het helemaal niet erg om 150 - 170 te rijden in Duitsland (190 was z'n piek). Over een rit van München naar de Nederlandse grens, waar we gemiddeld (inc. rustpauzes) 120 km/u hebben gereden, deed hij 1:11, terwijl het normale verbruik 1:12/1:13 was. Ook m'n cabrio vindt het verbruikstechnisch niet heel erg om hard te rijden.

De Yaris van m'n vriendin is een ander verhaal. Daar merk je echt heel veel verschil tussen 100 en 130km/u.

Even een stukje hardcore techniek erin gooien:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/h6AcGn486MxIY_IM3JczeoBfXMdTIuo3XrjnMXe4YHkEHmsNwuuieDKZiEa2Qs3LuFYqPEwHY_j_AcNPDuuIEayGRc9HPujxDLK6dDnSZLLCefIUY_srkHPBu271agXRk19eAF-iA7bkNGAM7D462Lv_q_fLR2oRxgY-mA8FYcedur34wF4MYugurxSIQB6-w7FWC0zJRCLx2G0nUIUf9xoTfotOgFC9Z6MXAzgrrF8QjeyDWlCGTq8ppTEsrZ83DzARFhj1g1uiSSu5Sb2bp9b28iSUyO4oL8UD8O2wgdLW86ObGp4Kl2Mq5xtDetNiApwTJr5nkZT6xQK4EG5IgbDO_YykkwPN-pERY8Lch3ga96jeswdLDktf9hkYqVrUwXCrFkoXq5qSQ461IHijVPzsEiVz5A-W5MMpbQZaXvDU5YuTM2l_WQPEfH0U0vp-QvL1JLekZ44cDoTHim_jiZFTqyODb0vD-fGQMddfU_Skz1l3HV2N2nAYwuF17l4zjslJfxVKboM4mBtfnHwaKQ6xetIRLDf_XONO4UBN6BPbShc0oIMoghejmMqGwX-ciXqv=w1920-h1080-no
Vorige week ben ik aan het klussen geweest aan m'n cabrio. Er stond een olie-beurtje en reparatie aan de stuurbekrachtiging op het programma. Ik had wat tijd over en zag dat m'n kleppendeksel iets aan het zweten was (1,5 jaar terug is de pakking ervan vervangen). Dus goed excuus om het deksel weer eens te lichten en even foto's te maken.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/oCqEha4rrwPCzcMdjn7IN_kd82Mg25f_7TvHcuaZwjCSXk8UlytumCUI7pZU-e9zyO20FQRtcoR7s1CxP1YNNiXzXY7pVl-NfR0SLpDxqR9iUpXxIRa-EmikO03IrTfhFXXaqg2G1YQuNpS2v75VYTyCTiDk2wr2JCpT1dr5mcblYGLsCtasT3C5A_i-JlGX1dU1dJUxj_ibI9Dw8c2GVTq_h6yQY7R0-XDKLuiomz1jgXcikCYXn0tjSBYSAZ_4KliZ5v17gHADiHClBkDcFkmZBzRCThpVGKWkSwGyNci54Gp10LbcfcCSX2KO5H5b_TPOIbYfFNF1VhiKmsQWdtl4G5ffQl4R6yWTsu7z-GxQo08L5XtNoI9bwYNwk0Gt4lYy7WMuMkMv5sePq61CTes9XUAyIDp1O5WdNbrmieKiXGfQTiWQvFbA_AmpUDnx0OJsMQsja1BVZWnfl-4JvL8HKzpoTjjMgPrN_DaTdVOA3P5Qa_xGWTua1IBM2tnfnOZ0vmRlEiu-zCjhtGAMj0Fgd3ys6RMp2_g3QNUYUF486tGvkSpNWgyNc6u8W0gXkFX2=w1080-h1920-no

Voor de duidelijkheid, dit blok heeft inmiddels 320.000km gelopen en is nooit gereviseerd. 8)

En de shiny bits waar het eigenlijk om te doen was afgelopen woensdag:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/gJS9NxY86wX4t4oDLYBlc3OWSkHqX_SZ5H1dgE0LweOTcxdgyh4va38_n34nVyBqTSUU07KerSp3M3KRpbTjD8sT0ntLKYptimUXEKDnyNNHpFXYB8ELHa4MxUn-qemYDxrsrm1UvgA94g3UGIO5ri-A_wr3viudBWX7Xdmkk2dmll_jdW9fNf_vNW6VmZeR1JJLUssRp2-CjCYOH6qpu9PTi4LfuY805lMI3XMns68LAT00PTuhSX76QRcFXO83oT69YQu-tmzHITbYpvkXfRed_m_n2Zm1ryLIKu1NwCpIp1OrdYmPCeYM_j7hUKwV2QiH8mdbCIU7S17v5qie8YOL9X6S8KLsPwAYlJqXQ5aOcnVH0wauKdrOyq32qrXMD6z3hVM6-b_7ehfX-fec13ZSyNCA95CMNLBT2rzv7r3b0qtxKVQSEwZ5RTufDRSz_q55Ksm_u9rFTBdO9J9L8L68N_GOqvnDCCt1559aaLVhx9wKQMAAX_5-PQzYMkwW8YFOhon9nX-1oz6Nel_zxwcjS5IFE1FkHWkgxBOhSoimKd3n34nh8tCyPmfclBU3Pkwl=w1920-h1080-no
Een nieuwe koel/retourleiding van de stuurbekrachtiging en een nieuwe pomp. Samen met bijna een liter verse vloeistof maakt dat de pomp weer fluisterstil is en de stuurbekrachtiging heerlijk soepel werkt, zonder overdreven sterk te zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 13:41

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik vind die ketting altijd mooi om te zien deepbass909 (8>
Snake schreef op zondag 21 februari 2016 @ 16:20:
Als je kinderen hebt en een sportieve bak wilt is dit de enigste oplossing:

YouTube: BMW M5 E61 Touring - In depth look & sound!
Mjah, de enigste? Ik heb kinderen en wil een sportieve bak. Zodoende heb ik mijn E61 (535d) voor een stage 2 onder handen laten nemen en het resultaat is een niet onverdienstelijke 360 pk op een koppel van dik 700 Nm. Papa kachelt van 0 - 100 in 5,5 seconden. En ik wordt toch iets vrolijker van de 1:12 die mijn auto gemiddeld rijdt dan een M5 die ergens in de buurt van de 1:6 ligt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ja maar die m5 heeft wel een sperdiff en een ander onderstel ff heel kort gezegd, er zijn natuurlijk talloze upgrades (naast de bijna 150pk extra).
0-100 is nauwelijks een indicatie voor 'een sportieve bak' imho.

En wat versta jij onder stage 2?
Normaal is dat een tune, andere intercooler en evt andere downpipe.
Stage 3 is andere turbo's, evt nokkenassen, zuigers..
(en stage 1 alleen een ecu flash)
deepbass909 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:07:
[...]

Voor de duidelijkheid, dit blok heeft inmiddels 320.000km gelopen en is nooit gereviseerd. 8)
Ziet er heel netjes uit voor die km stand. Je vanosbehuizing is voor die km stand nauwelijks verkleurd/aangetast en de rest is zeer schoon. Dat is vooral een teken dat je motor nooit heel heet gelopen heeft (en voldoende oliebeurten). Je vanos huis wordt op die plek namelijk nauwelijks schoongespoeld, dus is dat ook een goede indicatie voor de rest van de oliekanalen etc.
Het laatste oliebeurtje is ook nog niet al te lang geleden uitgevoerd zo te zien.

Je auto is wel nat van onderen. Is dat van de stuurbekrachtiging?

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2016 15:40 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Je kunt je afvragen of een M5 sowieso sportief kan zijn. Het blijft immers formaatje 5-serie. Maar ik denk dat een heel groot deel van Nederland wel zou willen tekenen voor een 535d met 360pk! Dan hoef je, je nergens te schamen. En in tegenstelling tot een M5 is het nog - redelijk - bereikbaar voor mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

mr_petit schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:19:
Ja maar die m5 heeft wel een sperdiff en een ander onderstel ff heel kort gezegd, er zijn natuurlijk talloze upgrades (naast de bijna 150pk extra).
0-100 is nauwelijks een indicatie voor 'een sportieve bak' imho.
Mjah, wat is de exacte definitie van een 'sportieve bak'? In mijn ogen hoeft het niet perse een auto te zijn die je vierkant in de bocht gooit op de nordschleife. Dat valt voor mij eerder onder de categorie 'racewagen'. Kenmerkende eigenschappen van een sportieve bak zijn voor mij acceleratie, tussensprints, goede wegligging en een lekker motorgeluid. De "sportstand" van veel auto's maakt ook dat de auto agressiever accelereert en meer toeren maakt. Dat er nog veel te "verbeteren" valt met betrekking tot ophanging, chassis stijfheid en andere high performance benodigdheden ben ik met je eens. Maar maakt dat mijn auto dan niet tot een sportieve bak?
En wat versta jij onder stage 2?
Normaal is dat een tune, andere intercooler en evt andere downpipe.
Remap in combinatie met aanpassingen in het uitlaatsysteem.
MrFl0ppY schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:58:
Je kunt je afvragen of een M5 sowieso sportief kan zijn. Het blijft immers formaatje 5-serie. Maar ik denk dat een heel groot deel van Nederland wel zou willen tekenen voor een 535d met 360pk! Dan hoef je, je nergens te schamen. En in tegenstelling tot een M5 is het nog - redelijk - bereikbaar voor mensen.
Een M5 ligt inderdaad helaas buiten mijn bereik. Is het niet de aanschaf, dan zijn het wel de lopende kosten.
Ik ben wel eens benieuwd wat de kenners in dit topic als minimale eis hebben voor een "sportieve bak".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:27
Als je een M5 kan betalen, kan je de benzine ook betalen neem ik aan. Wat zal je het verbruik dan ook boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:19:
[...]

Ziet er heel netjes uit voor die km stand. Je vanosbehuizing is voor die km stand nauwelijks verkleurd/aangetast en de rest is zeer schoon. Dat is vooral een teken dat je motor nooit heel heet gelopen heeft (en voldoende oliebeurten). Je vanos huis wordt op die plek namelijk nauwelijks schoongespoeld, dus is dat ook een goede indicatie voor de rest van de oliekanalen etc.
Het laatste oliebeurtje is ook nog niet al te lang geleden uitgevoerd zo te zien.

Je auto is wel nat van onderen. Is dat van de stuurbekrachtiging?
De olie die je ziet, is ook nieuw, vlak daarvoor had ik de olie verwisseld (afhankelijk was ik ook niet van plan het deksel te lichten).

Hij is inderdaad erg nat. De stuurbekrachtiging was één van de bronnen (daarom heb ik inmiddels ook alles behalve het stuurhuis vervangen), maar ook m'n carterpakking zweet (kijk maar naar de hoek van het carter pal achter de krukaspoelie, daar kan geen olie van de stuurbekrachtiging komen) en er lijkt olie van achter het oliefilterhuis te komen. Alleen heb ik van het oliefilterhuis al 2 keer de pakking vervangen en is het huis de laatste keer met een momentsleutel vastgezet. Ik vermoed daarom dat de olie-sporen die ik daar nog zie, oud zijn:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/I_UPuNbKxN2ZFm2ZWox_M4lC3Bh-nGFrXZdQM9uvTA4zUB3N5fAxbTrYzft-ZNPDLmygHYu78Sql8Dfqp4zHKtJ_gJhL0LZuglAvfQUJrdeaozSW-SPJNus5DT8XX81K99J3ppC_YOFxdDUPRY955AuL7fcrCiZD6PK9xI66rOvSPrIFQrtSNeM8chQwFCd1fsphse7-OUaaw-GyIpCT5-L75JRxds5BuJLGb0J68WxYZTUyfSphzrE3TOXDNLxp49nMacpWQAdkG_BxAQoFJqbdq-oZqdgTP_-DjS5KqvOO3uqYgOVvZi8-rBPzyPTd-zNliR8QECzFPhffUKAb74fIoCQOKOE_WbYQMON4mv-q1JJur07ittujfdpE6aEqctjmTLz2UoB-lNHdfIkEpg9LN-Z8kPVyKhhoZ4gPkitSwTo_InD0FLrAWKrnyeJeZRJX3VNp4-kwAfpmmgjlIq46Z8brtjSreHKjJZdN92DtVb4w8BoZ_8A8DdjrckDSeZGlDAcb4ZR2NjcN0JGaKp8n21VH9l_z2dZbQoqFBjwlKMu8zTfDq06VPnUNkBH0blYR=w1920-h1080-no
(dit was toen ik de laatste keer de pakking verving van het oliefilterhuis)

Overigens helpt de dikke laag tectiel die overal zit, niet echt mee. Het subframe is inmiddels half schoon, simpelweg omdat de tectiel opgelost is in de hydrauliekolie.

Zo was het trouwens bijna 2 jaar terug:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Y-b2tgEsjeWyXmK67U71Ah5Be2-f16HF2U_xtKRz-K1-D_zpxq6Yhp8jEhz40XRhQ5T0PZuM0959u_aRqb-YtEHvqNGKIOv1Y8mAQ3EXvLGafyhXaL_EoP6t9nH-y-X_vCA_hZ8kTh3jz4Gs0jdEDI_hdRZyo-mYTSDFMQZKhY0jA84rH-c45uG2TBQYSfNdGEYO0x6JvkuzsvYQd6s_PGTBndNwAtXiPIOAz6NECNiKo8Ap8jHzk85ZhQ7iTjZKmcn-io5LtpUOuS9aJKqETPL2Td1JLhvh2Cg3qpX_kuqT9GNRm4ComS4h71nfstBP8w8q8ZAZMCsKBnNzCkJauX7OChTwT2bF5jqO7ENTWDIC-2qUOaiJTbMqCs4J1yzmYZImNi_3xhLqTj1E3MfRVnvVQccUChdZd62xyj0AuiJZK7JxBTeBpXwJ8DHvA5rD5BqVVN8tuB4iZZLpURNiUERRGuh_oySOIKU6D5G9Ayj3xmzpSrZZ2gTswe8OWawzRVF8MouWIa5I1ua2DtoJ0Ztd0zAFQBSBfyhYGEXZyoVUatXEjeqF9DavdSFyaU1VYrm-=w1080-h1920-no
Nog veel erger dus en je ziet ook gelijk de reden waarom de koelleiding vervangen moest worden (deze had iets te vaak getest wat er sterker was, de straat of de buis :X)

Tips om de pakking van het carter te vervangen, zijn trouwens welkom. Want met een motorblok dat voor bijna 1/3 voor de vooras ligt, de olieaanzuigbuis van voren naar achter loopt (en het daarmee onmogelijk maakt om het pan horizontaal te verschuiven) en waarbij de motorsteunen vastzitten op de vooras (eigen is dat ook het subframe), is het niet echt makkelijk om even het carter er onderuit te halen... De enige methode die ik tot nu toe eigenlijk ben tegengekomen, is met zo'n motor-takel:
Afbeeldingslocatie: http://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=396218&d=1378849122

Daarmee hang je vanaf boven de motor in kettingen en kan je aan de onderzijde alles ongestraft losschroeven. Maar om nou zo'n ding aan te schaffen (à €200) voor alleen een carterpakking, is ook weer wat zonde... (en mijn dhz-garage heeft geen spullen om het voor elkaar te krijgen)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Tegenwoordig is het niet alleen de prijs van een m5, maar vooral ook onderhoud.
Alles aan zo'n auto is duur.
En qua sportiviteit: de m5 heeft bijv. ook dikke remmen (schijven en klauwen). En ja, die zijn duur, ècht duur. Onderhoudsinterval is vaak ook kort voor diverse zaken (drijfstanglagers vervangen... heel erg duur :X)

Ik vind een remap op een turbodiesel zeker geen definitie van een sportieve bak. Ook al krijg je er 360pk door. Wat heb je trouwens precies aan het uitlaatsysteem laten veranderen? Dempers? kats? diameter pijp?
Om op een auto het label sportief te plakken moet je moet er in mijn boekje sowieso lekker mee kunnen hoeken. Er is imho echt wel wat meer nodig dan een chiptune om van een normale auto een 'sportieve bak' te maken. Er moet minstens iets aan het onderstel gebeuren. Dat kan een LSD zijn, zwaardere stabi's, of een sportdemperset, of een bbk, wat dan ook. Ik vind een golf gti oid dan ook een stuk sportiever dan bijv. een dikke S klasse, ook al zal die veel meer vermogen hebben en wellicht ook rapper van z'n plek zijn.

Misschien kan je het zo omschrijven: een sportieve bak onderscheidt zich voor mijn definitie op een uitdagende weg. Een bergpas bijvoorbeeld. Daar kan de chauffeur zich ook onderscheiden. Niet per sé op de snelweg. Daar is niet zoveel uitdagend aan. Vermogen is daar fijn, meer een luxe.
BMW opereert ook niet voor niets al jaren met een m5 als ringtaxi op de nordschleife om de sportiviteit aan te tonen van de M5; dat die z'n mannetje staat. Raceauto's hebben daar niets mee te maken. Een auto die geprepareerd is als raceauto rijdt rondjes om een normale straatauto. Sowieso zal een straatauto het waarschijnlijk geen race uithouden (koeling e.d.) en schort het ook nogal aan de veiligheid.
Raceauto's hebben wat dat betreft gewoon helemaal niets met straatauto's te maken. Dat merk je ook wel als je er een keer inzit. Een gewoon gesprek voeren is er niet bij :D
deepbass909 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:50:
[...]
Alleen heb ik van het oliefilterhuis al 2 keer de pakking vervangen en is het huis de laatste keer met een momentsleutel vastgezet. Ik vermoed daarom dat de olie-sporen die ik daar nog zie, oud zijn:
Oliefilterhuis kan het bijna niet zijn. Dat is een rubberen pakking die heel makkelijk afdicht. Ik heb laatst de mijne ook vervangen. Niet omdat hij lekte, maar ik was bezig met het passen van een oliefilterhuis van een M3, dus bij het oude huis weer terugdemonteren vervang je uiteraard de pakking. Ik denk wel op moment vastgezet; dat doe ik eigenlijk met alles (ook vanwege aluminium schroefdraad). Maar niks geen lekken oid. (niet kunnen ontdekken althans)

Qua carter eronderuit halen, ja dat is een rotklus. Ik wil het ook doen omdat ik mijn carterpan wil glaspaarlen en wellicht mijn subframe ook (alles is droog uiteraard).
Ik heb zelf zo'n motorbrug (kost overigens 70 euro ex btw, dus valt mee), maar normaliter zet je ze op de binnenrand van het spatbord. Bij bmw's is die niet gelast en eigenlijk ook niet ondersteund. Ik ben dus een beetje bang dat die randsteunen in de spatborden gaan drukken.
Ik heb ook wel eens iemand gezien die zelf wat gelast had, wat globaal een balk was die tussen beide schokbrekertorens kwam en met de veerschotellagermoeren vastgezet werd. Daar kan je misschien die motorbrug ook zetten, maar die staat dan niet zo heel erg stevig.

Maar dat is eigenlijk de enige mooie manier om je motor te fixeren. De andere manier is met een motorkraan (of een lier aan het plafond) en dan om het hijsoog.
Maar dan heb je niet zo heel veel ruimte eronder (motorkraan is niet zo heel hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

mr_petit schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:08:
Ik vind een remap op een turbodiesel zeker geen definitie van een sportieve bak. Ook al krijg je er 360pk door.
[...]
Misschien kan je het zo omschrijven: een sportieve bak onderscheidt zich voor mijn definitie op een uitdagende weg. Een bergpas bijvoorbeeld. Daar kan de chauffeur zich ook onderscheiden. Niet per sé op de snelweg. Daar is niet zoveel uitdagend aan.
Fair enough, ik vond m'n auto origineel al zelfs al een beetje een sportieve bak :P
Met de kenmerken die jij schetst doet 'ie inderdaad niet mee en je hebt wellicht wel een punt ;(
Overigens vond ik hier nog een leuke discussie over deze definitie.

Dan hou ik het wel bij een comfortabele 'snelle bak'. Vierkant door de bocht heeft ook zo z'n nadelen in termen van comfort, onderhoud en kostprijs van (slijtage) onderdelen. Ik maak zo'n 50k per jaar voornamelijk op Nederlandse wegen, waarbij de verkeersdrukte dusdanig is dat "sportief" rijgedrag soms onnodige risico's met zich mee brengt. Het is niet zo moeilijk om de grenzen op te zoeken van een auto met veel vermogen en de veiligheid van jezelf en andere weggebruikers moet niet in het geding komen. Maar als ik dan tóch even moet invoegen of inhalen en ik trap het gaspedaal in, dan kan ik soms een glimlach niet onderdrukken.

En om geheel niet wetenschappelijk af te sluiten, Top Gear had over mijn wagen het volgende te zetten:
Not quite diesel’s answer to the M5 (the car, not the road), but close.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Sportiviteit gaat meestal idd ten koste van het comfort (eigenlijk altijd). Dat proberen ze met instelbare dempers etc te compenseren, maar een instelbare demper dempt in de praktijk minder goed dan een echt sportonderstel van kw oid. Dus wederom een concessie.
Qua diesels probeert bmw dat nu een beetje op te lossen met auto's als een m550d, al vind ik dat bmw eigenlijk al meer dan 10 jaar de sportieve lijn aan het verlaten is, en zich erg veel richt op om met audi te concurreren. Daardoor komt het sportieve karakter van bmw in gevaar vind ik.
Uitzonderingen hierop zijn de 1m en later m2 en dat je sommige modellen ook eindelijk met dikke remmen kan krijgen. Maar geen e89 z4m (terwijl ze met de e89 in de gt3 klasse zo ongeveer alles gewonnen hebben wat er te winnen viel), en ook tegenvallende verkopen in speciale m3 uitvoeringen (de e46 csl stond hoger op de lat en had volgens mij meer afzet dan bijv. de m3 gts etc. etc. Een LSD in de optielijst zie je maar zelden terwijl dat vroeger bij veel modellen soms zelfs standaard was.
Wellicht gaat het tij nog keren. De 3 cilinder uit de i8 zouden ze bijv. in een lichte uitvoering van 1 serie moeten stoppen. Zeker als ze die tot 300pk kunnen opvoeren. Dan samen met een lsd en handbak, en je hebt een auto waar de pers van gaat smullen. Zeker als het gewicht tot onder 1200kg oid teruggebracht kan worden. Een standaard 116i weegt 1275kg dus wellicht is dat haalbaar (al wegen grote remmen etc natuurlijk weer extra)

Gek genoeg ga je weldegelijk steeds meer sportieve amerikanen zien.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Met een 535 rijd je sowieso als een koning. M of niet. Prachtige wagen. Helemaal met zoveel pk's. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:08:
[...]

Oliefilterhuis kan het bijna niet zijn. Dat is een rubberen pakking die heel makkelijk afdicht. Ik heb laatst de mijne ook vervangen. Niet omdat hij lekte, maar ik was bezig met het passen van een oliefilterhuis van een M3, dus bij het oude huis weer terugdemonteren vervang je uiteraard de pakking. Ik denk wel op moment vastgezet; dat doe ik eigenlijk met alles (ook vanwege aluminium schroefdraad). Maar niks geen lekken oid. (niet kunnen ontdekken althans)
De eerste keer dat ik hem verving, was omdat ik sowieso in daar moest zijn vanwege een lekkende Vanos-leiding. Toen was het simpelweg een kwestie van het moet toch los en het is oud, dus gelijk maar een nieuwe. Alleen toen had ik nog geen momentsleutel die de lage momenten aankon die nodig waren voor het oliefilterhuis. Mijn vermoeden was dus ook dat ik de bouten of te los had gelaten (dus onvoldoende afdichting) of juist te strak had getrokken (en de pakking geplet was). Dat laatste leek overigens het geval. Vanwege de schroefdraad speelt bij mij minder, aangezien ik een gietijzeren bovenblok heb (lang leve de US-uitvoering).

Ik weet eerlijk gezegd ook niet of het huis lekt of dat het gewoon oude olie die eruit liep bij het demonteren. Olie heeft immers nogal de neiging lang te blijven zitten...
Qua carter eronderuit halen, ja dat is een rotklus. Ik wil het ook doen omdat ik mijn carterpan wil glaspaarlen en wellicht mijn subframe ook (alles is droog uiteraard).
Ik heb zelf zo'n motorbrug (kost overigens 70 euro ex btw, dus valt mee), maar normaliter zet je ze op de binnenrand van het spatbord. Bij bmw's is die niet gelast en eigenlijk ook niet ondersteund. Ik ben dus een beetje bang dat die randsteunen in de spatborden gaan drukken.
Ik heb ook wel eens iemand gezien die zelf wat gelast had, wat globaal een balk was die tussen beide schokbrekertorens kwam en met de veerschotellagermoeren vastgezet werd. Daar kan je misschien die motorbrug ook zetten, maar die staat dan niet zo heel erg stevig.

Maar dat is eigenlijk de enige mooie manier om je motor te fixeren. De andere manier is met een motorkraan (of een lier aan het plafond) en dan om het hijsoog.
Maar dan heb je niet zo heel veel ruimte eronder (motorkraan is niet zo heel hoog)
Hoogte heb je op zich niet nodig, zolang je de vooras maar ver genoeg naar voren kan trekken en door de stuurkolom en achterste montagepunten van de draagarmen los te koppelen, lukt dat wel. Maar goed, dan moet de motor nog steeds vanaf boven gedragen worden.

Maar zolang er nog geen bittere noodzaak is om dit allemaal te ondernemen (mijn olieverbruik is ongeveer een liter tussen 2 beurten, exact het verschil tussen het min en max peil), ga ik dit nog niet ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:10:
[...]

of juist te strak had getrokken (en de pakking geplet was). Dat laatste leek overigens het geval. Vanwege de schroefdraad speelt bij mij minder, aangezien ik een gietijzeren bovenblok heb (lang leve de US-uitvoering).
Te strak kan bijna niet. Het is een rubberen pakking die opgesloten wordt in z'n eigen ruimte. Het oliefilterhuis moet aangetrokken worden op de metaal-op-metaalpunten. Het is niet zoals een carter of klepdekselpakking.
In principe zijn de montagevlakken metaal op metaal en er zit een groefsysteem in waar het rubber in opgesloten wordt.
Dat moet ook wel omdat op het oliefilterhuis zowel de dynamo als een riemspanner zitten; het oliefilterhuis is dus een constructief onderdeel van de motor. Dat moet flink vast zitten.
Je trekt het ding op moment vast omdat het vast moet zitten. Niet op moment omdat je anders de afdichting te ver plet.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 23-02-2016 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Daar heb je een goed punt. Aangezien ik komende zomer de dynamo wil laten reviseren/vervangen, moet ik toch al in die hoek zijn. Ik zal dan nog een keer alle bouten langs lopen en kijken of ik het schoner kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

vhal schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:15:
Tegenwoordig kan je niks uitsluiten :p Maar nee ziet er niet naar uit. Er staan wel heel veel modellen in de pipeline:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ook een aantal waar veel 'liefhebbers' niet blij van worden :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Altijd lekker om zo naar je werk te kunnen :P

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/pics/werk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

deepbass909 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:07:
[...]

Mwah, ligt heel sterk aan de aerodynamica en motor van de auto. Mijn oude 316i Compact vond het helemaal niet erg om 150 - 170 te rijden in Duitsland (190 was z'n piek). Over een rit van München naar de Nederlandse grens, waar we gemiddeld (inc. rustpauzes) 120 km/u hebben gereden, deed hij 1:11, terwijl het normale verbruik 1:12/1:13 was. Ook m'n cabrio vindt het verbruikstechnisch niet heel erg om hard te rijden.

De Yaris van m'n vriendin is een ander verhaal. Daar merk je echt heel veel verschil tussen 100 en 130km/u.

Even een stukje hardcore techniek erin gooien:
[afbeelding]
Vorige week ben ik aan het klussen geweest aan m'n cabrio. Er stond een olie-beurtje en reparatie aan de stuurbekrachtiging op het programma. Ik had wat tijd over en zag dat m'n kleppendeksel iets aan het zweten was (1,5 jaar terug is de pakking ervan vervangen). Dus goed excuus om het deksel weer eens te lichten en even foto's te maken.

[afbeelding]

En de shiny bits waar het eigenlijk om te doen was afgelopen woensdag:
[afbeelding]
Een nieuwe koel/retourleiding van de stuurbekrachtiging en een nieuwe pomp. Samen met bijna een liter verse vloeistof maakt dat de pomp weer fluisterstil is en de stuurbekrachtiging heerlijk soepel werkt, zonder overdreven sterk te zijn.
Oudere injectieystemen zijn verbazendwekkend intelligenter dan moderne systemen. Oudere auto's zijn daar veel minder gevoelig voor. K-jet is daar een goed voorbeeld van. Of je nu 80, 120 of 200 ermee rijdt. Vebruik ligt altijd rond 1 op 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dat je niet zuiniger met brandstof omgaat als je langzamer rijd noem je intelligenter?

Had ook z'n auto, hoe je er ook mee reed, veel onzuiniger dan 1:11 werd hij niet, andersom was zuiniger dan 1:14 ook niet mogelijk.

Mijn huidige auto krijg je ook zo naar 1:11 als je wat door rijd. Al rijd je langzaam/als een opa/over de A2 tussen Utrecht en Amsterdam rijd soms 1:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Anoniem: 319464 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:14:
[...]

Oudere injectieystemen zijn verbazendwekkend intelligenter dan moderne systemen. Oudere auto's zijn daar veel minder gevoelig voor. K-jet is daar een goed voorbeeld van. Of je nu 80, 120 of 200 ermee rijdt. Vebruik ligt altijd rond 1 op 11.
Intelligent wil ik het niet noemen, ik weet dat het systeem in mijn auto puur wordt geregeld op basis van de lambda-waarde. Zuurstofarme uitlaatgassen betekent minder brandstof, zuurstofrijk betekent meer brandstof, kortom een simpele closed-loop regeling met de lambda. Moderne motoren worden veel meer op gevraagd vermogen gestuurd en kunnen ook rustig langere tijd arm lopen als dat volstaat en er geen risico op oververhitting van de kleppen is.
Je merkt het ook aan het feit dat een oude injectiemotor altijd naar benzine ruikt als hij koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:51
Ik denk dat ik mijn carter ventilatie is moet gaan nakijken bij mijn e46. Ik rijd doordeweeks korte stukjes naar m'n werk (10-15) min. Maar in het weekend wel is 1,5uur op de snelweg aan 1 stuk door. Nou draaide ik maandagmiddag de oliedop eraf en zat er zo'n lekkere mayonaise pasta op de dop en rond de rand. Na zo'n lange rit op zaterdag zou dat toch wel weg moeten zijn denk ik? Of bouwt dat binnen een dag weer op na een kort ritje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:12

Edd

mr_petit schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:14:

[afbeelding]
Rotleven! ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

SgtPoen schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 18:40:
Ik denk dat ik mijn carter ventilatie is moet gaan nakijken bij mijn e46. Ik rijd doordeweeks korte stukjes naar m'n werk (10-15) min. Maar in het weekend wel is 1,5uur op de snelweg aan 1 stuk door. Nou draaide ik maandagmiddag de oliedop eraf en zat er zo'n lekkere mayonaise pasta op de dop en rond de rand. Na zo'n lange rit op zaterdag zou dat toch wel weg moeten zijn denk ik? Of bouwt dat binnen een dag weer op na een kort ritje?
Mayo is niet zomaar weg. Sowieso heeft het de neiging om te blijven zitten (het is eerder een pasta dan vloeistof) en als je E46 een spatscherm tussen de vuldop en nokkenas heeft zitten (zoals bij mijn M52-blok het geval is), dan wordt het ook niet weggespoeld door warme olie.

Ik zou niet direct je carterventilatie verdenken vanwege de mayo, eerder de korte ritten. Defecte carterventilatie geeft andere symptomen (zoals onregelmatig stationair).

Hoeveel kilometer heeft je auto gereden tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Defecte (verstopte) carterventilatie heeft vaak ook olieverbruik als gevolg (en rook uit de uitlaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
deepbass909 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:01:
[...]

Mayo is niet zomaar weg. Sowieso heeft het de neiging om te blijven zitten (het is eerder een pasta dan vloeistof) en als je E46 een spatscherm tussen de vuldop en nokkenas heeft zitten (zoals bij mijn M52-blok het geval is), dan wordt het ook niet weggespoeld door warme olie.

Ik zou niet direct je carterventilatie verdenken vanwege de mayo, eerder de korte ritten. Defecte carterventilatie geeft andere symptomen (zoals onregelmatig stationair).

Hoeveel kilometer heeft je auto gereden tot nu toe?
Ik heb de de auto sinds 184k. In augustus aangeschaft en staat nu bijna op 195k. hij loopt niet onregelmatig stationair, alleen als die koud is en het toerental valt terug. Tijdje terug hadden we het hierover in dit topic, zit denk ik in de idle control valve die wat laat regelt ivm vervuiling ofzo. Hij verbruikt wel wat olie, ongeveer 1 liter op 5000km. Merkte laatst ook wat kvs verlies, had toen de kvs dop vernieuwd en het probleem was weg. Allemaal kleine dingetjes die je met zo'n km stand en leeftijd auto nou eenmaal krijgt. Ga dit weekend de 2 spanrollen vervangen want die maken ook wat herrie als je er een gooi aan geeft.

Wilde vorige week met de BMW Carly app wat parameters bij een e90 van een vriend bekijken moet je daar die bluetooth dongle ineens voor hebben. Voor een E46 heb ik een bekabelde versie nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door SgtPoen op 24-02-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Spanrollen die geluid maken, moet je sowieso vervangen. 1 liter olie per 5000km ligt nog binnen spec, al zou ik het persoonlijk wel teveel vinden. Ik zit op 1 liter per 15.000 - 20.000km, en dat is met een natte motor.

Is bij jou de motor droog aan de onderzijde? En zijn de uitlaatgassen volledig doorzichtig als de motor warm is, of zit er een blauwige walm in en ruikt het verbrand? In dat laatste geval verbrand je namelijk olie.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
SgtPoen schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:23:
[...]

Wilde vorige week met de BMW Carly app wat parameters bij een e90 van een vriend bekijken moet je daar die bluetooth dongle ineens voor hebben. Voor een E46 heb ik een bekabelde versie nodig.
Voor de E90 LCI heb je inderdaad de bluetooth dongle nodig. De pre-LCI kan met de kabel.
Als je een dongle gaat kopen let dan wel even op, ze hebben inmiddels een versie 2.

Een verstopte carterventilatie kan je testen natuurlijk. Als je met een draaiende motor de oliedop er los op legt en er is een (flinke) vacuum bij het eraf halen dan loont het waarschijnlijk om de carterventilatie uit te bouwen.

Een klein beetje mayo is ook geen directe ramp, op de foto van deepbass909 (<-remschijven) spotte ik ook een likje en dat zag er verder toch wel erg netjes uit.
Een Forté engine flush en oliewissel en die korte ritjes voortaan in de 2e versnelling doen zal vast ook helpen. :9

--

Bij de E90 heb ik 'soms' (*klop af) last van achter ramen die niet omhoog willen vanuit helemaal beneden. Het probleem doet zich alleen voor als het geregend heeft en ik daarna de ramen (nat/vochtig) helemaal laat zakken.
Iemand een idee?

- knip -

• MrFl0ppY
Raymond P schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 00:06:
[...]

--

Bij de E90 heb ik 'soms' (*klop af) last van achter ramen die niet omhoog willen vanuit helemaal beneden. Het probleem doet zich alleen voor als het geregend heeft en ik daarna de ramen (nat/vochtig) helemaal laat zakken.
Iemand een idee?
Motortje is het aan het begeven. Dit gaat langzaam aan steeds meer voorkomen. Heb het bij mijn vorige E90 bij 2 ramen gehad. Het beste is om het z.s.m. te vervangen, het is erg lullig als het raam ineens niet meer naar boven komt en je moet nog 50km met 8 graden buiten... Dat had ik dus en dat is niet grappig.

Motortje is overigens prima 2e hands te bestellen op bijv. dparts ofzo. Over het inbouwen zijn genoeg DIY en filmpjes te vinden.

• Raymond P
  • Nu online
Het raam komt ook helemaal niet naar boven op zo'n moment. Ik heb ook al een ritje snelweg gehad met de schoonmoeder op de achterbank die met regen het raam omlaag deed dat vervolgens niet omhoog wilde. Ik vond het een verfrissende ervaring. :+

Zelf dacht ik eerder aan een sensor of foute calibratie. Als ik één maal het glas met de hand naar beneden druk (millimeter werk) dan komt hij daarna vrolijk naar boven. Doe ik dat niet dan maakt het motortje voor een fractie van een seconde geluid en stopt alsof hij vast zit als je het raam omhoog probeert te doen.

Als dat overeen komt met jouw ervaring zal ik twee motortjes gaan vervangen.

- knip -

• MrFl0ppY
Opnieuw instellen kan het ook zijn. Dat klopt, was me even ontschoten. Dat kun je ook heel simpel checken. Volgens mij was de knop waarmee je het raam open doet 10 sec naar beneden indrukken en dan vervolgens 10 sec naar boven ingedrukt houden.

Vaak gaat dit overigens gepaard met een melding over een inklembeveiliging oid. Of dat je raam niet meer helemaal naar beneden/boven gaat in één keer.

[ Voor 23% gewijzigd door MrFl0ppY op 25-02-2016 14:50 ]

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Raymond P schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 00:06:
[...]

Een verstopte carterventilatie kan je testen natuurlijk. Als je met een draaiende motor de oliedop er los op legt en er is een (flinke) vacuum bij het eraf halen dan loont het waarschijnlijk om de carterventilatie uit te bouwen.

Een klein beetje mayo is ook geen directe ramp, op de foto van deepbass909 (<-remschijven) spotte ik ook een likje en dat zag er verder toch wel erg netjes uit.
Een Forté engine flush en oliewissel en die korte ritjes voortaan in de 2e versnelling doen zal vast ook helpen. :9

--
Ik schrok al, wat zag jij wat ik niet zag, maar in de slang van de ventilatie zat inderdaad een klein beetje mayo. Volgens mij zal je dat altijd wel zien in de slang van de ventilatie. Overigens trekt mijn carterventilatie valse lucht (wat ook niet meehelpt)... 2 jaar terug alles vervangen, klemt de slang niet goed op de olie-scheider... Dus nieuwe slang besteld, is het de aansluiting op de olie-scheider die niet goed blijkt te zijn :| Ik ben nog even aan het uitvogelen of deze scheider te redden is of dat er (weer) een nieuwe moet komen... Gelukkig zit het ding wel makkelijk bereikbaar (not...)

Het is trouwens een ander verhaal als je mayo onder de vuldop aantreft. Dan is verder zoeken wel aan te raden. Maar het hoeft nog niet te betekenen dat er iets kapot is.

@remschijven
:$ :$ :$
Afgelopen week dacht ik er nog aan toen ik even een snelle check deed op de remmen. De voorste schijven hoeven nog niet vervangen te worden, ik zie ze wel ouder worden (krokante rand enzo). Dus ik denk dat ik ze wel mee ga nemen als de blokken vervangen moeten worden.

En eerdaags inderdaad maar eens een momentje plannen om ze op te halen.

• SgtPoen
Zie hier mijn Maynaise mix:
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/lx5wfdtmz/DSC_1194.jpg

Als ik de dop er los op leg kan ik hem vanaf halen zonder moeite. Als ik me hand op het gat houd voel ik een hele lichte zuiging maar niet noemenswaardig. Gebeurd eigenlijk gewoon niks, zeker geen overdruk in ieder geval.

Zaterdag ga ik weer richting Arnhem vanuit het Westland, zal bij aankomt gelijk kijken hoe de vuldop er dan uitziet.

[ Voor 26% gewijzigd door SgtPoen op 25-02-2016 18:51 ]

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:44
Wugh dat ziet er niet goed uit!

• SgtPoen
Had een Polo die dit ook altijd wel deed, stuk naar m'n werk is gewoon veels te kort om dat blok goed warm te stoken, daarbij komt dat het bovenin het blok niet zo gauw heel warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Dat is een teken dat je eigenlijk best wel kunt fietsen naar je werk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:18
SgtPoen schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 18:45:
[afbeelding]

Als ik de dop er los op leg kan ik hem vanaf halen zonder moeite. Als ik me hand op het gat houd voel ik een hele lichte zuiging maar niet noemenswaardig. Gebeurd eigenlijk gewoon niks, zeker geen overdruk in ieder geval.

Zaterdag ga ik weer richting Arnhem vanuit het Westland, zal bij aankomt gelijk kijken hoe de vuldop er dan uitziet.
Mayo voor zo ver mogelijk weg halen en gewoon een paar keer een mooi lang stuk rijden :).
Vriend van mij had nog meer mayo op de dop van z'n golf IV dan jij, die auto rijdt alleen maar korte stukjes. Vervolgens moest hij een paar keer in een week naar het UMCG rijden vanuit Friesland, daarna was de mayo verdwenen.

Mijn E46 320D touring inmiddels een dikke week in bezit, en wat rijdt dat ding fantastisch zeg! Bij de APK enkel de opmerking dat de achterste schokdempers boven op de pen (waar het toplager zit) roestig zijn. Geen afkeur, maar zeker wel een aandachtspunt omdat de materiaalsterkte wordt aangetast. Schijnt vaker voor te komen en is enkel te zien als je de hoes & aanstootdemper een stukje naar onder trekt.

Mods gedaan:
- Bi-xenon en angel eyes geinstalleerd, mooi strak lichtbeeld!
- Zwarte nieren er in gezet

To-do's dit weekend:
- Spatbord linksvoor vervangen, deze heeft een deukje en beginnende roestblaasjes. Heb een spatbord laten spuiten waardoor het straks weer netjes lijkt.
- Inlaat los halen om te kijken of de swirl-flaps er nog in zitten. Ik kon niet vinden in de boekjes of deze verwijderd zijn en ik heb een afdop setje gekocht voor de zekerheid.

Verdere to-do's:
- Achterste schokdempers vervangen
- Steenslag behandeling en laten polijsten.
- Oliebeurtje + filters. Hij mag nog 12.000 km volgens de boordmonitor en boekje, dus ik denk dat ik dat van de zomer even doe.

[ Voor 40% gewijzigd door Terrz op 26-02-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Terrz schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 09:48:
[...]

Mijn E46 320D touring inmiddels een dikke week in bezit, en wat rijdt dat ding fantastisch zeg! [...]
Plaatjes!? :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

SChief schreef op zondag 21 februari 2016 @ 16:21:
[...]

Kachel denk ik dan aan als je kvs in het interieur ruikt.
Probleem is onder garantie opgelost. Was niet de kachel, maar een lekkage in de buis bij de achterste cilinder.

Reperatie heeft toch 4 uur geduurd na het opsporen van het lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
[afbeelding]

Hebt die van ons ook nu. Alleen ligt het niet aan het niet warm worden. Ritje van 30km heen en 30km terug elke dag. Bij ons is het waarschijnlijk de carterventilatie. Laatste tijd ook veel olieverbruik. Volgens mij komt het bij de kettingspanner vandaan. Die ook maar is vervangen.
(E46 325i touring met 250K op de teller nu.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

[afbeelding]

Zo te zien heb je een M52 of M54 blok. Bij deze blokken wordt die mayo niet weggespoeld onder het rijden, omdat er een splash guard onder de vuldop zit. Ik zou het met een doek zoveel mogelijk weghalen. Zo heel veel lijkt het niet te zijn namelijk.

Wat je kan doen, is sowieso goed de kleur van de olie op de peilstok in de gaten houden en eventueel even de slang van de carterventilatie bij het kleppendeksel los maken. Als die verder open is van binnen (een beetje mayo daarin kan geen kwaad) is er weinig aan de hand.
En als je de juiste sleutel/dop heb (maatje 36), kan je altijd even je oliefilter losschroeven. Als je daar ook mayo in aantreft, dan is het foute boel. Zit daar gewoon heldere olie, is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Inderdaad een M54, olie op peilstok is gewoon normaal van kleur. Als ik de spanrollen ga vervangen kijk ik wel even naar die slang van de ventilatie.

Ik neem aan dat je deze slang bedoelt?
Afbeeldingslocatie: https://wiki.bentleypublishers.com/download/attachments/83329062/ccv100.jpg?version=1&modificationDate=1287774014633&api=v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Klopt. Het kan zijn dat je even de smalle afdekkap boven de injectoren los moet maken, maar de M54 zou het niet per sé nodig hoeven zijn (bij de M52 zit hij deels onder die kap).

Dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.autopartsapi.com/eEuroparts.com/Assets/vent_valve_2.jpg
Is wel ongeveer het maximale wat je aan wilt treffen. Het liefst zie je wat ik heb (een heel klein streepje) of natuurlijk helemaal niets. Het filter (een cycloonfilter) waar het heen gaat, is speciaal bedoeld om olie en water te scheiden. Dat je in de toevoer dus iets van water vindt, is niet heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Veel werk om carterventilatie compleet te vervangen bij E46 325i uit 2002?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Volgens mij zit die bij de M54-motor makkelijker gemonteerd dan bij de M52. Bij mij zat hij verstopt achter de inlaat, en zit je compleet in de knoop met alle slangen en kabels die daar lopen. Je krijgt hem ook op maar één manier in de juiste ruimte gedraaid (daarom heb ik ook totaal geen zin om hem nog een keer te moeten vervangen...)

Maar zoek even op youtube, het is een vrij gangbare reparatie waar veel howto's en videos over te vinden zijn (zoek dan op "bmw m54 ccv" of "bmw m54 crank case ventilation")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Nou ik heb de slang losgehaald maar ik had liever gehad dat ik dat niet had gedaan :|. Volgende plaatje kan als schokkend worden ervaren :-(.

spoiler: title
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/rajxa3pu3/DSC_1201.jpg

Binnenkort maar een oil flush doen, heeft iemand daar tips voor? Gebruik je dan een additief waarna je even de auto goed warm rijd en dan gelijk de olie eruit laat lopen? Of gebruik je daar een apparaat voor zodat je zeker weet dat alle rotzooi eruit is. Op menig E46 forum zie ik de tip langskomen om wat automatische transmissie olie te gebruiken, dat zou ook een hoop weg moeten halen voor de oliewissel. ik vind het allemaal heel vreemd want de auto loopt gewoon super. Stationair loopt die niet onregelmatig ofzo.

[ Voor 33% gewijzigd door SgtPoen op 26-02-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Laatst online: 17-12-2022
Nou lekker dan. Ben door een idioot afgesneden en heb blikschade rechtsvoor. Expert heeft een opgave gegeven van 3k.....'98 E46 320i. Economisch total loss dus (nog geen uitspraak over gedaan).

Prijzen zijn wel op basis van originele nieuwe bumper en zijpaneel en spuitwerk. Kan veel goedkoper door 2e hands bumper en zijpaneel te scoren (2x100 euro) , waardoor ik ook nog minder kans heb op kleurverschil. Dat nieuwe spuitwerk zie je gelijk op een 16 jaar oude wagen.

Geen idee hoeveel ik terug ga krijgen......en wat mijn uiteindelijke keuze gaat worden. Dagwaarde accepteren (dat is echt vervelend, want dat is ~1500-1600 euro, terwijl de wagen verder top is) of dagwaarde-restwaarde en zelf de boel opknappen.

Man man, door andermans schuld ga je linksom of rechtsom sowieso betalen. Kutsysteem.

[ Voor 8% gewijzigd door Trent900 op 26-02-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

SgtPoen schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:36:
. Op menig E46 forum zie ik de tip langskomen om wat automatische transmissie olie te gebruiken, dat zou ook een hoop weg moeten halen voor de oliewissel. ik vind het allemaal heel vreemd want de auto loopt gewoon super. Stationair loopt die niet onregelmatig ofzo.
Voor een flush gebruik ik een litertje diesel (wat natuurlijk ook olie is).
Dus ik tap een liter af, gooi een liter diesel in de olievuldop, en laat 'm dan een half uur stationair draaien.
Ik ga er dus niet mee rijden.

Wel een vieze slang zeg. Ik zou zo niet weten hoe je die effectief zou kunnen reinigen zonder te demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Trent900 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:07:
Nou lekker dan. Ben door een idioot afgesneden en heb blikschade rechtsvoor. Expert heeft een opgave gegeven van 3k.....'98 E46 320i. Economisch total loss dus (nog geen uitspraak over gedaan).

Prijzen zijn wel op basis van originele nieuwe bumper en zijpaneel en spuitwerk. Kan veel goedkoper door 2e hands bumper en zijpaneel te scoren (2x100 euro) , waardoor ik ook nog minder kans heb op kleurverschil. Dat nieuwe spuitwerk zie je gelijk op een 16 jaar oude wagen.

Geen idee hoeveel ik terug ga krijgen......en wat mijn uiteindelijke keuze gaat worden. Dagwaarde accepteren (dat is echt vervelend, want dat is ~1500-1600 euro, terwijl de wagen verder top is) of dagwaarde-restwaarde en zelf de boel opknappen.

Man man, door andermans schuld ga je linksom of rechtsom sowieso betalen. Kutsysteem.
Klote, helemaal als je er niks aan kon doen. Maar raar dat jouw dagwaarde zo laag is. Toen ik afgelopen september was aangereden lag mijn dagwaarde rond de 4k(E46 325 Compact Exec. uit 2001). Schade was ook zo rond de 3k(nieuwe voorbumper/motorkap,koplamp)

[ Voor 65% gewijzigd door SgtPoen op 26-02-2016 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Laatst online: 17-12-2022
SgtPoen schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:30:
[...]

Klote, helemaal als je er niks aan kon doen. Maar raar dat jouw dagwaarde zo laag is. Toen ik afgelopen september was aangereden lag mijn dagwaarde rond de 4k(E46 325 Compact Exec. uit 2001). Schade was ook zo rond de 3k(nieuwe voorbumper/motorkap,koplamp)
Wellicht door mijn bouwjaar?

De dagwaarde is maar een inschatting dat ik van diverse sites heb hoor......hoop dat het hoger komt te liggen. Hoeveel had jouw compact gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Trent900 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:43:
[...]

Wellicht door mijn bouwjaar?

De dagwaarde is maar een inschatting dat ik van diverse sites heb hoor......hoop dat het hoger komt te liggen. Hoeveel had jouw compact gelopen?
186k Maar ik maar een foutje zie ik, mijn auto komt uit 2002. Dan zou het toch met bouwjaar te maken moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Persoonlijk zou ik die auto niet flushen met een additief totdat je de carterventilatie, bijbehorende slangen, olie en oliefilter hebt vervangen.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mr_petit schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:14:

[afbeelding]
Kijk zo hoort het, eerste zonnetje en meteen het dak er af d:)b
Hier was het dit weekend ook mooi dus een ritje door de Alpen gemaakt (Stukje van de Deutsche Alpenstraße gereden). Op de heenweg stikte het van de Hollanders die met hun volgepropte Outlander PHEV'jes richting wintersport gingen... Lekker tussendoor gezoefd met het dakje open :P Ook met 3 graden prima te doen dakzij het zonnetje en de Air Collar :*)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Lh6OE9muU54TG1ryK4IGCnnO/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 27-02-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Fsikke,

Zijn dat allemaal 'leen' auto's of heb je zelf ook (een) bmw('s) gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Zo'n airscarf lijkt me inderdaad ook wel wat. Mooie vinding is dat. Dat had bmw eerder moeten overnemen van mercedes.

Helaas niet mogelijk om de stoelen in mijn z4 mee uit te rusten, ook eigenlijk niet er in te knutselen (/m stoelen uit 1 kuip dus geen ruimte tussen leuning en hoofdsteun)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:18
Gister de swirl flaps verwijderd, zat toch wel meer werk in dan ik dacht aangezien er best veel losgehaald moest worden alvorens ik het inlaatspruitstuk kon verwijderen. Ik heb het op m'n gemakje gedaan en ben een uurtje of 3-4 bezig geweest (met pauzes).

plaatjes bij het praatje:

De boel loshalen:
Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/52ep9h643/20160227_144414.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/3xkn43jn7/20160227_131936.jpg

Swirl-flaps zaten er inderdaad nog in zoals ik vermoede:
Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/rae38vacz/20160227_131948.jpg

Dummy's er in
Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/brl8phrg3/20160227_133557.jpg

Dat is beter :)
Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/v5hhbftir/IMG_20160227_WA0016.jpg

Tevens deze 2-Din autoradio in combinatie met een 3G dongel op de duitse ebay besteld. Ik ben zeer benieuwd hoe deze bevalt, de specificaties lijken in ieder geval goed. In combinatie met multisim van vodafone kan ik dan mooi mijn muziek direct op de autoradio streamen en navigeren :).

Verder signaleerde ik diesel lekkage/zweten bij de retourleiding van de verstuivers,. Ik vermoed dat het weg komt bij nummer 20 op de tekening ) aangezien het stof om de leiding rond verstuiver 2 ook helemaal zeiknat was. Iemand anders nog suggesties of bekend met dit probleem?

Ik denk dat ik morgen deze nieuwe leiding even ophaal, de boel schoonmaak, de oude leiding vervang en dan in de gaten houd of het probleem weg is.
Ik zal proberen z.s.m. even wat mooie foto's te maken, hij staat wel op winterbanden met wieldoppen wat ik zelf niet zo mooi vind :+.

[ Voor 21% gewijzigd door Terrz op 28-02-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Nog even een vraagje over het CCV systeem. Ik ga het hele systeem maar vervangen want de slang die ik los had gehaald om de sludge te inspecteren was helemaal hard. Als ik had geprobeerd om hem wat te buigen was die zo afgebroken denk ik. Heeft het voor NL nog nut om de cold weather versie + slangen te bestellen of is dat overbodig? Alleen wil ik een oliebeurt nog even uitstellen tot de zomer, kan je het CCV systeem vervangen zonder je olie te wisselen? Niet alleen vanwege lekkage maar ook vanwege eventuele sludge die nog aanwezig kan zijn. Of wordt dat dan juist weer gescheiden omdat de CCV vernieuwd is.

[ Voor 16% gewijzigd door SgtPoen op 28-02-2016 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SgtPoen als ik je 1 tip mag geven: doe het in 1 keer goed.
Vervang zoveel mogelijk CCV delen.
Maak alle andere mayodelen schoon door ze te demonteren en dan helemal schoon te maken (remmenreiniger helpt om leidingen door te blazen).
Doe daarna een olieflush.
Gooi er daarna goede volsynthetische olie in.

Vervang je olie vaker dan voorgeschreven.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Juup schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:15:
SgtPoen als ik je 1 tip mag geven: doe het in 1 keer goed.
Vervang zoveel mogelijk CCV delen.
Maak alle andere mayodelen schoon door ze te demonteren en dan helemal schoon te maken (remmenreiniger helpt om leidingen door te blazen).
Doe daarna een olieflush.
Gooi er daarna goede volsynthetische olie in.

Vervang je olie vaker dan voorgeschreven.
4 CCV slangen + de CCV zelf en een stukje vacuüm slang als ik het goed heb? http://www.realoem.com/bm...-BMW-325ti&diagId=11_2194

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
#6 Zal je 'waarschijnlijk' niet hoeven te vervangen. Maar de kans dat hij breekt/scheurt is aanwezig.
Vergeet de oliefilter + pakkingen en olieschroef + wasser niet.

Een flush met verse (goedkope) olie is ook wel fijn als je de klus (vrij makkelijk maar tijdrovend) zelf gaat doen. Dan kan je ook gelijk je DISA controleren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Raymond P schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:59:
#6 Zal je 'waarschijnlijk' niet hoeven te vervangen. Maar de kans dat hij breekt/scheurt is aanwezig.
Vergeet de oliefilter + pakkingen en olieschroef + wasser niet.

Een flush met verse (goedkope) olie is ook wel fijn als je de klus (vrij makkelijk maar tijdrovend) zelf gaat doen. Dan kan je ook gelijk je DISA controleren.
Oliebeurt doe ik niet, gaat me nu alleen even om het CCV gedeelte. uiteraard maak ik de gasklep en ICV + andere dingen schoon die ik tegenkom. Maar de olie die er nu inzit is nog geen 10k oud. Daarbij komt dat ik bij de volgende oliebeurt de niveau sensor moet vervangen, als ik dat nu allemaal tegelijk ga doen loopt de rekening snel op. Slap excuus ik weet het. Maar ik spreid de klussen liever wat uit, dan alles tegelijk te doen. Zie mezelf er wel voor aan om wat stoms te vergeten namelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door SgtPoen op 28-02-2016 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
SgtPoen schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:57:
[...]

Maar de olie die er nu inzit is nog geen 10k oud.
Een verversingsinterval van 10/15dkm of 1 jaar bij korte afstanden is niet ongebruikelijk.

---

Die olie bevat vocht. Goed dat je de oorzaak (waarschijnlijk) daarvan aan gaat pakken.
Realiseer je wel dat het smeervermogen van de olie die er nu in zit niet meer is wat het had moeten zijn.
Wellicht dat je het nog wel eruit kan rijden met een lekker lange sportieve Autobahn rit, als condens de issue was/is.

Als geld een struikelblok is zou ik voordat je begint even een compressietest (laten) doen en/of je olie (laten) testen op koelvloeistof.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Raymond P schreef op zondag 28 februari 2016 @ 20:47:
[...]

Een verversingsinterval van 10/15dkm of 1 jaar bij korte afstanden is niet ongebruikelijk.

---

Die olie bevat vocht. Goed dat je de oorzaak (waarschijnlijk) daarvan aan gaat pakken.
Realiseer je wel dat het smeervermogen van de olie die er nu in zit niet meer is wat het had moeten zijn.
Wellicht dat je het nog wel eruit kan rijden met een lekker lange sportieve Autobahn rit, als condens de issue was/is.

Als geld een struikelblok is zou ik voordat je begint even een compressietest (laten) doen en/of je olie (laten) testen op koelvloeistof.
Geld is niet het struikelblok, het is zelfs zo dat ik waarschijnlijk niet veel hoef te betalen voor de parts. Ik kan alles op naam van de zaak bestellen en met mijn werkgever verrekenen(overuren bijv). Ik wil me gewoon niet teveel werk op me hals halen in 1 keer. Olie is er bij aanchaf in gegaan (augustus 2015). Ik vervang het CCV systeem met alle leidingen. Ga echt geen half jaar meer op die olie rijden.
Pagina: 1 ... 10 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.