Tegenwoordig is het niet alleen de prijs van een m5, maar vooral ook onderhoud.
Alles aan zo'n auto is duur.
En qua sportiviteit: de m5 heeft bijv. ook dikke remmen (schijven en klauwen). En ja, die zijn duur, ècht duur. Onderhoudsinterval is vaak ook kort voor diverse zaken (drijfstanglagers vervangen... heel erg duur

)
Ik vind een remap op een turbodiesel zeker geen definitie van een sportieve bak. Ook al krijg je er 360pk door. Wat heb je trouwens precies aan het uitlaatsysteem laten veranderen? Dempers? kats? diameter pijp?
Om op een auto het label sportief te plakken moet je moet er in mijn boekje sowieso lekker mee kunnen hoeken. Er is imho echt wel wat meer nodig dan een chiptune om van een normale auto een 'sportieve bak' te maken. Er moet minstens iets aan het onderstel gebeuren. Dat kan een LSD zijn, zwaardere stabi's, of een sportdemperset, of een bbk, wat dan ook. Ik vind een golf gti oid dan ook een stuk sportiever dan bijv. een dikke S klasse, ook al zal die veel meer vermogen hebben en wellicht ook rapper van z'n plek zijn.
Misschien kan je het zo omschrijven: een sportieve bak onderscheidt zich voor mijn definitie op een uitdagende weg. Een bergpas bijvoorbeeld. Daar kan de chauffeur zich ook onderscheiden. Niet per sé op de snelweg. Daar is niet zoveel uitdagend aan. Vermogen is daar fijn, meer een luxe.
BMW opereert ook niet voor niets al jaren met een m5 als ringtaxi op de nordschleife om de sportiviteit aan te tonen van de M5; dat die z'n mannetje staat. Raceauto's hebben daar niets mee te maken. Een auto die geprepareerd is als raceauto rijdt rondjes om een normale straatauto. Sowieso zal een straatauto het waarschijnlijk geen race uithouden (koeling e.d.) en schort het ook nogal aan de veiligheid.
Raceauto's hebben wat dat betreft gewoon helemaal niets met straatauto's te maken. Dat merk je ook wel als je er een keer inzit. Een gewoon gesprek voeren is er niet bij

Oliefilterhuis kan het bijna niet zijn. Dat is een rubberen pakking die heel makkelijk afdicht. Ik heb laatst de mijne ook vervangen. Niet omdat hij lekte, maar ik was bezig met het passen van een oliefilterhuis van een M3, dus bij het oude huis weer terugdemonteren vervang je uiteraard de pakking. Ik denk wel op moment vastgezet; dat doe ik eigenlijk met alles (ook vanwege aluminium schroefdraad). Maar niks geen lekken oid. (niet kunnen ontdekken althans)
Qua carter eronderuit halen, ja dat is een rotklus. Ik wil het ook doen omdat ik mijn carterpan wil glaspaarlen en wellicht mijn subframe ook (alles is droog uiteraard).
Ik heb zelf zo'n motorbrug (kost overigens 70 euro ex btw, dus valt mee), maar normaliter zet je ze op de binnenrand van het spatbord. Bij bmw's is die niet gelast en eigenlijk ook niet ondersteund. Ik ben dus een beetje bang dat die randsteunen in de spatborden gaan drukken.
Ik heb ook wel eens iemand gezien die zelf wat gelast had, wat globaal een balk was die tussen beide schokbrekertorens kwam en met de veerschotellagermoeren vastgezet werd. Daar kan je misschien die motorbrug ook zetten, maar die staat dan niet zo heel erg stevig.
Maar dat is eigenlijk de enige mooie manier om je motor te fixeren. De andere manier is met een motorkraan (of een lier aan het plafond) en dan om het hijsoog.
Maar dan heb je niet zo heel veel ruimte eronder (motorkraan is niet zo heel hoog)