Het grote BMW-topic #13 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 8
Acties:
  • 762.343 views

Onderwerpen

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 08:53

aa

In dit topic kun je al je vragen over BMW kwijt en met andere BMW-bezitters praten. Ook Mini-, Alpina- en Rolls-Royce eigenaren zijn hier van harte welkom.

De geschiedenis

Bayerische Motoren Werke

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/CMXf3UttMqajbKTMgTXp5GQy/full.jpg

Oprichting

BMW werd in oktober 1913 door Karl Friedrich Rapp gesticht als vliegtuigmotorfabriek onder de naam Bayerische Flugzeug-Werke. Als locatie werd het Milbertshofendistrict in München gekozen omdat dit vlakbij de Gustav Otto Flugmaschinenfabrik lag, een Duitse vliegtuigenfabriek van een zoon van Nikolaus Otto. De vormgeving van het hedendaagse logo is dan ook hiervan afgeleid, het embleem maakte namelijk zijn eerste verschijning in een advertentie waarbij het logo stond afgebeeld op een propeller. Sinds dien gebruikt het bedrijf het welbekende ronde logo. De kleuren, wit en blauw, stammen echter af van de Beierse vlag.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/TFZVVim0lA5Ao1jLbzctSrg3/full.jpg

Eerste Wereldoorlog

In 1916 verkreeg het bedrijf een contract om V12 motoren te bouwen voor Oostenrijk-Hongarije. Rapp zocht extra kapitaal en vond dat bij Camillo Castiglioni en Max Friz. Het bedrijf werd omgedoopt tot Bayerische Motoren Werke GmbH. Een te snelle uitbreiding zorgde voor problemen, waarna Rapp het bedrijf verliet. In 1917 werd het overgenomen door de Oostenrijkse industrieel Franz Josef Popp, en in 1918 werd de firmanaam gewijzigd in BMW AG.

In 1922 werd de eerste motorfiets door het bedrijf ontworpen. De motorfiets werd binnen 9 maanden ontworpen en in 1923 gepresenteerd op de motorshow van Berlijn. De motor, ook bekend als de R32, werd aangedreven door een twee-cilinder. Het unieke hiervan was dat het vermogen direct werd afgeleverd aan het achterwiel via een aandrijfas, iets wat in die tijd nog onbekend was. BMW gebruikt deze techniek nog steeds op hedendaagse motoren.

De R 32

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/NYgFlltbcfktoQILSHH6ImMv/full.jpg

In 1928 nam BMW de voertuigfabriek Eisenach A.G. over, waar men de kleine Dixi bouwde. Dit was voor BMW de start als autofabrikant. In maart 1929 produceerde BMW de eerste auto: de BMW 3/15, een afgeleide van de Austin Seven. BMW's eerste echte eigen auto's werden vanaf 1933 geproduceerd. Dit waren meer geavanceerde 6-cilinder sportwagens en sedans. Vooral de 327 sedan en 328 roadster, snelle 2-liter wagens, waren zeer geavanceerd voor hun tijd. Onder meer dankzij deze modellen kreeg BMW een naam als bouwer van sportieve auto's.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was BMW een grote leverancier van motoren aan de Luftwaffe en van motorfietsen en andere voertuigen aan de Wehrmacht. Een van de motortypen was de 801, een van de krachtigste motoren in die tijd. Een type zijspan werd ook Wehrmachtsgespann genoemd. Tot 1945 werden er in totaal meer dan 30.000 geproduceerd.
BMW heeft ook onderzoek gedaan naar straalmotoren, en heeft op raketten gebaseerde wapens geproduceerd.

De BMW-fabrieken werden tegen het einde van de oorlog zwaar gebombardeerd. De fabriek in München werd voor het grootste deel verwoest. De fabrieken in oostelijk Duitsland (Eisenach, Dürrerhof, Basdorf en Zühlsdorf) werden door de Sovjet-Unie in beslag genomen. De Sovjets plaatsten de machines naar hun eigen fabrieken over, en gingen de ontwerpen nabouwen. Zo wordt het type "Wehrmacht" heden ten dage nog steeds geproduceerd, in een vorm die slechts beperkte wijzigingen heeft ondergaan. Rusland produceert het type onder de naam Oeral; de Oekraïne onder de naam Dnjepr; en Kazachstan onder de naam Kozak.

Na de oorlog herstelde BMW zich. De onderneming dreef vooral op de bouw van motorfietsen. Daarnaast bouwde men een driewielig 'scootmobiel' in licentie van het Italiaanse Isetta en grote limousines met V8 motor die maar mondjesmaat werden verkocht. De doorbraak kwam met de BMW 1500 uit 1961. Sindsdien bouwde BMW een indrukwekkend gamma van sportieve sedans en coupés op die leverbaar waren met veel verschillende motoren, wat in de jaren zestig bijzonder was.

Een aantal Klassiekers hiervan waren de BMW 501, BMW 503 en de BMW 507

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/TxwUUwOKcWGy4LL418JrZean/full.jpg

In 1972 werd het nieuwe hoofdkantoor van BMW afgeleverd, speciaal voor de olympische spelen die destijds werden gehouden. Het ontwerp komt van de Duitse architect Karl Swanzer. Het gebouw heeft de karakteristiek van een 4-cilinder motor. De gedachte hierachter was dat er korte routes moesten komen tussen de ontwikkel en ontwerp afdeling, marketing en sales afdeling etc. Volgens Karl Swanzer beinvloed dit de operationele efficienty. Het gebouw heeft in totaal 22 verdiepingen en biedt ruimte aan ruim 1500 medewerkers.

Het hedendaagse hoofdkantoor in Munchen, Duitsland

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/p3HhrFejl23cUDEkXPsSnX0n/full.jpg

Het merk creëerde een nieuw genre met de 323i uit 1977, een relatief kleine tweepersoons sedan met achterwielaandrijving en een 6-in-lijn cilindermotor onder de motorkap. Zoals vele andere automerken zag BMW zich in strijd met de concurrentie gedwongen uit te breiden. Het bedrijf nam in 1994 het Britse Rover over. In 1998 verloor BMW de strijd om Rolls-Royce van Volkswagen, maar kaapte de rechten op de naam Rolls-Royce, die bij Rolls-Royce Aerospace bleken te berusten, voor de neus van Volkswagen weg. Rover bleek een miskoop en werd in maart 2000 in twee gedeelten van de hand gedaan, waarbij BMW slechts de rechten op de Mini behield. In 2002 bracht BMW een pompeuze retro-versie van de vroegere Mini op de markt die wel succesvol is.

BMW kwam met idee van een compleet nieuwe lijn, namelijk BMW i. Een assortiment van elektrische voertuigen met nieuwe technieken, waarbij premium design en het gebruik van duurzame materialen centraal staan. In 2013 werd het eerste voertuig van de nieuwe i lijn gepresenteerd, namelijk de BMW i3. De i3, ook wel bekend als de Megacity vehicle, was het eerste voertuig dat een volledig elektrische aandrijving had. De i3 was speciaal ontwikkeld voor het gebruik in een stedelijke omgeving. In 2014 werd een nieuw voertuig aan de elektrische i lijn toegevoegd, de BMW i8.

BMW nu

BMW onderscheidt zich op dit moment door stijlvol/gewaagd design, luxe en uitstekende rijeigenschappen. Ook hun revival van de Mini heeft menig autofabrikant versteld doen staan! De laatste modellen vind je of prachting of afschuwelijk.

Handige BMW-links

http://www.realoem.com/bmw/ Handige site om BMW onderdelen op te zoeken voor alle modellen!
Wikipedia: BMW - Wikipedia, the free encyclopedia BMW wiki, handig voor interne typenummers en de historie van het merk en dergelijke op te zoeken.
http://bmwfans.info/ Zelfde info als realoem.com, echter makkelijker te navigeren. :)

De modellen

BMW
BMW 1 Serie
BMW 2 Serie
BMW 3 Serie
BMW 4 Serie
BMW 5 Serie
BMW 6 Serie
BMW 7 Serie
BMW X1/3/4/5/6
BMW Z serie
BMW M serie
BMW i "New Energy Vehicle"

Mini
Mini Cooper
Mini Countryman
Mini Clubman
Mini Cooper “John Works”

Rolls Royce
RR Phantom
RR Ghost
RR Wraight

Een compleet overzicht van de huidige BMW-modellen kan hier worden bekeken.

[ Voor 16% gewijzigd door Jeffrey0416 op 06-11-2015 07:04 ]

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 17:08
Ook Mini-, Alpina- en Rolls-Royce eigenaren zijn hier van harte welkom.
Als we nu maar niet overspoeld worden door de Rolls Royce eigenaren :+.

Eindelijk een nieuw topic. Zal ik binnenkort ook eens mijn nieuwe bolide posten.

Voorproefje van de E91 LCI 320d Le Mans Blue
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uhzwZEp1VSUEdVsicV3R969Q/full.jpg

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Jeffrey0416 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:29:
[...]

Het logo is toch echt anders afgebeeld ( meerdere ringen ), in het document waar jij naar verwijst. Pas nadat het gebruikt was op de rotor advertentie gebruikte BMW overal het logo zoals wij die nu kennen.
Bekijk die docu eens en doe eens wat onderzoek, de eerste keer dat het logo in de huidige vorm (4 vlakken) officieel opduikt is wanneer het is als trademark geregistreerd wordt in 1917, terwijl de advertentie pas in 1929 gepubliceerd is (volgens de docu komt het nog eerder al op drukwerk voor). Tussendoor is het logo wel een aantal keer veranderd, maar ze zijn steeds weer terug gekomen op het huidige ontwerp.

In mijn foto-album kwam ik deze foto nog tegen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-J1SI84_CJ9A/TBQH-58aJeI/AAAAAAAAFSc/0Bts13xGX38/s1024-Ic42/IMG_0702.JPG
Een vliegtuigmotor uit 1926 van BMW met... Het blauw-witte logo 3 jaar voor de advertentie gepubliceerd was (de restauraties in het museum zijn volledig periode correct, het logo is niet achteraf erbij verzonnen).

Wat je hooguit bij je corporate communicatie afdeling kan melden om het te verzachten, was dat tot in 2010 de officiële uitleg inderdaad de propeller was. Ik ben zelf in 2010 bij BMW München geweest en toen begon de huidige verklaring pas net wereldwijd te gelden als de officiële uitleg.

Het leuke is dat er in dat museum (toen in ieder geval) en een 507 stond met een "illegaal" logo:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-p_Qi0mWapJs/TBQIpx5tDlI/AAAAAAAAFSo/76t0t_MMILc/s1024-Ic42/IMG_0824.JPG
De kleuren op deze wielmoer zijn gelijk aan de vlag. En grapje van de eerste eigenaar (de oud-senator van Beiern).

Trouwens ook gelijk de meest mooie BMW die ik ooit heb gezien:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-R4yQq5Jx5Ec/TBQIUGJdQXI/AAAAAAAAFSk/cOL1Qo4zFX4/s1024-Ic42/IMG_0752.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-4umrB5b8sVU/TBQIJV8t80I/AAAAAAAAFSg/GPyjFBBgSz4/s1024-Ic42/IMG_0718.JPG
Jeffrey0416 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:50:
Ik heb het nooit over de kleuren gehad :P heb het over de vormgeving gehad >.>
De vormgeving is overgenomen van Rapp, waaruit BMW is ontstaan. Dat was voor die tijd een vrij gebruikelijke vormgeving voor logo's en heeft ook geen directe banden met de propeller.

Sorry dat ik je uit je (hardnekkige) droom wil helpen, maar de link tussen het logo en vliegtuigen is een marketing stunt geweest in 1929, een blijkbaar erg goede (bijna 90 jaar daarna zijn er nog genoeg mensen die eraan vasthouden), maar echt niet meer dan een marketing ding.

[ Voor 13% gewijzigd door deepbass909 op 04-11-2015 10:21 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 19:14

mambo No5

Bad Apple?

Vandaag op 't station van Utrecht tegen een promoteam van BWM aan gelopen waarbij me aangeboden werd om een proefrit in een i3 te maken. Zo gezegd, zo gedaan. :) Na wat papierwerk de sleutels voor onderstaand exemplaar mee gekregen met de mededeling dat ik 'm wel een uur mocht gebruiken, zonder dat er een of andere verkoper mee zou moeten oid.

i3 proefrit BMW i3 interieur

Bevindingen: het is een prettig rijdende auto. Van binnen voelt 't ruim en comfortabel aan en ook de aparte styling kan ik goed waarderen. Ook de zitpositie en het comfort van de stoelen zijn goed en er is genoeg ruimte intern om mijzelf (1,93 meter en fors gebouwd) comfortabel kwijt te kunnen. Het rijden zelf is erg apart, voornamelijk doordat de auto meteen regenereert als je het gaspedaal los laat. Effectief hoef je het rempedaal amper aan te raken als je een beetje normaal rijd; remmen op de motor remt vrijwel net zo snel af als dat ik zelf zou doen met normale remmen in een auto. Accelereren gaat verder uitstekend; als je van stilstand optrekt en het gaspedaal (nouja, gas) volledig indrukt gaat 't ding er als de brandweer vandoor, echter is de respons in de stand eco pro merkbaar minder fel als in comfort. Ik heb verder niet gekeken of er iets van een sportmodus op zat, maar die vond ik zelf ook helemaal niet nodig. Ook de achterportieren (suicide doors?) zijn erg handig met in en uitstappen. Het model wat ik mee gekregen had had een apart dakraam gemonteerd (beetje hetzelfde idee als een DS 5 van Citroën; net alsof je met een targadak onderweg bent) wat imho zeker een must is om te hebben. Minder positieve punten: de range (160 Km is erg krap), kofferbak (je kan er misschien 3 kratten bier en wat losse rommel in kwijt) en uiteraard de aanschafprijs van zo'n ding...

BMW i3 achterbak

Al met al een erg positieve ervaring gehad en leuk dat ze op deze manier de i3 en elektrisch rijden in het algemeen onder de aandacht proberen te brengen. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Een snelle foto bij het achterom kijken op de parkeerplaats bij de Gamma.
Afbeeldingslocatie: http://www.zneek.nl/web/435/9.jpg

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:00
Zo'n 507 is echt een beauty waar de prijzen niet meer van deze wereld zijn. Deze zag ik afgelopen mei tijdens Villa d'Este aan het Comomeer.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NZubh7M.jpg

Daar waren we toen met een andere "BMW" ;)

Afbeeldingslocatie: http://ag-log.o.auroraobjects.eu/06-2015/ghost_gereden/6.jpg

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 07:13

ScSi

Belg.

MrFl0ppY schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:27:
[...]

Een V10 in dit topic zou mooi zijn! Zover ik kan zien zijn ze tegenwoordig redelijk betaalbaar qua aanschaf. De onderhoudskosten daarentegen zullen waarschijnlijk de grootste kostenpost/kopzorgen worden.

Blijft toch wel een prachtige M5 serie die E60. Denk ook altijd terug aan dat Top Gear filmpje waar ze hem eerst afkraken om vervolgens het 'sport' knopje te "ontdekken" :+ .
Er was er toch al eentje in dit topic dacht ik?

Als ik ooit een M5 voor de deur zou mogen zetten zou ik hard twijfelen tussen de E39 en de F10.

Afbeeldingslocatie: http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/wljmvsu0kof7tt1eklo4.jpg

Waarbij ik waarschijnlijk toch voor de F10 zou kiezen.. Won ik nou maar EuroMillions..

Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2011/wallpaper/BMW_M5_F10_Wallpaper1609_01.jpg

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:24
ScSi schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 21:46:
[...]

Er was er toch al eentje in dit topic dacht ik?

Als ik ooit een M5 voor de deur zou mogen zetten zou ik hard twijfelen tussen de E39 en de F10.

[afbeelding]

Waarbij ik waarschijnlijk toch voor de F10 zou kiezen.. Won ik nou maar EuroMillions..

[afbeelding]
Hou op! Zou gisteren om een E39 M5 gaan in Duitsland, mailde de verkoper op het allerlaatste moment af omdat hij niet thuis zou zijn. Even later was de advertentie ook weg, dus waarschijnlijk verkocht aan iemand anders.

Alles al geregeld. Geld, vrij van werk, ambulance... Maar we gaan vrolijk verder met zoeken!

Afbeeldingslocatie: http://i127.photobucket.com/albums/p153/Kevin-77/IMG_4085.jpg
De grijze face-lift blijft toch het mooist...

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:16

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Raymond P schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 09:59:
[...]
Een van de voordelen van een velgenwissel, goedkopere winterbanden. Iets smaller is ook wenselijk in de winter.
Er zijn ruim voldoende wintersetjes te koop op de tweedehands markt, de meesten met versleten banden.
Ik ben in ieder geval niet van plan om op tweedehands banden rond te rijden. Ik zou mezelf hier ook niet echt prettig bij voelen (al helemaal niet in de winter in slechte weersomstandigheden). Tweedehands velgen is natuurlijk niet direct een probleem lijkt me, mits ze natuurlijk in goede staat zijn.
Let vooral op de juiste ET waarden. Als deze te veel afwijkt zal je auto niet lekker meer rijden, denk aan spoorvorming of zelfs aanlopen van de band.
Waar je mee weg komt heeft ook te maken met de breedte van de velg (J). Minder breed betekent meer ruimte.
Goed dat je dit aankaart. ET waarde zei mij dus helemaal niets. Ik heb even kort op internet gezocht en het lijkt erop dat de standaardvelgen op J7.5 ET45 (225/40/R18) en J8 ET52 (245/35/R18) zitten. Dit zorgt helaas wel voor een andere vraag: Is het belangrijk om deze verhouding dan ook aan te houden voor wintervelgen en banden? Of ik kan ik gewoon een set aanschaffen die achter en voor hetzelfde is?

Ondertussen heb ik ook even kort gezocht op internet naar wat er überhaupt mogelijk zou moeten zijn op mijn auto en kwam het volgende tegen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GhAB99E.png

ALS ik het goed begrijp en mits voor en achter gleijk mogen zijn, lijkt de ideale compromis dus 225/45/17 J7 te zijn? 226/45/R17 omdat het een gangbare maat is en J7, omdat beter is in de winter t.o.v. J8.
Als je een gebruikt setje gaat kopen en ermee wilt rijden let dat op de DOT code op de banden (productiedatum) en kijk of het profiel van binnen naar buiten op de band gelijk is. Persoonlijk vind ik dit maar niets.
You and me both.
Een gebruikt setje kopen en daar nieuwe banden op slingeren doe ik liever.
Het zou dus zomaar kunnen dat je een setje 17 inch 8.5J (225/45/17 voordelige maat) rondom ziet waar je voor 500 euro A merk nieuwe winterbanden (non-rft) om hebt liggen.
Dat lijkt me dan inderdaad een stuk voordeliger. Je koopt een voordelig setje in een goede maat, trekt de banden eraf en legt er nieuwe non-RFT A-merk banden op.
Als je non-RFT gaat rijden moet je er rekening mee houden dat je zeer waarschijnlijk geen reservewiel in de auto hebt. Een autopechhulpdienstlidmaatschap is dan wenselijk.
Mijn auto is niet voorzien van een reservewiel. Ik heb wel een pechulp lidmaadschap vanuit BMW tot 2019, dus daar hoef ik me voorlopig geen zorgen over te maken.
Is je auto nieuwer dan mag je er rekening mee houden dat de bandenspanningsensor (TPMS) voor RFT tegenwoordig op de velg zit in plaats van meelift met de wheel speed sensor. Je hebt dan dus een geschikte velg nodig.
Als je non-TPMS velgen met dus non-RFT gebruikt zal waarschijnlijk het bandenspanningscontrolesysteemlampje blijven branden zonder andere gevolgen, hier heb ik echter geen ervaring mee.
RFT zonder TPMS zou ik niet doen, je hebt dan geen feedback over een eventuele lekke band.
Het schijnt dat Non-RFT banden voor mijn auto geen probleem zijn en dat dit ook geen sensor issue oplevert. Bij het plaatsen van RFT banden heb je wel per velg een sensormodule (3+4) nodig kennelijk.
Fonta schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:00:
[...]

Had toevallig vorige week zaterdag een lekke band (linksvoor). Gelukkig liep hij slechts langzaam leeg omdat de spijker er nog in zat. Was dit niet het geval geweest, dan had ik maar mooi langs de a16 gestaan, wachten op de hulpdiensten omdat het geen rft banden waren onder de auto.
Zodoende ben ik maandag ochtend naar bandenxl hier in Dordrecht gegaan.
Daar heb ik meteen alle 4 de banden laten vervangen voor rft banden.
(Niet alleen om het lekje maar ook omdat rechsachter bijna helemaal versleten was.)
Geeft toch een stuk meer zekerheid als je het mij vraagt.
Ik heb nog maar één keer in mijn omgeving een lekke band gezien en dat was ook vanwege een spijker. Ik beschouw het als een acceptabel risico. Ook worden de rij-eigenschappen er doorgaans ook niet beter op met RFT banden.
Verder de keus tussen alleen banden of banden met velgen.
Wielen verwisselen zal vast goedkoper zijn dan banden om de velgen heen verwisselen.
Ook schijnt het voor de banden en velgen niet heel erg prettig te zijn om telkens gedemonteerd/gemonteerd te worden.
Voor de 4 banden was ik afgelopen maandag 400 euro kwijt.
Kan me niet voorstellen dat er niet ergens een paar goedkope "wintervelgen" te krijgen zijn.
Ja ik neig toch ook steeds meer naar het aanschaffen van een set wielen in plaats van de banden te wisselen. Ik heb geen zin om mijn OEM velgen te beschadigen, omdat ik zo nodig de cheapskate uit wilde hangen.

[ Voor 0% gewijzigd door wjjkoevoets op 07-11-2015 18:46 . Reden: quote tag gefixt ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

MrFl0ppY schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:09:
Op marktplaats zijn prima licht metalen wintersetjes te vinden met soms nog goede banden erop. Zeker als je 16" ofzo geen probleem vind.
16" past niet onder mijn auto :(
Raymond P schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:10:
Geen idee wat je nu rijdt, maar mijn 205/45/17 brede banden gaan onder de 318d omdat ik die niet onder de 330i durf te leggen.
7J, wat volgens mij 195 als ideale bandenmaat heeft, lijkt mij erg smal als je nu een breedset eronder hebt liggen.

Als je een M rijdt dan kan ik je niet adviseren, rij je een normale (eventueel met sport onderstel) dan kan je nakijken waarop het model rijdt als er geen breedset onder zit en die ET waarde aanhouden voor rondom.
Ik rij een F22 M235i met de standaard OEM banden/velgen (18" styling 436M). Een dealer adviseerde mij 17" styling 381 (225/45/R17) of 18" styling 388 (225/40/R18). Ik weet niet of dit iets zegt? Ik denk niet dat een niet-breedset band dan een optie is?

De waardes van die 381 styling velgen zijn volgens mij 43 / J7.5. Van die andere kan ik ze zo snel niet vinden.

EDIT: Zoals aangegeven zou 16" niet passen. Ik denk dat dit komt door de remmen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yUJKNlb.png
Ik denk dat vanaf een 228i 17" een vereiste is?

[ Voor 6% gewijzigd door wjjkoevoets op 07-11-2015 19:39 ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09-2025
Voortijdig kerstcadeautje voor m'n broertje gehaald vanochtend.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-DXFPNGSM.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-6LCQ3HEG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-SZNCNGT8.jpg

• Lasteraar
  • Laatst online: 25-09-2025
Dat mag ie zelf doen :)
Heb een net doosje met witte (+zij)knippers erbij gekregen. Evenals 'oranje' achterlichten.

Hij is idd erg laag...
Ach, het is een jonge vent. Zonder centen. Dus die is hier helemaal blij mee :)
Heb ik m'n goede daad voor dit (en volgend..) jaar weer gedaan.

Zelf ben ik nog heel gelukkig met m'n 530... ^_^
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5681/22702221472_2b83da171f_b.jpg

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Raymond P schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:44:
Zojuist een leuke E36 316i compact 'zien' rijden.
Het was deze
:9~ :9~ :9~ :9~
Het is dat die onmogelijk zuiniger kan rijden dan mijn 323i, anders had ik die wel voor de deur willen zetten. De 323i Compact (170pk) is al erg leuk om mee te rijden, ik wil niet weten wat voor een bommetje het met dik 300pk zal zijn.
Raymond P schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:10:
Geen idee wat je nu rijdt, maar mijn 205/45/17 brede banden gaan onder de 318d omdat ik die niet onder de 330i durf te leggen.
7J, wat volgens mij 195 als ideale bandenmaat heeft, lijkt mij erg smal als je nu een breedset eronder hebt liggen. 225 op 7J staat geloof ik best bol.

Als je een M rijdt dan kan ik je niet adviseren, rij je een normale (eventueel met sport onderstel) dan kan je nakijken waarop het model rijdt als er geen breedset onder zit en die ET waarde aanhouden voor rondom.

edit: @hierboven. 16 inch moet wel passen. Bij de 330 past dat dus niet ivm grotere remmen.
7J heeft 205/215 als ideale maat, 195 is aan de smalle kant, 225 aan de brede kant.

Voor de duidelijkheid, dit was een 195/60R15 band om een 15"/7J velg:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-0a5vJYEULkE/T70TNZX-2jI/AAAAAAAACoo/dvtSKVwW_qc/s1024-Ic42/2012-05-23%25252018.27.23.jpg
Loopvlak is smaller dan de velg, wang staat wel redelijk recht.

225/50R16 om een 16"/7J velg:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-F5MjD0qUqD4/VWoh1syO9EI/AAAAAAAAI2Y/syjxHlUGbl4/s1024-Ic42/FB_IMG_1432997563949.jpg
Loopvlak is breder dan velg, wang staat behoorlijk bol.

En de meest extreme combi die ik heb (gehad),
185/65R15 om een 15"/7J velg:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-o1YomjGPQow/TzFZ9SoO6yI/AAAAAAAACfg/XP7ktu9xqac/s1024-Ic42/2012-02-07%25252017.22.32.jpg
Loopvlak is veel smaller dan de velg, band staat licht getrokken.

Ik ga zelf voor komende zomer voor 205/55R16 banden voor om de 16"/7J velgen, en 195/60R15 (winter) om de 15"/7J.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:22
Heb zelf een Compact, alleen dan wel de 325 variant :P. Had de mijne voor rond de 4900 met 180.000 kilometers. Eerlijk gezegd zou ik liever een E46 met 180.000 kilometers kopen dan eentje met 120.000 waar bijvoorbeeld veel korte stukken is mee gereden. En het onderhoud moet gewoon gedaan zijn. Maar dan ben je nog niet zeker want ik mag dit weekend de stuurbekrachtingspomp gaan vervangen want die maakt een hels kabaal zodra ik aan me stuur draai als ik stilstaat, ook zakt het toerental gewoon tot bijna afslaan toe.

Trouwens nog een update van een tijdje geleden, hoe de auto er nu uitziet:
SgtPoen schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:18:
[...]

Gelijk maar even voorstellen, heb sinds 3 maanden een E46 325 Compact. Vaak kijk ik dit topic een beetje door maar zelf een bericht plaatsen kwam er maar niet van :). Alleen staat de BMW maandag bij het schadeherstel bedrijf omdat er een aantal weken geleden iemand achteruit tegen mijn voorkant is aangereden. Stond bij een stoplicht achter een Vito busje en die kwam gewoon ineens in z'n achteruit naar me toe met een aardige vaart en voordat ik kon reageren stond die tegen me aan. Hij wilde van baan wisselen was z'n reden :/. De schade was zo erg dat het randje economisch total loss was.

[afbeelding]
En hoe het nu is:

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/5n4ue37bd/DSC_0924.jpg

- Nieuwe motorkap, bumper, nieren

[ Voor 17% gewijzigd door SgtPoen op 11-11-2015 15:02 ]

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Raymond P schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:49:
[...]

Hoewel ik er verder geen hard bewijs van kon vinden was het filter volgens mij ook uit 2002. ;)

De twee bouten aan de naaf inderdaad. Ik had het mijzelf ook niet makkelijk gemaakt, ik had alleen rechtsvoor opgekrikt met het stuur recht. Echt ruimte om kracht te zetten was er dus niet.
De volgende keer op de brug en wat pneumatisch gereedschap zal vast helpen.

Ik heb gisteren je doosje remschijven open gemaakt om nieuwe schijven te laten zien aan een kennis.
Hij is aan het shoppen voor een E90 320i en dacht dat het randje op het einde er hoort te zitten.
Gebruik voor die bouten bij voorkeur niet pneumatisch gereedschap. Je zou ze vrij gemakkelijk los moeten kunnen trekken, zolang je maar de hefboom lang genoeg kan maken.

Ow ja, je hebt nog 2 schijven liggen, bijna vergeten :X Het is een beetje druk hier... En dan krijg ik nog even een spoedklusje tussendoor ook...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-crVy2ZrB4EQ/VkSdDYGNhSI/AAAAAAAAPR4/D7xWaxw_ho4/s1024-Ic42/IMG-20151112-WA0000.jpeg

Dat wordt binnenkort ook nog een bandenwissel plannen in een agenda die letterlijk uitpuilt...

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

deepbass909 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:56:
@Boinkie
Vanos is altijd een probleem... BMW gebruikt (nog steeds) een rubber gebruikt dat de neiging heeft uit te harden als je de verkeerde olie gebruikt. En verkeerde olie gebruik je al snel (helaas). Daardoor krijg je kleppendekselpakkingen die verharden, Vanos seals die niet meer goed afsluiten, slangen die hard worden, etc.
En als je er lang genoeg niets aan doet krijg je uiteindelijk dit:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1grb6f.jpg

:P

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

@BlackthunderAwf
Krukas- en drijfstanglagers zijn altijd wel een beetje een probleem bij de S-motoren. De S50/S52 is helemaal berucht wat dat betreft. Ze zijn dezelfde lagers als in heel veel andere motoren zitten (zoals mijn M52B25, waar ze het trouwens prima in uithouden), maar de S-motoren belasten ze net te veel (teveel toeren en kracht), waardoor ze versnelt slijten.

De S62 heeft wel andere lagers, die alleen gedeeld worden met de andere V8-en. Voor zover ik weet, is dat niet echt een zwak punt alleen.

@Speakerfreak
Bij een M hoort maar één poster:
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/bmw_schlaflos17rlwp.jpg
:p

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Uit het oude topic

Mijn e34 is stuk. Hij rook raar en piepte volgens mijn wederhelft. Even gekeken en de multiriem draait niet meer mee en de spanrol ziet er uit alsof de buitenste rand er is afgelopen. Morgen wegbrengen, 2km rijden moet nog wel lukken.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vNEYtf9.jpg

Ze kijken er maandag naar

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 15-11-2015 16:13 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

deepbass909 schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:04:
Kijk, een E36 cabrio is altijd leuk !
[...]
Cabris's zijn altijd leuk oOo

Vandaag toevallig ook een tripje gemaakt, Was heerlijk weer, tegen de 20 graden aan en dan de B-weggetjes nemen naar de Alpen, daar zijn die auto's gewoon voor gemaakt O+

Niet echt foto's van de auto + landschap gemaakt, maar voor een indruk:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9zcOVgXuLQbarFMGfIi0Rr36/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Rd9hEdW83a6cIOL5nXwA6qcA/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 15-11-2015 20:39 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:30

mr_petit

opperprutser

Je moet eigenlijk altijd met een pompje oid werken. Als je het diff los hebt kan het wellicht iets geheld liggen waardoor je tot het verkeerde niveau vult.

Ik heb gewoon een echte oliepomp, want bij een z4 kom je er ook niet bij vanwege een verstevigingsframe:

Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/lsd/32.jpg

Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/lsd/31.jpg

"man is not truly one, but truly two,"

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik geloof dat ik net een bitje met een gearwrench kan gebruiken.
Daarvoor bestaan inserts dat je dan een extra platte ratel krijgt:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/61qee3pqVKL._SX522_.jpg

Ik weet het niet helemaal zeker overigens. Ik geloof dat ik meestal een 14mm haakse inbus gebruik.
Het blijft krap en aanmodderen.

• BlackthunderAwf
Afgelopen week besloten om om een E39 M5 te kijken, halverwege het land. Meteen meegenomen en wauw, wat een auto! Carbon Schwarz nog niet in het echt gezien, maar wat een fantastische kleur! Motor loopt mooi en in combinatie met een Maxi Performance RVS uitlaat komt er een mooi geluid uit!
Auto is pre-facelift, maar de koplampen, achterlichtunits en de boordnavigatie zijn wel vervangen voor de facelift units.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/27y4r3k.jpg

Zal binnenkort eigen foto's maken. Eerst even lekker sturen en winterbandjes erom laten leggen :)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:26
http://www.dakar.com/daka...ider-list-cars.html#ancre

Als ik dat lijstje bekijk is Mini ook optioneel. :P

Afbeeldingslocatie: http://images.thecarconnection.com/lrg/mini-at-the-2013-dakar-rally_100416790_l.jpg

- knip -

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-04 10:16

Impry

Rallymedia.nl

Heb nog een mooi setje velgen te koop, leuk voor een winterset!
17" en past onder BMW F20, F21 en F22.

Meer foto's en info: http://link.marktplaats.nl/m987470379

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/14j94qc.jpg

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Edd schreef op maandag 23 november 2015 @ 23:04:
[...]

Je vergeet nog iets.. Je ijskrabber :+
Ik mocht die vanochtend al mooi gebruiken. Verder was ik gelukkig al klaar voor de winter, vorige week nog een oliebeurtje gegeven.
Ijskrabber? Veel te veel werk, dit spul moet je hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.auto-klus.nl/media/catalog/product/cache/1/image/300x300/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/u/ruitontdooier-spray.png

En volgens mij moet ik m'n ruitenwisservloeistof nog vervangen, het duurde gisteren van huis tot aan m'n werk voor er eindelijk iets uit kwam. :X

• SgtPoen
ik heb sinds 2 dagen last van een waterlek aan de passagier kant van mijn E46. Heeft iemand hier eerder last van gehad of kan iemand mij misschien een tip geven waar ik zou kunnen zoeken waar het vandaan komt? Het lijkt op de foto dat het via de onderkant van de deur naar binnen komt en dan samenhoopt onderin waar je je voeten neer zet. Ik heb geen dakraam dus die drainage kan het niet zijn.

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/g4m9p4nen/DSC_1007.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/ixfh95nr3/DSC_1008.jpg

Er lag vanochtend een behoorlijke plas dus het geen klein lek. :/

[ Voor 6% gewijzigd door SgtPoen op 25-11-2015 11:04 ]

• SgtPoen
Reloader schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:23:
[...]

heb destijds depo's gekocht omdat ik de originele veel te duur vond :(

bij coupe lekken vaak de deurrubbers... :) je kan vaak weinig anders doen als tuinslang erop en deurbekleding eruit halen... en dan maar kijken..
Je deurrubbers kunnen nooit helemaal waterdicht zijn. Ik heb het nu over de rubbers aan de onderkant van je raam. Als ik daar met een maatbeker direct water in giet komt het merendeel wel aan de juiste kan op de grond terecht maar ook een deel aan de onderkant van de deurbekleding. Dus de Vapor barrier doet niet z'n werk :)

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/y5vdlwm2f/DSC_1010.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door SgtPoen op 26-11-2015 16:25 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Raymond P schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:53:
Styling 381 is 7,5x17 (225/45/17) met ET 43 rondom. Althans, ik kan er geen breedset van vinden.
Styling 388 is een breedset met 7.5J (225/40/18 ET45) voor en 8J (245/35/18 ET52) achter.

Als de dealer dat adviseert betekent dat dus dat je elke 7.5J 17 inch velg met een ET van 43 rondom (en juiste naafdiameter en gaten natuurlijk) eronder kan leggen. 7J met ET43 als je dat echt wilt zou dus ook kunnen.

Bron.
Nog heel erg bedankt voor je hulp en informatie.

Met de informatie die je hebt gegeven heb ik op mijn gemak goed rond kunnen kijken voor een geschikte velg. Uiteindelijk is het me gelukt om voor een zeer schappelijke prijs een ongebruikte styling 381 set met winterbanden te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/rt2gkl.jpg

Het is wel even wennen, de winterbanden hebben in droge omstandigheden duidelijk minder grip en de remafstand is merkbaar langer.

Mijn zomer velgen staan nog even te drogen.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2lm84mv.jpg
Ze krijgen nog een keer een poetsbeurt, een wax beurt en dan gaan ze voor een (hopelijk korte) periode de opslag in! Nog even wat meuk van Meguiars bestellen :+

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:10

Tortelli

mixing gas and haulin ass

FF crossposten uit HK:

Wil vanavond naar mijn ouders gaan, probeer de deur te openen en dat gaat niet lekker. Kijk omhoog en zag dit;
Afbeeldingslocatie: http://rw-racing.nl/GoT/20151129_165701.jpg
Afbeeldingslocatie: http://rw-racing.nl/GoT/20151129_182815.jpg
-O-

• SgtPoen
Nou, de deur kan weer open worden gemaakt:(

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/v4bcm0vxv/DSC_1023.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door SgtPoen op 30-11-2015 18:39 ]

• Raymond P
Tjah. Volgens mij zijn die 'vlotters' al een hele poos digitale sensors. Buiten dat zit hij onder in de expansietank.
Waren je ouders toevallig ook vergeten te zeggen dat de meuk wit is? Of kwam dat ook door het bochtje?

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTE0N1gxNjAw/z/ne8AAOxy63FSrt4g/$_3.JPG

- knip -

• Raymond P
De stuurbekrachtigingsvloeistof van de E46 gespoeld.
En gelijk maar de E90 ook gedaan.
Met zo een oliezuigpomp ding zoals ik eerder in dit topic zag is dat een koud kunstje.

De E90 was nog netjes vrij rood en helder, die heb ik alleen leeg gezogen en weer gevuld.
De E46 was erg vies.
Binnenkort maar nog een keertje doen, en dan gelijk het filter meepakken.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HoQoDIf.jpg?1

- knip -

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Maar gefeliciteerd uiteraard :) Wat is het? E36, E46, .. ?

Nog een foto van mijn cabrio met wintervelgen eronder (nog bedankt, argro!) *O*
Enige nadeel.. Deze velgen zijn mooier dan mijn zomervelgen, dat wordt afzien straks ;(
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/n6ol1u.jpg

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:00
Radiant schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:34:
Maar gefeliciteerd uiteraard :) Wat is het? E36, E46, .. ?

Nog een foto van mijn cabrio met wintervelgen eronder (nog bedankt, argro!) *O*
Enige nadeel.. Deze velgen zijn mooier dan mijn zomervelgen, dat wordt afzien straks ;(
[afbeelding]
Prima velgjes inderdaad
Afbeeldingslocatie: https://davidlibido.stackstorage.com/index.php/s/WPqgKXWoJHA8B7W/download

Roomba E5 te koop

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 14:42

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:40:
[...]

Het is een E46

[...]

Leuke cabrio! Hardtop ook nog eens, cabrio rijden blijft een leuke hobby :P gelukkig kan ik nog stiekem die van me moeder meenemen met warm weer ^^

Is het trouwens moeilijk om een navigatie in te bouwen in een E46?
Ik weet dat het mogelijk is, maar het monteren lijkt me nog vrij moeilijk?
http://i62.tinypic.com/1tng2a.jpg
Welk type radio heb je? Volgens mij kan je dezelfde inbouwen als ik heb, maar als je een standaard radio hebt momenteel is dat veel werk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ozJJgB4.jpg

Ohja kleppendeksel pakking zweet nu wel behoorlijk, heb maar een nieuwe besteld :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ghostrider op 04-12-2015 20:24 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-05 15:40
Zoiets zal het wel zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.e90post.com/forums/e90garageimg/9485/front3_s.jpg

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:59
Ik heb men eerste auto gekocht en is uiteraard BMW :)
Ben erg blij mee en rijd geweldig goed tegenover alle andere merken.
Model is F20 116i Sportline.
Ik volgde deze topic al lange tijd maar nu ben ik officieel member :)
Ik vind de kleur wel mooi met gepaste velgen maar auto wordt snel vuil :-(

Updated, nu met foto erbij zoals gevraagd bij sommigen :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EjeVvpYl.jpg

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Over kleurtjes gesproken, vandaag dit snoepje mee met wel een leuk kleurtje O-)
In voluit: Frozen Brilliant White Metallic. Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/xvAV8FuqVatE95s2EQawuhBu/full.jpg
2017 F06, een update die Q2 volgend jaar uitkomt met wat kleine vernieuwingen: nieuw iDrive, WiFi, wireless charging etc. :)

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 07-12-2015 20:44 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 11-03 10:13
Speakerfreak95 schreef op maandag 07 december 2015 @ 18:01:
Beste heren hier.

Ik ga binnenkort (zomer pas maar ben al dingen aan het regelen) een road trip met een vriend van mij maken, gewon voor de lol.

Zowel die vriend als ik hebben een voorliefde voor BMW's,

Nu zal de rit in de richting van Belgie - Frankrijk - Spanje - Gibraltar - Marokko worden.

Nu is natuurlijk de vraag, wat is een beetje een goedkope, maar over het algemeen probleemvrije BMW?

We hebben een aantal eisen:

6 Cilinder (want de 6 in lijn motoren van BMW klinken nou eenmaal gewoon heerlijk)
Mag maximaal 1500 - 2300 kosten.
Staat is niet heel belangrijk, maar een beetje goede looks zijn altijd welkom.
Moet de rit wel kunnen doorstaan.

Voordeel voor de mensen hier na de reis, afhankelijk van het gekozen model zal de BMW gestript worden voor onderdelen en deze kunnen jullie afnemen :P

Brandstof is bij voorkeur benzine, al zal de auto niet langer dan een maand op onze naam staan.

Kom met leuke suggesties!

Thanks alvast.
Ik heb met een vriend van mij mee gedaan met de Carbagerun afgelopen februari in een E34 520i van 600 Euro. ruim 4000 probleemloze kilometers gemaakt. Komende februari doen we weer mee met dezelfde auto. Technisch is alles nog dik in orde, ook na ruim een half jaar (inmiddels) stil staan. Alleen de roest hier en daar is wat jammer. Ook ziet ze er niet meer helemaal uit zoals ze ooit de fabriek verliet:
Carbagerun GeNie 2016

Wat ik denk dat ik probeer te zeggen is, voor dat bedrag kun je wel een goede auto vinden waar je een maandje mee kunt rondtoeren als je een beetje verstand van en gevoel voor auto's hebt.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:22:
[...]

Heb het nagevraagd aan wat mensen die wel handig zijn met auto's, blijkbaar is het verplaatsen van je climate control een eitje, ook voor de analoge moet dat gewoon passen(wist hij niet zeker overigens), vervolgens moet je een navigatie kopen, beste kan je een navigatie kopen die voor de E46 gemaakt zijn, is een 1 din ingang namelijk, vervolgens is het monteren een kwestie van 20 minuten, hij wou het monteren voor een kratje bier, dus ben benieuwd!

Ben benieuwd hoe jij aan die 1000 piek komt overigens, als je kijkt naar climate control verplaatsen etc heb je in principe vrij weinig nodig. Als je een navigatie aanschaft voor de E46, hoef je in principe geen nieuwe panel te kopen.

Clime Control:
http://thumbs3.ebaystatic...pC2DQzQcTEHaBubmV5ayA.jpg

Analog:
http://i.ebayimg.com/00/s...yvKEBP!fJ-Y1Pw~~60_35.JPG

ziet er in mijn ogen hetzelfde uit
Waarom bouw je 'm niet onderin in? Mijn E46 had ingebouwde navi (VDO Dayton), die zat op deze plek:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/157g842.jpg

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 14:42

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Even een update
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2SbMeii.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HSkuudd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B7RQvQh.jpg

In een paar maanden van 243.000 naar 251.000 gereden...ik zou er weinig mee gaan rijden ;w

Ik had wat weinig licht, daarvoor heb ik de aftermarket xenon vervangen door een andere. Nu heb ik wel meer licht, maar alsnog weinig licht. Is hier nog iets aan te doen? Als iemand met moderne xenon vlak achter me zit zie ik gewoon een schaduw van mijn auto in mijn lichtbeeld :X

Het lichtbeeld zelf is prima.

Typisch kwaaltje, kleppendeksel pakking lekt -> nieuwe besteld :) Mocht iemand weten hoe die automatische regensensor werkt dan hoor ik het graag. Snap het niet helemaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Ghostrider op 13-12-2015 20:14 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Verwijderd

Ook mijn nieuwe auto maar eens laten zien, komen nog mooie 18" velgen onder, na de winter :+
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2l8dzyf.jpg

Volgende week dinsdag de olie verversen en nieuwe filter, officieel heb ik nog 12.000 kilometers voordat ik dit hoef te doen, maar de auto heeft lang stil gestaan en is de olie dus ook redelijk oud.

Aangezien dit blok niet het beste blok is in de winter, met korte afstanden, preventief toch maar even olie verversen, zit ook te twijfelen om hem meteen te flushen.

Verwijderd

dj_raoul schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:22:
[...]

Die ziet er netjes uit, welke kleur is het?

Een paar tips als mede Compact-rijder:
- Rechter portierraam gaat standaard niet met comfortsluiting dicht (wegens ontbrekende klemsensor), dit kun je echter alsnog eenvoudig inprogrammeren met NCS Expert of vergelijkbare tool.
- Check of de kettingspanner al verwisseld is door de gemodificeerde versie (op het web is wel te vinden waar je dit aan kunt herkennen, is van buitenaf te zien). Als het nog de oude is: Vervangen! (simpel klusje, kan veel problemen voorkomen!)
- De Styling 97 velgen staan de Compact erg goed. Werken vrij groot, maar meteen toch een stuk lichter dan 18 inchers.

Veel plezier ermee!
Hoi Thanks voor de tips!
De kleur is volgens mij Topasblau

- Ik heb volgens mij geen comfortsluiting? tenminste, niet dat ik weet :9 uitgeschakeld met BMW scanner 1.4
- Kettingspanner, geen idee! Wat moet er dan vervangen worden ? Kosten etc?
- Ja, over de velgen ben ik nog niet echt helemaal uit, ik zat zelf te denken aan de Styling 135 18" maar weet het nog niet zeker, maakt ook niet uit want dat word pas na de winter :+

Ben heel tevreden met me compact, enige wat me opvalt is dat de motorkap beter sluit aan de rechterkant dan aan de linker kant? Dus de kant van het stuur sluit wel helemaal af, maar andere kant zit nog redelijk wat speling, kan dit kwaad?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1zf1z08.jpg

edit: Weet ook niet hoe dit kan eigenlijk, het is geen schade auto o.i.d
edit2: De comfortsluiting is bij mij uitgeschakeld, met een BMW Scanner 1.4 kan dit makkelijk gefixt worden, maar ik vind het niet zo nodig

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2015 13:50 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

zneek schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 08:44:
Mijn auto moet terug naar Qoets. Afgelopen weekend stond ik met een leeg reservoir koelvloeistof. Even bij de BCS op de hoek hem op de brug gehad maar niet direct een lek kunnen vinden. Lijkt erop dat het overdruk ventiel de boosdoener is. En dan zou er best iets anders (meer serieus) aan de hand kunnen zijn.... 30-12 gaat ie terug, breng en haal service incl. vervangend vervoer, dat is dan wel weer netjes.
Je 4-serie? Balen man! Hopen dat het meevalt en dat het probleem zo opgelost is.

Vandaag maar eens besloten de 2-serie een flinke wasbeurt te geven (die was long overdue). Hij glimt weer zoals het zou moeten!

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/sy0cpg.jpg

Volgende stap is het aanschaffen en installeren van de carbon/alcantara trim set :9

• BlackthunderAwf
Mijn E39 M5 mag maar 1800 geremd trekken. En ik heb een afneembare trekhaak!

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/657rm1.jpg

Een extra breedset styling 65 kunnen vinden en gisteren mijn winterwielen erom gelegd. Vandaag de zomerset schoongemaakt en de winterbanden eronder. Heeft alleen met deze temperaturen nog niet veel nut, het enige voordeel is dat hier wat meer profiel op zit dan de zomerbanden ;D.

• sig69
Afbeeldingslocatie: https://davidlibido.stackstorage.com/index.php/s/GXq6kMre2cHvMYL/download
Iemand zei e46 coupé...

Roomba E5 te koop

• BlackthunderAwf
Ghostrider schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:13:
[...]

Mooie auto :9 heb je meer fotos.
Thanks! Heb wel een aantal foto's, maar die zijn van de verkoper. Mooi opgepoetst, filterje er overheen e.d.
Heb liever eerlijke eigen foto's, maar dan moet het eens mooi weer zijn en mijn fotografe moet beschikbaar zijn ;)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ohtfe0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/29eqd5d.jpg

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:14
nurdo schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:46:
Ik ga over de aankoop van een F20. Van de dealer vernomen dat de adaptieve cruise control hierbij functioneert op basis van een camera, wat problemen kan geven bij mistig en regenachtig weer. Wat zijn de ervaringen hiermee? Mocht dit systeem uitvallen, is het dan nog mogelijk om op een 'normale' cruise control verder te rijden?
Larie en apekool. De camera's van de F series worden bv. gebruikt voor verkeersborden-detectie of bij het aansturen van de LED Adaptive Headlights die ik eerder al eens vernoemde hier.

ACC werkt zo goed als altijd op basis van een radar-achtige mechanisme, doorgaans van Bosch voor bv. de VAG modellen. Het zou me sterk lijken dat BMW zelf mee aan de slag gegaan is, maar het kan. Ik wil graag geloven dat een camera helpt om wagens te detecteren, maar tenzij je twee camera's hebt kan een wagen onmogelijk inschatten wat afstanden zijn, daarom hebben mensen ook twee ogen; voor het dieptezicht.

Bottomline is, dat als je ACC hebt je wagen er altijd wat lelijker op wordt door deze plaatjes of "kogels" ergens in de buurt van de nummerplaathouder of in de uitsparingen van mistlampen bij VAG auto's.

Afbeeldingslocatie: http://i990.photobucket.com/albums/af26/NHNalbum/S3%208V/20130406_163900.jpg
Hier zie je bv. de "bol" of radarkogel onder de de nummerplaathouder, dit kan ook plat zijn.

BMW doet het imho het minst mooi van allemaal met een relatief groot plastic plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://f30.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=854618&stc=1&d=1367459241

Afbeeldingslocatie: http://f30.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=961684&d=1389213864

Dat doet afbreuk aan de snuit van de wagen, maar is het meer dan waard als ik kijk welke voordelen ik er voor terug krijg _/-\o_ .

Mercedes daarentegen pakt het dan weer wat sierlijker aan door het plaatje mee te verwerken in het front rooster van de wagen:

Afbeeldingslocatie: http://parkers.bauercdn.com/PageFiles/153399/S-Class.jpg

En Volvo tot slot doet het compleet assymetrisch

Afbeeldingslocatie: http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/volvo-xc60-7.jpg?itok=qwmXmA97

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 21-12-2015 22:34 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:20
Iemand nog een manier om de aanhanger aansluiting van een E90 beter te krijgen, hoe ze dat toch bedacht hebben :X

Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/42A9B846-5DFF-4CE9-8170-B521C09D7779_zpsflyh6mrk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/19E7C71E-C96B-49EA-9943-71B57EE04ACE_zpsufcb4euy.jpg

Die klep moet dus helemaal open om de stekker erin te kunnen steken, maar dat past niet allemaal net niet
Alleen als ik de aansluiting naar achter buigt past het, maar dan zit het hele geheel wel tegen de bumper aan :/

Mooiste is natuurlijk als hij een stukje naar beneden zit, maar hij draait weg onder de bumper en dat past dan niet meer

(En jah, auto is vies, heel vies O-) )

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000

duderuud

Sliden is koel

Eergisteren auto gewassen en gelijk maar eens wat GSM foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14228872/BMW/335i/IMG_2856.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14228872/BMW/335i/IMG_2857.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14228872/BMW/335i/IMG_2862.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14228872/BMW/335i/IMG_2866.JPG

Zal binnenkort eens met een fatsoenlijke camera foto's maken (komt er zelden van en achteraf baal ik dat ik het niet gedaan heb na een verkoop)

Motor-Forum.nl

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ik heb nog wel heel dik m'n 130i als avatar, maar die is helaas al een paar maanden weg. :P
Rijd al weer even rond met deze F20 die er sinds gisteren weer wat beter uit ziet dankzij de Styling 385 velgen die ik gemonteerd heb:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/256qxx4.jpg

M'n oude velgen staan trouwens nog te koop, maar misschien houd ik ze wel als wintersetje: http://link.marktplaats.nl/m987470379

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 18:15

Tomatoman

Fulltime prutser

Voordeel van een F11 is dat je lekker veel plaats hebt. Bovendien heb ik er voor deze auto op maat gemaakte tassen bij (www.car-bags.com), plus een op maat gemaakte ski-/snowboardtas (BMW). Daarmee kan alle ruimte maximaal worden benut en weet je al tijdens het inpakken van de tassen hoeveel je mee kunt nemen: past het niet in de tassen, dan past het niet in de auto. De skitas wordt vastgeclipt aan bevestigingsogen in de bagageruimte, zodat de tas nooit naar voren kan schieten.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/SON9j3MU0U5un6dF7wr2vpjd/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Cw3zXtclzhyZhmFC1DwNTWyv/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/I06xkZF3TLIvS29Q8LHq9aNt/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/flbJ9iIKPfgNW470e4bLp9tk/full.jpg

Alles paste erin onder het afdekscherm van de bagageruimte, zonder zo'n lawaaibox op het dak 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Tomatoman op 02-01-2016 16:03 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Arno90
  • Laatst online: 15:03
Vandaag mijn stalen winterwielen vervangen voor een setje 17 inch licht metaal! Ben er zeer tevreden over. Had de stalen wielen bij de auto gekregen bij aanschaf, maar lijkt niet fantastisch natuurlijk. Dus Marktplaats afgezocht naar een leuk setje in de buurt en dit is het resultaat:

Staal:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/14kw50x.jpg

17 inch licht metaal:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/35jwn6d.jpg

(zijn even snelle foto's)

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-04 19:33
Arno90 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:47:
Vandaag mijn stalen winterwielen vervangen voor een setje 17 inch licht metaal! Ben er zeer tevreden over. Had de stalen wielen bij de auto gekregen bij aanschaf, maar lijkt niet fantastisch natuurlijk. Dus Marktplaats afgezocht naar een leuk setje in de buurt en dit is het resultaat:

Staal:

[afbeelding]

17 inch licht metaal:

[afbeelding]

(zijn even snelle foto's)
Ik heb dezelfde 17"LM velgen onder mijn 3 serie hangen. Vindt ze erg mooi ingetogen :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/fQvafzswsKOPVVIXmeFJGWU8/medium.jpg

Vraagje voor de medegebruikers van het 2010-2012 Professional (het breedbeeldscherm) op de BMW 3 serie (weet niet of andere series alles hetzelfde hebben): Ik heb mijn iPhone gekoppeld aan het systeem via bluetooth. Bellen werkt top. Als ik Siri gebruik als hij die koppeling heeft, doet hij dat ook netjes over de boxen. Wanneer ik echter muziek afspeel pakt hij dat geluid niet via bluetooth op de speakers. Wanneer ik muziek afspeel wanneer ik ook aan het bellen ben, komt de muziek wel weer over de speakers. Iemand een idee? :P

[ Voor 35% gewijzigd door The_Zohan op 07-01-2016 17:58 ]

• zneek
Ik heb voor een nieuw setje M-sport 18" velgen met winterbanden gekozen. ziet er nog vrij aardig, veel beter dan de 17" rotdingen die ik onder mijn 335i had in de winter.

435i - Normale 19" zomerset:
Afbeeldingslocatie: http://www.zneek.nl/web/435/3.jpg

435i - Winterset 18"
Afbeeldingslocatie: http://www.zneek.nl/web/435/winterwielen.jpg

• zneek
The_Zohan schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:08:
Zelfde velgen maar dan maat kleiner? Ze staan er iig erg nice onder :)
Nee, de zomerwielen zijn 19" styling 442M
Afbeeldingslocatie: http://f30.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=1035282&stc=1&d=1401398334

De winterwielen 18" styling 400M.
Afbeeldingslocatie: https://media.ekris.nl/uploads/images/productimg/400M-F34.JPG

Verwijderd

deepbass909 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 18:07:
[...]

Waarom zou geen enkele instantie het goedkeuren? De huidige wetgeving biedt inderdaad nog geen ruimte, maar wetgeving wordt doorlopend aangepast en aangevuld (kijk maar naar Xenon-, LED- en laserkoplampen).

Als een fabrikant kan aantonen dat het systeem betrouwbaar werkt en als goed alternatief kan dienen voor traditionele spiegels, is de wetgeving relatief snel aangepast. Zeker als BMW met argumenten kan komen waaruit blijkt dat het energieverbruik van de auto daalt door deze oplossing.

En volgens mij is er in de wet al ruimte voor camera's ter vervanging van spiegels, bij vrachtwagens worden namelijk al camera's ingezet ter vervanging van dodehoek spiegels.
Niet ter vervanging, maar als aanvulling. De volgende spiegels zijn verplicht sinds 2007.

Afbeeldingslocatie: http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/Drawings/Spiegels.png

Als aanvulling kan er een camera gemonteerd zitten achter aan de cabine om een totaaloverzicht te creeeren.

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 01:22
T is niet juist wat jullie hier schetsen betreffende truckspiegels. Wanneer je naar onze nationale trots Daf kijkt, kun je zien dat zij de dodehoekspiegel (doblispiegel) en de breedtespiegel gecombineerd hebben in een bolle (dus groothoek) breedtespiegel.
De 'voortuitkijkspiegel' zit er standaard op, echter is deze tegen meerprijs te vervangen voor een camera in de zonneklep. De spiegel zelf ontbreekt dan. Wat wel als extra zichtmiddel te koop is, is de dodehoekcamera, welke aan de bijrijderskant op de cabine zit gemonteerd. Deze vult de trottoirspiegel aan.Afbeeldingslocatie: http://www.daf.nl/~/media/images/daf%20global/imagebank/daf%20xf%20euro%206/daf-euro-6-xf-ftm.jpg?as=0&mh=500&mw=500Vooruitkijkspiegel

Afbeeldingslocatie: http://www.orlaco.nl/cmscache/236759/beeld%20bedrijfsvoertuigen/P1010569%20(Small).JPGVooruitkijkcamera

[ Voor 20% gewijzigd door DaFreakhead op 08-01-2016 07:09 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 01:22
Theimon schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:22:
Dat de dodehoek- en breedtespiegel gecombineerd worden had ik inderdaad aangegeven (wat ook ruk is, niet alleen bij DAF). De vooruitspiegel is inderdaad die nieuwe toevoeging waar ik het over had, nog weinig mensen gehoord die dat een nuttige spiegel vinden. De dodehoekcamera is inderdaad en hulpmiddel naast de normale dodehoekspiegel. Dit is dan weer geen aanvulling voor de trottoirspiegel. De trottoirspiegel biedt namelijk zicht op de grond direct naast de cabine en de dodehoekspiegel aan, je verwacht het niet, de dode hoek.

Maar laten we het vooral een BMW-topic houden ;) voor vrachtwagens kan er altijd wel een ander topic aangemaakt worden.
Om in het BMW-topic nog even een Mercedes afbeelding toe te voegen:
Afbeeldingslocatie: http://image.trucktrend.com/f/75698885+re0+ar0+st0/mercedes-benz-future-truck-2025-side-mirror-screen.jpg
Dit rijdend concept van Mercedes-Benz heeft geen spiegels, maar ook camera's in een soort side-pods zitten, met schermpjes in de a-stijl. Dit is enerzijds om het brandstofverbruik te verminderen, anderzijds scheelt het een dode hoek (wat er normaliter achter de spiegel gebeurt is nu zichtbaar)
Wat ik hiermee wil zeggen is dat er meerdere grote fabrikanten actief zijn met deze concepten. De wetgever is niet altijd leading, deze volgt met zijn wetten ook de innovaties welke in de markt ontwikkeld worden.

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 07:13

ScSi

Belg.

EektheMan schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:36:
[...]

[...]

Gister de X1 besteld. 20 Weken is de maximale leveringstijd :-( . Lang, maar wie weet komt ie toch sneller.

Dank voor de tips. Toch voor de X1 gekozen om het eens te proberen. Wel bedoeld als stadsauto. De ruimte op achterbank lijkt me nogal klein voor passagiers. Op de langere ritten zit dat denk ik niet fijn. Andere stadsauto's zijn VW Passat, Audi A4-6 en Volvo S60. Ook niet de grootste, maar het bevalt de mensen blijkbaar wel goed.
Ik moet nog eens langs de dealer gaan, maar de verstelbare achterbank lijkt me net heel ruim te zijn?
Zie ook deze foto. Maar misschien heb ik het helemaal mis.

Afbeeldingslocatie: http://images.autowereld.com/high/109007-xbmw-x1-xdrive25d-099.jpg

• Raymond P
DISA revisie, damn wat een werk.
Ik heb het setje van i6automotive gebruikt, ergens in dit topic gelezen dat die de moeite waard was.

Disa demontage: 5 minuten.
Revisie kit monteren: 5 minuten.
Oude pakking verwijderen: 2 uur. :')
Disa montage: 7 minuten.

Overigens no way dat dat pinnetje eruit had gevallen bij deze auto, dat ding zat zo vast dat ik hem eruit heb moeten tikken.
De pakking was wel echt aan vervanging toe, er zat gewoon speling op de flens na het losdraaien van de schroeven. Wellicht/hopelijk komt daar mijn vacuüm lek vandaan, de carter ventilatie is nog bewerkelijker.

De auto leek ook direct iets happiger te reageren op het gaspedaal, maar dat kan geheel tussen mijn oren zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8BByTYM.jpg

- knip -

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:35
Weet iemand hoe de X1 2016 er binnenin uitziet als je geen CD-speler neemt. Zijn die toppen dan voor radio of is heel dit onderdeel gewoon weg ?

Als nieuwe bedrijfswagen ga ik hiervoor gaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/ufjm5bD4H9s/maxresdefault.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door SmokingSig op 12-01-2016 19:05 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ik ben toch maar overstag gegaan en heb weer een order geplaatst bij SalesAfter. Ik heb nog wat meer onderzoek gedaan en het zit echt gewoon goed. Het idee om het M Performance interieur compleet te krijgen speelde al een tijdje in mijn hoofd, dus heb nu toch maar besloten om het gewoon te doen.

Met een beetje geluk heb ik mijn M Perf interieur volgende week zo goed als compleet. Het enige wat dan nog ontbreekt zijn de M Perf matten (alleen achterin, voor heb ik) en het M Perf II stuur. De matten achterin vind ik niet zo mooi, maar het stuur (de variant zonder de "race poespas") gaat zeker nog een keer komen! Dat is echt een pareltje:
Afbeeldingslocatie: http://s3.bimmerfile.com.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2013/11/P90140011-highRes.jpg
Zo moet het er ongeveer uit gaan zien :9~ :9~ :9~

In unrelated news; ik heb ook even contact opgenomen met de eBay verkoper met het verzoek om te kijken of hij kan achterhalen waar mijn kabel blijft. Hij heeft aangegeven hier morgen (lees: later vandaag) naar te kijken. Zit echt als een klein kind de brievenbus in de gaten te houden. :+

EDIT: zneek, mocht je je 435i ooit te te traag vinden, dan kan je bij deze Belg wat tips inwinnen:

N55 met 540 pk 700 NM :)B

[ Voor 13% gewijzigd door wjjkoevoets op 15-01-2016 01:42 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Eindelijk! Vandaag mijn ODB kabel na twee weken en een beetje ontvangen :) Vandaag ook tevens door de dealer de Carbon/Alcantara set en RVS pedalen laten plaatsten in mijn auto. Ziet er in het echt veel beter uit dan op de foto. Ben als een klein kind zo blij :*)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ldj59u.jpg

De volgende upgrade wordt een F80 M3 M Performance stuur, maar dat zal nog even duren helaas :+

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 20:22
Na een jaar of twee meelezen mag ik mij ook melden in dit topic! Ik heb uit Duitsland een E46 Touring (facelift model) 320D gehaald :). Waarom uit duitsland? Het aanbod is groter en je hebt voor het zelfde geld minder km's en meer opties! Tevens had ik best wat optiewensen die in Nederland eigenlijk niet te vinden zijn.

Een greep uit de optielijst:
- M sportpakket II
- M lederen stuur (met stuurwiel bediening)
- M versnellingspook
- 17 inch lichtmetalen M-velgen
- Zwarte hemel bekleding en klapspiegels
- Shadow line pakket
- Sport onderstel afstelling
- Sport interieur + stoelverwarming

Verder natuurlijk de standaardzaken als climate control, cruise control etc en heeft de vorige eigenaar de achterruiten laten blinderen. De onderhoudshistorie is compleet en turbo is al eens vervangen (zwak punt).

De enige opties die ik nog wou maar ontbreken: Xenon en de Harman Kardon geluidsset. Voor de Xenon is een retrofit set beschikbaar waardoor deze op originieel lijkt, deze ga nog inbouwen. Voor het geluid koop ik wellicht nog eens een tweedehands set om zelf in te bouwen of los ik het op met after-market audio.

Hij staat momenteel op wintersloffen met wieldoppen, de M-velgen moeten nog even andere banden op. De huidige banden zouden wellicht voor de APK nog kunnen, maar het mooie is er wel van af.

Dan de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/78mx1v35f/bmw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/8q8ddf7w3/bmww.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/nh35bcbzn/bmw3.png

En een foude foto van de advertentie (maar wel met de m-velgen)
Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/g4xp5strn/bmw1.png

Nu nog een dag of 10 wachten tot ie gekeurd is en er een NL kenteken op zit! 8) :D

Verdere to-do's:
- Bluetooth/usb/aux audio module installeren voor handsfree bellen en muziek streamen
- Andere autohouder voor m'n telefoon
- Angel eyes

• SgtPoen
bombadil schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:38:
[...]

Heb je hier ervaring mee? Ik bedoel gebruikt origineel is al wat ouder en kan heel duur zijn om te repareren Bovendien is de techniek ook flink vooruitgegaan. Goed aftermarket spul kan zomaar een betere oplossing zijn voor oudere modellen denk ik.
Mijn standaard xenon bmw units doen het nog prima, autmatische hoogteverstelling doet het ook nog. Auto komt uit 2001. Heb alleen andere xenon lampen erin gezet (Osram Cool Blue Intense). Komt een bak licht vanaf 8).

Over de stoelen in een E46, ik heb deze erin zitten:
Afbeeldingslocatie: http://a1.amlimg.com/MzIzZWY0MTgxNzBhODlkYjUzODMzMGEwY2Q1MWM0NWRss-4jaj9kdw4EWsEeqKrgaHR0cDovL21lZGlhLmFkc2ltZy5jb20vNjQwNzQzYmE5YWE3MmNjNWRlNzk4NWY5OGQ5ZmM0NjIwMGVlMWM0NDk5MTA4Njc4M2I4YWRkZjJhYWI3OGE4NC5qcGd8fHx8fHw3MDB4NTI1fGh0dHA6Ly93d3cuYWR2ZXJ0cy5pZS9zdGF0aWMvaS93YXRlcm1hcmsucG5nfHx8.jpg

Is er dan ook nog een vol leer variant?

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Afgelopen weekend maar eens goed de tijd genomen om een aantal zaken te programmeren. Zoals eerder aangegeven is het met de juiste software en juiste kabel betrekkelijk simpel om te doen. Ik ben dan ook niet tegen problemen aangelopen en wijzigingen die niet bevallen zijn binnen een minuut of twee ongedaan te maken.

Vooralsnog is dit de lijst van aanpassingen:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2q1v1at.jpg

De aanpassingen die groen gemarkeerd zijn werken naar behoren. De gele aanpassingen zijn niet getest, maar schijnen volgens diverse fora wel te werken. Niet allemaal even nuttig, maar het is een leuk experiment.

Overigens benadrukt de Rolls-Royce gong dat je echt top-dollar mag betalen als die klinkt i.c.m. met het oplichten van het "Check Engine" lampje :+

Ja, ook de gordelwaarschuwing heb ik eruit geprogrammeerd, ik draag altijd mijn gordel, maar de waarschuwing die telkens tevoorschijn komt bij het starten is gewoon irritant. Nu start de auto op zonder een enkele waarschuwing.
SanderH_ schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:58:
Ik was oorspronkelijk beginnen zoeken achter een tweedehands 1 reeks, maar toen viel het me op dat je binnen dezelfde prijsklasse nogal wat 3 reeksen kan vinden. Een 316d is denk ik wat te licht. Is 13k een mooie prijs voor een 318d LCI van midden 2010 met ongeveer 90.000 km en volgende opties?
  • Alu velgen styling 313 19"
  • Lederen interieur
  • Navigatiesysteem Professional
  • Armsteun
  • Verwarmde zetels
  • Multi-functioneel stuur
  • Automatische licht en regensensor
  • Parkeersensoren
  • Cruise control
  • Mistlichten
  • Klimatronic
  • Boordcomputer
  • Anti car jacking
Bovenstaande wagen ben ik gisteren gaan bekijken. Ook al is 'tiefseeblau metallic' niet mijn absolute favoriete kleur, als ik het boujwaar, kilometerstand en bovenstaande opties in acht neem.. zou het maar stom zijn om dit te laten liggen? Of zijn dit soort configuraties vrij courant aan die prijs?
Heb je misschien een link naar de advertentie? Ik denk dat je dan een beter antwoord krijgt.

• sig69
Snelle pic in de dagstalling:
Afbeeldingslocatie: https://davidlibido.stackstorage.com/index.php/s/BfMwjyqBGA0DrEx/download
Lekker ruim plekkie :)

Roomba E5 te koop

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ohhh foto's!
Deze week staan er allemaal leuke ///M-modelletjes op kantoor. X4 M40i, M2, M4 Safety Car, maar de leukste wilde ik jullie niet onthouden:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/M29FVBjIgC1I5Fba8ZIIm29i/full.jpg

Die achterlichten zijn echt gaaf:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/hp0IxyjaRWcmvzj73KppWdrA/full.jpg

Foto's zijn een beetje kut, mag officieel natuurlijk niet hier, Befehl ist Befehl enzo :+

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 03-02-2016 22:00 ]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:59
Afbeeldingslocatie: http://www.bmwmpakket.nl/wp-content/uploads/2016/02/E87_M-Sportstuur.jpg

Inmiddels ook een M-Sportstuur op mijn eigen auto gemonteerd, wel weer een verbetering ten opzichte van het standaard sportstuur. :)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Leer kan juist meer gaan glimmen doordat het vies/vettig wordt.
Leer is eigenlijk mat, zoals ook op dit stuur. Als je goed poets-/voedingsmiddel hebt wordt het eerder stroef dan glad.
Gewoon ergens zo'n soort product scoren, cleaner en conditioner, zijn er van heel veel merken.
Afbeeldingslocatie: http://www.concordextra.com/img_uploads/turtlewax-leather-cleaner-maca75931.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Impry op 04-02-2016 17:36 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 11-03 10:13
Zo heeft ze er 1,5 jaar bij gestaan, met een zeiltje erover:
Onder het zeiltje weg

Van de plek afgeduwd:
Van de plek

Staat inmiddels een jaar of 6 stil waarvan de laatste 1,5 jaar (tot november vorig jaar) buiten onder een zeiltje, inmiddels staat de auto weer onder dak te wachten tot ik tijd en geld heb voor restauratie.

Ja, mijn tuin een een puinhoop

En in betere tijden:
In betere tijden

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Iedere BMW wordt vanuit de fabriek geleverd met een bepaald integration level (I-Step/I-Level). Het integration level definieert een set firmwares voor alle ECU's in je auto.

Een nieuw geleverde F20 kan bijvoorbeeld geleverd worden met F020-505-001:
DME v1.00
KOMBI v1.00
HU_NBT NBT_B123456
FEM_BODY v1.00
etc.

Dit zijn versies die gegarandeerd goed met elkaar werken. Het gaat dus echt om low-level firmware voor je motormanagement, iDrive systeem e.d.

Een integration level update betekent dus dat je de firmware van alle ECU's flashed naar een hogere versie. Het is overigens technisch prima mogelijk om de ECU's individueel te flashen, maar dit is niet wenselijk, omdat een heleboel ECU's afhankelijk zijn van elkaar (je wil geen incompatible firmware flashen op één ECU, want dan krijg je problemen met de rest).

Normaliter verandert er tijdens de levensduur helemaal niets aan het integration level van je auto. Een dealer zal deze firmware updates ook zeker niet uitvoeren als jij je auto langs brengt voor regulier onderhoud. Het proces duurt doorgaans tussen de 1 en 3 uur.

Wanneer dan wel? Nou laat ik mijn eigen auto als voorbeeld nemen. Ik ervoer wat problemen met Bluetooth connectiviteit en ben vervolgens zelf onderzoek gaan doen. Er was een software update beschikbaar voor het iDrive systeem waarbij het probleem opgelost kon worden. Er was echter wel een catch. Je moest op de BMW pagina aangeven of je auto van voor of na een bepaalde productiedatum was. Mijn auto had helaas een oudere productiedatum waardoor de software update niet compatible was. Reden? BMWs van voor die periode waren geleverd met een lager integration level en dus een oudere firmware voor de HU_NBT (iDrive unit) ECU:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/fp36h5.jpg

Mijn auto was nog uitgerust met NBT_B, terwijl de software update pas vanaf NBT_G geïnstalleerd kon worden.

Ik ben vervolgens naar mijn dealer gegaan die vervolgens een integration level update uitgevoerd hebben met als resultaat dat de HU_NBT firmware naar NBT_K ging (waardoor tevens ook de door mij gewilde iDrive update niet meer nodig was, want de software update zat hier al bij).

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/15yvnte.jpg

Voor mij was het in ieder geval een behoorlijke upgrade. De iDrive interface ziet er gelikter uit en heeft een paar kleine functies bijgekregen. Daarnaast is Eco-pro stand niet meer compleet kansloos na de firmware update.

Helaas kan je dit niet "zomaar" even uitvoeren. De auto moet namelijk aan een behoorlijke externe voeding gehangen worden om dit uit te voeren (als je accu voltage te laag wordt, brick je de ECU die je aan het flashen bent). BMW gebruikt zelf 50A - 100A (13,8v) voedingen voor zo ver ik weet.

• Terrz
noes schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:03:
[...]

Heb die set ook (retrofitlab). Staat erg goed, zeer goed lichtbeeld en inbouwen was een paar uur werk. Ik vind het een aanrader :)
Mag ik vragen waar jij de balasten hebt geplaatst? Ik zit er aan te denken om ze onder de koplamp steunen achter de bumper monteren.

Gister de set ingebouwd, helaas niet zo makkelijk als het instructiefilmpje laat geloven. Blijkbaar zijn er verschillende leveranciers van de koplampen geweest destijds (ZKW en Bosch bijvoorbeeld). Mijn borgring paste bijvoorbeeld niet mooi wegens nokjes waar de H7 fittinghouder in de reflector had gezeten.

Ook de bijgeleverde kabelboom vond ik erg slordig en moest pauper worden aangesloten. Het is gewoon een standaard universele xenonset met een verloopje voor de BMW verlichtig waarbij de originele (oude) lamphouder los aan de bekabeling moest hangen :'). Maar goed, ik ben wel een beetje handig en na een middagje prutsen en de kabels verknipt en opnieuw gesoldeerd te hebben aan de keukentafel had ik beide koplampen klaar.

Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/j12uu0zhv/Schermafbeelding_2016_02_08_om_11_20_18.png

Het lichtbeeld is superstrak en de angel eyes vind ik ook mooi! Ergens deze week de koplampen weer inbouwen. Ik wacht alleen nog op post van de belastingdienst, eerder kan ik geen kenteken aanvragen/laten maken.

• Raymond P
Project SAS lijkt een succes.

Het was even pielen om al het plastic los te krijgen maar de schijf was duidelijk vies.
Ik heb de schijf afgedaan met IPA en de sensor (torx 6 :')) ook meegenomen.

Een nieuwe unit zou rond de 1500 inclusief programmeren moeten kosten volgens internet, dus ik ben best happy als dit de oplossing is.

Eenmaal uit elkaar zie je duidelijk hoe vies die schijf precies is.
De 'cirkel' bovenin is geen reflectie.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nshSFs9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wDZpail.jpg

- knip -

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 20:18
wjjkoevoets schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:39:
[...]

Iedere BMW wordt vanuit de fabriek geleverd met een bepaald integration level (I-Step/I-Level). Het integration level definieert een set firmwares voor alle ECU's in je auto.

Een nieuw geleverde F20 kan bijvoorbeeld geleverd worden met F020-505-001:
DME v1.00
KOMBI v1.00
HU_NBT NBT_B123456
FEM_BODY v1.00
etc.

Dit zijn versies die gegarandeerd goed met elkaar werken. Het gaat dus echt om low-level firmware voor je motormanagement, iDrive systeem e.d.

Een integration level update betekent dus dat je de firmware van alle ECU's flashed naar een hogere versie. Het is overigens technisch prima mogelijk om de ECU's individueel te flashen, maar dit is niet wenselijk, omdat een heleboel ECU's afhankelijk zijn van elkaar (je wil geen incompatible firmware flashen op één ECU, want dan krijg je problemen met de rest).

Normaliter verandert er tijdens de levensduur helemaal niets aan het integration level van je auto. Een dealer zal deze firmware updates ook zeker niet uitvoeren als jij je auto langs brengt voor regulier onderhoud. Het proces duurt doorgaans tussen de 1 en 3 uur.

Wanneer dan wel? Nou laat ik mijn eigen auto als voorbeeld nemen. Ik ervoer wat problemen met Bluetooth connectiviteit en ben vervolgens zelf onderzoek gaan doen. Er was een software update beschikbaar voor het iDrive systeem waarbij het probleem opgelost kon worden. Er was echter wel een catch. Je moest op de BMW pagina aangeven of je auto van voor of na een bepaalde productiedatum was. Mijn auto had helaas een oudere productiedatum waardoor de software update niet compatible was. Reden? BMWs van voor die periode waren geleverd met een lager integration level en dus een oudere firmware voor de HU_NBT (iDrive unit) ECU:
[afbeelding]

Mijn auto was nog uitgerust met NBT_B, terwijl de software update pas vanaf NBT_G geïnstalleerd kon worden.

Ik ben vervolgens naar mijn dealer gegaan die vervolgens een integration level update uitgevoerd hebben met als resultaat dat de HU_NBT firmware naar NBT_K ging (waardoor tevens ook de door mij gewilde iDrive update niet meer nodig was, want de software update zat hier al bij).

[afbeelding]

Voor mij was het in ieder geval een behoorlijke upgrade. De iDrive interface ziet er gelikter uit en heeft een paar kleine functies bijgekregen. Daarnaast is Eco-pro stand niet meer compleet kansloos na de firmware update.

Helaas kan je dit niet "zomaar" even uitvoeren. De auto moet namelijk aan een behoorlijke externe voeding gehangen worden om dit uit te voeren (als je accu voltage te laag wordt, brick je de ECU die je aan het flashen bent). BMW gebruikt zelf 50A - 100A (13,8v) voedingen voor zo ver ik weet.
Mijn nieuwe F20 LCI (118iA) is eind december geleverd met de volgende versie:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eFpzcCb.jpg?1

Heb inmiddels al 3x een OTA-update gehad van de kaart (2015-4, 2015-4 v2 oid, 2016-1), zelfs terwijl ik in Duitsland reed. Dus dat bevalt wel goed. Heb overigens geen ConnectedDrive, alleen de profi navi.

Enige wat ik mis aan de auto is de Spotify-app, maar die komt schijnbaar alleen met de uitgebreide telefoonvoorbereiding.

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 17:36
Ik kan me ook melden met een BMW. Sinds gisteren 16-02 een Renault Mégane omgewisseld voor dit:

Een BMW 114i (BY2013) met 78dKM op de teller. In deze BMW ligt hetzelfde 1.6L blok als in de 116i en 118i alleen is deze geknepen voor de 20%. Je kan ervoor kiezen om - middels chiptuning - te gaan van 102PK naar 150PK of 220PK (+118PK). Dit kan allemaal middels andere software (ECU). Dit ga ik overwegen!

En ik moet toegeven, het is toch wel een flinke upgrade. Je voelt dit aan alles. Solide, degelijk. Ik heb het gevoel alsof dit over 200.000km nog exact hetzelfde voelt.

Bij 't ophalen was de auto vies. Heel vies. Ik ben dus gelijk naar de vertrouwde wasbox gereden en heb de auto met een hogedruk reiniger, spons en shampoo goed onder handen genomen. En ja, dan komt alles aan het licht. Steenslag, 102938438x vliegjes op de bumper en krasjes rondom. Tevens was de lak een beetje 'dof'.

Enfin, toen de auto schoon en droog was kon er wax overheen (Poor boys bla bla) en dat deed 'm goed. Aanschouw de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yyb9efC.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9GmlGJK.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/we2CQ7J.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/clVVUAS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0IpShR1.jpg

Een greep uit de optielijst:

Keyless Go
Xenon koplampen
licht/regensensor
Lederen sportstoelen
M-pakket (exterieur, deurlijsten etc etc)
Schuif/kanteldak
etc

Weet iemand een betaalbaar adresje voor een BMW Y kabel voor de iPhone 6s (lightning)? Ik kan nu geen muziek afspelen vanaf de iPhone en die kabels zijn godsgruwelijk duur.

[ Voor 17% gewijzigd door Idutchman op 17-02-2016 15:15 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Over luchtweerstand gesproken, laatst nog wat metingen gedaan aan een redelijk verkrachtte i8 :p
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vZ3pywWt43C0bjIUG2YYJn8Q/full.jpg
Waren de laatste ook, ding gaat nu de pers in ;w
Ik ben benieuwd hoe z'n opvolger gaat zijn met de doorontwikkelde motor. 300pk uit een 3 cilinder seems appropriate right? O-) :X

Gelukkig zijn er tot die tijd nog genoeg andere speeltjes :D
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kqwIYdaKgfqIsjZ6Pu2Tv8ro/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 18-02-2016 22:43 ]

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:00
Hij stond er wel, maar inmiddels van Facebook ook verwijderd..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PlMUin3.jpg

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

MrFl0ppY schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:07:
[...]

Ligt niet aan het vermogen. Boven die 110 gaat het brandstofverbruik exponentieel omhoog. Dat komt volgens mij enkel door de weerstand die ook exponentieel omhoog gaat. Daarom is het verhogen van de maximale snelheid naar 130 ook zo'n slechte maatregel. Relatief veel meer uitstoot voor heel weinig tijdswinst.

Moet je voor de gein (in Duitsland) maar eens 180 gaan rijden, dan schrik je helemaal van het verbruik :'( .
Mwah, ligt heel sterk aan de aerodynamica en motor van de auto. Mijn oude 316i Compact vond het helemaal niet erg om 150 - 170 te rijden in Duitsland (190 was z'n piek). Over een rit van München naar de Nederlandse grens, waar we gemiddeld (inc. rustpauzes) 120 km/u hebben gereden, deed hij 1:11, terwijl het normale verbruik 1:12/1:13 was. Ook m'n cabrio vindt het verbruikstechnisch niet heel erg om hard te rijden.

De Yaris van m'n vriendin is een ander verhaal. Daar merk je echt heel veel verschil tussen 100 en 130km/u.

Even een stukje hardcore techniek erin gooien:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/h6AcGn486MxIY_IM3JczeoBfXMdTIuo3XrjnMXe4YHkEHmsNwuuieDKZiEa2Qs3LuFYqPEwHY_j_AcNPDuuIEayGRc9HPujxDLK6dDnSZLLCefIUY_srkHPBu271agXRk19eAF-iA7bkNGAM7D462Lv_q_fLR2oRxgY-mA8FYcedur34wF4MYugurxSIQB6-w7FWC0zJRCLx2G0nUIUf9xoTfotOgFC9Z6MXAzgrrF8QjeyDWlCGTq8ppTEsrZ83DzARFhj1g1uiSSu5Sb2bp9b28iSUyO4oL8UD8O2wgdLW86ObGp4Kl2Mq5xtDetNiApwTJr5nkZT6xQK4EG5IgbDO_YykkwPN-pERY8Lch3ga96jeswdLDktf9hkYqVrUwXCrFkoXq5qSQ461IHijVPzsEiVz5A-W5MMpbQZaXvDU5YuTM2l_WQPEfH0U0vp-QvL1JLekZ44cDoTHim_jiZFTqyODb0vD-fGQMddfU_Skz1l3HV2N2nAYwuF17l4zjslJfxVKboM4mBtfnHwaKQ6xetIRLDf_XONO4UBN6BPbShc0oIMoghejmMqGwX-ciXqv=w1920-h1080-no
Vorige week ben ik aan het klussen geweest aan m'n cabrio. Er stond een olie-beurtje en reparatie aan de stuurbekrachtiging op het programma. Ik had wat tijd over en zag dat m'n kleppendeksel iets aan het zweten was (1,5 jaar terug is de pakking ervan vervangen). Dus goed excuus om het deksel weer eens te lichten en even foto's te maken.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/oCqEha4rrwPCzcMdjn7IN_kd82Mg25f_7TvHcuaZwjCSXk8UlytumCUI7pZU-e9zyO20FQRtcoR7s1CxP1YNNiXzXY7pVl-NfR0SLpDxqR9iUpXxIRa-EmikO03IrTfhFXXaqg2G1YQuNpS2v75VYTyCTiDk2wr2JCpT1dr5mcblYGLsCtasT3C5A_i-JlGX1dU1dJUxj_ibI9Dw8c2GVTq_h6yQY7R0-XDKLuiomz1jgXcikCYXn0tjSBYSAZ_4KliZ5v17gHADiHClBkDcFkmZBzRCThpVGKWkSwGyNci54Gp10LbcfcCSX2KO5H5b_TPOIbYfFNF1VhiKmsQWdtl4G5ffQl4R6yWTsu7z-GxQo08L5XtNoI9bwYNwk0Gt4lYy7WMuMkMv5sePq61CTes9XUAyIDp1O5WdNbrmieKiXGfQTiWQvFbA_AmpUDnx0OJsMQsja1BVZWnfl-4JvL8HKzpoTjjMgPrN_DaTdVOA3P5Qa_xGWTua1IBM2tnfnOZ0vmRlEiu-zCjhtGAMj0Fgd3ys6RMp2_g3QNUYUF486tGvkSpNWgyNc6u8W0gXkFX2=w1080-h1920-no

Voor de duidelijkheid, dit blok heeft inmiddels 320.000km gelopen en is nooit gereviseerd. 8)

En de shiny bits waar het eigenlijk om te doen was afgelopen woensdag:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/gJS9NxY86wX4t4oDLYBlc3OWSkHqX_SZ5H1dgE0LweOTcxdgyh4va38_n34nVyBqTSUU07KerSp3M3KRpbTjD8sT0ntLKYptimUXEKDnyNNHpFXYB8ELHa4MxUn-qemYDxrsrm1UvgA94g3UGIO5ri-A_wr3viudBWX7Xdmkk2dmll_jdW9fNf_vNW6VmZeR1JJLUssRp2-CjCYOH6qpu9PTi4LfuY805lMI3XMns68LAT00PTuhSX76QRcFXO83oT69YQu-tmzHITbYpvkXfRed_m_n2Zm1ryLIKu1NwCpIp1OrdYmPCeYM_j7hUKwV2QiH8mdbCIU7S17v5qie8YOL9X6S8KLsPwAYlJqXQ5aOcnVH0wauKdrOyq32qrXMD6z3hVM6-b_7ehfX-fec13ZSyNCA95CMNLBT2rzv7r3b0qtxKVQSEwZ5RTufDRSz_q55Ksm_u9rFTBdO9J9L8L68N_GOqvnDCCt1559aaLVhx9wKQMAAX_5-PQzYMkwW8YFOhon9nX-1oz6Nel_zxwcjS5IFE1FkHWkgxBOhSoimKd3n34nh8tCyPmfclBU3Pkwl=w1920-h1080-no
Een nieuwe koel/retourleiding van de stuurbekrachtiging en een nieuwe pomp. Samen met bijna een liter verse vloeistof maakt dat de pomp weer fluisterstil is en de stuurbekrachtiging heerlijk soepel werkt, zonder overdreven sterk te zijn.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:19:
[...]

Ziet er heel netjes uit voor die km stand. Je vanosbehuizing is voor die km stand nauwelijks verkleurd/aangetast en de rest is zeer schoon. Dat is vooral een teken dat je motor nooit heel heet gelopen heeft (en voldoende oliebeurten). Je vanos huis wordt op die plek namelijk nauwelijks schoongespoeld, dus is dat ook een goede indicatie voor de rest van de oliekanalen etc.
Het laatste oliebeurtje is ook nog niet al te lang geleden uitgevoerd zo te zien.

Je auto is wel nat van onderen. Is dat van de stuurbekrachtiging?
De olie die je ziet, is ook nieuw, vlak daarvoor had ik de olie verwisseld (afhankelijk was ik ook niet van plan het deksel te lichten).

Hij is inderdaad erg nat. De stuurbekrachtiging was één van de bronnen (daarom heb ik inmiddels ook alles behalve het stuurhuis vervangen), maar ook m'n carterpakking zweet (kijk maar naar de hoek van het carter pal achter de krukaspoelie, daar kan geen olie van de stuurbekrachtiging komen) en er lijkt olie van achter het oliefilterhuis te komen. Alleen heb ik van het oliefilterhuis al 2 keer de pakking vervangen en is het huis de laatste keer met een momentsleutel vastgezet. Ik vermoed daarom dat de olie-sporen die ik daar nog zie, oud zijn:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/I_UPuNbKxN2ZFm2ZWox_M4lC3Bh-nGFrXZdQM9uvTA4zUB3N5fAxbTrYzft-ZNPDLmygHYu78Sql8Dfqp4zHKtJ_gJhL0LZuglAvfQUJrdeaozSW-SPJNus5DT8XX81K99J3ppC_YOFxdDUPRY955AuL7fcrCiZD6PK9xI66rOvSPrIFQrtSNeM8chQwFCd1fsphse7-OUaaw-GyIpCT5-L75JRxds5BuJLGb0J68WxYZTUyfSphzrE3TOXDNLxp49nMacpWQAdkG_BxAQoFJqbdq-oZqdgTP_-DjS5KqvOO3uqYgOVvZi8-rBPzyPTd-zNliR8QECzFPhffUKAb74fIoCQOKOE_WbYQMON4mv-q1JJur07ittujfdpE6aEqctjmTLz2UoB-lNHdfIkEpg9LN-Z8kPVyKhhoZ4gPkitSwTo_InD0FLrAWKrnyeJeZRJX3VNp4-kwAfpmmgjlIq46Z8brtjSreHKjJZdN92DtVb4w8BoZ_8A8DdjrckDSeZGlDAcb4ZR2NjcN0JGaKp8n21VH9l_z2dZbQoqFBjwlKMu8zTfDq06VPnUNkBH0blYR=w1920-h1080-no
(dit was toen ik de laatste keer de pakking verving van het oliefilterhuis)

Overigens helpt de dikke laag tectiel die overal zit, niet echt mee. Het subframe is inmiddels half schoon, simpelweg omdat de tectiel opgelost is in de hydrauliekolie.

Zo was het trouwens bijna 2 jaar terug:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Y-b2tgEsjeWyXmK67U71Ah5Be2-f16HF2U_xtKRz-K1-D_zpxq6Yhp8jEhz40XRhQ5T0PZuM0959u_aRqb-YtEHvqNGKIOv1Y8mAQ3EXvLGafyhXaL_EoP6t9nH-y-X_vCA_hZ8kTh3jz4Gs0jdEDI_hdRZyo-mYTSDFMQZKhY0jA84rH-c45uG2TBQYSfNdGEYO0x6JvkuzsvYQd6s_PGTBndNwAtXiPIOAz6NECNiKo8Ap8jHzk85ZhQ7iTjZKmcn-io5LtpUOuS9aJKqETPL2Td1JLhvh2Cg3qpX_kuqT9GNRm4ComS4h71nfstBP8w8q8ZAZMCsKBnNzCkJauX7OChTwT2bF5jqO7ENTWDIC-2qUOaiJTbMqCs4J1yzmYZImNi_3xhLqTj1E3MfRVnvVQccUChdZd62xyj0AuiJZK7JxBTeBpXwJ8DHvA5rD5BqVVN8tuB4iZZLpURNiUERRGuh_oySOIKU6D5G9Ayj3xmzpSrZZ2gTswe8OWawzRVF8MouWIa5I1ua2DtoJ0Ztd0zAFQBSBfyhYGEXZyoVUatXEjeqF9DavdSFyaU1VYrm-=w1080-h1920-no
Nog veel erger dus en je ziet ook gelijk de reden waarom de koelleiding vervangen moest worden (deze had iets te vaak getest wat er sterker was, de straat of de buis :X)

Tips om de pakking van het carter te vervangen, zijn trouwens welkom. Want met een motorblok dat voor bijna 1/3 voor de vooras ligt, de olieaanzuigbuis van voren naar achter loopt (en het daarmee onmogelijk maakt om het pan horizontaal te verschuiven) en waarbij de motorsteunen vastzitten op de vooras (eigen is dat ook het subframe), is het niet echt makkelijk om even het carter er onderuit te halen... De enige methode die ik tot nu toe eigenlijk ben tegengekomen, is met zo'n motor-takel:
Afbeeldingslocatie: http://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=396218&d=1378849122

Daarmee hang je vanaf boven de motor in kettingen en kan je aan de onderzijde alles ongestraft losschroeven. Maar om nou zo'n ding aan te schaffen (à €200) voor alleen een carterpakking, is ook weer wat zonde... (en mijn dhz-garage heeft geen spullen om het voor elkaar te krijgen)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Altijd lekker om zo naar je werk te kunnen :P

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/pics/werk.jpg

• SgtPoen
Zie hier mijn Maynaise mix:
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/lx5wfdtmz/DSC_1194.jpg

Als ik de dop er los op leg kan ik hem vanaf halen zonder moeite. Als ik me hand op het gat houd voel ik een hele lichte zuiging maar niet noemenswaardig. Gebeurd eigenlijk gewoon niks, zeker geen overdruk in ieder geval.

Zaterdag ga ik weer richting Arnhem vanuit het Westland, zal bij aankomt gelijk kijken hoe de vuldop er dan uitziet.

[ Voor 26% gewijzigd door SgtPoen op 25-02-2016 18:51 ]

• SgtPoen
Inderdaad een M54, olie op peilstok is gewoon normaal van kleur. Als ik de spanrollen ga vervangen kijk ik wel even naar die slang van de ventilatie.

Ik neem aan dat je deze slang bedoelt?
Afbeeldingslocatie: https://wiki.bentleypublishers.com/download/attachments/83329062/ccv100.jpg?version=1&modificationDate=1287774014633&api=v2

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Klopt. Het kan zijn dat je even de smalle afdekkap boven de injectoren los moet maken, maar de M54 zou het niet per sé nodig hoeven zijn (bij de M52 zit hij deels onder die kap).

Dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.autopartsapi.com/eEuroparts.com/Assets/vent_valve_2.jpg
Is wel ongeveer het maximale wat je aan wilt treffen. Het liefst zie je wat ik heb (een heel klein streepje) of natuurlijk helemaal niets. Het filter (een cycloonfilter) waar het heen gaat, is speciaal bedoeld om olie en water te scheiden. Dat je in de toevoer dus iets van water vindt, is niet heel raar.

• SgtPoen
Nou ik heb de slang losgehaald maar ik had liever gehad dat ik dat niet had gedaan :|. Volgende plaatje kan als schokkend worden ervaren :-(.

spoiler: title
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/rajxa3pu3/DSC_1201.jpg

Binnenkort maar een oil flush doen, heeft iemand daar tips voor? Gebruik je dan een additief waarna je even de auto goed warm rijd en dan gelijk de olie eruit laat lopen? Of gebruik je daar een apparaat voor zodat je zeker weet dat alle rotzooi eruit is. Op menig E46 forum zie ik de tip langskomen om wat automatische transmissie olie te gebruiken, dat zou ook een hoop weg moeten halen voor de oliewissel. ik vind het allemaal heel vreemd want de auto loopt gewoon super. Stationair loopt die niet onregelmatig ofzo.

[ Voor 33% gewijzigd door SgtPoen op 26-02-2016 18:50 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mr_petit schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:14:
Altijd lekker om zo naar je werk te kunnen :P

[afbeelding]
Kijk zo hoort het, eerste zonnetje en meteen het dak er af d:)b
Hier was het dit weekend ook mooi dus een ritje door de Alpen gemaakt (Stukje van de Deutsche Alpenstraße gereden). Op de heenweg stikte het van de Hollanders die met hun volgepropte Outlander PHEV'jes richting wintersport gingen... Lekker tussendoor gezoefd met het dakje open :P Ook met 3 graden prima te doen dakzij het zonnetje en de Air Collar :*)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Lh6OE9muU54TG1ryK4IGCnnO/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 27-02-2016 22:14 ]

• Terrz
Gister de swirl flaps verwijderd, zat toch wel meer werk in dan ik dacht aangezien er best veel losgehaald moest worden alvorens ik het inlaatspruitstuk kon verwijderen. Ik heb het op m'n gemakje gedaan en ben een uurtje of 3-4 bezig geweest (met pauzes).

plaatjes bij het praatje:

De boel loshalen:
Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/52ep9h643/20160227_144414.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/3xkn43jn7/20160227_131936.jpg

Swirl-flaps zaten er inderdaad nog in zoals ik vermoede:
Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/rae38vacz/20160227_131948.jpg

Dummy's er in
Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/brl8phrg3/20160227_133557.jpg

Dat is beter :)
Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/v5hhbftir/IMG_20160227_WA0016.jpg

Tevens deze 2-Din autoradio in combinatie met een 3G dongel op de duitse ebay besteld. Ik ben zeer benieuwd hoe deze bevalt, de specificaties lijken in ieder geval goed. In combinatie met multisim van vodafone kan ik dan mooi mijn muziek direct op de autoradio streamen en navigeren :).

Verder signaleerde ik diesel lekkage/zweten bij de retourleiding van de verstuivers,. Ik vermoed dat het weg komt bij nummer 20 op de tekening ) aangezien het stof om de leiding rond verstuiver 2 ook helemaal zeiknat was. Iemand anders nog suggesties of bekend met dit probleem?

Ik denk dat ik morgen deze nieuwe leiding even ophaal, de boel schoonmaak, de oude leiding vervang en dan in de gaten houd of het probleem weg is.
Ik zal proberen z.s.m. even wat mooie foto's te maken, hij staat wel op winterbanden met wieldoppen wat ik zelf niet zo mooi vind :+.

[ Voor 21% gewijzigd door Terrz op 28-02-2016 13:52 ]

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:32

Typhone

Who Dares Wins

Na 6 weken afwezigheid is hij weer terug. Volledig gespoten, sierlijsten vernieuwd, nieuwe bumpers voor + achter, emblemen vernieuwd. Tevens een F-series antennesysteem erin gebouwd waardoor de radio inclusief DAB+ nu eindelijk fatsoenlijk werken met het NBT systeem.

BMW 530

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 15:07

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Snake schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:32:
[...]

F20 heeft geen analoge wijzer. Da's alleen op 3 series.
Ik zou toch zweren dat hij er staat in de configurator:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2q81xs0.png

Overigens heb ik geen idee hoe het zit met de berekeningen van voordeel alle aard etc. Ik weet alleen dat mijn loon hoger is dan op mijn vorige job, en dat ik een bedrijfswagen krijg met tankkaart en onbeperkte privé kilometers :P

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik vind nog steeds de E92 de mooist klinkende. De F80 klinkt echt slecht IMO...

Overigens komt mijn auto normaal gezien 2 mei 2016 aan:
  • Zwart
  • Spiegelkappen zwart hoogglanzend
  • Alu velgen 380 17"
  • Stof Corner Anthrazit/Akzent Rot
  • Decoratieve lijsten Schwarz hochglanzend met sierlijt in Kor
  • Comfort Pack Plus met
  • LED headlights
  • Servotronic
  • Neerklapbare hoofdsteunen achteraan
  • High Bean Assist
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Elektronisch gestuurde airconditioning
  • [/li]
  • Business Pack Plus met
  • Navigatiesysteem Professional
  • Comforttelefonie met uitgebreide smartphone connectiviteit
  • [/li] Dan extra opties:
  • Runflat banden
  • 5 zitplaatsen
  • Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
  • Doorlaadsystem (40/20/40)
  • Elektronisch doorschijnend schuifdak
  • Lichtpakket
  • Opbergpakket
  • Sportzetels vooraan
  • Veiligheidskit
  • Verwarmde zetels vooraan
  • HiFi-luidsprekersysteem
  • Instrumentencombi High
  • Zonder monogram
  • Active Cruise Control met Stop&Go functie
  • Alarmsysteem
  • Driving Assistant
  • Mistlampen vooraan
  • Park Distance Control
  • Sportautmatische versnellingsbak
  • M sportstuur
Op een 120D met 190pk. :9

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p4qQ9Q2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rAdIZCU.jpg

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• sig69
Al vaker gepost, maar speciaal voor jou nog een keer dan:
Afbeeldingslocatie: https://davidlibido.stackstorage.com/index.php/s/GXq6kMre2cHvMYL/download
Zojuist nog even een half litertje olie bijgevuld en daarna een stukje wezen rijden "om te mengen" :)

Roomba E5 te koop

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
M en sportievere velgjes maken het geheel wel af, da's waar.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/2005_BMW_330Ci_ZHP_Silver.jpg

Mooi hoor. De LCI sedan vind ik ook nog steeds mooi, heeft BMW goed gedaan imho.
fsfikke schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:05:
[...]

Kijk zo hoort het, eerste zonnetje en meteen het dak er af d:)b
Hier was het dit weekend ook mooi dus een ritje door de Alpen gemaakt (Stukje van de Deutsche Alpenstraße gereden). Op de heenweg stikte het van de Hollanders die met hun volgepropte Outlander PHEV'jes richting wintersport gingen... Lekker tussendoor gezoefd met het dakje open :P Ook met 3 graden prima te doen dakzij het zonnetje en de Air Collar :*)

[afbeelding]
Gaaf! Die route wil ik binnenkort ook gaan rijden. Eerst Amsterdam -> Stuttgart (en ws. ook wel Sindelfingen), en daarna door. Moet alles nog tot in detail regelen.

[ Voor 76% gewijzigd door S_Chief op 05-03-2016 21:19 ]

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

SgtPoen schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:03:
[...]
Aan de CCV was ik de meeste tijd kwijt maar ik ben blij dat het is gebeurd en dat het gelukt is. Is volgens mij toch wel 1 van de lastige klusjes aan de E46.
Moet je nagaan hoe moeilijk het is bij een E36 (M50/M52 motor), daar zit hij nog meer verstopt.

Maar tussen de €100 en €200 per maand aan onderhoud is heel reëel. Ik zit met mijn cabrio ook ergens in die regionen (ik moet het weer eens uitrekenen). Het scheelt wel heel veel of je zelf onderhoudt doet of het laat doen. Ik heb mijn jaarlijkse kosten meer dan gehalveerd door voortaan alles zelf te doen. Maar ik moet wel bekennen dat ik de luxe heb toegang te hebben tot een wel erg mooie werkplaats:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/sv2QTI-WhrQ8cUjtLZX4AEUh-C7TpTXw5izkGTotaGeAuYNCxr4S7qiMvVUZEutZwKPqBEY0-FwoxCMMl-bhQeA5nDaPeGEgRHHuyoyaQQtPO_-2Mxim26X7LyltCD-L8uDhZ3VZeoC3vlZXVB_cv182BwBSWaVlwpfuVHpsKDJfH9YBQG50sHLAvDFWjMtH_EMr1byq0vkCNvAIyBWfrkxaKthDAtnJtdkdtnLCOIfgz5qVFgHZxO2SshUDcIS9qce-aRw4OSMcZhuv2ent8uM-JTk7A6r8S79HpfDNGVWOqB8QC6GPps2SDwOXL4MaUb_AsY0ohC2HvR76VTurG8QfxPPEfIAupJGbtMEK32txsMUpEgrpf5dUpStFANF81IBSzH2mJ4KOoLSUgfVFTnPDB8_Z5F3wFFuo92zgOjUJGadaqKVeaiDwd0iaiLy_z_FbShcEPhWvUr_iGwsxxHhOHrBlZcVe4yL0ErE3Gorjq1nhQZlg0er-TrfUyaI7B3CSz0-5y6leP-kk7fIYZjsNZANeSd4vqo5kun-X3zBnRUjKFUHvUrX3-aJssI_uLrsM=w944-h708-no
Enige nadeel, ik moet er 3 kwartier voor rijden.

• Terrz
Vorige week de auto voor het eerst uit gelezen en dat was toch wel even schrikken:
4501 - EGR systeem

4222 - Cilinder 2 gloeiplug circuit

4232 - Cilinder 3 gloeiplug circuit

4B90 - Raildrukcontrole bij start

43F2 - Elektrische hulpverwarming

3EC1 - Circuit sensor nokkenaspositie, signaal niet aannemelijk

4212 - Cilinder 1 gloeiplug circuit

4242 - Cilinder 4 gloeiplug circuit
Vervolgens wat advies ingewonnen bij offenga. Volgens hun was de gloeimodule stuk (vandaar zoveel fouten omtrent de gloeibougies) dus die gelijk maar besteld.

De auto zou niet of erg moeilijk moeten starten als de nokkenassensor stuk zou zijn, dus het advies was om die code gewoon te wissen en te kijken of deze terug komt.

Dit weekend de diesel retour leiding vervangen. Tevens alle vacuumleidingen onder het inlaatspruitstuk vervangen aangezien de aansluitingen broos waren en lucht lekte.

De gloeimodule bleek een helse klus, die zat helemaal verstopt onder op het blok, zelfs met de alluminium plaat verwijderd kon je er niet met 2 handen werken :'). De stekkers van de module zaten muurvast, en waren in combinatie met weinig ruimte (liggend onder de auto in een niet comfortabele houding) en een kater van de nacht ervoor niet heel goed voor mijn humeur. Uiteindelijk toch de boel los gekregen en de module vervangen. Daarna alle storingen gewist en weer uit gelezen 2 fouten kwamen meteen terug:
4222 - Cilinder 2 gloeiplug circuit
4232 - Cilinder 3 gloeiplug circuit
Twee gloeiers dus echt kaduuk helaas, ik zal de auto nogmaals uitlezen (vandaag 150km gereden) om te kijken of er nog andere fouten terug zijn gekomen. Ik hoop in ieder geval dat '4B90 - Raildrukcontrole bij start' lag aan de lekker retourleiding, anders zit het probleem misschien in de opvoerpomp of een verstuiver.

nog even een plaatje bij het praatje:

Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/6xiqtd9gz/20160305_150846_1.jpg

• Raymond P
Geen 330i, wel handgeschakeld en carbonschwarz. Wellicht compenseert dat laatste een beetje.
Linkje

:9~

Afbeeldingslocatie: http://www.bmwspecials.nl/wp-content/uploads/2015/06/DSC07099.jpg

- knip -

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

N.a.v. dit topic en met name de tips van @wjjkoevoets zaterdag met de OBD kabel aan de slag gegaan in mijn F20.
Dacht vooraf dat het allemaal erg ingewikkeld zou zijn maar met dit filmpje er bij stelde het eigenlijk helemaal niet zo veel voor. Wel even een secuur werkje maar als je alles rustig doet is er niets aan de hand.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/qnmqzs.jpg

Wat heb ik aangepast:
Lichtpakket gaat aan als ik hem in z'n achteruit zet. :D
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1zx63wz.jpg

Snelheidsbeperking van DVD-speler afgehaald, lekker concertDVDtjes kijken of in de file een simpele film/serie.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/28r3adz.jpg

Digitale KM teller in het instrumentencluster.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/v8pqjd.jpg

En verder nog dingen die ik niet op de foto heb staan:
- Bij dagrijverlichting staan nu ook de achterlichten aan
- Auto ontgrendelen: knipperlichten 1x / Auto vergrendelen: knipperlichten 3x
- Welkomstverlichting blijft langer aan
- Gordelpiepjes/meldingen verwijderd
- Ambianceverlichting in interieur losgekoppeld van de tellerverlichting. Dus ambiance blijft op mooie sterkte terwijl de tellers lekker donker worden

Al met al best wat dingetjes wat het totaalplaatje nog leuker/comfortabeler maakt!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-04 19:33
HyperBart schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:45:
[...]

Volgens mij is dat de eerste generatie van Adaptive Cruise Control die leverbaar was op de vorige 5-serie, maar ik heb dat nooit bij een eigenaar kunnen zien werken. Dat zou me ook wel wat verbazen want dan wil dat zeggen dat BMW al een 10-tal jaar ACC aanbiedt, en ik dacht dat dat nog maar een paar jaar was.
Ik heb een foto gevonden van mijn eigen auto

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/TlvfffRLReQzkx48xAG4L3Ch/medium.jpg

(de (rader?)bol zit onder de NL van het nummerbord)

Het betreft een 325i High Executive van 2010, maar zoals je in je eerdere post al goed opmerkte, de < moest een > zijn, dus vanaf 30km/h voert hij zijn adaptive cruise control uit (zo heet het btw ook als ik op het VIN nummer bij BMW zoek)

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Sinds kort trotse eigenaar van een E46 320d!

Foto mag natuurlijk niet ontbreken!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Jov1VMAIZCpaV6q6L1ETC93i/full.jpg

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 17:36
Mijn BMW F21 uit 2013 met M pakket.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VC22R4C.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1VgG1Ke.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jbjiaFr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nC5R2be.jpg
Pagina: 1 2 ... 8

Dit topic is gesloten.