Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
[ Voor 22% gewijzigd door Spollie op 04-02-2016 19:35 ]
Klopt, stuur ziet er weer als nieuw uit daarna. Echter is de reden daarvoor dat je een heel klein laagje van het leer afschuurt, met alle vervuilingen mee. Als je dat te vaak doet blijft er na een tijdje natuurlijk weinig meer overrobpol schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:33:
Voor je stuur kun je het beste een wondersponsje bij de Kruidvat halen voor 79 cent. Beetje water er op, stuur schoonmaken en daarna afdrogen met een microvezeldoekje. Dan is je stuur in een paar minuten weer helemaal schoon en krijg je die matte look weer terug.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik heb eigenlijk alleen ABSORB in huis.Morpheusk schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:46:
Ik heb gebruik liever een cleaner en conditioner los van elkaar. In mij geval heb ik autoglym cleaner en glymptone conditioner gebruikt. Gebruik het uiteraard ook voor de rest van het ledere interieur en het droogt inderdaad mat op.
Hoe vaak zou je zoiets moeten gebruiken? Ik gebruik het hooguit 1 keer per jaar voor mijn meubels, maar voor een autostuur denk ik dan aan hooguit 1x per 10 jaar, of 100.000 km? Moet er wel bij zeggen, dat ik nooit met vieze handen in de auto stap.
Ja hoor. 180.000 km op de teller als ik morgen naar de zaak op en neer tufSanderH_ schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 23:29:
[...]
Mag ik vragen hoeveel km je wagen heeft?
[...]
Talloze gevallen van mensen met een N47 in een pre facelift model met hetzelfde euvel hoor. Dus beiden hebben er gewoon last van. Wat vooral de kost doet oplopen is dat dat kreng aan de achterkant van de motor zit. Blijkbaar zelfs een keer kort door de BBC onder de loep genomen:
[video]
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Raar dat BMW dit niet wil aanpakken. Zo oud is de recall volgens mij ook niet:Flapmo schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 18:55:
[...]
Het betreft de N47D20C variant.
[...]
Ze hebben ondertussen de wiki geupdate dat modellen tot maart 2011 last hebben van dit probleem. Zie hier. Overigens heb ik ondertussen de PDF met de officiele terugroepactie van BMW hier vandaan gehaald. Heb even met BMW NL aan de lijn gehangen en die verwijzen me terug naar de dealer als aanspreekpunt. Die gaf aan idd af te weten van de terugroepactie en de coulance regeling van BMW. Echter kan hij pas opgeven als hij de kosten maakt, wat het voorlopig een grote gok maakt om daadwerkelijk over te gaan tot het blok eruit en vervangen (+/- 1500-3000EU).
Het blijft evengoed klote! Daarnaast zei de dealer ook dat er 3 verstuivers aan vervanging toe waren (1500eu). Morgen langs de garage van aankoop om eens te kijken hoe we dit gaan oplossen, vooralsnog hoop ik dat we tot een goede deal kunnen komen. De verstuivers voor zijn rekening en liefst hem zo ver krijgen dat hij het risico van de ketting op zich neemt (mocht BMW NL niet over de brug komen). Of in ieder geval een deel van de kosten..
https://drive.google.com/...SMHMVNGRJWUo4NE8wanc/view
EDIT: NVM, je had dit document zelf al gezien!
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Ook schone handen geven transpiratie en vettigheid af. Dat en de weersinvloeden die al door Morpheusk genoemd zijn.Toff schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:08:
[...]
Ik heb eigenlijk alleen ABSORB in huis.![]()
Hoe vaak zou je zoiets moeten gebruiken? Ik gebruik het hooguit 1 keer per jaar voor mijn meubels, maar voor een autostuur denk ik dan aan hooguit 1x per 10 jaar, of 100.000 km? Moet er wel bij zeggen, dat ik nooit met vieze handen in de auto stap.
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

15 april

Maar ik mag niet klagen
Stiekem heb ik heel veel heimwee naar mijn E30, maar met de huidige prijzen zal het er niet snel van komen. Voor een half wrak vragen ze tegenwoordig 3k
Ik heb nog een E30 staan, een heel wrak, daar kan ik dus 6k voor vragen? Nice!ETzPliskin schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:28:
Stiekem heb ik heel veel heimwee naar mijn E30, maar met de huidige prijzen zal het er niet snel van komen. Voor een half wrak vragen ze tegenwoordig 3k
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Oef levertijdenETzPliskin schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:28:
Eindelijk een leverdatum voor mijn nieuwe bedrijfswagen, een 116d met business pack plus!![]()
15 april
Ik ga volgende week een proefritje maken in een 116dA (ja ik ben een luie donder
Mijn huidige auto loopt af op 25-4; in elk geval meteen bestellen als ik van de automaat overtuigd ben want de levertijd zal wel fors zijn vrees ik... als het al ruim 2 maanden is voor een niet-automaat 116d
User Error -- Please Replace User
Heb die set ook (retrofitlab). Staat erg goed, zeer goed lichtbeeld en inbouwen was een paar uur werk. Ik vind het een aanraderTerrz schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:21:
[...]
Die set van retrofitlab ziet er ook wel degelijk uit. Ik weet niet zeker of dit dezelfde set is, maar het lichtbeeld ziet er wel goed uit verder(behalve dat het licht sjonnie blauw is). Een set nette xenon koplampen kost op de tweedehands markt toch al snel 500+ euro, heb ik verder dan nog zaken als balasten etc nodig? Tevens kunnen 'oude' xenon units een minder lichtbeeld geven omdat de reflecterende laag binnen in na 10+ jaar gewoon versleten is.
Vollederen variant van het sport interieur heb ik in duitsland in ieder geval een paar keer langs zien komen. De half-lederen zoals jij die hebt vind ik ook erg mooi! En jij hebt wel elektrische ramen achter zie ik.
Heb nog wel een blauwe 325i sedan facelift automaat staanJ-M-T schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:28:
Erg netjes, een mooi stuur is zo belangrijk, je kijkt er vaak tegenaan.
Ik ben zelf al even op zoek naar een leuke E46 325i/330i, blijkt nog best lastig. Ik heb wel gemerkt dat er een boel modellen zijn die een aantal jaar in handen zijn gekomen van mensen die onderhoud niet nodig vonden als er niets kapot was. Als je dan even kritisch de onderkant bekijkt ben je zo een paar 1000 euro aan achterstallig onderhoud verder. We kijken rustig verder.
[ Voor 25% gewijzigd door noes op 05-02-2016 13:05 ]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Foto's?DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:28:
[...]
Ik heb nog een E30 staan, een heel wrak, daar kan ik dus 6k voor vragen? Nice!
Wat is je besteldatum? Want dat valt toch op zich prima mee? Ga maar eens bij de VAG groep horen, een half jaar is daar geen uitzondering.ETzPliskin schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:28:
Eindelijk een leverdatum voor mijn nieuwe bedrijfswagen, een 116d met business pack plus!![]()
15 april
Ik heb mijn BMW besteld midden november, leverdatum is volgende week of de week daarop. Dat is in auto-land heel snel, +/- 90 dagen...
Rond 20 januari. Mijn ouders hun x1 was er op een maand en een half als ik me niet vergisHyperBart schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:37:
[...]
Wat is je besteldatum? Want dat valt toch op zich prima mee? Ga maar eens bij de VAG groep horen, een half jaar is daar geen uitzondering.
Ik heb mijn BMW besteld midden november, leverdatum is volgende week of de week daarop. Dat is in auto-land heel snel, +/- 90 dagen...
Zo heeft ze er 1,5 jaar bij gestaan, met een zeiltje erover:

Van de plek afgeduwd:

Staat inmiddels een jaar of 6 stil waarvan de laatste 1,5 jaar (tot november vorig jaar) buiten onder een zeiltje, inmiddels staat de auto weer onder dak te wachten tot ik tijd en geld heb voor restauratie.
Ja, mijn tuin een een puinhoop
En in betere tijden:

www.teamgenie.nl
Done (volgens mij).wjjkoevoets schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:58:
[...]
Kan je DM message functie inschakelen?
Ik krijg een melding dat ik geen berichten naar je kan sturen: Deze gebruiker wil of kan geen Berichten ontvangen: Biker-mouse.
MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2
Had je in die anderhalf jaar het raam niet even kunnen dichtdoen?DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 19:33:
[...]
[afbeelding]
Een goede grap mag vrienden kosten.
En de elektrische ramen werken niet echt als het interieur (incl. knoppen) op zolder ligt.. Oh en er zit geen accu in..
[ Voor 60% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 05-02-2016 22:01 ]
www.teamgenie.nl
Ja, maar vet is juist wat leer nodig heeft? Heb inmdiddels 2 BMW lederen sturen "verbruikt" en nu aan derde bezig. 1e (E30) vanaf nieuw 14 jaar gebruikt, 2e (E46) , vanaf 2e jaar 12 jaar gebruikt. Geen spoor van uitdrogen, barsten of slijtage ooit gemerkt. Stoelen. OK. dat zou kunnen, maar ik heb nooit lederen stoelen in een auto gewild/gehad.Obelink schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 07:50:
[...]
Ook schone handen geven transpiratie en vettigheid af. Dat en de weersinvloeden die al door Morpheusk genoemd zijn.
Zelf twee E30's gehad hebbende (totaal 18 jaar, waaronder 1 nieuwe) kan ik je vertellen dat ik het "skeltergevoel" helemaal terug heb, nu ik na en E46 (coupé) een F20 heb gekocht. Uiterlijk wint de E46 en binnen is de F20 wat krapper, maar het rijgevoel komt dicht bij dat van de E30. Sterker nog: Technisch gezien kan de E30 niet in de buurt komen van een F20... Ik weet bijna zeker dat ik zeer teleurgesteld zou zijn in de rijeigenschappen van mij oude E30's...ETzPliskin schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:28:
15 april![]()
Maar ik mag niet klagenTegen die tijd ga ik proberen om zelf het een en ander op te lossen aan de E46 en die proberen verkopen. Nu staat hij al een tijdje stil, wegens mijn huidige bedrijfswagen.
[ Voor 47% gewijzigd door Toff op 06-02-2016 01:02 ]
Dat wás een heel gave machine! Hoop dat je er binnenkort tijd voor hebt, dat verdient ieDuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 19:33:
[...]
[afbeelding]
Van de plek afgeduwd:
[afbeelding]
Staat inmiddels een jaar of 6 stil waarvan de laatste 1,5 jaar (tot november vorig jaar) buiten onder een zeiltje, inmiddels staat de auto weer onder dak te wachten tot ik tijd en geld heb voor restauratie.
Ja, mijn tuin een een puinhoop
En in betere tijden:
[afbeelding]
Anoniem: 542294
Echt belachelijk dat BMW geen fix heeft gemaakt. Als er in software een bug zit wordt dat opgelost.Ghostrider schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:32:
Ik snap niet dat er nog geen slot achtig iets is gemaakt of encryptie methode voor de OBD stekker. Dit zag toch iedereen aankomen?
Dealer zegt; Ik hoefde je niet te waarschuwen (wist van de zwakke plek)!
De beleving van een 116d zal wel wat minder zijn dan mijn oude E30 318is denk ikToff schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 00:44:
Zelf twee E30's gehad hebbende (totaal 18 jaar, waaronder 1 nieuwe) kan ik je vertellen dat ik het "skeltergevoel" helemaal terug heb, nu ik na en E46 (coupé) een F20 heb gekocht. Uiterlijk wint de E46 en binnen is de F20 wat krapper, maar het rijgevoel komt dicht bij dat van de E30. Sterker nog: Technisch gezien kan de E30 niet in de buurt komen van een F20... Ik weet bijna zeker dat ik zeer teleurgesteld zou zijn in de rijeigenschappen van mij oude E30's...
Wat heb ik daar veel plezier aan beleefd!
DM
EDIT: Voor de geïnteresseerden. Nu het coden/programmeren me vrij duidelijk is wil ik op redelijke korte termijn het uitvoeren van een Integration Level (i-step/i-level) update uitproberen. Hiervoor moet ik echter wel een voeding aan gaan schaffen.
[ Voor 44% gewijzigd door wjjkoevoets op 06-02-2016 15:12 ]
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Wat houdt dat in?wjjkoevoets schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 15:10:
Voor de geïnteresseerden. Nu het coden/programmeren me vrij duidelijk is wil ik op redelijke korte termijn het uitvoeren van een Integration Level (i-step/i-level) update uitproberen. Hiervoor moet ik echter wel een voeding aan gaan schaffen.
[ Voor 90% gewijzigd door Impry op 06-02-2016 15:42 ]
Iedere BMW wordt vanuit de fabriek geleverd met een bepaald integration level (I-Step/I-Level). Het integration level definieert een set firmwares voor alle ECU's in je auto.
Een nieuw geleverde F20 kan bijvoorbeeld geleverd worden met F020-505-001:
DME v1.00
KOMBI v1.00
HU_NBT NBT_B123456
FEM_BODY v1.00
etc.
Dit zijn versies die gegarandeerd goed met elkaar werken. Het gaat dus echt om low-level firmware voor je motormanagement, iDrive systeem e.d.
Een integration level update betekent dus dat je de firmware van alle ECU's flashed naar een hogere versie. Het is overigens technisch prima mogelijk om de ECU's individueel te flashen, maar dit is niet wenselijk, omdat een heleboel ECU's afhankelijk zijn van elkaar (je wil geen incompatible firmware flashen op één ECU, want dan krijg je problemen met de rest).
Normaliter verandert er tijdens de levensduur helemaal niets aan het integration level van je auto. Een dealer zal deze firmware updates ook zeker niet uitvoeren als jij je auto langs brengt voor regulier onderhoud. Het proces duurt doorgaans tussen de 1 en 3 uur.
Wanneer dan wel? Nou laat ik mijn eigen auto als voorbeeld nemen. Ik ervoer wat problemen met Bluetooth connectiviteit en ben vervolgens zelf onderzoek gaan doen. Er was een software update beschikbaar voor het iDrive systeem waarbij het probleem opgelost kon worden. Er was echter wel een catch. Je moest op de BMW pagina aangeven of je auto van voor of na een bepaalde productiedatum was. Mijn auto had helaas een oudere productiedatum waardoor de software update niet compatible was. Reden? BMWs van voor die periode waren geleverd met een lager integration level en dus een oudere firmware voor de HU_NBT (iDrive unit) ECU:

Mijn auto was nog uitgerust met NBT_B, terwijl de software update pas vanaf NBT_G geïnstalleerd kon worden.
Ik ben vervolgens naar mijn dealer gegaan die vervolgens een integration level update uitgevoerd hebben met als resultaat dat de HU_NBT firmware naar NBT_K ging (waardoor tevens ook de door mij gewilde iDrive update niet meer nodig was, want de software update zat hier al bij).

Voor mij was het in ieder geval een behoorlijke upgrade. De iDrive interface ziet er gelikter uit en heeft een paar kleine functies bijgekregen. Daarnaast is Eco-pro stand niet meer compleet kansloos na de firmware update.
Helaas kan je dit niet "zomaar" even uitvoeren. De auto moet namelijk aan een behoorlijke externe voeding gehangen worden om dit uit te voeren (als je accu voltage te laag wordt, brick je de ECU die je aan het flashen bent). BMW gebruikt zelf 50A - 100A (13,8v) voedingen voor zo ver ik weet.
Zo'n update kan ook een uur of 6 duren. Een paar uurtjes alle systemen laten draaien in een moderne auto zonder dat de motor loopt en de kans op een lege accu is op zijn minst aanwezig.
Tijdens het flashen van ECU's zal er ongetwijfeld geen onderbreking mogen zijn.
- knip -
Voltage drop van de accu tijdens flashen van ECU's. Vooral KOMBI (instrumentencluster) en HU_CIC/HU_NBT(2)/HU_NBT_EVO (iDrive unit) duren erg lang. Als je onder een bepaald voltage komt, faalt je flash proces.sig69 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:32:
Wtf, ik zit er een beetje over na te denken maar ik kan echt geen enkele reden verzinnen waarom daar zo'n voeding voor nodig zou zijn... Waarschijnlijk puur om uit te sluiten dat iedereen het kan?
Of zoals Raymond aangeeft:
Raymond P schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:35:
Als noodstroomvoorziening.
Zo'n update kan ook een uur of 6 duren. Een paar uurtjes alle systemen laten draaien in een moderne auto zonder dat de motor loopt en de kans op een lege accu is op zijn minst aanwezig.
Tijdens het flashen van ECU's zal er ongetwijfeld geen onderbreking mogen zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door wjjkoevoets op 06-02-2016 19:37 ]
Ik heb verder geen ervaring hiermee, dus geen garanties
Daarentegen, die dynamo's leveren vast niet voor niets 70 tot 100A.
- knip -
BMW geeft zelf als minimum 50A aan, aanbevolen 70A. Dit geldt echter alleen voor F-chasis modellen en het is ook sterk afhankelijk van de uitrusting en het huidige integration level van de auto.jbvo schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 21:05:
50 tot 100A lijkt me echter wel een wat hoge eis voor een idle auto. Dat zijn stromen waar je een start motor mee kan laten draaien. Ik zou verwachten dat je met een 10A voeding ook alle ECU's wel aan moeten kunnen houden. Er zal wellicht wat power electronica zijn die je sowieso ook moeten voeden (bijv. compressor bij 5 touring oid).
Ik heb verder geen ervaring hiermee, dus geen garanties
Voor de beeldvorming, BMW dealers gebruiken (voor zo ver ik weet) hoofdzakelijk:
- DBL1200
- DBL1600
Daarnaast staat de HU_NBT(2)/HU_NBT_EVO ECU erom bekend om bij 40A ook nog gewoon te falen. Ik denk dat ze bij BMW wel weten waar ze het over hebben
Sommige ECU's zijn binnen 5 minuten te flashen en zou je dus eventueel nog kunnen doen zonder voeding, maar het is niet aan te raden.
[ Voor 5% gewijzigd door wjjkoevoets op 06-02-2016 22:28 ]
Beetje appels en peren, als je het mij vraagt en i heb 0,0 ervaring met BMW diesels, maar ik denk dat je aangenaam verrast zal zijnETzPliskin schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:47:
[...]
De beleving van een 116d zal wel wat minder zijn dan mijn oude E30 318is denk ik![]()
Wat heb ik daar veel plezier aan beleefd!
Volgens mij is zo'n 116d helemaal niet verkeerd. Die nieuwe motoren hebben halen onderin al vrij snel het max beschikbare koppel en met 115pk zal het allemaal niet vervelend zijnToff schreef op zondag 07 februari 2016 @ 01:27:
[...]
Beetje appels en peren, als je het mij vraagt en i heb 0,0 ervaring met BMW diesels, maar ik denk dat je aangenaam verrast zal zijn
En hier de volledige set met voedingen/laders:wjjkoevoets schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 22:27:
[...]
Voor de beeldvorming, BMW dealers gebruiken (voor zo ver ik weet) hoofdzakelijk:
- DBL1200
- DBL1600
http://www.subsri.com/Dow...hop_Equipment_Catalog.pdf
Voor de beeldvorming; ik heb het even opgezocht, een redelijk standaard E90 trekt ca. 18A - 20A met de ontsteking ingeschakeld (zonder actief flash proces). Voor het flashen van E-modellen raadt BMW een 40A voeding aan. Dan vind ik 50A - 70A niet zo vergezocht voor F modellen waar nog meer elektronische meuk in zit.

Ik weet ook wel dat nieuwe auto's voor een groot deel uit computers bestaat, maar om daar zelf zo mee te gaan spelen, hmmneuh...
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Wauw, wat een hoge stromen! Zou je je bron kunnen delen? Ik vind dit wel interessant om ook wat meer over te lezen.wjjkoevoets schreef op zondag 07 februari 2016 @ 03:14:
[...]
En hier de volledige set met voedingen/laders:
Voor de beeldvorming; ik heb het even opgezocht, een redelijk standaard E90 trekt ca. 18A - 20A met de ontsteking ingeschakeld (zonder actief flash proces). Voor het flashen van E-modellen raadt BMW een 40A voeding aan. Dan vind ik 50A - 70A niet zo vergezocht voor F modellen waar nog meer elektronische meuk in zit.
Ja, maar dat zegt ook niet zoveel. Ik heb nu een nieuwe Peugeot 308 met een 1.6 diesel. Dat ding heeft ook redelijk koppel aan lage toerentallen maar die motor reageert vreselijk traag. En qua rijdynamiek zit er 0,0 sportiviteit in. Was alleen positief verrast door de bouwkwaliteit, stilte en comfortwjjkoevoets schreef op zondag 07 februari 2016 @ 03:14:
[...]
Volgens mij is zo'n 116d helemaal niet verkeerd. Die nieuwe motoren hebben halen onderin al vrij snel het max beschikbare koppel en met 115pk zal het allemaal niet vervelend zijnJe kan het veel slechter treffen.
Ik verwacht wel dat dit een stuk beter zal zijn bij de 116d. Ben wel niet zo een fan van diesel, maar het is gratis en heb voorlopig niet te kiezen
Dat is het nadeel van een 12V Bordnetz, vandaar dat het ook deels richting de 48V gaat in de toekomst. Over een tijdje komt ook Remote Software Update, waarmee ECU's over the air geflashed kunnen worden. Dat zal dan wel per stuk gebeuren omdat het anders natuurlijk te lang duurt en te veel mobiele data kost. Voor RSU worden ook algoritmes geïmplementeerd die de ladestatus van de batterij bijhouden, ook om zeker te zijn dat de flash goed kan verlopen
[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 07-02-2016 14:02 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Anoniem: 699209
Het bricken is nog oplosbaar denk ik. Ik zou mij meer zorgen maken om een toekomstige mismatch met onderdelen die vervangen moeten worden.Theimon schreef op zondag 07 februari 2016 @ 07:42:
Neemt niet weg dat je nogal een risico neemt. Als je de boel bricked.......leg het maar uit aan de dealer. Het is niet zo dat je even een smartphone probeert in te wisselen
Ik weet ook wel dat nieuwe auto's voor een groot deel uit computers bestaat, maar om daar zelf zo mee te gaan spelen, hmmneuh...
20A op 12V is maar 240W. Valt nog wel te overzien voor ecu, ontsteking, stuurbekrachtigingspomp, ventilatie, infotainment brandstofpomp, eventueel olie pomp, binnenverlichting enz....jbvo schreef op zondag 07 februari 2016 @ 08:14:
[...]
Wauw, wat een hoge stromen! Zou je je bron kunnen delen? Ik vind dit wel interessant om ook wat meer over te lezen.
Ik zou het ding gewoon aan een ups hangen. Karretje met een paar 12v 80Ah (deep cycle) accu's er op en een 12v lader er aan en gaan met die banaan.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Als dat allemaal standaard actief zou zijn zodra het contact aanstaat, dan zou ik 240W inderdaad wel begrijpen. Vooral zodra er een motortje moet gaan draaien heb je al gauw 50W. Maar de oliepomp, stuurbekrachtigingpomp en dergelijke draaien toch niet bij alleen het contact aan?martijn_tje schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:28:
[...]
20A op 12V is maar 240W. Valt nog wel te overzien voor ecu, ontsteking, stuurbekrachtigingspomp, ventilatie, infotainment brandstofpomp, eventueel olie pomp, binnenverlichting enz....
[...]
240W vind ik wel veel voor een berg microcontrollers, wat schermpjes / ledjes en eventueel de fan van de ventilatie.
-draagarmen voor. Dan maar vervangen door meyle? Lees ik veel over
-gordel bestuurderskant is op en wil ik vervangen hebben, zal wel meevallen denk ik
Totaal 500-600 euro denk ik? Is dat realistisch?
Als het goed is heeft mijn broertje deze set vorige week gemonteerd onder zijn 328i na APK afkeur van fuseekogels.
Ik zal het hem morgen eens vragen, hij overwoog ook nog een goedkopere optie van autopartsonline.nl.
In de bestuurdersgordel van de E46 hier zit een vervelende vouw, erg irritant als je de gordel af doet en uit wilt stappen omdat hij niet netjes oprolt als je het niet met beleid doet.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of vervangen veel werk is.
---
M'n E90 heeft af en toe foutcode D373. Het heeft even geduurd voordat ik die daadwerkelijk uit kon lezen omdat het oranje DSC en remlampje alleen ging branden bij mijn vriendin en verdwenen bij contact uit.
Het schoonmaken van de steering angle sensor staat op mijn to-do lijstje.
- knip -
Die set ja, kom ik in Nederlandse shops voor rond 350 tegen. Gordel, 50 euro max? Zelf doen gaat het niet worden, heb de tijd, de spullen en de plaats er niet voor helaas.Raymond P schreef op maandag 08 februari 2016 @ 00:39:
Realistisch bedrag als je het zelf doet, lijkt mij.
Als het goed is heeft mijn broertje deze set vorige week gemonteerd onder zijn 328i na APK afkeur van fuseekogels.
Ik zal het hem morgen eens vragen, hij overwoog ook nog een goedkopere optie van autopartsonline.nl.
Autofabrikanten leren het ook nooit he?fsfikke schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:54:
[...]
Dat is het nadeel van een 12V Bordnetz, vandaar dat het ook deels richting de 48V gaat in de toekomst. Over een tijdje komt ook Remote Software Update, waarmee ECU's over the air geflashed kunnen worden. Dat zal dan wel per stuk gebeuren omdat het anders natuurlijk te lang duurt en te veel mobiele data kost. Voor RSU worden ook algoritmes geïmplementeerd die de ladestatus van de batterij bijhouden, ook om zeker te zijn dat de flash goed kan verlopen
Nu is het wachten op het eerste virus wat je auto op afstand bricked (in het gunstigste geval) of midden op de snelweg ineens alle remmen rechts blokkeert, of iets in die trant.
En het zal uiteraard goed beveiligd worden ....
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Mag ik vragen waar jij de balasten hebt geplaatst? Ik zit er aan te denken om ze onder de koplamp steunen achter de bumper monteren.noes schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:03:
[...]
Heb die set ook (retrofitlab). Staat erg goed, zeer goed lichtbeeld en inbouwen was een paar uur werk. Ik vind het een aanrader
Gister de set ingebouwd, helaas niet zo makkelijk als het instructiefilmpje laat geloven. Blijkbaar zijn er verschillende leveranciers van de koplampen geweest destijds (ZKW en Bosch bijvoorbeeld). Mijn borgring paste bijvoorbeeld niet mooi wegens nokjes waar de H7 fittinghouder in de reflector had gezeten.
Ook de bijgeleverde kabelboom vond ik erg slordig en moest pauper worden aangesloten. Het is gewoon een standaard universele xenonset met een verloopje voor de BMW verlichtig waarbij de originele (oude) lamphouder los aan de bekabeling moest hangen

Het lichtbeeld is superstrak en de angel eyes vind ik ook mooi! Ergens deze week de koplampen weer inbouwen. Ik wacht alleen nog op post van de belastingdienst, eerder kan ik geen kenteken aanvragen/laten maken.
Ziet er goed uit!Terrz schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:24:
[...]
Mag ik vragen waar jij de balasten hebt geplaatst? Ik zit er aan te denken om ze onder de koplamp steunen achter de bumper monteren.
Gister de set ingebouwd, helaas niet zo makkelijk als het instructiefilmpje laat geloven. Blijkbaar zijn er verschillende leveranciers van de koplampen geweest destijds (ZKW en Bosch bijvoorbeeld). Mijn borgring paste bijvoorbeeld niet mooi wegens nokjes waar de H7 fittinghouder in de reflector had gezeten.
Ook de bijgeleverde kabelboom vond ik erg slordig en moest pauper worden aangesloten. Het is gewoon een standaard universele xenonset met een verloopje voor de BMW verlichtig waarbij de originele (oude) lamphouder los aan de bekabeling moest hangen. Maar goed, ik ben wel een beetje handig en na een middagje prutsen en de kabels verknipt en opnieuw gesoldeerd te hebben aan de keukentafel had ik beide koplampen klaar.
[afbeelding]
Het lichtbeeld is superstrak en de angel eyes vind ik ook mooi! Ergens deze week de koplampen weer inbouwen. Ik wacht alleen nog op post van de belastingdienst, eerder kan ik geen kenteken aanvragen/laten maken.
Rechtsvoor zit de ballast bij de ruitenwisservloeistof tank. Eerst met tape, maar dat liet steeds los. Dus heb tie-wraps om de tank+ballast gedaan (meerdere tie-wraps geschakeld). Was even klooien, maar zit nu goed stevig. Linksvoor is makkelijker, er steken een aantal draadeindjes uit de carrosserie, iets voor de veerpoot. Een van de meegeleverde beugeltjes bevestigd aan de ballast, en het oogje van het beugeltje over dat draadeindje, moertje erom en klaar
Kabels voor de H7 koplampen waren prima, dat was klik en klaar. Maar grootlicht heb ik uiteindelijk met zo'n aftakkingsklemmetje gedaan. Heeft niet mn voorkeur, maar kon geen verlengkabel vinden op korte termijn (en had de auto open liggen en de volgende dag gingen we op vakantie
Angel eyes heb ik vergelijkbaar gedaan: de plugjes van de stadslichtjes aangepast zodat alleen de plug en de metalen contacten over waren, hier 2 kabeltjes om gesoldeerd en met krimpkous en tie-wraps afgemaakt. Dan moet je wel de lampwaarschuwingen uit de licht-unit programmeren (wat ik heb gedaan, omdat ik ook af en toe false-positives had op de LED knipperlichten).
Was even prutsen, maar uiteindelijk is het eindresultaat er wel
Het was even pielen om al het plastic los te krijgen maar de schijf was duidelijk vies.
Ik heb de schijf afgedaan met IPA en de sensor (torx 6
Een nieuwe unit zou rond de 1500 inclusief programmeren moeten kosten volgens internet, dus ik ben best happy als dit de oplossing is.
Eenmaal uit elkaar zie je duidelijk hoe vies die schijf precies is.
De 'cirkel' bovenin is geen reflectie.

- knip -
Mijn nieuwe F20 LCI (118iA) is eind december geleverd met de volgende versie:wjjkoevoets schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:39:
[...]
Iedere BMW wordt vanuit de fabriek geleverd met een bepaald integration level (I-Step/I-Level). Het integration level definieert een set firmwares voor alle ECU's in je auto.
Een nieuw geleverde F20 kan bijvoorbeeld geleverd worden met F020-505-001:
DME v1.00
KOMBI v1.00
HU_NBT NBT_B123456
FEM_BODY v1.00
etc.
Dit zijn versies die gegarandeerd goed met elkaar werken. Het gaat dus echt om low-level firmware voor je motormanagement, iDrive systeem e.d.
Een integration level update betekent dus dat je de firmware van alle ECU's flashed naar een hogere versie. Het is overigens technisch prima mogelijk om de ECU's individueel te flashen, maar dit is niet wenselijk, omdat een heleboel ECU's afhankelijk zijn van elkaar (je wil geen incompatible firmware flashen op één ECU, want dan krijg je problemen met de rest).
Normaliter verandert er tijdens de levensduur helemaal niets aan het integration level van je auto. Een dealer zal deze firmware updates ook zeker niet uitvoeren als jij je auto langs brengt voor regulier onderhoud. Het proces duurt doorgaans tussen de 1 en 3 uur.
Wanneer dan wel? Nou laat ik mijn eigen auto als voorbeeld nemen. Ik ervoer wat problemen met Bluetooth connectiviteit en ben vervolgens zelf onderzoek gaan doen. Er was een software update beschikbaar voor het iDrive systeem waarbij het probleem opgelost kon worden. Er was echter wel een catch. Je moest op de BMW pagina aangeven of je auto van voor of na een bepaalde productiedatum was. Mijn auto had helaas een oudere productiedatum waardoor de software update niet compatible was. Reden? BMWs van voor die periode waren geleverd met een lager integration level en dus een oudere firmware voor de HU_NBT (iDrive unit) ECU:
[afbeelding]
Mijn auto was nog uitgerust met NBT_B, terwijl de software update pas vanaf NBT_G geïnstalleerd kon worden.
Ik ben vervolgens naar mijn dealer gegaan die vervolgens een integration level update uitgevoerd hebben met als resultaat dat de HU_NBT firmware naar NBT_K ging (waardoor tevens ook de door mij gewilde iDrive update niet meer nodig was, want de software update zat hier al bij).
[afbeelding]
Voor mij was het in ieder geval een behoorlijke upgrade. De iDrive interface ziet er gelikter uit en heeft een paar kleine functies bijgekregen. Daarnaast is Eco-pro stand niet meer compleet kansloos na de firmware update.
Helaas kan je dit niet "zomaar" even uitvoeren. De auto moet namelijk aan een behoorlijke externe voeding gehangen worden om dit uit te voeren (als je accu voltage te laag wordt, brick je de ECU die je aan het flashen bent). BMW gebruikt zelf 50A - 100A (13,8v) voedingen voor zo ver ik weet.

Heb inmiddels al 3x een OTA-update gehad van de kaart (2015-4, 2015-4 v2 oid, 2016-1), zelfs terwijl ik in Duitsland reed. Dus dat bevalt wel goed. Heb overigens geen ConnectedDrive, alleen de profi navi.
Enige wat ik mis aan de auto is de Spotify-app, maar die komt schijnbaar alleen met de uitgebreide telefoonvoorbereiding.
Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wat mee! Kijk je bij jou nou ook direct op de H1 lamphouder? De oude H7 lamphouder past er bij mij niet meer op door de projector met H1 houder. Volgens de standaard bijgeleverde retrofit kabelboom zou die lamphouder er dus los tussen bungelen. Deze heb ik er dus tussen weg gehaald door de bijgeleverde kabels opnieuw te solderen.noes schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:51:
[...]
Ziet er goed uit!
Rechtsvoor zit de ballast bij de ruitenwisservloeistof tank. Eerst met tape, maar dat liet steeds los. Dus heb tie-wraps om de tank+ballast gedaan (meerdere tie-wraps geschakeld). Was even klooien, maar zit nu goed stevig. Linksvoor is makkelijker, er steken een aantal draadeindjes uit de carrosserie, iets voor de veerpoot. Een van de meegeleverde beugeltjes bevestigd aan de ballast, en het oogje van het beugeltje over dat draadeindje, moertje erom en klaar
Kabels voor de H7 koplampen waren prima, dat was klik en klaar. Maar grootlicht heb ik uiteindelijk met zo'n aftakkingsklemmetje gedaan. Heeft niet mn voorkeur, maar kon geen verlengkabel vinden op korte termijn (en had de auto open liggen en de volgende dag gingen we op vakantie). Mistlichten heb ik ook met xenon uitgerust (china setje) en die heb ik met een h11 verlengkabeltje gemonteerd, zodat ik niet in de originele kabelboom hoefde te snijden.
Angel eyes heb ik vergelijkbaar gedaan: de plugjes van de stadslichtjes aangepast zodat alleen de plug en de metalen contacten over waren, hier 2 kabeltjes om gesoldeerd en met krimpkous en tie-wraps afgemaakt. Dan moet je wel de lampwaarschuwingen uit de licht-unit programmeren (wat ik heb gedaan, omdat ik ook af en toe false-positives had op de LED knipperlichten).
Was even prutsen, maar uiteindelijk is het eindresultaat er wel
Ik ga geen xenon in mijn mistlampen zetten, ik heb een setje pitjes met wit licht besteld (standaard lampen met een blauwe folie).
In de boekjes kon ik niks vinden over het verwijderen van de swirl-flaps, ik heb dus een sterk vermoeden dat deze er nog in zitten. Deze zijn makkelijk zelf de verwijderen bij een M47 motor toch? Offenga verkoopt een setje voor 2 tientjes om ze te vervangen voor dummy's. Heb ik verder nog nieuwe pakkingen o.i.d. nodig als ik het inlaatspruitstuk demonteer?
Die H7 houder ligt bij mij gewoon in een doosje in de kast. De kabels die daarop moesten worden aangesloten gingen direct op de ballasten, dacht ik.. ik zal vanavond wel even een plaatje maken hoe het er nu uit ziet.Terrz schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:06:
[...]
Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wat mee! Kijk je bij jou nou ook direct op de H1 lamphouder? De oude H7 lamphouder past er bij mij niet meer op door de projector met H1 houder. Volgens de standaard bijgeleverde retrofit kabelboom zou die lamphouder er dus los tussen bungelen. Deze heb ik er dus tussen weg gehaald door de bijgeleverde kabels opnieuw te solderen.
Ik ga geen xenon in mijn mistlampen zetten, ik heb een setje pitjes met wit licht besteld (standaard lampen met een blauwe folie).
In de boekjes kon ik niks vinden over het verwijderen van de swirl-flaps, ik heb dus een sterk vermoeden dat deze er nog in zitten. Deze zijn makkelijk zelf de verwijderen bij een M47 motor toch? Offenga verkoopt een setje voor 2 tientjes om ze te vervangen voor dummy's. Heb ik verder nog nieuwe pakkingen o.i.d. nodig als ik het inlaatspruitstuk demonteer?
Heb wel al die xenon adapters, alleen die passen niet helemaal lekker erin..alsof hij net wat dikker is dan de normale connector.
Ben benieuwd naar je foto's, bedankt alvastnoes schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:49:
[...]
Die H7 houder ligt bij mij gewoon in een doosje in de kast. De kabels die daarop moesten worden aangesloten gingen direct op de ballasten, dacht ik.. ik zal vanavond wel even een plaatje maken hoe het er nu uit ziet.
Voor puur flashen is 50A (minimaal 600W) natuurlijk belachelijk veel. Maar BMW zal in die voeding waarschijnlijk ook rekening houden met belasting doordat de accu gaat opladen en dan zijn die vermogens ineens een stuk realistischer. Meer dan 200W zouden de ECU's namelijk niet mogen trekken, zeker niet omdat flashen zo goed als zeker sequentieel gebeurd en er dus altijd maar 1 ECU maximaal belast zal worden.wjjkoevoets schreef op zondag 07 februari 2016 @ 03:14:
[...]
Volgens mij is zo'n 116d helemaal niet verkeerd. Die nieuwe motoren hebben halen onderin al vrij snel het max beschikbare koppel en met 115pk zal het allemaal niet vervelend zijnJe kan het veel slechter treffen.
[...]
En hier de volledige set met voedingen/laders:
Maar het is wel een risicovolle operatie... Voor je aan zoiets begint, zou ik ook eerst goed onderzoeken of en hoe je een ECU kan de-bricken. Met een beetje pech moet hij namelijk uitgebouwd worden en rechtstreeks aan een pc gehangen moeten worden via een seriële kabel.
Bij de E36 en E46 zijn de Meyle HD draagarmen the way to go. Als je zelf de onderdelen mag/kan regelen, kijk dan even op eBay Duitsland. Daar kosten complete Meyle draagarmen hetzelfde als generieke/merkloze in Nederland.sig69 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:25:
Binnenkort weer eens wat iritatiepuntjes aan laten pakken aan m'n e46:
-gordel bestuurderskant is op en wil ik vervangen hebben, zal wel meevallen denk ik
Probleem met de gordel kan de bekleding van de auto zijn. Soms moet je heel wat meer weghalen om erbij te kunnen dan in eerste instantie logisch lijkt. Ik moest bij m'n Compact bijna de volledige zijbekleding weghalen, wou ik bij alle bouten kunnen. Niet lastig, wel tijdrovend (en dus duur als je het laat doen).
[ Voor 23% gewijzigd door deepbass909 op 10-02-2016 13:04 ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Hebben jullie ook last van het probleem dat de auto simpelweg niet goed wil wegrijden met een koude motor, voornamelijk bij temperaturen onder de 5 graden
Wanneer ik rustig wegrijdt 's ochtends naar mijn werk resoneert de auto gigantisch, enige manier om hem niet te laten resoneren is amper gas geven tot 1400 toeren en weer doorschakelen
Als de motor dan al heel iets warm is (lees: de kachelblower begint te blazen) is het hele probleem over en is er niets meer aan de hang
Ook wanneer ik na werk weer naar huis ga en de temperaturen zijn ~10 graden is er niets aan de hand
(Geluid klonk alsof er een band tegen de binnenkant van de wielkast aan schuurde, maar dat is niet het geval)
Sinds wanneer geeft BMW kaartupdates voor niets? Voor hoe lang doen ze dat?FlorisB schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:18:
[...]
Mijn nieuwe F20 LCI (118iA) is eind december geleverd met de volgende versie:
[afbeelding]
Heb inmiddels al 3x een OTA-update gehad van de kaart (2015-4, 2015-4 v2 oid, 2016-1), zelfs terwijl ik in Duitsland reed. Dus dat bevalt wel goed. Heb overigens geen ConnectedDrive, alleen de profi navi.
Enige wat ik mis aan de auto is de Spotify-app, maar die komt schijnbaar alleen met de uitgebreide telefoonvoorbereiding.
Het feit dat ze OTA binnekomen bewijst al maar weer eens dat dat dikke geldklopperij is, die ConnectedDrive services met bv. apps zoals Spotify te kunnen bedienen. Als er al een M2M SIM en modem insteekt (op basis van je verhaal van OTA updates kan dat niet anders) dan wordt er dus al maandelijks, periodiek of bij aanschaf betaald voor die mobiele internetcommunicatie gedurende de levenstermijn van de BMW. Ik dacht eerst dat die M2M pas later werd geactiveerd via een andere SIM ook al had je BMW Assist. BMW Assist heeft namelijk volgens mij alleen maar spraak en SMS nodig om je positie en een uitdraai van de sensoren met de centrale te delen.
Tip trouwens voor diegenen die een een nieuwe BMW gaan afhalen, bij aflevering in de garage even op die flashy-oranje-door-een-safety-cap-beschermde knop drukken om die BMW Assist eens even te testen, die vergeten ze soms nog al eens te activeren EN de eerste oproep duurt best lang eer je de spraakverbinding tot stand krijgt. Als je onmiddellijk vermeldt dat het een test is vormt het geen probleem. Wel niet drukken op de knop en dan even buiten de auto gaan want als die jongens geen antwoord krijgen wordt er per default een patrouille en een ambulance uitgestuurd...
Verkopers durven nog wel eens belachelijk te doen van "oh daar mag je alleen maar in nood op drukken" maar eigenlijk zou je het minstens 1x per maand moeten testen om zeker te zijn dat het systeem naar behoren functioneert bij een echt ongeval of noodsituatie...
Bij de profi-navi krijg je 3 jaar (gratis/als onderdeel van) OTA-updates. Nou op zich is BMW er redelijk transparant over: je hebt bepaalde opties nodig en dan kun je ConnectedDrive altijd achteraf activeren. Zie: http://www.bmw.nl/nl/cont...algemene-voorwaarden.htmlHyperBart schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:44:
[...]
Sinds wanneer geeft BMW kaartupdates voor niets? Voor hoe lang doen ze dat?
Het feit dat ze OTA binnekomen bewijst al maar weer eens dat dat dikke geldklopperij is, die ConnectedDrive services met bv. apps zoals Spotify te kunnen bedienen. Als er al een M2M SIM en modem insteekt (op basis van je verhaal van OTA updates kan dat niet anders) dan wordt er dus al maandelijks, periodiek of bij aanschaf betaald voor die mobiele internetcommunicatie gedurende de levenstermijn van de BMW. Ik dacht eerst dat die M2M pas later werd geactiveerd via een andere SIM ook al had je BMW Assist. BMW Assist heeft namelijk volgens mij alleen maar spraak en SMS nodig om je positie en een uitdraai van de sensoren met de centrale te delen.
Volgens mij wordt elke BMW in NL tegenwoordig standaard met Geavanceerde Noodoproep geleverd, dus heb je die simkaart.Deel van deze basisdiensten is de optie Teleservices (6AE) inclusief een ingebouwde simkaart. De optie wordt automatisch meegeleverd bij het bestellen van ConnectedDrive Services (6AK) of Geavanceerde Noodoproep (6AC)
Maar schijnbaar werkt de OTA-update dus ook zonder de ConnectedDrive Services.
[ Voor 11% gewijzigd door zneek op 10-02-2016 18:01 ]
Hier een 318i, geen last van resonantie (niet zoals bij jou iig...), gaat het weg bij intrappen koppeling of blijft het dan? Voor of achter, erger in de bocht of met remmen? Ik heb wel dat ie, ongeacht de temperatuur of duur van stilstaan, lastig start. Slaat pas na een seconde of 5 aan en komt dan wat twijfelend op gang. Maar dat gebeurt gelukkig erg weinig.FabianGTI schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:36:
Mede BMW (E90) eigenaren
Hebben jullie ook last van het probleem dat de auto simpelweg niet goed wil wegrijden met een koude motor, voornamelijk bij temperaturen onder de 5 graden
Wanneer ik rustig wegrijdt 's ochtends naar mijn werk resoneert de auto gigantisch, enige manier om hem niet te laten resoneren is amper gas geven tot 1400 toeren en weer doorschakelen
Als de motor dan al heel iets warm is (lees: de kachelblower begint te blazen) is het hele probleem over en is er niets meer aan de hang
Ook wanneer ik na werk weer naar huis ga en de temperaturen zijn ~10 graden is er niets aan de hand![]()
(Geluid klonk alsof er een band tegen de binnenkant van de wielkast aan schuurde, maar dat is niet het geval)
Idiocracy: it is real!
Nee komt me zo niet bekend voor. De N47 diesel loopt wel redelijk onrustig op het begin maar dat is met warm en koud weer zo. Bovendien is dat niet de motor die jij hebt.FabianGTI schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:36:
Mede BMW (E90) eigenaren
Ook wanneer ik na werk weer naar huis ga en de temperaturen zijn ~10 graden is er niets aan de hand![]()
Wat ik wel veel lees op de forums is dat op een gegeven moment de rubbers van motorophanging slechter worden. Wellicht dat het daardoor komt. Hoe oud is die van jou?
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Staan hier: http://1drv.ms/1TT3vVuTerrz schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:44:
[...]
Ben benieuwd naar je foto's, bedankt alvast
Je ziet dat de kabel die normaal naar de dimlichten gaat gewoon direct op de ballast zit. Voor écht duidelijke foto's zou ik luchtfilterbox en ruitenwisservloeistofreservoir (scrabble!) los moeten halen, daar had ik even geen zin in
Nou, ik lees dat het pas sinds de laatste versie speelt. Mijn auto van mei 2014 heeft al die opties wel, maar nog geen enkele kaart update gehad. Dus met de nieuwe A4 zit hij er naast.FlorisB schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:44:
[...]
Bij de profi-navi krijg je 3 jaar (gratis/als onderdeel van) OTA-updates. Nou op zich is BMW er redelijk transparant over: je hebt bepaalde opties nodig en dan kun je ConnectedDrive altijd achteraf activeren. Zie: http://www.bmw.nl/nl/cont...algemene-voorwaarden.html
[...]
Volgens mij wordt elke BMW in NL tegenwoordig standaard met Geavanceerde Noodoproep geleverd, dus heb je die simkaart.
Ik moet nog een keer bellen met de garage: ik krijg nog een melding over de (ter zielige gegane) "grote beurt".
let the past be the past.
Ik heb de 325iInvestig8or schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:21:
[...]
Hier een 318i, geen last van resonantie (niet zoals bij jou iig...), gaat het weg bij intrappen koppeling of blijft het dan? Voor of achter, erger in de bocht of met remmen? Ik heb wel dat ie, ongeacht de temperatuur of duur van stilstaan, lastig start. Slaat pas na een seconde of 5 aan en komt dan wat twijfelend op gang. Maar dat gebeurt gelukkig erg weinig.
Geluid gaat niet weg als ik de koppeling intrap of een bocht doorga
Het is alleen met koud weer tijdens het optrekken, zodra de motor heel iets warm is is het geluid weg en heb ik nergens meer last van, in de zomer bij een koude motor ook geen last gehad
Starten gaat eigenlijk prima, daar heb ik nooit problemen mee
Nou is het wel dat ik de laatste tijd veel korte stukken heb gereden, vanaf m'n huis naar het werk is het 22 km enkele reis en naar de brandweer kazerne is het maar 800 meter (ja, ook dat gaat met de auto)
Hmm, maar met de ophang rubbers zou het geluid toch altijd aanwezig moeten zijn, en niet alleen bij een hele koude motor?MrFl0ppY schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:11:
[...]
Nee komt me zo niet bekend voor. De N47 diesel loopt wel redelijk onrustig op het begin maar dat is met warm en koud weer zo. Bovendien is dat niet de motor die jij hebt.
Wat ik wel veel lees op de forums is dat op een gegeven moment de rubbers van motorophanging slechter worden. Wellicht dat het daardoor komt. Hoe oud is die van jou?
Kan zijn dat het eea uitzet met de warmte en dan wel weer goed aansluit. Het is maar een idee op basis van enkele verhalen op het forum.FabianGTI schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:55:
[...]
Hmm, maar met de ophang rubbers zou het geluid toch altijd aanwezig moeten zijn, en niet alleen bij een hele koude motor?
- 2 krassen / barsten in het stuk van de achterbumper die horizontaal naar uw koffer loopt.
- remmen vooraan versleten (max 1 jaar wss)
- achterbanden versleten (ook wss nog 1 jaar gaan die meegaan)
- antenna bovenaan (haaienvin) is deels afgebroken, radio en GPS functioneren nog wel
Dilemma dilemma
Afdingen of vragen of de meest serieuze opties worden gefixed (behalve de bandjes, kun je zelf mooi rubber uitzoeken)SanderH_ schreef op zondag 14 februari 2016 @ 12:33:
Net een 320d E90 (08/2011) gaan bezichtigen. De verkoper had toch redelijk wat mankementjes verzwegen:Prijs is wel redelijk aangezien het om een 320d EfficientDynamics met nog maar 80k op de teller gaat, maar met bovengenoemde punten is het toch wat te hoog. Is natuurlijk wel een prachtmachine met alle opties die ik wil (navi pro, lederen zetels, M packet interieur en exterieur, sportstoelen,...)
- 2 krassen / barsten in het stuk van de achterbumper die horizontaal naar uw koffer loopt.
- antenna bovenaan (haaienvin) is deels afgebroken, radio en GPS functioneren nog wel
Dilemma dilemma
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Die zouden bij mij ook niet vervangen worden als deze nog +10dkm mee gaan, evenals remschijven overigens.
Zo'n bumper is wel een dealbreaker. Een bumper + spuiten is al snel +800 euro. Rijden met bumperschade is een groot hekelpunt hier.
- knip -
ConnectedDrive wilde ik ook doen bij de BMW 1 van mijn pa uit 2011, maar er bleek geen Pro versie (dus breedbeeld versie en in de middenarmsteun zou een telefoonhouder zitten) in te zitten. De auto die ik wilde kopen BMW 1 met de Pro versie erin, daar kon het wel. Daar moest je dan wel voor betalen (geloof iets van € 200 jaarlijks) maar het is gewoon achteraf te activeren.FlorisB schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:44:
[...]
Bij de profi-navi krijg je 3 jaar (gratis/als onderdeel van) OTA-updates. Nou op zich is BMW er redelijk transparant over: je hebt bepaalde opties nodig en dan kun je ConnectedDrive altijd achteraf activeren. Zie: http://www.bmw.nl/nl/cont...algemene-voorwaarden.html
[...]
Volgens mij wordt elke BMW in NL tegenwoordig standaard met Geavanceerde Noodoproep geleverd, dus heb je die simkaart.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Meyle is ok maar Lemförder is het beste.sig69 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:25:
TRW is ook ok.
Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Als ik jou was zou ik een sowieso aankoopkeuring laten verrichten. Klinkt toch een beetje alsof er iets mis mee is en de eigenaar de auto snel wil verkopen. Overigens zie je een M-pakket zo goed als nooit op een ED, zo zijn ze namelijk niet geleverd.SanderH_ schreef op zondag 14 februari 2016 @ 12:33:
Net een 320d E90 (08/2011) gaan bezichtigen. De verkoper had toch redelijk wat mankementjes verzwegen:Prijs is wel redelijk aangezien het om een 320d EfficientDynamics met nog maar 80k op de teller gaat, maar met bovengenoemde punten is het toch wat te hoog. Is natuurlijk wel een prachtmachine met alle opties die ik wil (navi pro, lederen zetels, M packet interieur en exterieur, sportstoelen,...)
Dilemma dilemma
Hoe krijg je overigens schade aan de haaievin?
Ik vind zelf die overige punten ook niet echt spannend. Ik zou de punten die aangepakt moeten worden bij de aankoopprijs bij op tellen en kijken of de auto dan nog steeds voordelig is of dat deze duurder uitpakt dan auto's in wel de juiste staat.Raymond P schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:27:
Met remmen bedoel je de remblokken neem ik aan?
Die zouden bij mij ook niet vervangen worden als deze nog +10dkm mee gaan, evenals remschijven overigens.
Zo'n bumper is wel een dealbreaker. Een bumper + spuiten is al snel +800 euro. Rijden met bumperschade is een groot hekelpunt hier.
Als de bumper niet vervangen hoeft te worden kost het bij lange na geen 800+ euro. Dus ik zou eerst kijken of dat mogelijk is.... En anders zou ik verder sparen voor een m-pakket als die er nog niet op zat
Was reeds gekeurd voor verkoop en had als opmerking enkel dus de voorste remblokken.MrFl0ppY schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:58:
[...]
Als ik jou was zou ik een sowieso aankoopkeuring laten verrichten. Klinkt toch een beetje alsof er iets mis mee is en de eigenaar de auto snel wil verkopen. Overigens zie je een M-pakket zo goed als nooit op een ED, zo zijn ze namelijk niet geleverd.
Geen idee hoe je dat ding inderdaad beschadigd krijgt. Moet wel bijna vandalisme zijn.
M-bumper, sportstuur en versnellingspook zijn inderdaad waarschijnlijk mods die achteraf zijn toegevoegd. Heb alvast eens het chassisnummer gevraagd zodat ik via één van die online tools mooi kan zien welke opties hij uit de fabriek is gerold.
[ Voor 8% gewijzigd door SanderH_ op 15-02-2016 12:26 ]
FlorisB schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:44:
[...]
[...]
Een jaarlijkse (gratis) OTA kaart update is alleen maar beschikbaar voor de NBT_evo apparaten (staat in apparaat informatie, zoals in de plaatjes van wjjkoevoets). Hierin zit een 4G sim. Voor de 1 serie is dit in de LCI beschikbaar gekomen. Andere modellen weet ik niet. Ik gok vanaf Sept. 2015.itsalex schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:34:
[...]
ConnectedDrive wilde ik ook doen bij de BMW 1 van mijn pa uit 2011, maar er bleek geen Pro versie (dus breedbeeld versie en in de middenarmsteun zou een telefoonhouder zitten) in te zitten. De auto die ik wilde kopen BMW 1 met de Pro versie erin, daar kon het wel. Daar moest je dan wel voor betalen (geloof iets van € 200 jaarlijks) maar het is gewoon achteraf te activeren.
De niet Evo apparaten hebben een gratis update van dat zelfde jaar. Dus als je auto geleverd is met 2015-1 kan je gratis update naar 2015-2/-3. De kaarten kan je online vinden. Voor de 2016-1 kaarten kan je daarvoor niet updaten. Dan moet je een FSC (freischaltcode) code krijgen, via dealer of andere kanalen.
BMW Online / Connected Drive is iets van 200 per jaar. Maar geeft geen toegang to OTA kaartupdates met niet NBT_Evo navigaties.
[ Voor 21% gewijzigd door ReseT op 15-02-2016 12:33 ]
ID4.1M Honey Yellow
Slagbomen en een verkeerde timing.MrFl0ppY schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:58:
[...]
Als de bumper nog te redden is dan is alleen spuiten natuurlijk wel goedkoper.
Maar als je het strak wilt hebben is dat haast geen optie, de steunpunten drukken best snel door het plastic heen en dat blijft (voor mij) zichtbaar als er geen dikke laag plamuur op gesmeerd wordt.
Anders gewoon wachten totdat er iemand tegen je aan rijdt, de kans daarop is aanzienlijk.
- knip -
OTA updates werken volgens mij pas vanaf HU_NBT2 (en HU_NBT_EVO uiteraard). Mijn HU_NBT heeft geen OTA update mogelijkheden.ReseT schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:32:
BMW Online / Connected Drive is iets van 200 per jaar. Maar geeft geen toegang to OTA kaartupdates met niet NBT_Evo navigaties.
Meyle HD!sig69 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:25:
There is no replacement for displacement!
De diesel expert zegt dat er 3 verstuivers inderdaad niet helemaal jofel zijn na doormeten. De bijbehorende storing was "Afstelling nulhoeveelheid injector" foutief voor injectoren cilinder 3, 4 en 1. Er branden geen lampjes in dashboard. De motor loopt als een zonnetje en er is geen roet te bespeuren. De verkopende partij wil ze niet vergoeden want vindt het normale afschrijving op een auto. Op zich wel, maar binnen 3 maanden na aankoop mag je niet verwachten dat je ze moet vervangen. De vraag is nu, moet je ze echt vervangen? Is het een juridisch uitstapje waard (rechtsbijstand) of kan je hier gewoon mee doorrijden zo lang je geen symptomen van kapotte verstuivers ziet?
De BMW daar in de buurt heeft de auto zaterdag en maandag koud gestart en kon geen ketting horen. Wel hebben ze wat rubbertjes van de afdekkap vervangen die waren niet meer in orde. Weet niet wat ik hiervan moet denken, zelf maar weer is starten en kijken of ik het geluid nog hoor dan maar.
Ik ga hem zo halen maar nog niet helemaal gerust op. Als ik die ketting nog hoor wordt het zeker een gevalletje rechtsbijstand, maar indien het alleen de verstuivers zijn met bovenstaande melding en symptomen (geen symptomen, geen lampjes, alleen foutmelding in computer) wat is dan wijsheid. Toch vervangen?
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Buchli of Carrec technocenter kunnen je verstuivers in een machine hangen om het een en ander te testen.
Een niet optimale verstuiver kan voor flinke kosten zorgen zonder dat je dat direct aan iets merkt.
Denk aan een lekkende verstuiver die langzaamaan je motorolie doet vervangen voor diesel met een kapotte turbo of erger als gevolg.
--
De E46 mocht voor APK, een versleten fuseekogel linksvoor. Ik heb gekozen voor een draagarm van Moose.
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de spoorstang linksvoor en wiellager rechtsvoor te vervangen.
- knip -
Ik gaf het in de huiskamer ook al aan, ik heb geen ervaring met deze auto's specifiek, maar het klinkt als een probleem in de koud-loop (voor de lambda's goed op temperatuur zijn), en dat zou suggereren dat je luchtmassameter of de temp. sensor in je motor niet goed meer zou zijn.FabianGTI schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:55:
[...]
Ik heb de 325i
Geluid gaat niet weg als ik de koppeling intrap of een bocht doorga
Het is alleen met koud weer tijdens het optrekken, zodra de motor heel iets warm is is het geluid weg en heb ik nergens meer last van, in de zomer bij een koude motor ook geen last gehad
Starten gaat eigenlijk prima, daar heb ik nooit problemen mee
Nou is het wel dat ik de laatste tijd veel korte stukken heb gereden, vanaf m'n huis naar het werk is het 22 km enkele reis en naar de brandweer kazerne is het maar 800 meter (ja, ook dat gaat met de auto)
[...]
Hmm, maar met de ophang rubbers zou het geluid toch altijd aanwezig moeten zijn, en niet alleen bij een hele koude motor?
Maar krijg je geen storingsmelding? Want dat is dan wel raar... Zelfs mijn antieke E36 geeft een storingsmelding als één bobine of bougie het niet helemaal lekker doet, laat staan als hij überhaupt niet meer boven de 1500 toeren zou komen.
Sterk schudden doet mij trouwens wel denken aan een bougie, bobine of injector die het niet goed doet. Ruikt de auto naar benzine als hij slecht draait? Zo nee, dan verdenk ik haast een injector, doet hij dat wel, dan zal het eerder een bougie of bobine zijn.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Hehe, we praten lekker langs elkaar heen, had net geantwoord in HKdeepbass909 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:15:
[...]
Ik gaf het in de huiskamer ook al aan, ik heb geen ervaring met deze auto's specifiek, maar het klinkt als een probleem in de koud-loop (voor de lambda's goed op temperatuur zijn), en dat zou suggereren dat je luchtmassameter of de temp. sensor in je motor niet goed meer zou zijn.
Maar krijg je geen storingsmelding? Want dat is dan wel raar... Zelfs mijn antieke E36 geeft een storingsmelding als één bobine of bougie het niet helemaal lekker doet, laat staan als hij überhaupt niet meer boven de 1500 toeren zou komen.
Sterk schudden doet mij trouwens wel denken aan een bougie, bobine of injector die het niet goed doet. Ruikt de auto naar benzine als hij slecht draait? Zo nee, dan verdenk ik haast een injector, doet hij dat wel, dan zal het eerder een bougie of bobine zijn.
Bougies en bobines zijn afgelopen zomer (7000 km geleden) vervangen aangezien er toen een bobine kapot was, dat gaf hij overigens wel gewoon aan
Een injector lijkt me dat hij er dan ook last van heeft bij een warme motor, maar als de motor maar heel iets warm is loopt hij weer mooi regelmatig
Er is ook geen benzinelucht te ruiken in de auto
Wat ik zelf zat te denken is dat ik de laatste tijd veel korte afstanden heb gereden, misschien dat het met de hoge luchtvochtigheid een nadelig effect geeft
Ik zal ook nog eens de auto uitlezen om te kijken of de lmm en/of temp sensor het wel goed doen
Een injector kan ook moeilijk doen bij een koude motor. Een injector kan ruwweg 2 soorten storingen krijgen, namelijk lekken of juist gesloten blijven. Lekken wordt meestal erger als de motor warmer wordt (wat zich uit in een steeds verder negatief wordende lange termijn fuel trim in een poging het benzine overschot te compenseren).
Als er wat vuiligheid in is komen te zitten die plakkerig is, is het probleem juist bij koud weer aanwezig. Zodra het warmer wordt, neemt de plakkerigheid af en werkt de injector weer.
Ik heb bij mijn M52 heel af en toe dat één bougie/bobine niet direct goed werkt na het starten (de laatste keer gaf de ECU nr 4 aan dit is een verkapte notitie voor als het weer gebeurt en ik niet meer weet welke het was
Jouw klacht lijkt ook op een cilinder te duiden die het niet doet. Als er maar één cilinder niet werkt, kan dat eigenlijk maar een paar dingen zijn, namelijk:
[list=1]• Compressieverlies
• ontsteking
• brandstofinjectie
1 kan je wel uitsluiten (dan zou je het probleem houden, ook bij een warme motor), 2 en 3 zijn eigenlijk alleen vast te stellen door te testen.
Ik vind het wel vreemd dat je ECU niks lijkt te registreren. Mijn antieke ECU gooit gelijk een misfire erin zodra één van de cilinders om wat voor reden het niet helemaal goed doet. Maar, en dat gaat bij jou met het uitlezen wellicht fout, die fout is na één of twee keer succesvol opnieuw starten ook weer gewist. Ik lees mijn ECU permanent uit, dus als er ook maar iets niet lekker gaat, kan ik direct de storing opvragen.
Een BMW 114i (BY2013) met 78dKM op de teller. In deze BMW ligt hetzelfde 1.6L blok als in de 116i en 118i alleen is deze geknepen voor de 20%. Je kan ervoor kiezen om - middels chiptuning - te gaan van 102PK naar 150PK of 220PK (+118PK). Dit kan allemaal middels andere software (ECU). Dit ga ik overwegen!
En ik moet toegeven, het is toch wel een flinke upgrade. Je voelt dit aan alles. Solide, degelijk. Ik heb het gevoel alsof dit over 200.000km nog exact hetzelfde voelt.
Bij 't ophalen was de auto vies. Heel vies. Ik ben dus gelijk naar de vertrouwde wasbox gereden en heb de auto met een hogedruk reiniger, spons en shampoo goed onder handen genomen. En ja, dan komt alles aan het licht. Steenslag, 102938438x vliegjes op de bumper en krasjes rondom. Tevens was de lak een beetje 'dof'.
Enfin, toen de auto schoon en droog was kon er wax overheen (Poor boys bla bla) en dat deed 'm goed. Aanschouw de foto's:

Een greep uit de optielijst:
Keyless Go
Xenon koplampen
licht/regensensor
Lederen sportstoelen
M-pakket (exterieur, deurlijsten etc etc)
Schuif/kanteldak
etc
Weet iemand een betaalbaar adresje voor een BMW Y kabel voor de iPhone 6s (lightning)? Ik kan nu geen muziek afspelen vanaf de iPhone en die kabels zijn godsgruwelijk duur.
[ Voor 17% gewijzigd door Idutchman op 17-02-2016 15:15 ]
[ Voor 7% gewijzigd door ETzPliskin op 18-02-2016 09:08 ]
Ik ben iemand die extreem zuinig is en mijn vorige auto heb ik elke week met de hand gewassen (had nog nooit een wasstraat gezien?). Dit ga ik dus doen.MrFl0ppY schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:14:
Nette auto! Mijn advies, laat hem een keer goed onderhanden nemen en polijsten. En dan niet meer door de wasstraat. Dan blijft de (uiterst gevoelige) zwarte lak mooi.
Ik heb begin maart een afspraak staan met www.detailing.nl. Deze man levert echt grandioos werk!
Plaats sleutel, start de motor, houd de koppeling ingedrukt, zet de motor uit en verwijder de sleutel (netjes, geen force-pull), start de motor.
Wegrijden heb ik niet geprobeerd. Deuren openen en / of sluiten lijkt niet uit te maken zolang de koppeling ingedrukt blijft.
- knip -
Feli met de F20! Mooie wagen[b]Idutchman schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:02:
Weet iemand een betaalbaar adresje voor een BMW Y kabel voor de iPhone 6s (lightning)? Ik kan nu geen muziek afspelen vanaf de iPhone en die kabels zijn godsgruwelijk duur.
Wat betreft die Y-kabel. Check even of je achterin (onder de bodem van je kofferbak) een 'combox' hebt liggen. Indien dit het geval is, kun je eenvoudig de '6NS' optie erin coderen (je hebt er wrs de 6NH-optie in zitten als je bluetooth hebt). Dan heb je zowel dual-bluetooth als iPod/iPhone ondersteuning middels de standaard lightning-kabel (die je in de USB stopt).
Ga voor 200pk/300NM; de rest is overkill.Idutchman schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:02:
Ik kan me ook melden met een BMW. Sinds gisteren 16-02 een Renault Mégane omgewisseld voor dit:
Een BMW 114i (BY2013) met 78dKM op de teller. In deze BMW ligt hetzelfde 1.6L blok als in de 116i en 118i alleen is deze geknepen voor de 20%. Je kan ervoor kiezen om - middels chiptuning - te gaan van 102PK naar 150PK of 220PK (+118PK). Dit kan allemaal middels andere software (ECU). Dit ga ik overwegen!
En ik moet toegeven, het is toch wel een flinke upgrade. Je voelt dit aan alles. Solide, degelijk. Ik heb het gevoel alsof dit over 200.000km nog exact hetzelfde voelt.
Bij 't ophalen was de auto vies. Heel vies. Ik ben dus gelijk naar de vertrouwde wasbox gereden en heb de auto met een hogedruk reiniger, spons en shampoo goed onder handen genomen. En ja, dan komt alles aan het licht. Steenslag, 102938438x vliegjes op de bumper en krasjes rondom. Tevens was de lak een beetje 'dof'.
Enfin, toen de auto schoon en droog was kon er wax overheen (Poor boys bla bla) en dat deed 'm goed. Aanschouw de foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Een greep uit de optielijst:
Keyless Go
Xenon koplampen
licht/regensensor
Lederen sportstoelen
M-pakket (exterieur, deurlijsten etc etc)
Schuif/kanteldak
etc
Belangrijk is dat de koppelkromme wat voller wordt.
In BE is er een echte BMW specialist die echt met passie aan BMW's werkt.
Enkel en alleen daar zou ik een BMW laten "mappen"
iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Aries.Mu schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:06:
[...]
Ga voor 200pk/300NM; de rest is overkill.
Belangrijk is dat de koppelkromme wat voller wordt.
In BE is er een echte BMW specialist die echt met passie aan BMW's werkt.
Enkel en alleen daar zou ik een BMW laten "mappen"
BR Performanceroyalt123 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:08:
Wie is het dan in België :-) ik heb 116i momenteel en wil ook hetzelfde doen maar pas na 2 jaar garantie ^_^
[...]
Hier ook een F20 116i en sneller is altijd leuk/handig op sommige momenten.
Maar het valt me vooral op dat het verbruik zo stijgt vanaf 120/125 km/h, terwijl ik juist graag 135/140 rijdt.
Iemand enig idee of het veel scheelt als de auto 'makkelijker' die snelheden rijdt?
Op Spritmonitor zit er in ieder geval bijna geen verschil tussen de 118i en de 116i.
Laat ik nou net vanmiddag voor €73,- dat kabeltje bij de BMW dealer gehaald hebben. Waar ze overigens onwijze eikels zijn, maar goed. Dat terzijde.nl.mark schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:57:
[...]
Feli met de F20! Mooie wagen
Wat betreft die Y-kabel. Check even of je achterin (onder de bodem van je kofferbak) een 'combox' hebt liggen. Indien dit het geval is, kun je eenvoudig de '6NS' optie erin coderen (je hebt er wrs de 6NH-optie in zitten als je bluetooth hebt). Dan heb je zowel dual-bluetooth als iPod/iPhone ondersteuning middels de standaard lightning-kabel (die je in de USB stopt).
Zou hem terugbrengen en optie erin laten coderen voor een paar tientjes.Idutchman schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:54:
[...]
Laat ik nou net vanmiddag voor €73,- dat kabeltje bij de BMW dealer gehaald hebben. Waar ze overigens onwijze eikels zijn, maar goed. Dat terzijde.
€73,- voor een kabeltje?Idutchman schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:54:
[...]
Laat ik nou net vanmiddag voor €73,- dat kabeltje bij de BMW dealer gehaald hebben. Waar ze overigens onwijze eikels zijn, maar goed. Dat terzijde.
Je moet er wat voor over hebben om een Apple gebruiker te mogen zijn. Whahaha
Fixed thatMrFl0ppY schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:32:
Je moet er wat voor over hebben om een Apple gebruiker BMW rijder te mogen zijn. Whahaha
Bij de stealer betaal je echt overal de hoofdprijs voor.
On-ge-loof-lijk! Maar goed, het zij zo. En dan krijg je nog een kabeltje van nog geen 20cm..Impry schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:03:
[...]
Fixed that
Bij de stealer betaal je echt overal de hoofdprijs voor.
Oftewel, ik moet 'm nu even gaan verlengen oid want dit is amper bruikbaar.
Ik kan me wel inbeelden dat met meer vermogen, minder verbruik geeft op 130-140 km/u.
Gemiddeld haal ik 7L en bij sportiever rijgedrag gaat richting 8 L/100. (veel binnenwegen)
Men auto is nog maar 3 maand oud dus nog minstens anderhalfjaar wachten met chiptuning
Impry schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:48:
Heeft iemand ervaring(en gelezen) met het verbruik na zo'n 116i chipbeurt zoals bij BR?
Hier ook een F20 116i en sneller is altijd leuk/handig op sommige momenten.
Maar het valt me vooral op dat het verbruik zo stijgt vanaf 120/125 km/h, terwijl ik juist graag 135/140 rijdt.
Iemand enig idee of het veel scheelt als de auto 'makkelijker' die snelheden rijdt?
Op Spritmonitor zit er in ieder geval bijna geen verschil tussen de 118i en de 116i.
Flapmo schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:47:
De bijbehorende storing was "Afstelling nulhoeveelheid injector" foutief voor injectoren cilinder 3, 4 en 1. Er branden geen lampjes in dashboard.
Afstelling nulhoeveelheid injector is exact wat dat betekent. Hij kan zijn minimale inspuit aansturing niet vinden, dus een fout. Dus hij zal nu of teveel (meer CO) of te weinig pilot (meer NOX, luidere verbranding) maken.Raymond P schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:43:
Even bellen met een andere diesel expert lijkt mij. "Afstelling nulhoeveelheid injector" klinkt als lekken, maar dar is giswerk voor mij.
De vraag is vooral: nuldetectie door snelheid of door klopdetectie. Ingeval van snelheid kan het zijn dat je vliegwiel versleten is. In het geval van klopdetectie is de klopsensor verdacht (goed aangedraaid
Het is in elk geval is het rijden met vertrimde injector niet echt goed. De cilinder balancing werkt niet meer naar behoren, afhankelijk van de strategie kan je nu ook minder koppel hebben per cilinder met als gevolg meer koppelpieken op het vliegwiel. Je kan olieverdunning krijgen,..
[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 18-02-2016 12:46 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Dit topic is gesloten.