Het grote BMW-topic #13 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 116 Laatste
Acties:
  • 753.917 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Iemand ervaring met het zelf vervangen van de remblokken + schijven van een F20? Met name hoe de boardcomputer weer te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 18:14

Typhone

Who Dares Wins

Na 6 weken afwezigheid is hij weer terug. Volledig gespoten, sierlijsten vernieuwd, nieuwe bumpers voor + achter, emblemen vernieuwd. Tevens een F-series antennesysteem erin gebouwd waardoor de radio inclusief DAB+ nu eindelijk fatsoenlijk werken met het NBT systeem.

BMW 530

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 16:30

Toff

FP ProMod
Anoniem: 699209 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 22:20:
Iemand ervaring met het zelf vervangen van de remblokken + schijven van een F20? Met name hoe de boardcomputer weer te resetten.
Ach, leven en laten leven, zeg ik dan maar. Heb zelf mijn dealer een flinke poot uitgetrokken bij de laatste aankoop/inruil (verkoper is er nog geruime tijd mee gepest), dus het is niet onlogisch om voor het normale, kleine, onderhoud een beroep op hen te doen. Vroeger "langs de stoeprand" voldoende (asbesthoudende) remsystemen gerepareerd om de voor- en nadelen nu te kunnen afwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-05 15:11

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

fsfikke schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:05:
[...]

Kijk zo hoort het, eerste zonnetje en meteen het dak er af d:)b
Hier was het dit weekend ook mooi dus een ritje door de Alpen gemaakt (Stukje van de Deutsche Alpenstraße gereden). Op de heenweg stikte het van de Hollanders die met hun volgepropte Outlander PHEV'jes richting wintersport gingen... Lekker tussendoor gezoefd met het dakje open :P Ook met 3 graden prima te doen dakzij het zonnetje en de Air Collar :*)

<snip>
Zoeken ze bij BMW nog een IT'er? :+

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nee maar deze IT'r zoek wel een BMW ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:57

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

wjjkoevoets schreef op maandag 29 februari 2016 @ 01:08:
[...]

Zoeken ze bij BMW nog een IT'er? :+
Ik zou het ook wel willen :+

Maar die verhuis, en de taalbarrière...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
ETzPliskin schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:48:
[...]

Ik zou het ook wel willen :+

Maar die verhuis, en de taalbarrière...
Niet te vergeten, de eeuwige discussie over staand of zittend plassen daar.
Al heb je sinds kort het recht te blijven staan...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toff schreef op zondag 28 februari 2016 @ 23:54:
[...]

Ach, leven en laten leven, zeg ik dan maar. Heb zelf mijn dealer een flinke poot uitgetrokken bij de laatste aankoop/inruil (verkoper is er nog geruime tijd mee gepest), dus het is niet onlogisch om voor het normale, kleine, onderhoud een beroep op hen te doen. Vroeger "langs de stoeprand" voldoende (asbesthoudende) remsystemen gerepareerd om de voor- en nadelen nu te kunnen afwegen...
+500 euro voor iets wat een uur werk is en de onderdelen zo'n 150 euro online kosten (Bosch of een ander A merk) is mij echt te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 10:32
De CCV + slangen en andere kleine benodigdheden zijn besteld. Dit weekend gaat het erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 16:30

Toff

FP ProMod
Anoniem: 699209 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:57:
[...]
+500 euro voor iets wat een uur werk is en de onderdelen zo'n 150 euro online kosten (Bosch of een ander A merk) is mij echt te gortig.
Als de dealer zo'n 300 euro arbeidsloon rekent, zie ik het jou niet zo snel in een uurtje doen, maar ik wens je veel succes en al doende leert men. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toff schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:13:
[...]

Als de dealer zo'n 300 euro arbeidsloon rekent, zie ik het jou niet zo snel in een uurtje doen, maar ik wens je veel succes en al doende leert men. ;)
Het is natuurlijk een combinatie van factoren. Ten eerste rekent de dealer ongeveer het dubbele voor de materialen en daardoor blijft er nog maar anderhalf uur aan arbeidsloon over. Anderhalf uur doen ze er natuurlijk niet over, maar als je alle units optelt (op de brug 5 min, wielen eraf 5 minuten, wiel erop 5 minuten, doosje uitpakken 5 min, enzonvoorts) dan zal het volgens het systeem wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

INPA geeft aan dat 5 van de 6 gloeibougies niet meer goed werken. Als ik op internet kijk zie ik (voor mijn 535d E61 pre LCI) een aantal merken met aardig wat prijsverschil. Zit er nog veel kwaliteitsverschil tussen merken als FEBI, BERU, NGK en BOSCH? Of maakt dat eigenlijk niet heel erg uit?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

SgtPoen schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:54:
De CCV + slangen en andere kleine benodigdheden zijn besteld. Dit weekend gaat het erin.
Toch moet je niet te lang blijven rijden met je huidige olie. Via de CCV komt er hoe dan ook water in de olie en met zoveel mayo zal je huidige olie behoorlijk vervuild zijn. Dan kan je echt beter nu aftappen en goedkope 5w30 erin gooien en over 5dkm weer goede (en daarmee ook effectief een flush doen), dan nu door blijven rijden met je oude olie. Het zou zonde zijn al het werk als over een half jaar het spul weer vol zit omdat je met vervuilde, natte olie door bent blijven rijden.

Voor de kosten hoef je het echt niet te laten, bij Winparts haal je 5 liter eigen merk voor minder dan 3 tientjes en Castrol Magnatec (wat gewoon A-kwaliteit is, ik rij met 10w40 Magnatec als reguliere olie) voor ook maar €38 (zit op het moment 57% korting op).

@fsfikke
Mag ik jaloers zijn... Niet zozeer over je auto (ik ben en blijf een E36 liefhebber), maar wel om nu al open te kunnen rijden... Hier heb ik namelijk geen stoelverwarming en m'n kap trekt het echt niet om met deze temperaturen geopend te worden...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:03

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:34:
[...]

Toch moet je niet te lang blijven rijden met je huidige olie. Via de CCV komt er hoe dan ook water in de olie en met zoveel mayo zal je huidige olie behoorlijk vervuild zijn. Dan kan je echt beter nu aftappen en goedkope 5w30 erin gooien en over 5dkm weer goede (en daarmee ook effectief een flush doen), dan nu door blijven rijden met je oude olie. Het zou zonde zijn al het werk als over een half jaar het spul weer vol zit omdat je met vervuilde, natte olie door bent blijven rijden.
Het water is zo uit de olie als de motor warmloopt. Motorolie wordt ruim boven de 100 graden dus dat water dampt er zo uit. Er komt continu water in je olie vanwege condens (motor opwarmen/afkoelen).
Ook hoeft de olie an sich niet vervuild zijn. Die mayo is olie+water, niets anders.. Het blijft bovenin zitten omdat het kleeft, en bovenin wordt je motor niet warm genoeg (want korte stukjes, de oorzaak van het probleem).

Neemt niet weg dat olie+filter verversen nooit kwaad kan.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:03:
[...]

Het water is zo uit de olie als de motor warmloopt. Motorolie wordt ruim boven de 100 graden dus dat water dampt er zo uit. Er komt continu water in je olie vanwege condens (motor opwarmen/afkoelen).
Ook hoeft de olie an sich niet vervuild zijn. Die mayo is olie+water, niets anders.. Het blijft bovenin zitten omdat het kleeft, en bovenin wordt je motor niet warm genoeg (want korte stukjes, de oorzaak van het probleem).

In basis heb je gelijk, bij perfecte destillatie zou inderdaad boven de 100 graden het water moeten verdampen. Maar omdat dit geen gecontroleerd proces is in een automotor, zou ik er niet op vertrouwen. Ik weet ook niet in hoeverre de olie of additieven ontleden of polymeriseren in aanwezigheid van water. En dan kan de extra hoeveelheid waar we het hier over hebben, genoeg zijn (bij deze hoeveelheid mayo zou het me niks verbazen dat er druppels water zichtbaar zijn in de motor).

Of te wel, teveel onzekerheden om met een beperkt bedrag van 5 tientjes aan nieuwe olie en filters te gokken.

Laat ik het anders stellen, er is een reden dat mijn motorblok met 320dkm nog zo schoon is van binnen ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Mannen, ik ben in de running voor een nieuwe auto. En ik ben aan het kijken naar een F30 Diesel. Nou wil ik graag automaat blijven rijden maar ik hoor over versnellingsbak revisie elke 200.000km. Weten jullie hier toevallig meer over?

Normaal rijd ik lease auto's dus heb ik hier geen last van ;) Maar de auto die ik nu privé wil gaan kopen zal een 100.000 op de teller hebben en zet ik in 3 jaar op de 300.000 dus die revisie kan duur worden en zou ik in mijn berekeningen moeten opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Versnellingsbakrevisie hoeft alleen als ie stuk is. De olie in de versnellingsbak moet af en toe vernieuwd worden en evt een flush na verloop van tijd, maar dit wordt meestal niet gedaan omdat de BMW dealer stelt dat de bakken onderhoudsvrij zijn. Als je dit af en toe doet, blijft zo'n automaat het veel langer doen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

noes schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:33:
Versnellingsbakrevisie hoeft alleen als ie stuk is. De olie in de versnellingsbak moet af en toe vernieuwd worden en evt een flush na verloop van tijd, maar dit wordt meestal niet gedaan omdat de BMW dealer stelt dat de bakken onderhoudsvrij zijn. Als je dit af en toe doet, blijft zo'n automaat het veel langer doen.
Als het een ZF-bak is, kan je bovendien tegenwoordig in Nederland terecht voor een goede beurt en anders net over de grens in Duitsland. Dan wordt de bak echt goed gespoeld en nagekeken.

BMW claimt dat wel meer onderhoudsvrij is (zoals mijn stuurbekrachtiging), maar dat is onderhoudsvrij zolang garantie en regulier onderhoud via de dealer lopen. Gemiddeld genomen moet alles waar een vloeistof in zit na 150.000 - 200.000km wel een keer ververst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
mr_petit schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:03:
[...]

Koelvloeistof/lekke koppakking is dus geen optie/mogelijke oorzaak?
De mayo is dan nog steeds olie+water, maar glycol die niet verdampt lijkt mij toch wel een aardige vervuiling.

Water in combinatie met verbrandingsgassen leidt tot zwavelzuur, minder smering en eet rubbers en additieven.
(Afaik is de zuurheid van olie ook de enige echte dead giveaway dat je echt moet gaan verversen.)

Dat de CCV zijn werk niet doet lijkt mij duidelijk (weekend schoon rijden, maandag sludge hebben), maar de oorzaak kan imo ook ergens anders liggen.
Ik kan trouwens geen posts vinden van SgtPoen betreft vloeistofverbruik of hoe lang dit al speelt.

Na alle olie gerelateerde problemen die ik met auto's om mij heen en zelf ervaren heb denk ik wel twee keer na voordat ik beslis de olie niet te verversen als deze niet optimaal is. Olie is zo ontzettend goedkoop vergeleken met reparaties.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Raymond P schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:16:
[...]

De mayo is dan nog steeds olie+water, maar glycol die niet verdampt lijkt mij toch wel een aardige vervuiling.

Water in combinatie met verbrandingsgassen leidt tot zwavelzuur, minder smering en eet rubbers en additieven.
(Afaik is de zuurheid van olie ook de enige echte dead giveaway dat je echt moet gaan verversen.)

Dat de CCV zijn werk niet doet lijkt mij duidelijk (weekend schoon rijden, maandag sludge hebben), maar de oorzaak kan imo ook ergens anders liggen.
Ik kan trouwens geen posts vinden van SgtPoen betreft vloeistofverbruik of hoe lang dit al speelt.

Na alle olie gerelateerde problemen die ik met auto's om mij heen en zelf ervaren heb denk ik wel twee keer na voordat ik beslis de olie niet te verversen als deze niet optimaal is. Olie is zo ontzettend goedkoop vergeleken met reparaties.
Toen ik zaterdag na een lang stuk rijden de slang naar de Vanos los haalde en de oliedop eraf haalde zat er alsnog super veel sludge. Dus die CCV is sowieso kapot. KVS vebruik had ik wel een beetje maar dat was de sensor die net na je radiator zit en de kvs dop lekte een beetje. Als zaterdag alles goed gaat kijk ik het nog heel even aan met de olie die erin zit. Op de dipstick zie ik geen sporen van mayo, mijn vermoeden is dat het alleen in het CCV systeem zelf zit en natuurlijk de aansluitpunten op diverse punten van het blok zelf. Ik denk dat ik dan volgend weekend of de week erop de olie ververs voor een basis olie t/m de echte wissel. Neem aan dat ik allebei de keren gewoon een nieuw filter erin doe?

[ Voor 5% gewijzigd door SgtPoen op 02-03-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:03
noes schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:33:
Wat onzin is vanuit de BMW dealer, want als je het aan de fabrikant (ZF) vraagt dan raden ze je aan om elke 80.000-120.000 km de automaat een onderhoudsbeurt te geven. Hierbij vervangen ze dan de olie, filters, kleine onderdeeltjes, etc. Ook spuiten ze met behulp van perslucht de hele bak schoon (en gebruiken geen schoonmaakmiddel, wat veel bedrijven wel doen).
deepbass909 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:38:
[...]

Als het een ZF-bak is, kan je bovendien tegenwoordig in Nederland terecht voor een goede beurt en anders net over de grens in Duitsland. Dan wordt de bak echt goed gespoeld en nagekeken.
Klopt, in Delfgauw zitten ze, vlak naast de A13. Ik ben er in de kerstvakantie geweest en het is erg makkelijk bereikbaar. Ook is het personeel erg vriendelijk en deskundig, prima plek om je automaat te laten doen.
Tylen schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:27:
Mannen, ik ben in de running voor een nieuwe auto. En ik ben aan het kijken naar een F30 Diesel. Nou wil ik graag automaat blijven rijden maar ik hoor over versnellingsbak revisie elke 200.000km. Weten jullie hier toevallig meer over?

Normaal rijd ik lease auto's dus heb ik hier geen last van ;) Maar de auto die ik nu privé wil gaan kopen zal een 100.000 op de teller hebben en zet ik in 3 jaar op de 300.000 dus die revisie kan duur worden en zou ik in mijn berekeningen moeten opnemen.
Zie stukje tekst hierboven, elke 80.000-120.000 km standaard onderhoud dus. Voor de 8HP45 die waarschijnlijk in de F30 zit (wel in mijn F20 120d in ieder geval) kost dit wel €650,- en €730,- als je de bak ook met olie laat spoelen. Ik wist dit zelf niet van tevoren (want de BMW dealer zei dat de automaat onderhoudsvrij was) dus dit was even een nare verrassing toen ik mijn auto 5 maanden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Bedankt mannen voor de info. Ik ga zo'n 60K per jaar rijden en waarschijnlijk zal deze beurt gelijk nodig zijn (want ik zal de auto kopen met tussen de 100-150K km) maar dan kan ik er rekening mee houden. 730 euro is beter in te calculeren dan 2500 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
Tylen schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:07:
Bedankt mannen voor de info. Ik ga zo'n 60K per jaar rijden en waarschijnlijk zal deze beurt gelijk nodig zijn (want ik zal de auto kopen met tussen de 100-150K km) maar dan kan ik er rekening mee houden. 730 euro is beter in te calculeren dan 2500 ;)
Let er ook op dat, mocht je een diesel kopen (wat ik wel verwacht met een dergelijk hoog kilometrage per jaar) het roetfilter rond de 150.000-200.000 km vervangen moet worden. Naar wat ik heb gehoord is dat een duur geintje (ongeveer €1500). Verder is het een aanrader om de auto uit Duitsland te importeren, meer features voor minder geld. Ik heb het zelf ook gedaan en het heeft me een veel luxere auto opgeleverd voor veel minder geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

SgtPoen schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:44:
[...]

Toen ik zaterdag na een lang stuk rijden de slang naar de Vanos los haalde en de oliedop eraf haalde zat er alsnog super veel sludge. Dus die CCV is sowieso kapot. KVS vebruik had ik wel een beetje maar dat was de sensor die net na je radiator zit en de kvs dop lekte een beetje. Als zaterdag alles goed gaat kijk ik het nog heel even aan met de olie die erin zit. Op de dipstick zie ik geen sporen van mayo, mijn vermoeden is dat het alleen in het CCV systeem zelf zit en natuurlijk de aansluitpunten op diverse punten van het blok zelf. Ik denk dat ik dan volgend weekend of de week erop de olie ververs voor een basis olie t/m de echte wissel. Neem aan dat ik allebei de keren gewoon een nieuw filter erin doe?
Altijd het filter ook vervangen er als verse olie in gaat, anders neem je de oude vervuiling gewoon weer mee de motor in.

Als je niet regelmatig koelvloeistof hoeft bij te vullen, heb je geen lek. Omdat het een druksysteem is, ben je bij een lek heel snel heel veel kwijt, en loopt je verbruik bij een klein lekje al snel naar een liter per 10000 km.

Als je de CCV gaat vervangen, demonteer ook even je peilstokbuis. De olie van de CCV wordt daarin geloosd en deze kan verstopt raken door sludge of mayo. Vervang alles vóór je de olie ververst, want je loopt het risico dat vuil via de peilstok in het carter komt. Het is zonde als dat in je verse, schone olie komt (even los van de mogelijke schades die erdoor kunnen ontstaan).
AlexV schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:04:
[...]

Wat onzin is vanuit de BMW dealer, want als je het aan de fabrikant (ZF) vraagt dan raden ze je aan om elke 80.000-120.000 km de automaat een onderhoudsbeurt te geven. Hierbij vervangen ze dan de olie, filters, kleine onderdeeltjes, etc. Ook spuiten ze met behulp van perslucht de hele bak schoon (en gebruiken geen schoonmaakmiddel, wat veel bedrijven wel doen).

[...]

Klopt, in Delfgauw zitten ze, vlak naast de A13. Ik ben er in de kerstvakantie geweest en het is erg makkelijk bereikbaar. Ook is het personeel erg vriendelijk en deskundig, prima plek om je automaat te laten doen.
[...]

Zie stukje tekst hierboven, elke 80.000-120.000 km standaard onderhoud dus. Voor de 8HP45 die waarschijnlijk in de F30 zit (wel in mijn F20 120d in ieder geval) kost dit wel €650,- en €730,- als je de bak ook met olie laat spoelen. Ik wist dit zelf niet van tevoren (want de BMW dealer zei dat de automaat onderhoudsvrij was) dus dit was even een nare verrassing toen ik mijn auto 5 maanden had.
Precies, BMW claimt dat van mijn versnellingsbak, diff en stuurbekrachtiging de olie ook nooit vervangen hoeft te worden... Ik kan je zeggen dat na 18 jaar/300.000km deze vloeistoffen echt wel zwart zijn en verre van optimaal nog werken... Alleen het diff moet nu nog gedaan worden (ik krijg de olie er nog niet in... de vulplug zit bijna onbereikbaar...). Jammer genoeg heb ik alleen bij de stuurbekrachtiging niet alle oude vloeistof eruit gekregen, waardoor de mooie, rode verse vloeistof binnen een paar tellen alweer lekker grijs was. Maar goed, van de 1,1 liter die erin zou zitten, is nu 900 ml nieuwe, schone vloeistof. Dus eventuele verontreinigingen zijn lekker verdund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
deepbass909 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:20:
[...]

Altijd het filter ook vervangen er als verse olie in gaat, anders neem je de oude vervuiling gewoon weer mee de motor in.

Als je niet regelmatig koelvloeistof hoeft bij te vullen, heb je geen lek. Omdat het een druksysteem is, ben je bij een lek heel snel heel veel kwijt, en loopt je verbruik bij een klein lekje al snel naar een liter per 10000 km.

Als je de CCV gaat vervangen, demonteer ook even je peilstokbuis. De olie van de CCV wordt daarin geloosd en deze kan verstopt raken door sludge of mayo. Vervang alles vóór je de olie ververst, want je loopt het risico dat vuil via de peilstok in het carter komt. Het is zonde als dat in je verse, schone olie komt (even los van de mogelijke schades die erdoor kunnen ontstaan).
Die peilstok gaat ook los ja. Heb daar ook een o-ring voor besteld. Verder ook een mooi moment om de gasklep en stationair regelaar schoon te maken. DISA haal ik er ook vanaf om te controleren hoe die eraan toe is en om te kijken of er olie in mijn inlaatspruitstuk is gekomen door bijv. de kapotte CCV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:03

mr_petit

opperprutser

Raymond P schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:16:
[...]

Ja dat is altijd een mogelijke oorzaak, maar dan helpt een oliebeurtje natuurlijk ook niet.
Doorgaans geeft een lekke koppakking aanzienlijke rookwolken in het uitlaatgas. Meestal zijn die symptomen zelfs voor een leek wel te herkennen. Je kan het vaak ook ruiken.
Een koppakkingslek tussen olie en waterkanaal is zeldzaam, maar ook dat zou dus voor òf aanzienlijk olieverbruik, òf aanzienlijk kvs verbruik leiden.
Ja klopt (deels). Maar zoals ik al zei: water onstaat continu in je oliecircuit. tgv condensatie. Je carter krijgt continu lucht van buiten en dat condenseert als de motor koud wordt.
Warmt je motor weer op, dan verdampt het water, een deel van dat water wordt naar je inlaat gezogen, en als de motor stopt, wordt er weer lucht het carter ingezogen vanuit je inlaat, met als resultaat condens als je motor afkoelt.
Ik vraag me af of de zuurtegraad van de olie komt van zwavelzuur wat kan ontstaan bij verbranding van zwavelhoudende brandstoffen. Ik denk zelf dat het eerder bijv. carbonzuren zijn als resultaat van verransing/veroudering van olie
Volgens mij kampen vooral diesels in bepaalde gebieden en motoren die op stookolie lopen (schepen, generatoren) met zwavelzuurproblemen. In europa zit volgens mij echt nauwelijks zwavel in brandstof.
Maar ik zie de schade via m'n werk wel zo nu en dan, vooral op sproeiringen van uitlaatsystemen van schepen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 02-03-2016 15:54 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

AlexV schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:20:
[...]

Let er ook op dat, mocht je een diesel kopen (wat ik wel verwacht met een dergelijk hoog kilometrage per jaar) het roetfilter rond de 150.000-200.000 km vervangen moet worden. Naar wat ik heb gehoord is dat een duur geintje (ongeveer €1500). Verder is het een aanrader om de auto uit Duitsland te importeren, meer features voor minder geld. Ik heb het zelf ook gedaan en het heeft me een veel luxere auto opgeleverd voor veel minder geld :)
Thanks.

Ja ik ben aan het shoppen in Duitsland. Alleen zijn daar de Prof (NBT) schermen lastiger te vinden. En die retrofitten is best een duur geintje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtPoen
Met alle olie comments heb ik toch maar olie en een filter kit ingekocht. Gewoon Winparts huismerk olie om toch maar schone olie te hebben na de CCV installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door SgtPoen op 03-03-2016 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:54:
[...]

Thanks.

Ja ik ben aan het shoppen in Duitsland. Alleen zijn daar de Prof (NBT) schermen lastiger te vinden. En die retrofitten is best een duur geintje.
Hoe importeren jullie auto's uit Duitsland? Overal zie ik op google van die bedrijven die auto's voor iemand kan importeren, met allerlei importpakketten. Voor mij lijkt dit op een of andere manier toch niet betrouwbaar. Maar dat kan ook zijn dat ik een schimmig beeld heb van de automobielen sector.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:49
ReseT schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:06:
[...]

Hoe importeren jullie auto's uit Duitsland? Overal zie ik op google van die bedrijven die auto's voor iemand kan importeren, met allerlei importpakketten. Voor mij lijkt dit op een of andere manier toch niet betrouwbaar. Maar dat kan ook zijn dat ik een schimmig beeld heb van de automobielen sector.
exportkenteken en 1dags verzekering regelen in dld. Dan naar de rdw voor een kenteken en het aftikken van de BPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:47:
[...]

Ja dat is altijd een mogelijke oorzaak, maar dan helpt een oliebeurtje natuurlijk ook niet.
Doorgaans geeft een lekke koppakking aanzienlijke rookwolken in het uitlaatgas. Meestal zijn die symptomen zelfs voor een leek wel te herkennen. Je kan het vaak ook ruiken.
Een koppakkingslek tussen olie en waterkanaal is zeldzaam, maar ook dat zou dus voor òf aanzienlijk olieverbruik, òf aanzienlijk kvs verbruik leiden.
Volgens mij zijn lekken tussen olie- en waterkanalen zelfs alleen voorbehouden aan bepaalde motoren die specifiek daar een zwak punt hebben (en waarvan het dus ook wel bekend is dat het op kant treden).
[...]

Ja klopt (deels). Maar zoals ik al zei: water onstaat continu in je oliecircuit. tgv condensatie. Je carter krijgt continu lucht van buiten en dat condenseert als de motor koud wordt.
Warmt je motor weer op, dan verdampt het water, een deel van dat water wordt naar je inlaat gezogen, en als de motor stopt, wordt er weer lucht het carter ingezogen vanuit je inlaat, met als resultaat condens als je motor afkoelt.
Ik vraag me af of de zuurtegraad van de olie komt van zwavelzuur wat kan ontstaan bij verbranding van zwavelhoudende brandstoffen. Ik denk zelf dat het eerder bijv. carbonzuren zijn als resultaat van verransing/veroudering van olie
Volgens mij kampen vooral diesels in bepaalde gebieden en motoren die op stookolie lopen (schepen, generatoren) met zwavelzuurproblemen. In europa zit volgens mij echt nauwelijks zwavel in brandstof.
Maar ik zie de schade via m'n werk wel zo nu en dan, vooral op sproeiringen van uitlaatsystemen van schepen.
Zwavelzuur was vooral een probleem in de UK en US, waar er meer zwavel in de benzine zat. BMW heeft dat pijnlijk ervaren in de jaren 90 met de Nikasil-liners in de M50-motoren. Dat is de hele reden waarom mijn US-import E36 een gietijzeren M52-blok heeft, in plaats van aluminium. Maar dat was aantasting vanuit de verbrandingskamer, niet vanuit de olie.

Zuren in de olie zou ik me niet zoveel zorgen maken, omdat het een waterarm milieu is (zelfs als er veel mayo aanwezig is), kunnen zuren geen vrije waterstof-ionen afgeven en geen schade veroorzaken. Ik zou me meer zorgen maken over de afname in smerende werking en risico op verstopping van de klein kanalen in sproeiers e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

418O2 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:15:
[...]

exportkenteken en 1dags verzekering regelen in dld. Dan naar de rdw voor een kenteken en het aftikken van de BPM
Ik dacht zelf ook aan zo'n import pakket. Lekker laten doen. Ik spreek niet goed duits en afdingen kan ik al helemaal niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ze het BPM verhaal ook voor je regelen is het wel de moeite waard, vreselijke belastingambtenaren waar je mee te maken krijgt als je een vraag hebt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
ReseT schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:06:
[...]

Ik heb hiervoor een kennis van mijn ouders te hulp gevraagd, die importeert auto's aan de lopende band en heeft hier zelfs zijn werk van gemaakt :).
Tylen schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:28:
[...]

Ik dacht zelf ook aan zo'n import pakket. Lekker laten doen. Ik spreek niet goed duits en afdingen kan ik al helemaal niet :P
Mocht je hier nog iemand voor zoeken, dan weet ik wel iemand! Mijn ervaringen met hem zijn zeer positief en hij is erg flexibel. Je kan zelf bepalen of je mee wil om de auto op te halen bij de dealer of niet, anders doet hij gewoon alles voor je. Regelt ook de BPM-aangifte, keuring, etc, dus je hoeft helemaal niks te doen als je dat niet wil. Als je interesse hebt moet je me maar even een DM sturen ;).
Bigs schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:30:
Als ze het BPM verhaal ook voor je regelen is het wel de moeite waar, vreselijke belastingambtenaren waar je mee te maken krijgt als je een vraag hebt :')
Klopt de BPM is echt een ware hel. Plus er zijn iets van 8 manieren om de BPM te berekenen, elk met verschillende uitkomsten. Zolang je het kan verantwoorden mag je de manier kiezen die het minste kost, maar als je gecontroleerd wordt en het klopt niet dan heb je de poppen aan het dansen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

AlexV zodra ik de definitieve GO heb van HR op de zaak (swich company car naar car allowence) dan stuur ik je een PB heb daar zeker wel intresse in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Ik ontdekte gisteren dat mijn nieuwe 116d die in bestelling staat geen instrumentencombi heeft. Is dat een groot gemis? Ik zie nergens anders een aanduiding voor het actuele verbruik of de temperatuur van de motor. We hebben helaas geen inspraak in de opties :-(

Weet iemand ook of er dual zone climate control standaard aanwezig is bij de facelift? Ik reed gisteren mee met een collega die een pre-facelift f20 heeft, en die heeft dat niet.

Het smalle scherm van de navigatie ziet er ook niet uit imo. Toch wel jammer. Maarja, iets met een gegeven paard enzo zeker? :+

[ Voor 18% gewijzigd door ETzPliskin op 04-03-2016 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 15:37
ETzPliskin schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:43:
Ik ontdekte gisteren dat mijn nieuwe 116d die in bestelling staat geen instrumentencombi heeft. Is dat een groot gemis? Ik zie nergens anders een aanduiding voor het actuele verbruik of de temperatuur van de motor. We hebben helaas geen inspraak in de opties :-(

Weet iemand ook of er dual zone climate control standaard aanwezig is bij de facelift? Ik reed gisteren mee met een collega die een pre-facelift f20 heeft, en die heeft dat niet.

Het smalle scherm van de navigatie ziet er ook niet uit imo. Toch wel jammer. Maarja, iets met een gegeven paard enzo zeker? :+
Dual zone climate control is niet standaard aanwezig, ik heb het namelijk niet op mijn F20 LCI. Ik heb de Corporate Lease Edition met LED-koplampen genomen. Enige verschil met de Executive editie was de dual zone airco, maar dat paste net niet meer binnen de allowance.

Zie ook hier: http://www.bmw.nl/nl/mode...overzicht/centennial.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ga je niet prive in de auto rijden? Want dan is het natuurlijk niet een gegeven paard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Tylen schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:00:
[...]

Ga je niet prive in de auto rijden? Want dan is het natuurlijk niet een gegeven paard ;)
Ik volg niet helemaal :P

We krijgen een leasewagen die we privé zoveel mogen gebruiken als we willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 10:41

BLN

Dan betaal je dus bijtelling ;)

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

BLN schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:06:
Dan betaal je dus bijtelling ;)
Als Belg betaal je voordeel aller aard.

Ik ken niemand met een bedrijfswagen die die enkel gebruikt voor woon-werk.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 10:41

BLN

Nu volg ik het niet helemaal, maar ik ken de Belgische belasting regels ook niet.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Instrumentencombi heb je altijd.

De instrumentencombi high zit er niet altijd op.

Dus buitentemperatuur en actueel verbruik (maakt dat je uit? :P ) kun je krijgen op de display in het midden.

Krijg je navigatie? Of enkel het scherm met de muziek + radio (ja, daar zit verschil in)

Welk(e) pakket(ten) zit(ten) er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Snake schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:10:
[...]

Als Belg betaal je voordeel aller aard.

Ik ken niemand met een bedrijfswagen die die enkel gebruikt voor woon-werk.
Moet je in belgie geen bijtelling betalen als je de company car ook voor prive ritjes gebruikt?

Of is dat je "voordeel aller aard"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Tylen schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:19:
[...]

Moet je in belgie geen bijtelling betalen als je de company car ook voor prive ritjes gebruikt?

Of is dat je "voordeel aller aard"
Auto = loon. Daarover zijn we het eens.

Dus:
Gegeven een auto met 42000 euro inkoop, 109gr CO2, en ingeschreven in Mei 2016.

Kosten voor het eerste jaar: 2700 euro. Deel dat door 12, en je hebt je maandelijkse voordeel.

Dus als jij 3000 euro bruto verdient, wordt daar een virtuele (2700/12) bijgeteld, daarover wordt belasting berekend, en dan gaat die (2700/12) er weer af.

Dus je mag stellen dat in die category het mij (2700/12/2) = 112.5 per maand nettoloon kost om onbeperkt rond te krossen. Ik doe gedeeld door 2, omdat dat in de hoogste belastingcategorie valt bij mij, dus bruto/2 = netto.

112.5 per maand voor een 120d met heel wat opties ;-) Doen jullie dat na?

[ Voor 84% gewijzigd door Snake op 04-03-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Snake schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:12:
[...]

Instrumentencombi heb je altijd.

De instrumentencombi high zit er niet altijd op.

Dus buitentemperatuur en actueel verbruik (maakt dat je uit? :P ) kun je krijgen op de display in het midden.

Krijg je navigatie? Of enkel het scherm met de muziek + radio (ja, daar zit verschil in)

Welk(e) pakket(ten) zit(ten) er op?
Het betreft een 116d model Advantage met een Business Pack Plus :P Actueel verbruik is gewoon leuk om te zien. Het zat in mijn E30 en zit nu in mijn E46 standaard. Ik heb wel gezien dat er blijkbaar een analoge wijzer is op de F20 LCI voor het verbruik. En nee het verbruik maakt mij niet zoveel uit... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

ETzPliskin schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:31:
[...]

Het betreft een 116d model Advantage met een Business Pack Plus :P Actueel verbruik is gewoon leuk om te zien. Het zat in mijn E30 en zit nu in mijn E46 standaard. Ik heb wel gezien dat er blijkbaar een analoge wijzer is op de F20 LCI voor het verbruik. En nee het verbruik maakt mij niet zoveel uit... :P
F20 heeft geen analoge wijzer. Da's alleen op 3 series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Snake schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:25:
[...]

Dus:

Kosten voor het eerste jaar: 2700 euro. Deel dat door 12, en je hebt je maandelijkse voordeel.

Dus als jij 3000 euro bruto verdient, wordt daar een virtuele (2700/12) bijgeteld, daarover wordt belasting berekend, en dan gaat die (2700/12) er weer af.

Dus je mag stellen dat in die category het mij (2700/12/2) = 112.5 per maand nettoloon kost om onbeperkt rond te krossen. Ik doe gedeeld door 2, omdat dat in de hoogste belastingcategorie valt bij mij, dus bruto/2 = netto.

112.5 per maand voor een 120D met heel wat opties ;-) Doen jullie dat na?

Overigens: de auto
  • Zwart
  • Spiegelkappen zwart hoogglanzend
  • Alu velgen 380 17"
  • Stof Corner Anthrazit/Akzent Rot
  • Decoratieve lijsten Schwarz hochglanzend met sierlijt in Kor
  • Comfort Pack Plus met
  • LED headlights
  • Servotronic
  • Neerklapbare hoofdsteunen achteraan
  • High Bean Assist
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Elektronisch gestuurde airconditioning
  • [/li]
  • Business Pack Plus met
  • Navigatiesysteem Professional
  • Comforttelefonie met uitgebreide smartphone connectiviteit
  • [/li] Dan extra opties:
  • Runflat banden
  • 5 zitplaatsen
  • Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
  • Doorlaadsystem (40/20/40)
  • Elektronisch doorschijnend schuifdak
  • Lichtpakket
  • Opbergpakket
  • Sportzetels vooraan
  • Veiligheidskit
  • Verwarmde zetels vooraan
  • HiFi-luidsprekersysteem
  • Instrumentencombi High
  • Zonder monogram
  • Active Cruise Control met Stop&Go functie
  • Alarmsysteem
  • Driving Assistant
  • Mistlampen vooraan
  • Park Distance Control
  • Sportautmatische versnellingsbak
  • M sportstuur
Op een 120D met 190pk. :9
Dus je betaald idd bijtelling dus is het geen gegeven paard ;) (Overigens zou die 42K bij 21% en 52% balastingschijf ons 382 euro netto kosten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ja dat is een heel verschil hier.

Waarom 21%? Wat bepaald dat?

Gevonden, oef, dus volgens die 109gram CO2 zou die auto in 25% vallen:

https://www.rijksoverheid...-een-auto-van-de-zaak-heb

[ Voor 63% gewijzigd door Snake op 04-03-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Snake schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:32:
[...]

F20 heeft geen analoge wijzer. Da's alleen op 3 series.
Ik zou toch zweren dat hij er staat in de configurator:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2q81xs0.png

Overigens heb ik geen idee hoe het zit met de berekeningen van voordeel alle aard etc. Ik weet alleen dat mijn loon hoger is dan op mijn vorige job, en dat ik een bedrijfswagen krijg met tankkaart en onbeperkte privé kilometers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ja in NL is het echt stukken duurder (maarja we hebben wel betere wegen hahaha.)

Als je idd die 25% moet betalen dan kost het.

42000 (waar je dus 25% bijtelling over betaald per jaar).

(42000/100)*25 = 10.500 euro per jaar.

Per maand: 10.500/12 = 875 euro.

Maar dat is bruto en netto kost dat (als je in de 52% valt). (875/100)*52 = 455 euro.

Best erg veel he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

ETzPliskin schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:39:
[...]

[afbeelding]

Overigens heb ik geen idee hoe het zit met de berekeningen van voordeel alle aard etc. Ik weet alleen dat mijn loon hoger is dan op mijn vorige job, en dat ik een bedrijfswagen krijg met tankkaart en onbeperkte privé kilometers :P
De configurator kan ook fout zijn, misschien dat ze het er in hebben gestoken, misschien niet.

Ik heb een SportHatch besteld, entoch staan op de deuren 4 knopjes (2 voor de achterste ramen).

Wel jammer dat je geen elektronische airco hebt, het is hier eeuwige discussie tussen mij en de vrouw des huizes (zij wilt 1 graad meer als mij).

Als je de kosten wilt weten:

1) wat kost de wagen (nieuwprijs)
2) wat is de CO2
3) wanneer eerste keer ingeschreven.
Tylen schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:44:
Ja in NL is het echt stukken duurder (maarja we hebben wel betere wegen hahaha.)

Als je idd die 25% moet betalen dan kost het.

42000 (waar je dus 25% bijtelling over betaald per jaar).

(42000/100)*25 = 10.500 euro per jaar.

Per maand: 10.500/12 = 875 euro.

Maar dat is bruto en netto kost dat (als je in de 52% valt). (875/100)*52 = 455 euro.

Best erg veel he ;)
Dat is inderdaad veel, daarmee dat alle nederlands met 1.6 en 1.4 rijden :P

* Snake aait zijn toekomstige 2 liter xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

ETzPliskin schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:39:
[...]

[afbeelding]

En waar werk je nu? >:) Mag ook in PB..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 10:55

BrZ

Snake schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:25:
[...]

Dus:

Waar is die 2700 op gebaseerd? Zo'n auto schrijft heel wat meer af dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

BrZ schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:49:
[...]

Waar is die 2700 op gebaseerd? Zo'n auto schrijft heel wat meer af dan dat.
Is geen afschrijving, is een berekening van de regering Elio...

http://www.voordeelalleaardberekenen.be/

[ Voor 7% gewijzigd door Snake op 04-03-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Deze kwam ik gisteren tegen:

Leuke video met "alle" M3's. Al gaan er wel wat dingen niet helemaal zoals ze volgens mij horen. Die E36 is wel erg slap in de achtervering bijvoorbeeld. En volgens mij was er wel een E30 met een stuk fellere motor dan waar hij mee rijdt.

Maar is het wel leuk om de evolutie van de M3 te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik vind nog steeds de E92 de mooist klinkende. De F80 klinkt echt slecht IMO...

Overigens komt mijn auto normaal gezien 2 mei 2016 aan:
  • Zwart
  • Spiegelkappen zwart hoogglanzend
  • Alu velgen 380 17"
  • Stof Corner Anthrazit/Akzent Rot
  • Decoratieve lijsten Schwarz hochglanzend met sierlijt in Kor
  • Comfort Pack Plus met
  • LED headlights
  • Servotronic
  • Neerklapbare hoofdsteunen achteraan
  • High Bean Assist
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Elektronisch gestuurde airconditioning
  • [/li]
  • Business Pack Plus met
  • Navigatiesysteem Professional
  • Comforttelefonie met uitgebreide smartphone connectiviteit
  • [/li] Dan extra opties:
  • Runflat banden
  • 5 zitplaatsen
  • Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
  • Doorlaadsystem (40/20/40)
  • Elektronisch doorschijnend schuifdak
  • Lichtpakket
  • Opbergpakket
  • Sportzetels vooraan
  • Veiligheidskit
  • Verwarmde zetels vooraan
  • HiFi-luidsprekersysteem
  • Instrumentencombi High
  • Zonder monogram
  • Active Cruise Control met Stop&Go functie
  • Alarmsysteem
  • Driving Assistant
  • Mistlampen vooraan
  • Park Distance Control
  • Sportautmatische versnellingsbak
  • M sportstuur
Op een 120D met 190pk. :9

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p4qQ9Q2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rAdIZCU.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-05 07:23
Snake schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:04:
Ik vind nog steeds de E92 de mooist klinkende. De F80 klinkt echt slecht IMO...

Overigens komt mijn auto normaal gezien 2 mei 2016 aan:

[...]
Mooie bak, alleen een beetje jammer van de stoffen zetels als je de rest van de optielijst bekijkt, of is het een bewuste keuze?

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 04-03-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

SanderH_ schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:14:
[...]

Mooie bak, alleen een beetje jammer van de stoffen zetels als je de rest van de optielijst bekijkt, of is het een bewuste keuze?
Bewust voor gekozen. Ik HAAT leer, en ik heb geen budget voor een BMW 5 met geventileerde zetels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Wat ik echt niet snap de pre lci F20 is dat er geen metalen randje in de middelste luchtrooster zit maar hoogglans zwart. Precies het omgekeerde bij de lci.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
deepbass909 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:39:
[video]
Leuke video met "alle" M3's. Al gaan er wel wat dingen niet helemaal zoals ze volgens mij horen. Die E36 is wel erg slap in de achtervering bijvoorbeeld. En volgens mij was er wel een E30 met een stuk fellere motor dan waar hij mee rijdt.

Doe mij de E46 maar :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:37
deepbass909 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:39:
[video]

Geef mij maar gewoon de E61 M5 Touring :). Al is die voopig nog niet te betalen voor mij :+.

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
+1, tijdloze wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Ooit komt ie er, dat ene stapje omhoog nog (die wel verschrikkelijk veel verschil maakt :X )

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Overall blijft de E30 mijn favoriet, maar qua M3 is het toch echt de E46.

Van de M5's is het overigens de E60 (eigenlijk E61), die V10 :9~.. Op de voet gevolgd door de E39..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Nou de CCV klus zit erop :). Helaas niet de olie ook kunnen doen, het pakketje was aan de late kant dus dat wordt morgen of volgende week. Wat een rotklus joh, gun je echt niemand :P. Al die oude CCV slangen waren zo bros dat ik ze zo kon afbreken. Blij dat het erop zit in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
sig69 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:50:
Ooit komt ie er, dat ene stapje omhoog nog (die wel verschrikkelijk veel verschil maakt :X )
Zelfs een non-M E46 coupé vind ik prachtig, ongeacht motorisering. Ontwerp is gewoon erg mooi, helemaal met de laatste nieren.

Meest gave is de CSL. :o
ReseT schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 19:04:
Wat ik echt niet snap de pre lci F20 is dat er geen metalen randje in de middelste luchtrooster zit maar hoogglans zwart. Precies het omgekeerde bij de lci.
WeggeLCId. :+ Gebeurt wel vaker dat automerken rare keuzes maken bij een facelift.

[ Voor 36% gewijzigd door S_Chief op 05-03-2016 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Al vaker gepost, maar speciaal voor jou nog een keer dan:
Afbeeldingslocatie: https://davidlibido.stackstorage.com/index.php/s/GXq6kMre2cHvMYL/download
Zojuist nog even een half litertje olie bijgevuld en daarna een stukje wezen rijden "om te mengen" :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Nette wagen. Mooie kleur ook. d:)b

Net even voor de grap op gaspedaal.nl gekeken, maar er staan toch behoorlijk weinig E46 coupé's te koop.

[ Voor 60% gewijzigd door S_Chief op 05-03-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Deze was ook een soort mazzel. Stond op het punt om 150km te rijden om een vergelijkbaar exemplaar te gaan bekijken. Toch nog een rondje op de sites gedaan, en toen stond deze er ineens. 10km verderop.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:50

Flapmo

and back is gigi!

Pfoe. Maar even door de zure appel heen gebeten en nieuwe verstuivers erop gezet. Waren er 3 niet helemaal jofel meer maar omdat de 4e ook al wat zwart begon te zien bij de kop die ook maar vervangen. Hebben we dat ook maar vast gehad. Ketting bleek toch in orde te zijn, multiriem wel vervangen die was binnenkort aan vervanging toe en lag er toch al af om te bevestigen of het niet wat lagertjes of een vrijloop wieltje was wat ik hoorde. In Utrecht bij garage verder vervoer (op aanraden van een vriend), heerlijk relaxt die lui. Keurig oude onderdelen bewaard zodat hij nog even kon laten zien en uitleggen hoe zoiets werkt. Leenauto mee voor 5€ per dag zonder km vergoeding, kon ik fijn mijn 200km per dag maken :+ (moet je is bij dealer proberen..). Nu weer vol gas zonder zorgen wat diesel verstoken :).

Reed hem trouwens bijna de kade af bij wegrijden bij de garage. Had weekje in een Opel astra uit jaar 0 gereden en die koppeling was ietsje minder dan op mijn bmw. Liet koppeling opkomen en vloog vast vooruit richting eind vd kade 10 meter verderop. In combinatie met een stoel die nog niet goed stond (monteur in gereden) was het een fijn momentje :Y).

[ Voor 4% gewijzigd door Flapmo op 05-03-2016 20:52 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:14
SChief schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 18:45:
[...]

Zelfs een non-M E46 coupé vind ik prachtig, ongeacht motorisering. Ontwerp is gewoon erg mooi, helemaal met de laatste nieren.
Heb er ook nog één, maar laatste jaren vind ik het toch een gedateerde bak qua looks, al rijdt hij nog prima.
Misschien dat ik er teveel tegenaan heb gekeken, maar vind een E92/F32 toch echt een stuk mooier.
Al moeten ze wel allemaal een M-pakket hebben en mooie set velgen, anders ogen ze sowieso best suf.

[ Voor 10% gewijzigd door Het Fantoom op 05-03-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
M en sportievere velgjes maken het geheel wel af, da's waar.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/2005_BMW_330Ci_ZHP_Silver.jpg

Mooi hoor. De LCI sedan vind ik ook nog steeds mooi, heeft BMW goed gedaan imho.
fsfikke schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:05:
[...]

Kijk zo hoort het, eerste zonnetje en meteen het dak er af d:)b
Hier was het dit weekend ook mooi dus een ritje door de Alpen gemaakt (Stukje van de Deutsche Alpenstraße gereden). Op de heenweg stikte het van de Hollanders die met hun volgepropte Outlander PHEV'jes richting wintersport gingen... Lekker tussendoor gezoefd met het dakje open :P Ook met 3 graden prima te doen dakzij het zonnetje en de Air Collar :*)

[afbeelding]
Gaaf! Die route wil ik binnenkort ook gaan rijden. Eerst Amsterdam -> Stuttgart (en ws. ook wel Sindelfingen), en daarna door. Moet alles nog tot in detail regelen.

[ Voor 76% gewijzigd door S_Chief op 05-03-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ik heb me nog niet eerder aan een post in de topic gewaagd, maar hoop dat misschien toch vaker te kunnen gaan doen. Al een tijdje zit ik te denken aan de de aanschaf van een e46 touring uit 2000/2001. Ik wil er dan een hebben die in een nette staat is met max 150k km, om deze vervolgens als youngtimer "op de zaak" te gaan rijden. Er zal ongeveer 20k km per jaar mee worden gereden. Ik probeer een beetje een inschatting te maken van de onderhoudskosten, maar ik merk dat dat nog best lastig is om te doen. Is hier iemand die mij enig inzicht kan geven in hoeveel geld ik per maand ongeveer zou moeten reserveren om de auto gewoon netjes te laten onderhouden? Er zijn wel dingen die ik zelf kan, maar ben ook wel van het soort dat niet op een structurele manier zal aanpakken en laat het dan liever aan een ander over de echt weet hoe het moet :P

[ Voor 6% gewijzigd door hendrikjan op 06-03-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Lastig te zeggen denk ik, hangt van de auto af ook. Voorbeeldje: mijn auto heeft xenon, dus koplampsproeiers. Op een gegeven moment kon ik dus elke drie weken 5 liter bijvullen want het lekte er ergens uit. Dat kan dan een slangetje zijn van een paar euro, maar bij mij waren het dus de sproeiers. Dan ben je dus zomaar een paar honderd verder. Wat ik daarmee wil zeggen is: wat er niet op zit kan ook niet stuk.
Dat terzijde: ik heb met mezelf afgesproken dat hij 1000 per jaar mag kosten aan (goed!) onderhoud, en daar kom ik nooit aan.

[ Voor 13% gewijzigd door sig69 op 06-03-2016 21:13 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ik hou bijna hetzelfde bedrag aan als sig69, 100 euro per maand.
Soms kan het tegen zitten. Vorig jaar heb ik op mijn E90 "318d M47 sedan" remschijven, stabilisatorstangen, gloeispiralen + module, een turbo, accu en een koppeling/vliegwiel (laten)vervangen bovenop regulier onderhoud (olie, filters, ruitenwissers etc) en dan zit je al over het dubbele aan slijtageonderdelen.
Een setje banden erbij en ik zit aan een drievoud van wat ik gebudgetteerd had. Ik rij wel +40dkm/jaar.
Deze auto staat nu net iets onder de 200.000 Km.

Het kan ook mee zitten, de E46 "316i N42 compact" (170.000 Km toen hij weg ging) van de vriendin is in 1,5 jaar alleen een setje remschijven onder gegaan buiten regulier onderhoud en een raammechanisme bij aanschaf.

Haar 'nieuwe' E46 "330i M54 sedan" (190.000 Km bij aanschaf) heb ik in 3 maanden al bijna 1000 euro in zitten. Banden (18 inch breedset, auw), koplampglas, disa revisie, alle filters, olie flush, bougies, een wiellager voorkant, draagarmen en stabilisatorstangen. Merendeel preventief onderhoud.
Voor deze auto houden we dit jaar ook wel een ruimer budget aan, 200 euro per maand.

Mijn vorige E46 "316i N42 sedan" heb ik 35.000 Km in gereden in een jaar en alleen een carterventilatie en lambdasonde extra moeten vervangen. Kilometerstand bij verkoop was rond de 220.000 Km.

Imho is het een beetje afhankelijk van hoe goed de vorige eigenaar voor de auto gezorgd heeft.
Aan de andere kant vind ik het persoonlijk niet echt een issue om achterstallig onderhoud in te halen als de aankoopprijs ernaar is. De kunst is een auto met een duidelijke onderhoudshistorie vinden zodat je een goed inzicht heb in wat eraan komt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Er zitten nou eenmaal onverwachte kosten aan zo'n E46 van onderdelen die ineens kapot gaan. Sinds aanschaf (augustus 2015) is het volgende kapot gegaan aan die van mij:

- Vrijwel een week na aankoop ging de eindweerstand van de kachel ventilator kapot, deze kreeg ik vergoed van de verkoper. Zelf vervangen.
- Allebei de vapor barriers vervangen. waren versleten en er lekte water naar binnen.
- Achterruitwisser bewoog niet meer. Binnenwerk bleek helemaal vast te zitten door roest, het sproeiwater wordt door de gearbox geleid en dat gaat na verloop van tijd lekken en gaat vastzitten etc. Heb alle troep verwijderd en het reservoir leeggemaakt. Dat sproeien achter heb je toch niet nodig :+.
- CCV systeem vervangen.
- Moet nog de olie verversen en 2 spanrollen vervangen.
- Verder heb ik de bak en differentieel olie vervangen, niet nodig maar verse olie kan geen kwaad. Schakelen was daarna een stuk beter.

Aan de CCV was ik de meeste tijd kwijt maar ik ben blij dat het is gebeurd en dat het gelukt is. Is volgens mij toch wel 1 van de lastige klusjes aan de E46.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

sig69 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:11:
Lastig te zeggen denk ik, hangt van de auto af ook. Voorbeeldje: mijn auto heeft xenon, dus koplampsproeiers. Op een gegeven moment kon ik dus elke drie weken 5 liter bijvullen want het lekte er ergens uit. Dat kan dan een slangetje zijn van een paar euro, maar bij mij waren het dus de sproeiers. Dan ben je dus zomaar een paar honderd verder. Wat ik daarmee wil zeggen is: wat er niet op zit kan ook niet stuk.
Dat terzijde: ik heb met mezelf afgesproken dat hij 1000 per jaar mag kosten aan (goed!) onderhoud, en daar kom ik nooit aan.
Bij mij het pompje van 3 tientjes :+

Denk dat 100 piek per maand een schappelijk bedrag is om opzij te zetten/in te calculeren. Ik rijd nu al 2 jaar rond in een E46 sedan (facelift, 325i automaat, gekocht met ~130Mm*, nu ~175Mm). Tot nu toe alleen regulier onderhoud hoeven doen (en dat kan ik grotendeels zelf, of laat ik bij een de garage zwart doen), buiten de raammechanismen (zwak punt, maar kost ook niks om te fixen, behalve tijd en tie-wraps), ruitenwisserpompje (klepje erin lek, dus loopt je reservoir leeg) en een setje banden. Prima auto's, ook het interieur vind ik niet gedateerd overkomen. Bij andere merken is dat wel anders ;)

*: Mm == Megameter, 1000 Km dus.
Het Fantoom schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 21:06:
[...]

Heb er ook nog één, maar laatste jaren vind ik het toch een gedateerde bak qua looks, al rijdt hij nog prima.
Misschien dat ik er teveel tegenaan heb gekeken, maar vind een E92/F32 toch echt een stuk mooier.
Al moeten ze wel allemaal een M-pakket hebben en mooie set velgen, anders ogen ze sowieso best suf.
Welk model heb je? Staat ie in de verkoop? Ben op zoek naar een 330i coupé of cabrio met handbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

SgtPoen schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:03:
[...]
Aan de CCV was ik de meeste tijd kwijt maar ik ben blij dat het is gebeurd en dat het gelukt is. Is volgens mij toch wel 1 van de lastige klusjes aan de E46.
Moet je nagaan hoe moeilijk het is bij een E36 (M50/M52 motor), daar zit hij nog meer verstopt.

Maar tussen de €100 en €200 per maand aan onderhoud is heel reëel. Ik zit met mijn cabrio ook ergens in die regionen (ik moet het weer eens uitrekenen). Het scheelt wel heel veel of je zelf onderhoudt doet of het laat doen. Ik heb mijn jaarlijkse kosten meer dan gehalveerd door voortaan alles zelf te doen. Maar ik moet wel bekennen dat ik de luxe heb toegang te hebben tot een wel erg mooie werkplaats:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/sv2QTI-WhrQ8cUjtLZX4AEUh-C7TpTXw5izkGTotaGeAuYNCxr4S7qiMvVUZEutZwKPqBEY0-FwoxCMMl-bhQeA5nDaPeGEgRHHuyoyaQQtPO_-2Mxim26X7LyltCD-L8uDhZ3VZeoC3vlZXVB_cv182BwBSWaVlwpfuVHpsKDJfH9YBQG50sHLAvDFWjMtH_EMr1byq0vkCNvAIyBWfrkxaKthDAtnJtdkdtnLCOIfgz5qVFgHZxO2SshUDcIS9qce-aRw4OSMcZhuv2ent8uM-JTk7A6r8S79HpfDNGVWOqB8QC6GPps2SDwOXL4MaUb_AsY0ohC2HvR76VTurG8QfxPPEfIAupJGbtMEK32txsMUpEgrpf5dUpStFANF81IBSzH2mJ4KOoLSUgfVFTnPDB8_Z5F3wFFuo92zgOjUJGadaqKVeaiDwd0iaiLy_z_FbShcEPhWvUr_iGwsxxHhOHrBlZcVe4yL0ErE3Gorjq1nhQZlg0er-TrfUyaI7B3CSz0-5y6leP-kk7fIYZjsNZANeSd4vqo5kun-X3zBnRUjKFUHvUrX3-aJssI_uLrsM=w944-h708-no
Enige nadeel, ik moet er 3 kwartier voor rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
deepbass909 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:01:
[...]

Moet je nagaan hoe moeilijk het is bij een E36 (M50/M52 motor), daar zit hij nog meer verstopt.

Maar tussen de €100 en €200 per maand aan onderhoud is heel reëel. Ik zit met mijn cabrio ook ergens in die regionen (ik moet het weer eens uitrekenen). Het scheelt wel heel veel of je zelf onderhoudt doet of het laat doen. Ik heb mijn jaarlijkse kosten meer dan gehalveerd door voortaan alles zelf te doen. Maar ik moet wel bekennen dat ik de luxe heb toegang te hebben tot een wel erg mooie werkplaats:

Enige nadeel, ik moet er 3 kwartier voor rijden.
Ziet er goed uit. Ik sta bij ons binnen in de werkplaats. Heb alles wat ik nodig heb, mis alleen een brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Lijkt er op dat de meeste ongeveer 100 euro/m aanhouden.. dat had ik zelf ook een beetje in gedachten, maar veel meer dan een natte vinger was dat niet.. Toch maar eens serieus op zoek gaan :) Als iemand er een weet dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 22:42
Vorige week de auto voor het eerst uit gelezen en dat was toch wel even schrikken:
4501 - EGR systeem

4222 - Cilinder 2 gloeiplug circuit

4232 - Cilinder 3 gloeiplug circuit

4B90 - Raildrukcontrole bij start

43F2 - Elektrische hulpverwarming

3EC1 - Circuit sensor nokkenaspositie, signaal niet aannemelijk

4212 - Cilinder 1 gloeiplug circuit

4242 - Cilinder 4 gloeiplug circuit
Vervolgens wat advies ingewonnen bij offenga. Volgens hun was de gloeimodule stuk (vandaar zoveel fouten omtrent de gloeibougies) dus die gelijk maar besteld.

De auto zou niet of erg moeilijk moeten starten als de nokkenassensor stuk zou zijn, dus het advies was om die code gewoon te wissen en te kijken of deze terug komt.

Dit weekend de diesel retour leiding vervangen. Tevens alle vacuumleidingen onder het inlaatspruitstuk vervangen aangezien de aansluitingen broos waren en lucht lekte.

De gloeimodule bleek een helse klus, die zat helemaal verstopt onder op het blok, zelfs met de alluminium plaat verwijderd kon je er niet met 2 handen werken :'). De stekkers van de module zaten muurvast, en waren in combinatie met weinig ruimte (liggend onder de auto in een niet comfortabele houding) en een kater van de nacht ervoor niet heel goed voor mijn humeur. Uiteindelijk toch de boel los gekregen en de module vervangen. Daarna alle storingen gewist en weer uit gelezen 2 fouten kwamen meteen terug:
4222 - Cilinder 2 gloeiplug circuit
4232 - Cilinder 3 gloeiplug circuit
Twee gloeiers dus echt kaduuk helaas, ik zal de auto nogmaals uitlezen (vandaag 150km gereden) om te kijken of er nog andere fouten terug zijn gekomen. Ik hoop in ieder geval dat '4B90 - Raildrukcontrole bij start' lag aan de lekker retourleiding, anders zit het probleem misschien in de opvoerpomp of een verstuiver.

nog even een plaatje bij het praatje:

Afbeeldingslocatie: http://s19.postimg.org/6xiqtd9gz/20160305_150846_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:14
noes schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:36:
[...]

Welk model heb je? Staat ie in de verkoop? Ben op zoek naar een 330i coupé of cabrio met handbak.
Nee is een 323Ci en gaat nog niet in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Het Fantoom schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:03:
[...]

Nee is een 323Ci en gaat nog niet in de verkoop.
Haha ok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Inmiddels 260km gereden sinds het wissen van de storingen en de wagen vandaag weer uitgelezen. Geen storingen behalve de twee gloeibougies :). Missie geslaagd dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:23
Dat is mooi en geeft ook wel een voldaan gevoel dat het gelukt is!

Zo dacht ik eerst ook dat ik een ABS sensor nodig had voor mijn E39. Na goed schoonmaken van de oude ABS sensor (terwijl ik al een nieuwe had gekocht a 70 euro) bleek de oude het nog te doen. Heb ik nu mooi één reserve voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Waar blijven de wekelijkse foto's van fsikke?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Geen 330i, wel handgeschakeld en carbonschwarz. Wellicht compenseert dat laatste een beetje.
Linkje

:9~

Afbeeldingslocatie: http://www.bmwspecials.nl/wp-content/uploads/2015/06/DSC07099.jpg

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Oef, wat een geld nog. Maar waarom zit er in godsnaam niet de navigatie met het 16:9 scherm in?? 8)7

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:48
39k voor zo'n kale M3? Wat een lachertje.. Leer mist, navi mist, stoelverwarming en de harman karton.. ;) Enige dat hem interessant maakt is de km stand.

[ Voor 18% gewijzigd door Boinkie op 09-03-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Tjah, de prijs.
Handgeschakelde auto's met flinke motorinhoud liggen ook niet echt voor het oprapen, misschien weegt dat mee.

Hoe dat met M modellen zit weet ik niet, daar kijk ik normaal niet naar. Ik was specifiek op zoek naar de kleur.
Eigenlijk was ik op zoek naar een adres voor het restylen van velgen, maar ik raakte afgeleid.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
BlackthunderAwf schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:36:
Dat is mooi en geeft ook wel een voldaan gevoel dat het gelukt is!

Zo dacht ik eerst ook dat ik een ABS sensor nodig had voor mijn E39. Na goed schoonmaken van de oude ABS sensor (terwijl ik al een nieuwe had gekocht a 70 euro) bleek de oude het nog te doen. Heb ik nu mooi één reserve voor het geval dat.
Dat geeft zeker een voldaan gevoel! Gister erg blij om te zien dat alle fouten weg bleven na het uitlezen.
Heb een offerte aangevraagd bij Offenga voor het vervangen van de nog defecte gloeispiralen.

Zit er nog aan te denken om de EGR te vervangen voor een blanking/removal-kit, helaas kon ik deze niet vinden in een nederlandse webshop. Nu hoorde ik van een vriend dat landrover dezelfde blokken heeft gebruikt, en hij zijn EGR ook heeft afgedopt met een kit (link naar webshop). Ik denk dat ik deze maar bestel en ga monteren, of kan deze EGR ook gewoon afgedopt worden met een metaalplaatje wat ik op maat maak om tussen het spruitstuk en de EGR te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Raymond P schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:12:
[...]

Geen 330i, wel handgeschakeld en carbonschwarz. Wellicht compenseert dat laatste een beetje.
Linkje

:9~

[afbeelding]
Mooi ding, maar helaas nét O-) boven budget. Ben bang dat als ik een M3 zou kopen met 330i budget het ook best een wrak wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 15:10

Cliffie

Trompetslet

Even een vraag om in te kunnen schatten wat mijn toekomstige onderhoudskosten zijn.

Situatie:

BMW 320d E91 automaat (september 2005), 175k kilometers (nieuwe turbo bij 130k :x)

Zijn er specifiek zaken die, door normale slijtage, in de komende tijd op mij af komen? Of andere zaken die verstandig zijn om eventueel als onderhoud preventief te doen? Heb wel eens gelezen dat de automaat een flush kan gebruiken doordat de olie verouderd, etc.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Cliffie schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:52:
Even een vraag om in te kunnen schatten wat mijn toekomstige onderhoudskosten zijn.

Situatie:

BMW 320d E91 automaat (september 2005), 175k kilometers (nieuwe turbo bij 130k :x)

Zijn er specifiek zaken die, door normale slijtage, in de komende tijd op mij af komen? Of andere zaken die verstandig zijn om eventueel als onderhoud preventief te doen? Heb wel eens gelezen dat de automaat een flush kan gebruiken doordat de olie verouderd, etc.
Even uit ervaring: gloeispiralen (+module), draagarm(rubbers), koppeling (+vliegwiel).
De koppeling en draagarmen zijn natuurlijk afhankelijk van de rijstijl, maar een turbo bij 130k doet al wel wat vermoeden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 15:10

Cliffie

Trompetslet

Raymond P schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:57:
[...]

Even uit ervaring: gloeispiralen (+module), draagarm(rubbers), koppeling (+vliegwiel).
De koppeling en draagarmen zijn natuurlijk afhankelijk van de rijstijl, maar een turbo bij 130k doet al wel wat vermoeden.
Ha, die zag ik aankomen, de auto is 2e hands gekocht en ik rij er zelf altijd rustig mee. Netjes opwarmen en afkoelen bij thuiskomst :)

Koppeling lijkt me wat moeilijk met een automaat... ;)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ah ja een automaat, dat drong even niet tot mij door. :o

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:48
Ik zal waarschijnlijk voor eerste keer naar BMW garage moeten gaan.
Mijn parkeerlicht (stadlicht) is stuk aan rechterkant. Mijn auto zit nog onder de garantie (meer dan 1 jaar).
Ik heb gehoord van BMW dat als ik mijn auto laat repareren door andere garage dat mijn garantie zal vervallen omdat niet in officieel BMW garage werdt gedaan. Nu denk ik wel voor zo stom lichtje kan ik wel zelf doen maar krijgt de garage ook een melding over mijn auto dat iets mis is (teleservice,..)?
Ik zit te denken om mooie helder wit/blauw leds te kopen want momenteel is geel :p.
Hoe zouden jullie doen? het betreft BMW F20 Pre-LCI

[ Voor 2% gewijzigd door royalt123 op 10-03-2016 18:49 . Reden: BMW Model ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
SgtPoen schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:47:
[...]

186k Maar ik maar een foutje zie ik, mijn auto komt uit 2002. Dan zou het toch met bouwjaar te maken moeten hebben.
Verzekering was er snel mee......ruim 2k gekregen met behoud van auto. Het scenario wat ik in gedachten had was veel slechter :)

Met de restwaarde en het verzekeringsgeld zou ik makkelijk dezelfde auto met dezelfde specs kunnen terugkopen, dus ik mag niet klagen denk ik. Als ik sommige horrorverhalen op het internet lees over economische total loss situaties.

[ Voor 24% gewijzigd door Trent900 op 10-03-2016 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
Cliffie schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:52:

Situatie:

DPF als die nog niet gedaan is. Verder normaal onderhoud zoals remmen, remvloeistof, filters, olie, lampen etc. Eventueel een rubbertje hier en daar. Kijk ook eens naar de temperatuur die de motor haalt bij normaal verbruik. Komt ie niet tussen de 85-95C dan is de thermostaat of EGR thermostaat kapot. De temperatuur is in te zien in het onderhoudsmenu. Even googlen hoe je daar moet komen.

Ohja en de achterklep van de E91 heeft wel eens last van roest waar het plastic het metaal raakt. Dit zou ik ook even controleren.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Pagina: 1 ... 11 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.