Het grote BMW-topic #13 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 116 Laatste
Acties:
  • 756.922 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 00:15:
[...]

WTF? Verbazing hier alom..

• Hoevaak maak je een noodstop dat je dit als _semi_ ergernis kán ervaren?
• Hoevaak zie jij dan de knipperende remlichten zelf?
• Waarom een veiligheidsaspect bewust verwijderen?

....

• Waarom!?!

Ikzelf ervaar de knipperende remlichten bij stevig remmen als een zeer toegevoegd iets in die paar keer dat ik ze heb gezien. Ik snap er echt niets van dat je bewust het wegennet onveiliger wilt maken.
Ik snap het ook niet echt :p De knipperende lichten krijg je alleen bij een ABS ingreep (=stage 3, stage 2 licht de mistlichten op). Ik hoop dat je dat op de openbare weg niet dagelijks gebeurt :X

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
fsfikke schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 00:21:
[...]

Ik snap het ook niet echt :p De knipperende lichten krijg je alleen bij een ABS ingreep (=stage 3, stage 2 licht de mistlichten op). Ik hoop dat je dat op de openbare weg niet dagelijks gebeurt :X
Ik zou ze er niet voor uitprogrammeren, maar het kan voorkomen, dat achter je rijdende politie op basis van die knippers constateert dat je "dus" onverantwoord hard gereden hebt, c.q. te weinig afstand gehouden hebt. Dat kan een hoop narigheid opleveren, incl. art. 5, dure verplichte cursussen enzo. Wanneer je remlichten niet hebben geknipperd, kan je altijd betogen, dat het niet zo erg was, omdat je lichten niet geknipperd hebben...
Moreel op of misschien wel over de rand, maar het enige nut van die knippers is, om achterliggers extra te waarschuwen. Wanneer een achterligger op je klapt, heeft deze in het algemeen te weinig afstand gehouden. Zijn probleem dus waarom zou je hem helpen met iets waardoor je zelf in de problemen zou kunnen komen? Het is immers niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:04

Nitai

Live the life you love.

Toff schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 01:17:
[...]

Ik zou ze er niet voor uitprogrammeren, maar het kan voorkomen, dat achter je rijdende politie op basis van die knippers constateert dat je "dus" onverantwoord hard gereden hebt, c.q. te weinig afstand gehouden hebt. Dat kan een hoop narigheid opleveren, incl. art. 5, dure verplichte cursussen enzo. Wanneer je remlichten niet hebben geknipperd, kan je altijd betogen, dat het niet zo erg was, omdat je lichten niet geknipperd hebben...
Moreel op of misschien wel over de rand, maar het enige nut van die knippers is, om achterliggers extra te waarschuwen. Wanneer een achterligger op je klapt, heeft deze in het algemeen te weinig afstand gehouden. Zijn probleem dus waarom zou je hem helpen met iets waardoor je zelf in de problemen zou kunnen komen? Het is immers niet verplicht.
Als ze niet kunnen aantonen hoe hard je precies hebt gereden dan kunnen ze je echt geen EMG opleggen hoor. Het zou wat zijn dat een agent maar met natte vingerwerk even vindt dat je te hard hebt gereden....

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Nitai schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 01:48:
[...]
Als ze niet kunnen aantonen hoe hard je precies hebt gereden dan kunnen ze je echt geen LEMA of EMA opleggen hoor. Het zou wat zijn dat een agent maar met natte vingerwerk even vindt dat je te hard hebt gereden....
Ik help het je hopen, maar de constatering dat de remlichten gingen knipperen is toch een redelijke indicatie dat er te hard gereden werd, of te weinig afstand werd gehouden. Tenzij de situatie volkomen onverwacht was natuurlijk, maar uitzonderingen zullen er altijd zijn. Zelfs wanneer je zonder reden zo hard in de ankers gaat, zit je fout. Leg jij het maar uit aan de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:04

Nitai

Live the life you love.

Toff schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 01:55:
[...]

Ik help het je hopen, maar de constatering dat de remlichten gingen knipperen is toch een redelijke indicatie dat er te hard gereden werd, of te weinig afstand werd gehouden. Tenzij de situatie volkomen onverwacht was natuurlijk, maar uitzonderingen zullen er altijd zijn. Zelfs wanneer je zonder reden zo hard in de ankers gaat, zit je fout. Leg jij het maar uit aan de rechter.
Hard rijden en bumperkleven zijn twee aparte overtredingen.
Voor bumperkleven hoef je niet hard te rijden en daar is een schatting van afstandhouding van de verbalisant al voldoende. Daar doet je betoog weinig aan als je staande wordt gehouden en al helemaal niets voor de rechter als er een goed proces verbaal is opgemaakt. Kortom, ik zie ook niet in waarom je dat zou uitschakelen, lekker veilig thuiskomen zo 8)7

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]
Wanneer een achterligger op je klapt, heeft deze in het algemeen te weinig afstand gehouden. Zijn probleem dus waarom zou je hem helpen met iets waardoor je zelf in de problemen zou kunnen komen? Het is immers niet verplicht.
Ik kan op zich wel een stuk of 100 redenen bedenken waarom ik het toch liever heb dat die vrachtwagen mij en mijn passagiers niet van achteren ramt :X
En ik heb iig nog nooit gehoord dat iemand een bekeuring heeft gekregen voor te hard remmen. Dan is ook nog de vraag hoeveel agenten weet hebben van BFD. De meeste auto's op de straat hebben dat niet eens, dus het zal zeker niet het enige zijn waar ze naar kijken. De beste manier om een EMG of Art. 5 de voorkomen is nog altijd om de rechtervoet anders te coderen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 15-08-2017 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:14

Typhone

Who Dares Wins

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:24:

- Knipperende remlichten bij noodstop uit
But... why?

[ Voor 20% gewijzigd door Typhone op 15-08-2017 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Toff schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 01:55:
[...]

Dat heeft niks met te hard rijden te maken of te weinig afstand. Rij 's ochtends eens op de A67 bij Geldrop. Elke week remt het daar wel een keer ultra hard. Ik rij notabene op adaptive cruise control met 4 streepjes afstand (=120m) en opeens gaan ze in de ankers voor me (ik rij 84km/h waar je 120 mag). Op het moment dat de botswaarschuwing piept en ik rem dan gaan de lichten knipperen. Toch erg prettig om dat zelf bij andere auto's te zien en te weten dat er serieus geremd wordt. Leg ik (met dashcam voor + achter) toch wel graag uit aan de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 23:25
Ik had ooit een 307, die deed de alarmlichten aan als je een keer laat remde voor een bocht. Deed hij al bij 5 m/s2 ofzo. Erg irritant. Met de remlichten zou het wel okee zijn, maar wel graag schakelbaar vanaf het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:39
Onder welke code valt deze? Kan hem al een tijd niet vinden voor een vriend van me met zijn F30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
LTB86 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:29:
Heb zelf goede ervaring met de app BimmerCode for iOS (http://www.bimmercodeapp.com) i.c.m. een WiFi of BT ODB2 dongle.
Erg veel opties in te stellen voor een flink aantal BMW's. Maakt automatisch een back-up en de meest gangbare opties staan er wel bij.
En anders Carly for BMW, hoewel die alleen werkt met een (dure) Carly adapter.

[ Voor 5% gewijzigd door MaZo op 15-08-2017 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:53

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Boinkie schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:45:
[...]

Onder welke code valt deze? Kan hem al een tijd niet vinden voor een vriend van me met zijn F30.
Zal hem zo even posten hier. Ik zit nu op de telefoon.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:40
t_captain schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:58:
Ik had ooit een 307, die deed de alarmlichten aan als je een keer laat remde voor een bocht. Deed hij al bij 5 m/s2 ofzo. Erg irritant. Met de remlichten zou het wel okee zijn, maar wel graag schakelbaar vanaf het dashboard.
Wat moet jij als ervaren bochtenridder met een 307?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Boinkie schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:45:
[...]

Is wel voor F30/F31 maar ga ervanuit dat het ook voor een F20 werkt. anders kan je de database downloaden op bmw coding database (ff googlen)

Afbeeldingslocatie: http://tyl.nl/images/1502793777.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:39
Tylen schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:01:
[...]

Is wel voor F30/F31 maar ga ervanuit dat het ook voor een F20 werkt. anders kan je de database downloaden op bmw coding database (ff googlen)

[afbeelding]
Site is offline :( Straks ff zoeken naar een mirror

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het Fantoom schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:47:
[...]

Wat moet jij als ervaren bochtenridder met een 307?
Dat was voor de BMW's (en voor de RX-8, en voor de GTI). Had er wel een 600cc naaimachienyje bij om het leed te verzachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik kwam er van het weekend achter wie de vorige eigenaar van mij auto was (stond in het profiel van mijn vrouw nog een shortcurt naar de naam van de vorige eigenaar). Even zoeken op Facebook kwam ik erachter dat het wel een liefhebber was. Nog verder zoekende zag ik dat de auto verkozen was tot mooiste BMW 3 Serie van het jaar 2012. (op de site BMWDriversForum.nl)

Het is ook wel een eyecachter, er zijn nog nooit zoveel foto's van mijn auto genomen door vreemde mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 14:43
Afgelopen weekend is mijn 320d E92 gejat in de omgeving Zuid-Limburg... ;w :X

Schijnen erg gewild te zijn bij dat tuig, dus houd jullie auto's maar goed in de gaten.

Enige leuke is dat ik nu dus weer naar nieuwe auto's kijk. 4 serie is uiteraard de logische opvolger maar ik ben nog niet zo overtuigd van het uiterlijk eerlijk gezegd. Mocht ik toch hiervoor gaan wat zijn volgens jullie dan onmisbare opties?

Geen flauwekulletjes

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

IQM

_Arthur schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:57:

Ik weet dat het niet 100% hetzelfde is, maar DDC is op de huidige 520D's e.d. wel te leveren.

Dunno hoe dat met een 2013 LCI was.

Op de huidige 320D's is een Adaptief Onderstel trouwens wel leverbaar.
Klopt, optie 223 is een onderdeel van optie 2VA maar zeker niet hetzelfde. Het kan best dat het in de loop der jaren wel leverbaar werd op de lichtere motoren. Hoe het met de 3 serie zit weet ik niet. Het is alweer zeven jaar geleden dat ik een 3 serie had...
kahraman11 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:10:

Dat heb je verkeerd. Optie 223 dynamic damper control zit er WEL op. Zo juist nog gecontroleerd via het VIN. Op de 518D van mijn ouders zit het weer niet. Beide auto's zijn van na de facelift. (LCI)
Nee, dat heb jij verkeerd. Ik had het niet over optie 223 maar over de uitgebreidere optie 2VA.
MaZo schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:25:
[...]
En anders Carly for BMW, hoewel die alleen werkt met een (dure) Carly adapter.
Nee, hoor werkt ook met goedkopere OBD adapters. Alleen wordt dan niet alles ondersteund.

• sig69
  • Nu online
Klepdekselpakking vervangen, blijkt het klepdeksel gescheurd te zijn.. Verklaart het olieverbruik van de laatste tijd wel. 260 euro verder, hoop nu wel klaar te zijn voor dit jaar :( APK + grote beurt + wat schadeherstel komt zo op een kleine 2000 dit jaar. Beetje een tegenvaller, maar ach zodra ik 'm weer terug heb is het alleen maar weer een grote glimlach :)

[ Voor 33% gewijzigd door sig69 op 17-08-2017 01:43 ]

Roomba E5 te koop

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:42
sig69 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 01:38:
Klepdekselpakking vervangen, blijkt het klepdeksel gescheurd te zijn.. Verklaart het olieverbruik van de laatste tijd wel. 260 euro verder, hoop nu wel klaar te zijn voor dit jaar :( APK + grote beurt + wat schadeherstel komt zo op een kleine 2000 dit jaar. Beetje een tegenvaller, maar ach zodra ik 'm weer terug heb is het alleen maar weer een grote glimlach :)
Bekende kwaal, de mijne was een paar maanden geleden ook aan de beurt. Eigenlijk te gek voor woorden dat die dingen van kunststof zijn gemaakt :(

• VinnieV
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-06 08:18
Y3LLoW schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:05:

Schijnen erg gewild te zijn bij dat tuig, dus houd jullie auto's maar goed in de gaten.

Enige leuke is dat ik nu dus weer naar nieuwe auto's kijk. 4 serie is uiteraard de logische opvolger maar ik ben nog niet zo overtuigd van het uiterlijk eerlijk gezegd. Mocht ik toch hiervoor gaan wat zijn volgens jullie dan onmisbare opties?
Enorm kl#te dat sommige sujetten niet van je mooie spulletjes af kunnen blijven.....

Op je vraag: ik vind de huidge 3 ook mooier dan een 4 serie, maar aan de binnenkant zijn ze redelijk hetzelfde ;-). Ik heb nu een 330e (bijtelling.....) en die zit knotsvol opties. Wat ik niet meer zou willen missen is:

- HUD (met no-passing info)
- High Executive (groot nav scherm e.d.)
- M pakket (betere rij eigenschappen vanwege onderstel, stuur)
- Harman Kardon installatie (16 speakers....)
- Elektrisch verstelbare, verwarmde sportstoelen met geheugen (dus niet meer jezelf optrekken aan het stuur)
- Automaat (Steptronic 8 traps bak is geweldig)

En nog wat voor de hand liggende zaken, maar bovenstaande zijn dingen die me gelijk in het hoofd springen als ik aan fijne opties denk

[ Voor 22% gewijzigd door VinnieV op 17-08-2017 09:06 ]

PSN gamertag: H3nk13024

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:15

Verwarmbaar stuurwiel. Voor BMW-begrippen bijna gratis (EUR 203), gebruik het de helft van het jaar dagelijks. Daarnaast voor de sedan niet vergeten de neerklapbare achterbank aan te vinken. Verder ben ik erg blij met de High Executive, en zou ik elektrisch verstelbare stoelen niet meer willen missen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fsfikke schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:54:
Dit is niet hoe ik hem gisteren achtergelaten heb ;(
[afbeelding]

Gelukkig zijn er nog eerlijke mensen en heeft de dame in kwestie de politie erbij gehaald om aangifte te doen van de schade d:)b
En we gaan verder met de serie "Hey, zo heb ik hem toch niet achtergelaten :o "
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U4SqOyDoIatV4kxE8FlAYmpj/full.jpg
Vorkheftruck die iets te enthousiast aan het rangeren was :F

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:16

_Arthur

blub

Klote zeg! Was de ODB disabled van je E92?
fsfikke schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:57:
Tering hey. Wel een bak pech zo allemaal... :'(

[ Voor 33% gewijzigd door _Arthur op 17-08-2017 10:18 ]

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Vraagje aangezien ik nu nog garantie heb:

Heb een bmw 320D E91 en op het moment dat ik de auto start of voor een stoplicht sta en ik heb de koppeling in en de auto in de eerste versnelling heb trilt de pook nogal. Nog nooit eerder gehad met mijn vorige twee auto's (geen bmw's).

Is dit normaal of iets wat ik na moet laten kijken?

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:20
[...]

[afbeelding]
Zo he, daar ben je mooi klaar mee :( Succes met het laten herstellen!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:40
[...]

[afbeelding]
Dat is wel het nadeel van een redelijk nieuwe auto, dat je altijd op moet letten waar je hem parkeert en moet zoeken naar een rustige plek. Mijn E46 kan ik gewoon bij de ingang van de AH zetten zonder me druk te maken om een krasje.

[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 17-08-2017 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Het Fantoom schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:30:
[...]

Dat is wel het nadeel van een redelijk nieuwe auto, dat je altijd op moet letten waar je hem parkeert en moet zoeken naar een rustige plek. Mijn E46 kan ik gewoon bij de ingang van de AH zetten zonder me druk te maken om een krasje.
Hoeft niet eens een redelijk nieuwe auto te zijn hoor, die van mij is 16 jaar oud maar (vind ik zelf) erg netjes, een krasje zou ik flink van balen.

Roomba E5 te koop

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Tylen schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:22:
Ik kwam er van het weekend achter wie de vorige eigenaar van mij auto was (stond in het profiel van mijn vrouw nog een shortcurt naar de naam van de vorige eigenaar). Even zoeken op Facebook kwam ik erachter dat het wel een liefhebber was. Nog verder zoekende zag ik dat de auto verkozen was tot mooiste BMW 3 Serie van het jaar 2012. (op de site BMWDriversForum.nl)

Het is ook wel een eyecachter, er zijn nog nooit zoveel foto's van mijn auto genomen door vreemde mensen.
Daar wilden ze in het verleden (auto van de maand) mijn 530D voor gebruiken. Maar omdat de dieven meelezen doe ik nooit meer mee aan dergelijke zaken en laat ik voor het grootste deel die sites ook linksliggen.

Verwijderd

wildcardxl schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:02:
Vraagje aangezien ik nu nog garantie heb:

Heb een bmw 320D E91 en op het moment dat ik de auto start of voor een stoplicht sta en ik heb de koppeling in en de auto in de eerste versnelling heb trilt de pook nogal. Nog nooit eerder gehad met mijn vorige twee auto's (geen bmw's).

Is dit normaal of iets wat ik na moet laten kijken?
De 3.18D E90 waar ik tot vorig jaar mee reed had dit ook en dit bleek een berucht BMW probleem te zijn, zelfs bij nieuwere wagens. De garage stelde toen voor om alles te vervangen (koppeling, vliegwiel, et cetera) en dat kwam op een aardige offerte uit (dacht een 5k). Maar de kans bestond dat het probleem zou terugkomen. Aangezien ik toch een nieuwe wagen kreeg, is die goedkoper weggegaan en is dat iemand anders zijn probleem geworden.

Ik ben dus zéér benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak, mocht je deze te weten komen...

• Tylen

Tylen

Ik doe mee met Fsfikke en het "zo heb ik hem niet achtergelaten" verhaal.

Ik kwam thuis en zag een kras op de deur van zo'n 10 cm. Wanneer en waar het gebeurd is weet ik niet. Ik heb de camera beelden van de oprit tot en met zaterdag terug gekeken (zaterdag gewassen en niet gezien dus is ernaar gebeurd) maar helaas niks kunnen vinden. Moet dus op het werk gebeurd zijn. Hoop dat het eruit gehaald kan worden zonder spuiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een waanzinnige mooie bak

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2017 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Vraagje om ervaringen:

Heb in 2015 bij ZIP Tuning een Tuning of laten plaatsen in mijn 420i GC automaat. Na een klein jaartje begonnen er problemen op te treden: Vaak in noodloop komen, wat na motor aan
/uit weer verholpen was, electrische storing waardoor navigatie etc uitviel en na een systeem reboot uit zichzelf weer herstelde en incidenteel kort inhouden tijdens het rijden.

Analyse bij BMW gaf aan dat de luchtmassa vreemde waarden aangaf, maar omdat er een tuningbox tussen zat moest ik het daar maar in laten zoeken. De oude box werd door ZIP onderzocht en ook teruggestuurd naar de fabriek en konden niets afwijkende vinden. Toch een gloednieuwe tuningbox erin en de problemen waren voorbij (alhoewel men bij de installatie ook last had van foutmeldingen...).

Nu weer een jaar verder begint de ellende weer opnieuw. Zelfde symptomen (noodloop/aandrijvingswaarschuwingen en 'check engine' lampje dat gaat branden (en wellicht in de sportstand wat meer terugslag bij terugschakelen...maar dat hoeft niets te zijn) :-(

Zou er wellicht toch een defect in de BMW zelf zitten of zou bv de ZIP box structureel fouten bevatten. Enerzijds lijkt eenzelfde defect aan de 2e tuningbox niet voordehand liggend. Maar uit te sluiten is het niet.

Iemand die hier iets mee kan?

PS: morele commentaren over Tuning ....ander topic aub ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Edgarz schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 00:39:
Vraagje om ervaringen:

Heb in 2015 bij ZIP Tuning een Tuning of laten plaatsen in mijn 420i GC automaat. Na een klein jaartje begonnen er problemen op te treden: Vaak in noodloop komen, wat na motor aan
/uit weer verholpen was, electrische storing waardoor navigatie etc uitviel en na een systeem reboot uit zichzelf weer herstelde en incidenteel kort inhouden tijdens het rijden.

Analyse bij BMW gaf aan dat de luchtmassa vreemde waarden aangaf, maar omdat er een tuningbox tussen zat moest ik het daar maar in laten zoeken. De oude box werd door ZIP onderzocht en ook teruggestuurd naar de fabriek en konden niets afwijkende vinden. Toch een gloednieuwe tuningbox erin en de problemen waren voorbij (alhoewel men bij de installatie ook last had van foutmeldingen...).

Nu weer een jaar verder begint de ellende weer opnieuw. Zelfde symptomen (noodloop/aandrijvingswaarschuwingen en 'check engine' lampje dat gaat branden (en wellicht in de sportstand wat meer terugslag bij terugschakelen...maar dat hoeft niets te zijn) :-(

Zou er wellicht toch een defect in de BMW zelf zitten of zou bv de ZIP box structureel fouten bevatten. Enerzijds lijkt eenzelfde defect aan de 2e tuningbox niet voordehand liggend. Maar uit te sluiten is het niet.

Gezien het feit dat er na vervanging van de eerste box een tijd lang geen problemen waren, doet me vermoeden dat het toch echt de tuning box is die hier problemen veroorzaakt, enige manier om zeker te weten is de box er uit halen natuurlijk, als de problemen zich blijven voordoen zou je dan naar de dealer kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spollie
Vraagje om ervaringen:

Powerbox er tussenuit halen en je ECU fatsoenlijk laten tunen door een gerenommeerd bedrijf (bijv. BR Performance).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Hoort dit zo te zitten? Heb het al eens teruggeduwd op zijn plek, maar heeft niet mogen baten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m2066SE.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 11:53
zie het niet goed, maar ik heb in mijn wielkuip ook zon uitstekende flap, die hoort echter wel recht te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Vraagje om ervaringen:

Bij het dik gedrukte ga je al de mist in..

Zoals @The_MAN al zegt, als het na het vervangen van de box een lange tijd weg is zal ik het niet in de LMM gaan zoeken.
Zou de box eruit laten halen, geld terug en mooi naar een ECHTE tuner gaan.
Voor er straks echt problemen komen..

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:24
Verzoeken om warez (waar kaartupdates buiten de officiële kanalen ook onder vallen) zijn niet toegestaan hier.

[ Voor 79% gewijzigd door deepbass909 op 19-08-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

robpol schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:52:
[...]

Powerbox er tussenuit halen en je ECU fatsoenlijk laten tunen door een gerenommeerd bedrijf (bijv. BR Performance).
De box is er inmiddels tussenuit, morgen eens met de meetgegevens verhaal halen bij ZIP...Gelukkig heb ik een klantvriendelijke dealer...

Dank voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 19-08-2017 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Vraagje om ervaringen:

Enige wat nog slechter is dan zo een tuning box, is een tuning box van zip tuning.
Ben je beter dat je naar eerste beste chipschuiver gaat die een standaard prog op je ecu flasht.
Dan krijgt de ecu echte waarden binnen en gaat aan de hand hiervan alles regelen.
Stukken verstandiger dan inkomde waarden vervalsen. Die sensoren zitten er wel met redenen op.

Doe je zelf en je wagen een plezier en haal die box er van tussen. En rij zo eens wat rond.
En ga dan naar fatsoenlijke tuner die bmw doet of fatsoenlijke tuner die meerdere merken doet zoals dvx/br/shiftec/... of de nl varianten ervan.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

azz_kikr schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 09:50:
[...]

Enige wat nog slechter is dan zo een tuning box, is een tuning box van zip tuning.
Ben je beter dat je naar eerste beste chipschuiver gaat die een standaard prog op je ecu flasht.
Dan krijgt de ecu echte waarden binnen en gaat aan de hand hiervan alles regelen.
Stukken verstandiger dan inkomde waarden vervalsen. Die sensoren zitten er wel met redenen op.

Doe je zelf en je wagen een plezier en haal die box er van tussen. En rij zo eens wat rond.
En ga dan naar fatsoenlijke tuner die bmw doet of fatsoenlijke tuner die meerdere merken doet zoals dvx/br/shiftec/... of de nl varianten ervan.
ECU tuning was destijds nog geen optie ivm de beveiliging van de ECU. Maar dat terzijde.

Ik ben wel benieuwd waarom deze specifieke tuningbox nu dit gedrag vertoont na een jaar rondrijden. Komt dat omdat de box/software niet met veranderende sensor input om kan gaan en slechts statische waarden doorgeeft aan de ECU? Voor de liefhebbers/ontdekkers...heb het vorige kastje ook nog liggen. Leuke reverse engineering klus...

Nadeel van ECU tuning is toch dat dit (kennis via een insider bij BMW) ondanks de patches etc direct wordt opgemerkt door BMW (lang leve Connected Drive). Met alle gevolgen van dien indien er nog enige sprake is van garantie of coulance bij storingen of defecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Edgarz schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:04:
[...]

ECU tuning was destijds nog geen optie ivm de beveiliging van de ECU. Maar dat terzijde.

Ik ben wel benieuwd waarom deze specifieke tuningbox nu dit gedrag vertoont na een jaar rondrijden. Komt dat omdat de box/software niet met veranderende sensor input om kan gaan en slechts statische waarden doorgeeft aan de ECU? Voor de liefhebbers/ontdekkers...heb het vorige kastje ook nog liggen. Leuke reverse engineering klus...

Nadeel van ECU tuning is toch dat dit (kennis via een insider bij BMW) ondanks de patches etc direct wordt opgemerkt door BMW (lang leve Connected Drive). Met alle gevolgen van dien indien er nog enige sprake is van garantie of coulance bij storingen of defecten.
Dan moet je maar origineel rondrijden of een wagen kopen met meer vermogen als je je daar zorgen in maakt...Zo een ghetto-tuning box die je injectoren/pomp/turbo om zeep helpt, valt ook wel zeker niet op :D

Die tuning boxen zijn vaak niet meer dan wat weerstanden of een printje met was china-stuff erop. Mss is er wel vocht ofso ingekomen en gaat die daarom vreemd doen.
Geen ECU tuning, wachten dan tot ze er wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

azz_kikr schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:27:
[...]

Dan moet je maar origineel rondrijden of een wagen kopen met meer vermogen als je je daar zorgen in maakt...Zo een ghetto-tuning box die je injectoren/pomp/turbo om zeep helpt, valt ook wel zeker niet op :D

Die tuning boxen zijn vaak niet meer dan wat weerstanden of een printje met was china-stuff erop. Mss is er wel vocht ofso ingekomen en gaat die daarom vreemd doen.
Geen ECU tuning, wachten dan tot ze er wel is.
Blijf wel even origineel rijden. In november/december dan maar eens kijken voor een nieuwe x28 of x30 gemotoriseerde. Ook weer leuk vooruitzicht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
BR-Performance . DIe weten tenminste waar ze me bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de auto naar de re-styler gebracht. Om een behoorlijk nasty deukje in het spatbord te verwijderen en wat krassen weg te laten polijsten. Zeg maar de nadelen van in de stad naast een school wonen even wegpoetsen. 120 euro dus eigenlijk geen geld, dat is dan weer een voordeel van in een stad wonen.
Unknown Alien schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:39:
Om eerlijk te zijn ben ik ook niet 100% tevreden over de tuning hoor, maar ik weet niet of dat aan BR-Performance ligt of dat de 1.6 gewoon te weinig inhoud heeft voor koppel bij lage toeren.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:53:
Vandaag de auto naar de re-styler gebracht. Om een behoorlijk nasty deukje in het spatbord te verwijderen en wat krassen weg te laten polijsten. Zeg maar de nadelen van in de stad naast een school wonen even wegpoetsen. 120 euro dus eigenlijk geen geld, dat is dan weer een voordeel van in een stad wonen.

[...]

Om eerlijk te zijn ben ik ook niet 100% tevreden over de tuning hoor, maar ik weet niet of dat aan BR-Performance ligt of dat de 1.6 gewoon te weinig inhoud heeft voor koppel bij lage toeren.
Ook even goed de polis nalezen van de verzekeraar.
Zo kwam ik er laatst achter dat ik deukjes gratis mocht laten reparen bij aangesloten bedrijven :+ Dit ging tot een max van 4 uur per jaar.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50
Sinds een maandje ook eigenaar van wat BMW onderdelen, ik geloof een X1-onderstel en wat knoppen die van BMW zijn.

Bij de dealer:
Afbeeldingslocatie: http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/7585/79135.jpg

Na verlaging van ongeveer 2,5 a 3cm (smoelt en rijdt een stuk beter):
Afbeeldingslocatie: http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/7585/79138.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/7585/79074.jpg

De sleutel ook meteen gemod (stom groot ding):
Afbeeldingslocatie: http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/7585/79137.jpg

| I've got permission to color outside the lines |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:48

Theimon

Snapte!?

Jij denkt; nieuwe auto, doe er maar meteen een nieuwe woonwijk bij...

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50
Theimon schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 13:42:
Jij denkt; nieuwe auto, doe er maar meteen een nieuwe woonwijk bij...
Euhm 13 jaar oude woonwijk, waar ik alweer 9 jaar woon. Dus zo nieuw is dat niet. :P

| I've got permission to color outside the lines |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:48

Theimon

Snapte!?

BenJoep schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:10:
[...]

Euhm 13 jaar oude woonwijk, waar ik alweer 9 jaar woon. Dus zo nieuw is dat niet. :P
Ziet er als een nieuwbouw vinex waar nog geen fluit is gebeurd. Dat is best knap :P

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

fsfikke schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 00:21:
[...]

Sterker nog, als ik iets juist wel zou willen, is het dat wel...
[...]

Je snapt hopelijk wel dat je hele motivatie complete onzin is? Ondanks dat ik bijvoorbeeld altijd genoeg afstand hou, heb ik mijn cabrio ook weleens vol in de ABS moeten trappen op de snelweg. Waarom? Voor me remde het rustig, dus ik rem rustig, gat wordt kleiner en ineens gaan ze vol op de rem. Omdat je die verandering bij de meeste auto's niet aan de remlichten kan zien, wordt je als achterligger behoorlijk verrast, met gevolg dat ik echt voller dan vol in de remmen moest. Hadden de rem- (of knipperlichten) geknipperd, was er eerder een waarschuwing geweest, had ik rustiger kunnen remmen en niet bang hoeven zijn dat de auto achter mij juist weer verrast zou worden.

Een boete zal je never nooit niet krijgen op basis dat je remlichten knipperde, het is hooguit een reden voor de agenten om je even wat beter in de gaten te houden (bijvoorbeeld als bij ieder verkeerslicht de remlichten gaan knipperen).

Gewoon aan laten dus die optie.
[...]

[afbeelding]
Damn, je hebt wel pech... Gelukkig wel beiden op je achterbumper, hoeft er gelukkig maar één onderdeel gespoten te worden.
robpol schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 07:58:
[...]

Bekende kwaal, de mijne was een paar maanden geleden ook aan de beurt. Eigenlijk te gek voor woorden dat die dingen van kunststof zijn gemaakt :(
Ach, mijn M52-blok heeft ook een kunststof kleppendeksel en die houdt het al 18 jaar uit en voor zover ik weet is dat geen zwak punt bij deze motoren. De oudsten zijn inmiddels al 22 jaar. Er is op zich niks mis met kunststof, maar soms zit er een ontwerpfoutje in waardoor het zwakker is. En dat foutje kan in het eigenlijke ontwerp zitten, maar ook in het mal-ontwerp, waardoor het breekt op een vloeinaad (waar twee fronten van gesmolten plastic tegen elkaar komen tijdens het spuitgieten).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:40:
Hoort dit zo te zitten? Heb het al eens teruggeduwd op zijn plek, maar heeft niet mogen baten.
Lijkt wel of er een scheur in het kunststof zit.
Parkeerplaats bij de lokale supermarkt is her en der verzakt waardoor de stoeprand erg hoog is, neus naar voren levert wat geschraap op achteruit inparkeren geeft wat meer speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
1.6jes zonder turbo beginnen boven de 3000 toeren pas te leven.
Kunnen ze er wel een turbo op zetten maar onder de 1000 zal er niet veel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Heeft 2000cc cylinder inhoudt, en geloof het zelfde blok als de 1.8D. Maar je kan idd niet verwachten dat hij elke 330D bij hodut :+

Na tuning heeft hij toch 380nm? dat is meer dan een E90 320D stock heeft, en die vond ik zeker wel fijn rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
deepbass909 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 17:15:
[...]
Je snapt hopelijk wel dat je hele motivatie complete onzin is? Ondanks dat ik bijvoorbeeld altijd genoeg afstand hou, heb ik mijn cabrio ook weleens vol in de ABS moeten trappen op de snelweg. Waarom? Voor me remde het rustig, dus ik rem rustig, gat wordt kleiner en ineens gaan ze vol op de rem. Omdat je die verandering bij de meeste auto's niet aan de remlichten kan zien, wordt je als achterligger behoorlijk verrast, met gevolg dat ik echt voller dan vol in de remmen moest. Hadden de rem- (of knipperlichten) geknipperd, was er eerder een waarschuwing geweest, had ik rustiger kunnen remmen en niet bang hoeven zijn dat de auto achter mij juist weer verrast zou worden.

Een boete zal je never nooit niet krijgen op basis dat je remlichten knipperde, het is hooguit een reden voor de agenten om je even wat beter in de gaten te houden (bijvoorbeeld als bij ieder verkeerslicht de remlichten gaan knipperen).

Gewoon aan laten dus die optie.
Nee, het is geen onzin. Natuurlijk moet er meer aan de hand zijn dan alleen het gedrag van de remlichten, maar wanneer PV wordt opgemaakt, zal de observatie dat de remlichten in de nood modus gingen extra zijn, om het PV kracht bij te zetten, terwijl het andersom in je voordeel zou kunnen werken.
Er zijn altijd wel situaties te bedenken, waarbij het knipperen gerechtvaardigd kan worden, maar wanneer je bijvoorbeeld zonder reden flink in de remmen gaat, om een achterligger "een lesje te leren" en het wordt door de politie gezien, dan kan het wel of niet geknipperd hebben weldegelijk meespelen.

"Aan laten" is, zoals ik schreef ook mijn keuze. Veiligheid voor alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Toff schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:39:
[...]

Nee, het is geen onzin. Natuurlijk moet er meer aan de hand zijn dan alleen het gedrag van de remlichten, maar wanneer PV wordt opgemaakt, zal de observatie dat de remlichten in de nood modus gingen extra zijn, om het PV kracht bij te zetten, terwijl het andersom in je voordeel zou kunnen werken.
Er zijn altijd wel situaties te bedenken, waarbij het knipperen gerechtvaardigd kan worden, maar wanneer je bijvoorbeeld zonder reden flink in de remmen gaat, om een achterligger "een lesje te leren" en het wordt door de politie gezien, dan kan het wel of niet geknipperd hebben weldegelijk meespelen.
Wat is dit nou toch voor een complete onzin wat je nu zegt? Ik snap het niet.
Welke situatie kan jij bedenken dat je zo hard remt dat je later (dus zonder brokken) een proces verbaal krijgt? Of bedoel jij die keer bij wegmisbruikers met die Mercedes CLS (jaar of 1,5-2 geleden) die ze op van die dijkweggetjes aan het volgen waren? Die hadden ze al gespot met 140km/h in de 60 zone en toen lieten ze hem door de BF-display te laten zien weten dat ie achterlijk bezig was. In alle andere gevallen...

Ik begin met denken...
...
...
...
10 denkminuten later....
...
Geen enkele situatie comes to mind.

Heb je ooit op de rem gestaan? Wanneer jij een braketest doet waarbij de achterligger even een 'lesje' geleerd wordt en je remlichten gaan knipperen dan doe je geen braketest maar veroorzaak je een ongeluk. Het laatste wat je dan aan je hoofd hebt is geen PV maar het nummer van je advocaat omdat je dan op 100% zeker poging tot doodslag (verwijtbare schuld) aan je broek gaat krijgen.
Zie zaak
HR 20 januari 2004, LJN: AM2526
(via Jure.nl)

Voor de rest is je angst ongegrond en door je stelling op die manier te positioneren is een normale discussie over dat onderwerp niet mogelijk. Want dat wat je zegt klopt gewoon niet of is in geen enkele normale situatie met rationele mensen een issue.

Zoek morgen eens een rustig weggetje op en probeer eens vanaf 80 km/h maximaal te remmen. Want normaal hard remmen triggert de brakeforcedisplay lampen niet eens. En normaal hard remmen zorgt er al voor dat je bij 'een lesje leren' de achterligger in je kofferbak hebt.

Nogmaals nee, gewoon, nee dus op jouw comment. Het spijt me zeer.

[ Voor 7% gewijzigd door Typhone op 20-08-2017 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Typhone schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 00:29:
[...]
Wat is dit nou toch voor een complete onzin wat je nu zegt? Ik snap het niet.
Einde discussie, wat mij betreft. Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:49
robpol schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:52:
[...]

Unknown Alien schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 10:39:
* prrrrrttt * :X

De Nederlandse vestiging is gewoon ruk. De manager heeft echt totaal geen verstand van auto's, grote mond is het enige wat hij heeft. De monteur flasht gewoon software wat hij aangeleverd krijgt vanaf het hoofdkantoor en gooit daarna de auto op de bank om te controleren of het werkt, niks meer niks minder.

Zolang je niet beter weet en er geen problemen optreden zul je waarschijnlijk vol lof zijn over BR, maar wacht maar tot er problemen ontstaan, ik kan het weten. ;) En dan heb ik het over directe problemen na het tunen.

En met mij nog een aantal andere, en dan is BR opeens helemaal geen lieverdje meer hoor, ik wens je dan heel veel succes.

BR is een 13 in een dozijn tuner, kunnen elk mogelijk merk en type wagen chippen, kun je net zo goed naar ieder ander tuner op de hoek gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Vissa66 op 20-08-2017 03:54 ]

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Vissa66 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 03:36:
[...]

[...]

* prrrrrttt * :X

De Nederlandse vestiging is gewoon ruk. De manager heeft echt totaal geen verstand van auto's, grote mond is het enige wat hij heeft. De monteur flasht gewoon software wat hij aangeleverd krijgt vanaf het hoofdkantoor en gooit daarna de auto op de bank om te controleren of het werkt, niks meer niks minder.

Zolang je niet beter weet en er geen problemen optreden zul je waarschijnlijk vol lof zijn over BR, maar wacht maar tot er problemen ontstaan, ik kan het weten. ;) En dan heb ik het over directe problemen na het tunen.

En met mij nog een aantal andere, en dan is BR opeens helemaal geen lieverdje meer hoor, ik wens je dan heel veel succes.

BR is een 13 in een dozijn tuner, kunnen elk mogelijk merk en type wagen chippen, kun je net zo goed naar ieder ander tuner op de hoek gaan.
Vreemd, ik hoor en lees veel goede ervaringen op de bekende BMW fora met BR in Belgie.

Welke raad je dan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Toff schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 02:32:
[...]

Einde discussie, wat mij betreft. Groeten.
Meer info hier.

Wat betreft de chip discussie. Wanneer weet een eindgebruiker nu dat een chip goed is uitgevoerd? Vrijwel alle tunebedrijven praten onzin als het neerkomt op het tunen van auto's. Dat zou ik ook doen als ik mijn brood ermee verdien en niks is zo makkelijk dan gouden bergen beloven aan mensen die voor 550-1000 euro een performance boost van 30% krijgen. Stukken goedkoper dan echte power kopen en voor de korte termijn zijn de risico's niet zo groot.

Voor iedereen die wil weten wat er gebeurt met een auto ouder dan 3 jaar en die gechipt is: er staat in Roermond een optisch mooie BMW 5GT te koop. Ga daar eens inzitten en maak er een ritje mee. Gechipt door een niet bij naam te noemen (gerenommeerde) tuner en in plaats van een mooie 6-in-lijn brom maakt dat ding het geluid van een 1.8 dieselmotor uit 1990. Hij staat nog te koop dus ik adviseer iedereen daar eens een proefritje mee te maken :). Gechipt bij 27.xxx-km en inmiddels 137.xxx-km op de teller.

Adviseer iedereen het verhaal van IQM van wat pagina's terug eens te lezen als het op tuning aankomt :). Verder moet iedereen het helemaal zelf weten; die discussie ben ik al eens ooit aangegaan maar die is net zo kansloos als de winterbanden die in Duitsland verplicht zouden zijn (wat dus NIET zo is). De schreeuwende ooms op verjaardagen hebben de schade inmiddels al aangericht dus die hardnekkige verhalen zullen waarschijnlijk altijd wel rond blijven zingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Typhone op 20-08-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Unknown Alien schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 08:49:
[...]

Vreemd, ik hoor en lees veel goede ervaringen op de bekende BMW fora met BR in Belgie.

Welke raad je dan aan?
Hij heeft het vooral over de Nederlandse vestiging. En is begrijpelijk, al de kennis zit in hun hoofdkantoor. Zit je met vertegenwoordiger die eigenlijk de ballen verstand heeft van wagens. (Ik ken de NL versie niet maar kan me dit best voorstellen). Zolang de echte kenners niet rechstreeks aan de wagen kunnen, zal je nooit het maximale uit de wagen halen.
Werken aan een auto is meer dan wat cijfertjes lezen op display. Je hebt feeling en je hoort ook wat een wagen doet. Moest het puur sensortjes zijn, dan kon elke laptop een auto volledig automatisch tunen zonder tussenkomst van iemand.

Niks mis met de Belgische BR, bruno is ex heinz (fucking duur zie je ook meestal geen golfjes of lease bmw-tjes voor de deur staan (passeer er elke dag :), meestal AMG, dikke porsches, ... )),

PS: elke tuner (ik spreek van deftige tuners, geen ziptuning) kan makkelijk alle wagens doen, omdat elke diesel/T-benzine bijna op zelfde manier te tunen is, maakt niet uit of je PSA, VAG, MERC, BMW of whatever hebt). Als je begint met hardware mods, dan ben je beter dat je naar merkspecialist gaat imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
azz_kikr schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Hij heeft het vooral over de Nederlandse vestiging. En is begrijpelijk, al de kennis zit in hun hoofdkantoor. Zit je met vertegenwoordiger die eigenlijk de ballen verstand heeft van wagens. (Ik ken de NL versie niet maar kan me dit best voorstellen). Zolang de echte kenners niet rechstreeks aan de wagen kunnen, zal je nooit het maximale uit de wagen halen.
Werken aan een auto is meer dan wat cijfertjes lezen op display. Je hebt feeling en je hoort ook wat een wagen doet. Moest het puur sensortjes zijn, dan kon elke laptop een auto volledig automatisch tunen zonder tussenkomst van iemand.
Ik doelde op de HQ van BR. Ik wist niet tot nu dat BR ook een vestiging op NL heeft.

Mijn is een premium en heeft dus 2 jaar garantie. Dus voor mij sowieso voorlopig geen andere software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Typhone schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Adviseer iedereen het verhaal van IQM van wat pagina's terug eens te lezen als het op tuning aankomt :). Verder moet iedereen het helemaal zelf weten; die discussie ben ik al eens ooit aangegaan maar die is net zo kansloos als de winterbanden die in Duitsland verplicht zouden zijn (wat dus NIET zo is). De schreeuwende ooms op verjaardagen hebben de schade inmiddels al aangericht dus die hardnekkige verhalen zullen waarschijnlijk altijd wel rond blijven zingen.
Winterbanden in Duitsland niet verplicht? Dus de ANWB praat onzin? https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-duitsland

En de Duitse wet ook?
Seit 2010 hält die StVO präzisere Informationen zur Winterreifenpflicht in Deutschland bereit. Das Gesetz schreibt vor: Winterreifen, oder auch Reifen die der Richtlinie 92/23/EWG entsprechen, müssen genutzt werden, wenn „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“ vorherrscht (§ 2 Absatz 3a StVO). Explizit wird sogar die Bezeichnung M+S-Reifen erwähnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Edgarz schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:05:
[...]

Winterbanden in Duitsland niet verplicht? Dus de ANWB praat onzin? https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-duitsland

En de Duitse wet ook?
Seit 2010 hält die StVO präzisere Informationen zur Winterreifenpflicht in Deutschland bereit. Das Gesetz schreibt vor: Winterreifen, oder auch Reifen die der Richtlinie 92/23/EWG entsprechen, müssen genutzt werden, wenn „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“ vorherrscht (§ 2 Absatz 3a StVO). Explizit wird sogar die Bezeichnung M+S-Reifen erwähnt.
Ja en nee. De insteek is anders.
Lees nog eens goed verder welke jurisprudentie er geldt in Duitsland.
Ook al is het winter en ook al ligt er sneeuw. Oldtimers en dergelijke hoeven ook niet aan de regelgeving te voldoen. Ligt er 5m sneeuw en jij rijdt op je zomerbandjes stapvoets door Duitsland gebeurt er helemaal niks.
Rij jij in besneeuwde condities rond met zomerbanden (ik noem 100 km/h waar 130 km/h is toegestaan) dan ben je de pineut.

De zoekterm "Winterreifenpflicht" is niet voldoende om dat thema af te dekken namelijk.
Nur wer bei "Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte" mit Sommerreifen unterwegs ist, riskiert ein Bußgeld.

Wer Fahrten bei "Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte" zuverlässig vermeiden kann, darf auch weiterhin im Winter mit Sommerreifen fahren! Dies hat besondere Bedeutung in traditionell winterarmen Regionen sowie für Besitzer von Zweitwagen oder Oldtimern – und natürlich für den, der gegebenenfalls auf öffentliche Verkehrsmittel umsteigen kann.
Wat ze eigenlijk zeggen is dat je speciale banden nodig hebt om over ijs/sneeuw te mogen rijden. Er staat nergens dat winterbanden VERPLICHT zijn. Overigens zegt de ANWB het in principe goed maar het effect daarvan op Nederlanders is dat men denkt dat je tussen november en maart op winterbanden moet rijden. Zolang het regent en koud is mag jij zonder problemen in december op zomerbanden rijden. Vergelijk het liever met de HU/AU. Die moet je hebben om gebruik te maken van de openbare weg. Winterbanden heb je alleen nodig als er sneeuw op straat ligt. ZIjn de straten vrij van sneeuw en ligt er op de stoep 2m sneeuw mag jij gewoon met zomerbanden rijden. "Situatieafhankelijke winterbandenplicht" maar geen winterbandenplicht zoals het in Nederland in de volksmond bedoeld wordt.

Hetzelfde principe geldt bij de verzekering: je zou niet verzekerd zijn. Onzin, dat geldt alleen maar wanneer het 1 op 1 terug te leiden is naar de afwezigheid van winterbanden. Glijdt jij met 15km/h voor een stoplicht tegen je voorligger aan en sta je op zomerbanden? De sjaak. Geef jij iemand geen voorrang en rij je door rood op een besneeuwde weg op zomerbanden? Banden staan los van het geheel en de verzekering kan jou niet op grond daarvan geen schuld toewijzen. Je bent nalatig fout maar niet als gevolg van de zomerbanden in winterse condities.

Het is verstandig om op winterbanden te rijden als je winterse condities tegen zou kunnen komen dus ;). Maar net als de 90km/h bei Nässe betekent dat niet dat wanneer het regent jij opeens 90km/h zou mogen.
Anderhalf jaar geleden heb ik daar met de in-huis advocaat in Dortmund een gesprek over gehad aangezien er opeens half september (Bergisches Land) sneeuw lag op de route en ik wilde weten wat er zou gebeuren aangezien ik in de M6 zat op - jawel - zomerbandjes.

[ Voor 33% gewijzigd door Typhone op 20-08-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Halverwege de dag kreeg ik de vraag of de auto ook gepolijst moest worden. Kostte 80 euro extra. Voor 200 euro is uiteindelijk het volgende gedaan.
- Deuk voorspatbord (5cm) verwijderd inclusief het wegpolijsten van de kras rondom de deuk
- Krassen achterscherm weggepolijst
- Drie deukjes uit de portieren verwijderd
- Auto rondom gepolijst
- Interieur gereinigd

Al met al de auto de hele dag kwijt geweest in plaats van twee uur en de auto ziet er weer als nieuw uit. Toch netjes voor een auto van 4,5 jaar oud met 120.000 op de teller.

En ja, ik sta niet meer op dezelfde plek geparkeerd :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Typhone schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:51:
[...]

De ANWB praat inderdaad onzin ja. Lees nog eens goed verder welke jurisprudentie er geldt in Duitsland.
Please laat die discussie rusten want de Duitse wet zegt ook dat wanneer je op een bepaalde manier je bestemming wil bereiken je zonder problemen op ZOMERbanden dat mag doen. Ook al is het winter en ook al ligt er sneeuw. Oldtimers en dergelijke hoeven ook niet aan de regelgeving te voldoen. Ligt er 5m sneeuw en jij rijdt op je zomerbandjes stapvoets door Duitsland gebeurt er helemaal niks.
Rij jij in besneeuwde condities rond met zomerbanden (ik noem 100 km/h waar 130 km/h is toegestaan) dan ben je de pineut.

De zoekterm: Winterreifenpflicht is niet voldoende om dat thema af te dekken namelijk.

[...]

Wat ze eigenlijk zeggen is dat je speciale banden nodig hebt om over ijs/sneeuw te mogen rijden. Er staat nergens dat winterbanden VERPLICHT zijn. Overigens zegt de ANWB het in principe goed maar het effect daarvan op Nederlanders is dat men denkt dat je tussen november en maart op winterbanden moet rijden. Zolang het regent en koud is mag jij zonder problemen in december op zomerbanden rijden. Vergelijk het liever met de HU/AU. Die moet je hebben om gebruik te maken van de openbare weg. Winterbanden heb je alleen nodig als er sneeuw op straat ligt. ZIjn de straten vrij van sneeuw en ligt er op de stoep 2m sneeuw mag jij gewoon met zomerbanden rijden. "Situatieafhankelijke winterbandenplicht" maar geen winterbandenplicht zoals het in Nederland in de volksmond bedoeld wordt.

Hetzelfde principe geldt bij de verzekering: je zou niet verzekerd zijn. Onzin, dat geldt alleen maar wanneer het 1 op 1 terug te leiden is naar de afwezigheid van winterbanden. Glijdt jij met 15km/h voor een stoplicht tegen je voorligger aan en sta je op zomerbanden? De sjaak. Geef jij iemand geen voorrang en rij je door rood op een besneeuwde weg op zomerbanden? Banden staan los van het geheel en de verzekering kan jou niet op grond daarvan geen schuld toewijzen. Je bent nalatig fout maar niet als gevolg van de zomerbanden in winterse condities.
Ergo, de winterbandplicht geldt onder winterse condities. Dat is precies wat zowel de ANWB als de wetstekst vermeldt; de plicht kan ook in mei gelden en is dus wel aanwezig maar niet aan een tijdvak gebonden.

Schuld of niet is veel minder van belang. De banden bepalen de mate van verwijtbaarheid. Dus zonder directe schuld kan er nog steeds sprake zijn van verwijtbaarheid. Verzekeringstechnisch van belang, maar vooral ook strafrechtelijk. Materiële schade is vervelend, maar als je zonder schuld iemand doodrijdt dan blijft de verwijtbaarheid je toch een zitting opleveren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal gesproken begint de discussie zo rond eind september, maar nu daar olie op het vuur gooien is ook leuk hoor.

Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2017 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kom op jongens, waarom hebben we het midden in de zomer over winterbanden? "But someone on the internet is wrong!!"
deepbass909 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 17:15:
[...]

Damn, je hebt wel pech... Gelukkig wel beiden op je achterbumper, hoeft er gelukkig maar één onderdeel gespoten te worden.
Nah, het zijscherm rechts achter is ook geraakt. Maar gerepareerd wordt het niet, over een paar weken gaat deze weer er uit en krijg ik toch wat nieuws :9 Helaas is dat dan wel eentje uit de winterfloot, die zijn meestal iets minder leuk aangekleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 12:19
Heeft iemand heel toevallig ervaring met het afspelen van MP3 in een 2005 E65 (750i, facelift)? Ik vraag me af wat de meest praktische manier is om zoiets voor elkaar te krijgen.

Wat ik online kan vinden zijn de iPod kit van BMW zelf en aux kabeltjes zoals deze, maar dat laatste werkt denk ik niet in een 2005 model.

[ Voor 4% gewijzigd door Ahrnuld op 20-08-2017 12:37 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Bleh, net bij de dealer langs geweest om te vragen of de planning die eerder afgegeven was nog steeds staat. Week 32 productie, 34 bij de dealer en 35 zou ik kunnen rijden. Nu blijkt het ding nog niet eens geproduceerd te zijn. Waarom precies is niet te bepalen op zondag en wordt volgende week uitgezocht. Verkoper vertelde dat er leveringsproblemen zijn van onderdelen voor de stuurinrichting en dat dit mogelijk de oorzaak is. Het is nu onduidelijk wanneer ik hem wel kan ontvangen :'(.

Afgelopen maanden geen aandacht aan besteed maar nu het dichterbij komt zag ik er wel naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:49
azz_kikr schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Niks mis met de Belgische BR, bruno is ex heinz (fucking duur zie je ook meestal geen golfjes of lease bmw-tjes voor de deur staan (passeer er elke dag :), meestal AMG, dikke porsches, ... )),

PS: elke tuner (ik spreek van deftige tuners, geen ziptuning) kan makkelijk alle wagens doen, omdat elke diesel/T-benzine bijna op zelfde manier te tunen is, maakt niet uit of je PSA, VAG, MERC, BMW of whatever hebt). Als je begint met hardware mods, dan ben je beter dat je naar merkspecialist gaat imho
Klopt, idd de NL vestiging. Had ik geen problemen gehad dan had je mij ook niet negatief horen praten maar ik heb zelf mogen ervaren en ook mogen lezen hoe meneer Bruno zijn klanten behandeld bij problemen. Zachtjes uitgedrukt, niet zo netjes. :N

BR heeft iets van 10+ vestigingen, er worden BAKKEN met geld verdiend. Die enkele keer dat er problemen ontstaan en een auto niet probleemloos te tunen is, los dat dan ook netjes op met de klant zou je zeggen. :)

Goed, niet zonder slag of stoot, maar uiteindelijk is bij mij alles goed gekomen. Maar het heeft wel een bittere nasmaak achter gelaten. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Vissa66 op 20-08-2017 16:14 ]

M3P 24'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Ahrnuld schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:26:
Heeft iemand heel toevallig ervaring met het afspelen van MP3 in een 2005 E65 (750i, facelift)? Ik vraag me af wat de meest praktische manier is om zoiets voor elkaar te krijgen.

Wat ik online kan vinden zijn de iPod kit van BMW zelf en aux kabeltjes zoals deze, maar dat laatste werkt denk ik niet in een 2005 model.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ws5lrOe.jpg

Links: pre-facelift ASK, rechts: post-facelift ASK.

De post-facelift ASK unit is geschikt voor een auxkabel.

Aansluiten is een fluitje van een cent, echter dient de auxfunctie nog wel te worden geactiveerd middels coding.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 12:19
donny007 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:16:
[...]
[afbeelding]
Aansluiten is een fluitje van een cent, echter dient de auxfunctie nog wel te worden geactiveerd middels coding.
Thanks! Dat is precies wat ik wilde weten :)

Niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

fsfikke schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:19:
Kom op jongens, waarom hebben we het midden in de zomer over winterbanden? "But someone on the internet is wrong!!"

[...]

Nah, het zijscherm rechts achter is ook geraakt. Maar gerepareerd wordt het niet, over een paar weken gaat deze weer er uit en krijg ik toch wat nieuws :9 Helaas is dat dan wel eentje uit de winterfloot, die zijn meestal iets minder leuk aangekleed.
Wat een vervelende situatie zit je toch... Ik heb echt medelijden met je... :>

Puur nieuwsgierig, wat gebeurd er met zo'n auto? Gaat die de tweedehands markt op?

Wat betreft chiptuning, ik heb dat nooit helemaal begrepen. Als je niks aan de motor verandert, waarom wil je dan met software-aanpassingen buiten de standaard specs gaan werken? Vroeger heeft m'n vader het weleens laten doen op een Ford Transit, maar dat was in combinatie met zwaardere diesel injectoren om tot een motorvermogen te komen die niet door Ford Nederland werd geleverd in die uitvoering van de Transit. Na tuning was de motor technisch gelijk aan de 100pk variant (bij aanschaf was de motor 85pk).

Ja, veel motorvermogen is leuk (ik vind de 170pk in mijn cabrio ook een stuk leuker dan de 85pk in de Yaris van m'n vriendin), maar iedere BMW die in Nederland geleverd wordt, heeft meer dan genoeg vermogen om lekker mee te komen in het verkeer, dus waarom het risico nemen met chiptunen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

deepbass909 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:35:
[...]

Puur nieuwsgierig, wat gebeurd er met zo'n auto? Gaat die de tweedehands markt op?

Wat betreft chiptuning, ik heb dat nooit helemaal begrepen. Als je niks aan de motor verandert, waarom wil je dan met software-aanpassingen buiten de standaard specs gaan werken? Vroeger heeft m'n vader het weleens laten doen op een Ford Transit, maar dat was in combinatie met zwaardere diesel injectoren om tot een motorvermogen te komen die niet door Ford Nederland werd geleverd in die uitvoering van de Transit. Na tuning was de motor technisch gelijk aan de 100pk variant (bij aanschaf was de motor 85pk).

Ja, veel motorvermogen is leuk (ik vind de 170pk in mijn cabrio ook een stuk leuker dan de 85pk in de Yaris van m'n vriendin), maar iedere BMW die in Nederland geleverd wordt, heeft meer dan genoeg vermogen om lekker mee te komen in het verkeer, dus waarom het risico nemen met chiptunen?
Tja, waarom streeft iedereen naar meer. Filosofische vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:42
...
maar iedere BMW die in Nederland geleverd wordt, heeft meer dan genoeg vermogen om lekker mee te komen in het verkeer, dus waarom het risico nemen met chiptunen?
Deapbass909 heeft zeker nog niet gehoord van de 214d Gran Tourer, 95pk op 1.5ton. :/ Menig bestelwagen heeft meer vermogen voor hetzelfde gewicht.

Ben het voor de rest wel met je eens. Mocht het chiptunen zelfs perfect zijn en geen negatieve gevolgen hebben voor het leven van je motor, dan zit je nog vaak met een vracht van koppel onderin. Daardoor voelt de motor heel anders aan en dat kan een groot effect hebben op de rijervaring. Overigens ben ik ook van mening dat in NL/BE de kleinere motoren vaak leuker zijn omdat je daar vaker alles uit kan halen zonder direct op hoog illegale snelheden te zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door AndRo555 op 20-08-2017 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Edgarz schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:27:
[...]

Tja, waarom streeft iedereen naar meer. Filosofische vragen...
Ik snap dat iedereen altijd meer wil, niet waarom velen dit proberen via een middel waarvan redelijk algemeen bekend is dat het resultaat beperkt is en de langer termijn resultaten discutabel zijn.
AndRo555 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:55:
[...]

Deapbass909 heeft zeker nog niet gehoord van de 214d Gran Tourer, 95pk op 1.5ton. :/

Ben het voor de rest wel met je eens. Mocht het chiptunen zelfs perfect zijn en geen negatieve gevolgen hebben voor het leven van je motor, dan zit je nog vaak met een vracht van koppel onderin. Daardoor voelt de motor heel anders aan en dat kan een groot effect hebben op de rijervaring. Overigens ben ik ook van mening dat in NL/BE de kleinere motoren vaak leuker zijn omdat je daar vaker alles uit kan halen zonder direct op hoog illegale snelheden te zitten.
Och, ik heb afgelopen voorjaar 2 weken met een Fiat 500L 1.3 diesel gereden, een wopping 85 pk op 1290 kg (of voor de vergelijking, dus 15,18 kg/pk). De 214d Gran Tourer heeft 95 pk op 1395 kg (dus 14,68 kg/pk).

De Fiat is dus nog slechter af dan de 214d. Was het een traag hok? Vergeleken met m'n cabrio wel (die zit op 8,53 kg/pk). Vind je motorvermogen belangrijk (waarschijnlijk wel als je denkt over chippen) dan moet je een dergelijke uitvoering links laten liggen, maar niet na aanschaf een lapmiddel toe gaan passen. Besteedt dan bij aanschaf iets meer en pluk daar op langer termijn de vruchten van.

Als ik ergens wel echt problemen mee had, was dat de Fiat op lage toeren gewoon 0,0 koppel had, pas zodra de turbo een beetje opspoelde, wou hij ook trekken. Ik weet niet hoe het bij een 214d zit, maar dat was een puntje dat mij best wel wat klamme handjes heeft bezorgd. Het probleem was namelijk dat het niet mogelijk was een steile helling stapvoets op te rijden zonder de koppeling continu te laten slippen. En aangezien dat direct de controle over het voertuig beïnvloed, was dat niet bepaald prettig te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
deepbass909 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:19:

Och, ik heb afgelopen voorjaar 2 weken met een Fiat 500L 1.3 diesel gereden, een wopping 85 pk op 1290 kg (of voor de vergelijking, dus 15,18 kg/pk). De 214d Gran Tourer heeft 95 pk op 1395 kg (dus 14,68 kg/pk).

De Fiat is dus nog slechter af dan de 214d. Was het een traag hok? Vergeleken met m'n cabrio wel (die zit op 8,53 kg/pk). Vind je motorvermogen belangrijk (waarschijnlijk wel als je denkt over chippen) dan moet je een dergelijke uitvoering links laten liggen, maar niet na aanschaf een lapmiddel toe gaan passen. Besteedt dan bij aanschaf iets meer en pluk daar op langer termijn de vruchten van.
214d Gran Tourer is leeg 1495kg volgens BMW, dus 15,73kg/pk slechter af dan je Fiat. Daarnaast is de Gran Tourer best een grote auto met plaats voor 7 zetels. BMW geeft als maximum gewicht inclusief belasting 2060kg op (21.6kg/pk ...). Dat is een pak meer als de Fiat 500L 1.3 mag hebben. Natuurlijk zijn er altijd nog tragere wagens te vinden. Maar voor een BMW van 37k is het wel vrij absurd, een model dat niet had mogen bestaan, imho. Net als de 216i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

[...]

.

[ Voor 9% gewijzigd door SadisticPanda op 20-08-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AndRo555 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:33:
[...]

214d Gran Tourer is leeg 1495kg volgens BMW, dus 15,73kg/pk slechter af dan je Fiat. Daarnaast is de Gran Tourer best een grote auto met plaats voor 7 zetels. BMW geeft als maximum gewicht inclusief belasting 2060kg op (21.6kg/pk ...). Dat is een pak meer als de Fiat 500L 1.3 mag hebben. Natuurlijk zijn er altijd nog tragere wagens te vinden. Maar voor een BMW van 37k is het wel vrij absurd, een model dat niet had mogen bestaan, imho. Net als de 216i.
Dat ben ik helemaal met je eens hoor, ik vind het persoonlijk BMW-onwaardig dat er tegenwoordig *14-modellen zijn met 3-cilinders...

Wat betreft de gewichten, ik baseer mijn vergelijk op autoweek voor beide voertuigen. Daar staan altijd de leeggewichten vermeld. Ik weet dus niet wat het rijklaar gewicht van een 500L is, maar met een nagenoeg even grote brandstoftank, zal de Fiat dus rijklaar ongeveer hetzelfde gewicht zwaarder zijn en blijft het verschil in kg/pk tussen voertuigen redelijk gelijk.

Overigens is de 214d Gran Tourer nog niet eens zo heel traag met een 0 - 100 tijd van 13,5 seconden. Pas boven de 15 seconden gaat het echt traag voelen (trust me, I know). Het ding is ook niet op de markt gezet voor mensen die hard willen rijden, die nemen wel een BMW met grotere motor en achterwielaandrijving ;)
Ik denk dat het ook heel lang gaat duren, als het al ooit gaat gebeuren, dat ik een Gran Tourer op een BMW-meeting ga tegenkomen.

Laten we het erop houden dat voor de 2-serie Gran Tourer er iets andere ontwerp-eisen golden dan voor bijv. een 4-serie coupé of Z4.
Dan nog steeds, koop dan een auto met een grotere motor of pas goede, fysieke tuning toe. Kan je dat nog niet betalen, heb dan geduld. Ik begon ook met een beschaafde 316i voor ik mijn 323i cabrio kocht. Zou ik sneller willen? Dat is altijd leuker, is het nodig? Neh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

deepbass909 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:04:
[...]

Dan nog steeds, koop dan een auto met een grotere motor of pas goede, fysieke tuning toe. Kan je dat nog niet betalen, heb dan geduld. Ik begon ook met een beschaafde 316i voor ik mijn 323i cabrio kocht. Zou ik sneller willen? Dat is altijd leuker, is het nodig? Neh.
Ik begrijp wat je bedoeld hoor. Maar chiptuning is goedkoopste manier (en mss nog de "veiligste" + waarom zou je stukken uit je auto willen veranderen als die stukken die erop zitten nog niet eens maximaal benut worden. Constructeurs bouwen zoiezo grote reserves in. Kan je ze evengoed benutten.

En als die stukken veranderd worden, dan zal die toch gechipt moeten worden want al lap je er een turbo van een F1 op, veel sneller gaat die zo niet worden hoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Chippen is leuk voor een iets andere gasreaktie en 10 of 20% meer vermogen. Serieuze tuning gaat gepaard met hardware mods en een nieuw kenteken.

Als voorbeeld neem ik de welbekende BMW diesels. Ze zijn allemaal 2993cc voor de zes-in-lijn (of 1995 voor de viercylinders). Zou zou je kunnen denken dat de blokken identiek zijn.

Maar ze hebben we drie power ratings met andere materialen in de belangrijkste internals. Ook zijn de turbo's anders.

Als je een 18d gaat chippen tot een "25d", zul je zowel qua motorloop als qua duurzaamheid geen match hebben voor een echte 25d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Iets dat nogniet genoemd is, maar ik persoonlijk wel relevant vind over het chippen/tunen is dat je emissies in quasi alle gevallen de hoogte in gaan. En dan gaat het nog niet over een DPF delete, maar enkel de tune van de chipboer. Zelfde met de rev hang in moderne wagens, dat merk je bij een manuele bak en is al snel irritant. Tuners kegelen het er zo uit, maar het zit er juist in voor emissie redenen (NOx, etc.).

Bij moderne motoren moet je al moeite doen om met software de internals kapot te krijgen (krukas, drijfstangen, zuigers) door enkel extra koppel. Zolang je tuner weet wat die doet (LSPI, EGT's, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:56
Chiptuning is ook niet zwart/wit. Blijf je een beetje binnen een marge dan is een goede tune prima te doen en ook vol te houden. Mijn vorige auto reed over de 240k km nog prima en dat 140k km met een tune erop. Natuurlijk zal het allemaal sneller slijten want de krachten zijn immers groter. Hoeveel is maar de vraag en naar mijn weten is er nog geen wetenschappelijk onderzoek naar geweest. Vooral veel meningen en verhalen. En als we die mogen geloven rijdt er geen één N47 motor meer rond zonder de originele ketting...

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

IQM

MrFl0ppY schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:59:
... naar mijn weten is er nog geen wetenschappelijk onderzoek naar geweest. Vooral veel meningen en verhalen...
Hierbij wat leesvoer dat ik eerder ook al gelinkt had.

Deze man weet waar hij over praat, hij heeft 20 jaar in de ontwikkeling van BMW Dieselmotoren gewerkt. (mooie baan lijkt me...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:56
IQM schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:20:
[...]

Hierbij wat leesvoer dat ik eerder ook al gelinkt had.

Deze man weet waar hij over praat, hij heeft 20 jaar in de ontwikkeling van BMW Dieselmotoren gewerkt. (mooie baan lijkt me...)
Dat verhaal ken ik. En ik geloof de beste man ook. Echter zegt hij alleen dat de gebruikte materialen en afwerktechnieken kunnen variëren tussen de verschillende motoren. Dus je iedereen die een 316 tuned op een vermogen van een 330 kan problemen verwachten. Maar zoals hij ook al aangeeft is dat er soms dezelfde materialen gebruikt worden voor de 316/318/320. Daarom ook mijn opmerking over de marge.

Je vergroot volgens mij simpelweg de kans op defecten. Hoeveel is voor iedereen maar gissen. En dat kun je nooit hard maken want je weet niet hoe het blok zich had gehouden zonder tune. En zijn namelijk ook zat auto's die binnen de 20k alweer terug bij de dealer staan.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spollie
Dit weekend een setje originele styling 135M velgen met Michelin PS4 op de E60 gemonteerd. Wat een verademing is dat vergeleken met m'n oude Bridgestone runflats. Ik ben van 17 naar 18 inch gegaan, maar zowel het comfort en wegligging zijn er stukken beter op geworden. Ook het zoeken bij spoorvorming is weg, dat is nog wel het meest irritante aan RFT banden.

Nu nog ergens een reservewiel op de kop zien te tikken :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9Ceo3uY.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Spollie op 21-08-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 15:05
Mooie velgen! Die heb ik ook op het oog voor onze nieuwe aanwinst: een E61 525d LCI (2008). Daar zitten nu 17" style 243 op, die ik voor de winterbanden wil gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Nu online
Ik heb de bmw connected app draaien, maar actieradius en tankinhoud heb ik maar 1x op de app voorbij zien komen. Kan het zo zijn dat dit alleen zichtbaar in de app is als je de iPhone via USB aansluit? Dat het draadloos dus niet mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-10 22:28
Is draadloos inderdaad niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hahaha, de chiptune discussie geht mal wieder los :D. Zit bij klant in Zuid Duitsland en moest mijn eigen auto's laten staan en de poolauto meenemen. Ik rij zoals al eerder gezegd vaker in Duitsland maar ik kan me helemaal niet meer voorstellen (financiële redenen daargelaten uiteraard) dat ik ooit een BMW zou kopen met minder dan pakweg 200pk.

In een ander topic (@azz_kikr ;), al eens aangegeven dat hard rijden (Bayern, Baden-Württemberg) totaal niet raar is. Op de A3 van Frankfurt tot kort voor Würzburg gisteren in een treintje gereden met 170km/h maar het Mazda geval begon me toch te bokken op de heuvels. Ik had meer file verwacht maar het was zo rustig dat ik spijt had dat ik mijn 6-serie niet bij me had. Overal waar je hard mocht gaan, kon je ook hard gaan. Ik heb die stukken eens opgeteld, ruim 200 km onbegrensd. Het verschil tussen 160 of 280 km/h scheelt je gewoon bijna een uur reistijd (exclusief 1 extra stop om te tanken maar dat is max 10 min).

Ik was even vergeten dat er veel vroeg dicht is op zondag in Bayern dus dan had ik nog kunnen eten in plaats van 2 Bifi's wegknauwen ;).

P.S. voor de tuners: ik had een valide reden om de auto te tunen namelijk de enige mogelijkheid die ik had om het blok van de begrenzer af te halen. Niet dat die tune ook maar iets voorstelt +9pk op 367pk, maar de vMax is wel naar 287km/h uur gegaan. Hij is flink sneller tussen de 100-230km/h uur en wordt elke 4e week gecontroleerd op mijn verzoek. Temperatuur van de olie en dergelijke zijn echter gelijk als ervoor. Auto heeft geen turbo's.

Bioscoopbon voor 2 personen (twv 15 euro) voor degene die weet hoe ik mijn heads up display ook de juiste snelheid aan kan laten tonen. Nu stopt dat bij 260km/h omdat de naald daar ook stopt. De vMax digitale display in het instrumentencluster is boven de 260km/h de enige die echt zegt hoe hard ik rij. De veilige grens (snelheidscorrectie) heb ik uit laten coderen dus de zogenaamde GPS/TomTomsnelheid staat in de vMax (teller loopt normaal maar dat moet ook ivm cruise control).

[ Voor 29% gewijzigd door Typhone op 21-08-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:28
MrFl0ppY schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:59:
[...]
En als we die mogen geloven rijdt er geen één N47 motor meer rond zonder de originele ketting...
Mijn F20 met een N47D20C blok rijdt anders nog gewoon rond met de originele ketting hoor :+. Zit inmiddels al op 180k km. Maar als het goed is dan is het probleem ook opgelost sinds 2011 en het F20 model met het N47D20C blok, hoewel er nog wel wat verhalen rondgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Nu online
Ik wil graag een achteruitrijcamera laten inbouwen in mijn F20. Iemand een suggestie waar ik dit kan laten doen? Ik heb de dealer al voor een offerte gevraagd, maar heb het vermoeden dat het nogal prijzig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Laatst online: 15:48
AlexV schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:56:
[...]

Mijn F20 met een N47D20C blok rijdt anders nog gewoon rond met de originele ketting hoor :+. Zit inmiddels al op 180k km. Maar als het goed is dan is het probleem ook opgelost sinds 2011 en het F20 model met het N47D20C blok, hoewel er nog wel wat verhalen rondgaan...
E90 (maart 2011), N47D20 met 145k km: loopt ook nog als een zonnetje met de originele ketting.

jinxed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@Untouchablezz20 Zelf heb ik liever "piepjes" dan een camera. Je hoeft je blik niet van de weg te halen en je hoort (meestal) tamelijk nauwkeurig, hoe ver je van obstakels verwijderd bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

deepbass909 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:04:
[...]

Overigens is de 214d Gran Tourer nog niet eens zo heel traag met een 0 - 100 tijd van 13,5 seconden. Pas boven de 15 seconden gaat het echt traag voelen (trust me, I know).

[...]
Astublieft, dat is moordend, en een van de redenen dat er zoveel file is bij de opritten, niemand trekt door, niemand kan doortrekken, en mensen willen zo snel mogelijk naar links op de autostrade (want vrachtwagens), met een wagen die compleet niet meekan.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toff schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:31:
@Untouchablezz20 Zelf heb ik liever "piepjes" dan een camera. Je hoeft je blik niet van de weg te halen en je hoort (meestal) tamelijk nauwkeurig, hoe ver je van obstakels verwijderd bent.
Tot je in de stad woont waar parkeren krap is. Dan is pieeeeeep een reden om nog een stukje door te rijden... per saldo heb je er dus niets aan.
Pagina: 1 ... 56 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.