Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16:14

T-Infinity

Heen en weer....

pascoa341 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:26:
Ik vraag me af of het slim zal zijn om een decentrale WTW in onze woonkamer te installeren. Ik ben de CO2 aan het meten en het gaat hier als we met zijn allen thuis zijn, een aantal keer per dag boven de 1200 ppm en ook regelmatig boven de 1500.

Zou het nuttig zijn om een kleine decentrale wtw te installeren (een Suedwind of iets dergelijks). Die doen weliswaar maar 60 m3 per uur, maar het hoeft ook maar het CO2 gehalte hoeft ook maar een klein beetje naar beneden. Zou dit werken, of niet (of is regelmatig 1400 ppm urberhaupt helemaal niet zo'n probleem)?
Hoe ventileer je nu? Kun je niet gewoon het huidige ventiel iets verder open zetten in de woonkamer?

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23-06 23:21
Z___Z schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:51:
Hoe regelen jullie de luchtaanvoer voor de afzuigkap in de keuken? Met mijn huidige C systeem komt de lucht gewoon door de roosters naar binnen, maar die zijn er natuurlijk niet met een D systeem. Een raam open zetten lijkt me uiterst oncomfortabel in de winter. Is de enige oplossing een lucht aanvoer gat te boren of kan de WTW unit de onbalans van 600 m3/uur oplossen door tijdelijk veel meer licht aan te voeren dan af te voeren? Is het überhaupt mogelijk om tijdelijk de lucht aanvoer te verhogen zonder de lucht afvoer te verhogen?
Dan probleem los je op door of een plasma afzuigkap te nemen of door even een klapraampje open te zetten in (de buurt van) de keuken. Zo'n klapraampje is niet groter dan die permanente kieren van een ventilatie C systeem.

Soms/vaak ook kan de WTW even harder gezet worden. Die zuigt dan extra af in de keuken, maar blaast elders ook meer in. Niet anders dan op de badkamer na douchen.

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:37
Is de keuken een aparte ruimte of verbonden met de woonkamer? De deur vd woonkamer is praktisch luchtdicht?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Armin schreef op zondag 21 maart 2021 @ 04:55:
[...]

Soms/vaak ook kan de WTW even harder gezet worden. Die zuigt dan extra af in de keuken, maar blaast elders ook meer in. Niet anders dan op de badkamer na douchen.
Hoe bedoel je dit? WTW zuigt en blaast in principe even hard in de woonkamer/keuken dus netto heeft dit nul effect als je een naar buiten blazende afzuigkap hebt.
Bovendien is het debiet van de WTW veel te laag om iets te betekenen voor de afzuigkap.

WTW aanzetten helpt natuurlijk wel (aanvullend) om de lucht te verversen.
cannonpie schreef op zondag 21 maart 2021 @ 07:42:
Is de keuken een aparte ruimte of verbonden met de woonkamer? De deur vd woonkamer is praktisch luchtdicht?
Hier in ieder geval wel. Als ik de afzuigkap aan heb krijg ik de woonkamerdeur (naar de gang) bijna niet meer dicht door de harde wind.
Als ik de deur dichthoud doet de afzuigkap vrijwel niets, behalve sputteren.

[Voor 26% gewijzigd door T-Infinity op 21-03-2021 20:36]

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23-06 23:21
T-Infinity schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:35:
[...]

Hoe bedoel je dit? WTW zuigt en blaast in principe even hard in de woonkamer/keuken dus netto heeft dit nul effect als je een naar buiten blazende afzuigkap hebt.
Bovendien is het debiet van de WTW veel te laag om iets te betekenen voor de afzuigkap.

WTW aanzetten helpt natuurlijk wel (aanvullend) om de lucht te verversen.
Het idee is dat je geen afzuigkap nodig hebt. De WTW is de afzuigkap. Let wel, ik zeg niet dat ik dit perse zelf aanraadt, maar op de badkamer wordt het wel zo gebruikt. Sommige installaties zuigen/blazen immers best hard op maximale stand.

Zelf zou ik een plasma nemen, of gewoon een klapraam aanzetten als je al een klassieke afzuigkap hebt.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Armin schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:38:
[...]

Het idee is dat je geen afzuigkap nodig hebt. De WTW is de afzuigkap. Let wel, ik zeg niet dat ik dit perse zelf aanraadt, maar op de badkamer wordt het wel zo gebruikt. Sommige installaties zuigen/blazen immers best hard op maximale stand.

Zelf zou ik een plasma nemen, of gewoon een klapraam aanzetten als je al een klassieke afzuigkap hebt.
Ah zo bedoel je. Nouja debiet afzuigkap is zo rond de 500 m3 per uur.
Max debiet WTW voor keuken/woonkamer is meestal zo'n 100-150 m3 per uur.

Ik zou het persoonlijk niet willen, nog even los van dat al dat vet dan ook in je WTW belandt.

• pascoa341
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:36
T-Infinity schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:28:
[...]

Hoe ventileer je nu? Kun je niet gewoon het huidige ventiel iets verder open zetten in de woonkamer?
In principe nu natuurlijke ventilatie. We kunnen ook af en toe een raampje open zetten, maar dat geeft toch een behoorlijke koude lucht stroom, dus is niet echt wenselijk (kan wel hoor, maar niet ideaal).

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

pascoa341 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:28:
[...]

In principe nu natuurlijke ventilatie. We kunnen ook af en toe een raampje open zetten, maar dat geeft toch een behoorlijke koude lucht stroom, dus is niet echt wenselijk (kan wel hoor, maar niet ideaal).
ah zo. Tsja het advies is om toch 1 of 2 keer per dag flink te luchten. Alleen vrijwel niemand doet dat, al helemaal niet in de winter. Maar de meeste mensen weten ook het CO2 gehalte niet ;)

Je zou decentrale ventilatie kunnen plaatsen, maar is wel een erg dure oplossing voor een kleine verbetering. Aan de andere kant: als je het huis ooit goed gaat isoleren, ontkom je niet aan een goede mechanische ventilatie of WTW. Ik zou het dan in 1 x goed doen.

• RobinMM
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14-06 10:52
JakeOfOz schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:06:
Zo, bij ons zijn vandaag bijna alle Climarad-units geplaatst. Vier keer een Sensa (slaapkamers) en één keer een Ventura in de woonkamer. En dan kleine fans in de (bij)keuken, badkamer en toilet, die alleen uitblazen.
Komende dagen testen hoe het werkt, ze lijken vooralsnog niet veel geluid te maken.
Komende week willen we er gaan wonen, dus dan gaan we ze echt meemaken.
Heel benieuwd naar jouw ervaringen! Wie heeft bij jullie die installatie aangelegd? Hoop dit jaar een nieuwe woning te kunnen kopen en als renovatie nodig is ook een climarad oplossing toe te passen.

• JakeOfOz
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:41
RobinMM schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:12:
[...]

Heel benieuwd naar jouw ervaringen! Wie heeft bij jullie die installatie aangelegd? Hoop dit jaar een nieuwe woning te kunnen kopen en als renovatie nodig is ook een climarad oplossing toe te passen.
Tot nu toe goed! Ze staan allemaal op automatisch. In de babykamer hebben we ook een luchtkwaliteitmeter staan, daar ben ik mee aan het kijken hoe goed ze werken.

Loohuis heeft de installatie gedaan. Maar gezien de complexiteit had dit ook prima zelf gekund. Enige is dat de geavanceerde instellingen alleen voor de monteur zijn, dus die moet ik achterhalen. Je kunt de gewenste luchtkwaliteit instellen, maar dat staat niet in de normale handleiding.

• pascoa341
Kent iemand het bedrijf moveair?

https://www.moveair.nl

Lijken me vrij standaard units in de stijl van Suedwind, maar leveren wel een optie voor twee van die dingen boven elkaar. Wat ik wel raar vind is dat het debiet volgens de brochure dan nog steeds maar 45m2/u is. Zal vast een foutje van het bedrijf zijn, maar is natuurlijk wel slordig en niet heel hoopgevend voor de service...

• RobinMM
@JakeOfOz Bedankt voor je reactie. Gebruik je radiatoren voor verwarming in huis of vloerverwarming? Hoe is het geluid in de slaapkamer, draaien ze snachts in de nachtventilatie stand?

Als de kleinere fan in de badkamer aangaat gaan dan de overige units automatisch meer lucht aanvoeren om te zorgen dat alles balans blijft?

Nog een laatste vraag :D Waarom heb je specifiek voor climarad gekozen, heeft de woning geen centraal ventilate systeem?

• JakeOfOz
@RobinMM
Het is nieuwbouw, dus we konden zelf kiezen. Verwarming gaat via de vloer inderdaad, in combinatie met de warmtepomp. Voor het energieverbruik wilde ik dus wel echt wtw in de ventilatie. Ik heb go kozen voor iets met meer debiet dan strikt nodig, zodat ze niet altijd vol staan te blazen.

Ze staan op automatisch, in onze eigen slaapkamer heb ik 'm nog niet gehoord, maar die is ook heel groot en hoog, kan zijn dat de buffer van de ruimte groot genoeg is. Op de babykamer gaat 'ie 's nachts wel aan, maar dat is zeker niet storend.

Decentrale ventilatie hebben we gekozen zodat we niet overal leidingen hoefden te maken. Scheelt enorm in de installatie en geluidsoverdracht in je huis. Ik ben ook wat huiverig voor alle stof en vuil dat in die buizen blijft hangen.
En je ventilatie staat alleen aan als er ook echt iemand in de ruimte is. Bij een centraal systeem staat die box de hele dag te loeien.

• internetinfo
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 23:30
JakeOfOz schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:12:
@RobinMM
Het is nieuwbouw, dus we konden zelf kiezen. Verwarming gaat via de vloer inderdaad, in combinatie met de warmtepomp. Voor het energieverbruik wilde ik dus wel echt wtw in de ventilatie. Ik heb go kozen voor iets met meer debiet dan strikt nodig, zodat ze niet altijd vol staan te blazen.

Ze staan op automatisch, in onze eigen slaapkamer heb ik 'm nog niet gehoord, maar die is ook heel groot en hoog, kan zijn dat de buffer van de ruimte groot genoeg is. Op de babykamer gaat 'ie 's nachts wel aan, maar dat is zeker niet storend.

Decentrale ventilatie hebben we gekozen zodat we niet overal leidingen hoefden te maken. Scheelt enorm in de installatie en geluidsoverdracht in je huis. Ik ben ook wat huiverig voor alle stof en vuil dat in die buizen blijft hangen.
En je ventilatie staat alleen aan als er ook echt iemand in de ruimte is. Bij een centraal systeem staat die box de hele dag te loeien.
Jij hebt dus een courante woning, opgeleverd met type C ventilatie en die d.m.v. decentrale units gepimpt naar type D? Hoe moet ik me dat dan inbeelden, want je hebt dan wel de deuren met kieren en raamroosters in je kozijnen neem ik aan.

• JakeOfOz
internetinfo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:40:
[...]

Jij hebt dus een courante woning, opgeleverd met type C ventilatie en die d.m.v. decentrale units gepimpt naar type D? Hoe moet ik me dat dan inbeelden, want je hebt dan wel de deuren met kieren en raamroosters in je kozijnen neem ik aan.
De 'opgeleverd met' klinkt een beetje vreemd soms, ik heb het ontwerp (ook van de installatie) namelijk helemaal zelf uitgezocht. Het volledige ontwerp is gebaseerd op decentrale ventilatie. Ik vind dit zelf een stuk fijner dan een centraal systeem met alle buizen en kleppen door je huis.

Met decentraal hoef je juist niet te prutsen met raamroosters, er zit een aan- en afvoer op die apparaten. Als de uitlaat-fans (wc, badkamer of keuken) aangaan, springen de grote units bij om lucht aan te voeren. Er zitten wel iets kieren in de binnendeuren, maar die zijn niet groter dan in een normale woning.

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23-06 16:58
Ik heb er ook naar gekeken, maar durfde het niet aan om ventilatoren (in gevel) in de slaapkamers te hebben - en de prijs; @JakeOfOz je hebt het over 5 climarad toestellen en 3 fans, dat betekend > 15k aan spullen?

Specs

• JakeOfOz
houthakker schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:23:
Ik heb er ook naar gekeken, maar durfde het niet aan om ventilatoren (in gevel) in de slaapkamers te hebben - en de prijs; @JakeOfOz je hebt het over 5 climarad toestellen en 3 fans, dat betekend > 15k aan spullen?
Ongeveer 11k voor de ventilatie (4x Sensa h2x) en dan nog en keer een ventura in de woonkamer, ook zo'n 2,5 k inderdaad. Inclusief het installeren dan wel. Duurder dan een centraal systeem, maar ik heb geen kosten aan leidingen in m'n muren en plafonds, en alle uren die daarbij komen kijken.

• Guidooow
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:57
pascoa341 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:56:
Kent iemand het bedrijf moveair?

https://www.moveair.nl

Lijken me vrij standaard units in de stijl van Suedwind, maar leveren wel een optie voor twee van die dingen boven elkaar. Wat ik wel raar vind is dat het debiet volgens de brochure dan nog steeds maar 45m2/u is. Zal vast een foutje van het bedrijf zijn, maar is natuurlijk wel slordig en niet heel hoopgevend voor de service...
Ik ben ook nieuwsgierig en ben erg benieuwd of het wel goed werkt, twee van die units naast elkaar. Mij lijkt dat je vooral binnen een aardig percentage van de verse lucht meteen weer naar buiten zuigt, blijft er van die 45m2/u nog minder over.

Zelf ben ik op zoek naar een oplossing voor een ~10m2 'kantoor aan huis', wat niet aangesloten is op de centrale balansventilatie (Itho HRU ECO 350, niet echt een aanrader maar voor een ander topic). De oplossingen van ClimaRad vind ik erg mooi, maar ook behoorlijk prijzig en wat overdreven voor deze ruimte.

• RobinMM
@Guidooow Ook niet echt goedkoop, maar wellicht zou de Zehnder ComfoAir 70 een optie kunnen zijn?

• RobinMM
@JakeOfOz dank voor uitgebreide info :) vloerverwarming icm met de verticale ventilatie wtw's is wel de mooiste oplossing. De climarad 2.0 radiator vind ik persoonlijk niet heel mooi. Heb je ook de units van Brink overwogen?

• JakeOfOz
@RobinMM Brink heb ik overwogen, maar die hebben niet genoeg varianten om m'n hele huis te voorzien. Ik heb nu gekozen om alles van Climarad te doen, dan heb ik één fabrikant om alles bij uit te zoeken.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• ellenvn
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 01-05 13:17
Hallo allemaal,
ik hoop dat jullie wat kunnen meegenieten van de uitkomsten van mijn zoektocht, want het was veel werk.
Ik heb een rijtjeshuis uit 1971, met vier gezinsleden, HR++ ramen, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en vloerverwarming.

Milieucentraal heeft mij op het spoor gezet voor decentrale balansventilatie met warmteterugwinning: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/ventilatie/. Ik heb een installateur gezocht om me te adviseren welke decentrale wtw te nemen, maar niemand kende het of reageerde positief. Daarom heb ik alles zelf uitgezocht.

In het bouwbesluit staat dat voor een woonkamer de ventilatiecapaciteit minimaal 0,7 dm3/s per m2 vloeroppervlakte moet zijn, met een minimum van 7 dm3/s. Onze woonkamer is 50m2. Dus 126 m3/h nodig, maar de vloerisolatie monteur zei dat 100 m3/h ook genoeg is. Verder leek mij CO2 sensor belangrijk, maar ben ik uitgekomen op een vocht sensor. Ik wilde ik er niet meer dan 1000 euro aan uitgeven. Verder wil ik dat hij heel erg stil is, dus minder dan 20 dB (op 3m afstand) in de stand voor 60m3/h. Ik wilde vanwege het geluid niet een enkelpijps systeem dat iedere minuut omschakelt van inblazen naar uitblazen, maar ben daar toch op uitgekomen, namelijk één die heel stil is. Ook is het fijn als de filters niet heel erg duur zijn en iedere 3 maanden moeten worden vervangen, dus moeten kunnen worden gesopt of uitgezogen.

Ik ben uitgekomen op de Südwind Ambientika Advanced +. Ik koop er eerst één om te zien hoe het werkt en of ik tevreden ben, en dan koop ik er nog één. Ook heb ik een losse CO2 meter gekocht om te zien of het ding zijn werk doet (voor 40 euro). We laten het gat boren door een vakman, en de installatie doen we zelf. Ik ben er nog niet gerust op dat we echt gevonden hebben waar we blij mee zijn... Spannend!

DISCLAIMER: in onderstaand overzicht kunnen fouten staan.
Legenda: Rood=voldoet niet aan mijn criteria, oranje=voldoet net niet, groen= voldoet wel aan mijn criteria. Doe er je voordeel mee.

Een oproep aan Tweakers, Consumentenbond, Eigen Huis of installateurs deze apparaten te gaan reviewen/vergelijken, en aan MilieuCentraal of EigenHuis om een stappenplan op de website te zetten welke stappen je moet nemen om de goede te kiezen. En aan installateurs om zich bekend te maken op internet. Ik denk dat ik er een uurtje of 30 in heb gestoken om zover te komen.
Als iemand een tip heeft hoe we mijn spreadsheet kunnen delen, zodat hij uptodate gehouden kan worden, dan stel ik hem graag beschikbaar. :)

• Proton_
  • Laatst online: 13:39

Proton_

Team Welles

@ellenvn
Ziet er vrij compleet uit :)

Je kunt https://www.installatieva...-370x200x120mm-5144304901 nog toevoegen, maar ook bijvoorbeeld een read-only link naar een Google Sheet (https://www.google.com/sheets/) en een r/w link in een membersonly tag kan ook, dan voeg ik m zelf toe :)

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 24-06 20:02

Consulectro

Lekker bezig...

ellenvn schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:12:
Hallo allemaal,
ik hoop dat jullie wat kunnen meegenieten van de uitkomsten van mijn zoektocht, want het was veel werk.
Ik heb een rijtjeshuis uit 1971, met vier gezinsleden, HR++ ramen, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en vloerverwarming.

Milieucentraal heeft mij op het spoor gezet voor decentrale balansventilatie met warmteterugwinning: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/ventilatie/. Ik heb een installateur gezocht om me te adviseren welke decentrale wtw te nemen, maar niemand kende het of reageerde positief. Daarom heb ik alles zelf uitgezocht.

In het bouwbesluit staat dat voor een woonkamer de ventilatiecapaciteit minimaal 0,7 dm3/s per m2 vloeroppervlakte moet zijn, met een minimum van 7 dm3/s. Onze woonkamer is 50m2. Dus 126 m3/h nodig, maar de vloerisolatie monteur zei dat 100 m3/h ook genoeg is. Verder leek mij CO2 sensor belangrijk, maar ben ik uitgekomen op een vocht sensor. Ik wilde ik er niet meer dan 1000 euro aan uitgeven. Verder wil ik dat hij heel erg stil is, dus minder dan 20 dB (op 3m afstand) in de stand voor 60m3/h. Ik wilde vanwege het geluid niet een enkelpijps systeem dat iedere minuut omschakelt van inblazen naar uitblazen, maar ben daar toch op uitgekomen, namelijk één die heel stil is. Ook is het fijn als de filters niet heel erg duur zijn en iedere 3 maanden moeten worden vervangen, dus moeten kunnen worden gesopt of uitgezogen.

Ik ben uitgekomen op de Südwind Ambientika Advanced +. Ik koop er eerst één om te zien hoe het werkt en of ik tevreden ben, en dan koop ik er nog één. Ook heb ik een losse CO2 meter gekocht om te zien of het ding zijn werk doet (voor 40 euro). We laten het gat boren door een vakman, en de installatie doen we zelf. Ik ben er nog niet gerust op dat we echt gevonden hebben waar we blij mee zijn... Spannend!

DISCLAIMER: in onderstaand overzicht kunnen fouten staan.
Legenda: Rood=voldoet niet aan mijn criteria, oranje=voldoet net niet, groen= voldoet wel aan mijn criteria. Doe er je voordeel mee.

Een oproep aan Tweakers, Consumentenbond, Eigen Huis of installateurs deze apparaten te gaan reviewen/vergelijken, en aan MilieuCentraal of EigenHuis om een stappenplan op de website te zetten welke stappen je moet nemen om de goede te kiezen. En aan installateurs om zich bekend te maken op internet. Ik denk dat ik er een uurtje of 30 in heb gestoken om zover te komen.
Als iemand een tip heeft hoe we mijn spreadsheet kunnen delen, zodat hij uptodate gehouden kan worden, dan stel ik hem graag beschikbaar. :)

[Afbeelding]
Hier was ik zelf ook al mee bezig geweest voor ventilatie op onze slaapkamer. Dus de geluidseis is belangrijk. Vaak is die ook afhankelijk (lees stiller) bij een grotere pijpdiameter. Dan kan de fan met een lager toerental uit voor dezelfde luchtverplaatsing. De keuze hebben wij ook nog niet gemaakt (zit niet zoveel haast bij). Hier mijn tabelletje:

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• zuma
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-04 00:44
JakeOfOz schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:20:
@RobinMM Brink heb ik overwogen, maar die hebben niet genoeg varianten om m'n hele huis te voorzien. Ik heb nu gekozen om alles van Climarad te doen, dan heb ik één fabrikant om alles bij uit te zoeken.
Het viel mij op bij het bekijken van de specs dat die climarad modellen behoorlijk veel watt verbruiken. Maar ik las ook dat ze kunnen verwarmen en koelen. Zijn dat de functies waarbij ze dan ineens meer gaan verbruiken? Gebruik je deze functies wel eens?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JakeOfOz
@zuma Ze kunnen alleen verwarmen en koelen als je ze combineert met een radiator. Die kun je er bij in plaatsen. Die radiator sluit je dan op je verwarming aan (ideaal gezien een warmtepomp die ook kan koelen 's zomers). Verbruik van de Climarad neemt dan niet significant toe, je stookt alleen nog steeds met je ketel/warmtepomp.

De lucht die dan geventileerd wordt, blaast dan over/door die radiator, waardoor je koelt of verwarmt. Omdat wij toch een nieuw huis aan het bouwen waren, was het veel goedkoper om vloerverwarming te leggen (de vloer moest toch nog gestort worden). Als ik het in een bestaand huis zou moeten doen, zou ik wel voor Climarad+radiator kiezen denk ik. Luchtverwarming vind ik een fijne en snelle manier om je ruimte op temperatuur te krijgen.

De Climarad 2.0 kan verwarmen. De units die wij hebben ventileren alleen, met warmteterugwinning.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:41
@ellenvn @Consulectro

Ik denk wel dat het onterecht is om bijvoorbeeld een Seudwind met een Zehnder te vergelijken, d.w.z. een 70 seconden wissel apparaat versus eentje die continu in en uit blaast. Bij deze laatste categorie komt ook nog de bypass mogelijkheid om in de zomernachten koelere lucht naar binnen te halen.

Ampera-e (60kWh)

• lampy25
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 15:43
!null schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:38:
@ellenvn @Consulectro

Ik denk wel dat het onterecht is om bijvoorbeeld een Seudwind met een Zehnder te vergelijken, d.w.z. een 70 seconden wissel apparaat versus eentje die continu in en uit blaast. Bij deze laatste categorie komt ook nog de bypass mogelijkheid om in de zomernachten koelere lucht naar binnen te halen.
Eens dat ze misschien niet terecht te vergelijken zijn, maar je kan ook met de Suedwind 'doorblazen' wanneer je 2 of meer units hebt. De ene blaast dan in, de ander zuigt af. Of beide laten in/uit-blazen. Doet die bij mij overigens wel op standje orkaan, dus denk niet dat het heel lekker meer slaapt.

• !null
@lampy25 ja hij kan dat gesynchroniseerd vanaf de advanced geloof ik. Maar kan hij die functie niet op zijn zachtste stand? Is wel een belangrijk detail.

Ampera-e (60kWh)

• Ge2rt
  • Laatst online: 24-06 19:15

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

JakeOfOz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:15:
[...]
Enige is dat de geavanceerde instellingen alleen voor de monteur zijn, dus die moet ik achterhalen. Je kunt de gewenste luchtkwaliteit instellen, maar dat staat niet in de normale handleiding.
In dit bestand staat bovenaan op pagina 13 hoe je de luchtkwaliteit instelt. Dat geldt ook voor de Sensa's, ook al deze handleiding daar niet voor.

Andere geavanceerde instellingen ken ik helaas niet, maar ben wel geïnteresseerd. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lampy25
!null schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:14:
@lampy25 ja hij kan dat gesynchroniseerd vanaf de advanced geloof ik. Maar kan hij die functie niet op zijn zachtste stand? Is wel een belangrijk detail.
Hmm zie dat ze nu een volledig nieuwe lineup hebben, die ziet er nog wel interessanter uit eigenlijk.
De ventilator is naar de buitenzijde verplaatst, dit zal vast ten goede komen van de geluidsdruk.
Volgens de manual kan hij wel de snelheid aanpassen in doorblaas modus (iit mijn versie van 1,5 jaar oud :()

• lampy25
Is er al iemand die ervaring heeft met de nieuwe Suedwind ventilatie units met de ventilator buiten?

Heb nu beneden de versie met de motor binnen, werkt goed maar vind het wisselen van de draairichting te storend voor een slaapkamer.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je voor maximale stilte gaat en een inbouwkast in de kamer hebt, kan je ook een Blauberg Ultra D105 overwegen. Daar zit geen geld in design, dus krijg je heel veel WTW voor je geld :)
https://www.ventilatiesho...m-inclusief-regelaar-set/

Op laagste stand ventileert hij al genoeg voor een slaapkamer en ook door de oversized buizen (voor die laagste stand) is hij heel erg stil.

• zwahiel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 11:08

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

lampy25 schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:00:
[...]

Eens dat ze misschien niet terecht te vergelijken zijn, maar je kan ook met de Suedwind 'doorblazen' wanneer je 2 of meer units hebt. De ene blaast dan in, de ander zuigt af. Of beide laten in/uit-blazen. Doet die bij mij overigens wel op standje orkaan, dus denk niet dat het heel lekker meer slaapt.
Nee hoor dat doet hij gewoon op alle snelheden. Dus ook standje 1. Is die niks anders dan eentje zuigen andere blazen.

Jij bedoelt als je t handmatig op de av doet maar dat is niet t zelfde.

Overigens: wil je optimale warmte terugwinning: plaats die dingen dan boven n verwarming! Klinkt heel dom maar wordt nogal eens vergeten (ik ook bij een).

[Voor 11% gewijzigd door zwahiel op 19-04-2021 09:21]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• pascoa341
Proton_ schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:00:
Als je voor maximale stilte gaat en een inbouwkast in de kamer hebt, kan je ook een Blauberg Ultra D105 overwegen. Daar zit geen geld in design, dus krijg je heel veel WTW voor je geld :)
https://www.ventilatiesho...m-inclusief-regelaar-set/

Op laagste stand ventileert hij al genoeg voor een slaapkamer en ook door de oversized buizen (voor die laagste stand) is hij heel erg stil.
Hoewel ik deze erg interessant eruit vind zien, lijkt het energieverbruik me vrij hoog. 30W op de laagste stand is toch best pittig voor een apparaat wat eigenlijk continue draait. Jammer dat er niet veel betaalbare alternatieven zijn voor een dergelijk apparaat.

• !null
30w voor een ruimte is inderdaad wel veel ja.

Ampera-e (60kWh)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Klopt. Ik vraag me af of het 'al' EC fans zijn.
Wel een gemiste kans als dat niet zo is.

• lampy25
Die Blauberg is best een interessante unit, maar als we dan toch buizen aan het trekken zijn is 1 unit die zowel de 1e als 2e verdieping kan doen dan wel zo handig.
Met decentraal zou alleen 1e verdieping voldoende zijn totdat de 2e actief gebruikt gaat worden.

• lampy25
zwahiel schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:06:
[...]

Overigens: wil je optimale warmte terugwinning: plaats die dingen dan boven n verwarming! Klinkt heel dom maar wordt nogal eens vergeten (ik ook bij een).
Is wel lastiger positioneren dan, zeker als je vloerverwarming hebt ;)

• !null
Kan ik iemand nog blij maken met een 165mm gaten boor? Die is meer geschikt voor hout kunstof en gips, ik geloof niet voor het brutere steenwerk.
Mag voor een klein prijsje weg + verzendkosten.

Ampera-e (60kWh)

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:16
Wat ik eigenlijk ook wel een interessante vraagt vindt (en waarop ik het antwoord in dit topic niet kan vinden) is hoeveel je nou eigenlijk bespaard op het energieverbruik als je zo'n WTW laat installeren ipv een ventilatiebox?

• !null
Sunri5e schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:59:
Wat ik eigenlijk ook wel een interessante vraagt vindt (en waarop ik het antwoord in dit topic niet kan vinden) is hoeveel je nou eigenlijk bespaard op het energieverbruik als je zo'n WTW laat installeren ipv een ventilatiebox?
Bedoel je decentrale WTW versus WTW ventilatiebox? of bedoel je normale ventilatiebox versus (decentrale) WTW?

Ten eerste zeer afhankelijk van grootte van het huis. Ten tweede levert beter ventileren per ruimte je een beter binnenklimaat op, maar potentieel dus ook meer energieverlies omdat je meer ventileert.
Tegenover enkel afzuiging (type C ventilatie) zou er toch een aardig voordeel moeten zijn maar is ook afhankelijk van de kozijnen en of de roosters weg zijn gegaan, zodat wind geen invloed heeft.

Het is dus niet zo makkelijk om antwoord op te geven, maar ik denk dat je het wel kan benaderen met ventilatieberekeningen. Hoeveel kuub lucht je afvoert vergelijken met de temperatuur van verse kuub lucht die binnenkomt.

Ampera-e (60kWh)

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:16
!null schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:26:
[...]

Bedoel je decentrale WTW versus WTW ventilatiebox? of bedoel je normale ventilatiebox versus (decentrale) WTW?

Ten eerste zeer afhankelijk van grootte van het huis. Ten tweede levert beter ventileren per ruimte je een beter binnenklimaat op, maar potentieel dus ook meer energieverlies omdat je meer ventileert.
Tegenover enkel afzuiging (type C ventilatie) zou er toch een aardig voordeel moeten zijn maar is ook afhankelijk van de kozijnen en of de roosters weg zijn gegaan, zodat wind geen invloed heeft.

Het is dus niet zo makkelijk om antwoord op te geven, maar ik denk dat je het wel kan benaderen met ventilatieberekeningen. Hoeveel kuub lucht je afvoert vergelijken met de temperatuur van verse kuub lucht die binnenkomt.
Nee ik bedoel een centrale ventilatiebox versus centrale WTW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-06 21:49
@ellenvn en @Consulectro Mooi uitzoekwerk en duidelijk schemaatje wat jullie gemaakt hebben. Hier heb ik echt wat aan.

De afgelopen tijd ben ik me ook aan het verdiepen in decentrale-wtw voor in mijn jaren 60 woning. Twee apparaten springen er bij mij bovenuit:

1. de modellen van Suedwind
2. de Mitsubishi vl50

Beide zijn redelijk geprijsd en stil. De Mitsubishi vl50 vind ik interessant omdat deze een continue invoer en uitvoer heeft en niet om de minuut wisselt wat zoals ik lees weer zorgt voor extra geluid. Echter valt hij voor de slaapkamers af vanwege zijn formaat. Wellicht zijn grotere broer ooit in de woonkamer.

Zijn er mensen die zo'n decentraal wtw apparaat in de badkamer hebben en hun ervaring kunnen delen? Daar heb ik nu namelijk een slechte ventilator en die zou ik t.z.t. kunnen vervangen door bijvoorbeeld de Suedwind Ambientika solo+ advanced+ (de solo heeft geen vochtsensor). Deze zou volgens de site ook geschikt zijn voor de badkamer. Dit zou dan ook een test zijn of ik het geluid acceptabel vind voor de slaapkamer.

Het duurt voor mij nog even voordat ik overga tot aanschaf dus tot die tijd blijf ik dit topic volgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jorge.regula
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 24-06 17:31
Consulectro schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:05:
[...]

Hier was ik zelf ook al mee bezig geweest voor ventilatie op onze slaapkamer. Dus de geluidseis is belangrijk. Vaak is die ook afhankelijk (lees stiller) bij een grotere pijpdiameter. Dan kan de fan met een lager toerental uit voor dezelfde luchtverplaatsing. De keuze hebben wij ook nog niet gemaakt (zit niet zoveel haast bij). Hier mijn tabelletje:[Afbeelding]
Is er een mogelijkheid om dit als google sheet te delen? Heb je toevallig ook een kolom waar het type in staat? Ik zie door elkaar alternerende wtw, wtw met toe en afvoer, ventilatie zonder wtw.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Ik ben met aan het oriënteren op decentrale WTW voor mijn kantoor (ca 20-25 m3). Dit heeft een fraai uitzicht middels een schuine glazen wand. Een van de panelen kan open, maar is door de hoek niet inregen-proof, en bij kou al snel te tochtig. Er zijn verder geen roosters oid. Daarnaast is het uitzicht bosrijk, wat met een open raam bepaald niet stil is. De oplossing die al snel voor de hand ligt is ventilatie door de buitenwand heen. Omdat we al best geïnvesteerd hebben in het energiezuinig(er) maken van de woning ligt een WTW unit voor de hand. De glazen wand ligt op het noorden, maar als de zon hoog staat komt deze wel binnen. Afvoeren van warmte 's nachts is dus ook wenselijk.

Onder het raam zit een traditionele radiator. De schuine gevel loopt echter door, dus achter die muur zit een stuk serre van de woonkamer er onder. De radiator vervangen door een combi unit ligt daardoor niet voor de hand. Door de aard van de serre is ventilatie intern (naar woonkamer) dat ook niet (warmte).

Wensen
- Geen omkerende luchtstroom
- Stil
- Bypass

De voor de hand liggende opties die ik zelf al gevonden had zijn de Zehnder ComfoSpot 50 en Brink Air 70 oplossingen, waarbij ik vooralsnog van die laatste gecharmeerd ben. Heb het topic doorgelezen, en er zijn zeker nog wat andere installaties die bestudeerd gaan worden. De VL50 is een interessante (en prijsgunstig) optie.

Als er meer over bekend was zou de Tegnis CDU ook erg interessant kunnen zijn.

(buitenmuur is 310mm)

Brink Air 70
Wat me vooral opvalt is dat ik veel claims zie over hoe stil dit systeem is, maar weinig substantiële informatie, anders dan
+ Bypass
+ ziet er fraai uit
+ meerdere (indirecte) opties voor voor smarthome integratie (modbus, remote schakelaar)
o stil(claim, weinig concrete specs)
o unit is 600mm diep, maar opvulopties beschikbaar.
(=OEM voor Wolf CWL-D-70?)

Zehnder ComfoSpot 50
+ Stil (stiller dan de 70 bij dezelfde m3/h volgens de specs
+ enthalpiewisselaar
o nette unit
o geen bypass (?)wel meerdere ventilatiestanden
- Unit is 335 diep, geen standaard opvuloptie.

Zehnder ComfoAir 70
+enthalpiewisselaar
+ stil (minder dan de 50)
o geen bypass(?)wel meerdere ventilatiestanden
- niet echt fraai

Vasco D60
o niet overdreven stil
- vrij prijzig voor een vrij eenvoudige unit
- niet echt fraai

Mitsubishi VL50
+ prijs
+ stil in laagste stand
- niet echt fraai
- twee standen

Tegnis CDU_E (400W)
o verwarming
- geen bypass
- weinig info over te vinden op de site leverancier

Climarad Sensa H2X/V2X
+ bypass
o gescheiden doorvoer
o radiatormodel
- geen externe aansturing

[Voor 3% gewijzigd door ijdod op 07-06-2021 17:46]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• !null
@ijdod Wat wil je weten over de Tegnis? Mijn buurvrouw heeft hem.
Op zich wel net apparaat hoor, maar geen Bypass functie.
Temperatuur regeling zit op een display, maar het is 1 vaste temperatuur, geen tijdschema. Al kun je met 400w ook niet veel wisselingen hebben.

[Voor 36% gewijzigd door !null op 05-06-2021 22:07]

Ampera-e (60kWh)

• ijdod
  • Nu online
@!null eigenlijk alles behalve de salesbrochure. Handleidingen, spec sheets, dat soort zaken. wat je op de site van een serieuze fabrikant verwacht, zeg maar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
@ijdod Op het productblad staan gewoon specificaties etc. Handleiding is misschien pas als je hem koopt.
Het zijn 2 gaten in de muur naast elkaar en je hangt hem ervoor op, het is niet zo moeilijk.
Voor zover ik weet geen bypass en normale warmtewisselaar (geen enthalpiewisselaar zoals bij Zehnder)

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijdod
  • Nu online
@!null We hebben duidelijk andere verwachtingen op dat vlak :D. Ik lees dat soort document door om een duidelijk beeld te krijgen over wat een product doet, hoe het werkt, enzovoorts. De informatie die je noemt is bijvoorbeeld niet direct uit de beschikbare info te halen. Het feit dat het product uberhaupt een display heeft staat er al niet op. Het productblad hint naar connectivity opties, maar met een 'monitoringscontract'. Dat doet vermoeden dat er een cloud-achtige oplossing achter zit.

Maar goed, met deze informatie is het al iets meer, merci. Enthalpiewisselaar had ik bij de Zehnder over het hoofd gezien. De Zehnder heeft geen 'echte' bypass, maar kan wel op enkel in of uitblazen worden gezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
@ijdod Ja het kan zeker beter hoor. Monitoringscontract is ook niet echt nodig.
Enthalpiewisselaar is soms handig voor woonkamers of wellicht studi/werkkamers. In slaapkamers meestal niet.

Het display is gewoon een Raspberry Pi met off the shelf bijbehorend display. Met temp sensor erbij. Werkt overigens prima. Het is opgebouwd uit soort losse componenten als een prototype, lage aantallen denk ik. Ik vind het wel mooi want het is zeer repareerbaar.

Of je het waard is hangt af van de situatie. Een 400w paneeltje kost natuurlijk niet veel en dan een losse wtw unit.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 13:17

mattijssch

Model 3 LR

Heb je deze units ook overwogen? https://www.climarad.nl/producten/actueel/climarad-2.0/

Ik zit daar zelf ook naar te kijken. Enige nadeel is dat ik te maken heb met een VVE...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijdod
  • Nu online
@mattijssch Nee, wegens de ingebouwde radiator. Ik heb de Sensa units nog niet bekeken, ga ik binnenkort doen.

Inmiddels wat nadere informatie over het geluid van de Air 70. Dit is grofweg vergelijkbaar met de Zehnder ComfoSpot 50.

Ik neig naar zelf doen, voornamelijk om de tarieven die gevraagd worden. Ik gun iedereen zijn omzet, maar een kleine 1000 en een meerprijs van 400 euro voor een hoogwerker? Voor dat geld kan je een complete spare unit aanschaffen...

[Voor 105% gewijzigd door ijdod op 08-06-2021 07:37]

• pascoa341
!null schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:52:
@ijdod Ja het kan zeker beter hoor. Monitoringscontract is ook niet echt nodig.
Enthalpiewisselaar is soms handig voor woonkamers of wellicht studi/werkkamers. In slaapkamers meestal niet.

Het display is gewoon een Raspberry Pi met off the shelf bijbehorend display. Met temp sensor erbij. Werkt overigens prima. Het is opgebouwd uit soort losse componenten als een prototype, lage aantallen denk ik. Ik vind het wel mooi want het is zeer repareerbaar.

Of je het waard is hangt af van de situatie. Een 400w paneeltje kost natuurlijk niet veel en dan een losse wtw unit.
Dank hiervoor! Weet je of je de gaten ook netjes kan afwerken met zo'n nep 'roostersteen' (rooster die een steen vervangt. Dit doet Climarad en vind ik er wel netjes uit zien. En hoe is het met het geluid. Hoorbaar als je er een tweetal meter op de bank naast zit (mocht je hem een keer op vol vermogen hebben horen draaien).

Ook nog een vraagje over de Suedwinds op de slaapkamers. Bevalt dat een beetje?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True