Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Consulectro @houthakker
Onder standaardcondities - 0°C/1013hPa:
dichtheid CO: 1,14 kg/m³
dichtheid lucht: 1,29 kg/m³
dichtheid CO2: 1,98 kg/m³
Maar let op! Dit geld voor de zuivere gassen, in de woning treden altijd mengsels op, ook aan de bron.
Door diffusie krijg je op een gegeven moment toch een volledige "doormenging".
Het is niet zo dat bijvoorbeeld het CO2 (weer) "uitzakt".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:57

Consulectro

Lekker bezig...

de Peer schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:42:
[...]

Dit is een hardnekkig misverstand: het is zelfs een fractie lichter dan lucht en verspreidt zich daarom met luchtstromen door het huis
https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/koolmonoxide#no9
Oké, 8)7 bedankt _/-\o_ ! Al weer wat geleerd. Sorry :)

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-02 15:44
Tonkey schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:41:
[...]

Oké bedankt! Enig idee hoe dit in de specificaties te vinden is?
https://www.suedwind.it/gebrauchsanweisung is ook te koop via ebay

https://dezentrale-lueftu...-zulassung-nr-z-51-3-321/

beide moeten onder een hoek van 1 - 2 graden worden geïnstalleerd. Bij andere kun je het beste in de montage handleiding zoeken.

[Voor 9% gewijzigd door space-one op 14-03-2020 13:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:53
Op marktplaats is nu een alternatief (min of meer) voor de climarad verschenen:

https://www.marktplaats.n...95&previousAction=asqSent

Het gaat zo te zien om dit deense merk: https://www.turbovex.dk/en/download/brochures/

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:29

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
500-1000m3/h, dat is genoeg voor een heel woonhuis :D

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-02 08:33
Ik gooi deze omhoog...

Ik ben op zoek naar een decentrale oplossing om te ventileren met WTW. Units zoals de Sudwind zijn allemaal bedoeld om te monteren hoog aan de muur. Dat heeft niet mijn voorkeur, (a) omdat ik het lelijk vind. Het is dan ook lastiger om de elektra fatsoenlijk weg te werken en (b) omdat ik een doorzon woonkamer heb waarbij ik alleen onder de ramen naar buiten kan (stenen muur).

De oplossingen van Climarad voorzien hierin, maar die zijn weer erg prijzig. Weet iemand of er een module bestaat voor montage laag aan de muur? Er hoeft geen radiator bij in te zitten, want er is vloerverwarming. Het kan wel, want er zitten wel aansluitingen voor.

Iemand tips? Ik heb al op marktplaats gekeken voor een Climarad unit, maar op dit moment geen aanbod (alleen verticaal, en die kan ik ook niet kwijt)

[Voor 10% gewijzigd door tux-87 op 06-08-2020 16:54]

• houthakker
tux-87 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:54:
Ik gooi deze omhoog...

Ik ben op zoek naar een decentrale oplossing om te ventileren met WTW. Units zoals de Sudwind zijn allemaal bedoeld om te monteren hoog aan de muur. Dat heeft niet mijn voorkeur, (a) omdat ik het lelijk vind. Het is dan ook lastiger om de elektra fatsoenlijk weg te werken en (b) omdat ik een doorzon woonkamer heb waarbij ik alleen onder de ramen naar buiten kan (stenen muur).

De oplossingen van Climarad voorzien hierin, maar die zijn weer erg prijzig. Weet iemand of er een module bestaat voor montage laag aan de muur? Er hoeft geen radiator bij in te zitten, want er is vloerverwarming. Het kan wel, want er zitten wel aansluitingen voor.

Iemand tips? Ik heb al op marktplaats gekeken voor een Climarad unit, maar op dit moment geen aanbod (alleen verticaal, en die kan ik ook niet kwijt)
Tegnis DCU_E (de 400 watt variant), kost zo'n 1300 excl. btw volgens mij.

Een aantal duitse units kun je ook deels in de muur bouwen, maar volgens mij is er niet persee iets wat je bellet om zo'n unit wat lager om te hangen. Je moet alleen wel de leiding schuin naar buiten en beneden boren, en je wilt niet gelijk met het maaiveld uit komen, maar een cm of 30 moet toch wel genoeg zijn?

Specs

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-02 14:12
Je kunt nog naar Jaga kijken. De Jaga Oxygen is een afgeleide van Climarad, maar ik weet niet wat die qua prijs doen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:26
@tux-87 Zehnder Comfoair 70?

Die wil ik gaan gebruiken maar weet precieze hoogte niet, zal wel ergens staan.

Ampera-e (60kWh)

• tux-87
JakeOfOz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:17:
Je kunt nog naar Jaga kijken. De Jaga Oxygen is een afgeleide van Climarad, maar ik weet niet wat die qua prijs doen.
Die had ik ook gezien, maar volgens mij is dat zonder WTW dus alleen inblaas van verse lucht en die verwarmen met een LTV convector.

• tux-87
houthakker schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:37:
[...]

Een aantal duitse units kun je ook deels in de muur bouwen, maar volgens mij is er niet persee iets wat je bellet om zo'n unit wat lager om te hangen. Je moet alleen wel de leiding schuin naar buiten en beneden boren, en je wilt niet gelijk met het maaiveld uit komen, maar een cm of 30 moet toch wel genoeg zijn?
Thanks, ik ga die eens bekijken. Geen prijzen van te vinden online...

• tux-87
!null schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:14:
@tux-87 Zehnder Comfoair 70?

Die wil ik gaan gebruiken maar weet precieze hoogte niet, zal wel ergens staan.
Thanks. Die kan eventueel ook, ik vind hem wel minder mooi. Voor wat betreft veel van deze (Duitse) WTW fans vind ik het nadeel dat ze vrij klein zijn. Zo ook de Sudwind serie bijvoorbeeld. Ik zou liever wat bredere unit hebben zodat de luchtstromen wat meer gescheiden zijn. Dan hoeft er maar één unit in de woonkamer en dan in de achterkamer. Dat scheelt weer in het geluid op de plaats waar het irritant is (voorkamer).

• !null
@houthakker Kun je wat voorbeelden geven van deze Duitse units? Ook die in de muur te verwerken zijn?
Als ik wat namen heb kan ik zelf verder zoeken.

Ampera-e (60kWh)

• houthakker
!null schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:57:
@houthakker Kun je wat voorbeelden geven van deze Duitse units? Ook die in de muur te verwerken zijn?
Als ik wat namen heb kan ik zelf verder zoeken.
Units van:
Meltem, zoals de M-WRG-II.
Blumartin, de FreeAir 100
Siegenia, de Aerovital

Specs

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 10:39
houthakker schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:37:
[...]

Op papier leuke systemen. Ik vond het vorig jaar wel erg lastig informatie uit ze te krijgen. Worden deze units verkocht aan particulieren?
Uiteindelijk komt er bij ons een Climarad unit.

• JakeOfOz
Ah toch een Climarad! In ons nieuwe huis komt ook de hele ventilatie via Climarad. Wel een crime om je installateur te zeggen dat je decentraal wil ventileren hoor. Dat doen ze niet standaard namelijk

• duinsel
JakeOfOz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:13:
[...]
Ah toch een Climarad! In ons nieuwe huis komt ook de hele ventilatie via Climarad. Wel een crime om je installateur te zeggen dat je decentraal wil ventileren hoor. Dat doen ze niet standaard namelijk
De aanleiding was nieuwe ramen/kozijnen beneden. Nu gekozen voor zonder ventilatieroosters (behalve in de keuken) en een radiator tegen de gevel wordt vervangen door een climarad/radiator. De installateur vond het maar onzin geloof ik idd, maar heb mijn zin doorgedreven in deze kwestie. Hopelijk gaat het bevallen, volgende maand is de klus.
De rest van het huis (1960) blijft nog passief/mechanisch afgezogen.

• houthakker
duinsel schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:02:
[...]

Op papier leuke systemen. Ik vond het vorig jaar wel erg lastig informatie uit ze te krijgen. Worden deze units verkocht aan particulieren?
Nee, net als bij Climarad via een "installateur". Ze stellen echter geen eisen, dus als je een bedrijf/btw nummer hebt kan je bestellen.

Specs

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 08:52
Wij zijn momenteel aan het aanbouwen en daarbij wil ik gelijk iets aan de ventilatie doen in de woonkamer. Dat gebeurt nu passief (roostertje dus) maar ik wil overgaan op een decentrale WTW unit.

Ik heb interesse in de Brink Air 70 maar deze is nogal lang en steekt dan een stuk uit de nieuwe gevel. Niet echt fraai. Dit lijkt echter wel een doordacht apparaat.

Andere optie is de Zehnder comfospot 50 , die is wat minder groot (past net in de nieuwe gevel) maar hier vind ik weinig over. Zowieso weinig ervaringen te vinden over decentrale WTW.

Wat mij verder opvalt is dat de prijzen in Duitsland stukken lager zijn. De Zehnder is maar liefst 400 euro goedkoper bij de oosterburen, de Brink scheelt 300 euro. Leeft dit gewoon niet in NL?

Iemand ervaring met 1 van bovenstaande WTW units?

[Voor 3% gewijzigd door QuestionMarc op 01-09-2020 15:47]

Op de fiets vervuil je niets!

• ajoudijk
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09-2020
Wij hebben in 2019 flink verbouwd (aanbouw, nieuwe vloer met vloerverwarming, isolatie enz.). Daarbij heb ik in de woonkamer een Blauberg Vento expert A50-1 geplaatst. De woonkamer is 36m2 incl open keuken. Het werkt prima, in die zin dat het ding netjes 70 seconden lucht aanzuigt van binnen en daarmee het keramisch element opwarmt, en dan 70sec inblaast. In stand 1 is het geluid acceptabel maar is de luchtverversing beperkt. (Voldoet volgens mij niet aan het bouwbesluit, dat is bij renovatie wellicht OK, maar bij nieuwbouw dus niet handig.) Stand 2 geeft al meer geluid en is overdag prima, maar al iets te hard voor 's avonds op de bank. Dikte van de muur is 250-500 mm.
Ik kan helaas niet vergelijken, want ik ken de andere apparaten niet en kan dus niet zeggen of de Brink/Zehnder beter zijn.

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:02
Onder andere aan de hand van dit topic, hebben wij sinds kort de Fresh-r In-The-Wall in de woonkamer.

Hij is best wel stil (in de automatische stand bij een gezin met 3 personen), je hoort het eigenlijk alleen als de kamer volledig stil is, of als je er naast gaat staan. De vaatwasser die draait, overstemd bijvoorbeeld het geluid met gemak.

De reden is dat we na vervanging van de kozijnen geen roosters, maar alleen PADK beslag hebben. En die parallel stand is qua geluid en in de winter qua kou niet echt prettig. En de WTW is wel fijn voor het energieverbruik.

CO2 en luchtvochtigheid meet ik met een Netatmo weerstation. En het is in de grafieken goed te zien dat de pieken (van aanwezigheid) behoorlijk afgevlakt worden.

In-The-Wall zal voor de meeste renovatie niet zo handig zijn, zeker als het gat in de prefab betonnen muur moet komen :X. We hebben ook naar de alternatieven gekeken, maar daar bleek het al snel dat we 2 units voor de woonkamer nodig gingen hebben, waardoor de lagere prijs tegenover de Fresh-r teniet gedaan werd. Daarnaast werkt de Fresh-r ook als het vriest.

• duinsel
Heeft iemand een ervaring met het aanvragen van SEEH subsidie voor een decentrale WTW ventilatie (Climarad of vergelijkbaar?). Toegekend of afgewezen?
Ik kan geen beperkingen vinden in de regels die het uitsluiten, maar kan me ook voorstellen dat ze een eigenlijk een systeem voor de hele woning bedoelen.

De regel in de aanvraag: Het voor de eerste keer aanleggen van een systeem voor balansventilatie met WTW met een rendement van tenminste 90%

• QuestionMarc
Ik heb uiteindelijk na een bezoekje aan de woonwijzerwinkel in Rotterdam besloten om de Brink Air 70 te bestellen in Duitsland. Hij was daar namelijk 300 euro goedkoper. De Zehnder vond ik er niet fraai uitzien en de Brink heeft meer features als voorverwarming en remote control met een vierstanden schakelaar. Als hij binnen is en geplaatst zal ik wel een review plaatsen.

• duinsel
QuestionMarc schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:43:
Ik heb uiteindelijk na een bezoekje aan de woonwijzerwinkel in Rotterdam besloten..
Daar ben ik ook geweest ja, een van de weinige plekken om ze even te kunnen bezichtigen. Ik kwam er vooral om even te luisteren naar een Climarad die stond aangesloten, dat geluid viel mij uiteindelijk mee maar was wel een zorg.

• !null
Heeft iemand nog goede suggesties voor Zehnder en Seudwinds uit het buitenland te halen met vriendelijkere prijzen?

Wat betreft Zehnder ComfoAir 70, kwam ik erachter dat ze niet alleen een CO2 versie hebben (die je in NL ook wel vind) maar op Duitse sites kwam ik ook losse insteek sensoren tegen voor CO2, of als alternatief VOC.
Dat laatste is wel mooi, want het pakt wat meer mee dan alleen CO2, en het is ook nog eens 100 euro goedkoper. Ik weet dat VOC meting geen accurate CO2 meting is, maar voor de ventilatie voldoende denk ik. Geen idee of de sensor makkelijk te plaatsen is, maar dat lijkt me van wel (nog even handleiding lezen)

Wat betreft de Seudwind units twijfel ik nog over welke versie. Ik ga die in zeer kleine slaapkamers zetten, dus ik vraag me af of ik niet gewoon de goedkoopste erin moet zetten (a 250 euro) en dan eens nameten of het goed werkt op laagste stand. Het gaat bij mij om 1 unit per slaapkamer, en de slaapkamers zijn heel erg klein.

Ampera-e (60kWh)

• floriszz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 17:37
QuestionMarc schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:43:
Ik heb uiteindelijk na een bezoekje aan de woonwijzerwinkel in Rotterdam besloten om de Brink Air 70 te bestellen in Duitsland. Hij was daar namelijk 300 euro goedkoper. De Zehnder vond ik er niet fraai uitzien en de Brink heeft meer features als voorverwarming en remote control met een vierstanden schakelaar. Als hij binnen is en geplaatst zal ik wel een review plaatsen.
Is die Brink Air 70 niet dezelfde als de Wolf CWL-D-70;
https://www.wolf.eu/en/pr...entilation-unit-cwl-d-70/
https://www.brinkclimates...oducten/ventilatie/air-70
De beelden en specs lijken wel heel erg op elkaar. En die Wolf gaat op amazon voor rond de 780Eu. Dat scheelt nogal.
@QuestionMarc Hoe bevalt ie?

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 07:33
duinsel schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:49:
Heeft iemand een ervaring met het aanvragen van SEEH subsidie voor een decentrale WTW ventilatie (Climarad of vergelijkbaar?). Toegekend of afgewezen?
Ik kan geen beperkingen vinden in de regels die het uitsluiten, maar kan me ook voorstellen dat ze een eigenlijk een systeem voor de hele woning bedoelen.

De regel in de aanvraag: Het voor de eerste keer aanleggen van een systeem voor balansventilatie met WTW met een rendement van tenminste 90%
Bij de vorige subsidieronde in 2016/2017 twee Suedwind Ambientikas geplaatst en opgegeven. Gaf geen problemen en gewoon geld gekregen.

• !null
@Desmoerick Nog altijd tevreden met de Seudwinds? welke versie?

Hoe hebben jullie ze besteld? Gewoon via Seudwind site zelf?

@floriszz Ik heb ook het idee dat die Wolf hetzelfde apparaat is als de Brink Air 70, en dan eigenlijk de Air 70 Plus, want die heeft al die extra aansluitmogelijkheden die de Wolf sowieso al heeft. Nu nog even uitzoeken hoe het met de accesoires zit.
Met die prijsstelling van de Wolf is hij een stuk aantrekklijker, ook dan de Zehnder.

Al begrijp ik wel dat een Brink of Wolf 70 niet echt gemaakt is voor een 300mm dikke muur? Dan krijgt hij een wit kunststof extensie ding erop? Kun je misschien wel zelf maken van iets, maar dan nog, zo'n 20cm toeter erbij gaat er niet mooi uitzien.

[Voor 78% gewijzigd door !null op 13-10-2020 22:05]

Ampera-e (60kWh)

• Desmoerick
!null schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:07:
@Desmoerick Nog altijd tevreden met de Seudwinds? welke versie?

Hoe hebben jullie ze besteld? Gewoon via Seudwind site zelf?
Ja hoor. Doen het nog prima. Eerste versie van de Ambientika WiFi. Alleen veel problemen gehad met het Remote panel met CO2 sensor. Slecht apparaat qua bediening, werking en hoge pieptoon. Ging telkens kapot. Letterlijk 5 geprobeerd, maar iedere keer na een paar weken weer kapot. Slecht product.

Altijd direct via Suedwind zelf zaken gedaan. Antwoord duurde soms even, maar service en garantie prima.

• !null
@Desmoerick Ok. Ik hoorde nu van ze dat er een remote met CO2 sensor voor aan de muur in Januari komt. Wellicht hebben ze een nieuwe versie gemaakt.

Ampera-e (60kWh)

• Desmoerick
!null schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:49:
@Desmoerick Ok. Ik hoorde nu van ze dat er een remote met CO2 sensor voor aan de muur in Januari komt. Wellicht hebben ze een nieuwe versie gemaakt.
Dat is correct, alleen is deze niet backwards compatible met de oude🤦‍♂️

Overigens zien de nieuwe modules er weer een stuk gelikter uit en zijn ze veel makkelijker te onderhouden.

• QuestionMarc
De Brink Air 70 is inmiddels een tijdje binnen, maar de verbouwing is nog niet afgerond (stuuken en voegen etc) dus ik heb hem nog niet geinstalleerd. Wat wel grappig is, is dat je een aparte voedingskabel kunt bestellen zodat er een aan/uit knop op komt ipv een losse stekker. Deze kabel, letterlijk een schakelaar met 2 stukjes draad, kost dan 40 euro. Op Aliexpress een schakelaar bestel voor 1 euro en de draad van een stekker geknipt.

Komend weekeinde ga ik 'm installeren.

Bij mij steekt hij ook zo'n 30 cm uit hoor, de muur is 33 cm dik. Maar met die kap erop valt het wel mee met het zicht. Een airco is veel lelijker.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
QuestionMarc schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:25:
De Brink Air 70 is inmiddels een tijdje binnen, maar de verbouwing is nog niet afgerond (stuuken en voegen etc) dus ik heb hem nog niet geinstalleerd. Wat wel grappig is, is dat je een aparte voedingskabel kunt bestellen zodat er een aan/uit knop op komt ipv een losse stekker. Deze kabel, letterlijk een schakelaar met 2 stukjes draad, kost dan 40 euro. Op Aliexpress een schakelaar bestel voor 1 euro en de draad van een stekker geknipt.

Komend weekeinde ga ik 'm installeren.

Bij mij steekt hij ook zo'n 30 cm uit hoor, de muur is 33 cm dik. Maar met die kap erop valt het wel mee met het zicht. Een airco is veel lelijker.
Toevallig al geïnstalleerd en wat foto's gemaakt ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:40

vanDaal

-ismeereentje

Ik ben ook wel benieuwd naar foto's en ervaringen hier. Iemand die wat wil laten zien?

We hebben de afgelopen jaren flink wat gedaan aan isolatie (dak, HR++, vloer, gevel deels), dus daar zijn we redelijk op orde. Aangezien ik binnenkort de SEEH subsidie ga aanvragen voor twee isolatiemaatregelen, heb ik ook de optie om aanvullende maatregelen te nemen, zoals 30% subsidie op een Balansventilatiesysteem met warmteterugwinning (wtw).

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• duinsel
vanDaal schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:35:
Ik ben ook wel benieuwd naar foto's en ervaringen hier. Iemand die wat wil laten zien?

Dit is de buitenkant van mijn Climarad 2.0 op een koude avond, met de inlaat en uitlaat. Uitlaat is iets warmer dan ik had gedacht

• JakeOfOz
Oh gaaf @duinsel !
Het verschil lijkt mee te vallen toch? als je ziet dat het ca. 7.5 graden is bij de uitlaat. Ik vermoed dat je het binnen dan rond de 20 zal hebben, dus er wordt nog een hoop opgevangen.

Ons huis is net gisteren neergezet, dus wij kunnen binnenkort ook aan de slag met Climarad (het hele huis gaat decentraal geventileerd worden). Als dat allemaal hangt zal ik hier ook laten weten hoe het bevalt.

• duinsel
Jazeker, maar ik dacht de warmtewisselaar 90% efficientie had ongeveer.
Binnen 20, buiten 2 die dag, delta 18C, (2C+18/10)dan zou je op een graad of 4 uitkomen voor de uitlaat waar ik 7 zie. Maar misschien is dat te kort door de bocht...

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• QuestionMarc
Het heeft even geduurd maar de Brink Air 70 hangt nu een paar weken. Installatie was niet heel moeilijk, maar ik ben dan ook een redelijk ervaren klusser.
Het gat heb ik laten maken door een betonzaag bedrijf, dat was veruit het makkelijkst en het meest netjes.
Buis erin en kieren gevuld met PUR.

Systeem aangesloten en draaien maar.

Over het geluid: Op stand 3 is er in een stille kamer licht gezoem te horen, op stand 2 hoor je hem nauwelijks. Stand 4 en 5 zijn te luidruchtig in een verder stille kamer, maar prima te gebruiken als je bijv aan het koken bent of als er wat drukte in de kamer is. Ik moest even aan het apparaat wennen (in een verder lege kamer) maar nu tegen de lichtblauwe wand is het niet storend.
Over de WTW kan ik nog niet veel zeggen maar toen het vorige week koud was 's-nachts kwam er nog steeds warme lucht naar binnen. Ik ben er tevreden mee, het geeft toch een goed gevoel dat de kamer geventileerd wordt zonder dat je in de toch zit.

Ik heb 'm trouwens hier gekocht: https://inovatech.de/luft...e-lueftung/brink/air-70-2

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:41
Honolulu schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 23:45:
[...]

nare roosters, we hebben ze inmiddels dicht gedaan. 1 of 2x per dag ramen goed open en verder zal het wel :) Had ik toch beter op moeten letten tijdens de duitse les, ooit lang geleden :D Zal eens zien of ik eruit kom...
Verluchten is niet hetzelfde als ventileren, eenmaal de ramen weer dicht is het binnen een uur weer hetzelfde luchtkwaliteit.

Gewoon de roosters beetje bij beetje knijpen naarmate het kouder wordt.

@QuestionMarc Hoe heb jij dat gedaan met stroom?
Door de spouw heen naar beneden of een kabel infrezen ?

Neem aan dat de brink air 70 niet op batterijen werkt. :+

[Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2020 11:52]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• QuestionMarc
Ik heb tijdens de bouw een inbouwdoosje extra geboord voor de stroom (links) en eentje voor een 4 standen schakelaar (rechts). Je kan een speciaal kabeltje met een wipschakelaar bestellen die je dan moet inbouwen voor 45 euro, maar ik ben een krent dus heb dat kabeltje zelf gemaakt met een schakelaar van AliExpress.

• QuestionMarc
Het valt me trouwens iets op. In mijn vriendenkring hebben aardig wat mensen verbouwd maar niemand heeft gedacht aan ventilatie. In de bouw is het standaard dat we tochtroosters aanbrengen in de ramen, met als gevolg dat we allemaal in de toch zitten in een nieuwbouwhuis. Ik krijg dan ook van iedereen die komt kijken de vraag: wat is dat voor iets? Als ik dan uitleg dat het een ventilatiesysteem is dan is iedereen verbaasd.
Er is nog een lange weg te gaan voordat we gasloos kunnen wonen...

• Proton_
  • Laatst online: 18:09

Proton_

Team Welles

Ik vind het een mooi systeem, ook omdat het een tegenstroomwarmtewisselaar heeft in plaats van een keramische opslagwisselaar.

De buitenkant wordt door mijn betere helft geveto'd.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Proton_

Proton_

Team Welles

Is er iemand die ervaring met de S&P Heatsava heeft? (handleiding)

Een gat van 100 diameter door kalkzandsteen is nog net te doen met een goede SDS+ boormachine en een kernboor.

De wtw is er ook in 150mm doorvoer voor iets beter rendement.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01 05:08
zeegerd schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 09:12:
Zie daarin ook de links die bijv Proton_ neerzette, zoals dit overzicht met vele leveranciers, waaruit blijkt dat men in Duitsland hier toch een paar lichtjaar op ons voorloopt.

http://www.bauweise.net/g...g/markt/kwl/dezentral.htm

Als ik die verrekte roosters bij ons ook voel, een enorm koude wind komt er nu vaak door naar binnen, brrr... Het is dat ze nodig zijn voor luchtverversing.
Dank hiervoor. Ik heb nu roosters maar dat maakt dat zelfs met de verwarming op 21 graden het hier koud aanvoelt. Gevolg is roosters dicht en weinig ventilatie.

Iemand trouwens een idee waarom die decentrale units zou stervesduur zijn?
Eén kleine unit is net zo duur als een fatsoenlijk centraal systeem.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-02 20:15
Bij deze mijn ervaring met decentrale wtw.
Situatie schets. Vrijstaande woning 1979, hr++ beglazing, spouwmuurisolatie (glaswol + aminotherm), vloerisolatie rc=6, oorspronkelijke "natuurlijke" ventilatie kanalen in de muur van de woonkamer/keuken dichtgemaakt, vloerverwarming, betere dakisolatie wordt aan gewerkt :) .

Ruim 2 jaar geleden een climarad sensa v2x laten installeren (1 unit voor woonkamer-keuken = ca 45 m2, 2 volwassenen). Gekozen voor climarad omdat deze volgens opgave 100 m3 kan ventileren en omdat dit CO2 en RV gestuurd gebeurt.

Ik had verwacht dat CO2 sturing zou opstarten vanuit ca 400 ppm en van daaruit de unit geleidelijk zou laten optoeren tot de max 100 m3 per uur. Dat zou dan voldoende moeten zijn om de luchtkwaliteit met 2 volwassenen in de ruimte onder de 800 ppm te houden. Echter in de praktijk start de unit pas op bij ca 800 ppm, tenzij de wind uit de "verkeerde" hoek komt zoals afgelopen weekend. Toen startte de unit pas bij zo'n 1300 ppm op. De unit schakelt weer naar stilstand als er 700 ppm is bereikt. Het zal duidelijk zijn dat ondanks de CO2 sturing de luchtkwaliteit in onze woonruimte met 2 volwassenen meestal boven de 800 ppm zit en naar mijn mening te vaak boven de 1200 ppm.
De unit staat al ingesteld op de hoogst haalbare lucht kwaliteit. De CO2 meting vindt binnen in de unit plaats. Mijn CO2 metingen (Senseair of Econox) vinden op nog geen 0.5 m afstand daarvan plaats. Helaas leveren beide meters geen plaatjes.

Ik ben erg benieuwd naar andere gebruikerservaringen met decentrale wtw met CO2 sturing. Niet alleen met climarad maar ook met andere producenten. Hebben die soortgelijke beperkingen mbt opstarten van de ventilatie (ventilatie start pas nadat er een drempelwaarde is overschreden)? Kun je met een unit met (de vaak opgegeven) max van 70 m3 per uur en 2 volwassenen in een ruimte van bijv 15-20 m2 de CO2 conc tot zo'n 1000 ppm beperkt houden?

Over de huidige luchtkwaliteit in onze woonruimte ben ik nog niet echt tevreden. :-( Maar de climarad is zeker wel een verbetering ten opzichte van de oude situatie (als het buiten waaide dan tochtte het diagonaal door de ruimte en als het niet waaide dan was er ook nauwelijks ventilatie - bovendien worden buitengeluiden verrassend goed gedempt)
Om de huidige situatie enigszins te verbeteren overweeg ik nog om de CO2 sturing uit de unit halen en met kabel langs de unit aan de muur bevestigen (niet mooi maar waarschijnlijk wel effectief voor wat betreft gevoeligheid voor windrichting).
Op termijn wil ik de ventilatie ook in de rest van het huis beter kunnen controleren. Maar ik wil daarbij niet weer in eenzelfde situatie als hierboven eindigen en liefst niet met een ander wtw ventilatiesysteem in elke woonruimte (vandaar ook deze post.) Een centraal wtw systeem is helaas niet "haalbaar".

• !null
QuestionMarc schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:28:
Het valt me trouwens iets op. In mijn vriendenkring hebben aardig wat mensen verbouwd maar niemand heeft gedacht aan ventilatie. In de bouw is het standaard dat we tochtroosters aanbrengen in de ramen, met als gevolg dat we allemaal in de toch zitten in een nieuwbouwhuis. Ik krijg dan ook van iedereen die komt kijken de vraag: wat is dat voor iets? Als ik dan uitleg dat het een ventilatiesysteem is dan is iedereen verbaasd.
Er is nog een lange weg te gaan voordat we gasloos kunnen wonen...
Ja helaas. Ik had zelf ook een nieuwbouwhuis in 2014, toen "al" triple glas met rooster erboven :(
Vrienden een nieuwbouwwoning, in de brochure vraaggestuurde ventilatie. Bleek wel met CO2 sensor te zijn (alleen in woonkamer) maar verder wel gewoon luchtroosters en 1 afzuigapparaat op zolder.

In ons huis hadden we vaak ook het grote rooster dicht bij onze grote schuifpui omdat je anders met tocht op de bank zat, afhankelijk van de wind. Echt ouderwets.
En dan nog maar niet te spreken over het feit dat iedere slaapkamer echt niet evenveel afgezogen wordt. En aan de voorzijde van de woning wilde we ze ook liever dichthouden vanwege drukke straat. Nu doe ik lekker ieder vertrek een eigen wtw ventilatie unit door de muur.

Ampera-e (60kWh)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:53
@!null en hoor je die niet?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:20
icecreamfarmer schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:15:
[...]

Dank hiervoor. Ik heb nu roosters maar dat maakt dat zelfs met de verwarming op 21 graden het hier koud aanvoelt. Gevolg is roosters dicht en weinig ventilatie.

Je kan wel een aantal mitsu’s kopen voordat je op de prijs van een centrale wtw zit hoor 😉
https://www.shopclima.it/...ore-monotubo-50-mc-h.html
Prijs in NL heb ik nog niet onder de 500 gezien

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• !null
@Appie Heijn Hee, die kende ik nog niet. Goh, we zouden eigenlijk even een tabel moeten maken met alle wand units met richtprijzen, m3/h, verbruik en geluidsniveau's

Deze zou wel heel stil zijn. Ik heb zelf Sudwinds gekocht voor de slaapkamers die vermoedelijk altijd in de rustigste stand zullen werken, dus lekker stil. Maar die neem ik graag nog eerst in bedrijf zodat ik zie hoe goed ze werken.

Ik twijfel nog welke voor de woonkamer te nemen. Onze woonkamer is behoorlijk klein, daardoor is de keuze alleen maar groter.
Dat moet ik nog zien, want ik heb ze nog niet in bedrijf genomen. Huis is nog niet af.

[Voor 53% gewijzigd door !null op 17-11-2020 09:52]

Ampera-e (60kWh)

• Appie Heijn
@!null ik kan mij best voorstellen dat het voor een groot aantal tweakers van nut kan zijn. Lang niet iedereen kan/wil centrale wtw toepassen. Ik denk er ook nog aan om de VL50 van Mitsu toe te passen in mijn kantoor. Die verwarm ik met een 2KW L/L airco, echter heb ik voor de ventilatie het raam wel in de kiepstand, dit geeft wanneer de wind op het raam zit nogal een ongewenste trek.

PS het grotere broertje van de VL50 is https://www.shopclima.it/...-lossnay-vl-100eu-5e.html nauwelijks duurder.

Hier krijg je wel een mooi beeld van hoe die mitsu's eruit zien.
https://ventilasjonost.no...shi-vl50-miniventilasjon/

[Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 17-11-2020 10:05]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01 05:08
QuestionMarc schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:39:
Het heeft even geduurd maar de Brink Air 70 hangt nu een paar weken. Installatie was niet heel moeilijk, maar ik ben dan ook een redelijk ervaren klusser.
Het gat heb ik laten maken door een betonzaag bedrijf, dat was veruit het makkelijkst en het meest netjes.
Buis erin en kieren gevuld met PUR.

Systeem aangesloten en draaien maar.

Over het geluid: Op stand 3 is er in een stille kamer licht gezoem te horen, op stand 2 hoor je hem nauwelijks. Stand 4 en 5 zijn te luidruchtig in een verder stille kamer, maar prima te gebruiken als je bijv aan het koken bent of als er wat drukte in de kamer is. Ik moest even aan het apparaat wennen (in een verder lege kamer) maar nu tegen de lichtblauwe wand is het niet storend.
Over de WTW kan ik nog niet veel zeggen maar toen het vorige week koud was 's-nachts kwam er nog steeds warme lucht naar binnen. Ik ben er tevreden mee, het geeft toch een goed gevoel dat de kamer geventileerd wordt zonder dat je in de toch zit.

Ik heb 'm trouwens hier gekocht: https://inovatech.de/luft...e-lueftung/brink/air-70-2

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik dacht dat de buitenkant van een air70 wel subtieler zou zijn.
Hier trouwens een jaren 70 huis en ben volgend jaar van plan het flink aan te pakken (nieuwe buitengevel, thermische schil rondom RC6) maar mijn benedenverdieping is 70m2. Zate erst aan een centraal systeem te denken maar de pijpen maken het lastig.om op de juiste plek in de woonkamer te komen. Die decentrale systemen zijn beter dan ik dacht.

Overigens over nieuwbouw gesproken, daar verbaas ik mij ook over. Ik gok dat het goedkoper is om wat extra PV panelen op het dak te gooien dan fatsoenlijk het binnenklimaat aan te pakken.

Wat ik mij wel afvraag bij die decentrale systemen zoals de mitsubishi: de aan en afvoer zitten erg dicht bij elkaar. Werkt het dan nog wel goed? Normaal bij een centraal systeem zet je de inblaas in de zithoek en de afvoer in de keuken zodat de lucht goed rond gaat.

Het liefst trouwens iets wat ter hoogte van een radiator zit. Dan kan ik het achter de bank plaatsen.

[Voor 17% gewijzigd door icecreamfarmer op 17-11-2020 10:12]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• !null
@Appie Heijn Ik lees het allemaal nog maar net, maar ik ben er erg gecharmeerd van. Want normaal gesproken heb je voor deze bedragen alleen van die ventilatoren die om de 70 seconden wisselen.

Dit is het goedkoopste model wat ik heb gezien die continu in en uitvoer heeft, en ook nog eens erg stil. In rustigste stand uiteraard. En dan ook nog eens met vocht terugwinning zoals een duurdere Zehnder ook doet.
De VL100 doet al wat meer geluid, echter nog steeds is dat wel ok.
En als je VL50 te klein bemeten is en veel op max stand draait wordt die natuurlijk luidruchtiger.

Hier wat meer specs, voor wie dat wil:
https://www.mitsubishi-el...iles/CB_Lossnay_VL-NL.pdf

[Voor 7% gewijzigd door !null op 17-11-2020 10:08]

Ampera-e (60kWh)

• !null
Hier de manual. Ik begrijp dus dat ze alleen maar een laag en hoog stand hebben, dus of stil of hoorbaar waarschijnlijk in de praktijk, geen 3 of 4 standen.
Hoewel CO2 sturing er niet op zit, zie je op pagina 10 van de manual dit je hem gewoon kan bedraden met een switch (eigenlijk zoals de meeste units) waar je dus een sensor relais aan kan hangen. Bijvoorbeeld zo'n CO2 meter kastje met relais.
Al vind ik het schema niet heel duidelijk, moet je dan de bruine Line draad schakelen om bij de Lo of Hi binnen te komen?

https://library.mitsubish...llation_Manual#page-10-11

Anyway, je hebt ze ook met ouderwetse trek schakelaar of afstandsbediening (draadloos)

Maar deze bedrade schakelen op een Co2 kastje is mooi zat. Want dan kan je zelf ook CO2 thresholds instellen. Of zelf eigenlijk liever VOC gestuurd.

Edit: Wel vind ik het wat vreemd dat het deze Mitsubishi zo stil lukt en bidirectioneel met een buis van maar 120mm? Misschien maakt hij buiten meer herrie hierdoor?

[Voor 8% gewijzigd door !null op 17-11-2020 14:53]

Ampera-e (60kWh)

• space-one
Appie Heijn schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:09:
[...]

Je kan wel een aantal mitsu’s kopen voordat je op de prijs van een centrale wtw zit hoor 😉
https://www.shopclima.it/...ore-monotubo-50-mc-h.html
Prijs in NL heb ik nog niet onder de 500 gezien
https://www.klimacorner.d...romwaermetauscher/a-7356/

Niederlande 16 Euro/Paket

• Proton_

Proton_

Team Welles

Beetje hetzelfde idee als de Heatsava, maar dan fysiek wat groter en wat goedkoper (al is een gat 120mm laten zagen niet gratis).
Ik weet niet zo goed wat ik van een papieren warmtewisselaar moet vinden (schimmels?).
De wtw is dus niet echt schoon te spoelen, of kan hij in de vaatwasser?

• !null
Ik heb houten wanden. Dat heeft soms zijn voordelen, zit zo een gat in :) 20 euro voor een 160mm boortje, in het geval van 120mm heb ik hem misschien al.

Maar goed punt van de papieren filter. Is voor een woonkamer misschien niet heel praktisch.

[Voor 23% gewijzigd door !null op 17-11-2020 17:06]

Ampera-e (60kWh)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er zit natuurlijk ook een filter in, maar de enthalpiewisselaar wil je niet hoeven vervangen denk ik.

• space-one
Proton_ schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:16:
Beetje hetzelfde idee als de Heatsava, maar dan fysiek wat groter en wat goedkoper (al is een gat 120mm laten zagen niet gratis).
Ik weet niet zo goed wat ik van een papieren warmtewisselaar moet vinden (schimmels?).
De wtw is dus niet echt schoon te spoelen, of kan hij in de vaatwasser?
Uit de handleiding

(3) Lossnay Core
Use a vacuum cleaner to remove surface dust.
- Vacuum the surface gently with the vacuum cleaner nozzle.
Note
- Do not expose the Lossnay Core to water, chemicals, or volatile solutions.
- Do not wash Lossnay Core with water.
- Do not expose the Lossnay Core close to open flames.
- Do not press wires, screwdrivers or hard vacuum cleaner nozzles into the surface.

https://www.manualslib.co...50s2-E.html?page=8#manual

Duitse handleidingen
https://derofenfuchs.de/k...728c38b0d701473fbc28c8e63

[Voor 9% gewijzigd door space-one op 19-11-2020 07:43]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:16
icecreamfarmer schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:15:
[...]

Hehe, dat was alweer een bericht van 5 jaar geleden. Toevallig zag ik recent nog deze webshop en dan zijn prijzen van enkele decentrale wtw's niet meer zo hoog, al blijven bepaalde merken nog steeds (voor m'n gevoel) extreem duur. Vraag me af waar 'm dat nu echt in zit.

https://www.selfio.de/lue...ale-lueftungsanlagen/?p=1

[Voor 0% gewijzigd door zeegerd op 02-12-2020 07:50. Reden: taal]

6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zijn er mensen die die Mitsubishi daadwerkelijk al hebben?
Ervaringen met VL-50 en VL100 ventilatie units van Mitsubish

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:59
Voeg me eigen af of er ook mensen zijn met ervaring met de Blauberg KOMFORT Ultra D105?

https://www.ventilatiesho...m-inclusief-regelaar-set/

Lijkt me een prima en niet al te ingewikkelde oplossing voor mijn badkamer. Ik hoef dan alleen 1 inblaasventiel extra te plaatsen (in de badkamer zelf), en een extra aanzuiging van verse lucht op het dak. Zou zoiets voldoen voor de aanzuiging:

https://www.materialenvoo...phfsq9i73T2RoCSiQQAvD_BwE

?

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-02 18:10
Voor een extra maatregel naast de 2 verplichte maatregelen om in aanmerking te komen voor de SEEH-subsidie, denk ik ook aan een decentrale WTW installatie. Via de link van Space-one kwam ik op deze site terecht. Kloppen deze prijzen wel, of is deze website nep? https://www.luftbude.de/s...-vento-expert-a50-1-pro/w

• M.B.te L.
@Proton_ @space-one @jelke1992@!null De Mitsubishi's hebben een B energielabel. Volgens mij komen ze dan niet in aanmerking voor de extra subsidie. In mijn geval dus niet interessant.

• M.B.te L.
https://www.selfio.de/lue...ale-lueftungsanlagen/?p=1. Deze site heeft ook mooie prijsjes. Maar je hebt er weinig aan als de WTW's "momenteel niet leverbaar" zijn.

• M.B.te L.
Alweer wat wijzer! De voltooiing set klopt weer met de prijs.
https://www.luftbude.de/s...1-pro/w?number=LB10190.26

• JoSear
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-12-2020
Beste, wij hebben een Brinck Air70 in de slaapkamer geplaatst omdat we schimmelproblemen hadden daar we niet met een open raam kunnen slapen (drukke straat).

Positief:
- de lucht wordt goed geventileerd, het is merkelijk aangenamer (en gezonder) om er te slapen
- het toestel is relatief makkelijk zelf te plaatsen (mits iemand een groot genoeg in de buitenmuur voorziet)

Negatief:
- het toestel zelf (op stand 1) maakt weinig lawaai, echter is al het straatlawaai te horen net zoals een raam op die plaats zou openstaan
- de filters zijn duur: deze die ook fijn stof tegenhouden kosten zo’n 50€ per stuk, en moeten iedere 2-3 maanden vervangen worden (al zal dit ook afhangen van het verkeer in de straat)
- deze zomer, m.i. op heel warme dagen en nachten, klinkt uit het toestel een random electonisch getik dat enkele minuten aanwezig is, dan weer weg gaat, dan er terug is
- nu in de winter, tijdens de laatste koude dagen, sijpelt er water (condens?) uit de binnenplaat op de vloer; rond de buis door de muur zelf is alles droog, maar binnenin de afdekplaat, aan de onderkant, is het nat
- en vooral: wij hebben het systeem zelf geplaatst, daar overal wordt aangegeven dat dit makkelijk is, wat ook zo is, en hebben nu geen enkele service: de firma waar we het gekocht hebben geeft geen service en verwijst ons naar de producent, de producent verwijst ons naar een plaatsingsfirma in Belgie, deze firma geeft aan ons niet te kunnen helpen daar het niet bij hen aangekocht is

Wij hebben dus twee concrete problemen die mogelijks onder garantie vallen, maar er is tot nog toe dus niemand die ook maar eens het probleem komt bekijken, en dit voor een installatie van zo’n €2.000.

Ik zou het toestel dus niet meer plaatsen, temeer daar het een enorm gat in de voorgevel vereist.

• !null
Nuttige info voor anderen!
JoSear schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:54:
Beste, wij hebben een Brinck Air70 in de slaapkamer geplaatst omdat we schimmelproblemen hadden daar we niet met een open raam kunnen slapen (drukke straat).

Positief:
- de lucht wordt goed geventileerd, het is merkelijk aangenamer (en gezonder) om er te slapen
- het toestel is relatief makkelijk zelf te plaatsen (mits iemand een groot genoeg in de buitenmuur voorziet)

Negatief:
- het toestel zelf (op stand 1) maakt weinig lawaai, echter is al het straatlawaai te horen net zoals een raam op die plaats zou openstaan
Helaas staat het niet altijd aangegeven, of wordt het niet opgemerkt, maar sommige apparaten geven de hoeveelheid demping weer van buiten naar binnen. Bijvoorbeeld de Seudwind op papier 25db demping, wat best aanzienlijk is en voor ons voldoende zou zijn.
Maar dan nog, je maakt een gat in je muur, dus dat is lastig qua geluid demping.
Controleer in ieder geval of aan de buiten en binnenkant het goed is afgewerkt qua kit of pur om het luchtdicht te krijgen rondom aansluiting. Dat is iets voor als hij onder garantie gerepareerd wordt.
Op deze pagina https://www.brinkairshop....tie/decentrale-ventilatie staat:
Geluiddemping over de gevel (40 tot 52 dB(A)) Wat behoorlijk zou zijn.
Maar dat vind ik dan weer niet terug in de technische gegevens.
- de filters zijn duur: deze die ook fijn stof tegenhouden kosten zo’n 50€ per stuk, en moeten iedere 2-3 maanden vervangen worden (al zal dit ook afhangen van het verkeer in de straat)
Om de 2 3 maanden geeft apparaat het zelf aan?
Kan me best voorstellen met fijnstoffilter bij drukke straat.
- deze zomer, m.i. op heel warme dagen en nachten, klinkt uit het toestel een random electonisch getik dat enkele minuten aanwezig is, dan weer weg gaat, dan er terug is
- nu in de winter, tijdens de laatste koude dagen, sijpelt er water (condens?) uit de binnenplaat op de vloer; rond de buis door de muur zelf is alles droog, maar binnenin de afdekplaat, aan de onderkant, is het nat
Sommige van dit soort muur-wtw's moeten onder een hoek van 2 graden o.i.d. geplaatst worden, of een andere oplossing, zodat condens naar buiten afgevoerd wordt.
- en vooral: wij hebben het systeem zelf geplaatst, daar overal wordt aangegeven dat dit makkelijk is, wat ook zo is, en hebben nu geen enkele service: de firma waar we het gekocht hebben geeft geen service en verwijst ons naar de producent, de producent verwijst ons naar een plaatsingsfirma in Belgie, deze firma geeft aan ons niet te kunnen helpen daar het niet bij hen aangekocht is

Wij hebben dus twee concrete problemen die mogelijks onder garantie vallen, maar er is tot nog toe dus niemand die ook maar eens het probleem komt bekijken, en dit voor een installatie van zo’n €2.000.

Ik zou het toestel dus niet meer plaatsen, temeer daar het een enorm gat in de voorgevel vereist.
Dat is wel erg zuur. Producent zal zich berroepen op of correcte installatie is gebeurd.
Uiteindelijk is de leverancier hier verantwoordelijk, soms kan het ook direct bij producent, maar een defect product onder garantie moet natuurlijk vervangen worden.

[Voor 5% gewijzigd door !null op 09-12-2020 12:33]

Ampera-e (60kWh)

• philipstuij
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12-2022
De Suedwind lijkt qua waar voor je geld heel interessant. Heb er inmiddels een aantal uur onderzoek aan gewijd en vond ook een systeem van Aerauliqa. Zit me heel hard af te vragen wat andere systemen hebben dat dit systeem niet heeft en de hogere (soms veel hogere) prijzen rechtvaardigen (zoals bijvoorbeeld een Zehnder Stork ComfoAir 70).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Grofweg kan je decentrale wtw scheiden in twee categorieën:
* Met (vaak keramisch) omkeer-warmtewisselaar: de ventilator draait eerst 30sec de ene kant op, dan 30 seconden de andere kant op. Net als met ademhalen, warmt de warmtewisselaar in de ene richting op en in de andere richting wordt die warmte weer afgestaan.
Goedkoop te maken, maar wisselend geluid en debiet kan storend zijn.
Goede luchtverversing is ook lastiger omdat er geen continu stroming dezelfde kant op is.
Om onder- of overdruk in huis te voorkomen moeten ze in paren werken.
Ook wordt er 's winters zo niet of minder ontvochtigd (dit kan een voor- of een nadeel zijn).

* Met kruis/tegenstroomwisselaar: er zijn twee ventilatoren die tegelijk werken: een afzuig- en inblaasventilator.
De afgezogen lucht warmt meteen de inblaaslucht op. Condenswater (als de buitenlucht onder het dauwpunt van de binnenlucht is) loopt naar buiten.
Continue ventilatie, maar er moet lucht aan- en afgevoerd worden naar buiten: een hoog debiet is dus lastiger.

• philipstuij
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12-2022
@Proton_ Aha, dus zo'n Zehnder Stork werkt simultaan met twee kanalen en de Suedwinds en Aerauliqa's niet? Twee een-kanaalssystemen installeren is dan natuurlijk al een stukje minder aantrekkelijk in de vergelijking met een Zehnder maar gelet op het prijsverschil nog altijd een overweging waard.

Thanks voor je verduidelijking!

[Voor 4% gewijzigd door philipstuij op 16-12-2020 17:34. Reden: Onhandig geformulieerd]

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Via een giftguide op de frontpage ben ik in dit topic terecht gekomen. Zo te zien heb ik nog wat door te lezen :)
Ik ben vorig jaar verhuisd naar een woning uit 1996. Daarbij heb ik wel de MV box vervangen, maar op dat moment niet nagedacht over mechanische toevoer van ventilatielucht. We zitten nu dus ook met van die vervelende roosters.
Op zolder kan ik iets kwijt om daarmee de zolder en eventueel via wat gaten in het plafond de onderliggende slaapverdieping te voorzien van frisse lucht. De woonkamer wordt denk ik wel een uitdaging. Dat wordt of via het platte dak van de aanbouw of via een unit in de garage.

Zoals gezegd ga ik maar eerst eens dit topic helemaal doorlezen en dan zal ik vast bij jullie terug komen om hopelijk samen goede ideeën te bespreken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• JakeOfOz
PaT schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:23:
Via een giftguide op de frontpage ben ik in dit topic terecht gekomen. Zo te zien heb ik nog wat door te lezen :)
Ik ben vorig jaar verhuisd naar een woning uit 1996. Daarbij heb ik wel de MV box vervangen, maar op dat moment niet nagedacht over mechanische toevoer van ventilatielucht. We zitten nu dus ook met van die vervelende roosters.
Op zolder kan ik iets kwijt om daarmee de zolder en eventueel via wat gaten in het plafond de onderliggende slaapverdieping te voorzien van frisse lucht. De woonkamer wordt denk ik wel een uitdaging. Dat wordt of via het platte dak van de aanbouw of via een unit in de garage.

Zoals gezegd ga ik maar eerst eens dit topic helemaal doorlezen en dan zal ik vast bij jullie terug komen om hopelijk samen goede ideeën te bespreken.
Altijd goed om terug te lezen natuurlijk, maar als ik jouw situatie goed begrijp zoek je vooral een plek voor toevoer. Je kunt dan eens kijken naar het Multi Air Supply systeem van Brink. Daar heb ik zelf naar zitten kijken (voordat ik de keuze voor decentrale ventilatie heb gemaakt), en vind ik nog steeds wel een interesant idee. https://www.brinkclimates...ntilatie/multi-air-supply
Ze zetten de toevoer op zolder, en door kieren onder de deur, of ventilatoren naar de ruimtes krijg je dan wel genoeg toevoer.

Het wordt niet vaak gedaan omdat ventilatie het ondergeschoven kindje van de bouw is, maar je kunt ook prima systemen combineren. Dan zou je in de woonkomer bijvoorbeeld nog een losse unit op kunnen hangen (Climarad Ventura, Brink Air 70, Jaga Oxygen...) terwijl je de rest van je huis via een ander systeem doet.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

JakeOfOz schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:10:
[...]

Altijd goed om terug te lezen natuurlijk, maar als ik jouw situatie goed begrijp zoek je vooral een plek voor toevoer. Je kunt dan eens kijken naar het Multi Air Supply systeem van Brink. Daar heb ik zelf naar zitten kijken (voordat ik de keuze voor decentrale ventilatie heb gemaakt), en vind ik nog steeds wel een interesant idee. https://www.brinkclimates...ntilatie/multi-air-supply
Ze zetten de toevoer op zolder, en door kieren onder de deur, of ventilatoren naar de ruimtes krijg je dan wel genoeg toevoer.

Het wordt niet vaak gedaan omdat ventilatie het ondergeschoven kindje van de bouw is, maar je kunt ook prima systemen combineren. Dan zou je in de woonkomer bijvoorbeeld nog een losse unit op kunnen hangen (Climarad Ventura, Brink Air 70, Jaga Oxygen...) terwijl je de rest van je huis via een ander systeem doet.
Dank! Ik denk wel dat ik moet gaan kijken naar 2 units/systemen. Om iets van zolder naar het achterste puntje van de beganegrond te krijgen is gewoon een no-go.
Eerst maar eens inlezen, dan mij waarschijnlijk een ongeluk schrikken van de prijs en er dan nog een tijd over twijfelen. :)

Eigenlijk wil ik ook een totaaloplossing. Dus het liefst airco/toevoer/afvoer als dat zou kunnen. Uiteraard afhankelijk per ruimte.

Dat systeem van Brink ken ik, maar uitgerekend het trapgat is slecht bereikbaar voor mij. Daarnaast vraag ik mij oprecht af of zo'n beperkt aantal toevoerpunten voldoende zijn om, laten we zeggen 150 dm3/s te kunnen toevoeren

[Voor 12% gewijzigd door PaT op 28-12-2020 11:36]

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-02 22:30
Wat een interessant topic is dit. Kan iemand met me meedenken over de volgende situatie?

Wij hebben een paar jaar geleden onze zolder (huis 1926) verbouwd tot twee kinderkamers met in het midden een compacte badkamer. Destijds hebben we vertrouwd op passieve ventilatie van de kamers d.m.v. ventilatiestand ramen. In de praktijk is dat net (niet) voldoende (condens op ramen) en nu de kinderen wat groter worden, en meer tijd spenderen in de kamers, wil ik actieve ventilatie installeren. De badkamer heeft nu een eenvoudige afzuiging: buis naar vliering, daar 1 ventilator en door oud rookkanaal naar buiten.

Ik zie zo gauw een paar opties:
  1. Op vliering een wat grotere centrale MV zetten die de drie kamers bedient. Dus in de kinderkamers een ventiel in het plafond en hup naar boven en naar buiten. Lijkt me de goedkoopste oplossing. Bedrading is er al, alleen even wat buizen in het plafond.
  2. Centrale WTW unit op vliering. Dan zou er iets van een uit/aanvoerbuis in het rookkanaal moeten komen en vervolgens meer buizenwerk op de vliering om een aan- en afvoerventiel per kamer te kunnen monteren.
  3. Iets van decentrale WTW per kamer doen. Maar welke dan? Suedwind moet horizontaal geplaatst worden, we hebben geen verticale buitenmuren, alleen de verticale zijkanten van de dakkapellen (maar daar heb ik niet de 25cm die Suedwind nodig heeft). Of zijn er ook WTWs die verticaal kunnen op een plat dak? (plaatje klopt niet, de daken zijn horizontaal)
Ikzelf neig naar optie 1 i.v.m. 'keep it simple'... ben benieuwd naar jullie meningen!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je kunt zelf eenvoudig buizen trekken, dus ik zou voor optie 1 gaan: inblazen in de kamers, afzuigen in de badkamer en een cm van de deuren afzagen.
Dat geeft het hoogste comfort en laagste stookkosten.
Een centrale wtw is goedkoper dan twee of drie decentrale units (mits het buizenwerk overzichtelijk is, zoals bij jou).
Bijvoorbeeld https://www.ventilatielan...200m3-h-euro-stekker.html

Het gaat over hooguit 150 m³/uur in totaal dus misschien kan je de bestaande dakdoorvoer (15, 20 cm?) zelfs concentrisch maken of met een middenschot verdelen in aan- en afvoer?

[Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 30-12-2020 10:23]

• SvenHazejager
@Proton_ dank je, zo had ik nog niet gedacht. De inblaas in de kamers moet ik dan waarschijnlijk wel zo ver mogelijk van de deuren naar de badkamer (afvoer) plannen? En is het dan geen probleem dat de vuile lucht onder de deur door moet de badkamer in?

• Appie Heijn
@SvenHazejager zo vuil is die lucht niet en die mengt ook nog eens in de verkeerruimtes zoals bijvoorbeeld de gang of overloop.
Inblaas hoeft niet perse ver van de deur af. Als het makkelijk kan... doen. Maar zeker geen ramp om hem nabij de deur aan te brengen.

• SvenHazejager
Dank voor het meedenken. Voor onze zolder lijkt de Blauberg KOMFORT Ultra D105 (niet D105-A) een goede en vooral prijsgunstige oplossing (€460). Het gaat om 26 m2 leefruimte plus een badkamer, ik kom dan op 86 m3/u en dat zou met de middelste stand gehaald moeten worden. Ik neig naar een enthalpie-wisselaar omdat een afvoer niet realistisch is (tenzij ik een grote emmer met overloopsensor ga neerzetten). Jammer genoeg moet ik de 'summer block' (bypass) met de hand installeren maar goed dat is te plannen met filteronderhoud. Voornaamste uitdaging is aan- en afvoer door de bestaande schoorsteen, maar die bestaat uit twee losse gemetselde kanalen dus ik zou met twee pijpen naar de buitenlucht recht omhoog kunnen.

Voor onze eerste etage denk ik aan decentrale WTW in de muren aan voor- en achterzijde maar dat probleem is minder urgent. Suedwind ziet er mooi uit, vooral het model dat kan samenwerken, dat lijkt me wel redelijk essentieel.

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:09

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Hier eens een update nu dat ik twee jaar verder ben met mijn Südwind Ambietika's in huis.

Situatieschets:
Een benedenwoning een meter of 10 van stromend water (klein maar belangrijk feitje) uit 1902, woonkamer van 25m2, 3,25m hoog en slaapkamer van 9m2 3,15m hoog. Keuken met afzuigkap, badkamer met ventilator die aangestuurd wordt op basis van naloop en/of op luchtvochtigheid.

In de woonkamer en slaapkamer kunnen géén ramen open, in de kozijnen zitten wel roosters in die altijd open staan voor frisse lucht. Beiden kamers hebben wel een deur naar buiten toe (voor en achterdeur).
De enige ramen die open kunnen zijn in de badkamer/toilet. Overal binnendeuren zonder kieren onder de deur, dicht is dus echt dicht. De deuren staan meestal wel open tegen elkaar.

Binnen was het altijd muffig, bedompt. Er kwam niet genoeg frisse lucht in. Als je wakker werd en je ging even van de slaapkamer weg en je kwam weer terug dan rook je dat er geslapen was, de bekende slaapgeur zeg maar. Spuien met de deuren hielp eventjes maar daarna ook niet meer.

Wat ik heb gedaan:
In de slaapkamer én de woonkamer heb ik een Südwind Ambietika geplaatst. Beiden staan altijd aan op de laagste stand. Omdat onze muren 45cm dik zijn past alles gewoon in de muren zonder gedoe.

Het plaatsen ging vrij eenvoudig. Ik heb een boorbedrijf laten komen en heb bekabeling getrokken. Aangezien we onze slaapkamer opnieuw gingen stucen ging dat prima. (massieve muur) in de woonkamer ging het wat lastiger, maar ik heb daar de kabel door de spou heen gekregen zodat je die ook niet ziet.

Resultaat:
Het resultaat is dat we de muffe lucht kwijt zijn, vooral in de slaapkamer is het effect gigantisch. We slapen beter, en vooral het ruikt niet meer naar slaapkamer. Nu pas merk je dat de rooster in de ramen gewoon niet voeldoende waren. Wel ben ik erachter gekomen dat de positionering echt essentieel is! Echt behoorlijk. Het lijkt een een twee'tje, maar je moet er wel aan denken: Wil je dat je überhaupt warmte terugwinning hebt van deze units, dan moet je ze in de buurt van een verwarming plaatsen. Pas dán werkt het.

Plaatsing:
De unit in de slaapkamer hangt een muur met daaronder een verwarming. Ik merk geen enkele koude lucht, nooit niet. Hij werkt dat echt perfect.

De unit in de woonkamer hangt naast de verwarming. Hij krijgt daardoor minder warmte mee dan die in de slaapkamer. En dat merk je, en niet op een goede manier! Hij hangt ook nog eens boven onze bank (ik wilde hem eerst in de die kast ernaast maken, maar daar lopen leidingen en dat ging niet. Achteraf had ik dat echt moeten doen want het had heel veel gedoe gescheeld). Wat ik nu in de winter echt merk ik dat er een kouval is. Telkens als er lucht van buiten naar binnen komt dan voel je een koude wind in je nek. Iets wat in de slaapkamer totaal niet geval is. En dat is echt jammer en vooral hinderlijk. Had ik hem bij de verwarming gehangen en dus niet recht boven de bank, dan had ik dit dus niet gehad.

Con's:
  • Ik heb de versie die draadloos met elkaar kan communiceren. Het lukt me niet om dat aan de praat te krijgen. Nu heb ik er op een gegeven moment ook geen tijd meer in gestopt maar het zou makkelijker moeten gaan
  • Ook merk ik in de slaapkamer dat ik niet kan wennen aan het starten en stoppen. Ondanks dat de units echt geruisloos stil zijn. (dat is echt een pluspunt overigens!)
  • Eentje ging er vrij snel kapot, goed de garantie is prima en ik had heel snel een nieuwe unit maar toch
  • De filters! Ze hangen vrij hoog en ik moet elke keer een ladder pakken om die filters schoon te maken. Ze 'zeuren' elke maand hierover opnieuw je moet dan het ding weer even vertellen dat je ernaar gekeken hebt
  • Hoogste stand maakt echt wel veel geluid
  • De afstandsbediening werkt niet altijd even goed
  • De automatische stand werkt voor mij niet omdat ons huis simpelweg te vochtig is. We wonen dan ook pal aan het water, je kunt de sensoren blijkbaar niet zo ver naar beneden instellen dat hij niet continue aan gaat (ze zijn wel instelbaar!)
Pro's:
  • Frisse lucht! Op de laagste stand wordt de woonkamer ik geloof twee keer per anderhalf uur ververst, de slaapkamer zelfs 2x per uur
  • In de slaapkamer merk ik van het hele ding niets, behalve het starten en stoppen van de motor. Je voelt geen koudval of niets, dat heeft dus wel met de plaatsing te maken die dus erg belangrijk is!
  • Heb je een feestje? Hup hogere stand aan en gaan maar. Feestje afgelopen, laat 'm op de hoogste stand een nachtje doordraaien en de volgende ochtend is de feestlucht ook weg. Dat werkt fenominaal!
  • We hebben airco in de slaapkamer en als het voor in huis warm is, zet ik de unit in de woonkamer op zuigen, je voelt in een paar minuten letterlijk de koele lucht van de airco naar binnen gezogen worden. Dit werkt geweldig. En zo is ons hele huis koel. Hij maakt wel even herrie, maar doe dit een uurtje en de warmte is eruit en blijft weg
  • Geluid van buiten wordt behoorlijk tegen gehouden, meer dan ik verwacht had. Mocht dat te weinig zijn overigens dan is er nog een speciaal inzetstuk tegen geluid te krijgen
  • Ondersteuning van de fabrikant is erg goed en snel. Er zijn best wat mogelijkheden die niet in de handleiding staan (bijvoorbeeld hoe je automatische modus instelt op een hogere luchtvochtigheid in je huis). Ze vertellen het je eenvoudig en snel
  • AV's werken met infrarood. Dus dat gemekker van de filters heb ik met een IR blaster snel opgelost middels een maandelijkse routine. Na een poosje vraagt hij er overigens niet meer om
  • Ze zijn niet lelijk zoals sommige andere concurrenten
  • ZUINIG, ZUINIG en nog eens ZUINIG. Ze verbruiken praktisch geen stroom. Niet te vergelijken met een type C of D centraal systeem of andere WTW.
  • Ze zijn simpel, eenvoudig in gebruik, en vallen niet op terwijl ze wel hun werk doen
Conclusie:
Ik ben blij dat ik voor deze units gegaan ben. Destijds heb ik overwogen om een centrale mini WTW aan te schaffen, maar dat zou betekenen dat ik het hele plafond (toen nog niet de bedoeling) eruit had moeten halen voor leidingen die ook weer elk jaar schoongemaakt moeten worden én ik moest dan ruimte opofferen in een toch kleine woning om de apparatuur te plaatsen. Ik ben met deze Südwinds prima tevreden, achteraf had ik de plaatsing van die in de woonkamer echt op een andere plek gewild, maar je kunt niet alles hebben. Wellicht dat ik het in de toekomst nog wel doe. Een gat laten boren is immers niet zo'n extreem karwei en het verhoogt het zitgenot op de bank in de winter aanzienlijk. Momenteel plak ik in de koudere maanden de onderkant van 't apparaat gewoon af met witte tape. Dat werkt aanzienlijk. Beter was geweest om hem gewoon boven de verwarming op te hangen, dat werkt toch wel het allerbeste. Ons binnenklimaat is stukken beter geworden sinds we ze hebben draaien en de luchtvochtigheid is flink gezakt. Al blijft die met gemiddeld tussen de 55 en 65% vrij hoog. Toch merk je dat het binnenklimaat gewoon een heel stuk aangenamer is. Je merkt eigenlijk niet dat ze er zijn en aanstaan, behalve als het echt muisstil is.
Ik heb nog overwogen om het bedieningspaneel te kopen destijds, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik heb in totaal zo'n 700 euro betaald voor twee Ambietika's en het boren van de gaten. Meer dan het dubbel was ik kwijt geweest om de ramen open te kunnen laten gaan. Wat voor ons een aanzienlijk inbraakrisico meegebracht zou hebben. DIt is echt perfect.

Na 2 jaar draait alles nog als een zonnetje, af en toe schoonmaken (filter zuig je gewoon uit en spoel je uit onder de warme kraan) en verder hoef je niks aan te doen.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• !null
Mooi, hier hoop ik later dit jaar wat ervaring te kunnen delen met Climarad (een oude) een nieuwe Tegnis DCU-E en ook de Sudwinds.

Ik heb zelf de Sudwinds voor de slaapkamers. Moeten nog geinstalleerd worden.
Ik heb ook voor een zacht prijsje een weinig gebruikte maar ouder model Climarad Sensa (dus met CO2 en vochtigheid) gekocht. Ben benieuwd wat de ervaring wordt.

Buurvrouw gaat voor de moeilijk te bestellen Tegnis DCU-E en heeft deze nu binnengekregen. Ziet er erg goed uit allemaal. Het is de versie met 400W element.
Als nerd herken je meteen allerlei dingen allemaal.
Er zit een display bij wat automatisch op eigen wifi-netwerkje moet verbinden met de unit. Het display is gebaseerd op een Raspberry Pi (daarvoor hebben ze niet veel moeite gedaan om te verhullen). Er zit ook nog een stukje op de rand van het display waar je een lego blokje op kan doen (???)
In de unit zag ik een senseair.com module voor de CO2 (dat is dus een goede sensor). Daarnaast nog 2 DIN rail kWh metertjes (niet zichtbaar met kap erop). Voeding van Meanwell. De fans zijn van Schneider Electric.
Het heeft iets weg van prototyping op deze manier, maar ik hou ervan, want het betekent dat de unit goed te repareren is omdat alles uit losse onderdelen bestaat van bekende fabrikanten. En er lijkt zeker niet bespaart te zijn op kwaliteit.

Ampera-e (60kWh)

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

zwahiel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:04:

• Ook merk ik in de slaapkamer dat ik niet kan wennen aan het starten en stoppen. Ondanks dat de units echt geruisloos stil zijn. (dat is echt een pluspunt overigens!)
Waaruit bestaat dat geluid zodat je er niet aan kunt wennen? Is dat het tikken/schakelen van het relais of is dat het aanlopen van de motor of is dat het wind geruis?
Aan het eerste kun je wel wat doen. Ook kun je wat aan het op-toeren van de motor verbeteren.......

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Consulectro schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:12:
[...]

Waaruit bestaat dat geluid zodat je er niet aan kunt wennen? Is dat het tikken/schakelen van het relais of is dat het aanlopen van de motor of is dat het wind geruis?
Aan het eerste kun je wel wat doen. Ook kun je wat aan het op-toeren van de motor verbeteren.......
Het starten en stoppen. Dat het geluid dan ineens weg is. Het is dan ineens niet meer monotoon. Ik slaap heel licht.

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

zwahiel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:59:
[...]

Het starten en stoppen. Dat het geluid dan ineens weg is. Het is dan ineens niet meer monotoon. Ik slaap heel licht.
Misschien is het mogelijk (als er een dc motor gebruikt wordt) in de aansturing wat te doen zodat hij langzaam oploopt en langzaam stopt/omkeert middels een mod in de elektronica (integrator plaatsen).

• !null
@zwahiel Waar plaats je die silincer? Die zit dus aan buitenzijde? M.a.w., dempt niet het geluid van de elektromotor?

Daarnaast zou de koude val, mede door de geringe hoeveelheid lucht in stand 1, toch wel makkelijk te verhelpen zijn met een klein elektrisch element. Dat is vast wel te berekenen. Maarja, dat doet al snel weer de energiebesparing te niet en je hebt vaak een goedkopere manier van verwarmen aanwezig (gas of warmtepomp)

Ampera-e (60kWh)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:29

ThinkPad

@zwahiel Het is jammer dat een CO2-meter vrij prijzig is (begint vanaf €150 meen ik). Ben eigenlijk wel benieuwd of zo'n Südwind het qua luchtkwaliteit een beetje op peil kan houden namelijk. Ik verwacht eerlijk gezegd van niet, als ik zie hoe de mechanische ventilatie (type C) er hier aan moet sleuren zodra er >2 mensen in huis zijn en we kaarsen aan hebben (het zit maar zo op 1200 ppm. dan).

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

@!null die silencer gaat in de pijp, die is voornamelijk voor buiten geluid.
Ik ben best gevoelig qua geluid. Slaap met oordoppen in en ik probeer langzaam weer zonder te gaan slapen. Het geluid valt echt reuze mee hoor, mijn vriend hoort er praktisch niets meer van. In de woonkamer hoor je echt letterlijk niks, de fietsen op straat hoor je meer dan de Südwind.

Een ander geluid wat ik hoor is het werken van de plastic, ik vrees dat dat gewoon is omdat ik ze te stevig aan de muur geschroefd heb. Warm en koud laat het plastic uitzetten. Het valt me op dat hier vaak niet over nagedacht wordt. Denk dat ik de schroeven wat lossen draai of eventueel rubberen ringen er onder zet. Mijn muur in de slaapkamer is dus letterlijk 45 cm dik en massief. Daar zit nogal wat temperatuur verschil in dus, en aan die muur hangt aan de binnenkant onder de Südwind een behoorlijke radiator. Die verschillen zorgen wel voor wat werking van de plastic heb ik gemerkt. Geen schade, maar je hoort het gewoon. Hetzelfde effect heb ik met onze airco ook trouwens. Dan hoor je af en toe een tik van de spanning op de plastic zelf.

Wellicht zou een elektrisch element wel goed zijn, echter, over hoeveel watt hebben we het dan?
Eigenlijk moet je dat gewoon voor zijn en die dingen boven een radiator hangen. Daarop zijn die berekeningen ook allemaal gemaakt kan ik melden ;) Je hebt dan geen enkele last van koudval, want die is er simpelweg niet. Een stuk tape helpt ook wel. Je merkt het vooral in de late avond, dan gaat de verwarming minder en komt er iets meer koude lucht van buiten naar binnen toe.

@Consulectro Hij stopt ook langzaam en loopt ook langzaam op, dat zit er allemaal. Ik denk dat ik me eraan stoor omdat het niet continue is en in de slaapkamer is die klein is waar het werkelijk doodstil is verder. Ik gok dat elk ander mens er zo aan went.

Destijds heb ik ook nog naar dat Brink systeem gekeken, maar ik vond het veel te duur.

@ThinkPad Je kon dus zo'n bedieningspaneel kopen, daarop zat een CO2 meter die het in de gaten hield. Ik denk dat het bij ons in huis wel meevalt, de ventilator in de badkamer staat op luchtvochtigheid, die stopt letterlijk een keer of 4 per jaar met draaien en draait de rest van de tijd continue. Dus dat zorgt voor een stroming in het huis als een systeem C zeg maar. Daarnaast doen die Südwinds dus hun werk. Volgens mij zit het wel snor, maar ik zou het ook wel eens willen meten eigenlijk. Ik weet dat die afzuigkap echt de rook van de pan wegzuigt, die doet ongeveer 200m3/h. En we hebben in die minikeuken maar 138m3/h nodig. Dus dat zit wel snor.

• houthakker
Kleine update. Had een offerte aangevraagd voor een centrale wtw. Ik zag de prijs echter niet zitten, en de hoeveelheid leidingen (die ik zelf zou plaatsen) naar de begaande grond ook niet. (instort 80x160 en 150 spiro).

Mijn alternatief was om 2 climarads 2e hands aan te schaffen en een B/K/T-Fan + renovatie roosters in de slaapkamer, maar kon op dat geen climarad voor leuk geld vinden, en zag de evt. tocht via de roosters in de slaapkamer niet zitten.

Na lang wikken en wegen besloten om voor een tussen oplossing te gaan; 2 compacte WTW units, 1 op op de begaande grond in het plafond (voor beneden, wc en slaapkamer), en later 1 op zolder voor de 1e verdieping;

Die ik beneden heb gemonteerd is een Vents VUE 100 P mini (ook verkrijgbaar van blauberg) met enthalpiewisselaar. Wilde wel stalen kanalen gebruiken, maar deze zijn hoog en weinig vergevingsgezind), dus nu 220x55 en 125mm spiro en kunstof gebruikt. 105m3/u capaciteit en het geluid is zeer acceptabel (3 standen).

Momenteel 'handmatig geregelt', maar er hangt nu ook een Co2 sensor in de slaapkamer, en ben bezig met een 'parallel' schakeling voor toilet (lichtsensor->stand 1 ventilatie) en de huiskamer.

Op zolder heb ik wat meer plek, dus twijfel nog tussen een 'traditionele' wtw, maar ben ook deze serieus aan het overwegen.

[Voor 6% gewijzigd door houthakker op 09-01-2021 01:25]

Specs

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Voor thuiswerken hebben we een kantoortje ingericht om te werken in een kamertje van 2 x 2. Nu ben ik in huis de CO2 hoeveelheden aan het meten en kom erachter dat je in met gesloten ramen vrij rap richting de 2000 ppm gaat.

Dat lijkt me niet heel verstandig, dus ik wil nu een decentrale unit gebruiken. In verband met geluid zou ik graag unit zou willen hebben die dit op de laagste stand aan kan (en dus lekker stil is). Hoeveel vermogen heb je nodig voor een dergelijke situatie?

Op zich lijkt een Suedwind Ambietika (of soortgelijk) me een prima oplossing. Echter zou het inzuigen en uitzuigen niet irritant zijn tijdens werk in zo'n klein kamertje (geluid of drukverschillen). Als alternatief zat ik bv. aan de Mitsubishi VL50 te denken, waar een constant laag geluid te horen zal zijn en geen drukverschillen, door het continue proces van WTW).

Heeft iemand ervaring hiermee, of ideeen hierover?

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:15
@pascoa341 Gezien dit een kleine ruimte betreft zou ik niet een te zwaar model overwegen. De Ambientika Eco voldoet ruimschoots op stand 1 (30m³/h). Ervan uitgaande dat de kamer bv. 2,5m hoog is wordt de 10m³ lucht in de ruimte dan ververst om de 20 minuten.

Het geluid is dan dezelfde als de Ambientika Wireless+ op nachtstand (die ikzelf heb), en dat is 20dB. Die is dan echt niet hoorbaar. Ik kan dan bijvoorbeeld niet horen wanneer de WTW verandert van inzuigen naar uitzuigen. Bizar genoeg is de Eco dus stiller dan de nieuwere Solo/Advanced/Wireless versie ;-)

Over drukverschillen kan ik weinig input geven, maar als er onder de deur een opening is van 1cm (ten opzichte van de vloer) dan verwacht ik geen problemen.

Weet dat de VL50 wel een stapje luider is dan een Ambientika als je de energielabels bekijkt.

Bronnen:

[Voor 3% gewijzigd door c-mattic op 11-01-2021 17:17]

• JantjeO
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-01 22:07
Beste Tweakers,

heb het hele forum gelezen en al aardig wat tips gelezen.

In ons huis hebben we mechanische luchtafvoer ventilatie systeem en waarbij verse lucht wordt aangevoerd via roosters boven de ramen.
We willen in de slaapkamer op een andere manier (lokaal/decentraal) ventileren. Dus een kanaal door de muur waar een ventilator in het kanaal wordt aangebracht en waarbij actief wisselend aanvoer van verse lucht en afvoer van vuile lucht gedaan. Ik zoek een ventilatieunit met warmtewisselaar die (zeer) stil is en een ruimte van ongeveer 50 m3 kan ventileren.
Zelf al wel wat units gevonden zoals Valsir Brezza 60 en Blauberg VENTO Expert A50-1 WTW unit

https://www.radiatorendis...it-met-warmteterugwinning
https://www.ventilatiesho...-21-db-aansluiting-160mm/

Minimaal geluid is voor ons het allerbelangrijkst aangezien deze in de slaapkamer moet en we beide lichte slapers zijn.

Verder heb ik eigenlijk maar 2 plekken (plek 1 of muur 2) waar ik deze kan plaatsen aangezien de rest bezet is.

Het volume wat ik geventileerd moet worden is dus de slaapkamer (4,59 x 3,06) incl. overloop (2,65 x 1,4) en met plafond hoogte van ongeveer 2,60 maakt dat 46 m3. Badkamer deur is dicht en tel ik niet mee hierin.

De kamer wordt alleen gebruikt snachts met slapen, overdag komen we er niet. We slapen met zijn 2-en.
Wat moet de capaciteit zijn? Heb ik 1 of moet het altijd 2 units zijn die samen werken?

Plek 1 heeft mijn voorkeur i.v.m. geluid en eventuele kou val. Maar voldoet die plek zodat er goed geventileerd wordt?

Ik hoor graag jullie tips.

[Voor 5% gewijzigd door JantjeO op 16-02-2021 16:22]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De wettelijke eis is 0,9 dm3/s/m2 VG oftewel een goede 3 m3/u per m2 VG. Oftewel 14 m2 x 3 = 42 m3/u. Je gang wordt normaliter via overstroom geventileerd (dus via een andere ruimte, bijvoorbeeld van slaapkamer naar gang naar badkamer als daar mechanische afvoer is. Dat lees ik geloof ik niet terug in je verhaal.

Wil je de bestaande MV helemaal laten vervallen hiermee? Zo nee, dan heb je alleen de luchttoevoer te regelen. Afvoer gaat dan via je MV-unit.

• JantjeO
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-01 22:07
PaT schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:40:
De wettelijke eis is 0,9 dm3/s/m2 VG oftewel een goede 3 m3/u per m2 VG. Oftewel 14 m2 x 3 = 42 m3/u. Je gang wordt normaliter via overstroom geventileerd (dus via een andere ruimte, bijvoorbeeld van slaapkamer naar gang naar badkamer als daar mechanische afvoer is. Dat lees ik geloof ik niet terug in je verhaal.

Wil je de bestaande MV helemaal laten vervallen hiermee? Zo nee, dan heb je alleen de luchttoevoer te regelen. Afvoer gaat dan via je MV-unit.
De slaapkamer bevindt zich op de 2e verdieping heeft alleen ventilatieroosters. Het kleine badkamertje heeft een afvoer op handbediening die we alleen aanzetten als we douchen. Ik heb mechanische afvoer in de wc en 2e badkamer op de 1e verdieping. Er zit een 1cm kier onder onze slaapkamerdeur, deze deur hebben we dicht als we gaan slapen.
Dus tja ik weet niet wat nodig is of handig is...? Mij maakt het niet uit als we maar in een stille en goed geventileerde slaapkamer kunnen slapen. Ik sta open voor elke oplossing.
De MV wil ik voor de rest vh huis gewoon behouden uiteraard. Het gaat puur om de 2e verdieping slaapkamer waar we anders willen ventileren snachts.
We willen de roosters in de toekomst dicht houden ivm buitengeluid (we zijn lichte slapers)... normaal functioneren ze prima hoor en zolang er nog geen andere ventilatie is staan er 2 vd 4 roosters open wat net genoeg is snachts. Mijn CO2 meter geeft einde vd nacht dan 1050-1100 ppm aan.

[Voor 21% gewijzigd door JantjeO op 16-02-2021 22:52]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004

DropjesLover

Dit dus ->

duinsel schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:49:

Wij gaan al onze kozijnen en glas vervangen voor HR+++. Om daar ISDI op te krijgen moeten we ook een 2e maatregel nemen. Voor HR+++ glas is dit €100/m2, en dat tikt lekker aan, maar die 2e maatregel...
Ik wil sowieso een WTW systeem aanleggen op de 1e verdieping en zolder. (ivm vloerverwarming op de 1e verdieping kunnen we niet naar de begane grond)

Helaas staat WTW ventilatie niet op de ISDI subsidie-lijst, en de SEEH-pot is al op / afgelopen...
Heeft iemand hier ervaring mee?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:41:
[...]

Wij gaan al onze kozijnen en glas vervangen voor HR+++. Om daar ISDI op te krijgen moeten we ook een 2e maatregel nemen. Voor HR+++ glas is dit €100/m2, en dat tikt lekker aan, maar die 2e maatregel...
Ik wil sowieso een WTW systeem aanleggen op de 1e verdieping en zolder. (ivm vloerverwarming op de 1e verdieping kunnen we niet naar de begane grond)

Helaas staat WTW ventilatie niet op de ISDI subsidie-lijst, en de SEEH-pot is al op / afgelopen...
Heeft iemand hier ervaring mee?
Was een slimme thermostaat geen maatregel? Dan hoef je niets te verbouwen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004

DropjesLover

Dit dus ->

KabouterSuper schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Was een slimme thermostaat geen maatregel? Dan hoef je niets te verbouwen.
Ik heb al een warmtepomp, welke ik zodra de vloerverwarming beneden gelegd is, omzet op 100% WAR (weersafhankelijke regeling)...

Ik zou iemand kunnen laten komen voor bodemisolatie van de garage... De rest van de woning heb ik zelf al gedaan :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JakeOfOz
Zo, bij ons zijn vandaag bijna alle Climarad-units geplaatst. Vier keer een Sensa (slaapkamers) en één keer een Ventura in de woonkamer. En dan kleine fans in de (bij)keuken, badkamer en toilet, die alleen uitblazen.
Komende dagen testen hoe het werkt, ze lijken vooralsnog niet veel geluid te maken.
Komende week willen we er gaan wonen, dus dan gaan we ze echt meemaken.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoe regelen jullie de luchtaanvoer voor de afzuigkap in de keuken? Met mijn huidige C systeem komt de lucht gewoon door de roosters naar binnen, maar die zijn er natuurlijk niet met een D systeem. Een raam open zetten lijkt me uiterst oncomfortabel in de winter. Is de enige oplossing een lucht aanvoer gat te boren of kan de WTW unit de onbalans van 600 m3/uur oplossen door tijdelijk veel meer licht aan te voeren dan af te voeren? Is het überhaupt mogelijk om tijdelijk de lucht aanvoer te verhogen zonder de lucht afvoer te verhogen?

• !null
@Z___Z recirculatiekap. Groot gat in de muur voor afzuiging gaat eigenlijk slecht samen met D systeem.
Wel kunnen sommige systemen alleen op invoer gezet worden geloof ik.

Ampera-e (60kWh)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:27

de Peer

under peer review

Z___Z schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:51:
Hoe regelen jullie de luchtaanvoer voor de afzuigkap in de keuken? Met mijn huidige C systeem komt de lucht gewoon door de roosters naar binnen, maar die zijn er natuurlijk niet met een D systeem. Een raam open zetten lijkt me uiterst oncomfortabel in de winter. Is de enige oplossing een lucht aanvoer gat te boren of kan de WTW unit de onbalans van 600 m3/uur oplossen door tijdelijk veel meer licht aan te voeren dan af te voeren? Is het überhaupt mogelijk om tijdelijk de lucht aanvoer te verhogen zonder de lucht afvoer te verhogen?
Ik zet inderdaad een deur of raam open.
Het is niet anders.

Je kunt ook de deur naar de gang open zetten en op de bovenverdieping een raam open. Dan heb je geen koude lucht in de woonkamer of keuken.
Veel huizen zijn overigens nog best 'lek'
Dus dan hoeft er geen raam /deur open.
Ben momenteel een automatische klep naar buiten aan het maken. Maakt het wat makkelijker.

Zo'n debiet door je ventilatiekanaal gaat niet lukken.

Dit is inderdaad een onderbelicht probleem waar nog geen echt goede oplossingen voor zijn. Recirculatiekap is af te raden vanwege hoge fijnstof gehaltes. Ik leef liever niet korter als ik dat kan voorkomen.

[Voor 12% gewijzigd door de Peer op 20-03-2021 22:26]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik vraag me af of het slim zal zijn om een decentrale WTW in onze woonkamer te installeren. Ik ben de CO2 aan het meten en het gaat hier als we met zijn allen thuis zijn, een aantal keer per dag boven de 1200 ppm en ook regelmatig boven de 1500.

Zou het nuttig zijn om een kleine decentrale wtw te installeren (een Suedwind of iets dergelijks). Die doen weliswaar maar 60 m3 per uur, maar het hoeft ook maar het CO2 gehalte hoeft ook maar een klein beetje naar beneden. Zou dit werken, of niet (of is regelmatig 1400 ppm urberhaupt helemaal niet zo'n probleem)?
Pagina: 1 2 3 ... 13 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee