Een tip qua pre-
Hoe organiseer jij je foto's.
Meer een soort vakantietip.

Op het gebied van fotografie en backup van je dierbare digitale registraties.
Normaliter ging ik altijd met, EN extra geheugenkaartjes, een kleine laptop, EN een externe HDD/SSD (backup device) naar onze vakantiebestemming.
Per dag maak ik vaak wel honderden opnames (vooral veel t.b.v. bracketing en/of panorama opnames). En 's-avonds in het hotel/pension blader ik die dan ff door op de laptop en backup ze gelijk naar, EN de interne schijf van de laptop, EN naar een externe unit.
En die ligt dan het liefst niet continu op dezelfde plek als waar de laptop staat.
Aangezien de internetverbindingen in hotels/pensions, zelfs in een doodlopend zijdal in de Alpen, tegenwoordig steeds beter/sneller zijn, kan het lonen om ter plekke vast alles in ergens een digitale wolk op te slaan.
Zodat je weer thuis, hopelijk je eigen backup devices nog hebt, maar ook die digitale wolk kunt leegtrekken voor de verdere bewerking c.q. archivering.
Als klant van menige groot tech concern heb je vaak wel ergens de nodige storage ter beschikking.
Zo kwam ik er achter dat ik als Amazon Prime Kunde, onbeperkt Amazon Photos opslagruimte kan gebruiken.
(maar datzelfde is wellicht ook van toepassing voor Apple, Google, Microsoft, enz.)
Vandaag eens ff een testje gedaan hoe snel e.e.a. up- en weer gedownload kan worden.
Als test wat willekeurige folders met RAW files, grote TIFFs en JPEGs de Amazon wolk ingestuurd. En een paar uur later weer eens teruggehaald.
Een testfolder met in z'n totaliteit 22GB aan data kostte uiteindelijk een half uurtje om weer terug halen naar m'n lokale PC.
(mijn eigen FttH abo is een 100/100 connectie)
Nu nog afwachten wat de uiteindelijk uploadsnelheid op het vakantieadres zal zijn.
(waar ze tegenwoordig ook al een FttH verbinding hebben)