Toon posts:

Hoe organiseer jij je foto's?

Pagina: 1
Acties:

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:45
Bij het importen rename ik mijn foto's trouwens al volgens de NIDF norm, dus mijn initialen, datum, en volgnummer.

Werkt erg handig als je foto's aanlevert van evenementen waarop meerdere fotografen zijn geweest, of als je zelf met verschillende camera's schiet.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15-09 18:36

Woutoud

Advocatus ineptias

Omdat chronologische volgordes mijn geest rustig houden. ^^

Ik laat Lightroom dan ook eerst lekker z'n ding doen en voeg zelf nog een naam (persoon of evenement) toe aan de map. Vervolgens kom ik via Lightroom of met de search van Windows wel waar ik wil zijn. Zo hoef ik niet ernstig veel moeite te doen. :P

[Voor 68% gewijzigd door Woutoud op 30-10-2015 11:28]

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:30
Ik leeg mijn kaartjes alleen in de camera en pas als alle foto's zijn verwerkt en geüpload zijn naar de cloud.
@Zandpad: zoals ik al zei, kan ik me in jouw geval heel goed voorstellen dat je een dergelijke structuur aanhoudt, omdat je -tig soortgelijke evenementen per jaar hebt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:26
Woutoud schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:03:
[...]

Dan rest nog de vraag waarom je wacht met het importeren naar Lightroom. Ik kan daar geen goede reden voor verzinnen.
Gebrek aan tijd. Ik kopieer de handel gewoon snel naar mijn pc en daarna gaat het SD kaartje weer terug de camera in. Zodra ik dan weer tijd heb om foto's te bewerken kan ik dat vanaf HD doen.

• Chiron
Gonadan schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:21:
Dan zou ik gewoon meerdere kaartjes kopen. :P
Heeft weinig met gebrek aan kaartjes te maken opzich.
Zo doe ik het ook, bij thuiskomst meteen kaartjes ingesten, en dan op een later tijdstip editen. Dan zijn je foto's in ieder geval al gebackupped. Maar ik ben dan ook lichtelijk neurotisch aangaande kapotte kaartjes..

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Ventieldopje schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:43:
Misschien een leuke tip: ik markeer mijn doosjes van de SD/CF kaartjes altijd met een grote X aan één kant. Zo weet ik als ik ga wisselen welke vol zijn en welke niet. De kaartjes die met het logo aan de kant van de X zitten, zijn vol. Met accu's doe ik het zelfde maar dat is bij andere accu's lastiger.

Importeren doe ik altijd direct als ik thuis ben, lekker met PhotoMechanic meerdere kaartjes tegelijk.
Ik heb nog nooit een doosje bij mijn kaartjes gehad, en online vragen ze vijf euri voor veel te grote doosjes. :(

Die originele accu's hebben inderdaad dat handige dopje, maak ik dan ook dankbaar gebruik van. :)

[Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 30-10-2015 14:34]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online
GameSpel schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:44:
Offline heb ik ze zo gerenamed:

000002-vakantie-Spanje_Zestienhoven_WIESTAATEROPDEFOTO_DATUM-ORIGINELEBESTANDSNAAM

Vond zelf wel makkelijk om WIESTAATEROPDEFOTO erin te plaatsen. Zo kan je makkelijk foto's zoeken van personen.
Is dat niet enorm veel werk?

Ik laat Lightroom lekker de gezichten zoeken en tag wat hij niet snapt zelf nog even.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GameSpel
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11-07-2016
Ik heb 'helaas' ook nog ongeveer 14.000 foto uit fotoalbums en negatieven. Daar heb ik geen data en tijden van.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:29
Och, achter de tijd hoort nog het originele nummer uit de bestandsnaam of frame nummer. Het frame nummer is alleen een beetje tricky en werkt in LR volgens mij niet goed. Met Photomechanic kan het wel :)

Ik zal mijn post even wijzigen :)

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Gonadan schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:17:
Hebben jullie eigenlijk nog een speciale werkwijze voor foto's die echt privé zijn of een shoot die een bepaalde mate van discretie vereist?

Gaat die dan in andere mappen? Andere catalogus? Niet online of in de cloud? Zijn jullie daar mee bezig?
Niet perse qua foto's. Maar voor alle dingen die een zekere mate van discretie vereisen heb ik een paar Truecrypt containers op de HDD staan. Deze zijn alleen gemount wanneer ik met de data daarin in de weer ben. En wellicht is het meer beroepsdeformatie dan strikt noodzakelijk, maar ik zou iedereen aanraden om gebruik te maken van dergelijke containers.

(DivWhis is Forensisch Analist en de hele dag door mensen hun prive informatie aan het grasduinen ;) )

• Gonadan
  • Nu online
Zelf heb ik dergelijke foto's of shoots niet maar ik moest er wel aan denken, mede omdat sommige tweakers ook shoots in opdracht doen. Daar kunnen ook intiemere of anderzijds privacygevoelige foto's tussen zitten.

Je kunt daar op veel manieren mee bezig zijn en mee om gaan, dat zal ook van je persoonlijke situatie afhangen. Juist daarom vraag ik het, omdat ook zoiets bij het organiseren van foto's hoort en ik de verschillende inzichten wel interessant vindt.

Truecrypt containers zijn zo weer een grote stap verder dan een PC met login bijvoorbeeld. Maar als je computer niet zuiver alleen van jou is kan dat weer handig zijn, of wat bij diefstal? Maak je je als fotograaf dan zorgen om aansprakelijkheid? Of ga je niet verder dan vertrouwen in je huisgenoot en zorgen dat je de shoot niet bewerkt als er publiek aanwezig is? :)
Universal Creations schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:41:
Het hangt er gewoon heel erg vanaf voor wie je het verborgen wil houden en hoe makkelijk je er zelf bij wil kunnen.
Precies, daarom ben ik benieuwd naar de verschillende situaties en gedachtegangen van mensen. Jij hebt er blijkbaar niet echt mee te maken. :)
Je kunt die foto's op een externe hdd zetten en die in een kluis stoppen, maar ja, dat is ook niet zo handig als je ze wil bekijken. In de cloud zetten is volgens mij niet onveiliger dan thuis op je pc/nas.
En dan komt het verder neer op hoe "onvindbaar" en encrypted wil je de bestanden maken.
Als je iets in 'de cloud' zet staat het op internet. Internet is een ongrijpbaar iets waar je geen invloed op uit kunt oefenen. Daarom heb ik als mantra dat als je 100% invloed wilt hebben op wat er mee gebeurt je het niet op internet moet zetten, en als je fanatiek bent zelfs niet op via internet benaderbare hardware zet. Over de onhandige selfies op FB kan je simpel zeggen: eens op internet, altijd op internet.

Aan de andere kant kan je je afvragen hoe ver je moet gaan als consument. Privacygevoelige informatie gaat meestal niet verder dan financiële administratie, misschien wat werkdocumenten of foto's van je kinderen of vakantie. Je mag dan toch verwachten dat als je het op een beveiligde clouddienst zet het minstens net zo veilig is als op je nas die gewoon met zijn blote kont aan het internet hangt. Dus in die zin kan ik je redenatie wel deels begrijpen. :)

Maar dit gaat wel een beetje offtopic, laten we het bij organiseren houden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Universal Creations
Als je de cloud niet veilig genoeg acht, omdat het op internet staat; waarmee is je eigen pc verbonden? Juist ja, internet. Als men een cloudserver kan hacken, kunnen ze jouw pc ook hacken.

• Universal Creations
Als je bestanden encrypted op een cloud zet, dan kunnen die hackers er toch net zo veel/weinig mee als dat ze op je pc/nas staan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09-09 10:50

RoyK

Photoshop coach

Ik beschouw de NAS zeker niet als veilig. Het is schijnveiligheid! Het dubbel en soms wel 3x opslaan is ontstaat uit paniek, niet zeker meer weten of het al op de nas staat en je het nog een keer ergens neerzet en gewoon door het missen van overzicht.

We hebben nu een deels uitgezochte map met jaartal > en daar mappen met gebeurtenissen.

Leer Photoshoppen als een baas!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
ElCondor schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:45:
Ik ben in de fortuinlijke positie dat ik twee nassen heb.

De ene bevat de pre-stage foto's. De RAW import vanaf de camera of de kaart. Dan voer ik met Lightroom de selectie en bewerkingen uit (niet geselcteerde RAW foto's blijven wel pre-stage bestaan, maar verdwijnen uit de lightroom collectie).
Vervolgens gaan de uiteindelijke foto's in JPEG format naar mijn tweede NAS welke ook mijn fotowebsite host.
Een NAS is bij uitstek een plek om je website of wat dan ook juist niet te hosten.

www.maartendeboer.net

• Gonadan
  • Nu online
Ach, zolang bezoekersaantallen en beschikbaarheid binnen de normen vallen is het hosten op een NAS geen probleem. Wil je hosting met professionele beschikbaarheid en prestaties dan huur je het buiten huis uiteraard. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ventieldopje
ElCondor schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:12:
[...]

Verklaar u nader? Enige uitleg mag gegeven worden. Het is mijn publieke portfolio, niet de originelen die op de NAS gehost worden. De orignelen staan op de andere NAS afgeschermd van het internet. :)
Je laat mensen gruwelijk dicht bij je interne netwerk. Het zal niet super snel zijn. Updates / beveiligingsopties zullen nihil zijn. Firewall? Zal ook niet al te denderend zijn.

Leuk als iemand je NAS hackt en gratis opslag krijgt. Trekken lekker je verbinding plat en kunnen hosten wat ze maar willen.

www.maartendeboer.net

• Ventieldopje
ElCondor schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:36:
[...]

Ik snap je punt, maar dan weet je niet dat mijn werk van huis uit systeembeheerder is. Dat zal inderdaad niet bij iedere fotograaf zo zijn, maar in mijn geval toevallig wel, dus alles is afgeschermd zoals het hoort.

Heel snel is het niet, maar fotografie is dan ook niet mijn werk, meer een uit de hand gelopen hobby. Vandaar dat het ruim aan mijn wensen voldoet om mijn "klanten" de resultaten te kunnen tonen.

Maar je hebt zeker een punt.
Ik host/maak websites en heb ook bij veel andere webhosts in de keuken gekeken. Mensen die er ook verstand van horen te hebben maar waar toch ook veel dingetjes rammelen ;) Niets ten nadele van jou verder uiteraard. Het is ook je eigen keuze om dit zo te doen :)

www.maartendeboer.net

• Gonadan
  • Nu online
Op dit moment zit ik even in twijfel wat de verstandigste werkwijze is, wellicht heeft één van jullie een geniaal idee? Ik gebruik Lightroom.

Van de kleine heb ik een grote hoeveelheid foto's gemaakt, de ene keer gewoon op vakantie, de andere keer bewust bezig geweest met een shoot. De foto's van een vakantie gooide ik uiteraard in de map/verzameling van de vakantie, de foto's die ik gewoon tussendoor maakte deed ik in aparte verzamelingen op leeftijd.

Nu zit ik dus al met het punt dat een foto eigenlijk in de verzameling hoort van een vakantie, maar ook van een leeftijd. Want je wilt wel alles bij elkaar hebben. En puur zoeken op gezichtsherkenning is het ook niet.

Daarnaast wil ik nu een selectie gaan maken, die nog wat extra nabewerken en gaan laten afdrukken. Dat zou dan eigenlijk weer een nieuwe verzameling moeten zijn gok ik.

Wat is dan wijsheid? Virtuele kopieën maken? Dan hoef je maar één keer te editten toch? Of gewoon daadwerkelijk in meerdere verzamelingen zetten? Of maar gewoon iets totaal anders?

Heeft iemand een goed idee voordat ik een weg ingeslagen ben waar ik eigenlijk totaal niet blij van word? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17:15

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gonadan schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 15:03:
Op dit moment zit ik even in twijfel wat de verstandigste werkwijze is, wellicht heeft één van jullie een geniaal idee? Ik gebruik Lightroom.

Van de kleine heb ik een grote hoeveelheid foto's gemaakt, de ene keer gewoon op vakantie, de andere keer bewust bezig geweest met een shoot. De foto's van een vakantie gooide ik uiteraard in de map/verzameling van de vakantie, de foto's die ik gewoon tussendoor maakte deed ik in aparte verzamelingen op leeftijd.

Nu zit ik dus al met het punt dat een foto eigenlijk in de verzameling hoort van een vakantie, maar ook van een leeftijd. Want je wilt wel alles bij elkaar hebben. En puur zoeken op gezichtsherkenning is het ook niet.

Daarnaast wil ik nu een selectie gaan maken, die nog wat extra nabewerken en gaan laten afdrukken. Dat zou dan eigenlijk weer een nieuwe verzameling moeten zijn gok ik.

Wat is dan wijsheid? Virtuele kopieën maken? Dan hoef je maar één keer te editten toch? Of gewoon daadwerkelijk in meerdere verzamelingen zetten? Of maar gewoon iets totaal anders?

Heeft iemand een goed idee voordat ik een weg ingeslagen ben waar ik eigenlijk totaal niet blij van word? :P
Als een foto tot meerdere 'verzamelingen' moet behoren, dan zou je tags moeten gebruiken. Een foto kan namelijk maar in één verzameling zitten, maar kan meerdere tags hebben.

Ik zou de foto's dus onderbrengen in verzamelingen per 'event' (shoot/vakantie/trip) en voor andere zaken (zoals leeftijd) tags gebruiken. Voor selecties heeft Lightroom aparte tools, zoals sterren en flags.

Virtuele kopieën gebruik je als je één foto op meerdere manieren wilt bewerken. Dat is dus niet wat je zoekt.

• DinoBe
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09-09 17:20
Het heeft mij ook een hele tijd gekost om alles op een goede manier te organiseren, maar na veel geprobeer en verschillende strategieën te hanteren heb ik besloten van het nogal rechttoe rechtaan te benaderen:

- Map met fotos \ jaartal \ <amerikaansedatum>_KortOmschrijving

vb: F:\Fotos\2016\20160801_UitstapZee

Indien het een evenement bevat dat meerdere dagen duurde, zoals een weekend of week op reis, hanteer ik de eerste dag als datum.

- Map met exports \ Thema\naam_nr.jpg

vb: F:\Export\B&W\bonn01.jpg

- Map met Lightroom cataloog per jaar

vb: F:\Fotos\Catalog\2016.lrcat

De foto's van de laatste 2/3 jaar hou ik op mijn interne drive, met een kopie op de NAS. Oudere foto's staan op de NAS. Van al deze heb ik een kopie op een externe drive en gebackupped bij Crashplan.

Wanneer ik een hele serie foto's nog wil bewerken van een van de eerdere jaren kopieer ik ze intern en maak in de bijhorende catalog een nieuwe verwijzing naar de interne drive.

Ik verkies ook om XMP's files bij te houden naast de CR2 files. Ik probeer te geotaggen waar mogelijk (GPX files afkomstig van Garmin GPS).

Wat betreft importeren, catalogeren en indexeren van mijn foto's hanteer ik volgende strategie:
- ik gebruik weinig tags
- totaal foute foto's krijgen direct een X (reject)
- acceptabele foto's krijgen 3 sterren
- zeer goede foto's 5 sterren
- foto's waarvan ik vind dat je publiekelijk mogen verschijnen: krijgen de categorie groen
- foto's waarvan ik vind dat ze tot de privésfeer horen krijgen de categorie rood.

Aan de hand hiervan kan ik filteren wat ik wil publiceren:
- 'portfolio' foto's: 5 sterren + groen

deze gaan dan naar 500px

- 'verjaardagsfeestje foto's': minimaal 3 sterren + rood

deze gaan dan naar Flickr, maar gaan krijgen dan de correcte privacy instellingen

[Voor 3% gewijzigd door DinoBe op 08-08-2016 11:38]

https://500px.com/kdemarest

• Gonadan
  • Nu online
Ventieldopje schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 21:47:
Dmv. de keyword list valt het taggen wel mee qua werk. Zeker als je een beetje logische en gestructureerde keywords hebt.
Heb jij dan meerdere lijsten?

En tja, logische en gestructureerde trefwoorden. Da's altijd een beetje mijn makke, ik kan altijd goed structureren maar vind later altijd een nóg betere manier. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Xenophoben
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 03-09 10:50
Het valt me op dat veel mensen hier op datum sorteren.
Als ik een beetje google dan zie ik juist veel mensen de tip geven dit niet te doen. Ik loop er nu ook een beetje tegen aan dat als je veel foto's maakt dat het echt niet meer handig is. Zijn er mensen die puur subject based ordenen? Dus niet mappen maar puur collecties?

Wat is jullie ervaring daarmee?

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Xenophoben schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:17:
Als ik een beetje google dan zie ik juist veel mensen de tip geven dit niet te doen. Ik loop er nu ook een beetje tegen aan dat als je veel foto's maakt dat het echt niet meer handig is. Zijn er mensen die puur subject based ordenen? Dus niet mappen maar puur collecties?

Ik sorteer wel op datum maar pas nadat het in andere mappen met onderwerpen staat. Pas wanneer het per onderwerp een onoverzichtelijk aan het worden is ga ik wat met jaren of datums doen.

Ik sorteer zelf alles handmatig aan de hand van het onderwerp in verschilllende mappen. Ik maak niet heel veel foto's en op die manier kan ik alles binnen een paar seconden vinden. Ik zie wel eens mensen die voornamelijk op datum sorteren, maar dan kan je nog niets terug vinden.

• bringolo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 01-03 11:36
In Lightroom maak ik voor mezelf een onderscheid tussen het opslaan van de foto's en het ordenen/structuren van de foto's om ze weer terug te vinden.
Ik sla de foto's op per maand en dat doe ik bij het importeren. Daarna kijk ik er niet meer naar om. De rest gebeurt allemaal via collecties (bijv. van de shoots van de afgelopen tijd, via tags, via de omschrijving en ik heb collecties op thema. Daarnaast gebruik ik ook smart collections om foto's bij elkaar te houden.

Dit systeem bevalt me uitstekend; een mooie separation of concerns en ik ben heel flexibel met alles. Als ik een bepaalde ordening wil hebben dan maak ik daar een (smart) collection voor. En met de zoek functie van Lightroom is ook bijna alles te vinden.

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17:20

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik duw de geheugenkaart in de PC, en pleur de foto's in de juiste map.
Bijvoorbeeld: foto's/2016/Nexus 6P

En dan mirror ik alles met de andere 3 HDD's die ik heb waarop foto's staan. Klaar is kees. Ik ga echt geen selectieproces door bij alle foto's haha.

R7 5800X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Xenophoben schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:17:

Zo ben ik ooit begonnen (2001), kostte heel veel tijd om alles goed te sorteren. Je moet steeds weer nadenken over hoe je het onderwerp gaat noemen vaak ook moeilijk omdat sommige foto's in meerdere categoriën vallen. Dan kan je tags/keywords gebruiken, is ook weer veel werk. Je krijgt oude en nieuwe foto's door elkaar en daardoor weer moeilijker te backuppen. Ook de software om foto's te beheren kan veranderen door de jaren heen waardoor je werk verliest en opnieuw moet doen.

Uiteindelijk overgestapt op sorteren per jaar voor archivering, als het jaar eenmaal voorbij is kun je die map met rust laten. Als er een backup van is hoef je de map niet steeds opnieuw te backuppen. Binnen het huidige jaar kun je het systeem weer verfijnen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Na 10 jaar ben ik tot de volgende workflow gekomen, in Lightroom:

Import
1) omzetten naar .dng
2) NIDF-naam toepassen
3) Copyright info toepassen
4) lens corrections profile toepassen
5) 1:1 previews renderen
6) import in \jaar\maand\dag folders
7) alle foto's voorzien van zo compleet mogelijke locatie (dus incl. provincie/staat en sublocation)

Uitzoeken
Soms voeg ik meerdere dag-mapjes samen tot één map met herkenbare naam (bijv. Schotland), maar alleen als ik maar weinig foto's heb gemaakt die dagen.

Soms maak ik collections van vakanties, of van een specifiek moment in de vakantie als het onoverzichtelijk wordt door de vele foto's (bijv. Angkor Wat). In dit specifieke voorbeeld vul ik ook de tempelnamen in bij sublocation. Nu in Lightroom Mobile sinds kort gebruik moet ik dit meer gaan doen.

Uitzoeken doe ik d.m.v. van flags: reject kan weg (wat meestal niet gebeurd), unflagged is niet goed genoeg, flagged is goed.

Taggen doe ik niet systematisch, is heel wisselend. Terugzoeken doe ik eigenlijk puur op datum of op locatie en vervolgens visueel.

Tegenwoordig sync ik een hoop naar Lightroom Mobile om uitzoekwerk te kunnen doen, en vooral in te kunnen halen. Beter uitzoeken op je mobieltje, dan niet uitzoeken.

JPG's bewaar ik nooit, zie er het nut niet van in, je kan ze altijd weer opnieuw aanmaken o.b.v. de .dng.

Publicatie
De te publiceren foto's voorzie ik van tags en titel/beschrijving. Direct vanuit Lightroom publiceer ik naar 500px (kleine seletie) en Flickr (iets grotere selectie). Flickr met de Jeffrey Friedl plugin, die werkt zoveel beter. Daarnaast ben ik momenteel bezig met Adobe Portfolio site, deze kan foto's direct vanuit Lightroom Mobile importeren.

Backup
Catalogus staat op een SSD, en LR maakt een backup, en doet een integriteitscontrole v/d catalogus elke keer bij afsluiten.

Handmatig (althans, het aftrappen is handmatig) encrypt en sync ik de boel naar een harde schijf. Hier komt het terecht in een Google Drive folder, waarna het dus naar de cloud synced. 1 á 2 Keer per jaar kopieer ik de boel op 1 á 2 harde schijven die offsite en offline worden gebracht.

• Chiron
Goed voornemen om zo'n e-norme backlog en berg aan foto's te vermijden, aandacht besteden tijdens het importen, de keepers raten en de rest resoluut weg mieteren. Verder direct de juiste metatags/sleutelwoorden eraan hangen. Het is even een pijnpuntje en kost wat tijd en moeite, maar je zal jezelf later dankbaar zijn.

RAW's behandel ik als 'negatieven', en jpg's als de uiteindelijke printjes. Meestal export ik jpgs gewoon opnieuw als ik ze nodig heb.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik denk ook niet dat het iemand om opslagruimte te doen is. Maar eerder om beheersbehaarheid. Ik probeer ook wel zoveel mogelijk weg te gooien, maar het blijft lastig. Met name met bijv. met 50x een ondergaande zon, de overige 49 voegen eigenlijk niks toe. Dat is met kinderen (mensen) natuurlijk anders, die zijn allemaal verschillend.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Ok, mijn relaas wat betreft fotobestandenopslag. (mooi scrabble woord)

Al sinds 2001 bewaar ik RAW files gemaakt met digitale camera's. In eerste instantie TIFF files (Minolta Dimage 7), en vanaf 2002 NEF files (destijds met een Nikon D100).
Opnames gemaakt vanaf 1993 liet ik destijds scannen (kleuren positieven) door Kodak Imagelab en aanleveren op gouden Photo CD's. (die overigens nog steeds leesbaar zijn 8) ).
Ook die bestanden heb ik op m'n huidige storage staan.

Inmiddels de nodige PC's en HDDs later, die uiteraard groeiden in snelheid en opslagcapaciteit, maar de basis van de indeling heb ik eigenlijk nooit veranderd.

1 grote directory structuur met een 2-deling:
-RAW files vanaf 2001 (TIFF, NEF)
-gescand materiaal voor 2001

Vervolgens per jaar gerangschikt, per datum (DDMMJJJJ), waarbij de datum directory aangevuld is met locatieomschrijving.
Bijvoorbeeld \NEF Files\2016\11092016Waterloopbos
en daar staan de NEF files.
Eventuele bewerkingen een niveau dieper.
M.a.w. de panos staan in \NEF Files\2016\11092016Waterloopbos\Panos
en de gewone bewerkingen in \NEF Files\2016\11092016Waterloopbos\TIFFs. Multi layer TIFFs die b.v. met Photoshop bewerkt zijn en de eventuele export files als de resulterende JPEG (die uiteindelijk naar Flickr geupload wordt)

Libraries van programma's als LR of andere RAW converters ben ik ooit aan begonnen, maar heb ik weer overboord gezet. Teveel gedoe, teveel afhankelijk van een specifiek stukje software.
Gebruik het liefst een RAW converter die geen library 'gedoe' gebruikt (tot nu toe ViewNX2 en dat bevalt goed.)

Backup uiteraard dagelijks naar een offline NAS (RAID-5) die slechts aangaat voor de backup.
Voor synchroniseren van lokaal --> NAS gebruik ik Allway Sync, die ik zodanig heb ingesteld dat ik vijf kopieerslagen terug kan. M.a.w. zelfs als ik weken laten bedenk dat ik toch die ene versie van een bepaald bestand niet had moeten deleten, kan ik die nog uit een oudere file versioning directory terughalen. En dat kan best wel eens handig zijn... >:)
Op onregelmatige basis ook nog naar een storage device op een compleet andere locatie.

De totale verzameling aan image data omvat ca 2TB, ca. 50.000 bestanden.
Ik probeer zoveel mogelijk software specifieke afhankelijkheden te vermijden. Daarom het liefst universele formaten als TIFF en geen database/library constructies van software zoals Lightroom of Capture One. Ik blijf het liefst bij de plain & simple OS (Windows in mijn geval) directorystructuur. Overzichtelijk, makkelijk kopieer- en verplaatsbaar, voor iedereen te begrijpen. :Y

Zaken als exports naar lowres en/of specifieke resolutie JPEGjes bewaar ik niet. Die creëer ik wel opnieuw, mocht ik ze nodig hebben.
De digitale originelen (NEFs, TIFFs) heb ik altijd bewaard, onaangetast! Het komt namelijk regelmatig voor dat de allernieuwste bewerkings- en/of conversiesoftware anno nu, meer uit dat digitale origineel van zoveel jaar geleden, kan halen!
Tagging, sterretjes toekennen, e.d. ben ik ooit mee begonnen, maar snel weer gestopt. Want de gedachtegang daarbij is nogal wispelturig. ;) . Wel is vrijwel alles voorzien van GEO/GPS metatags; hetzij door gebruik te maken van een GPS device tijdens de opname van het beeld, of tijdens de initiële kopieerslag van camera naar mijn fotostorage.

Regelmatig gebruik ik EXIFTOOL om hele groepen van bestanden van algemenere metatags te voorzien.

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 21-09-2016 10:07]

Mooie Plaatjes   

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10-01 23:26
Ikzelf zit ook nog niet op de perfecte manier van ordenen maar het meeste staat als volgt opgeslagen:

\ [jaartal] \ [maand] \ [jjjj-mm-dd] mm-ss - originele bestandnaam (onderwerp)

• Rood komt vaak voor (Metamorphose als renamer :+) , blauw is optioneel als in heel af en toe.
• Eventuele versies (tiff, jpg, ...) staan in dezelfde map.
• Het voordeel van deze naamgeving is dat de naamgeving meteen ook perfect dient als tijd-sortering (Metamorphose kan de exif tijd nemen en die offsetten bij renamen).

Nu mijn vriendin er bij komt (P&S iphone via photos/icloud) moet ik nog even kijken wat ik precies wil qua organisatie, gezien zij opgescheept zit met een Mac. We hebben net de Photos-collectie van haar Mac (150GB) gebackupped op een externe harde schijf (als in: geexporteerd want 150GB kopieren is voor Apple te moeilijk... rant intended) en gesynced met iCloud (als in: eerst de muziek verwijderd want de macbook zat "te vol" volgens Apple om te syncen).

Hierbij moet ik meegeven dat ik voorlopig nog geen gebruik maak van professionelere organisers voor tags. Face detection wil ik niet uitbesteden aan Google :+ for obvious reasons.

Tot slot las ik dat de Win10 photos app een anti-redundantie functie heeft en dubbels kan opsporen, wellicht ook wel handig voor velen die geen LR, C1, etc ... gebruiken.

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12-09 15:20
Digikam biedt allerlei mogelijkheden om metadata aan foto's te koppelen en daarop te filteren, maar er zijn natuurlijk ook andere keuzes.

flickr

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
rbrtdvd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:35:
Zelf houd ik de volgende structuur aan.

Bijvoorbeeld voor 2017.

2017
..2017_01_10 Onderwerp
..2017_01_28 Onderwerp
..2017_02_07 Onderwerp
.....01 JPG
.....02 EDITS
.....03 EXPORTS
.....04 WEB

Als ik RAW files heb is dat 01 RAW en schuift alles op.

Ik importeer alles via Photo Mechanic en hernoem daar mijn files (datumonderwerp<nr>).
Hier maak een selectie welke ik wil bewerken (sleep ik naar EDITS) en gooi ik onscherpe foto's weg.

Vervolgens importeer ik de EDITS foto's in Lightroom om ze te bewerken en exporteren (EXPORTS). Degene voor het web verklein ik en sla ik op in WEB.

Momenteel bewaar ik mijn foto's die van mijn telefoon afkomstig zijn in een andere map (alles op een grote hoop dus).
Wat ik me afvraag is hoe jullie omgaan met foto's die afkomstig zijn van je telefoon. Sorteren jullie die ook en maken die dan onderdeel uit van je gehele foto structuur?
De laatste tijd maak ik meer foto's en video's met mijn telefoon dan met mijn gewone camera's. Sterker nog: praktisch alleen nog maar met de telefoon. Alleen als het echt lastige omstandigheden pak ik wat anders.

De foto's van mij (en vriendin) worden automatisch naar de NAS geupload in hun eigen mapjes. Elk half jaar (ik werk in zomer/winter) ga ik dan de foto's uitzoeken die ik wil bewaren, en de rest gooi ik gewoon weg. Daar kijk ik toch nooit meer naar. idem met RAW's. Als ik die binnen 2 jaar niet opnieuw open, gaan ze gewoon weg.

De gewone foto's orden ik vaak nadat ze bewerkt zijn in Lightroom (calatog doe ik niet aan, gebruik het puur om kleurcorrectie ed te doen) in hun mapjes op seizoen (zomer 20xx of winter 20xx) en dan in de activiteit. De telefoonfoto's deel ik pas bij die mapjes in als het half jaar "afgesloten" wordt. Altijd in april en oktober.

• Ventieldopje
Bovendien vind ik het geen prettig idee om alle informatie toe te vertrouwen aan LR, omdat ik dan een lock-in met LR krijg en de informatie minder makkelijk door te kopieren is. Picasa zet alle informatie direct in de (jpg-)files.
Want dat verzin je nou ter plekke of? :Y) Lightroom heeft ook de mogelijkheid de metadata op te slaan in XMP bestanden (bekend en universeel formaat gebaseerd op XML). Andere programma's kunnen dus rustig de metadata lezen zoals je nu ook gewend bent. Zelfs bewerkingen en dergelijken (die natuurlijk wel LR/ACR specifiek zijn) worden ook daarin opgeslagen. Dat laatste is geen vendor lock-in maar gewoon niet te voorkomen, er is geen universeel formaat voor bewerkingen en dat zal er ook niet komen (of ja, dat noemen ze JPG) :X

www.maartendeboer.net

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

begintmeta schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:49:
nu ik over ben op digitale fotografie
Early adopter, huh? :+ :D Welkom in de wereld waar korrel ruis heet.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• rbrtdvd
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22-07 11:14
PageFault schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:23:
Welke cloud dienst gebruik je als ik vragen mag?
Ikzelf gebruik OneDrive voor bedrijven (via mijn hosting provider). €5.08 p/m voor 1TB.

FUJIFILM X100S | TCL-X100 | WCL-X100 | Canon Speedlite 430EX II | Fujifilm EF-X20 | robertdavid.nl

• Gonadan
  • Nu online
Bij mij komt dat allemaal in de verzameling 'Camera van vriendin'. Die ellende ga ik echt niet aan beginnen hoor. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Oesie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 03-09 13:40
Hier wordt een mappenstructuur gebruikt om een aantal evenementen te categoriseren, onder andere:
  • Dagje_uit
  • Familie
  • Overig
  • Vakantie
  • Vrienden
  • Weekend
Daar staan de mappen in de vorm van: YYYY-MM-DD_Naam_evenement
Daar staan de foto's in het format YYYY-MM-DD_MMSS_0001.jpg (jaar-maand-datum_uren_minuten_volgnummer).
Ed_L schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:05:
Het opschonen van rommel doet ze zelf, maar dan blijf ik nog vaak met duplicaten zitten die niet altijd dezelfde bestandsnaam hebben. Het kost een hoop tijd deze eruit te filteren. Hoe doen jullie dat?
Ik hernoem alle bestanden, ook die van de telefoons, gopro, etc. Dit doe ik volgens het format wat hierboven staat. Om te zorgen dat ze op volgorde staan zorg ik dat de tijd op alle devices gelijk met elkaar lopen. Voordeel is dat je makkelijker kan selecteren wat je eventueel wil houden/weg wil doen.

In Lightroom of Total Commander kan ik dan nog wel verder selecteren op camera model, aantal pixels, etc. In het verleden al een paar keer gewijzigd qua naamgeving maar deze bevalt me erg goed.

• Gonadan
  • Nu online
Oesie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:13:
Overigens ben ik wel benieuwd hoe jullie flow is met betrekking tot het opslaan, bewerken en exporteren van foto's. Momenteel heb ik al mijn foto's in een Lightroom catalogus staan (raw en jpg). Hiermee heb ik één centraal archief. Op deze manier kan ik op mijn pc makkelijk door al mijn foto's bladeren en af en toe nog is wat oude foto's bewerken en/of verwijderen.

Echter merk ik dat ik niet 'makkelijk' mijn foto's op andere devices (telefoon, tv, ipad) kan bekijken (inclusief edits). Los van het feit dat de bestanden ook af en toe nog is erg groot kunnen zijn. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik iedere keer een export draai van 'archief'.

Dan komen de volgende vragen bij mij op:
  • Dan ga ik iedere keer mijn hele archief exporteren wat onnodig veel rekenkracht kost. Het lijkt me dan ook handig dat een foto een status 'final' kan krijgen of iets dergelijks?
  • Hoe gaan jullie om met foto's die nog bewerkt/uitgezocht moeten worden vs het hebben van één database waar de foto's inzitten?
Mijn indeling is overigens volgens de post hierboven.
Als je de publicatieopties gebruikt dan herkent Lightroom ook welke foto's aangepast zijn. Hij exporteert dan alleen de aangepaste foto's opnieuw en niet alles.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• doubleduh
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Ik organiseer mijn foto's al een tijdje op deze manier, bevalt redelijk eigenlijk, muv van wat issues met Google Photos.

- Op alle camera's gooi ik alleen alle foto's en video's weg die echt mislukt zijn.
- Foto's/video's van mobiele telefoons worden in volle kwaliteit naar Google Photos geupload.
- Foto's/video's van andere camera's (DSLR, compact) handmatig kopieren vanaf SD kaart.
- Video's van GoPro importeren via de GoPro app.

Op mijn huis-pc heb ik een folder met daarin verschillende folders voor de continenten (we reizen redelijk veel), daaronder folders met de landen, en daaronder folders met de plaatsen en/of events met ook het jaartal in de foldernaam (voor het geval we meerdere keren naar dezelfde plek gaan maar toch de foto's willen splitten). Voor events zoals vakanties die ik wil posten op bv Facebook maak ik in de event folder een selectie folder voor de beste foto's aan, kopieer de selectie daarin (met Total Commander en bekijken met Picasa) en pas ze evt wat aan met de Windows 10 Photos app. Video's bewerk ik op een Mac met iMovies en de GoPro app en zet de uiteindelijke video ook in die folder. Er zitten wat dubbele foto's bij maar uiteindelijk valt dat nog wel mee, het is alleen de selectie (ongeveer 5%) die dubbel is. Over de jaren heen is mijn foto's folder wel redelijk gegroeid en met nieuwere camera's met betere kwaliteit gaat dat alleen maar harder, ik zit nu in totaal op iets meer dan 1 teringbyte, ongeveer 170000 foto's en video's zitten er in. Duurt met opstarten wel een tijdje voor de Google Drive backup app het weer allemaal op een rijtje heeft en die app crasht waarschijnlijk daardoor ook regelmatig.

De foto's die naar Google Photo's geupload zijn haal ik er een paar keer per jaar (soms vaker) uit en sorteer die over de folder structuur. Op mijn pc worden ze dan vandaar in principe ook automatisch opnieuw naar Google Photos geupload maar dan in de gratis kwaliteit setting. Maar dit gaat niet altijd goed, omdat Google Photo's slim denkt te zijn en op een of andere manier toch ziet dat het dezelfde foto is.

Ik maak ook eens in de zoveel tijd een backup naar externe harddisk die ik op kantoor weer verder kopieer naar een andere harddisk die ik daar laat liggen.

Zoeken gaat vrij goed met Google Photo's voor dingen zoals auto's, mensen of sunsets bv, maar als ik alle foto's van een specifiek event wil terugzien gaat dat beter via de folder structuur op mijn pc .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:15
doubleduh schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:42:
Over de jaren heen is mijn foto's folder wel redelijk gegroeid en met nieuwere camera's met betere kwaliteit gaat dat alleen maar harder, ik zit nu in totaal op iets meer dan 1 teringbyte, ongeveer 170000 foto's en video's zitten er in.
Ik bespeur bij jou enige (wellicht onderbewuste) frustratie omtrendt de inmiddels grote omvang van je fotocollectie.. :+ ;) :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:53
Ik zit ook op zoiets. 750GB aan foto en video. Daaronder gescande negatieven en normale digitale foto's en een keur aan videoformaten die de afgelopen jaren de revue gepasseerd zijn op diverse toestellen. Op dit moment heb ik zelf alleen een DSLR en iPhone in gebruik, maar mijn systeem leent zich in principe voor alle formaten. Door de jaren heen heb ik verschillende software gebruikt om de foto's te beheren (ACDSee, Picasa, IrfanView) maar ze hebben allemaal hetzelfde probleem: er wordt data in proprietaire databases vastgelegd die je er later niet meer netjes uit krijgt. En softwarepakketten hebben vaak een eindige levensduur, vergeleken met de levensduur van mijn fotoverzameling. Dus heb ik ooit (15 jaar geleden) besloten om zelf iets te bouwen, met alleen gebruik van open en gratis tools. De enige commerciele software die ik gebruik is van Canon (bijgeleverd bij de DSLR) en ACDSee om de EXIF-tags mee te vullen.

Materiaal komt binnen in een centrale inputdirectory op mijn laptop. Als ik vind dat het tijd is om de foto's te verwerken, dan draai ik een php-script dat het ergste sorteerwerk alvast doet: JPG's die geen verdere bewerking hoeven, komen meteen in de default bewaarmap van dit jaar. Als ik een groep foto's apart wil bewaren moet ik handmatig een mapje aanmaken. RAW-bestanden komen in een tijdelijke RAW-map, waarna meteen de Canon DPP software wordt gestart zodat ik de bestanden kan verwerken. Het resultaat komt weer terug op de centrale inputdirectory. De verwerkte RAW-bestanden worden systematisch opgeslagen per jaar en maand, dit gebeurt automatisch zodra ik de Canon software afsluit.

Video's hebben wat extra werk nodig. Als het .mp4 bestanden zijn dan valt het nog mee, als het een ander formaat is dan moet ik dat eerst handmatig omzetten naar mp4. Hiervoor gebruik ik meestal Handbrake, maar filmpjes in andere formaten komen gelukkig niet meer zoveel voor. Vervolgens worden de MP4-bestanden verplaatst naar een tijdelijke map, er worden snapshots van gemaakt (elke seconde, zodat ik makkelijk een plaatje kan kiezen dat het filmpje gaat vertegenwoordigen). Deze snapshots worden alvast met wat EXIF-data gevuld die afkomstig is uit het filmbestand. Ik moet dan nog handmatig een definitief snapshot kiezen, de rest wordt automatisch weggegooid. Dit snapshot kan ik handmatig nog voorzien van extra informatie, net zoals de JPG-bestanden:

Deze moeten vervolgens worden voorzien van Onderwerp, toelichting (optioneel), fotograaf, gebeurtenis. Dit laatste kan bijvoorbeeld 'Vakantie 2017' worden, zodat ik later alle materiaal van een gebeurtenis kan bekijken. Ik gebruik hiervoor ACDSee, maar het kan met elk pakket dat EXIF-velden kan bewerken. Onderwerp bevat altijd de namen van personen (indien bekend) en zoveel mogelijk namen van objecten zoals gebouwen of voorwerpen. Dit blijft altijd even een klusje, gezichtsherkenning is niet zo makkelijk zelf te bouwen en ik wil geen externe partijen als Google hiervoor gebruiken ivm de privacy.

En dan kunnen de bestanden eindelijk worden geimporteerd door mijn fotodatabase. Dit is een webapplicatie die ik zelf heb geschreven in PHP. Het importscript leest de genoemde velden uit de foto in en neemt ook de technische velden mee (merk camera, diafragma, sluitertijd etc) en legt dat allemaal vast in een MySQL database. Het script genereert ook een uniek ID voor elke foto op basis van de datum en tijd en maakt een bestandsnaam. Tevens worden bestanden uit tijdelijke mappen verplaatst naar de definitieve map. Er worden drie verschillende formaten aangemaakt van elke foto. Bij het weergeven later wordt de schermresolutie bepaald en vervolgens wordt het formaat foto geladen dat het best overeenkomt, om te voorkomen dat bij elke foto die je even wilt bekijken gelijk 8MB over de lijn moet.

De webapplicatie om de foto's te bekijken heeft verschillende mogelijkheden. Je kunt selecties doen op basis van alle velden in de database (merk dit, fotograaf zus, gebeurtenis zo). Van een selectie kun je thumbnails laten zien om visueel snel een foto te vinden, of je kunt de foto's 1 voor 1 bekijken of een slideshow laten weergeven. Bij de slideshow is een informatiebalk beschikbaar die over de foto wordt geprojecteerd, hier kun je kiezen welke informatie (velden) over de foto je wilt weergeven en hoe lang dat in beeld moet blijven. De slideshow heeft een instelbare vertraging, maar als de selectie een filmpje bevat dan wordt de tijdsduur van het filmpje als vertraging gebruikt. Je kunt dus een selectie van meerdere filmpjes maken en die achter elkaar laten zien. Je kunt een kalender oproepen en door de jaren en maanden bladeren (en meteen zien hoeveel foto's er zijn gemaakt). Je kunt een lijst van gebeurtenissen opvragen en doorklikken naar de foto's. Vanuit de webapplicatie zijn mogelijkheden om foto's te e-mailen, te downloaden, in te zoomen of alle informatievelden op te vragen.

Doordat het een webapplicatie is, heb je nooit problemen met het laten zien van je foto's, het werkt op elke webbrowser. Zelfs op de TV in de kamer. Je zou mensen moeten zien die op bezoek zijn bij een verjaardag. Dat je met 1 zoekopdracht _alle_ foto's oprakelt van hun kind en meteen op groot scherm kunt bekijken. En ook nog met de informatie erbij... Uiteraard is de app voorzien van authorisatie zodat niet jan en alleman die toevallig op m'n Wifi zit meteen alle foto's kan bekijken, in theorie zou ik nog regels kunnen bouwen wie rechten heeft om welke foto's te bekijken maar dat heb ik nog niet nodig gehad.

• Afroman9
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08-09 09:34
Hey!

Iedereen archiveert zijn of haar foto's op zijn of haar manier. Ik ben benieuwd naar jullie workflow.
Ik zelf ben begonnen met een hele strakke mappenstructuur die ik nog steeds hanteer. Want dat is in mijn ogen de basis van een goed archief. Zo kan je namelijk altijd uitwijken naar diverse applicaties.

Ik ben namelijk ooit begonnen met iPhoto, vervolgens Aperture van Apple. Voor zijn tijd echt hele goede software. Ik gebruikte ook Lightroom om te kijken wat de concurrentie doet. Beiden programma's hebben hun plus en minpunten. Uiteindelijk volledig overgestapt naar Lightroom omdat de stekker uit Aperture getrokken is.

Hoe ik het nu heb ingedeeld:

-Lightroom heeft twee libraries. Eentje voor persoonlijke foto's(vakanties, dagjes uit, scouting en dergelijke), en eentje voor projecten. (photoshoots).
-Apple Photos. Het is bij lange na niet een opvolger van Lightroom. Maar het is wel veel beter en logischer dan iPhoto. (ondertussen!). En het is echt onwijs efficiënt. Werkt supervloeiend. Het is wel erg op de consument gericht met de Moments en dergelijke. Ik gebruik Apple Photos voor de foto's die ik maak met mijn iPhone. Sinds de 6S vind ik dit wel een belangrijk programma omdat het (zeker in 2016) de enige app is die met live-photos kan werken. En nu heb ik een Xs en kan je dus ook in Photos achteraf de bokeh aanpassen en dergelijke. Vandaar Photos.

Alles staat opgeslagen op een externe harde schijf. En deze staat weer in sync met een Synology NAS. Zo kan ik de foto's ook op alle apparaten in huis zien. Maar ook buiten huis benaderen.
Op de NAS kan ik de foto's weer op drie verschillen manieren zien

-Plex (dat kan ik benaderen met alles wat de Plex app heeft)
-Ds Photos. heel spartaan mijn foto's zien met mijn mappenstructuur. Werkt overigens prima met DLNA.
-Moments, van Synology. Ik ben hier heel tevreden over. Het is eigenlijk een soort Google Photos, maar dan lokaal. Alle foto's kun je terugzoeken met je mappenstructuur, of op chronologische volgorde. Maar niet alleen dat. De foto's worden ook gescand door Moments en kan je de foto's terugvinden met gezichtherkenning en met objectherkenning.

Soms wat onduidelijk want heb foto's geblurd. Zitten gezichten en namen tussen. :)

Hoe is jullie workflow voor archief?

• Afroman9
@Gonadan Mijn excuses, ik heb het niet gezien. Dank. :)

[Voor 3% gewijzigd door Afroman9 op 25-04-2019 18:06]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Afroman9
MikelenniuM schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:00:
?!? Dus alles staat nog in de Photo map en Moments scant deze? Ik krijg dit namelijk niet aan elkaar geknoopt... Er moet denk ik ergens een instelling/verwijzing in Moments zitten die weet dat de foto's in de Phot map staan. Alleen waar...
(De hele Photo-map verplaatsen naar Moments is volgens Synology de oplossing, maar dan moet ik op meerdere plekken deze 'verhuizing' doorvoeren en ik geef toch voorkeur aan jouw instelling)
Ik zoek het vanavond even voor je op. Dan plaats ik screenshots van mijn work-around en instellingen. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Afroman9
@MikelenniuM
Zoals beloofd mijn work-arround.

Ik laad al mijn foto's in via Lightroom richting mijn mappenstructuur op mijn externe schijf.

Ik heb Drive draaien die al mijn bestanden synct naar de juiste plek op de NAS.
https://i.ibb.co/BwS6g1Q/Screenshot-2019-04-26-at-20-04-28.png

En op de NAS ziet het er zo uit

De mappenstructuur hoe ik het hanteer. Alle foto's staan op de partitie Photo, en alle muziek in Music en alle films in video.

En uit de partitie Photo haalt DS Photo alle foto's vandaan. En dus ook Moments.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikelenniuM
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
Thanks! Zo heb ik het ook geconfigureerd, maar ik moet op een of andere manier Moments de map Photo laten zoeken en scannen. Of maakt Moments bij jou een gesynchroniseerde kopie van de Photo map?

• Afroman9
Ja hij moet de foto's wel scannen, dat duurt een tijdje. Maar het hoeft niet gekopieerd te worden. Heb je Moments wel toegang gegeven tot de Photo map? @MikelenniuM

• MikelenniuM
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
Afroman9 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 00:40:
Ja hij moet de foto's wel scannen, dat duurt een tijdje. Maar het hoeft niet gekopieerd te worden. Heb je Moments wel toegang gegeven tot de Photo map? @MikelenniuM
Het werkt nu! Er moest ook nog een vinkje aangezet worden bij het delen van een album.
Scannen duurt inderdaad een tijd (voordat de eerste resultaten beschikbaar zijn).
Dank voor je hulp!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
@waah ExifTool!
Al dan niet in combinatie met een GUI.

Maar qua scripting/cmd/powershell onovertroffen. Als het niet kan met ExifTool (EXIF metatags aanpassen), dan kan het nergens mee... ;)

Hier wat voorbeelden:
Manueel objectief EXIF data toevoegen mbv EXIFTOOL

alhier vind je talloze toepassingen:
http://u88.n24.queensu.ca/exiftool/forum/index.php

[Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 14-06-2019 13:41]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 26-05 20:10
Marsel van Oosten (o.a. Wildlife Photographer of the Year 2018) heeft hier laatst een redelijk duidelijk en uitgebreid artikel aan gewijd. Ik heb die werkwijze (letterlijk) overgenomen, omdat ik ook zoekende was naar een manier om mijn foto's op een overzichtelijke manier op te slaan.

https://www.squiver.com/blog/how-i-manage-my-data/

Nu staat alles nog op de HDD van mijn Macbook, maar ben druk bezig alles te her-categoriseren en te verplaatsen naar een externe HDD. In de nabije toekomst gaat het op een NAS, backup ik alles op de externe HDD en nogmaals op een andere HDD die ik buiten de deur bewaar. Althans, dat is het idee... :)

Canon EOS 80D | Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon EF 17-40mm f/4L USM | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

• Gonadan
  • Nu online
the mod man schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:03:
[...]

Zou mooi zijn als het kan!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn de opties die Lightroom (classic) mij geeft
Dat is een filter, geen 'smart collection' of 'slimme verzameling'. Die ziet er zo uit:

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bobcom
  • Registratie: juli 2007

bobcom

Dedicated dabbler

@TarquinJe hebt toch geen hierarchie nodig? Als je iedereen van voetbal wilt hebben, tik je voetbal, wil je de Marieke van voetbal dan tik je voetbal AND Marieke (Lightroom "contain all"). Het lijkt mij genoeg dat alle begrippen in de metadata staan: ik zou niet weten wat voor extra's een trefwoordenhierarchie brengt, maar dat is mogelijk een gebrek aan voorstellingsvermogen.

Heb ook even naar Digikam gekeken, stuitte daarbij op een (oud) overzicht van heel veel Doka- en Assetmanagement software. Goed te weten dat de wereld groter is dan Adobe.

Overigens word ik in de gaten gehouden. Kreeg zonet een mailtje dat ik alle twee de Excire-pakketten kan kopen voor de prijs van het plugin pakket.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Tarquin V.w.b. Excire: Komt inderdaad neer op een soort digitale fotoherkenning - met duidelijke beperkingen, maar ook veel voordelen. In mijn eigen (amper getagde) LR-catalogus kan ik zo'n 350 poezen vinden - trefwoord poes, kat, en de namen van onze poezen, plus dertig kerken die ik ook met kat(hedraal) getagd had. Excire komt meteen met ruim 900 poezen op de proppen - waaronder een aantal honden, maar die zijn overweldigend in de minderheid. Idem met mensen, honden, heuvellandschappen, regenbogen - hoewel bij die laatste evenveel avondluchten als regenbogen zitten.

Voor dit soort generiek zoekwerk slaat Excire mijn Lightroom dus met stukken. Het sluit het aan bij de door jou cynisch geschetste kruideniersstrategie van een keer alles taggen, en dan de trial stoppen. Zou ik overigens niet willen want de makers lijken mij gedreven bezig, heel ander dan de multinationale megaconcerns met hun abonneemodellen.

Beperkingen zijn er ook. Groot bezwaar is de integratie met Lightroom - "open in" stuurt mij naar de importpagina van LR, schiet ik niks mee op. Integratie met Lightroom-catalogus vereist een graad in de IT (die ik niet heb), en de filenaam is nergens te vinden in het foto-overzicht. Het lijkt erop dat de RAW-ondersteuning nog niet volledig is, en de navigatie door files en folders is moeizaam. Kortom: het is nog wat buggy, maar biedt duidelijk perspectieven.

Ik overweeg de trial van de stand-alone versie te stoppen, en over te stappen op een test met de LR-plugin.
Blijft het bezwaar dat de bediening van de LR database een drama is. Maar uiteindelijk kom ik dan wel uit op twee opties:
1: Excire Foto als management database, en bewerking in Rawtherapee, Darktable, PS, Gimp of neefjes daarvan. Voordeel: verse start, niet afhankelijk van multinationale verdienmodellen, meer flexibiliteit. Nadeel: opnieuw de hele leercurve beklimmen.
2. Doorgaan met LR en PS, maar met Excire plugin als aanvulling op de LR database. Voordeel: niet de makkelijkste, wel de minst moeilijke weg - want gewend. Nadeel: blijft behelpen, en miscchien wel hoe langer hoe meer, door een steeds verder vergroeien met Adobe.

Ik snap je attitude "selecteer wat je houdt" , en daar is veel voor te zeggen. Maar een leven lang "hoarding" is niet om te keren. Daarom heb ik 30000 (stuk voor stuk geschoten) foto's, zo'n 10000 dia's en nagatieven, een stuk of dertig lenzen, meer camera's dan ik kan gebruiken. Mijn beheerssysteem moet daarop afgestemd zijn, maar ook geschikt voor het data management van een vuilnisbelt.

Ik ben er nog niet uit, maar aan de kim gloort licht.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:45
Westland1940 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:40:
@Tarquin Duidelijk, goede aanpak. Echter, ga je dan bijvoorbeeld die 20 overgebleven 1 voor 1 bewerken? Of doe je iets als 1 bewerken en dan de rest met de zelfde preset?
Bekijk het eens zo... in een Raw file zit 20MB aan informatie. Het beeld heeft 4000x5000 pixels met 10-12 bits informatie per pixel.
Dat breng je terug naar een Jpg van misschien 3MB, die bekeken wordt op een scherm van 2000x1000 pixels, met 8 bits kleur per pixel.
Je gooit zo'n 80% van de informatie weg. De 20% die overblijft bepaalt het beeld. Maar welke 20% houd je over? Eigenlijk is het best raar om dat aan een algoritme over te laten.

Die 20 ga ik dus absoluut allemaal bewerken. Uitsnijden, rechtzetten, belichting optimaliseren. Sommige foto's zijn beter in zwart-wit. Contrast een beetje aanzetten....
In feite kies ik dus welke 20% er overblijft, en dat kost een aantal minuten per foto.
Wat er overblijft mag er dan ook wel zijn.

• KraveN
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15-09 08:35
Ik ben bezig met een zoektocht over hoe ik mijn foto's moet gaan organiseren.

Ja ik had dit zeker vanaf het begin moeten doen, maar iets met van uitstel komt afstel.

Het zijn zo'n 38000 foto's :(

Ik heb nu een programma waarmee ik ze op basis van exif data in een Jaar / Maand map plaats. Dat gaat goed, echter is het een behoorlijke berg waar ik doorheen moet.

Ik heb inmiddels verschillende software pakketten getest.

Ik ben begonnen met photoshop elements, puur vanwege het feit dat ik eigenlijk niet maandelijks een bedrag wil betalen. Nu heb ik in de trial ongeveer 3500 foto's geïmporteerd. Dat ging vrij moeizaam moet ik zeggen, geheugen gebruik 16gb was niet genoeg, reboots, etc Uiteindelijk was de import gelukt en ging hij verder met facial recognition. Daar is hij naar wat horten en stoten ook doorheen gekomen, maar als ik het dan vergelijk met de andere pakketten die ik heb gestest. Dan worden er niet heel veel gezichten gevonden.

Cyberlink Photodirector doet het bijvoorbeeld weer een stuk beter en sneller. Geen extreem geheugen verbruik en verder een stabiel programma.Ik had van een Adobe product meer verwacht. Alvorens ik Lightroom ga testen omdat iedereen dat gebruikt. Ligt het aan mij, hebben meer mensen deze ervaring?

Verder heb ik een hoop applicaties getest, maar of de interface is niet intuïtief, face recognition is belabberd, etc :(

Nu kun je jezelf afvragen heb je dat nodig ? Nou het is enorm makkelijk als ik bijvoorbeeld een fotoboek wil maken van het 5e jaar van één van de kids of iets dergelijks.

Adobe Elements, ACDsee, Phototeca, Magix, Cyberlink PhotoDirector, etc

Eigenlijk elke variant die ik kon vinden met de top 10 lijstjes en een google search op photo organizer with facial recognition.

Nu ben ik benieuwd wat jullie gebruiken ?

Ik zoek een photo manager/organizer, die gebruik kan maken van netwerk shares, facial recognition, het liefste een auto verbeter knop van de foto's (ben maar een amateur) en eventueel nog de mogelijkheid om wat text of wat andere zaken toe te voegen aan de foto zelf om hem vervolgens te versturen via mail of iets dergelijks. Eenmalige aankoop, geen maandelijks bedrag.

Elements voldeed eigenlijk aan bovenstaande plaatje, alleen de performance is om te huilen :(

Ik zie hierboven wat posts over digikam, daar zal ik ook eens naar kijken.

• Tarquin
digikam!

Ten eerste kan die non-destructive importeren.
Hij forceert niet het kopiëren van foto's naar zijn eigen directories (voor mij valt alles dat dat doet meteen af).
Test dat wel want hij kan het natuurlijk wel als je hem zo afstelt.

Data wordt bijgehouden in een eigen database en (als je dat kiest) ook in de foto-tags en/of in een sidecar-XMP-file. Die zijn handig omdat andere programma's dat weer kunnen inlezen.
Als je dus tags maakt met het ene programma kan het andere dat lezen en aanvullen.

Komen we bij tags: Hoe meer je er in stopt, hoe meer je er uit krijgt.

Hij heeft gezichtsherkenning, dus daar kun je mee experimenteren.
Ik ben er nog niet 100% achter hoe het werkt maar ik weet dat je tags kan kenmerken als 'dit is een gezichtstag'. Dus 'jantje' is een gezichtstag en 'voetbalwedstrijd' is dat niet.

Edit: Ik zie net dat ze versie 7.2 beta aan het uitbrengen zijn met updates in de gezichtsherkenning. Cool.

Als je verder niets aan tags doet kom je uiteraard niet verder dan zoeken op datum en directorynaam.
Wat je wel snel kunt doen:
Als je een hele filestructuur importeert, is elke directory in feite een album.
Ga naar dat album, selecteer alles (CTRL+A) en voeg een paar basic tags toe:
Wat (feestje, sport, wandelen, vakantie), Waar (Frankrijk, Drachten, Thuis) en eventueel nog een categorie zoals 'bloemen' of 'fotoshoot' ofzo.
Eventueel maak je sommige tags dieper: Feestje->verjaardag en Feestje->Kerstmis bijvoorbeeld.
Je kunt ook vaak snel een aantal foto's taggen met een persoon maar dat is bewerkelijker.

Het taggen doe je aan de rechterkant.

Als je dat doet kun je makkelijker doorsnedes maken en filteren. En dat gaat behoorlijk vlot.

Succes, het is non-destructive. Het schrijven naar tags en sidecars kan wel wat tijd kosten als het er veel zijn, maar dat kun je ook uitzetten en later de hele database ineens naar sidecars laten schrijven.

[Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 13-01-2021 22:04]

• Ventieldopje
1. Wat dacht je van Stad (inclusief standbeelden, straat etc.), Natuur (bloemen + dieren), Stilleven (das ding an sich + wat overig spul wat hier onder valt) en Portretten.

2. Ik zou er 100% voor kiezen om op schijf alles op te slaan als <jaar>/<jaar>-<maand>-<dag> <korte titel>. Met een catalogus programma (de naam zegt het al) ga je het catalogiseren. Zelf gebruik ik daar PhotoMechanic Plus voor en dat werkt voor mij erg prettig. Programma's als Capture One en Lightroom vind ik daar net iets te log voor, die gebruik ik alleen om de selectie die ik maak met PhotoMechanic te importeren en te bewerken en die blijven dan ook in die catalogus staan.

De exports verwijder ik altijd weer. Die zijn voor mij puur tijdelijk en staan dan ook in een daarvoor bestemde export map welke ik ten alle tijden zonder na te denken leeg moet kunnen gooien. Ik heb immers de originelen en de bewerking in de catalogus.

www.maartendeboer.net

• Tarquin
bobcom schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:33:
Ik ben al tijden aan het knoeien met LR, korter met Excire en sinds net ook met DigiKam. Bij allemaal struikel ik over het taggen en catagoriseren. Op mijn webstek (of wat daar voor door mag gaan) heb ik foto's in zes categorieen, en het lijkt me handig om die catagorien ook in LR en Digikam door te voeren.

Het eerste wat ik zoek is een fatsoenlijke indeling. Mijn fotografie is het best te omschrijven als een kruising tussen te hooi en te gras en van alles wat: amper portretten, evenementen, reizen of projecten maar bergen kiekjes. Dus de categorieen zouden voornamelijk uit het dagelijks leven moeten stammen.

Op het ogenblik kent de overzichtspagina van mijn webstek zes categorieen - minder zou kunnen, meer wordt een probleem.
  1. Stad en land - stadsgezichten, landschappen, foto's in parken etc.
  2. Bloemen en planten - vooral close-ups van bloemen, daarnaast bomen, struiken, bloesemtakken etc.
  3. Dieren, groot en klein - huisdieren, groot- en kleinvee, vogeltjes, een enkele direntuinfotootje, insecten (macro)
  4. Gebouwen, oud en nieuw - huizen, palazzi, kerken, kastelen, kantoorkolossen, krotten, ruines
  5. Das ding an sich - (kunst)objecten, standbeelden, voorwerpen in de breedste zin des woords (dus ook camera's en lenzen)
  6. Rijp en groen - wat niet onder de andere valt - ondermeer portretten, feestjes, folklore, en veel dingen die ook elders zouden thuishoren. Teveel en te warrig
Voor wie een indruk wil hebben hoe het er in concreto uitziet is hier de desbetreffende overzichtspagina.

Drie vragen.
  1. Welke andere en beter indeling kan wie voorstellen (dank dank)
  2. Is het verstandig om de foto's ook in deze groepen op te slaan (8 hoofddirectories) of kan ik beter per jaar opslaan en de indeling via het beheersprogramma (LR, DigiKam of wie dan ook) laten lopen.
  3. Is het handiger om bewerkingen en exports in aparte (sub)directories op te slaan of bij het origineel te houden
Het gaat om zo'n 30000 foto's, oogst van zo'n 20 jaar digitaal knoeiwerk, waarvan de laaste 10 beduidend intensiever.

p.s. Is er ook een manier om typos in tag ste verwijderen? Ik heb een boel diverse tags "landschap", maar ook een diverse "landschrap" of "lanschap". Als ik de foute wil editen naar "landschap" dan zegt LR zowel als DigiKam "kan niet, die Tag bestaat al". Hoe kan het wel?
Foto's staan bij mij in een datum-gebaseerde directory. Ze worden getagged met onderwerpen. Vaak heb je nog wel eens een gevoel 'oh ja dat was vorig jaar' en dan kun je gericht(er) zoeken. Misschien is het alleen maar gevoel, maar voorkeur qua onderwerpen kan veranderen. Dat komt daarom in Tags.

Qua tagging: Het blijft persoonlijk wat voor jou belangrijk is.
Maar ik zou een hoofdtag nemen en dan subtags maken als dat belangrijk is.

Stad
Landschap
Planten
Dieren.
Architectuur (=verzameling voor ALLE gebouwen).

Plaatsen: Dierentuin. Thuis. Arnhem Amsterdam Almere Alblasserdam en Amerongen-Noord. Net zo nauwkeurig als jij het nodig hebt. Als je één keer in Afrika bent geweest is 'Afrika' genoeg.

Activiteit: Wat waren jullie aan het doen?
Uitstapje, Sport-zwemmen, Sport-voetbal, Sport-basketbal, wandelen.Feestje.

Gelegenheid van foto's maken: Closeup. Portret. Urbex. Fotoshoot. Experimenten. Event.

Op die manier kun je aan foto's meerdere tags toekennen: Plant + Dierentuin + Arnhem + Closeup betekent dat jij in de BurgerZoo je macro lens hebt gepakt om een bloesempje te fotograferen. Op elke manier die je hem benadert (plaats, planten of closups) vind je deze foto terug.

Maak het zo gedetailleerd als jij nodig hebt.
Breng pas extra detail aan als het geval zich voordoet.
Voorbeeld: Je mikt alle gebouwen onder 'Gebouw'.
Dan kom je bij een foto waar juist een persoon die tegen het gebouw leunt de foto waardevol maakt. Hup, nieuwe categorie "Straatfotografie".
Dan vind je een foto van een oud krot en je realiseert je dat alle gebouwen tot nu toe modern waren.
Hoppa. Maak alle getagde gebouwen "Gebouw/modern" en maak de nieuwe foto "gebouw/krot"

Je loopt er vanzelf tegenaan dat je iets niet op dezelfde hoop wilt gooien. Dan bedenk je wat het onderscheidende is, en daar maak je een tag van.

Typos fixen:
In Digikam selecteer ik alles met de foute tag; ik plak de nieuwe tag eraan, en verwijder de oude tag. Daarna verwijder ik de oude tag uit de tagmanager.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
De laatste tijd zit ik toch weer te worstelen met het organiseren van m'n spul en ben toch wel op zoek naar wat tips en/of inzichten van jullie kant.

Veel zaken zijn voor mij makkelijk te bundelen. Een uitje met het gezin, vakanties, familiedagen of specifieke geplande shoots in wat voor vorm dan ook. Dat krijgt gewoon een eigen mapje en klaar.

Daarnaast heb ik ook vaak dat ik gewoon ga wandelen in een natuurgebied of andere omgeving en wat je dan schiet kan heel divers zijn. De ene keer is het alleen vogels en de andere keer ook veel landschap, of als m'n dochter mee is dus ook actie/portret. Dat soort sets zijn een stuk lastiger te categoriseren.

Voor nu zit ik daar op het spoor om het in de basis op mappen te houden (bijv. wandelen/gebied/datum) en het dan verder op te splitsen in grote verzamelingen. Denk dan aan verzamelingen voor vogels en landschap (kan ik sowieso wel gebruiken denk ik) al worden die dan misschien wel erg groot. En verzamelingen voor gezin o.i.d., al zou ik daarvoor ook met tags kunnen werken. Dat doe ik nu nog amper eigenlijk.
Klinkt dit zinnig of ziet iemand een onwijze valkuil. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan Wat @Tarquin zegt is natuurlijk een prima oplossing, maar je moet wel de discipline opbrengen om alles te taggen en in de juiste laatjes te doen.
Ik vind zelf Excire Foto / Search vrij handig. Dat bouwt zelf een database van je foto's op en daar kun je dan zoekvragen (type "gebouwen", kerken" "planten" "rozen" "dieren" "katten") op loslaten.
Okee, het is geen toonbeeld van snel, slim of elegant, het komt wel eens met een dierentuinjakhals als je om katten vraagt of een kerk in plaats van een kasteel, maar het scheelt wel ontzettend veel geblader en getag. Je kunt de database naar believen uitbouwen, gezichtsherkenning toevoegen en nog wat dingetjes.

Ik heb de €100 (standalone plus LR-plugin) er wel voor over gehad, al was het maar als premie om lui, haastig en nalatig te mogen wezen bij het opbergen van mijn foto's.

(Edit: Heck, ik word oud. Zie net dat ik deze Excire-eulogie twee posts / zes maanden hiervoor ook heb neergezet.)

[Voor 8% gewijzigd door bobcom op 07-06-2021 09:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan De derde wet van Moore: vroeg of laat leidt elke vraag op internet tot een website die aan het antwoord probeert te verdienen. ;)

OMG! Er is zelfs een "Beroepsverenging van Professional Oraganizers". Zou Lightroom daar ook lid van zijn?

[Voor 22% gewijzigd door bobcom op 08-06-2021 10:56]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tarquin
Skyrunner schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:37:
Zoals ongetwijfeld velen hier heb ik een 'tig aantal kinder foto's. Alles veilig en in dubbele backup op de NAS, maar geen tagging oid, enkel mapjes met leeftijd. En dat maakt zoeken natuurlijk lastig.

Heeft iemand ervaring of tips voor een tool, bij voorkeur Mac- en Syn NAS-based (of 1 vd 2)? Photostation zelf heb ik tot nu toe enkel gebruikt voor handmatige backups en volgens mij is er ook geen volwaardige client die zaken als tagging biedt.
Synology biedt gezichtsherkenning en tagging, en dat werkt best leuk!

Zelf organiseren is ook een optie.
Probeer Digikam, is er ook voor de Mac.

Stel in dat hij de metadata naar foto' s (jpg) en xmp (voor raw) schrijft. Dat is uitwisselbaar met andere programmatuur. Zo maak je je fotoverzameling waardevoller.

Importeer je hele foto-directory.

Daarna kun je aan de linkerkant gaan selecteren op datum.

Ik zou het zo aanpakken:
- Directories (albums) maken voor jaren en kwartalen; en daarbinnen subdirectories per gelegenheid - dat geeft een handzame hoeveelheid foto's per directory.

- Ga in een kwartaal door de foto's / directories heen.
Plaats losse foto's in een zinvolle subdirectory, selecteer grote aantallen en gooi er wat tags op: Wat gebeurt er (verjaardag, vakantie, school); waar is het (Parijs, Oostenrijk, Uden, Ede, Thuis); Wie staat er ongeveer op (Familie, vrienden, dochter, jijzelf).
Geef een paar foto's een sterren-waardering:
3 sterren = Belangrijk voor jouzelf, die je graag wilt terugvinden, maar minder interessant voor anderen;
4 sterren = best-wel-mooie om naar te kijken, ook voor anderen
5 sterren = foto's die zo goed zijn dat je ze zonder meer uit kan printen: 5 sterren.

Je hebt dan meerdere ingangen om foto's te gaan vinden:
- wie staat er op
- wanneer was het
- waar was het
- wat gebeurt er
- wat zegt de naam van de directory
- wat zijn de interessante foto's (sterrenwaardering)

Als je dat per kwartaal aanpakt heb je een handzame hoeveelheid werk dat je ook per kwartaal kunt afronden; en morgen kun je verder gaan.

• Tarquin
Leuk, bijdrage out of the blue. Ga ik even vanuit de heup schietend reageren, is dat ok?
Kabouterplop01 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:37:
Hier heb ik een Ds414 waar ik mijn gemaakte fotos naar verplaats.
vrouwlief fotografeert ook, dus ik differentieer op camera type, daarna op event.
(we noemen het maar events; duinen, strand, filterfotografie, etc in die mappen nog onderscheid maken op datum.
Eerste reactie: Ik zou de foto's van dezelfde gebeurtenis lekker samen in één map duwen. Als de camera's de foto's anders noemen is dat makkelijk te combineren.
Voor je het weet heeft zij een topfoto geschoten. Als je dan gaat selecteren en bewerken wil je die er wel bij hebben.
Wil ik iets bewerken dan kopieer ik dat naar mn RAM disk (lekker snel) mn scrap disk is een lege nvme drive.
ik heb een lege lightroom catalog, maar ben aan het proberen mn workflow anders te maken om fotos te beoordelen/reviewen.Ik moet zeggen dat de catalog daar wel ideaal voor is. De bewerkte foto's staan in _Bewerkt op de NAS.
Twee keer kopiëren. Kopiën zijn de duivel.

ik weet niet hoe je bewerkt, maar ik gebruik non-destructive editing. De hemel gaat voor je open, om bij de terminologie te blijven.
Ik schiet in Raw (ok, ook in jpg voor het snel delen via de telefoon, maar alleen de raw gaat naar de echte storage).
Ik heb van elk bestand 1 (één) exemplaar, de Raw.
Daarnaast genereert mijn editor een XMP bestand waar de bewerkingen in staan.
Met die bewerkingen kan hij een JPG berekenen en exporteren.

De geëxporteerde JPGs zijn dus een consumeerbaar artikel die ik altijd weg kan gooien en opnieuw kan genereren.

Als ik meerdere edits heb van één bestand (zeldzaam) dan houdt mijn editor dit bij en krijg ik meerdere XMP bestanden.

Ik houdt altijd één bron (Raw met bewerkingen in een sidecar file) en de JPGs zijn expendable.
Het voordeel vinden wij is dat we makkelijk "destructive" workflows kunnen aanhouden (we zijn beginnende PS-ers) omdat we altijd de RAW's buiten de catalog houden en buiten PS.
Ik vind een destructieve workflow de hel. Kopieën van kopieën en als je ooit nog terugkijkt naar een map van 3 maanden geleden heb je geen idee wat de juiste versie is.
Het is lekker snelsnel en makkelijk, dat snap ik wel.
Maar de discipline van een non-destructive workflow betaalt zich wel terug.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee