• Afroman9
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:22
Hey!

Iedereen archiveert zijn of haar foto's op zijn of haar manier. Ik ben benieuwd naar jullie workflow.
Ik zelf ben begonnen met een hele strakke mappenstructuur die ik nog steeds hanteer. Want dat is in mijn ogen de basis van een goed archief. Zo kan je namelijk altijd uitwijken naar diverse applicaties.

Ik ben namelijk ooit begonnen met iPhoto, vervolgens Aperture van Apple. Voor zijn tijd echt hele goede software. Ik gebruikte ook Lightroom om te kijken wat de concurrentie doet. Beiden programma's hebben hun plus en minpunten. Uiteindelijk volledig overgestapt naar Lightroom omdat de stekker uit Aperture getrokken is.

Hoe ik het nu heb ingedeeld:

-Lightroom heeft twee libraries. Eentje voor persoonlijke foto's(vakanties, dagjes uit, scouting en dergelijke), en eentje voor projecten. (photoshoots).
-Apple Photos. Het is bij lange na niet een opvolger van Lightroom. Maar het is wel veel beter en logischer dan iPhoto. (ondertussen!). En het is echt onwijs efficiënt. Werkt supervloeiend. Het is wel erg op de consument gericht met de Moments en dergelijke. Ik gebruik Apple Photos voor de foto's die ik maak met mijn iPhone. Sinds de 6S vind ik dit wel een belangrijk programma omdat het (zeker in 2016) de enige app is die met live-photos kan werken. En nu heb ik een Xs en kan je dus ook in Photos achteraf de bokeh aanpassen en dergelijke. Vandaar Photos.

Alles staat opgeslagen op een externe harde schijf. En deze staat weer in sync met een Synology NAS. Zo kan ik de foto's ook op alle apparaten in huis zien. Maar ook buiten huis benaderen.
Op de NAS kan ik de foto's weer op drie verschillen manieren zien

-Plex (dat kan ik benaderen met alles wat de Plex app heeft)
-Ds Photos. heel spartaan mijn foto's zien met mijn mappenstructuur. Werkt overigens prima met DLNA.
-Moments, van Synology. Ik ben hier heel tevreden over. Het is eigenlijk een soort Google Photos, maar dan lokaal. Alle foto's kun je terugzoeken met je mappenstructuur, of op chronologische volgorde. Maar niet alleen dat. De foto's worden ook gescand door Moments en kan je de foto's terugvinden met gezichtherkenning en met objectherkenning.

Soms wat onduidelijk want heb foto's geblurd. Zitten gezichten en namen tussen. :)

Hoe is jullie workflow voor archief?

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 26-09 03:19
@Afroman9 ik heb je vraag even verplaatst naar dit bestaande topic, gezien het overeenkomstige onderwerp. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Afroman9
@Gonadan Mijn excuses, ik heb het niet gezien. Dank. :)

[Voor 3% gewijzigd door Afroman9 op 25-04-2019 18:06]

• MikelenniuM
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
Afroman9 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:56:
[...]
-Moments, van Synology.
[...]
Interessant! Ik wil alle foto's op de NAS ook verplaatsen naar Moments. Heb jij ze allemaal vanuit de 'Photo' map op de NAS verplaatst, of ben je meteen met Moments begonnen?

• Afroman9
@MikelenniuM
Ik gebruikte voorheen Photo Station van Synology. Dus al mijn foto’s stonden met mijn mappenstructuur al in de Photo map op de NAS. Ik heb toen de update van cloud station naar Drive gedaan en Moments geïnstalleerd. Die draait naast Photo Station. :). Dus alles staat vanaf het begin in de Photo map!

• MikelenniuM
  • Niet online
?!? Dus alles staat nog in de Photo map en Moments scant deze? Ik krijg dit namelijk niet aan elkaar geknoopt... Er moet denk ik ergens een instelling/verwijzing in Moments zitten die weet dat de foto's in de Phot map staan. Alleen waar...
(De hele Photo-map verplaatsen naar Moments is volgens Synology de oplossing, maar dan moet ik op meerdere plekken deze 'verhuizing' doorvoeren en ik geef toch voorkeur aan jouw instelling)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Afroman9
MikelenniuM schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:00:
?!? Dus alles staat nog in de Photo map en Moments scant deze? Ik krijg dit namelijk niet aan elkaar geknoopt... Er moet denk ik ergens een instelling/verwijzing in Moments zitten die weet dat de foto's in de Phot map staan. Alleen waar...
(De hele Photo-map verplaatsen naar Moments is volgens Synology de oplossing, maar dan moet ik op meerdere plekken deze 'verhuizing' doorvoeren en ik geef toch voorkeur aan jouw instelling)
Ik zoek het vanavond even voor je op. Dan plaats ik screenshots van mijn work-around en instellingen. ;)

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 25-09 16:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bij mij gaat het allemaal redelijk ouderwets.
Tot 2012 stonden alle foto's bij ons nog op 1 harde schijf en allemaal in 1 map gepleurd (gewoon altijd de DCIM map in een map "foto's" gepleurd en daarna formatteren en weer nieuwe foto's maken). Ik heb toen een 1TB externe HDD gekocht en alle mapjes op zijn minst in mappen met jaartallen te gooien. Tot 2016 heb ik het zo bijgehouden.

Sinds 2016 heb ik een NAS in RAID5 draaien met iets van 7.2TB aan bruikbare opslag (ongeveer 2TB voor video-fotomateriaal en de rest voor PLEX/backups), en na nog een dag sorteren op 'event' (verjaardag, reis etc.) een mooie folderstructuur op de NAS staan die al enige protection heeft in de vorm van de RAID5 setup. Daarnaast de hele library (die nu ongeveer 800GB telt) nog op 2 externe HDD's gemirrored voor redundancy.

Foto's van telefoons worden automagisch geupload naar Google Photo's in volle kwaliteit, omdat ik deze apparaten niet iedere week handmatig wil leegtrekken en omdat die toch wat gevoeliger zijn qua kapotgaan. Nu met mijn nieuwe DSLR en 24 megapixel foto's begint de foto-berg exponentieel te stijgen. Ik denk dat ik nu toch maar eindelijk eens de compleet kansloze foto's op de camera zelf moet verwijderen, want dat deed ik tot dusver niet. Foto's bekijken is dan wel nog iets waar ik eens over moet gaan nadenken, want dat doen we eigenlijk bijna niet. Iedereen in huis heeft gewoon via SMB een netwerk-drive staan maar in de praktijk gaat niemand even rustig een paar foto's doorkijken op de PC. Ik wil de foto collectie eigenlijk ook niet in PLEX laden omwille van privacy.

R7 5800X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Afroman9
@MikelenniuM
Zoals beloofd mijn work-arround.

Ik laad al mijn foto's in via Lightroom richting mijn mappenstructuur op mijn externe schijf.

Ik heb Drive draaien die al mijn bestanden synct naar de juiste plek op de NAS.
https://i.ibb.co/BwS6g1Q/Screenshot-2019-04-26-at-20-04-28.png

En op de NAS ziet het er zo uit

De mappenstructuur hoe ik het hanteer. Alle foto's staan op de partitie Photo, en alle muziek in Music en alle films in video.

En uit de partitie Photo haalt DS Photo alle foto's vandaan. En dus ook Moments.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikelenniuM
  • Niet online
Thanks! Zo heb ik het ook geconfigureerd, maar ik moet op een of andere manier Moments de map Photo laten zoeken en scannen. Of maakt Moments bij jou een gesynchroniseerde kopie van de Photo map?

• Afroman9
Ja hij moet de foto's wel scannen, dat duurt een tijdje. Maar het hoeft niet gekopieerd te worden. Heb je Moments wel toegang gegeven tot de Photo map? @MikelenniuM

• MikelenniuM
  • Niet online
Afroman9 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 00:40:
Ja hij moet de foto's wel scannen, dat duurt een tijdje. Maar het hoeft niet gekopieerd te worden. Heb je Moments wel toegang gegeven tot de Photo map? @MikelenniuM
Het werkt nu! Er moest ook nog een vinkje aangezet worden bij het delen van een album.
Scannen duurt inderdaad een tijd (voordat de eerste resultaten beschikbaar zijn).
Dank voor je hulp!

• Afroman9
Heel fijn! Hopelijk werkt het behoorlijk!

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Na iets meer dan 2 jaar DigiKam begin ik er wel klaar mee te raken. Gewoon áltijd crashes. Taggen van afbeeldingen gebruik ik het meeste en soms is het geavanceerd kunnen zoeken op bijvoorbeeld lenseigenschappen ook erg handig. De interface met mappen van het filesystem links, tag tree rechts en in het midden de media bevalt mij wel.
Wat zou een (liefst gratis) alternatief kunnen zijn?

• MikelenniuM
  • Niet online
Volgens mij kan al dat ook met Windows Verkenner?

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13:13
Saturnus schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:02:
Na iets meer dan 2 jaar DigiKam begin ik er wel klaar mee te raken. Gewoon áltijd crashes. Taggen van afbeeldingen gebruik ik het meeste en soms is het geavanceerd kunnen zoeken op bijvoorbeeld lenseigenschappen ook erg handig. De interface met mappen van het filesystem links, tag tree rechts en in het midden de media bevalt mij wel.
Wat zou een (liefst gratis) alternatief kunnen zijn?
FastStone Image Viewer (Windows). Maar op Linux, poeh ... Shotwell?

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• Saturnus
  • Niet online
MikelenniuM schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:48:
Volgens mij kan al dat ook met Windows Verkenner?
Werkt voor geen meter. :P Dan Digikam maar houden.
Ventieldopje schreef op maandag 29 april 2019 @ 00:14:
[...]

FastStone Image Viewer (Windows). Maar op Linux, poeh ... Shotwell?
Die heb ik toevallig eens geprobeerd. Dat voelde wel zeer steentijdperk. Volgens mij weer verwijderd omdat de panes niet te wijzigen waren qua grootte. Windows gebruik ik inderdaad.

• Ikke_niet
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:12
Saturnus schreef op maandag 29 april 2019 @ 01:44:

Die heb ik toevallig eens geprobeerd. Dat voelde wel zeer steentijdperk. Volgens mij weer verwijderd omdat de panes niet te wijzigen waren qua grootte. Windows gebruik ik inderdaad.
Instellingen- tweede tabblad kun je de grootte instellen.
Ja ik kon hem de eerste keer ook niet vinden :(
Verder is het een prima programma die doet wat het moet doen en niks meer.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
@Saturnus Ik zie dat je regelmatig wat post @ pixls.us.
Vele dingen klinken herkenbaar zoals met RT. Daarom werk ik zelf nog steeds met ViewNX-i. Qua raw converter doet 'ie gewoon prima z'n werk. En als je echt gaat pixelpeepen vind ik ViewNX-i de raw conversie nog steeds beter uitvoeren dan Adobe Camera RAW.

Maar als het je gaat om alleen maar labels/ratings voor het taggen van je foto's, dan kan een tooltje als ViewNX-i toch ook?

Ben wel benieuwd wat je bug reports qua stabiliteit m.b.t. digiKam hebben opgeleverd; dat kon ik niet echt terugvinden bij pixls.us.
Heb zelf een aantal bugs gemeld m.b.t. RT. En soms wel/soms niet gaat men daar op een 'normale' manier mee om. ;)

[Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 29-04-2019 09:40]

Mooie Plaatjes   

• Saturnus
  • Niet online
Ikke_niet schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:01:
[...]

Instellingen- tweede tabblad kun je de grootte instellen.
Ja ik kon hem de eerste keer ook niet vinden :(
Verder is het een prima programma die doet wat het moet doen en niks meer.
Zal het nog eens proberen.
ehtweak schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:33:
@Saturnus Ik zie dat je regelmatig wat post @ pixls.us.
Vele dingen klinken herkenbaar zoals met RT. Daarom werk ik zelf nog steeds met ViewNX-i. Qua raw converter doet 'ie gewoon prima z'n werk. En als je echt gaat pixelpeepen vind ik ViewNX-i de raw conversie nog steeds beter uitvoeren dan Adobe Camera RAW.

Maar als het je gaat om alleen maar labels/ratings voor het taggen van je foto's, dan kan een tooltje als ViewNX-i toch ook?

Ben wel benieuwd wat je bug reports qua stabiliteit m.b.t. digiKam hebben opgeleverd; dat kon ik niet echt terugvinden bij pixls.us.
Heb zelf een aantal bugs gemeld m.b.t. RT. En soms wel/soms niet gaat men daar op een 'normale' manier mee om. ;)
Pixelpeepen haha, ja daar heb ik wel een handje van. Ik houd van systemen die zich consistent, logisch en 'correct' gedragen, ondanks dat ik zeker geen pro ben en 'mijn publiek' dat soort details nooit zal opmerken.

Klopt, over RawTherapee heb ik wel eens wat gerapporteerd, en voor LuminanceHDR nog wat meer, vooral veel gesproken met een van de ontwikkelaars via Facebook. En voor DigiKam doe ik het via het KDE bugplatform. Reacties daarop zijn over het algemeen prima. Ze hebben bijvoorbeeld al vastgesteld waarom de laatste crash gebeurde. Blijft echter dat eigenlijk al die software relatief stug aanvoelt op Windows en je altijd een crashmogelijkheid in je achterhoofd moet houden, ik schat dat dat voor mij een crash is per 1-3 uur gebruik. En factor twee die vrij irritant is zijn functies die niet goed overdacht lijken, zoals het groeperen van afbeeldingen...super handig maar alle JPG en NEF binnen alle albums in een klap samenvoegen kan niet want dan worden alle bestanden die verdeeld zijn over verschillende albums, met dezelfde naam, samengevoegd. Dus dan rapporteer je dat en zeggen ze 'dat het zo bedoeld is.'

ViewNX-i hmm, het ziet er altijd zo kaal uit. Misschien is dat wel een voordeel, ook maar weer eens proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:59

Gallus

Cheesy

MikelenniuM schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:35:
[...]

Het werkt nu! Er moest ook nog een vinkje aangezet worden bij het delen van een album.
Scannen duurt inderdaad een tijd (voordat de eerste resultaten beschikbaar zijn).
Dank voor je hulp!
Ik zoek me een slag in de rondte. Weet je nog precies waar deze instelling zit?

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Misschien staat dit wat los hiervan, maar:
Ik ga binnenkort bezig met het scannen van oude foto's. Ik heb al een mooie scanner waar je 30 foto's in kan doen en die scant die dan direct naar de PC in een minuut....

So far so good. maar ik wil graag de datum van de foto's correct in de exif-data zetten, zodat Google Photo's deze op de correcte tijd/datum zet. Mijn plan:

- Foto's op volgorde van datum sorteren
- Foto's op maand/jaar scannen. als een maand klaar is, verplaats ik de foto's naar de correcte map (bijvoorbeeld: map 1990 met daarin map 02 voor februari 1990).

Weet iemand een makkelijk programma of script/powershell waarmee ik de "created/changed date" kan instellen op basis van de mapstructuur/naam? Want om ze met de hand langs te gaan heeft niet mijn voorkeur.

Het hoeft niet op de dag nauwkeurig. Maar op jaar/maand zou fijn zijn.

• MikelenniuM
  • Niet online
Gallus schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:06:
[...]

Ik zoek me een slag in de rondte. Weet je nog precies waar deze instelling zit?
:X Beetje late reactie...
Heb je het inmiddels gevonden?

Als je ingelogd bent op de Moments pagina:
- linksonder bij de instellingen
- tabblad gedeelde fotobibliotheek

En het duurt wel een tijdje voordat je de eerste foto's ziet verschijnen.
waah schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:44:
Weet iemand een makkelijk programma of script/powershell waarmee ik de "created/changed date" kan instellen op basis van de mapstructuur/naam? Want om ze met de hand langs te gaan heeft niet mijn voorkeur.
Met Faststone Image Viewer kan je meerdere foto's selecteren en daar de EXIF datum veranderen/toewijzen. (staat verstopt onder menu 'Extra' > 'wijzigen opname info geselecteerde bestanden')

[Voor 35% gewijzigd door MikelenniuM op 14-06-2019 12:57]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@waah ExifTool!
Al dan niet in combinatie met een GUI.

Maar qua scripting/cmd/powershell onovertroffen. Als het niet kan met ExifTool (EXIF metatags aanpassen), dan kan het nergens mee... ;)

Hier wat voorbeelden:
Manueel objectief EXIF data toevoegen mbv EXIFTOOL

alhier vind je talloze toepassingen:
http://u88.n24.queensu.ca/exiftool/forum/index.php

[Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 14-06-2019 13:41]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Hopelijk kan iemand mij op weg helpen, want ik wil volgens mij iets wat niet kan.

Ik wil een catalog based programma gebruiken, bijvoorbeeld dus Lightroom (nog wel een oudere standalone versie)
1. Ik importeer de foto's van de camera in een import map
2. Ik bewerk de foto's en geef keywords/ratings e.d.
3. Ik deel de foto's in in collections (meerdere niveau's)
4. Obv metadata de foto's verplaatsen naar mappen op de definitieve foto locatie (op m'n NAS).

Het gaat voor mij mis bij stap 4. Ik kan geen manier vinden om obv collecties mappen te maken in mijn foto map, exporteren kan naar een subfolder, maar dat is altijd een "hard" pad, geen variabele.

Het hoeft voor mij niet per se Lightroom te zijn, een andere goed RAW bewerkingsprogramma kan ook.

[Voor 6% gewijzigd door Exocet op 02-07-2019 11:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21-09 11:42
Marsel van Oosten (o.a. Wildlife Photographer of the Year 2018) heeft hier laatst een redelijk duidelijk en uitgebreid artikel aan gewijd. Ik heb die werkwijze (letterlijk) overgenomen, omdat ik ook zoekende was naar een manier om mijn foto's op een overzichtelijke manier op te slaan.

https://www.squiver.com/blog/how-i-manage-my-data/

Nu staat alles nog op de HDD van mijn Macbook, maar ben druk bezig alles te her-categoriseren en te verplaatsen naar een externe HDD. In de nabije toekomst gaat het op een NAS, backup ik alles op de externe HDD en nogmaals op een andere HDD die ik buiten de deur bewaar. Althans, dat is het idee... :)

Canon EOS 80D | Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon EF 17-40mm f/4L USM | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

• Westland1940
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Ik ben zojuist begonnen met wat serieuzer hobby fotografie dus ik sta aan het begin van mijn groeiende archief.

Dit is hoe ik het nu aanpak (als het beter of slimmer kan hoor ik graag advies)

Gister een rondje gedaan in een historisch dorp en kwam al snel thuis met zo'n 250 foto's. Ik heb een map voor mijn fotografie, daarin maak ik een map die ik de datum geef van de dag waarop ik die foto's genomen heb. In die map gooi ik al mijn RAW+JPEGs. Alles even afgaan en dan gooi ik de slecht belichten of saaie composities weg. Daarna ben ik van plan ze te bewerken in Lightroom. Ik weet nog niet of het slim is om ze allemaal te bewerken of alleen de best gelukte. De bewerkte zou ik dan bijvoorbeeld kunnen doen in een submap genaamd 'Edits'.

Wat is jullie mening? Kan dit slimmer? Ik vraag me ook af of ik wel in RAW+JPEG moet blijven schieten aangezien ik het post bewerken juist erg leuk vind.

En wat is nou slim als het komt op de grootte van al die bestanden. Zoals gisteren, 250 foto's zijn al gauw een paar gigabyte. Hoe gaan jullie hier mee om?

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Westland1940 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:59:
Ik ben zojuist begonnen met wat serieuzer hobby fotografie dus ik sta aan het begin van mijn groeiende archief.

Dit is hoe ik het nu aanpak (als het beter of slimmer kan hoor ik graag advies)

Gister een rondje gedaan in een historisch dorp en kwam al snel thuis met zo'n 250 foto's. Ik heb een map voor mijn fotografie, daarin maak ik een map die ik de datum geef van de dag waarop ik die foto's genomen heb. In die map gooi ik al mijn RAW+JPEGs. Alles even afgaan en dan gooi ik de slecht belichten of saaie composities weg. Daarna ben ik van plan ze te bewerken in Lightroom. Ik weet nog niet of het slim is om ze allemaal te bewerken of alleen de best gelukte. De bewerkte zou ik dan bijvoorbeeld kunnen doen in een submap genaamd 'Edits'.

Wat is jullie mening? Kan dit slimmer? Ik vraag me ook af of ik wel in RAW+JPEG moet blijven schieten aangezien ik het post bewerken juist erg leuk vind.

En wat is nou slim als het komt op de grootte van al die bestanden. Zoals gisteren, 250 foto's zijn al gauw een paar gigabyte. Hoe gaan jullie hier mee om?
Als je nu al weet dat je toch wel wil nabewerken zou ik geen jpg meer schieten (ben ik ook vanaf gestapt toen ik er achter kwam dat alles wat ik met jpg deed was: weggooien)
En ja, de benodigde ruimte voor al die RAWs loopt hard op, zeker als je niet goed bent in weggooien. Weggooien wordt steeds makkelijker als je het maar vaak genoeg doet :P Twee (of nog veel meer) vrijwel dezelfde foto's, beide scherp en goed belicht? Gooi er dan toch maar 1 weg ook al is het een goede foto, geen reden om beide te bewaren.
Verder; backups maken, niet vergeten en niet laks mee zijn.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Gonadan
Westland1940 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:59:
Daarna ben ik van plan ze te bewerken in Lightroom. Ik weet nog niet of het slim is om ze allemaal te bewerken of alleen de best gelukte. De bewerkte zou ik dan bijvoorbeeld kunnen doen in een submap genaamd 'Edits'.
Dat hangt van je doel af. Wil je ze gewoon bewaren of ook ergens gebruiken of publiceren?

Ik heb een immense achterstand met verwerken (vind schieten leuker dan nabewerken) maar als ik het doe is het ongeveer zo:
Meestal ga ik na het cullen (weggooien van slechte) er nog een keer doorheen en pick (witte vlag) alle foto's die ik de moeite waard vind om ergens te exporteren of publiceren. Die ga ik dan allemaal nabewerken, de rest doe ik niets mee totdat ik er ook een doel voor heb.
Soms maak ik zo ook een verzameling met virtuele kopieën als ik de nabewerking richt een specifiek doel, zoals laten afdrukken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Westland1940
  • Nu online
SnoeiKoei schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:40:
[...]

Als je nu al weet dat je toch wel wil nabewerken zou ik geen jpg meer schieten (ben ik ook vanaf gestapt toen ik er achter kwam dat alles wat ik met jpg deed was: weggooien)
En ja, de benodigde ruimte voor al die RAWs loopt hard op, zeker als je niet goed bent in weggooien. Weggooien wordt steeds makkelijker als je het maar vaak genoeg doet :P Twee (of nog veel meer) vrijwel dezelfde foto's, beide scherp en goed belicht? Gooi er dan toch maar 1 weg ook al is het een goede foto, geen reden om beide te bewaren.
Verder; backups maken, niet vergeten en niet laks mee zijn.
Ja, ik ga denk ik vrij weinig doen met al die jpg bestanden, scheelt ook weer ruimte en geeft meer overzicht. Keuzes maken bij het weggooien blijft moeilijk inderdaad.
Gonadan schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:46:
[...]

Dat hangt van je doel af. Wil je ze gewoon bewaren of ook ergens gebruiken of publiceren?

Ik heb een immense achterstand met verwerken (vind schieten leuker dan nabewerken) maar als ik het doe is het ongeveer zo:
Meestal ga ik na het cullen (weggooien van slechte) er nog een keer doorheen en pick (witte vlag) alle foto's die ik de moeite waard vind om ergens te exporteren of publiceren. Die ga ik dan allemaal nabewerken, de rest doe ik niets mee totdat ik er ook een doel voor heb.
Soms maak ik zo ook een verzameling met virtuele kopieën als ik de nabewerking richt een specifiek doel, zoals laten afdrukken.
Voor namelijk nog voor mezelf, maar misschien later ergens online gooien als ik een aardige collectie heb met foto's waar ik blij mee ben. Wat ik nu dan ga doen zijn alleen de mooiste bewerken die ik later misschien ergens voor wil gebruiken.

En hoe zit het met de mappen structuur? Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier...Die van mij is nu best simpel: Fotografie map -> submap met als benaming de datum van de dag dat de foto's zijn genomen -> Alle RAW en jpgs -> Daarin nog een submap met iets van "edits" met daarin de bewerkte platen.

Misschien moet ik de bewerkte foto's ergens anders plaatsen om het makkelijker te vinden.

• Gonadan
Westland1940 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:30:
Voor namelijk nog voor mezelf, maar misschien later ergens online gooien als ik een aardige collectie heb met foto's waar ik blij mee ben. Wat ik nu dan ga doen zijn alleen de mooiste bewerken die ik later misschien ergens voor wil gebruiken.
Wat bedoel je met voor jezelf? Ik heb namelijk heel veel foto's voor mijzelf. Sommigen belanden op een share of in 'mijn afbeeldingen', dat noem ik ook 'er wat mee doen' dus die zijn nabewerkt.
De meesten staan echter gewoon in m'n Lightroom catalogus niets te doen omdat ze nog niet gekozen zijn om meer mee te doen, die ga ik niet nabewerken. Zonde van m'n tijd. ;)
En hoe zit het met de mappen structuur? Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier...Die van mij is nu best simpel: Fotografie map -> submap met als benaming de datum van de dag dat de foto's zijn genomen -> Alle RAW en jpgs -> Daarin nog een submap met iets van "edits" met daarin de bewerkte platen.

Misschien moet ik de bewerkte foto's ergens anders plaatsen om het makkelijker te vinden.
Ik zou je eens verdiepen in de mogelijkheden van verzamelingen, mappen is voor de basisstructuur. Met de verzamelingen kan je nog een stuk meer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• durcie
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 12:18
Onderstaand mijn methode voor opslag.

Ik maak gebruik van twee harde schijven. Eentje om mee te nemen en voor de foto's van dit jaar, en om vanaf te werken. En op dit moment één back up schijf die thuis blijft.

Op de werkschijf sla ik alle foto's op in een map per kwartaal met een onderwerp, vervolgens de camera en dan een mapje voor foto en eentje voor video. Voor meerdaagse projecten is er dan een onderverdeling per dag.

Bijvoorbeeld: 2020/Q2 - Wintersport/21-02-2020 - Toerskien Roccabella/Nikon Z6/Foto

Vervolgens importeer synchroniseer ik de mappen in Lightroom Classic.

Als ik thuis ben kopieer ik de foto's naar de back up drive. En upload ik deze naar mijn onedrive omgeving voor online back up.

Werk nu nog met één laptop zowel onderweg als thuis. Ben aan het kijken om deze voor thuis te vervangen door een dekstop en dan een licht apparaat voor onderweg. Twijfel tussen een ipad en een surface voor onderweg.

Heeft iemand ervaring met een back up workflow waarbij Lightroom CC op een ipad en Lightroom classic op een computer wordt gebruikt?

• Westland1940
  • Nu online
@Gonadan Met voor mezelf bedoel ik bijvoorbeeld dat ik ze ooit is kan terug kijken, en de mooiste share ik ooit is ergens online. Ik heb nog niet echt een plan van hoe ik de bewerking aan pak. Net zoals jou heb ik nu ook een achterstand :P, heb inmiddels meerdere historische dorpen bezocht met de 80D+85mm (top lens hoor!). Misschien dat ik voor de meeste een preset eroverheen gooi en dan nog wat bijwerk. De mooiste wil ik dan handmatig aanpassen.

Ik zal me nog is verdiepen in verzamelingen. Tot heden heb ik nog alles netjes weggewerkt in mappen met datum en plaatsnamen, en uiteraard meerdere backups gemaakt.

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13:41

the mod man

iets van beeldmaker

Lightroom's catalogus functie is top voor 90% van alles wat imho nodig is qua opslag/sortering

Importeer (copy) geheugen kaart via lightroom in een door lightroom aangemaakte map op datum. Binnen lightroom selecteer je de beste foto's doormiddel van kleurcodes of sterren. (de nummers 1 tot en met 5 voor sterren, 6 tot en met 9 voor kleuren)

Ik prefereer kleurcodes omdat je wel kan zeggen blauw plus rood zonder groen of geel maar niet kan zeggen alle 1 ster foto's en alle 4 ster foto's maar niet de 3 en 5 sterren foto's.

Binnen lightroom bewerken en vanuit lightroom exporteren naar een zelf naamgegeven map met naamgeving van de shoot en datum (bijvoorbeeld U2-Gelredome-juli-2018). Deze map importeer je na afloop in 10 seconden weer in lightroom (jpg's importeren gaat super snel (add)

Werk je met veel foto's (duizenden per maand) dan maak je elke x aantal maanden een nieuwe catalogus aan. Naamgeving doe ik maand plus jaar voor de catalogus (sept 2020) (kan ook catalogus doen per locatie ofc, bijvoorbeeld spanje, amerika 2019, ziggodome)

Is je schijf vol, nieuwe computer? Dan kan je binnen lightroom alle mappen kopieren naar een nieuwe schijf. Kan ook natuurlijk ook mbv. windows explorer/finder maar dan moet je 1 keer binnen lightroom aangeven waar de mappen gebleven zijn.

Bewaar de catalogus goed. Evt kan je alle bewerkingen en kleurcodes/sterren ook opslaan per raw (save metadata to file) Als je dan de catalogus verliest kan je een nieuwe aanmaken en heb je alle bewerkingen etc weer terug.

I can't wait to shoot!

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:29

bobcom

Dedicated dabbler

the mod man schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:18:
Lightroom's catalogus functie is top voor 90% van alles wat imho nodig is qua opslag/sortering

Importeer (copy) geheugen kaart via lightroom in een door lightroom aangemaakte map op datum. Binnen lightroom selecteer je de beste foto's doormiddel van kleurcodes of sterren. (de nummers 1 tot en met 5 voor sterren, 6 tot en met 9 voor kleuren)

Ik prefereer kleurcodes omdat je wel kan zeggen blauw plus rood zonder groen of geel maar niet kan zeggen alle 1 ster foto's en alle 4 ster foto's maar niet de 3 en 5 sterren foto's.

.......
Zeker weten? Voor zover ik het zie zou het een eitje moeten zijn om met de "is" en "is not" functies een smart collection aan te maken waarin bijvoorbeeld alleen maar foto's met 2 en 4 sterretjes zitten.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

bobcom schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:56:
[...]

Zeker weten? Voor zover ik het zie zou het een eitje moeten zijn om met de "is" en "is not" functies een smart collection aan te maken waarin bijvoorbeeld alleen maar foto's met 2 en 4 sterretjes zitten.
Zou mooi zijn als het kan!

Dit zijn de opties die Lightroom (classic) mij geeft

I can't wait to shoot!

• Ventieldopje
Maar dan krijg je alsnog niet de optie om echt te filteren bijv op "3 sterren én 5 sterren" (dus niet 1, 2 en 4 sterren).

Overigens kan dit wel in Capture One, PhotoMechanic en vast ook in andere programma's.

www.maartendeboer.net

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Smart collection:
1. Rating is not *
2. Rating is not **
3: Rating is ***
4. Rating is not ****
5. Rating is *****

Als ik het niet heel erg verkeerd heb (wat natuurlijk altijd kan) krijg je zo een smart collection waarin alle foto' s met 3 en 5 sterren in zitten

Niet geprobeerd: ik doe niks met sterren of kleurtjes. Maar het zou moeten werken, dacht ik zo.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• Gonadan
the mod man schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:03:
[...]

Zou mooi zijn als het kan!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn de opties die Lightroom (classic) mij geeft
Dat is een filter, geen 'smart collection' of 'slimme verzameling'. Die ziet er zo uit:

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

Gonadan schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:09:
[...]

Dat is een filter, geen 'smart collection' of 'slimme verzameling'. Die ziet er zo uit:

[Afbeelding]
Kende ik nog niet. Maar ziet er uit als meer stappen nodig voor hetzelfde doel :+

Ga het wel meteen even testen :D

[Voor 3% gewijzigd door the mod man op 07-09-2020 20:12]

I can't wait to shoot!

• Gonadan
Het voordeel van slimme verzamelingen is dat je ze bewaart. Een filter moet je elke keer opnieuw in elkaar klikken als je die wilt gebruiken.
Zo kan je slimme verzamelingen heel goed gebruiken voor standaardverzamelingen die je wilt publiceren. Die worden dan automatisch bijgewerkt en hoef je in feite alleen maar te updaten als je nieuwe foto's hebt bewerkt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 26-09 09:49
Ik heb een vraag, ben benieuwd naar ervaring.

Ik ben bezig foto's te organiseren. Ik heb in dit topic al een paar goede tips gevonden, o.a gebruik van kleurcodes voor wel/niet publiceerbaar.

Ik ken aan mijn foto's een paar tags toe: Wie staan er op, wat is de activiteit, en waar is het.
Een paar tags komen erg vaak terug (mijn dochter bijvoorbeeld).
Andere komen zéér sporadisch voor: Taart bakken. Bijna jammer om daar de tag-database mee te bevuilen, want het is nauwelijks een herbruikbare tag.

Ik kan dit soort dingen ook in de vrij tekstvelden title, description, of notes zetten.
Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn dat handige velden om grote groepen foto's te organiseren, of moet je voor het organiseren echt tags gebruiken (ook al krijg je wat tags die totaal maar op 8 foto's slaan)?

• Nomad
  • Laatst online: 12:59
Je kan amper gebruikte tags ook bijvoorbeeld: Z-Taart noemen. Dan staan ze helemaal achteraan je tags, waar je dan een mini overzichtje hebt van Z-TAGS die amper voorkomen. Kan je er toch op zoeken, heb je toch overzicht, maar staan ze niet tussen de meer gebruikte tags :) ?

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

Gonadan schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:14:
Het voordeel van slimme verzamelingen is dat je ze bewaart. Een filter moet je elke keer opnieuw in elkaar klikken als je die wilt gebruiken.
Zo kan je slimme verzamelingen heel goed gebruiken voor standaardverzamelingen die je wilt publiceren. Die worden dan automatisch bijgewerkt en hoef je in feite alleen maar te updaten als je nieuwe foto's hebt bewerkt.
99% van de keren werkt kleuren filter voor mij perfect. Ik maak in photomechanic een eerste selectie door een kleur tag toe te voegen (altijd geel) extra foto's / prive foto's krijgen groen of blauw mee.

In lightroom pak ik dan alle gele foto's en begin ik het bewerkings process. De foto's die tijdens bewerken/2de selectie ronde afvallen veranderen van geel naar rood.

Moet ik later foto's terug vinden dan kan ik dus meteen geel als filter instelling aanklikken en dan heb ik alle opgeleverde foto's (per datum) voor m'n neus.

Extra/prive foto's staan onder blauw en mocht de klant een andere foto willen zien dan staan die onder rood.

Mocht ik tussen tijds moeten aanleveren, 2 of meer opdrachtgevers hebben dan gebruik ik meer kleuren filters. Tussendoor opgeleverde foto's geef ik sterren mee, eerste oplevering 1 ster, 2de 2 sterren etc.

Mocht het echt complicated worden dan gaan alle opgeleverde foto's onder kleur paars en kan de rest weer van voor af aan beginnen. Rood is wel altijd mijn afvoer putje (en niet gekleurde foto's)

(werkzaam op commerciële evenementen met soms aanlever tijden van 10 minuten)

I can't wait to shoot!

• Ventieldopje
Tarquin schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:38:
Ik heb een vraag, ben benieuwd naar ervaring.

Ik ben bezig foto's te organiseren. Ik heb in dit topic al een paar goede tips gevonden, o.a gebruik van kleurcodes voor wel/niet publiceerbaar.

Ik ken aan mijn foto's een paar tags toe: Wie staan er op, wat is de activiteit, en waar is het.
Een paar tags komen erg vaak terug (mijn dochter bijvoorbeeld).
Andere komen zéér sporadisch voor: Taart bakken. Bijna jammer om daar de tag-database mee te bevuilen, want het is nauwelijks een herbruikbare tag.

Ik kan dit soort dingen ook in de vrij tekstvelden title, description, of notes zetten.
Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn dat handige velden om grote groepen foto's te organiseren, of moet je voor het organiseren echt tags gebruiken (ook al krijg je wat tags die totaal maar op 8 foto's slaan)?
Tags (of eigenlijk keywords) zijn alleen een methode om dus met steekwoorden aan te geven wat er zich op de foto bevind en waar deze genomen is. Niet zo zeer om daar direct op te filteren.

Collecties zijn meer gemaakt om te filteren en groeperen en in een (smart) collectie kun je dan aangeven welke keywords daar in voor moeten komen. In zo'n collectie kun je dan altijd nog verder specificeren op keyword.

Dit omdat het heel normaal is dat je veel keywords hebt en je hebt ook standaard keyword libraries zelfs. Een soort standaard set van keywords voor bepaalde doeleinden die je samen met anderen kan gebruiken en samen dus ook dezelfde resultaten ziet.

Je weet ook dat keywords in de meeste programma's multidimensionaal zijn? Je kan dus een keyword "natuur" hebben met daar onder bijvoorbeeld "landschap". De standaard keyword libraries maken daar ook gebruik van anders is er totaal geen overzicht te bekennen. Probeer het eens op die manier in te delen en dan zal je zien dat het helemaal niet erg is om duizenden keywords te hebben.

www.maartendeboer.net

• Gonadan
Zelf ben ik veel te lui om steeds overal tags aan toe te voegen. Ik doe het meer om bepaald soort fotografie terug te kunnen vinden, zodat ik bijvoorbeeld makkelijk een lijstje van gelukte macrofoto's kan ophalen o.i.d.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tarquin
Ventieldopje schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:07:
[...]

Tags (of eigenlijk keywords) zijn alleen een methode om dus met steekwoorden aan te geven wat er zich op de foto bevind en waar deze genomen is. Niet zo zeer om daar direct op te filteren.
Ok, maar wel om toch een smart collectie daarmee aan te maken toch?
Ik gebruik ze momenteel wel om te filteren maar ik sla die filters nog niet op. Dus dan heb ik elke keer een ad-hoc smart collectie, denk ik.
Dit omdat het heel normaal is dat je veel keywords hebt en je hebt ook standaard keyword libraries zelfs. Een soort standaard set van keywords voor bepaalde doeleinden die je samen met anderen kan gebruiken en samen dus ook dezelfde resultaten ziet.
Dat gebruik ik nog niet. Kan ik daar ergens een referentie van vinden?
Je weet ook dat keywords in de meeste programma's multidimensionaal zijn? Je kan dus een keyword "natuur" hebben met daar onder bijvoorbeeld "landschap". De standaard keyword libraries maken daar ook gebruik van anders is er totaal geen overzicht te bekennen. Probeer het eens op die manier in te delen en dan zal je zien dat het helemaal niet erg is om duizenden keywords te hebben.
Yes! Dit! Hoe gebruik ik dat op een handige manier??

Stel je voor: Ik heb een persoon "Marieke".
En die zie ik op voetbal maar ze is ook een vriendin.
Dus nu heb ik (helaas) twee tags:
voetbal/marieke
en
vrienden/marieke

En het is dezelfde marieke. Maar in feite heb ik dus 2 verschillende marieke-tags.
Het is voor mij handig om bij Voetbal de verschillende mensen te kunnen zoeken/filteren; maar ik wil ook Marieke altijd terugvinden.

Hoe zou jij dit doen?

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Marieke vind je altijd - op trefwoord "Marieke". Maar ze duikt ook op in je zoekopdrachten met "voetbal" en "vrienden". Hierarchisch zoeken helpt wel bij "wie/waar/wanneer was dat ook weer"-searches. Maar als je alleen Mariekes wilt vinden kan een database zonder hierarchie genoeg zijn

Overigens heb ik mooi praten, mijn trefwoordenregister is een zootje omdat er veel oude, nooit getagde foto's in zitten en omdat ik ooit eens zo'n hierarchische trefwoordendatabase heb geimporteerd. En tot overmaat van ramp is iedere typo een nieuw trefwoord, dus als ik "Marieke" zoek moet ik ook bij "Marike", "Marke", "Mareike" kijken. Gelukkig helpt het als ik alleen "Mar" intik, maar dan krijg ik ook alle Marjannen.

Zit er nu over te denken om Excire foto te proberen. Dat zou met AI foto's automatisch kunnen taggen, en heeft ook aardigheidjes als gezichtsherkenning en "vind vergelijkbare fofo's". Dus alle poezen in het bestand ineens bij elkaar. Zo zou ik al mijn foto's (eindelijk) eens een beetje sytematisch geordend kunnen krijgen. Maar hoogstwaarschijnlijk niet, want er is ook nog de wet van Murphy:"there is always one more bug"

Bij Excire noemen ze twee workflows.
1: Excire stand-alone voor fotomanagement, en apart bewerkingsprogramma (LR, PS, C1 of wat dan ook) voor het doka-werk - net als het "Edit in" van Lightroom. Maar of en hoe de bewerkingen dan in de Excire-database beheerd worden is nog een vraagteken.
2: Excire als Lightroom-plugin.
Nadeel van de laatste is eerstens het prijskaartje (plugin is duurder) en tweedens het feit dat je dan twee databases naast elkaar gebruikt, of opgezadeld blijft met een (vervulde) Lightroom database.

Op het ogenblik ligt de shop van Excire op zijn gat, dus veel valt er niet te kiezen.

Iemand meer informatie, ervaring of een duidelijker opinie hierover?

• Tarquin
Ik gebruik DigiKam. Die ondersteunt tag-hierarchie, met een 'Maar'.

Hij is erg krachtig en kan zowel Exif als XMP als ITPC schrijven en lezen.

Probleem is dat ITPC géén hierarchie ondersteunt. Als je iets in ITPC formaat schrijft, schrijf je gewoon losse komma-gescheiden tags zonder hierarchie.

Dus als Digikam de tags terugleest, leest hij naast de hierarchie (uit XMP) óók een serie losse tags terug zonder hierarchie.
Dat gaf wat verwarring.
Daarom heb ik nu in de advanced Metatada tab het lezen van ITPC data uitgezet. Hij moet zich alleen op de data van het nieuwere XMP formaat richten.

Daar ga ik nu mee experimenteren. Ik denk dat Marieke in Mensen moet zitten en niet in voetbal.
Er komt dan wel een tag zoals sport/voetbal ; en een foto waarin Marieke in het goal staat krijgt dan 'mensen/marieke' én 'sport/voetbal'.

Als het goed is is ze dan te vinden als ik daarop zoek.
Probleem is dat met name 'mensen' dan een enorme vergaarbak wordt: ik zou graag mensen groeperen omdat ik een aantal mensen alleen van voetbal ken; en andere zijn vrienden.
Alleen Marieke zit dus in allebei...
Ik ga eens eea proberen.

Overigens doet Digikam ook gezichtsherkenning maar geen onderwerp herkenning - althans nog niet.

[Voor 5% gewijzigd door Tarquin op 10-09-2020 12:41]

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@TarquinJe hebt toch geen hierarchie nodig? Als je iedereen van voetbal wilt hebben, tik je voetbal, wil je de Marieke van voetbal dan tik je voetbal AND Marieke (Lightroom "contain all"). Het lijkt mij genoeg dat alle begrippen in de metadata staan: ik zou niet weten wat voor extra's een trefwoordenhierarchie brengt, maar dat is mogelijk een gebrek aan voorstellingsvermogen.

Heb ook even naar Digikam gekeken, stuitte daarbij op een (oud) overzicht van heel veel Doka- en Assetmanagement software. Goed te weten dat de wereld groter is dan Adobe.

Overigens word ik in de gaten gehouden. Kreeg zonet een mailtje dat ik alle twee de Excire-pakketten kan kopen voor de prijs van het plugin pakket.

• Tarquin
bobcom schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:24:
@TarquinJe hebt toch geen hierarchie nodig? Als je iedereen van voetbal wilt hebben, tik je voetbal, wil je de Marieke van voetbal dan tik je voetbal AND Marieke (Lightroom "contain all"). Het lijkt mij genoeg dat alle begrippen in de metadata staan: ik zou niet weten wat voor extra's een trefwoordenhierarchie brengt, maar dat is mogelijk een gebrek aan voorstellingsvermogen.
Die hierarchie gaat mij helpen om de individuele tags te groeperen.

Van sommige mensen heb ik 600 foto's en van anderen 3.
Bij elkaar heb ik heel veel mensen in de lijst. En plaatsnamen. En activiteiten.
Door ze te groeperen kan ik makkelijker overzicht houden. In Digikam kan ik zo'n groep makkelijk open/dichtklappen, net als een directory in een filemanager.

Voorbeeld.
(De namen zijn veranderd om herkenning te voorkomen)
Ik ken twee mensen: Marieke en Piet.
Marieke ken ik via voetbal en Piet is een vriend.
Dan heb ik:

Mensen/Voetbal/Marieke
Mensen/Vrienden/Piet

Ze zijn dus allebei 'mensen', maar ik ken ze via verschillende relaties. Hé, dat werkt voor mij om mensen te sorteren/groeperen :)

Extra voordeel:
"Piet" komt niet naast "Parijs" te staan, want ik heb "Plaatsen/Parijs" en "Mensen/Vrienden/Piet"

Als ik dus met Piet op reis ben geweest en ik heb een foto van hem naast de Eiffeltoren, heeft die foto twee tags:

Mensen/Vrienden/Piet
Plaatsen/Parijs

en misschien nog een derde tag:
Activiteiten/Reizen

Je snapt het idee, denk ik.

Als Piet ook op voetbal gaat, doe ik het volgende:
- Ik blijf Piet kennen als vriend. Hij blijft dus Mensen/Vrienden/Piet.
- Foto's van hem op voetbal krijgen een Activiteit/Voetbal.

Het is dus belangrijk te weten dat "Mensen/Voetbal/Marieke" voor mij betekent dat ik haar ken via Voetbal... maar dat de foto waar ze op staat niet daarom persé met voetbal te maken heeft.
Als ik een voetbal-foto van haar heb zal ik die alsnog "Activiteiten/voetbal" geven. En als ik op haar verjaardagsfeest ben geef ik die foto:

Mensen/Voetbal/Marieke
Activiteit/Feest
Heb ook even naar Digikam gekeken, stuitte daarbij op een (oud) overzicht van heel veel Doka- en Assetmanagement software. Goed te weten dat de wereld groter is dan Adobe.
Ik ken Adobe weer totaal niet.
Het enige nadeel aan mijn hierarchie is dat ik Marieke nog zou willen kunnen bevrienden.
Dat dus
Mensen/Voetbal/Marieke
dezelfde is als
Mensen/Vrienden/Marieke

Door het concept 'hierarchie' zit iets altijd binnen iets anders, dat is jammer.
Maar deze opzet is voor mij voorlopig genoeg voor 90% van mijn foto's. Aan de overige 10% voeg ik dan nog extra tags toe om ze extra identificatie te geven.
Overigens word ik in de gaten gehouden. Kreeg zonet een mailtje dat ik alle twee de Excire-pakketten kan kopen voor de prijs van het plugin pakket.
Wat rot voor je!!

[Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 10-09-2020 23:33]

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
DigiKam.

Ik heb een jaar lang veel programma's geprobeerd. Maar DigiKam is gewoon de bom. Instabiliteit? 0.0. ik heb alleen ervaring met de AppImage op Ubuntu 19.10 en 20.04 en draait perfect stabiel.

Het is een heel goed doordacht programma. Verrassend intuitief en heeft enorm krachtige tools om reis-, vakantie-, familie-, events foto's door te gaan, automatisch te ontdubbelen en de beste te selecteren. Taggen gaat heel goed en sinds de nieuwe versie is gezichtsherkenning een fluitje van een cent.

Het is zo een geweldige tool dat ik het rotwerk dat cullen heet nu zelfs graag doe!

Ik ben geen enkel ander programma tegen gekomen dat zo lekker werkt en echt zulke handige tools heeft om je foto's te organiseren en te cullen.

Ik gebruik het naast een image viewer (gThumb) en naast bewerkingsprogramma's (recent van RawTherapee ART, veel te complex, geswitcht naar DarkTable).
Daarnaast Pinta als een soort MS Paint vervanger. Maar da's off topic.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Tarquin Ik snap je bedoeling, zie ook dat jij een heel andere toepassing voor trefwoorden hebt dan ik. Voor jou is het trefwoordensysteem een manier om overzicht te houden over al je foto's en ze systematisch in een contekst te plaatsen. Dat op die manier je database zich als een inklapbare directory gedraagt is wel handig, ja.

Als je Marieke wilt kunnen bevrienden- als zij het goed vindt natuurlijk - betekent dat je vrienden en voetbal alle twee hetzelfde hierarchische niveau moet hebben. Mensen > sport-voetbal-vrienden is dan een hierarchie waarmee je Marieke in alle categorieen terugvindt. Onder de categorie mensen zou je hoe dan ook meerdere subcategorien (familie, vrienden, modellen, vreemden) moeten hebben, en daaronder wellicht weer activiteiten (sport, feestjes, bijeenkomsten, you name it). Die zitten telkens wel op hetzelfde niveau, en een foto kan zodoende op meerdere plekken in het systeem opduiken (een familelid met wie je sport en op een feestje was), maar dat is inherent aan het systeem. het gaat om een retrieval ssyteem, niet om een opbergsysteem.

Ik heb in een grijs verleden ooit eens een documentatiesysteem op moeten zetten op basis van de UDC - de Universele decimale Classificatie, en de basis van dat systeem is wel praktisch. In feite als het talstelsel - van eenheden naar tientallen naar honderdtallen enzovoorts. In dat systeem kan een document op allerlei manieren worden teruggevonden, maar dat staat los van de plaats waar je het document opbergt - gerangschikt op datum, alfabet, whatever. Zolang je catalogus maar verwijst naar de opbergplek.

Voor mij is een trefwoordenregister alleen een manier om in een (op datum gesorteerde, dat wel) schoenendoos vol negatieven dingen wat makkelijker terug te vinden dan door dertigduizend prentjes door te bladeren. Meer systeem heb ik niet nodig. Maar zelfs dan moet je eerst herkenbare trefwoordeen hebben, dat wel.

• Tarquin
bobcom schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:14:
@Tarquin Ik snap je bedoeling, zie ook dat jij een heel andere toepassing voor trefwoorden hebt dan ik. Voor jou is het trefwoordensysteem een manier om overzicht te houden over al je foto's en ze systematisch in een contekst te plaatsen. Dat op die manier je database zich als een inklapbare directory gedraagt is wel handig, ja.
Dit is de achtergrond:

In eerste instantie heb ik alles op datum in filefolders staan, met alles van een kwartaal bij elkaar (dat is goed qua hoeveelheid). Daarbinnen staat het in een filefolder op titel.
Dus 2020-Q2/Zwemmen bij Katwijk met Marieke

Als ik dan weet wanneer iets ongeveer was, heb ik de foto's zó gevonden.

Als dat een grote verzameling wordt heb ik bedacht dat het dan handig is als hier 'zwemmen', locatie Katwijk en mensen "Marieke" aanhangen.
Anders moet ik alle Q2 en Q3 gaan doorlopen.

Ben dan wel benieuwd hoe jij het gebruikt, in een soort ééndimensionale tag?
Als je Marieke wilt kunnen bevrienden- als zij het goed vindt natuurlijk - betekent dat je vrienden en voetbal alle twee hetzelfde hierarchische niveau moet hebben. Mensen > sport-voetbal-vrienden is dan een hierarchie waarmee je Marieke in alle categorieen terugvindt.
Ik heb even gelezen over dat UDC. Daar kan iets inderdaad makkelijk in verschillende categoriën vallen.
Dat is bij mij niet handig, maar gelukkig maakt de hoeveelheid het ook niet noodzakelijk.
Dus van de tag Marieke blijft er één exemplaar. Ze gaat niet in mensen/Voetbal en mensen/vrienden voorkomen. Ik heb geen database nodig om te weten hoe ik haar ken; het is juist dat ik makkelijk haar tag kan vinden omdat ik zelf weet via welke route ik haar ken.
Onder de categorie mensen zou je hoe dan ook meerdere subcategorien (familie, vrienden, modellen, vreemden) moeten hebben, en daaronder wellicht weer activiteiten (sport, feestjes, bijeenkomsten, you name it). Die zitten telkens wel op hetzelfde niveau, en een foto kan zodoende op meerdere plekken in het systeem opduiken (een familelid met wie je sport en op een feestje was), maar dat is inherent aan het systeem. het gaat om een retrieval ssyteem, niet om een opbergsysteem.
Ja klopt.
Ik heb inderdaad meerdere categoriën onder 'mensen', en daar staan dan daadwerkelijk de personen-tags.
Dus
Mensen/vrienden (en daaronder mensen die ik ken als vrienden)
mensen/voetbal (en daaronder de mensen die ik ken via voetbal)
mensen/kennissen
mensen/vagekennissen
mensen/werk - you get it.

Maar ik mix activiteitentags niet met mensentags. Volgens mij heb je dat door. Als ik Marieke op een feestje fotografeer, maak ik dus niet een
Mensen/Feestje/Marieke aan
maar tag ik een foto met
Mensen/Voetbal/Marieke
Activiteiten/Feestje
Extra-Ids/FeestjeBijPiet
Voor mij is een trefwoordenregister alleen een manier om in een (op datum gesorteerde, dat wel) schoenendoos vol negatieven dingen wat makkelijker terug te vinden dan door dertigduizend prentjes door te bladeren. Meer systeem heb ik niet nodig. Maar zelfs dan moet je eerst herkenbare trefwoordeen hebben, dat wel.
Wat voor trefwoorden en hoeveel heb jij dan, en voor wat voor soort categoriën gebruik jij ze voor?

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

In mijn schoenendoos liggen zo'n 30000 negatieven en prints - Raw en JPG door elkaar dus. Omdat grabbelen niet echt de weg naar vinden is, probeer ik foto's als ik ze tegenkom te taggen. En foto's die ik importeer tag ik (meestal) ook.

Taggen doe ik op goed geluk. Ik heb ooit geprobeerd via een geimporteerde database met voorgeprogrammeerde criteria orde op zaken te stellen, maar dat middel was erger dan de kwaal.

De structuur van die database was ongeveer zoals jij schetst -hoofditems als mensen, activiteiten. Maar doordat er al een boel willekeurige tags in mijn bestand zaten en nog meer ongetagd was is dat nooit wat geworden.

Dus heb ik de catergorieen voor zover mogelijk gedumpt. Ik zoek voornamelijk op datum (want daarop zijn mijn foto's gerangschikt), op keyword voor zover aanwezig, en soms op camera. Dat werkt nog net voor mij, omdat ik nooit met vele honderden foto's terugkom - zelfs niet van vakantie. Ik denk nog in rolletjes, daardoor kan ik toe met een minder systematische database. Bovendien zijn mijn searches vooral ongericht: wat heb ik aan ruines, o ja, toen we in Frankrijk waren heb ik foto's gemaakt van het chateau de feres. Daarvoor volstaan mijn geheugen en soms wat tags, Maar niet altijd.

Ik tag foto's op het oog, volgens het Wat, Waar en soms Wanneer systeem. Wat staat er op, Waar is het geschoten, Wanneer alleen als het zonsop- of ondergangen, noodweer en dergeljke betreft. Maar dat kan ook onder Wat vallen. Het wanneer is vooral de datum, en die staat al in de filenaam (ik hernoem foto's YYYYMMDD_camera) - dus weten wat we toen en toen hebben gedaan helpt al veel. Verder tag ik willekeurig, vanuit de optiek dat ik, als ik de datum niet vergeten ben, ik me de tag wel herinner en vice versa.

Enige systematiek in mijn trefwoorden is bloemen en planten > soortnamen, Dieren > diersoort < naam, plus de (alfabetische) keyword list van Lightroom. Met alle spellingvarianten, typo's en synoniemen wordt die wat ontoegankelijk, dus ik wel ook wel naar een overzichtelijker systeem toe. Deze discussie helpt.

(Edit: het wordt menens. Zocht net alle poezen in mijn catalogus: trefwoord poes, kat, (en alle poezennamen), en ik krijg ook alle kathedralen - want daar staat "kat" in. Dus er moet een trefwoord van een hogere orde "dieren" komen.)

[Voor 5% gewijzigd door bobcom op 11-09-2020 14:12]

• Tarquin
Ik weet niet wel organisatieprogramma je gebruikt, maar digikam is best goed.
Het bevalt me nu goed, met name ook om tags op te schonen.
Het geeft me ook het vertrouwen dat ik eea nog anders kan organiseren.

Tip. Ik ben er achter gekomen dat een bepaalde feature niet nodig is. Ik had "automatisch selecteren van parents" aan staan.
Betekent dat als ik op "Marieke" klik die in mensen/vrienden/marieke zit, de tags
mensen
mensen/vrienden
mensen/vrienden/marieke
allemaals worden aangevinkt én toegekend. Er komen dus 3 tags in. Klinkt handig voor als je in één keer alle 'vrienden' wilt zien.
Binnen Digikam is dat echter niet nodig.
Als ik alleen de ene tag "/mensen/vrienden/marieke" toevoeg, kan ik nog steeds op de tag 'mensen' of 'mensen/vrienden' zoeken en dan komt deze foto ook mee naar boven.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Tarquin "organisatieprogramma" is een groot woord voor wat er bij mij gebeurt; het is Lightroom. Maar heb net een trial van Excire foto geinstalleerd, en die is mijn foto's aan het bekijken (waarschijnlijk zondag klaar). Als het goed is heb ik dan het fundament van een tweede trefwoordencatalogus, die ik naast mijn bestaande rommelbak kan leggen. Plus dat ik foto's op gelijkenis en andere criteria kan selecteren (of niet - maar ik heb 30 dagen de tijd om het te ontdekken).

Digikam klinkt overigens ook niet verkeerd - met name qua opschonen. Dat is in Lightroom een drama. Je kan niet eens een foutgespelde tag corrigeren: dan moet je alle foto's met de foute tag selecteren, de tag verwijderen en correct invoeren. Maar parent-tags automatisch toekennen doet'ie wel.

Kortom: ruimte voor verbetering. A propos: hoe verhoudt Digikam zich qua raw ontwikkelaar / editing tot Lightroom, C1 en de andere grote jongens?

[Voor 3% gewijzigd door bobcom op 11-09-2020 17:44]

• Westland1940
  • Nu online
Ik wil dit weekend is beginnen met de postproductie van mijn foto's. Voordat ik er aan begin wil ik weten hoe dit het beste kan aanpakken via Lightroom, elke foto stuk voor stuk handmatig bewerken lijkt me te veel werk? Zo heb ik nu honderden foto's liggen, allemaal natuurlijk verschillende van kwaliteit, maar alle echte 'lelijke' heb ik al verwijdert.

Allemaal importeren en dan een preset eroverheen gooien? Hoe doen jullie dit als je tientallen/honderd foto's gaan bewerken? (als je dit überhaupt doet in zulke getallen :P )

[Voor 48% gewijzigd door Westland1940 op 12-09-2020 10:55]

• Tarquin
bobcom schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:43:
@Tarquin "organisatieprogramma" is een groot woord voor wat er bij mij gebeurt; het is Lightroom. Maar heb net een trial van Excire foto geinstalleerd, en die is mijn foto's aan het bekijken (waarschijnlijk zondag klaar). Als het goed is heb ik dan het fundament van een tweede trefwoordencatalogus, die ik naast mijn bestaande rommelbak kan leggen. Plus dat ik foto's op gelijkenis en andere criteria kan selecteren (of niet - maar ik heb 30 dagen de tijd om het te ontdekken).
Interessant!
Een soort AI-fotoherkenning?
Die je even over je fotoverzameling van 10K foto's kunt draaien, tags toevoegen, en dan de trial beëindigen?
Dat spreekt mijn Nederlandse kruideniersziel wel aan!!
Digikam klinkt overigens ook niet verkeerd - met name qua opschonen. Dat is in Lightroom een drama. Je kan niet eens een foutgespelde tag corrigeren: dan moet je alle foto's met de foute tag selecteren, de tag verwijderen en correct invoeren. Maar parent-tags automatisch toekennen doet'ie wel.
Digikam kan volgens mij wel een tag corrigeren. Een alternatief is natuurlijk: Selecteer alles met de foute tag. Ken de nieuwe, correcte tag er aan toe. Verwijder de foute tag van de hele verzameling. Verwijder de foute tag uit de tagdatabase.
Kortom: ruimte voor verbetering. A propos: hoe verhoudt Digikam zich qua raw ontwikkelaar / editing tot Lightroom, C1 en de andere grote jongens?
Hij toont rawfotos en dat vind ik al heel wat.
Voor ontwikkelen gebruik ik hem totaal niet. Daar heb ik Darktable voor.
Ik heb digikam ingesteld op het lezen+schrijven van XMP files. Die gebruik Darktable ook, en dan delen ze o.a. beschrijving/titel/copyrightinfo, subject-tags, GPS tags, en star-rating.

• Tarquin
Westland1940 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:51:
Ik wil dit weekend is beginnen met de postproductie van mijn foto's. Voordat ik er aan begin wil ik weten hoe dit het beste kan aanpakken via Lightroom, elke foto stuk voor stuk handmatig bewerken lijkt me te veel werk? Zo heb ik nu honderden foto's liggen, allemaal natuurlijk verschillende van kwaliteit, maar alle echte 'lelijke' heb ik al verwijdert.

Allemaal importeren en dan een preset eroverheen gooien? Hoe doen jullie dit als je tientallen/honderd foto's gaan bewerken? (als je dit überhaupt doet in zulke getallen :P )
Ja, die aantallen zijn niet ongehoord.

Ik gebruik het sterren-systeem. Ik vlieg door alle foto's heen:
Slechte focus? Handje eraf? Bewogen? Gewoon niet interessant? Er is nog een betere versie van? 0 sterren.
Mwao misschien nog eens naar kijken: 2 sterren
Qua foto op zichzelf staand geen topper, maar degene die er op staat gaat deze erg leuk vinden: 3 sterren
Toppertje: 4 sterren. Waarschijnlijk afdrukkwaliteit, als er niet toevallig iets beters is.
TopFoto: 5 sterren. Ik kan in principe mijn foto-database doorzoeken op 5 sterren en dat ongezien afdrukken. Deze zijn Goed.

Daarna gooi ik alle 0 sterren weg. Rigoreus. Weg.
Ik bewerk de 4- en 5-sterren: uitsnijden, rechtzetten, belichting, kleuren, alles. Dan worden ze echt mooi.
Dan kijk ik nog even naar de 3 sterren of er een diamond-in-the-rough in zit.

Dan heb ik totaal een stuk of 20 goede foto's uit 800, plus een aantal 3-sterren die leuk zijn voor de mensen die erop staan.
De 2-sterren kan ik dan ook wegkieperen. Ze zijn in vergelijking met de goede gewoon niet interessant.

Niemand wil naar 600 stuks foto-diarree kijken omdat ik niet kon kiezen. Maar 10-20 goede foto's, dat is leuk om naar te kijken.

Belangrijkste: Selecteer niet wat je weggooit maar wat je houdt. Dat is een mentaal truckje. Weggooien voelt als verliezen, richt je op wat je houdt.
Je denkt dus niet bij 800 foto's "oh jee ik moet er 780 weggooien", want dat doet 780 keer pijn.
Nee, je kijkt welke 10-20 toppers er tussen zitten.
Dan ben je 20 keer blij. En in die blije bui mik je er van die andere 780 meteen 600 de prullenbak in, want niemand gaat er óóit naar kijken.

[Voor 10% gewijzigd door Tarquin op 12-09-2020 20:09]

• Westland1940
  • Nu online
@Tarquin Duidelijk, goede aanpak. Echter, ga je dan bijvoorbeeld die 20 overgebleven 1 voor 1 bewerken? Of doe je iets als 1 bewerken en dan de rest met de zelfde preset?

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Tarquin V.w.b. Excire: Komt inderdaad neer op een soort digitale fotoherkenning - met duidelijke beperkingen, maar ook veel voordelen. In mijn eigen (amper getagde) LR-catalogus kan ik zo'n 350 poezen vinden - trefwoord poes, kat, en de namen van onze poezen, plus dertig kerken die ik ook met kat(hedraal) getagd had. Excire komt meteen met ruim 900 poezen op de proppen - waaronder een aantal honden, maar die zijn overweldigend in de minderheid. Idem met mensen, honden, heuvellandschappen, regenbogen - hoewel bij die laatste evenveel avondluchten als regenbogen zitten.

Voor dit soort generiek zoekwerk slaat Excire mijn Lightroom dus met stukken. Het sluit het aan bij de door jou cynisch geschetste kruideniersstrategie van een keer alles taggen, en dan de trial stoppen. Zou ik overigens niet willen want de makers lijken mij gedreven bezig, heel ander dan de multinationale megaconcerns met hun abonneemodellen.

Beperkingen zijn er ook. Groot bezwaar is de integratie met Lightroom - "open in" stuurt mij naar de importpagina van LR, schiet ik niks mee op. Integratie met Lightroom-catalogus vereist een graad in de IT (die ik niet heb), en de filenaam is nergens te vinden in het foto-overzicht. Het lijkt erop dat de RAW-ondersteuning nog niet volledig is, en de navigatie door files en folders is moeizaam. Kortom: het is nog wat buggy, maar biedt duidelijk perspectieven.

Ik overweeg de trial van de stand-alone versie te stoppen, en over te stappen op een test met de LR-plugin.
Blijft het bezwaar dat de bediening van de LR database een drama is. Maar uiteindelijk kom ik dan wel uit op twee opties:
1: Excire Foto als management database, en bewerking in Rawtherapee, Darktable, PS, Gimp of neefjes daarvan. Voordeel: verse start, niet afhankelijk van multinationale verdienmodellen, meer flexibiliteit. Nadeel: opnieuw de hele leercurve beklimmen.
2. Doorgaan met LR en PS, maar met Excire plugin als aanvulling op de LR database. Voordeel: niet de makkelijkste, wel de minst moeilijke weg - want gewend. Nadeel: blijft behelpen, en miscchien wel hoe langer hoe meer, door een steeds verder vergroeien met Adobe.

Ik snap je attitude "selecteer wat je houdt" , en daar is veel voor te zeggen. Maar een leven lang "hoarding" is niet om te keren. Daarom heb ik 30000 (stuk voor stuk geschoten) foto's, zo'n 10000 dia's en nagatieven, een stuk of dertig lenzen, meer camera's dan ik kan gebruiken. Mijn beheerssysteem moet daarop afgestemd zijn, maar ook geschikt voor het data management van een vuilnisbelt.

Ik ben er nog niet uit, maar aan de kim gloort licht.

• Tarquin
Westland1940 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:40:
@Tarquin Duidelijk, goede aanpak. Echter, ga je dan bijvoorbeeld die 20 overgebleven 1 voor 1 bewerken? Of doe je iets als 1 bewerken en dan de rest met de zelfde preset?
Bekijk het eens zo... in een Raw file zit 20MB aan informatie. Het beeld heeft 4000x5000 pixels met 10-12 bits informatie per pixel.
Dat breng je terug naar een Jpg van misschien 3MB, die bekeken wordt op een scherm van 2000x1000 pixels, met 8 bits kleur per pixel.
Je gooit zo'n 80% van de informatie weg. De 20% die overblijft bepaalt het beeld. Maar welke 20% houd je over? Eigenlijk is het best raar om dat aan een algoritme over te laten.

Die 20 ga ik dus absoluut allemaal bewerken. Uitsnijden, rechtzetten, belichting optimaliseren. Sommige foto's zijn beter in zwart-wit. Contrast een beetje aanzetten....
In feite kies ik dus welke 20% er overblijft, en dat kost een aantal minuten per foto.
Wat er overblijft mag er dan ook wel zijn.

• Westland1940
  • Nu online
Ik ben even snel door de topic pagina's heen gebladerd maar ik zie niet veel mensen uitleggen hoe hun de bewerkte foto's opslaan. Lijkt me leuk om dat is te lezen zodat ik dit ook eventueel kan toepassen.

• Ventieldopje
Westland1940 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:34:
Ik ben even snel door de topic pagina's heen gebladerd maar ik zie niet veel mensen uitleggen hoe hun de bewerkte foto's opslaan. Lijkt me leuk om dat is te lezen zodat ik dit ook eventueel kan toepassen.
Niet, in een export map maar echt bewaren niet. Waarom zou je ook, exporteer ze zo opnieuw :)

PSD/TIFF bewaar ik natuurlijk wel en dan gewoon bij in de map met RAWs ;)

[Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 17-09-2020 20:43]

www.maartendeboer.net

• Westland1940
  • Nu online
@Ventieldopje Dat je de bewerkte foto's eventueel ergens opslaat in je eigen mappenstructuur van je PC of Mac. Dan kan je ze altijd snel even erbij pakken :) En jij bedoelt dus dat je de bewerkte bewaard in Lightroom maar niet verder opslaat na gebruik?

Wat ik wil doen is, ... stel ik heb 100 foto's, 20 daarvan wil ik bewerken dus gooi ik ze in Lightroom bewerken, daarna exporteren om ze in een of andere edit map te plaatsen.

• Gonadan
Westland1940 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:34:
Je bedoelt als ze niet online komen o.i.d.? Dat doe ik eigenlijk alleen voor foto's die voor m'n gezin relevant zijn, dus vakanties en familie.

Die sla ik op in een map 'Gedeelde afbeeldingen' van Windows zodat iedereen er bij kan. Die synct over meerdere PC's. Dat zijn er niet genoeg om een heel ingewikkelde structuur van te maken. Kwestie van twee mappen diep en gaan.

Overigens ben ik ook aan het kijken om het in de NAS te gaan op slaan, aangezien die applicaties heeft om weer met herkenning te werken en makkelijk te zoeken. Ook op gezichten. Dat zal op termijn de map wel gaan vervangen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ventieldopje
Westland1940 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:00:
@Ventieldopje Dat je de bewerkte foto's eventueel ergens opslaat in je eigen mappenstructuur van je PC of Mac. Dan kan je ze altijd snel even erbij pakken :) En jij bedoelt dus dat je de bewerkte bewaard in Lightroom maar niet verder opslaat na gebruik?

Wat ik wil doen is, ... stel ik heb 100 foto's, 20 daarvan wil ik bewerken dus gooi ik ze in Lightroom bewerken, daarna exporteren om ze in een of andere edit map te plaatsen.
Het is een verzamel mapje. Puur even om de boel overal te uploaden en dan laat ik het staan totdat ik ruimte tekort kom. Alles in de map kan ik ook zonder te kijken weggooien :) Heb ik het nodig later dan exporteer ik het weer.

www.maartendeboer.net

• Westland1940
  • Nu online
@Gonadan Yep, gewoon voor mijn eigen archief / mappenstructuur. Ik heb nu een map fotografie met daarin mappen met datum+beschrijving van plek of onderwerp, daar gaan de RAWs in. Maar waar kan ik mooi de bewerkte foto's wegzetten? Ik wil ze niet alleen in Lightroom hebben.

• Tarquin
Ik gebruik Darktable en daar kan ik profielen aanmaken voor de export-module. Is eenvoudiger dan het klinkt.

Ik exporteer voor verschillende doelen. De benaming en organisatie(directory structuur) is daarom anders voor verschillende profielen.

Bron (zo organiseer ik importeren en bewerken)
Mijn import- en bewerking organisatie is per jaar+kwartaal, en daarbinnen een mapje met titel, zo:

2020-Q1
weekendje weg
sport training dag 1
sport wedstrijd in Amsterdam
paarden fotograferen
fotoshoot marietje

2020-Q2
lekker de straat op in Ede
verjaardag Marietje
fotoshoot marietje in het park

Zoals je ziet: heel informeel. Net genoeg om bijvoorbeeld die twee fotoshoots van Marietje uit elkaar te houden. De organisatie in jaren+kwartalen helpt ook erg. Dit is genoeg om snel een foto terug te vinden.

Verschillende export-doelen
Ik exporteer voor:
* FullHD voor exporteren naar mijn tablet.
* NAS fotodrive voor archiveren. Hoge kwaliteit en de Raw kan in principe weg.
* Afdrukken
* Verzameling sportfotos

Allemaal komen ze in hun eigen directory terecht; NAS en Sport komt op de Nas, afdrukken en FullHD-export-voor-de-tablet komen lokaal op de laptop.
De kwaliteit en resolutie zijn afgestemd op het gebruik.

Belangrijk zijn de filenamen.
Voor export naar de Nas, wat in principe archivering is, exporteer ik in exact dezelfde structuur als de originelen. Het stond niet voor niets zo georganiseerd.

Platslaan directory structuur -> dir structuur komt in de filename
FullHD en Afdrukken komen in hun eigen directory, maar daar wordt de oorspronkelijke album-naam in de filenaam gezet. De structuur wordt platgeslagen:
Afdrukken/Vakantie_foto12.jpg
Afdrukken/Vakantie_foto22.jpg
Afdrukken/VerjaardagMarietje_foto33.jpg
FullHD/Fotoshoot_Marietje_foto543.jpg
FullHD/Fotoshoot_Marietje_foto577.jpg

Dit is voldoende om te weten wat ik naar de afdrukcentrale of naar de tablet moet sturen.

Sport: platslaan in één bak met datum erbij:
Dit platslaan gebeurt ook bij Sport.
De Sportfotos worden in één map gezet, met dan een datum+albumnaam in de filename.
Zo staat alles bij elkaar en toch zit de oorspronkelijke organisatie er nog in.
Is handig als je naar een bepaalde foto zoekt, bijvoorbeeld een groepsfoto of een doelpunt, waarbij het echt niet uitmaakt bij welke training dat nou precies was.
Ziet er zo uit: /Sport/<Datum foto>_<Oorspronkelijke album naam>_<bestandsnaam>.jpg
dus:

/Sport/2020-01-23_TrainingDag1_Foto44.jpg
/Sport/2020-01-23_TrainingDag1_Foto45.jpg
/Sport/2020-01-23_TrainingDag1_Foto46.jpg
/Sport/2020-02-16_TrainingOpHetGroeneVeldje_Foto615.jpg
/Sport/2020-02-16_TrainingOpHetGroeneVeldje_Foto616.jpg

Als het dan geëxporteerd is heb ik een grote verzameling sportfoto's waar ik doorheen kan kijken, terwijl ik toch aan de naam kan zien waar hij oorspronkelijk vandaan kwam.

opruimen
Mijn /FullHD en /Afdruk directories zijn niet voor archivering. Alleen voor het doorsturen naar afdrukcentrale of tablet.
De andere twee structuren zijn gestructureerd genoeg om complete directorystructuren te ontvangen en op te slaan. Als de Raw geen waarde meer heeft, kan ik die in principe opruimen. Het archief heeft dan de structuur om iets terug te vinden.

Nieuwe export-bestemmingen
Als ik een nieuw export-doel heb, maak ik een extra profiel aan.
Daar staat o.a. de export kwaliteit in, en heel belangrijk, de map, structuur en filename waar het terecht komt.
Zo heb ik eens geëxporteerd voor een website, en heb ik alle foto's in 3 resoluties geëxporteerd. Die resolutie kwam dan weer in de filename terecht zodat de website-bouwer direct weet wat hij heeft:
/Website/GebeurtenisXYZ_foto123_1600px.jpg
/Website/GebeurtenisXYZ_foto123_800px.jpg
/Website/GebeurtenisXYZ_foto123_FullResolution.jpg
Die 'gebeurtenis' kwam dan weer uit de platgeslagen album-naam net zoals hierboven.

[Voor 11% gewijzigd door Tarquin op 18-09-2020 10:22]

• KraveN
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-09 20:19
Ik ben bezig met een zoektocht over hoe ik mijn foto's moet gaan organiseren.

Ja ik had dit zeker vanaf het begin moeten doen, maar iets met van uitstel komt afstel.

Het zijn zo'n 38000 foto's :(

Ik heb nu een programma waarmee ik ze op basis van exif data in een Jaar / Maand map plaats. Dat gaat goed, echter is het een behoorlijke berg waar ik doorheen moet.

Ik heb inmiddels verschillende software pakketten getest.

Ik ben begonnen met photoshop elements, puur vanwege het feit dat ik eigenlijk niet maandelijks een bedrag wil betalen. Nu heb ik in de trial ongeveer 3500 foto's geïmporteerd. Dat ging vrij moeizaam moet ik zeggen, geheugen gebruik 16gb was niet genoeg, reboots, etc Uiteindelijk was de import gelukt en ging hij verder met facial recognition. Daar is hij naar wat horten en stoten ook doorheen gekomen, maar als ik het dan vergelijk met de andere pakketten die ik heb gestest. Dan worden er niet heel veel gezichten gevonden.

Cyberlink Photodirector doet het bijvoorbeeld weer een stuk beter en sneller. Geen extreem geheugen verbruik en verder een stabiel programma.Ik had van een Adobe product meer verwacht. Alvorens ik Lightroom ga testen omdat iedereen dat gebruikt. Ligt het aan mij, hebben meer mensen deze ervaring?

Verder heb ik een hoop applicaties getest, maar of de interface is niet intuïtief, face recognition is belabberd, etc :(

Nu kun je jezelf afvragen heb je dat nodig ? Nou het is enorm makkelijk als ik bijvoorbeeld een fotoboek wil maken van het 5e jaar van één van de kids of iets dergelijks.

Adobe Elements, ACDsee, Phototeca, Magix, Cyberlink PhotoDirector, etc

Eigenlijk elke variant die ik kon vinden met de top 10 lijstjes en een google search op photo organizer with facial recognition.

Nu ben ik benieuwd wat jullie gebruiken ?

Ik zoek een photo manager/organizer, die gebruik kan maken van netwerk shares, facial recognition, het liefste een auto verbeter knop van de foto's (ben maar een amateur) en eventueel nog de mogelijkheid om wat text of wat andere zaken toe te voegen aan de foto zelf om hem vervolgens te versturen via mail of iets dergelijks. Eenmalige aankoop, geen maandelijks bedrag.

Elements voldeed eigenlijk aan bovenstaande plaatje, alleen de performance is om te huilen :(

Ik zie hierboven wat posts over digikam, daar zal ik ook eens naar kijken.

• Tarquin
digikam!

Ten eerste kan die non-destructive importeren.
Hij forceert niet het kopiëren van foto's naar zijn eigen directories (voor mij valt alles dat dat doet meteen af).
Test dat wel want hij kan het natuurlijk wel als je hem zo afstelt.

Data wordt bijgehouden in een eigen database en (als je dat kiest) ook in de foto-tags en/of in een sidecar-XMP-file. Die zijn handig omdat andere programma's dat weer kunnen inlezen.
Als je dus tags maakt met het ene programma kan het andere dat lezen en aanvullen.

Komen we bij tags: Hoe meer je er in stopt, hoe meer je er uit krijgt.

Hij heeft gezichtsherkenning, dus daar kun je mee experimenteren.
Ik ben er nog niet 100% achter hoe het werkt maar ik weet dat je tags kan kenmerken als 'dit is een gezichtstag'. Dus 'jantje' is een gezichtstag en 'voetbalwedstrijd' is dat niet.

Edit: Ik zie net dat ze versie 7.2 beta aan het uitbrengen zijn met updates in de gezichtsherkenning. Cool.

Als je verder niets aan tags doet kom je uiteraard niet verder dan zoeken op datum en directorynaam.
Wat je wel snel kunt doen:
Als je een hele filestructuur importeert, is elke directory in feite een album.
Ga naar dat album, selecteer alles (CTRL+A) en voeg een paar basic tags toe:
Wat (feestje, sport, wandelen, vakantie), Waar (Frankrijk, Drachten, Thuis) en eventueel nog een categorie zoals 'bloemen' of 'fotoshoot' ofzo.
Eventueel maak je sommige tags dieper: Feestje->verjaardag en Feestje->Kerstmis bijvoorbeeld.
Je kunt ook vaak snel een aantal foto's taggen met een persoon maar dat is bewerkelijker.

Het taggen doe je aan de rechterkant.

Als je dat doet kun je makkelijker doorsnedes maken en filteren. En dat gaat behoorlijk vlot.

Succes, het is non-destructive. Het schrijven naar tags en sidecars kan wel wat tijd kosten als het er veel zijn, maar dat kun je ook uitzetten en later de hele database ineens naar sidecars laten schrijven.

[Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 13-01-2021 22:04]

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Ik ben al tijden aan het knoeien met LR, korter met Excire en sinds net ook met DigiKam. Bij allemaal struikel ik over het taggen en catagoriseren. Op mijn webstek (of wat daar voor door mag gaan) heb ik foto's in zes categorieen, en het lijkt me handig om die catagorien ook in LR en Digikam door te voeren.

Het eerste wat ik zoek is een fatsoenlijke indeling. Mijn fotografie is het best te omschrijven als een kruising tussen te hooi en te gras en van alles wat: amper portretten, evenementen, reizen of projecten maar bergen kiekjes. Dus de categorieen zouden voornamelijk uit het dagelijks leven moeten stammen.

Op het ogenblik kent de overzichtspagina van mijn webstek zes categorieen - minder zou kunnen, meer wordt een probleem.
  1. Stad en land - stadsgezichten, landschappen, foto's in parken etc.
  2. Bloemen en planten - vooral close-ups van bloemen, daarnaast bomen, struiken, bloesemtakken etc.
  3. Dieren, groot en klein - huisdieren, groot- en kleinvee, vogeltjes, een enkele direntuinfotootje, insecten (macro)
  4. Gebouwen, oud en nieuw - huizen, palazzi, kerken, kastelen, kantoorkolossen, krotten, ruines
  5. Das ding an sich - (kunst)objecten, standbeelden, voorwerpen in de breedste zin des woords (dus ook camera's en lenzen)
  6. Rijp en groen - wat niet onder de andere valt - ondermeer portretten, feestjes, folklore, en veel dingen die ook elders zouden thuishoren. Teveel en te warrig
Voor wie een indruk wil hebben hoe het er in concreto uitziet is hier de desbetreffende overzichtspagina.

Drie vragen.
  1. Welke andere en beter indeling kan wie voorstellen (dank dank)
  2. Is het verstandig om de foto's ook in deze groepen op te slaan (8 hoofddirectories) of kan ik beter per jaar opslaan en de indeling via het beheersprogramma (LR, DigiKam of wie dan ook) laten lopen.
  3. Is het handiger om bewerkingen en exports in aparte (sub)directories op te slaan of bij het origineel te houden
Het gaat om zo'n 30000 foto's, oogst van zo'n 20 jaar digitaal knoeiwerk, waarvan de laaste 10 beduidend intensiever.

p.s. Is er ook een manier om typos in tag ste verwijderen? Ik heb een boel diverse tags "landschap", maar ook een diverse "landschrap" of "lanschap". Als ik de foute wil editen naar "landschap" dan zegt LR zowel als DigiKam "kan niet, die Tag bestaat al". Hoe kan het wel?

• Ventieldopje
1. Wat dacht je van Stad (inclusief standbeelden, straat etc.), Natuur (bloemen + dieren), Stilleven (das ding an sich + wat overig spul wat hier onder valt) en Portretten.

2. Ik zou er 100% voor kiezen om op schijf alles op te slaan als <jaar>/<jaar>-<maand>-<dag> <korte titel>. Met een catalogus programma (de naam zegt het al) ga je het catalogiseren. Zelf gebruik ik daar PhotoMechanic Plus voor en dat werkt voor mij erg prettig. Programma's als Capture One en Lightroom vind ik daar net iets te log voor, die gebruik ik alleen om de selectie die ik maak met PhotoMechanic te importeren en te bewerken en die blijven dan ook in die catalogus staan.

De exports verwijder ik altijd weer. Die zijn voor mij puur tijdelijk en staan dan ook in een daarvoor bestemde export map welke ik ten alle tijden zonder na te denken leeg moet kunnen gooien. Ik heb immers de originelen en de bewerking in de catalogus.

www.maartendeboer.net

• Tarquin
bobcom schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:33:
Ik ben al tijden aan het knoeien met LR, korter met Excire en sinds net ook met DigiKam. Bij allemaal struikel ik over het taggen en catagoriseren. Op mijn webstek (of wat daar voor door mag gaan) heb ik foto's in zes categorieen, en het lijkt me handig om die catagorien ook in LR en Digikam door te voeren.

Het eerste wat ik zoek is een fatsoenlijke indeling. Mijn fotografie is het best te omschrijven als een kruising tussen te hooi en te gras en van alles wat: amper portretten, evenementen, reizen of projecten maar bergen kiekjes. Dus de categorieen zouden voornamelijk uit het dagelijks leven moeten stammen.

Op het ogenblik kent de overzichtspagina van mijn webstek zes categorieen - minder zou kunnen, meer wordt een probleem.
  1. Stad en land - stadsgezichten, landschappen, foto's in parken etc.
  2. Bloemen en planten - vooral close-ups van bloemen, daarnaast bomen, struiken, bloesemtakken etc.
  3. Dieren, groot en klein - huisdieren, groot- en kleinvee, vogeltjes, een enkele direntuinfotootje, insecten (macro)
  4. Gebouwen, oud en nieuw - huizen, palazzi, kerken, kastelen, kantoorkolossen, krotten, ruines
  5. Das ding an sich - (kunst)objecten, standbeelden, voorwerpen in de breedste zin des woords (dus ook camera's en lenzen)
  6. Rijp en groen - wat niet onder de andere valt - ondermeer portretten, feestjes, folklore, en veel dingen die ook elders zouden thuishoren. Teveel en te warrig
Voor wie een indruk wil hebben hoe het er in concreto uitziet is hier de desbetreffende overzichtspagina.

Drie vragen.
  1. Welke andere en beter indeling kan wie voorstellen (dank dank)
  2. Is het verstandig om de foto's ook in deze groepen op te slaan (8 hoofddirectories) of kan ik beter per jaar opslaan en de indeling via het beheersprogramma (LR, DigiKam of wie dan ook) laten lopen.
  3. Is het handiger om bewerkingen en exports in aparte (sub)directories op te slaan of bij het origineel te houden
Het gaat om zo'n 30000 foto's, oogst van zo'n 20 jaar digitaal knoeiwerk, waarvan de laaste 10 beduidend intensiever.

p.s. Is er ook een manier om typos in tag ste verwijderen? Ik heb een boel diverse tags "landschap", maar ook een diverse "landschrap" of "lanschap". Als ik de foute wil editen naar "landschap" dan zegt LR zowel als DigiKam "kan niet, die Tag bestaat al". Hoe kan het wel?
Foto's staan bij mij in een datum-gebaseerde directory. Ze worden getagged met onderwerpen. Vaak heb je nog wel eens een gevoel 'oh ja dat was vorig jaar' en dan kun je gericht(er) zoeken. Misschien is het alleen maar gevoel, maar voorkeur qua onderwerpen kan veranderen. Dat komt daarom in Tags.

Qua tagging: Het blijft persoonlijk wat voor jou belangrijk is.
Maar ik zou een hoofdtag nemen en dan subtags maken als dat belangrijk is.

Stad
Landschap
Planten
Dieren.
Architectuur (=verzameling voor ALLE gebouwen).

Plaatsen: Dierentuin. Thuis. Arnhem Amsterdam Almere Alblasserdam en Amerongen-Noord. Net zo nauwkeurig als jij het nodig hebt. Als je één keer in Afrika bent geweest is 'Afrika' genoeg.

Activiteit: Wat waren jullie aan het doen?
Uitstapje, Sport-zwemmen, Sport-voetbal, Sport-basketbal, wandelen.Feestje.

Gelegenheid van foto's maken: Closeup. Portret. Urbex. Fotoshoot. Experimenten. Event.

Op die manier kun je aan foto's meerdere tags toekennen: Plant + Dierentuin + Arnhem + Closeup betekent dat jij in de BurgerZoo je macro lens hebt gepakt om een bloesempje te fotograferen. Op elke manier die je hem benadert (plaats, planten of closups) vind je deze foto terug.

Maak het zo gedetailleerd als jij nodig hebt.
Breng pas extra detail aan als het geval zich voordoet.
Voorbeeld: Je mikt alle gebouwen onder 'Gebouw'.
Dan kom je bij een foto waar juist een persoon die tegen het gebouw leunt de foto waardevol maakt. Hup, nieuwe categorie "Straatfotografie".
Dan vind je een foto van een oud krot en je realiseert je dat alle gebouwen tot nu toe modern waren.
Hoppa. Maak alle getagde gebouwen "Gebouw/modern" en maak de nieuwe foto "gebouw/krot"

Je loopt er vanzelf tegenaan dat je iets niet op dezelfde hoop wilt gooien. Dan bedenk je wat het onderscheidende is, en daar maak je een tag van.

Typos fixen:
In Digikam selecteer ik alles met de foute tag; ik plak de nieuwe tag eraan, en verwijder de oude tag. Daarna verwijder ik de oude tag uit de tagmanager.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Ventieldopje Bedankt. Voor de categorieen zal ik nog wat moeten puzzelen, de filenamen sluiten al aan bij wat ik heb (datum-tijd-camera), nu alleen nog in folders per jaar onderbrengen. De exports haal ik uit LR, gaan naar eigen folders. Verwijderen is geen optie, vanwege vaker nodig. Maar daar is DigiKam dan weer goed voor. Ik ben een stukje verder, nu eerst maar weer eens wat knoeien...

@Tarquin Ook bij jouw datum als basis voor directories, zie ik. Reden te meer om dat te gaan doen. De basis van het taggen heb ik door, ik denk dat ik DigiKam meer ga gebruiken om te kijken en te zoeken en te taggen, en LR om te bewerken. Het feit dat ze elkaars keywords overnemen is wel lekker. (Doen ze toch?).

Zal alleen nog flink wat tijd duren voor ik er een beetje redelijk mee uit de voeten kan. Geen probleem, ik heb de tijd (hoop ik), en weet nu ook ongeveer wat ik met die tijd moet doen.

Ik denk dat mijn zes categorieen
Stad
Land
Natuur
Cultuur
Dingen
Mensen
gaan worden. Met subtags zijn beelden dan altijd terug te vinden, en als ze meer dan een tag heben kan ik ze in diverse rubrieken kwijt: Beelden bijv. in Stad (standbeeld), Cultuur (museum) en Land (beeldentuin). Tijd om aan de slag te gaan!

• Tarquin
Ja, die kant op. Wat je daar hebt zijn eigenlijk geen hoofdcategoriën en het is ook geen organisatie van foto's.
Het zijn zes sub-tags binnen één hoofdcategorie "onderwerp".

Een van jouw foto's heeft meerdere eigenschappen:
Ruïne, Gebouw, Oud, genomen met camera X en lens Y, sluitertijd S, plaats Frankrijk, en er staat ook een kat op. (neem aan dat je hem herkent :) )
Die eigenschappen beschrijf je met tags.
Maar de ene eigenschap is niet belangrijker dan een andere. Daarom organiseer je de foto's niet in directories naar 'onderwerp', want dat betekent dat 'onderwerp' leidend is.

Die tags zelf moet je weer groeperen. Wat je wilt voorkomen is dat een eigenschap meerdere malen in je tags voorkomt.

Om bij jouw voorbeeld te blijven: Stel dat een eigenschap van de foto is dat er iets ouds op staat. Dat was een reden voor het maken van de foto; het maakt de foto interessant.

Stel dat je 2 foto's hebt, een oud gebouw en een oud horloge.
Wat je niet wilt is dit:
Tags van gebouw:
Onderwerp/Cultuur/Gebouw
Onderwerp/Cultuur/Gebouw/Oud

Horloge
Onderwerp/Dingen/Horloge
Onderwerp/Dingen/Horloge/Oud

Want dan heb je twee tags "Oud" die hetzelfde betekenen - namelijk dat de foto interessant is omdat er iets ouds op staat.

Als je de tags anders groepeert, voorkom je dat:
Gebouw krijgt:
Onderwerp/Cultuur/Gebouw
Interessant/Oud

Horloge krijgt:
Onderwerp/Dingen/Horloge
Interessant/Oud

Je ziet dat meteen het logisch wordt om "interessant/oud" ook aan steden, mensen en bomen te kunnen plakken, zonder dat 'Oud' perse onder al die onderwerpen hoeft te hangen.
In je hele systeem komt elke tag maar één keer voor en betekent dan ook één specifieke eigenschap.

Daarom is 'Onderwerp' één hoofdcategorie en staat 'Oud' in een andere hoofdcategorie.

Een andere hoofdcategorie kan 'fototechniek' zijn waar je tags voor 'Macro' en 'Panorama' bewaart.
En weer een andere 'Plaats' (met tags voor alle plaatsen waar foto's genomen zijn).

.... ehm is dat nog te volgen als ik het zo beschrijf?

[Voor 33% gewijzigd door Tarquin op 16-01-2021 13:06]

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Tarquin is (nog net) te volgen, maar schiet mijn doel voorbij. Ik heb maar 30000 fotos, gaan chronologisch opgeslagen worden met suffix van camera, en aan de hand daarvan kan ik al veel herkennen. Bovendien kan ik met Excire zowel in als buiten LR ook nog eens vragen om foto's "zoals deze". En om een aantal hoofdonderwerpen - kerken, ruines, zonsondergangen, mist etc. Zelfs als ze (nog) geen keyword hebben.

Excire maakt het deels ook al mogelijk om te zoeken op toon, techniek, e.d. Om al die redenen ga ik niet te ver "omhoog" met generieke tags (als onderwerp) of detailtags als (oud). Zoek ik bijv. een ruine dan zoek ik eerst op dat trefwoord. Dan krijg ik er een aantal en het plaatje dat het meest lijkt op dat wat ik hebben wil gebruik ik als voorbeeld voor een Excire-search. Dan krijg ik ze geordend op gelijkheid (of datum of filetype). Da's meer dan zat voor mij, omdat ik me ook nog dingen herinner.

De kat bijvoorbeeld is de poes van oma tandje, de buurvrouw achter, niet in Frankrijk maar in Italie. die in het venster van het verlaten oude huisje zat te zonnen. Die vind ik op Land>boerderij>ruine>poes, maar ook op trefwoord c.s.94(ons adres/buurt)>natuur>huis>poes. Zo diep hoef ik nooit te tikken, voor die tijd staat hij al tussen de thumbjes op mijn scherm.

Het is lang niet zo ge-evolueerd als jij voorstaat, maar ik denk dat het voor mijn niveau van knoeien meer dan zat is. IK hoef geen archief te ontsluiten, alleen mijn foto's en herinneringen wat te ordenen. In elk geval bedankt voor je uitgebreide exposé.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
De laatste tijd zit ik toch weer te worstelen met het organiseren van m'n spul en ben toch wel op zoek naar wat tips en/of inzichten van jullie kant.

Veel zaken zijn voor mij makkelijk te bundelen. Een uitje met het gezin, vakanties, familiedagen of specifieke geplande shoots in wat voor vorm dan ook. Dat krijgt gewoon een eigen mapje en klaar.

Daarnaast heb ik ook vaak dat ik gewoon ga wandelen in een natuurgebied of andere omgeving en wat je dan schiet kan heel divers zijn. De ene keer is het alleen vogels en de andere keer ook veel landschap, of als m'n dochter mee is dus ook actie/portret. Dat soort sets zijn een stuk lastiger te categoriseren.

Voor nu zit ik daar op het spoor om het in de basis op mappen te houden (bijv. wandelen/gebied/datum) en het dan verder op te splitsen in grote verzamelingen. Denk dan aan verzamelingen voor vogels en landschap (kan ik sowieso wel gebruiken denk ik) al worden die dan misschien wel erg groot. En verzamelingen voor gezin o.i.d., al zou ik daarvoor ook met tags kunnen werken. Dat doe ik nu nog amper eigenlijk.
Klinkt dit zinnig of ziet iemand een onwijze valkuil. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarquin
Gonadan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:43:
Daarnaast heb ik ook vaak dat ik gewoon ga wandelen in een natuurgebied of andere omgeving en wat je dan schiet kan heel divers zijn. De ene keer is het alleen vogels en de andere keer ook veel landschap, of als m'n dochter mee is dus ook actie/portret. Dat soort sets zijn een stuk lastiger te categoriseren.
Voor mij is-ie makkelijk, ik zou het zo doen:

Allemaal in een map bij elkaar, want het was één gelegenheid.
"2021-Q2 / 7 maart Natuurwandeling Posbank met dochter en bloeiende heide"

Alle foto's in de map taggen met "Activiteit/Wandeling" en "Plaats/Posbank"
Eén keer alle dochterfoto's selecteren en taggen met haar naam.
De foto's waar ze geposeerd heeft "Fototype/portret"
De foto's met haar turn-oefening: "Activiteit/Turnen" (ja, sommige foto's hebben 2 tags van de categorie 'activiteiten').
Vogelfoto's: Eén keer alle foto's van vogels selecteren. Tag "Natuur/beesten/vogels".
Alle foto's van bloeiend heide taggen met "Natuur/plantjes".
En de foto's nog even taggen met GPS informatie.

Stel dat je over 10 jaar foto's gaat kijken, dan vind je deze foto's terug bij:
- Natuurwandelingen met je dochter
- De Posbank, zowel op naam, als op een kaart.
- Vogels op de Posbank
- Portretfoto's van je dochter
- tag "Natuur/Plantjes" in combinatie met de maand waarin de heide bloeit - (bloeiende heide terug te vinden).

Stel dat ik ooit al mijn 'vogels' extra info wil geven. Dan selecteer ik alle 'vogels' en voeg er extra tags aan toe zoals 'roofvogel'. Maar zoveel heb ik er nog niet, dus nog niet nodig.

Dat lijkt me behoorlijk toekomstbestendig.
Voor nu zit ik daar op het spoor om het in de basis op mappen te houden (bijv. wandelen/gebied/datum) en het dan verder op te splitsen in grote verzamelingen. Denk dan aan verzamelingen voor vogels en landschap (kan ik sowieso wel gebruiken denk ik) al worden die dan misschien wel erg groot.
En verzamelingen voor gezin o.i.d., al zou ik daarvoor ook met tags kunnen werken. Dat doe ik nu nog amper eigenlijk.
Klinkt dit zinnig of ziet iemand een onwijze valkuil. :P
Valkuil: Mappen zijn geen organisatie. Het is opslag.
Een map is te beperkt om een verzameling te bevatten: Alles in de map moet 1 en dezelfde verzameling zijn. Het gaat wringen als er meerdere foto's in een map staan - als een foto eigenlijk in meerdere mappen moet.

Vergelijk het met de bibliotheek waar een fysiek boek maar op één fysieke plek kan staan.
Je kunt je boeken in de kast plaatsen op type, schrijver, titel, jaartal of dikte - maar altijd maar op één eigenschap.
Maar dat is de plek waar het staat, het is geen informatie over het boek.
Daarom heeft een bibliotheek een index waar alle info over een boek in staat.
De plek in de kast is alleen om het fysieke boek te vinden.

Je hebt de index nodig om erachter te komen dat het boek überhaubt bestáát. Heeft Wapper Flierefluit ooit een jeugdboek van meer dan 300 pagina's geschreven? Hoeveel boeken zijn er over techniek?
De index geeft het antwoord, niet de boekenkast.

Omdat een foto in meerdere verzamelingen tegelijk zit moet je het idee loslaten dat de map iets over een foto zegt.

Ik zou in principe mijn foto's in één reuze-directory kunnen dumpen, de namen laten oplopen van 1-10000, datum en tijd wissen - en ik kan nog steeds alles terugvinden.
Zo (on)belangrijk zijn mappen.

[Voor 12% gewijzigd door Tarquin op 07-06-2021 09:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan Wat @Tarquin zegt is natuurlijk een prima oplossing, maar je moet wel de discipline opbrengen om alles te taggen en in de juiste laatjes te doen.
Ik vind zelf Excire Foto / Search vrij handig. Dat bouwt zelf een database van je foto's op en daar kun je dan zoekvragen (type "gebouwen", kerken" "planten" "rozen" "dieren" "katten") op loslaten.
Okee, het is geen toonbeeld van snel, slim of elegant, het komt wel eens met een dierentuinjakhals als je om katten vraagt of een kerk in plaats van een kasteel, maar het scheelt wel ontzettend veel geblader en getag. Je kunt de database naar believen uitbouwen, gezichtsherkenning toevoegen en nog wat dingetjes.

Ik heb de €100 (standalone plus LR-plugin) er wel voor over gehad, al was het maar als premie om lui, haastig en nalatig te mogen wezen bij het opbergen van mijn foto's.

(Edit: Heck, ik word oud. Zie net dat ik deze Excire-eulogie twee posts / zes maanden hiervoor ook heb neergezet.)

[Voor 8% gewijzigd door bobcom op 07-06-2021 09:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
Ah, het was wel verstandig geweest om te vermelden dat ik Lightroom gebruik zie ik nu. :+

@Tarquin ik doel met verzamelingen dus de verzamelingen die Lightroom ondersteund, dus als aanvulling op de mappen. Daar kan een foto prima in meerdere verzamelingen zitten. Het voordeel daarvan is dat je het ook gemakkelijk kunt nesten of zelfs slim maken.
Begrijp ik goed dat jij hiërarchische tags sugereert? Ik gebruik op dit moment nog maar weinig tags en sinds de gezichtsherkenning eruit gesloopt is tag ik m'n dochter ook maar weinig. Lightroom kan niet hiërarchisch geloof ik, of fake je dat via de naam?

Dat brengt mij wel op het punt van @bobcom, discipline. Dat is bij het verwerken van foto's niet altijd even goed. Enerzijds omdat ik foto's maken veel leuker vind dat foto's archiveren, anderzijds omdat ik nog niet echt tevreden ben over de workflow daaromtrent en dus vaak net weer wat anders wil. Daarom ben ik wel op zoek naar een behoorlijk toekomstbestendige manier die ook weer niet heel arbeidsintensief is.
Dat soort analyse is wel handig inderdaad @bobcom, dat doet m'n NAS ook een beetje en dat werkt eigenlijk best goed. Nadeel is alleen dat wanneer je een keer iets verplaatst van categorie o.i.d. die foto ook meteen permanent op de zwarte lijst voor analyse staat. Daar misschien ook eens naar kijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarquin
@bobcom goeie, ik herinner mij die post nog. Ik hoop dat er een keer opensource software voor komt die automatisch categoriseert. 80% automatisch goed is beter dan 100% die je volledig handmatig moet doen.

@Gonadan Ik ken LR en zijn verzamelingen niet maar zo te lezen
- kan iets in meerdere verzamelingen tegelijk zitten
- heeft de map waar iets staat niets te maken met de verzameling.

Dan doe ik inderdaad hetzelfde met tags.

Inderdaad, ik nest ze. Volgens mij gaan ze zo: de string "Natuur|vogels|roofvogel" is genest.
Als ik "Roofvogel" wil toekennen én ook Vogels én natuur komen er 3 tags aan de foto:
Natuur
Natuur|Vogels
Natuur|Vogels|Roofvogel

Verschillende programma's kunnen er wel op een verschillende manier mee omgaan. Zo kan een programma besluiten te matchen op een deel van de string of op de hele string.

Maar zoals al eerder gezegd, het gaat er niet om dat je een database query kunt maken met één antwoord. Als je maar snel grote verzamelingen kunt doorsnijden/combineren, dan maakt het niet uit of je 20 of 40 resultaten krijgt. Zolang de foto die je zocht er maar tussen zit.

Belangrijk voor mij: De informatie zit niet in een database maar staat bij de foto, én het is een open standaard.
Zo kan ik in de toekomst andere programma's gebruiken en toch deze informatie vasthouden/bewerken over verschillende programma's.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan De derde wet van Moore: vroeg of laat leidt elke vraag op internet tot een website die aan het antwoord probeert te verdienen. ;)

OMG! Er is zelfs een "Beroepsverenging van Professional Oraganizers". Zou Lightroom daar ook lid van zijn?

[Voor 22% gewijzigd door bobcom op 08-06-2021 10:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
Tarquin schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:49:
@bobcom goeie, ik herinner mij die post nog. Ik hoop dat er een keer opensource software voor komt die automatisch categoriseert. 80% automatisch goed is beter dan 100% die je volledig handmatig moet doen.

@Gonadan Ik ken LR en zijn verzamelingen niet maar zo te lezen
- kan iets in meerdere verzamelingen tegelijk zitten
- heeft de map waar iets staat niets te maken met de verzameling.

Dan doe ik inderdaad hetzelfde met tags.
Verzamelingen lijken heel erg op mappen, maar staan daar inderdaad 100% los van. Je kunt ze in een boomstructuur nesten, klik je op een bovenliggende verzameling dan zie je ook alle foto's van de verzamelingen die daarin zitten. Een foto kan je aan meerdere verzamelingen toevoegen, maar kan inderdaad maar in één map (fysieke locatie) staan.
Je kunt ook slimme verzamelingen maken, dus die worden dynamisch gevuld op basis van een boolean set van eigenschappen. Dat is wel grappig. Bijvoorbeeld alles met de tag 'vogel', de flag 'picked' en kleur groen (ik noem maar wat) waardoor je een te publiceren verzameling automatisch vult met alle toppers die je na bewerking 'groen licht' geeft.
Inderdaad, ik nest ze. Volgens mij gaan ze zo: de string "Natuur|vogels|roofvogel" is genest.
Als ik "Roofvogel" wil toekennen én ook Vogels én natuur komen er 3 tags aan de foto:
Natuur
Natuur|Vogels
Natuur|Vogels|Roofvogel

Verschillende programma's kunnen er wel op een verschillende manier mee omgaan. Zo kan een programma besluiten te matchen op een deel van de string of op de hele string.

Maar zoals al eerder gezegd, het gaat er niet om dat je een database query kunt maken met één antwoord. Als je maar snel grote verzamelingen kunt doorsnijden/combineren, dan maakt het niet uit of je 20 of 40 resultaten krijgt. Zolang de foto die je zocht er maar tussen zit.

Belangrijk voor mij: De informatie zit niet in een database maar staat bij de foto, én het is een open standaard.
Zo kan ik in de toekomst andere programma's gebruiken en toch deze informatie vasthouden/bewerken over verschillende programma's.
Dat is wel het nadeel van de verzamelingen, je maakt daarmee wel een soort lock-in met Lightroom, want migreren kan wel, het is niet makkelijk.

Oorspronkelijk ben ik een keer op een advies vanuit een boek afgegaan. Of dat advies niet handig was of dat ik het verkeerd gebruikt heb laat ik even in het midden, maar het zorgt er nu wel voor dat ik al een tijd zit met een archiveringsmethode die alles behalve optimaal is.

Als ik het grote boze internet mag geloven zijn de trefwoorden/tags beter geschikt voor het categoriseren en indelen, mede omdat het ITPC-standaard is maar ook omdat het gewoon heel flexibel kan werken.
De verzamelingen van Lightroom zijn dan een leuke aanvulling, maar moet je meer gebruiken voor je workflow of een bepaalde status of verzameling van foto's voor een bepaald doel.

Dan is het een beetje:
• mappen: puur opslag. De bron van de foto's: wanneer gemaakt en wat voor hoedanigheid (vakantie, wandeling, shoot, evenement).
• trefwoorden: categorisatie en classificatie. Wat staat er op de foto, soort foto, type shoot, locatie, mensen, whatever.
• verzamelingen: samen brengen van foto's met een bepaald doel: alles van persoon x, alle vogels met hoge rating, alles voor GoT, werkset voor fotoboek, nog te verwerken, etc.

Zoiets klinkt wel logisch.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:31:
[...]

[ heel verhaal over tags, onderwerpen, databases vullen, etc. ]

Zoiets klinkt wel logisch.
Idd; klinkt logisch.

En nu nog consequent en minitieus invullen en bijhouden... O-)

@bobcom Misschien is er zometeen ook wel een AI-based online tool die je hele fotocollectie doorstruint en op basis van:

"we have incorporated billions of consumer search requests and tags of photographic material into our AI-bot and present to you this fabulous tagging engine"
"Click here & order now!" :+

Mooie Plaatjes   

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 24-09 08:29
Zoals ongetwijfeld velen hier heb ik een 'tig aantal kinder foto's. Alles veilig en in dubbele backup op de NAS, maar geen tagging oid, enkel mapjes met leeftijd. En dat maakt zoeken natuurlijk lastig.

Heeft iemand ervaring of tips voor een tool, bij voorkeur Mac- en Syn NAS-based (of 1 vd 2)? Photostation zelf heb ik tot nu toe enkel gebruikt voor handmatige backups en volgens mij is er ook geen volwaardige client die zaken als tagging biedt.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 26-09 21:53
@Skyrunner Het draait helaas niet op een Mac en het is niet een NAS-based applicatie (zoals PhotoStation), maar zelf gebruik ik IMatch voor allerlei taken voor het organiseren van (ingescande) foto's. In het kort: alle informatie wordt eerst in de eigen database opgeslagen (snelheid) en daarna kun je er voor kiezen om de informatie in de foto;s (JPG, RAW, etc) op te slaan. Ik houd de foto's op één PC lokaal en synchroniseer daarna de gewijzigde bestanden naar o.a. een NAS.. PhotoStation e.d. zou alle informatie uit de foto's moeten kunnen halen zoals locatie, tags en categorieën.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tarquin
Skyrunner schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:37:
Zoals ongetwijfeld velen hier heb ik een 'tig aantal kinder foto's. Alles veilig en in dubbele backup op de NAS, maar geen tagging oid, enkel mapjes met leeftijd. En dat maakt zoeken natuurlijk lastig.

Heeft iemand ervaring of tips voor een tool, bij voorkeur Mac- en Syn NAS-based (of 1 vd 2)? Photostation zelf heb ik tot nu toe enkel gebruikt voor handmatige backups en volgens mij is er ook geen volwaardige client die zaken als tagging biedt.
Synology biedt gezichtsherkenning en tagging, en dat werkt best leuk!

Zelf organiseren is ook een optie.
Probeer Digikam, is er ook voor de Mac.

Stel in dat hij de metadata naar foto' s (jpg) en xmp (voor raw) schrijft. Dat is uitwisselbaar met andere programmatuur. Zo maak je je fotoverzameling waardevoller.

Importeer je hele foto-directory.

Daarna kun je aan de linkerkant gaan selecteren op datum.

Ik zou het zo aanpakken:
- Directories (albums) maken voor jaren en kwartalen; en daarbinnen subdirectories per gelegenheid - dat geeft een handzame hoeveelheid foto's per directory.

- Ga in een kwartaal door de foto's / directories heen.
Plaats losse foto's in een zinvolle subdirectory, selecteer grote aantallen en gooi er wat tags op: Wat gebeurt er (verjaardag, vakantie, school); waar is het (Parijs, Oostenrijk, Uden, Ede, Thuis); Wie staat er ongeveer op (Familie, vrienden, dochter, jijzelf).
Geef een paar foto's een sterren-waardering:
3 sterren = Belangrijk voor jouzelf, die je graag wilt terugvinden, maar minder interessant voor anderen;
4 sterren = best-wel-mooie om naar te kijken, ook voor anderen
5 sterren = foto's die zo goed zijn dat je ze zonder meer uit kan printen: 5 sterren.

Je hebt dan meerdere ingangen om foto's te gaan vinden:
- wie staat er op
- wanneer was het
- waar was het
- wat gebeurt er
- wat zegt de naam van de directory
- wat zijn de interessante foto's (sterrenwaardering)

Als je dat per kwartaal aanpakt heb je een handzame hoeveelheid werk dat je ook per kwartaal kunt afronden; en morgen kun je verder gaan.

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 24-09 08:29
Tarquin schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Je hebt dan meerdere ingangen om foto's te gaan vinden:
- wie staat er op
- wanneer was het
- waar was het
- wat gebeurt er
- wat zegt de naam van de directory
- wat zijn de interessante foto's (sterrenwaardering)

Als je dat per kwartaal aanpakt heb je een handzame hoeveelheid werk dat je ook per kwartaal kunt afronden; en morgen kun je verder gaan.
Precies wat ik zocht!

Het is een stapel werk, ook omdat het gros van de foto's uit de tijd komt dat digitaal niet vanzelfsprekend was.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• MikeVanD
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21-09 14:55
ehtweak schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:44:
[...]@bobcom Misschien is er zometeen ook wel een AI-based online tool die je hele fotocollectie doorstruint en op basis van:

"we have incorporated billions of consumer search requests and tags of photographic material into our AI-bot and present to you this fabulous tagging engine"
"Click here & order now!" :+
Die zijn er al... 1 van de betere is Clarifai (https://www.clarifai.com/)
Met 1.000 requests gratis per maand voor niet commercieel gebruik is het voor de meeste fotografen meer dan voldoende.
Er is wel een addertje onder het gras; het is een Amerikaanse dienst en ze slaan je foto's tijdelijk(?) op ter verbetering van hun dienst. Alle metadata die jij aanlevert (in de foto) gebruiken zij ook weer voor het verbeteren van hun eigen dienst.

Voor een klant van mij heb ik hier uitgebreid mee getest, maar commercieel is dit niet interessant gebleken.
Het werkt wel goed en je kunt ook aangeven hoe nauwkeurig je de resultaten wilt hebben; veel trefwoorden die er mee te maken hebben tot weinig trefwoorden die beter passen.

Echter het is een dienst voor de zakelijke markt in (vooral) Amerika en dus iemand met een stropdas is al snel een "zakenman".

De API levert in elk geval ook Nederlandse trefwoorden terug, of dat ook via de website kan weet ik zo even niet, maar daar ben je zo achter :-)

• Kabouterplop01
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 25-09 10:20

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Hier heb ik een Ds414 waar ik mijn gemaakte fotos naar verplaats.
vrouwlief fotografeert ook, dus ik differentieer op camera type, daarna op event.
(we noemen het maar events; duinen, strand, filterfotografie, etc in die mappen nog onderscheid maken op datum.
Wil ik iets bewerken dan kopieer ik dat naar mn RAM disk (lekker snel) mn scrap disk is een lege nvme drive.
ik heb een lege lightroom catalog, maar ben aan het proberen mn workflow anders te maken om fotos te beoordelen/reviewen.Ik moet zeggen dat de catalog daar wel ideaal voor is. De bewerkte foto's staan in _Bewerkt op de NAS.

Het voordeel vinden wij is dat we makkelijk "destructive" workflows kunnen aanhouden (we zijn beginnende PS-ers) omdat we altijd de RAW's buiten de catalog houden en buiten PS.
We hebben redelijk vaak .tif files van over een GB na bewerking voor omzetting naar jpg voor bijv FB.

• Tarquin
Leuk, bijdrage out of the blue. Ga ik even vanuit de heup schietend reageren, is dat ok?
Kabouterplop01 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:37:
Hier heb ik een Ds414 waar ik mijn gemaakte fotos naar verplaats.
vrouwlief fotografeert ook, dus ik differentieer op camera type, daarna op event.
(we noemen het maar events; duinen, strand, filterfotografie, etc in die mappen nog onderscheid maken op datum.
Eerste reactie: Ik zou de foto's van dezelfde gebeurtenis lekker samen in één map duwen. Als de camera's de foto's anders noemen is dat makkelijk te combineren.
Voor je het weet heeft zij een topfoto geschoten. Als je dan gaat selecteren en bewerken wil je die er wel bij hebben.
Wil ik iets bewerken dan kopieer ik dat naar mn RAM disk (lekker snel) mn scrap disk is een lege nvme drive.
ik heb een lege lightroom catalog, maar ben aan het proberen mn workflow anders te maken om fotos te beoordelen/reviewen.Ik moet zeggen dat de catalog daar wel ideaal voor is. De bewerkte foto's staan in _Bewerkt op de NAS.
Twee keer kopiëren. Kopiën zijn de duivel.

ik weet niet hoe je bewerkt, maar ik gebruik non-destructive editing. De hemel gaat voor je open, om bij de terminologie te blijven.
Ik schiet in Raw (ok, ook in jpg voor het snel delen via de telefoon, maar alleen de raw gaat naar de echte storage).
Ik heb van elk bestand 1 (één) exemplaar, de Raw.
Daarnaast genereert mijn editor een XMP bestand waar de bewerkingen in staan.
Met die bewerkingen kan hij een JPG berekenen en exporteren.

De geëxporteerde JPGs zijn dus een consumeerbaar artikel die ik altijd weg kan gooien en opnieuw kan genereren.

Als ik meerdere edits heb van één bestand (zeldzaam) dan houdt mijn editor dit bij en krijg ik meerdere XMP bestanden.

Ik houdt altijd één bron (Raw met bewerkingen in een sidecar file) en de JPGs zijn expendable.
Het voordeel vinden wij is dat we makkelijk "destructive" workflows kunnen aanhouden (we zijn beginnende PS-ers) omdat we altijd de RAW's buiten de catalog houden en buiten PS.
Ik vind een destructieve workflow de hel. Kopieën van kopieën en als je ooit nog terugkijkt naar een map van 3 maanden geleden heb je geen idee wat de juiste versie is.
Het is lekker snelsnel en makkelijk, dat snap ik wel.
Maar de discipline van een non-destructive workflow betaalt zich wel terug.

• Kabouterplop01
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 25-09 10:20

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Tarquin schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:07:
Leuk, bijdrage out of the blue. Ga ik even vanuit de heup schietend reageren, is dat ok?

Ik houdt altijd één bron (Raw met bewerkingen in een sidecar file) en de JPGs zijn expendable.
Ja, tof, out of the heup! Mooie tips kan ik er uit halen, dankjewel \o/
De workflow scheelt niet zo heel veel. Ik heb in die mappen (behalve in _Bewerkt) alleen maar RAW bestanden.
Ik hernoem de bestanden ook niet, alleen de extensie verandert. Die vrouw van mij maakt vaak betere platen dan ik; die zijn van haar en bewerkt ze ook zelf. (Ze wil er zo min mogelijk aan doen)
Het leuke van de destructieve zaken is dat ik er (as said ik doe het nu een jaartje, PS-en) zo veel van leer.
Hier en daar gooi ik wel eens wat weg, omdat ik dan bij mezelf denk... Dat kan beter en doe ik het opnieuw.
Bovendien is de RAM disk leeg als de PC opnieuw opstart. (weg kopietje, vandaar die lege catalog.)
( En ik ben het me aan het aanleren hoor non destructive, vanuit LR open in PS, kopietje maken van de bronlaag, daar de layers op mocht dat nodig zijn en dan als laatste stap de gekopieerde laag evt weg vanwege de ruimte)
Nu nog met die catalog slim leren omgaan; ik heb al wat interessante youtube zaken ontdekt.
nogmaals dank voor de open feedback, erg op prijs gesteld.

• MVKK
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 18-08 21:53
Vandaag, me ook beetje ingelezen op dit forum. Veel problemen waar meerdere van jullie tegenaan lopen kom ik ook tegen.

Heb nu alles op jaartal/onderwerp in mappen staan.

2021>zomervakantie

En de fotobenamingen als jaartal/maand/dag 20210720_onderwerp

Ik wil me ook gaan verdiepen in het tagen van onderwerpen enz. Het programma digikam lijkt me zeker een aanwinst ( heb een aantal filmpjes bekeken via YouTube).

M'n foto's bewaar ik op m'n Nas en een externe schijf.

Heb ze nu als jpeg en raw op m'n Nas staan, ook hierin wil ik een schifting maken.
Misschien alleen de jpeg bestanden op m'n Nas en de raw op een externe schijf. Mijn vraag is dan ook hoe doen jullie dit?

En wanneer ik tags toevoeg via digikam, blijven deze dan net zo makkelijk vindbaar wanneer ik deze via DS photo benader op m'n telefoon?

Of adviseren jullie over te stappen naar synology moments als app op m'n telefoon?

Leuk en interessant onderwerp , dit blijf ik in iedergeval even volgen!
Pagina: 1 2 3 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee