Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
De titel zegt het al, hoe organiseer jij je foto's in albums/mappen/verzamelingen? Zowel offline als online. Zelf heb ik een manier die op zich prima bevalt maar ben ook wel zoekende naar verbetering, misschien krijgen we wel weergaloze ideeën van elkaar. :)

Enerzijds heb je soms sets die gewoon bij elkaar horen dus daar maak je gewoon één verzameling van, maar wat als je een paar losse foto's hebt? Gaan die op de grote hoop of verdeel je die over verzamelingen met een specifiek onderwerp. Of doe je dat pas bij publicatie en is thuis alles op datum? Misschien wijkt je indeling op schijf ook nog wel af van die in je catalogus of online? Ik ben benieuwd.

Ik zal in ieder geval mijn werkwijze vertellen als voorzet.

Thuis gebruik ik gewoon de bekende Lightroom catalogus voor het organiseren. Bij import maak ik een nieuwe map op schijf en verzameling als de foto's bij een specifiek onderwerp horen (evenement, vakantie, shoot). Heb ik niet een specifiek onderwerp welke ik nieuw kan genereren of waar ik ze aan toe kan voegen dan gaat het op de grote hoop die testcases heet.

Ook heb ik enkele verzamelingen gemaakt die op type foto zijn (Landschap, Dieren, etc.) waarin je de foto's dan ook zet zodat één foto feitelijk in meerdere verzamelingen voor komt. Bij exporteren kan dit nog wel eens lastig zijn als het doelsysteem dan meerdere kopieën van de foto gaat maken. Op schijf is dit logisch maar in een webgallery hoeft dit vaak weer niet .

Daarnaast gooi ik alles weg wat mislukt is, maar niet alles wat ik niet gebruik. Al begin ik daar wel steeds meer aan te denken omdat het gewoon heel veel ruimte inneemt en als je de foto's toch feitelijk niet selecteert kunnen ze gewoon weg. Tenzij het een shoot is waar je mogelijk nog ooit iets van nodig hebt uiteraard. ;)

Gebruik ik voor nu alleen Flickr. Op dit moment heb ik verzamelingen in Lightroom die één op één gemapped zijn met Flickr Albums maar sinds de komst van thema albums wordt lastiger bij te houden. Want hoe zorg je een beetje gemakkelijk dat die ene foto die in een set zit én in de landschapsverzameling op Flicker als één foto in twee albums komt.

Omdat ik het vertrouwen in de plugin een beetje kwijt ben is het vooralsnog gewoon handwerk. Daarbij is lang niet alles publiek overigens, ik gebruik het stiekem ook een beetje als online backup voor mijn 'picks'. ;)

Daarnaast heb ik nog een export ingesteld die de verzamelingen uit Lightroom één op één exporteert naar de publieke afbeeldingen zodat andere gebruikers in mijn netwerk daarbij kunnen. :)

En jij?

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 28-10-2015 16:39 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik heb per jaar een folder die begint met de datum (Japanse stijl) + tijd en dan een samenvatting. In die folder zitten alle RAW en JPEG files. Dus bijv.

20151028-164930 Vakantie Spanje

Alles staat verder op een NAS thuis en op een portable disk bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Persoonlijke foto's zet ik op deze manier erop:

RAW op de kaart(en), kopieren naar de fotoschijf (in een map genaamd onbewerkt) en vanuit daar komen de bewerkte versie op de fotoschijf in:

Jaartal > gelegenheid (dus geen categorie, maar echt uitje-bos-natuur-etc) met daarbij de datum. En de resultaat foto's hebben diverse backupdrives online. de RAW foto's die ik dus daadwerkelijk heb gebruikt zet ik op dvd.

Volgend jaar wil mijn vrouw bedrijf beginnen met fotografie, de (voorlopige) mappenstructuur hiervan is:

bedrijfsnaam > jaartal > project > RAW/Psd + final mappen (deze foto's worden op een vergrendelde WD drive geplaatst)

Hier heb ik onedrive gebruikt voor online backup, hier moeten de psds + raws ook bewaard worden voor x aantal maanden voordat ze definitief verwijderd worden en de groottes kunnen enorm worden.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Offline: op externe harde schijven:
- Foto-schijf: 2015 / 2015-10-29 Voorbeeldje Tweakers / Voorbeeld 0001.cr2
- Export-schijf: 2015 / 20151029-0001.jpg (allemaal op volledige resolutie), moet ze nog steeds een keer in submappen zetten. Helaas is dat vanuit Lightroom nauwelijks als preset op te slaan om dat automatisch te laten doen op basis van de originele map. Het liefst zou ik dus dezelfde mappenstructuur als op de fotoschijf hanteren.

Ik gebruik geen aparte verzamelingen in Lightroom (vroeger wel), maar probeer wel zo veel mogelijk te werken met trefwoorden.

Online:
- Via Dropbox gedeeld met familie (met het vriendelijke verzoek ze er z.s.m. uit te halen ;))
- Bij mensen zonder gedeelde Dropbox-map: via Pixieset (mooie online galerij + makkelijk te downloaden)

En dan heeft mijn vriendin ze allemaal ook op haar laptop staan als bestanden van 5MP. Af en toe knal ik er zelf wat op Facebook, maar dat zijn allemaal exports van 1000px breed.

Dit gaat binnenkort hoogstwaarschijnlijk wel veranderen, aangezien ik sinds kort samenwoon en mijn harde schijven vol beginnen te raken. Ben me aan het oriënteren op een NAS om alle exports op te zetten, hoewel ik dan nog steeds te weinig ruimte op mijn externe HD's heb om alle RAW's op te laten staan. RAW's op de NAS kan natuurlijk ook, maar zal ongetwijfeld wat trager werken dan via USB.

Overigens wil ik kijken of ik mijn Lightroom-catalogi ook in Dropbox kan zetten. Handig voor backup en praktisch als ik op een ander systeem een keer bij mijn bewerkingen moet (bij mijn ouders bijvoorbeeld). Enige nadeel is de grote Preview-file, heb nu tijdelijk 31GB in Dropbox maar dat zal over een jaar ook weer verminderd worden naar 6 o.i.d.

[ Voor 34% gewijzigd door tobiasvs op 29-10-2015 12:45 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:03

Chiron

Moderator Discord
In mappen per jaar en dan in mappen genaamd datum - onderwerp. Al ben ik aan het overwegen om voor de overzichtelijkheid eea. per jaar nog weer onder te verdelen in mappen voor verschillende projecten, zoals mn portretten, familie, concertfotografie, en losse sessies. Vooral de sessie mode met Capture One is heel erg fijn.

Alles in 1 library gaat hem iig niet meer worden, veel te log :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 13:14
Op dit moment heb ik alles in mapjes per evenement. En dan daarin mapjes per datum en evenement
Dus
Vakantie -> 2011 08 01 Vakantie Verweggistan
Verjaardagen -> 2015 01 03 Vakantie Joep Meloen

Dit had ik jaren geleden zo gestart. Maar omdat ik het toch niet zo handig vind en nu met tags wil gaan werken, ga ik alles opnieuw indelen per datum.
Dus
2015 -> 03 -> 05 -> 20150305_Evenement_001.jpg

Ik ga alleen IPTC tags gebruiken. De EXIF data blijf ik van af. Hiervoor gebruik ik GThumb in Xubuntu. Ik gebruik ook geen library software of andere software die de foto's sorteert. Ik wil dat ik de indeling van de mappen en de tags in alle OS'en en programma's kan bekijken.

Mijn foto's sla ik op op een Synology DS212+ NAS. Eens in de zoveel tijd maak ik een backup van alles op een externe schijf en die wordt bij iemand anders bewaard. Ik hou niet zo van online gedoe. Ik hou liever alles in mijn eigen beheer.

[ Voor 10% gewijzigd door Xyphoid op 29-10-2015 13:03 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

1 grote lijst met mappen, als;

2015-04-12 - Foldernaam

of, meerdaags als;

2015-04-12 - 2015-04-20 - Foldernaam

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Bij het importen rename ik mijn foto's trouwens al volgens de NIDF norm, dus mijn initialen, datum, en volgnummer.

Werkt erg handig als je foto's aanlevert van evenementen waarop meerdere fotografen zijn geweest, of als je zelf met verschillende camera's schiet.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 15:47
Mijn foto's hernoem ik als ze nog op het geheugenkaartje staan. Ik pas de nummering namelijk aan, omdat de teller maar tot 9999 gaat en ik momenteel op bijna 90k zit (hiervoor gebruik ik een rename tool). Vervolgens kies ik met Faststone Image Viewer de foto's uit die ik wil kopiëren naar mijn externe hdd. Op de hdd maak ik altijd mapjes met de naam van het evenement en eventueel maand of jaartal erbij (als het gaat om een wandeling in een natuurgebied waar ik vaker kom, dan zet ik de maand erbij en als het eenmalige gebeurtenis is, komt er geen jaartal of maand bij te staan). Data en dergelijke in de mappen zetten, vind ik totaal onhandig, alsof ik naderhand precies weet wanneer dat evenement was. In de map maak ik nog naar behoefte submappen zoals "Panorama's" en "HDR" met daarin genummerde mapjes, zodat de individuele foto's per panorama of hdr netjes gescheiden blijven. De gestitchte pano's en hdr's worden in de hoofdmap van het evenement geplaatst en als ik in Lightroom helemaal klaar ben om te publiceren, worden de verkleinde versies geplaatst in een "Flickr" submapje.
Op Flickr werk ik met dezelfde namen van evenementen als die ik op mijn hdd gebruik.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-05 15:48

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb mappen met jaar tallen in de root van mijn Foto share staan op de NAS.
Dan per evenement gewoon een subfolder. Dus bv 2015 - Zandvoort DTM races.

Elke foto wordt tevens ook voorzien van tags in Lightroom. Om ze eventueel makkelijk terug te vinden.
Met filters vind je dan een specieke foto makkelijk terug.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:14

PromWarMachine

Forsaken Archer

Gewoon een hobby fotograaf hier.

Als ik ze van de camera af haal, dan komen ze op m'n PC terecht in deze directorystructuur.
Foto's > Jaartal > Jaartal-maand-dag <omschrijving>

Zo worden ze automatisch gesorteerd op datum, per jaar.
Vervolgens worden die foto's direct in een private cloud gezet op de NAS die lokaal staat.

TODO
• Synchroniseren naar een NAS die ik bij m'n ouders wil zetten (krijg het niet voor elkaar op de tweede NAS die ik hier heb staan en heb er recentelijk geen tijd in gestoken)
• Periodiek zou ik ze op een USB stick of externe schijf willen zetten en op een veilige plek neer willen leggen

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik doe het heel simpel, ik maak per jaar 1 catalog aan:
- 2013.lrcat
- 2014.lrcat
- 2015.lrcat

Bij het importeren geef ik gewoon elke keer aan Wat het voor foto's zijn en de datum. Dus import alle foto's in de map D:\LRPHOTO'S\Scotland - 02-10-2015_RAW en de JPG's gaan onder een gelijknamige folder maar dan _JPG (komt nooit voor omdat ik in JPG schiet :)
Ik ga niet alle foto's apart renamen, teveel werk.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
tobiasvs schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:41:
Offline: op externe harde schijven:
- Foto-schijf: 2015 / 2015-10-29 Voorbeeldje Tweakers / Voorbeeld 0001.cr2
- Export-schijf: 2015 / 20151029-0001.jpg (allemaal op volledige resolutie), moet ze nog steeds een keer in submappen zetten. Helaas is dat vanuit Lightroom nauwelijks als preset op te slaan om dat automatisch te laten doen op basis van de originele map. Het liefst zou ik dus dezelfde mappenstructuur als op de fotoschijf hanteren.
Toch maar verzamelingen overwegen dan, bij mij zijn die ongeveer gelijk aan de mappen op schijf en de publicatie naar schijf wordt dan ook in mappen gezet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:37
Ik kopieer eerst de RAW files per datum vanaf mijn SD kaartjes naar mijn HD.
Bijvoorbeeld: 20151018_TweakersVeluweMeeting

Deze importeer ik dan in LR en koppel ik de benodigde keywords aan de foto's.

En that's it eigenlijk.

Ik heb wel een aantal smart collections in LR gemaakt, zodat ik daar heel snel en makkelijk foto's kan vinden. Zo heb ik bijvoorbeeld de volgende smart collections: macro, street, green labeled (dit zijn foto's die ik online-plaatsen-waardig vind :P), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:36

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Heel simpel:
RAW/YYYY/MM - DD - Evenement X
JPG/YYYY/MM - DD - Evenement X

Ohja
Bestandsnaam is: YYYYMMDD_HHSS_volgnummer.CR2

[ Voor 26% gewijzigd door Mr Pingu op 30-10-2015 10:27 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
PdeBie schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:34:
Ik kopieer eerst de RAW files per datum vanaf mijn SD kaartjes naar mijn HD.
Bijvoorbeeld: 20151018_TweakersVeluweMeeting

Deze importeer ik dan in LR en koppel ik de benodigde keywords aan de foto's.

En that's it eigenlijk.

Ik heb wel een aantal smart collections in LR gemaakt, zodat ik daar heel snel en makkelijk foto's kan vinden. Zo heb ik bijvoorbeeld de volgende smart collections: macro, street, green labeled (dit zijn foto's die ik online-plaatsen-waardig vind :P), etc.
Waarom doe je kopiëren eigenlijk niet met Lightroom? Of maak je eerst al een voorselectie?

[ Voor 62% gewijzigd door Gonadan op 30-10-2015 11:36 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Vraagje aan iedereen met datums aan het begin van hun mapnamen: hoe vinden jullie je foto's terug? Stel iemand vraagt om een foto van een bepaald evenement waar je de datum niet meer van weet (wat niet zo gek is, aangezien we niet allemaal een "fotografisch geheugen" ;) hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:44
Universal Creations schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:14:
Vraagje aan iedereen met datums aan het begin van hun mapnamen: hoe vinden jullie je foto's terug? Stel iemand vraagt om een foto van een bepaald evenement waar je de datum niet meer van weet (wat niet zo gek is, aangezien we niet allemaal een "fotografisch geheugen" ;) hebben).
Keywords is the answer! Ook ik doe foto's/yyyy/yyyymmdd_onderwerp/yyyymmdd_xxxx_koen_onderwerp.raw
Gezien het meeste wat ik fotografeer wedstrijden zijn, is zorgen voor trefwoorden en namen van personen als trefwoorden toevoegen de snelste manier om specifieke foto's terug te vinden. Of mensen vragen naar de originele bestandsnaam :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Waarom heb je dan nog datums nodig? Want mijn fotomappen staan op keyword gesorteerd (de mapnaam is het keyword namelijk) en heb een foto dus gewoon zonder keywords in te typen direct gevonden. Met datums in je mapnaam is de sortering niet op naam (die je wel onthoudt), maar op datum (die je niet onthoudt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:19

Grozno

acts without consequence!

Omdat chronologische volgordes mijn geest rustig houden. ^^

Ik laat Lightroom dan ook eerst lekker z'n ding doen en voeg zelf nog een naam (persoon of evenement) toe aan de map. Vervolgens kom ik via Lightroom of met de search van Windows wel waar ik wil zijn. Zo hoef ik niet ernstig veel moeite te doen. :P

[ Voor 68% gewijzigd door Grozno op 30-10-2015 11:28 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Grozno schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:25:
Omdat chronologische volgordes mijn geest rustig houden. ^^
Sheldon.... maar die had dan ook een fotografisch eidetisch geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Universal Creations schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:23:
Waarom heb je dan nog datums nodig? Want mijn fotomappen staan op keyword gesorteerd (de mapnaam is het keyword namelijk) en heb een foto dus gewoon zonder keywords in te typen direct gevonden. Met datums in je mapnaam is de sortering niet op naam (die je wel onthoudt), maar op datum (die je niet onthoudt).
Omdat handbal uit 2012 niet meer relevant is. Als mensen komen met ik zoek een foto van Speler X, dan is het over het algemeen voor een recent artikel en dus ook een recente foto.
Daarnaast vind ik dat het op die manier veel beter geordend, sinds ik wel weet wanneer ongeveer een specifiek evenement was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Zandpad schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:27:
[...]

Omdat handbal uit 2012 niet meer relevant is. Als mensen komen met ik zoek een foto van Speler X, dan is het over het algemeen voor een recent artikel en dus ook een recente foto.
Daarnaast vind ik dat het op die manier veel beter geordend, sinds ik wel weet wanneer ongeveer een specifiek evenement was.
Ok, in jouw geval waarin je hetzelfde soort evenement tig keer per jaar fotografeert, is het wel handig. Maar de meeste hobbyfotografen fotograferen vanalles en niet tig keer hetzelfde in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ik ga voor 2016 wel even kijken hoe jouw methode me bevalt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Grozno schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:32:
Ik ga voor 2016 wel even kijken hoe jouw methode me bevalt. :)
Haha, ok dan.
Ik heb ooit ook weleens nagedacht over de methode die vele anderen gebruiken (datum voor in de mapnaam), maar het leek mij totaal niet handig omdat ik wel evenementen onthoud maar niet de precieze datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Qua mapnamen zet ik er een jaartal achter zodat ik snel kan zien welk jaar iets geweest is. Verder gebruik ik de kracht van de Lightroom catalogus, verzamelingen, zoekfunctie en filters om te vinden wat ik nodig heb. Beetje dubbel omdat ook op bestandsniveau aan te willen brengen, de basis is daar voldoende.

Overigens heb ik mijn workflow uitgebreid met een dubbele export naar Flickr aan het einde. Één met standaard publiek en de ander met standaard privé. Dan zit in beide albums een slimme verzameling wat zorgt dat er correct gefilterd wordt uit mijn verzamelingen en dat het op Flickr weer in één album
terecht komt met de juiste rechten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Gonadan schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:36:
Qua mapnamen zet ik er een jaartal achter zodat ik snel kan zien welk jaar iets geweest is. Verder gebruik ik de kracht van de Lightroom catalogus, verzamelingen, zoekfunctie en filters om te vinden wat ik nodig heb. Beetje dubbel omdat ook op bestandsniveau aan te willen brengen, de basis is daar voldoende.

Overigens heb ik mijn workflow uitgebreid met een dubbele export naar Flickr aan het einde. Één met standaard publiek en de ander met standaard privé. Dan zit in beide albums een slimme verzameling wat zorgt dat er correct gefilterd wordt uit mijn verzamelingen en dat het op Flickr weer in één album
terecht komt met de juiste rechten.
Op die manier sorteer je dus op alfabetische volgorde (jaren erachteraan), hoe ziet jou mappenlijst er dan uit in Lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Gonadan schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:08:
[...]

Waarom doe je kopiëren eigenlijk niet met Lightroom? Of maak je eerst al een voorselectie?
importeren vanaf schijf gaat sneller dan importeren vanaf SD kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb een vrij goed geheugen en ben in deze 2 jaar nog niets kwijtgeraakt, daarnaast kan ik altijd terugvallen zoals woutoud ook al zei op evenement/onderwerp via lightroom of windows search ;) Maar ik kan precies zeggen dat ik in september 2014 naar DuPont ben geweest en in februari 2015 naar Den Haag. Mijn hoofd is vrij goed in datums, ik gebruik dan ook zelden een agenda en mis heel zelden(lees: bijna nooit) een afspraak. Toch weet ik als ik wel een agenda gebruik het een stuk meer rust geeft in mijn hoofd. Ik neem het ieder schooljaar voor en schrijf de eerste 3 maanden alles op, maar kijk er niet echt in :P

Qua importeren, ik laat alles door lightroom doen. Meestal kom ik thuis, duw kaartje erin en laat lightroom zijn werk doen. Ga ik wat anders doen tot ie klaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr Pingu op 30-10-2015 11:48 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mr Pingu schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:47:
Ik heb een vrij goed geheugen en ben in deze 2 jaar nog niets kwijtgeraakt, daarnaast kan ik altijd terugvallen zoals woutoud ook al zei op evenement/onderwerp via lightroom of windows search ;) Maar ik kan precies zeggen dat ik in september 2014 naar DuPont ben geweest en in februari 2015 naar Den Haag. Mijn hoofd is vrij goed in datums, ik gebruik dan ook zelden een agenda en mis heel zelden(lees: bijna nooit) een afspraak. Toch weet ik als ik wel een agenda gebruik het een stuk meer rust geeft in mijn hoofd. Ik neem het ieder schooljaar voor en schrijf de eerste 3 maanden alles op, maar kijk er niet echt in :P

Qua importeren, ik laat alles door lightroom doen. Meestal kom ik thuis, duw kaartje erin en laat lightroom zijn werk doen. Ga ik wat anders doen tot ie klaar is.
Mijn geheugen werkt ook meer dan prima met datums (en andere zaken), maar ik weet echt niet precies meer wanneer ik in 2010 naar een bepaald natuurgebied ben geweest. Als ik überhaupt al weet of dit in 2010 of 2009 of 2011 was.

Een screenshotje:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/eS8UJiZtcIjivTGt3J7TXSz3/medium.jpg
"School" bevat nog 137 submappen met een zelfde structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zandpad schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:43:
Op die manier sorteer je dus op alfabetische volgorde (jaren erachteraan), hoe ziet jou mappenlijst er dan uit in Lightroom?
Klopt. De mappenstructuur is dan ook één grote alfabetische lijst, wel met bepaalde mappen om gelijksoortige sets te groeperen.

Als je op mijn verzamelingen doelt, die is ongeveer hetzelfde idee. Een aantal verzamelingssets om een specifiek type aan te geven, daarin gewoon alfabetisch de verzamelingen met jaartal erachter (als dit relevant is).

Zoeken naar een onderwerp of shoot gaat het gemakkelijkst alfabetisch. Kenmerken zoals datum waarop de foto genomen is kan je heel goed vinden met slimme filters of de zoekfunctie.
PdeBie schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:44:
Ja duh.

Maar vergelijk een eerlijk:
• importeren van SD naar schijf
• én importeren van schijf naar Lightroom
ten opzichte van
• importeren van SD naar Lightroom

Wat gaat sneller? :)

Nog los van de functionaliteit dat Lightroom kan zien welke foto's je al van de SD gehaald hebt dus met meerdere sets op één SD kan je niets missen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Universal Creations schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:53:
[...]

Mijn geheugen werkt ook meer dan prima met datums (en andere zaken), maar ik weet echt niet precies meer wanneer ik in 2010 naar een bepaald natuurgebied ben geweest. Als ik überhaupt al weet of dit in 2010 of 2009 of 2011 was.
Daarom zei ik ook, in deze 2 jaar :P Alsnog ik kan terugvallen op keywords en onderwerp/evenement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Gonadan schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:54:

[...]

Ja duh.

Maar vergelijk een eerlijk:
• importeren van SD naar schijf
• én importeren van schijf naar Lightroom
ten opzichte van
• importeren van SD naar Lightroom

Wat gaat sneller? :)
Ja het tweede, maar ik importeer niet altijd gelijk de foto's in LR na het kopieren naar HD. ;)

Daar zitten soms wel eens dagen tussen. En mocht ik dan in de tussentijd mijn SD kaartje per ongeluk formatteren, heb ik de foto's altijd nog op de HD staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

PdeBie schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:44:
[...]

Dat kan natuurlijk niet kloppen, je hebt immers de extra stap van kopiëren van SD naar HDD.

SD > Lightroom/HDD
SD > HDD > Lightroom

//Edit: Laaat! :P

Dan rest nog de vraag waarom je wacht met het importeren naar Lightroom. Ik kan daar geen goede reden voor verzinnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Grozno op 30-10-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 13:38
Ik heb het als volgt gedaan.
De foto's staan verdeeld in hoofdmappen per onderwerp, en dan weer in submappen. Ziet er ongeveer zo uit :
  • Vakantie
  • Afrika 2014
  • Vietnam 2015
  • .......
  • Kerstmis
  • 2014
  • 2015
Verder zijn de foto's hernoemd naar <onderwerp><datum><nummer>. Ziet erd an uit als Afrika02-10-2014-001.jpg Waarbij de datum gehanteerd word die de foto krijgt bij het maken, en het nummer automatisch word doorgenummerd, beginnende bij 001.

Deze structuur staat op mijn pc. een exacte kopie staat op de laptop van mijn vriendin en op onze NAS. De NAS zelf regelt een kopie naar Dropbox waar ik een account met 1 TB heb lopen. Werkt voor mij goed genoeg.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Universal Creations schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:53:
Een screenshotje:
[afbeelding]
"School" bevat nog 137 submappen met een zelfde structuur.
Hier zou ik dus moeite hebben om iets normaal terug te kunnen vinden.

Voorbeeldje, persvoorlichter van onze bond (NHV) zocht de groepsfoto die ik gemaakt heb van de huidige dames U17 groep. Persoon weet niet meer welke datum die foto gemaakt is, maar weet nog dat het op Papendal was. Ik weet dat het dit vlak voor de start van het nieuwe seizoen was, en dat op het topsportcentrum van Papendal was. Ik zoek dus in de eerste helft van 2015 op het trefwoord Papendal, en ik vind de juiste map: 2015-05-19/Handbal Photoshoot U17/20150519_5247_koen_rijpkema_pano.dng.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/yu4nblxfsi3o2ou/2015-10-30%2012_09_28-.png?dl=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
PdeBie schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:02:
Ja het tweede, maar ik importeer niet altijd gelijk de foto's in LR na het kopieren naar HD. ;)

Daar zitten soms wel eens dagen tussen. En mocht ik dan in de tussentijd mijn SD kaartje per ongeluk formatteren, heb ik de foto's altijd nog op de HD staan.
Wat is jouw gedachte daarachter eigenlijk?

Ik ben qua kaartjes héél strikt:
• kaartje blijft in toestel tot hij vol is of geleegd gaat worden.
• bij legen van het kaartje gaat hij in één keer geheel leeg
• legen gaat per set direct Lightroom in, wordt meteen in de juiste map en verzameling gezet. (kan hij ook gelijk de lenscorrectie-preset toepassen en voorvertoningen bakken)
• Lightroom maakt ook een schaduwkopie op datum van import van alle raw's op een andere schijf.
• Als Lightroom groen ligt geeft (ofwel alle foto's zitten in de catalogus) dan gaat het kaartje direct de camera in en wordt direct geformatteerd.
• Foto's worden via door andere tooling gesynchroniseerd en in de backup gezet.

Zo heb ik altijd de garantie dat het kaartje wat niet leeg is nog geïmporteerd moet worden en dat het kaartje wat wel leeg is volgens de wensen van de camera leeg gemaakt is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik leeg mijn kaartjes alleen in de camera en pas als alle foto's zijn verwerkt en geüpload zijn naar de cloud.
@Zandpad: zoals ik al zei, kan ik me in jouw geval heel goed voorstellen dat je een dergelijke structuur aanhoudt, omdat je -tig soortgelijke evenementen per jaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Kaartjes format ik pas als alles goed en wel op disk staat en in de backups.

Importen vanaf cards, renamen, in de juiste directory zetten, taggen, en captions toevoegen gebeurt trouwens volautomatisch met Photo Mechanic. Wel in het ingest venster even wat variabelen invoeren zoals de keywords, onderwerp van de shoot en wat je als caption wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Grozno schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:03:
[...]

Dan rest nog de vraag waarom je wacht met het importeren naar Lightroom. Ik kan daar geen goede reden voor verzinnen.
Gebrek aan tijd. Ik kopieer de handel gewoon snel naar mijn pc en daarna gaat het SD kaartje weer terug de camera in. Zodra ik dan weer tijd heb om foto's te bewerken kan ik dat vanaf HD doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dan zou ik gewoon meerdere kaartjes kopen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:30

Hoicks

Techno!

Importeren van RAW foto's van SD naar lokale SSD. Na bewerking gaat deze naar mijn NAS (als ze lokaal en op mijn NAS staan worden ze pas van SD verwijderd!

Zakelijk:
openfiler\Pictures\Opdrachten\Klantnaam \HQ
openfiler\Pictures\Opdrachten\Klantnaam \Small

Prive
openfiler\Pictures\Albums\Dagtochten\Madurodam, oktober 2015
openfiler\Pictures\Albums\Feestjes\Verjaardag Jamie 2015
etc.

's nachts worden gewijzigde bestanden via OpenVPN naar een NAS bij mijn broer thuis gekopieerd.

Weergave van mijn prive fotoalbums doe ik met Kodi welke op de TV, welke ik als fotolijst gebruik, random worden weergegeven. Anders kijk je de foto's eigenlijk nooit terug. Dit doet het overigens erg goed op feestjes. Levert altijd leuke gespreksstof op.

Ik moet eigenlijk nog eens goed kijken naar het backuppen van mijn Lightroom library, daar ga ik niet heel consequent mee om eigenlijk.

Als ik klaar ben met mijn RAW's verwijder ik deze van mijn lokale disk. Ik bewaar RAWS na bewerking in Lightroom niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Hoicks op 30-10-2015 13:29 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Gonadan schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:21:
Dan zou ik gewoon meerdere kaartjes kopen. :P
Heeft weinig met gebrek aan kaartjes te maken opzich.
Zo doe ik het ook, bij thuiskomst meteen kaartjes ingesten, en dan op een later tijdstip editen. Dan zijn je foto's in ieder geval al gebackupped. Maar ik ben dan ook lichtelijk neurotisch aangaande kapotte kaartjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Welzeker, want dan kan je hem ook gewoon op je bureau flikkeren als tijdgebrek het probleem is. ;)

Maar dan nog begrijp ik het niet hoor, want tijd winnen doe je er niet mee. Kwestie van correct aanzwengelen en die PC doet het werk, daar ga je toch niet op wachten. Tenzij je natuurlijk tig verschillende sets moet doen, dan ben je wel even aan het klikken en is een simpele sleur en pleur sneller. Zelf heb ik dat echter niet zo vaak aangezien ik mijn kaartje wil legen zodra het mogelijk is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 22:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Misschien een leuke tip: ik markeer mijn doosjes van de SD/CF kaartjes altijd met een grote X aan één kant. Zo weet ik als ik ga wisselen welke vol zijn en welke niet. De kaartjes die met het logo aan de kant van de X zitten, zijn vol. Met accu's doe ik het zelfde maar dat is bij andere accu's lastiger.

Importeren doe ik altijd direct als ik thuis ben, lekker met PhotoMechanic meerdere kaartjes tegelijk.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pictures/Jaar/Jaar-maand-dag/alle raw en jpegs in originele naam
en voor dingen die ik een naam wil geven:
Pictures/Jaar/Jaar-maand-dag - naam/en dan de foto's

dus Pictures/2015/2015-10-31/DSC02345.jpg
of
Pictures/2015/2015-10-31 - Vakantie Italië/DSC02345.jpg

maar het meeste geef ik gewoon tags in Lightroom zodat ik daarmee kan zoeken al weet ik meestal wel globaal de datum als ik iets zoek

staat allemaal op de NAS (geeft wel wat vertraging bij bewerken, maar wil niets lokaal hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:43:
Misschien een leuke tip: ik markeer mijn doosjes van de SD/CF kaartjes altijd met een grote X aan één kant. Zo weet ik als ik ga wisselen welke vol zijn en welke niet. De kaartjes die met het logo aan de kant van de X zitten, zijn vol. Met accu's doe ik het zelfde maar dat is bij andere accu's lastiger.

Importeren doe ik altijd direct als ik thuis ben, lekker met PhotoMechanic meerdere kaartjes tegelijk.
De kaartjes die nog niet verwerkt zijn, liggen op mijn bureau. Als ik een kaartje in mijn camera stop controleer ik of de camera foto's kan uitlezen, als dat niet het geval is, formateer ik het kaartje. Hernoemde bestanden kan de camera namelijk niet uitlezen, dus dan weet ik dat ik de kaartjes al heb verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ventieldopje schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:43:

Ik heb nog nooit een doosje bij mijn kaartjes gehad, en online vragen ze vijf euri voor veel te grote doosjes. :(

Die originele accu's hebben inderdaad dat handige dopje, maak ik dan ook dankbaar gebruik van. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 30-10-2015 14:34 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195305

Offline heb ik ze zo gerenamed:

000002-vakantie-Spanje_Zestienhoven_WIESTAATEROPDEFOTO_DATUM-ORIGINELEBESTANDSNAAM

Vond zelf wel makkelijk om WIESTAATEROPDEFOTO erin te plaatsen. Zo kan je makkelijk foto's zoeken van personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:43

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Ik maak zelf een mapje met de naam: EVENEMENT JAAR en daarin gewoon alles zoals het direct uit de camera komt.
Na het bewerken gaat het naar de respectievelijke map:
EXPORT / EVENEMENT JAAR / JPG of TIFF

Bestandsnamen blijven ten alle tijden onbewerkt (ook op Flickr, maar misschien ben ik ook wel gewoon een luie "flickr" O-))

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Anoniem: 195305 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:44:

000002-vakantie-Spanje_Zestienhoven_WIESTAATEROPDEFOTO_DATUM-ORIGINELEBESTANDSNAAM

Vond zelf wel makkelijk om WIESTAATEROPDEFOTO erin te plaatsen. Zo kan je makkelijk foto's zoeken van personen.
Is dat niet enorm veel werk?

Ik laat Lightroom lekker de gezichten zoeken en tag wat hij niet snapt zelf nog even.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Anoniem: 195305 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:44:

Naar mijn mening is het dan verstandiger om te sorteren op datum en tijd:

YYYYMMDD-HHMMSS-(frame)nummer als prefix ipv. als suffix. Mijn bestandsnamen zien er vaak zo uit:

YYYYMMDD-HHMMSS-Frame nummer-Shoot naam-type (print, web)-formaat (small, large, full).cr2 (Canon RAW).

* Het frame nummer werkt niet altijd goed, het originele nummer uit de bestandsnaam zoals de camera hem aan heeft gemaakt werkt ook prima.

Zo heb ik eigenlijk alle informatie die ik nodig heb in de bestandsnaam zitten en ben ik ook niet afhankelijk van een mappen structuur. Die heb ik wel uiteraard (YYYY/YYYY-MM-DD) maar mocht dat niet meer voldoen of ik een platte backup moeten maken van alleen bestanden... dan heb ik toch alle info nog.

[ Voor 8% gewijzigd door Ventieldopje op 31-10-2015 15:56 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb 'helaas' ook nog ongeveer 14.000 foto uit fotoalbums en negatieven. Daar heb ik geen data en tijden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ventieldopje schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 17:48:
[...]

Naar mijn mening is het dan verstandiger om te sorteren op datum en tijd:

YYYYMMDD-HHMMSS als prefix ipv. als suffix. Mijn bestandsnamen zien er vaak zo uit:

YYYYMMDD-HHMMSS-Shoot naam-type (print, web)-formaat (small, large, full).cr2 (Canon RAW).

Zo heb ik eigenlijk alle informatie die ik nodig heb in de bestandsnaam zitten en ben ik ook niet afhankelijk van een mappen structuur. Die heb ik wel uiteraard (YYYY/YYYY-MM-DD) maar mocht dat niet meer voldoen of ik een platte backup moeten maken van alleen bestanden... dan heb ik toch alle info nog.
Er is dan alleen een probleem als je 2 fotos op dezelfde tijd hebt genomen...

2003-08-13_1400_vakantie_Oostenrijk.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Och, achter de tijd hoort nog het originele nummer uit de bestandsnaam of frame nummer. Het frame nummer is alleen een beetje tricky en werkt in LR volgens mij niet goed. Met Photomechanic kan het wel :)

Ik zal mijn post even wijzigen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Ik laat bij importeren het in YYYY-MM-DD mapjes zetten. Dat is voor mij opzich wel voldoende, laatste jaren is wat ik fotografeer eigenlijk vooral familie foto's, hoofdzakelijk eigen gezin. Dan is het juist wel prima op jaar te doen vind ik. Ik ben weleens begonnen keywords toe te voegen, maar ik vraag me af of het ooit zover zou komen dat ik mijn hele catalog gekeyword heb. Scheelt wel dat je nu gezichten kan herkennen in Lightroom overigens.

Exporteren doe ik naar een mapje per jaar, en in dat mapje maak ik dan wel weer los een mapje "vakantie blabla". Ik probeer ook zoveel mogelijk foto's direct echt goed uit te zoeken en ik gooi ook heel veel weg omdat ik bang ben dat ik er anders na jaren echt veel te veel zooi heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hebben jullie eigenlijk nog een speciale werkwijze voor foto's die echt privé zijn of een shoot die een bepaalde mate van discretie vereist?

Gaat die dan in andere mappen? Andere catalogus? Niet online of in de cloud? Zijn jullie daar mee bezig?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:17:
Hebben jullie eigenlijk nog een speciale werkwijze voor foto's die echt privé zijn of een shoot die een bepaalde mate van discretie vereist?

Gaat die dan in andere mappen? Andere catalogus? Niet online of in de cloud? Zijn jullie daar mee bezig?
Dat ga ik niet op het forum vertellen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Je hoeft niet gelijk de locatie en logingegevens te verstrekken. Of je daar überhaupt mee bezig bent is al heel wat. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het hangt er gewoon heel erg vanaf voor wie je het verborgen wil houden en hoe makkelijk je er zelf bij wil kunnen. Je kunt die foto's op een externe hdd zetten en die in een kluis stoppen, maar ja, dat is ook niet zo handig als je ze wil bekijken. In de cloud zetten is volgens mij niet onveiliger dan thuis op je pc/nas.
En dan komt het verder neer op hoe "onvindbaar" en encrypted wil je de bestanden maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:34

Don Quijote

El Magnifico

Niet perse qua foto's. Maar voor alle dingen die een zekere mate van discretie vereisen heb ik een paar Truecrypt containers op de HDD staan. Deze zijn alleen gemount wanneer ik met de data daarin in de weer ben. En wellicht is het meer beroepsdeformatie dan strikt noodzakelijk, maar ik zou iedereen aanraden om gebruik te maken van dergelijke containers.

(DivWhis is Forensisch Analist en de hele dag door mensen hun prive informatie aan het grasduinen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zelf heb ik dergelijke foto's of shoots niet maar ik moest er wel aan denken, mede omdat sommige tweakers ook shoots in opdracht doen. Daar kunnen ook intiemere of anderzijds privacygevoelige foto's tussen zitten.

Je kunt daar op veel manieren mee bezig zijn en mee om gaan, dat zal ook van je persoonlijke situatie afhangen. Juist daarom vraag ik het, omdat ook zoiets bij het organiseren van foto's hoort en ik de verschillende inzichten wel interessant vindt.

Truecrypt containers zijn zo weer een grote stap verder dan een PC met login bijvoorbeeld. Maar als je computer niet zuiver alleen van jou is kan dat weer handig zijn, of wat bij diefstal? Maak je je als fotograaf dan zorgen om aansprakelijkheid? Of ga je niet verder dan vertrouwen in je huisgenoot en zorgen dat je de shoot niet bewerkt als er publiek aanwezig is? :)
Universal Creations schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:41:
Het hangt er gewoon heel erg vanaf voor wie je het verborgen wil houden en hoe makkelijk je er zelf bij wil kunnen.
Precies, daarom ben ik benieuwd naar de verschillende situaties en gedachtegangen van mensen. Jij hebt er blijkbaar niet echt mee te maken. :)
Je kunt die foto's op een externe hdd zetten en die in een kluis stoppen, maar ja, dat is ook niet zo handig als je ze wil bekijken. In de cloud zetten is volgens mij niet onveiliger dan thuis op je pc/nas.
En dan komt het verder neer op hoe "onvindbaar" en encrypted wil je de bestanden maken.
Als je iets in 'de cloud' zet staat het op internet. Internet is een ongrijpbaar iets waar je geen invloed op uit kunt oefenen. Daarom heb ik als mantra dat als je 100% invloed wilt hebben op wat er mee gebeurt je het niet op internet moet zetten, en als je fanatiek bent zelfs niet op via internet benaderbare hardware zet. Over de onhandige selfies op FB kan je simpel zeggen: eens op internet, altijd op internet.

Aan de andere kant kan je je afvragen hoe ver je moet gaan als consument. Privacygevoelige informatie gaat meestal niet verder dan financiële administratie, misschien wat werkdocumenten of foto's van je kinderen of vakantie. Je mag dan toch verwachten dat als je het op een beveiligde clouddienst zet het minstens net zo veilig is als op je nas die gewoon met zijn blote kont aan het internet hangt. Dus in die zin kan ik je redenatie wel deels begrijpen. :)

Maar dit gaat wel een beetje offtopic, laten we het bij organiseren houden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault

Deze zijn geencrypt met VeraCrypt en liggen bij de bank in een kluis.

Ik zou ze nooit in de Cloud plaatsen. De fappening (iCloud "hack") is een mooi voorbeeld waarom je dat niet moet doen. Sinds ik met cloud solutions werk, weet ik hoeveel mensen bij data kunnen en zou ik het zelf ook niet waarderen wanneer mijn fotos daarop bewaard werden. Misschien als je ze eerst encrypt.

Hangt wellicht ook van hoe discreet de fotos echt moeten zijn. Als je een (betaalde) naakt shoot hebt gedaan met een pro model waar je zowieso publicatie mee hebt afgesproken, dan is het wellicht allemaal overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je de cloud niet veilig genoeg acht, omdat het op internet staat; waarmee is je eigen pc verbonden? Juist ja, internet. Als men een cloudserver kan hacken, kunnen ze jouw pc ook hacken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 13:14
Universal Creations schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:02:
Als je de cloud niet veilig genoeg acht, omdat het op internet staat; waarmee is je eigen pc verbonden? Juist ja, internet. Als men een cloudserver kan hacken, kunnen ze jouw pc ook hacken.
Alleen is jouw pc/NAS niet interessant voor hackers. Tenzij ze weten dat je er iets op hebt staan, dat ze willen hebben. Een cloud dienst hacken is veel meer kans op nuttige data.
En als je je data in de cloud zet, dan heb je het in principe al weggegeven aan de beheerders van de cloud dienst. Een kleine verandering in de voorwaarden, die je over het hoofd ziet, en al je data kan van hun zijn.
Ach, misschien ben ik gewoon paranoïde. Of misschien zit mijn alu-hoedje gewoon te strak. Dan krijg je rare ideeën.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je bestanden encrypted op een cloud zet, dan kunnen die hackers er toch net zo veel/weinig mee als dat ze op je pc/nas staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Universal Creations schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:02:
Dan ga je er vanuit dat elke PC bij mij aan het internet hangt ;)

Op zich heb je gelijk, ware het niet dat mijn PC, welke wel aan internet hangt overigens, op dit moment alleen door mij wordt bediend. De cloud is toegankelijk voor heel veel mensen (medewerkers en leveranciers en mogelijk zo'n NSA/AIVD/weetikveel). Het zal je verbazen hoe eenvoudig soms dingen lopen. Tuurlijk zit er verschil in beveiliging cq. up to date zijnde virusscanners/firewalls/OS updates, maar bij servers worden die niet zondermeer automatisch geupdate, dus ook een risico. Ik kan je niet wetenschappelijk aangeven welke potentieel onveiliger is. Het gaat om het risico.

Bijkomend: het blijft me verbazen hoe in de mobiele wereld iedereen maar bepaalde apps blijft installeren, ook al hebben bijna alle apps toegang tot werkelijk je hele telefoon. Het staat netjes in de appstore, maar bij veel tools vraag ik me af wat deze met m'n SMS data etc zouden moeten.

Ditzelfde speelt ook voor apps voor onedrive/dropbox etc. Daar zit al het grootste potentiele lek om toegang te verschaffen tot betreffende cloud dienst!

Je opmerking over encrypted in de cloud of NAS is wel een goede, al staat de cloud dag en nacht aan (wellicht niet in de bible belt, daar is het op zondag uit vermoed ik) en m'n PC slechts heel beperkt.

Uiteindelijk moet je afvragen of je dood gaat of ontslagen wordt (of dat je gaat scheiden) bij het publiek maken van de fotos. Als dat allemaal niet zo erg is, zou ik me er niet druk maken.

Bij mij gaat het niet om mezelf, maar om anderen. Dat wil ik wel veilig gesteld hebben! Ik zou het vervelend vinden wanneer anderen in verlegenheid gebracht worden door een slordigheid van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:28
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/9z9w5jctz/LRRR.jpg

Ook niet dé beste manier volgens mij, maar tot nu toe werkt het voor mij wel.
Voor de rest heten de bestanden zelf gewoon 20150907-IMG_0003.CR2 dus JJJJMMDD en dan volgnummer vanuit de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PageFault schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:15:
[...]

Dan ga je er vanuit dat elke PC bij mij aan het internet hangt ;)

Op zich heb je gelijk, ware het niet dat mijn PC, welke wel aan internet hangt overigens, op dit moment alleen door mij wordt bediend. De cloud is toegankelijk voor heel veel mensen (medewerkers en leveranciers en mogelijk zo'n NSA/AIVD/weetikveel). Het zal je verbazen hoe eenvoudig soms dingen lopen. Tuurlijk zit er verschil in beveiliging cq. up to date zijnde virusscanners/firewalls/OS updates, maar bij servers worden die niet zondermeer automatisch geupdate, dus ook een risico. Ik kan je niet wetenschappelijk aangeven welke potentieel onveiliger is. Het gaat om het risico.

Bijkomend: het blijft me verbazen hoe in de mobiele wereld iedereen maar bepaalde apps blijft installeren, ook al hebben bijna alle apps toegang tot werkelijk je hele telefoon. Het staat netjes in de appstore, maar bij veel tools vraag ik me af wat deze met m'n SMS data etc zouden moeten.

Ditzelfde speelt ook voor apps voor onedrive/dropbox etc. Daar zit al het grootste potentiele lek om toegang te verschaffen tot betreffende cloud dienst!

Je opmerking over encrypted in de cloud of NAS is wel een goede, al staat de cloud dag en nacht aan (wellicht niet in de bible belt, daar is het op zondag uit vermoed ik) en m'n PC slechts heel beperkt.

Uiteindelijk moet je afvragen of je dood gaat of ontslagen wordt (of dat je gaat scheiden) bij het publiek maken van de fotos. Als dat allemaal niet zo erg is, zou ik me er niet druk maken.

Bij mij gaat het niet om mezelf, maar om anderen. Dat wil ik wel veilig gesteld hebben! Ik zou het vervelend vinden wanneer anderen in verlegenheid gebracht worden door een slordigheid van mijn kant.
Je hebt wel een beetje een apart beeld als het gaat om veiligheid in de cloud of servers moet ik zeggen. Menig server is beter beveiligd dan desktops van de klanten ;)

Maar ontopic, er zijn zat cloud diensten te vinden die encryptie kunnen faciliteren. Crashplan kan dit bijvoorbeeld en de key daarvoor heb je in eigen beheer, hun kunnen dus echt niet bij je data. Bij Amazon (S3) kan het ook en heb je meerdere mogelijkheden. Je kunt er voor kiezen om zelf je data ge-encrypt te uploaden zoals eigenlijk overal kan, andere opties zijn server-side encryption waar hun de keys beheren en het dus alleen beschermt tegen ongewenste toegang tot hun server via brute-force en als laatste de opties waar je net als met Crashplan zelf de sleutels in handen hebt en hun dus ook niet bij de data kunnen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ventieldopje schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:54:
[...]

Je hebt wel een beetje een apart beeld als het gaat om veiligheid in de cloud of servers moet ik zeggen. Menig server is beter beveiligd dan desktops van de klanten ;)

Maar ontopic, er zijn zat cloud diensten te vinden die encryptie kunnen faciliteren. Crashplan kan dit bijvoorbeeld en de key daarvoor heb je in eigen beheer, hun kunnen dus echt niet bij je data. Bij Amazon (S3) kan het ook en heb je meerdere mogelijkheden. Je kunt er voor kiezen om zelf je data ge-encrypt te uploaden zoals eigenlijk overal kan, andere opties zijn server-side encryption waar hun de keys beheren en het dus alleen beschermt tegen ongewenste toegang tot hun server via brute-force en als laatste de opties waar je net als met Crashplan zelf de sleutels in handen hebt en hun dus ook niet bij de data kunnen.
Ik denk dat ik een heel goed beeld heb van de veiligheid van cloud servers sinds ik er bijna dagelijks mee te maken heb :) Het hakkefietje met iCloud bewijst dat 2-way authentication wellicht een beter plan was geweest.

Encryptie kan gefacilitieerd worden. Er kunnen, afhankelijk van de methodiek en backdoors, meerdere personen zijn die erbij kunnen. Zelf eerst encrypten kan dan een betere (of additionele) optie zijn.

Brute force geloof ik niet zo in, er zijn veel eenvoudigere manieren om aan de keys te komen.

Nogmaals: afhankelijk van de content is een beetje extra veiligheid al voldoende of zelfs overbodig. In sommige gevallen wil je echt niet dat er iemand bij kan en dan is de cloud de laatste plek om het neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zullen we het anders weer over het organiseren van foto's hebben binnen je workflow in plaats van de veiligheid van opslaglocaties? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:31

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ga vanavond eens op mijn gemak door dit topic heen. Want hier is het een chaos geworden met de fotos.

Situatie:

Gezin met middels 3 kids. Fotos en films gemaakt met verschillende camera's, telefoons en een iPad. In 2008 zijn we door een fout aan mijn zijde 5 maanden fotos kwijt geraakt van mijn dochtertje. Een zeer pijnlijk verhaal, want het is een periode van haar eerste levensjaar. Ik heb de fotos nog steeds, alleen zijn ze stuk en tot dusver niet te repareren. Wie weet ooit.

Na deze actie is er een NAS gekomen. Op de NAS zijn we mappen gaan maken en zijn sommige mappen met fotos ook op verschillende plekken soms wel tot 4 keer toe opgeslagen. Angst, extra veilig, en niet meer weten waar je nu wat hebt opgeslagen. Het is een puinzooi geworden.

Ik mis een mooie tool om overzicht erin te krijgen. Eventjes met Photos / iPhoto gewerkt maar die maken weer een eigen library aan. Ik wil de fotos gewoon op de NAS hebben en niet lokaal. Deze tools 'verstoppen' de fotos ook weer op een eigen plek. Wil je de fotos echt als file aantikken moet je ze exporteren. In mijn eigen onwenselijk.

Ik denk dat ik over ga naar Lightroom en gaan we gewoon helemaal opnieuw beginnen. Mapje voor mapje, foto voor foto. Nu nog een slimme manier vinden om dubbele fotos op te snorren. Misschien staat het daar een tip voor in dit 3 pagina tellende topic.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hou er rekening mee dat alles meerdere keren op dezelfde NAS opslaan ook geen garantie is, beter trek je op regelmatige basis een kopie van alle data op die NAS naar een externe schijf.

Dan heb je je data in ieder geval op twee plekken staan, voor als je NAS ermee ophoudt.

Ontdubbelen is wel software voor, niet alleen op bestandsnaam maar ook op hashes. Het blijft echter een redelijk arbeidsintensief proces :P
Zelf gooi ik alles in mappen per jaartal, en daarin mappen waarin de naam begint met jaar-maand-dag en dan een korte omschrijving van wat het is. Met Photo Mechanic doe ik dat tegenwoordig automatisch naamgeven met de ingest template naming, en ik vul meteen de rest van de IPTC datum aan en een berg metatags/keywords. Dat scheelt enorm veel werk achteraf, al heb ik inmiddels ook een redelijke backlog aan vakantie foto's van diverse trips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:31

RoyK

Hobby tekenaar

Ik beschouw de NAS zeker niet als veilig. Het is schijnveiligheid! Het dubbel en soms wel 3x opslaan is ontstaat uit paniek, niet zeker meer weten of het al op de nas staat en je het nog een keer ergens neerzet en gewoon door het missen van overzicht.

We hebben nu een deels uitgezochte map met jaartal > en daar mappen met gebeurtenissen.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Sla alles op één plaats op en draai daar historische back-ups van. Bij voorkeur de back-ups lokaal én off-site opgeslagen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
Zelf werk ik HEEL anders. Catalogs gebruik ik eigenlijk niet, want die vind ik zelf maar onhandig werken...

Fotoshoots (al zijn dat er weinig) hebben een eigen map. Daar heb ik enkel de naam van de cliënt als mapnaam. De foto's houd ik gewoon de nummering zoals ze van de camera komen (initialen cliënt+nummer). In de map met JPG's staan alle final versies, en een losse map genaamd RAW met alle raw files.

Voor persoonlijke foto's:
De naam van de foto's laat ik (alweer) zoals die is. De hoofdmap heeft submappen met een half jaar seizoen aan foto's. Een map Zomer 2016, straks Winter 2016 (die doorloopt tot 2017).
Alles van de Zomer loopt van 1 april t/m 30 september. Alles van de Winter is van 1 oktober tot 31 maart.
In elke zomer/wintermap gewoon de naam van de gebeurtenis.

Voor mij is dat veel logischer indeling als per jaar. Vaak weet ik veel beter of iets in de winter/zomer was dan eind 2016 of begin 2017. De datums staan wel in de file, dus is altijd nog te sorteren. Daarnaast is de exacte datum ook niet zo interessant. Das in het verleden, en enkel handig als sorteercriteria.

De Raws worden (na selectie) geupload op een Stack, samen met de videoclips.
De foto's/films die ge-edit zijn worden naar een andere stack geupload als backup en op een externe schijf geplaatst.

De RAW's heb ik dus maar 1 backup online van. Een groter risico dus. Maar als het echt belangrijke/mooie foto's zouden zijn heb ik ze OF al bewerkt, of dus niet mooi genoeg. Dus die vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. De bewerkte foto's/videos hebben veel meer waarde want daar heb ik tijd in gestoken. Dus daar een "dubbele" backup van.

Van de privé-foto's maak ik elk half jaar nog een fotoboek. Al loop ik nu 1,5 jaar achter omdat ik best veel tijd stop in het designen van de fotoboeken.

EDIT: ohja. De mobiele foto's (want dat zijn er steeds meer) worden automagisch geupload naar Onedrive. Elk half jaar gooi ik ze dan in een mapje op Onedrive en download ik ze ook naar mijn PC om de mooie fotos in te delen in de gebeurtenissen. Alleen jammer dat alle whatsapp-afbeeldingen ook meekomen dus dat is soms wat lastig.... :+

Waar ik veel meer moeite mee heb is een goed programma om heel snel het kaf van het koren te scheiden. Dus de mooiste foto's uit de camera selecteren. Met Lightroom is dat niet echt snel (vaak laden, zeker als je even 100% wil kijken) dus daar moet ik nog goede software voor vinden. Maar dat probleem heb ik met Video ook :+ al werkt dat best snel in FCP X

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 15-06-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Waah schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:53:
Waar ik veel meer moeite mee heb is een goed programma om heel snel het kaf van het koren te scheiden. Dus de mooiste foto's uit de camera selecteren. Met Lightroom is dat niet echt snel (vaak laden, zeker als je even 100% wil kijken) dus daar moet ik nog goede software voor vinden. Maar dat probleem heb ik met Video ook :+ al werkt dat best snel in FCP X
Ik wilde dit gaan oplossen met lightroom en lightroom mobile. Maar als je niet 100% kan kijken op de mobile is dat wel minder. Toch denk ik dat het wel deze oplossing moet worden. Omdat ik geen goede betrouwbare alternatief heb gevonden. Een alternatief die na een tijdje nog bestaat en/of een grote community heeft.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Wat dat betreft is Photo Mechanic ideaal. Je kan dat zo opzetten (met behulp van sidecar XML files) dat het prima naast programma's als Lightroom en Capture One in te zetten is.

Lightroom is echt baggertraag als je even snel door wat foto's heen wil fietsen. Als je die sidecar files gebruikt kun je sterretjes geven in Photo Mechanic, en Lightroom ziet dat dan ook meteen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 14:45

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik ben in de fortuinlijke positie dat ik twee nassen heb.

De ene bevat de pre-stage foto's. De RAW import vanaf de camera of de kaart. Dan voer ik met Lightroom de selectie en bewerkingen uit (niet geselcteerde RAW foto's blijven wel pre-stage bestaan, maar verdwijnen uit de lightroom collectie).
Vervolgens gaan de uiteindelijke foto's in JPEG format naar mijn tweede NAS welke ook mijn fotowebsite host.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ElCondor schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:45:
Ik ben in de fortuinlijke positie dat ik twee nassen heb.

De ene bevat de pre-stage foto's. De RAW import vanaf de camera of de kaart. Dan voer ik met Lightroom de selectie en bewerkingen uit (niet geselcteerde RAW foto's blijven wel pre-stage bestaan, maar verdwijnen uit de lightroom collectie).
Vervolgens gaan de uiteindelijke foto's in JPEG format naar mijn tweede NAS welke ook mijn fotowebsite host.
Een NAS is bij uitstek een plek om je website of wat dan ook juist niet te hosten.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ventieldopje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:52:
[...]

Een NAS is bij uitstek een plek om je website of wat dan ook juist niet te hosten.
Verklaar u nader? Enige uitleg mag gegeven worden. Het is mijn publieke portfolio, niet de originelen die op de NAS gehost worden. De orignelen staan op de andere NAS afgeschermd van het internet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Als er heel veel bezoekers komen voor je portfolio weet ik niet of je NAS dat trekt. Waarschijnlijk je netwerk verbinding naar je huis ook niet +O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ach, zolang bezoekersaantallen en beschikbaarheid binnen de normen vallen is het hosten op een NAS geen probleem. Wil je hosting met professionele beschikbaarheid en prestaties dan huur je het buiten huis uiteraard. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ElCondor schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:12:
[...]

Verklaar u nader? Enige uitleg mag gegeven worden. Het is mijn publieke portfolio, niet de originelen die op de NAS gehost worden. De orignelen staan op de andere NAS afgeschermd van het internet. :)
Je laat mensen gruwelijk dicht bij je interne netwerk. Het zal niet super snel zijn. Updates / beveiligingsopties zullen nihil zijn. Firewall? Zal ook niet al te denderend zijn.

Leuk als iemand je NAS hackt en gratis opslag krijgt. Trekken lekker je verbinding plat en kunnen hosten wat ze maar willen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ventieldopje schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:24:
[...]

Je laat mensen gruwelijk dicht bij je interne netwerk. Het zal niet super snel zijn. Updates / beveiligingsopties zullen nihil zijn. Firewall? Zal ook niet al te denderend zijn.

Leuk als iemand je NAS hackt en gratis opslag krijgt. Trekken lekker je verbinding plat en kunnen hosten wat ze maar willen.
Ik snap je punt, maar dan weet je niet dat mijn werk van huis uit systeembeheerder is. Dat zal inderdaad niet bij iedere fotograaf zo zijn, maar in mijn geval toevallig wel, dus alles is afgeschermd zoals het hoort.

Heel snel is het niet, maar fotografie is dan ook niet mijn werk, meer een uit de hand gelopen hobby. Vandaar dat het ruim aan mijn wensen voldoet om mijn "klanten" de resultaten te kunnen tonen.

Maar je hebt zeker een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ElCondor schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:36:
[...]

Ik snap je punt, maar dan weet je niet dat mijn werk van huis uit systeembeheerder is. Dat zal inderdaad niet bij iedere fotograaf zo zijn, maar in mijn geval toevallig wel, dus alles is afgeschermd zoals het hoort.

Heel snel is het niet, maar fotografie is dan ook niet mijn werk, meer een uit de hand gelopen hobby. Vandaar dat het ruim aan mijn wensen voldoet om mijn "klanten" de resultaten te kunnen tonen.

Maar je hebt zeker een punt.
Ik host/maak websites en heb ook bij veel andere webhosts in de keuken gekeken. Mensen die er ook verstand van horen te hebben maar waar toch ook veel dingetjes rammelen ;) Niets ten nadele van jou verder uiteraard. Het is ook je eigen keuze om dit zo te doen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ventieldopje schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:40:
[...]

Ik host/maak websites en heb ook bij veel andere webhosts in de keuken gekeken. Mensen die er ook verstand van horen te hebben maar waar toch ook veel dingetjes rammelen ;) Niets ten nadele van jou verder uiteraard. Het is ook je eigen keuze om dit zo te doen :)
Zeker, een oplossing als deze is zeker niet voor iedereen geschikt.
Je moet weten waar je mee bezig bent.

Ik ben iemand die de zaken graag end-to-end zelf in de hand heeft en ik bereid me daar ook goed op voor. Met de bezoekersaantallen valt het reuze mee, zoals aangeven, fotografie is niet mijn primaire bron van inkomsten.

Voor een professionelere toko zou ik zeker aanraden om hosting uit te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Chiron schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:37:
Wat dat betreft is Photo Mechanic ideaal. Je kan dat zo opzetten (met behulp van sidecar XML files) dat het prima naast programma's als Lightroom en Capture One in te zetten is.

Lightroom is echt baggertraag als je even snel door wat foto's heen wil fietsen. Als je die sidecar files gebruikt kun je sterretjes geven in Photo Mechanic, en Lightroom ziet dat dan ook meteen :)
Kom er nu achter dat Photo mechanic niet voor de Ipad aanwezig is. Dus is er een ander programma op mobile die kan communiceren met de catalog van Lightroom desktop? Zonder lightroom mobile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

kevinl schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 00:04:
[...]

Kom er nu achter dat Photo mechanic niet voor de Ipad aanwezig is. Dus is er een ander programma op mobile die kan communiceren met de catalog van Lightroom desktop? Zonder lightroom mobile?
Nope.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Oplossing gevonden denk ik:

1] installeer lightroom desktop op surface pro. Catalog op de Nas. Flaggen en raten op de surface pro en nabewerken op de desktop.

2] PhotoPhile gebruiken om te flaggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Catalog op de NAS gaat dus niet. Anders was het allemaal niet zo'n probleem.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Ventieldopje schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:57:
Catalog op de NAS gaat dus niet. Anders was het allemaal niet zo'n probleem.
:/ de catalog van lightroom moet op de desktop blijven? Ik kan geen netwerkpad opgeven?

Dan zou ik het heel omslachtig moeten doen door de catalog te repliceren naar de nas en dan in te lezen op de surface. Hmm dit gaat het niet worden.

Photophile it is dan. Met de plugin werken.

Of die 150 eur ophoesten voor abbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

kevinl schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:05:
[...]

:/ de catalog van lightroom moet op de desktop blijven? Ik kan geen netwerkpad opgeven?

Dan zou ik het heel omslachtig moeten doen door de catalog te repliceren naar de nas en dan in te lezen op de surface. Hmm dit gaat het niet worden.

Photophile it is dan. Met de plugin werken.

Of die 150 eur ophoesten voor abbo
Google maar eens of kijk in het LR topic... overal wordt deze limitatie uitvoerig besproken. Lightroom Mobile is ook niet alles, tenminste ik heb er zelf nog geen goeie workflow mee kunnen vinden. Misschien leuk voor 100 vakantie foto's maar niet voor serieus werk.

Als je 150 uitgeeft doe dit dan aan PhotoMechanic en ga lekker de foto's cullen op je PC / Laptop. Honderd maal sneller dan syncen en gedoe. Met een laptop kun je dit nog lekker op de bank doen ook :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:41

MazeWing

The plot thickens...

Ik heb op zowel mijn Mac als NAS een map "foto's". Daar staan vervolgens mappen met jaartallen in, daarin staan weer 3 mappen; JPEG, MOV, RAW. In al die mappen staan vervolgens 12 mappen met maanden. In die mappen staan vervolgens de foto's.

Voorbeeld: 2016 > RAW > April > bestandsnaam.raf (gewoon de standaard camerabestandnaam)

Vanwege ruimtebesparing heb ik op mijn Mac en pc alleen de JPEG's en MOV's (filmpjes). Op de NAS staat wel alles.

Bij nieuwe foto's kopieer ik handmatig alle RAW bestanden in de corresponderende maandmap die in RAW staat, idem bij JPEG en MOV.
Vervolgens wordt de JPEG toegevoegd aan Apple Foto's, waarbij ik zelf de mooiste als favoriet bestempel (zijn er in de praktijk nooit heel veel, hou namelijk van variatie in dat album en niet 20x dezelfde soort foto of thema). Indien het een hele goede foto is of een foto die nog serieuze nabewerking nodig heeft ga ik de RAW bewerken. Het uiteindelijke resultaat zal dan de JPEG vervangen.

Lightroom gebruik ik alleen om RAW te bewerken. De RAW-mappen zijn toegevoegd en indien nodig wordt er een foto bewerkt. De RAW bestanden blijven altijd op de NAS staan. Tenzij er echt heel serieus (lees: in Photoshop) bewerkt wordt. Dan kopieer ik 'm naar de desktop.

Sinds ik Fuji gebruik, schiet ik 99% van de tijd JPEG en zijn deze uitstekend bruikbaar. Toen ik nog Canon had, ontkwam ik er niet aan de CR2 bestanden te bewerken in lightroom. Mijn hele workflow was toen ook anders.

Nu beheer ik het meeste in Apple Foto's.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Op dit moment zit ik even in twijfel wat de verstandigste werkwijze is, wellicht heeft één van jullie een geniaal idee? Ik gebruik Lightroom.

Van de kleine heb ik een grote hoeveelheid foto's gemaakt, de ene keer gewoon op vakantie, de andere keer bewust bezig geweest met een shoot. De foto's van een vakantie gooide ik uiteraard in de map/verzameling van de vakantie, de foto's die ik gewoon tussendoor maakte deed ik in aparte verzamelingen op leeftijd.

Nu zit ik dus al met het punt dat een foto eigenlijk in de verzameling hoort van een vakantie, maar ook van een leeftijd. Want je wilt wel alles bij elkaar hebben. En puur zoeken op gezichtsherkenning is het ook niet.

Daarnaast wil ik nu een selectie gaan maken, die nog wat extra nabewerken en gaan laten afdrukken. Dat zou dan eigenlijk weer een nieuwe verzameling moeten zijn gok ik.

Wat is dan wijsheid? Virtuele kopieën maken? Dan hoef je maar één keer te editten toch? Of gewoon daadwerkelijk in meerdere verzamelingen zetten? Of maar gewoon iets totaal anders?

Heeft iemand een goed idee voordat ik een weg ingeslagen ben waar ik eigenlijk totaal niet blij van word? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gonadan schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 15:03:
Op dit moment zit ik even in twijfel wat de verstandigste werkwijze is, wellicht heeft één van jullie een geniaal idee? Ik gebruik Lightroom.

Van de kleine heb ik een grote hoeveelheid foto's gemaakt, de ene keer gewoon op vakantie, de andere keer bewust bezig geweest met een shoot. De foto's van een vakantie gooide ik uiteraard in de map/verzameling van de vakantie, de foto's die ik gewoon tussendoor maakte deed ik in aparte verzamelingen op leeftijd.

Nu zit ik dus al met het punt dat een foto eigenlijk in de verzameling hoort van een vakantie, maar ook van een leeftijd. Want je wilt wel alles bij elkaar hebben. En puur zoeken op gezichtsherkenning is het ook niet.

Daarnaast wil ik nu een selectie gaan maken, die nog wat extra nabewerken en gaan laten afdrukken. Dat zou dan eigenlijk weer een nieuwe verzameling moeten zijn gok ik.

Wat is dan wijsheid? Virtuele kopieën maken? Dan hoef je maar één keer te editten toch? Of gewoon daadwerkelijk in meerdere verzamelingen zetten? Of maar gewoon iets totaal anders?

Heeft iemand een goed idee voordat ik een weg ingeslagen ben waar ik eigenlijk totaal niet blij van word? :P
Als een foto tot meerdere 'verzamelingen' moet behoren, dan zou je tags moeten gebruiken. Een foto kan namelijk maar in één verzameling zitten, maar kan meerdere tags hebben.

Ik zou de foto's dus onderbrengen in verzamelingen per 'event' (shoot/vakantie/trip) en voor andere zaken (zoals leeftijd) tags gebruiken. Voor selecties heeft Lightroom aparte tools, zoals sterren en flags.

Virtuele kopieën gebruik je als je één foto op meerdere manieren wilt bewerken. Dat is dus niet wat je zoekt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 15:03:

Gewoon zorgen dat je tagged (keywords), dat is het aller belangrijkste. Daarna kun je verzamelingen gaan maken, sterker nog dan kun je slimmer verzamelingen gaan maken die automatisch gevuld worden op basis van keywords.

Zelf verzamelingen maken vind ik maar een nutteloze optie.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Compizfox schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 15:09:
Als een foto tot meerdere 'verzamelingen' moet behoren, dan zou je tags moeten gebruiken. Een foto kan namelijk maar in één verzameling zitten, maar kan meerdere tags hebben.
Bij mij weten kan hij prima in meerdere verzamelingen zitten. :?
Ik zou de foto's dus onderbrengen in verzamelingen per 'event' (shoot/vakantie/trip) en voor andere zaken (zoals leeftijd) tags gebruiken. Voor selecties heeft Lightroom aparte tools, zoals sterren en flags.
Dat is misschien wel een idee ja, een combinatie.
Virtuele kopieën gebruik je als je één foto op meerdere manieren wilt bewerken. Dat is dus niet wat je zoekt.
Wellicht wel voor de set voor afdrukken. Want ik kan mij voorstellen dat je iets van je eigen smaak afwijkt omdat het dan bij het softproofen beter uit de bus komt. Maar dat is dan puur voor de afdruk.
Ventieldopje schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 16:41:
Gewoon zorgen dat je tagged (keywords), dat is het aller belangrijkste. Daarna kun je verzamelingen gaan maken, sterker nog dan kun je slimmer verzamelingen gaan maken die automatisch gevuld worden op basis van keywords.

Zelf verzamelingen maken vind ik maar een nutteloze optie.
Taggen is altijd zo'n pokkewerk. :X
Maar misschien dat een hierboven genoemde combinatie werkt.

Overigens snap ik wel wat je bedoelt. In bovenstaand voorbeeld is het waar redundant met de mappen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gonadan schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 19:41:
[...]

Bij mij weten kan hij prima in meerdere verzamelingen zitten. :?
Oh, dat heb ik dan verkeerd begrepen.

Maar als je één foto in meerdere verzamelingen kunt stoppen, dan is er toch geen probleem?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wel als het niet de verstandigste werkwijze is. :P

En wat dat betreft voel ik wel wat voor jullie insteek. Als je een foto daadwerkelijk in meerdere verzamelingen stopt wordt het snel onoverzichtelijk, dan misschien maar meer oefenen met tags.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste