Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MVKK
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:06
Tarquin schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:32:
Kent iemand (open source) tools die
- op linux werken
- gezichts en/of object herkenning doen. Beide is prima, één van beide is ook goed.
- mag commandline zijn, GUI mag natuurlijk ook

Ik vind de gezichtsherkenning van Digikam heel lastig, traag en enorm bewerkelijk (vereist veel interactie).
Dat 2e punt blijft lastig, gezichtsherkennings doe ik veelal zelf d.m.v. zelf taggen. Ja,veel werk maar werkt het best.

Veel programma's geprobeerd maar niet een die aan mijn verwachtingen voldeed. Ben benieuwd of er wel een goed alternatief voor is.

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:36

RoyK

Hobby tekenaar

Hoe syncen jullie fotos van mobiels naar de NAS? Ik ben aan het onderzoeken of ik dit binnen Qnap zelf kan regelen. Het enige waar ik tegenaan blijf lopen is dat geen van de tools die ze leveren doet wat ik om Onedrive te kunnen vervangen.

Mijn wens is dat ik tijdens het opladen (binnen de wifi) fotos upload naar de NAS naar een door mij aangewezen bestemming, de fotos van de telefoon worden verwijderd om ruimte te besparen. Dit is met Onedrive makkelijk op te vangen. Maar zou dit graag binnen Qnap willen opzetten. Tot nu toe is alleen het stukje "opruimen" op je telefoon afwezig.

Het lijkt erop dat ik dit bij Onedrive moet laten en dit dan direct laat syncen met de qnap.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40
RoyK schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:15:
Mijn wens is dat ik tijdens het opladen (binnen de wifi) fotos upload naar de NAS naar een door mij aangewezen bestemming, de fotos van de telefoon worden verwijderd om ruimte te besparen. Dit is met Onedrive makkelijk op te vangen. Maar zou dit graag binnen Qnap willen opzetten. Tot nu toe is alleen het stukje "opruimen" op je telefoon afwezig.
Nextcloud kan dit.

Niet specifiek relevant op dit topic, misschien krijg je in andere forums meer gerichte antwoorden.

Maar als je Nextcloud installeert (kan ook op een raspberry pi) dan heb je deze optie op je telefoon op het punt waar je de mappen instelt die gesynct moeten worden. Opties zijn o.a. alleen syncen onder wifi, upload alles of alleen nieuwe bestanden en... behoud of verwijder het bestand.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
RoyK schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:15:
Hoe syncen jullie fotos van mobiels naar de NAS? Ik ben aan het onderzoeken of ik dit binnen Qnap zelf kan regelen. Het enige waar ik tegenaan blijf lopen is dat geen van de tools die ze leveren doet wat ik om Onedrive te kunnen vervangen.

Het lijkt erop dat ik dit bij Onedrive moet laten en dit dan direct laat syncen met de qnap.
Zelf gebruik ik Synology en die heeft daar specifieke software voor. Helaas wordt die regelmatig weer vervangen en is het niet 100% vlekkeloos, en voor het veilig stellen van foto's wil ik wel 100% garantie. Dus daar moet ik nog eens op inzoomen. In het verleden hebben specifieke sync apps soelaas geboden maar het blijft redelijk beunen voor mijn gevoel.
Of vertrouwen op een grote cloudpartij, maar dat wil ik juist liever niet.

Ik zou het eens hier proberen, daar konden dat soort vragen vast vaker langs:
Het grote QNAP topic - Deel 2

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 10:48
Hoi, Ik heb op mijn windows PC lightroom classic staan (dus geen CC of sub).

Ik ben echter aan het kijken voor een workflow om mijn RAW bestanden naar een iPad te zetten, op de iPad te bewerken (met Darkroom oid?), te exporteren en terug te zetten naar de PC.

Is het mogelijk om de bewerkingshistorie van de RAW bestanden na bewerken op de iPad weer in de Lightroom catalogus te krijgen?

Edit: Overigens is het een optie om lightroom classic niet meer te gebruiken, maar een alternatief op windows. Mijn PC is op leeftijd en mocht ik een nieuwe gaan bouwen is een optische drive lastig, dus misschien dat lightroom classic er toch niet meer op komt.

[ Voor 25% gewijzigd door aicaramba op 04-01-2023 11:12 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Eh ... kan dat überhaubt? Raw bewerken op een ipad? Moet je dat willen?
De bestanden zijn serieus groot en de processorkracht die je nodig hebt is ook fors.
Waarom wil je dit? Wil je persé niet op een PC werken? Welk probleem ben je aan het oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:44
Ik heb recent fotografie weer opgepakt, en ben benieuwd hoe jullie je backups bewaren.

Hoe ik het nu aanpak. Na een dag foto's maken zet ik ze op mijn pc, waarna ik ze op een externe harde schijf zet. Daarna verwijder ik alle foto's van mijn sd kaartje en het liefst ook op de pc, scheelt een hoop ruimte. Wellicht verstandig om ze nog eens te kopieëren naar een 2e harde schijf?

De foto's zelf komen in een map, bijvoorbeeld "Amsterdam 06-08-23", en daarin 2 submappen JPG's en RAW bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
@Westland1940 Mijn aanpak:
Het belangrijk dat dingen niet door elkaar raken.
Ik moet daarom één 'master' hebben. Daar staat alles. Ik denk dus niet dat het misschien ergens op die stoffige HD in de kast staat - het staat op mijn NAS of niet.

Dan kan ik dat ook backuppen. Ik heb een backup die 2x per week incrementeel nieuwe en gewijzigde foto's naar een externe HD stuurt. Als mijn NAS helemaal stuk gaat staan daar mijn foto's. Een Nas heeft dat gewoon als standaardfunctie, dus dat is handig.
Ik denk nog na over een buitenhuis-backup.

Ik bewaar trouwens de Raw files plus de bewerking. De JPG kan ik daarmee opnieuw genereren.
Als ik uit de ruimte loop kan ik bijvoobeeld alle fotos van één jaar van minder dan 4 sterren allemaal naar JPG exporteren en de Raws wissen. Is nog niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 00:51
Ik weet niet 100% zeker of dit het juiste topic is. Maar denk dat er in ieder geval genoeg kennis & expertise zit om mijn vraag te beantwoorden.

Ik "organiseer mijn foto's" vooralsnog relatief eenvoudig:
- Op datum (jaar-maand-dag)
- Eerst op macbook, en dan daarna steeds op 2 externe schijven (los van elkaar, niet gesync't)

Echter het nadeel is dat 2 HD's wellicht veiliger is dan 1 maar nog steeds niet garandeert dat er een keer wat mis gaat.

Ik heb nu zo'n 25 jaar aan fotografie en daarmee +/- 1,5 TB. Daar zit ook veel RAW tussen, die zou ik kunnen opschonen, maar liefste hou ik die ook gewoon.

Mijn wens zou zijn:
- Alles op een cloud-dienst die relatief eenvoudig in te richten is (gewoon als een soort externe 'map', niet teveel toeters en bellen) en waar ik de hele zwik dus heen kan uploaden.
- Bij voorkeur een dienst waarbij ik ook mapjes of selecties kan 'delen' als linkjes (openbaar of eventueel met wachtwoord) met vrienden en familie
- Bij voorkeur een dienst waarbij ik ook ruimte kan 'delen' met vrienden en familie zodat zij hun vakantiefoto's (van gezamenlijke tripjes) er op kunnen zetten.

Dit lijkt geen rocket-science, maar ik zie door de cloud-dienst-bomen het bos even niet meer. Bieden de meeste grote spelers dit wel aan?

Ik ga vooralsnog uit van een betaalde dienst en mik op een maandbedrag van +/- 10 euro. Maar als ik daarmee onrealistische verwachtingen heb dan hoor ik het ook graag.

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanb123
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Je zou kunnen gaan voor Microsoft 365 Personal. Dat kost ongeveer 60-70 euro voor een jaar.
Daar zit 1 TB aan OneDrive opslag bij en dat kan je nog upgraden voor een paar euro per maand.
van 2 euro per maand voor 200GB tot 8 euro per maand voor 1TB.

Ik gebruik het al jaren en voor zover ik weet zijn al jouw wensen mogelijk.
Als bonus krijg je er ook nog Word, Excel etc. erbij.

[ Voor 14% gewijzigd door Daanb123 op 28-08-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:53
Valorian schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:46:
Ik weet niet 100% zeker of dit het juiste topic is. Maar denk dat er in ieder geval genoeg kennis & expertise zit om mijn vraag te beantwoorden.

Ik "organiseer mijn foto's" vooralsnog relatief eenvoudig:
- Op datum (jaar-maand-dag)
- Eerst op macbook, en dan daarna steeds op 2 externe schijven (los van elkaar, niet gesync't)

Echter het nadeel is dat 2 HD's wellicht veiliger is dan 1 maar nog steeds niet garandeert dat er een keer wat mis gaat.

Ik heb nu zo'n 25 jaar aan fotografie en daarmee +/- 1,5 TB. Daar zit ook veel RAW tussen, die zou ik kunnen opschonen, maar liefste hou ik die ook gewoon.

Mijn wens zou zijn:
- Alles op een cloud-dienst die relatief eenvoudig in te richten is (gewoon als een soort externe 'map', niet teveel toeters en bellen) en waar ik de hele zwik dus heen kan uploaden.
- Bij voorkeur een dienst waarbij ik ook mapjes of selecties kan 'delen' als linkjes (openbaar of eventueel met wachtwoord) met vrienden en familie
- Bij voorkeur een dienst waarbij ik ook ruimte kan 'delen' met vrienden en familie zodat zij hun vakantiefoto's (van gezamenlijke tripjes) er op kunnen zetten.

Dit lijkt geen rocket-science, maar ik zie door de cloud-dienst-bomen het bos even niet meer. Bieden de meeste grote spelers dit wel aan?

Ik ga vooralsnog uit van een betaalde dienst en mik op een maandbedrag van +/- 10 euro. Maar als ik daarmee onrealistische verwachtingen heb dan hoor ik het ook graag.

Iemand tips?
iCloud met 2TB opslag?

Je zit al in het Mac-ecosysteem dus daar integreert het perfect mee..

Gewoon al je RAWs in de iCloud map droppen.

Ook mogelijk

Dit is een lastigere, je kunt family sharing gebruiken om met (bij voorkeur) directe familie je iCloud storage te delen, maar hier gaan dan bv. ook iPhone/iPad backups etc. naartoe. Snoept niet erg veel van je 2TB af, maar toch.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:53
@Valorian Aanvullend: ik werk zelf tegenwoordig voor 99% met de Photos app voor catologus en editen. Het werkt met RAW, alhoewel ik daar zelden mee schiet. Alleen als ik de high dynamic range echt nodig heb (bv. landschappen, vogels, dierentuin), maar voor familie en hobbykiekjes is het eigenlijk vrijwel altijd JPG tegenwoordig.

Editen in Photos app is tegenwoordig erg uitgebreid, zeker op de Mac, maar ook op de iPhone kom ik voor 95% van mijn edits wel uit.

Indien het echt nodig is open ik Affinity Photo, welke ook op Mac/iPhone/iPad werkt.

Mijn workflow is tegenwoordig eigenlijk super chill:

- Foto's maken
- Wireless Syncen naar iPhone
- Editen op iPhone
- Indien beter nodig, editen op Mac met Photos of Affinity Photo
- Sync over alle platforms
- 2/3x per jaar favoriete foto's exporteren en backup op PC en NAS

Voordeel hiervan is dat bij transfer of daarna op iPhone al een selectie maak, wat storage erg beperkt en ik me in de basis niet heel erg druk hoef te maken dat ik shit kwijtraak omdat alles in iCloud staat. Die extra backups zijn puur voor het geval ik ooit uit het Apple platform weg wil of er een keer een gigantisch incident bij Apple iCloud is.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-05 16:37
Valorian schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:46:
Iemand tips?
Naast dat ik mijn foto's in een echte beeldbank opsla, heb ik ook van alle foto's een kopie op mijn NAS staan, waarbij een incrementele backup gemaakt wordt naar een nas die op een andere geografische locatie staat.

Zelf heb ik een Synology DS720 thuis staan en een 2x een DS220 op andere locaties, maar als je verder geen zware apps wil draaien, kun je prima uit de voeten met een DS224+ en een DS223j als backup. Beide ondersteunen raid 1 wat geen backup is, maar wel iets meer zekerheid geeft mbt een kapotte schijf.
De fotosoftware van Synology is ook niet eens slecht!

Hoe groot je de schijven neemt is aan jou; zeker video en raw gebruiken veel, maar ik heb zelf erg veel foto's en heb aan 8TB genoeg; dus met 4x 8TB ben je helemaal goed bezig. Zeker als je de 2e NAS bij ouders, broer, zus, zoon, dochter of op kantoor neerzet. VPN of quickconnect er tussen het gaat bijna vanzelf :-)

De reden dat ik geen cloud-oplossing wil is, dat het relatief weinig ruimte is voor relatief veel geld is en heb al een paar keer mee gemaakt dat de kosten ineens fors omhoog ging en je weinig keus hebt.
Het uploaden gaat meestal wel vlot, maar het downloaden kan bij sommige diensten wel eens (expres) dermate traag zijn, dat je dagen bezig bent om je bezit terug te krijgen. Vervolgens kom je er achter dat ze allerlei metadata aan je foto's toegevoegd hebben die jij er niet in wil hebben of zelfs een (kleine) compressie op je foto's hebben uitgevoerd :(

Als je het leuk vind om iets op een eigen servertje te draaien, dan moet je zeker eens naar Damslfly (https://damselfly.info/) kijken. Ik heb het draaien op een intel NUC (i3 / 16gb / 2TB nvme) en dat draait als een speer.
ben er nog niet veel mee bezig geweest, maar het ziet er goed uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:10
Naast damselfly zou je ook kunnen kijken naar https://immich.app/ Ziet er qua interface wat moderner uit en word ook heel actief ontwikkeld. Is ook self hosted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 00:51
Ik weet niet of deze vraag hier helemaal tot zijn recht komt, maar vond ook niet echt een betere plek ;)

Ik ben aan het testen of Amazon photos iets voor mij is. Als Prima lid heb ik unlimited storage, dus dat is al prettig. Nu kijk ik alleen naar de 'share' opties en zie ik (naast delen van beelden op social media) dat er vooralsnog twee mogelijkheden zijn:

1 - Een link delen naar een foto of album. Dit wordt dan een openbare link (zonder wachtwoord) waar dus iedereen die de link heeft of doorgestuurd krijgt bij kan. Dit lijkt prima te werken.

2 - Delen van storage en albums et cetera via "Family Vault" , een optie waarbij je letterlijk je storage kan delen, wellicht fijn voor gezinnen, of eventueel goede vrienden of familie.

Terwijl ik zoek naar nog andere opties (bijvoorbeeld een link met een wachtwoord) vind ik vooral veel intrigerende uitleggen over hoe je groepen kan aanmaken waarmee je kan sharen. Zoals hier.

Echter, het "share icon" kan ik nergens terugvinden. Niet rechtsboven in het scherm, en ook niet (wat ik op andere sites las) achter de drie ... rechtsboven, en ook niet in het menu links. Doe ik iets verkeerd? Of bestaat deze optie niet op de versie voor Mac? Ik gebruik de webbrowser-versie en voor uploaden de app voor Mac. De mobile-versie heb ik nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Door de onbeperkte opslag zeker interessant, ik vertrouw het echter niet voor langdurige opslag. Ze hebben hun service over de jaren heen al steeds moeilijker gemaakt om goed te dienen als opslag voor foto's en videos. Voor mijn gevoel is de "onbeperk" vooral een marketing lokkertje en is de rest van de functionaliteit zo minimaal mogelijk dat mensen bij Amazon Prime blijven maar er niet volledig gebruik van maken. Wellicht zit ik er helemaal naast, heb er al een paar jaar niet meer actief naar gekeken maar het viel me toen behoorlijk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 18:22
Ik heb gezocht maar kom er niet echt uit. Misschien dat ik het mijzelf te moeilijk maak.

Ik heb een iPhone met tig foto’s, niet goed georganiseerd en dat wil ik gaan aanpakken.

Met de tool Photosync wil ik de foto’s naar verschillende plekken syncen. Daarvoor moet eerst de basis op orde zijn, mij iPhone dus.

Hoe zou ik het beste de foto’s op mijn iPhone kunnen organiseren ?

Bijv een map met:

2024
- kindjes
- (album) kindje a
- (album) kindje b
- Vakanties
- (album) Duitsland
- (album) Frankrijk

Etc

Of zijn er betere indelingen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:22
Tja, en dan heb je een foto met oma, moeder en twee kindjes. Waar komt die dan? Ik heb alles chronologisch neergezet per maand en per jaar. In de "maand" folder in principe per dag, maar als ik meer foto's van iets heb (vakantie, pretpark, uit eten) de activiteit genoemd achter de datum zodat er naar te zoeken is. Een vakantie heet dan "20230720-20230805 Vakantie Knokke" bijvoorbeeld, zodat met sorteren ze ook chronologisch staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
@Signs om het zo specifiek in folders te gaan indelen ga je zoals @Houtenklaas benoemd conflicten krijgen. Hier zijn tegenwoordig ook juist de zoekfuncties enorm verbeterd. Dus gezichtsherkenning is de manier om foto's van je kinderen te vinden. Maar ook onderwerpen of locaties.

Zelf sorteer ik de foto's niet op de iPhone en sync ik alles naar m'n Lightroom catalogus. Daar voeg ik ze samen met die van de professionele camera. Als ik dan dus een evenement heb. Bijvoorbeeld een vakantie, verjaardag of kerst. Dan heb ik al die foto's bij elkaar staan op tijd, kan ik ze op dezelfde manier bewerken en vervolgens exporteren naar een gezamenlijk mapje die ook toegankelijk is voor anderen.

Mocht je geen extra camera hebben dan kun je nog steeds iets soortgelijks doen maar kun je inderdaad het aanmaken van evenementen al op je iphone doen. Die evenementen deel ik dan in per jaar. Dat valt best wel mee met hoeveel evenementen dat zijn dat ik geen noodzaak zie dat weer in maanden of dagen in te delen. Dat is naar mijn mening alleen maar extra onnodig (muis)klikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
@Signs Belangrijk is: Opslag (waar het staat) en organisatie (wat het is en hoe je het vindt) zijn twee verschillende dingen.

Jij probeert die twee dingen nu tegelijk te doen en dan loop je precies aan tegen het probleem dat een foto soms wel in drie categoriën valt.

Opslaan: Gewoon datum-gebaseerd.
Niet heel strikt één dag één onderwerp. Een vakantie van 2 weken is gewoon één map.

Die mappen zet je weer handig bij elkaar zodat je ongeveer 10-40 mappen per keer hebt.
Als je héél veel foto's maakt zet je ze per maand bij elkaar.
Ik doe dat per kwartaal.

Vervolgens zorg je met gezichtsherkenning en tags dat je alles kunt vinden.

Alles krijgt één tag en de combinatie geeft betekenis.
Dus:

Tag Afrika + tag Olifant _ tag Vakantie is die olifant op safari in Afrika.
Tag Berlijn + tag Dierentuin + tag Olifant = die olifant in de Zoo in Berlijn.

Je ziet dat 'vakantie' en 'Olifant' meermaals gebruikt worden en betekenis krijgen in de context met de andere tags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Houd het inderdaad vooral simpel qua fysieke opslag. Je bent al snel geneigd een hele zomervakantie op te willen knippen in specifieke dagtripjes en onderwerpen, maar als je daar aan gaat beginnen loop je zo weer vast (been there).
Daarnaast kan het de moeite waard zijn om te bekijken of je tags (keyword) en misschien een titel/beschrijving o.i.d. ook in je EXIF terecht komen zodat ze bewaard blijven. Sommige software ondersteunt ook weer eigen virtuele indelingen zoals verzamelingen e.d. maar dan word je wel afhankelijk van die software meestal.

Het is voor mij alleen nog wel even de vraag wat @Signs bedoelt met het syncen naar verschillende plekken, want als de indeling met kindjes bewust gemaakt is om bijvoorbeeld die mappen voor opa/oma beschikbaar te kunnen maken dan heb je misschien wel een fysieke opslag nodig die dat zo heeft staan. Dan zou je moeten kijken of een synctool dat ook op basis van tag zou kunnen doen, dat zou dan het mooiste zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Gonadan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:53:
Houd het inderdaad vooral simpel qua fysieke opslag. Je bent al snel geneigd een hele zomervakantie op te willen knippen in specifieke dagtripjes en onderwerpen, maar als je daar aan gaat beginnen loop je zo weer vast (been there).
Daarnaast kan het de moeite waard zijn om te bekijken of je tags (keyword) en misschien een titel/beschrijving o.i.d. ook in je EXIF terecht komen zodat ze bewaard blijven. Sommige software ondersteunt ook weer eigen virtuele indelingen zoals verzamelingen e.d. maar dan word je wel afhankelijk van die software meestal.

Het is voor mij alleen nog wel even de vraag wat @Signs bedoelt met het syncen naar verschillende plekken, want als de indeling met kindjes bewust gemaakt is om bijvoorbeeld die mappen voor opa/oma beschikbaar te kunnen maken dan heb je misschien wel een fysieke opslag nodig die dat zo heeft staan. Dan zou je moeten kijken of een synctool dat ook op basis van tag zou kunnen doen, dat zou dan het mooiste zijn.
Dank!

Het syncen bedoel ik meer "backuppen" naar verschillende locaties.
Dit doe ik met de app Photosync waarbij je je foto's van je telefoon inclusief structuur naar andere plekken kan syncen/kopieeren.

Ik begrijp dat je beter de hele structuur op je telefoon zo moet laten en op basis van EXIF (tags, omschrijving etc) kan werken ? Eventueel alles naar een centrale locatie zetten en met een tool als Lightroom of Digikam ordenen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Signs schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Dank!

Het syncen bedoel ik meer "backuppen" naar verschillende locaties.
Dit doe ik met de app Photosync waarbij je je foto's van je telefoon inclusief structuur naar andere plekken kan syncen/kopieeren.

Ik begrijp dat je beter de hele structuur op je telefoon zo moet laten en op basis van EXIF (tags, omschrijving etc) kan werken ? Eventueel alles naar een centrale locatie zetten en met een tool als Lightroom of Digikam ordenen ?
Nee dat is niet wat ik bedoel. Het is prima om op je telefoon al een goede mappenstructuur te hebben die als basis dient en die je ook overal heen synchroniseert.

Waar ik op doel is dat wanneer je meer metadata gaat toevoegen het fijn is wanneer dit in de foto's zelf opgeslagen zit. Ik heb zelf geen ervaring met een iPhone en foto's organiseren maar ik weet wel dat er veel tools/software is wat tagging van mensen of keywords in een eigen opslag bewaart en niet in de foto's zelf zet.
Zo kan ik op android prachtig zoeken op onderwerpen in mijn foto's, maar dat is puur gebaseerd op de analyse van Google zelf. Zelf keywords toevoegen kan volgens mij niet eens.
Synchroniseer ik dan de boel ergens anders heen dan heb ik daar die informatie niet meer. De stap voor het verrijken van de informatie moet je dus wel even goed over nadenken.

Strikt genomen maakt je telefoon al de EXIF-gegevens, namelijk informatie over de camera en gebruikte instellingen. Dat kan je dan aanvullen met bijvoorbeeld IPTC keywords om je foto's te taggen. Daardoor kan elke fototool die IPTC uitleest (dat kan elke serieuze tool wel) de foto's groeperen en zoeken op basis van je tags. Zo werk ik met Lightroom die de tags kan opslaan in de IPTC keywords en/of XMP bestanden zodat je het met de foto's mee kunt synchroniseren.

In hedendaagse tijden kan je je wel afvragen in hoeverre je nog zelf wilt taggen. Veel software kan op basis van locatie en analyse zelf al een hoop classificeren qua bezienswaardigheden of onderwerpen. Je maakt je dan echter nog steeds wel afhankelijk van die software en de kwaliteit van de herkenning.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Gonadan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Nee dat is niet wat ik bedoel. Het is prima om op je telefoon al een goede mappenstructuur te hebben die als basis dient en die je ook overal heen synchroniseert.

Waar ik op doel is dat wanneer je meer metadata gaat toevoegen het fijn is wanneer dit in de foto's zelf opgeslagen zit. Ik heb zelf geen ervaring met een iPhone en foto's organiseren maar ik weet wel dat er veel tools/software is wat tagging van mensen of keywords in een eigen opslag bewaart en niet in de foto's zelf zet.
Zo kan ik op android prachtig zoeken op onderwerpen in mijn foto's, maar dat is puur gebaseerd op de analyse van Google zelf. Zelf keywords toevoegen kan volgens mij niet eens.
Synchroniseer ik dan de boel ergens anders heen dan heb ik daar die informatie niet meer. De stap voor het verrijken van de informatie moet je dus wel even goed over nadenken.

Strikt genomen maakt je telefoon al de EXIF-gegevens, namelijk informatie over de camera en gebruikte instellingen. Dat kan je dan aanvullen met bijvoorbeeld IPTC keywords om je foto's te taggen. Daardoor kan elke fototool die IPTC uitleest (dat kan elke serieuze tool wel) de foto's groeperen en zoeken op basis van je tags. Zo werk ik met Lightroom die de tags kan opslaan in de IPTC keywords en/of XMP bestanden zodat je het met de foto's mee kunt synchroniseren.

In hedendaagse tijden kan je je wel afvragen in hoeverre je nog zelf wilt taggen. Veel software kan op basis van locatie en analyse zelf al een hoop classificeren qua bezienswaardigheden of onderwerpen. Je maakt je dan echter nog steeds wel afhankelijk van die software en de kwaliteit van de herkenning.
Helder dank je wel voor je uitgebreide antwoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Signs schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:16:
Ik heb gezocht maar kom er niet echt uit. Misschien dat ik het mijzelf te moeilijk maak.

Ik heb een iPhone met tig foto’s, niet goed georganiseerd en dat wil ik gaan aanpakken.

Met de tool Photosync wil ik de foto’s naar verschillende plekken syncen. Daarvoor moet eerst de basis op orde zijn, mij iPhone dus.

Hoe zou ik het beste de foto’s op mijn iPhone kunnen organiseren ?

Bijv een map met:

2024
- kindjes
- (album) kindje a
- (album) kindje b
- Vakanties
- (album) Duitsland
- (album) Frankrijk

Etc

Of zijn er betere indelingen ?
Helemaal geen indeling meer gebruiken, een AI kan dit zoveel beter en uitgebreider.

Ik gebruik al een tijd Immich en dat bevalt uitstekend. Immich werkt volledig lokaal, zonder externe cloud of internet. Op de iPhone worden foto's en video's met de Immich app geupload naar de eigen lokale Immich server. De server kan gewoon je laptop zijn, een NAS of een Raspberry Pi. Werkt ook op Android en Linux.

Voordeel is dat je zoveel meer zoekmogelijkheden hebt door de AI machine learning. Zoals een zeer goede gezichtsherkenning, Geo tagging, object herkenningen, enz.

Zoek op blauwe fiets, Duitsland, Jan in Hamburg, eten aan zee en het werkt gewoon. Zelfs in het Nederlands.
Immich is gratis en volop in ontwikkeling. Razend knap allemaal.

https://immich.app/

Afbeeldingslocatie: https://linuxiac.b-cdn.net/wp-content/uploads/2024/02/immich-ui-and-mobile-clients.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Corrigan op 06-01-2025 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-05 19:28
De eerste mappen en nog wat submappen daaronder zijn in mijn indeling locaties en evenementen en meestal daaronder de jaartallen.
De hoofdreden dat ik het zo doe is omdat zowat elke DAM standaard een datumfilter in zich heeft. Dan zie ik het nut er niet van in om die toegankelijke informatie ook nog eens in mappen te stoppen en kies ik liever voor een andere indeling.

Uiteraard is bovenstaande niet in één keer tot stand gekomen en heeft het natuurlijk ook tekortkomingen zoals enkele voorbeelden hierboven al genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Corrigan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Helemaal geen indeling meer gebruiken, een AI kan dit zoveel beter en uitgebreider.

Ik gebruik al een tijd Immich en dat bevalt uitstekend. Immich werkt volledig lokaal, zonder externe cloud of internet. Op de iPhone worden foto's en video's met de Immich app geupload naar de eigen lokale Immich server. De server kan gewoon je laptop zijn, een NAS of een Raspberry Pi. Werkt ook op Android en Linux.

Voordeel is dat je zoveel meer zoekmogelijkheden hebt door de AI machine learning. Zoals een zeer goede gezichtsherkenning, Geo tagging, object herkenningen, enz.

Zoek op blauwe fiets, Duitsland, Jan in Hamburg, eten aan zee en het werkt gewoon. Zelfs in het Nederlands.

[Afbeelding]
Echt top ja, je vergeet nog een belangrijke mogelijkheid, je kunt Google Photo's importeren die zijn geëxporteerd via de take-out van Google:
https://github.com/simulot/immich-go
https://www.devroom.io/20...otos-takeout-into-immich/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Signs toevallig kwam ik nog een voorbeeld tegen waar ik op doelde: https://www.reddit.com/r/...tags_for_synology_photos/
Hier dus iemand die op iOS tagging toepast maar dat zijn dan blijkbaar geen IPTC keywords waardoor het op zijn NAS niet meer zichtbaar is na back-up. Iets om je bewust van te zijn wanneer je keuzes maakt.
Corrigan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:32:

[Afbeelding]
Precies dat soort dingen doelde ik op dat je wellicht niet alles meer zelf wilt gaan taggen. Echter is dat geen vervanging van indelen en organiseren, daar zijn dit soort mechanismen gewoon nog niet goed genoeg voor.

Het is gericht op mensen die een telefoon willen back-uppen en daar makkelijk doorheen kunnen zoeken zonder zelf van alles te hoeven taggen. Een beetje wat Synology Photo's zelf ook al kan en de foto apps van Google of iOS ook voor je doen.
Een wat fanatieker fotograaf zal ook dingen willen classificeren die niet uit de metadata van de foto of het beeld zelf te halen zijn. Een dagje Efteling zal niet als zodanig geclassificeerd worden door die Immich, hooguit kan je dingen vinden op 'attrractiepark' of 'kaatsheuvel', maar niet 'uitje met oma naar de efteling' en dan alle foto's van die dag naar voren krijgen.
Laat staan nog specifiekere aanduidingen als fotoshoot voor bedrijf x, bruiloft voor y en z.

Indelen/organiseren en zoeken zijn echt twee verschillende dingen. Ze kunnen elkaar versterken/helpen, dat heb je het liefst ook, maar je wilt het liefst ook allebei.

Dat nog los van de kwaliteit van de herkenning van de foto's, want die is echt bedroevend onbetrouwbaar (probeer de demo maar eens). Het is vast handig als je iets niet kunt vinden en dan vergroot dit de kans waarmee het een leuk extraatje is, maar het is geen algoritme om op te vertrouwen wat mij betreft. (geldt overigens niet alleen voor Immich hoor)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:32:
@Signs

[...]

Precies dat soort dingen doelde ik op dat je wellicht niet alles meer zelf wilt gaan taggen. Echter is dat geen vervanging van indelen en organiseren, daar zijn dit soort mechanismen gewoon nog niet goed genoeg voor.

Het is gericht op mensen die een telefoon willen back-uppen en daar makkelijk doorheen kunnen zoeken zonder zelf van alles te hoeven taggen. Een beetje wat Synology Photo's zelf ook al kan en de foto apps van Google of iOS ook voor je doen.
Een wat fanatieker fotograaf zal ook dingen willen classificeren die niet uit de metadata van de foto of het beeld zelf te halen zijn. Een dagje Efteling zal niet als zodanig geclassificeerd worden door die Immich, hooguit kan je dingen vinden op 'attrractiepark' of 'kaatsheuvel', maar niet 'uitje met oma naar de efteling' en dan alle foto's van die dag naar voren krijgen.
Laat staan nog specifiekere aanduidingen als fotoshoot voor bedrijf x, bruiloft voor y en z.

Indelen/organiseren en zoeken zijn echt twee verschillende dingen. Ze kunnen elkaar versterken/helpen, dat heb je het liefst ook, maar je wilt het liefst ook allebei.

Dat nog los van de kwaliteit van de herkenning van de foto's, want die is echt bedroevend onbetrouwbaar (probeer de demo maar eens). Het is vast handig als je iets niet kunt vinden en dan vergroot dit de kans waarmee het een leuk extraatje is, maar het is geen algoritme om op te vertrouwen wat mij betreft. (geldt overigens niet alleen voor Immich hoor)
Het ligt er vooral aan hoe en hoe uitgebreid je zoekt. Als ik in Immich zoek op 'Sunrise at the beach' werkt dat perfect. Als attractiepark en locatie opgeven als Kaatsheuvel ipv Efteling, een datum bereik meegeven, etc. Net zoals gezichtsherkenning, daarin blinkt Immich echt uit en gaat zo snel. Veel beter dan de bekende apps van smartphones en nas, wat vaak ook nog leunt op cloud.

Voor professioneel gebruik is het op dit moment natuurlijk nog anders. Al gaan de AI ontwikkelingen razendsnel. Immich wordt ook steeds slimmer, het wordt continue geupdate.

Voor thuis was hier Google Photos al prima, met Immich is het nog zoveel uitgebreider.
Met als voordeel dat alles helemaal lokaal draait, gratis, zonder big tech en het bijbehorende privacy gedoe.

[ Voor 7% gewijzigd door Corrigan op 07-01-2025 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeVanD
Gonadan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:32:
Een wat fanatieker fotograaf zal ook dingen willen classificeren die niet uit de metadata van de foto of het beeld zelf te halen zijn.
Dat is inderdaad het 'grote' probleem met dit soort apps. Je kunt wel tags toevoegen (in 1 veld), maar dat is rijp en groen door elkaar heen en gaat gegarandeerd veel vals-positieve resultaten opleveren, wat het systeem minder bruikbaar maakt.

Ik zou graag zelf een aantal velden willen toevoegen die ik een naam kan geven, waardoor de inhoud een betekenis krijgt. Net zoals de professionele beeldbank die ik gebruik. Dat maakt het gebruik zoveel doelgerichter.

Met Immich heb ik nog geen contact gehad hierover, maar met een aantal anderen wel. Meestal staan ze er niet echt voor open en de meeste gebruikers denken dat ze met automatisch taggen geramd zitten, En dus hechten ze meer belang aan AI.
Dát verkoopt, maar is maar beperkt nuttig (en ik heb er heel veel mee gespeeld: Hier kun je een testaccount aanmaken om e.e.a. zelf te proberen https://azure.microsoft.com/en-us/solutions/ai/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Corrigan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:18:
Het ligt er vooral aan hoe en hoe uitgebreid je zoekt. Als ik in Immich zoek op 'Sunrise at the beach' werkt dat perfect. Als attractiepark en locatie opgeven als Kaatsheuvel ipv Efteling, een datum bereik meegeven, etc. Net zoals gezichtsherkenning, daarin blinkt Immich echt uit en gaat zo snel. Veel beter dan de bekende apps van smartphones en nas, wat vaak ook nog leunt op cloud.

Voor professioneel gebruik is het op dit moment natuurlijk nog anders. Al gaan de AI ontwikkelingen razendsnel. Immich wordt ook steeds slimmer, het wordt continue geupdate.

Voor thuis was hier Google Photos al prima, met Immich is het nog zoveel uitgebreider.
Met als voordeel dat alles helemaal lokaal draait, gratis, zonder big tech en het bijbehorende privacy gedoe.
Dat kan een voordeel zijn, maar die eis werd in de vraagstelling niet genoemd.

Maar als ik heel simpel zoek op iets als aardappel of potato en je krijgt meer resultaten die géén aardappel zijn dan wel dan kan ik het echt geen organiseren noemen. Dan heb je gewoon een matige zoekmachine die liever te veel laat zien dan te weinig.
Handig voor als je niets georganiseerd hebt en je zoekt iets maar weet niet waar je het kunt vinden, maar het zal geen vervanging zijn voor een goede organisatie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
MikeVanD schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:41:
[...]
de meeste gebruikers denken dat ze met automatisch taggen geramd zitten, En dus hechten ze meer belang aan AI.
De meeste gebruikers taggen niet, ook niet als die optie er is. Dus dan is een automatische ai functie al snel vele malen beter.
Immich heeft ook niet als doel om een professionele edit/beheer tool alla Lightroom te zijn. Je moet keuzes maken als software developer waar je de focus op wilt leggen

Desalniettemin zou ik ook voorstander zijn van zelf tags aan kunnen brengen. Dat doe ik nu ook in Lightroom en werkt heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Dat kan een voordeel zijn, maar die eis werd in de vraagstelling niet genoemd.

Maar als ik heel simpel zoek op iets als aardappel of potato en je krijgt meer resultaten die géén aardappel zijn dan wel dan kan ik het echt geen organiseren noemen. Dan heb je gewoon een matige zoekmachine die liever te veel laat zien dan te weinig.
Handig voor als je niets georganiseerd hebt en je zoekt iets maar weet niet waar je het kunt vinden, maar het zal geen vervanging zijn voor een goede organisatie.
Doel en middel. AI is ook niet hetzelfde als een zoekmachine. De AI werkt met ML sidecars en tags aflopend en stopt niet.

Het is ook mindset. Vergelijkbaar met mensen op het werk die al hun email continue in aparte mapjes lopen te organiseren of degene die vertrouwen op het zoeken, de AI, ML. De ontwikkelingen van AI gaan nu zo hard, het wordt ook steeds beter.

Deze week is bij Immich ook instant tag creation voor erbij uitgebracht. Je kunt zelf ook feature requests doen op de site met community feedback.

https://linuxiac.com/immi...g-fixes-and-enhancements/

[ Voor 7% gewijzigd door Corrigan op 09-01-2025 18:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee het is geen mindset, het is een andere behoefte. Er zijn gewoon veel classificaties die je als fotograaf zelf aan kunt leggen, en gebruiken, die AI gewoon niet kan. Nu niet en in de toekomst ook niet.
Schoolreisje groep 5 gaat hij niet snappen, bruiloft Henk en Ingrid ook niet, testcase focusissues ook niet, etc.

Je stelt dat het 'perfect' werkt en als vervanging kan gelden van dergelijke classificaties, maar dat is gewoon niet waar. Dat is veel te positief geredeneerd. Ben je zelf wellicht betrokken bij Immich of gewoon heel erg fan? :)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het mooie software en het heeft zeker voordelen bij het zoeken naar foto's, maar het is gewoon geen vervanging van organisatie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
walletje-w schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:59:
[...]De meeste gebruikers taggen niet, ook niet als die optie er is. Dus dan is een automatische ai functie al snel vele malen beter.
Zeker niet beter, maar beter dan niks. Dat is een groot verschil.
Immich heeft ook niet als doel om een professionele edit/beheer tool alla Lightroom te zijn. Je moet keuzes maken als software developer waar je de focus op wilt leggen
Lightroom is ook niet echt een beheertool. Het biedt nauwelijks DAM (digitsl asset management) mogelijkheden.
Desalniettemin zou ik ook voorstander zijn van zelf tags aan kunnen brengen. Dat doe ik nu ook in Lightroom en werkt heel fijn.
Het grappige is, is dat veel apps wel sidecar bestanden van het type iptc/xmp kunnen inlezen, maar het vervolgens in 1 bak gooien -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Gonadan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:58:
Nee het is geen mindset, het is een andere behoefte. Er zijn gewoon veel classificaties die je als fotograaf zelf aan kunt leggen, en gebruiken, die AI gewoon niet kan. Nu niet en in de toekomst ook niet.
Schoolreisje groep 5 gaat hij niet snappen, bruiloft Henk en Ingrid ook niet, testcase focusissues ook niet, etc.

Je stelt dat het 'perfect' werkt en als vervanging kan gelden van dergelijke classificaties, maar dat is gewoon niet waar. Dat is veel te positief geredeneerd. Ben je zelf wellicht betrokken bij Immich of gewoon heel erg fan? :)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het mooie software en het heeft zeker voordelen bij het zoeken naar foto's, maar het is gewoon geen vervanging van organisatie.
Precies dit ja. Ik vind het bijvoorbeeld wel fijn dat de camera/lens combinatie opgeslagen wordt, maar het is voor mij geen zoekopdracht. Ik zoek niet op camera/lens combinatie, maar op wel persoon, locatie, plaats, gelegenheid, etc. Persoon kan AI redelijk ondervangen, maar de rest vrijwel niet. Locatie mss deels op basis van GPS, maar dan moet je wel rekenen met het feit, dat de locatie de locatie van de camera is en niet het object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
MikeVanD schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Zeker niet beter, maar beter dan niks. Dat is een groot verschil.
Het leek me duidelijk dat ik beter dan niks bedoelde. Maar je lijkt het ook erg te willen benadrukken dat ai geen vervanging is voor de professionele digital asset management workflows. Je punt is gemaakt.
[...]

Lightroom is ook niet echt een beheertool. Het biedt nauwelijks DAM (digitsl asset management) mogelijkheden.
Lightroom geen beheertool noemen lijkt me wat extreem. Photoshop is geen beheertool, maar een ontzettend groot deel van Lightroom is toch het beheren van je foto’s in een catalogus en doet dat dusdanig goed dat het door vele professionals daarvoor gebruikt word. Dat er workflows zijn die nog meer digital asset management vereisen is prima maar overdrijven is ook een vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
walletje-w schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:46:
Het leek me duidelijk dat ik beter dan niks bedoelde. Maar je lijkt het ook erg te willen benadrukken dat ai geen vervanging is voor de professionele digital asset management workflows. Je punt is gemaakt.
Dat was niet duidelijk en er staat ook iets geheel anders. Als het wel duidelijk was, had ik dat er niet op gereageerd.
Ik wil helemaal niks benadrukken en al helemaal niet dat AI geen vervanging is voor een DAM-workflow, want dat is appels met peren vergelijken.
Lightroom geen beheertool noemen lijkt me wat extreem. Photoshop is geen beheertool, maar een ontzettend groot deel van Lightroom is toch het beheren van je foto’s in een catalogus en doet dat dusdanig goed dat het door vele professionals daarvoor gebruikt word. Dat er workflows zijn die nog meer digital asset management vereisen is prima maar overdrijven is ook een vak.
Als je het zo bekijkt is de verkenner van Windows ook een DAM-beheertool, want ook daar kun je metadata in beheren en bewerken.
Dat iets veel gebruikt wordt, wil niet zeggen dat het dus goed is. Kijk maar naar de populariteit van VHS. V2000 was een veel beter systeem in alle opzichten. Het feit dat LR gratis bij Photoshop zit, draagt enorm bij aan het gebruik. Digikam is in alle opzichten beter dan LR, maar ook dat is geen beheertool, ondanks dat het beheer-opties heeft.
Als dat voldoende voor je is; prima! lekker gebruiken! Maar als je wat serieuzer fotografeert wil je meer differentiatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat Lightroom veel gebruikt wordt omdat het gratis bij Photoshop zit lijkt mij een nogal vergezochte stelling. LR is al jaren populair omdat het een voor veel mensen fijn werkende combinatie is van een uitgebreide gereedschapskist voor nabewerking en een uitgebreide bibliotheek met veel mogelijkheden tot organiseren en classificeren.
Ook voor een serieuzer fotograaf kan dat meer dan genoeg zijn om de boel goed mee te kunnen organiseren.

Als je het echt over DAM gaat hebben dan denk ik eerder aan een uitgever of een fotograaf die heel veel content aanbiedt tegen betaling. Dat gaat wel iets verder dan het organiseren van foto's, dan ga je ook denken aan distributie en toegang voor derden. Dat is inderdaad heel iets anders dan de organisatie waar dit topic meestal over gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Het gaat mij om de beheer functionaliteiten van LR. Ik ken niemand die een abonnement Photoshop heeft en er voor zou betalen om LR er apart bij te nemen. Ik begrijp dat voor sommigen LR (meer dan) genoeg is en dat is natuurlijk helemaal prima, maar er zijn betere oplossingen te krijgen.
Om grotere hoeveelheden foto's handig te kunnen beheren, heb je DAM-achtige oplossingen nodig, zoals Damselfly, Immich, Photoprism, etc.
De meeste van deze voldoen prima, maar (imnsho) net niet genoeg om het écht bruikbaar te laten zijn bij een grote hoeveelheid foto's met een grote variatie in onderwerpen, locaties, personen, etc.
De meesten kunnen al overweg met IPTC/XMP (importeren), dan lijkt het mij een kleine stap om ook een (beperkte) set van deze metadata te kunnen faciliteren. Al waren het alleen de custom-velden. Dat maakt het al zooooo veel beter beheer(s)baar.

Distributie en derdentoegang is nog weer een grote stap verder, want dan moet je het eigenlijk laten hosten i.p.v. lokaal (of je eigen netwerk gedeeltelijk open zetten). Dan zit je met beveiligingsvraagstuk. Als je geen leverplicht t.o.v. opdrachtgever hebt is het ook niet interessant. Zeker niet als je er (flink) voor moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Mijn catalogus in Lightroom gaat ver voorbij de 200.000 foto's en die zijn naar mijn bescheiden mening goed terug te vinden. Naar mijn inzicht heb ik ze goed beheerd.

Wat bedoel je dan verder nog met beheren wat Lightroom niet kan maar Damselfly, Immich & Photoprism of nog een ander alternatief wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@MikeVanD dat jij niemand kent zegt niet zoveel natuurlijk. Hier op het forum alleen al zijn legio fotografen die voorheen gewoon Lightroom op zichzelf als software kochten en dat als primaire beheertool gebruikten. Tegenwoordig zitten sommigen op CC of zijn over naar CaptureOne, en je hebt een groep die wat meer de open source producten zoekt en die combineert.
Ik denk dat jouw persoonlijke eisen wat anders liggen dan die van velen hier op het forum (en daarbuiten van degenen die ik persoonlijk ken).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:58:

Knap als je nu al kunt voorspellen dat AI nu niet en in de toekomst nooit beter kan classificeren en organiseren. De AI ontwikkeling beginnen namelijk nog maar net en is nu al indrukwekkend. Mindset is ook het durven loslaten en vertrouwen op het automatisme van een AI ondanks met nog eventuele tekortkomingen.

Ik was al eerder blij met Google of Apple Photo's, nu met lokale AI is zoveel meer mogelijk en is voor een gemiddelde gebruiker vaak al meer dan genoeg. Classificeren, zoeken, indelen, de AI wordt hier steeds beter in en zal ongetwijfeld het handwerk compleet gaan vervangen. De ontwikkelingen gaan razendsnel nu.

Immich is een voorbeeld, je hebt al meer gratis AI-alternatieven die lokaal werken.
Zoals PhotoPrism die ook indrukwekkend is. https://www.photoprism.app/features

Deze AI classificeert ook automatisch foto's op basis van inhoud en locatie.
Ik heb PhotoPrism eerder ook gebruikt. Immich was toen net wat slimmer en sneller met de gezichtsherkenning.

https://demo.photoprism.app/library/labels

[ Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 10-01-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@Corrigan AI kan zeker afbeeldingen goed analyseren maar context die niet uit de afbeelding (of de metadata) te halen valt kan ook niet gevonden worden. Dus of een set afbeeldingen voor een klant zijn, welke klant, wanneer ze opgeleverd moeten worden, op welke manier ze geexporteerd moeten worden. Etc.
Maar voor heel veel zaken zal de gemiddelde consument en gebruiker AI goed kunnen gebruiken, samen met een paar filters die de metadata scannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Corrigan AI moet gevoed worden anders kan het niets. Alle indrukwekkende resultaten van (generatieve) AI van tegenwoordig komt door steeds betere modellen én het heel grondig trainen daarvan met de juiste data die het nodig heeft.
Informatie die alleen de fotograaf weet zit dus nog niet in het model, en dat kan de AI dus simpelweg niet weten.
Op basis van de juiste patronen en verbanden kan AI in de toekomst heel veel, veel meer dan nu, maar het zal altijd de data nodig hebben.
Dat is niet knap om dan te voorspellen dat het nooit alles zal weten en dus niet perfect zal zijn, dat is gewoon hoe AI werkt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
Oke resume.

Mijn devices:

Phone 13 Pro - Ik ben geen (hobby) fotograaf. Ik maar kiekjes van de kinderen.
Windows laptop - i7 16Gb , 512 Gb
Home server - HP TC 610 16Gb geheugen, 512Gb M2.SSD.
Hier draait Proxmox op met home assistant, SFTP server en nu via docker immich.

Cloud opslag:

externe Owncloud (SurfDrive) - 1Tb
OneDrive - 1Tb
iCloud - 200Gb

Software:
Alle Adobe pakketten incl Lightroom.
Photosync
Immich

Omdat iOS alleen de standaard EXIF gegevens in de foto zet en geen andere tags of gezichtsherkenning.
En ik platform onafhankelijk hierin wil zijn. Kan ik het beste mijn foto's van nu 30Gb en groeiende door een ander pakket laten organiseren.

Met Photosync op iOS kopieer ik de foto's middels webdav naar Surfdrive.

In de docker van immich heb ik een webdav koppeling naar surfdrive gemaakt en gemount naar /mnt/webdav. Immich scant deze locatie, importeert de boel en organiseerd deze tot een zekere hoogte.

Via mijn mobiel kan ik de immich app openen en de georganiseerde foto's van mijn oogappeltjes bekijken.

Ik denk so far so good ?

Eenmaal alles in orde, met Photosync een backup maken naar bijv OneDrive, andere locatie op SurfDrive en aparte externe HD of whatever. En op mijn telefoon de foto's uit iCloud opruimen om ruimte te creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Klinkt goed. Punt wat ik nog niet zeker weet is hoe het opruimen van je telefoon gaat. Is dat een standaard functie binnen photosync? Dat die alle foto’s kan verwijderen die gekopieerd zijn? Handmatig lijkt me dat een bron van fouten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
walletje-w schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:45:
Klinkt goed. Punt wat ik nog niet zeker weet is hoe het opruimen van je telefoon gaat. Is dat een standaard functie binnen photosync? Dat die alle foto’s kan verwijderen die gekopieerd zijn? Handmatig lijkt me dat een bron van fouten namelijk.
Nee ik bedoel in Apple photos, select all, delete ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
In synology photos zit de optie om “ruimte vrij te maken”. En die verwijderd dan alle afbeeldingen die succesvol gekopieerd zijn. En dan merk ik dat er bijvoorbeeld 2 foto’s niet gekopieerd zijn en die blijven dan staan in de iCloud bibliotheek. Mocht photosync geen fouten maken dan heb je dit probleem niet. Maar die check vind ik dus wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Signs schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:30:
Oke resume.

[...]

Met Photosync op iOS kopieer ik de foto's middels webdav naar Surfdrive.

In de docker van immich heb ik een webdav koppeling naar surfdrive gemaakt en gemount naar /mnt/webdav. Immich scant deze locatie, importeert de boel en organiseerd deze tot een zekere hoogte.

Via mijn mobiel kan ik de immich app openen en de georganiseerde foto's van mijn oogappeltjes bekijken.

Ik denk so far so good ?

Eenmaal alles in orde, met Photosync een backup maken naar bijv OneDrive, andere locatie op SurfDrive en aparte externe HD of whatever. En op mijn telefoon de foto's uit iCloud opruimen om ruimte te creeeren.
De immich app op je mobiel kun je ook gebruiken voor het uploaden van nieuwe bestanden naar de Immich server.

In de Immich server settings nog wel de backups instellen voor de Immich database naar een externe locatie..
Dit kan ook met een automatisch script. https://immich.app/docs/administration/backup-and-restore

@walletje-w Klopt. Je kunt ook zelf tags meegeven naar de AI die niet zijn af te leiden van de foto's.

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 11-01-2025 18:47 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste