Valorian schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:46:
Iemand tips?
Naast dat ik mijn foto's in een echte beeldbank opsla, heb ik ook van alle foto's een kopie op mijn NAS staan, waarbij een incrementele backup gemaakt wordt naar een nas die op een andere geografische locatie staat.
Zelf heb ik een Synology DS720 thuis staan en een 2x een DS220 op andere locaties, maar als je verder geen zware apps wil draaien, kun je prima uit de voeten met een DS224+ en een DS223j als backup. Beide ondersteunen raid 1 wat geen backup is, maar wel iets meer zekerheid geeft mbt een kapotte schijf.
De fotosoftware van Synology is ook niet eens slecht!
Hoe groot je de schijven neemt is aan jou; zeker video en raw gebruiken veel, maar ik heb zelf erg veel foto's en heb aan 8TB genoeg; dus met 4x 8TB ben je helemaal goed bezig. Zeker als je de 2e NAS bij ouders, broer, zus, zoon, dochter of op kantoor neerzet. VPN of quickconnect er tussen het gaat bijna vanzelf :-)
De reden dat ik geen cloud-oplossing wil is, dat het relatief weinig ruimte is voor relatief veel geld is en heb al een paar keer mee gemaakt dat de kosten ineens fors omhoog ging en je weinig keus hebt.
Het uploaden gaat meestal wel vlot, maar het downloaden kan bij sommige diensten wel eens (expres) dermate traag zijn, dat je dagen bezig bent om je bezit terug te krijgen. Vervolgens kom je er achter dat ze allerlei metadata aan je foto's toegevoegd hebben die jij er niet in wil hebben of zelfs een (kleine) compressie op je foto's hebben uitgevoerd
Als je het leuk vind om iets op een eigen servertje te draaien, dan moet je zeker eens naar Damslfly (
https://damselfly.info/) kijken. Ik heb het draaien op een intel NUC (i3 / 16gb / 2TB nvme) en dat draait als een speer.
ben er nog niet veel mee bezig geweest, maar het ziet er goed uit.